Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE Malidebat. Arnold Karskens: doe het NIET

Duidelijk verhaal van senior-oorlogsjourno (300 jaar ervaring) Arnold Karskens. Minister Timmerfrans en MinDef Plasschaert willen maar wat graag naar Mali om onze internationale vriendjes van de VN te plezieren, maar volgens Karskens is het een hopeloze missie. Met die paar commando's kun je net een kuiltje graven in de woestijn terwijl de islamisten de grens over rennen om je even later weer in je rug aan te vallen. Laat de Fransen het oplossen, of nog beter, de Malinezen zelf. Maar nee, de heren politici moeten zichzelf koste wat kost omhoog werken over de rug van Onze Jongens. En dat is het hele punt. Het boeit helemaal niet hoe duur en zinloos deze zoveelste missie is, het gaat om de politici en om de politici alleen. Prutsers. Live zelfbevlekking in de Kamer op MALIMISSIE24.

Reaguursels

Inloggen

Helemaal mee eens. Wat moet je uitrichten in zo'n groot land met 90 man? De tegenstander? Wie is dat dan? Kan je hem/haar duiden? Iemand met een geweer? Die legt hem zo neer, en gaat verder in zijn burgerkloffie alsof er niets aan de hand is pakt hem verderop weer op. En als het moeilijk wordt piept hij zo de grens over om ergens anders weer terug te keren. Het zijn rondtrekkende rebellen die nergens een basis hebben. Kansloos.

hader | 30-11-13 | 16:29

en gelijk heeft ie...

pak die regeringen aan en niet de sympathisanten van die regering..

gider | 30-11-13 | 02:32

10 maanden geleden vroeg Duitsland de Bank of France en de New York Federal Reserve om een om een ​​deel van het Duitse goud weer terug naar Duitsland te brengen. Na een hoop zenuwachtig getreuzel en gestotter liet de Bank of France weten dat de levering 5 jaar zou duren, terwijl de New York Federal Reserve 7 of 8 jaar nodig heeft. Diezelfde maand zou Frankrijk en de VS de op twee na
grootste goudproducent van Afrika namelijk Mali binnenvallen om het "islamitisch extremisme" te bestrijden. Als er ook maar één iemand is die denkt dat deze interventie op legitieme gronden berust, heb ik nog wat van Saddams nucliare wapens voor massavernietiging in de aanbieding!

Donar_Thor | 30-11-13 | 00:24

Arnold Karstens zegt dit altijd. En heeft dan soms gelijk... En soms niet,

paddy | 29-11-13 | 22:43

Ik blijf het zeggen, we moeten de dienstplicht ont-opschorten. Als vaders en moeders hun jongens en meisjes aanflardengereten-kapotgeschoten netjes gebodybagt terugkrijgen dan slaat de stemming heul heul gauw om in het land. Koenders, Hennis, VN, etc. mogen van alles fraais & moois & goeds willen, maar dan is het gauw afgelopen.
Salut! Evocatus

Evocatus | 29-11-13 | 17:43

Of we uiteindelijk daar mensen naar toe moeten sturen is een heel ander verhaal. Ik krijg nou niet het idee dat wij daar nou iets te zoeken hebben. Dit even als toevoeging op mijn eerdere tegel. Laat die Fransen maar de boel regelen sinds zij nog steeds grote invloed op Frans sprekend Afrika uitoefenen. Ze hebben het materieel, de manschappen en de ervaring in die landen. Nederland hoeft daar echt niets aan toe te voegen. Druppel, plaat etc.

clockandhammergame | 29-11-13 | 17:04

Zo, slaat Karskens even de plank mis! "Militairen willen die missie, omdat ze aan hun beurs denken...", nou niet echt hoor.
De PvdA wil het, omdat baasje Koenders daar zit, en omdat Wouter Bos al jaren terug een missie naar Afrika had aangekondigd, en omdat Samson wisselgeld wil voor 37 lousy F-35's...! Effe koppie erbij houden, Karskens!

Nederlanddraaitdoor | 29-11-13 | 16:26

Godverdomme ik ben het zelden zo eens met iemand. Die man zegt waar het op staat. Opzouten met deze kansloze missie die niets voorsteld in het grotere geheel.
Als je niets doet aan een corrupte regering moet je ook lekker weg blijven uit zo'n gebied. Ik geloof dat Afghanistan ons dat wel geleerd zou moeten hebben. Maar blijkbaar zien de prestige beluste politici dat zoals gewoonlijk weer anders.

WatZalIkErvanZeggen | 29-11-13 | 16:13

Wanneer commandos een missie doen gaan zij onopgemerkt het land in en uit en voeren zij meestal inlichtingen missies uit. Deze heren gaan zeker niet lopen opvallen en al schietend door de straten rennen. Als zij moeten schieten hebben ze een groot probleem omdat 9 van de 10 keer zij hun missies uitvoeren achter de linie van de vijand. Daar wil je dus niet opvallen. Negers afschieten zal waarschijnlijk niet hun opdracht zijn. Als er snipers meegaan zullen er waarschijnlijk hooguit een paar hooggeplaatste militia leiders worden afgeknald. Ik heb destijds in dienst een paar van deze heren als kader gehad en onze oefeningen waren allesbehalve standaard infanterie soldaatje spelen. Kippen de strot doorbijten, ellenlange nachtelijke omtrekkende bewegingen en sneaky aanvallen uitvoeren en meer van dat soort werk. Laat deze gasten maar gewoon naar Mali gaan, als er een dienstvak is die het tot een goed einde kunnen brengen zijn het wel commandos. Uiterst professioneel en zeer goed getraind.

clockandhammergame | 29-11-13 | 16:01

Dit is een zaak dat niet direct door onze overheid besloten zou mogen worden. In eigen land is er crisis, er is geen dwingende noodzaak, wij hebben er helemaal niets aan, en zijn niet door het land zelf gevraagd.

Dit is dus een zaak dat bepaalde personen die nu tijdelijk het voor het zeggen hebben willen, om duistere reden, die ze in ieder geval aan mij, niet duidelijk hebben gemaakt.

Ik als burger stem dus tegen deze akte, dat mogelijk jaren lang gevolgen voor ons zal hebben, in negatieve zin, ons nu direct geld gaat kosten in tijd van crisis, geld dat we moeten lenen (met ons AA+ rating), en waarbij onze soldaten in naam van mij andere mensen gaan doden. Ik geef ze hierbij geen toestemming.

Omdat we in een democratie leven, lijkt het mij dat hier een referendum over moet komen. Pas als er voldoende redenen zijn om het te doen, een een grote meerderheid toestemming geeft, kunnen we dit doen. Niet eerder.

CornFlakey | 29-11-13 | 15:46

De VOC herleeft in Goud en de Mali leugen

Groots opgezetteUN Mission in Mali in de ruil voor Nederlandse jongens en meisjes.

Het arme Nederlandse leger dreigt in Mali niet alleen verstrikt te raken in een wespennest van BOZE jihadi’s en opstandige nomaden die "enkel" hun diamantaders beschermen,tezamen tussen een kluwen van vrede?-, vecht- en trainingsmissies en woestijn-moslims welke hun eigen rijke grondstoffen van Mali met huid en haar verdedigen.

Goudkoorts Mali
Mali's Bodemschatten zijn inderdaad de enige reden, nadat de Fransen het klusje bijna geklaard hebben, mee te doen met troepen sturen.
Overigens China wil ook wel meedoen met Minurso, ook voor onder het mom van de democratie.. zeker !?!?
Zo dadelijk worden de nwe contracten getekend en dan zal blijken wie er wat en zo krijgt.

Het boegbeeld van de VOC- winstgevende ontwikkelingshulpfabriek, herkenbaar en even nutteloos de toneelspeler Bertje Koenders in het straks leeggeroofde land.
Een uitstekende representatie van de ranzigheid die we PvdA maar ook CDA plegen te noemen.

Halfgod Bert Koenders zit daar tussen peperdure Toyota Landcruisers 200 V8 met UN erop.
Meeste terroristen zijn trouwens alweer terug naar Libië en de Tuaregs zijn ook kalm en de vervolging van hun leiders is gestopt.

Brussel heeft ook ruim 3 miljard beschikbaar gesteld terwijl maar om nog geen 2 gevraagd was.
In Mali ligt ook de potentie van de diamantaders en het Uranium. Lees verder moneycrisis.wordpress.com/2013/10/21/g...

boze europaburger | 29-11-13 | 15:35

Negers knallen voor het behoud van een paar internationale baantjes voor de happy few??? Wat zijn we als land afgezonken!

Arnold9638 | 29-11-13 | 15:22

Het leger sturen ze naar Mali om afgemaakt te worden door dat fundamentalistische geteisem. Hier willen ze de zware islam volop planten en via hun promotie kanaal Vara.24 kunnen er geen salafisten, wahabi en andere ontplofbare booslims genoeg worden bewierookt: Vrouwen en drank aan de kant, hier komen ze! Als het doden gaat opleveren, en dat gaat het, dan hoop ik dat het de politici zijn die dat 'erbij nemen' en die voor de troepen uitlopen: Koenders, Timmermans en -jammer dan- Plasschaert.

eastender | 29-11-13 | 15:20

@Mark Smith | 29-11-13 | 14:01
Jij weet niet waar je over praat. Deze missie is op uitnodiging van een souvereine staat én onder mandaat van de Internationale gemeenschap. Dat er partijpolitiek meespeelt is niet zo fijn, maar soit.
Lees je eerst eens in voordat je weer begint te raaskallen.

Ongeblustekalk | 29-11-13 | 15:03

vanvandaag | 29-11-13 | 14:57 |
Dit soort gezwets hoor je van degenen die daar een aardige boterham aan verdienen, het zal ze toch een worst zijn of het wel of niet zinvol is, hij wordt er in ieder geval beter van.

lanexxx | 29-11-13 | 15:00

De militairen denken helemaal niet aan de eigen portemonnee. Die willen daar wel het minst van iedereen naar toe, want die zitten in zo'n onmetelijke zandbak te jagen op een ongrijpbare vijand omdat één of andere pluche-bezetter hier er carrière mee maakt.

Dat bedoelen ze ook altijd met "aanzien in het buitenland". De eigenlijke betekenis is dat ze dan kunnen vertellen hoe hard ze zich wel niet hebben gemaakt voor de wereld tegen de enige andere mensen op Aarde die die prietpraat geloven.

Piet van het Padje | 29-11-13 | 15:00

de euro middenweg | 29-11-13 | 14:12 |

Jazeker! De opbouw van glansrijke PvdA carrieres! Dat is de missie.

wasbeer1860 | 29-11-13 | 14:59


nu weer over de gematigde islam....
zelden dit soort gezwam gehoord.

vanvandaag | 29-11-13 | 14:57

Volgens mij is de beste manier om moslimfundamentalisme te bestrijden een atoombom op Mekka te droppen. Niet in een of andere uithoek van de Sahara soldaatje te spelen.

Willem VanDer Decken | 29-11-13 | 14:43

Als Rutte nou eens eerst de misere in zijn eigen land onder ogen wil zien en als deze problemen ooit zijn opgelost dan mag hij van mij een paar commando's naar Mali sturen, maar dat zal nog heel lang duren, want de problemen in dit land kan alleen een volwassen kabinet oplossen en zeker niet van die prutsers die momenteel het hier voor het zeggen hebben en aan het handje lopen van die kliek daar in Brussel.

jasser | 29-11-13 | 14:35

Over de rug van anderen willen scoren heet zoiets.

niks mis mee | 29-11-13 | 14:33

Wat ik zorgelijk vind is dat politici geen enkele moeite meer doen om naar enig draagvlak bij de bevolking te streven. Dat onverkozen mens Ashton sluit namens ons een deal met Iran, en nu wordt ons leger naar de Sahara gestuurd zonder dat ons iets gevraagd is. Dit democratische tekort heeft ernstige vormen aangenomen sinds ons in 1999 de euro door de strot is gewrongen. Fortuijn en Wilders zijn maar voorboden van de reactie die door het autocratische gedrag van de politieke klasse wordt opgeroepen. It won't be pretty. EU betekent nooit meer oorlog? Bereid je maar voor op de burgeroorlog.

Kassaar | 29-11-13 | 14:31

Waarom moet Nederland zich in conflicten mengen aan de andere kant van de wereld? Wat heeft Nederland daar te zoeken? Er zijn al genoeg problemen in ons eigen land die aandacht nodig hebben.

daatzel | 29-11-13 | 14:31

De vraag zou natuurlijk moeten zijn: is het Malí of Máli?

Zyprexa20mg | 29-11-13 | 14:29

Het gaat toch om uranium en andere bodemschatten? Daar willen we natuurlijk wel ons deel van kunnen claimen. Het is dus hetzelfde verhaal als Afghanistan, bodemschatten ... dus wat valt daar nou tegenin te brengen? Voor je het weet wordt het voor je neus weggekaapt, en dat moeten we toch niet willen.
.
Het gaat om het grotere plaatje en misschien heeft Karskens daar wel geen oog voor, hoezeer ik hem ook waardeer.
.
Bovendien dat mietjes gezeik over oorlogen voeren past helemaal niet op geenstijl. Volstrekt ongeloofwaardig marginaal gezeur...

Greetje Duisenberg | 29-11-13 | 14:29

navigator18 | 29-11-13 | 14:26
maar dat is het nou juist we kunnen niet bijdragen aan een betere situatie daar dat doen we al sinds mensenheugenis en het resultaat is nul.

rooiruier | 29-11-13 | 14:29

@codedelight | 29-11-13 | 14:22
Die Hitler werd financieel voornamelijk door diezelfde Engelsen en Amerikanen in het zadel geholpen. ( www.reformation.org/wall-st-hitler.htm... )
Dus dat ze ons daar ook weer van bevrijd hebben was wel zo redelijk.

Guy Veropzoudten | 29-11-13 | 14:28

Aan stammenoorlogen die al sinds mensenheugenis in Afrika gaande zijn kunnen wij niets doen en er zal niets veranderen.
rooiruier | 29-11-13 | 14:16 | + 0 -

Voor zover we aan een betere situatie kunnen bijdragen gelden nog steeds de door mij geschetste eigen belangen. Doe je niet mee met internationale missies, tel je als land ook minder mee in bijvoorbeeld grondstoffenpolitiek.

navigator18 | 29-11-13 | 14:26

Kijk dan, die gast langs de Caluwé zit gewoon op GS te commenten.
Hoi!

Conan de Rabarber | 29-11-13 | 14:25

Sjeng de helle | 29-11-13 | 14:20
deze bevolkingen zijn niet te redden hun hele leven is er al vechten dan tegen de een en dan tegen de andere , we hebben er kralen en spiegeljes gebracht en verdomd kijk hier naar de gekleurde medemens ze zitten nog steeds onder de bling bling

rooiruier | 29-11-13 | 14:24

Die Karskens is niet goed snik, ik ken toevallig 2 mensen waar hij een persoonlijke fittie mee heeft uitgevochten in de media en sindsdien weet ik dat het een pathologische leugenaar en fantast is

AbbaCafe | 29-11-13 | 14:24

@codedelight: Canadezen zal je bedoelen...

Pimp my Voortuin | 29-11-13 | 14:24

Nou, het is gewoon politiek van partijen. Daar gaat het niet in de eerste plaats om oplossingen, het gaat om macht, daarmee kan je dan weer dingen oplossen. Maar die oplossingen moeten wel weer in dienst staan van nog meer macht. Daarom verlaten idealisten (zoals die 2 vrouwen van de PvdA laatst) de politiek. De SP is een uitzondering, daarom bereiken die ook zo weinig en staan ze alleen te roeptoeteren.
Dus 70 soldaten die niets kunnen bereiken, maar nu kan het kabinet wel net doen alsof ze iets willen bereiken. Helaas trappen er teveel mensen in.

Hanz Ziezo | 29-11-13 | 14:23

En als de Amerikanen en Engelsen niet hun nek hadden uitgestoken hadden we nu hier nog met z'n allen Heil H*tler geroepen.

We hebben ons steentje bij te dragen. Hulde aan de helden die dat willen doen. Punt.

codedelight | 29-11-13 | 14:22

We hebben niets te zoeken daar. Helemaal niets.

Guy Veropzoudten | 29-11-13 | 14:22

Bertje koopt zich in...

duitse herder | 29-11-13 | 14:21

Een promotor van de Mali missie hoort in een inrichting thuis.
De woestijnbewoners kennen hun gebied op hun duimpje van generatie op generatie. Die lui zijn dermatig ingesteld op asemetrische oorlog voering ,en dat al sinds eeuwen, hinderlagen, misleiding etc. is een tweede natuur.

Sjeng de helle | 29-11-13 | 14:20

navigator18 | 29-11-13 | 14:14
aan stammenoorlogen die al sinds mensenheugenis in Afrika gaande zijn kunnen wij niets doen en er zal niets veranderen.

rooiruier | 29-11-13 | 14:16

En die arrogante Koenders die daar baasje speelt. Straks als onze jongens daar gehalveerd worden hebben we tenminste onze bijdrage geleverd aan wat? Niks dus, en zo zal het gaan, en Hennis en consorten zijn allang van het toneel verdwenen!

lanexxx | 29-11-13 | 14:15

Moet de playmobil ook weer mee of mogen de jongens dit keer wel lekker knallen?

joyriders | 29-11-13 | 14:14

"HELEMAAL mee eens , democratie kun je niet brengen dat moet de bevolking zelf bevechten."

Ik vraag me altijd af of in hoeverre dit juist is. Speelde Frankrijk niet een belangrijke rol in de vorming van de Verenigde Staten? Wat is de rol van Groot-Britannië op het huidige bestel van Frankrijk? Internationale belangen zijn op dit moment nog meer verweven met elkaar. Als Nederland niet meedoen in Mali betekent dat je op internationaal niveau terrein verliest in terrorismebestrijding (denk aan: inlichtingenwerk is een ruilmarkt, tit-for-tet), grondstoffenaanwerving en economische stabiliteit ook ten faveure van onze eigen economie. En dan speelt er ook nog gewoon fatsoen mee. Vanuit dat perspectief zou ik wel kiezen voor militaire inventie vanuit een internationaal verband. Waar het in Afghanistan hopeloos is, denk ik dat er met de Afrikaners in Mali veel meer te behalen is.

navigator18 | 29-11-13 | 14:14

Dat krijg je er nu van als onze Amerikaanse vrienden over de collectie privé foto's van onze ministers beschikken.

Pimp my Voortuin | 29-11-13 | 14:13

Dömper | 29-11-13 | 14:11
oke daar ben ik het mee eens en bij de Angolese ambassade heeft hij het behoorlijk laten zitten , de ambassadeur haalde ook uit en meneer Timmerfrans reageerd nergens op.

rooiruier | 29-11-13 | 14:13

Noemen we dit weer een opbouwmissie?

de euro middenweg | 29-11-13 | 14:12

@rooiruier | 29-11-13 | 14:04
Prima dat hij zijn talen beheerst maar inhoudelijk blijft het lucht.

Dömper | 29-11-13 | 14:11

Flashheart | 29-11-13 | 14:10
ga uw mond eens spoelen

rooiruier | 29-11-13 | 14:11

Ik heb er zin in, dit lijkt een hartstikke leuk oorlogje. De bevolking staat achter het ingrijpen van het Westen, dat is fijn en de tegenstander is een zooi haatbaarden waar je weinig empathie voor hoeft te hebben als onze Commando's en Apache's ze afknallen. Goed voor de relatie met bondgenoten en we kunnen even wat gevechtservaring opdoen.

Flashheart | 29-11-13 | 14:10

Malí is het knuffelland van de pvda waar al mijarden naar toe zijn verdwenen om de rode magnaten deftige baantjes bij internationale instellingen te bezorgen. herfkens, melkert, jan pronk, bertje koenders, jaquelientje cramer, straks timmerfrans, allemaal strooien ze met miljarden voor hun eigen gerief. liefdadigheid met geld van een ander is zo ontzettend goed voor je huichelachtig, opgeblazen, rode ego. je bent tenslotte een nitwit die door het echte establisment niet serieus genomen wordt, dus dan steel je toch gewoon belastinggeld en koop je aanzien?

minimá-armezusvan.. | 29-11-13 | 14:06

Mark Smith | 29-11-13 | 14:03
kan zijn maar hij ziet het beter dan welke andere verslaggever dan ook , het is daar bloedlink

rooiruier | 29-11-13 | 14:06

Timmerfrans en Jannie Plas zullen nabestaanden tijdens uitreiking van een postume onderscheiding voorhouden dat, mede door assistentie van hun gevallen familieleden, een paar mooie grondstofdeals zijn binnengehaald. Of was dat een droom?


natte krant | 29-11-13 | 14:05

Dömper | 29-11-13 | 14:03
dat is ten tweede maar zijn talen beheerst hij zeer goed , ik spreek 4 talen maar neem mijn petje af voor Timmerfrans

rooiruier | 29-11-13 | 14:04

Overigens is Arnold Karskens allesbehalve rationeel. Een held, dat wel. Maar als je je unembedded in een oorlogsgebied begeeft heb je op zijn minst borderline trekjes met een suìcidaal randje.

Mark Smith | 29-11-13 | 14:03

Werk aan de winkel voor bakito en z'n zusje supernatijs

peenindiees | 29-11-13 | 14:03

Met zwaar bewapende drones kun je daar best wat mayhem schoppen. Zonder al te veel risico voor onze jongens.

Conan de Rabarber | 29-11-13 | 14:03

Jimmydepimmy | 29-11-13 | 14:00 |

Kleine kruistocht???

... sorry maar u faalt hier hopeloos.

CornholioNL | 29-11-13 | 14:03

@rooiruier | 29-11-13 | 14:00
Timmerfrans spreekt in iedere taal met gespleten tong. Dat dan weer wel.

Dömper | 29-11-13 | 14:03

Heeft Karskens ooit wel eens iets anders gezegd..?

Sotoli | 29-11-13 | 14:02

Mark Smith | 29-11-13 | 14:01
HELEMAAL mee eens , democratie kun je niet brengen dat moet de bevolking zelf bevechten.

rooiruier | 29-11-13 | 14:02

bello | 29-11-13 | 13:53
De USA zijn anders aardig effectief door goed inlichtingenwerk en wat drones die af en toen een raket op de juiste plek laten neerkomen. Ik dacht dat de NL mensen daar vooral inlichtingenwerk gaan doen ? Strategie kan je altijd over twisten maar ik vind wel dat wij ons steentje moeten bijdragen om moslim extremisme aan te pakken.

Simon_GS | 29-11-13 | 14:02

Als je je leven niet op het spel wilt zetten, niet in het leger gaan, is in Nederland vrijwillige keuze. Jammer dat we de JSF nog niet hebben dan hadden we tuig eens goed mores kunnen leren. Zijn trouwens Toearegs, blauw zwart maar volgens eigen zeggen geen neger maar arabier. Kennen de woestijn als hun broekzak, lusten de speciale Nederlandse troepen die zo goed getraind zijn in Noorwegen rauw. Maar goed na het succes van de missies in Afghanistan (meer heroïne dan ooit) nu het succes van de missie in Mali.

bijna_raak | 29-11-13 | 14:01

Dostranamus | 29-11-13 | 13:53 |

Scherp!!!

Maar probeer dat maar eens in het hoofd te krijgen van een Linkschegutmensh... onbegonnen werk...
Ze blijven maar volhouden in het "goede" van islam terwijl als puntje bij paaltje komt de net zo hard afgeslacht worden door een haarbaard als de "rechtse racist" die ik ben...

CornholioNL | 29-11-13 | 14:01

Als je als land nog puur en alleen nog een leger hebt om je te bemoeien met interne kwesties in een soevereine staat kun je het leger beter afschaffen en Jan Soldaat om laten scholen naar Simon Zorg.

Mark Smith | 29-11-13 | 14:01

Brulboei_61SB | 29-11-13 | 13:52
ik ben het totaal niet eens met deze missie maar praat niet over de talen van Timmerfrans want daar kunt u nog wel wat van leren .

rooiruier | 29-11-13 | 14:00

Je zou verwachten dat GeenStijl en haar reageerders het zouden toejuichen dat we op kleine kruistocht tegen de Islam gaan?

Jimmydepimmy | 29-11-13 | 14:00

Van Leeuwen, stop eens met dat telegraafse 'onze jongens'. Ik weet dat mindef ooit sponsor was hier om huurlingen te ronselen maar de vraag is alleen of we er geld aan uit willen geven.
Defensie personeel krijgt betaald om hun werk te doen. We spreken ook niet over onze jongens als iemand op een boorplatform werkt of voor een ontwikkelingshulp bedrijf in den wingebieden werkt.
Als de huurlingen niet willen sterven voor hun werkgever moeten ze naar een ander bedrijf wat betere voorwaarden heeft.Boskalis of zo

miko | 29-11-13 | 13:59

@Outsider-Inside 13:45: Jamaarjamaar, Timmermans bezwoer ons nog dat hij nevernooit Nederlandse soldaten op gevaarlijke missies zou sturen enkel om een paar leuke internationale baantjes binnen te slepen, want hoe zou hij dat ooit aan de nabestaanden van gesneuvelden kunnen uitleggen? En als Timmermans dat zegt is dat natuurlijk ook zo. Dus als er straks een PvdA'er genomineerd wordt voor een hoge post in de VN, dan wijzen ze dat natuurlijk af, om alle schijn te vermijden.

Of niet natuurlijk, want wat nou schijn: iedereen weet hoe het werkt, zowel de politici als het volk. Het is één van die dingen die "er nu eenmaal bijhoren" in de politiek.

Muxje | 29-11-13 | 13:58

PvdA-erts: ''de samenleving moet toch ergens maakbaar zijn? Laten we het nog eens proberen in Mali.''
.
Laten wij alvast beginnen met sparen voor herstelbetalingen omdat er enorme faals begaan zullen worden. Daarnaast menige NL dode. Om nog te zwijgen van de talloze NL soldaten die totaal in de war terugkomen.
En na afloop van de ''missie'' zal de situatie zijn zoals we het aantroffen, of erger.....
.
We kunnen wel een poul maken waarin we kunnen gokken op welke positie PvdA-ert Bert K. binnen nu en 5 jaar zal bekleden.....

DeSjaak1000 | 29-11-13 | 13:56

Als ze wel gaan, laten we dan afspreken dat alle camera's en mobieltjes thuis blijven, voorkomen we in ieder geval dat er rolletjes of geheugenkaartjes kwijtraken en dat en taps gemaakt worden.

toetanchamon | 29-11-13 | 13:53

Simon_GS | 29-11-13 | 13:45

Moslimextremisten kan je niet bestrijden door 370 man en 4 helicopters naar de zandbak te sturen: dat is aperte onzin. Wel kan je de grenzen dichtgooen voor zulks tuig, dat kan wel. Zijn ze in ieder geval NIET HIER.

bello | 29-11-13 | 13:53

Als onze jongens tenminste leren om de Franse taal te beheersen (en daarmee bedoel ik niet dat dialect wat Zimmerfranz spreekt) kunnen ze tenminste nog met het vreemdelingen legioen mee op missie.

Brulboei_61SB | 29-11-13 | 13:52

Prima dat onze Special Forces, die tot de absolute wereldtop behoren, hun competenties weer eens kunnen aanscherpen in een echte oorlog. Lekker ver weg, in Mali, waar NL verder geen belangen heeft. Dus heerlijk testen, trainen, oefenen etc. Zal hier en daar een leventje kosten, maar dan heb je ook echt 'real' geoefend. Kortom een mooie kans om het moreel van onze SF mannen hoog te houden door voor het echie Optreden in Bergachtig Terrein (OBT), inzet per parachute (vrije val) en direct action onderwerpen als hinderlaag en overvallen te oefenen terwijl NL haar partijtje meeblaast tussen de 'grote jongens'. Mooi man. Ik kan niet wachten op de eerste beelden.

henkojenko | 29-11-13 | 13:51

Nee, vooral niet gaan, want daar kunnen onze tere jongetjes niet tegen. Er zou zo maar eens geschoten kunnen worden!

Intussen hebben we wel al duizenden Ugandezen opgeofferd in de strijd tegen al shabaab. maar ja, dat zijn maar negertjes.

Laat die Fransen & Amerikanen dus maar islamextremisten bestrijden, want dat is ons probleem niet... of zo...

Hermanovic | 29-11-13 | 13:50

@Simon_GS | 29-11-13 | 13:45

Tuurlijk moeten we daar wat aan doen, maar niet door onze jongens en meiden te sturen, voor dit soort situaties zijn de minute man en de pershing 2 raketten uitgevonden samen met de tomahawks!

cpio | 29-11-13 | 13:50

Precies, we laten Afrika gewoon stikken en kopen grondstofffen als uranium, olie, cacao voortaan gewoon bij de Aldi of Lidl. Is veel duurder dan gratis, maar dan zijn we iig van dat gezeik af.

Bakito | 29-11-13 | 13:48

Ik hoor dat vrouwen alles doen in mali, over de mannen geen woord. Vrouwen dit, vrouwen dat, is dat dus niet de oorzaak van alle ellende daar.

toetanchamon | 29-11-13 | 13:48

Ah, het gaat er om dat de vrouwen ongestoord op straat moeten kunnen lopen.
Dan hebben we nog heel wat oorlogen te gaan.

Jackanders | 29-11-13 | 13:47

Volgens Karskens is het altijd een hopeloze missie. Maar niks doen tegen het opkomend moslim extremisme in Afrika lijkt mij ook niet zonder risico.

Simon_GS | 29-11-13 | 13:45

Karskens is een gevaarlijke opruier.

milky bar | 29-11-13 | 13:45

Hoe harder men roept niet te gaan. Des te aantrekkelijker de missie wordt. Zie Irak en Afghanistan!

Klaus Herzog | 29-11-13 | 13:45

En dit allemaal om de carriere van Bert Koenders van de PVDA wat verder op te stuwen in de vaart der volkeren.

en.wikipedia.org/wiki/Bert_Koenders

PVDA-ers zijn echt meesterlijk in het smijten met ontwikkelingsgeld om zo voor zichzelf leuke internationale baantjes te kunnen bemachtigen. Ad Melkert zit ook al jaren in dat circuit. Nu wordt ook het Nederlandse leger daarvoor nog ingezet.

Outsider-Inside | 29-11-13 | 13:45

Als je voor Zwarte Piet bent ben je een racist... maar wel zielige negerTs gaan helpen in Mali...

Hey Politiek, krijg is snel de tyfus...

CornholioNL | 29-11-13 | 13:44

Gaat Timmerfrans zelf ook?
Of een van zijn kinderen?

Of heeft hij die niet omdat hij eigenlijk gay en heel erg lafjes is!!!!!

cpio | 29-11-13 | 13:43

Zo stel ik me een gemiddelde minister voor bij een verzoek uit het buitenland:
-
Minister ontvangt brief met verzoek uit buitenland.
Minister: Fap fap fap fap fap fap fap fap fap fap en fap!
Minister: Uitstekend plan! Moeten we doen!

Freakster1986 | 29-11-13 | 13:43

Waarom? Waarom is de vraag. Om de Malinezen te ' helpen'? Die zijn niet te helpen, die moeten hun Eigen shit oplossen. Om de UN te pleasen? Ja, tuurlijk. Gaat het ene ruk uitmaken dat wij 370 man en vrauwww uitzenden inc. de gigantische logistical train, enorme kosten en mogelijk doden / gewonden aan NL kant? Natuurlijk niet. We hebben daar NIETS te zoeken, en ik heb zo het vermoeden dat NL militairen dat dondersgoed weten. Ga er maar aan staan : plof de brief op de mat: u gaat naar Mali.

bello | 29-11-13 | 13:42

Arnold is echt de grootste aandachtshoer die de oorlogsverslaggeving ooit heeft gekend. Ook over Libië en Syrië had hij erg vreemde gedachtespinsels. En dat er een paar militairen + appachies naar Mali sturen om daar heen sturen om terrorisme te dwarsbomen is alleen maar goed.

frankmeister | 29-11-13 | 13:42

We kunnen het leger veel beter gebruiken om orde op zaken in EIGEN land te stellen.

meneer Q | 29-11-13 | 13:40

Beetje oorlogje in het echt spelen en wat extremistische moslims neermaaien.
Misschien wel goed voor die mariniers, altijd maar hetzelfde rondje rijden op de Veluwe of wéér op winterbivak naar Noorwegen gaat ook vervelen.
Maar feit blijft dat we er geen ene fuck te zoeken hebben.

Eric Blair | 29-11-13 | 13:40

Actie is zeker nodig. Als Mali valt, dan is de volgende deur geopend voor terrorisme. Nederland heeft niet de capaciteit noch de kennis om deze vorm van oorlogsvoering aan te kunnen. Frankrijk is nu de "overheid" van Mali en de overheden van omliggende landen aan het paaien om de grens open te zetten voor hun belangen en hun leger.
Frankrijk heeft al kennis over oorlogen (of interventies) tegen terroristen. Dat heeft het leger opgedaan bij hun interventie in Ivoorkust, na de coupe d'etat daar.
Daarnaast is de oorlog smerig. Heel erg smerig. Wegblijven daar, laat het over aan betere legers.

Rittersport | 29-11-13 | 13:39

"Doe het niet"? Is dit Karstens wel goed bij zijn hoofd. Weet hij wel hoeveel baantjes bij de VN dit oplevert.

roze_bril | 29-11-13 | 13:39

Mali heeft zeer veel natuurlijke grondstoffen, daarom stuurt Timmerfrans onze graspollen er naar toe.

nielsjuuh23 | 29-11-13 | 13:39

LOL Alsof politici voor rede vatbaar zijn.

Dömper | 29-11-13 | 13:38

Wat maakt het uit, die paar soldaatjes die zullen sneuvelen?
Het gaat immers om die vet betaalde baantjes van de Eu die lonken naar onze politici.
Daar moet alles voor wijken, zelfs mensenlevens.

Dostranamus | 29-11-13 | 13:37

We gaan gewoon, ongeacht de consequenties. ter meerdere eer en glorie van de PvdA'er Koenders.

BroodenSpelen | 29-11-13 | 13:36

In woeste vervoering kromt de regering den rug
om met oorlogstrommen op het toneel te staan,
om op de oorlogstrommen met stokken te slaan.

Toen werd de regering van metaal tot in haar tanden,
achterover gebogen aan de banden,
die haar verbinden met de gespannen wanden
van dit oorlogszuchtig gromorgaan.

De rede was reeds lang vergaan,
zij kon niet langer bestaan,
daar zij verdronken was in golven van oorlogszuchtig verlangen.

Simon de Danser | 29-11-13 | 13:35

Deze man is rationeel, en heeft een logische betoog vermengt met jarenlange ervaring, dit zullen de politici ook aanhoren.

We gaan dus naar Mali.

Kaas de Vies | 29-11-13 | 13:35

Stuur bakito maar...

CornholioNL | 29-11-13 | 13:35

Als ik naar Opsporing Verzocht kijk zie ik meer dan genoeg aanleiding voor een vredesmissie in eigen land...

Professor Superhirn | 29-11-13 | 13:34

I've got a bad feeling about this, a bad, bad, feeling......

ikdenkwat | 29-11-13 | 13:34

CAR is het volgende land waar de islamisten hun zinnen op hebben gezet.... de missie daar zal spoedig volgen en aangezien Timmerfrans een fijn baantje wil hebben na dat hij is uitgekakt in Nederland, zal hij zich hier ook sterk voor willen maken..... de zelfpijperT!

Fatwabuster | 29-11-13 | 13:32

Pffff Nederland is nog steeds een helikopter kwijt! Blackhawk Down 2.0

Man-Bijt-Hond | 29-11-13 | 13:32

Wij hebben daar niks te winnen en zeker niks te zoeken.
Wegblijven uit die hellhole, ga over een paar honderd jaar maar eens kijken als ze een beetje bij zijn met evolueren.

Cuyahoga | 29-11-13 | 13:31

Waarom helpen de ''gematigde'' moslimlanden niet mee?

Wc-kip | 29-11-13 | 13:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken