Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Reaguursels

Inloggen

We waren toen dit stuk verscheen nog helemaal niet klaar. De belangrijkste bijdrage kwam nog, van HansJans, namelijk dat zwarte piet geen replica van een slaaf is, maar van een moor, een moslim, die juist zelf slaafjes in zakken stopt en meeneemt.

huh, ian? | 27-10-13 | 14:22

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:32
Helaas, in de toekomst zal Jeugdzorg ook EU richtlijnen gaan gebruiken om kinderen te redden.

Bijvoorbeeld EU kritiek kan dan als gevaarlijk voor kinderen opgevat worden.

Ing. eslapen | 27-10-13 | 07:14

als de rst van de donkere medemens nou de rest van t jaar pepernoten gaan gooien, heft dat ook weer op

patrick3822 | 26-10-13 | 20:06

Maar is Fresku al bedreigd?

Topperke | 26-10-13 | 18:42

Slecht gevoel voor humor...
Hij zet de verkeerde mensen voor paal... De vinger is niet op de zere plek gezet, want het kritiek dat zwarte piet racistisch is komt uit Surinaamse en Antiliaanse hoek, maar aangezien dat onze "vrienden" zijn, besparen we ze in deze filmpje....

Optimus_Prime | 26-10-13 | 16:17

Ik vond Harry van Van Kooten & De Bie beter...

ScumbaggusMaximus | 26-10-13 | 13:55

@Peyronie | 26-10-13 | 10:19
Dat is geen blanke en het is niet politiek correct - dat is namelijk Fresku en wat hij zegt is dat de opzichtige tegenwerpingen van sommigen bewijzen dat dat de aanklacht van racisme juist is. De feitelijke argumenten negeert hij daarentegen volledig, dus hij weet hartstikke goed dat hij het vuur aan het aanwakkeren is met deze flauwekul.

Pierre Tombal | 26-10-13 | 13:41

miko | 26-10-13 | 03:35 |
Volgens mij snap je niet wat de makers van dat filmpje beogen. En of wij het nou willen of niet, als het volk zich collectief gekwetst voelt, dan hebben we daar rekening mee te houden. Hoe, dat is uiteraard de vraag. Dat gekwetste volk is op een heel gedifferentieerde wijze gekwetst. Een minderheid is oprecht verontwaardigd, een meerderlheid wordt spontaan meegetrokken in een emotie. De makers van dat filmpje proberen er post hoc een hoop haat en vooroordeel in te stoppen.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 13:33

@Stormageddon | 25-10-13 | 22:55
Hoi voormalige Heads or Tails. Ik vulde laatst in het tooltje een afkorting van een psychische aandoening in en schrok nogal. Infaam en abject heeft nu een nieuwe betekenis, bovendien hangt daar ook nog eens een vies geurtje omheen. Onprofessionele totaalloser dat je bent!
Dit is pas "zwarte pieten".

Jim Lovell | 26-10-13 | 12:25

Is het nog niemand opgevallen dat er tegelijkerijd om zg. herstelbetalingen word gevraagd in de somma van 30 miljard? Zie ik het heel fout als ik denk dat we tegen betaling van de luttele som van 30 miljard, gewoon sinterklaas mogen blijven vieren, de komende twintig jaar?

kopje | 26-10-13 | 12:24

Reaguurders eenieder hier op schoot bij de sint en doe je verhaal. En wie dit niet wil gaat mee in de zak naar Spanje!

Of zijn er andere multiculturele types die deze zak of beter gezegd "de zak" zouden moeten krijgen?!

Ik wil een boterletter, pepernoten en een Fleischmann racebaan van Sint en Piet. We zijn hier niet in het oerwoud! Ga jij snel bananen plukken, dan neem ik nog een groot stuk lekkere marsepein!

drammerd | 26-10-13 | 11:33

Kon het niet beter uitleggen.

sickstyle | 26-10-13 | 11:29

Bij Elsevier.nl luidt de poll 'VN-experts voelen zich geïntimideerd door de Zwarte Pietendiscussie de afgelopen week'
'
WTF?! de VN"experts" bestaat uit bijna alleen maar negroïde mensen! Die hebben dat vuurtje hier zélf aangesticht! Ze bewijzen zelf hun onkunde. Negers en allochtonen kunnen niet veel en hebben leiders nodig :facepalm:

Faragefan | 26-10-13 | 11:28

Wat ik wel mooi vind in deze zwarte Piet-discussie is de zeldzame eensgezindheid waarmee het overgrote deel van de Nederlandse bevolking (onze donkere landgenoten incluis) de middelvinger opsteekt naar de rest van de wereld.
[Ontroerd traantje wegpinken doet]

VanBukkem | 26-10-13 | 11:07

Test.

Parsons | 26-10-13 | 10:58

Grappig, maar zo stereotiep zien de beschaafde fatsoensrakkers aan hun kant van de diepe fatsoenskloof dus de door hen zo gehate en geminachte burgers van Nederland.
Val dood, publieke leden van de akelige (inter)Nationaal Socialistische Beweging.

Jan Passant mk2 | 26-10-13 | 10:28

Fatwabuster | 26-10-13 | 09:34 |
Dat maakt de agressie alleen nog maar erger.

kicktherabbit | 26-10-13 | 10:25

Onderbroekenlol gemaakt door politiek-correcte witmensen. Ik begin bijna een hekel aan blanken te krijgen door dit soort filmpjes.

Peyronie | 26-10-13 | 10:19

Big betoger = big brother kudtautocorrect

Riesnonpecunia | 26-10-13 | 10:08

Zulk schorem laat je toch niet moedwillig weer binnen?! Mag aannemen dat de meeste namen bekend zijn bij big betoger dus zijn ze makkelijk buiten te houden, die mensen hebben wat mij betreft alle recht verloren om hier te wonen

Riesnonpecunia | 26-10-13 | 10:06

We kunnen ons beter druk maken om deze zwarte pieten.
www.telegraaf.nl...
Dat smerige tyfusvolk komt straks terug naar NL, en dan zijn wij, on en anders- gelovigen aan de beurt...
klapmongeaul | 26-10-13 | 09:44 | + 0 -
En dat gaan we dan natuurlijk weer op onze kosten suf pamperen wegens oorlogstrauma! Nooit meer binnenlaten die idioten! Ga lekker in tora bora wonen!

Riesnonpecunia | 26-10-13 | 09:55

Op het eerste gezicht erg vermakelijk, maar uiteindelijk is het precies zo'n hetzelfde concept als Gabbertje van Ruben van der Meer.
Het ridiculiseren van standpunten of gebruiken om het hierdoor zo sneu te maken dat men overstag gaat en het niet meer doet of zich aanpast.
Ophoerrren. Zolang ik leef is Piet zwart.

Tommygunner | 26-10-13 | 09:54

@ necrosis | 26-10-13 | 09:50 | + 0 -
Van mij mogen ze bij de grens worden opgewacht, om kapot te worden geschoten. Onder het mom van bescherming voor het eigen volk.

klapmongeaul | 26-10-13 | 09:52

@klapmongeaul | 26-10-13 | 09:44
Wat mij betreft krijgen die lui het stempel persona non grata, tenzij Assad ons voor is......

necrosis | 26-10-13 | 09:50

Het gaat toch allang niet meer om onze dierbare schoorsteenvegende vriend! Enough is enough is het credo, dankzij die pigmentbegaafde kindervriend

Riesnonpecunia | 26-10-13 | 09:50

@Kaas de Vies | 26-10-13 | 09:39
Mensen die het bier uit het filmpje verspillen, zouden stokslagen moeten krijgen.
Pure heiligschennis!

necrosis | 26-10-13 | 09:48

@Hans Hillen | 26-10-13 | 00:28
Ik denk niet dat het alleen frustratie is. De voornaamste reden zal liggen in een vrij instinctieve houding die je bij meer kuddedieren aantreft: je mag alles met me doen, maar van mijn kinderen blijf je af! Het gevaar zit erin dat deze oerdomme fout van de Zeurpieten nu ook een verharding op andere maatschappelijk vlakken tot gevolg zal hebben. Dat, zoals die Trouw columnist ook al aangaf, dit slimmigheidje om het naar de VN door te spelen mede door de geschifte opstelling van Verene Shepherd keihard in hun eigen gezicht ontploft. Ik kan alleen maar hopen dat het gezonde verstand het hier zal winnen, maar weet nu al dat die sukkels het volgens jaar gewoon weer gaan aanzwengelen. Het wachten is op dat het echt fout gaat.

Pierre Tombal | 26-10-13 | 09:46

We kunnen ons beter druk maken om deze zwarte pieten.
www.telegraaf.nl/binnenland/22005245/_...
Dat smerige tyfusvolk komt straks terug naar NL, en dan zijn wij, on en anders- gelovigen aan de beurt...

klapmongeaul | 26-10-13 | 09:44

@Al SchietjemeLevend | 26-10-13 | 00:25 | + 2 -
Kan ik mij niet voorstellen.

1. Ik drink nooit Pilsch in bad, louter Absint
2. Als ik pilsch drink, drink ik het, ik verspil het niet
3. Ik ben een neger van 3 meter

Kaas de Vies | 26-10-13 | 09:39

@necrosis | 26-10-13 | 09:33
Overdrijven is ook een vak, maar ik wens jou veel plezier met de gloeilampenverzameling :)

Jim Lovell | 26-10-13 | 09:39

@Fatwabuster | 26-10-13 | 09:34
Precies, probeer het bestaan van allah maar eens te ontkennen.
Dan is het land te klein!

necrosis | 26-10-13 | 09:37

@kicktherabbit | 26-10-13 | 09:28

Laat onverlet dat, in tegenstelling tot de agressieve reacties van andere sprookjesfiguur aanbidders, de Nederlander erkent dat Sint en ZWARTE Piet niet bestaan!!

Fatwabuster | 26-10-13 | 09:34

Als kind was er niks mooiers dan de gedachte dat ik op 5 jarige leeftijd al intelligenter was dan die zwarte domkop. En dat zei ik dan ook tegen hem en wat denk je? Maakt hij er nog grapjes over en geeft mij nog pepernoten ook.

Toen ik volwassen werd en het allemaal wat beter kon relativeren zijn Zuippiet en ik dan weer dikke vrienden geworden. Want ja, je moet mensen beoordelen op hun kwaliteiten.

Bunkspam | 26-10-13 | 09:33

@Jim Lovell | 26-10-13 | 09:28
Die peertjes kosten ongeveer €0,60.
Bovendien heb ik nog een voorraad van zo'n 25 stuks (grote/ kleine fitting), dus ik ben de komende 16 jaar spekkoper.
*gnehehe*

necrosis | 26-10-13 | 09:33

@Ing. eslapen | 26-10-13 | 09:22 |

U onderschat PvhZ. Jeugdzorg komt niet in de buurt van mijn kinderen. Ghe, hoeveel legerdivisies heeft jeugdzorg, zou ik willen zeggen..
.
Is overigens ook niet nodig. We zijn toegewijde ouders dagelijks op zoek naar de juiste balans in de opvoeding (strict doch liefdevol).

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:32

Als kind was er niks mooiers dan de gedachte dat ik op 5 jarige leeftijd al intelligenter was dan die zwarte domkop. En dat zei ik dan ook tegen hem en wat denk je? Maakt hij er nog grapjes over en geeft mij nog pepernoten ook.

Toen ik volwassen werd en het allemaal wat beter kon relativeren zijn Zuippiet en ik dan weer dikke vrienden geworden. Want ja, je moet mensen beoordelen op hun kwaliteiten.

Bunkspam | 26-10-13 | 09:32

Nee ... sorry ... ik vindt het niet grappig ... inhoudelijk heeft hij wel gelijk, maar na een minuut of 2 al gekapt met kijken, door zijn manier ... of eerder ... ongemanierdheid.

Lizio | 26-10-13 | 09:29

@necrosis | 26-10-13 | 09:24
En die peertjes geven warmte af zodat je minder hoeft te stoken. Ik heb wel nieuwe ledlampen gekregen van de bouwmarkt, ik vraag me af hoelang deze meegaan, die krengen kosten €10 per stuk.

Jim Lovell | 26-10-13 | 09:28

Wel weer typisch hoe agressief de orthodoxe Nederlander reageert als iemand hun sprookjesfiguur beledigd.

kicktherabbit | 26-10-13 | 09:28

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:02

Bam.... !!
.
*onder applaus koffie inschenkt*

Fatwabuster | 26-10-13 | 09:27

@neemjemoederindemali | 26-10-13 | 01:45
Correct, op één ding na. Het Amerikaanse kerstfeest en Santa Claus zijn gemodelleerd naar (een parodie op) het Nederlandse Sinterklaas feest. Santa Claus is niet Sinterklaas en dat is direct al duidelijk doordat de aan Santa Claus verbonden pakjesavond niet op de (avond voor de) naamdag van Sint Nicolaas plaatsvindt. Santa betekent overigens zoveel als "van een Sint" en is in de Romaanse oorsprong van dit woord de vrouwelijke verbuiging van dit naamwoord. Santa zou dus eigenlijk een vrouw moeten zijn, want anders zou hij Santo moeten hebben geheten. Zo! Laat nu de feministen maar los.

Pierre Tombal | 26-10-13 | 09:27

@Jim Lovell | 26-10-13 | 09:12
Zal ik je een reden geven om te gaan huilen:
Ik woon bijna 16 jaar op mijn huidige locatie, en de meeste gloeilampen die ik tijdens mijn intrek heb geïnstalleerd doen het nog steeds na 16 jaar!!!!
En dan praat ik over 60W peertjes.

necrosis | 26-10-13 | 09:24

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:21
Je onderschat de macht van jeugdzorg.

Ing. eslapen | 26-10-13 | 09:22

@Ing. eslapen | 26-10-13 | 09:11 |

Wellicht op inkomen en materieel welvaren, maar de voorsprong die mijn nageslacht krijgt t.o.v. die kinderen in de vorm van opvoeding, aandacht, en vorming kan door een overheid niet te niet gedaan worden.

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:21

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:15
Mijn eerste vraag aan Rutte: Waar-blijft-die-€1000?????

necrosis | 26-10-13 | 09:20

@necrosis | 26-10-13 | 09:06 |

Wij moeten als volk agenda zettend zijn. Tijdens de discussie kunnen we hem eens om commentaar vragen. Hij zal ongetwijfeld iets nietszeggends of leugenachtigs weten te produceren. De man is een professional.

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:15

Gino?

Drs. D. | 26-10-13 | 09:14

@necrosis | 26-10-13 | 08:45
Ik heb overal ledlampen ingedraaid die het 15 jaar zouden moeten uithouden, dus niet he. Oh-oh wat voel ik me genaaid.

Jim Lovell | 26-10-13 | 09:12

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:02
De overheid is druk bezig om het daadwerkelijke probleem aan te pakken.
Door iedereen in dezelfde achterstand te drukken is het verschil opgelost.

Ing. eslapen | 26-10-13 | 09:11

@Ashtrey | 26-10-13 | 09:01
Als non-conformist doe ik niets met de betutteling van een ander en ga mijn eigen weg, maar ik heb dan ook een beperkte eigen identiteit, op papier dan.
*derde bak koffie inschenkt*

Jim Lovell | 26-10-13 | 09:09

@Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:02
Rutte durft die maatschappelijke discussie niet aan.
Tenslotte gaat het om stemvee van zijn coalitiegenoot Samsom.....

necrosis | 26-10-13 | 09:06

Altijd dat bier verspillen die Fresku.

ikdenkwat | 26-10-13 | 09:05

De slag is gewonnen, de oorlog raast voort. De vraag is of we gaan zitten wachten tot het volgende deel van het Nederlands zijn wordt aangevallen of dat we zelf het volgende front openen.
.
Zo zou ik het graag eens hebben over het exorbitante aantal eenoudergezinnen onder Surinamers en het leed dat dit aanricht bij die kinderen. Aantoonbare achterstanden. In het verlengde hiervan. Het voor galg en rad laten opgroeien van kinderen door Marokkaanse ouders.
.
Want ieder weldekend mens weet natuurlijk dat dat de werkelijk reden zijn waarom die kinderen en dus beide groepen achterblijven t.o.v. autochtone kinderen.
.
Leggen we de maatschappelijke discussie eens waar die hoort te liggen, en wellicht lossen we dan eens een daadwerkelijk probleem op!

Parel van het Zuiden | 26-10-13 | 09:02

@Ashtrey | 26-10-13 | 08:56
Troost je met de gedachte dat Rutte zich fel zal verzetten tegen een begrenzer op personenauto's.
Een aanzienlijk deel van zijn begroting is tenslotte gebaseerd op snelheidsbekeuringen.....

necrosis | 26-10-13 | 09:01

@Jim Lovell 08:54
De Nederlandse identiteit bestaat niet!
www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/arti...
Echt hoor. Weg met ons! Wat denken we wel niet, beetje een identiteit aannemen. Bah!

Ashtrey | 26-10-13 | 09:01

@necrosis 08:52
Stof tot nadenken. Ik ga me even bezinnen in afzondering om deze heikele kwestie eens rustig te laten bezinken. Wat vreselijk allemaal.

Ashtrey | 26-10-13 | 08:56

@Ashtrey | 26-10-13 | 08:47
Iets denken en iets hopen kan wel samengaan. Ik vraag me wel eens af of er nog iets is dat de Nederlandse identiteit beschermt.

Jim Lovell | 26-10-13 | 08:54

@Ashtrey | 26-10-13 | 08:49
Ik betaal mijn eigen, duur belaste, grijze stroom!
En daar horen ouderwetsche 'peertjes' bij!

necrosis | 26-10-13 | 08:53

@Ashtrey | 26-10-13 | 08:47
Zolang fabrikanten stofzuigers produceren die dik boven de 900W 'klokken', zullen ze gekocht worden.
Desnoods via internet, niets wat de EU kan doen om fabrikanten een productieverbod op te leggen!
What's next?
Porsche en Ferrari dwingen hun auto's te begrenzen op 135?

necrosis | 26-10-13 | 08:52

@necrosis 08:45
Gloeiende gloeiende, heb jij geen spaarlampen?
Schoft!

Ashtrey | 26-10-13 | 08:49

@Jim Lovell 08:35
Je verwart iets denken met iets hopen. Niets zal veranderen, behalve dat stofzuigers wat minder zuigkracht zullen hebben.

Ashtrey | 26-10-13 | 08:47

@Jim Lovell | 26-10-13 | 08:35
Mensen gaan helaas niets inzien zolang ze de 'verboden' artikelen via import of internet kunnen kopen.
Kijk maar naar de poging om de gloeilamp de nek om te draaien, die is ook mislukt:
www.lichtpuntnederland.nl/gloeilamp-st...
*alle spaarlampen het land uit*

necrosis | 26-10-13 | 08:45

Wat een irritant filmpje, zelfs Erik van Muiswinkel is grappiger.

Onderbuik | 26-10-13 | 08:40

De snormans wordt hier belachelijk gemaakt.
Tijd voor een volgend protest.

Hufter | 26-10-13 | 08:35

@necrosis | 26-10-13 | 08:30
Te gek voor woorden. Het positieve hiervan is dat mensen eindelijk gaan inzien dat de EU een facistisch orgaan is en hopelijk op een partij gaan stemmen die fel anti EU is.

Jim Lovell | 26-10-13 | 08:35

@Jim Lovell | 26-10-13 | 08:25
De EU is helemaal van de pot gerukt wat betreft betuttelen/ verbieden.
www.powned.tv/nieuws/politiek/2013/10/...
Net als je denkt dat het niet stompzinniger kan.....

necrosis | 26-10-13 | 08:30

@DerUnterMensch | 25-10-13 | 23:52
Betere argumenten geven over Piet? Onzin. Het gaat niet over Piet, het gaat erom dat veel mensen inzien dat een instantie het nodig vindt een traditie te verbieden en hopenlijk inzien dat bemoeienis van buitenaf een rieel gevaar is voor de Nederlandse identiteit. Zie de VN en de EU.
Ik hoop dat de zwarte-piet discussie die bewustwording sterker heeft gemaakt. Veel mensen hadden het erover, op fb, in de privésfeer en op het werk, dus ik denk dat dat gelukt is.

Jim Lovell | 26-10-13 | 08:25

@Schoorsteenveger | 26-10-13 | 03:19
Tja als we ons wat aan moeten trekken wat de massa zich allemaal aanmeet.
Kom op, een verklede aap in een fleurig pakje als laatste bastion van den Nederlandsche cultuur?
Er is meer verloren gegaan met het verdwijnen van koekhappen en zaklopen op Koninginnedag.

miko | 26-10-13 | 03:35

Supermatthijs | 26-10-13 | 03:14 |
Je ziet dubbel. Wat minder zuipen.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 03:21

miko | 26-10-13 | 03:03 |
Ik snap die ophef heel goed. Noem het voor de verandering maar gekwetstheid. Veel minderheden en loslopende zielepieten voelen zich structureel gekwetst, het is voor hen een 'way of life' geworden, want het levert per saldo op. Maar wat niet uit de lengte komt, komt uit de breedte, het gaat ten koste van een ander. Nu, even maar, voelt collectief Nederland dat het even gedaan moet zijn met dat zich gekwetst voelen, dat er grenzen zijn die niet overschreden moeten worden. Gekwetsten kunnen als ze maar hard genoeg zeuren zelf gaan kwetsen, en dat is wat hier gebeurd is. Het collectief voelt zich gekwetst. Waar het over gaat is uiteindelijk niet belangrijk. Dat we op een punt zijn aanbeland dat dat collectief geen rek meer vertoont en zelf zegt zich gekwetst te voelen is van belang.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 03:19

Als kind nooit vervelende gedachten gehad over slaven. Dacht alleen "Zwarte Piet is zwart, strooit pepernoten en deelt cadeautjes uit" en werd daar best blij van. En volgens mij gold dat ook voor al die andere kinderen. Dus inderdaad, poten af van zwarte Piet!

suvois | 26-10-13 | 03:12

@miko | 26-10-13 | 03:03
Steelt Piet mijn N's??

miko | 26-10-13 | 03:12

@Schoorsteenveger | 26-10-13 | 02:45
Gelukkig niet. Dan zou ik niet meer kunnen commenten.
Was grapje, maar als men religie achter de voordeur stopt. mwoah.
Eigenlijk snap ik de ophef niet. Niet over het antipiet of pro piet gezeur.
Het is ooit begonne we zullen er op termij wel mee stoppen.
De meeste lopen niet meer in klederdracht en met zijn allen in Mei met slingers rond een paal lopen doen we ook niet.

miko | 26-10-13 | 03:03

miko | 26-10-13 | 02:58 | + 0 -

We hebben een verschil van inzicht maar dat moet toch kunnen ?

Supermatthijs | 26-10-13 | 03:01

jeanmondo | 26-10-13 | 02:54 | + 0 -

Genoten van Gremdaad.

Supermatthijs | 26-10-13 | 03:00

@jeanmondo | 26-10-13 | 02:54
Als ik iets mocht verbieden is het dit zeikstukje wel van gremnaad.

miko | 26-10-13 | 02:59

@Supermatthijs | 26-10-13 | 02:47
de meeste 'rechtse' mensen hebben vaak niet in de gaten hoe links ze zijn.Vooral hier. met hun gezeur over dat ik bejaarden en ander uitvreter gespuis een luxe leven tot aan hun dood moet gunnen.

miko | 26-10-13 | 02:58

Wel grappig, maar in principe kun je heel makkelijk alle sentimenten van een partij een cliché noemen. Ik zie geen cliché's van de 'anti-partij' in dit filmpje.
Als de spot gedreven wordt met sentimenten van de wat meer eenvoudige blanke Nederlanders, dan moet je ook niet raar opkijken als dat andersom gebeurt.
Daarom like ik ook zo'n pietitie. Niet omdat die kleur me zo dierbaar is, maar omdat ik vind dat de insteek van de 'gekwetsten' totaal verkeerd was en ik hun sentimenten niet serieus neem. Eigenlijk zoals dominee Gremdaad het prima verwoordde: www.youtube.com/watch?v=VNWmzwHCIRE .

jeanmondo | 26-10-13 | 02:54

Piet_Snot | 26-10-13 | 02:47 | + 2 -

Ben jij Gokverslaafd?

Mij was de reclame nog niet opgevallen.

calamiteiltje | 26-10-13 | 02:53

@Poepus | 25-10-13 | 22:35
Wat ga je doen als je kinderen zeggen dat je dat achterhaalde feest met die cliché neger in je reedt kan steken?
en als je slimme kinderen hebt gaan ze dat zeggen.
Nou ,? poepus?

@tattooboer | 25-10-13 | 22:46
Nee, de negers waren NIET de grootste handelaren.

miko | 26-10-13 | 02:52

@tattooboer | 25-10-13 | 21:56
Moeizaam, maar,ja plusje.

miko | 26-10-13 | 02:48

Piet_Snot | 26-10-13 | 02:47 | + 0 -

Dat is GS hé, links lullen en rechts vullen.

Supermatthijs | 26-10-13 | 02:47

@datzouzomaarkunnen | 25-10-13 | 21:27
vragen om een type Putin,.........


@BellaBella | 25-10-13 | 21:53
Je zegt iets zinnigs. Goh.

miko | 26-10-13 | 02:47

** Offtopic : het zou geenstijl sieren om géén advertenties voor goksites te plaatsen ... Wat de NEUQ jongens?! Gesponsord door mafia/criminelen? **

Piet_Snot | 26-10-13 | 02:47

miko | 26-10-13 | 02:39 |
Wat stoort hoeft nog niet als vanzelf verboden te worden.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 02:45

@Arjan | 25-10-13 | 21:22
Waarom? Samhain gaat al wat langer mee dan zoewarte piet.

miko | 26-10-13 | 02:43

@Stormageddon | 25-10-13 | 22:42
Precies, damn wat mis ik je soms hier!1

miko | 26-10-13 | 02:40

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:29
Stoor heel mijn leven al aan kerst.Goede ontwikeling dus.

miko | 26-10-13 | 02:39

Zwarte pieten moet weg! Mengen leidt automatisch tot separeren wanneer je stopt met roeren.
Blanke jeugd krijgt een van werkelijkheid gespeende indruk met actieve, geschenk brengende Pieten.

Zwarte pieten zijn net als moslims. Kunnen niets en doen niets, behalve destructie brengen en totaal afhankelijk zijn van de inventiviteit en produtiviteit van blanken.

calamiteiltje | 26-10-13 | 02:38

Nog 1 keer dan maar, Sinterklaas is oorspronkelijk een heidens zonnewende feest dat al minimaal 10.000 jaar gevierd wordt.

Tijdens de zonnewende feesten werd het nieuwe licht gevierd, niet meer en niet minder. In de Noorse mythologie was het de oppergod Odin die op zijn paard Sleipnir door de wolken vloog. Nörvi was de god van de onderwereld, daar waar de doden naar toe gingen, een donkere plek zeg maar.

De onderwereldgod Nörve is het symbool van het donker en de oppergod Odin staat symbool voor het licht. Nörvi werd uitgebeeld als een demon, dat vond de katholieke kerk niet zo leuk, daar hielden ze niet van demonen. Aangezien die domme heidenen wel in het verhaaltje trapten van die bisschop van Myra maar geen afscheid wilden nemen van Nörvi hebben de papen maar bedacht dat Nörvi de knecht van Nicolaas van Myra was.

In afgelegen gebieden waar de kerk minder invloed had zie je dan ook dat Nörvi nog steeds als een soort demon wordt afgebeeld. De hoogduitse Krampus ziet er bvb uit als een mengeling van een bok/geit/mens/demon. In Nederland heeft Jan Speckman 150 jaar geleden onze huidige zwarte Piet bedacht. In Zweden kennen ze de julbocken, de Russische Sint heeft zijn kleindochter als hulp, in Iran lijkt de zwarte Piet wel wat op onze Piet, Suriname en de Antillen kennen dezelfde soort zwarte Piet als wij.

De Amerikanen hebben hun Santa Claus geïnspireerd op onze Sinterklaas maar daar heeft de Sint elfen als hulpjes, en kabouters. Kortom, de oorsprong is overal hetzelfde, een zonnewende feest waar de katholieke kerk een religieus sausje over heeft gekieperd.

neemjemoederindemali | 26-10-13 | 01:45

Ze zijn vast zwart en heten Piet.

Supermatthijs | 26-10-13 | 01:44

De minkudo mannetjes slapen nooit.

Supermatthijs | 26-10-13 | 01:42

vermijd | 26-10-13 | 01:33 | + 0 -

Zinloos maar soms vermakelijk.

Supermatthijs | 26-10-13 | 01:37

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 01:28 |

Mooie samenvatting en een juist perspectief: reaguren op GS is net als slap lullen aan de bar met een sloot bier achter de kiezen!

vermijd | 26-10-13 | 01:33

vermijd | 26-10-13 | 01:25 |
Als je in de kroeg zit kun je beter reaguren dan slapen, dunkt me. De kroeg is bij uitstek de reaguurplek, in de kroeg is het reaguren uitgevonden. Blijven hangen, en steeds maar weer reageren op wat een ander aan slap gelul te berde brengt.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 01:28

Lewis Lewinsky | 26-10-13

En daar zit je dan: op vrijdagnacht te reaguuren op de "linkse" kerk..

(mompelt iets over slapen en de kroeg)

vermijd | 26-10-13 | 01:25

Links zogenaamd grappig filmpje, waarin de Linkse Kerk voor de zoveelste keer laat weten dat het Nederlandse volk uit racisten bestaat, naar hun idee.
*links, weg ermee*

Lewis Lewinsky | 26-10-13 | 01:15

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 01:07 | + 1
Had ik maar een greintje schrijftalent van jou !( niet alleen deze post trouwens )

vicecity | 26-10-13 | 01:11

Zal dat nou elk jaar weer terug komen dit gs debat?
Voor mij is en was het al duidelijk nu.

KannieWaarZijn | 26-10-13 | 01:09

Zwarte piet is geen neger.

Een neger zou de schoenen jatten en onafhankelijkheid eisen!

vermijd | 26-10-13 | 01:09

Sinterklaas zit eenzaam achter zijn schrijftafel. Het is al diep in de nacht en hij is moe, uitgeput. Er is nog zo veel werk te doen, tot in detail moet in het grote boek worden neergeschreven wie zoet is geweest en wie stout, en dat is dit jaar een grotere klus dan ooit tevoren. En het ergste is, dat juist nu er geen Pieten zijn om hem te helpen, hem bij te staan, hem te steunen, hem te verzorgen. Ineens waren ze weg, allemaal, verdwenen, van het ene moment op het andere, zonder afscheid te nemen. Zijn vingers verkrampen, hij kan nauwelijks nog de gouden pen vasthouden die hij al zo lang heeft gebruikt om te doen wat hij moet doen, jaar na jaar, eeuw na eeuw, bijhouden, bijwerken, aanvullen, keer op keer weer vastleggen wat het evenwicht is tussen goed en kwaad.
Sinterklaas voelt dat het einde nabij is, dat het hem niet meer vergund is, om welke reden dan ook, zijn werk voort te zetten. En het verdriet hem, Honderden jaren oud is hij, en hij zou nog honderden jaren door kunnen gaan als hij gesteund werd door zijn Pieten, zijn trouwe metgezellen, zijn verzorgers die ieder voor zich zo goed weten wat er op het spel staat. Wat is er gebeurd, welke kracht is werkzaam, zo vraagt hij zich af, die wil vernietigen wat mooi is, wat past, wat het evenwicht bewaart, wat kanaliseert, stuurt, alles op zijn plaats laat belanden?
Hij weet het niet. Hij kan niet meer helder denken, en er is geen Piet meer die hem te hulp schiet. De Pieten zijn weg, ze zijn alllemaal weg.
Sinterklaas zit eenzaam achter zijn schrijftafel en voelt dat een afscheid nadert.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 01:07

@Rammstein | 26-10-13 | 00:38
Geëmmer of niet, sommige dingen moet je gewoon niet willen veranderen aan dit land.
*verder bouwen doet aan pepernoten-gatlinggun*

necrosis | 26-10-13 | 01:04

Ook het feit dat in dit filmpje de man als een zuipende niksnut zichzelf neerzet .. Zegt genoeg over hoe die mensen zichzelf haten en de betuttel racist uithangen. Ze doen hetzelfde als het om Wilders stemmers gaat ( ik stem niet eens op hem ) . Tis zo makkelijk .Dan hoef je geen discussie aan te gaan ! Vroeger werd je neergezet als racist en was de discussie kapot .. Daar kom je niet meer mee weg dus krijg je dit .. bij gebrek aan argumenten

vicecity | 26-10-13 | 01:01

Wat ik persoonlijk zo dom vind aan de hele discussie is het feit dat ik mijzelf altijd zag als een ruimdenkend mens! Leerde vroeger in de Donald Duck bij de van nul tot nu reeks aldaar dat vreemdelingen opvangen een groot goed was en dat Nederland van oudsher daar een voortrekkende rol in had! Portugese Joden en Franse Hugenoten waren hier welkom, ze werden gedoogd zullen we maar zeggen. Maar wat schetst mijn verbazing de mannen die hier in de jaren 60, vooral op voorspraak van de vvd destijds, hun offspring hierheen haalden of beter mochten halen het gigantisch verpest hebben door itt tot voornoemde immigranten gewoon niet mee te doen in een land dat ze in principe alle kansen biedt!
Anders nog ze blijven net zolang schoppen tegen de Nederlandse samenleving tot we kalifaat Olanda zijn! Ik ben er klaar mee, aanpassen of opkrassen! Zwarte Piet heeft geen zak met slavernij en/of discriminatie te maken en niet in die freaking slachtofferrol kruipen, gewoon meedoen! Knap je van op en je hebt minder tijd om je druk te maken over hoe je je voelt benadeeld door een geschminkte nepnegerT

Riesnonpecunia | 26-10-13 | 00:46

Rammstein | 26-10-13 | 00:38 | + 1 -
+ hebben getekend

Rammstein | 26-10-13 | 00:46

@Schoorsteenveger | 26-10-13 | 00:36
Dat spul heet geen 'pils' en waar mijn supermarkt woont, kost het 1,37 per fles!
Niet voor paupers of linkse lieden...

necrosis | 26-10-13 | 00:43

Het gaat er mij niet om dat zwarte piet weg moet of dat ie er in de loop van tijd veranderd in uiterlijk Het gaat er mij om dat nieuwkomers mij gaan vertellen hoe ik en mijn kinderen een kinderfeest moeten gaan vieren en het politiek willen maken . Dan trek ik een streep en zeg ik zuig hem maar lekker dik met je mooie rooie VARA lippen !

vicecity | 26-10-13 | 00:43

@Schoorsteenveger | 26-10-13 | 00:33 | + 0 -
Ik weet het. Maar ik kan dat meten met twee maten niet meer uitstaan.

Hans Hillen | 26-10-13 | 00:40

snorremans=christengekkie maar die liege nie.

thepinkpainter | 26-10-13 | 00:40

Wit = wit,Bruin = bruin,Geel = geel ... en blauw = blauw... trust !

AlsBoter | 26-10-13 | 00:39

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 00:36 |
Nee hoor, je bent niet bevooroordeeld. Je ziet die gasten ook in de mooiste BMW's, gouden tanden en veel bling bling en rondlopen op de beste Nike's

Graaf van Egmont | 26-10-13 | 00:39

Zouden alle mensen die de pietietie of-kom-hoe-heet-die-site nou eens gaan demonstreren tegen het Zuig-kabinet. Daar heb je dan iets aan.
Wat een geëmmer.

Rammstein | 26-10-13 | 00:38

necrosis | 26-10-13 | 00:30 |
Dit is typisch de linksmens die genoeg subsidie heeft om een goed pilsje aan te kopen en in te zetten, ook als hij een Tokkie uitbeeldt die dat geld niet heeft. Of ben ik nou bevooroordeeld?

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 00:36

Hans Hillen | 26-10-13 | 00:22 |
Negers zijn destijds ook op de vreemdste manieren weggezet. Als het maar 'primitief' was, niet passend. Exact dezelfde technieken worden gebruikt hier. De Tokkie is een uiterst primitief mens dat alles wat wij als beschaving beschouwen niet begrijpt, door mekaar haalt. Je moet er verder niet te veel achter zoeken, denk ik. Racisme is simplistisch.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 00:33

Wel grappig. Een nepneger mag alle Nederlanders neerzetten als domme Tokkies. Jajajaja, want zo zijn we ALLEMAAL. Je zult dat toch eens met doen met een neger ... Als blanke een heeeeeeeele domme neger neerzetten als representant van ALLE negers. Nou, dan heb je meteen de VARA, EU, Ombudsman én de VN over je heen.

Hans Hillen | 26-10-13 | 00:32

Die meneer op het bankje heeft wél smaak, ik zie aan het etiket dat hij géén euroshopper/ Schultenbrau pils beethoudt!

necrosis | 26-10-13 | 00:30

Pierre Tombal | 26-10-13 | 00:21 | + 0 -
Ach, het gaat niet eens zo zeer om Zwarte Piet en of ie nou zwart is door de schoorsteen of niet. De massale reactie komt door de frustratie van 40 jaar lang horen van pers en MSM dat elke cultuur van buitenaf, hoe primitief en gewelddadig ook, een verrijking is voor NL en beter dan onze cultuur. Het is het genoeg van 40 jaar lang onze cultuur aanpassen ten faveure van de geïmporteerden die ons land niets hebben gebracht. Het genoeg van 40 jaar aangepraat schuldgevoel over zaken waar we part noch deel aan hebben.

Hans Hillen | 26-10-13 | 00:28

@Hans Hillen | 26-10-13 | 00:11
Film lijkt op kaas geïnspireerd.
(zie fipo's)

Al SchietjemeLevend | 26-10-13 | 00:25

Anoniemtje | 26-10-13 | 00:08
Ik dacht dat die brabosnor wel duidelijk was. Of nie?

Graaf van Egmont | 26-10-13 | 00:23

Vragen zijn er om beantwoord te worden, Tokkies gaan niet in bad, die douchen! Als je geluk hebt

Riesnonpecunia | 26-10-13 | 00:23

@Schoorsteenveger | 26-10-13 | 00:16 | + 0 -
Maar waarom met kleren aan in bad? Dat is toch vreemd.

Hans Hillen | 26-10-13 | 00:22

Sorry, maar die hele Zwarte Piet discussie komt feitelijk op hetzelfde neer als dat ik in een volle zaal een willekeurige kerel op luide toon ervan beschuldig aan het piemeltje van mijn zoon gezeten te hebben. Met een tiental direct verontwaardigde omstanders erbij voelt de beste man zich vervolgens in een hoek gedrukt waar hij zich verbaal uit moet zien te redden, hetgeen in de regel niet tot de beste excuses leidt. Het enige dat dit filmpje toont zijn de tot cliché verworden reacties, maar er wordt niet de vraag gesteld of de oorspronkelijke beschuldiging wel juist was. En dat is deze dus niet. Wat het wel is, is een vergezochte associatie met iets dat geen enkele betrekking heeft op Nederland of haar inwoners en tevens niks te maken heeft met de oorsprong van Zwarte Piet.

Pierre Tombal | 26-10-13 | 00:21

Hans Hillen | 26-10-13 | 00:11 |
Dat is het stereotype van de Tokkie. Die wordt neergezet, opgezet bijna, zoals vroeger de Hottentot.

Schoorsteenveger | 26-10-13 | 00:16

@ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:17 | + 41 -
Of veel mensen kunnen niet denken. Of ze hebben het filmpje niet afgekeken. Een nepneger die een Tokkie nadoet. Leuk hoor. Wat ik niet begrijp is waarom hij de tweede helft van het filmpje met kleren aan in bad zit. Is dat een diepere laag? Is dat geestig? Doen Tokkies dat normaal ook? Vragen, vragen ...

Hans Hillen | 26-10-13 | 00:11

Dit is niet een zwarte Piet ter discussie stellen, maar onder dwang en valse voorwendselen afstand moeten doen van het recht om een feest te vieren zoals dat al eeuwen plaats vindt in NL. We worden even fijn door zuidelijke landen uitgekleed en in onze nakie gezet,.... we worden door op lauweren rustende minderheden in NL voor racisten uitgemaakt, moeten we fijn onze muil houden over een totaal hier niet thuishorende religie en knikken en buigen voor een koude plaat voor het hoofd hebbende nazi EU en dat alles om duidelijk te maken dat NL een hoer is die aan iedereen toebehoort behalve aan degene die even voor nu eeuwig de koppen moeten houden en gedwongen krom liggen en zich van achteren moeten laten nemen door alle gelukzoekende kleuren van de regenboog.

Megalomaantje | 26-10-13 | 00:10

Triest!... inderdaad.

AlsBoter | 26-10-13 | 00:09

Vraag me wel af wanneer er nu eens inhoudelijke argumenten worden gegeven met uitleg waarom het nu precies zus en zo zou zijn.

Anoniemtje | 26-10-13 | 00:08

Triest.. triest... triest !

AlsBoter | 26-10-13 | 00:08

Snel, maak een filmpje met iemand die als een over het paard getilde negert, compleet met petje in elk shot in andere houding op de kop, agressief alle typische argumenten van de VERBOTEN-fetisjisten aanhaalt.

Piet van het Padje | 26-10-13 | 00:06

Een blanke Braboneger, dat is het toch niet helemaal...

de honden blaffen... | 26-10-13 | 00:05

Ik eisch nu ook een zwarte Sint, alleen maar voor dit jaar.......

Lief meiske | 26-10-13 | 00:03

Ik vind m net ff te grof om op mijn facebook pagina te delen...

Cyberthug | 26-10-13 | 00:01

Ik ben het met iedereen eens.

Rogier Haringpakker | 25-10-13 | 23:57

@Jim Lovell | 25-10-13 | 22:48
Nee betere argumenten geven is altijd beter als iets weglachen.

DerUnterMensch | 25-10-13 | 23:52

legomuis | 25-10-13 | 23:32 |
Links zoals we links kennen. Een hele groep als minderwaardig bestempelen door die groep aan te wrijven een andere groep als minderwaardig te bestempelen. Racisme 2.0.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 23:45

-weggejorist-

ongegeneerd | 25-10-13 | 23:41

Geen woord teveel gezegd, lijkt mij ...

ongegeneerd | 25-10-13 | 23:41

Idd kappen nou, is ons feest en nu bek houwe als je het er niet mee eens bent.
Anders lekker terug naar je eiland waar ze het idem vieren als hier.

klote land | 25-10-13 | 23:41

Ach ik analiseer dit filmpje verder maar niet. Wel kan ik zeggen dat resultaat van een snelle scan stinkt.

AntiSoof | 25-10-13 | 23:37

Fresku zoals we hem kennen. Niet bang zijn nekkie uit te steken. Zoals hij hier de zp-fans neerzet, zo zet hij ook regelmatig zichzelf neer. Hij is in mijn ogen ook de enige die hiermee wegkomt. Los daarvan heeft 'ie meer skills en een groter talent dan dat in en in-fletse Insanyo-slachtoffertje/fietsendiefje.

legomuis | 25-10-13 | 23:32

De hele zwarte pietendiscussie heeft zijn oorsprong in de hedendaagse sport "wie voelt zich het snelst gekwetst". Nog steeds ruim aan kop heb je daar de reliemalloten. Met deze maand met stip de nieuwe binnenkomer, de zwartmens.

roze_bril | 25-10-13 | 23:29

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 23:22
En PRISM is NSA, dus vergelijkingen met een prisma vertrouw ik niet. Wit is geen kleur.
*zet aluhoedje op*

Jim Lovell | 25-10-13 | 23:28

Jim Lovell | 25-10-13 | 23:19 |
Regenboog in de betekenis van veel kleurtjes, alle kleuren evenredig vertegenwoordigd. Zal ook wel weer niet goed zijn uiteindelijk, want alle kleuren bij mekaar geeft wit, en wit is verdacht natuurlijk.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 23:22

Jezus weer een Zwarte Piet - topic. En weer hetzelfde gezeik over arme tolerante Nederlanders die het niet meer pikken dat hun tradities blablablabla ... Get a life.

henry_louis | 25-10-13 | 23:20

AntiSoof | 25-10-13 | 23:13 |
De boodschap is dat bij de Gutmensch de oude racistische denkbeelden, zoals "zwarten zijn apen", het meest worden gekoesterd. Links heeft al die oude vooroordelen nodig, hard nodig, om de eigen vooroordelen in stand te kunnen houden en gelijk te blijven hebben. Dat is een heel subtiele maar dodelijke vorm van racisme.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 23:19

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 23:04
Was dat nu nodig, dat woord regenboog?

Jim Lovell | 25-10-13 | 23:19

@tattooboer

Leuke link maar misschien kan je korte samenvatting geven, bij 3.5 min ben ik afgehaakt wegens saaiheid mede veroorzaakt door: waar gaat dit naartoe...

Nederlandse les: een knecht is geen slaaf!

harstef | 25-10-13 | 23:18

Wees blij met het positieve kadootjesgeefimago van een zwarte, zwarte Piet. Kinderen die Opsporing Verzocht kijken, krijgen namelijk een heeeeeeel verkeerd sterotiep en rassisstissch beeld van zwarten als zijnde criminelen en zwarte Piet moet dat beeld weer goedmaken, als dat nog lukt, wat tegen alle criminaliteitsstatistieken ingaat.

IndoFortuyn | 25-10-13 | 23:17

Hahaha het is net Gino Pietemaaij

sparxx | 25-10-13 | 23:16

"Zwarte Piet moet blijven vanwege ons vastgeroeste jeugdsentiment en ons diepgewortelde superioriteitsgevoel." , is de dubbele boodschap van de slotzin van dit filmpje.
Dubbel omdat het aan de ene kant waar is. En aan de andere kant werkelijk ver gezocht.
De boodschap is dus eigenlijk dat alleen seniele ouwe gekken die te veel zuipen en die lijden aan een misplaatste hooghartige zelfbeleving Pieterman nog als traditie zien.
Zeg, links-denkers, spaar me je doorzichtige polemiek. Ga maar aardappels poten, zwetsers.

AntiSoof | 25-10-13 | 23:13

Stormageddon | 25-10-13 | 22:55 |
We komen waarschijnlijk uit op een multiculturele regenboogbraderie, met een compleet door de VN goedgekeurd handvest en speciale ambtenaren in uniform die erop moeten toezien dat er nergens gekwetst wordt of zelfs maar een aanzet tot mogelijk kwetsen zal kunnen worden waargenomen.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 23:04

Er zit hier een dubbel verhaal in. En dat tweede ondergrondse verhaal vind ik niet leuk. Wat een kutfilmpje.

WeerEenPilsjeOp | 25-10-13 | 23:04

... take me drunk, i'm home ...!!!...

gasboer | 25-10-13 | 23:03

Unne Turk en unne zwarte die cadeautjes komen brengen is eigenlijk heul positief, eigenlijk verwacht je het omgekeerde.

kneuterzak | 25-10-13 | 22:59

We zijn niet meer blank of Soewart maar allemaal groen en de donkergroenen moeten piet spelen een leuk 5 dec. voor jullie allemaal,ik vindt het leuk als die 2ling van mijn binnenkort weer Sinterklaas kapoentje staan te zingen en niemand neemt mij dat af,geen moslim,politicus,illuminatie,of Jamaica "prof"geloof in jezelf en je eigen gewoontes

Steenrijk | 25-10-13 | 22:59

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:49
Ik heb geen idee. We zullen zien. Het lijkt me dat de middenstand en ambulante handel niet met een totaalverbod akkoord zullen gaan en er toch wel een soort kerstmarkt gehouden zal worden. Als ze het "midwintermarkt" noemen kan de deelgemeente daar niets tegen doen, denk ik.

Stormageddon | 25-10-13 | 22:55

.... Black was beautiful???....

Megalomaantje | 25-10-13 | 22:50

Stormageddon | 25-10-13 | 22:42 |
Ik vrees dat ze daar in Kreuzberg geen scheiding durven aan te brengen tussen de kerstboom en de kribbe.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:49

Ik ga toch steeds sterker twijfelen aan het bestaan van die Sint en zwarte Piet.

Supermatthijs | 25-10-13 | 22:49

Steenrijk | 25-10-13 | 22:47 Sint moet z'n familie maar vragen hem te helpen.

#participatiemaatschappij

zeg maar jansen | 25-10-13 | 22:49

@DerUnterMensch | 25-10-13 | 22:31
Menschen zoals jij maken zich druk om niks en vandaar die persiflage. De mannen m/v van gs lachen zich rot om dit oeverloze gelul en zelfs jij maakt er een punt van.
Het ging en gaat nergens over omdat de uitkomst van de discussie al vaststond, het enige wat je dan kan doen is jezelf verlagen tot een discussie over... niets.
En dat is wederom gelukt.
Vind je dat zelf niet lachwekkend?

Jim Lovell | 25-10-13 | 22:48

Je mag tegenwoordig zingen "Sinterklaas is jarig zet hem op de pot"mijns inziens is dit leeftijds discriminatie want je hoeft niet alle ouderen op de pot te helpen.

Steenrijk | 25-10-13 | 22:47

Dat hele zwarte pieten gedoe is een afleiding. Niemand heeft het nu meer over het begroting pakket die Kont Neuk II heeft ingevoerd.

Syst3m Err0r | 25-10-13 | 22:46

@DerUnterMensch | 25-10-13 | 22:43
De grootste slavenhandelaren waren dus de negroïden zelf! Die plunderden hele dorpen leeg en verkochten de slaven door aan de wittemannen. Kinderen werden naar europa geexporteerd en werkende sterkmannen werden naar de caribiën en noord amerika verscheept.

tattooboer | 25-10-13 | 22:46

Ik zou wel een hoogopgeleide neger willen zijn.
En dan niets doen, beledigd ben ik toch, hoe dan ook.

Strotgrondel | 25-10-13 | 22:44

Nu tot we het toch over slaven hebben. Het wordt ondertussen wel eens tijd dat we een schadeclaim gaan indienen bij de landen die ons slaven verkochten. Niet beter wetende verhandelde wij ze maar maar later bleek dat het mensen waren die handelaars in die landen uit dorpen haalde.

DerUnterMensch | 25-10-13 | 22:43

Poepus | 25-10-13 | 22:35 Maar heeft de bisschop dan nog wel een kruis op z'n mijter?

Of is het zo'n laffe zinloze streep van gouddraad?

Want dat wordt de volgende discussie.

zeg maar jansen | 25-10-13 | 22:43

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:30
Als de islam daarmee een halt wordt toegeroepen vind ik het prima. Maar goed, ik heb ook niets met kerst en de viering van de geboorte van een sprookjesfiguur die zichzelf zoon van god noemt. Als ik in December al iets "vier" dan is het midwinter en de zonnewende. Vind ik mooi zat, eigenlijk.

Wat ik nooit begrepen heb is wat een kerstboom met die timmermanszoon heeft te maken, maar als lichtjesboom in het diepst van de winterduisternis: snap ik prima. Strip kerst van alle religieuze kul en voor 99% van de mensen verandert er niks. Zuipen, vreten, kaarsjes, verplichte bezoekjes aan schoonfamilie en oma; en slechte familiefilms op TV. Heeft allemaal geen fuck met religie te maken. Kan prima zonder stalletjes, herdertjes, sterren van Bethlehem, wijzen uit het Oosten en Urbi et Orbi.

Stormageddon | 25-10-13 | 22:42

waar het echt om gaat: als je alles maar laat afhangen van een kleine minderheid boeroepers dan kunnen we beter met zijn allen in bed blijven want dan is alles verboten.

49 | 25-10-13 | 22:38

Zuipen en vanaf een bankje commentaar leveren.

Kaas zoals we hem kennen maar nog nooit zagen.

zeg maar jansen | 25-10-13 | 22:38

@BellaBella | 25-10-13 | 21:53
Dat is 5 procent van Nederland.

Verder is bij de Nederlanders eindelijk het besef gekomen dat we wel een cultuur hebben en dat de samenhang waarmee dat gepaard gaat wel belangrijk zijn. In ieder land trouwens.

343 | 25-10-13 | 22:37

Ik vind dat we de naam "Nederland" ook maar moeten aanpassen, want dat was vroeger verbonden met slavernij. En 'Duitsland' dat moeten we ook maar aanpassen want die zijn ook niet zo heel braaf geweest door de geschiedenis heen.

Maar effe serieus, het interesseert me echt geen fuck wat het vroeger is geweest, feit is dat het vandaag de dag totaal niets meer met racisme te maken heeft en gewoon een fantastisch volksfeest is wat ieder jaar plezier aan miljoenen kinderen bezorgt. Als er dan een klein groepje mensen zijn die er voor kiezen om slachtoffertje te spelen en het feest te interpreteren als racistisch, jammer dan, dat doe je zelf. Wij laten niet ons feest er door vergallen.

Noem me maar racist, I don't give a shit. Mijn kinderen zullen later gewoon sinterklaas vieren zoals het hoort en dat is MET zwarte piet.

Poepus | 25-10-13 | 22:35

DerUnterMensch | 25-10-13 | 22:31 |
Dat heet de Grunberg-tactiek.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:34

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:19
De minnetjes kleven niet aan mij, het zijn de meningen van anderen en die geven een beeld van die anderen weer. feiten zijn feiten, piet is een slaafje, een knechtje en daarmee uit en over.

tattooboer | 25-10-13 | 22:33

Dus dit moet een soort persiflage zijn van de mensen die tegen het verdwijnen van zwarte piet zijn. Om ze zo voor blok te zetten Beetje hoe ze dat ook altijd proberen met PVVers enz.

Nou poeh poeh. Het maakt echt een flinke indruk. Maar als je geen argumenten hebt (nee die drie foto´s tussendoor zijn geen argumenten want ze vergeten dat zwarte piet oorspronkelijk een soort duivels figuur was) dan moet je toch iets.

Zo'n inhoudsloze tactiek waarbij cabaretiers andersdenkende voor gek probeerde te zetten om zo zieltjes te winnen werkte in het pre-Fortuyn tijdperk maar nu ondertussen niet meer. Toch leuk geprobeerd.

DerUnterMensch | 25-10-13 | 22:31

Stormageddon | 25-10-13 | 22:22 |
Dus dat wij weer de wijze partij zijn, vanuit een ruimer denken onszelf tijdeliijk wegcijferen om naderend onheid af te wenden. OK.. Maar dan wel met open vizier. Zo van "mensen, als we hier een beetje inslikken, dan kunnen we een dam opwerpen en blokkeren wat we moeten blokkeren". Wellicht dat het volk nog genoeg wijsheid heeft om dat te begrijpen en ermee accoord te gaan.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:30

@Stormageddon | 25-10-13 | 22:22
Ik heb meer respect voor een boom en daar omheen zitten, dan religie met zijn onnatuurlijke uitwassen. Een boom leeft net als de aarde, religie is de kickstarter van medogenloze mensen-offers.

Jim Lovell | 25-10-13 | 22:30

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:38
1 lichtpuntje: Ramadan, Suikerfeesten, Offerfeesten en al die islam-kul is in Kreuzberg bij datzelfde verbod inbegrepen. Dat mag dus óók niet meer im Türkenviertel. Want daar was het dus mee begonnen. Religieuze feestjes niet meer in het openbaar. Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen in hoeverre een kerstmarkt nog een religieus feestje is. Noem het zonnewende-markt. Klaar.

Stormageddon | 25-10-13 | 22:22

tattooboer | 25-10-13 | 22:09 |
Er is meer ijdelheid in u dan in Grunberg. En dat zegt wat. Plusjes of minnetjes die aan u kleven verwarren met wat waar is en wat niet waar is. En vervolgens vanuit die positie gaan oordelen en veroordelen. Mijn hemel. Opnieuw, goedenavond.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:19

-weggejorist-

gladde trapleuning | 25-10-13 | 22:15

Dat Sint een pieterast is en allemaal vreselijke dingen doet met zijn knechtje, daar hoor je dan weer niemand over.

Osdorpertje | 25-10-13 | 22:11

Eindelijk iemand met een -nuchtere- heldere kijk op de zaak. Het werd ook wel tijd voor een stukje nuance in deze verhitte discussie.

VanBukkem | 25-10-13 | 22:11

Lol, mensen zijn feiten aan het minnen bij mij, dat betekent niks anders dan er een paar eigenwijze niksnutten tussen zitten die de waarheid kapotvervelend vinden en zich er zelfs tegen zouden verzetten door te liegen, erg zielig.

tattooboer | 25-10-13 | 22:09

tokkie en laagopgeleiden humor scoren dus.

lady blabla | 25-10-13 | 22:09

tattooboer | 25-10-13 | 21:56 |
Goedenavond.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:08

Megalomaantje | 25-10-13 | 21:46 |
Je ziet hier wat er plaatsvindt. Ter meerdere eer en glorie van een constructie, een inmiddels opgedrongen constructie, het multiculturalisme, worden nou juist die delen uit de eigen cultuur gesneden die als bindende factor werken, die meehelpen om een samenleving een samenleving te laten zijn. Carnaval is een sprekend voorbeeld. Van oudsher een festiviteit die voor even de rol van heer en slaaf omdraait, het even mogelijk maakt om te spotten, om voor de gek te houden, om, zoals we het tegenwoordig moeten noemen, te kwetsen. Je kunt er donder op zeggen dat juist daarom dat feest onder druk zal komen te staan.
Dat gaat dus langzaam verkeerd. Kanaliseren van emoties lukt niet vanuit de positie van de gekwetste of degene die op simplistische wijze opkomt voor die gekwetste. Nee, kanaliseren van emoties vooronderstelt een hogere orde-denken en het kost veel tijd, vele en vele generaties, om het evenwicht te bereiken. Men is nu bezig die evenwichten versneld af te breken. Dat afbraakproces heet Europa.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 22:02

Zijn jullie niet klein geweest?of geen liefde thuis gehad?

Steenrijk | 25-10-13 | 22:02

Het is natuurlijk "het" familie wapen..

tattooboer | 25-10-13 | 22:01

Man, man wat een triestheid dat we van deze (zwarte) pietluttigheid zo'n heisa moeten maken. Als we hier al niet uit kunnen komen, waar kunnen we dan nog wel uitkomen? Geef die pieten een paar zwarte vegen en we zijn van het gezeik af. Geven ze in het Sinterklaas journaal een draai aan en de kinderen vinden het prima.

coke eiland | 25-10-13 | 21:59

En die ouwe geile kindervrind met zn grote staf en bazige zak en overige katholieke hobby's dan? Ik word als 'blanke man' ieder jaar opnieuw geconfronteerd met die smeerpijperij van blanke kerkelijke figuren en met ons verleden als slavenhandelaar. Dat is ook heel erg als je een feestje wilt vieren. Is er geen roomwitte Gario die het eens voor ons opneemt? Sinterklaas is een gruwelijk stigma voor de blanke man. Elk jaar lig ik weer te janken op 5 december. Het moet gvd es afgelopen zijn met die Witte Klaas. Wat een ontzettende lul is dat.

Drs.. Gelul | 25-10-13 | 21:58

Ik ga hier maar één keer op reageren, op deze hele kwestie.
Ja, zwarte piet is een slaafje, een knecht, gekleed in de kleuren van de familiewapen van de eigenaars familie. gebruikt als een soort clowntje die de kadoo's van de ouders mag overhandigen met onderdanigheid. Dat hij met een katholieke bisschop meekomt mag ook geen toeval heten want die hadden dat vaker, een zwart knechtje, vanwege de katholieke bekeringsdrangreizen. Vind ik dit erg? Ja! Absoluut, en wat nog meer, het hele feest klopt van geen kant en is een gepersonificeert drama van heel andere voorgronden die de kerk heeft ingelijfd, hier een link naar een eerlijk verhaal:
www.youtube.com/watch?v=suBqqpez_-I
Het is 111 minuten maar erg leerzaam en gestoeld op waarheid, meer mensen zullen dit gaan begrijpen en de kerk zal instorten.

Weg met de piet, weg met de sint en kerk, ruil het in voor een absoluut verzonnen feest!

Goedenavond.

tattooboer | 25-10-13 | 21:56

Ik begrijp dat er nog mensen zijn die niet klaar zijn met zwarte Piet, maar.. get over it. Zwarte Piet leeft weer, iedereen kan weer rustig slapen.

Jim Lovell | 25-10-13 | 21:55

U kunt er om lachen, mensjens, maar los van dat trieste accent: dat bent u. Behalve dan 5-10%.

BellaBella | 25-10-13 | 21:53

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:48

Omdat ze er mee weg blijven komen. Blijkbaar verdienen we in Europa echt niet beter...

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:51

The south Will Rice Shaun!?

Steenrijk | 25-10-13 | 21:50

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:46 |
Ze doen het kennelijk met het grootste gemak. Verbijsterend.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:48

Had liever Ginopiet-ermaai gezien, die dan op roverspad gaat ofzo. Gemiste kans dit.

Robertski | 25-10-13 | 21:48

Dan zal carnaval ook wel grote problemen opleveren, daar worden stelselmatig vele groepen of individuen bespot en beledigd.

Megalomaantje | 25-10-13 | 21:46

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:38

En dat op je millennia oude zonnewendefeest. Zelfs een horrorscenarist zou zover niet durven gaan.

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:46

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:29. Aiaiai De Duitsers kerstmis verbieden? Da's gewoon vragen om oorlog.

knutsel | 25-10-13 | 21:42

Zwarte tiet en st Nigg'ol'ass.
Dat zou pas een racistisch feestje zijn, wel gangsta en supergeyl ws.

datzouzomaarkunnen | 25-10-13 | 21:41

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:36 |
Een verbod verdomme, een verbod.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:38

O god.... er is hier een boze Piet minnetjes aan het uitdelen.... Nou.... werkse vanavond.

Premier Trutte | 25-10-13 | 21:38

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:29 |

En het volk moet maar blijven ontkennen dat de nazi EU onder druk van de SA olie boeren van Europa een moslim enclave wil maken....

Megalomaantje | 25-10-13 | 21:37

Ik krijg een beetje de tyfus van die hele domme zwarte peiten discussie, die vooral gebruikt lijkt te worden om weer eens lekker op buitenlanders te schelden.
Ik ben blij dat wij alleen thanksgiving en kerst kennen.

captainobvious | 25-10-13 | 21:37

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 21:29

Man, man, man... Het Weg-met-ons virus heeft Europa dus inmiddels in het terminale stadium afgeleverd.

En toch: elke keer dat je je afvraagt hoeveel zotter het nog kan worden, word je weer met een mokerslag op je smoel verbaasd.

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:36

Als Linksche mensen in semi grappige filmpjes praten over "apen" is het ineens satire....

funkyd | 25-10-13 | 21:34

Walgelijk filmpje. Laten we de Zwarte Piet is racisme roeptoeters verder maar negeren (pun intended). Er zijn ook nog andere belangrijke zaken in de wereld. Of dacht je soms dat het kruis op Sints mijter halal is?

Astimar Teutis | 25-10-13 | 21:33

-weggejorist-

Goorbatsjov | 25-10-13 | 21:32

Die Brabonegert ken da beter . . .

Brabant hier | 25-10-13 | 21:32

Wat een vermoeiend sujet
en ik krijg nu ook zin in bierr

Tobi | 25-10-13 | 21:31

Heeft Sinterklaas een zweep in zijn handen waarmee hij Piet afranselt? Heeft Sinterklaas ooit gezegd dat hij een slaaf heeft? Legt Sinterklaas zijn hulp aan een ketting of sluit hij hem op in een donkere vochtige kelder? Wordt Piet op enigerlei wijze mishandeld? Is Piet ondervoed? Heeft Piet zelf ooit geklaagd over gebrek aan respect door Sint? Piet lijkt zelfs dit hele feest geweldig te vinden en is de grote gangmaker en zeker geen onderdrukte stumper die onder dwang zijn werk doet. Piet is symbool voor bevrijding en zelfbeschikking, dus als Piet zelf niet meer zou willen dan zal niemand hem kunnen tegenhouden.... Dus, waarom stapt Piet niet gewoon op? Omdat hij natuurlijk dit feest veel te leuk vindt!!

Megalomaantje | 25-10-13 | 21:31

@Mozeskriebels | 25-10-13 | 21:22

Helaas is het gros van de mensen niet weldenkend. Dat is het probleem.

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:28

Het kan me niks meer schelen. Dan ben ik maar racist. Ik hou van Zwarte Piet en Sinterklaas en ik vind dat deze traditie moet blijven. PUNT.

MacMiep.nl | 25-10-13 | 21:28

Obeah uit Jamaica is rascisties, nazisties, kapitalisties en imperialisties!

applaus voor de paus | 25-10-13 | 21:27

Eerlijk is eerlijk. Ik vind het stiekem wel grappig.

Topperke | 25-10-13 | 21:27

Al met al is het al bedroevend dat het überhaupt een discussie IS.
Een type Putin had dit meteen de kop in gedrukt. Het duurde een week, maar toen kwam Zwakke Piet, ofwel Ruk Piet, met de verklaring "dat hij nu eenmaal zwart was en dat hij daar niets aan kon doen".
IJzersterk.
En wie nu nog zeikt over slavernij, dat er dus geen zak mee te maken heeft:
Een gratis ticket van de staat naar het land van herkomst (lees: land waar je over over over overgrootvader ooit door een (rivaliserende)stam de boot is in geschopt voor een paar knaken). Wel al je "racistische" westerse luxe waar je familie in baadt netjes hier achterlaten he? Anders is het hypocriet.
Slaven moesten werken voor niets en waren eigendom.
Toen slavernij werd afgeschaft duurde het even, maar bevond men zich (in Nederland ieg) wel een in land met MOGELIJKHEDEN.
Nou, 3x raden wie er heden ten dagen de f*cking slaven zijn in Nederland? Die eigendom zijn en moeten werken om alles maar te bekostigen. Precies! En kleur speelt daar geen rol, nou ja misschien groen en geel dan, van ergernis.

datzouzomaarkunnen | 25-10-13 | 21:27

lol, laat zwoearte piet blijven, maar wel met een zwoearte klaas er bij.

"Zwarte Piet en Zwarte Klaas" dat lijkt me een onbetaalbare grap, en dan het gezicht van Gario bij dit bereikte resultaat... priceless!

schoneslapert | 25-10-13 | 21:27

Jullie waren toch klaar met deze discussie GS?

Emielio | 25-10-13 | 21:23

Heeft het Vredespaleis in Den Haag eigenlijk een publieke tribune, en kom je daar zwart geschminkt binnen?

applaus voor de paus | 25-10-13 | 21:23

Zwarte Piet is niet racistisch. Want hij is het intelligente slimmere negroïde hulpje van de suffe dementerende domme blanke Sinter Klaas. Dat zwarte Piet zo slim is komt omdat het zwart geschminkte blanke Nederlandse vrouwen zijn. Dat dan weer wel.

Premier Trutte | 25-10-13 | 21:23

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:17 | + 0 -
Elk weldenkend mens snapt wel dat dit zo bedoeld is, zelfs een die hard racist praat niet zo achterlijk.

Mozeskriebels | 25-10-13 | 21:22

Piets is rasse,risse, euh mag niet!

miko | 25-10-13 | 21:22

-weggejorist-

ik--+ | 25-10-13 | 21:22

Trouwens, weet je wat ik pas stom en zielig vind? Halloween.

Arjan | 25-10-13 | 21:22

Waar ik nog geen mens over heb gehoord is de flagrante schending van onze privacy door zwarte Pieten die analoog onze gezinnen afluisteren. Wat gebeurt er met die informatie?
Hoe betrouwbaar is dat boek van Sinterklaas?

de voddeboer | 25-10-13 | 21:22

Typisch betweterig filmpje van de linkse kerk. Pak of speel de domste figuur van de tegenstand, zorg dat je daar minstens drie keer zoveel linkse tegenstanders tegenover zet, liefst iemand een advocaat of een cabaretier, waarvoor een vlotte babbel een beroeps vereiste is. En je hebt je eigen morele superioriteitsgevoel weer bevestigd.

WaarDeWindWaait | 25-10-13 | 21:21

Ok zullen we dan afspreken dat dit het laatste Zwarte Pieten topic is? Ben het zat, punt gemaakt, klaar, doei!

Comablower | 25-10-13 | 21:20

Freskuuu

HarmlessSoul | 25-10-13 | 21:20

Nee dit is dezelfe rukker als die gozert die die domme gangster rappert nadoet.

Kaas de Vies | 25-10-13 | 21:20

Dit is brabonegert blank gemaakt. Zijn timbre en intonatie komen perfect overeen.

Kaas de Vies | 25-10-13 | 21:18

-weggejorist-

terreurinmneur | 25-10-13 | 21:18

Het is te hopen dat de Nederlandse middenstand door al deze aandacht een flinke omzet draait in december, ze kunnen dat steuntje wel gebruiken na dit rampjaar.

Borrelende Boris | 25-10-13 | 21:18

Ben ik dan de enige die een filmpje ziet waarin op een VARA-agitprop-manier relatief serieuze punten zo ver over de top worden getild en worden bestempeld als (ondoordacht onderbuik) cliché, dat de voorstanders van het Sinterklaasfeest en verdedigers van Zwarte Piet belachelijk worden gemaakt?

Geen wonder dat de verkeerde partijen elke verkiezing weer winnen.

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:17

LMOA Moet je nagaan dat Quid één of twee jaar geleden ons nog probeerde te overtuigen dat Zwarte Piet racistisch was...

mygfisbrazilian | 25-10-13 | 21:17

Tuurlijk, zwarte is slaaf, zucht, daarom is die ook zo vrolijk.
En nu een filmpje maken voor koning Willem met zijn slavenkoets waar hij elk jaar trots in rond rijd.
Ik ben er klaar mee met deze achterlijke discussie.

Mozeskriebels | 25-10-13 | 21:17

De essentie is eigenlijk, dat we ongelijkheid in stand moeten houden. En eerlijk gezegd, ben ik daar zelf ook voor.

Het is een armlastige strijd, die deze eenentwintigste-eeuwse-gelukszoekers leveren. Hoe kan men enerzijds verlangen op ieder gebied te doen wat zijn/haar cultuur hem voorschrijft, terwijl men van een ander verlangt dat hij/zij zijn/haar culture normen en waarden laten varen met de minderbedeelden in Lampedusa.

Wanneer het uitkomt vindt men de mens uniek, wanneer het niet uitkomt wordt er gestreefd naar een opgelegde gelijkheid. Donder op met dat semi-geile-gelul als het uitkomt. Dat dezelfde kleur bloed hebben, maakt nog niet dat we fabelachtig 'gelijk' genoemd kunnen worden.

Voordeursleutel | 25-10-13 | 21:15

Ik mis hier nog een beetje de andere partij met nog veel dwazere argumenten. "Twee Santa Clausen, da is toch heul nie nodig of wel", "Un swerte die veurene blanke werrek. Da's toch duidelijk racisme of nie dan". En "da's toch duidelijk da da ellek joar weer opnuw de herinvoering van die heule sloavernij is, ge moet een blind paard zien um da nie te zien".

Arjan | 25-10-13 | 21:14

Brabantse gastvrijheid.

CoffeePatch | 25-10-13 | 21:13

Pietpraat...

duitse herder | 25-10-13 | 21:12

Ik vind het filmpje geweldig.

lingo star | 25-10-13 | 21:11

Zwarte Piet doet denken aan slaven. Want slaven liepen altijd met hun eigen strafwerktuigen rond...

{zucht}

Mogen we dan nu gewoon Sinterklaas gaan vieren?

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:11

Jaja leuke mediahype die discussie. De NPO heeft weer wat gratis reclame voor hun Sinterklaas feest. Nu is het wel mooi geweest.

kicktherabbit | 25-10-13 | 21:10

Mooi stukje media hypnose weer dit pieten gedoe. Hoeveel wetten zijn er doorheen gedrukt afgelopen week?

Viva la Revolution | 25-10-13 | 21:10

Witte geit? Nee zwarte geit.

Hoen | 25-10-13 | 21:09

Ik vind hem wel goed

profiteroles | 25-10-13 | 21:09

Hehe, eindelijk een samenvatting, dan kan nu de zwartepiet discussie ten grave worden gedragen.
Free zwarte Piet!

Jim Lovell | 25-10-13 | 21:08

Het volk spreekt.

newray | 25-10-13 | 21:07

@Megalomaantje
Slecht !

SyntaxError | 25-10-13 | 21:07

Gaan we weer.
natuurlijk is Zwarte piet racistisch. Welk blank kind denkt niet aan een baan bij sint tussen de cadeautjes. Maar sint wil alleen maar hulpnegertjes en geen blanke mensen.
Verder hebben we een instituut als het huwelijk ook toegankelijk gemaakt voor Homo's en ander gespuis dus waarom geen blanke pietjes?
Als tradities dom zijn is het niet erg dat ze een beetje veranderen.

miko | 25-10-13 | 21:07

@ Megalomaantje 21:05

Yes we can!

eerstneukendanpraten | 25-10-13 | 21:07

Willy keurig mag wat mij betreft verzuipen in zijn ww ligbad, maar blijf verdomme met je poten van mijn stierengevechten af!

Francis Urquhart | 25-10-13 | 21:07

Slap aftreksel van de Brabonegert. Next.

brutus68 | 25-10-13 | 21:06

@ ZDEV 20:59

Volgens mijn omgeving ben ik een man. Jij ook proost, manwijf. Of zoiets....

eerstneukendanpraten | 25-10-13 | 21:04

Zie je wel dat Zwarte Piet niet per se dommer is dan de blanke?

ZKH EénOog | 25-10-13 | 21:03

LOL :P

Gash | 25-10-13 | 21:03

omanders | 25-10-13 | 20:59 | + 0 -
beter dan slaven-koffie.

ganzo | 25-10-13 | 21:03

Vind zwarte piet meer op een aap lijken dan op een neger eigenlijk ..

SyntaxError | 25-10-13 | 21:01

Ik hoop dat zwarte piet blijft...
... maar de voorstanders worden ook steeds kanslozer met hun kul argumenten, slechte cartoons en chauvinistische gezeik.

fail | 25-10-13 | 21:01

Gino Pietermaai, altijd mooi

BeunKonijn | 25-10-13 | 21:00

Natuurlijk is Zwarte Piet een racistisch fenomeen.

En juist dáárom moet hij blijven.

Parsons | 25-10-13 | 20:59

Zit ie nou een fles trappist te drinken? HELD!

omanders | 25-10-13 | 20:59

Alvast even semi offtopic... Wanneer komt dat geniale stukje Pownews van gister, waarin Henk Westbroek en " Temmink hun eigen Sinterklaaslied hadden aangepast aan deze discussie, op Dumpert?

Ion Susai | 25-10-13 | 20:59

@ENDP
Proost kerel
Of wijf

Weet ik veel

PROOST!

ZDEV | 25-10-13 | 20:59

Ja ja ja we weten het al
Men vindt alle Nederlanders racisten

NOU FUCKING WAT!

ZDEV | 25-10-13 | 20:58

-weggejorist-

Goorbatsjov | 25-10-13 | 20:58

Hoogstaand

Bono | 25-10-13 | 20:57

@ ZDEV

Biertje?

eerstneukendanpraten | 25-10-13 | 20:57

Brabosnor rules.

smdyasc | 25-10-13 | 20:57

Meh. Ik vond hem grappiger toen hij nog zwart was. Net als Zwarte Piet.

SvennusMax | 25-10-13 | 20:56

-weggejorist-

ZDEV | 25-10-13 | 20:54

Verdomd, dat is Kaas de Vies...

eerstneukendanpraten | 25-10-13 | 20:54

Kaas waar is je rubberen pak!?

ZDEV | 25-10-13 | 20:54

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken