Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Russell Brand voorspelt WERELDREVOLUTIE

Russell Brand. De ex van Katy Perry, hilarisch comedy-acteur, gevat stand-up comedian en per ongeluk tien keer slimmer dan iedereen en zijn moeder. Dat laatste wordt, helaas voor zijn gespreksgenoten, regelmatig pijnlijk onderschat. BBC Newsnight anchor Jeremy Paxman tuint er ook bijna in als hij zich licht schamperend afvraagt waarom Russell Brand is gevraagd als eenmalig gastredacteur voor het politieke magazine New Statesman (soort Vrij Nederland), terwijl hij nog nooit van zijn leven gestemd heeft. Russell brandt los en vlamt er een acht minuten durend betoog uit over hoe de democratie is verwaarloosd, waarom alle politici corrupte nietsnutten zijn en waarom er zeker weten een wereldrevolutie op het punt van uitbreken staat. Tikkeltje socialistisch betoog ('profit is a dirty word') maar oei, wel een paar gevoelige puntjes die de onverdachte grappenmaker daar aanstipt aan de horizon...

Reaguursels

Inloggen

commie bullshit indeed

checkmate123 | 26-10-13 | 18:23

Toen de Maya's doorkregen dat hun elite logen over de voorspelde voorspoed en welvaart, lieten de Maya's zich zelf niet meer offeren, maar offerden ze een voor een hun elite aan de goden.
En als je nu ziet dat de massa t/m modaal door geen enkele partij van links tot rechts nog vertegenwoordigd worden(enkel de top 15% boven modaal waraonder de 7% rijksten) misschien een idee?

Ceesboogaart | 25-10-13 | 16:42

Tikkeltje socialistisch? Pardon? Hier zit de grootste communist die ik in tijden gehoord heb! Allemachtig.

artbrut | 25-10-13 | 16:11

Nederland,misschien wel het grootste voorbeeld van de machtsbeluste Elite.
Pim was een te groot gevaar voor de heersende macht,als Pim Premier was geworden zou hij er ook achter komen dat de AIVD onderzoek naar hem heeft gedaan,en in opdracht van wie hij afgeluisterd werd....
Balkenende hield een toespraak bij de dood van Theo van Gogh,er kwam amper tien man opdagen voor onze Premier.
En de NOS als triest schoothondje,die ons in kleuter taal uitlegt hoe de wereld ervoor staat,en waarom we toch echt weer mee moeten doen met n zinloze Missie in Mali.
Pauw & Witteman: politiek correcte VARA socialisten die beide meer dan 5x modaal verdienen,omdat ze het waard zijn !
Typerend voor de staat van onze democratie.

Torquemada | 25-10-13 | 15:37

@doldwaas: eens!
We moeten ons niet laten verdelen in de belachelijke links/rechts discussie.en onze vijandigheden richten op corrupte bankenmaffia en hun politici...
Een gezond mens is links en rechts..
Als ik hou van geld,dieren,milieu,dikke auto's en gerechtigheid,
Ben ik dan links of rechts?

gimme a beat,rix | 25-10-13 | 14:53

@Nafta78 | 25-10-13 | 12:43
Ja, het klopt dat je niet veel te kiezen hebt, het klopt dat bedrijven te vele te zeggen hebt. Maar hij legt niet uit waarom er geen verschil mag zijn tussen rijk en arm. En dat is eigenlijk het enige dat hij letterlijk zegt anders te willen. Dat ene ding onderbouwd hij dus niet en verder heeft hij het over dingen die hij zegt dat fout zijn. Vaak terecht maar onderdrukking is echt niet de oplossing.

DerUnterMensch | 25-10-13 | 14:41

Hij is grappig maar politiek is niet zijn ding. Hij wilt eigenlijk een soort communistische dictatuur. Dat klinkt erg mooi. Not. Wat een flapdrol als het op politiek aan komt.

Een positief ding dan over zijn verhaal. Ja grote bedrijven hebben te veel invloed. Er is in de westerse landen niet echt een democratie maar meer een vorm van corporatisme. Iets dat ook zeer slecht is.

DerUnterMensch | 25-10-13 | 14:35

Revolutie zal er iig wel komen, maar in welke vorm? Ook op lokaal niveau worden die voorspellingen gedaan. Heb zo van enkele hoogleraren mogen vernemen dat zij verwachten dat binnen Nederland de pleuris ook nog eens op korte termijn zal uitbreken. Vooral tussen verschillende groepen (authentiek volk + import/links). Naast links politiek die de werkende Nederlander kapot maakt door zuur verdiende centjes weg te nivileren aan de 'nieuwe nederlander' en nu met die zwarte pietendiscussie zijn we iig weer een stapje verder qua verdeeldheid

Jij hebt het niet helemaal begrepen geloof ik.

Jack1000 | 25-10-13 | 13:35

Me dost think the crazy long haired actor type has a fairly good point. Je kunt er van zeggen wat je wilt, maar nadat hij een beetje geagiteerd raakte, kwam er een heleboel zinnige punten uit.

Nafta78 | 25-10-13 | 12:43

knerf | 25-10-13 | 10:32
-
Of stemmen op de niet gevestigden.
Dat zou al een mooie zijweg zijn.
Of die doodloopt, zien we dan wel weer.
Punt is ook, dat er altijd leiders, regelaars en dat soort types zullen zijn.
Die worden nooit helemaal vervangen door bots.
Die we nu hebben, zijn opgeleide sulletjes, zonder ook maar één greintje leiderschap, en die mogen weg.
Ben het wel met Russel eens, dat deze era van ongelijkheid zal eindigen, maar niet met het feit dat ondernemende mensen worden ingehouden door luilakken.
Voor mij is de PVV een mooie zijweg.
Pim was het, maar die hebben we niet meer.

mothersfinest | 25-10-13 | 11:42

knerf | 25-10-13 | 10:32
-
Of stemmen op de niet gevestigden.
Dat zou al een mooie zijweg zijn.
Of die doodloopt, zien we dan wel weer.
Punt is ook, dat er altijd leiders, regelaars en dat soort types zullen zijn.
Die worden nooit helemaal vervangen door bots.
Die we nu hebben, zijn opgeleide sulletjes, zonder ook maar één greintje leiderschap, en die mogen weg.
Ben het wel met Russel eens, dat deze era van ongelijkheid zal eindigen, maar niet met het feit dat ondernemende mensen worden ingehouden door luilakken.
Voor mij is de PVV een mooie zijweg.
Pim was het, maar die hebben we niet meer.

mothersfinest | 25-10-13 | 11:42

links gekkie met slachtoffer complex.

Ron_Paul | 25-10-13 | 11:38

@limar | 25-10-13 | 11:25
Maar dat is iets wat de stemmer kan bereiken door niet op de grote namen te stemmen. Probleem is dat het merendeel amper weet waarop ze stemmen en uit gewoonte een partij kiezen.

TheLuggs | 25-10-13 | 11:29

Sluit me volledig aan bij mr. Knetter 22:38

Ik denk echter graag in oplossingen:

De basis van democratie is prima, bij gebrek aan een beter alternatief. Wat in mijn opinie toegevoegd zou mogen worden is:

* Een manier om wat meer doorstroom te krijgen in de personen die politiek bedrijven (minder personen die hun hele leven in de politiek zitten), om zodoende machtsmisbruik in te dammen. Dit gebeurd reeds gedeeltelijk door de 4-jarige stemming, maar mag explicieter en voor alle mensen in de politiek gelden. Nadeel is dat dit ten koste kan gaan van de lange termijn visie, maar hierin zit op dit moment ook al een "systeemfout" (populisme vanwege 4-jarige stemming is vaak nadelig voor de lange termijn). Lijkt me dus sowieso een verbetering

* Stimuleren van een betere representatie van het volk in de politiek (er zitten bijv. weinig beta mensen in de politiek).

limar | 25-10-13 | 11:25

@Topperke | 24-10-13 | 22:28 |
Hij heeft helemaal geen daarna verhaal. Russel Brand is het type dat het liefst een rel veroorzaakt en dan van een afstandje gaat toekijken. Hij roept hard de wat er is weg moet, maar hij heeft dus geen enkel benul wat er voor in de plaats moet. Daarmee verzand hij in de retoriek van het communisme, en op papier een aardig idee, maar wat bewezen niet werkt in de praktijk. Het enige wat werkt is een combinatie van kapitalisme en socialisme. De kapitalisme vormt de drijfveer, en het socialisme het vangnet. Het een kan niet blijven werken zonder het ander. En dat het wat socialer mag dan nu, kan ik achter staan. Maar dat is het bestaande systeem bijsturen. Dat is geen revolutie maar evolutie. Maar daarvoor heb je een regering nodig die sterk in de schoenen staat. Niet een verzameling politici die al bezig zijn met het regelen van hun volgende baantje, en hun oren laten hangen naar alles en iedereen die hun langer op het pluche kan houden. Wat we momenteel missen is een duidelijke visie.

TheLuggs | 25-10-13 | 11:12

Beetje roepen dat het allemaal niet eeeeeuwlijk is, lekker makkelijk, zo kan ik er ook wat opnoemen. slordige 95 jaar geleden waren er ook een paar van dit soort revoluties. Heeft meer ellende veroorzaakt dan die snor uit oostenrijk

Pietverdriet | 25-10-13 | 10:59

@Cousin Eddie | 25-10-13 | 09:46
Die socialistische roof-neigingen zijn een lapmiddel in een systeem wat de beste tijd heeft gehad. Wie de onderklasse een weg omhoog biedt door de middenklasse iedere lust tot werken te ontnemen, waardoor je de weg omhoog voor de onderklasse juist weer afsnijdt, is duidelijk op een doodlopende weg beland.

Allemaal | 25-10-13 | 10:58

Ben u ook zo blij dat u heeft gestemd bij het referendum over het verdrag van Lissabon. Dat is dus mooi voor de kat zijn viool geweest. En dan nog stellen dat stemmen een democratische plicht is en als je niet stemt je dan je bek moet houden. Dan heb je nog verdragen waar strikt de hand aan moet gehouden worden behalve als Frankrijk of Duitsland er even geen zin in hebben. De macht in Nederland is naar de EU verhuisd en daar heeft het grootkapitaal met zijn lobbies en de heersende corruptie heel wat te vertellen, Wientjes is niet voor niets een van de grootste voorstanders van de EU.

bijna_raak | 25-10-13 | 10:56

gider | 25-10-13 | 10:37 | + 0 -

Het is niet zozeer dat alle media in handen zijn van de politieke partijen maar er is meer sprake van belangenverstrengeling.
Journalisten zijn niet kritisch omdat ze bang zijn door politici geboycot te worden en dan primeurtjes gaan missen.
Overigen zijn er wel banden tussen de VARA en de PVDA, tussen KRO en CDA, NCRV en CDA of CU en AVRO en VVD.

Dat je voor gek bewezen wordt, ook als die mening redelijk is b.v. als je pleit voor afschaffing van het koningshuis, is bekend.
Criminaliseren of psychiatiseren is een bekend verschijnsel vooral toegepast door overheden (zie de voormalige Sovjet-Unie, DDR maar nu ook Nederland) om individuen het zwijgen op te leggen.

knerf | 25-10-13 | 10:50

Was hij nuchter?
Of misschien onder invloed van: drank, coke, heroïne, wiet, xtc, meth, andere psychische aandoeningen dan zijn autisme, of wat dan ook, waar hij al voor behandeld is.
Voor de rest drijft hij in de doekoe, en dan is het altijd makkelijk praten natuurlijk.
Maar dat neem het gelijk van veel van zijn punten niet weg.
Dus een geschifte junk doet het beter dan welke politicus dan ook.

mothersfinest | 25-10-13 | 10:50

Er zijn meer intelligente mensen die de onderklasse hebben meegemaakt en wat heeft geleid tot een duidelijke mening over het huidige systeem. Een voorbeeld is het boek 'Leven aan de onderkant' van Theodore Dalrymple, al weer bijna 10 jaar oud. De inslag is geheel anders (conservatief vs progressief), maar de uitkomst hetzelfde: Met het huidige beleid houdt de elite een onderklasse in stand. Russel Brand heeft dit aan den lijve ondervonden en stemt daardoor niet meer. Wat een elitair persoon (de interviewer) dan weer aangrijpt om zich af te vragen of het wel legitiem is om dan verzet te prediken. Maar bottom line komt dat argument er op neer dat je moet mee doen en anders geen recht van spreken zou hebben. Een argument wat dus louter is gericht op instandhouding van het huidige systeem. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer kritieken te horen.

Allemaal | 25-10-13 | 10:50

Hij heeft wel een punt.

De mensen zijn het moe om uitgebuit te worden.
door het internet zijn ze niet meer gebonden aan de gecreëerde tunnelvisie van de tv media die in handen is van de grote mediaconcernen en regeringen.
mensen krijgen hun echte eigen meningen en gooien hun oogkleppen af.
ik geloof wel dat er een grote machtsverschuiving op komst is in de vorm van een revolutie.

als e e n persoon een andere mening heeft en deze verspreid, wordt hij als "gek" uitgemaakt.
zodra meerdere deze mening delen noemen we het een "beweging" , wordt het "viral" dan noemen we het een revolutie.

gider | 25-10-13 | 10:37

"Politiek brengt u en de anderen rondom u schade toe"

Een flink deel van de Nederlandse bevolking, dat bestaat uit een stelletje domme keuterboeren, blijft stemmen op de tradionele partijen en dus zal er niets veranderen.
Men rent van de CDA naar de VVD, PVDA of D'66 en als het de keuterboer niet bevalt dan rent hij weer terug.

Massaal een keer niet gaan stemmen zou meer helpen maar dat is nog steeds een taboe in dit land.

knerf | 25-10-13 | 10:32

Jopie2009 | 25-10-13 | 07:14 | + 1 -
Bedankt voor je mening, ik ben er echter wel trots op.
Daarnaast zou het mooi zijn als je, je standpunt over deregulering even zou onderbouwen, nu kom je gewoon als een roeptoeter over. Ik heb zelf een heel onderzoek gedaan naar deregulering en de effecten ervan op de financiële crisis. Zo is het instorten van de woningmarkt in Amerika een direct gevolg geweest van deregulatie, wat het mogelijk maakte om sub-prime loans aan mensen te verstrekken en vervolgens het risico door te verkopen aan beleggers via CDO's.

Jij bent nog 1 van die oude fossielen die echt gelooft dat als je alle markten hun gangetje laat gaan dat dat 'het beste voor iedereen' is?

Poepus | 25-10-13 | 10:26

Linkse Zakkenvuller | 25-10-13 | 10:05 |
Als mensen nu eens wat meer zelfverantwoordelijkheid namen dan zou het inderdaad wat beter gaan met de wereld.

Mouth Of The South | 25-10-13 | 10:08

@ Mouth Of The South
Bah, status quo-individuen. Met mij gaat het prima, dus de wereld waarschijnlijk ook.

Linkse Zakkenvuller | 25-10-13 | 10:05

Los daarvan Meneer Brand kan aardig babbelen en hij heeft best een punt. Maar ik zou weleens willen zien dat hij dieper ingaat op zijn ideeen. Een revolutie is zo gestart, maar wat doe je daarna?
Topperke | 24-10-13 | 22:28 |

Dat is altijd het probleem met lui die vooral overal tegen zijn. Die hebben zo verdomd weinig oplossingen. Die kunnen wel afbreken, maar niet opbouwen.

Mouth Of The South | 25-10-13 | 10:04

@ Pimp my Voortuin | 25-10-13 | 07:48
Doe niet zo eng...

Linkse Zakkenvuller | 25-10-13 | 10:02

Als de overheid 60 a 70 procent van mijn bezit rooft (dat heet geloof ik "het moet eerlijker")
ben ik helemaal niet meer bereid om daar bovenop nog een keer sociaal, solidair en rechtvaardig te zijn.
Ik ben het zat dat een succesvolle en daarom misschien welvarende burger/ondernemer op één hoop wordt geveegd met bonusjattende bankjongens (m/v) en plunderende big corporates die schijt aan het milieu hebben.

Cousin Eddie | 25-10-13 | 09:46

Wat hij predikt hier is socialisme in zijn puurste vorm. Lazer op met je nivellering. Hij zegt "als de een winst maakt, maakt een ander verlies". Nou, wat ik zeg is als de een niet werkt, moet de ander dubbel zo hard werken.
Klagers moeten ophouden met klagen en eens aan het werk gaan.

Mouth Of The South | 25-10-13 | 09:45

@Cousin Eddie | 25-10-13 | 09:39
Ik wil nieuwe verkiezingen, dan krijgen we vanzelf een stuk minder PvdA!

necrosis | 25-10-13 | 09:43

@necrosis ik denk dat wij meer op een lijn liggen dan wat jij denkt ;)

All_Anonymous | 25-10-13 | 09:42

Ik kan trouwens nog steeds niet reaguren onder 'wakker worden met van Leeuwen'.
Al vermoed ik dat een zekere reaguurster weer zit te soppen op het filmpje.....

necrosis | 25-10-13 | 09:41

Meneer wil dus een beetje meer PvdA maar dan ongekozen.

Cousin Eddie | 25-10-13 | 09:39

@All_Anonymous | 25-10-13 | 09:32
Ik snap je bedoeling, hopelijk snap je ook dat ik voor herinvoering ben van het Groene Zoodje in Den Haag.
En voor degene die niet weet waar ik het over heb:
nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Zoodje

necrosis | 25-10-13 | 09:39

"Socialisme is een maatschappijvorm gebaseerd op gelijkheid, sociale rechtvaardigheid en solidariteit" aldus Wiki. Op zich heel redelijk lijkt me. Probleem is echter dat vaak wordt gedacht dat dat tot stand kan worden gebracht door een centraal alles regulerend systeem en dat denkt Russell ook. Daar zit de fout. Je krijgt het juist door decentralisatie, deregulatie en lokale productie en consumptie. Dan heb je geen multinationals en zelfs geen uitgebreid monetair systeem (waarbij de rijken rijker worden en de armen armer = feit!) en dus ook geen belasting meer nodig en leef je ook nog eens dermate duurzaam dat de planeet er niet zo erg onder te leiden heeft. Ik zal eens met 'm gaan praten, want klok en klepel etc.

synchronicity | 25-10-13 | 09:38

@necrosis je snapt mn bedoeling wel..

All_Anonymous | 25-10-13 | 09:32

@All_Anonymous | 25-10-13 | 09:18
Dat referendum ging niet over toetreding, maar over de grondwet van de EU.
Ongeveer 67% was tegen, uiteindelijk kregen we het 'verdrag van Lissabon' door onze strot/ in onze reedT gedouwd.
Een soort van EU-grondwet-light......

necrosis | 25-10-13 | 09:27

"Tikkeltje socialistisch betoog..." Tikkeltje? Beetje in zijn puberale recalcitrantie blijven hangen. De revolutie preken maar totaal niet weten hoe die er dan uit gaat zien of waar die toe gaat leiden.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 09:23

Herinnert iemand zich nog het eu referendum... En de uitkomst ervan? Zeg me nu nog maar dat stemmen of niet stemmen zin heeft... Ze hebben ons bij de ballen... face it .. En wat doen wij?..

All_Anonymous | 25-10-13 | 09:18

Ik zie een combinatie tussen Rick uit The Young Ones, die onderdrukte boeren uit Monty Python's Holy Grail en een TV-evangelist.
Een gekkie. Hij wil niets veranderen, hij kan niets veranderen en als het verandert in wat hij wil dan is het anarchie en chaos.
Maar hij heeft wel deels gelijk. Sommige dingen van het hier en nu zijn verkeerd. Het probleem is dat alle politici die op het pluche zitten zich te veel laten leiden door de mensen met geld. En daardoor automatisch de mensen zonder geld uit het oog verliezen. En dat geldt ook voor de van oudsher "sociale" partijen (zoals wij daar een PvdA hebben).

Barry Hay | 25-10-13 | 09:08

@redactie
We kunnen niet reaguren onder het nieuwe topic.
Doe eens fixen, please.

necrosis | 25-10-13 | 09:04

@Spokoynoy Nochi | 25-10-13 | 06:33 | + 1 -
Eens. Dat lijkt overigens verdacht veel op de definitie van een stereotiepe PVDA stemmer.

kezie | 25-10-13 | 09:03

@roze_bril

De legitimiteit van hun zelf geclaimde bestaansrecht misschien??..

All_Anonymous | 25-10-13 | 08:06

Irritante lach heeft deze creep.

Kededian | 25-10-13 | 08:02

@All_Anonymous | 25-10-13 | 07:25 |

Onzin. Niet stemmen heeft wel degelijk zin. Wat dacht je wat er gebeurt als er maar 20% van de mensen op komt dagen. Welke legitimiteit heeft de regering dan?

roze_bril | 25-10-13 | 08:02

I see sheeple... Mweeehhhh man o man willen jullie nou niet de boel "overzien" ? Het gaat oh zo goed overal slaap lekker verder ! Als dit geen -kuddo topper wordt! Bring it! Love it! One love!

All_Anonymous | 25-10-13 | 07:57

Jeremy is een idioot die niet luistert, blijft maar doordrammen over 'why dont you vote' terwijl Russel hem dat al heel duidelijk heeft gemaakt. Daarmee is Jerem een duidelijke slaaf van het establishment

kees1960 | 25-10-13 | 07:40

Ach, salonsocialisten kunnen ook een vlammend betoog van een half uur houden waarom kapitalisme niet deugt en waarom bezit diefstal is, maar dat kunnen ze: praten. Monologen houden, daar worden ze voor betaald, net als dominees.

3*links=rechts | 25-10-13 | 07:38

Hier in verNederland heeft niet stemmen geen zien aangezien de niet stemmen dan automatisch naar de "grootste" partij gaat toch..?.. Viva democratie! Haha rnne welke vollidioot doet minkudo geven... Did i kick you in the nutsack..?..

All_Anonymous | 25-10-13 | 07:25

@mase | 25-10-13 | 06:39
Je bedoelt in tegenstelling tot de persoonlijke vrijheid die je onder het communisme had.

TheLuggs | 25-10-13 | 07:20

@Poepus | 24-10-13 | 23:36 | + 11 -
Man, man, man. "Econoom zijn" is echt niet iets om hoog mee van de toren te blazen: het zijn de waarzeggers/handopleggers van de moderne tijd. En dan nog komen aanzetten met het verder reguleren van de markten. U is een complete schertsvertoning.

Jopie2009 | 25-10-13 | 07:14

Belachelijk. Die gast heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

honderddagen | 25-10-13 | 07:13

Dat het beter is om te stoppen met 1 van de weinige legale manieren om het systeem te ondermijnen (stoppen met stemmen), heb ik hier al vaker verkonidigd. Maar ja, helaas worden de reaguurderspanelen tegenwoordig grotendeels bewoond door gestoorden die de hoop op de Grote Blonde Limbo hebben gevestigd.

So, let the min-kudo's come to me.

Jopie2009 | 25-10-13 | 07:12

Hou maar op, typisch links. Hij weet precies wat je allemaal NIET mag.

GroenLinks zoekt nog zo iemand.

Koninging Beatricks | 25-10-13 | 07:11

Prima gozer, behoorlijk slim en een mening, daar kunnen mijn landgenoten slecht mee omgaan, en veelreaguurders hier ook, zie ik.

captainobvious | 25-10-13 | 07:02

Hmm facialbook gooit mn gedeelde interview link eraf...?.. Hoe zou dat nou komen haha..

All_Anonymous | 25-10-13 | 06:55

Vuige communist! Communisme is net zo erg als fascisme/nazi-isme. Alleen de nachtmerrie van het communisme duurde vijftig jaar langer.

supah | 25-10-13 | 06:50

@Djust,

Aangezien jouw posts de inhoud hebben die ze hebben moet het jou geweldig lijken voor jouw kinderen en kleinkinderen om in een totalitair systeem te leven waarin men bij de geboorte al gechipt wordt en ieder kritisch woord afgestraft, alles en iedereen gevolgd etc etc, want je hebt immers toch niets te verbergen en het is allemaal om die enge terroristen bij je weg te houden toch?!.........

mase | 25-10-13 | 06:39

Russel is een ontzettende eigen geiler.
Dat jank verhaal van hem kennen we nu al, zeker als je de Engelse pers een beetje volgt.
En nu als rich and famous afgeven op de elite, maar ondertussen wel zelf de voordelen ervan plukken.
Bah.

Spokoynoy Nochi | 25-10-13 | 06:33

Russel vergeet een hele simpele waarheid. Als de 'onderklasse' om een eerlijkere verdeling van rijkdom vraagt, vragen ze eigenlijk geef mij meer geld. Waarom produceert de onderklasse van Russel geen betere politici? Omdat die onderklasse moreel helemaal niet superieur is aan de elite. En die onderklasse is ook geen meerderheid. Het is slechts een vocale minderheid die veel eist. De werkelijke meerderheid is de zwijgende middenklasse. En het meest storende aan het verhaal, en de reden dat het allemaal gelul is. Hij gebruikte drugs omdat hij tot de onderklasse behoorde. Drugs is een manier om je te verstoppen voor de werkelijkheid. Hij legt de verantwoordelijkheid voor zijn druggebruik bij de 'elite' maar hoe moet die revolutie vorm krijgen als zijn revolutionairen niet eens verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen leven en keuzes? Hij roept om verandering maar weet helemaal niet wat hij wil. Roept holle kreten, verwant aan het communisme, het systeem dat nog harder faalde dan het kapitalisme.

TheLuggs | 25-10-13 | 06:18

@Evocatus | 25-10-13 | 05:55
Dank U voor het leesvoer op deze vervelende vroege ochtend. Wat een mooie laatste alinea.

Jim Lovell | 25-10-13 | 06:01

Laat ik even de doorgefourneerde kapitalisten alhier eens een plezier doen.
In memoriam Maurice Brinton

As we see it (1967)
1. Throughout the world the vast majority of people have no control whatsoever over the decisions that most deeply and directly affect their lives. They sell their labour power while others who own or control the means of production accumulate wealth, make the laws and use the whole machinery of the State to perpetuate and reinforce their privileged positions.

2. During the past century the living standards of working people have improved. But neither these improved living standards, nor the nationalization of the means of production, nor the coming to power of parties claiming to represent the working class have basically altered the status of the worker. Nor have they given the bulk of mankind much freedom outside of production. East and West, capitalism remains an inhuman type of society where the vast majority are bossed at work and manipulated in consumption and leisure. Propaganda and policemen, prisons and schools, traditional values and traditional morality all serve to reinforce the power of the few and to convince or coerce the many into acceptance of a brutal, degrading and irrational system. The "Communist" world is not communist and the "Free" world is not free.
(Trouwens de zgn. communisten beweerden helemaal niet dat ze communist waren. Het was socialisme op weg naar het communisme. Dat leerde men op school. Met de top down structuur van een leidende partij waren ze geen haar beter dan de kapitalisten. Maar dit even ter zijde Zie punt 8.))

3. The trade unions and the traditional parties of the left started in business to change all this. But they have come to terms with the existing patterns of exploitation. In fact they are now essential if exploiting society is to continue working smoothly. The unions act as middlemen in the labour market. The political parties use the struggles and aspirations of the working class for their own ends. The degeneration of working class organizations, itself the result of the failure of the revolutionary movement, has been a major factor in creating working class apathy, which in turn has led to further degeneration of both parties and unions.

4. The trade unions and political parties cannot be reformed, "captured", or converted into instruments of working class emancipation. We don't call however for the proclamation of new unions, which in the conditions of today would suffer a similar fate to the old ones. Nor do we call for militants to tear up their union cards. Our aims are simply that the workers themselves should decide on the objectives of their struggles and that the control and organization of these struggles should remain firmly in their own hands. The forms which this self-activity of the working class may take will vary considerably from country to country and from industry to industry. Its basic content will not.

5. Socialism is not just the common ownership and control of the means of production and distribution. It means equality, real freedom, reciprocal recognition and a radical transformation in all human relations. It is man's understanding of his environment and of himself, his domination over his work and over such social institutions as he may need to create. These are not secondary aspects, which will automatically follow the expropriation of the ruling class. On the contrary they are essential parts of the whole process of social transformation, for without them no genuine social transformation will have taken place.


6. A socialist society can therefore only be built from below. Decisions concerning production and work will be taken by Workers' Councils composed of elected and revocable delegates. Decisions in other areas will be taken on the basis of the widest possible discussion and consultation among the people as a whole. This democratization of society down to its very roots is what we mean by "workers' power".

7. Meaningful action, for revolutionaries, is whatever increases the confidence the autonomy, the initiative, the participation, the solidarity, the equalitarian tendencies and the self-activity of the masses and whatever assists in their demystification. Sterile and harmful action is whatever reinforces the passivity of the masses, their apathy, their cynicism, their differentiation through hierarchy, their alienation, their reliance on others to do things for them and the degree to which they can therefore be manipulated by others - even by those allegedly acting on their behalf.

8. No ruling class in history has ever relinquished its power without a struggle and our present rulers are unlikely to be an exception. Power will only be taken from them through the conscious, autonomous action of the vast majority of the people themselves. The building of socialism will require mass understanding and mass participation. By their rigid hierarchical structure, by their ideas and by their activities, both social-democratic and Bolshevik types of organizations discourage this kind of understanding and prevent this kind of participation. The idea that socialism can somehow be achieved by an elite party (however "revolutionary") acting "on behalf of the working class is both absurd and reactionary.

9. We do not accept the view that by itself the working class can only achieve a trade union consciousness. On the contrary we believe that its conditions of life and its experiences in production constantly drive the working class to adopt priorities and values and to find methods of organization which challenge the established social order and established pattern of thought. These responses are implicitly socialist. On the other hand, the working class is fragmented, dispossessed of the means of communication, and its various sections are at different levels of awareness and consciousness. The task of the revolutionary organization is to help give proletarian consciousness an explicitly socialist content, to give practical assistance to workers in struggle, and to help those in different areas to exchange experiences and link up with one another.

10. We do not see ourselves as yet another leadership, but merely as an instrument of working class action. The function of Solidarity* is to help all those who are in conflict with the present authoritarian social structure, both in industry and in society at large, to generalize their experience, to make a total critique of their condition and of its causes, and to develop the mass revolutionary consciousness necessary if society is to be totally transformed.

Inderdaad Maurice Brinton (Chris Pallis) was een anarchist.
* Solidarity was de naam van een Engelse groep anarchisten

"Of is de media ook aan het trippen en moet ik díe maar met een korreltje zout nemen? Libson | 25-10-13 | 02:38 | "
De media schurken altijd tegen de heersende macht aan.

this bloody intervieuw WAS scripted, trust me ;) fleischer | 25-10-13 | 02:20 |
What of it? If people speak the truth to power, scripted or not, then it is a good thing. Trust me!

Natuurlijk roept iedereen om een oplossing. Maar wat al eeuwen fout zit los je niet met een mooi verhaal even op. Dat kost bloed zweet en tranen en een ongelofelijke tijd. Dat bloed wordt zelf afgeroepen over hun eiegen hoofden door de machtigen van deze aarde.

Wat op kleine schaal mogelijk is (Marinaleda, Les Femmes de la Bruckmann) kan uitgebouwd worden. Anarchisme is tenslotte een theorie en geen ideologie.

@meester Kwel | 25-10-13 | 01:31 | Ik feliciteer u met de geheel toepasselijk nickname. Pas perfect bij het kapitalisme. Proficiat.

"You cannot creatie wealth by dividing it." Djust | 24-10-13 | 22:30 |
0,5 procent van de volwassen wereldbevolkingbezit 38,5 procent van alle rijkdom op de planeet (Mertens, Peter, Hoe durven ze? blz. 34)

Ah, ça ira, ça ira, ça ira.
Dat is een mooi lied. Dat er mensen aan lantarenpalen gewenst werden en onder quillotine kwamen was de schuld van de heersende klasse zelf. Je kunt niet altijd alle mensen bedriegen. Diegenen die een revolutie beginnen zijn niet de veroorzakers van het geweld.
Salut! Evocatus

Evocatus | 25-10-13 | 05:55

@Jim Lovell | 25-10-13 | 05:46
ij=ei
koffie

Jim Lovell | 25-10-13 | 05:46

Katy Perry zou werkstraf moeten krijgen voor het neuken met die lul. 150 uur dwijlen met Jim ;)

Jim Lovell | 25-10-13 | 05:46

Ik heb hier naar gekeken want "hij deed het met Katy".
Tja.... ik vraag me af wat voor pillen hij geslikt heeft.

MyCatIsDoingThis | 25-10-13 | 04:54

Als de storm over paar decenniaatjes is gaan liggen en de maatschappij weer in balans is, zal men zich afvragen hoe een zwarte pieten boycot het begin van het einde heeft kunnen worden.. Heerlijk dit!

Diepe Vuist | 25-10-13 | 03:33

Gelijk heeft ie.

Die belastingparadijzen, daar wordt geen fuck aan gedaan. Maar de nietsvermoedende automobilist wordt geplukt als ie ook maar 1 kilometertje te hard rijdt.

Boris Poepnagel | 25-10-13 | 03:26

Lang leve het Socialisme! Mooi betoog. Blijf het diep triest vinden dat mensen die slachtoffer zijn van dit systeem gemanipuleerd worden met non-issues zoals migratie zodat zij het ware probleem niet zien.

as-saboer | 25-10-13 | 03:19

@TonyMacarooni | 25-10-13 | 02:48
Zulke inspirators zullen de subsidie regelingen in een stroomversnelling doen dalen, vandaar en niets nieuws verder. Voor nieuws en dan het echte nieuws moet je sowieso niet bij de omroepen zijn, maar dat wist je al toch?

INH.30CL | 25-10-13 | 03:09

I have to love this Guy. Verdomme, hij heeft zoveel gelijk.

INH.30CL | 25-10-13 | 02:52

Blijft raar dat zulke inspirators nooit echt op de nederlandse tv worden uitgezonden, en wel programma's als.. naja kijkt u maar eens in een tv-gids, dan snapt u het wel.

TonyMacarooni | 25-10-13 | 02:48

paddy | 25-10-13 | 02:34 |

Zie jij Russel Brand en de wereldleiders dan als 2 eindbazen die elkaar moeten verslaan ofzo? Hij is gewoon een deel van... Er zijn veel en veel meer inspirators.

TonyMacarooni | 25-10-13 | 02:41

@fleischer | 25-10-13 | 02:20 |
Ik neem iemand die soort enzo niet eens op een normale manier kan schrijven nog minder serieus hoor.

Klein rondje media van de afgelopen dagen? Een politicus die zoveel geld steelt uit de kas waarop hij maar zelfmoord pleegt, een bisschop die zijn huis laat verbouwen voor 30 miljoen i.p.v. vijf, een bankmedewerker die mijoenen euro's kan wegsluizen, een Berlusconi die nog maar 1,4 miljoen euro per maand hoeft te betalen i.p.v. het dubbele? Of is de media ook aan het trippen en moet ik díe maar met een korreltje zout nemen?

Libson | 25-10-13 | 02:38

020er | 25-10-13 | 02:10 | + -1

lack of imagination, jammer hoor. Alles komt goed.

TonyMacarooni | 25-10-13 | 02:38

Als Russel Brand de inspirator van de Revolutie moet zijn. Denk niet dat de wereldleiders echt ongerust hoeven te worden.

paddy | 25-10-13 | 02:34

klasse gs

don patatos jr. | 25-10-13 | 02:31

@ Libson | 25-10-13 | 02:14 |
Met de nodige lijntjes white angel enzeau, zo gaat dat bij dit seaurt mediavogels.
Well, stick that wisdom where the sun don't shine cause this bloody intervieuw WAS scripted, trust me ;)

fleischer | 25-10-13 | 02:20

De eerste seconde van het interview vind ik bizar, inderdaad alsof het een script is en hij zich oplaadt voor zijn voorstelling. Maar uit deze man, door vele hier gediagnosticeerde adhd'er komt stiekem toch veel pure wijsheid. Oplossingen daargelaten legt hij toch wel de vinger op de zere plekken. Pijnlijk ja.

Libson | 25-10-13 | 02:14

Russell 'The Cokesniffer' Puppetbrand.
Zo.

fleischer | 25-10-13 | 02:13

De democratie is inderdaad dood,ook in Nederland.Echter een revolutie zie ik niet zo snel gebeuren,ondanks ik er ook op sta te wachten.Iedereen(ook mijn persoon)reageert hoofdzakelijk op internet.
De VS is technisch failliet,Brussel ook technisch failliet.Eigenlijk zitten we met z'n alleen midden in een financiële fase,die op springen staat.
De veroorzakers die niet democratisch gekozen zijn, zullen helaas nooit aangepakt worden als dit financiële stelsel echt eens gaat vallen.De burger zal dan ook weer de dupe zijn,niet de zakkenvullers van deze wijde wereld.
.
De Nederlandse burger wordt met toestemming van haar volksvertegenwoordigers geheel geplukt door Brussel.
Op een enkele uitzondering na,wordt het als een mak lammetje geaccepteerd.
Er is maar een enkeling die besluit al zijn poen van zijn of haar rekening te halen en vertrekt..
.
Een revolutie,helaas en jammer(ook voor mij), komt er niet.
Ik ben inmiddels druk aan het pakken.

020er | 25-10-13 | 02:10

Russell Brand,
wat een flater, waailap, zwarte piet,
lillikerT, van-god-los-quasi-androïde, pulphoerr, blaaskaak, laffe gigolo, kakzuiger, zuigkakker,...

fleischer | 25-10-13 | 02:02

despecialist | 25-10-13 | 01:03 je bedoelt, ieder heeft wat-ie verdient. Toch, zo simpel is het ook weer niet. Ooit van de mileuristas gehoord? Dat zijn Spanjaarden die met twee baantjes hard werken mil euros in de maand verdienen. Ze zien hun kinderen alleen op zondag. En ze zijn blij met die duizend euro want anderen die evengoed willen werken kunnen dat niet.

Friedrich Frayek | 25-10-13 | 01:47

@ de specialist,
slaap maar lekker verder,
Het is in mijn ogen veel dommer om te denken dat
"het allemaal wel weer goed gaat komen"
Met de huidige politieke systemen.
en ff een vraagje tussendoor, wat doen die selfmade vriendjes van je met al die miljoenen.
kuch, veilig op een bank waarschijnlijk...
zal niet echt veel nuttigs opleveren voor de wereld.

spaceman2000 | 25-10-13 | 01:34

Had je Jack Sparrow voorspelt wereldrevolutie gezegd had ik het ook gelooft.
Geef die man een zwaard...

selxi | 25-10-13 | 01:32

En verder vind ik het een onaangenaam mannetje met inderdaad weinig kennis en vooral veel demagogie en een theatrale gestiek. Ik maak me ook weinig illusies over zijn liefde voor de democratie.
Ein Schauspieler.

meester Kwel | 25-10-13 | 01:31

Slipsnifter | 25-10-13 | 00:27
Je snapt het concept. Mooi. Hou dat vast en pas het toe. Als het je even duizelt, vraag jezelf af: waarom komen alleen dingen die drijven bovendrijven. Succes!

Canis Spurcus | 25-10-13 | 01:29

Die Russel Brand is wel grappig als entertainer maar het is echt een ADHD-kind. Hij heeft wat gelezen zodat hij moeilijke woorden en concepten kan gebruiken, genoeg om een beetje overal tegenaan schoppen. Maar met echt goede punten komen, ho maar. Hoe vaak wordt het kapitalisme wel niet met soortgelijke argumenten onderuit gehaald. En vervolgens 'oproepen' voor revolutie om het huidige systeem omver te werpen... kom op zeg.

U_P | 25-10-13 | 01:20

Ik ben het eigenlijk meer eens met Paxton, mag dat ook? Utopisten hebben het makkelijk. Als je politicus bent maak je altijd vuile handen: er is nog nooit een revolutie geweest die een ideale maatschappij heeft voortgebracht en die zal er ook nooit komen.

meester Kwel | 25-10-13 | 01:20

De meeste mensen zien dat het in veel landen de verkeerde kant op gaat.
Een questi van tijd voor dat de regerende élite gaat merken dat dat zo niet verder kan.
Dus ik geloof best dat het een en ander zal gaan veranderen.

cobie | 25-10-13 | 01:19

Ons huidige, falende systeem is dringend aan een fundamentele herziening toe, tot zover ga ik volledig met zijn visie mee, maar verandering gedijt het beste onder calculerende stappen. Een revolutie die louter gevoed wordt door een afkeer van het huidige systeem en elite kan alleen maar leiden tot terreur op een schaal die totaal niet te voorspellen valt. Het is een betoog dat gevoed wordt door idealen die aantoonbaar gefaald hebben omdat ze simpelweg de natuur van de mens negeren. De mens kan verachtelijk en bloeddorstig zijn en macht corrumpeert, per definitie.
Wel geeft hij duidelijk aan dat zijn idealen een utopie zijn, maar dat een fundamentele verandering simpelweg niet te vermijden valt.

Desmoulins | 25-10-13 | 01:16

Ik wil jullie over pak e'm beet een jaartje of 5 nog wel eens horen.
Ik denk dat deze bebaarde mijnheer wel wat zinnige puntjes heeft.....
spaceman2000 | 25-10-13 | 00:53
Noem er eens 1 ? Het enige dat hij doet is spugen tegen het huidige systeem, dat kan iedereen. Bovendien word ik kotsmisselijk van zijn socialistische stink betoog, waarbij hij de onderklasse weer eens in een slachtoffer rol drukt, alsof het de schuld van anderen is dat zij het zo slecht hebben. IEDEREEN die wat wil in het Westen, kan het maken. Natuurlijk is het makkelijker als je paps centjes heeft en je op weg helpt, maar ik ken mensen zat die uit het niets miljoenen hebben verdiend, door hard te werken.

despecialist | 25-10-13 | 01:03

@kneuterzak | 24-10-13 | 22:37
De banken zijn een groot risico voor de Nederlandse staat. Maar, uiteraard voor de heren politici ook een toekomstig baantje.

i-Wonder | 25-10-13 | 01:01

Dat er een probleem is hoefde mr. Brand ons niet te vertellen. Maar de oplossing, meer belastingen? Rampzalig. Revolutie? Nog nooit een geschiedenisboekje gelezen cq rondgekeken. Een ander systeem? Is er niet. Ik vraag me af of we meer hebben dan de wijsheid van de ouwe Smith, nl dat een gezonde economie draait op (niet egoïsme maar) moraliteit.

Friedrich Frayek | 25-10-13 | 01:01

-weggejorist-

Asap Ferg | 25-10-13 | 00:57

-weggejorist-

Asap Ferg | 25-10-13 | 00:55

Ik wil jullie over pak e'm beet een jaartje of 5 nog wel eens horen.
Ik denk dat deze bebaarde mijnheer wel wat zinnige puntjes heeft.....

spaceman2000 | 25-10-13 | 00:53

@Lijkt me logisch... | 25-10-13 | 00:33
Juist..
Dat is de uitzondering die de regel bevestigd ;)

Slipsnifter | 25-10-13 | 00:47

"Tikkeltje socialistisch betoog" ?? Mijn god. Wat doet deze communistische prietpraat op Geenstijl ?

despecialist | 25-10-13 | 00:44

Saloncommunist was het eerste wat in mij op kwam. Maar na nogmaals afspelen, en in het achterhoofd wat er nu allemaal speelt zie ik zijn gelijk op veel punten. Eén ding is duidelijk, politicie en partijen hebben hun langste tijd gehad. Democratie is niet meer wat we er ooit mee bedoeld hebben. Terug naar af? De revolutie begon in 2013 in Brussel!

Tjemig | 25-10-13 | 00:31

Dat occupy een succes is geweest was wel even nieuws voor me. Verder wel een lekker wijf, die Russell.

Bruno Alaska | 25-10-13 | 00:29

@Canis Spurcus | 25-10-13 | 00:06
Ja man, en het zijn altijd de lantaarnpalen die licht geven, nooit de stoeptegels.
Heel apart..

Slipsnifter | 25-10-13 | 00:27

Topperke 22.28: "Een revolutie is gestart maar wat doe je daarna?" Daarna gaan ze onder elkaar vechten zoals na elke revolutie, want elke revolutie "vreet haar eigen kinderen" zoals het spreekwoord zegt.

bruine kikker | 25-10-13 | 00:23

sarcastro | 25-10-13 | 00:03
Die munt heeft dan precies de waarde 0.

Canis Spurcus | 25-10-13 | 00:18

@Fort Reunion | 25-10-13 | 00:03
Stilzitten en je bek houden heeft in elk geval nog nooit iets verbeterd.

Lijkt me logisch... | 25-10-13 | 00:10

Fort Reunion | 25-10-13 | 00:03 | + 0 -
Mooie stroman
Een maakbare samenleving bestaat inderdaad niet, maar ik denk dat we met zijn allen objectief kunnen zeggen dat onze samenleving enorm vooruit is gegaan ten opzichte van bijvoorbeeld de middeleeuwen. Er is dus wel degelijk een spectrum waarbinnen je progressie kunt maken en problemen kunt aankaarten.

Poepus | 25-10-13 | 00:06

Slipsnifter | 24-10-13 | 23:15
Het zijn altijd de mensen die goed kunnen praten die opvallend goed kunnen praten en een baan hebben waarin ze goed moeten kunnen praten. Bizar! WAAR IS DE LOGICA!?

Canis Spurcus | 25-10-13 | 00:06

Wat wel zo is is dat sommige problemen zich vanzelf oplossen. Zoals de EU elite club die waarvan ik zelf denk uit elkaar gaat vallen uiteindelijk door hun gegraai, de opzet ervan nooit goed geweest is, de euro veel te snel is ingevoerd daar de levenstandaard de belastingen en de economie van de onderlinge landen teveel verschilt. De rijkere landen teveel opgezadelt worden met de economische problemen van andere landen en dat die landen er op lange termijn niet beter van worden, maar die landen juist de sterkere landen naar beneden trekt, wat uiteindelijk europa verslechterd in economisch opzicht. Een euro had pas ingevoerd kunnen worden als er meer economische gelijkheid was geweest onderling of het merendeel van de landen sterk. Dat is niet het geval sterker nog er worden steeds nog zwakke landen binnengehaald. En daarmee zal de onvrede toenemen en uiteindelijk leiden tot beeindiging. En banken hebben teveel politieke macht gekregen. Daarvoor ik ben het wel eens dat er een revolutie komt, maar niet door figuren als russel brand. Nee juist door de upperclasse die zichzelf met hun gegraai failliet helpen.

tweetybird | 25-10-13 | 00:05

@Semper Pecunia | 24-10-13 | 23:58
Hij verwoordt het mooi. Dat maakt hem inderdaad nog geen visionair.

Maar ik ken weinig publieke Hollywood-figuren die zo onbeschaamd voor hun mening uit durven komen, omdat het gros te bang is dat de geldstroom dan op zal houden met stromen. Dat maakt hem een klein heldje. Los van het feit of je het met hem eens bent of niet.

Lijkt me logisch... | 25-10-13 | 00:04

@ Canis Spurcus | 24-10-13 | 23:57 | + 0 -

Gewoon alle schulden overhevelen op een wereldwijde munt en als die klapt zijn we pas echt de loel

sarcastro | 25-10-13 | 00:03

Mensen die ´het systeem´ haten, haten eigenlijk het leven zelf. Een maakbare samenleving bestaat niet.

Fort Reunion | 25-10-13 | 00:03

Ben het gedeeltelijk met hem eens. Ik heb met mijn 44 jaar ook nog nooit een stemhokje van binnen gezien. Waarom niet? Inderdaad omdat het zinloos is. Hoezo?

Omdat de mensen die wel stemmen altijd klagen dat het kut gaat. De mensen van de winnende partij klagen, de mensen van de verliezende partij klagen. Iedereen klaagt altijd dat het kut gaat. Klopt ook wel. Want het gaat namelijk altijd kut. Maakt niet uit wie er wint of wie er regeert. Het is nooit goed. Elk journaal is gevuld met nieuws over wat er niet goed gaat. Ik hoor nooit eens mensen reageren dat de politiek iets goed heeft gedaan. Dat geeft voor mij aan dat het dus eigenlijk niet uitmaakt wie er wint of regeert.

Hebben we de laatste decennia nou wel eens met zn allen gevonden dat het prima ging? Nee toch? Komt omdat regeren in een democratie niet over resultaten gaat maar over gemiddelden. Als je met 100 man een feestje wilt organiseren dat iedereen leuk vind wordt het niks.

sauruss | 25-10-13 | 00:01

Waarom vind iedereen die gozer slim?
Ja, hij praat over wereldproblemen, maar zoiets maakt je niet slim.
Dat doet immers vrijwel iedere junk en hij dus ook.
Hij weet het alleen wat beter te promoten, maar dat maakt hem zeker niet tot een groot visionair. Het maakt hem tot wat hij is, een omhoog gevallen junk met een grote mond.

Semper Pecunia | 24-10-13 | 23:58

Falen is in het huidige economische systeem ingebouwd. Het zál klappen. De vraag is wanneer. Hoe overleven we de reset (alle bezittingen afgenomen) en wat doen we tijdens en na de chaos die dan ontstaat. U mag dit niet weten..

Canis Spurcus | 24-10-13 | 23:57

Juist. Revolutie is cyclisch, en de PVV is de Boeren Partij. Wilders = KOEKOEK!

De Treinende Rechter | 24-10-13 | 23:56

SyntaxError | 24-10-13 | 23:48 | + 0 -
"Iets met in 1999 boekhouding kloppend maken"
Het tegenovergestelde, er zijn hele documentaires over te vinden, maar als je een korte omschrijving wilt : www.youtube.com/watch?v=07-hA9DW-Po.
Het komt er op neer dat ze Griekenland tegen een fictieve (ja je hoort het goed) koers swaps hebben laten kopen, waardoor het in de boekhouding leek alsof de schuld weg was. Zo wisten ze de toetredingsregelgeving van de EU te omzeilen en we weten allemaal waartoe dat uiteindelijk heeft geleid.
En het mooiste is nog, het is allemaal compleet legaal. Ze hebben het land geruïneerd, maar krijgen gewoon netjes hun geld mede via de Europese belastingbetaler die steun aan Griekenland betaalt.

Poepus | 24-10-13 | 23:54

Tijgerbloed

Crak-ho | 24-10-13 | 23:52

@Tukker69 | 24-10-13 | 23:49
Ik moet zelf altijd erg lachen om chimpansees.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:51

@Poepus 23:36: Goh, wat een inzicht: de vrije markt werkt niet zonder toezicht. Ja, zo ver waren zelfs wij kapitalisten, neoliberalen en Ayn Rand adepten ook al. Al jaren. Deze vent snijdt niets goeds aan; hij praat anderen na, en niet eens erg goed. Het is leuk om je eigen denkbeelden door anderen verwoord te horen, maar hier prik ik wel erg snel doorheen. Ik hou het op "snel pratende ADHD junk"

Muxje | 24-10-13 | 23:49

Laat vrouwen nu maar eens de wereld regeren (kijk naar Duitsland). Lukt het ze niet, hebben we in ieder geval iets om te lachen.

Tukker69 | 24-10-13 | 23:49

Revolutie in Amerika. Rise of the Obese.

Van Duyvenbode | 24-10-13 | 23:49

@Poepus | 24-10-13 | 23:36
"Goldman Sachs in Griekenland heeft geflikt met de schulden van Griekenland"
Iets met in 1999 boekhouding kloppend maken en geld lenen wat vanaf 2014 afgelost zou moeten worden?
Kan de link niet meer vinden mar meen het toch gelezen te hebben. Jij een link en/of duiding?

SyntaxError | 24-10-13 | 23:48

@Poepzelfus | 24-10-13 | 23:36
We hebben geen knappen koppen nodig. We hebben mensen met gezond verstand nodig.

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 23:46

Zie je die Amerikanen met hun enorme lijven en xxxl-shirts al een revolte ontketenen? Kan het me moeilijk voorstellen.

Van Duyvenbode | 24-10-13 | 23:42

Leuk om symbolisch niet te stemmen en wereldproblemen aan te stippen, maar de periode van iedereen gratis geld geven, tonnen in groene projecten en ambitieuze IT projecten heeft nou niet bepaald tot welvaart geleden. Bovendien is hij niet veel beter dan een gelovige, omdat die ook zijn/haar reële slagkracht opzij zet voor een droomwereld.

kovariant | 24-10-13 | 23:37

In de middeleeuwen was het de joker die mocht zeggen waar het op staat in het zicht van de koning, ieder ander werd gehakt van gemaakt. Er is niet veel veranderd.

libro | 24-10-13 | 23:37

@Greetje Duisenberg | 24-10-13 | 23:26
www.youtube.com/watch?v=NZR64EF3OpA
Is Snowden van het zelfde kamp als deze Brand?
Oh jee wat zijn ze machtig .. grijp een wapen en bestrijd het kwaad! (oorlog = geld, verdeel = heersch)
I.p.v. laat ze rotten met hun nepgeld en leugens .. we doen het zelf wel.

SyntaxError | 24-10-13 | 23:37

Wouw, dat had ik even niet verwacht.

Als je hem voor het eerst ziet denk je dat het een of andere ADHD junk is die vooral heel goed is in snel praten.

Maar ik moet zeggen als econoom dat hij toch flink wat goede punten aansneed, er is heel veel mis in het huidige systeem. Het meeste komt voort uit het feit dat er teveel vertrouwen is gelegd in de zelfregulerende capaciteit van markten. Iedereen die een beetje economie heeft gehad heeft het allemaal wel gehoord. Zolang je de vrije markt maar zijn gang laat dan komt het allemaal goed, dan sijpelt die welvaart vanzelf door naar de rest van het volk. Wat alleen even vergeten wordt en wat in vrijwel geen enkel model wordt meegenomen is dat men er maar vanuit gaat dat iedereen volgens de regeltjes speelt.

Hoewel allang bekend is dat als je ergens niet op toeziet of er geen straf op zet dan zullen mensen het systeem misbruiken, simpelweg omdat ze een mogelijkheid zien en het systeem het toelaat.

Dat zie je bij de individuele mens en in nog veel hogere gradatie bij bedrijven waar een moraal kompas soms simpelweg ontbreekt. Complexe vraagstukken worden gereduceerd tot een rekensom, hoeveel geld kunnen we eraan verdienen en hoeveel schade daar uiteindelijk mee wordt aangericht is van achtergesteld belang. Een voorbeeld hiervan is wat Goldman Sachs in Griekenland heeft geflikt met de schulden van Griekenland. Al het leed en letterlijk dood en verderf wat ze hiermee hebben veroorzaakt interesseert ze niet, zolang zij maar betaalt worden.

Het beste wat ons zou kunnen overkomen is dat de knapste koppen en de machtigste personen van deze wereld rond de tafel zouden gaan zitten en een half jaar exclusief non-stop zouden werken aan het opzetten van een beter systeem. Als we het voor de atoombom konden, dan zou het hiervoor ook moeten kunnen. Ik zie het alleen niet gebeuren, want die knappe koppen die profiteren natuurlijk het hardst van dit systeem, dus waarom zouden ze het veranderen?

Poepus | 24-10-13 | 23:36

Twee helden in actie. Mooie televisie!
Net als het communisme, marxisme en nog zo'n paar van die isme's is het kapitalisme mislukt. Hoog tijd voor verandering. Niet alleen door Russel Brand (die het mooi bracht), ook door anderen wordt dat gezien. Het feit dat Paxman er weinig tegen in kon brengen zegt genoeg.
Aangezien de politiek zichzelf niet zal vernieuwen blijft alleen het volk over.

RepubliekNL | 24-10-13 | 23:35

Ach zolang de meeste mensen nog denken "het had allemaal veel beter kunnen zijn, maar ook veel kutter, kijk maar naar <insert arm land>" zal er niks veranderen. Want voor de armere onder ons: weet je hoeveel moeite het wel niet is om met z'n alle een keer een middag naar den haag te sjokken met hooivorken om ze duidelijk te maken dat er "bovenin" best wel een beetje meer belasting betaald mag worden en minder uitgegeven aan statussymbolen zoals gigantische, dure gebouwen met luxevoorzieningen en juist meer aan zorgvoorziening en een mooi en leuk leven voor de gene die juist al het werk doen in plaats van er over te praten.
Voor de rijkere onder ons; Zie eens in dat lang niet iedere arme onder ons het verdiend om zo te moeten leven, en dat lang niet iedere rijke zijn geld sociaal realistisch te verantwoorden binnen haalt, en dat er dus best meer financieel bijgedragen mag worden aan een eerlijker systeem om meer kansen te genereren en lopende successen te controleren op hun mogelijke bijdrage aan nieuwe successen door anderen.

DaJonkel | 24-10-13 | 23:35

Laat Russell eerst zijn tientallen miljoenen maar eens verdelen onder de armeren, dan praten we verder.

Slipsnifter | 24-10-13 | 23:35

Heb hem een tijdje terug gehoord bij Alex Jones en verbaasde me toen ook al over het feit dat hij zo welbespraakt en intelligent bleek te zijn, ik dacht eigenlijk altijd dat het gewoon een soort van clown was.

sarcastro | 24-10-13 | 23:34

@Van Duyvenbode | 24-10-13 | 23:31
Ga gerust slapen. Een Nederlandse revolutie gaat waarschijnlijk nooit verder dan een Facebook-pagina met 2 miljoen likes.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:34

@ik--+ | 24-10-13 | 23:22
Vind ik Wilders toch een kanshebber.

Welles! Nietes! | 24-10-13 | 23:33

@down | 24-10-13 | 23:25

Juist. De geschiedenis is doordrenkt met mensen die het beste met anderen en de wereld voorhebben en daar een almachtige "goede" overheid voor optuigen.

Zoals ondermeer de Duitsers en Russen die een "nieuwe mens" wilden bouwen die vrij is van de negatieve connotaties van hebzucht en gewin (lees kapitalisme).

Iets willen bestrijden door een almachtige overheid op een willekeurige andere ideologie te baseren leidt tot ellende. Steeds maar weer.

BenBinnen | 24-10-13 | 23:31

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:24
vander F | 24-10-13 | 23:26

Dat er een revolutie zit aan te komen, zoals een flink aantal hier beweert, zou best kunnen. Of we daar blij mee moeten zijn, dat valt zeer te betwijfelen, met de Arabische Lente vers in het geheugen.

Van Duyvenbode | 24-10-13 | 23:31

@Pavlova | 24-10-13 | 23:26
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik zou z'n ex wel willen doen.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:31

En ook moet niet vergeten worden dat mensen met beloftes zeer snel vergeten. Dat dat zo is kon je wel zien met dit kudtkabinet. Bakken er geen klote van, beloven van alles wat niet waargemaakt word, gooien het met drie andere partijen op een akoordje en zie vreugde allom. Ze gaan gewoon weer op die leugenaars stemmen, terwijl ze in hun hart weten dat het niks word dat kabinet. Wil je het anders zal je toch moeten stemmen. Zwarte piet ook zo, n geval, als je russel zijn regels volgt , niks doen , hadden we morgen geen sinterklaas meer. Massaal iets doen en je ziet het is toch sterker als verwacht. Zo is dat ook met de onderklasse. Ja en amen zeggen brengt geen oplossing. Maar je zal het toch met de politiek moeten oplossen. Ervan weglopen gaat niet werken. Russel vertel maar wat te doen.

tweetybird | 24-10-13 | 23:30

@Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:16
De links-rechts tegenstelling in Amerika is geheel gelijk aan die van ons hier, met dit verschil dat hier links uit meerdere zoals ik al benoemde splinters bestaat met veelal eigen ingebrachte doelbelangen rechts in de zin van echt rechts liberaal daarentegen bestaat hier nog nauwelijks doordat het overheersende linkse gedachtegoed hun normen van waarde en moraal in alle bestuurslagen heeft verankert.
Daar komt het wegmetons gevoel en de gedwongen solidariteit uit voort die,zoals we zien tot in de hoogste regionen van elke politieke partij gesetteld is.

Welles! Nietes! | 24-10-13 | 23:29

@tweetybird | 24-10-13 | 23:21
Ik ben het er ook niet mee eens. Als niemand meer stemt geldt uiteraard het recht van de mensen die nog wel stemmen.

Maar Russell Brand bewandelt daarnaast wel de wegen om mensen, via zijn bekendheid, proberen te mobiliseren. Ik vermoed dat dat voor hem persoonlijk beter werkt dan dat ene stembiljetje.

Eigenlijk zou hij zijn gevolg moeten oproepen WEL te stemmen en daarnaast te doen wat 'ie verder vindt.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:29

Dat er iets revolutionairs in de lucht hangt is wel duidelijk, zeker ook door de openbaringen van Snowden. Toch iemand die een lui leventje op Hawai heeft opgeofferd voor een zelfde soort hoger ideaal, waar Russel het ook over heeft. Politiek misschien heel erg vaag, behalve dat het zo niet langer door kan blijven gaan.
.
Ik denk dat Snowden ook de inner circle van de Bilderbergers heeft afgeluisterd trouwens. Dat wordt pas echt spannend.
.
Kunst is om niet tegen elkaar uitgespeeld te worden als ene groep tegen de andere, zoals nu weer met dat racisme geleuter. Dat wordt bewust zo georkestreerd natuurlijk, want dat leidt zo leuk de aandacht af.

Greetje Duisenberg | 24-10-13 | 23:26

@Van Duyvenbode | 24-10-13 | 23:19 |,
kan wel zijn maar de boel de boel laten is ook geen optie,
anders zaten we elkaars grotten nog uit te roken.

vander F | 24-10-13 | 23:26

Ik zou 'm doen!

Pavlova | 24-10-13 | 23:26

Ik weet niet of jullie het door hebben maar mijnheer wil een revolutie om precies te bewerkstelligen wat de huidige Nederlandse regering op dit moment aan het uitvoeren is namelijk nivelleren en de planeet redden en dit alles met rampzalige gevolgen. Revolutie, graag! maar dan s.v.p. wel tegen dit soort crapulen. Ik heb geen goede ervaringen met mensen die de wereld willen redden, dat zijn gewoonlijk de meest repressieve ellendelingen die als ze even de kans krijgen hun tegenstanders de vrijheden ontnemen. Wat er moet gebeuren is dat mensen de kans krijgen om in vrijheid zichzelf te redden zonder bemoeizuchtig geneuzel van wat voor overheid dan ook. En ook geen opgestoken (politiek) corrigerende vingertjes meer a.u.b.

down | 24-10-13 | 23:25

@Van Duyvenbode | 24-10-13 | 23:19
Maar de wereld verandert wel constant en soms ten positieve. Alleen zijn het nooit de politici die dat bewerkstelligen.

Meestal zijn het wetenschappers en heel, heel soms een enkele creatieveling. You can't blame a man for trying.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:24

'Ja maar jij stempt niet dus jij moet je bek houden' Typisch.

Canis Spurcus | 24-10-13 | 23:23

-weggejorist-

ik--+ | 24-10-13 | 23:22

"Je hoeft niet te luisteren naar mijn politieke standpunt, maar het is niet dat ik niet stem uit apathie. Ik stem juist niet vanwege absolute onverschilligheid en daarnaast bovendien de vermoeidheid en uitputting vanwege alle leugens, verraad en misleiding van de politiek, wat al generaties lang zo doorgaat, en nu is het kookpunt bereikt. Daarom zie je nu een 'rechteloze', gedesillusioneerde, moedeloze onderklasse, die niet vertegenwoordigd wordt door het politieke systeem en stemmen is simpelweg stilzwijgende medeplichtigheid met het systeem "Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:00 | + 0 -

Ben ik niet met die Russel eens. Dat zou enkel opgaan als niemand stemt.
Niet stemmen speelt de macht en heersende politiek juist in de kaart. Ze kunnen ten alle tijden blijven zitten al hebben ze maar 100000 stemmen. Als de moedeloze onderklasse groot genoeg is en stemt kan er weldegelijk iets veranderen mits er een redelijke partij is die die onderklasse steunt. Wat ik van die gasten altijd een beetje vind dat ze het wel weten te benoemen maar er niet bij vertellen hoe het dan te veranderen. En verder is hij wel iemand die zich niet bepaald in een onderklasse bevindt. En dan zeg ik als je het weet te benoemen leef dan zelf niet in de upperclass maar stap over naar de onderklasse door je geld weg te schenken aan die onderklasse. Met miljoenen op de bank is het wat makkelijker praten.

tweetybird | 24-10-13 | 23:21

Ik denk dat de NSA die Russell Brand inmiddels 24/7 in de peiling heeft...

VanBukkem | 24-10-13 | 23:20

De wereld is niet eerlijk en zal dat nooit worden ook. Grow up, Brand.

Van Duyvenbode | 24-10-13 | 23:19

@suvois | 24-10-13 | 23:16
'We beslissen iets. We brengen dat in en wachten. Breekt er geen opstand uit dan gaan we verder. Stap voor stap tot terugkeer niet meer kan.'
- Jean C. Juncker, President Europese Commisie (1999)
En ZO gaat dat .. vuile kut naatsies !

SyntaxError | 24-10-13 | 23:19

Paxman, jezus wat is hij grijs geworden, is het stiekem natuurlijk wel eens met Russell.

boasatlas | 24-10-13 | 23:18

@TweetyV6 | 24-10-13 | 23:16
Ja toch?

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:17

-weggejorist-

Suspect Device | 24-10-13 | 23:16

Thomas Jefferson:
“I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies.” – Thomas Jefferson
Mayer Amschel Rothschild:
“Let me issue and control a nation’s money and I care not who writes the laws.”
www.themoneymasters.com/the-money-mast...

SyntaxError | 24-10-13 | 23:16

@ Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:13
Hooray 4 titties!

TweetyV6 | 24-10-13 | 23:16

Ik verwacht dat er helemaal geen revolutie zal komen. Een goed politiek strateeg houdt daar namelijk rekening mee met deze vervelende neiging van het volk om voor zichzelf op te komen.

Hitler probeerde de Blitzkrieg, bleek niet te werken. Brussel doet nu de Langsam Krieg. Blijkt veel beter te werken. Mensen langzaam bewerken zodat ze vergeten en nieuwe situaties accepteren zonder dat ze het eigenlijk willen.

Ik citeer maar weer even:
'We beslissen iets. We brengen dat in en wachten. Breekt er geen opstand uit dan gaan we verder. Stap voor stap tot terugkeer niet meer kan.'
- Jean C. Juncker, President Europese Commisie (1999)

suvois | 24-10-13 | 23:16

@Welles! Nietes! | 24-10-13 | 23:13
Die situatie gaat zeker op voor Nederland.
Maar de USA heeft een (tot op grote hoogte) tweepartijen systeem. Toch frappant dat daar dezelfde aversie geldt.

Overigens volledig eens met uw plempsel verder.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:16

Het zijn altijd de mensen die financieel binnen zijn die over socialisme en herverdeling van de welvaart beginnen te lullen.
Maar dan natuurlijk wel op zo`n manier dat ze er zelf geen cent slechter van worden (zie de nederlandse salonsocialisten).

Slipsnifter | 24-10-13 | 23:15

Hij had gewoon Katy vol moeten blijven blaffen. Bij 'we're destroying the planet' ben ik quasi afgehaakt.

TweetyV6 | 24-10-13 | 23:14

Nog een van Jefferson:
"Een democratie is niets meer dan een boevenbende, waar 51 procent van de bevolking de rechten van de andere 49 procent mag ontnemen."

donjon | 24-10-13 | 23:13

@Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:04
De stemmer wordt ook steeds moedelozer van dat versplinterde politieke landschap.Dat is waardoor stemmen steeds minder kracht heeft tegen een systeem dat velen niet willen,en er worden teveel eigen wensen en belangen ingebracht door die splinters waardoor niemand tevreden gesteld kan worden omdat dit alles democratie is die zichzelf opblaast op die manier.

Welles! Nietes! | 24-10-13 | 23:13

@henkwest | 24-10-13 | 23:10
Het betoog heeft absoluut wat (s)linkse valkuilen, maar de essentie...

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:12

Nou jongens, jezus is terug op aarde. Nou jullie zin?

djdg | 24-10-13 | 23:11

Hoax .. ?
Het is een spel?
Oorlog is geld .. dus waarom niet olie op het vuur gooien ?

SyntaxError | 24-10-13 | 23:11


Thomas Jefferson (1743 – 1826) was Amerikaans staatsman, filosoof en kunstenaar en de derde President van de Verenigde Staten:
.
"Maar wanneer een lange reeks misbruiken en wanbeleid, die als onveranderlijk doel heeft, hen [een volk] te onderwerpen aan absoluut despotisme, is het hun recht, is het hun plicht, om zo'n regering omver te werpen en om nieuwe beschermers in te stellen voor hun toekomstige veiligheid."

donjon | 24-10-13 | 23:11

"Wherever there is profit there is also deficit."

You lost me right there, Russ. Het is geen wet van behoud van energie, verdomme.

henkwest | 24-10-13 | 23:10

@VanBukkem | 24-10-13 | 23:02
En nee, in tegenstelling tot de rest hier spreek ik geen 100% vloeiend engels. Ik moet het doen met mijn havo-engels.

VanBukkem | 24-10-13 | 23:07

Kaas de Vies | 24-10-13 | 22:17 | + 23
U kende de film al gezien de tijdstippen?

Robvanrubber | 24-10-13 | 23:04

@Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:00
^ Dit is niet mijn persoonlijke standpunt, maar een vrije vertaling van een belangrijk deel van Brand's betoog.

Persoonlijk stem ik wel omdat ik het idee heb dat ik daarmee tenminste nog enige invloed heb op het bestaande systeem.
Maar ik ben het met Brand eens dat het eigenlijk nutteloos is.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:04

(Weer te beroerd om er even een fatsoenlijke ondertiteling onder te gooien. Zeker weer te duur...)

VanBukkem | 24-10-13 | 23:02

"Je hoeft niet te luisteren naar mijn politieke standpunt, maar het is niet dat ik niet stem uit apathie. Ik stem juist niet vanwege absolute onverschilligheid en daarnaast bovendien de vermoeidheid en uitputting vanwege alle leugens, verraad en misleiding van de politiek, wat al generaties lang zo doorgaat, en nu is het kookpunt bereikt.

Daarom zie je nu een 'rechteloze', gedesillusioneerde, moedeloze onderklasse, die niet vertegenwoordigd wordt door het politieke systeem en stemmen is simpelweg stilzwijgende medeplichtigheid met het systeem "

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 23:00

"A group who is not being served" roept ie. Eigen verantwoordelijkheid nemen, controle over je eigen leven nemen om de maatschappelijke ladder te beklimmen? Lijkt mij constructiever dan Mr Brands' oproep tot een local angry mob met fakkels en hooivorken die opdrogen richting de elite 'to take what is theirs'. Klinkt inderdaad als een revolutie, helaas is alleen de guillotine hiermee onlosmakelijk verbonden wordt dan een erg onsmakelijk verhaal. Tot slot, gevalletje pot verwijt de ketel dat ie zwart(e piet) ziet, hij heeft behoorlijk gecasht, mogelijk over de rug van onderbetaalde productieassistenten en visagisten en behoort hij nu niet zelf tot de elite?

Djust | 24-10-13 | 22:57

-weggejorist-

Suspect Device | 24-10-13 | 22:56

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 22:56

Ach, Obama luisterd zijn phone vast ook af.... er schijnt al een drone onderweg te zijn.....

vlaghalfstok | 24-10-13 | 22:56

vertrapten der aarde....

Rijole | 24-10-13 | 22:55

zal ik de eerste maar zijn? ik zou hem doen ....

jibatit | 24-10-13 | 22:54

Welbespraakt kereltje, that's for sure

Tobi | 24-10-13 | 22:53

wat een fruitcake. liever g. carlin.

horsteknots | 24-10-13 | 22:51

wat een fruitcake. wietboter koken doet gaat*

horsteknots | 24-10-13 | 22:49

"You don't have to listen to my political point of view, but it's not -ah- that I’m not voting out of apathy, I’m not voting out of absolute indifference and weariness and exhaustion from the lies, treachery and deceit of the political class which has been going on for generations now, and which has now reached fever pitch where you have a disenfranchised, disillusioned, despondent underclass that is not being represented by that political system, and voting is tacit complicity with that system"

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 22:49

Wat een flauwekul. Zijn verhaal klinkt als dat van een occupy'er die stoned is, behalve dan dat hij daar te opgewonden voor is dus misschien zat er ook nog wat coke in de mix. Hij noemt de dingen die fout zitten, die al honderd keer genoemd zijn, en geeft geen enkel blijk van inzichten in de dieper liggende oorzaken of eventuele oplossingen. Holle kreten van iemand van wie we geen oplossingen kunnen verwachten, ons niets vertelt wat we bog niet wisten, en niet eens erg eloquent is.

Één punt wil ik hem wel meegeven: hij verzet zich terecht tegen het idiote idee dat je geen recht van spreken hebt als je niet stemt,

Muxje | 24-10-13 | 22:45

@ik--+ | 24-10-13 | 22:27
" en nu met die zwarte pietendiscussie zijn we iig weer een stapje verder qua verdeeldheid"

Een maand geleden waren mensen nog huiverig om in den Haag te gaan protesteren, maar je ziet nu dat door de aantijgingen jegens ons cultureel kinderfeest de bereidheid tot protest al behoorlijk is toegenomen.
Er hoeft nu niet weinig meer te gebeuren of het is binnenkort zeker bal!
Het is ook niet voor niks dat deze regering heeft bijna heeft gesmeekt om tot een kleine meerderheid te komen, want nieuwe verkiezingen zal wellicht het startsein zijn van een politieke aardverschuiving richting deze ondemocratische zwabberpolitiek geleid door Brussel.

Welles! Nietes! | 24-10-13 | 22:42

Welbespraakte en intelligente kerel wel. En hij praat ook echt zo als in een van zijn laatste films. Ik dacht dat hij een typetje speelde.

Samenvatting: ze luisteren niet naar het volk, het heeft geen enkele zin om te stemmen, we worden uitgebuit, kom maar met die revolutie, kapitalisme werkt niet.

Russel's wens: meer socialisme, meer inspraak van het volk, laten we het allemaal samen doen, het volk is het zat.

Mijn conclusie: hij ziet niet in dat machtsconcentratie (en daardoor machtsmisbruik) door legitimatie het basale probleem is. Schaf de overheid af voor zover dat mogelijk is. Mensen die leiders zoeken worden maar fijn lid van de lokale scoutingclub. Want de overheid ìs het probleem. De overheid en onze zogenaamde democratie kunnen dit probleem niet oplossen.

BenBinnen | 24-10-13 | 22:42

Aha, BlauwVanBinnen | 24-10-13 | 22:32 was me te snel af! ;-)

Naja, deze van Carlin past ook perfect in Russell's denkwijze: www.youtube.com/watch?v=i5dBZDSSky0

"It's a big club and you ain't in it."

Xirdalan | 24-10-13 | 22:41

Leuke TV, maar ik denk een hoax als in; vooropgezet... ;)

Cinq-Marquis | 24-10-13 | 22:40

Hij raakt bij mij een punt dat het hele politieke circus door betrokkenen als een spel wordt gezien om meer macht te haleb dan de ander. Dat de onderliggende problematiek meer de inzet van een spelletje is dan iets waar je echt mee zit. Cynisch volk. Zo'n CDA figuur als Piewt Hein Donner bijvoorbeeld: beweert in 2007 dat het met moelanders wel los zal lopen, in 2006 nog dat de sharia kan worden ingevoerd als er een meerderheid voor is, na het islamitisch afslachten van Theo van Gogh dat godslastering misschien wat zwaarder zal moeten worden bestraft: zo'n gast interesseert het uiteidelik toch allemaal niets behalve zijn eigenpijperij carriere.

flat out | 24-10-13 | 22:40

oeps, dan die.

Elle92072182 | 24-10-13 | 22:39

Mooi!
Waarom zou ik dat niet mogen omdat ik een acteur ben.

Tevens de notie goed aangepakt dat je niet mee mag praten als je niet stemt.
-
perfecte speech

2emeREP | 24-10-13 | 22:39

Is toch een totaal ander en beduidend intelligenter soort hysterie als die van een Ebru Umar. Kan Russell haar column niet overnemen?

Elle92072182 | 24-10-13 | 22:39

Een goedmens die het goed bedoelt, maar blijft steken in (grotendeels terechte) kritiek zonder een goed alternatief. Zijn revolutie zal bloed en lijden betekenen, met de uitkomst van zoiets als communisme of een Arabische Lente. Tel uit je winst.

Fijnstoffer | 24-10-13 | 22:38

Djust | 24-10-13 | 22:30
Als die 'arme hapsnurkers' niet meer op komen dagen voor hun werk dan wordt er niets geproduceerd en zijn er geen opbrengsten voor de directeuren om in hun zakken te steken. De rijken profiteren dus van de armen in plaats van andersom.

Doldwaas | 24-10-13 | 22:38

Heerlijke tirade om naar te luisteren, een perfecte samenvatting van alles wat er mis is met ons huidig politiek/economisch systeem. Russel Brand maakt alleen 1 fout, en dat is de naïviteit dat er een beter syteem te bedenken valt. Systeemfouten aankaarten kunnen we allemaal. Karl marx heeft niet voor niks in 400 pagina's het kapitalisme onderuit lopen praten om in 4 A4tjes 1 of ander flut alternatief te omschrijven.

mr.knetter | 24-10-13 | 22:38

"The burdon of proof is on the people with the power"

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 22:38

Nou, laat die revolutie maar komen dan…!

pitsteen | 24-10-13 | 22:37

@ i-Wonder | 24-10-13 | 22:31
En kijk maar eens wat hij vreest,
FD: Rutte: Geen bankentest zonder vangnetten.
Volgens mij stinkt het beheurlijk bij diverse Nl banken. Rottende lijken die nog uit de kast komen vallen.

kneuterzak | 24-10-13 | 22:37

ik--+ | 24-10-13 | 22:27
Een dergelijke revolutie zal niets oplossen. Als autochtone Nederlanders en allochtonen elkaar de pan uit gaan vechten, dan spinnen degenen die echt het geld en de macht in handen hebben daar garen bij. Een revolutie helpt niet, zolang de bankiers en de politieke top daarbij buiten spel blijven. Het is dus tijd voor het volk om te stoppen zichzelf af te laten leiden door hun pijlen op elkaar te richten en in plaats daarvan de pijlen te richten op de elite.

Doldwaas | 24-10-13 | 22:36

Welbespraakte eikel blijkt linkse welbespraakte eikel, dat was Karl Marx ook .. next please.

implosie | 24-10-13 | 22:36

Hoe heerlijk moet het zijn om zelf vijftien miljoen op je bankrekening te hebben staan, " verdiend" met het spelen van filmrolletjes en het maken van makkelijke grappen en dan het geweten van de wereld te kunnen uithangen.
Wat had die gozer gesnoven, voorafgaand aan het interview?

gooi en smijtwerker | 24-10-13 | 22:34

Maar hoe vaak moet dit nog gezegd worden.....
We leven in een tijd die inmiddels te triest is voor woorden.

toetanchamon | 24-10-13 | 22:33

Wat een paardenbek heeft die vent zeg, maar hij heeft her en der wel een punt en mooi verwoord met dat heerlijke englse accent.

irma zonderboezem | 24-10-13 | 22:33

Send in the clowns en er word je een spiegel voorgehouden waardoor het lachen je als eigen benoemd bovengestelde alras vergaat.
Russell Brand doet uiterlijk wel een beetje op die oude protest zanger Cat Stevens lijken btw.

Welles! Nietes! | 24-10-13 | 22:32

Het heeft wel gelijk als hij het failliet van de politieke klasse verkondigd. Rutte is daar een mooi voorbeeld van. Kijk maar naar wat hij belooft en wat hij doet.

i-Wonder | 24-10-13 | 22:31

Eigenaardige knakker, maar wel grappig en erg intelligent!

Donkersloot | 24-10-13 | 22:31

@Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 22:20
Let me comment on that:
Ik had het filmpje vandaag al eerder gezien en in mijn optiek verwoordt hij precies wat er mis is vandaag de dag.

Nee, ik ben het niet overal met hem eens, maar we staan aan de vooravond van een moderne revolutie.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 22:30

Daalt in m'n achting, linkse populist!
"Wealth distribution" roept ie. You cannot creatie wealth by dividing it. "Heavy corporation taxes" roept ie. Wordt weinig interessant om risicovol kapitaal in te brengen en blijft weinig over om de salarissen te betalen van de arme hapsnurkers die hij zo gepassioneerd verdedigd, popiejopie. Het is maar goed dat deze ex-junk die gewend is om te nemen niet stemt anders had het vast op de Portemonnee Van De Ander geweest!

Djust | 24-10-13 | 22:30

Tjonge, deze gast heeft heeft meer pit dan alle Europese parlementariers bij elkaar. Denk hier even Hans van Baalen naast en je huilt jezelf in slaap.

Magdatkandat | 24-10-13 | 22:29

Kaas de Vies | 24-10-13 | 22:17

Zwarte Piet is geen revolutie. Het is een hype die weer zal overwaaien.

Los daarvan Meneer Brand kan aardig babbelen en hij heeft best een punt. Maar ik zou weleens willen zien dat hij dieper ingaat op zijn ideeen. Een revolutie is zo gestart, maar wat doe je daarna?

Topperke | 24-10-13 | 22:28

Familie.

Branded | 24-10-13 | 22:28

-weggejorist-

ik--+ | 24-10-13 | 22:27

Hebben we straks de revolutie te danken aan Zwarte Piet.
Hebben wij weer.

ZDEV | 24-10-13 | 22:25

Aha, dat is al iets duidelijkere taal dan wat er uit die Occupy tentjes op het beursplein kwam.

Tsjernodebiel | 24-10-13 | 22:22

Lijkt de Manson family wel ... Eng.

Biels | 24-10-13 | 22:20

Boom. Headshot.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 22:20

Tja, revolutie hangt in de lucht. Is logisch, zijn namelijk bijna cyclisch.

Iedereen merkt het dat we geregeerd worden door een regentenkliek, kleine druppels worden dingen om keihard eensgezind voor te strijden, en als men eenmaal de smaak te pakken heeft.

Zwarte Piet?

Kaas de Vies | 24-10-13 | 22:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken