Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Joost Zwagerman steelt 60k subsidie via vriendin

zwagerrofl.jpgChaos en rumoer rond Joost Zwagerman! Regelmatig te zien als kunstkenner bij verschillige omroepen, schrijver, dichter, enzovoort. Scheidde vorig jaar van z'n vrouw, verkocht z'n huis voor dikke profit en doet nu foekiefoekie met z'n voormalige buitenvrouw Maaike Pereboom. Dat is handig, want die is ook Iets bij het Letterenfonds. Dat is de subsidiespons die miljoenen taxpoet uitdeelt onder armetierige schrijvers die hun carrière van de grond proberen te krijgen. Wat blijkt uit diepgravend onderzoek van Propria Cures? Het is één grote warboel bij het Letterenfonds en belangrijker: multimiljonair Zwagerman pakte vorig jaar De Jackpot van de Letterenspons: 60.000 pegels. Hoppa. Zo kunnen wij het ook. Nu we toch in een creatieve bui zijn, kunstkliedert u ook mee?

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Toontje-lager | 12-10-13 | 13:03

ff in de pereboom kruipen flink rammelen en de pegels rollen eruit

Toontje-lager | 12-10-13 | 13:01

"Joost Zwagerman steelt 60k subsidie via vriendin"
Hij dus ook al... Tsss... Zeker goede leermeesters gehad. Ach, water is nat.

pawa | 12-10-13 | 00:53

Als ik een reaguursel schrijf van 94 kantjes, kan ik dan ook subsidie krijgen? (En bescheidenheid siert de mensch, dus ik neem genoegen met de helft. Een miezerige 30K.)

VanBukkem | 11-10-13 | 21:53

Mister Crabs | 11-10-13 | 13:26 | + 23 -

+ miljard duizend!!

w0f0z | 11-10-13 | 19:29

En dit betrof alleen het jaarverslag van 2012. Lijkt me sterk dat in de jaren ervoor niets te scoren valt voor een beginnende journalist.

louis6227 | 11-10-13 | 18:59

Joost wie?

lompe smurf | 11-10-13 | 17:52

Dit was overigens ook een gedigt zonder enigerlei subsidie.

Markies van het Reve | 11-10-13 | 17:50

In navolging van de gedigt van HoogToontje ook maar een gedigtje...

Linksche kerk

In de linksche kerk van

subsidie
kansenjongeren
PvdA

zegt men geen Amen
maar Hamdoelilah

Markies van het Reve | 11-10-13 | 17:44

Oppassen voor mensen zonder de "kudt hoe moet ik dit nou weer betalen" blik...

lidlbier | 11-10-13 | 17:36

Oké dus oppassen voor mensen die altijd lachen...

lidlbier | 11-10-13 | 17:33

Nee maar als je democratisch PVV stemt - dan ben je een nazi en een racist/tokkie!

funkyd | 11-10-13 | 17:12

"multimiljonair Zwagerman pakte vorig jaar De Jackpot van de Letterenspons: 60.000 pegels."
Belachelijk en idioot dat schrijvers, en zeker rijke, subsidie krijgen!
Subsidie betekent dat van mijn karig salarisje geld ingehouden word om aan zo'n prutser te geven.
Als zo'vent zonodig meent te moeten schrijven, doet hij dat maar in z'n vrije tijd, na het werken voor een loon.
Dit evenzo voor alle andere kunstenmakers die subsidie nodig menen te hebben.

Hendrikaatje | 11-10-13 | 17:04

@kicktherabbit,
Leg effe je "Blijkt allemaal weer een stuk genuanceerder te liggen." uit, of vraag ik nu teveel ????
zou je post ook meteen een stuk interessanter maken.

louis6227 | 11-10-13 | 17:01

Veeeel te lange text, even de essentie gekopieerd:

De subsidies op literatuur zijn bedoeld om auteurs in staat te stellen hun werk te doen. Dat Zwagerman niet aan schrijven toekomt (zijn laatste roman stamt gelukkig alweer uit 2002) komt omdat hij de hele dag voor de spiegel staat te masturberen, of omdat hij grappige feitjes over kunst uit zijn hoofd moet leren zodat hij zich als ‘kunstkenner’ kan profileren, maar zeker niet omdat hij niet rond komt van alleen zijn schrijverschap. Waarom de commissie die over de toekenningen gaat tot het wijze besluit kwam de hoofdprijs aan de Zwaag toe te kennen blijft gissen, maar men zou bijna gaan denken dat Maaike Pereboom er iets mee te maken heeft. Maaike vindt tussen het afzuigen van Zwagerman door namelijk de tijd om voor het Letterenfonds te werken. Het zal Maaike wel geweest zijn die Zwagerman heeft verteld hoe hij de inkomensgrens van 45.000 euro kan omzeilen die voor normale aanvragers van werkbeurzen geldt.
Als kunstsubsidies in de zakken van schrijversmiljonairs verdwijnen waren die bezuinigingen van Halbe Zijlstra helemaal niet zo’n slecht idee. En hoewel het niet te verwachten is van een graaiende gimmick als Joost Zwagerman, zou het hem sieren als hij zou erkennen dat zijn hebzucht in deze tijd niet meer te verantwoorden is. Joost, fijne kerel, lever dat geld in. Geef het terug aan de schrijvers die het écht nodig hebben. Geef eens een rondje in café de Zwart.

Clusterfuck-up | 11-10-13 | 16:52

Als Joost Zwagerman niet zo handig met geld en vrouwen was, was hij natuurlijk nooit miljonair geworden.

Buiten dat: hij is niet zo politiek-correct als sommigen hier denken, zeker niet als het over de islam gaat.

Peyronie | 11-10-13 | 16:49

Blijkt allemaal weer een stuk genuanceerder te liggen. Zoals altijd met dit soort berichten. Misschien de volgende keer Joost Zwagerman even bellen voordat iets gepubliceerd wordt? Maakt het artikel ook meteen een stuk interessanter. Of vraag ik nu te veel?

kicktherabbit | 11-10-13 | 16:47

En we gaan weer over tot de orde van de dag dus: volgende onderwerp.

jasser | 11-10-13 | 16:45

Oftewel: hoersoebsidie.

croque monsieur | 11-10-13 | 16:33

Hihihi.... kan er toch wel om lachen. Hoe de maatschappij ooit zover heeft kunnen komen. Je staat er niet dagelijks bij stil maar als je dit leest besef je eenstemeer dat de grootste uitvreters niet de mensen met ww, wajong of wao uitkeringen zijn. Subsidie krijgen om een roman te schrijven.... dat ik er zelf nooit aan gedacht heb zal wel aan de liberale opvoeding hebben gelegen.

Dhr. W. Anhoop | 11-10-13 | 16:00

Johannes Jacobus Willebrordus.
De voornamen zeggen genoeg.

meneer der meneren | 11-10-13 | 15:59

Dat is foute boel, goed dat Geenstijl dat naar boven haalt van de grachtengordelbladen hoeven we dat niet te verwachten.

Mark Krachtwijk | 11-10-13 | 15:57

Ik dacht eerst eigenlijk dat dat de schijver was van het telefoonboek,maar dat is weer een ander. Kan ook niet want dat telefoonboek is zoveel beter en interesanter toch als zijn schijfsels. De oplage is in elk geval een stuk groter.

tweetybird | 11-10-13 | 15:42

Bij de DWDD de elitaire kunstkenner uithangen maar gewoon een ordinaire graaier van alweer PvdA huize,het houdt maar niet op, heeft dit soort schorem helemaal geen moraal??

baanaru | 11-10-13 | 15:29

DeSjaak100: Weer zoiets wat richting de onderhandelaars kan.

starbuck280 | 11-10-13 | 15:20

Ik weet de werktitel: Vals Wicht.

Mammeloe | 11-10-13 | 15:13

zboregister.overheid.nl/zbo/details/24...

Alhoewel ik het volledig eens ben met het stuk van Propria Cures staat er in het stuk een storende fout. Propria Cures stelt dat het Letterenfonds een ambtenarenapparaat zou zijn maar niets is minder waar. Het letterenfonds is een ZBO (zie register hierboven) en daarmee staat het Letterenfonds met beide benen in de grote-mensen-wereld.
.
Niks ambtenaren, niks bureaucratisch stoffigs of iets dergelijks. Een ZBO!!
Weliswaar volledig financieel afhankelijk van belastinggeld, dat dan weer wel. Volledig geen eigen inkomsten, geen concurrentie, geen open markt, geen benchmark, geen inzicht van handelen, geen verantwoordelijkheid afleggen inzake zakelijke beslissingen en verder opererend in een schimmig ons-kent-ons wereldje en met een slechte boekhouder blijkbaar.
Maar absoluut geen AMBTENARIJ!!
.
Ps, dit is niet de enige ZBO. Er zijn er meer en ze eten voor zo'n 240 miljard per jaar uit uw en mijn portemonnee.

DeSjaak1000 | 11-10-13 | 15:05

Tering wat een lelijk Wijf zeg

Occipitaalcasibus | 11-10-13 | 15:04

-weggejorist-

Superb_de_Lux | 11-10-13 | 14:57

Nog een Gedigt zonder subsidie

Traag zie ik door oneindig laagland stromen
subsidie
Pvda hahaha
Das Kapital
Boze burger
Belastingaanslag
Bedelstaf

HoogToontje | 11-10-13 | 14:54

@Lampelul,
Een lekker wijf? Ze heeft de mond en het gebit van Amerigo.

Loebas | 11-10-13 | 14:50

Naaike Pereboom

Plakkband | 11-10-13 | 14:49

Geef Joost eens ongelijk. Ik zou hem voor minder dan 60K in Pereboom hangen.
Wat een gruwelijk lekker wijf is dat !

Lampelul | 11-10-13 | 14:43

Als er had gestaan : "Joost Zwagerman heeft al zijn geld eerlijk verdiend " Had ik er van opgekeken. Maar nu is het de zoveelste mediageile linkslul die ,samen met zijn over het paard getilde snol ,zijn zakken vult over de rug van Jan Werkmans.

Loebas | 11-10-13 | 14:37

Niet direct zo bevooroordeeld! Hij zal er volgens overheidsrichtlijnen wel recht op hebben. Laat ze nou eerst eens uitleggen op basis van welke criteria hij wel en zijn minder gefortuneerde concurrent niet? Maar wie gaat de uitleg opeisen…? NIEMAND! LALALA geld van ons allemaal dus van niemand. Dan mag Zwagerman dit toch gewoon oppakken als niemand anders het wil? Zelf bepleitte subsidie opeisen… voor niets gaat de zon op, het malieveld vult zich niet gratis.

PIS-Alchimis | 11-10-13 | 14:34

Tsja sjaak bij de laatste foto geeft dat toch wel weer een hele andere dimensie tot betrekking vechtscheiding.

tweetybird | 11-10-13 | 14:33

Kan me niet herinneren de laatste jaren nog een boek van zijn hand gelezen te hebben want zagen het levenslicht niet. Het enige wat ik van de man zag was een bijna dagelijks optreden in een of ander televisieprogramma en daar zal hij zeker dik voor betaald zijn. Het aannemen van dit bedrag heet in gewoon Nederlands: inhalig gedrag.

elizabeth88385416217 | 11-10-13 | 14:33

Betaalt die Pereboom alleen schrijverts voor te neucqkckqen of maak ik als kittelair reaguurder ook nog kans?

stemvee | 11-10-13 | 14:30

Als ik zo naar die foto kijk blijk wel weer hoe lelijker het portret,hoe groter de bejubeling dat zo'n lelijk wijf valt onder kunst. Dat is toch wel zo'n 60.000 waard,zo'n kunstuiting van een lelijk wijf naast een grote lul.

tweetybird | 11-10-13 | 14:28

Naja, het is in iig geen lelijke draak. *vrijdagmiddaglichtpuntje zoeken doet*

Datzegiktoch | 11-10-13 | 14:28

Even OT, is Quid met vakantie of zo?
Niet dat ik hem geen tijdje vrij gun, maar er komt toch wel een VrijMiBo mag ik hopen?

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 11-10-13 | 14:24

Episch stuk van Nils de Lange op Propria Cures.
Als GS nog een redacteur zoekt, aannemen die vent.

En ow, wat valt Joost Zwagerman door de mand. (Evenals zijn vriendin) Wederom een zogenaamde verschillige uit de stal van de Vara (DWDD) die het niet zo nauw neemt qua onbeschaamd graaien.

En nu eens kijken wat voor lulkoek het Letterenfonds en Zwagermans op deze onthulling gaan verkopen.

Hier overigens nog een hilarisch stuk op weblog 'Vice' met een interview met Nils de Lange over zijn stuk op PC en Joost Zwagerman in het bijzonder.

www.vice.com/nl/read/joost-zwagerman-k...

La Vie En Rose | 11-10-13 | 14:22

Joost heeft de mavo gedaan! En om met de conducteur te spreken, toch zo goed Nederlands kunnen praten he, en zelfs schrijven, goed hoor, heel knap.

maggoo | 11-10-13 | 14:21

Jantje zag eens peren hangen,
O! als meloenen zo groot.
't Scheen, dat Jantje wou gaan plukken,
Schoon GeenStijl het hem verbood.
Hier is, zei hij, noch een lezer,
Noch een tuinman, die het ziet:
Aan een boom, zo vol geladen,
Mist men vijf, zes peren niet.

Zyprexa20mg | 11-10-13 | 14:20

hnhnhn geld!

Biff Everwood | 11-10-13 | 14:19

Ja hoor es, ik wil ook subsidie!
'Eigenrichting':
Ik sla linksaf
Maar rechts was beter
Nu ben ik gestruikeld
Een losse veter

L. Rakker | 11-10-13 | 14:17

Opdoeken, dat letterenfonds!

Lewis Lewinsky | 11-10-13 | 14:17

Kreeg P.C Hooft subsidie? Of Joost Vondel? Nou?

brutus68 | 11-10-13 | 14:15

@steven paul | 11-10-13 | 14:11
De man (Fentener van Vlissingen) heeft er anders wel jarenlang voor betaald.

ojédiaré | 11-10-13 | 14:15

Nog een gedigt zonder subsidie:

Rijtjeswoning
Broodtrommeltje
Deur uit
Staan in de trein
Lopende band
Tijdelijk contract
Minimumloon
Eigen risico
Vakantie in Drenthe
Stemhokje
PVV

DigiDeaud | 11-10-13 | 14:13

brutus68 | 11-10-13 | 14:08
Hetzelfde zou je van A.F.Th. van der Heijden kunnen zeggen. Eerst nog lezenswaardig als ie z'n jeugd beschrijft. Maar met de 'Mojo Tapes' ging het de verkeerde kant op en was ie me kwijt. Boek niet eens uitgelezen, en dat komt niet vaak voor. Ook mijn leestijd is beperkt, en langzamerhand moeten er wat duidelijker keuzes worden gemaakt. Net als bij een film: die moet binnen tien minuten boeien, anders weet je: dit wordt niks meer.

L. Rakker | 11-10-13 | 14:13

@ojédiaré | 11-10-13 | 14:10
Het is een subsidie voor schrijvers met een laag inkomen. Je geeft Fentener van Vlissingen toch ook geen bijstand?

steven paul | 11-10-13 | 14:11

Joost kan zó de politiek in.
Lekker links lullen en ongezien de zakken vullen.

krop slaap | 11-10-13 | 14:10

En waarom zouden miljonairs geen recht op subsidie hebben? Zij hebben meer belasting betaald dan wie dan ook uit de subsidiesponswereld.

ojédiaré | 11-10-13 | 14:10

@L. Rakker | 11-10-13 | 14:05
Voor 60.000 euro maakt het mij niet zoveel uit. Als ik beide moet doen dan verdubbeld het bedrag minimaal.

steven paul | 11-10-13 | 14:09

Vandaag is wel duidelijk ,graaier het is een eerzaam beroep geworden. In de politiek ook,als ge geen graaierd bent,behoort u tot de mindere uit de samenleving. Graaien doet men met trots. U deel zal zijn bij ontmaskering ,veel wachtgeld,veel respect en grote bonnuses opdat u zielig bent niet meer te kunnen graaien. Ook zullen u collega graaiers er alles aan doen om u te ontlasten door de schuld ten alle op andere af te schuiven. En omdat u beroemt bent geworden door veel media aandacht,bent u al genoeg gestraft voor het beroep graaien en belonen wij dat soort dingen met een nog grotere graaibaan bij terugkeer in bijvoorbeeld de politiek door u te introduceren bij de EU elite club,als burgemeester of terugkeer in de kamer op een post waar u meer kan graaien of helemaal niks te hoeven doen voor meer geld van de gemeenschap. Het zogenaamde op de lauweren rusten genoemd. Ook deze meneer is uitgenodigd op de allom geprezen kroegfeesten van de heer spekman en ons aller graai bertje om riant getrakteerd te worden op vele biertjes van daklozenkrant geld of een 1 of ander subsidie cultuurfonds. De aanwezige cultuurhoeren zullen u daar bij van elk gerief voorzien,en trekt u jassen aan met wijde zakken opdat de betaling van deze cultuurfonds hoeren u zakken in kan glijden. U begrijpt zo'n baan is alleen weggelegd voor elite burgers of via vriendjes politiek. U als nederlander komt hier helaas niet voor in aanmerking,en mocht u het in u hoofd halen als minderwaardige burger een tientje te graaien bij de belastingdienst zal u gevangenisstraf ten deel vallen. U ziet de elite zorgt zeer goed voor zichzelf. U als hardwerkende burger,u kunt aan het gas.

tweetybird | 11-10-13 | 14:09

"Gimmick" en "Vals Licht" waren nog wel te pruimen qua leesbaarheid, daarna is het snel bergafwaarts gegaan met de schrijfkunsten van Joost. Ik zie hem af en toe nog wel eens de pseudo-geleerde uithangen bij DWDD. Rare man.

brutus68 | 11-10-13 | 14:08

Voor 60.000 euro zou ik zelfs Sharon Dijksma doen.
steven paul | 11-10-13 | 13:55
'doen', w.w., ik doe, we doen, hij doet; bv. hij doet haar: 1. het plichtmatig erin stoppen van amper hard mannelijk geslachtsorgaan om snel aan iets anders te denken, oplopende benzineprijs, nostalgische orgelmannen, volle vuilnisbakken e.d., anders dan het op dat moment aanschouwen of denken aan het te ondergane voorwerp om voortijdig braken te voorkomen; 2. het proberen te voorkomen van een door geile blik van wonderschoon object voortijdig ejaculaat bij het vrouwelijk orgaan erin te proppen keihard lid.

Welke bedoel je?

L. Rakker | 11-10-13 | 14:05

@steven paul | 11-10-13 | 13:55
Gatver! (Vergeet je stijgijzers niet)

Ars Vivendi | 11-10-13 | 14:05

Zwagerman, was dat niet degene die Fortuyn de maat nam op het gebied van normen en waarden? Je zou je diep moeten schamen, Joost.

Borrelende Boris | 11-10-13 | 14:05

Daklozen verneuken door er met hun geld vandoor te gaan is toch wel even van een andere orde dan een stel Volkskrantlezers met moeilijke brillen die het gratis belastinggeld onderling verdelen op basis van hun meest recente sexuele escapades.

Outsider-Inside | 11-10-13 | 14:04

Er staat overigens nergens dat Peereboom ook maar iets te doen heeft gehad met het beoordelen van de subsidieaanvraag.
Maar dat geheel terzijde uiteraard.

Mark Smith | 11-10-13 | 14:00

De keerzijde is natuurlijk dat Zwagerman op het boekenbal moet tongen met Jan Mulder.

blinde kip | 11-10-13 | 13:58

"In 2012 ontving het Letterenfonds van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een subsidie van 11,8 miljoen euro."

Wie geeft dit kleine meevallertje even door aan de onderhandelaars? Alle beetjes helpen.

fail | 11-10-13 | 13:57

Maaike Pereboom is verantwoordelijk voor de promotiereizen die vallen binnen Reiskosten buitenland-regeling (voorheen het Schrijversprogramma).

Dostranamus | 11-10-13 | 13:56

L. Rakker | 11-10-13 | 13:47 | + 0 -
Alleen een fles drank? Dat is wel heel bescheiden. Hunter Stockton Thompson is geniaal vertolkt in Fear and Loathing Las Vegas. Daar ging een medicijnkast rond waar menig gebruiker en apotheker jaloers op zou zijn.

Feynman | 11-10-13 | 13:56

Eén woord, vier lettergrepen: gad-ver-dam-me... Smerig gedrag van dit soort figuren.

Jimmydepimmy | 11-10-13 | 13:56

Pereboom: *Het huwelijk is een zakelijke overeenkomst. Stel je er niet te veel van voor. Dat voorkomt teleurstellingen*.
En inderdaad. Ze maakt heel zakelijk 60 ruggen over.
www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief...

Lewis Lewinsky | 11-10-13 | 13:55

@Bigi Bana Boy | 11-10-13 | 13:52
Dat zegt natuurlijk niets. Voor 60.000 euro zou ik zelfs Sharon Dijksma doen.

steven paul | 11-10-13 | 13:55

Nu is GeenStijl sowieso geen best middel om je hoge bloeddruk mee omlaag te krijgen deze dagen als je je opwind over de socialisten, rode rakkers en alle aanschurkende heren die tot deze groep behoren maar ach ach wat een graaiers. Het gaat maar door steeds maar weer.
Even een tabletje onder de tong zegt mevrouw Emoe.

emoe | 11-10-13 | 13:54

Bigi Bana Boy | 11-10-13 | 13:52
Toch niet. Je ziet op de foto dat het gebit schreeuwt: 'IK WIL NAAR BUITEN!'

L. Rakker | 11-10-13 | 13:53

@Robbbb.bbb.bb.b | 11-10-13 | 13:50
Ach, is de scheiding net uitgesproken?

rara | 11-10-13 | 13:52

-weggejorist-

L. Rakker | 11-10-13 | 13:51

-weggejorist en opgerot-

Robbbb.bbb.bb.b | 11-10-13 | 13:50

Meer geld voor striptekenaars, goedverdoemme!

blinde kip | 11-10-13 | 13:50

Vandaag maak ik mij niet druk om slecht nieuws uit de linkse hoek ( pleonasme ) op advies van mijn huisarts. Mijn bloeddruk is de laatste tijd veel te hoog.

Wc-kip | 11-10-13 | 13:50

King of the Oneliner | 11-10-13 | 13:47
Vrij veel regels nog, gezien je nick...

L. Rakker | 11-10-13 | 13:48

Tijd, pen en papier. C`est ça.
Feynman | 11-10-13 | 13:46
Toch nog wat vergeten: een fles drank.

L. Rakker | 11-10-13 | 13:47

Zo'n overbite, zou dat trouwens beter pijpen?
Bubba de Vuystneuqer | 11-10-13 | 13:20 |
-
Geloof me... nee.
Tenzij je een extra kick kan halen uit de spanning die het risico oplevert dat je je pretpaal wel eens helemaal kwijt kan raken.
Maar na 3 minuten heb je een lap rauw vlees hangen waar eerst nog een fiere ijzeren paal stond.

alpha centauri | 11-10-13 | 13:47

Gedigt zonder subsidie (heel onroerend)
zolderkamertje
lege pagina

honger
doing the handjive
weer niks gepresteerd
vandaag
hoop dat mijn meesterwerk
nog wel af komt
voor mijn
dood

King of the Oneliner | 11-10-13 | 13:47

Ars Vivendi | 11-10-13 | 13:37 | + 0 -
Roald Dahl schreef bijvoorbeeld ALLES in deze bescheiden werkruimte. www.roalddahlmuseum.org/discoverdahl/e... Bij een echte schrijver is de ruimte in zijn eigen hoofd al meer dan genoeg.

Tijd, pen en papier. C`est ça.

Feynman | 11-10-13 | 13:46

Vroeger heel vroeger toen moest je de hoer zelf betalen. Tegenwoordig betaald de hoer jouw. En dan met name in dat wereldje.

tweetybird | 11-10-13 | 13:43

Er schiet mij een beeld van een appeltjesgroene weide te binnen.

Bigi Bana Boy | 11-10-13 | 13:43

Zwagerman: De hele dag onder de pereboom liggen. Heerlijk!
*flappen telt*

Lewis Lewinsky | 11-10-13 | 13:42

Los van het achterover drukken van 60k aan subsidiegeld is Joost Zwagerman volgens mij niet eens zo onredelijk. Tijdens een optreden bij dwdd uit hij zelfs een mate van kritiek op de vervolging van Wilders en de onaantastbaarheid van bepaalde religiën die je van een normale links kraaier, rechts graaier niet gewend bent. www.youtube.com/watch?v=54eGE13ttkg

pistol-pete | 11-10-13 | 13:40

Heb je net je Totale Lul Award uitgereikt, krijg je dit weer.

Cuyahoga | 11-10-13 | 13:38

@Ars Vivendi | 11-10-13 | 13:27 |
... u heeft gelijk. Leon de Winter ook trouwens. Het zijn er toch weer meer dan ik aanvankelijk vermoedde.

Ignatius Barracuda | 11-10-13 | 13:38

Ahhhh Femke Halsema heeft toch ook een boek geschreven die niemand leest?

KannieWaarZijn | 11-10-13 | 13:38

@Muggenmepper,
4.300.000,- bleef aan de spreekwoordelijke strijkstok hangen!
Is toch te gek voor woorden dat een derde van het subsidie bedrag in de zakken van graaiers verdwijnt!
Is gemeenschapsgeld, ik vind dit soort praktijken pure diefstal. En op het moment dat er gestolen wordt van de gemeenschap moet er zwaardere straffen gelden en al helemaal geen "Biertje van der Roest" praktijken. Waarbij de dader, de slachtoffer rolt aanneemt.

r04drunn3r | 11-10-13 | 13:38

Maaike doet een Mariko. Peertjesgroene weides. Neuken voor geld, goed bezig, Joost!

NACademicus | 11-10-13 | 13:38

Ik weet niet eens wie die vent is, maar zodra ik las dat het heerschap 60k belastinggeld jatte en het kennelijk niet slecht heeft, was ik al 80% zeker dat het op een of andere manier een soort socialist moest zijn.

NiceGuysFinishLast | 11-10-13 | 13:38

Is het niet opvallend dat al die verschrikkelijk correcte idealisten betaald krijgen voor hun "meningen"?
Wat was het woord daar ook weer voor?
Oja, propaganda! Liefst vergezeld door een rode roos (of slobbertrui)

Sjors_Carlin | 11-10-13 | 13:38

Enig materialisme is hem niet vreemd lijkt het.
Zou het door de verschillige VA!RA komen wellicht. Zie de materiële graaiers als Matthijs van Nieuwkerk en "buitengewoon minderwaardig mens" Marcel van Dam sr.

Onderbuik | 11-10-13 | 13:38

@Feynman | 11-10-13 | 13:19
Het woord 'geniaal' in een topic over Zwagerman.
Die zag ik niet aankomen. Echt niet...

Ars Vivendi | 11-10-13 | 13:37

'Dat Zwagerman niet aan schrijven toekomt (zijn laatste roman stamt gelukkig alweer uit 2002) komt omdat hij de hele dag voor de spiegel staat te masturberen'

Lezenswaardig stuk, uit dat Propere Kuur 'ns. Beter geschreven, met meer onderkoelde humor en cynisme, en doeltreffender dan hier op 'blinde woede, ik zal ze even' GS, moet ik helaas constateren.

L. Rakker | 11-10-13 | 13:36

Sinds "Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?" (Hebben alle vogelen nesten gebouwd, behalve jij en ik, waar wachten we nog op?) is er niet veel meer veranderd in Nederland letterland.

Petrus de Rewa | 11-10-13 | 13:35

Dit soort lullen is mijn aandacht niet waardig.

kweetitwel | 11-10-13 | 13:32

Zal wel weer een PvdA'er zijn!

r04drunn3r | 11-10-13 | 13:32

Dit soort lullen is mijn aandacht niet waardig.

kweetitwel | 11-10-13 | 13:31

gooit een "s" naar boven!

Sjors_Carlin | 11-10-13 | 13:31

@Lewis Lewinsky | 11-10-13 | 13:28
Klopt, want die 60k viel zomaar toevallig in zijn zak.

Che_cuevara | 11-10-13 | 13:31

@zelfstandig | 11-10-13 | 13:25

Eens ! Denk dat het snel in de miljarden gaat lopen, evenals al die verspilde subsidie-euro's aan integratie en participatie. Afschaffen subsidie is de makkelijkste en effectieve bezuiniging.

LeBron | 11-10-13 | 13:31

"In 2012 ontving het Letterenfonds van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een subsidie van 11,8 miljoen euro. Dat is in deze tijden best veel geld. Daarvan werd 7,5 miljoen euro herverdeeld onder schrijvers, vertalers, literaire tijdschriften en literaire evenementen. 4,3 miljoen euro bleef aan de spreekwoordelijke strijkstok hangen. Kan gebeuren toch? Waar dat geld precies gebleven is blijft goeddeels onduidelijk."

Dit nieuws komt nog wel op tijd om meegenomen te worden bij de lopende begrotingsonderhandelingen, me dunkt?

Muggenmepper | 11-10-13 | 13:31

Een voor een vallen al die link geëngageerde idealisten allemaal van hun voetstuk. Nu Samson en z'n kliek nog...

Sjors_Carlin | 11-10-13 | 13:30

Voor schrijvermiljonairs die niet getrouwd zijn met de bestuurderen van het Letterenfonds is er altijd nog de omweg van de Foundation for the Production and Translation of Dutch Literature. Die scheppen het geld over de grens naar uitgevers die in Nederland ongelezen boeken vertalen en op de plank laten verstoffen.

Jonkheer Wttewaall | 11-10-13 | 13:30

ijsklontje van de ijsberg.

Andersom dag | 11-10-13 | 13:30

@Che_cuevara | 11-10-13 | 13:23
Wat toevallug, niet? Je bent een beroemde schrijver en je krijgt toevallug een vriendin die toevallug bij het letterenfonds werkt dat je toevallug 60k geeft. Het leven is vurrukkulluk, herstel, hangt van toevallughedun aan elkaar.

Lewis Lewinsky | 11-10-13 | 13:28

En wederom een zelfbenoemd socialist die vindt dat hij nét even wat meer recht op geld heeft dan een ander..
Absoluut niet waar | 11-10-13 | 13:16 | + 11 -

Als ik hem op tv zie of wat van hem lees komt hij behoorlijk rechts over!Dat hij af en toe wat pakt,ach,voor de balans mag er op rechts best wel op een linkse hobby gegraaid worden me dunkt!:p

Djenghiz_ken_net | 11-10-13 | 13:27

@Ignatius Barracuda | 11-10-13 | 13:24
En A.F.Th. dan?

Ars Vivendi | 11-10-13 | 13:27

Ik haat subsidies.

louis9608 | 11-10-13 | 13:26

En dit soort "kunstprojecten" zorgen dat er dus geen geld meer is om kinderen muziekles te geven.

Mister Crabs | 11-10-13 | 13:26

Kunnen wij aub ALLE subsidies gewoon afschaffen en ervoor zorgen dat mensen gewoon weer zelfstandig worden. Geen subsidies = geen misbruik. A'dam geeft al meer dan 300mln aan subsidie op jaarbasis. Kan je voorstellen wat dat landelijk moet zijn. Volgens mij zijn alle verder bezuinigingen onnodig als we dit Sinterklaaswerk afschaffen.

zelfstandig | 11-10-13 | 13:25

Joost Zwagerman is een van de weinige mensen die instant-jeuk bij mij veroorzaken. Ik heb altijd (dus echt altijd!)de grootste moeite deze man te horen en te zien zonder een licht dreinend gevoel van woede.

Ignatius Barracuda | 11-10-13 | 13:24

@Lewis Lewinsky | 11-10-13 | 13:22
€ 60.000 En Joost Zwagerman stond er net onder.

Che_cuevara | 11-10-13 | 13:23

@Bubba de Vuystneuqer | 11-10-13 | 13:20
Zo'n overbite haalt wel alle kopkaas achter het randje weg.

steven paul | 11-10-13 | 13:23

Als dat subsidiegeld er voor zorg dat die Zwagerman niet meer hoeft te schrijven en dat dan ook niet meer gaat doen, is het geld wel goed besteed.

steven paul | 11-10-13 | 13:22

Wat valt daar van de pereboom?

Lewis Lewinsky | 11-10-13 | 13:22

Zo'n overbite, zou dat trouwens beter pijpen?

Bubba de Vuystneuqer | 11-10-13 | 13:20

Subsidie, lul schrijver, subsidie hoer. Dan vraag je om problemen.

Che_cuevara | 11-10-13 | 13:19

Waarom kun je überhaupt meer dan de bijstand overmaken aan een beginnend schrijver ?!? Alle geniale schrijvers schreven in een ruimte van 2 bij 2 meter zonder afleiding.

Feynman | 11-10-13 | 13:19

Hij stemt zeker PvdA? Voor den arme medenmensch. Maar ondertussen graaien wat er te graaien valt.

Boerenhoofd | 11-10-13 | 13:18

Kan er nog een bedankje voor @MarieHemelrijk vanaf, redactie? Die had de scoop...

Bubba de Vuystneuqer | 11-10-13 | 13:18

Beschaafde menschen, aan hun kant van hun diepe fatsoenskloof. Bezig met waar ze goed in zijn: het plebs den les lezen en ze ondertussen bestelen.

Jan Passant mk2 | 11-10-13 | 13:17

'Zie je ze kijken, denken dat ik begaan ben met ze'
'Ze moesten eens weten van die 60k'
'Haha, wat ben je toch geestig'

Boerenhoofd | 11-10-13 | 13:17

Voor 60.000,- zou ik haar nog niet doen. Wat een paardenbek.

Botte Hork | 11-10-13 | 13:17

Episch:
(zijn laatste roman stamt gelukkig alweer uit 2002)

Ars Vivendi | 11-10-13 | 13:16

En wederom een zelfbenoemd socialist die vindt dat hij nét even wat meer recht op geld heeft dan een ander..

Absoluut niet waar | 11-10-13 | 13:16

Het Fonds voor De Letteren laat zich dus volpompen door Joost, waarop Joost z'n bankrekening volgestort wordt. Waarmee Joost dus niet meer is dan de eerste de beste gigolo.

rara | 11-10-13 | 13:15

REAGEER OOK