
Nederland wordt even keihard te kakken gezet door Paul Krugman in
zijn column in de New York Times. Wie?
Paul Krugman, Nobelprijswinnaar in de categorie economie. Bomquote! "
Governance in the Netherlands since financial crisis struck has been everything the worlds Very Serious People could want: the whole political center committed to Doing The Right Thing, and in fact doing it very vigorously. [...] Its hard to escape the impression that Belgium has been better served by political paralysis than the Netherlands has by its unified, effective determination to do exactly the wrong thing." Jup, onze politieke leiders
bezuinigen dit land eendrachtig helemaal naar de klote. Geen idee wie ons beleid verzint. Mark & Didi? De partijtop van de VVD of PvdA? Topambtenaren? Bilderberg? Wie het ook is, het werkt voor geen meter. Nederland probeert rigoreus economisch Goed Volk uit te hangen en faalt opzichtig. Dat, of in economische opzicht politiek correct willen zijn heeft een averechts effect. Goh, wie had dat gedacht, van politieke correctheid? Hoe dan ook, als we nog langer zo doorgaan, hebben Mark en DiederIKKE dit land straks total loss gereden. Wat we ook gaan doen, het moet anders. Radicaal anders. Geef de SP alle macht. Of D66. Desnoods de PVV. Eis de oude VVD terug van voordat ze hun ziel verkochten aan de PvdAfgoden. Of anders een jaartje of twee geen regering. Alles is beter dan de geldslopers die nu aan de touwtjes trekken. Een Nobelprijswinnaar zegt het. Luister dan ook eens een keer.
CBS: Zie je wel. Dld en Fr zitten in de lift, maar de Nederlandse economie
krimpt dwarrelend door.
Reaguursels
InloggenIk zou de BTW verhogen.
Oef gelukkig weet paul niet dat we door een geschiedenisleraar en greenpeaceaktivist geregeerd worden....
D.Turpin | 14-08-13 | 17:22 |
Het is, helaas, de waarheid.
Hier één van de mooiste voorbeelden vind ik zelf, v/e "Oostenrijker' die zich al drukte maakte toen de bubbel werd opgeblazen, in plaats van alle faaleconomen die zich pas druk maakten toen de bubbel begon te barsten.
U.S. House of Representatives, July 2002
"ronically, by transferring the risk of a widespread mortgage default, the government increases the likelihood of a painful crash in the housing market. This is because the special privileges of Fannie, Freddie, and HLBB have distorted the housing market by allowing them to attract capital they could not attract under pure market conditions. As a result, capital is diverted from its most productive use into housing. This reduces the efficacy of the entire market and thus reduces the standard of living of all Americans.
However, despite the long-term damage to the economy inflicted by the governments interference in the housing market, the governments policies of diverting capital to other uses creates a short-term boom in housing. Like all artificially-created bubbles, the boom in housing prices cannot last forever. When housing prices fall, homeowners will experience difficulty as their equity is wiped out. Furthermore, the holders of the mortgage debt will also have a loss. These losses will be greater than they would have otherwise been had government policy not actively encouraged over-investment in housing."
Hele stuk: http://www.ronpaul.com/2008-09-26/ron-paul-on-the-housing-bubble-july-2002/
m@rkus | 14-08-13 | 16:06 |
Gentechkolossen: krijgen macht met behulp van (creatieve interpretatie van) patentrechten. Patentrecht = overheid
Grote banken: krijgen macht via centrale banken = overheid (of in de VS gesanctioneerd door de overheid)
Olie- en gasbedrijven: private oliebedrijven houden maar een paar procent van wereldwijde reserves. De rest is in handen van regeringen dmv staatsbedrijven. Oliebedrijven hebben GEEN macht: www.petrostrategies.org/Links/worlds_l...
En de wapenjongens: wapenjongens zijn 100% afhankelijk van regeringen. Private legers bestaan er niet of nauwelijks.
Dus, wilt u meer machtsmisbruik door gentechbedrijven, grote banken en wapenjongens, stem dan vooral voor een grotere overheid.
Uw punt is?
@ rode peper | 14-08-13 | 16:24 |
Waar haal je dat nu weer vandaan?
@D.Turpin | 14-08-13 | 15:43
Alle gebruikte modellen zijn neokeynesiaans,dus als wat hij zegt klopt met de cijfers is dat niet heel knap of verwonderlijk. Alleen hoe goed zijn die modellen als die de grootste economische crash sinds de grote depressie niet konden voorspellen terwijl bv de oostenrijkse school deze (zonder modellen) allang aan zag komen?
vansuyle.com | 14-08-13 | 15:25 |
Als je de macht van de gentechkolossen, de grote banken, de olie- en gasbedrijven en de wapenjongens geen 'macht' noemt, weet ik het niet meer..
Ik heb gisteren een stuk van de docu 'inside job' gekeken. 'Een deel' want ik vind de stijl van de documentaire hoogst vermoeiend, maar als iets beklijft, is het de wijze waarop grote bedrijven overheden in hub zak proberen te steken...
pietvanvliet | 14-08-13 | 14:58 |
Ik volg je als je stelt dat 'de overheid' vaak niet efficient genoeg opereert. Dat het 'beter' kan. Al kun je 'de overheid' eigenlijk niet op een hoop gooien, want er zijn verschillen tussen de 'lokale' overheid, de provinciale overheid en de landelijke overheid, en ik ook geloof dat een deel van de kostenreductie bij de overheid kan zitten in het aan de kant trappen van allerlei vage partijtjes die claimen dat zij het beter kunnen dan de overheid (als voorbeeld re-integratiebureaus) en die enkel parasiteren op die overheid. Evenzo al die IT-molochs...
@m@rkus | 14-08-13 | 14:29
Ik bedoelde Zwisterland met het rijkste land van Europa. Luxemburg is geen land. Dat is een tankstation met een bank.
De algemene gedachte hier is Krugman = links = fout. Of Krugman = interventie overheid = fout. Echter wanneer je cijfers op tafel gooit, dan blijkt meneer toch wel vaak gelijk te hebben.
Wat nou de oude VVD? Dit kabinet en haar beleid was te verwachten. Wat Wilders al zei tijdens de verkiezingen; een stem op Rutte is een stem op Samsom. En hoe ontzettend gelijk had Wilders wederom. De VVD heeft zich officieel bewezen als kutpartij, die alles doet om de macht te grijpen. Wie nog op deze partij stemt is ontzettend dom. 'De economie kan wel wat VVD gebruiken', laat me niet lachen. De enige partij met de neus in de richting van herstel is de PVV; minder overheid, minder belastingen.
m@rkus | 14-08-13 | 14:42 |
Bedrijven hebben helemaal geen macht: in een vrije markt is de consument de baas. De enige manier waarop een groot bedrijf toch macht kan verkrijgen, is wanneer een grote overheid wetten hen dat geeft in de vorm van een monopolie en andere voordeeltjes.
Noem willekeurig sprinkhanengedrag van een bedrijf en ik vertel u hoe de overheid dat mogelijk heeft gemaakt.
Geenstijl, stop eens met het braaf 'bezuinigingen' blijven roepen in plaats van wat het is: belastingverhogingen, toegenomen overheidsuitgaven en lastenverzwaringen.
.
De regering Rutte gebruikt hun newspeak zo effectief, dat wanneer de volgende regering aantreedt en erachter komt dat er toch ècht bezuinigd moet worden, het draagvlak daarvoor volledig afwezig is en de overheid helemaal failliet gaat.
.
Paul Krugman is de PvdA econoom van de wereld. Lekker zuipen zolang het kan en de rekening komt later. En dan drukken we er gewoon wat flappen bij met de canon printer, alsof de barman dat zal accepteren. Omdat hij theorietjes opwerpt die direct in het straatje passen van iedere collectivist (link/rechts/midden) staat hij voortdurend in de spotlights en is hij gediskwalificeerd met een Nobelprijs.
.
Omdat Nederland pretendeert te bezuinigen, maar juist het tegenovergestelde doet, en (dientengevolge) niet uit de crisis komt, roept Krugman juichend: "Zie je wel, bezuinigen werkt niet!" Je reinste onzin natuurlijk.
.
Geenstijl, het werkt heel simpel: iedere euro die de overheid uitgeeft is onttrokken aan de vrije markt. Voor elke euro die echt bezuinigd wordt, heeft de consument/ondernemer één euro meer te besteden. En zoals een blind paard nog weet, consumenten en ondernemers besteden hun geld vele malen efficiënter dan een bureaucraat.
.
Dat is waarom communisme altijd economisch faalt: een kleine groep bureaucraten, zelfs als ze allemaal oprecht eerlijk zijn, beschikt simpelweg niet over voldoende informatie om de economie beter te kunnen plannen dan 17 miljoen consumenten/producenten dat kunnen.
.
Volgens de laatste cijfers van Eurostat geeft de Nederlandse overheid op dit moment 53% van het nationaal product uit. En over de overige 47% schrijft men iedereen de wet voor. We zijn dus in feite al bijna communistisch. Krugman en Schultz kunnen hier nog maar weinig aan toevoegen.
m@rkus | 14-08-13 | 14:08. Akkoord. U kunt mij volgen wanneer ik uw vaststelling dat "de overheid niet vroeg genoeg geanticipeerd heeft op te verwachten zaken" uitleg als aanwijzing dat de overheid inefficiënt opereert?
En dingen die inefficiënt opereren moet je reorganiseren en herstructureren. Bij voorkeur met als gevolg dat we de overheid afslanken. Terugtrekken lijkt mij geen optie, maar een beetje minder kosten zou leuk zijn.
De discussie over nachtwakerstaten vs. verzorgingsstaten laat ik even aan mij voorbijgaan. Ik heb geen tijd om me in te lezen in Chili, Luxemburg is gewoon een bank met een landcode en ik heb niet het idee dat een nachtwakersstaat de oplossing is, om de eenvoudige reden dat ik niet denk dat de bevolking een nachtwakersstaat accepteert.
tipo | 14-08-13 | 14:28 |
ad 1: klopt.
ad 2: Wat had de overheid dan moeten doen? Nederland failliet moeten verklaren? Ijsland KON dat doen doordat ze klein is en redelijk makkelijk zelfvoorzienend door kon terwijl haar natuurlijke rijkdom weer vanzelf voor groei zorgt. In Nederland MAKEN we niks meer. We zijn een land van dozenschuivers en van rekenaars geworden. Daarom zijn we zo kwetsbaar.
ad 3: 'de markt' had dit wellicht beter opgelost maar heeft er zelfs niet een BEGIN mee gemaakt. Het enige dat die MARKT heeft gedaan is bliksemsnel via 'echt-niet kartel-achtige constructies zorgen voor 'mega-salarissen van haar managers en bestuurders.
U gelooft dat een zich terugtrekkende overheid een zegen zal zijn voor dit land. Ik geloof dat een zich terugtrekkende overheid resulteert in een 'race to the bottom' waarbij een beperkt aantal mensen op kosten-opbrengsten gebaseerde beslissingen gaat nemen die rampzalig zullen zijn voor de mensen in dit land... Beslissingen die er leuk uit zien op spreadsheets en die beroerd uitpakken voor de mensen die ze treffen.
Ik vertrouw een grote overheid niet, maar ik WANTROUW elke organisatie, en ZEKER organisaties met macht, omdat organisaties ENKEL en alleen aan zichzelf denken. Daar zijn ze voor. Bedrijven zijn sprinkhanen die alles slopen als dat voor hen goed uitkomst. Als je bedrijven persoonskenmerken mag geven, zijn ze anti-sociaal tot op het bot en je moet ze imho zo weinig mogelijk macht geven.
tipo | 14-08-13 | 14:09 |
Het rijkste land van Zuid Amerika dankt haar rijkdom aan haar land zelf. nl.wikipedia.org/wiki/Chili. Daar hebben ze mazzel mee. Ik hoop voor ze dat dat bestendig is. Dat zorgt er namelijk voor dat ook de armsten er een beetje van profiteren. Ik weet er verder te weinig van om daar wat over te kunnen zeggen.
Het rijkste land in Europa (Luxemburg) is zo rijk dankzij haar unieke positie in Europa (www.luxemburg.nl/informatie/achtergron...) Mazzel voor hen, maar niet echt een reden om dan maar allemaal over te gaan naar dat model.
@m@rkus 14:08
1 De HRA had afgeschaft moeten worden, waarmee de overheid budgetneutraal de inkomstenbelasting voor iedereen had moeten verlagen. De overheid schaft nu de HRA echter af als lastenverzwaring in een veel te traag tempo.
2 De overheid LAAT de bankenproblemen op zich afwentelen. IJSland deed dat bijvoorbeeld niet en daar is nu - na een paar jaar ellende - weer economische groei. Dit kabinet heeft nog niet eens een begin gemaakt om het bankenprobleem van de overheid te scheiden. Sterker: Dit kabinet vergergert de situatie door een bankenunie op Europees niveau goed te keuren, wat een opschaling van het hele probleem betekent.
3 Van vergrijzing had de overheid een deugd kunnen maken door kinderopvang en ouderopvang te combineren. Door het wonen op 1 erf met meerdere generaties in bestemmingsplannen toe te staan. Door bejaarden in Spanke of Griekenland de laatste dagen te laten slijten. Allemaal gemiste kansen. De markt had dit beter opgelost.
De drie kernproblemen die u noemt worden door de overheid verkeerd aangepakt, waardoor we lastenverzwaringen krijgen, in plaats van betere oplossingen voor hetzelfde of minder geld.
Maar die drie problemen betekenen ook dat de huizenprijs structureel lager blijft en de werkende bevolking een structureel kleiner deel van de gehele bevolking uitmaakt, DUS moet de overheid ook kleiner, om de werkende Nederlander niet nog meer te belasten, dan de drie punten die u noemt al doen.
@m@rkus 13:52
Het rijkste land van Zuid-Amerika heeft een nachtwakerstaat. Het Rijkste land van Europa heeft een nachtwakerstaat. De onverkwikkelijke omstandigheden die de overbelening van Nederland (en transferunie, bankenunie, et cetera) nog gaat bezorgen, zullen echt wel ernstiger zijn, dan een beetje inkomensongelijkheid. Het is het model van de toekomst. Het communisme en corporatisme hebben gefaald. Dat heeft de crisis wel laten zien, hoop ik.
pietvanvliet | 14-08-13 | 13:44 |
Wat ik probeerde te zeggen dat het best kan zijn dat de overheid te groot is, maar dan dat imho NU niet een van de grondproblemen is waardoor Nederland nu de problemen heeft die ze heeft. Nederland zit in MIJN idee nu in de problemen door zaken als: 1: speculatie met huizenprijzen waardoor te veel consumenten te veel schulden hebben en even 'uitgeconsumeerd zijn' (en hun schulden - waar mogelijk - proberen af te lossen (bezuinigen) of anders gewoon dik in de problemen zitten en simpelweg niet MEER kunnen uitgeven omdat ze aan hun tks zitten), 2: een te grote bankensector die problemen heeft en die problemen afwentelt op de overheid, en 3: een grote groep consumenten die 'los van alles' minder uitgeeft omdat ze aan hun laatste levensfase beginnen, maar wel steeds meer kost. Kortom: volgens MIJ (en wellicht zit ik dus fout) zit Nederland nu even met een wirwar aan problemen die veroorzaakt zijn doordat veel van de besluiten die in de jaren negentig en aan het begin van deze eeuw als ERG verstandig werden gezien, en waar een beperkte groep veel geld mee verdiend heeft, dat dus niet waren, en doordat de overheid niet vroeg genoeg geanticipeerd heeft op te verwachten zaken.
tipo | 14-08-13 | 12:54 |
Daar red je het niet mee. En bovendien is het ook zo dat je rekening moet houden met (internationale) afspraken. Het privatiseren van wegen, scholen en zorg (die al deels geprivatiseerd is!) lijkt me onzalig. Die overheid als nachtwaker (want dat is toch waar je het over hebt?) heeft in de 19e eeuw tot onverkwikkelijke toestanden geleid en is juist de reden geweest dat we een welvaartsstaat nodig hadden, meen ik uit mijn geschiedenislessen te leren. Maar ja: hierover verschillen we van mening...
@minimá-armezusvan.. | 14-08-13 | 09:46
Amen. Maar wat kun je daartegen doen? In het stemhokje een vakje rood kleuren helpt iig voor geen meter.
@m@rkus | 14-08-13 | 12:07: Niet helemaal eens. Als er nu een land drijft op dienstverlening is het Zwitserland wel. Die jongens produceren nog minder dan wij, dus om daarmee te vergelijken hoeft niet per definitie slecht te zijn.
In reactie op uw post van 11:39: De korte versie is dat u correct ziet dat Krugman roeptoetert. Bezuinigen door de overheid in een neergaande markt is funest, anti-cyclisch de beste wijze is waarop overheden hun uitgaven doen en meer van dat soort geneuzel alsof overheden rationele spelers in de markt zijn. Daar klopt natuurlijk geen hout van en voor bewijs stel ik voor dat we kijken naar de Nederlandse economie van de laatste dertig jaar.
Wat de overheid, m.i., gedaan heeft is het precies het tegenovergestelde en pro-cyclisch (des)investeren door welke overheid dan ook leidt gegarandeerd tot licht hysterische posts van Krugman. Niets nieuws onder de zon en dus kan ik uw hele post volgen, op één zin na.
Ik begrijp absoluut niet waar uw stelling "Dat Nederland inderdaad een aantal problemen heeft [...], maar dat een 'te grote overheid' daar niet een van is." vandaan komt. De enige manier waarop ik kan rijmen dat er wel wordt bezuinigd, maar geen lasten worden verzwaard, is door de overheid in te krimpen. Daar ben ik overigens voorstander van. Zelfs als we, zoals ik hierboven al aangaf, veel kosten moeten maken om van al die ambtenaren af te komen.
Voor anti-cyclisch beleid zijn overheden namelijk volkomen ongeschikt omdat ze de discipline missen om het vol te houden en de ruggengraat om "nee" tegen de kiezers te zeggen. Deze simpele constatering maakt ook meteen waarom ik altijd moet lachen als Krugman weer eens iets roept: Op papier werkt het prima, maar laat het vooral op papier.
Voor het herstellen van de vraag hoeven we deze keer niet naar de overheid te kijken. Behalve dat tien jaar overduidelijk non- en wanbeleid ertoe geleid heeft dat niemand meer gelooft in de verbale spuitpoep die uit Den Haag komt, begint de overheid nu eindelijk zelf te snijden. Ook al snijden ze, zoals gewoonlijk, weer in de verkeerde dingen.
Waar de overheid pijnloos kan (en dus: moet) snijden is in eigen vlees en al het semi-overheidsgelul dat tipo om 12:54 noemt. Lullig voor de (semi-)ambtenaren die worden wegbezuinigd, maar voor de rest op termijn goedkoper.
Een goedkopere overheid betekent dat ze de lasten zouden kunnen (en ook hier: moeten) verlagen waardoor de markt zich kan herstellen. Hoeven ze niets voor te doen. Kan ook niet, omdat ze niet geloofd worden. Kocht u een nieuwe auto omdat Rutte dat zei? Ik ook niet. Bovendien had hij moeten weten dat geld dat aan auto's wordt uitgegeven direct over de grens verdwijnt en dus een stimuleringsmaatregel van likmevessie is.
Dat maakt de discussie over wie nu precies wie gaat vlot trekken (de overheid de markt, of de markt de overheid) en beetje overbodig. De stimuleringsmaatregelen van de overheid werken niet en zolang de markt niet aantrekt lopen de inkomsten van de overheid terug en de uitgaven op. Dat navelstaren moet maar eens afgelopen zijn. Laat ze oplossingen genereren in plaats van nieuwe problemen.
Eerste stap zou het terugdraaien van de BTW-verhoging zijn. Als je gaat roepen dat er meer besteedt moet worden en vervolgens een penalty op besteden zet, ben je niet goed bij je hoofd.
Wat een land,gaat helemaal de vernieling in,graaiers blijven ongestoord graaien, Roemeens zakkenroller schorem krijgt taakstraf,kind in den Haag doodrijden na 37 bekeuringen door Bulgaar taakstraf etc. etc.
Jan Lul die s,morgens om 0600 uur uit zijn bedje komt om te gaan werken,
om al het schorem op tijd hun uitkering te laten ophalen, krijgt een bekeuring als hij in de file naar zijn werk gaat en 5KM te hard rijdt!
Zijn die idioten in Den Haag van de pot gerukt???
m@rkus | 14-08-13 | 12:17 | U grossiert in drogredenen, is het niet? Beginnen te schelden als u het niet kunt winnen. Kleine kinderen doen dat ook. Sommigen, de intelligentsia, stoppen er mee als ze groter worden. Het merendeel van het volk blijft dit doen: dat zijn de 'hoger opgeleiden' (hihihi) uit 'nederland kennisland' (hihihi + hihihi). Die blaten de rest van hun leven als een kip zonder kop, kunnen appels niet van peren onderscheiden, en hebben een vervangende tekenplaatskleuropdracht gekregen toen 'rede en argumentatie' op het menu stond. Gelooft u me, het net als een vliegenplaag: waar je ook gaat, ze zwermen echt o-ve-ral. Herkent u het beeld?
Nu is het tijd om neo-liberaal te bezuinigen.
Dat wil zeggen je moet daar bezuinigen waar het geld oplevert zonder met sociale normen rekening te houden.
...
aldus een van de vertegenwoordigers van de bankenunie die zijn 3 miljoen bonus maar karig vond afgelopen jaar, tijdens een gesprek met soortgenoten.
Heeft gewoon te maken met het genadeloos blijven naaien van juist de mensen die het land uit de crisis moeten tillen. En dat ten behoeve van allerlei politieke hobby's, zoals ontwikkelingshulp en het nivelleren van Samsom, of het nutteloze debat over 130 op de snelweg.
Maar onze leiders zijn te erg verlamd door de angst om echte keuzes te maken. Want dan zouden ze eens de stemmen kwijt raken van de sukkels die ook echt geven om die non-issues.
@m@rkus 12:42
Snijden in OS,PO,CO2,NGO's,ZBO's helpt al. Daarvoor moet NL uit de EU en EMU. Dat scheelt ook. Vervolgens moeten de wegen, scholen en zorg volledig geprivatiseerd worden.
We moeten toe naar een overheid die de staatsschuld oplost en zich enkel op haar primaire taak richt: leger, politie, brandweer, justitie, wetgever. Al het andere kan geprivatiseerd en verkocht worden. Daar moet Nederland naar toe, wil het de concurentie aankunnen met de rest van de wereld. Nu hanteert onze overheid een failliet model, dat niet meer te financieren is.
Chili heeft het model van de toekomst al ge-implementeert en dat verdient extra aandacht in Nederland. Daar kunnen we veel van leren. Net zo als we veel kunnen leren van Zwitserland. De best practises uit die landen moet Nederland zsm implementeren.
De politieke kosten om dat waar te maken zijn echter zo groot, dat ik het niet 1-2-3 zie gebeuren. Chili's overheid is kleiner geworden onder de dictatuur van Pinochet. Om dit democratisch op te lossen is zeker in Nederland vrijwel onmogelijk. En toch moet het.
@BellaBella | 14-08-13 | 09:49
Welk gedeelte van 'ten koste van de economie' heb je niet begrepen?
tipo | 14-08-13 | 12:34 |
De overheid loopt achter de feiten aan en durft de ECHTE beslissingen niet te nemen omdat dat politiek zelfmoord is... Als je minder wilt uitgeven zonder op de inkomstenkant datzelfde bedrag te verliezen, MOET je snijden in de zorg en in de uitkeringen (AOW), of zul je andere maatregelen moeten nemen die de uitgaven laat dalen zonder dat je de inkomsten schaadt.
@m@rkus 12:20
Was het maar waar dat dit kabinet het begrotingstekort in bedwang had of zou willen hebben. De staatsschuld explodeert en de economie krimpt zonder verbetering in zicht.
Als dit kabinet bezuinigde volgens het boekje (lees: De Van Dale), pas dan wordt er ook werkelijk iets aan begrotingstekort gedaan. Dat is nu niet het geval, want dit kabinet bezuinigt geen Eurocoent. De overheidsquote is al vijf jaar lang 50%BBP.
KlunsJohannus 12:00
Vergelijk Chili eens met de socialistische buurlanden en de armoede aldaar. Dan is Chili kampioen armoedebestrijding, dankzij een kleinere overheid. Chili komt van heel ver en is economisch nog lang niet uitgegroeid. Nederland ontwikkelt zich precies in tegenovergesteld richting.
tipo | 14-08-13 | 12:11 |
Eens. Daarom vind ik het niet verkeerd dat het kabinet nu iets doet wat ze WEL kan beïnvloeden, namelijk het begrotingstekort in de smiezen houden...
@tipo
volstrekt mee eens. een bewust opgeblazen financiële sector gebouwd op een vastgoedbubbel heeft nederland o.a. in de problemen gebracht, naast een verregaande verontachtzaming van, wat ik zou willen noemen: de duurzaamheid en integriteit van het verdienmodel. 100 miljard uitgeven aan niet terzake doende infra-structuur werken, en nog steeds files hebben. publieke omroep als vriendjeshobby, verkwanselen aardgasbaten aan pretprojecten als multicul en financieren van de zichzelf voortrreffelijk verklarende elites in de publieke sector. woningbouwcorporaties die voor miljarden over de schreef gaan, zonder consequenties van de veroorzakers van het kwaad. megalomane banklullo's die keer op keer geholpen worden, frauderende ziekenhuisdirecties, en jaarlijks een miljard aan boetes via flitscamera's. eigenlijk moet het nog veel slechter gaan, met een totale verarming van nederland zodat er geen geld meer is voor al die onzin, en er weer een bestuurlijke klasse ontstaat die zijn werk gewoon doet om zij trots erop is dit te doen.
BellaBella | 14-08-13 | 12:09 |
Bellabella, zwitsalletje van me. Als je het niet erg vindt, laat ik me niet de les lezen door iemand die spreekt over 'roverheid' en hardcore gelooft in de zegeningen van 'de markt'. Ga eens heel hard je schoolgeld terughalen? Ik negeer je nu dus even verder, trolletje van me...
KlunsJohannus | 14-08-13 | 12:00 | Hebt u *betrouwbare* cijfers voor uw stelling? Dan zou ik die graag inzien, want ik herken vooralsnog uw cijfers niet met wat wij van Chili weten.
@m@rkus 12:03
De delevereging van banken is geen cyclus, maar een paradigma-verschuiving, waar anti-cyclisch handelen de boel enkel verergert.
Deze crisis is geen conjunctuurdingetje dat vanzelf weer oplost. Deze crisis is het opblazen en nooit meer terugkomen van enkele financiele fata morgana's. Daar kun je je niet uit spenderen als overheid op kosten van volgende generaties. Dus anti-cyclisch handelen is nu uit den boze, want het verdiept en verbreed de crisis enkel.
m@rkus | 14-08-13 | 12:03 | U moet misschien toch echt stoppen met hier mee praten, want u geeft toch echt keer op keer aan van toeten noch blazen te weten, en u argumenteert met de moeder aller drogredenen: in andere woorden hetzelfde zeggen. U had het al eens over 'anti-cyclus'-handelen gehad, weet u nog? Stopt u er nou maar mee, gaat u, net als klugman, eerst economie studeren (hint: aan een bui-ten-landse school, aan een bui-ten-landse school), dan komen er wellicht nog stellingen die wel ergens over gaan. Oh ja, 'de markt' bestaat niet: door uw heilige roverheid.
tipo | 14-08-13 | 12:05 |
Appels met peren vergelijken. Zwitserland is een heel ander land met een heel andere dynamiek!
Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-08-13 | 11:20 | Professeur, bent u zeker dat dit het juiste artikel is? Uw plaatje wordt volgens mij daarin niet gelinkt?
@m@rkus 11:54
Ik kan wel degelijk stellen dat een kleinere overheid meer welvaart oplevert. Chili en Zwitserland bewijzen dat.
BellaBella | 14-08-13 | 11:49 | + 1
Dank voor uw dedain. Ik meen toch te moeten stellen dat het geloven in 'de feilloze markt' een religieuze afwijking van formaat is. Al is het enkel omdat 'DE markt' niet bestaat...
Als WEL kenner van het 'vak' kent u natuurlijk de term 'anti-cyclisch handelen', een vaak toegepaste techniek door de overheid. Of mag dat ook niet? De overheid als opdrachtgever voor belangrijke projecten die zonder haar opdrachten nooit uitgevoerd zouden worden, is anders ERG belangrijk voor die markt (die niet bestaat).
Ik stel dat het 'van de (niet-bestaande) markt afblijven) door de overheid zal leiden tot totale ontwrichting van de economie.
Gas Slochteren is bijna op, honderden miljarden heeft dit opgebracht!! Verdwenen in bodemloze put van massa emigratie, kansarme gelukzoekers , ontwikkelingsmaffia etc etc dit kan geen enkel land zich permiteren. Anders waren we schatrijk met lage kosten en zeer goede voorzieningen, politiek moet r op kotsen
tipo | 14-08-13 | 10:15
Klinkt allemaal leuk en aardig, die lofzang op Chili. Vooral voor bankiers en economen. Want de criminaliteit in Chili is de laatste jaren de pan uit aan het rijzen. Zo erg, dat er al negatieve reisadviezen gelden voor bepaalde delen van het land. De armoede is in Chili de afgelopen jaren enorm gestegen, ondanks het eveneens fors gestegen BNP. Bijna 20 procent van de Chilenen leeft nu onder de armoedegrens. Toegegeven: in 1987 was dit nog 45 procent. Maar het geeft te denken dat in 2010 de eerste armoedestijging sinds 20 jaar plaatsvond, terwijl de economie juist groeide en bloeide. Het rücksichtslos, ten koste van mens en milieu ontginnen van natuurlijke rijkdommen (w.o. koper) is nog steeds de voornaamste katalysator van de Chileense economie. En de hoofdstad Santiago is een gas- en stofkas, met alle gevolgen voor de volksgezondheid van dien. ---
Kortom: economen en bankmeneertjes staan te juichen bij de Chileense cijfers. Logisch, want die hebben doorgaans weinig op met het echte leven. Een kleine groep profiteert maximaal, een steeds grotere groep raakt juist in de knel door dat "fantastische" economische beleid. Precies wat er nu in NL gebeurt... ---
We moeten af van de economische dictatuur. De samenleving waarin banken, economen, regenten en politici samen bepalen dat het goed gaat met de samenleving zolang het goed gaat met de banken, economen, regenten en politici. Het wordt tijd dat we gaan weer kijken naar andere waarden dan alleen maar geld en groei.
@m@rkus 11:47
Je bedoelt de 'Fiscal Effort', welke Rehn van Dijsselbloem ge-eist heeft? Oftewel de winstmaximalisatie van de overheid?
Aangezien Nederland met de meeste belastingen aan de rechterkant van de laffervurve zit, moet Nederland de belastingen verlagen. Zodanig dat Duitsers en Belgen in Nederland komen tanken in plaats van omgekeerd. Tot zo ver de inkomstenkant.
Het zou zomaar kunen dat de economische krimp in Nederland van 1,8%BBP enkel door tanktoerisme komt, waarbij gelijk een slof sigaretten en sterke drank wordt ingeslagen in onze buurlanden door Nederlanders.
Maar daar bovenop is meer nodig om de economische krimp door deleveraging van banken voor te zijn, anders wordt de overheid te groot tov van die krimpende economie. Dan wordt die krimpende economie door de overheid overbelast en komt er nooit herstel in de vrije markt. Vandaar dat een versnelde krimp van de overheid nodig is op rigoreuse wijze ipv gerommel in de marge.
Dat lagere belastingen daarvan het gevolg zijn, is vervolgens de stimulans voor economische groei in de private markt. En dat is wat er nodig is.
D66 de macht geven lijkt me niet zo'n goed idee. Let niet op wat ze zeggen, maar bedenk wat ze gaan doen. Dat is hetzelfde als wat Samsom en Rutte doen.
m@rkus | 14-08-13 | 11:54 | Ik zal u zeggen wat ik ook tegen klugman gezegd heb: 'I urge you to study economics before you get involved in, and actively want to participate in, a debate about economics'. Want u zit er weer *vol-le-dig* naast.
tipo | 14-08-13 | 11:44 |
Je kunt de overheid niet vergelijken met een bedrijf. een bedrijf heeft enkel kosten/opbrengsten. Bedrijven zijn simpele 'one trick ponies'. De overheid niet. Je kunt niet stellen dat als je de kostenpost overheid' naar beneden haalt, je dan meer opbrengsten hebt... Een land heeft 'inkomsten/uitgaven', en de kostenpost 'overheid' maakt daar een (klein) deel van uit.
m@rkus | 14-08-13 | 11:47 | Overheden, in de klassieke definitie, genereren *per definitie* geen inkomsten voor een land.
m@rkus | 14-08-13 | 11:39 | Neen, mijnheer: pertinent niet. U zegt dat een roverheid moet ingrijpen als de conjunctuur tegen zit, integendeel: de roverheid moet met zijn poten van 'de markt afblijven'. Mocht u ooit eens geinteresseerd zijn in een interessant vak, dan zou u zich kunnen gaan bekwamen in economische wetenschap. In tegenstelling tot alle vmbo-roeptoeters van 'nederland kennisland' (hihihihihi), is er namelijk een reden waarom een conjunctuur in golven verloopt: omdat in een neergang excessen en fouten hersteld worden. Wat een roverheid doet als ze ingrijpt is *voorkomen* dat de natuur zichzelf herstelt. De fout blijft dus, dankzij die roverheid, bestaan. En erger nog, die moet later met *extra intresten* terugbetaald worden. Hoe ge-sjeesd wilt u het hebben? En dat de roverheid niet te groot zou zijn is voor uw rekening; niet alleen zitten er 3 miljoen ramptenaren (dat zijn er 2,5 mio teveel...), bovendien is het overheidsbeslag op het nationaal inkomen momenteel 50%. Dat kunt u toch niet met droge ogen goed vinden?
tipo | 14-08-13 | 11:44 |
Het gaat niet om de grootte van de overheid, het gaat om wat die de (te grote) overheid DOET qua inkomsten genereren / uitgaven doen.
@m@rkus | 14-08-13 | 11:39
Als je het begrotingstekort wilt opheffen en de lasten niet wilt verzwaren, maar verlichten, dan wil je de overheid toch verkleinen? Dan is de grootte van de overheid toch het voornaamste probleem?
Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-08-13 | 11:20 | Dank u vriendelijk veur de moeite, professeur :-)
BellaBella | 14-08-13 | 10:49 | en Muxje | 14-08-13 | 10:57 |
Het topic-onderwerp is dat Paul Krugman stelt dat 'Nederland haar economische problemen verkeerd aanpakt'. Hij legt niet uit 'wat dan die problemen dan zijn en waarom de gekozen oplossing verkeerd is', Hij stelt enkel dat, omdat de resultaten van het overheidsbeleid niet positief zijn, of: niet zo positief als de resultaten van de omringende landen (waarbij hij een (kromme) vergelijking maakt met een buurland). Veel reaguurders stellen dan dat 'het probleem' de 'te grote overheid' is (en de multi-culti, maar die negeer ik).
Ik stel dus dat Nederland inderdaad een aantal problemen heeft (en een aantal er van leg ik uit), maar dat een 'te grote overheid' daar niet een van is.
In een tijd van onderbesteding (of: vraaguitval, en dat is waar we nu in zitten) is het beste dat de overheid normaal gesproken kan doen om de boel te stimuleren, zorgen voor lastenverlichtingen en stimulansen op de arbeidsmarkt. Momenteel zitten we echter in een periode waarin het geld wat daar voor nodig is, er niet is (omdat onze demografische situatie zodanig is dat een oplopend tekort op de nationale V&W dramatische gevolgen heeft voor generaties na ons EN omdat we internationale afspraken hebben gemaakt over tekorten). Nederland heeft dus een beperkt aantal instrumenten, en het BESTE waar we ons op kunnen richten nu, is het er voor zorgen dat ons begrotingstekort niet oploopt.
Op de korte termijn is dit slecht voor onze economie, maar op de lange termijn is dit veel beter dan de alternatieven.
Het topic-onderwerp is dus imho wel degelijk V&W-gerelateerd en gaat niet over de balans.
Ben 't grotendeels wel eens met dit stukje, muv D66 alle macht geven ??? D66 alle macht is vragen voor nog meer problemen, in 't gunstigste geval blijft alles gelijk.
pietvanvliet | 14-08-13 | 10:46 | + 4 -
Tsja u heeft een punt met die gouden handdruk ben ik bang, maar toch moet je ergens beginnen, dus vind het nog steeds een oplossing op den duur.
Ik weet de oplossing ook niet, ik weet wel dat het zo niet verder kan. Rigoreus, kan alleen maar beter worden met een ander beleid, want erger dan dit kan niet meer.
@Van Duyvenbode 11:07
De banken moeten delaveragen en niet langer 'big to fail, bail or jail' zijn. Bail outs van banken moeten bij wet verboden worden in Nederland. Daardoor zal de Nederlandse economie krimpen en de Nederlandse overheid moet harder krimpen, supersnel.
Dat zullen 2 a 3 magere jaren worden, maar daarna is het weer de werkelijke economie en de werkelijke toegevoegde waarde van mensen in de vrije markt die de economische groei waarmaken. Pas dan zijn we af van de fata morgana's die het financiele waterhoofd in Nederland cre-eert en vervolgens opblaast als luchtbellen.
Deleveraging van het bankenkartel kun je niet los zien van een rigoreuse krimp van onze overheid met 25% a 50%.
Milton Friedman heeft precies dat waargemaakt in Chili eind jaren 70, begin jaren 80. En met succes. De enige 'luxe' waar Chilenen over kunnen klagen is inkomensongelijkheid, maar dat symptoom hoort nu eenmaal bij het medicijn. Dat moet geaccepteerd worden.
Corporatisme en Crony-Capitalism moeten met wortel en tak uitgeroeid worden, zodat wij Nederlanders geen onderdanen en schuldslaven zijn, maar vrije burgers die de vruchten van hun arbeid mogen houden.
Dit filmpje blijft leuk;
*
"Often Nobel prize winners are tempted to pontificate on matters that are outside the specialty in which they have excelled,"
*
During a debate on Europe's crisis, Pedro Schwartz (a mild-mannered Spanish 'Austrian' economics professor) took on the heavyweight Paul 'I coulda been a Fed Chair contender' Krugman, and - in our humble opinion - wiped the floor with his Keynesian philosophy. From the medicinal use of more debt to fix too much debt, to the Japanization of world economies and the demand-side bias of every- and any-thing - interested only in the short-term economic growth; the gentlemanly Spaniard notes, with regard to the European crisis, the fact that "Keynesians got us into this mess and now we have to sacrifice our principals so that they can get us out of this mess". Humble and generous in his praise - though definitively serious with his criticism - Schwartz opines: "Often Nobel prize winners are tempted to pontificate on matters that are outside the specialty in which they have excelled," noting "the mantle of authority whereby what ever they say - whether sensible or not - is accepted with resignation from some and enthusiasm by others." Krugman's red-faced anger is evident at the conclusion as he even refused to shake Schwartz's hand after the debate.
*
www.youtube.com/watch?v=EX55BH97quk#t=...
Wat zegt een Nobelprijs nog. De eu heeft er ook één gewonnen..... :-(
@BellaBella:
www.welt.de/wirtschaft/article13756193...
@BellaBella | 14-08-13 | 10:52 In mijn tegel op Das Kapitaal was ik m vergeten. Zonde om te laten liggen, maar ook weer niet zo leuk om er nog een tegel onder te zetten. ;)
Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-08-13 | 10:41 | Als ik u beleefd mag vragen: hebt u misschien de link naar het hoofdartikel waar uw plaatje uitkomt? Die kan ik zelf op die site niet vinden. Ik dank u vriendelijk op voorhand :-)
Dat de overheid te groot is geworden, dat erken ik. Maar het is niet het grootste probleem. Want dat is de uit de hand gelopen financiële wereld. Toegegeven, mede gefaciliteerd door de overheid. De financiële wereld in het Westen is mors en morsdood. Functioneert voor geen meter. Daarom wordt het ook tijd het internationale bankenkartel te amputeren als een geïnfecteerd been. De goksyndicaten ("banken") hebben nl. de hand in de echte economie. En dat moet ophouden. Ze gokken maar wat ze willen, maar niet met het geld van de burgers, ondernemers, overheden. Dus: Glass-Steagall.
-weggejorist-
@tipo | 14-08-13 | 09:14
Dank je tipo, toen ik Krugman las schoot ik meteen in een kramp. Jij hebt haarfijn uitgelegd waarom.
je hoeft geen nobelprijswinnaar te zijn om te zien dat het kabinet er niks van bakt, ze doen werkelijk alles verkeerd
Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-08-13 | 10:41 | U bent trouwens nog vriendelijk bedankt voor dat interessante grafiekje, die was me ontgaan.
@m@rkus 10:14: Je klinkt als een bestuurder die op zijn budget gekort wordt. Niet: "We gaan doelmatiger werken en snijden in pretpakketten", maar "We gaan bibliotheken en ziekenhuizen sluiten!"
Zeker, veel bezuinigingen raken de burger direct: ze geven ongeveer de helft van ons inkomen uit, dus als ze gaan snijden mogen we onmiddelijk voor ons eigen huishouden vrezen. En dat is precies de bedoeling. Maar een kleinere overheid betekent ook dat er minder wordt opgehaald, dus dat men meer geld over heeft om zaken zelf te regelen. Waterhuishouding, infrastructuur, dat zijn zaken die je het beste centraal kan regelen, maar kinderopvang? Subsidies (en 90% van de idiote regels eromheen) afschaffen en de mensen het gewoon zelf laten regelen. Kinderopvang kan prima bestaan zonder hulp van de overheid. En zelfs in het onderwijs bestaat er terechte twijfel over het nut van al te grote overheidsbemoeienis. Daarnaast is een flink deel van de rijksbegroting niets meer dan een uit de hand gelopen rondpompen van geld. En dat is niet gratis...
De overheid kan flink veel kleiner.
Er zijn er hier een aantal die het wel snappen, zoals tipo, Robert M. Pirsig (lol), De Echte Stolwijker, rode peper, BellaBella en nog een paar. Quid zit er weer eens helemaal naast en doet dat waarschijnlijk vanuit een archaische Amerika-gelovigheid, die je wel vaker aantreft bij halfbakken rechts en die hun Amerikabeeld ontlenen op basis van overmatige consumptie van Hollywood actiefilms en valse symbolen van Amerikaanse kracht en vrijheid als Marlboro man (is in werkelijkheid een longkankerpatient in de Obamacare). De elite van Amerika (niet de 'gun nuts' uit Middle America a la Alex Jones) zijn door en door links en Krugman is een zeer prominente vertegenwoordiger van dat linkse Amerika. Het is die elite die al vanaf 1933 samenspande met de Soviet-Unie om Europa kapot te krijgen. Dus hoe links wil je het hebben. De VS met hun zgn imperium proberen al sinds mensenheugenis een wereldstaat op te richten (NWO), maar dat gaat niet gebeuren, dankzij weerstand van Rusland, China, straks het Kalifaat en zelfs de EU heeft in zijn grondwet staan dat het een multipolaire wereldorde nastreeft. Amerika gaat zijn ondergang als wereldmacht beleven in het Midden-Oosten, waar het blunder op blunder stapelt. Krugman is wel zo jaren dertig.
De vraag is of de economie van Duitsland en Frankrijk het echt beter doen.
Ik geloof er niks van.
Quootje voor Wilders. 147000 meer werkelozen afgelopen kwartaal. Afgelopen kwartaal had 61 werkdagen. Dat is 2409 !!!!!!!! mensen per werkdag die hun baan verliezen.
pietvanvliet | 14-08-13 | 10:46 | Leuk dat u die andere complete totaalmalloot ook nog even aanhaalt :-)
Helaas denken Mark en Diederik weer dat ze het beter weten dan de deskundigen. God sta ons bij.
VanBukkem | 14-08-13 | 09:38
.
De huidige crisis heeft duidelijk laten zien dat de deskundigen het eigenlijk ook allemaal niet wisten.
Bache | 14-08-13 | 10:36 | Ik heb ooit eens geleerd dat ik een argument moet baseren op feitelijkheden. U kennelijk niet. U moet de huizenprijsontwikkelingen eens bekijken, voor u vage (en onjuiste) vermoedens ventileert als 'feiten'...
m@rkus | 14-08-13 | 10:44 | Een begrotingstekort heeft niets met schuld te maken: de een is balans, de ander V&W. Ik erken uw punt van de schuld wel, maar u hebt het over B, ik over A.
Dat een land schulden maakt is productief in tijden van economische groei en kan de economie aanjagen. Maar bij economische krimp wegen schulden dubbel zo zwaar op de nek.
De staatsschuld laten oplopen heeft alleen zin als er een economische groei volgt waarmee de schulden weer kunnen worden afgebouwd. Als echter het hele paradigma van economische groei op losse schroeven staat als gevolg van grondstoffenschaarste en overbevolking, dan zit je meteen in een schuldencrisis.
Dus denk ik dat de overheid momenteel geen andere keuze heeft dan te bezuinigen - op de juiste zaken wel te verstaan en op de juiste manier. Ondertussen denk ik dat de schulden bij overheid en met name particulieren in dit land inmiddels zo hoog zijn opgelopen, dat een ordelijke afbouw al geen optie meer is. Een collaps is onvermijdelijk.
Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-08-13 | 10:41 | Ik begin me steeds minder eenzaam te voelen; ook u kreeg een + voor de gedane moeite :-)
Bache | 14-08-13 | 10:36
Het eendimensionaal aanwijzen van het probleem op de huizenmarkt is dan broddelwerk 2.0. Natuurlijk is/was hier sprake van een enorm gehalte aan gebakken lucht maar het ging pas stinken toen de stront de ventilator raakte doordat mensen - door een grotendeels falend economisch beleid - hun werkgelegenheid in het gedrang zagen komen. Wel de goede volgorde aanhouden amice.
We meten economisch succes verkeerd. Economische groei / krimp cijfer van 1 jaar daar heb je helemaal niks aan. Elk land kan zich uit de crisis lenen. De rekening komt later wel. Laten wij nou onze staatsschuld onder controle houden, Frankrijk klapt vanzelf wel. Duitsland gaat nu goed en traditioneel gezien volgen wij vanzelf omdat we naar Duitsland exporteren.
@KannieWaarZijn | 14-08-13 | 10:22
Ja, maar nee. Niet vergeten dat die ellendelingen ook nog met dikke gouden handdrukken de laan uit moeten he? Natuurlijk verloop lost ook niet veel op, want dan krijgen de oudjes de kans om de jonkies te verpesten.
Niet dat u mij hoort zeggen dat ze dan maar moeten blijven zitten (integendeel), maar dat het direct goedkoper is om ze allemaal buiten te gooien is niet waar.
Buiten gooien van 40% van de ambtenaren (aim high!), is ook geen bezuiniging, maar investeren in de toekomst.
Eersten op mijn lijstje zijn al die galbakken die Demmink de hand boven het hoofd gehouden hebben en het hoofd ICT van Opstelten. Die gast komt van het UWV (waar de spullen het vaker niet dan wel doen) en gaat nu zijn 'bewezen vaardigheden' loslaten op politie en justitie.
Die gast moet zo hard de laan worden uitgeschopt dat ze hem als satelliet kunnen gebruiken.
Voor de Rest: Quid, praat eens met Van der Gun. Die heeft in zijn stukkie ook wat nuance opgenomen. Als we allemaal achter Krugman gaan aanrennen moeten we straks ook nog naar Eijffinger luisteren
al die dromerige onrealistische ruggegraatloze NOOBS eruit tiefen en gewoon een zakenkabinet instellen voor de komende 4 jaar
tipo | 14-08-13 | 10:42 | En dat is nummer 3 :-) (U was me net voor, zag ik).
BellaBella | 14-08-13 | 10:31 |
Ik ben realistisch. Je kunt niet botweg lasten verlichten zonder dat dat gevolgen heeft voor de zaken die met de lasten betaald worden. De problemen waar we nu mee zitten, hebben niet zoveel met onze lastendruk te maken, maar alles met onze schulden, onze demografie en keuzes uit het verleden... Ik roep: uitzieken en niet erger laten worden.
Van Duyvenbode | 14-08-13 | 10:27 | U weet dat de gini-index een linkse uitvinding is om nivelleren te rechtvaardigen? Iedereen even arm, talent, hard werken, het maakt niet uit: iedereen even veel. En dat vindt u een 'argument'? U zit goed in nederland, vooral lekker blijven zitten waar u zit.
Het is niet zo simpel als de meesten van jullie vermoeden. Mark en Didi moeten in eigen vlees snijden i.p.v. de belastingen te verhogen. Dat betekent dus niet alleen minder ontwikkelingshulp, krachtwijkenaanpak en veel lagere uitkeringen, maar ook een veel lager niveau wat betreft de inrichting van onze openbare ruimte en regeldrang. Alles moet genivelleerd worden naar Europees niveau, pas dan kunnen we weer concurreren.
Helaas gaat dat niet gebeuren en blijft de Nederlandse belastingslaaf de meest uitgewrongene in Europa.
@Van Duyvenbode 10:27
Er zijn geen nivileringsfeestjes in Chili, nee. Waren die er wel, dan was Chili nooit het rijkste land van Zuid Amerika geweest.
20% vh Chileense BBP bestaat uit export van koper. 80% niet. Dus zelfs zonder die koperexport bewijst Chili dat een kleine overheid van 24%BBP ideaal is om welvaart te cre-eren. Zwitserland toont dat ook met een overheid die 38%BBP groot is. Zwitserland heeft geen grondstoffenexport. De Nederlandse overheid is 50%BBP groot. 2x zo groot als die van Chili en een kwart groter dan die van Zwitserland.
De armste mensen in Chili hebben het nog altijd beter dan de armste mensen in de rest van Zuid Amerika. De armste mensen in Zwitserland hebben het nog altijd beter dan de armste mensen in de EU. Dankzij een kleinere overheid! De werkeloosheid in Chili is bijzonder laag. In Zwitserland ook. Komt omdat de belastingen daar lager zijn en de overheid kleiner.
Maar als u liever heeft dat de armen in Nederland armer worden dan in Zwitserland en uiteindelijk Chili, dan moet u vooral door willen nivileren. De feiten bewijzen dat Rutte2 dat aan het verpoedigen is.
Krugman is knettergek. Laat hij zich maar zorgen maken over zijn eigen apeland dat er nog veel slechter voor staat. De enige reden waarom de US nog niet zijn omgevallen is omdat de rest van de wereld nog zo gek is om dollars te accepteren, dus de Amerikanen kunnen gewoon ongestoord hun geld drukken en het in de wereldeconomie pompen. Maar daar wordt nu aan alle kanten aan gemorreld en als Middelkoop's 'day that the dollar died' werkelijkheid wordt, zullen de VS nog armer zijn dan de Oekraine. Deze grafiek zegt alles:
.
www.welt.de/img/wirtschaft/origs111865...
.
vergelijk het vierde balkje van rechts (USA) met het tweede balkje van rechts (EU). De USA hebben ruim 13 keer GDP uitstaan aan ongedekte belofte's (vnmlk pensioenen en gezondheidszorg), de EU 'slechts' minder dan 3 keer. En inderdaad, de tijden dat Nederland het beste jongetje van de Europese klas was, zoals in de jaren negentig (akkoord van Wassenaar), die tijden zijn allang voorbij. Nederland bungelt onderaan in de middenmoot.
.
Onlangs is een Saoedische 'prins' gedeserteerd, hetgeen in een indicatie is dat de 'Arabische lente' spoedig ook daar zal aankomen en dat de Moslim Brotherhood de tent daar gaat overnemen van het 'Huis Saud'. De Soennieten en Shiiten gaan ook daar elkaar naar de strot vliegen. Reken maar op Turkse tanks in de straten van Riyahd als Assad toch nog valt. Dat betekent zeer waarschijnlijk het einde van de petrodollar en kunnen wij in de EU eindelijk olie gaan kopen in Euri's en de Chinezen in Rimbimbi (of hoe dat ding heet). En dan is het volledig afgelopen met onze voormalige kolonie USA en zal dat land in een burgeroorlog wegzinken. Krugman is een imbeciel.
BellaBella | 14-08-13 | 10:24 |
Simpel gezegd: Hoogspanningsnet valt onder Tennet, het geheel aan kabels, transformatoren e.d nodig om de elektriciteit naar de klant distribueren wordt distributienetten genoemd.
Die kritiek komt uit een land dat hun economie en welvaart kunstmatig aan de gang houdt door excorbitante schulden te maken. Dat is heel leuk voor dit moment en de komende jaren maar eens krijg je dat dubbel en dwars terug. Onze kinderen of kleinkinderen kunnen straks opdraaien voor de facade die nu opgeworpen wordt: de economie in de VS trekt aan, werkloosheid daalt, allemaal heel mooi, maar dat die economische groei gefinancierd wordt door schulden lijkt de Amerikanen niet te deren. het is een luchtbel die eens weer doorgeprikt wordt.
In Nederland hebben we gewoon tientallen jaren boven onze stand geleefd door veel te veel uit te geven en schulden te maken. We moeten nu naar een situatie toe die past bij de mogelijkheden waarbij je geen schulden maakt. Dat betekent een lager welvaartsniveau dan dat we al die jaren gewend waren.
Ik vind het prima dat de huidige regering geen economische groei gaat kopen en daarbij nieuwe schulden maakt (zoals de VS en vele andere landen nu doen), ook al duurt het dan langer voordat de economie weer gaat aantrekken. De regering mag daarbij wel meer echt bezuinigen i.p.v. lastenverzwaren.
saaymsik | 14-08-13 | 09:15 | + 7 -
Heel goed idee. Alleen je krijgt er niemand voor. Want dan gaan ze wroeten in het verleden en ontdekken dat iemand een keer dronken is geweest, bijvoorbeeld. En op de koop toe word je dan ook nog eens gecontroleerd door figuren als Sjaak Tichelaar of Sharon Dijksma. Je moet er niet aan denken !
...... en toch zegt mijn fingerspitzengefühl dat die Fransen never nooit +0,5% hebben kunnen bijplussen in het voorbije kwartaal terwijl de grote Franse ondernemingen allemaal compleet op hun gat liggen en alleen onze eigen Ilja nog wat Franse prut wijn verkoopt.
De vergelijking NL-B is broddelwerk. NL kampt met zwaar dalende huizenprijzen en 1 mlj huizen die onder water staan en dat tast de consumptie aan. België heeft nooit zo'n hausse op de woningmarkt gehad en daar stijgen de huizenprijzen rustig verder. Kan Rutte niets aan doen.
m@rkus | 14-08-13 | 10:03
Haha, ja das ook weer waar. Goed punt :P
m@rkus | 14-08-13 | 10:14 | Uw punt helpt niet; het onderwijs is namelijk al mors- en morsdood. Omdat er geen ouderwets les gegeven wordt, maar er 'managers' en 'directeuren' tonnen per jaar binnen zitten te graaien en heisessies (5-sterrenhotel) zitten te houden over 'het nieuwe leven' dat een doodgeboren concept is en waarmee de huidige jeugd desondanks toch afgemaakt wordt. U zegt dat dan de overige infrastructuur er aan gaat. Dat is een farce: er valt zo 100 mia (ja, 100 mia!) te bezuinigen op alles behalve de broodnodige infrastructuur. U hanteert een nogal linkse techniek als het om argumenteren gaat; gelukkig kunnen we door uw rook heen kijken.
Excuses voor dubbel post. "Smart"phone!
Dank je Bella, plusje van mij ;)
@saaymsik de echte kenners, de echte vakmensen hebben geen diploma of zijn zelden hoogopgeleid. Een paar lui met gezond verstand is al voldoende daar in Den Haag.
@saaymsik de echte kenners, de echte vakmensen hebben geen diploma of zijn zelden hoogopgeleid. Een paar lui met gezond verstand is al voldoende daar in Den Haag.
Macchiavelli schreef al: als je een staat wilt overnemen die een bepaalde mate van vrijheid gewend is, moet je die staat eerst totaal vernietigen, anders komen de burgers in opstand. Nou, die boodschap is in Brussel wel aangekomen geloof ik.
tipo | 14-08-13 | 10:15
Het neo-liberale model heeft een zwak punt: grote verschillen tussen rijk en arm. Consider this:
www.indexmundi.com/facts/indicators/SI...
Gevolgen: veel misdaad, onveiligheid.
www.indexmundi.com/facts/indicators/SI...
Bovendien heeft Chili een eenzijdige economie, voor het grootste deel berustend op export van grondstoffen, m.n. koper.
Wanneer de vraag naar grondstoffen inzakt wereldwijd, gaat Chili uiteraard keihard onderuit. chicago boys of niet.
KannieWaarZijn | 14-08-13 | 10:22 | Zo simpel is het inderdaad :-)
Hoezo D66 regeren? Dat was de initiator van het 5 partijen akkoord. En als je de cijfers terug ziet is daar de ellende begonnen. Dus al die 5 partijen moesten we maar verbieden gezien ze visieloze en onverantwoorde beslissingen nemen. Faal, faal, faal, faal, faal, faal, faal
CoffeePatch | 14-08-13 | 10:22 | Ik ben hem kwijt: 'distributienetten' is toch niet meer dan een virtuele schil (als in bezigheidstherapie) over de fysieke netten? Het is toch een en hetzelfde, maar dan met een ramptenarenlaagje er overheen? Niet?
Het leven is zwaar | 14-08-13 | 10:16 | Maar lbo is geen vmbo. Mijn stelling is dat het oude lbo het tegenwoordige 'hbo' is. Zoals het oude 'lts' (ik sprak er gisteren nog een, repareerde een van onze autos) het tegenwoordige 'hts' is.
Wilders heeft de oplossing; "Gooi 30-40% van de ambtenaren eruit!" Goed plan Geert! Helaas rekende het CBS, noch Wilders, niet uit hoeveel zon herstructurering kost en hoeveel extra werkelozen er als gevolg hiervan bijkomen.... Ja, zo kan ik ook scoren
*
Face it, in een coalitie land wil niemand echt bezuinigen....
Wees_eens_creatief | 14-08-13 | 09:31 | + -4 -
Nou ik vind het best een strak plan van Geert.
Helft van de ambtenaren dr uit. Die gaan dan in de uitkering, dan krijgen ze 70% van hun laatst verdiende loon. Beide gevallen worden betaalt door de belastingbetalers toch? Hun loon en de uitkering!! Scheelt toch weer een heleboel eurie. En of ze nou thuis zitten of op hun werk? Maakt geen verschil, ze vreten toch niks uit.
BellaBella | 14-08-13 | 10:16 |
Dat zijn de transportnetten. Distributienetten zitten bij Alliander. Tennet moest zo nodig de Duitse markt op, ambtenaren die voor ondernemer gaan spelen.
De beste economen zitten op geenstijl.
Want hier weten we dat al jaren.
Nou jut en jul nog.
De oude VVD zonder PvdA wil juist nóg meer bezuinigen. Als het aan de PvdA ligt hebben we schijt aan die 3%. Snap dat PvdA bashen hip is maar die keiharde bezuinigingen is toch echt met name VVD werk.
@Van Duyvenbode 10:11
De inflatie in Chili is de helft van de inflatie in Nederland. En dat is al zo sinds de jaren 80. U kent Chili niet. U kijkt te veel naar onze Staatsomroep.
Je kent het spreekwoord: 'Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald', maar ik denk niet dat ze in Den Haag daar een boodschap aan hebben, want dan lijden ze teveel gezichtsverlies. Nee, dan maar 'Après nous le déluge' hé Rutte, Samsom c.s.!
tipo | 14-08-13 | 10:15 | Ik blijf er bij: u bent mij *zeer* welkom :-)
Ik heb de oplossing: geef minder uit, dan dat er binnenkomt. ( ik heb lbo economie gehad)
CoffeePatch | 14-08-13 | 10:13 | Voor zover ik weet was het netwerk al van ons landje. Dat zit toch bij die ramptenaren van tennet?
@KlunsJohannus 09:58
Wat Krugman voorstelt, is wat Allende in Chili deed: weginflateren van de schulden. De inflatie in Chili heeft haar economie toe volledig kapot gemaakt. Wat ik voorstel, is wat de Chigago Boys onder Pinochet deden om de rommel van Allende op te lossen: de overheid rigoreus verkleinen, de staatsschuld afbetalen en een begrotingstekort verbieden. Dat is niet wat Krugman wil, integendeel. Krugman = Allende. Een bewezen mislukte visie op economie.
Nogmaals:
- De overheid in Chili is de helft van Nederland afgemeten aan het BBP.
- De staatsschuld in Chili is 7,6%BBP en in Nederland 10x zo veel: 76%BBP
- Chili heeft sinds begin jaren 80 geen begrotingstekorten.
- de inflatie in Chili is 1,5%, in Nederland 3,2%
- Chili is het rijkste land van Zuid Amerika en betaalt geen transfers aan andere Zuid Amerikaanse landen. Nederland betaalt wel transfers aan Europese landen en banken, wat wij nooit zouden moeten toestaan.
- Chili heeft vrijhandelsverdragen met de hele wereld. Nederland heeft importheffingen en beschermd haar eigen markt via de EU.
Wij hebben een Pinochet nodig met Chigago Boys als we voor onze kinderen nog welvaart willen behouden. Anders worden we als Guatamala ovf Venezuela: Een mislukt socialistisc expiriment.
WatZalIkErvanZeggen | 14-08-13 | 10:12 | U bedoelt: de motor van de *Chinese* economie is de nederlandse consument. Valt het muntje al?
Willen jullie lastenverlaging? Prima. Accepteer dan ook dat onze infrastructuur, het onderwijs naar de sodemieter gaat. Kleinere overheid? Prima. Schaf bijvoorbeeld de waterschappen maar af. Lachen voor een land dat voor een groot deel onder de waterspiegel ligt...
Het werkelijke probleem in Nederland zit in de te grote schuldenlast die we dragen, het feit dat het compenserende vermogen in datzelfde Nederland inactief is, het feit dat er te weinig gemaakt wordt in Nederland en het feit dat we een dood land zijn momenteel. Een pensioenstaat, gericht op behoud van welvaart voor een grote groep die niks meer toevoegt. Nederland wordt stilstaand water. En stilstaand water is niet gezond.
BellaBella | 14-08-13 | 10:08 |
Bij KPN kan ik me nog wat voorstellen, want die hebben een complete infrastructuur in bezit. NUON handelt in energie, hebben onrendabele centrales, maar geen infrastructuur (distributienetten).
Van Duyvenbode | 14-08-13 | 10:11 | De inflatie in Chili is lager dan in de bananenrepubliek.
"Ik heb nog gestaakt en heb op de barricade gestaan maar wat doen de nieuwe 20 en 30tigers?
mente aperta | 14-08-13 | 09:09 | + 5"
--> Die tokkelen als zombies verder op hun "Iphone op afbetaling", blij en stoer als ze hun dief een hak kunnen zetten door een blog te maken met zijn foto's gemaakt met hun "phone"...
Het le(f)/ven is er een beetje uit.
De enige echte motor van een economie zijn de consumenten tegenwoordig. Dus iemand met verstand snapt dan dat als je consumenten het leven volkomen zuur maakt met de ene na de andere lastenverzwaring dat deze motor gaat vastlopen. Staatsschuld is niet leuk maar is er in tijden van teruggang wel om de klappen op te vangen. Het grote probleem is alleen dat de overheid niets doet om zijn eigen organisatie veel kleiner te maken. Dat is de beste manier om met teruglopende belastinginkomsten toch een sluitend budget te bewaren. Volgens mij denken ze eerder dat als ze ambtenaren ontslaan er alleen maar meer werkelozen bij komen. Maar volgens mij kost iemand in de WW of bijstand je altijd nog minder dan een ambtenaren salaris en laat die mensen ook maar eens werken voor hun geld. Wie weet gaan ze nog eens iets productiefs doen.
Verder uiteraard de bijstand op zo'n laag mogelijk niveau houden, controle op fraude draconisch maken en dan maar hopen dat je de overheid kan inkrimpen en al die faalambtenaren weer aan het werk krijgt.
En dan kunnen de belastingen voor WEL werkende burgers dus omlaag zodat die weer geld gaan uitgeven en de motor weer gaat draaien. Het zijn voor deze PVVDA regering geen leuke stappen maar die moeten wel genomen worden.
Politici doen precies wat er (vanuit Brussel) van ze verwacht wordt. En ze doen een goede klus. Het feit dat ze het voor 'the locals' hier allemaal anders inpakken maakt dat de mensen hier denken dat ze dom zijn (want ze willen A bereiken maar doen alles om B te bewerkstelligen, huh, dat is raar). Dat maakt dat Geenstijl en de reaguurder zich superieur voelen, want "zijn die politici nou echt allemaal zo dom?".
Nee natuurlijk niet. Alleen de mensen die zich dit allemaal laten welgevallen en nu nog steeds niet begrijpen waar ze ons naartoe leiden...
Iedereen in die sector doet wat het beste is voor hem/haarzelf. Wij nog niet. Hopelijk komt de massa daar niet te laat achter. Of gaan ze er niet pas wat aan doen indien het te laat is...
tipo | 14-08-13 | 09:14
Chili bewijst dat het werkt? Nou... daar leeft een groot deel van de bevolking in armoede. Dat leeft van dag tot dag, met een forse inflatie. Om Chili nou als model land op te voeren, nee.
De Nobelprijs voor economie wordt uitgereikt door de Zweedse centrale bank. Jawel, een instituut dat uit'munt' in centrale planning. Die gasten hebben een hekel aan echte economen (lees: Oostenrijkse school economen) omdat die hun hele bestaansrecht ondermijnen. Dus geven ze prijzen aan randdebielen zoals Krugman die altijd oproept tot meer geld bijdrukken ( stimulus) om de economie te redden. Dat ging ook zo lekker in Zimbabwe namelijk.
Krugman is zo van het padje af dat hij zelfs heeft voorgesteld om een ' alien invasion' voor te wenden zodat overheden meer geld gaan uitgeven om deze 'dreiging' tegen te gaan.
Gaap. @BellaBella die krampachtig haar ongekende intelligentie probeert te etaleren.
Bitch please ... * Sigh *
Blijkbaar tijd om op zoek te gaan naar een villaatje in Brasschaat.
En ook na dit faalkabinet stemmen we weer massaal op de VVD. Want wij kuddedieren slikken alle valse beloftes van meneer Rutte als zoete koek.
Als gratis toegift, omdat men mij gisteren vroeg eens wat toe te lichten: als ik mp voor een dag zou zijn, dan zou ik 5 minuten werken en daarna in de zon gaan zitten. In die 5 minuten zou ik KPN en Nuon opkopen, en daarna had ik het werk voor vandaag al weer gedaan. Voelt u het licht al branden?
m@rkus | 14-08-13 | 10:03 |
bedrijfsleven maar meer nog naar de overheid en semi-overheid.
KlunsJohannus | 14-08-13 | 09:58 | "kijk maar naar de feiten en cijfers". U kunt nog geen nationale rekening lezen vermoed, ik aan de rest van uw gewauwel te zien. En naar welke 'feiten en cijfers' kijkt u dan, als u niet eens de NR kunt lezen? Ah, die uit de telegraaf, vermoed ik. Ik houd het er op dat u uw nick doelbewust zo gekozen hebt omdat hij zo goed bij uw kennisniveau past. Neemt u van mij aan: klugman zit er *wel* en *com-pleet* naast. En als u die conclusie ook zelf zou kunnen willen trekken in plaats van hem hier voorgekauwd te krijgen dan moet u, het is niet anders, toch echt naar school om macro-economie te gaan leren. Tip: buitenland, buitenland, niet hier.
Als we nou toch met radicale oplossingen komen - kunnen de ambtenaren niet rouleren? Elke 4 jaar verplicht van ministerie wisselen, net als in het bedrijfsleven? Dat voorkomt verkalking en inteelt die zo uitbundig woekert in de departementen.
Het enige dat gaat werken om NL uit de crisis te krijgen is forse verlaging van de inkomstenbelasting, met name voor iedereen met een inkomen tot EUR 40,000 (bijv. 0% belasting tot EUR 40,000 en daarboven een 30% flat tax) en tegelijkertijd de veel te grote rol van de NL overheid fors terugdringen door te bezuinigen op o.a 20 miljard nutteloze subsidies, OS, HRA, veel te grote ambtenarenapparaat, PO, veel te luxe sociale voorziengen, etc.
Dit is echt het enige recept dat gaat werken, maar in Den Haag blijven ze hardnekkig weigeren om de patient het juiste medicijn toe te dienen.
De PVDA weigert omdat ze nu hun kans schoon zien om NL nog even snel in een communistische heilstaat te veranderen (allemaal even arm) voordat ze straks weggevaagd worden in de volgende verkiezingen en de VVD weigert vanwege de totale onkunde binnen die partij en haar leiding die alle plannetjes van de PVDA braaf slikt om maar op het pluche te kunnen blijven (en omdat ze er toch niks van snappen).
Gelukkig loopt de NL rente steeds sneller op dus binnenkort wordt het NLse overheidsapparaat onbetaalbaar, hoe eerder we dat punt bereikt hebben hoe beter, eerder doen ze toch niks in Den Haag.
Maar voor volgend jaar wordt 1% groei verwacht. En ik ben de Kerstman en dat weet ik 100% zeker...
Pindakees | 14-08-13 | 09:20 |
Helaas: de meeste ontwikkelingssamenwerking komt in de praktijk neer op steun aan eigen economie. Dat geld gaat ook naar ons eigen bedrijfsleven...
tipo | 14-08-13 | 09:41 |
Politiek is nooit anders geweest dan woorden verdraaien en nieuwe onduidelijke betekenissen mee te geven. Politici zijn moordenaars van de taal. Zij maken een nieuwe fictieve werkelijkheid zodat ze daarover kunnen debatteren op een manier die alleen nog maar te volgen is door hen zelf. Gewone mensen mompelen dan iets van wat krom is recht spreken of gewoon leugens verkondigen. De speelruimte van politici wordt steeds kleiner, want als is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt haar wel. Deze spreuk wordt actueler omdat het internet dit proces versnelt. Vandaar dat politici en bestuurders de macht over het internet willen. Brave new World, 1984 en kafka zijn dichterbij dan we denken. Hoe lang zal GS nog zo kunnen bestaan?
De kosten van een ons door PvdA door de strot gewrongen Multiculti zijn gewoon niet meer op te brengen.
Decennia lang laag/niet opgeleide parasieten importeren en een NL paspoort te geven zodat ze voor je kunnen stemmen moet uiteindelijk wel betaald worden.
rode peper | 14-08-13 | 09:20 | Die filmpjes had ik nog niet gezien; wat een ongekende totaalmalloot(!) "Whatever it takes". Jezus, wat erg(!)
Van Duyvenbode | 14-08-13 | 08:56 |
half nederland heeft al jaren 'gelijk', maar daar schiet je geen fuck mee op. Het gaat er om of er iemand is die goede, degelijke oplossingen kan formuleren, en dit middels wetten en regelgeving kan *realiseren*. Totnutoe heeft die held van jou nog helemaal niks gerealiseerd, zels niet als ze daar de kans voor hadden. Oftwel, aan 'gelijk hebben' (whatever that means) heb je in deze context helemaal niks.
@Energya | 14-08-13 | 09:12 | + 3 -
Ok, U wilt "echt bezuinigen" maar niet "lasten verzwaren". Tot uw dienst.
Voorbeelden?
tipo | 14-08-13 | 09:14
Krugman zit er niet compleet naast, kijk maar naar de feiten en cijfers in Nederland. Alleen al die bewijzen Krugmans gelijk, en dat 'ie dan van de "linkse" Keynesiaanse school is, boeit voor geen meter. --- Juist jouw uitleg, waarbij je deleveraging van banken en overheidsuitgaven achteloos door elkaar gebruikt, symboliseert de huidige problematiek: overheden zitten in de schuldentang bij banken en hun rechterhand de kredietbeoordelaars. Hooggeplaatste bankmensen hebben volkomen schijt aan alles en iedereen behalve hun eigen loonstroken en bonusregelingen. Het werkelijke probleem is dat overheden zichzelf afhankelijk hebben gemaakt van een groep bankiers met de moraal van een gedrogeerde dictator. Overheid en banken zijn één geworden. Als de banken moeten deleveragen, gaat dat ten koste van de complete economie en heeft dat negatieve effecten op het huishoudboekje van de Staat. ---
Er is maar één manier om los te komen uit de wurggreep: schulden terugbetalen door te bezuinigen (dus niet de lasten verzwaren!) en tegelijkertijd als overheid je eigen plan trekken. Dus: schijt hebben aan de banken en kredietbeoordelaars met hun triple shit waarderingen en je beslissingen niet op hun dreigementen baseren.
Tijd voor een zakencabinet?
e=noskire² | 14-08-13 | 09:20 | Ik meende uw -1 even op 0 te moeten zetten :-)
tipo | 14-08-13 | 09:14 | U bent niet in nederland opgeleid he? U krijgt een plusje van mij, ik voel me al minder eenzaam :-)
Zo net bij RTL Z hetzelfde commentaar we worden bestuurd door idioten.
@Robert M. Pirsig | 14-08-13 | 08:59
Die woede zit onder het oppervlak.
Net een ondergrondse veenbrand.
Je ziet em niet, je hoort em niet, je ruikt em niet, je merkt er niks van.
Tot ie door het oppervlak breekt en omslaat in een enorme vuurzee.
@Copywriter: Het CBS rekende niet uit wat die extra werkelozen kosten in de huidige situatie. Er is in de tussentijd het een en ander veranderd dacht ik zo.....
Keynesiaans gelul! Het is heel simpel: staatsschuld gestegen naar meer dan 70%! De overheid heeft in uitgavenprobleem! Géén inkomstenprobleem!?
minimá-armezusvan.. | 14-08-13 | 09:46
ht isintrist omte zien hoe einig fuzzy ear ervan bakt. Roemer had allang keihard korte metten moeten maken maar hij blijft de geszellige dorpsleraar die geen vlieg kwaad doet. De SP heeft geen tanden met een man als Roemer. de SP moet mand heben die de nuppel inhet NL-sepoitieke hoederhok gooit. Ik ben reeds meer dan 20 jr SPfan geweest maare heb sinds de laatste verkiezingen mijn geloof in die artij verloren. Als daar niet gauw iets gebeurt dan is ook de SP ten dode opgeschreven, helemaal haar socialistiche geloofwaardigheid kwijt en volledig gevestigd, volledig establishment geworden met zelfvoldane graaiertjes.
denoorman | 14-08-13 | 08:58 | Hebt u dat, ongetwijfeld telegraaf-, artikel uitgeprint en ingelijst? U weet wel, dat artikel waarin 'de huizenmarkt en de zorg de motor van onze economie zijn'? Hihihihi, 'de motor van de economie', ik kwam niet meer bij van het lachen. Kosten als 'motor van de economie'. "nederland kennisland". Ik moet er weer om lachen nu ik er aan terug denk.
Dima Beeline _Tijd voor iets anders. Niet dat verzuilde links/rechts gelul. Ik wil een partij die gewoon eens gaat doen wat in ieders belang is en niet elke fucking minderheid een megasubsidie geeft of het hand boven het hoofd houdt._
Hier denk ik en ik hoop velen met ons hetzelfde over!
Dima Beeline _Tijd voor iets anders. Niet dat verzuilde links/rechts gelul. Ik wil een partij die gewoon eens gaat doen wat in ieders belang is en niet elke fucking minderheid een megasubsidie geeft of het hand boven het hoofd houdt._
Hier denk ik en ik hoop velen met ons hetzelfde over!
@copywriter | 14-08-13 | 09:45 | + 0 -
Volledig mee eens. Het vervelende van de PVV is helaas, helaas, dat ze lijden aan hetzelfde euvel waar indertijd de partij van Pim Fortuyn dreigde aan onder door te gaan : teveel tokkies en malloten in de partij.
@dwalmpje | 14-08-13 | 09:07
Sinds Dijkstal is de VVD al een marxistische partij, dat gaat echt niet meer veranderen.
Kipkleppert | 14-08-13 | 08:54 | Nee. En ook dat is zeer simpel wiskundig aan te tonen.
Dat dit land enorme schade lijdt als PvdA aan de macht is mag als vanzelfsprekend worden geacht. Dat is per slot van rekening nooit anders geweest.
Maar van Rutte had ik beter verwacht.
Maar ja, ik had ook nooit verwacht dat hij binnen 2 weken na de verkiezingen letterlijk iedere belofte aan zijn kiezers zou breken. Voor de VVD zijn deze beloftes kennelijk van geen waarde.
-
Tja, kom jongens, volgende keer maar weer "tactisch" stemmen!
Overigens wordt hier uitgelegd waarom men denkt dat "tactisch stemmen" slim is. (Let vooral 05:00 en verder)
www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo&am...
Dima Beeline | 14-08-13 | 08:54 | Als u hier van af wilt dan wilt u geen nieuwe partij. Denkt u daar maar eens over na...
D66 de macht geven zou nog veel erger zijn. Dan is het nog eerder einde Nederland als zelfstandige natie.
rara | 14-08-13 | 08:53 | Gefeliciteerd, ook u bent slachtoffer van het afgeschafte onderwijs. 'De munt hard houden is een fout'. Proest. Hihihihihi. U kunt zo de politiek in, daar zitten nog een paar honderd van die hersenloze landmoordenaars. 'Een harde munt is een fout'. Jezus, wat een ellende in 'nederland kennisland' waar je struikelt over de 'hoger opgeleiden' (hihihihi). Zucht. Vermoeiend.
@vraagstaart | 14-08-13 | 08:54 |
"Onze regering lijkt veel op die Eskimo die zijn sledehonden afleerde om te eten.
Elke keer als ze het BIJNA konden, gingen ze dood en moest-ie weer met andere opnieuw beginnen".
Onze regering waarvan er eentje in de EU troika zit speelt het spel troika hier troika daar overal zit paardehaar met grote verve.
het is uiteindelijk niet de kleine Pjotr die aan de wolven wordt gevoerd, maar het zijn Henk en Ingrid die worden opgepeuzeld door de belanghebbenden van de gevestigde partijen, namelijk de PvdA wolven CDA wolven, VVD wolven, D66 wolven, GL wolven.
Waar is die ene Nederlandse lord of war? Ik heb o.a. rakettenwerpers nodig.
@copywriter | 14-08-13 | 09:43
Nou nou, ook niet eens met de vrijmibo's?? zitten toch altijd leuke plaatjes tussen.
@Mozeskriebels | 14-08-13 | 09:27 | + 1 -
Uw laatste zin was verreweg de beste. De ondergraving van onze economie, maar niet alleen dat:ook de afbraak van het welbevinden van de Nederlandsche bevolking door krachten van buiten die zich als een Paard van Troje in Nederland vestigen of daar komen "buurten", is vrijwel onomkeerbaar, want
als er 1 politicus in Nederland zou zijn die de schade zou durven benoemen en met echte cijfers komen, dan wordt ie ogenblikkelijk afgeschoten door Politburo Brussel.We zijn er kortom mooi klaar mee.
het probleem is het verdienmodel dat niet meer werkt en een politieke elite die daar geen antwoord op heeft. mooiste voorbeeld is de publieke omroep. jaarlijks bijna een miljard naar semi-private instellingen die grote eigen vermogens hebben, ruime salarissen uitbetalen aan een incrowd, en een product maken dat andere partijen voor niets aanbieden. huisvesting is dito geregeld met een verpolitiekte sociale woningbouw, bewust gecreëerde grondschaarste, door banken aangewakkerde zeepbel (die weer op kosten van gemeenschap moet leeglopen, terwijl de bonussen hetzelfde blijven), toeslagencircus dat vooral misbruik oplevert, een exploderende gezondheidssector die lippendienst aan efficiëntie bewijst, salarissen voor de werknemers verlaagt, maar de bestuurders steeds beter beloont. nederland heeft geen economische crisis, maar een crisis van haar bestuurders die vooral met zichzelf, en hun croonies, bezig zijn zichzelf een zachte landing te bezorgen. wel de voordelen van het kapitalisme, maar niet de nadelen. rijkman groenink is het boegbeeld van deze morele en bestuurlijke crisis. ewald engelen heeft het perfect verwoord.
Mag ik even opmerken dat krugman zo ongeveer de grootste randmongool is die er rondloopt? Dat dit de infantiel is die vindt dat de FED zich helemaal scheel moet printen 'om zo uit de problemen te komen'? Dat het debiel krugman is die er geen enkel probleem mee heeft dat daarmee de crediteuren van de staat ALSOOK het eigen volk geanaliseerd wordt met monetaire inflatie, die daarna weggelogen wordt uit de fake-statistiekjes? En als u wilt weten hoe com-pleet hersendood dit vmbo-ertje is: nederland staat er *niet* slechter voor dan belgie, bij lange na niet. Als je nog niet eens een nationale rekening kunt lezen, dan weet je 't, dan krijg je vanzelf een 'nobelprijs'. Weet u wie er ook allemaal 'nobelprijzen' kregen? Et voila, dan weet u wat die 'nobelprijs' waard is. Die had nog in nederland uitgevonden kunnen worden, dat heeft ook zo'n handje van farces uitdelen.
@Wees_eens_creatief | 14-08-13 | 09:31
Voor de verkiezingen zijn de diverse partij programma's doorgerekend door het CPB.
Die van de PVV kwam als beste uit de bus.
Nou al weer vergeten?
alleen maar verder in moeras ..
www.telegraaf.nl/binnenland/21075973/_...
Natuurlijk weten ze dat het niet werkt. Dat geldt voor meer zaken, bijvoorbeeld ook justitie en buitenlanders.
De overheid heeft al heel lang een andere agenda dan het volk. Vandaar ook dat de EU en de euro er ongevraagd zijn gekomen.
De tweede kamer is een poppenspel, de echte spelers krijg je niet te zien. Wie zich verdiept in de oorsprong van de EU krijgt een beter beeld.
Het ware probleem dat bent u; de kiezer. Dit mooie land wordt in de vernieling geholpen door de VVD/PvdA. Als u in het stemhokje staat dan wordt toch weer het vakje van de VVD of PvdA rood gemaakt. Trapt u toch weer in de gladjanuspraatjes van de beroeps samenslevingsvernielers. De gemeenteraadsverkiezingen zijn de eerst volgende. Ik weet dat die geen invloed hebben op de landelijke politiek. Maar let op mijn woorden; het zal niet worden gebruikt om de VVD en PvdA af te straffen. Hoe hard er ook wordt geroepen dat we de verkeerde kant uitgaan, u stemt toch weer hetzelfde.
-weggejorist-
Ik ben het zelden eens met die Quid.
Maar deze keer +1000 voor jou Johnny.
@e=noskire² | 14-08-13 | 09:20
Omdat je niet weet waar liberal in de VS voor staat.
Het woord 'bezuingingen' verkeerd gebruiken moet in het strafrecht worden opgenomen. Dat houdt de discussie zuiver.
Nu krijgen niet bestaande bezuinigingen en een niet bestaande vrije markt de schuld van communistisch falen van Rutte1 en Rutte2.
Dat moet maar eens strafbaar gesteld worden.
Krugmans "impression" klopt letterlijk: na verkiezingen in 2010 kregen wij het daadkrachtige kabinet van Rutte 1, tegelijkertijd vestigden de Belgen hun wereldrecord formatiefalen. Twee jaar later draaide de Belgische economie beter dan de onze.
Breaking. CBS zegt: de economie is weer gekrompen. Didi en Mark gaan zich nu sterk maken om de nieuwe bezuinigings-(lees lastenverzwarings) maatregelen in te voeren en zo de laatste nekslag uit te delen.
Tijd voor echt socialisme, tijd voor Wilders.
De Belg heeft het recordlang zelfs zonder feitelijke regering "gedaan" en heeft desalniettemin een beter trackrecord afgeleverd dan die klunzen in Den Haag. Ergo, overbodige bestuurslaag die het land alleen maar nog meer ellende berokkent.
- De Nederlandse economie blijft in mineur. In het tweede kwartaal is onze economie met 0,2% gekrompen ten opzichte van het eerste kwartaal. In vergelijking met een jaar eerder is de economie zelfs 1,8% geslonken. Dat maakte het CBS bekend.
Bezuinigen noemen ze het maar lastenverzwaring is het.
Helaas denken Mark en Diederik weer dat ze het beter weten dan de deskundigen. God sta ons bij.
tipo | 14-08-13 | 09:30 |
Laat die Belgen maar denken dat het goed gaat. Totdat ze erachter komen dat ze per persoon - man, vrouw, kind - elk jaar meer dan 1000 euro per jaar betalen aan het failliete Wallonië. Daarin komt onder de Waals-Italiaanse communist bepaald geen verandering.
Mozeskriebels | 14-08-13 | 09:27
Beslist niet uit de EU, dat gaat onze exportsector ongekend veel geld kosten. Maar wel de EU terugbrengen tot een handelspact met vrij verkeer van goederen. Alle andere overbodige regeltjes, de euro en het europarlement afschaffen.
Geachte redactie, wilt u aub OPHOUDEN het woord 'bezuinigen' na te wauwelen waar lasten-verwaren bedoeld wordt? Dank u.
Mark, Dien je ontslag in bij de koning, zijn we van jou en je belofte's (die je toch niet waar maakt) af. En we krijgen dan nieuwe verkiezingen... klassieke win-win situatie.
waarom stijgen de huren terwijl de huizenprijzen zakken ?
Waarom hebben wij de duurste brandstofprijzen terwijl we zelf gas en aardolie hebben ?
Waarom krijgen we het "kwartje van kok" niet terug ?
Wilders heeft de oplossing; "Gooi 30-40% van de ambtenaren eruit!" Goed plan Geert! Helaas rekende het CBS, noch Wilders, niet uit hoeveel zon herstructurering kost en hoeveel extra werkelozen er als gevolg hiervan bijkomen.... Ja, zo kan ik ook scoren
*
Face it, in een coalitie land wil niemand echt bezuinigen....
Als alles straks kapotbezuinigd is, dan zijn het die lui van de PvdA die de komende generatie de staatsschuld moeten terugverdienen. Het hoogste wat je kan bereiken met nivelleren toch!
De reden dat het zo goed gaat met Belgie, komt enkel door de btw- en accijnsverhogingen in Nederland. Dat levert Belgie een paar miljoen extra consumenten op.
die goeieouwe tijd....
Rioting-the unbeatable high
Adrenalin shoots your nerves to the sky
Everyone knows this town is gonna blow
And it's all gonna blow right now
Ik zal het nog maar een keer zeggen, 21 september moeten we echt bijelkaar gaan komen en wat gaan doen tegen deze idioten!
Als ze doorgaan maken ze alles kapot, er moet maar één ding gebeuren en dat is het bedrijfsleven ontzien en zo volop banen scheppen en geld verdienen met zijn allen.
Uit die uitkering, werken, helft ambtenaren weg, ook werken in een bedrijf maar nu echt werken dus, en allemaal de schouders eronder. En de EU uit natuurlijk en de grenzen weer dichtgooien..
De Nederlandse overheid luistert alleen naar:
- Allah en zijn volgelingen
- de Gütmensch
- de schijndemocratische ambtenaren in Brussel
- corrupte Afrikaanse regimes
Het Nederlands werkend volk dient uitsluitend als melkkoe voor het genereren van de Staatsinkomsten.
Lol @Quid: Niet iedereen die zegt "Rutte is kut" wonende te US of A is het copy/pasten waars. Zeker als u er als journalist cq columnist geen hol van begrijpt kunt u beter even met collega's van Das Kapital overleggen....
*
U maakt hier haast communistische propaganda....
Colijn bezuinigde ons land ook alleen maar verder de crisis in.
Inderdaad, bij wijze van spreken : "geef de SP alle macht".En nu niet direct rode (!) vlekken in de nek en een waas voor ogen krijgen, ultra-kortzichtig naar de Grote Roerganger wijzen en het stokoude "potverteren" uit de kast halen, maar beoordelen op stemgedrag en programma.
Niet om het één of ander maarrreh:
* Free Bakito!!!1 *
ik denk niet dat de economie gered kan door nederlands beleid van welke partij ook. of je moet hier een grote rotzooi toelaten,zoals slechte arbeidsomstandigheden ,milieuvervuiling en uitbuiting, net als in die landen die ons onderuit beconcurreren. beter is het om de kansen gelijk te trekken door importheffingen op de onderkruipers.
De mensen die het kúnnen veranderen,willen het niet,en de mensen die het willen veranderen,kùnnen het niet...
Ofwel,iedereen met een paar knaken,wil dat er niets verandert..
evolutie wijst uit,dat diegene die zich het beste aanpast,zal overleven... arme mensen zullen dit keer,uit nood gedwongen,de verandering maken,die door de rijken wordt tegengehouden..
Aangezien er voor de rijken geen noodzaak lijkt te zijn,worden ze lui,dom,en vooral bang.. bang voor verandering..
De verandering komt dit keer van onderaf aan.. 90% van de mensen zijn er klaar voor,en zijn klaar met de oldboys..
De oldboys,die iedere menselijke innovatie stagneren.. en in de tussentijd denken,dat we het allemaal aan hun te danken hebben.
Die tijden zijn voorbij :-)
Indië = indien
Wie denkt dat het toeval is dat Nederland als enige de afgrond in gaat is naiëf. Ze weten verdomde goed dat het huidige beleid leidt tot een slechtere economie en dat hoort bij de niveleringsstrategie van de EUSSR. De pensioenpotten moeten leeg en die worden zometeen als "investeringsmiddel" gebruikt door de overheid om de gaten te vullen.
Nogmaals: Minder ouwehoeren in de comments van geenstijl, meer de straat op gaan voor demonstraties.
Het is allemaal de schuld van Jort Kelder.
De vaste billenmaat van onze grote leider Rutte.
Waar zag ik dat toch? "Paul Krugman: de Kim Kardishian van de economen"
Onze regering lijkt veel op die Eskimo die zijn sledehonden afleerde om te eten.
Elke keer als ze het BIJNA konden, gingen ze dood en moest-ie weer met andere opnieuw beginnen.
vraagstaart | 14-08-13 | 08:54
Ik ken 'm als de variant met de boer die z'n paard had leren leven op 1 bruine boon. Toen ging het paard dood.
Waar de shit begonnen is?
Bij Balkenende. Deze heeft ergens in zijn eerste regeerperiode gezegd dat hij de "Belgische CVP staat als een model ziet".
Toen wisten wij, Belgen, hoe laat het was.
.
De Nederlanders leven nu in het België waar ze altijd mee gelachen hebben.
.
Kijk naar België en je weet waar je over 10 jaar staat.
.
Gecondoleerd.
Krugman, die totaalmalloot die adviseerde om miljarden te spenderen om ons te wapenen tegen een mogelijke alien invasion om zo uit de recessie te geraken?
www.youtube.com/watch?v=CgAUW_zcN9k
www.youtube.com/watch?v=Vbf5RO6TfxA
Als Krugman vindt dat we precies het verkeerde doen, doen we het waarschijnlijk best goed. Maar goed het recept van echte economen en niet malloten zoasl Krugman, om uit de crisis te komen: belasting omlaag, overheidsuitgaven omlaag, dereguleren. Zo simpel is het....
Godsammekraken | 14-08-13 | 08:52
Ook échte bezuinigingen zijn voor 99% indirecte lastenverzwaringen. Vaak maar voor specifieke groepen, in tegenstelling tot belastingverhogingen etc. Ontwikkelingssamenwerking is zo snel de enige die ik kan bedenken die dat niet heeft.
Ik begrijp nooit echt waarom Krugman zijn blog "The conscience of a liberal" noemt terwijl hij de meest linkse econoom is die ik ken.
Mark jongen... einde verhaal, het wachten is nog op de ex VVD prominenten die gaan zagen aan je stoelpoten.
@Broedsel | 14-08-13 | 09:18
Zo rond half maart schat ik.
Als je nu stopt met bezuinigen opent nog steeds iedere nieuw geboren de ogen met alvast een schuld van 40.000. Het salaris van Didi en Mark wordt betaald uit een lening die nog niet geborenen al moeten gaan betalen.
Als ze doorgaan met bezuinigen verandert er trouwens niets, want de schuld loopt harder op in de verste verte dan dat ze kunnen bezuinigen. Banken, overhead en ambtenarij blijven exponentieel binnen maaien alsof het nooit anders is geweest. En de burger blijft helemaal compleet berooid achter, althans Indië zij belasting betaald.
Je kan nu wel roepen om de stop op bezuinigen, maar dan is de gigantische berg stront waarop en waarin we leven nog niet weg. Wellicht gaan mensen dan meer besteden, maar de revenuen komen via de belastingen toch gewoon weer bij communisten als Schultz terecht die er weer lekker maatschappijen van doen bouwen.
Gewoon lekker stoppen met belasting betalen net als ik is de enige remedie, zo niet bent en blijft u gewoon een puppet in het geheel.
Wij Nederland geven nooit 1 partij de macht. Niet D66, niet SP en niet PVV.
Wanneer er weer verkiezingen worden gehouden stemt half Nederland weer gewoon links en half Nederland weer gewoon rechts.
Goed, misschien wordt de PvdA ingeruild voor de SP. Misschien wordt het CDA weer ouderwets groot.
Maar ook na verkiezingen krijgen we gewoon weer een kabinet van tegengestelde belangen. Een kabinet zonder visie. Zoals dit kabinet.
Wanneer krijgen we hier in NL een 'Nederlandse Lente'?
Krugman is een zeer linkse, socialistische econoom, die ervoor pleit om te "investeren" door forse schulden te maken, die dan weer verzacht moeten worden door het actief aanwakkeren van een stevige inflatie. Jammer dan voor de spaarders en mensen die pensioen opbouwen, heeft hij bijna letterlijk gezegd. Het valt me tegen dat GS deze politicus ineens lijkt te ondersteunen.
.
Inderdaad is het botweg bezuinigen (lees: lasten verhogen) stompzinnig. Bezuinigen doe je op overheidsuitgaven. Veel belangrijker nog is radicaal hervormen. Ophouden met ondernemers dwarszitten, ophouden met die immense inkomensoverdracht met nivelleren als enig doel en ophouden met het invoeren van belachelijke heffinkjes. Pak de woningmarkt nu eindelijk eens echt aan, de banken, het ontslagrecht.
.
En daar zit het werkelijke probleem: niemand wil hervormen, ook Wilders niet, want er zit altijd wel een hervorming bij die de achterban niet slikt. Het poldermodel is failliet, het coalitiestelsel waar elk klotepartijtje met 0,6% een zeteltje krijgt, is dodelijk.
Cbs dus ipv cpb *my bad*
Waarom stemmen we in Nederland niet gewoon op experts? Dat 10 top-economen, top-artsen, top-it'ers, etc. zich verkiesbaar kunnen stellen. Zij bepalen vervolgens het beleid. Dan loopt daar een groep ambtenaartjes omheen die zaken voor hen onderzoeken, regelen, etc. Zij hebben echter het laatste woord.
Wat voorkom je hiermee?
Een hoop gefaal van mensen die in het bedrijfsleven gefaald zijn en dus de politiek in zijn gegaan.
Krugman zit er compleet naast. Er is door RutteI en RutteII nog geen Eurocent bezuinigd tot op heden. De overheidsquote is al 5 jaar lang 50%BBP en geen Eurocent lager.
Krugman is van het type: live now, pay later. Een aanhanger van Keynes, maar dan op de verkeerde manier. Deze crisis is namelijk geen conjuctuurdingetje, maar een paradigmaverschuiving. De noodzakelijke deleveraging van banken is dermate groot, dat Keynes geen uitkomst biedt.
Maar dat begrijpt de intens linkse Krugman natuurlijk niet. Hij wil gewoon een grote overheid. De oplossing is echter het omgekeerde: een overheid die de helft zo klein is als de huidige. De Oostenrijkse school begrijpt dat. Chili bewijst dat dat werkt.
Had volgens het cpb ome Geert niet het juiste financiele beleid?? Al die domme gutmenschen worden vinden t blijkbaar belangeijker niet voor nazi gezien te worden dan dat de economie weer gaat lopen.
Domme gutmenschen ook!!
Mark, ik begrijp jou echt niet. Van alle kanten is er kritiek op jouw beleid, nu zelfs een Nobelprijswinnaar economie.
Luister nu eens niet meer naar Didi en Kerreltje Pechtold.
Het economisch plan van de PVV werd door jet CBS als beste beoordeeld, ga eens op de koffie bij Wilders. die heeft toch al wel eens meer gelijk gehad.
Of is het zo dat, omdat de PVV het beste programma had dat jij precies het tegenovergestelde doet?
Alleen maar om Wilders te pesten?
Nou, je pest niet alleen Wilders, je pest het hele Nederlandse volk. Wat zeg ik, je schoffeert het Nederlandse volk. Ga je schamen.
@Suz | 14-08-13 | 09:09
Gepromoveerd? Geen enkele. Zou Duitsland het daarom beter doen, met Frau Doctor Merkel?
De EU heeft ook een nobelprijs gekregen Quid, dus dat trekt op niks. De eerste econoom met een greintje realiteit moet nog geboren worden.
Verblind door De Heilige 3%. O o wat rijdt dit kabinet toch een scheve schaats.
Nederland bezunigd niet eens. Enige wat ze doet is de belastingen verhogen. En dat sloopt de economie idd, besparen op staat zelf werkt veel beter, houden burgers nml meer geld over. Helaas staat in het sociaal akkoord met oa de FNV eenn baangarantie voor alle ambtenaren. ( www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/04/... ) En dat kost geld, geld wat de burger ondanks tegenwind gewoon moet betalen waardoor hij/zij nog minder te besteden heeft.
Achteraf allemaal voor niets mijn eigen druk gemaakt want de nieuwe generatie loopt nog steeds achter deze idioten aan want er is geen tegenbeweging.
Het probleem is dat men massaal lasten verzwaring een bezuiniging blijft noemen. Stop met lasten verzwaren en ga echt bezuinigen en de Nederlandse economie gaat weer groeien!
Tijd voor een zaken kabinet met oa Heinsbroek erin !
Ik denk dat het tijd is voor een zakenkabinet. Van mensen die weten waar ze het over hebben, in plaats van ruggengraatloze populisten die onder het mom van politieke idealen dit land volledig naar de kloten helpen.
Als je dan zo nodig wil bezuinigen stop dan met die bodemloze put die we derde wereld noemen. Voordat we zelf een derde wereldland worden.
Weet je wie Nederland ook kapot heeft gemaakt?
Ik heb nog gestaakt en heb op de barricade gestaan maar wat doen de nieuwe 20 en 30tigers?
Rutte; geschiedenis, Samson; Betastudie; animator kundig akkoord kereltje Pechtold ; kunsthistoricus!! En die koekenbakkers moeten in deze crisis t land besturen pfff
Maxima die zegt dat de Nederlander niet meer bestaat, de uitlevering aan de EU op het ogenblik,ik zie een verband.Hoe kut ook.Een zogenaamd voor het "grotere goed" vooropgezet plan?Flikkertieftstraalt op!!!Dan toch maar naar ome Greets optochtje in september, je moet wat he?
Misschien nu toch maar een vrijwillige aansluiting bij Duitsland? Die kunnen het wel. Kijk op zijn minst de kunst af in plaats van afzetten tegen. Nederland is een maf land geworden zonder eigen identiteit. Ik kan helaas niets meer verzinnen waar ik trots op kan zijn.
Links en rechts verenigd in een coalitie. Dat werkt dus niet. Next.
Totaal onverwachts bleken de btw-inkomsten tegen te vallen, nooit hebben ze zien aankomen dat burgers wel weten hoe je moet bezuinigen, minder uitgeven of boodschappen doen waar het goedkoper is. Onbenullen zijn het.
"Eis de oude VVD terug van voordat ze hun ziel verkochten aan de PvdAfgoden." Quid, wil je hiermee suggereren dat je misschien toch weer VVD gaat stemmen?
Rot op met je oude VVD. Deze is al twintig jaar kut.
Ze zijn te druk bezig met het uitknijpen van de burgers om de onzinnige uitgaven aan banden te leggen.
Tijdens m'n studie had ik ook al zo'n moeite om Krugman volledig te doorgronden. Dat gold eigenlijk voor alle eigenzinnige economen.
Er is dus nog werk aan de winkel voor Mark en Didi want Nederland kan nog kapotter.
*nooit
Lol, ook de EU kreeg een Nobelprijs.... gaan we nu die voor Economie opeens wel serieus nemen....
*
Er is nog 1 econoom geweest die iets juist voorspelde... ja, achteraf wisten ze het allemaal...
@vhKarelkruizenruiker | 14-08-13 | 08:58
Stemmen op CDA, PvdA, D66 en VVD. Dat is wat we hebben misdaan in de afgelopen 20 jaar.
Kunnen beter de klimaatbeheersing in het regeringsgebouw eens na kijken want klaarblijkelijk krijgen ze daar geen frisse lucht en kunnen niet meer helder denken.
Heeft Geert al een tweet verstuurd?
Daar hoef je geen Nobelprijslaureaat (economie en Nobel is sowieso al verzonnen "Nobel"prijs) voor te zijn omdat te zien. Maar op lange termijn zou NL best het Polen van Europa kunnen worden met goedkope arbeidskrachten en fiscaal gunstige regelingen.
Het probleem is dat de grote rest van EU er dusdanig een zooitje van heeft gemaakt en blijft maken dat je als kleine Calimero niet veel kan veranderen.
Hilarisch dat Krugman dat schrijft vanuit de US of A, wie de schoen past... Mensen zijn zo enorm belazerd met hypotheken, verzekeringen, onzin-polissen en watalnietmeer. Maar to be fair; de afgelopen jaren heb ik weinig last gehad van de crisis in financiele zin en heb ik qua inkomen, op dit moment, weinig te klagen. Maar zo om me heen kijkend, denk ik wel eens; waar doen mensen het nog van? En daaropvolgend; Waar is de woede?
Als er daadwerkelijk strak bezuinigd en hervormd was zaten we nu weer op een stijgende lijn door stijgend consumentenvertrouwen. Echter, als overheid structureel je te hoge uitgaven blijven verhalen op de burgers is een vicieuze spiraal naar beneden.
Nu wordt er wel eens gezegd dat ieder volk de regering krijgt die het verdiend, maar wat hebben wij misdaan om met dit zooitje incompetente idioten opgescheept te zitten ??
Markie Mark snapt geen zak van economie en kan niet rekenen. De grootste fout was D66 beleid toepassen op de huizenmarkt; miljarden vermorgen verdampt; huizemarkt nog jarenlang in het slop, faillisimenten in de bouw, woninginrichting enz; hypotheken onder water; geen consumentenvertrouwen. Dit woningmarktbeleid was de doodssteek voor onze economie en de no1 reden dat we nog jarenlang achterblijven bij andere landen. Bedankt Mark om ons dieper in de crisis te duwen en ervoor te zorgen dat we er de komende 5 jaar niet meer uitkomen..
En het nieuws hier is? Dit wordt al tijden in de panelen geplempt. Het probleem is de arrogantie van politici als Rutte en Samsom die het altijd beter denken te weten, en je op de koop toe ook nog uitlachen als je twijfels hebt bij hun aanpak. Vooral Rutte is daar een ster in. Stel hem een kritische vraag en er staat meteen zo'n denigrerende grijns op die kop van hem "gut gut meneertje denkt mee te kunnen praten over grotemensendingen, wat schattig". Zo'n houding.
Verdomd. Had Geert toch weer gelijk.
Het beste bewijs dat de roverheid ons kapot wil hebben is het totaal verneukeratieve verhogen van de btw.
Dan moet je het land echt haten. Het werkt ook in het geheel niet. Het werkt alleen maar tegen. En toch erbij blijven: 'alles om het volk te naaien'.
Wat zullen ze morgen bedenken om ons te naaien? Wat zullen ze overmorgen bedenken? Om ons te naaien?
De macht geven aan NSB66, nooit!
@rara | 14-08-13 | 08:53
Colijn kon nog de eigen munt hard houden. Deze munt is niet eens van ons.
Tief al die kutfaalpartijen de Noordzee in, inclusief Wilders en Roemer. Ze doen het met z'n allen al 40 jaar verkeerd. En goede plannen hebben ze geen van allen.
Tijd voor iets anders. Niet dat verzuilde links/rechts gelul. Ik wil een partij die gewoon eens gaat doen wat in ieders belang is en niet elke fucking minderheid een megasubsidie geeft of het hand boven het hoofd houdt.
Ben heul benieuwd naar de uitslag van de volgende verkiezingen... Gaan we nou eindelijk eens een statement maken ?!
@Godsammekraken | 14-08-13 | 08:52
Wij niet, maar Mark en Didi zijn hardleers en blijven over bezuinigingen spreken.
ho, maar dat is 'links'
Onze regering lijkt veel op die Eskimo die zijn sledehonden afleerde om te eten.
Elke keer als ze het BIJNA konden, gingen ze dood en moest-ie weer met andere opnieuw beginnen.
Dat heeft nog lang geduurd voor Paul Krugman hier achter kwam. Dat weten wij toch al jáaááren.
Mark maakt dezelfde fout als Colijn destijds: hij wil de munt hard houden. Desnoods ten koste van onze eigen economie. Wel grappig dat ze daar in Den Haag niets meer weten van hun eigen geschiedenis.
Volgens Rutte is dit toch echt het beste kabinet sinds de WOII. En we geloven natuurlijk allemaal deze meneer Rutte. Toch?!
Om 09:30 nieuwe cijfers van het CPB
Bezuinigen? Dat woord zouden we toch niet meer gebruiken voor lastenverzwaringen?
Vernederland.
En laten we eerlijk zijn: deze "regering" heeft dat verdiend.
Wordt er tòch nog wat verdiend.
REAGEER OOK