Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Afluisterpraktijken & drones: toch awesome

dronebamaisdebom.jpgGoh, wat waren we boos, he? Op de megalomane afluisterpraktijken van de Amerikanen. Zeker een week waren we woest. Bijna waren we zelfs de straat opgegaan voor Edward Snowden. Bijna. De NSA was het ergste ooit. PRISM was het nieuwste ding om heel hard '1984' bij te brullen. We vonden de United States of Afluisterings echt de meest dictatoriale klootzakken die we ooit hadden gezien. Maar ja, inmiddels zijn we geacclimatiseerd aan afluisternieuws. Schouders ophalen, doorlopen. Of kunt u zich nog de ophef herinneren toen bleek dat afvalbakken in Londen de mac adressen van smartphones verzamelen? Het was een retorische vraag. Dat nieuws is van gisteren. Er was geen ophef. En waar worden we vandaag mee geconfronteerd? Veiligheidsdiensten hebben een aanslag van al-Qaeda weten te voorkomen in Europa. Feest! Ze waren onderweg om tegelijkertijd aanslagen te plegen op diverse plekken in Europa. Werden tegengehouden. Zijn naar Tunesië gestuurd. Werden daar onmiddellijk vrij gelaten. Want ook op het hoogste internationale terreurniveau is een arrestatie eigenlijk niet veel meer dan veredeld tikkertje, blijkbaar. Maar goed, we've got the bad guys. Veiligheidsdiensten FTW! Zullen ongetwijfeld aftappraktijken en afluisterings een rol bij hebben gespeeld. En dan nu de uitsmijter. Eén der vermeende terroristen is omgekomen bij een aanval met een drone in Pakistan -waar hij schijnbaar weer de terrorist aan het uithangen was. Dus niet alleen afluisteren, ook aanvallen met drones zijn de bom enorm cool. Quod erat demonstrandum! Dus of u voortaan niet zo wilt zeiken over dat u constant afgeluisterd wordt, of dat drones burgerslachtoffers maken. Lees het dagelijkse nieuws! Neem het voor lief aan! En concludeer dat uw privacy en burgerslachtoffers een klein offer zijn dat we moeten brengen om vier haattunesiërs van hun vrijheid te laten genieten in Tunesië. Afluisteren en drones? Awesome!

Reaguursels

Inloggen

Afluisterpraktijken. ...... zo oud als de gerimpelde reet van Eva. Het probleem is niet het afluisteren, maar wel de vorm en motieven. De vorm is te massaal en het motief te eenzijdig...... afluisteren hoort in het belang te zijn van het beschermen van burgers en staatshoofden. In een democratie wel te verstaan. In elke andere vorm van samenleving heb ik er niets mee. Wij als burgers hebben niets te vrezen van deze praktijken zolang er geen andere belangen zijn dan het besturen en beschermen van burgers en daar zit nu juist de kink in den kabel. ..... er zijn teveel belangen verstrengeld. In de wereld van nu en morgen is het afluisteren een controle tool en niet om gericht verdachte zaken aan te pakken. Ja natuurlijk worden de zaken die worden opgelost door middel van afluisteren breed uitgemeten in de media....... om het gevoel van schijnveilligheid te versterken. De werkelijke waarheid van monitoring (afluisteren) zal over een aantal jaar de meeste burgers doen walgen. ..... jammer dat ze daar zelf mede oorzaak van zijn.

Dachthetal | 12-08-13 | 23:42

frank87 | 12-08-13 | 17:53
Meen je dat serieus? Dat ze werkelijk iedereen afluisteren? Ze hebben de techniek om iedereen af te luisteren die een telefoon of internet gebruikt, maar dan doen ze het toch nog niet? Daarnaast, denk je serieus dat je terroristen tegenhoudt als je de baas afluistert? Het gaat juist om het opsporen van slapende cellen en lone wolves. Dat gaat helaas met de nodige fishing expeditions, waarbij het normale strafrecht tekortschiet.

Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 18:19

@Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 12:50
Dan hoef je toch niet iedereen bij voorbaat af te luisteren?

frank87 | 12-08-13 | 17:53

Net naar Red2 geweest dus een beetje achterdochtig nog a la Malkovitz . Timing is alles bij het planen/plannen. Dus we zullen blij zijn als sept ten einde loopt, en er is nog niks ergs gebeurd met onze waterhuishouding, waterleiding en watermoslimps. Ik laat nu even de watergeuzen en Watervandergraven buiten beschouwing. Maar fijn dat Karen Black (aka Ziegler) het niet meer hoeft mee te maken.

Moeltasik | 12-08-13 | 16:31

Afluisteren is het beste wat de burger kan overkomen.

ad melkert | 12-08-13 | 14:45

@ gimme... rix
Hopelijk veranderT het ook uw spelling, of is uw spelling al veranderD?

polleke745822 | 12-08-13 | 13:16

Door wie zou Quid betaald worden voor dit soort doorzichtige propagandastukjes?

Argyronauta | 12-08-13 | 12:53

frank87 | 12-08-13 | 12:43
Jazeker, en dus?

Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 12:50

Las net nog een stuk over Ceausecu, de Roemeense dictator, die alle telefoons in Roemenië liet vervangen door nieuwe toestellen, die zodanig waren geprepareerd dat de Securitate kon afluisteren wanneer men wilde, ook als er niet werd gebeld kon en worden afgeluisterd wat er in het huis gebeurde... Hieruit blijkt maar weer dat het niet uitmaakt qua hond of kat... bijten doen ze allemaal!

Hyppo Kriet | 12-08-13 | 12:49

Waarom eigenlijk strijden voor behoud van onze democratie, wanneer de fundamenten ervan niet gerespecteerd worden? Dit maakt in mijn ogen Amerika en haar schoothondjes reeds tot verliezers van hun oorlog.

polleke745822 | 12-08-13 | 12:47

Prism veranderd slechts mijn taalgebruik,
'Mam,moet ik nog wat fruit meenemen onderweg' betekend nu:
'De wapenkwaliteit uranium,heb ik bij de ontstekingen in de fruitkar gestopt,en de ak-47's zijn onderweg'

gimme a beat,rix | 12-08-13 | 12:46

@Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 10:11
Ik wil niet vervelend zijn, maar die terroristische organisaties hebben toch leiders die je kunt volgen op grond van serieuze aanwijzingen?

frank87 | 12-08-13 | 12:43

Johnny Quid, is het niet wat vroeg om nu al aan de drank te gaan?

Kind Van De Rekening | 12-08-13 | 12:42

Ik vind het ook tamelijk verdacht dat we juist nu weer op een paar succesjes getrakteerd worden. Aanslagje voorkomen, kinderpornonetwerkje opgerold. Yeah right.

Daarnaast: zelfs als deze afluisterpraktijken een paar aanslagen kan voorkomen, dan nog is het het niet waard. Vrijheid heeft een prijs.

Muxje | 12-08-13 | 12:33

We worden geflest mensen, dit zijn gecreerde dreigingen om onze goedkeuring voor een oorlog of nieuwe wetgeving te krijgen. Laat je niet foppen met informatie die wij niet kunnen controleren en bevestigen. Kijk naar de wereldgeschiedenis en leer hoe zaken gedaan zijn en worden!

afdankert | 12-08-13 | 12:23

Af en toe worden we getrakteerd op succesverhalen als 'terreurnetwerk opgerold' of 'kinderpornonetwerk opgerold' maar niemand ziet ooit die terreurplannen want dat zou mensen maar op ideeën brengen en die kinderporno zien we natuurlijk ook niet want die is vies.

Dus al met al moeten we gewoon maar geloven wat de ministeries van Waarheid en Vrede ons allemaal vertellen met betrekking tot het vergoelijken van de afbraak van privacy.

poppermotje | 12-08-13 | 12:21

@captainobvious | 12-08-13 | 11:47
Fijn dat het voor u zo gemakkelijk is om de dingen te nemen zoals ze zijn. Waar het echter om gaat is dat mensen nu juist hun computer en mobiele telefoon in vrijheid willen gebruiken zonder afgeluisterd te worden. Het is redelijk noch wenselijk als de staat al zijn burgers bespioneert.

Dmitri Dmitrievitsj | 12-08-13 | 12:07

En het is zo simpel, als je bang bent dat je word afgeluisterd, doe je computer weg en je mobiele telefoon en je bent klaar.
Huilie doen helpt daarentegen niks.

captainobvious | 12-08-13 | 11:47

1 drone,met 1 bommetje op de Ka'aba en er worden heel wat mensen wakkergeschud.

watergeus | 12-08-13 | 11:40

De geheime dienst doet geheime dingen. Maar als de geheime dingen van de geheime dienst uitlekken, dan is de hele wereld in rep en roer. De geheime dienst mag alleen de slechteriken afluisteren en bespioneren! HOE ONNOZEL WIL JE HET HEBBEN! Wil je privé, schrijf dan een ouderwetse brief met een postzegel.

thheo | 12-08-13 | 11:36

Quid,al dat afluisteren m.b.t. terroristen is natuurlijk een fiasco ,omdat die de boel wel versleutelen en is dus alleen interessant om eigen volk makkelijker te manipuleren.Anders ligt het met kernonderzeeërs, kruisraketten,drones en straks de flying bees. Deze laatste worden de kleinste elektronisch gestuurde "heli's" die met grote aantallen op concentratie's strijdgroepen/soldaten worden afgestuurd en zo enorme slachtingen kunnen aanrichten. Een haast volmaakte chock en awe dus.

Dolphi | 12-08-13 | 11:34

Daar was ik weer | 12-08-13 | 10:34 | + 1
Ik zal even nederdalen om op je vragen in te gaan.
Beide vragen (wat is essentiële vrijheid, en wat is tijdelijke veiligheid) zijn irrelevant. Welke vorm van vrijheid, en welke vorm van veiligheid, doet er in principe niet eens zoveel toe.

Hoeveel veiliger denk je dat het wordt, als iedereen continue wordt gevolgd? Denk je niet dat het systeem een beetje overspoeld wordt met een tsunami aan onzin data die voor veiligheidsdiensten volledig irrelevant zijn? Denk je niet dat het zoeken naar "criminelen" hierdoor het zoeken naar een naald in een hooiberg zal worden? Ik denk dat de criminelen bovendien in een andere hooiberg zitten. Dus je vindt ze niet. Een beetje handige terrorist, crimineel of welk gespuis dan ook, zet zijn of haar activiteiten echt niet online. Zal echt niet even whatsappen dat de bom gereed is. Zal echt niet de mobiel überhaupt meenemen naar een vergadering over de te plannen ramkraak. Dus het zoeken naar criminelen is onzin op deze manier.
Waarom wordt er dan toch gepusht voor dit soort databases? Iemand zal er toch nut in zien? Of zal ik zeggen: geld in zien? De hele PR wereld zit natuurlijk orgasmisch te gillen om dit soort databases. Targeted marketing, voor iedere burger? Halleluja!
Het wordt er echt geen zak veiliger op.
Sterker nog: ik vermoed dat het wel eens onveiliger kan worden. Zoveel persoonlijke data, in de handen van een overheidsinstituut? Die zoals we allemaal weten natuurlijk alleen maar handelt met het welzijn van haar burgers als hoogste prioriteit....

Maar je zult maar dissident zijn. Je zult maar info hebben over criminele activiteiten van de boven ons gestelden. Dan ben je op deze manier veel makkelijker te vinden, te volgen, en oeps in een dodelijk ongeluk te vinden. Om nog maar te zwijgen van de echte Godwin in dit soort discussies: de totalitaire staat.

@eerstneukendanpraten | 12-08-13

Grappig dat je het zo stelt, maar dan stel ik dus ook dat er geen causaal verband is tussen islamofobie en de PVV. En die zie je toch maar al te graag niet ?

Boniwee | 12-08-13 | 11:27

Rop Gonggrijp (oprichter xs4all&pro-privacy) ruim 2mnd terug: 'Over een paar maanden zul je zien dat het dreigingsniveau van het terrorisme opeens wordt verhoogd. En dat we niet mogen weten waarom, behalve dan dat we het aan NSA te danken hebben dat we tijdig gewaarschuwd zijn'http://www.groene.nl/2013/32/waarschuwing

seven | 12-08-13 | 11:16

Het hele terror alarm van de afgelopen week was juist opgezet als een PR actie.

Er worden wat onbeduidende figuren met een drone beschoten in een land dat we op google moeten zoeken.

En ineens viola wat mooi dat ze iedereen afluisteren :)

Maar goed call me paranoid.

laserbrains | 12-08-13 | 11:09

@cestca | 12-08-13 | 11:03

Ook daar heb je helemaal gelijk in!
Het is een kwestie van tijd voordat de hoeveelheid data zóóó groot wordt dat het uitsluitend mogelijk is om via heuristieken de kansen van een incident te gaan bepalen. En iedereen weet dat er via een toetsenbord al snel een foutje in je programmatuur sluipt, laat staan via een automatisch gegenereerde zoekopdracht, en wellicht een arrestatiebevel...

Boris Poepnagel | 12-08-13 | 11:08


Ze vertrekken om martelaar te worden, maar als ze daarin niet slagen, dan zouden ze bij terugkeer alsnog dat hoge doel kunnen opzoeken en door middel van geweld hun geloof willen propageren.
De haat die we hebben geïmporteerd staat dus grootdeels los van de haat die we moeten buitenhouden.
Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 10:33 | + 1 -
Ik las net dat er weer een (Nederlander) marokaan is gesneuveld in Syrië. Deze sukkel was ook al in Kenia lkr bezig.
Ze sneuvelen daar bij bosjes dus. Volgende.....

KannieWaarZijn | 12-08-13 | 11:03

En toch moet ik iedere keer weer aan dit verhaaltje denken als het over PRISM etc gaat
medium.com/something-like-falling/2e7...

Ach ja we hebben niks te verbergen dus wat boeit het? Laat ze lekker mijn zoekhistorie bekijken en links leggen tussen allerlei random dingen, ik heb toch niks te verbergen... Tot de dag dat ik opgepakt word.

Mijn privacy naar de verdoemenis zodat ze een paar haatbaardjes op kunnen pakken om ze direct weer vrij te zetten in de zandbak waar ze dan vakantie kunnen vieren of heel af en toe door een drone richting Allah gestuurd worden. Lang leve het afluistertijdperk

cestca | 12-08-13 | 11:03

Alleen dit:
het verzamelen van zóóó ontieglijk veel data van zóóó ontieglijk veel mensen is natuurlijk ook heul veul centjes waard.
Het kan niet anders dan dat één of andere binnenlandse veiligheidskwibus er dadelijk met deze 'big data' vandoor gaat en ze voor grof geld aan gaat bieden aan geïnteresseerden.

Het is een kwestie van tijd voordat de mensen die bovenop een goudmijn leven, erin afdalen.

Boris Poepnagel | 12-08-13 | 11:03

Aanvallen met drones roepen radicalisering af, vermoedelijk is het verstandiger de kern van de judeo christelijke beschaving in praktijk te brengen: de andere wang toekeren en toepassing van de regel "doe vooral een ander niet wat u niet wil dat u geschiedt"... maar zie dat maar eens politiek te verkopen

max de weezel | 12-08-13 | 11:02

"Zijn naar Tunesië gestuurd. Werden daar onmiddellijk vrij gelaten."

Deze rechters hebben zeker stage gelopen in Nederland.

Boy Cot | 12-08-13 | 10:49

Het is allemaal nog veel erger. Ook grote warenhuizen maken gebruik van het scannen van smartphones i-Mac-adressen.

Ze willen weten wie er in hun winkels komt, ze willen weten hoe lang je er blijft en op welke afdeling en er zitten cameraatjes in etalagepoppen die de reacties peilen op het zien van de uitstalling.

Dat alles wordt nu nog geanonimiseerd gebruikt voor marketingdoeleinden en het inrichten van de winkel maar er kan nog zoveel meer mee.

zeg maar jansen | 12-08-13 | 10:38

Valkyre HB | 12-08-13 | 10:23
Terrorisme werkt maatschappijontwrichtend, verkeersslachtoffers - hoe tragisch ook - horen bij de aanvaarde risico's van het leven.

Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 10:37

Kordaat optreden - daar heb ik altijd al van gedroned.

AshleyJ"Ash"Williams | 12-08-13 | 10:36

De veiligheidsdiensten hebben de PR van wc-eend. En omdat niemand het tegendeel kan bewijzen, omdat ze de data niet hebben, lijkt het net alsof ze het goede doen. Ik geloof er niets van. Ongecontroleerde instituten zijn de kanker van een samenleving.

van heinde en verre | 12-08-13 | 10:35

frank87 | 12-08-13 | 09:53 Ja klopt, dat bedoel ik.

Stroopdoos | 12-08-13 | 10:34

[email protected] - InFiDeLz! - | 12-08-13 | 10:15 | + 0

Gaap. De Godwin in de privacydiscussies. Wat is een essentiële vrijheid, en wat is "een beetje tijdelijke veiligheid"?

Daar was ik weer | 12-08-13 | 10:34

Kaas de Vies | 12-08-13 | 10:14
Er is een machine opgetuigd van informatievergaring die is doorgeslagen in wat er valt te verzamelen. Dat ze het kunnen verzamelen, betekent nog niet dat ze er iets mee doen. Ik heb natuurlijk ook liever niet dat ze in mijn mail kijken, maar ik heb ook medelijden met de ambtenaar die dat zou moeten doen. Dan kan hij nog beter uit het raam kijken. Hopelijk komt er nu weer een correctie op het systeem. Echter, wat er nu wel en niet wordt verzameld en bekeken zal schimmig blijven, daarvoor is het de geheime dienst.
Inderdaad, in een ideale wereld komt er geen haat binnen en valt er ook niets te verdedigen. Je haalt nu wel de verschillende doelen van de haat door elkaar. Moslims die hier zijn, en dan met name de salafistiache variant, willen vooral dat Europa een moslimgebied wordt. Tot op heden gebruiken ze relatief weinig geweld om dit doel te bereiken. De zwijgende meerderheid van "gematigde" moslims vind ik overigens een vervelende brigade.
Terroristen die hier komen om aanslagen te plegen doen dat niet per se om hier een moslimstaat te maken (veelal sterven bij de aanslagen ook onschuldige moslims), maar om onze maatschappij te ontwrichten en om een ander doel te bereiken: de Westerling moet zich niet meer bemoeien met de oude moslimgebieden (zandlanden, Stanlanden en delen van Afrika). De islam wordt gebruikt om sukkels te recruteren om het vuile werk op te knappen, maar het is feitelijk een strijd van culturen.
Dan heb je nog de Syriëstrijders. Dat is een soort van combinatie. Het zijn vrome moslims die naar Syrië trekken voor op zichzelf een nobel doel (een dictator verdrijven), maar door hun idiote ideeën een groot gevaar vormen voor onze maatschappij. Ze vertrekken om martelaar te worden, maar als ze daarin niet slagen, dan zouden ze bij terugkeer alsnog dat hoge doel kunnen opzoeken en door middel van geweld hun geloof willen propageren.
De haat die we hebben geïmporteerd staat dus grootdeels los van de haat die we moeten buitenhouden.

Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 10:33

Het is inmiddels toch wel voor 99% bewezen dat waar narigheid is, zijn moslims, dus om te beginnen maar daar drones inzetten. Dat scheelt een hoop tijd en geld, en het belangrijkste NARIGHEID.

KannieWaarZijn | 12-08-13 | 10:30

Obama: These are not the drones you are looking for.

rara | 12-08-13 | 10:30

Nu is het nog even wachten op de eerste Troslim Drone attack en dan staan we weer gelijk...

Bobjandeman | 12-08-13 | 10:29

Heeft Johnny zowaar een punt. Klasse.

Not Muhammad | 12-08-13 | 10:29

@Kaas de Vies | 12-08-13 | 09:46
Volgens mij zijn onze politici meer "clones".

Che_cuevara | 12-08-13 | 10:28

Goh,
Dan is het dus maar goed dat Ivo/Obama al mijn toetsaanslagen bijhoud, mijn telefoon afluistert, mijn e-mail leest, mijn webcam en microfoon van PC en mobieltje op afstand inschakelt en mij afluistert en bespioneerd en continu mijn locatie bijhoud. Ik vind het bovendien de hoogste tijd voor een afluisterkastje in mijn auto, maar gelukkig maakt Ivo daar flink werk van. Hierdoor voel ik mij echt ongelofelijk veilig.

Kromme Tenen | 12-08-13 | 10:28

Kuddos voor de veiligheidsdiensten, maar ik kan niet anders denken dan dat de Europese politiek deze terroristen een warm hart toedraagt. Waarom zijn deze vijanden van Europa niet levenslang vastgezet voor het beramen van een aanslag? Israël-hater Schulz heeft er vast iets mee te maken. Dit zaakje stinkt.

Merkava | 12-08-13 | 10:26

@Mark Smith | 12-08-13 | 10:08 | + 0 -
Tsja, eigenlijk is het om te lachen, want Modelburger hoort te zijn:
Een werkende Nederlander die netjes zijn belasting betaald, weinig boetes maakt, beetje spaart, normaal geld uitgeeft en geen misbruik maakt van toeslagen.

De definitie nu van modelburger door onze regering/overheid:
Niet-werkende, thuis zittende Arabische ideologie doordrammer of Nederlands sprekende tokkie, die misbruikt van het belasting en/of toeslagen stelsel maakt waar nodig en op PvdA blijft stemmen om huidig gedrag door te kunnen blijven zetten zonder consequenties.

LangeTijdGeleden | 12-08-13 | 10:25

Hoeveel mensen komen er in Europa per jaar om in het verkeer en hoeveel door aanslagen?
Verkeer ruim 30.000 en door aanslagen, ik zoek het niet eens op... Vanwaar die overtrokken aandacht en inspanning inzake terrorisme?

Valkyre HB | 12-08-13 | 10:23

Troost J.E. | 12-08-13 | 10:16 | + 0 -
Inhoudelijke kritiek joh.

Nietvoordekat | 12-08-13 | 10:22

Dit hele probleem zou in één keer opgelost zijn als we alle moslims uit Nederland zouden verbannen. Hoeveel miljard zou dat opleveren?

Daar was ik weer | 12-08-13 | 10:21

Journalisten zijn de stemming makers ! Oproerkraaiers en nieuwsmakers. Zaken verdraaien, feiten weglaten of verdraaien. Mooiste voorbeeld zijn de verslagen van geenstijl of powned.

Troost J.E. | 12-08-13 | 10:16

Mark Smith | 12-08-13 | 10:14 | + 0 -
Eens! Het kan zo simpel zijn.

Nietvoordekat | 12-08-13 | 10:15

"Those who give up essential liberty to gain a little temporary safety, deserve neither and will lose both."
Benjamin Franklin
Ga daar maar even over nadenken.

@Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 10:11 | + 0 -
Snap ik ook wel, maar nu ligt het wel heel erg ver uit mekaar, wat jij?

Sorry hoor als ze echt de muren van de maatschappij aan het bewaken zijn, waarom importeren we dan haat uit het buitenland?

Kaas de Vies | 12-08-13 | 10:14

Nietvoordekat | 12-08-13 | 10:11 | + 0
Helemaal eens! Maar dat geldt dan ook voor alle burgers.

Mark Smith | 12-08-13 | 10:14

Het wordt me wel een zootje als we iedereen die verdacht wordt van een misdrijf zonder rechterlijk vonnis gaan opblazen.

OhJee | 12-08-13 | 10:13

Mark Smith | 12-08-13 | 10:08 | + 0 -
Tot het moment dat de overheid reden heeft om anders te geloven, hoor je wel zo behandeld te worden. Iets met onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

Nietvoordekat | 12-08-13 | 10:11

Kaas de Vies | 12-08-13 | 09:51
Bij het gewone strafrecht gaat het veelal om het opsporen van gepleegde overtredingen en misdrijven. Daarbij is de politie gehouden aan strikte regels van het vermoeden van schuld voordat bepaalde schendingen van de privacy worden toegestaan. Om criminelen veroordeeld te krijgen in de voorbereidingsfase is binnen het strafrecht overigens een lastig verhaal.
Terrorisme moet je zeker bestrijden ver voordat de daadwerkelijke daad is gepleegd. Het gaat veelal niet om de bekende hoofdpersonen, maar om anonieme volgers die bereid zijn zich voor bepaalde idealen op te offeren. Als je hierop de standaardbeginselen van het strafrecht loslaat, dan zul je enkel met heel veel geluk nog iets kunnen voorkomen. Proportionaliteit wordt daarmee een rekbaar begrip. Privacyschending is een vereiste om toegang te krijgen tot informatie van bepaalde individuen. Het daderprofiel zal enige schifting kunnen aanbrengen, maar zoektermen zullen ook de nodige richting kunnen geven. Waarom test je het niet een keer voor de grap: een week lang zoeken op allerlei aan terrorisme gerelateerde termen en kijken wat er gebeurt? Of iets voor je stagiaire?
Vanachter mijn veilige werkplek vind ik het heel makkelijk om te zeggen dat de huidige opsporingsmethoden fout zijn, maar ik sta de muren van onze maatschappij niet te bewaken.

Boerenbrandtlul | 12-08-13 | 10:11

Ik weet wel een paar wijken waar drines kunnen worden ingezet. Daar is een overschot aan bontkraagcriminelen, misschien kunnen ze die eens aanpakken.

Lina Mosa | 12-08-13 | 10:11

@ neemjemoederindemali | 12-08-13 | 09:47 | + 10 -
De overheid heeft reeds anders voor u besloten: Nee, om verkeersovertredingen direct af te straffen.

TheseDays00 | 12-08-13 | 10:08

LangeTijdGeleden | 12-08-13 | 10:04 | + 0 -
[email protected]

Mark Smith | 12-08-13 | 10:08

Ja, Nederland, ook ik ben flauw teleurgesteld in jullie bukgedrag. Wat moet er nou écht gebeuren eer jullie de straat op gaan. Wanneer valt het kwartje dat er nooit ooit positieve politiek bedreven gaat worden.
Alles moet je zelf doen hier, maar wel samen, dus kijk mekaar niet zo afgunstig zuur aan in de straten, spreek af om je land te pakken.

tattooboer | 12-08-13 | 10:07

Kunnen we die drones ook inzetten om de niet uitcheckers bij t ov op te sporen zodat het voor NS etc. wat makkelijker wordt om te restitueren?

amin | 12-08-13 | 10:07

Ik ga maar snel iets anders doen, want ik heb een hoge kans om in dit topic thoughtcrime te begaan.

Nietvoordekat | 12-08-13 | 10:06

Jullie kunnen zeggen wat jullie willen maar valt het niemand op dat er zo weinig radicale moslims reageren hier? dat is omdat die direct een drone op hun kanus krijgen na één reaguursel. Bewijs!

hysteria | 12-08-13 | 10:06

Voor zover ik mij voor de geest kan halen hebben we ooit iets gehad dat PID heette( Politieke Inlichtingen
Dienst) die hadden precies in kaart wie waar zat. Dus in het verleden was het goed mogelijk om bepaalde risico groepen te monitoren zonder dat de privacy van de gewone burger in het geding kwam. Eveneens was het een gegeven feit dat rondom miltaire strategische bases alles in kaart was gebracht net zo rondom andere strategisch belangrijke locaties. Momenteel is blijkbaar alles en iedereen verdacht en wordt zowat alle data verkeer onder de loep genomen. Daar begrijp ik het belang niet van, niet dat ik iets te verbergen heb maar er zijn toch dingen die strikt privé zijn waar een ander geen kennis van hoeft te dragen en dat is notabene in een privacy wetgeving gegarandeerd. Dus er kan niet sprake zijn van enige garantie op dit gebied, vreemd.

Sjeng de helle | 12-08-13 | 10:06

Laat eerst die foto's van Osama maar eens zien.

Petrus Poortwachter | 12-08-13 | 10:05

Gewoon afluisteren in de hoeken waar het stinkt. (Communicatie naar Arabische landen bijv.)

Laat de modelburger met rust.

Want we weten allemaal... Nu doen ze het (nog) niet, maar over een paar maanden zullen ze elke stap van elke burger in de gaten houden en elke verkeerd genoteerde belasting euro jouw dubbel zo veel afhandig maken + boete.

LangeTijdGeleden | 12-08-13 | 10:04

Geen idee hoe het kan dat er precies nu zo'n verhaal naar buiten komt. Voor dit zeer geloofwaardige verhaal was er natuurlijk geen betere timing voor het rechtvaardigen van de afluister & drone praktijken..
(Persoonlijk heb ik niet veel tegen de drone eigenlijk)

Ewah1987 | 12-08-13 | 10:01

@neemjemoederindemali | 12-08-13 | 09:47
Het wordt tijd voor de eerste Roze Drones...

Petrus Poortwachter | 12-08-13 | 10:01

Lastig.... vooral omdat het grote probleem niet zozeer het afluisteren is maar wie deze informatie beheerst en wat daarmee gedaan wordt. God complexjes hebben historisch al bewezen een minder positieve eigenschap van politiek leiders te zijn.

Dhr. W. Anhoop | 12-08-13 | 10:01

Het hele Drone verhaal is nooit te controleren. Leuk propaganda verhaal. Prima timing en PR. Nu gewoon doorlopen.

Masturwasbeert | 12-08-13 | 10:00

Ik zie nog geen reaguurders naar het Malieveld gaan in september. Zou een te makkelijk doelwit zijn voor onze veiligheidsdiensten om hun drone's uit te testen.

hotnot | 12-08-13 | 10:00

@Mark Smith | 12-08-13 | 09:58 | + 0 -
Als ze er niet zijn, hoef je ze ook niet af te luisteren.

Kaas de Vies | 12-08-13 | 10:00

Een ieder kan zeggen dat hij/zij niets te verbergen heeft. Maar die gegevens worden bewaard, dingen veranderen en over een paar jaar is jouw internet history plotseling niet zo bon-ton meer. Ik heb na Boston direct mijn snelkookpan van marktplaats verwijderd.

Je moet niets uitsluiten.

goedverstaander | 12-08-13 | 09:59

Nog steeds geen enkele verklaring waarom ALLE email afgeluisterd moet worden.
Begin eens met alle mailtjes van degene die Achmed of Aisha heet,alle communicatie tussen het westen en landen als Pakistan en consorten,gewoon zoeken in de hoeken waar het stinkt,daar zal niemand moeite mee hebben.
Scheelt een hoop werk en tijd die weer gebruikt kan worden om het ECHTE tuig op te sporen.

zwellevertje | 12-08-13 | 09:59

Of miss wou deze meneer gewoon een snelkookpan kopen van degelijke duitse kwaliteit ofzo. Dan ben je natuurlijk ook al een terrorist.

Pindakees | 12-08-13 | 09:59

eerstneukendanpraten | 12-08-13 | 09:48 | + -3 -
Dus alleen alle moslims afluisteren?

Mark Smith | 12-08-13 | 09:58

@Kaas de Vies | 12-08-13 | 09:51
Het belangrijkste bij de normale opsporing is dat je controleert of de aanwijzingen die je krijgt misschien fout zijn.
Bij dat massa-afluisteren is daar geen tijd voor: kom je uit de run vallen, krijg je een drone op je hoofd.

frank87 | 12-08-13 | 09:57

Welkom in de wereld, waar u de burger al terrorist bent voordat je het zelf weet.

Nog even beland je in de cel voor een paar jaar omdat je wat keywords in google ingetikt hebt. Of dat ene mailtje naar je zusje toestuurd.

Phoenix the II | 12-08-13 | 09:57

Inderdaad! Geloof wat het Ministry of Truth je vertelt.

Nietvoordekat | 12-08-13 | 09:56

Jep, even een paar baardapen heen en weer laten vliegen om ons te doen geloven dat het bespioneren van brave burgers en politic toch wél nut heeft. Knap gedaan jo!

Pindakees | 12-08-13 | 09:55

Veredelde aanslagen?
Kom eerst maar eens met wat bewijs want voor je het weet blijkt het enkel maar weer de zoveelste poging om het eigen bestaansrecht te rechtvaardigen.
Aan de fabeltjes van Spanje en Londen blijkt ook van alles te rammelen.
En nog maar niet te spreken over deze episode van een fictief tv drama ruim een half jaar voor 911:
www.youtube.com/watch?v=z3WW6eoLcLI

spoilerfreak | 12-08-13 | 09:54

We willen geen aanslagen en tegelijkertijd 100% privacy. Dat is een lastige.

Mark Smith | 12-08-13 | 09:54

@Stroopdoos | 12-08-13 | 09:47
Er is bij Prism ook niet geklaagd over het afluisteren van die Al-Quaida-topman die zijn kornuiten opdracht gaf om Jemen te bombarderen. Het ging om het bij voorbaat afluisteren van alle burgers die nog nooit iets fout gedaan hadden.

frank87 | 12-08-13 | 09:53

Draai het eens om.... na alle ophef over prism en drones hebben de Amerikanen een scenario in elkaar gedraaid zodat wij moeten denken dat het idd een noodzakelijk kwaad is.

Artwido | 12-08-13 | 09:51

"Veiligheidsdiensten hebben een aanslag van al-Qaeda weten te voorkomen in Europa."

Dit soort cryptische berichtvoering legitimeert niet de inbreuk die veiligheidsdiensten op de maatschappij hebben.

In de normale opsporing heb je aanwijzingen of is er een aangifte gedaan en komt er een verdachte in het vizier, en dan pas ga je gecontroleerd steeds verder inzoomen op de verdachte met steeds meer inbrekende bevoegdheden.

Bij de veiligheidsdiensten beginnen ze een beetje andersom. Ze luisteren iedereen af, tikken "Run" en er rolt iets uit de computer.

Tja, proportionaliteit was volgens mij 1 van de vereiste van een goed functionerende rechtsstaat.

Wat we ook kunnen doen is iedereen opsluiten, 0,0 criminaliteit, maar wie hangt dan de vlag halfstok?

Kaas de Vies | 12-08-13 | 09:51

Misschien wordt het toch weer interessant om een huis met atoombunker te kopen uit de jaren 70. Als je iets privé te bespreken hebt, kun je even naar de kelder.

Ik was in Haren | 12-08-13 | 09:50

... en waarom moet ik dit succesverhaal geloven? Is dit slechts toevallig, zo midden in de discussie over legitimering van de aflutsers?

Bass Trouble | 12-08-13 | 09:49

Even voor alle duidelijkheid: er is geen enkel causaal verband tussen islam en terrorisme maar nu trap ik waarschijnlijk een open deur in zo groot als die van een vliegtuighangar.

eerstneukendanpraten | 12-08-13 | 09:48

We kunnen als burgers ook drones inzetten om politici in de gaten te houden.

neemjemoederindemali | 12-08-13 | 09:47

Zolang het gericht is op de bad-guys ipv het algemene onschuldige publiek vind ik het prima.

Stroopdoos | 12-08-13 | 09:47

Het kan niet anders er zit iets in het drinkwater, ik heb gewoon geen andere verklaring voor het selectieve stilzwijgen bij onze politici en media. Zijn zij niet ook gewoon drones?

Kaas de Vies | 12-08-13 | 09:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken