Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HIJ ZEI NEGERTJE! HIJ ZEI NEGERTJE!

Ja wel potverdikkeme. Weet u hoeveel moeite er wordt gedaan om racisme uit de Tour de France te bannen? Nou? Precies. Er wordt enorm veel moeite gedaan om racisme uit de Tour de France te bannen. En wat krijgen wij, onschuldige radio-luisteraars, op klaarlichte dag te verduren? RACISTISCHE PEOP IN ONZE OGEN. Schande! Dit gaat te fur! Henk Lubberdinges zegt vanaf 6:33 dat NEGERTJES niet kunnen fietsen omdat het NEGERTJES zijn. Onzin! Kan die onverstaanbare boerenkinkel Henk Lubberdinges het allemaal wel goed bedoelen, hartstikke mooi vinden, het niet racistisch bedoelen en zich van geen kwaad bewust zijn: hij zei toch echt NEGERTJE. Schande! Rel! Boe!
Update: Terecht!1! NOS tikt Lubberdinges op de vingers.

Reaguursels

Inloggen

Had je die schaatsters moeten horen toen Davis kwam. Neger zus, neger zo, hoorde je toen iemand?

zwemverbrander | 05-07-13 | 12:12

-weggejorist-

Boombast | 05-07-13 | 09:42

Negers kunnen inderdaad niet fietsen.... Dat leerde ik al op de basisschool!! Ga er vooral met een Grote boog omheen

bosmaloot | 04-07-13 | 21:38

Wat gek, toen ik vroeger op school zat leerden we dat een een zwarte een neger is. Ook dat het woord neger afstamt van het Romeinse woord negro = zwart. Ik snap echt niet waarom het woord niet correct zou zijn. Vroeger was er een bekend boek: " de negerhut van oom Tom en we snapten allemaal dat de blanke slavenbazen helemaal fout waren en de "negers" de mensen die werden uitgebuit. Er zat helemaal geen rassistische gedachte aan het woord neger. Toen niet en door heel veel mensen nog steeds niet. Gelukkig maar.

louperdeloup | 04-07-13 | 19:04

Ja hoor,politiek correcte BNers weer vooraan om mee te huilen ,mis alleen nog Femke Halsema, wat verschrikkelijk om een neger een neger te noemen!

baanaru | 04-07-13 | 18:48

@ Gargamel2012
I believe in world peace. En daar hoort ook gewoon een neger bij. En als Neger dan al een verzamelwoord is voor donkere mensen, waarom hebben wij dan geen Negerzoen meer ?? Die is toch ook donker :-p
Zo.. En nu op de bbq mijn kippetje donker maken. En laten we aub deze zinloze linkse discussie stoppen

Het leven is zwaar | 04-07-13 | 17:19

Ze zijn helemaal gestoord bij de NOS.

RugOp81 | 04-07-13 | 16:56

-weggejorist-

gaeensdeaud! | 04-07-13 | 16:47

Misselijke kutopmerking.

Ahasveros | 04-07-13 | 15:50

Gargamel2012 | 04-07-13 | 14:49 |
Wij worden geassocieerd met de Duitsers, dus het hangt van jouw af of je er dezelfde negatieve lading aan wilt geven Ja of Nee.
"As the tribes among the Germanic peoples began to differentiate its meaning began to change. The Anglo-Saxons of England for example gradually stopped referring to themselves as þeodisc and instead started to use Englisc, after their tribe. On the continent *theudo evolved into two meanings: Diets (meaning "Dutch (people)" (archaic)[54] and Deutsch (German, meaning "German (people)"). At first the English language used (the contemporary form of) Dutch to refer to any or all of the Germanic speakers on the European mainland (e.g. the Dutch, the Frisians and the -various- Germans). "

psycho_3 | 04-07-13 | 14:56

psycho_3 | 04-07-13 | 14:13 | + 0 -
Als je mij kan aantonen dat "Dutch" net zoveel (negatieve) lading heeft als "Neger" kunnen we deze discussie aangaan.

Gargamel2012 | 04-07-13 | 14:49

Mezelf 14:13
In = Een

psycho_3 | 04-07-13 | 14:25

Gargamel2012 | 04-07-13 | 13:45 |
In Hollander/Nederlander wordt in de engelstalige landen Dutch genoemd.

psycho_3 | 04-07-13 | 14:13

van_de_pot_gerukt | 04-07-13 | 13:13 | + 0 -
De correcte term is in ieder geval niet "Negertje"

Gargamel2012 | 04-07-13 | 13:46

Het leven is zwaar | 04-07-13 | 11:18 | + 4 -
Een Chinees, noem je Chinees, want hij komt uit China,
Mexicaan is Mexicaan omdat hij uit Mexico komt. Een blanke wordt vaak genoemd naar het land waar hij vandaan komt Hollander, Belg, Fransman e.d. Neger is een verzamelwoord dat is ontstaan in de tijd dat de zwarte mens niet als mens werd gezien, maar als een object. Het drukt ook niet uit waar de persoon vandaan komt. Interessant genoeg zijn er Pakistanen en Indiase mensen die donkerder zijn dan sommige Afrikanen en zij worden geen neger genoemd. Dus het gaat niet per se om de kleur van hun huid. Maar bedankt voor je constructieve bijdrage.

Gargamel2012 | 04-07-13 | 13:45

Wat is eigenlijk de correcte term ?
Ik ben het even kwijt nu.

van_de_pot_gerukt | 04-07-13 | 13:13

Dat mag niet. Maar je mag wel zeggen dat wij wit zijn en blank en slavenhandelaren en nazi en racistisch zonder dat het waar is.
.
Racisme is alleen racisme als het slachtoffer gekleurd is en de dader blank?

Rest In Privacy | 04-07-13 | 13:06

Hahahahahaha, jeetje wat een boer zeg. Negertje...... , kan je nagaan hoe dom deze man is , die waarschijnlijk alleen maar kan fietsen.

Lief meiske | 04-07-13 | 13:02

Het woord neger is helemaal niet rascisitsch, dat hebben een stel policor debielen er recentelijk van gemaakt.
Wim Kan een echte PvdA\VARA-man die vertelde in 1 van zijn oudejaarsoptredens een gag over een negerin! Dat was volstrekt normaal.

ZKH | 04-07-13 | 12:54

Een woord kan niet racistisch zijn, ligt altijd aan de context. Had ie nu gezegd dat alle negers lui en ongeïnteresseerd zijn, dan was het racisme.

Bugsy Malone | 04-07-13 | 12:46

Ik zag ze gisteren in het peleton allemaal naar hun portemonnaie grijpen toen die negert voorbij fietsen. Sja, voor je het weet ben je 'm kwijt!

Mufana | 04-07-13 | 12:42

mothersfinest | 04-07-13 | 12:04
Hmmm no. 1 in de wereld van golf ene Meneer Tiger Woods. Rinkelt er een belletje?

psycho_3 | 04-07-13 | 12:34

nu ja, negers kunnen inmiddels schaatsen, tennissen en golfen, dus het lijkt me sterk dat ze niet kunnen fietsen, sterker nog we mogen blij zijn dat ze het blijkbaar nog niet interressant genoeg vinden.

Bamzaaiert | 04-07-13 | 12:27

Oja, en korfbal of volleybal kunnen ze ook niet. Basketballen als de beste, maar korfbal/volleybal...? Neen! Hoe zou dat toch komen? Toch een cultuurding, misschien?
Kijk ook naar de fysieke verschillen onderling bij mensen in de topsport. Denken mensen nu werkelijk dat het voornamelijk een fysiek issue is?

Vip3r | 04-07-13 | 12:13

Negerts konden ook niet schaatsen.
Negerts konden ook niet golfen.
Ik denk zo maar dat over 10 jaar er een egert op de ereplaats kan staan.
Zolang we er één kunen vinden die wil,en doorzet.

mothersfinest | 04-07-13 | 12:04

Vip3r | 04-07-13 | 10:27 | Die server rookt, kan ik helaas niks aan doen.

Je stelt dat cultuur verantwoordelijk is voor het slechte zwemmen des negers, maar je komt ondertussen wel met een stuk tekst op de proppen welke zeer duidelijk de fysische kant van het niet kunnen zwemmen verklaart. Geen mythe dus.

Dank daarvoor!
Willianus Wortelus | 04-07-13 | 10:39 | + 2 -
.
Lees het stukje "andere verklaringen".
Zie ook deze link over het percentage zwarten in Amerika dat leert zwemmen: www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-111...
.
Het is dus wel degelijk voornamelijk een cultuurding, meer dan een fysiek verschil.
En nog eentje: fixpa.wikia.com/wiki/Swimming_and_Race...
.
Dus: Ja, fysiek is er verschil, maar dit is niet zo groot als iedereen doet voorkomen. Het grote verschil is dat ze er niet mee opgroeien. Net zoals schaatsen en langlaufen bijvoorbeeld. Wij Nederlanders zijn toch ook waardeloze langlaufers? Komt dat omdat wij fysiek zo verschillen van de Noren? Nee, omdat niemand dat hier doet, bij gebrek aan sneeuw en bergen. Simpel.
.
Overigens. Veel roepen dat negers zulke goede skeletbouw, kracht en spiermassa hebben. Waarom wordt de Strongman sport dan gedomineerd door blanken? Ik ken één neger die in de top van strongman zat, en dat was O.D. Wilson. Voor de rest zie je ze amper. Ook weer een fysiek verschil, of toch een cultureel iets?

Vip3r | 04-07-13 | 11:58

Het is gewoon de neger omdat het moet van Rutger Castrium!

niksneem | 04-07-13 | 11:57

Nikker Terpstra?

begaajer | 04-07-13 | 11:49

Negers horen niet graag dat ze een neger zijn.

343 | 04-07-13 | 11:48

Ophef om niks. Het is toch een neger?

Claire | 04-07-13 | 11:45

150 jaar slavernij
Zwarte Piet
CD
CP
NVU
Nazisme
NSB
.. en nog wat meer random kreten nogantoe!

Fred Janssen | 04-07-13 | 11:42

@VanBukkem | 04-07-13
Hahahahaha.

Willem van Rood | 04-07-13 | 11:36

Gargamel2012 | 04-07-13 | 11:02 | + 0
Ga me niet wijsmaken dat een groot deel van de zwarte mensen niet een bak vol met vooroordelen over blanken hebben. Zo werkt het nou eenmaal. Zonder vooroordelen zou ons brein oververhit raken en beland je binnen no time in het gesticht. Ik heb ook een vooroordeel over mensen met tattoo's, over mensen met een BMW, over mensen met een kaki-broek, jongeren met een bontkraag, een vrouw achter de kassa, de lokale zwerver, Christenen, Joden, Moslims, Negers, Chinezen etc. Je hebt toch echt een serieuze hersenafwijking als je brein niet alles netjes in groepen ordent. En bij die groepen horen nou eenmaal gemeenschappelijke kenmerken. Zolang je weet dat je brein dit doet en dat je iedereen gelijk behandeld is er niks aan het handje.

Datzegiktoch | 04-07-13 | 11:27

En ik maar denken dat het iemand met een motorpak op de fiets betrof, uit angst voor valpartijen ofzo. Nah ja, moge de beste man een etappe winnen.

Ondergang | 04-07-13 | 11:21

-weggejorist-

ijzere blub | 04-07-13 | 11:21

I woon in Johannesburg, mij noemen ze wit ! Echt kut hoor.

Terug in NL, mag ik het woord zwart niet in mijn mond nemen. En nee ze zijn niet gekleurd, want das nl. een heel ander ras hier.

En Obama, was dat niet de eerste ZWARTE president ?

Kanonskogel | 04-07-13 | 11:19

Een chinees noem je chinees
Een mexicaan noem je mexicaan
Een blanke noem je blank
En een neger noem je neger.
Ik zie hier de discriminatie niet ??
We zijn allemaal mensen, maar ieder van een ander Merk......

Leer hier nu maar mee leven, dat maakt het een stuk aangenamer. Zolang je er maar geen tje achter zet. ( of ze moeten klein zijn)

Het leven is al zwaar genoeg zonder deze flauwekul

Het leven is zwaar | 04-07-13 | 11:18

Tjeempie, wordt er nu al een probleem gemaakt over het woord neger? 64 jaar terug was dat absoluut geen probleem en werd het woord neger in Nederland zelfs gebruikt voor Martin Luther King..

www.youtube.com/watch?v=iqahJG2u6ww

Smorrie | 04-07-13 | 11:16

Gargamel2012 | 04-07-13 | 10:53 |
Wat als 'gewoon' wordt ervaren wisselt van moment tot moment en van plaats tot plaats. Ook is bepalend wie vanuit welke positie spreekt. Als je vandaag de dag iemand een heks noemt gebeurt er niet al te veel, zelfs als een geestelijke een vrouw een heks noemt gebeurt er weinig. Maar in de middeleeuwen kon het op bepaalde plekken gebeuren dat als iemand, vooral een geestelijke, een vrouw beschuldigde van hekserij die vrouw haar leven niet meer zeker was. Het woord heks heeft in onze tijd in zijn algemeenheid geen lading meer waar iemand zich druk over maakt.
Figuren als Paul de Leeuw spelen voortdurend met woorden die op de grens zitten en weten snel van de ene kant van die grens naar de andere kant te springen door op bijna oneigenlijke manier van humor gebruik te maken. Is uiteindelijk een heel goedkope truuk. Theo Maassen ging onlangs zwaar over de schreef en misbruikte humor om de lading van zijn woorden te maskeren.

Schoorsteenveger | 04-07-13 | 11:13

Als een blanke een marathon of sprintwedstrijd wint zeggen we toch ook met zn alle: "Huh een blanke die kan rennen?!?". En als een Turk ontzettend goed kan kaatsen valt ie ook op etc. Als iets buiten het "gewone" is valt het gewoon op. Zo werkt het menselijk brein en maar goed ook anders zouden we bepaalde gevaren niet herkennen (niet racistisch bedoeld!!!)

Datzegiktoch | 04-07-13 | 11:13

@Willem van Rood | 04-07-13 | 10:56
Ja. Ik kijk altijd of mijn fiets er ook tussen zit.

VanBukkem | 04-07-13 | 11:12

@Gargamel2012 | 04-07-13 | 11:02
' Is nu jullie referentiekader nu hevig verstoord?'
Bijna. Leg eerst je lul maar eens op tafel, naast die van Bakita...

Petrus Poortwachter | 04-07-13 | 11:11

Ik heb op de lagere school geleerd dat we over "zwaar gepigmenteerden" moeten spreken. Het is even wennen maar het klinkt toch een stuk beter dan Afro-American of Afro-europeaan.

Pirata piraticus | 04-07-13 | 11:09

Guido | 04-07-13 | 11:02
Over de Jap zegt Lubberdinges het volgende:

"En even later komt er nog eentje van Europcar, die komt er achteraan en dat is die Japanse kampioen. En die zit ook mee voorop. Ja, dat vind ik toch wel verbazingwekkend"

Willem van Rood | 04-07-13 | 11:07

@obapa | 04-07-13 | 10:04
Maar even zonder gekheid; ik denk dat de meeste fietsen in dit land gejat worden door (blanke) junks, voor de verkoop. En een knappe tweede plaats is volgens mij nog steeds voor die kutstudenten. En op de laatste plaats komen mijns inziens pas de allochtonen. (Waarschijnlijk omdat de meeste van hen gewoon niet kunnen fietsen.)
-
En om even terug te komen op die 'brave' studenten: bekijk die fietsen in de fietsenrekken bij de universiteit maar eens. De helft is tenminste één keer overgespoten, ofwel ooit eens een keer gejat.

VanBukkem | 04-07-13 | 11:06

Ik ga nog verder; het is een zwart negertje!
En het rijdt in een spierwitte sport.
Op een een knalrood fietsje.

niksneem | 04-07-13 | 11:05

Wel weer opvallend is dat de negert opgemerkt wordt maar de jap niet, en die reed toch ook vooraan in de kopgroep. Afrikanen hebben er overigens wel meer meegefietst: nl.wikipedia.org/wiki/Abdel-Kader_Zaaf...

Guido | 04-07-13 | 11:02

En oh ja, deze zwarte man kan gewoon zwemmen en fietsen, heb een full-time job met een relatief goed salaris. Ook ben ik niet bang voor honden, eet misschien 1 keer per week kip en eet nauwelijks watermeloen. Is nu jullie referentiekader nu hevig verstoord? Man, man, man...

Gargamel2012 | 04-07-13 | 11:02

Swoearten kunnen wel goed dansen..... maar ze hebben ook vaak veel tijd om te oefenen.

de directeur | 04-07-13 | 11:00

Ze hebben het wel geprobeerd, maar men was al snel door de banden heen omdat ze er steeds brandende halsbanden van maakten.

guurderdanguur | 04-07-13 | 10:59

en de Lub is een boerenkinkel, prima toch?

49 | 04-07-13 | 10:59

Henk lijkt me prima geschikt voor z'n baan als teambuilder. Je moet alleen geen negertjes in je team hebben, dan komt alles goed blijkbaar...

www.teambuildingmetlubberding.nl/

Floris Stempel | 04-07-13 | 10:58

@Bigi Bana Boy | 04-07-13 | 10:45
Tijd dat de Braboneger eens op de wielrenfiets stapt dan.

Art Vandelay Ultor | 04-07-13 | 10:58

@VanBukkem | 04-07-13 | 10:45

Hahaha, heb je die karretjes wel eens gezien?

Willem van Rood | 04-07-13 | 10:56

Japanners kunnen ook niet fietsen... ja joh, want keirin is natuurlijk ook helemaal geen in Japan ontstane fietsdiscipline en is daar zeker ook niet razend populair. Wereldvreemd.

ik haat nicknames | 04-07-13 | 10:56

Henk Lubberding = haat

Bakito | 04-07-13 | 10:56

Ik hoor ongeveer alle vergelijingen: lange slungel, driftkikker, eikeltje, oostblokker en waarom is nedegrtje dan fout.

nl.wikipedia.org/wiki/Neger

Woutie | 04-07-13 | 10:54

Dan kunnen we mensen met Down syndroom dus ook weer gewoon mongooltjes noemen, kleine mensen weer gewoon als dwerg duiden, de wit man is een cracker, red-neck, tokkie of gewoon kaas, vrouwen zijn bitches, homo's flikkers of pootjes en mensen met kanker weer gewoon kankerlijers... iets zegt me dat men dat niet helemaal bedoelt, maar de zwarte man/vrouw moet maar accepteren dat ze ons allemaal negertje noemen en mag eer vooral niets over zeggen. Maar ik zeg 1 keer bleekscheet of cracker en men voelt zich gelijk gediscrimineerd, maar wij hebben de lange tenen... Oh man , oh man...

Gargamel2012 | 04-07-13 | 10:53

Waat! Mag je geen neger zeggen?
Wacht even.
Tien kleine negertjes gingen uit eten langs verre wegen.
Eén stikte in zijn drankje – toen waren er nog negen.
Negen kleine negertjes praatten tot diep in de nacht,
Eén kon niet wakker worden – toen waren er nog acht.
Acht kleine negertjes kwamen op een eiland aangedreven,
Eén zei, dat hij niet verder wou – toen waren er nog zeven.
Zeven kleine negertjes kapten hout met een kapmes,
Eén sloeg zichzelf in tweeën – toen waren er nog zes.
Zes kleine negertjes hielden een honingbedrijf,
Eén werd gestoken door een bij – toen waren er nog vijf.
Vijf kleine negertjes kregen met het recht gemier,
Eén kwam terdege in de knoei – toen waren er nog vier.
Vier kleine negertjes gingen naar zee en zie,
Eén rode haring verzwolg er een – toen waren er nog drie.
Drie kleine negertjes gingen naar Artis mee,
Eén grote beer drukte er een fijn – toen waren er nog twee.
Twee kleine negertjes gingen naar het zonnebad heen,
Eén schroeide de zon een gat in zijn bast – toen was er nog maar één.
Eén klein negertje bleef helemaal alleen.
Hij hing tenslotte zich maar op – dus bleef er toen niet één.

copywriter | 04-07-13 | 10:53

Als ie had gezegd:'Die zwartjoekel had achterin de bus moeten zitten' dan was het waarschijnlijk een zuid-afrikaan met kennis van de wielersport geweest...

Petrus Poortwachter | 04-07-13 | 10:52

Doe niet signaleren dit. Rel-onwaardig. Negertjes zijn negertjes. En kunnen niet fietsen. Wel heul goed hardlopen, da's ook wat.

atje | 04-07-13 | 10:51

Ah, so we got ourselves a niggerguy?

HSVOBW | 04-07-13 | 10:50

They call him Niggaman....

Grijpgraag&deStier | 04-07-13 | 10:49

@Neusvlees | 04-07-13 | 10:39
'Zandnegerts'

VanBukkem | 04-07-13 | 10:47

@Vip3r
Het is nogal anekdotisch: "Ik heb een zwarte vriend die kan zwemmen." Dat artikel van je bevestigt overigens alleen maar dat het zou kunnen dat negerts minder goed drijven. Iets te snel happy gekopiëerd nadat je de eerste alinea had gelezen?

jeanmondo | 04-07-13 | 10:46

Al dat diepe bukken, al die excuses, al die jarenlange schadevergoedingen in de vorm van uitkeringen aan die afstammelingen van slaafjes in één keer teniet gedaan door zo'n uitspraak. *knipoog*

Slome Duikelaar | 04-07-13 | 10:46

Om te wielrennen moet je twee dingen zijn. 1) Boertje 2) Katholiek. Negerts zijn doorgaans geen katholieke boertjes. QED.

Bigi Bana Boy | 04-07-13 | 10:45

@Willem van Rood | 04-07-13 | 10:20
In de aanloop naar de ronde van Burkino Faso worden altijd veel fietsen gejat...

VanBukkem | 04-07-13 | 10:45

Wat is hier noemenswaardig aan?

HSVOBW | 04-07-13 | 10:43

Negers kunnen wel goed rennen...

Verrekte_Mongol | 04-07-13 | 10:41

''.. Negertje, nou negertje.. hij was wel héél donker dus ik noem dat maar een neger. En dat is al verbazingwekkend dat die al op een fiets kunnen rijden.''

Henk zal het misschien niet zo bedoelen, maar het klinkt toch weel een beetje racistisch.. niet?

FuckDeMonarchie | 04-07-13 | 10:41

-weggejorist-

Neusvlees | 04-07-13 | 10:39

Vip3r | 04-07-13 | 10:27 | Die server rookt, kan ik helaas niks aan doen.

Je stelt dat cultuur verantwoordelijk is voor het slechte zwemmen des negers, maar je komt ondertussen wel met een stuk tekst op de proppen welke zeer duidelijk de fysische kant van het niet kunnen zwemmen verklaart. Geen mythe dus.

Dank daarvoor!

Willianus Wortelus | 04-07-13 | 10:39

@Afgeschminkte Bassie | 04-07-13 | 10:29
Nieuws van gisteren recyclen, waarom zou dat nuttig zijn?

rara | 04-07-13 | 10:36

@frank87 | 04-07-13 | 10:13
Maar de vraag is dan; zouden sponsoren daarvan op de hoogte zijn.
Voor hun is hard voortbewegen gekoppeld aan doorzettingsvermogen en dus mentaliteit.
En de algemene gedachten dat donkere mensen bv. niet goed zouden kunnen schaatsen, is er ook zo een.
Tot dat het tegendeel bewezen word. En dan nog roept men heel hard; Uitzondering! En door dat beeld van uitzondering vloeien dan weer uitspraken zoals door Lubberding gedaan zijn.

Welles! Nietes! | 04-07-13 | 10:31

Leuk die aandacht voor het oud-Hollandse boerenracsime van Henk Lubberdink, maar jullie zouden eigenlijk aandacht moeten besteden aan het nieuwe racisme.
Een blanke juwelier meer of minder daar malen ze niet om, maar nu ze elkaar op straat aan het liquideren zijn ... www.at5.nl/artikelen/106466/bijeenkoms...

Afgeschminkte Bassie | 04-07-13 | 10:29

Negers kunnen ook niet zwemmen. www.degroeneman.nl...
Willianus Wortelus | 04-07-13 | 10:01 | + 8 -
.
Je link doet het niet, maar als ik zo de tekst van de link zie: grote onzin. Dat ligt niet aan de lichaamsbouw, maar aan de cultuur. Ik ken iemand uit de antillen die sinds kort heeft leren zwemmen in NL. Zijn vrienden noemen hem nu makamba omdat hij kan zwemmen. Geen van zijn vrienden kunnen zwemmen. Niet omdat ze dat fysiek niet zouden kunnen, maar puur omdat ze het nooit geleerd hebben. Als je het nooit geleerd hebt zul je ook nooit wedstrijden kunnen doen. Het argument dat negers standaard een lager vetpercentage hebben en meer spiermassa doet er niks aan af. Kijk eens naar de blanke zwemmen, die staat daar ook met een vetpercentage van zo'n 7 a 8% met aardig wat meer spiermassa dan de normale mens.
.
Het blijft een hele hardnekkige mythe die maar herhaald blijft worden.
.
Ditzelfde cultuurissue geldt natuurlijk evengoed voor het feit dat negers niet langlaufen of schaatsen.
.
wetenschap.infonu.nl/anatomie/34955-ku...

Vip3r | 04-07-13 | 10:27

prutt_stift | 04-07-13 | 10:21 |
Woorden hebben pas een lading als binnen de systemen waarin die woorden worden gebruikt een lading kan worden overgedragen. Schrap een woord-met-lading en als er verder niks verandert krijgt je er een ander woord-met-lading voor in de plaats.
Voorts krijgen sommige woorden pas lading binnen een bepaalde of zelfs binnen een nauw omschreven context, en hebben ze die lading plotseling niet meer als ze binnen een andere context worden geplaatst.

Schoorsteenveger | 04-07-13 | 10:26

Ik heb weleens gehoord dat negers naar kip smaken. Nu we ook gewoon mogen zeggen dat ze niet kunnen zwemmen en/of fietsen, dan mag dit ook!

prutt_stift | 04-07-13 | 10:25

Negers hoeven niet te kunnen fietsen. Die kunnen heel erg goed hardlopen.

artie | 04-07-13 | 10:24

Lubberding is gewoon een eenvoudige boer maar ik denk niet dat hij het heel verkeerd bedoelt.

LJBrinkhorst | 04-07-13 | 10:24

@harry poster | 04-07-13 | 10:21
Heeft het woord een negatieve lading, of geef jij die er aan?

rara | 04-07-13 | 10:23

Ik moet ineens denken aan Jan Hein Donner, de schaakgrootmeester. Die schreef ooit dat vrouwen niet kunnen schaken. Dat leverde een woedende reactie van een feministe op: "Straks schrijft hij nog dat negers niet kunnen schaken!" Waarop Donner repliceerde: "Deze dame heeft mij niet helemaal begrepen. Negers kunnen best schaken, maar negerinnen niet."

MAD1950 | 04-07-13 | 10:22

watergeus | 04-07-13 | 10:08 | www.youtube.com/watch?v=8rqI8xwXVac :)

Schijnt te maken te hebben met het feit dat negers meer spiermassa hebben en zwaardere botten. Ze hebben minder drijfvermogen.

Er schijnt ooit eens een neger gediskwalificeerd te zijn tijdens de Olympische spelen vanwege het feit dat hij lucht in zijn anus had gepompt voor meer drijfvermogen. Kan dat artikel helaas niet zo snel vinden.

Willianus Wortelus | 04-07-13 | 10:22

Boe!! Razzisme!!! Kamervragen!1@!1!!!

prutt_stift | 04-07-13 | 10:21

Ben tegen het gebruik van het woord. Puur omdat het een negatieve lading heeft en ik wil dat iedereen gelijk is zolang iemand zich maar inzet voor zijn eigen ontwikkeling.

Wat ik wel stuitend vind is dat bij gebruik van het woord door een blanke, de racismekaart direct wordt getrokken. Doet een donkere dit, dan is er helemaal niets aan de hand en kunnen we allemaal rustig doorlopen. Hypocriet met een kapital H. Blijf er nou eens niet in hangen en ga wat maken van je leven.

harry poster | 04-07-13 | 10:21

Ja, ik hoorde het ook, hij zei "negerts".

louis6227 | 04-07-13 | 10:21

Lubberdinges moet eens gaan kijken naar de Ronde van Burkina Faso.

Willem van Rood | 04-07-13 | 10:20

Het is maar goed dat ze in Afrika geen fatsoenlijke wegen hebben en dat de meeste negertjes zich geen racefiets kunnen veroorloven. Want in dat geval kunnen we het wel op onze buik schrijven dat er ooit nog een Nederlander de Tour de France wint.

VanBukkem | 04-07-13 | 10:20

Overigens vindt Zwarte Piet dat de negerwielrenner een teken van koloniale verhoudingen is. De neger als waterdrager, dat kan natuurlijk niet.

rara | 04-07-13 | 10:19

Heerlijk. Deze man is gewoon eerlijk. Geen krampachtig politiek correct gelul. Heeft niks met racisme te maken.

Sytsevandekameleon | 04-07-13 | 10:19

@yamahaha | 04-07-13 | 10:10
Jah. En sporten waarbij je vaak JIHAAAA moet roepen.

An die ARBEIT | 04-07-13 | 10:19

Kijkt er iemand nog de beste drugsgebruiker competitie nog? Ze niet langzamer gaan fietsen dus niets veranderd.

Rest In Privacy | 04-07-13 | 10:18

Hoe de fuck moet je ze dan noemen ?

world famous | 04-07-13 | 10:16

Krijgen we nu een dagelijks tourtopic voor onze kiezen, of gaan we ooit nog eens een poging doen to take over the world?

* | 04-07-13 | 10:16

Pas maar op als je langs de weg staat en bananen uitdeelt aan de renners.

Detlev Tarnowitz | 04-07-13 | 10:16

De hamvraag is natuurlijk: Moet ie ook knechten voor zijn witte kopman?

Mammeloe | 04-07-13 | 10:16

Toch mooi dat negerts ook mee mogen doenntgenwoordig. Kunnen ze bij bergetappes achter in de bus.

guurderdanguur | 04-07-13 | 10:15

Nou nou, hoop heisa om niets. Gewoon gebruikmakend van de raciale aanduiding. Dat iedereen en masse in de 'mag-nie-reflex'schiet zegt meer over de huidige staat van de maatschappij dan over hetgeen Henk Lubberding hier ter berde bracht. Verder heeft ie natuurlijk gewoon gelijk, wanneer heeft een zwaar gepygmenteerde wielrenner eens wat klaargespeeld?

prillewipperdewap | 04-07-13 | 10:15

Maar waar is die rel dan, behalve in het zoveelste hysterische stukkie van Van Leeuwen?

Djong | 04-07-13 | 10:15

Neger = ok, maar Negertje is kleinerend, zou ik als blanke ook niet willen, blankertje oid genoemd worden.

Thies | 04-07-13 | 10:15

-weggejorist-

ijzere blub | 04-07-13 | 10:15

@Dmitri Dmitrievitsj | 04-07-13 | 10:07 | + 1 -
De mijne ook, maar hier komen ze er niet in! Over my dead body! Die negers komen met negen tegelijk. Dat is echt teveel voor haar. Brrrr, moet er niet aan denken..

Freakster1986 | 04-07-13 | 10:14

Dus als negers elke 20 seconden zichzelf neger noemen in rapmuziek is het ok. Als een klompendrager een neger een neger noemt is het een schande. Het wekt zijn verbazing dat ze kunnen fietsen omdat je vrijwel nooit negers in het peloton zien. Mug, olifant... schrijf iets over Monsanto en hun patent op groenten of zo? Dat lijkt mij van groter belang dan de uitspraken van Henk Lubberdink.

War On Errorism | 04-07-13 | 10:13

@Welles! Nietes! | 04-07-13 | 10:06
Er zijn bepaalde groepen negers(de genetische verschillen tussen Afrikaanse dorpen is vaak groter dan tussen Europese landen), die inderdaad harder en verder rennen omdat ze genetisch bepaald lichte voeten hebben.

Dat gaat niet helpen bij fietsen.

frank87 | 04-07-13 | 10:13

Weet je wat ik schande vind? Dat jullie reclame maken voor die peperdure oplichtersverzekering FBTO. Die eikels vergoeden zelfs niets meer als bij een bepaalde behandeling, waar je wel voor verzekerd bent, de verkeerde schoenen draagt omdat "het niet in de voorwaarden staat" ( <- over-gedramatiseerd voorbeeld).

Eigen bijdrage is er ook torenhoog. Volgend jaar ben ik weg bij FBTO. Reisverzekering van de ANWB is stukken beter!

LangeTijdGeleden | 04-07-13 | 10:12

Lubberding had minimaal die Japanse kampioen ook spleetoog kunnen noemen. Maar toen was ie al verbaal gecorrigeerd door z'n collega zonder dat hij er zelf erg in had.

Welles! Nietes! | 04-07-13 | 10:12

Lubberdinges is op zijn eigen hoekige wijze van uitdrukken eigenlijk het stereotype van de Gutmensch. Het komt er beroerd uit, maar hij wil het zo goed bedoelen.
Een neger op een racefiets, "Ik vind dat wel mooi en bijzonder". Hij pleit bijna voor een kleurlingenquotum in de Tour. Een neger omdat het moet.
Eigenlijk wel grappig, taal rechtsig, inhoud linksig.

Schoorsteenveger | 04-07-13 | 10:12

Als negers echt mee gaan doen, hebben de blanke renners nog meer doping nodig om alles bij te kunnen houden.

Kim Philby | 04-07-13 | 10:11

@duitse herder | 04-07-13 | 10:09
Daarom zijn asperientjes ook wit en niet zwart..
Anders werken ze niet.

plaszak | 04-07-13 | 10:11

In Nederland is negeren de beste oplossing.
/2e kamer

Jan Passant mk2 | 04-07-13 | 10:11

@An die ARBEIT | 04-07-13 | 10:09
Aziaten zijn dan weer veel beter in iphones in elkaar friemelen.

yamahaha | 04-07-13 | 10:10

Heeft Lubberdink al sorry gezegd voor het slavernij verleden?
Anders heel teleurstellend.

plaszak | 04-07-13 | 10:10

Sinterklaas spitste zijn oren.... en nu?

Mr_Pikibelly | 04-07-13 | 10:10

Schande, het zijn afro-europeeanen!

Knappe snuiter | 04-07-13 | 10:10

Henk komt uit een omgeving waar negers en Aziaten nog een bezienswaardigheid zijn waar het dorp voor uit loopt. Ik snap die man wel.

brutus68 | 04-07-13 | 10:10

Zijn dat niet de voorloper van onze rifjongere?

Deltajukebox | 04-07-13 | 10:10

Negers kunnen ook niet werken...

duitse herder | 04-07-13 | 10:09

Te hard van zijn fiets gevallen

ghjkl | 04-07-13 | 10:09

Ja, enigszins ongelukkige woordkeuze in de ogen van de meesten, maar wat hij zegt klopt: Negers en Aziaten doen het over het algemeen minder goed in het wielrennen, net als dat blanken moeite hebben met basketbal.

Don't get your panties in a bunch.

An die ARBEIT | 04-07-13 | 10:09

@Willianus Wortelus | 04-07-13 | 10:01 |
Enith Brigita en Antony Nesti zwemmen harder dan jou.
Of is je echte naam Pieter?

watergeus | 04-07-13 | 10:08

Hij heeft toch gewoonweg gelijk. Het wordt anders wanneer hij "zwarte" of "nigga" gaat zeggen.

psycho_3 | 04-07-13 | 10:07

@Freakster1986 | 04-07-13 | 10:06
M'n zus lust wel pap van die negers.

Dmitri Dmitrievitsj | 04-07-13 | 10:07

Politiek correcte journalist krijgt zowat een beroerte. +1

Not Muhammad | 04-07-13 | 10:06

Er zal misschien een sponsor zijn geweest die heeft gedacht; als negertjes hard kunnen rennen zonder doping, zullen ze ook wel hard kunnen fietsen zonder doping.
En dat is Lubberginges misschien wel ter ore gekomen.
En daar is waarschijnlijk alleen het woord negertje van blijven hangen, en dat heeft ie gebruikt. So what!

Welles! Nietes! | 04-07-13 | 10:06

@Dmitri Dmitrievitsj | 04-07-13 | 10:04 | + 0 -
Nou, wat jij wilt. Die negers zijn niet te vreten.

Freakster1986 | 04-07-13 | 10:06

Omdat iedereen achter de A50 de dingen zegt zoals ze zijn.
Teambuilding met Lubberding, vooruit lamme zak hou op met janken anders kom je er nooit.

durfniet | 04-07-13 | 10:06

Negers verkopen de fiets meestal gelijk door. Misschien ligt het daar aan.

hamertje | 04-07-13 | 10:06

Chris Froome heeft het fietsen overigens van een neger geleerd. Just sayin'.

Dmitri Dmitrievitsj | 04-07-13 | 10:05

Gewoon m&#822;a&#822;n&#822; &#822;e&#822;n&#822; &#822;p&#822;a&#822;a&#822;r&#822;d&#822; negerT en fiets noemen.

Simon de Danser | 04-07-13 | 10:05

Het klinkt inderdaad wat raar, maar als ie het over een zwarte en een jap had gehad was het ook niet best geweest.

Tsjernodebiel | 04-07-13 | 10:05

Tja, niet politiek correct uitgedrukt dus racist!
Terwijl hij niet niets verkeerd zegt; wanneer heeft voor het laatst een neger een rol van betekenis gespeeld in de Tour?

Hij zegt ook niet dat ze niet kunnen fietsen OMDAT ze een neger zijn, maar concludeert gewoon dat er amper negers zijn die meefietsen in het peloton.

Much ado about nothing dus.

Absoluut niet waar | 04-07-13 | 10:05

"Het is dan verbazingwekkend dat die op een fiets kunnen rijden"

yamahaha | 04-07-13 | 10:04

@Freakster1986 | 04-07-13 | 10:03
Die lekkernijen (niet echt) noem ik altijd negers. Want negerzoenen is racistisch.

Dmitri Dmitrievitsj | 04-07-13 | 10:04

Over 150 jaar excuses aanbieden voor deze uitspraak!

Kapitein_Koek | 04-07-13 | 10:04

Mag hij dat zo zeggen? Ja, dat mag hij zo zeggen.

geylegerrit | 04-07-13 | 10:04

Ik woon ook nog in een gebied waar we onze fiets binnen zetten als er een neger langskomt.

obapa | 04-07-13 | 10:04

Oh god, racisme kaart wordt getrokken in 3,2,1...
-
Noem die kussentjes ook nog steeds nergerzoenen. Kom maar op met die kaart. Negertjes! Wel elkander nigger/nigga noemen en stoer doen in rapvideos, maar als een blanke die woorden in mond neemt.... dan is de wereld ineens te klein. Kamervragen! Tief eens op.

Freakster1986 | 04-07-13 | 10:03

Komkommertijd op de redactie?

rougie | 04-07-13 | 10:03

Waar hebben ze die man 150 jaar verstopt? Zo puur en onversneden krijg je je racisme nergens meer!

Godsammekraken | 04-07-13 | 10:03

White men can't jump. Nou en?

ikdenkwat | 04-07-13 | 10:03

Het is toch ook een neger(tje)?
Henk benoemt op z'n plattelands gewoon de dingen zoals ze zijn.

Mark Smith | 04-07-13 | 10:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl