Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alleen nazi's kopen niet bij 't MKB

mkb534.pngHet gaat slecht met de eenmanszaken en de MKB'ers. De onder bizarre regeldruk lijdende ondernemers en winkeliers gaan sneller op de fles alsdat ze failliet kunnen gaan. Tijd voor een ommezwaai, tijd voor de emo-kaart. Denk om de kinderen, denk om de hypotheek, denk om de cavia. Het MKB is zielig, maar dan echt. Onze middenstand gaat kapot, en die van de ZARA is al rijk genoeg. Doe toch mee, leeg uw portemonnee bij het MKB! (via)

Reaguursels

Inloggen

Euhhh,
Koop niet efficient want inefficiente mensen zijn zieliger?

hotmint | 24-06-13 | 22:02

een twee drie vier

U zegt nu Nee,
U zegt nu Nee,
Maar u stemde VVD!

Hatsjikidee!

oplichter | 24-06-13 | 20:48

Plus het feit dat dit soort zaken een stad sfeer geven.
4 Mediamarkten in één straat net als in 020 is toch om te huilen?
Voor de rest moeten mensen zelf weten wat ze waar willen kopen.

mothersfinest | 24-06-13 | 20:38

Waar ik woon zijn de "zielige" MKB'ers vaak zaterdagen en maandagen dicht, geven weinig service, zijn niet bepaald vriendelijk, zijn veel duurder dus waarom zou ik mn geld daar uitgeven als ik bij de grote ketens en online goedkoper uit ben?
Moet wel zeggen dat de mensen van de enige Turkse buurtsupermarkt wel aardig zijn, altijd lachje, praatje, goede service en goede kwaliteit, daar ga ik wel graag naar toe.

jadajada | 24-06-13 | 20:24

Zolang de consument steeds minder te besteden heeft, gaan ze op koopjes jacht. Dit betekend helaas dat alle kleine bedrijven zullen afsterven. Zij kunnen het hoofd financieel niet boven water houden, omdat zij overal de hoofdprijs moeten betalen. (Geen bulk inkoop) Maar ook door de overheid enorm op kosten worden gejaagd. Datzelfde geld voor al die goedkope prul uit china. Hier kan een Nederlands bedrijf onmogelijk mee concureren.

Het leven is zwaar | 24-06-13 | 18:11

Is wel waar. En daaron laat ik, indien mogelijk, de slager in de supermarkt altijd persooblijk mijn plakjes ham snijden. Bezig houden dat winkelpersoneel, anders vliegen ze de laan uit en wordt straks alles machinaal verpakt (=nog meer voor de bestuursvoorzitter en weer iemand in de bijstand. Help elkaar, koop arbeidsintensieve waar!

VanBukkem | 24-06-13 | 16:29

CornFlakey | 24-06-13 | 14:23
Onzin. Ik werk bij een boekhoudkantoor voor het MKB en er zijn zo veel MKB'ers die ver boven hun stand leven met geld dat ze helemaal niet hebben. Dikke wagens, een groot vrijstaand huis met sauna en jacuzzi, peperdure business seats bij voetbalclubs etc. Velen zitten tot hun nek in de schulden en dat alleen maar om het mannetje uit te kunnen hangen bij de plaatselijke rotary club. Er is maar één slecht kwartaal voor nodig en ze kunnen met hun gezin aansluiten in de rij bij de voedselbank. Het is pure waanzin.

Rest In Privacy | 24-06-13 | 16:10

BellaBella | 24-06-13 | 10:14 | + -11
Behalve met het Ideal verhaal ben ik het met je eens. Ik had een paar jaar terug een inspecteur van belastingen over de vloer die mij vertelde dat veel mensen een eigen winkel beginnen omdat ze nergens worden aangenomen. Vanwege geen lagere school kennis en ervaring of gewoon niks kunnen. Zie de belwinkeltjes, snackbars, horeca, minisupermarktjes, kleine webwinkels en slechte franchise constructies. De reden van bezoek van de belastinginspecteur was dan ook om starters voor te lichten omdat het bij starters vaak misgaat. Ik was toen startende ondernemer. veel doen maar wat en snappen het woord service niet. De goede daargelaten. Maar ook ik ben hierin heel selectief geworden.

Amano | 24-06-13 | 15:57

@CornFlakey | 24-06-13 | 14:23

Nonsens. Hier op het bedrijventerrein staan de dikke bakken bij de MKB'ers. De parkeerterreinen bij de grote ondernemingen zijn gevuld met instapgolfjes en -fordjes. Een 911 in de lease kost je al snel EUR 1600,- p/m en een bijtelling van 27k p/j. Zelfs de VP hier, toch een 3 ton bruto baan, rijdt een 523. van 55k en daar moet-ie 5 jaar mee doen.

Biff Eagleburger | 24-06-13 | 15:07

@ Kim Philby | 24-06-13 | 11:27
Ik vermoed dat je niet goed opgelet hebt. Die dikke Porsches, Audi's en Mercedessen enz., zitten bij de managers bij de banken, ziekenhuizen, woningbouwcorporaties, beursgenoteerde bedrijven, verzekeraars, grote administratiekantoren, financiële organisaties, omroepen enz.

Komt natuurlijk wel voor, maar je vind ze vrijwel niet bij de MKB'ers. Vraag het maar eens, als je het volgend dik voertuig tegenkomt.

CornFlakey | 24-06-13 | 14:23

Veel hardwerkende MKB'ers verdienen echt wel steun, maar anderen hebben consumenten jarenlang een dikke middelvinger gegeven met hun absurde marges en kutservice. Dan moet je er ook niet raar van opkijken als je klanten opeens geen medelijden met je blijken te hebben zodra de vette tijden zijn afgelopen.

Rest In Privacy | 24-06-13 | 14:23

@ BellaBella | 24-06-13 | 11:17
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Je zegt "ik doe ook per definitie geen zaken met internetbedrijven waar ik uitsluitend met 'ideal' kan betalen; dat is een standaard die in het nadeel van de consument is".

Een betaling via Ideal is gelijk aan een banktransactie. Sommige webwinkels rekenen een paar cent meer omdat zij dat ook kwijt zijn aan hun abonnement.

Betaal jij dan liever met credit card (eigelijk debiet card), of met PayPal? Beide vragen een behoorlijk grote marge, gemiddeld zo'n 3%. Dat zie je niet, als koper, maar als verkoper gaat er dus 3% van je marge af.

Kortom, iDeal is dus voor de consument het beste systeem. Zoek het maar op.

CornFlakey | 24-06-13 | 14:09

wasmachine gekocht bij een mkb in mijn plaats. Was alleen maar via de speciaal te krijgen.

Was toevallig met een vriend me naar de mediamarkt. Stond dezelfde type wasmachine 100 euro goedkoper maar. exclusief bezorging en aansluiting. Total bedrag bij de mediamarkt kwam hoger uit.

Blij dat ik de locale mkb met deze aankoop gesteund heb en ik was voordeliger uit.

Kabelprijzen zijn hoog in nederland. PRinter krijgje gratis maar de kabel daar wordt de marge op gemaakt. Webshops halen ze gewoon uit china en dan kan ik de webshops ook passeren. Dat doe ik ook.

Brood bij de echte bakker, groente bij echte groenteboer en vlees bij een echte ambachtelijke slager. Nooit je smaak laten verpesten door ah of zijn conculega's

dolffie | 24-06-13 | 13:54

@ Fatwabuster | 24-06-13 | 10:21
De consument moet in deze barre tijden inderdaad keuzen maken.

Je kan echter keuzen maken die je lot beter of slechter maken. Je korte termijn beslissing om voor de laagste prijs te gaan bij de grootste leverancier of op Internet zal je op lange termijn nekken. En je kinderen, indien aanwezig.

Prijs is een belangrijk criterium, maar altijd voor de laagste prijs te gaan zorgt voor een "race to the bottom". Na de prijzen volgen de salarissen, daarna faillissementen, daarna werkeloosheid.

CornFlakey | 24-06-13 | 13:46

Kim Philby | 24-06-13 | 10:57
Het komt wel eens voor dat er slecht MKB'ers zijn, die het niet goed doen richting klanten, en het komt ook wel eens voor dat MKB ondernemers rijk worden van hun bedrijf. Het overgrote deel van de MKB'ers zijn dat echter niet. Ze werken hard, geven een goede service en houden er vervolgens niet veel aan over.

Waar het om gaat is hoe de economie werkt, en hoe welvaart vandaan komt, en wat voor soort wereld je in de toekomst wil hebben.

Grote bedrijven zijn zonder uitzondering slechts financiële spelletjes voor de bewindslieden, commissarissen en aandeelhouder. Het product of de klant doet er echte helemaal niet toe. In de periode van opkomst en marktaandeel verkrijgen is het voor ze nodig om een goede service te leveren en goede prijzen. Zodra ze marktaandeel hebben en de concurrent weg is, tonen ze hun ware gezicht. Prijzen gaan omhoog en service omlaag.

Grote bedrijven hebben wat financiën betreft ook geen thuisland. Ze stallen het geld waar ze het minste belasting of het hoogste rendement kunnen krijgen. Het geld vloeit niet meer terug naar jou of jouw werkgever.

Lees maar eens op het Internet over het drama dat Wall-Mart heet. Alle leveranciers gaan failliet wegens uitknijpen, en alle dorpen en steden waar ze zich vestigen worden armer doordat werk bij de lokale MKB word vervangen door werk als vakkenvuller.

Kopen op het Internet lijkt misschien aantrekkelijk, maar als je dat doordenkt tot zijn logische conclusie, zal je zien dat er over een paar jaar nog maar een paar Internet bedrijven zijn, de grootste waarvan Amazon. Ook zo'n mooi voorbeeld: Aandeelhouders pompen er veel geld in. Geen winst in 10 jaar. Concurrentie valt weg, prijzen gaan omhoog, nu makens ze voor het eerst winst. Alle geld naar de VS. Nederlandse economie verarmt.

Ik weet niet waar je werkt, maar het is vrijwel zeker dat als iedereen op Internet gaat kopen, ook jouw werkgever in moeilijkheden zal komen, en jij dus ook.

Je schept de wereld meer met waar en wat je koopt dan met stemmen.

CornFlakey | 24-06-13 | 13:39

Empereur Albert Heijn en de prinsen Deka, Aldi, Bas, Mediamarkt, Quantum etc hebben de macht in Nederland al lang geleden overgenomen. Koning Wimaximex heeft het er maar druk mee, met hun directeuren en aandeelhouders op de paleiselijke koffie uitnodigen.

dedeurs | 24-06-13 | 13:34

Volgens mij heeft MKB te lijden onder de verhoogde BTW, en wie was daar daar ook al weer verantwoordelijk voor?
*hint: het was NIET Wilders*
necrosis | 24-06-13 | 10:06 | + 90

Maar die is dan weer verantwoordelijk voor een heleboel andere verwerpelijke zaken.

giggity | 24-06-13 | 13:17

Ik koop bijna alleen nog maar zaken online, en dan vaak in het buitenland. Dan maar een nazi, maar zeker geen dief van mijn eigen portemonnee.
StijlvolRechts | 24-06-13 | 10:03 | + -2

Uiteindelijk ben je dat dus wel. Alleen dat had je even nog niet begrepen.

giggity | 24-06-13 | 13:14

Ik weet wel betere goede doelen dan het MKB, als ze het niet redden op de vrije markt is het jammer maar helaas.

lompe smurf | 24-06-13 | 13:04

@ZDEV | 24-06-13 | 10:02 | + 112
"Eens. Het MKB is de motor van de economie.
Spendeer daar uw moneten, niet aan ketens met buitenlandse investeerders".
Als een mkb-er al zijn produkten uit het buitenland importeerd, ben je economisch gezien slechter af dan een keten die wel lokaal inkoopt.

alcor | 24-06-13 | 12:54

Bij ieder van ons zit wel een steekje los. Maar met het bolletje wol van @BellaBella zijn minstens honderd katten aan de loop gegaan.

Peyronie | 24-06-13 | 12:51

BellaBella | 24-06-13 | 11:52
502.716. And counting.
BellaBella | 24-06-13 | 11:55

Tja, dat krijg je als je 'Opa' geen Nederlander was. Hier in Nederland schrijven we gewoon zelfstandige naamwoorden met een kleine letter.

Kies maar weer een andere nickname en probeer wat meer inhoudelijker te reageren. Smakelijke lunch gewenst.

Jos Tiebent | 24-06-13 | 12:51

BellaBella | 24-06-13 | 11:52 |

M'n Opa, m'n Opa, m'n Opa
Niemand zo aardig als hij
M'n ouwe Opa, m'n ouwe Opa
Niemand zo aardig als hij

Valt me nog mee dat je Ik, Mij en Mijn niet met een Kapitaal schrijft.

Met je parmantige, anachronistische, zelfoverschattende, nepadellijke dédain en je neerbuigendheid naar alles en iedereen die een beetje moet ploeteren om het hoofd boven water te houden.

En niet te vergeten je hoogleraar, je borstklopperij, je vermeende alwetendheid en boekjeswijsheden.

Je moet wel extreem lijden aan een gebrek aan zelfvertrouwen, dat je hier dag en nacht op theatrale wijze je vermeende gewichtigheid moet etaleren.

Denk je nou werkelijk dat wat meer intelligente mensen jou nog serieus nemen?

Therapie helpt weliswaar niet altijd, maar ik zou het toch eens proberen.

Peyronie | 24-06-13 | 12:42

MKB stemt VVD. Dat is niet alleen een ongeschreven wet, maar ook zoiets als een huiSSregel.

Van Dikhout | 24-06-13 | 12:37

MKB'ers overleven alleen als ze een rijk assortiment hebben of goede service bieden. Alle platenzaken gaan kapot, maar niet de speciaalzaken. Als je normale service wil voor je wasmachine koop je die niet bij Mediamarkt. Helaas zijn in de sector 80 van de 100 producten zo goedkoop dat service er überhaupt niet meer toe doet. Apparaat kapot, gewoon een nieuwe kopen.
Echt fatsoenlijk brood is overigens alleen verkrijgbaar bij de bakker.

LJBrinkhorst | 24-06-13 | 12:28

-weggejorist-

simonsniep | 24-06-13 | 12:26

>2013 waarderen we steeds meer de Ambacht boven het massa product. Ergeren we ons aan de superlatieven. Probleem is onze NL bedrijven waar een Sales manager, Marketing manager, Office manager, Inkoop manager, productie manager allen met eigen laptop en auto vd zaak een product maakt/verkoopt geproduceerd door vaklui die juist ontslagen worden want onder aan de ladder. Zitten thuis en met tranen in de ogen zien ze onze lokale nationale trots verder naar de kloten gaan. Managers vriendjes houden elkaars handen boven het hoofd doch in het zand. Mentaliteits- verandering door REVOLUTIE lijkt is m.i enige oplossing.

Cavelier | 24-06-13 | 12:25

Verplicht ergens kopen riekt naar een communistische plan economie, dus in stand houden van inefficiënte bedrijven, waaronder in het algemeen ook de kleine middenstanders.

KarelMarks | 24-06-13 | 12:18

BellaBella | 24-06-13 | 11:52

Nobel? Om heel eerlijk te zijn: ik heb een hele duistere particuliere gedachtenwereld. Maar daar laat ik nooit iets van merken.

Magdatkandat | 24-06-13 | 12:16

Hmm, was die "horrordierenwinkel" met al die dode dieren in Rotterdam ook niet een eenmanszaak? Niet dat ik hiermee iets wil insinueren, maar voor het in perspectief plaatsen.... just saying.

vmbo-plutser | 24-06-13 | 12:11

Kim Philby | 24-06-13 | 11:39 | + 0

Misschien is dat wel een realistische prijs en zijn de
koopjes niet voor niets koopjes, want ze kosten banen.
Banen die juist nu hard nodig zijn.

Uw uitgaven vloeien vervolgens niet terug in de economie van Nederland. Uw uitgaves hebben dus indirect invloed op uw eigen situatie.

Wanneer dit structureel gebeurt investeert u in buitenlandse economieën. In het uiterste geval kennen we dalijk slecht 10 leveranciers. Amazon en consorten.

winnertakesitalll | 24-06-13 | 11:59

HSVOBW | 24-06-13 | 11:46

Waarde entrepeneur, ik moet je helaas hetzelfde antwoord geven dat mijn ouwelui mij ook altijd geven als ik m'n racefiets uit 1982 wil vervangen: Maar jongen, het staat vast.

Magdatkandat | 24-06-13 | 11:56

@antilinks | 24-06-13 | 11:42
502.716. And counting.

BellaBella | 24-06-13 | 11:55

@CornFlakey | 24-06-13 | 10:59
:-)

BellaBella | 24-06-13 | 11:54

Ondertussen laat de Staat der Nederlanden het kroningsboek (vanaf september gratis in elke boekhandel) fijn in Duitsland drukken. Boycot!
zeg maar jansen | 24-06-13 | 10:33

Dit laat nu juist zo duidelijk zien hoe triest het gesteld is met sommige Nederlanse bedrijven (of bedrijfstakken, zoals in dit geval de drukkerijen). Blijkbaar krijgen ze het niet voor elkaar beter en goedkoper te produceren dan de Duitsers, dus hebben ze zelf een probleem.
Het gunnen van zo'n opdracht moet gedaan worden op basis van een goede prijs/kwaliteit verhouding, niet op basis van medelijden/vriendjespolitiek!

Ingeniero de Montes | 24-06-13 | 11:53

spanarchist | 24-06-13 | 11:22

Als het MKB niet meer bestaat ben jij aan de beurt! Je bent dan immers afhankelijk. Of ze gaan het zelf importeren dat heb ik van dichtbij ook al meegemaakt.

doskabouter | 24-06-13 | 11:53

@BellaBella | 24-06-13 | 11:52
-t, excuses.

BellaBella | 24-06-13 | 11:53

@Magdatkandat | 24-06-13 | 11:39
Dank u voor uw vriendelijke antwoord. Ik wens u al het goede toe; u lijkt mij een nobel mens. Daarvan zijn er slechts weinigen. Ook ik heb het nodige te danken aan mijn voorvaderen, in het bijzonder aan mijn Opa en zijn vader, waardoor ook ik me geen zorgen moet maken in financiele zin. Ik moet bekennen, ik ben wel meer verdorven dan u, want ik werk wel met winstoogmerk. Nadrukkelijk. Het is wat mijn Opa me op zijn sterfbed opdroeg: laat niet vergaan wat mijn vader en ik hebben opgezet, maar breidt het uit. Ik was niet de eerste van wie mijn Opa dat wilde, overigens, maar de rest van de familie is een andere kant op gegaan. Dat terzijde: het is om die reden dat ik zo goed begrijp wat al die prutsmkb-ertjes verkeerd doen: ik had een goede leermeester, Opa.

BellaBella | 24-06-13 | 11:52

Het MKB verleent geen service en kennis en de klant is geen koning.

frisenfruitig | 24-06-13 | 11:48

Het MKB stemt waarschijnlijk in meerderheid op de VVD en dat is een beetje dom. De VVD is van hetzelfde laken en pak als PvdA, CDA, CU, D66, GroenLinks etc.

frisenfruitig | 24-06-13 | 11:46

Magdatkandat | 24-06-13 | 11:39 | + 1 -
Maak mij gelukkig en leen mij geld uit met 0% rente om mijn onderneming van de grond te krijgen.

HSVOBW | 24-06-13 | 11:46

BellaBella | 24-06-13 | 11:37
Mijn mening moeten bewijzen?? Nou komt ie dan:
Ik vind dat!

antilinks | 24-06-13 | 11:42

BellaBella | 24-06-13 | 11:23

Dank voor uw zorgen. Het is waar, ik doe zelf mijn belastingaangifte. Dat kwam zo: mijn vorige mannetje, een golfmaatje, kreeg drie dagen voor de deadline een midlifecrisis of althans opvliegers, ingegeven door de omstandigheid dat hij gay bleek te zijn, iets wat al 40 jaar goed ging maar nu dus niet meer. Ik ben het toen zelf maar gaan doen en, omdat ik toch bezig was en hij in de kreukels lag, ook voor hem. Machtigmooi wat je kan leren in een paar uur.
Nu, over de hoest van uw vrouw. Dat zou ik moeten uitbesteden. Ik heb wel een paar ingangen in die branche - voor een goede fles Cognac bent u morgen aan de beurt.
Voor de rest ben ik financieel tamelijk onafhankelijk, dus ook geestelijk. Dat is niet mijn verdienste maar van mijn voorvaderen. Om het goed te maken met de maatschappij werk ik min of meer zonder winstoogmerk. Ongelofelijk hoeveel werk je dan krijgt. En ik heb er plezier in, da's ook belangrijk. er is niets mooier dan anderen gelukkig te maken.

Magdatkandat | 24-06-13 | 11:39

winnertakesitalll | 24-06-13 | 11:35 | + 0 -
Maar waarom zou ik dat doen als ik daar word uitgeknepen en bedonderd?

Zolang de grote jongens dezelfde producten tegen lagere prijzen aanbieden hoeven ze van mij niet om te vallen, hoor. Integendeel.

Kim Philby | 24-06-13 | 11:39

Laatst ook gehoord van een mede - ondernemer, omdat 3 grotere concurrenten hadden geklaagd over zijn laagste prijzen (die hij kon aanbieden via internet) voelde de leverancier zich maar genoodzaakt om de samenwerking met de internet ondernemer stop te zetten. Dit heeft hem veel juridische rompslomp opgeleverd, maar uiteindelijk wel gewonnen. Geloof me, als jij een succesvolle webshop probeert op te zetten, wordt je eerst met alle macht tegengewerkt door de grote corporaties en anders wordt je maar uit gekocht onder grote druk. De zakelijke wereld is ook niet altijd even redelijk, maar dat zien de consumenten niet. Factor 2.0 is nog steeds doodnormaal in de sector en dat hoeft niet. Ik probeer als kleine ondernemer de kosten zo super laag te houden, zodat ik ook minder winstmarge nodig heb om te blijven bestaan. Dit wordt echter niet altijd beloond.

EendmetzwakPootjeuh | 24-06-13 | 11:38

@antilinks | 24-06-13 | 11:27
Mijn oude hoogleraar ramde het er bij ons in: 'wie stelt moet bewijzen'. Dat doet u niet. Daarmee had u zich deze bitjes en bytjes kunnen besparen.

BellaBella | 24-06-13 | 11:37

Tja,zolang het mkb(uitzonderingen nagelaten) gezellig op de partijen stemmen die vijf maal daags richting brussel en mekka bidden,heb ik er totaal geen medelijden mee en kunnen ze van mij aan het spreekwoordelijke gas.

komtdatschot | 24-06-13 | 11:36

Wanneer de consument massaal keuzes gaat maken om enkel bij Nederlandse bedrijven of het mkb te kopen dan vallen de "grote jongens" binnen no-time om.

winnertakesitalll | 24-06-13 | 11:35

@Jos Tiebent | 24-06-13 | 11:12
Dank voor uw ongebreidelde scheldkannonade. Dat terzijde: het probleem is niet ik die het per uw premisse *niet* begrijpt: het probleem is de 99% van al die 'hoogopg'lijde' 'kennistalenten' (zoals u?), waar nederland het mee moet doen, die het allemaal *wel* schijnen te begrijpen. Als die het nou eens niet zouden begrijpen, dan zou het in nederland een stuk beter gaan.

BellaBella | 24-06-13 | 11:34

@seven | 24-06-13 | 10:49

Het is een Evoque. Glanzend zwart met leer en zo'n glazen dak.

Biff Eagleburger | 24-06-13 | 11:31

@Topperke | 24-06-13 | 11:07
Niet.

BellaBella | 24-06-13 | 11:29

DikkeLeo | 24-06-13 | 11:22 | + 0 -
"Maar een vetpot hoef je niet (meer) te verwachten...."

En terecht.
Het heeft een tijd geregend met dikke Porsches, BMW's en Audi's bij ondernemers die verder niet uitblonken in hun speelveld. Er klopte iets niet en dat is nu rechtgetrokken. Zoals 't heurt.

Kim Philby | 24-06-13 | 11:27

BellaBella | 24-06-13 | 11:06
Met deze tegel heb je jezelf in 1 klap gediskwalificeerd als volwaardige discussiepartner.

antilinks | 24-06-13 | 11:27

@DutchLibertarian | 24-06-13 | 10:57
U mag van mij aannemen dat ik er iets van schijn te weten. Ik heb er zelfs eens boekjes over geschreven. Die worden nog steeds voorgeschreven, trouwens. Ik meen daaruit af te leiden dat het niet zo is dat ik er *helemaal niets* van af weet. En ik denk dat ik daarmee een volle laars voorloop op u. Vermoed ik.

BellaBella | 24-06-13 | 11:26

Waar doet de ondernemer van het briefje in kwestie trouwens zijn eigen boodschappen? Of gaat ie misschien incognito de AH en MM in en hanteert hij een valse naam bij Bol.com?

Kim Philby | 24-06-13 | 11:25

@Magdatkandat | 24-06-13 | 10:50
U lijkt me een sympathiek persoon. Doet u ook belastingaangiftes? Oh ja, en mijn wederhelft heeft last van een vastzittende hoest, zou u daar nog even naar kunnen kijken? Dan schenk ik u nog een kopje koffie in ondertussen. De verbouwing vordert trouwens wat minder, ziet u dat ook? Geeft niet, ik huur wel een paar polen in. Zeg, a propos, ik heb hier een propositie van de bank, wat vindt u daarvan? Alle pret terzijde, als een bouwvakker in mijn huis in de buurt van mijn kinderen zou willen komen, hoe goed zijn bedoelingen ook, dan vermoed ik dat de honden hem zo te pakken hebben, nog zonder mijn commando. Waarmee ik maar bedoel, hoe sympathiek en oprecht u ook (b)lijkt te zijn, ik zou uw reserves niet volledig inzetten op dit door u voorgestelde 'business model'; ik denk dat de markt u teleur zou stellen, en dat wens ik u niet toe.

BellaBella | 24-06-13 | 11:23

Maar als we allemaal zo graag bij die grote internetketens willen kopen moet je ook niet zo hypocriet zijn om je wollen onderbroek eerst te gaan passen in een MKB zaakje om je maat te ontdekken. Of eerst je elektrische speeltje te testen en vergelijken bij de lokale elektroboer met een boel uitleg. Koop dan ook alleen online met alles erop en eraan, inclusief het terugsturen van je nieuwe wasmachine onder garantie.
Ik koop zelf als ondernemer ook veel online, maar als je kwaliteit en service levert kan je denk ik best overleven als MKB'er. Service en klantvriendelijkheid is het toverwoord. Maar een vetpot hoef je niet (meer) te verwachten....

DikkeLeo | 24-06-13 | 11:22

@azoturie | 24-06-13 | 11:13
Ze mogen niet open zijn als jij van je werk komt. Bekijk de winkeltijdenwet (hij bestaat echt) maar eens.
In de meeste gemeentes is het verboden om bijvoorbeeld alleen tussen 1400 en 2200 uur open te zijn.
Bovendien zijn de marges voor MKB vaak zo laag, dat ze het dure personeel na 1800 uur niet kunnen betalen.

CoJoNes | 24-06-13 | 11:22

doskabouter | 24-06-13 | 11:04
Geen chantage of oneerlijke concurrentie, slechts een andere kostenberekening. Ik verkoop zowel aan het MKB als aan grotere ketens, met andere prijzen, omdat mijn verkoop aan het MKB beduidend hogere kosten met zich mee brengt dan mijn verkoop aan de grotere ketens. Mijn lagere marge wordt bovendien gecompenseerd door een hogere omzet.

spanarchist | 24-06-13 | 11:22

Jos Tiebent | 24-06-13 | 11:12 Met meer dan dertig accounts en evenzoveel nicks is 'trol' een beetje een understatement.

Doe normaal.

zeg maar jansen | 24-06-13 | 11:21

Gemeentes moeten maar eens wat meegaander zijn met MKB'ers. Als de winkels open zouden zijn na 6 uur savonds (want dan ben ik pas terug van m'n werk) dan is de kans veel groter dat ik er wat haal, want soms heb ik gewoon nog wel wat nodig tussen 18:00 en 21:00 en dan koop ik het dus online omdat het de volgende dag binnen is en als ik er niet ben wordt het bij de onderbuurvrouw afgeleverd. Giga makkelijk (en lui) natuurlijk, terwijl ik soms echt wel bereid ben 5 tot 10 eu extra uit te geven (want: geen verzenkosten en direct in je handen) als de MKB'ers in de buurt open zouden zijn...

Of klink ik nu te veeleisend?

LangeTijdGeleden | 24-06-13 | 11:19

@CoJoNes | 24-06-13 | 10:48
Ik maak geen denkfout. U ook niet, trouwens. We zijn complementair in onze waarnemingen.

BellaBella | 24-06-13 | 11:18

@Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:41
Ik begrijp uw punt wel, maar mijn punt is een ander: ik verdoe mijn tijd niet aan winkeltjes waar ik moet onderhandelen over leveringsvoorwaarden die door de markt inmiddels gedicteerd worden. Mijn tijd is kostbaar, in tegenstelling tot die van de gemiddelde mkb-er die maar de hele dag in zijn prutswinkeltje zit te zitten. Om u een ander voorbeeld te geven: ik doe ook per definitie geen zaken met internetbedrijven waar ik uitsluitend met 'ideal' kan betalen; dat is een standaard die in het nadeel van de consument is, en de internetzolderwinkel die dat als propositie heeft krijgt om die ampele reden al geen omzet van mij. Ik ga daar niet eens over in gesprek: ik ga verder naar de volgende.

BellaBella | 24-06-13 | 11:17

Seven 11:07

Ah,maar deze kunnen allemaal in de stad gaan wonen. Nee echt.

Topperke | 24-06-13 | 11:14

@seven | 24-06-13 | 11:07 Dat is niet de schuld van die 'over-de-grens-shoppers' maar van de overheid die de concurrentieverhoudingen heeft aangetast én het besteedbaar inkomen heeft verlaagd met haar lastenverzwaringen.

witwas | 24-06-13 | 11:13

Toegegeven: het zou al heel veel helpen als de struikrovers van de gemeente hun overbodige en ziekelijke bemoei-, bedil- en pestregeltjes zouden afschaffen,maarrrr:
-
kan dat MKB nu ook niet zélf eens een beetje met z'n tijd mee gaan?
-
Kom op, jongens: het kan véél klantgerichter, véél klantvriendelijker en heel veel moderner!
-
Wees om te beginnen eens OPEN als ik van mijn werk kom? Dan koop ik graag bij jullie.
-
Het absolute toppunt van klantontvriendelijkheid wordt overigens bereikt door de apothekers, die niets meer of minder zijn dan MKB'ers die van overheidswege ('vestigingsbeleid') de hand boven het hoofd wordt gehouden.
-
Deze 'zielige' aartsmonopolisten sluiten hun winkels nog vóórdat werkend Nederland 's avonds van zijn werk komt,terwijl ze nota bene (vaak) noodzakelijke medicijnen moeten uitreiken. Wanneer sluit deze maffia zijn winkels eens om zeven uur 's avonds?
-

azoturie | 24-06-13 | 11:13

Nou, BellaBella is de nieuwe trol van GS die pageviews en reacties probeert uit te lokken. In navolging van Bakito een steevaste -1 voor jouw plempsels. Want hoe het hier aan toe gaat in NL heb je totaal niet begrepen. Neem nog een automatenkoffie en rammel je vingers maar weer eens op je paupertoetsenplank.

Maar stop alsjeblieft met het citeren van je schizofrene vriendenclub.

Jos Tiebent | 24-06-13 | 11:12

@Kobus Kloothamer | 24-06-13 | 10:31
Integendeel, dan is 'het' niet snel afgelopen. Dat draait gewoon door. Bent u bekend met de betekenis van het woord 'kruisbestuiving'. Iemand anders schreef het hier al: het mkb is een uitstervend ras. Zoals het hoort, want ook dat is vooruitgang. Als u die vooruitgang niet wilt dan moet u ook uw internet terug geven. Dat doet namelijk nog wel iets meer dan alleen maar geinige 'tweets' op een 'ifoon' tonen.

BellaBella | 24-06-13 | 11:12

Het MKB is ten dode opgeschreven. Dat betekent automatisch dat over niet al te lange tijd de europese middenklasse volledig om zeep is geholpen. Hoewel ik niet weet wat daar achter zit lijkt dit het plan zowel in Amerika waar de middenklasse met rasse sprongen verarmd en de Europese 'leiders', zijn met vrijwel dezelfde strategie bezig, lees ook het bericht over het ESM fonds.

Trinity5825 | 24-06-13 | 11:09

BellaBella | 24-06-13 | 10:50
Klassiekers heten klassiekers omdat ze niet modern zijn.

antilinks | 24-06-13 | 11:09

Ik koop tegenwoordig vaak waar het 't goedkoopste is... Jammergenoeg is dat vaak dus Online.

Cadeaus daarentegen koop ik altijd bij eenmanszaakjes zoals cadeauwinkels of bloemenwinkels. Het is daar altijd weer een stukje duurder, maar vaak ook super vriendelijke mensen. Ze lijden onder de BTW, als dat naar beneden kon voor midden en kleinbedrijven was het allemaal een stuk beter geweest.

Trouwens, er zijn veel klein/midden bedrijf eigenaren die nog steeds giga royaal durven te leven hoor. Ja, ze verdienen het wel vanwege risico's, maar je meot er dan ook rekening mee houden dat als het slecht gaat, jij de eerste bent die inlevert.

LangeTijdGeleden | 24-06-13 | 11:08

Mensen die in de periferie wonen en over de grens shoppen moeten niet verbaasd zijn wanneer hun dorpskern uitsterft, waarna de werkgelegenheid nul wordt,lokale school sluit en hun huis onverkoopbaar.

seven | 24-06-13 | 11:07

Bellabella 10:58

Oeh subtiele sneer.

Maar doe me een lol en denk eens mee. Waar moet de laagopgeleide/sociale werkplaats klant zijn brood verdienen als hij/zij niet meer in zijn lokale omgeving terecht kan voor een job? Hint: niet bij de Lidl of de Aldi. Deze uitbuiters nemen deze mensen zelfs niet aan met een ruimhartige subsidie.

Topperke | 24-06-13 | 11:07

Musset | 24-06-13 | 11:00 |
De meeste eenmanszaakjes bungelen gewoon aan het eind van een grootkapitalistische keten, een keten waar ze volledig afhankelijk van zijn. De toegevoegde waarde is wat een eenmanszaak kan onderscheiden van een grote schuiver en/of van andere eenmanszaken. Die waarde dient die eenmanszaak dan wel zelf te creëren. Als die er niet is, dan is die eenmanszaak ten dode opgeschreven. Zielig, maar het is niet anders. Is ook nooit anders geweest.

Schoorsteenveger | 24-06-13 | 11:06

@antilinks | 24-06-13 | 10:48
U, mijn waarde, bent waarschijnlijk net zoals die mensen die 20 km rijden om 2 cent/liter voordeel op hun benzineprijs te krijgen. Het valt u moeilijk om zelfs de meest eenvoudige kostprijscalculatie in elkaar te zetten. Ik geef u de twee volgende woorden mee: transaction cost. Graag gedaan.

BellaBella | 24-06-13 | 11:06

@zeg maar jansen | 24-06-13 | 10:33
En die t-shirts voor die koningsportdag, kwamen die niet uit China?

Ook Rutte met zijn auto's kopen. Als je iets niet moet doen is het dat wel, het grootste deel verdwijnt linea recta naar de producent in het buiteland en de schatkist. Koop dan liever voor 30 mille hollandse biefstuk.

Misterwolf | 24-06-13 | 11:05

De overheid heeft nu toch wel de oplossing gevonden. Volgens de nieuwe belastingplannen moeten we als kleine ondernemer over 3000 euro extra belasting gaan betalen. Starters zelfs over de 5000 euro. Per jaar natuurlijk.
.
Dat zal wel helpen tegen failliet gaan.

Patatter | 24-06-13 | 11:05

MKB betaalt veel hogere inkoops-prijzen voor hun handel als de "grote jongens". Die dwingen steeds lagere prijzen af. Gewoon chantage en oneerlijke concurrentie. Niemand doet wat. Alles wijst er op dat de EU van het MKB af wil. Te klein allemaal. Grote bedrijven zoals Ahold en Blokker bemand door Polen. Dat is wat ze willen. Wij mogen straks voor een hongerloon in de maakindustrie aan het werk.

doskabouter | 24-06-13 | 11:04

Prima HDMI kabel via internet gekocht in China voor 13 euro waar ze in NL 35 euro voor durven te vragen.
Moet ik nou echt ruim 30 euro meer afstaan om die MKB'er in zijn nieuwe Mercedes te kunnen laten blijven rijden?

sinar2 | 24-06-13 | 11:04

Latrinalia | 24-06-13 | 11:02 | + 0 -
'niet' moet weg uit die zin.

Latrinalia | 24-06-13 | 11:04

@Bakito | 24-06-13 | 11:00
Klopt, ik heb namelijk twee buurmannen. Maar die ga ik ook niet piemelen bij de lokale AH. Voor fysiek gerief zijn er andere speciaalzaken.

*vraagt zich af of hoeren nu ook onder het MKB vallen en onder 'zakelijk dienstverlening'*

dlseth_ | 24-06-13 | 11:04

Pfff gs en hun nazi plaat weer hoor!
Had de hoop dat jullie dat niveau inmiddels ontgroeid waren..
Niet dus

dani7902 | 24-06-13 | 11:03

Niet alle MKB-ers over 1 kam scheren, slaat nergens op. Ken er zat die het prima doen, daar kan geen multinational of een of ander rijk-tokkie-imperium niet tegen op.

Latrinalia | 24-06-13 | 11:02

Laat het MKB maar gaan zeiken bij de overheid, zolang ik mijn spullen nog veel goedkoper online kan kopen of mee kan nemen ui andere landen, zou ik wel gestoord zijn om bij het MKB te kopen.
Nog even los van het feit dat het personeel zuigt, nergens verstand van heeft en alleen staat te wachten tot het 5 voor 5 is en ze de deur op slot kunnen pleuren.

captainobvious | 24-06-13 | 11:02

dlseth_ | 24-06-13 | 10:57 |
Je kent je buurvrouw waarschijnlijk niet eens.

Bakito | 24-06-13 | 11:00

Leuk te zien dat de samenleving zich tegen het groot-kapitaal aan het keren is.
Mensen die miljardenmiljoenen bezitten, hebben het spel bedorven en veranderen van held in een loser.
Net als in het monopoliespel als 1 persoon alle straten heeft: niet leuk meer.
Let op, rijk zijn kan wel eens heel gevaarlijk worden....

Musset | 24-06-13 | 11:00

@Kaas de Vies | 24-06-13 | 10:07
Klanten zijn stakeholders, niet aandeelhouders.

Daar heb je doorgaans gelijk in, maar bij banken schijnt het toch anders te zijn.

CornFlakey | 24-06-13 | 10:59

ik ga niemand helpen om zijn hypotheek af te betalen, die worden al genoeg gepamperd

istawa | 24-06-13 | 10:59

Hoeveel van deze MKBers hebben op de VVD/PvdA gestemd?

copywriter | 24-06-13 | 10:58

Wat een geklets. Als ik iets bij een keten koop kan de verkoopster haar dochter naar dansles sturen. Ende kinderen van middenstander krijgen meestal geen danslessen maar moeten onbetaald in de winkel meewerken en moeten later de zaak overnemen om het pensioen van papa en ma op te brengen.

henry_louis | 24-06-13 | 10:58

@Topperke | 24-06-13 | 10:49
Ah ja, die van het mkb die voor banen zorgt, die was nog niet voorbij gekomen. Is wel al een oude reclame, maar zoals ik al zei bij 'markt, gulden en daalder': old habits die hard. Maar terzake: u hebt gelijk. Ik zie altijd veel meer personeel bij de lokale groenteboer lopen dan bij de groenteafdeling van de supermarkt.

BellaBella | 24-06-13 | 10:58

@Bakito | 24-06-13 | 10:25
Sociale cohesie?

Ik ga naar de AH voor courgettes, aardappelen en een krat Hertog Jan, niet om de buurvrouw te palen.

dlseth_ | 24-06-13 | 10:57

Medelijden met de monopolist die op een klein winkelcentrum zijn producten te duur verkoopt omdat hij weet dat de eerstvolgende soortgelijke zaak pas een aantal kilometer verderop zit? Leg me dat eens uit?

KeurMeester | 24-06-13 | 10:57

BellaBella | 24-06-13 | 10:44 |
Aan je opsomming vol simplistische vooroordelen valt direct te zien dat je loopt te schreeuwen over een begrip waarvan je zelf niets af weet. Tip: moet je niet doen, komt een beetje dom over. Nog een tip: verdiep je eens in het verband tussen vrijheid en economische groei.

DutchLibertarian | 24-06-13 | 10:57

Ik heb een idee! Laten we de winkels allemaal op Zondag open doen want dat wil de Mediamarkt en consorten graag. Kunnen ze marktaandeel bij het mkb afsnoepen. En D66, de gootkapitalisten, wil dat natuurlijk graag, want die zijn er heilig van overtuigd dat mensen meer wasmachine's gaan kopen als je die op zondag ook overal kan kopen, dus goed voor de economie!

Inferi0r | 24-06-13 | 10:57

CornFlakey | 24-06-13 | 10:39 | + 0 -
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Als een ondernemer mij dezelfde prijs, kwaliteit en behandeling biedt als een grootbedrijf, dus als alle omstandigheden gelijk zijn, zal ik overwegen bij een eenmanszaak te kopen. Het ligt er dan aan wat ik koop en of de ondernemer het gratis komt thuisbezorgen. Als hij echter ook maar één euro duurder is, dan is het jammer, maar dan bestel ik het wel op internet bij de grote jongens.

Het is hierboven al gezegd, maar hetzelfde MKB heeft ons jarenlang de poot uitgedraaid door veel te hoge prijzen te hanteren. Nu zijn ze de lul omdat de concurrentie, want dat is het grootbedrijf, eindelijk eens eerlijke en marktconforme prijzen hanteert. Meedoen dus als eenmanszaak, of er niet aan beginnen, aan dat ondernemen. Maar niet gaan huilen dat we ons maar moeten laten verneuken met hogere prijzen.

Bovendien, als je hier in trapt, houd je slecht ondernemerschap in stand. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor zowel de nationale als internationale concurrentiepositie.

Kim Philby | 24-06-13 | 10:57

@ necrosis | 24-06-13 | 10:06
Het MKB heeft niet te lijden onder de verhoogd BTW. De ondernemer is slechts een gedwongen bijkantoor van de fiscus die de BTW moet innen en direct doorgeven. De klanten hebben last van de BTW en hebben daardoor minder geld te besteden, waardoor ze minder bij die ondernemer kunnen kopen. Daar heeft de ondernemer last van.

Iedereen die in een winkel klaagt over prijzen moeten dat geklaag richting de fiscus doen. Die verdienen het meest aan het MKB. De ondernemer houd er meestal veel minder aan over, maar neemt wél alle risico's.

CornFlakey | 24-06-13 | 10:56

@King of the Oneliner | 24-06-13 | 10:46
Ik heb uw -1 weer op 0 gezet, want ik kon er wel om glimlachen.

BellaBella | 24-06-13 | 10:56

Teiltjes Tekort | 24-06-13 | 10:13 | + -3
Sinds wanneer betalen studenten belasting?

swassannuf | 24-06-13 | 10:55

@gerritwww | 24-06-13 | 10:45
U bent bekend met de premisse dat scheldwoorden nooit sterke argumenten zijn? Dat gezegd hebbende: ik ben verre van een liefhebber van 'plofkippen' of 'plofvarkens' en wat dies al niet meer zij. Ik hoef dat gelukkig ook niet te eten, trouwens, want ons vlees komt van onze eigen percelen. Maar dat is het punt niet: het punt is dat u volstrekt mijn stellingen niet begrepen hebt. Ik begin, gelet op uw respons, dan ook al te vermoeden wat u in het dagelijkse leven doet. Een testvraag: voor, of na?

BellaBella | 24-06-13 | 10:54

StijlvolRechts | 24-06-13 | 10:35
Daar heb je wel een punt.
Ik ken een winkelstraat waar een redelijk goede ambachtelijke bakker zat.
Ik kocht er regelmatig maar hij was best wel duur.
Inmiddels zitten er in die straat 2 Turkse en 1 Marokkaanse bakkers en is de Nederlander failliet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak bij de Turk kocht, prima spul voor weinig geld.
Maar de laatste tijd ga ik niet meer, eigenlijk kun je het niet maken.
De winkel voldoet niet aan enkele voorschriften van de warenwet, ze laten hun kinderen vanaf 10 jaar meehelpen, dus ze hebben minder loonkosten.
De boekhouding zal ook wel meer zwart dan wit zijn.
En niemand durft er wat van te zeggen, want dan ben je een racist.
Dus ik rijd tegenwoordig liever een straatje om voor een nog niet failliete Nederlandse bakker.
Ik betaal dan wel liever een eurootje meer.

Cuyahoga | 24-06-13 | 10:54

@ Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:47 |
De regering en Brussel ( een pot nat )
De mkb is er de duppe van.
Waar ik vóór ben is dat ik ten alle tijden mijn rekeningen kan betalen en boodschappen in de kast heb staan.
* werkout*

cobie | 24-06-13 | 10:53

portemonnee is net gelegd bij het cjib voor de trajectcontroles. Spijt mensen van zara en het mkb.

dolffie | 24-06-13 | 10:52

Van kleding weet ik dat die voor ongeveer 4 keer de inkoopsprijs worden doorverkocht en bij andere branches zal dat niet anders zijn.
Bij het MKB zie ik voornamelijk kruideniers die de klant niet als belangrijkste zien in hun voedselketen; van tomeloze arrogantie van winkelpersoneel die het dus niet veel uitmaakt of je iets koopt tot de eigenaar die probeert je van alles aan te smeren waar je niet om gevraagd hebt.

Bij koop via internet heb je 7 dagen na ontvangst een bezichtigingstermijn, wat betekend dat je het product zonder risico mag bezichtigen en als je er niet blij mee bent mag je het terugsturen en moet je je geld terugkrijgen. Kleinere winkels werken hier vaak niet aan mee, waardoor je stevig in je schoenen moet staan en de zaak moet escaleren, uitzonderingen zijn bijvoorbeeld boeken, tijdschriften, muziek en software.

kijk op www.consuwijzer.nl/gsearch/koop%2Bop%2... voor onderwerpen.

Wans Horst | 24-06-13 | 10:52

Beetje naief om te denken dat de gemeente en haar ambtenaren er zijn om de ondernemers te helpen.

InTheTube | 24-06-13 | 10:51

@SharpEye | 24-06-13 | 10:39
Mag niet? Is verboden?

BellaBella | 24-06-13 | 10:51

Tegen de grote concerns is niet op te concurreren, dus breek een niche-markt aan die je bij de grotere jongens niet vindt omdat die markt voor hun niet interessant is.
Zeggen dat je klanten bij jou moeten kopen omdat je daarmee danslessen en hypotheek betaalt is tamelijk zielig en niet de meest geëigende en efficiënte manier om je omzet te laten groeien.

spanarchist | 24-06-13 | 10:50

Niet om het even of oneven, maar ik zie veel berichten voorbij komen met dat de laagste prijs de garantie voor succes is. Ik kan u alleen vertellen, ik heb lage maandelijkse lasten en kan veel producten stukken goedkoper aanbieden dan de grote concurrentie. Doe ik dit echter, dan sluit de leverancier mij uit van levering en kan ik niets meer aanbieden. Hoezo laagste prijzen? Als ondernemer wordt je aan alle kanten tegengewerkt en mensen laten zich nog steeds in de maling nemen door termen als GRATIS, 2 voor de prijs van 1 etc en veel pracht en praal in de te dure showrooms. Grappenmakers.

EendmetzwakPootjeuh | 24-06-13 | 10:50

BellaBella | 24-06-13 | 10:37

Bijles, bijles - een stukje dienstbaarheid naar de klant toe.
Heb vrijdag nog het afleiden van de wortelformule voorgedaan aan een 15-jarige ueberpuber. Moeders was aan het webshoppen, had geen tijd. Maar dat doe ik terwijl ik mijn bammetjes met reuzel naar binnen zit te schrokken en de Benjamin ondertussen een schone luier geef. De kleine krijgt ook nog het verhaal van Paris en Helena in Jip en Janneketaal, allemaal van de zaak.

Magdatkandat | 24-06-13 | 10:50

@rode peper | 24-06-13 | 10:35
U krijgt van mij een *zeer welverdiende* plus voor uw verwijzing naar Bastiat(!) Ik ben geschokt, op deze site iemand waar te nemen die een klassieker kent(!)

BellaBella | 24-06-13 | 10:50

De overheid doet het zelf ook. Koopt " goedkoop" in, wat later niet goedkoper blijkt te zijn. En laat door dat beleid terloops nog wat meer mensen zonder werk zitten. Een soort "loose-loose" situatie.

Heiner | 24-06-13 | 10:49

Biff Eagleburger | 24-06-13 | 10:45
Zo'n oude LandRover kost echt 3x niks, behalve aan wb & peut dan.

seven | 24-06-13 | 10:49

Grappig dat gezeik tegen het mkb. Die lui zorgen wel voor banen. Straks niet lopen te zeiken als de criminaliteit spectaculair toeneemt. want dat komt gek genoeg veel voor in gebieden met een hoge werkeloosheid.
Oh ja, bijna vergeten... De gemiddelde reaguurder is een fenomeen wat buiten de eu werkt en tonnen per jaar binnenharkt (grinnik). Dan heb je daar geen last van.

Topperke | 24-06-13 | 10:49

@BellaBella | 24-06-13 | 10:35
Je maakt een grote denkfout. Veel MKB heeft last van niet gebundelde inkoop. Daardoor is het voor bijvoorbeeld kleine drogisterijen, witgoedhandel, schoenenwinkels en kledingwinkels amper nog te doen om marge te draaien.
Grote ketens kunnen produkt A met verlies verkopen, om vervolgens met accessoire B hun marge te pakken. Accessoire B wordt dan met enorme korting (soms zelfs gratis) geleverd aan die ketens.

Daarnaast kiezen steeds meer merken voor de zekerheid van grote retailers. Diesel en Replay, bijvoorbeeld, kun je als kleine retailer niet eens meer in je collectie krijgen.

Tuurlijk heb je gelijk dat er een groot aantal incompetente ondernemers tussen zit, daar hebben we geen discussie over. Feit is ook dat er allang geen level playingfield meer is. Voorraadfinanciering is een heel normaal fenomeen in de retail, kleine retailers krijgen dat simpelweg niet meer rond.

CoJoNes | 24-06-13 | 10:48

BellaBella | 24-06-13 | 10:20
Maar je portemonnee is wel eerder leeg dus kun je minder kopen. Is niet zo moeilijk te snappen zelfs niet voor iemand die zich als topeconoom voordoet.

antilinks | 24-06-13 | 10:48

@ Dannydekr 2.0 | 24-06-13 | 10:35 | + 0 -
Weet je waar MKB aan kapot gaat? Webwinkels.... Ze gaan vaak gewoon niet met de tijd mee en zijn winkelier in plaats van ondernemer. Winkel opengooien (vaak uit hobby) op de verkeerde plek met spullen waar je in omkomt en dan gaan klagen dat alles duur en lastig is in plaats van te ondernemen. Wel tijd voor klagen in de krant, bij winkeliersverenigingen en tegen klanten, maar naar klant luisteeren en op Zondag open zijn is er niet bij. Want we zijn klein en willen ook vrije dagen, dus bij voorkeur geen koopzondagen. He interweb is wel open....

Wel lullig, maar survival of the fittest en levert een hoop leermomentjes op.

TheseDays00 | 24-06-13 | 10:48

Net een nieuwe computer gekocht van mijn vakantiecenten bij computerboer uit mijn geboorte dorp, wordt gerund door twee gozers, altijd vriendelijk, scherpe prijs en de beste service die je maar kan bedenken. Dikke worst voor die knakentent die de Mediamarkt heet.

Rotzak84 | 24-06-13 | 10:47

@cobie | 24-06-13 | 10:40
Ik kan uit je post niet opmaken waar je nou precies tegen bent, is dat het MKB of de regering en Brussel.

Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:47

@TheseDays00 | 24-06-13 | 10:41
Tja, daar zeg je wat. Kwam vroeger wel vaak in BoZ maar nu is het daar kommer en kwel. Rij dan wel wat verder naar Roosendaal of zelfs Ette-leur, daar is het nog wel gezellig.

Che_cuevara | 24-06-13 | 10:46

@zeg maar jansen | 24-06-13 | 10:39
Leuk :-) :-) :-) U hebt misschien zelf niet eens door hoezeer u de mentaliteit van de gemiddelde mkb-er hiermee getypeerd hebt.

BellaBella | 24-06-13 | 10:46

"Denk aan die kleine rakker van de bakker"
"Wees een heer, en koop hier een keer"
"Kom over de brug, en betaal voor dit bakstel een rug"
"Mijn moeder ligt Operatiekamer, dus koop hier uw hamer"
"Red mijn alimentatie, en doe hier uw donatie"
"Koop mijn broodje, ik ben ook maar een klootje"
"Met deze frikandel steunt U mijn kleine Nel"
"Hier spullen om te klussen, de Gamma kan mijn ballen kussen"
"Laat uw auto hier nakijken, anders vallen er binnenkort hongerlijken
"Koopt alleen Hollandsche waar, niet bij den Turk an den overkant daar"
"Doe eens gek, en koop hier uw pek"
"Kom maar met die knaken, dan kan ik hem vanavond raken"
"Geef hier die poen, ik moet ook mijn aangifte doen"
"Lekker vlees, maak mijn kinje geen wees"
"C en A en V en D, daar dood je hollandse gezinnetjes mee"
"Laat staan die Mac, en koop een Windows bak"
"Service met een lach, en onder de toonbank wat verder niet mag"
"Laat die Oost-Europese snollen verrekken, ik kan veel beter trekken"
"Ons eten is 100% niet halal"

King of the Oneliner | 24-06-13 | 10:46

-weggejorist-

gerritwww | 24-06-13 | 10:45

Koop lekker met zn allen bij de grote bedrijven!
Echt super goedkoop.... zonder gevoel voor een product of een liefde voor het vak en uiteindelijk alle loonslaven een wereldmarkt salaris. Achterlijke plofkip liefhebers zoals bella bella

gerritwww | 24-06-13 | 10:45

-weggejorist-

gerritwww | 24-06-13 | 10:45

M'n sigarenboer rijdt Land Rover en golft 4 dagen in de week. Je moet 'm eens horen klagen.

Biff Eagleburger | 24-06-13 | 10:45

"Tijd voor een ommezwaai"
Iedere reaguurder krijgt wel eens zijn 15 minutes of fame!

Ommezwaai | 24-06-13 | 10:45

Daar gaan we weer: je kunnen onderscheiden van een ander maakt het verschil. Dat kan door meerdere elementen dan alleen prijs of service.

bottlebaby | 24-06-13 | 10:45

@DutchLibertarian | 24-06-13 | 10:29
Aan uw nick te zien bent u dan ook echt een 'libertarier'? Of u droomt er van om het ooit eens te zijn? Hoe vordert het met u studie van de klassieke werken? U weet dat daarin uitvoerig geanalyseerd is dat libertarisme *niet* betekent dat er geen overheid kan, of zelfs mag, zijn? Ik vermoed dat u nog niet tot daar gekomen bent, getuige uw 'Er is maar 1 reden etc'. Ik zal u vast verklappen wat u gaat concluderen als u de klassieke werken verorberd hebt: die idioten van de libertarische partij zijn niet meer dan dat: idioten. Zij zien graag dat u een abonnement op de politie en het ziekenhuis neemt, en op de verlichting in de straat, om zo maar eens wat voorbeelden te geven (hint: het juiste woord voor deze verzameling van zaken is: nutsfunctie van de overheid). Ik besluit met: het is niet altijd waar als het in de krant staat, en ik wens u oprecht veel succes met de klassieke werken; er zal een wereld voor u open gaan, en dat wens ik u dan ook van ganser harte toe.

BellaBella | 24-06-13 | 10:44

Enfin ik ga werken een fijne dag allemaal!

cobie | 24-06-13 | 10:43

Che_cuevara | 24-06-13 | 10:39 |
Er is een acteur nodig om de oudnederlandse kneuterigheid te verbeelden. Misschien is de vooruitgang toch een beetje te snel gegaan.

Bakito | 24-06-13 | 10:43

Als mensen naar grote zaken gaan moet het MKB in de binnenstad zorgen dat het aantrekkelijker is om daar naartoe te gaan als ze iets meer moeten rekenen. Weinig mensen die voor 1 Euro ineens ergens anders naar toe gaan.

Deze mevrouw in Bergen op Zoom heeft misschien een ander probleem. Volgens mij op de hoek van het Beursplein. Niet echt een goede plek qua aanloop. Aan de andere kant van de Grote Markt de Parade erbij. Loopstrooom anders en waarschijnlijk teveel vierkante meters winkels in Bergen op Zoom. Geen kruit tegen gewassen ook niet voor ketens. Ohja, wie gaf er ook alweer al die vestigingsvergunningen uit en verdiende daaraan?

Mevrouw, misschien is door de lokale politiek de spoeling te dun gemaakt en heeft u daar op dit moment meer last. Nog naast de locatie van uw winkel en de straat waarin dit zit. Panden in de Kortemeestraat nog steeds leeg?

TheseDays00 | 24-06-13 | 10:41

@BellaBella | 24-06-13 | 10:33
Als mondige consument moet je hier vooraf een afspraak over maken met de leidinggevende en om zijn naam (desnoods handtekening op de bon vragen) doe ik altijd en werkt perfect. Daarbij is het handig om de wetsregels voor aankoop en rechtsbescherming voor consumenten te kennen, en die even mee te delen aan de onwetende MKBer.
Kaugom kauwende kassa meisjes met welke opleiding dan ook vind je overal.

Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:41

Het zijn toch ondernemers? Laten ze dan ook iets ondernemen wat de grote super niet biedt.

LibertasSimplex | 24-06-13 | 10:40

@ Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:34
als hiermee de Nederlandse burger geholpen is heb ik het er voor over.
Fuck de regering met Brussel erbij.
Zij geven geen moer om de burger.
We zijn voor hun handelswaar en nummertjes.

cobie | 24-06-13 | 10:40

Meneer de Leeuw | 24-06-13 | 10:29 Past het geld niet door de brievenbus?

zeg maar jansen | 24-06-13 | 10:39

@ Kim Philby | 24-06-13 | 10:09
En je stempt ook zeker op iedereen die je €1000 beloofd?

CornFlakey | 24-06-13 | 10:39

Hee MKB ga gewoon op zondag open, dan heb ik tijd om geld bij je uit te geven. En niet zeiken over "dan hebben we geen weekend". Je moet open zijn als mensen geld willen uitgeven.

SharpEye | 24-06-13 | 10:39

Alsof concerns in 1 dag zijn ontstaan. Het zijn allemaal "eenmanszaken" geweest. Zodra de zaken goed gaan word er al gauw gekeken naar een goede locatie voor de 2e zaak... ect.. ect. En dan is meneer de "eenmanszaak" ineens bestuursvoorzitter en heeft de mond vol over succesvol ondernemen.

KeurMeester | 24-06-13 | 10:38

Zoals die ene Amerikaan zei over de kritiek op de neppe Amerikaanse service; je wordt inderdaad veel gelukkiger van die Hollandse 'fuck you-service.'

Als mensen na moeten denken waar ze hun euro uitgeven moet je zorgen dat je ze wat extra's biedt voor die euro.

Nou mkb'ers, deze was gratis.

Kus

Bruno Alaska | 24-06-13 | 10:37

@Magdatkandat | 24-06-13 | 10:26
Een bouwvarken dat op je kinderen past en ze bijles geeft?(??) Ouders like to live a dangerous life?

BellaBella | 24-06-13 | 10:37

@ zeg maar jansen | 24-06-13 | 10:33
Het meeste van mijn diesel en ook de boodschappen komen uit Duitsland ;-)
Ik spek mijn eigen portemonnee wel.

cobie | 24-06-13 | 10:35

@CoJoNes | 24-06-13 | 10:25
Als ze die lease-porsche opzeggen en gewoon in een Golf-II diesel (die gaan dus bijna niet kapot) gaan rijden hebben ze opeens sloten met geld over. Willen ze zelfs een overstroming, dan gaan ze ook niet op vakantie, kopen ze geen bling, en focussen ze zich eerst op positief werkkapitaal. Maar dat is wat ik al eerder schreef: het merendeel ervan snapt nog niet eens dat de broek omlaag moet *voor* de grote boodschap in zijn vrij gezet wordt.

BellaBella | 24-06-13 | 10:35

@ StijlvolRechts | 24-06-13 | 10:03
Wel een beetje doordenken graag. Kopen op Internet betekend ook meestal dat je geld het land uit gaat. Komt dus niet meer terug zodat jij er een baantje aan hebt, direct of indirect. Worden alleen de 1% in de VS beter van.

Kopen bij lokale MKB is geld in je eigen omgeving laten circuleren, waar je zelf ook beter van wordt. Die MKB ondernemer koopt ook weer zijn spulletjes lokaal, misschien bij jouw werkgever.

Eigenlijk werkt iedereen direct of indirect voor een MKB ondernemen. Zoals je misschien wel weet, betalen de grote bedrijven, ook die hier in NL het hoofdkantoor hebben, vrijwel geen belasting, en sluizen alle winst het land uit. De overheid is slechts voor iedereen een kostenpost.

Blijft alleen het MKB over. Met een paar uitzonderingen zijn MKB ondernemers niet rijk, maar doen gewoon hun best om iets op te bouwen. Als ze dat niet lukt, zijn ze ook geen last, want ze genieten niet van een sociaal vangnet.

Wil je bijdragen aan de economie en je eigen welvaart? Koop dan waar mogelijk alles lokaal, in je eigen dorp of stand, en zeker niet op Internet.

CornFlakey | 24-06-13 | 10:35

Dit geld volgens mij vrijwel alleen voor de Nederlandse MKB'er, want als ik zo op de beijerlandselaan groenehillendijk kijk doen de islamieten het daar juist heel goed, geen Nederlandse MKB'er meer te vinden daar. Maar dat zal vast niets te maken met de vele subsidies en overheidssteun die deze groep MKB'ers wel mag ontvangen en die Nederlandse groep niet. Het moet eerlijker! aldus de PVDA.

StijlvolRechts | 24-06-13 | 10:35

Che_cuevara | 24-06-13 | 10:32 |
Yep, zeer pittoresk.

http://www.recensiekoning.nl/wp-content/uploads/2012/09/header-kassabij.jpg

Bakito | 24-06-13 | 10:35

Bastiat besteedde midden 19de eeuw een heel boek aan dit soort kulredeneringen, dit is gewoon een variant van de kaarsemakerspetitie, een economische drogredenering die al meer dan 160 jaar geleden werd weerlegd.

Het is natuurlijk zielig voor die kleine zaakjes maar uiteindelijk zijn we beter af met de multinational want zij zijn veel efficienter en blijven er dus meer schaarse middelen over om andere zaken mee te doen. Bv de mensen uit eenmanszaken zijn niet meer nodig in die zaken en zijn nu dus vrij om bv in de zorg te werken.

rode peper | 24-06-13 | 10:35

Ik heb naast mijn fulltime werk een redelijk goedlopende webshop. Ik ben het er helemaal mee eens dat het belachelijk is hoe je wordt kaalgeplukt door de overheid. Flinke omzetbelasting, daarbovenop een hoge inkomstenbelasting en dan vergeet ik nog maffia-achtige private instellingen die volgens de wet flinke bedragen mogen eisen (HBD vraagt 120 euro per jaar in ruil voor helemaal niks!). Startersvoordelen zijn er ook niet meer in veel gevallen. Ik snap best dat wanneer je afhankelijk bent van je onderneming je het tegenwoordig erg moeilijk hebt, zeker als starter!

Dannydekr 2.0 | 24-06-13 | 10:35

Dat komt door de foute filosofie van veel MKB-ers. Wij moeten winkelen als het de MKB-er uitkomt, vooral niet wanneer het ons uitkomt. Daarom zijn ze alleen geopend tijdens de werkuren van werkend Nederland en vinden ze een webwinkel teveel gedoe.

flashforward | 24-06-13 | 10:34

@cobie | 24-06-13 | 10:28
En dan heeft Brussel ons precies waar ze ons hebben willen. Alleen nog consumeren bij de door Europa binnengelaten multinationals omdat onze eigen kracht binnen de economie waarop we groot en onafhankelijk werden, en zouden kunnen blijven zijn) de das om is gedraaid! Verlies de Europese droom hierbij niet uit het oog zal ik maar zeggen.

Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:34

Ondertussen laat de Staat der Nederlanden het kroningsboek (vanaf september gratis in elke boekhandel) fijn in Duitsland drukken.

Helpt elkaar, koopt Nederlandse waar.

Laat, hoe gratis dan ook, dat kudtboek fijn liggen waar het ligt. Boycot!

zeg maar jansen | 24-06-13 | 10:33

@Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:24
Om zo maar eens wat te zeggen: bij een keten mag ik waar die me niet bevalt terug brengen en krijg ik geld terug. Zo niet bij 95% van al die prutsmkbretailertjes, die leven nog volgens: 'eens gegeven blijft gegeven, lalalala, ja, ook dat is onze service!'. Moet ik gaan onderhandelen met een vmbo-er met een gakostropdas, en krijg ik in het beste geval? Een *waardebon*, te besteden in de betreffende winkel. Zodat de omzet vooral binnen is gebleven. Mijn leuze is al jaren: 'zeg nee tegen het MKB!'.

BellaBella | 24-06-13 | 10:33

CoJoNes | 24-06-13 | 10:25
Banken geven überhaupt geen krediet meer aan MKB door Basel III regelgeving. Buffer van minimaal circa 2% naar 7% Daardoor kunnen ze met hetzelfde EV 3x minder uitlenen.

seven | 24-06-13 | 10:31

@BellaBella | 24-06-13 | 10:14 | + 1 -
Je scheert hier heel MKB Nederland even over dezelfde kam! Natuurlijk zijn er "winkeliers" en middenstanders die het niet helemaal begrijpen en ook weer redelijk snel verdwijnen. Waar je echter de plank volledig mis slaat is dat datzelfde MKB Nederland wel draaiende houdt. Waar de 'grote jongens' flexcontract op flexcontract stapelen en hun personeel na 3 verlengingen buiten flikkert, zijn bij de kleinere bedrijven de personeelsleden veel trouwer en blijven langer zitten. Wees blij dat er nog middenstanders zijn anders was het snel afgelopen.

Kobus Kloothamer | 24-06-13 | 10:31

@Maxx! | 24-06-13 | 10:22
Dit dus.

BellaBella | 24-06-13 | 10:30

De eenmanszaak moet een webwinkel gaan beginnen. Talloze webwinkels zijn ook eenmanszaken. Goedkoper wegens geen overhead of gebouw en als je belt, krijg je vaak meteen de eigenaar/beslisser aan de lijn. Eenmanszaken hoeven niet te verdwijnen, alleen de fysieke winkel in de Hoofdstraat vertrekt. Het enige nadeel is dat het centrum straks bezaaid is met belwinkels voor tokkies en marokkanen, één euro-winkels en printer refill stations.

De echte Stolwijker | 24-06-13 | 10:29

Ik wil best met geld naar de winkel op de hoek brengen, maar ze zijn altijd dicht als ik vrij ben.

Meneer de Leeuw | 24-06-13 | 10:29

Benzine aan de Nederlandse kant van de grens: 1,67. 5 km de grens over in Duitsland is het 1,56. Scheelt 6,60 op een volle tank. Mand vol boodschappen scheelt sowieso 10-15 euro. Kratje bier scheelt 2,50 euro, flesje sterke drank scheelt zo 3-4 euro.
Kortom, je hebt een dagje uit (voor de kinderen is het buitenland altijd een belevenis) die je nog geld oplevert ook. Er is maar 1 reden waardoor het het Nederlandse MKB zo slecht gaat, en die reden is de Nederlandse overheid. U weet wel, dat kabinet waarvan een 'liberale' partij uitmaakt die het in campagnes altijd zegt op te nemen voor het MKB. Om te kotsen.

DutchLibertarian | 24-06-13 | 10:29

@Kim Philby | 24-06-13 | 10:20
Eens.

BellaBella | 24-06-13 | 10:29

Met dank aan de VVD, ik koop ook niets meer bij een lokale winkel. Als ik kan kiezen tussen 2 dezelfde producten waar het bij een lokale winkel 15% duurder is dan via het internet, dan ben ik knettergek om langs die winkel de gaan. Daarnaast toen deze winkels bloeiden gaven ze ook niet wat extra service door een product voor mij achter te houden zodat ik het de week er op kon ophalen.

Linke Soep | 24-06-13 | 10:29

Ik koop alleen maar bij het MKB als ik contant kan betalen en geen rekening ontvang.

HSVOBW | 24-06-13 | 10:28

De bakker hier heeft echt heerlijk vers brood.
Er zit hier een heerlijke visboer.
De groenteturk heeft altijd heerlijke stukken fruit waar ik nog nooit van gehoord heb.
En voor de rest ga ik naar de supermarkt.
Waar mijn geld naartoe gaat maakt me echt geen flikker uit, als ik maar goede producten krijg. En die zijn gewoon beter in winkels.

Rattlehead | 24-06-13 | 10:28

@Merkava | 24-06-13 | 10:18
Uw reactie onderschrijft alleen maar mijn punt. Was dat uw intentie? Wilt u dan uw minnetje terugnemen?

BellaBella | 24-06-13 | 10:28

Eigenlijk moet iedereen gewoon de hand op de knip blíjven houden!
Laat het dan maar klappen.
Ze zijn nu bezig waar ze de burger kunnen spekken net de hoop dat de burger geld uit gaat geven.
Als de burger dit dan nog niet doet heeft het kabinet ( met rotte voorop ) een héél groot probleem.
Als Brussel merkt dat de bevolking dan nóg geen vertrouwen heeft gaan ze ongetwijfeld vraagtekens zetten bij de zittende partijen.

cobie | 24-06-13 | 10:28

MKB heeft daarbij ook nog last van een stuk concurrentievervalsing doordat ze meer tax moeten betalen over de winst dan multinationals.
Lokale Coffeecompany
1 koffie à €2 | kosten €1 = €1 winst =circa 0,50 tax = € 0,50 nettowinst.
Starbucks
1 koffie à €2 | kosten €1 = €1 winst die wordt afgeroomd door n licentie nv = 0,0 tax = €1 nettowinst.

seven | 24-06-13 | 10:26

@Bobbbe | 24-06-13 | 10:12
Dat is welhaast per definitie zo. Het is slechts de uitzondering die de regel bevestigt.

BellaBella | 24-06-13 | 10:26

Gek genoeg lijkt het ergste in de bouw achter de rug. Je merkt dat de mensen toch prijs stellen op iemand met wie ze afspraken kunnen maken, voor wie de lingua franca Nederlands is, die een kwartiertje op de kinderen past als het moet en die ze kan helpen met huiswerk. Dan maar wat duurder.
Op naar een 'megaomzet' dit jaar.

Magdatkandat | 24-06-13 | 10:26

Grootste probleem voor het MKB is dat ze niet met hun tijd mee kunnen gaan en zelden of nooit een webwinkel hebben.
Probleem is dat de investering die ze moeten doen voor een webwinkel niet gefinancierd wordt door de bank, omdat de resultaten van de bakstenen winkel nogal tegenvallen.
Het is een vicieuze cirkel waar een MKB-er nooit meer uitkomt.

CoJoNes | 24-06-13 | 10:25

@Badderbeest! | 24-06-13 | 10:20
:-)

BellaBella | 24-06-13 | 10:25

Kleine winkels, zoals buurtsupertjes, zijn belangrijk voor de sociale cohesie.

Marktplaats, Albert Heyn en Mediamarkt hebben onze gemoedelijke Nederlandse cultuur kapot gemaakt. De klootzakken. Het moet eerlijker!

Bakito | 24-06-13 | 10:25

Zielig. Hier zou Femke Halsema eens op moeten duiken.

Schoorsteenveger | 24-06-13 | 10:24

@tattooboer | 24-06-13 | 10:09
Dat van die markt is trouwens ook een fabeltje. Ik heb daar toevallig zelf onderzoek naar gedaan. U moet natuurlijk niet 1 bloemkool op zich vergelijken, want die kan goed in een stuntaanbieding zijn (waarbij het me opvalt dat de 'stuntaanbiedingen' op de markt meestal wat min of meer verlepte waren betreft). Als u doet wat ik gedaan heb, een mandje boodschappen vergelijken, dan komt u tot de schokkende conclusie (ik vond hem schokkend), dat het prijsverschil is? 6%. 'Op de markt is je gulden een daalder waard'. Ook dat is marketingervaring: old habits die hard. Even in people's brains.

BellaBella | 24-06-13 | 10:24

Ze hebben wel gelijk.
Ik koop ook veel liever bij een kleine zaak dan bij de giganten. Maar in tijden van crisis moet je kiezen of jij je eigen kinderen ook nog naar balletles of voetbal wil kunnen laten gaan. En die keus wordt je opgedrongen door de economie en de angst je baan te verliezen tegenwoordig.
Durfde het MKB het maar eens aan hun prijzen te laten zakken, dit groots onder de aandacht te brengen om meer massa hun winkels in te trekken. Dan zou de boodschap (KOOP LIEVER BIJ ONS)in dit topic misschien zoden aan de dijk zetten.

Welles! Nietes! | 24-06-13 | 10:24

Geef ambtenaren dezelfde sociale voorzieningen als zelfstandigen en het Malieveld is te klein.

Fopsolidariteit.
Beter geen sociaal stelsel dan zo'n oneerlijk gedrocht.

Anijsblokje | 24-06-13 | 10:23

Voor de crisis hebben ze iedereen jarenlang een poot uitgedraaid met hun marges en slechte service. En nu huilie huilie doen als het wat minder gaat...

Maxx! | 24-06-13 | 10:22

@tattooboer | 24-06-13 | 10:09
'De slager' en 'de bakker' halen dezelfde grappen uit. Ze kopen namelijk bij dezelfde groothandels hun grondstoffen, halffabrikaten, machines en productietechnieken in.

BellaBella | 24-06-13 | 10:22

De consument moet keuzes maken in deze barre tijden.... en zoekt dus het goedkoopste alternatief, dat dit ten koste van het MKB gaat is bijzonder vervelend.
Zowel de consument als het MKB zijn slachtoffer van de overheid en worden uit elkaar gespeeld door idiote regeldruk, belastingdruk en andere maatregelen die ze in Den Haag 'bezuinigingen' noemen.
.
Sorry MKB!

Fatwabuster | 24-06-13 | 10:21

BellaBella | 24-06-13 | 10:14 | + 1 -
Bovendien worden ze fiscaal al genoeg bevoordeeld.
Heeft een loonslaaf soms geen zielige kindjes die naar ballet moeten of een nieuwe hockeystick nodig hebben? Waarom zou ik een onrendabele MKB'er moeten onderhouden?

Als ik elders een tv €200 euro goedkoper kan krijgen, ga ik mezelf natuurlijk niet verneuken bij een eenmanszaakje. Ben malle Pietje niet.

Ondernemen is risico's nemen. Één van die risico's is een onvast inkomen. Maar daar ben ik niet voor verantwoordelijk. Bizar, dit gehuil. Wanhopig ook. Je hoeft niet te ondernemen, hoor, mijnheer de eenmanszaker.

Kim Philby | 24-06-13 | 10:20

tattooboer | 24-06-13 | 10:09 | + 1 -
-
U zegt dat er kwaliteitsverschil zit tussen een Philips B0810404GHZ14 42" plasmatelevisie van de mediamarkt en een Philips B0810404GHZ14 42" plasmatelevisie van Piet Klein elektrospeciaalzaak ?

Badderbeest! | 24-06-13 | 10:20

@necrosis | 24-06-13 | 10:06
Ik durf te betwijfelen of het mkb 'te lijden' heeft onder de 2%-punt btw. Ga maar na: iets van 100 excl. BTW kost nu in plaats van 119 eur 121 eur. Zegt u als 'rationeel handelend economisch subject' nu: 'nee, mijn breekpunt ligt toch echt bij 119 eur, ik laat het liggen voor dit geld'? Ik vermoed van niet. Het 'lijden' van de gemiddelde mkb-er komt ondermeer door het feit dat hij niet geschikt is om een mkb-er te zijn. Omdat hij denkt dat geld vanzelf binnenrolt als hij zijn voordeur maar open doet. Het ondernemersspel is toch wel echt iets anders.

BellaBella | 24-06-13 | 10:20

Bij grote ketens krijg je doorgaans een betere en nettere service/afhandeling en een lagere prijs. Ik heb best wel veel slechte ervaringen gehad met winkeliers, maar vrijwel geen enkele met de grotere internet winkels.

Liberty Wolfe | 24-06-13 | 10:20

Slechte campagne hoewel ik sympathiek tegenover het doel sta daar waar kleine ondernemers unieke vernieuwende initiatieven ontplooien om ooit die bestuursvoorzitter met het derde vakantiehuis te worden.

Simon_GS | 24-06-13 | 10:19

Mee eens ende +1, zei hij als kleine k in MKB.

En ook: "Koopt Nederlandse waar, zo helpen wij elkaar".

Shareholder II | 24-06-13 | 10:18

De enige mkb-er die het hoofd niet boven water kan houden, is de dozenschuivende mkb-er, en die voegt toch niks toe.
Mensen die echt iets kunnen en genoegen nemen met een bescheiden loon, die krijgen wel klanten.
Behalve als je in de bouw werkt, maar dan heb ik al helemaal geen medelijden.

jemagookniksmeer | 24-06-13 | 10:18

Misschien onder ieder topic even vermelden dat iedereen het gelaten over zich laat komen. ALs je oproept tot actie wordt je als linkse SP-er bestempeld. Zolang we geen pleinen gaan bezetten en het binnenhof bestormen, zal er NIETS gebeuren aan al deze onzin.

deministerpresident | 24-06-13 | 10:18

@BellaBella
Lekker makkelijk hoor. Zeggen dat het eigen falen is dat de winkel stuk gaat, terwijl er een overheid is die je aan alle kanten uit probeert te kleden. Er zijn slechte winkeliers, maar dat zijn echt niet alle faillisements gevallen die er nu spelen.

Merkava | 24-06-13 | 10:18

* ' n ' naar boven gooit *

cobie | 24-06-13 | 10:18

Doe toch mee, leeg uw portemonnee bij het MKB!

Ha daar zulle. Ze niet veel aan hebben ! :-P

cobie | 24-06-13 | 10:17

Lullig voor het MKB maar zolang er nog steeds mensen zijn die nieuw / binnen NL non-foodproducten kopen financier jenog steeds de huidige politieke ellende ( PVDA/CDA/VVD + luxepartijtjes en de roofbouw van de EU ) + afbraak van Nederland en ik pas daarvoor.
Stem met uw portemonnee, en zit op uw geld ( of investeer het buiten de EU ).

Graaisnaaiert | 24-06-13 | 10:16

@Faust21 | 24-06-13 | 10:13
Nee, kwaliteit en service werd niet gegeven. Dat is zo ergens 30 jaar geleden overleden. Weet u wat ook 30 jaar geleden overleden is?

BellaBella | 24-06-13 | 10:16

witwas | 24-06-13 | 10:06 | + 1 -
En als je straks klaar bent met aflossen wordt de waarde van je huis ineens als inkomsten meegeteld. Mag je het bedrag wat je nu aan aflossen kwijt bent gaan weggeven aan de belastingdienst.

me,myself and IK | 24-06-13 | 10:15

Ingezonden mededeling?

VetteMoorkop | 24-06-13 | 10:15

Leuk initiatief en steun enzo, maar u snapt net zo goed als is dat de (r)overheid dit ook geen warm hart toedraagt. Kopen bij het MKB is namelijk altijd wat duurder dan bij de grote (van belastingvoordelen en grote inkooporders genietende) ketens. Door koopkracht kapot te maken kan men helemaal niet kopen bij het MKB wegens te duur, viceus cirkeltje dus.

thapriest | 24-06-13 | 10:15

Support your local middenstand. Ben ik voor, zeker bij de echte kleine middenstanders. Maar geld speelt voor veel consumenten ook een belangrijke, zo niet de belangrijkste rol. En terecht, gezien de koopkracht die steeds verder wordt aangetast.

Heiner | 24-06-13 | 10:15

@necrosis | 24-06-13 | 10:08
Je vergeet de belasting op leven nog.

Che_cuevara | 24-06-13 | 10:15

Ik ben meer van het Darwintype. De gemiddelde mkb-er is nog te dom om door te hebben dat hij zijn broek naar beneden moet doen *voor* hij gaat poepen. Veel van dat soort types zijn maar een winkeltje begonnen omdat ze niet voor een baas willen werken, of het niet kunnen, lees: er uit getrapt zijn. De ballen verstand van marketing, sales, logistics, financial management, en: klantenservice. Wel een dikke huurporsche achter de winkel zetten, en dan denken dat ze 'grote ondernemers' zijn. Een non-interessant reclamebord voor de winkel zetten, en dan hangend vanachter de kassa verbaasd staan kijken dat de klanten via de achterdeur gillend het pand weer verlaten. Of, en nog een graadje erger, ze beginnen ergens een franchisewinkeltje waarmee ze trappen in 'dan doen wij al het werk voor je, en kun jij je concentreren op waar je goed in bent; met klanten omgaan' (proest). Niet doorhebbend hoe een franchisesysteem werkt, en dat de franchisegever er *niet* zit om jou rijk te maken. Daar sta je dan, met je 10.000e belwinkeltje, kledingwinkeltje of junkfoodshop, met je foute break-even, en met je leaseporsche. Geen geld om je vrouw een bosje bloemen te geven, en dan dit soort debiele posters maken. Natuurlijke selectie, een mooi mechanisme.

BellaBella | 24-06-13 | 10:14

onze klanten zijn onze aandeelhouders?
In betere tijden heb ik daar anders weinig van gemerkt, maar klaarblijkelijk is deze MKB-er van het slag "privatise profits, socialize losses". Flikker toch op met je dure meuk; ik koop wel op het internet/ Duitsland.

jemagookniksmeer | 24-06-13 | 10:13

De bakker op de hoek zou ook gebruik moeten maken van een "Double Irish with a Dutch sandwich" net zoals de multinational, 0% belasting + een heerlijke Villa aan het strand van een of ander belastingparadijs.

Bertus Brulbroek | 24-06-13 | 10:13

slechtmens | 24-06-13 | 10:05 | + 0
dus kwaliteit en service werd u niet gegeven? Waar komt u vandaan als ik vragen mag? Het is juist de tendens tegenwoordig dat men niet meer wacht op een goed advies, maar enkel kijkt naar de prijs. Veramerikaniseerde maatschappij.

Faust21 | 24-06-13 | 10:13

Ik zou best geld willen uitgeven, maar dan moet wel eerst de belasting weer op een normaal niveau komen, zodat ik na huur, collegegeld en dagelijkse boodschappen weer geld overhoud. (Ja, ik ben een kudtstudent, nee, ik houd geen geld meer over voor zuipen.)

Teiltjes Tekort | 24-06-13 | 10:13

Jarenlang de 30% marge hanteren en nu gaan klagen. Ze wilden allemaal snel rijk worden. Scheelt me nu niks. Ik onderhandel nu over elke aankoop.
Eerder werd ik recht in mijn porem uitgelachen als ik om een korting vroeg.

KeurMeester | 24-06-13 | 10:12

Klinkt leuk, koop spullen van de kleine winkelier. Je weet dat je iets meer betaalt dan op internet, en dus verwacht je ook iets meer service. Helaas die vlieger niet altijd op, ik heb een paar keer zeer slechte service ervaren bij kleine eenmanszaken.

Bobbbe | 24-06-13 | 10:12

De overheid doet er alles aan om het bedrijfsleven naar de kloten te helpen zodat uiteindelijk iedereen voor zijn inkomen van de overheid afhankelijk is.

En jullie vinden het blijkbaar allemaal prima.

James Lastig | 24-06-13 | 10:12

@witwas | 24-06-13 | 10:09
PvdA en VVD!
Wat heb ik gewonnen?

necrosis | 24-06-13 | 10:12

We hebben dringend een nieuwe regering nodig. Een die er wél voor de Nederlandse bevolking is. Failliet gaan we zeker onder het huidige dictatoriale bewind.

Botte Hork | 24-06-13 | 10:12

Hebben al die MKB'ers dan PVV of een andere anti-Europa partij gestemd?
Als ze daar een verklaring voor afgeven, of in ieder geval beloven dat ze dat gaan doen, dan wil ik er wel over denken.
Maar allemaal VVD, CDA, D66 of zelfs PvdA stemmen en dan gaan janken gaat er bij mij niet in.
Dan maar geen danslessen.

Cuyahoga | 24-06-13 | 10:12

Ik koop helemaal niks meer.

Willem van Rood | 24-06-13 | 10:11

Binnenkort de BTW naar 23% om het "gelijk te trekken met de rest van Europa". Dat het dan gaat om zuid-Europa wordt er ff niet bijgezegd en Duitsland blijft lekker op 19% hangen, waardoor de positie van alle winkels in het oosten nog slechter wordt. Nee, echt top dit kabinet.

Merkava | 24-06-13 | 10:10

@Eigenaar_IJsland | 24-06-13 | 10:07
Handel: Groothandel, impex, etc.
Zakelijke dienstverlening: ICT, schoonmaak, etc.

U praat peop met uw wazige adviesjes.

CoJoNes | 24-06-13 | 10:10

@necrosis | 24-06-13 | 10:06 Daarbij heeft een specifiek segment van het MKB zwaar te lijden van de verhoogde accijnsen, en wie waren daar ook alweer verantwoordelijk voor?
* hint: ook hier is Wilders niet het juiste antwoord
Maar mensen: de volgende keer weer lekker stemmen op de partij die de mooiste cadeautjes beloofd.

witwas | 24-06-13 | 10:09

Daarbij komt dat je bij de slager geen watervlees koopt, bij supermarkten wel, op de markt is een bloemkool 1 eu, in de supermarkt 3,79! Bij de bakker gebruiken ze geen eendeveren-extract als meelhelper om het brood zacht te houden. Ik koop al jaren geen elektronica bij de "groten".
Dat gaat allemaal binnen een jaar stuk en je betaalt sowieso 60 euro "verzend en administratie" kosten.
MKB voor de win!

tattooboer | 24-06-13 | 10:09

Kan me niet zo veel schelen.
Ik koop waar de prijs het laagst is.

Kim Philby | 24-06-13 | 10:09

De slechtste kaart om te spelen. Betere argumenten zijn dat het MKB lijdt aan Europese regeldruk en andere ongein opgelegd door het aan de overheid verkleefde corporatistische deel van onze economie en hun gelobby.

Wie denkt dat grote bedrijven voor concurrentie zijn heeft er helemaal *niets* van begrepen.

Godsammekraken | 24-06-13 | 10:09

@Petrus de Rewa | 24-06-13 | 10:06
En de accijns, de BPM, de belasting op doodgaan.....

necrosis | 24-06-13 | 10:08

Lees het artikel van het CBS maar eens:
"Vooral in de handel en de zakelijke dienstverlening werden er in mei veel meer faillissementen uitgesproken".
M.a.w. je moet vanaf nu werken voor je geld en niet komen aaandraven met allerlei wazige adviesjes of doorschuiven van dozen.

Eigenaar_IJsland | 24-06-13 | 10:07

Klanten zijn stakeholders, niet aandeelhouders.

Kaas de Vies | 24-06-13 | 10:07

Ik maak me eerder druk om de sociale voorzieningen voor failliete MKB'ers. Die zijn er namelijk niet.

* | 24-06-13 | 10:07

Kopen, wat is dat? Alleen de dagelijkse boodschappen bij grootgrutters van Duitse komaf, af en toe de hoognodigste kleding en schoeisel en met de rest los ik mijn hypotheek zo snel mogelijk af. De overheid kan de tering krijgen en het MKB is helaas collateral damage.

witwas | 24-06-13 | 10:06

Volgens mij heeft MKB te lijden onder de verhoogde BTW, en wie was daar daar ook al weer verantwoordelijk voor?
*hint: het was NIET Wilders*

necrosis | 24-06-13 | 10:06

Ook daarom moet de BTW naar beneden.

Petrus de Rewa | 24-06-13 | 10:06

Jammer dat het MKB niet aan mij dacht toen het wel goed met ze ging. Dus krijg nu ook de tering

slechtmens | 24-06-13 | 10:05

Ik koop bijna alleen nog maar zaken online, en dan vaak in het buitenland. Dan maar een nazi, maar zeker geen dief van mijn eigen portemonnee.

StijlvolRechts | 24-06-13 | 10:03

Eens. Het MKB is de motor van de economie.
Spendeer daar uw moneten, niet aan ketens met buitenlandse investeerders.

ZDEV | 24-06-13 | 10:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken