Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderzoek. Niemand klikt op Rachid en Mohamed

geefmijeenbaan.jpg Twee dagen zon en de komkommers zijn al weer rijp. "Werkzoekenden die hun cv op internetdatabanken zetten, hebben meer kans op een reactie met een Nederlandse naam dan met een Arabische naam", lezen we in de Azijnbode. Alweer. Net als in 2006. 2011. 2012. Deze inkopper is al zo vaak en door zo veel mensen geconcludeerd dat je alle gesubsidieerde kantoren van alle gesubsidieerde subsidieclubs tegen discriminisme kunt volbouwen met alle gesubsidieerde onderzoeken naar arbeidsdiscriminatie. En dan hoef je de onderzoeken naar de achtergestelde (zwangere) vrouwen niet eens mee te rekenen. Alleen die naar de categorieën Arabieren en Allochtoon Overig, want da's dé target group voor subsidievriendelijk knuffelracisme alsook een favoriet onderwerp bij sociologen die lekker lui willen promoveren en toch alle duimpjes van het hooggeleerde goedvolk omhoog willen zien gaan. Zoals de schuldige van bovenstaand nietszeggend ANP'tje, Lieselotte Blommaert (roomblanker wordt een naam niet). Mevrouw MsC heeft een proefschrift vol nonsens bij elkaar gecopypaste om te concluderen dat er 'meer bewustwording van mogelijke discriminatie' op de arbeidsmarkt moet zijn. Want daar haal je de media mee. Niet met onderzoeken naar de mogelijke oorzaken waarom de CV's van Samira, Mohammed en Rachid minder aangeklikt worden dan die van Renske, Joris en Lieselotte. Sowieso. Hoe is klikken op een Nederlandse naam überhaupt discriminatie? Het kan toch bijvoorbeeld ook betekenen dat de werkgever in kwestie geen franchisehouder van KFC, New York Pizza of Mickey D's is...?

Reaguursels

Inloggen

Meer kans op een reactie met een Nederlandse naam dan met een Arabische naam?

Niet waar.

Als er weer eens iets is met iemand met een Arabische naam - dat is dagelijks - dan BARST het internet van de reacties.

Woedende, wel te verstaan.

Dus Mohammed, Rachid en Yassir moeten niet zeiken over gebrek aan aandacht. En Liselotte al helemáál niet.

Peter Emile | 06-06-13 | 11:27

De overheid heeft de afgelopen decennia een actief beleid van "positieve discriminatie" gevoerd en is daardoor nu behoorlijk bevolkt met allochtonen. We kunnen allemaal zien wat dat met de prijs/kwaliteitsverhouding van de dienstverlening door de overheid heeft gedaan. Bedrijven kunnen zich zo'n grap niet veroorloven, anders dan de overheid moeten die concurreren en kunnen de rekening van dit soort onzin niet bij de belastingbetaler neerleggen.

Borakh | 06-06-13 | 07:24

Anoniem solliciteren gebeurd helaas al jaren. Op werk.nl krijg je als werkgevert gewoon een cv zonder naam en zonder leeftijd. Maar dat is zo opgelost door vloeiend Nederlands in woord en geschrift te eisen. De laatste Marokkaanse die daar doorheen kwam, viel door de mand bij het afchecken van de referenties: die bleek bij de vorige werkgever (H&M) met mocro-vriendjes snachts het hele kledingmagazijn zo in hun vrachtwagen gerold te hebben. De Marokkaan die we daarvoor op gesprek hadden bleek ontslagen omdat hij agressief en intimiderend was naar vrouwelijke collega's. Alsof je daar je personeel mee op wil zadelen.
Dat gezeik over discriminatie werkt de economie alleen maar tegen. We hebben juist betere discriminatie nodig. Het bedrijfsleven presteert het beste als de beste man/vrouw op de beste plaats terecht komt. En dat is nou precies wat discriminatie inhoud.

Schouten weer | 06-06-13 | 01:37

Iedereen was toch zo tegen de PVV want oh oh rasisties?
Kan toch niet zijn dat de interessedip voor de Mohammeds en de Rachids door PVV aanhangende werkgevertokkies wordt veroorzaakt? Mensen, doe allemaal eens Mohammeds en Rachids aannemen. Jullie wilden de multikul toch zo graag, dus accepteer hen dan ook als collega's. Hypocriete kloodtzakken.

michello | 06-06-13 | 00:07

Anoniem solliciteren is helegaar geen optie. Want dan kunnen policor werkgevers zoals de Univ Utrecht hun diversiteitsbeleid quota niet toepassen. Krijg je godbetert roomblanke mannen op gesprek, terwijl je nu juist zocht naar vrouwen uit etnische minderheden!

Gen. Maximus | 05-06-13 | 23:55

1 op de 5 heeft 4 anderen om zich heen.

Remcork | 05-06-13 | 22:28

Dit is gewoon een simpele kwestie van het oogsten van wat eerder gezaaid werd. Net zo racistisch als spinazie dus.

me,myself and IK | 05-06-13 | 21:16

Onbegrijpelijk, Rachid en Mohammed staan bekend als harde werkers.?.. Ik zou ze zo in dienst nemen. Ongezien.. Toch??

denoorman | 05-06-13 | 20:55

Een proefschrift waarin ons verteld wordt wat al in tig voorgaande proefschriften is geconcludeerd en dat eigenlijk zowat iedereen met tenminste basisschool weet en dan zelfs zonder ANOVA en Cronbach's-alfa gegoochel: het feit dat werkgevers voornamen als Rachid en Mohammed associeren met lagere dan gemiddelde prestatieverwachtingen.
En dan als promovendus niet verder komen dan dat door min of meer onbewust, latent racisme veroorzaakt wordt.
Tja mevrouw de (impliciete) toepassing van waarschijnlijkheidstheorie door het menselijk verstand, begrijpen, is een stapje verder dan wat ANOVA-output en Cronbach's-alfa's overschrijven van een computeruitdraai van de vakgroep statistiek.

WirMachenMusik | 05-06-13 | 20:50

Just what the world needs; Nog een zeer zelfvoldane roomblanke tata die sociologie heeft gestuurd (Had net zo goed eventmanagement, vrijetijds management strategische communicatie, human rescource of filosofie kunnen zijn, want dat vinden Lieselotte's Amber's en Fleur's met een rijke pappa's in de sales of bankingindustry en met Leids of Goois accent leuk. Gefeliciteerd met jezelf. Ohw, trouwens... neuken?

Prof. P. Paardekuth | 05-06-13 | 19:59

-weggejorist-

Deee-Lite | 05-06-13 | 19:00

-weggejorist-

Deee-Lite | 05-06-13 | 19:00

Wij hadden ook zo'n gast. Omdat meneer de handdoek op de WC te vies vond wasde hij zijn vieze klauwen boven onze koffie- en theekoppen in de keuken. Twee keer aangekeken en hem toen naar de WC gesleept, de zeep laten zien en de rollen papier aan de gereedschapskisten voor als hij een alternatief voor de handdoek zocht. Nooit meer gezien daarna.

Der Schnitzeljäger | 05-06-13 | 18:34

Discriminatie of gewoon gezond verstand ??

Der Schnitzeljäger | 05-06-13 | 18:24

Ik heb mij 2 keer niet-discriminerend opgesteld en 2 keer kreeg ik medewerkers die constant 'ziek' waren. Nu houd ik het liever bij de arbeidsethos van Renske, Joris en Lieselotte.

Gebrabbel | 05-06-13 | 18:23

Ik vind die laatste zin belachelijk en suggestief. Alsof iemand die Mohammed heet alleen bij de KFC, New York Pizza of McD zou werken. Bij de Burger King hier in de buurt werken er ook een paar.

Zerox | 05-06-13 | 18:11

Zelfs een Marokkaan/Nederlandse ondernemer kiest liever voor Bert en Kees

demindenie | 05-06-13 | 18:08

Het is simpel een ondernemer probeert met zo weinig mogelijk risico zoveel mogelijk rendement te halen,
Wanneer je klaas-Jan heet is het risico 50 % op een goede kandidaat en bij een Mo of zo als je geluk hebt 1%

demindenie | 05-06-13 | 18:05

Niemand klikt op Rachid en Mohamed. Waarom ben ik helemaal niet verbaasd?

'Ter leering ende vermaeck':

www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archie... (1998)

www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archie... (1998)

vorige.nrc.nl/article2249910.ece (2009)

www.nrc.nl/stevendejong/2012/12/07/exc...
(2012)

etc. etc.

En dan durft men in Den Haag nog te beweren dat we geen Marokkanen probleem hebben? Kijkt U even naar de statistieken, opsporing verzocht en uitgebreid relevant wetenschappelijk onderzoek.

Zeer begrijpelijk dus als je de berichtgeving leest over Marokkanen tuig dan kijkt men wel uit om op Rachid en Mohamed te klikken.

Claire | 05-06-13 | 18:04

We hebben ze hier gehad, de Rachidjes, Mohammedjes, Mohammadjes en soortgelijk. En geen één heeft de proeftijd doorlopen. En niet omdat we ze er uit schopten. Nee, omdat ze gewoon zelf niet meer kwamen opdagen na een week omdat werken toch wel erg vermoeiend was voor de mannen.

sinar2 | 05-06-13 | 17:58

@Stormageddon | 05-06-13 | 15:54
Nee, dat is wetenschap: jongetjes die Weslie, Jhonnie of Jeffery (en in alle andere mogelijke creatieve spellingsvarianten) en meisjes die Sementha, Samanta, Sahmantah oid heten, zijn tokkiekroost. Da's algemeen bekend.

Brou Is Back | 05-06-13 | 17:30

Tja, en mensen met een chinese of japanse naam worden wel snel gekozen. Hoe dat komt? Door het gedrag en toegevoegde waarde in de maatschappij. En dat is nou net waar de mocro's in falen. No shit sherlock!?

HetMannetje! | 05-06-13 | 17:21

@minimá-armezusvan.. | 05-06-13 | 16:04
Er wordt trouwens ook niet geklikt op het CV van mensen die niet begrijpen waar een hoofdletter voor dient.

Brou Is Back | 05-06-13 | 17:19

@Mokum Kosher | 05-06-13 | 15:25
-
Oeps, pardon,u was mij vóór.
-
Twee zielen, één gedachte zullen wij maar zeggen.

azoturie | 05-06-13 | 17:18

Zodra Rachid en Mohammed synoniem voor betrouwbaar en integer worden, is dat vanzelf over...
Tot die tijd is het gewoon gezond verstand.

Wijze Uil | 05-06-13 | 17:16

Ome Azo verkeert in gespannen verwachting van het moment waarop hij kan constateren dat er bij de eerste de beste Marokkaanse groentenboer in dit land niet uitsluitend mensen met dezelfde Marokkaanse achternamen werken, maar er heuse Nederlandse werknemers met een heuse reguliere arbeidsovereenkomst aan de slag zijn.
-
Pas als wij zijdens de Marokkaanse gemeenschap enige vorm van actieve (en: legale) bijdrage aan de algemene werkgelegenheid in dit land waarnemen, praten wij nog wel eens verder.
-

azoturie | 05-06-13 | 17:15

Ja gek he. Net weer een berichtje over de radio over twee jongetjes van rond de 12 jaar, die een broer en zijn zusje het ziekenhuis in tremmen want die zeiden foeimagniet toen die jongetjes een ooievaarsnest aan het maltraiteren waren.
.
Officieel is nog niet bevestigd dat het om Mo en Rachid ging, maar we tellen af....
.
10, 9, 8, 7, .....

Brou Is Back | 05-06-13 | 17:14

Sollicitanten selecteren op ervaring en opleiding, man, vrouw, afkomst boeit niet. Wel met naam, ik wil dat iemand zichzelf presenteert.

Wat WEL boeit is dat de ervaring klopt, inzet ok is, er geen botsingen op culturele, taal, religeuze of persoonlijke gronden zijn.

Ik heb met diverse bevolkingsgroepen en landen zowel hele goede als dieptepunten meegemaakt.

Bottomline, als werknemer wil je de beste voor het minste geld. Dus kijk je naar statestiek voor de voorselectie waarvan er nu TE veel zijn. Dus je wordt selectief DUS geen finnen, of mag ik dat niet meer hardop zeggen?

varkenssate3516 | 05-06-13 | 16:49

minimá-armezusvan.. | 05-06-13 | 16:04
Een moslim mag geen westerse naam aannemen, dus een moslim met een naam Ben of Freek, dat gaat niet gebeuren, of hij moet christen worden of heiden, maar dan is hij in het beste geval zijn moslim omgeving kwijt, weg, foetsie.

Benblij | 05-06-13 | 16:36

Ach, zolang Maastricht de wietpas handhaaft komen die jongens echt wel aan het werk.

Ja nee, geen mening | 05-06-13 | 16:36

Kaas de Vies | 05-06-13 | 16:10
Ik heb even je comment aan haar laten zien over wat je vorig jaar naar de BD hebt gebracht. En nu is ze single.

Moishe Pipik | 05-06-13 | 16:31

Waarom is de conclusie niet dat er niet zoveel allochtone werkgevers het internet gebruiken om naar personeel te zoeken?

dutch-jack | 05-06-13 | 16:28

deze mevrouw is blijkbaar MSc omdat ze een research master heeft gedaan..."Research Master Social Cultural Science".
Krijg je ook een MSc titel ;)

superrmooi | 05-06-13 | 16:26

Ik geef ondernemend Nederland groot gelijk. De opzet is dus dat ondernemers verplicht worden om een kansen pareltje in dienst te nemen op basis van Naam en Geloof. Weer een uitzonderings positie dus. Nee , waar een wil is , is een weg. Maar de wil ontbreekt natuurlijk en dat weten ondernemers.

nan6896 | 05-06-13 | 16:17

In de pijp in 020 is/was een snackbar wordt gerund door een maroc, de pijp is zoals je weet vergeven van de linkse nederlander.
Een jaar of 8 geleden had de uitbater een bord waarop normaal zijn aanbiedingen in het nederlands staan in het arabisch iets geschreven. Ik vroeg aan een gast wat staat daar, en die zij hij zoekt een hulp, ik vertelde hem dat ik het raar vond dat hij dat in het arabisch deed, die gast deed er lacherig over.
Maar en nu komt het een bekende van mij een homo zei oh ik ga vragen of ik kan werken want ik ben bij me andere klusje eind van de week voor het laatst.
Hij vroeg dus aan de uitbater "hee man ik wil je wel helpen wanneer kan ik beginnen". Toen werd die gast me toch kwaad en stond in het arabisch tegen de klanten te foeteren en op mijn bekende te wijzen en smalend te doen. De niet arabische linksen stonden daar gewoon de boel uit te lachen.
Ik vertelde mijn bekende homo dat we maar weg moesten gaan want wie weet werden ze wel handtastelijk en dat hebben we dan ook maar gedaan. Mijn bekende zat er niet zo mee, maar ik was eigenlijk toch wel een beetje in de war van dit "incident".

Benblij | 05-06-13 | 16:14

Ik zou ook geen aanhanger van de islam in m'n zaak willen als ik er een had. Ik noem dat democratie.

Hoe heet deze speelt | 05-06-13 | 16:10

@Moishe Pipik | 05-06-13 | 14:40 | + 1 -
Heb je een zusje en is ze single?

Kaas de Vies | 05-06-13 | 16:10

@geenial | 05-06-13 | 15:53
Rashid zou de starterspremie opstrijken, overal op krediet bestellen, en drie maanden later het bedrijf "verkopen" aan Mohammed, die ook weer starterspremies opstrijkt.

Daarna gaat hij "chillen" van al het geleende geld en op krediet gekochte "swag", als de deurwaarder komt zit hij alweer in Marokko.

Ploertendodert | 05-06-13 | 16:10

en waarom zou mohammed niet jan, frans-frederik of kevin heten? doordag allochtonen door de linksche regenten in hun eigen cultuur gevangen worden gehouden, vindt er geen integratie plaats en heb je daarom dit soort onderscheid. vanaf het moment dat een immigrant de kleur van de omgeving aanneemt, no pun intended, verdwijnt het onderscheid. lees het boek van paul scheffer over hyphenating in de verenigde staten. mohammed krijgt geen baan omdat er volop mohammeds zijn die niet deugen. waarom zou je als werkgever het probleem opzoeken. als mohammed jan heet, komt hij in een andere groep terecht, een veel grotere groep waar de grote gemene deler geldt. dat willen dit soort rode dominees maar niet inzien. zij zijn de grootste vijanden van de allochtonen, de werkelijke verraders van het vooruitgangsdenken uit de 18e eeuw. progressief is aarts-conservatief geworden nu het met religie in bed ligt. linksch haalt het islam-fascisme europa binnen en veroorzaakt maatschappelijke instabiliteit voor decennia lang, misschien wel eeuwen.

minimá-armezusvan.. | 05-06-13 | 16:04

@FustViking: Mevrouw FustViking, is dat familie van Wicky de Fustviking?

Rest In Privacy | 05-06-13 | 16:00

Als die Rachids en Mohammeds nou eens prominent in hun profiel zouden vermelden dat ze zich in vergelijking met de overgrote meerderheid van hun voornaamgenoten, in positieve zin zeer a-typisch gedragen. En dat ze dat in een gesprek aan de hand van hun jobrecords overtuigend kunnen aantonen?

WirMachenMusik | 05-06-13 | 15:58

Overigens denk ik dat roomblanke meisjes die Priscilla, Shirley of Kimberly heten ook een stuk minder vaak worden aangeklikt dan Lotte, Sophie en Willemijn.
En roomblanke Wesley, Lonnie, Giorgo en Gino leggen het waarschijnlijk ook dik af tegen Jeroen, Bart, André en Mark.
Is dat ook raxisme, discriminazi en faxisme?

Stormageddon | 05-06-13 | 15:54

'Onderzoek. Niemand klikt op Rachid en Mohamed.'
Jaja.... dat weten we nou wel.
-
Maar waar blijft toch dat onderzoek WAAROM niemand klikt op Rachid en Mohamed?

Ahasveros | 05-06-13 | 15:54

mevrouw zou eens moeten vragen wat Rashid en die ander mocro zou doen als ze zelf een bedrijf zouden runnen. Eens kijken hoe ze er over denken om homo's en vrouwen aan te nemen. Wat ze nu heeft onderzocht is geen discriminatie maar simpelweg voorselectie waarbij een eerste.indruk/gevoel een belangrijke rol speeld. Overigens ben ik ook benieuw of de dame ook heeft onderzocht wat de kwaliteitsverschillen qua profiel waren tussen arabische en hollandse. zal ook wel enige invloed kunnen hebben. als je al 100schijtprofielen heb gezien van ahmed tm mo.... dan klik je niet meer. Misschien zou een wat breder scala aan voornamen de voordelen nog iets kunnen beinvloeden. Afsluitend..... profielen aanmaken om werk te zoeken is super kansloos. Zeker in de huidige arbeidsmarkt.

geenial | 05-06-13 | 15:53

Ik gok dat ik in Frankrijk meer kans maak met een Franse dan een Nederlandse naam.

i-Wonder | 05-06-13 | 15:51

@Deee-Lite | 05-06-13 | 14:05
Idem als je zou zeggen dat je bij de Hells Angels zit.
Nog mooier, dan krijg je van je facebook vriendin te horen die toevallig bij de ict dienst van de overheid is gaan werken dat ze je verwijderen moet als vriend.

dat is pas kansloos.

GekkeDave | 05-06-13 | 15:47

Een betere reden voor ouders (die het beste met kinderen voor hebben) om hun kroost geen islamitische naam te geven is er niet. Maar goed, sommige ouders trekken liever de racisme-kaart zoals we gisteren bij Andries en Thijs hebben kunnen horen.

Stormageddon | 05-06-13 | 15:45

@Benblij | 05-06-13 | 15:33: Dat de Mocro's moeilijk aan een baan komen ben ik het niet mee eens, maar ik kan het wel begrijpen. ;-)

Mokum Kosher | 05-06-13 | 15:36

Als bewegend doel is er toch een ruime arbeidsmarkt voor deze heren?

number668 | 05-06-13 | 15:36

De grote meerderheid van achmeds en aanverwanten hebben het er zelf naar gemaakt, niet dat zij de boosdoenders zijn. Nee die grote meerderheid heeft altijd zijn bek gehouden, en hebben de kleine meerderheid boosdoenders nooit geblameerd, nooit gezegd wat een tuig het is. Wel uitspraken zoals "ben het er niet mee eens maar ik kan het wel begrijpen".
Als je dan niet over een kam geschoren wilt worden zou je je moeten verzetten tegen het tuig, zo simpel is het, doe je dat niet, dan wordt je er op afgerekend, zo gaat dat in het leven. Jammer maar er is nu eenmaal een gezonde achterdocht ontstaan tegenover de achmeds en aanverwanten.

Benblij | 05-06-13 | 15:33

Dat die Rachids en Mohammeds maar eens een voorbeeld nemen aan blanke kampers. Die zeiken niet over discriminatie en zijn al tevreden als ze voor 7 woonwagens 1,2 miljoen verhuissubsidie ontvangen. Met daarnaast nog enkele miljoentjes voor het saneren van door hunzelf verontreinigende grond.
www.limburger.nl/article/20130605/REGI...

WirMachenMusik | 05-06-13 | 15:30

@Wedstrijdkrokodil | 05-06-13 | 15:19
dus je echte naam is: "Wedstrijdkrokodil m/v"?

Rest In Privacy | 05-06-13 | 15:26

Als we werkgevers nou eens verplichten dat ze wanneer ze een normale kandidaat op gesprek laten komen ook minstens 1 Marokkaan moeten uitnodigen. Als werkgevers die Marokkaan dan eerst 4 uurtjes in een hokje laten wachten, dan zien we dat waarschijnlijk ook terug in de criminaliteitscijfers. Dan zijn ze tenminste langer van straat dan wanneer ze door de wouten worden gepakt na een misdrijf.

The_iron_boar | 05-06-13 | 15:26

En wat is de oplossing dan?
Subsidieer de volledige loonkosten (plus eventueel aangerichte schade) voor zolang de Rachids en Mohammeds 's ochtends komen opdagen. Wedden dat er dan wat vaker op ze wordt geklikt? Waarbij ik er dan wel van uitga dat niet al jarenlang gebeurt.
Noch beter is: doe zoals de overheid het zelf doet, stimuleer het creëren van volledig gesubsidieerde arbeidstherapeutische banen die aangepast zijn aan hun capaciteiten en waarmee ze geen onoverkomelijke schade kunnen aanrichten. Daarmee houd je ze zelfs jarenlang van de straat.

WirMachenMusik | 05-06-13 | 15:25

Het opvallende is dat bij islamitische slagers en Turkse supermarkten je nooit een Nederlander, niet moslim, ziet werken.

Dat is cultuur en dat moeten we respecteren. Wij daarentegen moeten mensen met een waardeloos papiertje van een HBO in dienst nemen die vervolgens er voor zorgen dat de kantine halal wordt, er een aparte gebedsruimte komt en alle andere geneugten der islamitische cultuur.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat WIJ de racisten zijn. En dan met name die schooldirecteur die gewelddadige Turken van school trapte en voor de rechter gesleept werd en door de ouders voor racist werd uitgemaakt.

Dus nogmaals, de fout ligt bij ons en WIJ zijn de racisten.

Dat was het voor vandaag.

Mokum Kosher | 05-06-13 | 15:25

@BlitzFlicker | 05-06-13 | 15:13

Het probleem is dat Achmed idd niet werkt, ook niet als je hem aanneemt. Hier loopt Achmed schoon te maken, maar meer dan de helft van de tijd is hij aan het bellen. Hij wordt betaald voor wat hij doet, niet voor hoe lang hij er over doet dus ons maakt het niet uit. Maar als ik zijn werkgever was dan had ik het wel geweten.

Sessine | 05-06-13 | 15:20

Op het moment dat ouders hun kind een naam geven worden de carrièrekansen van het kind reeds ingeperkt. Dat geldt in iedere cultuur. Namen zijn mode-gevoelig en de populariteit van een naam beweegt van elitaire kringen richting het plebs.

Ouders die hun kind Wesley hebben genoemd in de afgelopen tien jaar hebben hun kind met een groot probleem opgezadeld. De meeste mensen zijn middelmatig. De meeste Wesley's zijn dus ook middelmatig. En zelfs als Wesley toevallig wel een buitenbeentje is, dan nog zal Wesley erg veel moeite hebben om zich later te onderscheiden van alle andere matige Wesleys. Voor Mohammed geldt dit nog veel sterker. Die naam roept geen nieuwsgierigheid op, maar eerder negatieve associaties. En dat is best sneu voor Mo.

In mijn voornaam is ooit een foutje geslopen bij de burgerlijke stand. Daardoor heb ik een naam gekregen die voor zowel jongens als meisjes gebruikt wordt, i.p.v. een typische jongensnaam. Daar maak ik nu dankbaar gebruik van. Ik weet allang dat ik een betere kans maak met solliciteren of vrouwen versieren wanneer ik die afwijkende, echte naam gebruik.

Wedstrijdkrokodil | 05-06-13 | 15:19

ik zie een ambtenaren-oplossing aankomen: het slechts één naam tegelijk aan kunnen klikken op zo'n site, IS in feite al discriminatie. Maak het daarom verplicht dat alleen ALLE namen TEGELIJK aangeklikt kunnen worden. Zo. Discriminatie de wereld uit. Zo doe je dat.

Rest In Privacy | 05-06-13 | 15:17

@necrosis | 05-06-13 | 14:51 | + 0 -

Je maakt me nieuwsgierig....

Kobus Kloothamer | 05-06-13 | 15:17

@Parel van het Zuiden | 05-06-13 | 14:48
Ik heb toevallig met een marokkaanse ICT'ert gewerkt. Prachtig. Wat die kerel voor een verbaal geweld uitkraamde over zijn collegamarokkanen zou ik als witman een standrechtelijke executie voor krijgen.

dlseth_ | 05-06-13 | 15:16

Laatste zin is da shizzle yo homie bro

Klaas vaag | 05-06-13 | 15:16

Zelf zou ik nooit Mocro,s of Turco,s als werknemer aannemen .
Preventief.

Lief meiske | 05-06-13 | 15:15

Mooi fenomeen: als een bepaalde groep mensen de uitkomst van een onderzoek niet zint, schiet men meteen in de verdediging en stelt dat allemaal wel onzin zou zijn. Is men wel tevreden, dan stelt men dat een feit is. Op geenstijl gaat de vlag halfstok en op Joop.nl gaat de vlag juist uit.

Ik heb zelf ook jaren in het onderzoek gezeten en een paar keer meegemaakt dat een opdrachtgever weigerde in te zien dat zijn manier van doen bepaalde gevolgen zou hebben. Dat is allemaal prima, maar ga dan ook niet lopen zeuren als die consequenties vervolgens wel zichtbaar worden.

Zelfde gaat op dit verhaal. Men loopt te mekkeren dat Achmed niet werkt, maar aannemen wil men hem ook niet. Schiet niet op dan.

BlitzFlicker | 05-06-13 | 15:13

The_iron_boar | 05-06-13 | 14:58

Precies. En by the by, hoeveel jongens van Jan de Wit krijgen nou een kans in de shoarmabrache. Nul komma nul. Ik heb nog nooit een Diederik met een schortje aan zien werken in een falafeltoko. Ben geen complotdenker, maar daar zit meer achter, pure discriminatie bijvoorbeeld. Alsof wij niet tot drie uur 's nachts achter de bar kunnen staan, echt wel.

Nee, gelijk oversteken, Mo, het mot van twee kanten komen.

Magdatkandat | 05-06-13 | 15:12

Snap de hele discussie niet. Je mag toch zeker zelf wel weten wie je aanneemt bij je bedrijf? Ik heb louter slecht ervaringen met onze Noord-Afrikaanse medemens en vertrouw het gros zodoende niet meer. Maar omdat je niet mag discrimineren moet je Achmed en Muffat maar aannemen? Mij niet gezien.

willem653 | 05-06-13 | 15:06

verschil van 6x of 10x is ook niet dramatisch.

BRickY | 05-06-13 | 15:05

@ mister niet scherp | 05-06-13 | 14:46 | + 0 -
o ok ... goed dat ik het weet.
In Argentinië noemen ze hem 'el turco', vandaar ...

Greetje Duisenberg | 05-06-13 | 15:02

Peter van 30 wordt eerder aangenomen dan Henk van 45

Jan wordt eerder aangenomen dan Youssef

Hans van 35 wordt eerder aangenomen dan Ingrid van 35 omdat ze zwanger is

Waarom? Omdat ze stuk voor stuk meerwaarde leveren voor het bedrijf, een puur zakelijk besluit. Feiten geven aan de Jan doorgaans minder problemen veroorzaakt dan Youssef

PeteyPrecise | 05-06-13 | 15:02

Geef Oma van drie hoog een telefoon om wat rond te enquetteren en een typmachine om het uit te werken en ze timmert het zo in elkaar voor je, deze tegeltjes'wijsheid' van die shtraat - weet je. Maar nee, kleindochter Lieselotte moet daar snotverdorie academisch voor geaccrediteerd worden, anders is het niet echt waar. Om je kapot te schamen UU.

vive epicure | 05-06-13 | 15:01

"Een mogelijke oplossing voor deze vorm van discriminatie ligt naar het idee van Blommaert voor de hand: “Anoniem solliciteren zou kunnen zorgen voor meer gelijke kansen tussen allochtone en autochtone sollicitanten. Dus bij de eerste beperkte informatie die op cv-websites te zien is, niet de naam van de werkzoekende plaatsen."

Kijk, dat vind ik nou een beetje jammer. Dan besteed je jaren aan een promotieonderzoek, kom je met een voor de hand liggende oplossing, en dan test je die niet even. Was het nou echt te veel gevraagd om ook deze 'oplossing' even als controle-groepje in je onderzoekje te bouwen?

En die vraag is eigenlijk vooral aan de promotors gericht.

Red mij niet | 05-06-13 | 15:01

@ikdenkwat | 05-06-13 | 14:46
Solliciteren is tegenwoordig verplicht, anders verlies je het recht op een uitkering.
Maar niemand kan je dwingen om netjes gekleed, geschoren en gedoucht op tijd te komen.
Waar ik werk worden nog steeds mensen aangenomen, ook mensen met een buitenlandse naam.
Maar mensen die elke week 4 van de 5 dagen te laat verschijnen, overleven hun maand proeftijd niet.

necrosis | 05-06-13 | 15:00

@Magdatkandat. Nee, laat ze alsjeblieft niet zelf een bedrijf beginnen! Verder dan een shoarmatent, belwinkel of taxi komen ze toch niet. Als ze al elders werken, dan is het in een fastfoodtent of in het gemeentehuis.

The_iron_boar | 05-06-13 | 14:58

Hee wat leuk, een soort van hedendaagse versie van dat onderzoek met honden van ene Pavlov? Wel handig van die onderzoeken waar je van te voren al de uitkomst kan inschatten en je dus zonder enige moeite je proefschriftje erdoor heen kan fietsen.

Sessine | 05-06-13 | 14:58

@Plakkband | 05-06-13 | 14:04
Daarom solliciteert hij onder de naam; Hek de Goot.

Humpf | 05-06-13 | 14:58

De doorsnee Nederlander denkt bij de naam Mohammed meteen aan een crimineel.
Hoe zou dat toch eigenlijk komen?

kibambam | 05-06-13 | 14:53

@Kobus Kloothamer | 05-06-13 | 14:47
Ik ben dan ook niet gespecialiseerd in koffieschenken en roddelen.
En bovendien ben ik niet van vrouwelijke kunne.....

necrosis | 05-06-13 | 14:51

Op de website van 'opsporing verzocht' worden namen als Rashid en Mohammed daarentegen juist weer vaker aangeklikt.

Kotsende lama | 05-06-13 | 14:51

Als die gastjes zelf nou eens een bedrijf begonnen dan was er ook geen witte arbeidsmarkt voor sociologie, opbouwwerk etc. Vangen we twee vliegen in één klap.
Maar nee, we zijn 17, ROC-verlater zonder diploma, klein strafblad - mag geen naam hebben, was niet onze schuld, pliesie had mazzel - en we willen minstens 5000 euro verdienen, per maand, en niet onderop beginnen, maar meteen als directeur, want anders moet je dingen aannemen van oudere kaaskoppen en dat is voor homo's.
Laatste gast met een kleurtje die er bij ons rondliep, runde een dopehandel met het bedrijfsbusje, I kid you not. Gast nam zijn ontslag op staande voet dan wel weer met een zekere waardigheid, het moet gezegd: liep niet te piepen over vertrekbonussen of iets, nee, hij had er wel begrip voor. Da's toch winst denk je dan bij jezelluf.

Magdatkandat | 05-06-13 | 14:51

Om dit voor elkaar te krijgen hebben de Achmeds en Rachids ook wel decennia lang hun stinkende best gedaan.
En dankzij hun doorbraak in programma's als Opsporing Verzocht is het dan eindelijk toch gelukt.

Moi2 | 05-06-13 | 14:48

@Quanquer | 05-06-13 | 14:34

Over het algemeen genomen zijn Jan en Achmed simpelweg niet even goed. U vergeet dat bepaalde gedragingen op het werk die een Nederlander gewoon vindt voor Achmed's volkomen nieuw zijn. Omgangsvormen, afspraken, dingen doen waar je geen zin in hebt, etc.
.
Daarnaast is het een kwestie van de huidige arbeidsmarkt. De sectoren waar nog wel werk te vinden is vragen over het algemeen om hoogopgeleid specialistisch personeel. Ik moet de eerste Marokkaanse ICT-er of technische bedrijfskundige nog ontmoeten en geloof me, ik kom nog eens ergens..

Parel van het Zuiden | 05-06-13 | 14:48

Ach ja. En dit is een onderzoek, na 2006, 2011, 2012, eentje in 2013. Hoeveel nog? Volgend jaar weer een nieuw onderzoek? En hierbij is het ook nog een promo-onderzoek. Tjonge, tjonge.

Thoth | 05-06-13 | 14:47

@necrosis | 05-06-13 | 14:10 | + 3 -
Necrose(is) roept ook bij mij niet direct associaties op van jonge bloempjes met gewaagde bloesjes......

Kobus Kloothamer | 05-06-13 | 14:47

Wel begrijpelijk natuurlijk. De arbeidsethos ontbreekt sterk bij allochtonen. Maar dat zie je ook terug bij de autochtonen. Autochtonen voelen helemaal niets voor het bedrijf en zijn er gewoon omdat ze er moeten zijn. In het algemeen wil een autochtoon alleen van 9 tot 5 werken en als de autochtoon een klein beetje moet uitwijken, ho maar. Onlangs heb ik een vriend helpen op richten met een bedrijf en omdat hij langs de grens woont, probeerden we voornamelijk Deutschers aan te nemen.

GSimam | 05-06-13 | 14:46

Solliciteren? grapje zeker.

ikdenkwat | 05-06-13 | 14:46

Greetje Duisenberg | 05-06-13 | 14:14 | + 3 -

Bijna goed Greetje.. Maar ja Greetje D en feiten :-)

Hij was van Syrische achtergrond :-)

mister niet scherp | 05-06-13 | 14:46

Een echt coole marokkaan noemt z'n zoon en dochter gewoon Joris en Lieselotte.

Jippie | 05-06-13 | 14:45

Ervaring leert dat je als je wel op dergelijke namen klikt je regelmatig geconfronteerd wordt met gezagsschuw, lui, ongeinteresseerd, slecht opgeleid, slecht uit hun woorden komend stelend en oplichtend tuig. Daarom wordt er niet meer op geklikt. Omdat het geen werknemers zijn, maar een vervelend blok aan je been.

Dima Beeline | 05-06-13 | 14:44

@Deee-Lite | 05-06-13 | 14:36
Met de keuninklijke familie heb ik niets te maken, voor zover je kan spreken van 'keuninklijk' bij die nep-oranjes.....

necrosis | 05-06-13 | 14:42

Nog even en je bent als werkgever verplicht minimaal 1 Ali, Mohammed of Achmed in dienst te hebben. Soort marokkanenquotum

EllaRouvoet | 05-06-13 | 14:42

Lijkt mij logisch, je neemt toch ook niet iemand aan met de naam: Boris Boef, Krimson of Vlugge Jaapie? Ook allemaal boeven.

Blote Bertus 2000 | 05-06-13 | 14:41

De dame heeft gelijk over de discriminatie.

Zoals gebriuikelijk draait ze oorzaak en gevolg om.

Met een Arabische naam heb je veel betere kansen op een uitkering dan met een Nederlandse naam. Daarom zijn mensen met Nederlandse namen veel meer gedwongen om een baan te krijgen.

Ik stel dus dat we allemaal een uitkering moeten krijgen.

:D

mister niet scherp | 05-06-13 | 14:41

OK, Lieselotte Blommaert, ik heb weer 'meer bewustwording van mogelijke discriminatie' op de arbeidsmarkt door jouw onderzoek opgelopen en zal, mocht er personeel aangenomen moeten worden ooit, alsnog zes keer nadenken alvorens een of andere moslim aan te nemen wegens verhoogd risico op falen en ellende en goed gebruik maken van de mogelijkheden op discriminatiegebied.
Nu dan tevreden Lieselot?

ZSU-23-4 | 05-06-13 | 14:39

Wees_eens_creatief | 05-06-13 | 14:05 |
GS heeft voor de bewustwording gezorgd, dus dat geld is nu niet meer nodig.

wontan | 05-06-13 | 14:38

Hoezo payback, dit lost het onderliggende probleem echt niet op, alleen ligt de oplossing in deze niet bij de werkgevers.
Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:16

klopt, maar als jij je hele jeugd gezeik heb gezien, gehoord, gelezen, meegemaakt, met marokkanen, en je ben nu in een positie om iemand een baan te 'gunnen'!.. dan kan Mohammed en Fatima het shaken.
Dat bedoel ik.

(c)ZWITSUL | 05-06-13 | 14:37

@Cuyahoga | 05-06-13 | 14:29
De beste koffiejuffrouwen zijn blanke dames van middelbare leeftijd, minstens DD cup, kort blond haar en een sappig Amsterdams accent!
Die vormen de ruggengraat van menig groot bedrijf!
*spreekt uit ervaring*

necrosis | 05-06-13 | 14:37

Parasieten als Blommaert gedijen nu eenmaal goed op elk problematisch sociaal topic, of het nu marokkanen betreft, jeugwerkeloosheid, natuurbescherming, drugsgebruik bij jongeren, etc. etc. Zij gaan waar het geld op dat moment heengaat. Dat is afgekeken uit de natuur en heet daar symbiose.

TunaTown | 05-06-13 | 14:37

-weggejorist-

Deee-Lite | 05-06-13 | 14:36

In de rechtbank verklikken Rachid en Mohamed elkaar ook niet, dus staat het weer quite..

Handige Harrie | 05-06-13 | 14:36

@Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:31 | + 0 -

Die wel maar ze is pas 12. maar ik zal een good woordje voor u doen!

lady blabla | 05-06-13 | 14:36

Een aflevering of vier van "Opsporing Verzocht" en je hebt het antwoord. Helemaal geen proefschrift voor nodig, en wat de conclusie ook moge zijn, al helemaal geen doctor titel waardig. Maar goed, dat is dan mijn mening.

HEvD | 05-06-13 | 14:35

En als je Jan, Piet of Truus heet en ze lezen je leeftijd die hoger is dan 40, dan gaat je email hup de prullenbak.
Als je vrouw bent, Truus heet, solliciteert en je geeft aan dat je zwanger bent, hup daar gaat je email de prullenbak in.

En waarschijnlijk zijn er nog wel een paar voorbeelden te geven van roomblanke Nederlanders van wie de sollicitatie niet tot nauwelijks gelezen wordt alvorens in de digitale prullenbak te verdwijnen.

Maar ja, de azijnbode he. Net doen of alleen Mohammed onder de crisis lijdt. Want dat is politie-correct, niet relevant, maar toch echt heel politiek-correct.

Ben overigens nieuwsgierig hoe het met de Blommige Liselotte haar sollicitatie gaat. Eigenlijk moet de azijnbode haar aannemen, maar ze heeft haar naam tegen.

nieuwe-haring | 05-06-13 | 14:34

Sterk artikel weer. Sociologie is een buitengewoon armoedige "wetenschap", met veel statistisch geweld open deuren intrappen, alles moet kwantitatief, liefst met methodologisch abominabele 'enquêtes' vol bias. Resultaten in prachtige taart- en staafdiagrammen, aan de lay-out ligt het niet. Statistisch volkomen wezenloos. Ik wil de "ruwe data" van deze bagger niet graag te zien krijgen, je schrikt je wellicht wezenloos. En uiteindelijk gaat het inderdaad puur om de carrière van zo'n griet. Voorafgaand aan het proefschrift wordt een batterij prutsartikelen gepubliceerd in ons-kent-ons 'vaktijdschriften' waarbij er meer namen boven het stuk prijken dan er woorden in het artikel staan. Want elke halve gare prof. die met een half oog naar het schrijfsel gekeken heeft mag de naam erboven zetten. Zo haal je massaal weer je publicatie-targets. Uiteraard schiet niemand uiteindelijk iets met deze non-kennis op, maar dat deert niet want dat is helemaal niet de inzet. En wanneer er kritiek volgt op dit soort hopeloos onderzoek, dan blijft opeens niets meer over van de 'wetenschappelijk' ingestelde geest, dan raken ook de wetenschappers emotioneel, het gaat immers om persoonlijke prestige. In dit geval zal men op de betreffende faculteit elkaar zenuwachtig gelijk gaan geven en gerust gaan stellen, want die domme leken snappen de importantie van dit prachtonderzoek natuurlijk helemaal niet. Feit blijft, diegenen die dit proefschrift van voor tot achter lezen, zijn op één hand te tellen, en over enkele maanden is het allemaal weer vergeten.

artje123 | 05-06-13 | 14:34

Lekker kortzichtig weer, GS. Het is wel een feit dat er wordt gediscrimineerd bij sollicitatiegesprekken, of het nou expres wordt gedaan of onbewust, los van mijn persoonlijke mening over dit onderwerp en waaróm er wordt gediscrimineerd! -- als ik de keuze had tussen een Achmed of een Jan die even goed zouden zijn, zou ik misschien ook wel sneller voor een Jan kiezen ipv Achmed, maar dat terzijde. Deze artikelen zijn interessant, gaat over anoniem solliciteren en dat het toch lijkt te helpen:

www.guardian.co.uk/money/work-blog/201...

"Steps to introduce anonymous CVs have received mixed successes abroad. A plan for them to be made compulsory at all large French companies was abandoned after the Pôle Emploi – the French government agency that helps the unemployed find jobs – deemed them to be counter-productive. Research found that people of foreign origin and those who lived in underprivileged areas were less likely to be invited to an interview if their CV was anonymous, possibly because allowances could not be made for poor qualifications or faults due to disadvantaged backgrounds. Positive discrimination was impossible to implement. However, the City of Helsinki has recently begun a pilot scheme using anonymous CVs when recruiting staff. Officials from other Finnish cities have said they may follow Helsinki's example. A German study last year found that anonymous applications helped level the playing field for job applicants."

worldcrunch.com/culture-society/do-ano...

"A status report showed that the procedure demonstrably increased the chances of women and immigrants being asked to interview. The pilot project began in November 2010 and ran for a year. Participants were Deutsche Post, Deutsche Telekom, L'Oréal, gift service provider Mydays, Procter & Gamble, the Germany Ministry of Families, the Federal Jobs Agency NRW and the Celle city government. From 8,550 anonymous applications on which only qualifications were listed, 246 jobs were filled."

Alhoewel de laatste toegeven dat het onderzoek niet representatief is.

Quanquer | 05-06-13 | 14:34

En toch bracht Samira gisteren de op straat verloren iPhone van mevrouw FustViking keurig terug. Nadat ze 'm met haar hoofddoekje nog even opgepoetst had. Gewoon, even als dagelijks tussendoortje. Het kán dus wel. Bloemetje voor Samira. Die mag een baan.

FustViking | 05-06-13 | 14:34

Doe voor de verandering eens een onderzoek naar het arbeidsethos van deze "gediscrimineerde" groepen.

Hobbykip | 05-06-13 | 14:33

Neeeheee. Mohamed wordt niet aangenomen doordat veel werkgevers slechte evaringen met het arbeidsethos van voorgaande Mohamedjes hebben. En werkgevers krijgen door dat scholen om quota af te leveren allochtonen diploma's cadeau geven. 'Kijk eens hoeveel allochtonenwij opleiden? Goed zijn wij he?'. Dat die allochtonen vaak weinig tot niets kunnen dringt langzamerhand door tot werkgevers. Dat heeft niks met discriminatie te maken, maar met het knuffelen van allochtonen.

Hommel | 05-06-13 | 14:33

Samira, Mohammed en Rachid zitten de komende schoolvakantie wel even 6 weken in hun geliefde Marokko of Turkije.
Je vraagt je af wat hun dan drijft om hier weer terug te komen.
Inmiddels worden ze in zowel hun geliefde land als hier uitgekotst.

Ommezwaai | 05-06-13 | 14:33

In normale immigratielanden nemen de immigranten een nieuwe naam, of geven ze hun kinderen een lokaal voorkomende voornaam. Immigranten hebben het altijd moeilijk gehad in elk immigratieland, totdat ze hun eigen identiteit opzij zetten en zich gewoon aanpassen. Dan zijn het namelijk geen immigranten meer. Behalve in NL. Daar worden immigranten zo veel mogelijk aangespoord om zich niet aan te passen. Compleet met overheidsfolders in het Arabisch, tolken, anoniem solliciteren en stemhokjes in de moskee.

1nfidel | 05-06-13 | 14:32

Ik heb goed nieuws: de naam Terphuis komt nog amper voor in NL, en Sander heeft al aangegeven dat hij erg nieuwsgierig is naar eventuele andere Terphuisjes.

Ja nee, geen mening | 05-06-13 | 14:31

@lady blabla | 05-06-13 | 14:29 | + 0 -
En je zusje?

Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:31

@ Deee-Lite | 05-06-13 | 14:17 |
Met het meeste ben ik het wel eens. Dus zoals gezegd: doe eerst daar maar eens iets aan en verwacht dán van werkgevers dat ze geen onderscheid maken.

Lewis | 05-06-13 | 14:30

@Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:23 | + 0 -

Nopes

lady blabla | 05-06-13 | 14:29

Nou moet ik wel toegeven dat, als ik een nieuwe koffiejuffrouw of schoonmaakster zou zoeken, de voorkeur uit zou gaan naar een Anja of een Monique.
Desnoods een Trudy, maar een Lieselotte?

Nee, Lieselotte, dat klinkt als één lange proeftijd met dit-te-kort en dat-te-lang en zus-niet-goed en zo-niet-afgesproken.
Die CV zou ik ook even overslaan, touché Lieselotte.

Cuyahoga | 05-06-13 | 14:29

@de directeur | 05-06-13 | 14:24

Inmiddels is er ook een September-intermezzo. Even een dagje zeuren over de "paint job" van de gouden koets...

Parel van het Zuiden | 05-06-13 | 14:28

Jaaaa..... daar gaan we weer, het jaarlijkse diskriminasie onderzoekje aan het begin der Groote Verkansie. Straks in augustus weer een itempje over dat de pepernoten alweer in de schappen liggen en natuurlijk in november de stampei over die witte man met baard en z'n swoeharte knegjes. Next svp!

de directeur | 05-06-13 | 14:24

@Lieselotte Blommaert: makkelijk scoren hè ? Maatschappelijk probleem op mesoniveau onderzoeken? Trouwens LiesjeLotje, ik stel voor dat je een paar weken een MKB runt - met alleen maar jouw minderheden - eens kijken of je daarna zonder onderbuikgevoelens kunt handelen. Je staat gvd zo ver van de realiteit af dat je inderdaad enkel dit soort klote essays kunt opstellen. De realiteit is anders dan de theorie voorschrijft.

Bill Cosby | 05-06-13 | 14:24

3 redenen:Ze komen niet op tijd,als ze al komen opdagen.Kans op lang ziekteverzuim is hoog en ze stelen van de werkgever.

Kom maar met de minnetjes.

RentaHam | 05-06-13 | 14:23

@lady blabla | 05-06-13 | 14:21 | + 0 -
Ben je single?

Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:23

Linkse mensen zijn allemaal politicus; ambtenaar; kunstenaar; of ze werken voor een linkse stichting.
In die "bedrijfstakken" maakt het niet uit hoeveel verlies zij veroorzaken, daar slapen ze zelf geen nacht minder om. Hun bovenmodale salaris blijft toch gegarandeerd vanuit de oneindig gevulde pot met belastinggeld.

Ik kan mij voorstellen dat zulke moreel superieure mensen het maar discrimiNazi vinden als werkgevers weigeren de multiKul te bedrijven, voor eigen risico. Op eigen kosten.
Dus Rachid en Mohamed, jullie hebben alle schijn tegen - en als je niet weet waarom: je bent een kansloos kansenmensch.

Jan Passant mk2 | 05-06-13 | 14:23

Ervaringen uit het verleden geven nu wel helaas garantie voor de toekomst: moe, lui, geen zin, te zwaar, te ver weg, te vroeg op, te laat thuis, last van mn rug.....

GebuktIsGenomen | 05-06-13 | 14:22

@Rémy Martin ® | 05-06-13 | 14:20 | + 1 -
Daarom, maar dit soort onderzoeken zijn er niet op zoek naar de waarheid... maar ze proberen ons schuldgevoel te triggeren zodat we weer dezelfde stommiteiten begaan. Het onderliggende probleem blijft.

Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:22

Ik zou direct naar een land emigreren waar ze eerder op Rachid klikken dan op Jaap. Doei!

Schaamharing | 05-06-13 | 14:22

-weggejorist-

dr hook | 05-06-13 | 14:21

Tja de ouders weten dat als je je kind een moslim naam geeft dat er kans is op een andere behandeling.
dit hebben ze helemaal aan zich zelf te danken door allerlei rare bezigheden van mensen met dit soort namen.

Ik heb geen Nederlandse naam en heb nooit problemen gehad. (ik heb geen moslim naam)

lady blabla | 05-06-13 | 14:21

Waarom mag zo'n beetje iedereen discrimineren ('nee Ik discrimineer niet, ik heb gewoon mijn persoonlijke voorkeur!') behalve de werkgever?

De definitie van discriminatie in onze huidige samenleving is onderhevig aan volstrekte willekeur.

Anijsblokje | 05-06-13 | 14:21

@Cuyahoga | 05-06-13 | 14:12 | + 0 -
Helaas heb ik dezelfde ervaring. Chauffeurs nodig voor een logistieke dienstverlener. In Den Haag zit een grote populatie Marokkaanse jongens die dan ook netjes komen solliciteren. Een aantal jongens aangenomen voor verschillende vestigingen in de regio en helaas overal hetzelfde gezeik al na een paar dagen. Onbetrouwbaar. Geen afspraak mee te maken. Weigeren bedrijfskleding aan te doen of doen het gewoon uit als ze de deur uit zijn. Nemen vriendjes mee de wagen op. Laten vriendjes die niet in dienst zijn voor ze rijden. Kennen het onderscheid niet tussen mijn en dijn; als in jatten van klanten. Overleggen vakantieplannen niet en denken ineens voor een maand pleite te kunnen om weer lekker naar Marokko te gaan. Alle vooroordelen waar ik me zo netjes overheen had gezet kwamen één voor één uit. Dan moet ik er wel bij vermelden dat een paar gasten echt uit het juiste hout zijn gesneden en die doen er alles aan om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Het is alleen zo jammer van die (in dit geval dan) meerderheid die het snoeihard verknalde.

Schreeuwmeeuw | 05-06-13 | 14:21

"Cv's werden maar heel weinig bekeken, maar dan nog was er een duidelijk verschil tussen mensen met een typisch Nederlandse naam en mensen met een Arabische naam.' Nederlanders werden gemiddeld 10 keer bekeken, allochtonen 6 keer."

Daar gaat mevrouw de onderzoekster al de mist in. De term allochtonen betekent volgens haar hetzelfde als Arabieren. Nu durf ik met vrij veel zekerheid te zeggen dat sollicitanten genaamd Carlos, Cheng, Park, Deepak, Claudette of Svetlana prima kansen op de arbeidsmarkt hebben. Dat dit voor de Mohammeds, Khalids, Fatima's en Youssefs niet opgaat, heeft misschien, heel misschien wel te maken met de geheel door eigen verdienste opgebouwde reputatie van deze groep lichtgetinte medelanders. Maar zeg nu zelf, de discriminatiekaart spelen is zoveel gemakkelijker dan de hand in eigen boezem steken, nietwaar?

Rémy Martin ® | 05-06-13 | 14:20

Je zou trouwens denken dat Syrië-recruiters in dit gat springen...

Parel van het Zuiden | 05-06-13 | 14:20

@Schreeuwmeeuw | 05-06-13 | 14:12
Alleen jammer dat de goedwillende Rachids en Mohammeds in de minderheid zijn.....

necrosis | 05-06-13 | 14:19

Dat linkse gezicht alleen al, weer zo'n onterechte blik van ''Ick weet het toch beter heur''. Nog nooit een marokkaan in het wild gezien, maar enfin. Het is een trendy hobby voor het dure volk, dus lekker makkelijk promoveren op deze manier. Geef Liesje groot gelijk wat dat betreft.

Stamhoofd | 05-06-13 | 14:18

Zo heb ik mijn proefschrift sociologie geschreven over het feit dat beren in het bos schijten, was destijds ook een enorme openbaring.

Cuyahoga | 05-06-13 | 14:18

Bij de Albert Heijn bij mij op de hoek denken ze daar anders over.
Ik moet tegenwoordig zo ongeveer een Marokkaans woordenboek meenemen als ik de chocopasta niet kan vinden.

Botte Hork | 05-06-13 | 14:18

@Cuyahoga | 05-06-13 | 14:12
je moet gewoon je functieomschrijving aanpassen ,dan voldoen ze opeens wel ;-)
ervaring met :
Diefstal, aggresiviteit, vrouwen meppen, fraude, te laat komen, geen flikker uitvoeren, niet terug komen van vakantie en nog meer diefstal.

R.E.Calcitrant | 05-06-13 | 14:17

-weggejorist-

Deee-Lite | 05-06-13 | 14:17

@Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:15
Alleen als je Kaas *te* Vies heet volgens mij.

Godsammekraken | 05-06-13 | 14:17

Feit: Mohammed's c.s. werken niet.
Feit: Fatima's gedragen zich als prinses op de erwt
Conclusie: in ons bedrijf heeft Dirk-Jan ongezien de voorkeur
QED

Ben ik nu gepromoveerd?

ole guapa | 05-06-13 | 14:16

@(c)ZWITSUL | 05-06-13 | 14:15 | + 0 -
Hoezo payback, dit lost het onderliggende probleem echt niet op, alleen ligt de oplossing in deze niet bij de werkgevers.

Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:16

@Plakkband | 05-06-13 | 14:04 | + 2 -
Hoezo, al 16 mensen hebben me al minimaal aangeklikt.

zie
Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:02 | + 16 -

Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:15

noem het gewoon 'payback time ' ..

(c)ZWITSUL | 05-06-13 | 14:15

Hier hoef je niet voor te promoveren , voor deze 'wijsheid'.

watsinneneem | 05-06-13 | 14:14

De luiste conclusie is inderdaad een andere naam te nemen en niet te koop te lopen met je afkomst.
.
In Argentinië heeft Carlos Menem het tot president geschopt, terwijl ie van Turks bloed is. Enige voorwaarde was dat ie katholiek werd.
.
Tja ... voor succes moet je wat over hebben, offers brengen. Of ga anders snel een martelarendood sterven dan zijn we van je af.

Greetje Duisenberg | 05-06-13 | 14:14

Ah, de oplossing is anoniem solliciteren. Ik denk dat de oplossing is jezelf aanpassen aan wat er op de arbeidsmarkt wordt gevraagd, veelal zijn dat geen macho prinsjes.

Bruno Alaska | 05-06-13 | 14:14

Ik dacht altijd dat de titel MsC (Ir) bij een technische studie hoorde, en niet bij een fopwetenschap als sociologie?

Jeff Hawke | 05-06-13 | 14:14

Zouden ze de naam "Schicklgruber" ook onderzocht hebben ?

R.E.Calcitrant | 05-06-13 | 14:13

Hard voor ze ! Kleine compensatie wat wij als NEDERLANDERS elke dag moeten doorstaan als wij het nieuws kijken, de krant lezen of wanneer wij "zwart zien" bij het kijken van opsporingverzocht !

WatEenGezeikWeer | 05-06-13 | 14:13

Ik zou ook niet op de naam Liselotte klikken, daar heeft dan weer niemand problemen mee?
Met die naam asscocieer ik een enorm zeikwijf die niet van deze tijd is.

watsinneneem | 05-06-13 | 14:13

@LangeTijdGeleden | 05-06-13 | 14:13 | + 0 -
Ter verduidelijking, ben geen werkgever, maar het leek me maar dan logisch ALS ik een werkgever was.

LangeTijdGeleden | 05-06-13 | 14:13

De arbeidsmarkt is per definitie discriminatie. Je maakt onderscheid op ervaring, opleiding, leeftijd, potentie, persoonlijke of organisatorische klik, en ervaringen uit het verleden.

Parel van het Zuiden | 05-06-13 | 14:13

Als ik als werkgever een "mohammed" zonder werkervaring, met een dramatische MBO voor m'n snuffert krijg, dan zeg ik ook nee. Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk stage lopen en/of vrijwilligerswerk doen bij onze bejaarden ofzo.

LangeTijdGeleden | 05-06-13 | 14:13

Heel vervelend als het zo is maar als de nieuwsbulletins dagelijks gevuld worden met Rachids en Mohamed die weer eens ergens een oud vrouwtje beroofd of geprikt hebben dan ligt het toch een beetje aan die 75% criminele Rachids en Mohameds die het verpest voor het wel goedwillende deel van de Rachids en de Mohameds.

Schreeuwmeeuw | 05-06-13 | 14:12

Ik heb het in het verleden een paar keer geprobeerd met Rachid, Mohammed en Fouad.
Ging ook een paar keer fout.
Maar goed, ik ben open-minded, niet bevooroordeeld en niet stigmatiserend, dus je probeert het nog een paar keer.
Met Fatima, Naïma, Ahmed, Anouar, Loubna en Yassir.
Ging ook iedere keer fout.
Diefstal, aggresiviteit, vrouwen meppen, fraude, te laat komen, geen flikker uitvoeren, niet terug komen van vakantie en nog meer diefstal.

Noem mij maar een racist, maar ik begin er niet meer aan.

Cuyahoga | 05-06-13 | 14:12

Het multiculti programma Opsporing Verzocht discrimineert ook niet, hier krijgt de getinte arabier volop aandacht.

Onderbuik | 05-06-13 | 14:11

Heeft mevrouw ook al onderzoek gedaan naar het waarom? Constateren kan iedere aap namelijk. Wij nemen inmiddels ook alleen nog maar Nederlanders aan. En dat is niet omdat we zo graag discrimineren. Dat is omdat we ervan geleerd hebben. En met ons velen.

Vindefin | 05-06-13 | 14:11

@Deee-Lite | 05-06-13 | 14:05
'necrosis' doet het ook niet geweldig op de arbeidsmarkt..... en ik stam nog wel af van Duitse adel.
*racisme roepen doet*

necrosis | 05-06-13 | 14:10

@Plakkband | 05-06-13 | 14:04
Natuurlijk wel, al is het alleen maar om te kunnen lachen.

Che_cuevara | 05-06-13 | 14:09

Voor de job van Cokerunner, Zakkenroller, Tabletsteeldief etc. is er dan weer een tekort aan Rachid's en Mohamed's, maar dat verteld mevrouw Lieselotte Blommaert er niet bij.

CornholioNL | 05-06-13 | 14:09

-weggejorist-

Deee-Lite | 05-06-13 | 14:09

@Snackbar van Allah | 05-06-13 | 14:03
Omdat er universiteit van Utrecht bij staat wil nog niet zeggen dat dit wetenschap is. Eerder andersom zou ik denken.

Che_cuevara | 05-06-13 | 14:08

En anders pas je je naam toch gewoon aan? Doen Nederlandse migranten in de VS ook, en zeker de tweede of derde generatie.
Maar ja, integratie is vies racisme als het niet-Westerse allochtonen betreft, die moeten tot in het oneindige hun erbarmelijke cultuur blijven koesteren.

Zware Guy | 05-06-13 | 14:07

Het is zo onderhand beledigend aan het worden dat er door al die gutmensch-onderzoekertjes maar voetstoots en impliciet aangenomen blijft worden, dat HR-, PO en werving/selectie medewerkers NIET eerst op inhoud selecteren en dan pas "op een naam klikken".
Als er ergens nog mensen met professionaliteit in hun gogme te vinden zijn, dan is het in het bedrijfsleven, niet tussen de academia.

CynicalBastard | 05-06-13 | 14:06

Je vergeet wat van Rossum: "... de aanbeveling is om extra geld vrij te maken voor het creëren van bewustwording bij het publiek voor dit groter worden probleem"...

Wees_eens_creatief | 05-06-13 | 14:05

Assimileren en naam vernederlandsen, en verder niet zeiken.

Pieter Breydel | 05-06-13 | 14:05

-weggejorist-

Deee-Lite | 05-06-13 | 14:05

Natuurlijk is het ontzettend lullig als je door je naam (lees: het vermoeden van een bepaalde afkomst) wordt afgeserveerd, helemaal als je zelf goedbedoelend bent en eigenlijk een kans verdient. Maar dat werkgevers niet zo snel op bepaalde namen klikken heeft natuurlijk wel een oorzaak. Doe daar eerst maar eens iets aan, zou ik zeggen.

Lewis | 05-06-13 | 14:04

Als je Kaas de Vies heet word je ook niet aangeklikt.

Plakkband | 05-06-13 | 14:04

Hoe zit dat eigenlijk met Wesley's en Sjonny's?

Bruno Alaska | 05-06-13 | 14:04

Behalve dan dat Rachid over Mohamed klikt als ze een grensrechter kopschoppen. Niet dat dat tot een verroordeling leidt uiteraard, maar toch.

Godsammekraken | 05-06-13 | 14:03

- Niet met onderzoeken naar de mogelijke oorzaken waarom de CV's van Samira, Mohammed en Rachid minder aangeklikt worden dan die van Renske, Joris en Lieselotte. -

Omdat dat niet binnen de 'weg-met-ons' denkbeelden past. Jammer dat de wetenschap voor dit soort kul misbruikt wordt - telraampjes kunnen ze bij TNO ook wel maken.

Snackbar van Allah | 05-06-13 | 14:03

Dit is logisch, want de echte wereld baseert haar gedrag op feiten en ervaringen. En de ervaringen zijn ronduit slecht, gezien de reacties hieronder.

Het is gewoon simpel.

In elke vacature en advertentie zet je.

Bij gelijke geschiktheid kiezen wij de blonde blanke man.

Hey als het andersom mag, mag dit ook.

psst. Geheime echte tip.
stel als eis..... ABN in woord en schrift

Kaas de Vies | 05-06-13 | 14:02

Mocro's zijn een economisch risico voor de ondernemer. Punt.

Godsammekraken | 05-06-13 | 14:02

Universiteit Utrecht? Zeker van de Adelheid Wolfsen Faculteit en met promotors SDiederick Stapel en Roos Vonk?

gooi en smijtwerker | 05-06-13 | 14:02

Ik heb hier voor mij toevallig een proefschrift liggen en het niveau tegenwoordig is meer dan bedroevend voor de sociale studies. Deze is echter wel leuk want van familielid.

Ommie de HaatMoker | 05-06-13 | 14:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl