Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EN NU STOPPEN MET ZEUREN OVER DE FYRA

Bah. Stelletje negatievelingen. Wat nou trein staat stil, trein valt uit, trein heeft vertraging. Wat nou weg met de NS, weg met Meerstadt, opstappen met die Mansveld. Wat een typisch Nederlands gezeik weer. GeenStijl heeft de hand weten te leggen op footage die snoeihard het tegendeel bewijst. Hiero, beelden van een keurig op tijd rijdende Fyra. Nou dan.

Reaguursels

Inloggen

Okay nu is het officieel, ik vind alles met dit deuntje leuk. Maar verder nog even een puntje, behalve dat die trein functioneert als een baksteen als dobber functioneert is hij nog lelijk ook!

Chesh | 04-06-13 | 23:11

het was de trein van de vorige dag die nu aankwam!!

Danbolig | 04-06-13 | 19:58

De eerstvolgende Fyra komt met vertraging binnen, ongeveer in 2018!

Krak Eling | 04-06-13 | 14:30

Giskard Reventlov | 04-06-13 | 14:00 | + 0 -
De Belgische spoorwegen hebben al wel het een en ander betaald, alleen hebben dat laten afdekken door bankgaranties die dat risico afdekken. Heel kort door de bocht, de Belgen hebben aardig wat meebetaald aan de rijtuigen die nu in Amsterdam stilstaan.

Het is bizar te zien hoe open de Belgen zijn, ten opzichte van de Nederlanders. Even de volledige powerpoint www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3845... , een setje foto`s www.hln.be/hln/nl/9096/Belgie/photoalb... en een hele duidelijke mondelinge toelichting.

Het was zelfs voor mij schokkend hoeveel ellende er 31 mei nog even bovenkwam.

Feynman | 04-06-13 | 14:10

@RedBill | 04-06-13 | 10:55

1 correctie: de HSL-Zuid loopt juist niet via Den Haag en daardoor is de route Amsterdam - Rotterdam over dit spoor een stuk korter dan langs het oude spoor.

Giskard Reventlov | 04-06-13 | 14:03

@Feynman | 04-06-13 | 10:00 |

Die strafpunten komen uit Nederland, niet uit België. De Belgische spoorwegen konden alleen veel makkelijker eruit stappen en dat melden omdat ze nog helegaar geen treinen hebben. Dat is ook de reden waarom het onderzoek vooral door de NS is gedaan.

Giskard Reventlov | 04-06-13 | 14:00

Zowhee, dr waren toch nog 6 zwakstroompjes die dachten, Kom, laten we ff lekker Faal nemen ??

AsEl | 04-06-13 | 13:49

plaszak | 04-06-13 | 13:21 | + 0 -
Op powned.tv heeft u alleen over de JSF en F35 gereageerd onder www.powned.tv/nieuws/buitenland/2013/0... Ook die stelling dat je daar al jaren zit en daar meer van je zelf heb laten zien op dit onderwerp faalt.

Je mag van mij best lomp inkomen, dat maakt mij vooral nieuwsgierig naar informatie, bronnen en dergelijke. Nu laat je iedereen met lege handen achter. Iets wat je nu op Geenstijl en Powned als zelfbenoemde insider op dit onderwerp op een lege post of acht na al twee jaar doet.

Alleen schelden is voor op straat. Put your money where your mouth is. Beuk anders wat echte inside information in de linktip, dan komt dat topic vanzelf wel.

Feynman | 04-06-13 | 13:34

@Feynman | 04-06-13 | 13:11
Moet dat?
Zit meer op Powned dan hier. Soms post ik hier dagenlang niet. Heb ook nog (gelukkig) andere dingen te doen. Soms mis ik gewoon hele topics.
Is geen kwestie van wel/niet durven. Ik schreef toch dat ik me erop verheug!
Alleen niet hier, want ik vind dat niet gepast. Ik laat me daar ook niet toe verleiden. Er komt heus wel weer een geschikt moment en tot dan zou ik zeggen.
Laten we het wel netjes houden dan en mijn excuses als ik er een beetje (te) lomp ben ingekomen.

plaszak | 04-06-13 | 13:21

Wanneer gaan we nou eens stoppen met de Joint Strike Fyra dan?

Pindakees | 04-06-13 | 13:17

plaszak | 04-06-13 | 13:04 | + 0 -
Via de Geenstijl extension hieronder zie ik dat je die beloofde confrontatie nog nooit bent aangegaan. Niet onder de noemer F35 of JSF. Als je echt zo`n leuke insider bent, waarom heb je dan sinds 2-11-2011 geen leuke informatie kunnen posten?

Het enige wat je nu hier aan het doen bent is een beetje ongefundeerde kwalificaties aan mijn adres dumpen. Roepen dat je over meer info beschikt en daarna heel snel wegrennen.

Durf je niet?

Feynman | 04-06-13 | 13:11

@Feynman | 04-06-13 | 12:43
Andere keer onnozele. #offtopic

plaszak | 04-06-13 | 13:04

Misschien gek idee, maar zouden we dan toch niet beter gewoon een Duitse trein of Japanse trein hebben kunnen bestellen?
ZSU-23-4 | 04-06-13 | 11:31 | + 1

Ik denk dat de Fyra als penisverlenging voor de managers was bedoeld: 'Kijk eens wat wij kunnen!' Dan wil je geen trein uit een catalogus uitzoeken, maar een herkenbaar treinstel. Nou, dat is gelukt.
Het meest hilarische (onrustbarende) vond ik dat ELKE geleverde Fyra andere bedrading had. Dan kun je dus nooit eenvoudig problemen oplossen, omdat in elke Fyra elk draadje weer anders zit.
Hallo NS, kwaliteitscontrole bij aflevering.

Uriël Fack | 04-06-13 | 12:54

Die fyra kan operationeel ingezet worden op het traject van hellendoorn,fijne muziek tune.

poetsnoet | 04-06-13 | 12:54

plaszak | 04-06-13 | 12:38 | + 0 -
Ik quote 40 minuten later bronnen in het Pentagon zelf, dus lulletje rozenwater, wie is hier de echte Deep Throat?
Feynman | 04-06-13 | 10:40 | + 5 -

Feynman | 04-06-13 | 12:43

@Feynman | 04-06-13 | 10:00
Als insider verklaar ik dat jij er de ballen verstand van hebt wbt de F35.
Maar off-topic, dus ik ga er hier niet op in, maar er komt geheid wel weer een een topic en ik verheug me al bijvoorbaat op die confrontatie.
Tot dan.

plaszak | 04-06-13 | 12:38

Dit is nog niks, wacht maar tot Timo straks de touwtjes in handen heeft!

davimore | 04-06-13 | 12:33

@KlunsJohannes. I know maar de praktijk is toch vaak wat weerbarstiger is mijn ervaring. Met name die 'onderbouwing' daar schort het vaak aan. Schrijvers van aanbestedingen 'doen maar wat' en komen vaak later achter dat ze 'het zo niet hadden bedoeld'. Aanbestedingen zijn niet zo transparant als hoe het ooit bedoeld is.

sohee | 04-06-13 | 12:23

sohee | 04-06-13 | 12:02 | + 0

Bij die aanbestedingen is het niet verplicht om alleen naar laagste prijs te kijken. Service en kwaliteit mogen net zo goed worden meegeteld. Het gaat er vooral om dat de keuze voor een bepaalde producent goed kan worden onderbouwd.

KlunsJohannus | 04-06-13 | 12:18

Dat die Fyra een kutding is weten we. Maar is dit filmpje niet gewoon een geval van 'niet instappen' op het bord? Het lelijke treinachtige ding oogt vrij donker en leeg van binnen. Of waren de passagiers inmiddels geëlektrocuteerd?

KlunsJohannus | 04-06-13 | 12:16

Aanbestedingen zijn sowieso ruk. De goedkoopste wint altijd en vaak is dat ook de slechtste. Hoor je later "ja als we dat hadden geweten dan.."

sohee | 04-06-13 | 12:02

Dat ze nog het lef hebben om te denken dat ze die hsl-concessie gewoon kunnen houden. Tig jaar geleden afspreken dat je 150 miljoen euro per jaar gaat overmaken naar de Staat, dat vervolgens niet doen en dan nog verwachten dat je die lijn mag blijven 'exploiteren'.

James St John Smythe | 04-06-13 | 11:45

Ik denk dat de opwinding wat minder zou zijn geweest als de Fyra niet meteen fucking duur was geweest om mee te reizen. Terwijl vliegen steeds meer op busvervoer lijkt, moet treinreizen opeens superluxe, met verplicht reserveren en loungeruimtes als wachtkamer. Privatisering zou goed zijn voor de dienstverlening en de prijs, maar je betaalt nu meer voor minder. Een retour Brussel met de trein is duurder dan een retour Barcelona met het vliegtuig.

Uriël Fack | 04-06-13 | 11:40

@ZSU-23-4
Een van de dingen die in de aanbesteding stond was dat er een speciale trein gebouwd moest worden voor Nederland, omdat dat goed zou zijn voor onze identiteit of wat dan ook.
Ik had ook liever een Velaro gehad hoor..

Rattlehead | 04-06-13 | 11:40

Rattlehead | 04-06-13 | 11:20 | + 0 -
Of in zijn eigen woorden op bladzijde 33 van deze Powerpoint: www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3845...
“Het treinstel beschikt niet over een correct gedimensioneerde rheostatische rem”
Concept Risk, pagina 18
“De snelheidsvermindering met 20 km/uur kan slechts voorlopig zijn”
Concept Risk, pagina 37
“We herinneren eraan dat het algemene ontwerp van het remsysteem op de V250 verschilt van de ontwerpen die doorgaans te vinden zijn op hogesnelheidstreinen, wat betreft het samenvloeien van de effecten van de verschillende remsystemen”
Concept Risk, pagina 19"

Uriël Fack | 04-06-13 | 11:34 | + 0 -
Test m dan desnoods `s nachts. Tussen het nachtnet door met een tweede testfase met stom dronken studenten. Dat ding had gewoon al maanden niets in de spits te zoeken. We testen nieuwe auto`s toch ook niet in de file?

Feynman | 04-06-13 | 11:39

Prima dat de producent wil testrijden, maar waarom kan dat niet in Oost Duitsland of ander leeg spoor? Of in Oost Europa waar echt iedere trein welkom is?
Feynman | 04-06-13 | 10:00 | + 4

Omdat de Fyra speciaal voor het traject Amsterdam-Brussel is gebouwd, misschien?

Uriël Fack | 04-06-13 | 11:34

Misschien gek idee, maar zouden we dan toch niet beter gewoon een Duitse trein of Japanse trein hebben kunnen bestellen? Of Koreaans?
Je betaalt misschien iets meer voor iets dat het dan meestal ook echt goed doet en dan heb je ook iets.
Of maak ze zelf in samenwerking met de Duitsers.

ZSU-23-4 | 04-06-13 | 11:31

Rattlehead | 04-06-13 | 11:20 | + 0 -
NMBS-topman Marc Descheemaecker ging uitvoerig in op de gebreken die de Fyra vertoonde:
"Zo blijkt het remsysteem van de Fyra essentieel niet bedoeld voor hst-treinen die aan 250 kilometer per uur rijden, maar voor treinen die 160 kilometer per uur rijden. Ook de hoofdrem is niet zoals het hoort. De batterijen raakten tijdens testen in Nederland oververhit, met als gevolg schroeivlekken in de wagons. De batterijen bevinden zich bovendien onder de plaatsen van de passagiers."
www.hln.be/hln/nl/16496/NMBS-dumpt-oms...

Feynman | 04-06-13 | 11:25

@Feynman
Lijkt me niet, een trein inzetten met de kleine remblokken zou een absolute no-go moeten zijn.
Wat me dus het meest verbaasd is dat er geen waakhond is die over de veiligheid van het spoor gaat en kan bepalen dat dit soort schepsels zich niet legaal voort kunnen bewegen. Maar er word kennelijk toegezien op de veiligheid van ons spoor door dezelfde bedrijven die dat spoor en de treinen exploiteren.
Hier gaan ongelukken mee gebeuren, of dit nou de Fyra is of een andere trein!

Rattlehead | 04-06-13 | 11:20

OK, wat heeft dit nou (al) gekost en wat gaat men nu dan zonder Fyra doen? Goedkoop is duurkoop want uiteindelijk wil men alsnog een (andere) hoge snelheidstrein aanschaffen dat project word dan 2 tot 3x zo duur als oorspronkelijk begroot, toch?

afdankert | 04-06-13 | 11:13

Kreeg enkele dagen geleden toevallig een klaagmail over deze typisch Nederlandse verbinding met Belgie en de rest van Europa. Die dame heeft er 6 uren over gedaan om van Amsterdam naar Brugge te komen, zo goed is de NS dienstverlening voor mensen die iets meer willen dan reizen van Hengelo naar Enschede en terug.
6 fucking lange uren in de trein als toerist, dat is dan ook een lekker visitekaartje voor de overige toeristen, want hierover gaat ze zeker een verhaaltje op internet zetten, zodat ze ook aan de andere kant van de plas weten wat een prutsers we hier zijn.
In de VS reizen ze in dat tijdsbestek met gemak naar de andere kant van Oost naat West USA. En dan denken de mensen hier nog dat met daar achterlijk is, want Amerikanen.. tja.
Doe onszelf en de hier goede valuta spenderende toeristen een lol en schuif de test-Fyra's in de reet van de voltallige direktie van dat italiaanse kut-bedrijf met de vriendelijke groeten uit Holland.

ZSU-23-4 | 04-06-13 | 11:12

En waar de fuck zijn mijn sarcasm tagjes gebleven?!

pietvanvliet | 04-06-13 | 11:11

<sarcasm> Zie je nou wel dat reizigers een hinderlijke onderbreking van de dienstverlening zijn! De NS is eindelijk goed bezig. Kom maar door met die bonussen!</sarcasm>

pietvanvliet | 04-06-13 | 11:10

Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan huilen als de stoelen niet goed zijn...

afdankert | 04-06-13 | 11:09

Lach maar. Dit gezeik, maar dan tig keer duurder krijgen we ook met de JSF.
Bijkomend voordeel van de JSF: de stealth coating is loeigiftig dus al heel snel blijven er geen klagers meer over.

pokkejong | 04-06-13 | 10:58

Jammer. Een Fyra-topic zonder blote billenmeisje.

Anijsblokje | 04-06-13 | 10:55

@ OpperGek | 04-06-13 | 09:47:
De HSL kopen? Dat stuk spoorlijn is al van ons. De HSL is geen treintype, maar het stuk spoorlijn Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Brussel. Overigens is ook de Fyra geen treintype, maar een spoorwegexploitant. Het gewraakte treintype is de V250. In dit geval bedoel je waarschijnlijk dat we de TGV van fabrikant Alstom (waar onder meer Thalys mee rijdt) hadden moeten aanschaffen.

Note: Fyra rijdt met succes ook met ander materieel. Zie daarvoor nl.wikipedia.org/wiki/Fyra .

RedBill | 04-06-13 | 10:55

Oh, en nu weer terug naar de Multipla op rails. Veel leuker.

TheseDays00 | 04-06-13 | 10:55

An die ARBEIT | 04-06-13 | 10:22 | + 0 -
Read and weep: www.pogo.org/our-work/straus-military-.... Goed verhaal, beter dan alle mensen die hier zelf een rapportje doorbladeren over tests uit 2012 en dan conclusies trekken: het zeer zit dieper. Zo ongeveer onder de drie sterretjes waar het over de X-35 gaat.

TheseDays00 | 04-06-13 | 10:54

Trouwens, voor een trein uit een land waar prachtig vormgegeven voertuigen vandaan komen is die Fyra wel een ontzettend lelijk wangedrocht. Er is duidelijk overál op bezuinigd.
Magnum Force | 04-06-13 | 09:39 |

De ontwerper van al die prachtige auto's alsmede de Fyra is Pininfarina.

Willianus Wortelus | 04-06-13 | 10:54

Die Fyra is symbolisch voor de EU: een structureel falend ontwerp. Gelukkig is er niemand verantwoordelijk. (En die ene NS pipo zal ongetwijfeld een forse zak geld meekrijgen, of stiekem een veel hoger pensioen opstrijken oid)

Avant | 04-06-13 | 10:53

Rattlehead | 04-06-13 | 10:38 | + 0 -
Dat Nederlandse verbod om te testen is wel een whopping DRIE hele dagen geldig. Reken je niet te rijk.
nos.nl/artikel/514083-voorlopig-ook-ge... "Het voorlopige verbod geldt tot 6 juni. Dan zal de inspectie opnieuw bekijken of er met de trein getest mag worden."

Dat tijdelijke verbod is alleen maar bedoeld om tussentijds de klacht van reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV te beoordelen en te archiveren. Die verwachten dat de Fyra verder uit de bocht kan vliegen als andere treinen en plotseling wel woningen kan raken, iets wat zelfs ik niet verwacht.

Van enige eigen initiatief van de Nederlandse overheid om de veiligheid van de Fyra te beoordelen of definitief af te keuren is derhalve geen enkele sprake.

7 juni rijdt die Fyra weer gewoon leeg in de weg, op het drukste Nederlandse spoor zodat er weer geen vervangende treinen kunnen rijden.

Feynman | 04-06-13 | 10:52

Joost Maghetweten | 04-06-13 | 10:06
Accepted. Kon het bord niet lezen, maar die mensen konden dat wel.

milky bar | 04-06-13 | 10:52

Fyra Treintjes: 500 miljoen
Treinkaartje: 50 euro
De blik van de reizigers die niet mogen instappen: onbetaalbaar!
Voor de rest: regering in Den Haag

Kobus Kloothamer | 04-06-13 | 10:51

TheseDays00 | 04-06-13 | 10:07 | + 0 -
Ik quote mijzelf, omdat ik lichtelijk het uitstapje naar de JSF als off topic achtte, kennelijk zijn de fundamentele technische problemen met de JSF hier nog te onbekend om te volstaan met een linkje. Ik ben liever geen herhalio, maar laat ik het nog een keertje nog duidelijker proberen te vertellen.

Die JSF heeft ACHT problemenGEBIEDEN die volgens een AMERIKAANSE generaal in een rapport van eerste kwartaal 2013, dodelijk, niet oplosbaar zijn en waar nog nooit onderzoek naar gedaan is. Zie hiervoor de paginavullende tabel op blz 27 van de pdf pogoarchives.org/straus/ote-info-memo-... voor de originele lijst. Gezien de massa ongenummerde voorbladen staat onder blz 27 in de pdf blz 7.

Er is NOG STEEDS geen onderzoek gedaan of de huidige cockpit indeling werkbaar is voor een piloot, er zit geen werkende schietstoel in, het is onbekend of het toestel bestuurbaar is met uitgevallen motor, of je in die situatie kunt landen, het is onmogelijk om de ENKELWANDIGE benzinetank te inspecteren. De beste USA generaal komt geeneens toe aan een evaluatie van wapensystemen.

Los van al deze beginnersfouten in het ontwerp en het ontbreken van ontwerp zijn de test JSF meer dan twee derde van de tijd niet inzetbaar in EIND 2012. De Fyra reed bijna drie keer zo vaak. Zie daarvoor het overgrote deel van eerder aangeleverde PDF.

De projectbeheersing is in de tuin van de bouwer al een slachtveld. Onderdelen worden ongetest aangeleverd, aan het toestel gehangen en vervolgens WEER niet getest. Problemen zoals de spontane desintegratie van die motor worden nog geeneens genoemd. www.nytimes.com/2013/02/23/business/ne...

en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_...
Debiel dat een JSF die ZES jaar geleden zijn eerste vlucht maakte, nu nog steeds in de ontwerpfase zit, vaker stuk is dan niet. Het is nog steeds een Alfa, geeneens een Beta en al helemaal geen Release Candidate of een inzetbaar gevechtstoestel.

www.ausairpower.net/APA-NOTAM-05072010... Liever een F22 Raptor, een PAK-FA of een F18 Super Hornet. De JSF is echt de Fyra onder de vijfde generatie gevechtsvliegtuigen. Er zijn nu gewoon te veel toestellen, klaar, beter en goedkoper dan de JSF. Zonder te kijken naar vierde generatie Zweedse en Franse alternatieven.

Dit is inderdaad een vrij grof probleempje projectbeheersing. Er is geen enkel resultaat zichtbaar van enige vorm van procesmanagement. Grote delen van het toestel zijn nog niet ontworpen. Grote delen werken nog niet betrouwbaar. Grote delen zijn zo kut ontworpen dat het volledig opnieuw kan. Het begint waarschijnlijk te worden dat de JSF door het Pentagon als niet geschikt wordt geacht. Meer en meer landen stappen uit of kopen vervangende vliegtuigen.

Waarom moet Nederland altijd als laatste uit een defecte trein stappen?

Feynman | 04-06-13 | 10:40

Misschien een heel gekke gedachte (of niet, kom uit de branche), waarom maken we zelf niet een hoge snelheidstrein? We mogen in Nederland wel weer eens wat zelf met onze handjes maken, uit de mouwen ermee en wapperen.
In den buitenlanden is het heel normaal om een samenwerkingsverband aan te gaan met meerdere ondernemingen voor bepaalde tijd om een bepaald project te voltooien. De politiek rept altijd over hoe belangrijk onze ¨kennis-economie¨ is maar onderwijl worden alle dure en winstgevende projecten aan buitenlandse ondernemingen vergeven. Oftewel, gebtuik je kennis nu eens om het om te zetten naar tastbaar resultaat.

lame | 04-06-13 | 10:38

@Feynman
De NS trok de stekker anders gister al uit de Fyra, en de overheid heeft bepaald dat de trein zelfs te gevaarlijk is voor testritten (Hij heeft een poos met passagiers gereden!!)
Heb je een compleet verhaal getyped loop je 2 dagen achter en klopt er geen halve zak meer van, ah gossie..

Rattlehead | 04-06-13 | 10:38

volgens mij waren het allemaal italianen.

De Treinende Rechter | 04-06-13 | 10:37

@ An die ARBEIT | 04-06-13 | 10:21 | + 0 -
JSF is gewoon vergelijkbaar met elk vliegtuig project: budget x 2 en een paar jaar jaar erbij. Ik zou je uit kunnen dagen met een goed gelopen project te komen, maar heb ik geen zin in vandaag. Te mooi weer.

TheseDays00 | 04-06-13 | 10:34

Onbegrijpelijk dat er geen garantie is op dit ding. Als je een mixer, koffiezetmachine, computer, telefoon of om het even wat koopt het je minstens 1 jaar garantie. Als de NS voor tig miljoen treinen koopt zijn ze dat vergeten? Nationale Stommiteiten!

Petjenka | 04-06-13 | 10:33

Gezeur over Europese aanbestedingsregels is niet terecht: dat zijn voornamelijk procedureregels om je spulletjes in te kopen. Het probleem is de opdrachtgever NS die niet helder is in wat hij wil: de NS heeft een Ferrari gevraagd voor de prijs van een Fiat. Daarbij is niet gekeken naar de betrouwbaarheid van de partij (laat eens een werkend voorbeeld zien). Tot slot is het risico van falen niet bij de leverancier gelaten ('we betalen pas wanneer de trein probleemloos rijdt', zoals de Belgen dat wel gedaan hebben). Het zijn de standaard-aanbestedingsfouten die in elk lesboek genoemd worden.

En waarom deed de NS zo knullig? Een combinatie van nationaal prestige van de aandeelhouder (overheid) en persoonlijke ambitie van de projectleider (huidig NSpresident Meerstad). Onthutsend.

vast goed | 04-06-13 | 10:33

Die hele Fyra is gewoon een complot van de overheid om ons te tergen. Kijken hoever ze kunnen gaan voordat mensen echt helemaal gek worden van frustratie en met hooivorken op zoek gaan naar de verantwoordelijken.

canardo | 04-06-13 | 10:25

Ik werk in de civiele techniek en wij doen veel aan risicomanagement. Op veel projecten WILLEN ze niet dat er aan risicomanagement gedaan wordt. Een reden wordt er vaak niet gegeven. Vaak merk je wel waarom en dat is vaak dat ze zelf ook wel de risico's weten maar die niet onder ogen willen zien. Vaak weten de mensen zelf ook wel dat het "to good to be true" is en hopen dat het sprookje uit komt. Ze weten alleen niet wat de gevolgen zijn als het sprookje niet uitkomt. Vaak wordt het een nachtmerrie en zijn de gevolgen niet te overzien.
Ik zeg daarom ook, doe allemaal aan REEEL risicomanagement en zet bij dit soort grote projecten onafhankelijke toezichthouders in die niet bang zijn voor afbreukrisico's van projecten.

S. | 04-06-13 | 10:24

@Strohond | 04-06-13 | 10:19
Des te meer reden om ergens tegenaan te schoppen. Alleen een beetje jammer dat @Thesedays dat doet met een tackle op de man en een op z'n hoogst summier te noemen "onderbouwing".

An die ARBEIT | 04-06-13 | 10:22

Ik dacht dat ie helemaal niet zou vertrekken en dat ie daarom op tijd was.

kloosterkade | 04-06-13 | 10:22

Volgens mij is de Fyra ontworpen zoals ik het tuinafval vervoer. Het aanhangertje is gammel, er past eigenlijk niets in maar het steekt zes meter hoog. En breed. Dat alles met een paar aftandse spanbanden bijeen persen en met 120 km/pu door de woonwijk.

Not Muhammad | 04-06-13 | 10:22

@TheseDays00 | 04-06-13 | 10:07
Sure, de JSF is zo slecht nog niet en Ton Elias is slechts volslank.

An die ARBEIT | 04-06-13 | 10:21

TheseDays00 | 04-06-13 | 10:07
Kijk uit hoor! Je moet niet fucken met Feynman.
Die jongen is heel populair hier. Waarom weet ik ook niet.

Strohond | 04-06-13 | 10:19

Gaan we nu onder elk filmpje dat irritante muziekje plaatsen?

leesh01 | 04-06-13 | 10:17

@Joost Maghetweten | 04-06-13 | 09:45
Jazeker, maar ik heb Fiat altijd een beetje als uitzondering op de Italiaanse designregel gezien. De Multipla is natuurlijk een blaartrekkend voorbeeld, maar de Ritmo en Tipo vond ik ook redelijk gruwelijk.

Magnum Force | 04-06-13 | 10:13

Muxje | 04-06-13 | 10:08 | + 0 -
-
De truc bij aanbestedingen is partijen selecteren waarbij dergelijke dooddoeners vanzelfsprekend goed worden uitgevoerd. Hetgeen bij ansaldobreda klaarblijkelijek niet het geval was. Annyweetjes. Een trein koop je niet in Italië en daarmee basta. We gaan toch ook geen Nigeriaanse vliegtuigen kopen ? Ook niet (juist niet) als ze veel goedkoper zijn dan die van de gevestigde partijen.

Badderbeest! | 04-06-13 | 10:13

@No Mames 10:00: Spoorbeveiliging, Schipholtunnel, het alarm in die andere faaltunnel, NZ-lijn, nu de Fyra... ik moest opnieuw aan Atlas Shrugged denken.

Muxje | 04-06-13 | 10:11

@Muxje | 04-06-13 | 10:08 Je kunt ook te kritisch worden.

Not Muhammad | 04-06-13 | 10:09

Het muziekje is zó 2013. Polka Heerscht.

Strohond | 04-06-13 | 10:09

Als je een trein gaat kopen in Italië weet je van tevoren dat het een faalproject wordt. Italiaanse apparaten (met name voer- en vaartuigen) hebben ALTIJD elektronische problemen, Allemaal. En aangezien de gehele trein elektrisch is uitgevoerd.....
-
Wat was er ook al weer mis met een duitsche trein ? De ICE (fabrikaat Siemens) had zich voor aanschaf van de faalfyra al dubbelendwars bewezen.

Badderbeest! | 04-06-13 | 10:09

@Suske doet Wiske 09:47: De truc bij aanbestedingen is om de juiste must-haves te hanteren. Bijvoorbeeld: "Hij moet rijden en er mogen onderweg geen stukken van afvallen".

Muxje | 04-06-13 | 10:08

Feynman | 04-06-13 | 10:00 | + 0 -
Je favoriete onderwerp en dan nog een linkje naar een comment van jezelf over de JSF/Fyra onder een PvdA artikel erbij slepen.
.
Komt een tikkie zelf ingenomen over. Die JSF is trouwens niet zo slecht als je wilt doen geloven. Meer LM probleempje van kosten en projectbeheersing wat al in 2001 bekend was en verwacht werd.

TheseDays00 | 04-06-13 | 10:07

@McNail | 04-06-13 | 10:04

denk eerder Amsterdam CS => Jansen & Jansen, Plastic Recycling B.V.

hackeraki | 04-06-13 | 10:07

@milky bar | 04-06-13 | 09:55
Of:
Twee mensen in de stuurhut. Machinist krijgt les. Op het bord op het perron staat: niet instappen. Wannabe passagiers kijken niet op bord. Fyra Machinist en leerling rijden verder.
Rijles geslaagd.

Joost Maghetweten | 04-06-13 | 10:06

@Mammeloe | 04-06-13 | 09:38
AK?

Nibdib Niddib | 04-06-13 | 10:04

Laatste rit , Amsterdam CS > Tata Steel .

McNail | 04-06-13 | 10:04

Er is maar een ding wat je die Italianen niet kan kwalijk nemen - het design. De Hollandse zuinigheid druipt er vanaf. Mocht Calvijn zo'n ding ontwerpen, dan kwam precies hetzelfde ontwerp uit de pen. Het voordeel van deze trein is niet dat hij iets kan, maar dat de NS ditmaal in staat was een trein te kopen MET sanitair comfort. Goed, elke plasbeurt brengt een risico op elektrocutie of onthoofding door losgerukte treinonderdelen. Maar een kniesoor die daar over begint. We hebben weer geleerd. Ditmaal zet de NS in op een order die a) rijdt b) een (aangesloten) toilet heeft
Ik heb er werkelijk alle maar dan ook alle vertrouwen in.

Not Muhammad | 04-06-13 | 10:04

FYRA PLS

Bertus Brulbroek | 04-06-13 | 10:01

Vandaar dat al die mensen uiteindelijk op het perron gaan dansen. Je moet toch wat.

Polipitator | 04-06-13 | 10:01

Fyra = Europese aanbesteding = Fail = Overheid

iter | 04-06-13 | 10:00

Zoals in het tweede comment al vermeld, er komen nog zoveel fails… gezien de kwaliteit van het managend personeel in Nederland, de bedroevende kwaliteit van aanstormende flierefluiten HBO’s en het dramatisch kelderende aanbod van technische of mensen met enige technische kennis an sich, is onze toekomst gedoemd om terug geworpen te worden tot de stone age. En dat is mooi, want dan kan deze jongen schandalige bedragen gaan vragen voor oplossingen. Nee ik zit niet over mijn oude dag in, tegen die tijd kan 99 out of 100 de 3 draden achter zijn wandcontactdoos (whatblief?)nog niet juist krijgen, ow zitten daar draden achter... ? jazeker.

No Mames | 04-06-13 | 10:00

Leuk zo`n Fyra, de fabrikant heeft nu treinen geproduceerd die door België, Denemarken, Noorwegen én Zweden zijn geweigerd. Denenmarken heeft er 87 ergens op een remise staan, Noorwegen trok net zoals België na drie test exemplaren de stekker eruit.

Dit zijn de momenten dat een Europese Unie haar waarde had kunnen bewijzen. Vier van de vijf gebruikers hebben het wanproduct op de stoep gepleurd van de bijna failliete tram en metro bouwer. Waarom neemt de Europese Unie alleen beslissingen voor ons als het volk er niet op zit te wachten? Waarom geven ze nu niet thuis?

Iets wat de Nederlandse pers helaas niet in alle volledigheid gehaald heeft, de Fyra had in België 2019 afkeurpunten. De remmen waren te klein, door slechte aarding roest hij al en de batterijen deden net zoals in Boeings Dreamliner een poging de boel in de fik te steken. www.hln.be/hln/nl/16496/NMBS-dumpt-oms...

Waarom gaat Nederland nog door met dit experiment? De trein is niet welkom in Duitsland en België. Meer dan een Intercity die een hoop steden overslaat gaat het niet meer worden. Het is een doodskist die af en toe rijdt. Het is klaar.

Zo lang er nog met lege Fyra`s wordt test gereden op Nederlandse bodem, kunnen er geen vervangende treinen rijden. Prima dat de producent wil testrijden, maar waarom kan dat niet in Oost Duitsland of ander leeg spoor? Of in Oost Europa waar echt iedere trein welkom is?

Voor insiders, de JSF heeft aantoonbaar dezelfde bouwkwaliteit. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/05/...

Feynman | 04-06-13 | 10:00

Wat is 't toch ook 'n kermis koek blik dat ding. De instabiliteit straalt ervan af. Ze mogen blij zijn om met de Aldi vergeleken te worden.

hackeraki | 04-06-13 | 09:56

Wel eerlijk blijven he, dit is gewoon leeg materieel dat weg gerangeerd wordt naar het opstelterrein.
Daarom doet de machinist bewust de deuren niet open.
En die mensen op het perron zijn een stel toeristen, als ze de moeite hadden genomen om een beetje Nederlands te leren hadden ze begrepen wat niet instappen betekent.
Voor de rest blijft het een onding natuurlijk.

Spokoynoy Nochi | 04-06-13 | 09:55

Ok, even heel nuchtere analyse. Fyra rijdt station binnen. Fyra stopt. Deuren gaan niet open. Er stapt niemand uit en er kan niemand instappen. Mensen op perron die treinpassagiers willen worden, drukken op knoppen maar blijven mensen op perron. Fyra (machinist?) zet dimlicht op groot licht - drukte de machinist op verkeerde knop? Trein rijdt weg, mensen op perron blijven verbaasd achter. WTF???????????

milky bar | 04-06-13 | 09:55

De NS heeft in het verleden wel vaker verkeerd materieel gekocht. Ik noem de problematische 6400 serie diesellocs en de oudere 1100 series.

Bigi Bana Boy | 04-06-13 | 09:54

Suske doet Wiske | 04-06-13 | 09:47
Mijn krant zegt dat de makers van de EuroStar en de Thalys tot het laatste moment in de running waren voor de aanbesteding, maar dat de Italianen het gewoon voor belachelijk weinig geld wilden doen.

FrankieHapsberger | 04-06-13 | 09:52

Geweldig, vooral dat die machinist niet doorheeft dat de deuren niet opengaan. Geen flauw idee wat er in en rond de trein gebeurt, super veilig!

Johannes26 | 04-06-13 | 09:48

Ja, mij foppen ze niet met die CG's. Wel mooi gemaakt overigens en ook de soundtrack is noemenswaardig!

Blote Bertus 2000 | 04-06-13 | 09:48

We hadden gewoon de HSL moeten kopen. Bewezen kwaliteitstechnologie en ziet er ook nog eens beter uit dan dit gedrocht.

OpperGek | 04-06-13 | 09:47

Maar wat gaan we nu met die trein doen? Naar het oosten laten rijden? *onder tafel schuilt voor Joris*

Mastermattie | 04-06-13 | 09:47

Jongens, wel even erbij vermelden dat de NS min of meer GEDWONGEN waren om voor AnsaldoBreda te kiezen ivm de Europese aanbestedings wetten.
Lang leve Europa !!!!!!!! Hoi Hoi HOi

Suske doet Wiske | 04-06-13 | 09:47

Vanwege de enthousiaste reacties op het design van de Fiat Multipla, heeft men er ook gelijk maar een trein-versie van gemaakt. Man man man, wat een gedrocht......

Gezwel | 04-06-13 | 09:47

gewoon lekker concurrentie op het spoor maken
buitenlandse treinmaatschappijen laten komen
gaan ze vanzelf op tijd rijden en gaat de prijs ook omlaag
het is toch allemaal niet zo moeilijk

MichelDenHaag | 04-06-13 | 09:46

@Magnum Force | 04-06-13 | 09:39
Bent u bekend met de Fiat Multipla?

Joost Maghetweten | 04-06-13 | 09:45

Daar heb ik me ook altijd over verbaasd, @Magnum Force. Ik dacht dat die Italianen zo van de styling en het design waren. Die Fyra ziet eruit alsof ie door een dronken Rus is getekend.

Kameroudste | 04-06-13 | 09:45

@Lenco | 04-06-13 | 09:32
Dat kan niet, daar rijdt hij en valt hij niet uit elkaar. Die modelbouwers worden steeds onrealistischer...

hoevenpe | 04-06-13 | 09:42

-weggejorist-

chatboy16 | 04-06-13 | 09:42

Indrukwekkend filmpje. Het is duidelijk dat de Fyra beweegt. Dat had ik niet gedacht. Maar goed, it´s a long way van dit filmpje naar jarenlang dag-in-dag-uit met hoge snelheid betrouwbaar en veilig passagiers vervoeren.

Trouwens, voor een trein uit een land waar prachtig vormgegeven voertuigen vandaan komen (over de kwaliteit hebben we het dan even niet) is die Fyra wel een ontzettend lelijk wangedrocht. Er is duidelijk overál op bezuinigd.

Eruit met die zooi, en nooit meer erin!

Magnum Force | 04-06-13 | 09:39

@kapotte_stofzuiger | 04-06-13 | 09:31
.
Ja, hoor. En over:
ESM
VN
EU
EUSSR
BD
GB
PGB
WAO
AOW
WW
AK

Mammeloe | 04-06-13 | 09:38

op de 1 of andere manier geef ik geen ruk om het filmpje, want zodra ik dat melodietje hoor word ik blij.

Wize | 04-06-13 | 09:36

Lijkt net op mijn Märklin trein. Daar blijven de passagiers ook altijd op het perron achter.

Hyper.nl | 04-06-13 | 09:36

Mooie trein. Kickstart er op en we zijn klaar toch?

An die ARBEIT | 04-06-13 | 09:36

Als ik dat liedje zo hoor, denk ik ze gaan die trein terugbrengen.

Kamervraag | 04-06-13 | 09:35

Losers MEH. Nou ja als je treinen gaat filmen ben je gelukkig geen losert.

Henk003 | 04-06-13 | 09:35

Op dat bord staat "niet instappen". Niks ad hand mensen, gewoon (door)lopen

Den Meester | 04-06-13 | 09:35

Nou... het begint er al mee dat de deuren niet open willen...

Velko | 04-06-13 | 09:35

Knap stukje techniek. Die deuren vallen er in ieder geval niet meer uit!

Joost Maghetweten | 04-06-13 | 09:34

Kunnen we de Fyra niet gebruiken om op een niet gebruikt spoor (Betuwelijn) heen en weer te rijden, zodat alle aandachtsgeile treinspringers daar voor kunnen springen?

SharpEye | 04-06-13 | 09:34

&#9834; &#9835; &#9834; &#9835; &#9834; Klere-ding, klere-ding, klere-ding, klere-ding doei doei! &#9834; &#9835; &#9834; &#9835; &#9834;

Oeloeboeloe | 04-06-13 | 09:34

Godseklere wat een stel prutsers.

Eduardo- | 04-06-13 | 09:34

Leuk excuus om dat polka-deintje te gebruiken, Pritt.

Wc-kip | 04-06-13 | 09:34

Ja hoor Pritt, iedereen ziet dat die video fake is, kijk eens wat een pixels rond die trein, zooooo nep. Pfff...

LangeTijdGeleden | 04-06-13 | 09:34

Het probleem dat de deuren niet sluiten is opgelost zo te zien.

Red mij niet | 04-06-13 | 09:34

Dit schijnt het filmpje te zijn waarop de aankoop van dit onding is gebaseerd.

Absoluut niet waar | 04-06-13 | 09:34

Meesterwerk! Ja, het filmpje dan...

osta | 04-06-13 | 09:33

Die kleurstelling is al voldoende om de Fyra af te schaffen.

SharpEye | 04-06-13 | 09:33

En die peronhangers doen net alsof ze meewillen. Tss.

Stroopdoos | 04-06-13 | 09:33

probeer die faaltrein eens hard te laten remmen als die 250 km per uur rijdt...

Fatwabuster | 04-06-13 | 09:32

Die blikken op het eind: priceless!

JamesD | 04-06-13 | 09:32

Kijken, niet kopen. Dit is het resultaat.

Not Muhammad | 04-06-13 | 09:32

er komen nog zoveel fail projecten van de overheid bewaar dat zeuren maar voor later !

NeeJij ? | 04-06-13 | 09:32

Mogen we nog wel zeuren over:
-Betuwelijn
-JSF
-EPD
-EKD
-DigiD
-...
?

kapotte_stofzuiger | 04-06-13 | 09:31

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl