Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

14 mei 1940. Bombardement op Rotterdam

rotterdambrandt5324.jpgPrecies 73 jaar geleden vielen er rond deze tijd Duitse bommen op Rotterdam. In minder dan een kwartier tijd werd een groot gedeelte van het 600 jaar oude stadscentrum en een stuk van Kralingen (brandgrens) compleet verwoest door 97.000 kilo brisantbommen. 24.000 woningen werden verwoest, 80.000 mensen werden dakloos, 800 Rotterdammers vonden de dood en de stad brandde nog dagen na (wiki, zie ook, mooie docu, nog een mooie docu). Het bombardement volgde op het heldhaftige verzet van de in Rotterdam gelegerde mariniers die, terwijl Wilhelmina al naar de overkant van de plas was gevlucht, de Duitsers de strot afbeten bij de bruggen, toen ze in Amsterdam met hun handen omhoog stonden te kijken wat voor mooie auto's die Duitsers toch wel niet hadden (©). Drieënzeventig jaar later is de stad uitgegroeid tot de glorieuze motor van Nederland die het nu is, waar je beter kunt oprotten met je kapsones, ga eerst eens zakken sjouwen in de haven.

Reaguursels

Inloggen

Veel gebouwen waren na de brand nog best te redden geweest, maar het stadsbestuur wilde van al die ouwe troep af.
spellingsnazi | 14-05-13 | 13:40 | + 28 -
Waar lul je over man? Wel eens foto's gezien van dat bombardement?

Kopvot | 15-05-13 | 12:13

liever 10 Utrechters dan 1 Rotterdammer, liever 10 Rotterdammers dan 1 Hagenees, liever 10 Hagenezen dan 1 Amsterdammer en liever 10 Amsterdammers dan 1 Maastrichtenaar.

Badderbeest! | 15-05-13 | 09:55

-weggejorist-

sonueukw | 15-05-13 | 09:14

SDI | 14-05-13 | 14:52 | + 4
Een Nederlands koningshuis dat vluchtte... of een Belgisch koningshuis dat 'gegijzeld en onttroond' werd (lees: 'meeheulde')
Ze zullen er allebei niet echt moe van geworden zijn toen ze met gevaar voor eigen leven streden voor volk en vaderland :)

Ultimate Master G | 15-05-13 | 07:27

raquelita | 15-05-13 | 00:03 | + -2 -
"Je doet niet eens meer moeite je nazisme te verbergen he?

Gadverdamme. Ga eens deaud.

Dit was de laatste reactie die je van mij ooit zut krijgen. In het vervolg zal ik mijn energie besteden aan mensen die dat wel waard zijn, of in ieder geval het tegendeel niet bewezen hebben."
.
Gaat weer lekker met de godwinnerij. Discussie ga je uit de weg, niet waar? Omdat je geen argumenten hebt. Dat internet gaat jullie ondergang worden.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 15-05-13 | 01:37

jeetje wat was Rotterdam mooi

krem | 15-05-13 | 00:32

Je doet niet eens meer moeite je nazisme te verbergen he?

Gadverdamme. Ga eens deaud.

Dit was de laatste reactie die je van mij ooit zut krijgen. In het vervolg zal ik mijn energie besteden aan mensen die dat wel waard zijn, of in ieder geval het tegendeel niet bewezen hebben.

raquelita | 15-05-13 | 00:03

Messi rules | 14-05-13 | 18:47 | + 1 -
"Een stad die voor meer dan de helft allochtoon is, is bepaald geen glorieuze stad te noemen. De Hollandse glorie is er al lang vergaan. Overgenomen door buitenlandse mogendheden is het bezet grondgebied geworden, zonder oorlog nog wel. We hebben onze grote steden gratis weggegeven, overgedragen en laten verpauperen en criminaliseren door de nieuwe bewoners. Nooit eerder was een land zo dom als Nederland door zichzelf ondergeschikt te maken aan minder verlichte en geëmancipeerde, criminele en achterlijke barbaarse culturen. Wat een achteruitgang en wat een diepe treurnis."
.
Tsja, dat krijg je als je gretig in het racisme-begrip bijt, als betrof het een smeuig broodje kaas, ipv wat het werkelijk is: een giftig begrip, geconstrueerd om je maatschappij met voorbedachte rade naar zijn grootje te helpen. Dat krijg je als je je trots op je ras weggooit en jezelf ondergeschikt maakt aan allerlei derderangs zoolgangers uit derde wereld hellegaten. Ik zou natuurlijk ondeugend kunnen toevoegen: "onder Hitler was dit niet gebeurd".lol Grapje natuurlijk. Het is maar goed dat de Amerikanen gewonnen hebben, anders hadden we geen multiculturele samenleving gehad en daar gaat het toch maar om.
.
www.dailymail.co.uk/news/article-12296...

Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-05-13 | 22:50

raquelita | 14-05-13 | 17:44 | + 0 -
"WTF? De Duitsers als slachtoffers die helemaa geen oorlog wilden?
Interpreteer ik juist en is dit echt wat je schrijft?"
.
Zo is het exact. En jij wilt nog de hypothese verdedigen dat de Duitsers zaten te wachten op een oorlog tegen de USSR, VS, UK en Frankrijk, outnumbered 1:6? Wil je die flauwekul nu echt nog proberen te verkopen. Het eerste wat Roosevelt deed toen hij aantrad was het mensenslachthuis Sovjet-Unie erkennen, wat geen enkel beschaafd Europees land had gedaan. En sinds 1933 zat Roosevelt te zinnen op een oorlog tegen Duitsland (volgens hetzelfde stramien als ze nu proberen om een oorlog op gang te krijgen tegen Iran en Syrie). Duitsland had maar een politiek: 1) Versailles terugdraaien, dwz alle afgepakte Duitse gebieden weer terug en 2) verhinderen dat joodse revolutionairen Duitsland zouden overnemen, net zoals ze met Rusland hadden gedaan en de complete bovenlaag hadden uitgemoord (maar met puntje 2 zal bij jou wel de schoen wringen, nietwaar?). Het waren de opkomende machten USSR en USA die bulkten van kracht en op verovering uit waren. En ze zagen dat UK en F nog steeds probeerden om D in de 1918-Versailles mode terug te rammen en besloten dat uit te buiten om die drie landen tegen elkaar op te hitsen. En ze wisten ook dat Polen de gelegenheid bij uitstek was om de oorlog in Europa van start te krijgen. Polen wilde expanderen ten koste van Duitsland en werd hierin stiekem gestijfd door de Amerikanen, die hen valselijk hulp beloofden, die ze nooit zouden krijgen. De vuile Amerikanen en Britten hadden er geen enkel probleem mee om na de oorlog heel Oost-Europa uit te leveren aan Stalin. Wat in 1945 uiteindelijk gebeurde, ethnische zuivering van Duitsers in Oost-Europa zat er in 1939 al aan te komen. Hier is trouwens het Russische ministerie van defensie die inderdaad Polen de schuld geeft van WW2 (waarbij ze uiteraard de eigen rol onder de mat schuiven):
.
www.telegraph.co.uk/news/worldnews/eur...
.
WW2: er was een Duits meisje te verkrachten en Polen, Britten, Fransen, Amerikanen en Soviets stonden met opengeknoopte broek klaar. Dat is de waarheid.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-05-13 | 21:26

[email protected] Men wou ook de andere grote steden platgooien. Met burgers! Geen militairen! Den Haag, Amsterdam, Utrecht. Nederland had geen luchtvloot. Het was David tegen Goliath. Wou nou, matig verzet. Ook nooit van de Grebbeberg gehoord? De soldaten hebben zich daar doodgevochten. En ook na Rotterdam heeft men nog doorgevochten.

Esprit77 | 14-05-13 | 19:57

Het beeld van Zadkine is zo veelzeggend. Het hart was uit Rotterdam geslagen, letterlijk. De onthulling in 1953: www.youtube.com/watch?v=jJkaUm8uDlc

Esprit77 | 14-05-13 | 19:46

Mariniersmonument bij Oostplein = Mooiste monument van Nederland

Xap | 14-05-13 | 19:42

Rotterdam was voor de oorlog echt een prachtige stad, als je oude foto's en schilderijen bekijkt. Het had echt iets weg van Amsterdam.
Door waanzinnigen heel erg veel vernield, vele slachtoffers, veel materiele schade. We zullen het nooit kunnen begrijpen.

ljcoster | 14-05-13 | 19:22

Ze zeggen weleens dingen over Rotterdammers, maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes...

Allard Hakbar | 14-05-13 | 19:13

"ga eerst eens zakken sjouwen in de haven" Ach ja heerlijk zo'n achterhaald beeld romantiseren. Lang achter de computer gezeten he Ketelbinkie!

profiteroles | 14-05-13 | 18:59

Wel ff Jules Deelder vermelden als je hem quote ....

Pocky | 14-05-13 | 18:56

Een stad die voor meer dan de helft allochtoon is, is bepaald geen glorieuze stad te noemen. De Hollandse glorie is er al lang vergaan. Overgenomen door buitenlandse mogendheden is het bezet grondgebied geworden, zonder oorlog nog wel. We hebben onze grote steden gratis weggegeven, overgedragen en laten verpauperen en criminaliseren door de nieuwe bewoners. Nooit eerder was een land zo dom als Nederland door zichzelf ondergeschikt te maken aan minder verlichte en geëmancipeerde, criminele en achterlijke barbaarse culturen. Wat een achteruitgang en wat een diepe treurnis.

Messi rules | 14-05-13 | 18:47

Rotterdam éch wel!

Mijn stad en ik wijk niet voor het tuig.

Zuidpoolvogel | 14-05-13 | 17:52

Het wordt me steeds duidelijker uit welke hoek de heer Toeter komt.

Enfin, Rotterdam. Dat hadden ze wel wat mooier mogen herbouwen, ipv na de oorlog de weinige centen die ze hadden allemaal in de kerk en het voetbalstadion te steken.

raquelita | 14-05-13 | 17:47

@baba4oog | 14-05-13 | 16:23

Tnx haha;) En jeaah, for sure!

pius | 14-05-13 | 17:44

Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-05-13 | 17:16 |
WTF? De Duitsers als slachtoffers die helemaa geen oorlog wilden?
Interpreteer ik juist en is dit echt wat je schrijft?

raquelita | 14-05-13 | 17:44

As je geen Rotterdammer ben mot je gewoon nie zeikuh joh.

Bruno Alaska | 14-05-13 | 17:27

@Stormageddon | 14-05-13 | 13:46
Do! Do ist der Bahnhof! (Ben jij dat Arie?)

VanBukkem | 14-05-13 | 17:22

D.Turpin | 14-05-13 | 16:10 | + 0 -
"Het is niet waar dat Duitsland voornamelijk reageerden op acties vanuit Engeland en of Frankrijk. Het is eerder andersom."
.
Dus jij zegt eigenlijk dat Duitsland, NL, B en F binnenviel vanwege landjepik en niet omdat UK en F een jaar eerder D de oorlog hadden verklaard?! Zelfs hofhistoricus Lou de Jong geeft toe dat NL niet neutraal was, zie eerdere link.
.
"Anyway, vanaf het moment dat de Nazi's de oorlog hadden gestart, wisten ze ook dat ze een groot probleem hadden. En dat probleem manifesteerde zich ook uiteindelijk. Namelijk een twee-fronten oorlog met landen die veel meer resources hadden."
.
Precies. De Duitsers waren getrapt in de valstrik die de Soviets voor hen hadden opgesteld, nmlk het niet-aanvalsverdrag, waarmee Hitler hoopte een bredere oorlog te kunnen voorkomen, zodat hij Polen kon aanpakken. En hij moest Polen wel aanpakken omdat die begonnen waren met het vervolgen van Duitsers die gedwongen waren in Versailles-Polen te wonen. De Polen waren de werkelijke agressors en hoopten de Duitse stad Danzig permanent te kunnen inlijven en wilden eigenlijk ook al Oost-Pruisen inlijven, iets wat ze in 1945 dan uiteindelijk ook lukte. In augustus 1939 waren al tienduizenden Duitse vluchtelingen vanuit Polen naar Duitsland gevlucht. Duitsland heeft nooit oorlog gewild met wie dan ook, maar kregen die oorlog opgedrongen.
.
"Dit verklaart compleet waarom Nederland bezet moest worden. Alsof Duitsland zich afhankelijk had willen maken van Nederlandse goodwill. Het verklaart ook de oorlog met Engeland."
.
Het was Engeland die de oorlog had verklaard aan Duitsland, niet andersom. Er zijn vele pogingen geweest van Duitsland om de oorlog te beeindigen, met als laatste de spectaculaire vlucht van Hess naar Schotland.
.
"Vervolgens toen dat mislukte moesten de Duitsers wel naar Rusland om het gevaar van de andere kant uit te schakelen."
.
Ja, het besluit van Hitler om Barbarossa te plannen is genomen na het bezoek van Molotov in Berlijn, november 1940. Molotov kwam toen met dermate onmogelijke eisen (tot aan Sovjet-bases in Denemarken aan toe), dat Hitler moest concluderen dat de USSR helemaal geen vrede wilde. Duitsland viel Rusland binnen op 22 juni 1941 en waren de Russen drie weken te snel af, die hun invasie van Europa hadden gepland voor begin juli. De Duitsers boekten aanvankelijk zo enorm veel succes omdat de weg tussen Moskou en Smolensk een grote file was van oorlogvoertuigen, dus was het prijsschieten voor de Duitsers. Eind juni 1941 was Rusland in staat van totale mobilisatie, tot aan Siberie aan toe. Hadden de Duitsers niet aangevallen dan waren wij Nederlanders net zo communistisch geweest als de Polen en Hongaren. Het zal nog wel even duren voordat dat door zal dringen in de nederlandse breinen.
.
De gruwelijke waarheid is dat de vernietiging van Duitsland al gepland was door de VS, USSR, UK en Frankrijk, al voor september 1939. Maar goed, we moeten even wachten totdat de VS in elkaar storten voordat we de historie van de 20ste eeuw grondig gaan herschrijven.
.
juliusmilaitis.blogspot.nl/2011/05/fin...

Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-05-13 | 17:16

Vindefin | 14-05-13 | 16:45 |
Licht eens toe, als je wilt?

milky bar | 14-05-13 | 16:47

Mijn stad is ziek. Daarom ben ik er 10 jaar geleden weggegaan. Ik kom graag weer terug in de stad als het beter gaat.

Vindefin | 14-05-13 | 16:45

noone | 14-05-13 | 15:42 | + -1
De groei zit zo zwaar in de kenniseconomie? Dat zei Nederland ook enkele jaren geleden met de invoering van onder meer de Mammoetwet. Resultaat? Tekort aan vakmensen. Duitsland, waar er wel genoeg vakmensen zijn heeft geen recessie. Want daar hebben ze een schitterende (productie) industrie. Wij hebben dat failliet laten gaan of laten vertrekken naar het buitenland (bv Fokker en RDM). Waar halen wij nu onze monteurs, metselaars en dakbedekkers vandaan? Juist, Polen enzo. Kennis economie is leuk, maar wat heb je er aan als iedereen met de kennis loopt maar niet kan bouwen of nooit een schroevendraaier in ze hand heeft gehad?

Daarom is jouw provincie dus k*t.

dwaazz | 14-05-13 | 16:45

Weleenswaar ver na de oorlog, maar als iemand Rotterdam zegt, denk ik nog altijd aan de Energiehal *zucht*

BLR | 14-05-13 | 16:30

@ pius | 14-05-13 | 15:51
Ghe ghe, je bent weer aardig in vorm, hè ? Roffa forevah !

baba4oog | 14-05-13 | 16:23

Toekomstvisioen. Het pauper zal ervoor zorgen dat de laatste 'fatsoenlijken' de stad in 2025 hebben verlaten. Daarna zal Rotterdam in verhoogd tempo worden geislamiseerd. In 2030 waait de halve maan op wat ooit de Van Brienenoordbrug heette. In 2035 speelt een volledig islamtisch gerunde voetbalclub mee in de Eredivisie, het jaar erop in de Champions League dankzij mega-investeringen van een sjeikconsortium uit het Midden-Oosten. De thuiswedstrijden worden gespeeld in wat de Nieuwe Kuip had moeten gaan heten, nu is het met 60.000 zitplaatsen uitgeruste stadion gewijd aan de Profeet. In 2037 zijn er in de hele stad geen honden meer aan te treffen.
Realiteit. "Aboutaleb, die behalve een Nederlands ook een Marokkaans paspoort heeft, wilde aangeven dat hij loyaal is aan Nederland. Zo trok hij, voor het oog
van de camera, zijn Nederlandse paspoort uit de binnenzak en riep o.a.: 'Ik ben een Nederlander. Op de vraag van een journalist of het klopt dat Aboutaleb's dochters alleen met moslims mogen trouwen, antwoordde Aboutaleb bevestigend. 'Een
geloofskwestie,' aldus de minzaam glimlachende kersverse staatssecretaris.

milky bar | 14-05-13 | 16:21

@ Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-05-13 | 15:56 |
Het is niet waar dat Duitsland voornamelijk reageerden op acties vanuit Engeland en of Frankrijk. Het is eerder andersom. Anyway, vanaf het moment dat de Nazi's de oorlog hadden gestart, wisten ze ook dat ze een groot probleem hadden. En dat probleem manifesteerde zich ook uiteindelijk. Namelijk een twee-fronten oorlog met landen die veel meer resources hadden. Dit verklaart compleet waarom Nederland bezet moest worden. Alsof Duitsland zich afhankelijk had willen maken van Nederlandse goodwill. Het verklaart ook de oorlog met Engeland. Vervolgens toen dat mislukte moesten de Duitsers wel naar Rusland om het gevaar van de andere kant uit te schakelen.

D.Turpin | 14-05-13 | 16:10

1.bp.blogspot.com/-ZhIMh-0QL-s/T1EJa8G...
.
Op de dag van de invasie, 10 mei 1940, gaf de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Ribbentrop een persverklaring af met een mededeling waarom de Duitsers Nederland waren binnengevallen. Het is niet geheel politiek korrekt om dat te doen, maar zeer waarschijnlijk moet we aannemen dat de goede man gewoon de waarheid sprak. Maar ja, de overwinnaars schrijven de geschiedenis, dus moet er eerst een flinke hoeveelheid tijd overheen gaan voordat de wonden voldoende geheeld zijn om een en ander nog eens rustig te overdenken.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-05-13 | 16:09

@mister niet scherp | 14-05-13 | 15:57

Sportief. Cheers.

Biff Eagleburger | 14-05-13 | 16:07

Er zijn een aantal redenen te bedenken om de snelle overgave van Nederland te verklaren. Het bombardement op Rotterdam is er een van. Nederland was ook nog eens vrij klein en het water boodt niet dezelfde bescherming als eerder. En toch, als we heel eerlijk zijn, de overgave kwam wel heel snel. En het verzet later was ook heel matig. Uiteindelijk komt er nog op neer dat we niet bereid waren om een glorieuze dood te sterven. Wat dat betreft heb ik een enorme fascinatie voor bijvoorbeeld de Russen in Stalingrad. Of voor Vietnamezen tentijde van de Vietnamoorlog. En ja zelfs de Duitsers. Terwijl de oorlog al lang was verloren wisten die gasten niet van opgeven. Hetzelfde geldt voor de Jappen.

D.Turpin | 14-05-13 | 16:01

Lachwekkend die Randstadsprookjes in de gorgelmedia altijd.
noone | 14-05-13 | 15:42 | + -1 -

Heeft weinig te maken met de media, want dit wat jij paste had ik vaker in de randstadmedia gelezen.

mister niet scherp | 14-05-13 | 16:00

@Redactie,

Hartelijk Dank voor deze herdenking!
Terecht ook nog even opgemerkt dat Wilhelmina gevlucht was. (Reeds in 1939 voorbereid!)
Ave, Evocatus

Evocatus | 14-05-13 | 16:00

Biff Eagleburger | 14-05-13 | 15:30 | + 0 -

Nee, dat kan ik niet omdat ik een zinnetje verkeerd geinterpreteerd heb.

In een stukje over de havens stond dat in het interbellum Rotterdam de hoofdstad naar de kroon stak. Maar als ik het stukje nogmaals lees dan lijkt het erop dat ze praten over de hele stad en niet alleen havens.

Dus mijn nederige excuses.

mister niet scherp | 14-05-13 | 15:57

Mogelijk dat de we nu in 2013 de situatie van toen met wat meer kritische distantie kunnen bekijken, ofwel 'genuanceerd', zoals ze bij D66 en de NRC plegen te zeggen. Waarom vielen de Duitsers Nederland binnen? Wilden ze het overbevolkte NL inlijven als 'Lebensraum'? Kul. Ze deden dat omdat de Nederlandse regering zich door de Britten en Fransen hadden laten overhalen hun neutraliteit op te geven. Het was niet zo dat alleen Duitse troepen NL binnentrokken op 10 mei. FRANSE TROEPEN DEDEN DAT OOK. Die waren dus al volledig gemobiliseerd. Wat er in werkelijkheid gebeurde was dat de Britten en Fransen, die in september 1939, onder zware amerikaanse druk, de oorlog hadden verklaard aan Duitsland vanwege Polen, nu ernst begonnen te maken met de aanval op Duitsland. Een maand eerder hadden ze dat geprobeerd in Noorwegen, waar eveneens Duitsers, Fransen en Britten op exact dezelfde dag Noorwegen binnen vielen. Het idee van de Britten en Fransen was om de ijzererts toevoer vanuit Narvik af te snijden, maar de Duitsers kregen daar lucht van en waren de Britten en Fransen te snel af en ca. 10.000 Duitsers hakten 25.000 Briten en Fransen in de pan. Nu probeerden de Britten en Fransen weer een ander land (Nederland) te gebruiken om een aanval te lanceren, nu tegen het industrieele hart van Duitsland, het Roergebied. En weer waren de Duitsers de Britten en Fransen te snel af.
.
i1184.photobucket.com/albums/z339/Gera...

Prof. Dr. Ir. Toeter | 14-05-13 | 15:56

@mister niet scherp | 14-05-13 | 15:00

Je denkt toch niet dat ik die zooi ga lezen of wel? Rotterdammers onderhandelen niet.

Die dicteren.

pius | 14-05-13 | 15:51

noone | 14-05-13 | 15:42 |
En dan ook nog te bedenken dat Eindhoven 1 van de grootste producenten was die de gloeilamp op de markt bracht.
Leuk is wel om te weten dat Rotterdam de "uitvinder" van de lamp binnen hun stadsgrenzen had terwijl de Fam.Phillips waarschijnlijk nog bij kaarslicht de strontemmer moest legen.

KidSar | 14-05-13 | 15:49

@CornholioNL | 14-05-13 | 15:43

Dat siert je. Is er toch nog iets dat ons bind. 010 forever;)

pius | 14-05-13 | 15:47

pius | 14-05-13 | 14:18 |

Goed betoog, helemaal mee eens, +1.... zo ben ik dan ook wel weer.

CornholioNL | 14-05-13 | 15:43

-weggejorist-

noone | 14-05-13 | 15:42

@steven paul, dat vroeg ik dus ook pas Duisburg, of al places, maar daar staat alleen nog een half muurtje van voor WW2.

Ik wordt toch alijd weer ff opnieuw kwaad op die moffen, hoe durfden ze!

En ik wordt ook kwaad als ik denk hoe de echte Rotterdammers nu opnieuw door een invasie verdreven worden.

vanderclooten | 14-05-13 | 15:38

@mister niet scherp | 14-05-13 | 15:05

Dan heb je vast wel een linkje naar die feitenkennis van je, want ik vind juist het omgekeerde van jouw bewering.

Tonnage ingeklaarde zeeschepen, in miljoenen

1850
0,4 AMS
1,0 RTM

1900
2,0 AMS
9,5 RTM

1913
2,6 AMS
13,0 RTM

Biff Eagleburger | 14-05-13 | 15:30

Als je wat boeken leest over het bombardement op Rotterdam zou je moeten weten dat de Duitsers een andere tijdzone hadden ingesteld. Dus daar zat al een probleem. Ook zijn er rode fakkels ontstoken om de aanval af te laten breken. Slechts 1 squadron vliegtuigen heeft dit opgemerkt en daardoor zijn bommen niet laten vallen. Ook was er arrogantie van de burgemeester (v. Walsum) om de twee "vrijwilligers" ,die een brief met eisen bij zich hadden, terug te sturen omdat er geen handtekening onder stond van de duitse bevelhebber.
Ook Karl Student die de leiding had over de parachutisten heeft in zijn biografie vermeld dat Rotterdam ( op dat moment v.d oorlog) gespaard had kunnen blijven.
Het vertrek van Wilhelmina (als velen nog steeds benoemd als vlucht) was een goede zet aangezien vriend Mussert al een soort van regering had samengesteld die plaats zou nemen na de executie van de gehele Oranje kliek.

KidSar | 14-05-13 | 15:25

dwaazz | 14-05-13 | 14:28 |
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt met je linkje. Wat heeft dit met Brabanders te maken???
Maar voordat je verder gaat schelden is het misschien wel een goed idee om er een kaartje van Nederland bij te halen. Er gaan helemaal geen treinen naar Duitsland via Brabant. Maar ik neem het je niet kwalijk, ook jij mag best een beetje aandacht.

Varkensjuin | 14-05-13 | 15:21

MK houdt van Rotjeknorrr.
Mokum Kosher | 14-05-13 | 14:18 | + 11 -

Ik heb geen hekel aan Rotterdam, heb niets tegen Rotterdam. Maar soms wordt het Rotterdamse - zonder feiten kennis - schoppen tegen Amsterdam vervelend.

mister niet scherp | 14-05-13 | 15:05

@Willie de Koning | 14-05-13 | 13:38
Haha, ze hadden hem beter Houten Klaas kunnen noemen. Nog nooit een b-acteur zo houterig zien bewegen. (voor de goede orde film is te zien op HBO, niet dat jullie gaan vermoeden dat ik de film vrijwillig gehuurd heb)

First Contact | 14-05-13 | 15:05

Wat ik nog steeds niet begrijp is het relatief "lage" aantal van "maar" ongeveer 800 doden als je de helse vuurzee en vernietiging ziet. Er moeten toch mensen verast zijn en nooit meer getraceerd? Vanaf 3:00 minuten:
www.youtube.com/watch?v=Zqb58cSE7Z0&am...

Esprit77 | 14-05-13 | 15:04

@spanarchist | 14-05-13 | 14:41
Hij doet het aardig. Is iig realistischer dan zijn PvdAvoorgangers.

Voor het overige: mee eensch

La Vie En Rose | 14-05-13 | 15:04

@Albert Pierrepoint | 14-05-13 | 14:34
Nope dat is later gebeurd. Onder toeziend oog van de PvdA.

La Vie En Rose | 14-05-13 | 15:01

Oh en Pius,

Amsterdammer hadden geen hekel aan Rotterdammers.
Maar toen Rotterdammer begonnen te schelden over Amsterdam, toen ontwikkelde de huidige vete zich pas.

mister niet scherp | 14-05-13 | 15:00

Ah, het bombardement, voor mijn moeder is het alsof het gisteren gebeurd is.
Paar dagen later stond haar opa (mijn overgrootvader) voor haar neus die vanuit Friesland op de fiets gekomen was om het hele spul op te halen voor een veiligere omgeving.
Ze gingen echter niet mee, of mijn grootouders dat in de hongerwinter wel een juiste beslissing vonden ben ik nooit achter gekomen zeker omdat opa ook nog een jaar ondergedoken heeft gezeten en er een oom van de honger omgekomen is.
Achteraf is het allemaal zo makkelijk.

Stekeltje | 14-05-13 | 15:00

@Parsons | 14-05-13 | 14:32 @Mark Smith
Of dit: www.bol.com/nl/p/hajar-en-daan/1001004...

Is een roman, maar geeft ook een zeer realistisch beeld van welke ramp zich in het onderwijs in grote en middelgrote steden heeft voltrokken.

Even klikken op Lees verder zie recencies.

Het boek is geschreven door Robert Anker die jarenlang les heeft gegeven op een scholengemeenschap in Amsterdam.

La Vie En Rose | 14-05-13 | 14:59

-
Publius | 14-05-13 | 14:18 | + 1 -

Verdiep je eens in de situatie. Tot 1932 lag amsterdam aan de Zuiderzee. Bhoorlijk grote aanvaarroute die al van 1200 in gebruik was.

1824 ingebruik name Noordhollandskanaal
1876 ingebruikname Noordzeekanaal.

Amsterdam lag vanaf ontstaan dus gunstig en werd ook nog kunstmatig verbeterd.

mister niet scherp | 14-05-13 | 14:57

pius | 14-05-13 | 14:18 | + 2 -

Zoals gebruikelijk vooral veel geschreeuw van Rotterdammers zonder enkele feitenkennis en met een grote afkeer van Amsterdam.
-

Laat ik mijn verhaal ietsje meer nuance geven:
Bij begin WO2 was Amsterdam haven nr1 in NL en Rotterdam haven2. Gezien de schade in na de oorlog is er politiek besloten om haven werk in Rotterdam te concentreren en Haven van Amsterdam niet te laten groeien meer. Dit had als gevolg dat een redelijk aantal bedrijven verhuisden naar R'dam. Daar hadden ze namelijk de toekomst. Dit politieke besluit is pas in de 21ste eeuw teruggedraaid en Haven van Amsterdam mag weer groeien. Op zich lastig omdat inmiddels de aanvaarroutes natuurlijk niet meer voordelig zijn door afsluitdijk of te klein noordzee kanaal.

Jouw haat over Amsterdam... ach wat moet ik erover zeggen. Eigenlijk niets. Ik was volgens mij netjes en stipte alleen aan dat Rotterdam kansen kreeg na de WO2 en dat Amsterdam daar offers voor heeft gebracht en dat dus de grote bek naar Amsterdammers best minder kan.

-
Overigens Pius: "Verder wonen alle ' echte' Amsterdammers (allemaal import uit de gouden eeuw)"

Stukje WIKI over Rotterdam :
"Bij de volkstelling van 1622 was het aantal inwoners gegroeid tot ongeveer 20.000. ...

Desondanks breidde de stad zich niet uit buiten zijn wallen en singels. De min of meer driehoekige ruimte tussen Coolsingel, Goudsesingel en de Nieuwe Maas bedroeg niet meer dan 140 hectare, dus de stad was werkelijk overbevolkt. Pas na 1825 zou zij zich buiten deze enge grenzen gaan uitbreiden."

Import in de gouden eeuw. Zoals je leest op wiki is Rotterdam pas in 1825 gaan uitbreiden. Dus die echte rotterdammers zijn er in de 19de eeuw pas gekomen, Dus tot zover de "echte Rotterdammer" :-D

Amsterdam had er toen 210.000 maar dat terzijde.

mister niet scherp | 14-05-13 | 14:57

Niet alleen mariniers maar ook depottroepen (nog in opleidi) van de Landmacht hebben goed verzet geboden, de laatsten ook bij de residentie.

Vergeet overigens niet dat Middelburg op 17 mei nog is gebombardeerd, omdat Zeeland niet had gecapituleerd.

Ik vel geen oordeel, maar houd een sop met het afzeiken van koningshuis ivm wegvluchten naar de UK. Als ze waren blijven zitten zoals de belgische koning, die vervolgens min of meer gegijzeld en onttroond werd, hadden ze nooi goed leiding kunnen geven aan het Verzet.

SDI | 14-05-13 | 14:52

@BerendB | 14-05-13 | 13:55
Bron? Hoezo welke bron? Mijn reaguursels komen regelrecht uit de onderbuik en zijn totaal ongefundeerd en tendentieus! Mijn onderbuik is mijn bron! (Of moet ik mijn reaguursels tegenwoordig ook al onderbouwen? Dat zou wat zijn zeg!)

VanBukkem | 14-05-13 | 14:48

@Bugsy Malone | 14-05-13 | 13:39
Sorry, maar dat is toch teveel eer. Ik zou ze meer willen omschrijven als de maden in de aars van de leeuw, die uitgroeien tot strontvliegen die iedereen lastigvallen die in hun buurt komt en bevuilen met hun shit. Het maakt hun niet uit of je een rhino, een leeuw of een antilope bent.

Kees8374 | 14-05-13 | 14:43

Zeg VanLeeuwen, volgende keer graag bron vermelden, je jat namelijk de helft van een tekst van Jules Deelder...

www.youtube.com/watch?v=nu3Nd1Ig3vU

willy de walhond | 14-05-13 | 14:43

@spanarchist | 14-05-13 | 14:41

LOL.

Een Rotterdammer heeft daar schijt aan. Populariteit is voor jeweetwellen.

;)

pius | 14-05-13 | 14:42

@slager5510 | 14-05-13 | 14:21: Dan heb je mijn reactie blijkbaar niet gelezen.

Mokum Kosher | 14-05-13 | 14:41

pius | 14-05-13 | 14:35
Je bent echt nergens populair hé?

Geen idee of hij het goed doet of niet, feit blijft dat zijn arbeidsverleden een burgemeesterschap op geen enkele manier rechtvaardigde.
En iemand die zegt dat hij zijn dochters zou verbieden met een niet-moslim te trouwen lijkt mij nou niet direkt geschikt om burgemeester van de tweede stad van Nederland te zijn.

spanarchist | 14-05-13 | 14:41

Toen werd Rotterdam alleen aangevallen vanuit de lucht.
Nu word het langzaam kapot gemaakt vanuit de verschillende wijken zelf.

Hoewel | 14-05-13 | 14:40

De stad is door de pvda verkwanseld!

reade romke | 14-05-13 | 14:38

@spanarchist | 14-05-13 | 14:29

Ik heb het idee dat hij het wel aardig doet daar toch, zelfs de rechtsen zijn tevreden, het is geen pamperaar, of zit ik er helemaal naast?

Ben ook al een tijdje weg uit mijn stadje natuurlijk, Maar Rotterdammer ben je voor eeuwig, hier in Brabant ben ik ook ' die Rotterdammer' en als ik terugkom in Rotterdam ben ik 'die typhusboer'.

Mooi dingetje integratie;)

pius | 14-05-13 | 14:35

Na alle reaguursels gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat ze niet het hart maar de ziel uit mijn geboortestad gebombardeerd hebben.

Albert Pierrepoint | 14-05-13 | 14:34

@Einde van de Domheid | 14-05-13 | 14:32

Tegels moeten emotie oproepen. Missie geslaagd dus.

Aspirientje?

pius | 14-05-13 | 14:33

De helden van Oranje waren gevlucht

rechtsdwalendeautist | 14-05-13 | 14:33

@spanarchist | 14-05-13 | 14:29 Dacht je in 010 wel iets kon doen zonder pvda ledenkaart? Laat me niet lachen.

lijn5 | 14-05-13 | 14:32

pius | 14-05-13 | 14:25 |
Ik kreeg er gewoon hoodpijn van in mijn linkerhersenhelft.
taliban hoeft niet religieus te betekenen overigens, zijn ze ook niet trouwens...

Einde van de Domheid | 14-05-13 | 14:32

Gaat het niet over Amsterdam gaat het wel over Rotterdam... Kapsoneslijers allemaal!! Mag ik ff en teiltje!

ikdenkwat | 14-05-13 | 14:31

@dlseth_ | 14-05-13 | 14:29

Kijk. Zijn we het gewoon een keer eens. Enige verschil is dat ik er nooit kom, dat scheelt ook weer wegrijden.

Maar dingetjes blijf je houden natuurlijk;)

pius | 14-05-13 | 14:31

Die duitsers hadden toch ook mooie auto's?

sinar2 | 14-05-13 | 14:30

@Mark Smith | 14-05-13 | 13:40
Lees eens een boek.

Parsons | 14-05-13 | 14:30

pius | 14-05-13 | 14:18
Amsterdam, al jaren het exclusieve domein van de pvda. Zonder pvda-kaart kan je er een carrière in de publieke sector wel vergeten, met pvda-kaart hoef je verder weinig te kunnen. En dat valt goed te merken.
Alleen triest dat ze die excuusallochtoon, die als wethouder ruim 400 miljoen gemeenschapsgeld door het riool spoelde met een integratieprojectje wat een absolute mislukking was, vervolgens als burgemeester naar Rotterdam stuurden. Pure pesterij.

spanarchist | 14-05-13 | 14:29

@Stormageddon | 14-05-13 | 14:09
Hehe, hij blijft leuk!

La Vie En Rose | 14-05-13 | 14:29

@Broodje_warm_pees | 14-05-13 | 14:21

Dat zeiden ze in de jaren 80 en 90 ook over de kaap, de binnenstad en coolhaven. Tegenwoordig woont het meeste gajes alweer in Zevenkamp, Hoogvliet en Vlaardingen. Nu snap ik die laatste wel, want dat is nu eenmaal de anus van Rotterdam.

Biff Eagleburger | 14-05-13 | 14:29

@me,myself and IK | 14-05-13 | 13:59

En nu hebben we zelfs een allochtoon als burgemeester, Danceparade mag niet meer, maar het Zomercarnaval wel, u weet wel, dat ''feest'' waar er elk jaar een stuk 4 doodgeschoten worden omdat Anti's niet tegen drank kunnen...

CornholioNL | 14-05-13 | 14:29

@pius | 14-05-13 | 14:25
Het mooiste aan Amsterdam is de ringweg in de avond; want dat betekend dat ik dat nare dorp weer verlaat.

dlseth_ | 14-05-13 | 14:29

@Varkensjuin | 14-05-13 | 13:39 | + -34
www.techniekinnederland.nl/nl/index.ph...
Leer je geschiedenis eens zwitsal, voor je begint te lullen! Enige waar Brabant goed voor is om doorheen te rijden met de goederen naar Duitsland.

dwaazz | 14-05-13 | 14:28

Hulde @VanLeeuwen!

Heb die docu: Die 5 dagen in mei (vorige week uitgezonden)
ook gezien. Indrukwekkend en aangrijpend, die verhalen van ouwe Rotterdammers die teruggingen naar hun gebombardeerde wijken.

De moeite waard om terug te kijken.

www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

La Vie En Rose | 14-05-13 | 14:27

Net zoveel mensen dood als bij het bombardement van Nijmegen, met dat verschil dat Rotterdam de ellende breed uit mocht dragen en Nijmegen moest zwijgen, omdat de geallieerden daar (per ongelijk/oefening voor D-day) bombardeerden.

henriette | 14-05-13 | 14:27

dat in rotterdam het geld verdient wordt is zooooo achterhaald... is vanleeuwen een nog ouwere lul dan ik ben?

Satria | 14-05-13 | 14:25

@Broodje_warm_pees | 14-05-13 | 14:21

Joh, wij hebben Delfshaven als gezwel, 020 heeft de Bijlmer...

CornholioNL | 14-05-13 | 14:25

@Einde van de Domheid | 14-05-13 | 14:22

Haat?

Ik heb ervan genoten. Wat een inspiratiebron dat Amsterdam. En zijn allemaal feiten trouwens, emotie moet je buitensluiten in dit soort gevallen. Daarom ben ik ook zo mild geweest.

Kritisch mag maar wel met respect zeg ik altijd.

pius | 14-05-13 | 14:25

@James Lastig | 14-05-13 | 13:39
Net als vele anderen in de haven een loonslaaf maar met een hart voor de zaak en 1 van de grootste havens van de wereld. Ik werk me dus de pleuris, met trots en elke dag met een glimlach! Wat doe jij op een dag? Denken dat het hier vanzelf gaat?

dwaazz | 14-05-13 | 14:24

En 73-jaar later is het een mooie prachtwijk geworden, met noest hardwerkende havenarbeiders ! menig rotterdammer draait zich om in zijn graf.

nan6896 | 14-05-13 | 14:22

pius | 14-05-13 | 14:18 | + 0 -
Wat een haat/hoofdpijnpost.
De taliban, is dat niets voor je?

Einde van de Domheid | 14-05-13 | 14:22

Deelder heeft 100% gelijk, maar zijn escapade is gedateerd. Tegenwoordig is Rotterdam een grafstad aan het worden, woon er zelf en ben in hart en nieren pro-rotjeknor. Toch zie ik het met de dag verloederen, kanslozen nemen de overhand door gebrek aan opvoeding en bepalen de nieuwe standaard. De dure buitenwijken raken beetje bij beetje leeg, men verkast naar betere tijden, naar betere steden. Geef Rotterdam nog een jaartje of 20/30, en er valt niets maar dan ook niets meer te halen. Lopen brullen dat je haven zo geweldig is, dat je cluppie de beste aanhangers heeft, is geen garantie voor een veilig en meedenkende stad die de tand des tijds weet te overleven.

Sad but true.

Broodje_warm_pees | 14-05-13 | 14:21

Mensen mensen mensen zeg. Wat ik hier allemaal lees. Ik ben een geboren en getogen Rotterdammer en dan lees ik hier het gal wat over de stad gespuugd wordt door mensen die geen Rotterdammer zijn en zo de stad willen beledigen. Dat geeft het IQ van je weer als je over de rug van 800 gesneuvelde mensen toch je haat wil tonen. Zieke geest heb je dan. Schaam je dood. Rotterdam heeft ten minste een uitstraling en Rotterdammer zijn betekent wat.

slager5510 | 14-05-13 | 14:21

@ZwarteKater | 14-05-13 | 14:14
De Russen hadden ook goed in de gaten dat ze niet alleen vochten tegen Duitsers, maar ook tegen Oostenrijkers, Finnen, Nederlanders, Spanjaarden, Italianen, Fransozen, Belgen, Hongaren, Kroaten, Letten, Esten, Litouwers en overgelopen Oekraieners en Witrussen.

steven paul | 14-05-13 | 14:20

Vochten er mariniers tegen nazi's in 010?
In AMS waren dat de jongens van de boksschool.

Einde van de Domheid | 14-05-13 | 14:20

mister niet scherp | 14-05-13 | 14:03 | + -3

Dat was zeker nog in de tijd dat de Rijn, Waal en Maas via Amsterdam liepen? Topografie en geschiedenis op z'n Amsterdams, zullen we maar zeggen..

Publius | 14-05-13 | 14:18

Mensen, hou nou toch eens op met dat geklets. Rotterdam is een fantastische stad met leuke mensen, mits Rotterdammers van geest en ziel. Rotterdam mag trots zijn op de mariniers, de Zwarte Duivels, die daar alles gegeven hebben wat zij konden geven.

Amsterdam is gelukkig het lot bespaard gebleven. Dat heeft niets met de mentaliteit of DNA te maken. Gewoon pure mazzel.

MK houdt van Rotjeknorrr.

Mokum Kosher | 14-05-13 | 14:18

@mister niet scherp | 14-05-13 | 14:03

Jij bent echt Amsterdom met je Mokumse prietpraat. Er bestaat geen Werkschuwer tuig dan de Amsterdammers.

Verder hebben ze een GebroedersGrimm-Gen in hun schedel zitten, ze hebben alles meegemaakt, alles thuis en een ego tegenovergesteld aan hun broekinhoud. En dat zangerige accent is zelfs een flikker onwaardig maar dat terzijde.

Verder wonen alle ' echte' Amsterdammers (allemaal import uit de gouden eeuw) in Purmerend en Diemen. Dat ruik je ook wel als je door die plaatsen heenrijd by the way.

En als we het over de tweede wereldoorlog hebben, toen stonden de Amsterdammers vooraan om Joden aan te leveren bij de bezetter (de hoogste percentages van Europa) terwijl wij werden platgegooid.

En dan hoef ik nog niet eens te beginnen over die affreuze geluksgijzelaars die in de Betonnen pauperbak in de Bijlmer huizen.

Mooiste gedeelte van Amsterdam is trouwens de Bijlmer, vooral omdat de kans uitermate klein is dat je een echte Amsterdammer tegenkomt.

Valt me trouwens nog mee dat de inwoners van de Bijlmer niet als Slaaf zijn verkocht, want daar had die inteelt-stad ook een handje van.

Ja mooie stad man Amsterdam, prachtige geschiedenis.

Als je in sprookjes gelooft althans.

pius | 14-05-13 | 14:18

@Biff Eagleburger | 14-05-13 | 13:47

Amen!

CornholioNL | 14-05-13 | 14:18

Mijn stad, voor altijd, geboren, getogen en werkzaam...

020, krijg de pest pleuris.

CornholioNL | 14-05-13 | 14:17

Mensen die Rotterdam of Amsterdam een stad noemen moeten nodig een keertje naar London, Berlijn of Parijs voor een portie stevige vocabulaire deflatie.

dlseth_ | 14-05-13 | 14:17

En wij herdenken tegenwoordig ook Duitsers......

Einde van de Domheid | 14-05-13 | 14:17

@de beer van de meer 13:41: Je bent zeker in de war met Den Haag, waar ze nog geen tramtunnel kunnen aanleggen en waar het vervangen van een "brug", dwz een stuk vast asfalt van 10 meter over een flutgrachtje, een fucking jaar kost.

Muxje | 14-05-13 | 14:17

BASinnic | 14-05-13 | 13:53 | + 1
in Arnhem?

de beer van de meer | 14-05-13 | 14:16

sgpert | 14-05-13 | 14:06
Ieder jaar op 9 mei wordt in Rusland de oorlog herdacht. Wat wordt herdacht is de overwinning op het Nazi regime, niet de overwinning op de Duitsers.
Rusland staat zeker niet bekend als politiek correct, maar dat onderscheid kunnen ze goed maken.

ZwarteKater | 14-05-13 | 14:14

mister niet scherp | 14-05-13 | 14:03 |
Ik maak het nog gekker. In de 80 jarige oorlog zijn de rijken uit de zuidelijke Nederlanden richting het noorden vertrokken.
Brabanders kunnen dus met het allergrootste gemak iedereen van "boven de rivieren" in west Nederland uitlachen omdat ze afstammen van bangeriken!
Limburgers dus niet. Die staan sowieso onder aan de pikorde.

Varkensjuin | 14-05-13 | 14:12

73 Jaar geleden en ik zie er nog dagelijks de effecten van.. :(. Niets geen Oud-Hollandse huizen enz. een inspiratieloze kut stad -qua bouw/cultuur- is het geworden, lelijke blokkendozen in plaats daarvan, met als hoogtepunt "de Zwaan".

2low4zero | 14-05-13 | 14:11

-weggejorist-

sgpert | 14-05-13 | 14:10

Als Amsterdam of Den Haag zo belangrijk waren geweest hadden ze die steden wel gebombardeerd. Zelf de Duitsers zagen dat Rotterdam het belangrijkst is en was.

vindead | 14-05-13 | 14:09

@cdude
Vooralsnog geen handmatig gecensureerde beyonce poster gespot! U bent in de war met een andere stad ;-)

dani7902 | 14-05-13 | 14:09

-weggejorist-

sgpert | 14-05-13 | 14:09

Dresdener

Dmitri Dmitrievitsj | 14-05-13 | 14:09

@steven paul | 14-05-13 | 14:05
Neben der dresdner Altstadt.

Dmitri Dmitrievitsj | 14-05-13 | 14:08

@langetijdgeleden
Geeft niet, wordt ook niet veel aandacht aangegeven

@liberator
Knies oor!
Blijft een feit dat ik die oud bouw bij hier en daar een uitzondering niet mooi vindt en dus meer versteldt staat van een hoge woontoren wat gewoon lekker modern is, dan de gemiddelde tourist die liever in islamsterdam komt en al die omgeturnde pakhuizen van die mooie architectuur vinden *barf*
Ik blijf t ouwe zooi vinden..

dani7902 | 14-05-13 | 14:08

@ pius | 14-05-13 |
Dat is niet zo vreemd toch? Als je geen enkel gebouw hebt waar een ziel in te vinden is? Het is de makkelijke weg zelfs...

Linkse Zakkenvuller | 14-05-13 | 14:06

En nu wordt de stad, het hele land , zonder slag of stoot overgegeven aan de insluipende vijand genaamd islam.

Cdude | 14-05-13 | 14:06

-weggejorist-

sgpert | 14-05-13 | 14:06

Ruim 70 jaar later verdient de wapenindustrie nog steeds miljarden ten koste van jaarlijks miljoenen slachtoffers.

Nuff said.

Bakito | 14-05-13 | 14:06

Willie de Koning | 14-05-13 | 13:54 |

Aboutaleb bijt niet in de hand die hem voedt, of hij zegt gewoon precies wat ze daar willen horen.

Desmoulins | 14-05-13 | 14:05

@Stormageddon | 14-05-13 | 13:46
Duitse toeristen: Wo ist die Altstadt von Rotterdam?

steven paul | 14-05-13 | 14:05

Verklaart dit nou de naam Rotjeknal.

Watapatja | 14-05-13 | 14:05

Rotterdam
Schiedam
Vlaardingen
Maassluis

hoekie om
trappie af

gekkenhuis

Gmt Master | 14-05-13 | 14:03

In Rotterdam zijn ze al 68 jaar bezig met het kopen hemden met opgerolde mouwen. Want zo schijnen ze daar in de winkels te liggen.

Iedereen weet dat Rotterdam weer is opgebouwd door Brabanders. Daarom is het zo degelijk. Rotterdammers zijn met dezelfde arrogantie doordrenkt als alle andere randstedelingen. Ze werken vooral hard met hun mond.
Varkensjuin | 14-05-13 | 13:39 | + -18 -

Varkensjuin, het is nog erger.

Voor WO2 was rotterdam een weinig betekenende haven. Amsterdam was de haven van Nederland. Om Rotterdam na WO2 een economie te geven zodat ze de stad konden opbouwen is een politieke keuze gemaakt om Rotterdam tot leidende haven op te bouwen door het werk van Amsterdam naar Rotterdam te verplaatsen. Begin jaren 50 zijn er redelijk wat Amsterdamse havenarbeiders met hun werk mee verhuisd naar Rotterdam.

Dat weten de meeste NL-ers maar zeker de Rotterdammers niet. En dan maar continue die grote bek over Amsterdam. Amsterdammers hadden nooit een probleem met Rotterdam... dat is daarna gekomen.

mister niet scherp | 14-05-13 | 14:03

@ZwarteKater | 14-05-13 | 14:01

Makkelijk lullen.

pius | 14-05-13 | 14:03

Filmtip voor vanavond wanneer je niet zo'n zin hebt in het ESF: www.imdb.com/title/tt2363219/

Volgens de critici een kaskraker en een film die alle Hollywoodfilms doet verbleken. Heb 'm zelf nog niet gezien.

harry poster | 14-05-13 | 14:02

+010 mijn grootvader heeft met z'n eigen handen z'n pakhuis staan blussen destijds. Mijn held.

der_zeef | 14-05-13 | 14:02

@ Ik heb geen bronnen nodig!
VanBukkem | 14-05-13 | 13:58

Zoiets vermoede ik al. Dank voor de bevestiging.

BerendB | 14-05-13 | 14:02

Zonde dat men tijdens het herbouwen van de stad gekozen heeft voor korte termijn architectuur. Daardoor doet deze stad tegenwoordig denken aan een slap aftreksel van een willekeurige Amerikaanse stad.

Desmoulins | 14-05-13 | 14:02

@me,myself and IK | 14-05-13 | 13:59 Klopt, maar is al heeel lang geleden.20 jaar na WOII. Toen waren er nog bootwerkers, maar methet verdwijnen van het stukgoed verdwenen ook de stevige jongens van de Bierkade.

lijn5 | 14-05-13 | 14:02

@me,myself and IK | 14-05-13 | 13:59

Rotterdam-zuid bestaat al heel lang uit Allochtonen. Boeren en Zeeuwen om precies te zijn.

nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdam-Zuid

pius | 14-05-13 | 14:02

@VanBukkem | 14-05-13 | 14:01
Oh nee, Eindhoven was toen al Duits grondgebied...

VanBukkem | 14-05-13 | 14:02

Ik heb veel gezien op National Geographic en de impact van de nazi's is gewoon flabbergasting en exceedingly horrifying. Hoe kan een land nou rondom zichzelf gaan vechten en alles bezet houden, democratisch worden gekozen en op uitvindingengebied zo razendsnel zijn? Het meest onrustbarende vind ik de expedities naar Tibet en de Vril-society, men heeft relatief evenveel geld als de VS aan ruimtevaart gespendeerd om de geheimen van de manipuleren met energie gebruikt. RIP Rotterdammers die storven en hun huis/familie verloren!
PS Als de nazi's beter hadden gecommuniceerd hadden ze kunnen winnen.

Einde van de Domheid | 14-05-13 | 14:01

sgpert | 14-05-13 | 13:57
Dat komt omdat men de verkeerden beschuldigd. In plaats van de Duitsers werd de oorlog gevochten tegen het Nazi-regime. Haat tegenover Duitsers is dan ook misplaatst.

ZwarteKater | 14-05-13 | 14:01

@HaHaHarry | 14-05-13 | 13:50
Nee hoor, dat vergeet ik helemaal niet. Ik wou alleen Eindhoven nog even afwachten.

VanBukkem | 14-05-13 | 14:01

@Willie de Koning | 14-05-13 | 13:54
Inderdaad, wat een onzinnige vergelijking. De vrouwen van destijds, stonden met een rugzak vol diploma's aan de poorten van de arbeidsmarkt hun plek op te eisen. Die rugzak van nu ligt verder onder het gemiddelde qua opleiding.

harry poster | 14-05-13 | 14:00

En 70 jaar later dienen wij de verantwoordelijke voor het vernietigen van het oude stadscentrum ook te herdenken... iets zegt mij dat menigeen zich in het graf zullen omkeren.

Desmoulins | 14-05-13 | 14:00

@Linkse Zakkenvuller | 14-05-13 | 13:57

De Rotterdamse ziel zit niet in de gebouwen maar van Binnen. In Amsterdam is het precies andersom.

pius | 14-05-13 | 13:59

70 procent van Rotterdam Zuid is werkeloze allochtoon.
Rotterdam is wel de enige stad die zich ooit tegen de komst van zeer veel allochtonen die de homogeniteit van de stads inwoners verstoorden verzette.

me,myself and IK | 14-05-13 | 13:59

In die tijd kon dat nog.
Nu is het not done.

Nacho_Vidal | 14-05-13 | 13:59

@Dmitri Dmitrievitsj | 14-05-13 | 13:40
Daar zullen ze vast een warme herinnering aan overgehouden hebben.

Godsammekraken | 14-05-13 | 13:59

Rotterdam altijd +1.

Amazing_Mark | 14-05-13 | 13:58

Bron? Hoezo welke bron? Mijn reaguursels komen regelrecht uit de onderbuik en zijn totaal ongefundeerd en tendentieus! Ik heb geen bronnen nodig!

VanBukkem | 14-05-13 | 13:58

Romocro! BAH

Kobus Kloothamer | 14-05-13 | 13:58

Mooie stad, Rotterdam, toen en nu.

Ik zal al in de Ballentent, waar zijn jullie?

Kaas de Vies | 14-05-13 | 13:57

-weggejorist-

Virginia Richmond | 14-05-13 | 13:57

dani7902 | 14-05-13 | 13:49

Grachtenpanden 200 jaar oud ?? De meeste dateren uit de 17e eeuw en zijn tussen de 400 en 450 jaar oud....
Tsssss..

De Literator | 14-05-13 | 13:57


@LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:54

Juist dat siert je. Want dat is een schaars goed. Kudo's.

pius | 14-05-13 | 13:57

-weggejorist-

sgpert | 14-05-13 | 13:57

Wat een angstaanjagend geluid moet het geweest zijn op 10 mei 1940 vroeg in de ochtend.. huilende vliegtuigen van de Duitsers als aankondiging van de belegering van NL.

harry poster | 14-05-13 | 13:57

Wel met stip het lelijkste, meest sfeerloze centrum van alle grote Nederlandse steden. Dat heeft zijn reden natuurlijk, maar hoe Rotterdam herbouwd is, daar mag menig Rotterdammer zich voor schamen.

Linkse Zakkenvuller | 14-05-13 | 13:57

Zou het in de oorlog onveiliger zijn geweest in Rotterdam dan het nu is in bepaalde gezellige multikulbuurten? En dat geldt trouwens voor de hele Randstad.

DutchLibertarian | 14-05-13 | 13:56

@LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:46
@Tjemig | 14-05-13 | 13:50

Op 31 maart 1943 is een deel van West geraakt door Engelsen bommenwerpers die verkeerd hadden gemikt.
www.gemeentearchief.rotterdam.nl/verge...
Dat gebeurde wel meer in de regio, zoals in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam bijvoorbeeld.

Biff Eagleburger | 14-05-13 | 13:55



@Parsons | 14-05-13 | 13:35

Dat klopt, dat gebeurt op een te groot aantal scholen in de grote steden.

En als ik dan hoogoplopende discussies heb met jongeren over dat feit en over wat er gebeurt is in de tweede wereldoorlog en het lot van de Joden, want ik heb daar schijt aan namelijk dat is mijn plicht, ik confronteer ze gewoon, word ik door jou beschuldigd van het meewerken aan de islamisering.

Sterker nog, twee minuten stilte is verplicht bij ons in het jongerencentrum ook al is er geen autochtoon te vinden. Maar stil zijn zullen ze, stil zijn of opdonderen.

Maar dat is allemaal BS.

Want anoniem en gratuite dingen roepen tegen gelijkgestemden is de Islamisering tegengaan, dat is het credo natuurlijk?

Dan heb ik niks gezegd.

pius | 14-05-13 | 13:55

@Tjemig | 14-05-13 | 13:46
Van dreigementen moet je niet te snel onder de indruk zijn. Ik zou zeggen: Laat maar eens zien dan! (En dan nadat ze Rotjeknor gebombardeerd hadden, gaf ik me waarschijnlijk alsnog snel over. Dat wel. En dan was het ook weer niet goed.)

VanBukkem | 14-05-13 | 13:55

Maar onze kindertjes op de basisschool leren we nog steeds dat wij ons wel moesten overgeven omdat die gemene Duitsers Rotjeknor gebombardeerd hadden. Klopt niet helemaal, maar het klinkt wel beter dan "we dachten, laten we er maar mee ophouden, dit wordt toch niks!"
VanBukkem | 14-05-13 | 13:41

Erhh welke bron gebruik je hierbij? De capitulatie werd 's avonds op de radio afgekondigd en pas op 15 mei getekend. Het bombardement vond plaats in de middag.

BerendB | 14-05-13 | 13:55

We hebben het toen wel mooi 4 dagen uitgehouden.
Zie ik het leger tegenwoordig niet meer doen.....

ZwarteKater | 14-05-13 | 13:55

@dani7902 | 14-05-13 | 13:52 | + 0 -

Ah! Dan begrijp ik t! Heb ik dus wel opgelet tijdens geschiedenis, alleen had niet gedacht dat het min-of-meer 2 keer is gebeurt.

Excuus voor mensen die dachten dat ik 'respectloos' en 'dom' was, een mens maakt ook fouten, maar ik geef hem tenminste toe.

LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:54

James Lastig | 14-05-13 | 13:39
Dat was Amsterdam.

Mark Smith | 14-05-13 | 13:54

-weggejorist-

Willie de Koning | 14-05-13 | 13:54

Vijf kinderen van mijn stiefopa werden die dag om zeep geholpen + zijn toenmalige vrouw.
-
Vind het wel knap dat Geenstijl niet ergens onderaan toch even stieken schreef dat het de moslims waren.

Barack_Obama | 14-05-13 | 13:53

Ik kijk uit op die brug waar zo om gevochten is

BASinnic | 14-05-13 | 13:53

600 jaar geschiedenis weggevaagd in een kwartier tijd, dat is gemiddeld 1 jaar per 0.6666 seconden voorgoed vernietigd

Ronman2k | 14-05-13 | 13:52

@langetijd geleden. Verhaal 1 klopt ook alleen was dat later! Enig verschil is dat ze alleen Rotterdam west,(delfshaven) pakten en een deel van schiedam (kudtdorp) met de nabij gelegen Wiltonhaven

dani7902 | 14-05-13 | 13:52

@Tjemig | 14-05-13 | 13:50 | + 0 -
Ah, dan heb ik ze door elkaar gehaald. Excuus. Dank voor antwoord.

LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:51

Parsons | 14-05-13 | 13:35 | + -2
Dat mag wel. Hoe kom je daar nou weer bij?

zeefert | 14-05-13 | 13:51

@Simon de Danser | 14-05-13 | 13:46
Laffe deserteurs. Het ging ze er alleen om hun eigen hachje te redden. Of denkt u dat ze het volk in de steek lieten om het volk te helpen? Schei toch uit.

Dmitri Dmitrievitsj | 14-05-13 | 13:50

LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:46
Als je echt niet weet waar het over gaat of tijdens geschiedenisles onder de rok van de juf probeerde te kijken in plaats van op te letten, kan je dat beter niet zo duidelijk etaleren.
Rotterdam door de Duitsers, Bezuidenhout in Den Haag door de Engelsen omdat er V1's in het Haagsebos stonden.

Tjemig | 14-05-13 | 13:50

VanBukkem | 14-05-13 | 13:41

je vergeet dat er ook al een ladingkje bommenwerpers klaarstonden om Amsterdam plat te gooien.

Vuile laffe klotemoffen.

HaHaHarry | 14-05-13 | 13:50

LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:46 | + 0 -
Het was Prins Bernard.

Eenzame Gek | 14-05-13 | 13:49

Vreselijke gebeurtenis als je het hebt meegemaakt..
Enige plus punt is nadat het als een phoenix was herrezen het er de afgelopen 20 jaar alleen maar mooier op is geworden..
Knap staaltje bouwwerk die hoogbouw!
Veel mooier om te zien dan zo'n oud heren/trapgevel pand zoals ze er in mijn door mw. verver leeggeroofde woonplaat of de geislamiseerde hoofdstad er te veel van hebben...

Ja prachtig hoor zo'n grachten pand, maar na 200 jaar is t gewoon ouwe pl.. iszooi!!

dani7902 | 14-05-13 | 13:49

@LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:46
Heb je geschiedenisles in N-Korea gehad ofzo?

BerendB | 14-05-13 | 13:49

@Benno H | 14-05-13 | 13:47 | + 0 -
Nou nou, ben verkeerd voorgelicht waarschijnlijk. Hetzelfde als een booslim of gristen dom noemen omdat god eigenlijk helemaal niet bestaat maar ze dat wel is verteld.

LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:49

Stormageddon | 14-05-13 | 13:46
Do, do do ist der Bahnhof!

James Lastig | 14-05-13 | 13:49

Hulde aan de mariniers (grotendeels nog in opleiding, nota bene)! Opdat wij niet vergeten.

Stokman | 14-05-13 | 13:48

Echte rotterdammers hebben zo'n stukje op Geenstijl niet nodig....

Tom_Kroes | 14-05-13 | 13:48

Veel gebouwen waren na de brand nog best te redden geweest, maar het stadsbestuur wilde van al die ouwe troep af.
spellingsnazi | 14-05-13 | 13:40

Klopt denk ik wel voor een deel zie het extreme voorbeeld van Ieper;
members.pcug.org.au/~ppmay/worldwar/vi...

BerendB | 14-05-13 | 13:47

@langetijdengeleden

Serieus? Ben je zo dom?

Benno H | 14-05-13 | 13:47

Wo ist der Bahnhof?

Stormageddon | 14-05-13 | 13:46

Toen waren er nog echte Nederlanders die wouden vechten voor de natie, nu kijkt iedereen toe hoe een groep import-'Nederlanders' mensen aftuigt

Benno H | 14-05-13 | 13:46

Er zijn nu 2 verschillende verhalen over Rotterdam bombardement:

verhaal nummer 1: Engeland bombardeerde Rotterdam perongeluk, omdat ze de haven mistte waar duitse schepen in lagen en daar mee de binnen stad raakte.

verhaal nummer 2: Duitsland bombeerde Rotterdam uit 'wraak' omdat Nederland zich niet binnen 14 dagen had overgegeven en overal verzet toonde.

Weet iemand het juiste verhaal? Kan me herinneren dat dit ook tijdens geschiedenis op alle 2 de manieren is verteld.

LangeTijdGeleden | 14-05-13 | 13:46

@VanLeeuwen: 'terwijl Wilhelmina al naar de overkant van de plas was gevlucht'

Wat zou je eraan hebben gehad wanneer zij als troffee of als gijzelbuit zou zijn gebruikt door de Duitsers.
Het is logisch en ook beter dat zij in ballingschap ging.

Simon de Danser | 14-05-13 | 13:46

VanBukkem | 14-05-13 | 13:41 |
We gaven ons over omdat de moffen "dreigden met dat bombardement". Ondanks die capitulatie is het toch gewoon uitgevoerd, vermoedelijk om de Belgen te laten zien wat er met Antwerpen zou kunnen gebeuren.

Tjemig | 14-05-13 | 13:46

Bombardementen zijn best zielig derhalve moeten we nu en masse Rotterdam een mooie stad en de inwoners noest en stoer vinden. Als ik een Rotterdammer was zou ik mij beledigd voelen door bovenstaand stukje slijmballerij.

majorkingkong | 14-05-13 | 13:46

Wat mij betreft had de oorlog nog een paar dagen langer geduurd. Dan was de binnenstad van Amsterdam tegenwoordig ook beter te bereiken met de auto. Net zoals die grote Duitse steden. Daar ligt soms gewoon een snelweg dwars door het centrum. Want de ruimte was er, zo vlak na de oorlog.

VanBukkem | 14-05-13 | 13:45

Immer wieder die verdammte Deutscher!

frankmeister | 14-05-13 | 13:43

Toch was het een mooie stad.

Petrus de Rewa | 14-05-13 | 13:43

En de koopgoot is hiervan de erfenis?

bottlebaby | 14-05-13 | 13:43

Zonder de heldhaftigheid van de Rotterdamse mariniers geweld aan te willen doen, denk ik toch dat de moffen behoorlijk pissig waren dat de slag om de residentie was afgeslagen. Het hele parakorps van de duitsers die wel even Den Haag zouden innemen werd totaal weggevaagd door een paar helden bij de vliegvelden rond Den Haag.

Tjemig | 14-05-13 | 13:42

Handen uit de mouwen? Rotterdam is een van de armste gemeenten in Nederland. Een stad die bij het rijk moet bedelen om haar begroting rond te krijgen en een record aan bijstandsuitkeringen uitdeelt (32.000).

Petrus de Rewa | 14-05-13 | 13:42

tis en blijft een kutstad met een incapabele burgervader en een kut OV.
tel daar de 10000 open gebroken plekken waar ze ''aan het werk zijn' bij op en je hebt de grootste farce van nederland.

de beer van de meer | 14-05-13 | 13:41

Ook hier draait dit volkje zichzelf een rad voor ogen. Wij gaven ons al over vóórdat het bombardement op Rotjeknor plaats vond. Maar de Junkers en Heinkels waren al opgestegen en de Luftwaffe beschikte niet over de communicatiemiddelen die wij tegenwoordig hebben.
Maar onze kindertjes op de basisschool leren we nog steeds dat wij ons wel moesten overgeven omdat die gemene Duitsers Rotjeknor gebombardeerd hadden. Klopt niet helemaal, maar het klinkt wel beter dan "we dachten, laten we er maar mee ophouden, dit wordt toch niks!"

VanBukkem | 14-05-13 | 13:41

Parsons | 14-05-13 | 13:35
Wat weer een aperte onzin.

Mark Smith | 14-05-13 | 13:40

Wat een puinhoop zeg. Ik hoop dat ze het snel weer op gaan bouwen.

zooishettoch | 14-05-13 | 13:40

Jules Deelder, held!

Wollamolla | 14-05-13 | 13:40

De mooiste rotstad die er is

Dampert | 14-05-13 | 13:40

73 jaar geleden vind ik alleen een jubileumjaar als ik een dag vrij krijg om het te vieren.

Eenzame Gek | 14-05-13 | 13:40

@st!ngert | 14-05-13 | 13:32
Toch hebben een handvol mariniers de Duitsers tegengehouden bij de brug. Toen ze na de capitulatie hun posities verlieten kregen ze applaus van de Duitsers.

Dmitri Dmitrievitsj | 14-05-13 | 13:40

Als de Duitsers de stad niet hadden platgebombardeerd, dan zou alles nu inmiddels al afgebroken zijn om plaats te maken voor nieuwbouw. Veel gebouwen waren na de brand nog best te redden geweest, maar het stadsbestuur wilde van al die ouwe troep af.

spellingsnazi | 14-05-13 | 13:40

In Rotterdam zijn ze al 68 jaar bezig met het kopen hemden met opgerolde mouwen. Want zo schijnen ze daar in de winkels te liggen.

Iedereen weet dat Rotterdam weer is opgebouwd door Brabanders. Daarom is het zo degelijk. Rotterdammers zijn met dezelfde arrogantie doordrenkt als alle andere randstedelingen. Ze werken vooral hard met hun mond.

Varkensjuin | 14-05-13 | 13:39

Rotterdam, dat is toch die stad waar men honderden bijstandsuitvreters een baan in de haven had aangeboden maar dat er uiteindelijk maar 10 of zo op kwamen dagen?

De "niet lullen maar poetsen" mentaliteit is er net zo dood als mijn opa die in WO II nog voor die vrijheid heeft gevochten. En ik ben heel blij dat opa dit niet meer heeft moeten meemaken.

James Lastig | 14-05-13 | 13:39

Tjesis Van Leeuwen. Wat een kneus ben je toch.

Trutkip | 14-05-13 | 13:39

Bizar stukje recente historie waar je, ook al probeer je het, je niks bij voor kan stellen. Ondenkbaar dat zoiets nou nog eens zal gebeuren. Zou je zeggen dan...

Rikketiktik | 14-05-13 | 13:39

Laten we de evt zielige omgekomen Luftwaffe piloten ook maar herdenken als 'slachtoffers' van het Nationaal Socialisme...
Toch?

Ahasveros | 14-05-13 | 13:39

"de strot afbijten" >> dan zeg ik als Amsterdammer "pick your battles". Een leeuw gaat ook niet voor de rhino maar pakt de zwakke antilope.
st!ngert | 14-05-13 | 13:32 | + -8 -
Een leeuw is dus een soort van Marokkaan?

Bugsy Malone | 14-05-13 | 13:39

Rotterdam, de Motor van Nederland! Nu nog alle onzinsubsidie`s afschaffen, dubbele nationaliteiten intrekken, buitenlandse criminelen met sinterklaas terug, Antillen verkopen en daarna fuck you zeggen tegen EU.

Michael Corleone | 14-05-13 | 13:38

Ik vond er al zo weinig historische gebouwen staan. En wat ze er hebben neergezet. Een nieuw bezoekje van de luftwaffe zal die stad goed doen.

Willem VanDer Decken | 14-05-13 | 13:38

-weggejorist-

Willie de Koning | 14-05-13 | 13:38

Pelle is de nieuwe Captain Bertorelli (*obscure 'Allo 'Allo!-referentie alert*).

Kapitein Stijlvol | 14-05-13 | 13:38

Rotterdam Ech Wel!

BerendB | 14-05-13 | 13:36

Leuke stad hoor (zegt de Amsterdammer) maarreehhh de stelling dat geld in Rotterdam verdiend, in Den Haag verdeeld en in Amsterdam verbrast wordt is toch een beetje achterhaald.
www.nu.nl/algemeen/963768/antilliaanse...

Godsammekraken | 14-05-13 | 13:36

@ st!ngert | 14-05-13 | 13:32 |

Haha 'pick your battles', subsidie trekken bedoel je? Rotterdam is een stad waar voor Nederland is gevochten, kan je van 020 niet zeggen.

Sardonicus | 14-05-13 | 13:36

Wat veel minder bekend is dat die bombardementen ook onherstelbare genetische schade hebben aangericht. Genetische schade aan de voetbal-motoriek..

De Literator | 14-05-13 | 13:35

-weggejorist-

Woutorious | 14-05-13 | 13:35

En 73 jaar later mag er niet meer over de Holocaust onderwezen worden.

Parsons | 14-05-13 | 13:35

-weggejorist-

Woutorious | 14-05-13 | 13:34

"de strot afbijten" >> dan zeg ik als Amsterdammer "pick your battles". Een leeuw gaat ook niet voor de rhino maar pakt de zwakke antilope.

st!ngert | 14-05-13 | 13:32

Rust zacht opa

DoubleEight | 14-05-13 | 13:32

Helaas bestaat Rotterdam tegenwoordig voor een groot deel uit ghetto-ratten.

SharpEye | 14-05-13 | 13:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken