Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Politie zet massaal spionagekasten in Den Haag in

oie_221326264Vjv6VKH.gifGisteren kwam de Politie Haaglanden er ineens achter dat het afluisterkastje in de Haagse schilderswijk dat vorige week is ontdekt van hun is. Na grondig intern onderzoek konden ze inderdaad de übertechnologische afluisterapparatuur terugleiden tot het politiebureau. Ja, was voor hun ook een verrassing. Vorige week vrijdag hadden ze nog geen idee. GroenLinks nog vragen stellen, politie ook enorm benieuwd naar de antwoorden. Maar gisteren had de politie ineens een 'Owww, bedoelde je dat kastje"-moment. Omdat er nogal wat ophef ontstaat over het feit dat er in Nederland hypermoderne spionagekasten midden op straat staan, doet de politie hier in dit persbericht net alsof het heel normaal is. Met HD-camera, opname-apparatuur en UMTS-modem om de nietsvermoedende burger in de gaten te houden. Toen Haagse opperchef Henk zei dat je privacy in Nederland niet hoeft te verdienen, maar het wel kunt verliezen, bedoelde hij dat dus nog veel breder dan we konden vermoeden. Met z'n Ziggo Afluisterkast op elke straathoek. En wat blijkt vandaag volgens onderzoek van Imgur? De politie in Den Haag zet dit soort spionagekasten veel vaker in. Voor de registratie van auto's, voor het volgen van vastgoedboefjes en om uw staan en wandel een beetje in kaart te brengen. WTF, justitie? WTF? Wat heeft het Nederlandse volk misdaan dat dit land de telefoontapcapital of the world is geworden en de politie in 1080p op straat meekijkt met alles wat we doen? Daarom Nederland. Naar buiten, allemaal. Check het kastje in uw straatje op een gaatje. En plak het vervolgens dicht met tape, kauwgom en/of drop. Succes.

Reaguursels

Inloggen

Ik wil wel zo'n GPRS modem hebben.
Vannacht even checken

Piet_Snot | 24-04-13 | 14:14

-weggejorist-

löl met vingers | 23-04-13 | 20:22

Gaatje in boren (bovenkant) en vol laten lopen met water, kan elektronica niet zo goed tegen \o/

Methylfenidaat | 23-04-13 | 18:07

"Ach doen ze anders nooit"
...
Ik denk dat ik maar vast aan een nieuwe avond ritueel ga beginnen, (Dus elke avond met mijn harige reet voor de meterkast gaan staan voor het slapen gaan..)

ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 17:25

Oja, en de ziggo medewerker die dit in de media bracht, DIE moet ontslagen worden.

ratim | 23-04-13 | 16:10

Wat een zeikers hier.... Deze kasten worden geplaatst om hardcore criminelen te schaduwen. En u, trouwe burger, wordt gelijk achterdochtig omdat u enkel de link met flitsen en boetes kan leggen.
Feitje, die beelden worden enkel voor het lopende onderzoek gebruikt. Als een normale burger blowend, bierdrinkend, wildplassend, hardrijdend, naaktlopend voorbij komt, en het staat nog zo scherp op beeld, dan wordt daar NIKS mee gedaan.
Fucking aluhoedjes hier.... En maar zeiken. Ga zelf boeven vangen lutsers.

ratim | 23-04-13 | 16:09

Joris, het waren (bijna) 2 leuke maanden, maar dat reaguren is niets voor me. Delete account en succes met Geenstijl toegewenst.
Groeten, Jim Lovell

Jim Lovell | 23-04-13 | 15:57

Ik wil in mijn straat in elke baksteen een kastje. Heerlijk. En dan ook Armed Response. Slaap ik tenminste weer rustig.

DrBowned | 23-04-13 | 15:26

"Hostile UAV inbound"

shamehair | 23-04-13 | 14:59

@Democratuur | 23-04-13 | 13:58
Indien u de dagelijkse publicatie van nieuwsfeiten zoals opengetrokken doofpotten, privacy schendingen en stijgende vrijheidsbeperkende wetgeving als "onzin" en andere demagogische benamingen wilt wegzetten, dan gaat u natuurlijk volledig voorbij aan hetgeen realiteit is. Dat u daar zelf geen vragen of twijfels over heeft of er gemakshalve van uit gaat dat de door u genoemde 80% "gewoon weet" wat er speelt lijkt mij een uitspraak gebaseerd op een aanname, of heeft u uw kennissenkring persoonlijk hiervoor geraadpleegd? Simpelweg geloven dat de aangegeven reden om alle nieuwe en bestaande controletechniek te pas en te onpas in te mogen zetten, volstaat in deze tijd echt niet meer!

Het getuigd eerder van grote naïeviteit om geen vragen te stellen bij de controle en uitvoering van al dit soort maatregelen, projecten en de juistheid van het bevoegd gezag op dit thema.

Indien men niets te verbergen heeft geeft ook de overheid openheid van zake. Dat gebeurd echter niet. Sterker, men schermt meer af dan vroeger en laat de pers & ons lekker babbelen over futiliteiten en de waan van de dag. Ik hoop toch niet dat ik u hier op GS daarover college hoef te gaan geven, lees u eens wat meer in, de voorbeelden en feiten op deze onderwerpen zijn echt legio. Niet alleen op het internet maar ook in boekvorm en beeld-reportages, onderzocht door mensen met kennis, kunde en met bewezen feiten.

afdankert | 23-04-13 | 14:59

*zorgen dat niemand gewond raakt doet* dat dan weer wel!

Flightless bird | 23-04-13 | 14:46

In Voorburg weet men raad met "kastjes" met opnameapparatuur, heb nog zo gezegd "geen bommetje" *knutselen gaat*

Flightless bird | 23-04-13 | 14:45

Ben even kauwgum halen.

Afgeschminkte Bassie | 23-04-13 | 14:36

afdankert | 23-04-13 | 13:18

Onzin... doemdenkers, alluhoedjes en mensen die iets te verbergen hebben redeneren op die wijze.

Alsof er ooit iemand last van heeft gehad, onterecht door veroordeeld is, of er door instaties misbruik is gemaakt.

Er is een sterke controle en de toestemming voor dit soort inzet is aan strikte regels gebonden.

Het is maar goed dat 80% van de mensen gewoon weet dat het bedoeld is om veiligheid te kunnen verbeteren of garanderen.

Je bent best arrogant als je denkt dat welke instantie dan ook interesse in jouw privé doen en laten heeft, is het zo spannend?

Democratuur | 23-04-13 | 13:58

Het zou mij niks verbazen als bij sommige reaguurders is de straat ook zo'n kastje staat. Zelf word ik al een hele tijd gestalkt door 'iemand van het CBS' die mij graag vragen wil stellen over mijn 'leefsituatie', in verband met een zogenaamd bevolkingsonderzoek. Omdat de computer mij at random er uit gepikt zou hebben. Nu moet ik dus ook nog op verdachte kastjes gaan letten....

VanBukkem | 23-04-13 | 13:33

Jongens toch... ik herinner me nog hoe iedereen op GS vroeg wanneer er nu eens eindelijk HD camera's kwamen om kopschoppers, overvallers en ander tuig te pakken?
Zo... ze zijn er nu! En weer is het niet goed?

Ultimate Master G | 23-04-13 | 13:22

@Democratuur | 23-04-13 | 12:44
Mooi, dan weet u wellicht ook al een tijdje dat de privacy rechten van burgers de laatste 10 jaar op een geleidende schaal is terechtgekomen. Dat de ICT methoden & technieken steeds meer tot het gebruik van track & trace doeleinden ingezet worden, de burgers steeds transparanter worden en de overheidsorganisaties steeds minder controleerbaar worden. Wildgroei zonder toetsing als gevolg..? Rechten blijken alleen rechten te zijn als een machtige instantie dit zelf goed uit komt? Maar "wiens brood men eet diens woord men spreekt" verklaart dan wellicht ook uw heftige reactie op mijn tegel...

afdankert | 23-04-13 | 13:18

afdankert | 23-04-13 | 12:35

Nee hoor, geen pliesie of twitter-agent. Wel wat anders op dat vlak waardoor ik dagelijks met deze technieken te maken heb.

Democratuur | 23-04-13 | 12:44

@Democratuur | 23-04-13 | 12:04 |
Ah, en u ben in het dagelijkse leven een pliesieman of 'twitter-agent' die de mensen gerust stelt me zinnige teksten: "Niets aan de hand mensen, doorlopen"...?

afdankert | 23-04-13 | 12:35

afdankert | 23-04-13 | 10:46

Dat staat gewoon in de wet, hoezo SCHOKKEND?? Paniekzaaier. Deze bevoegdheden zijn er al eeuwen, en normaal zie je er alleen niks/weinig van tot de zaak voor komt.

Democratuur | 23-04-13 | 12:04

[email protected] | 23-04-13 | 09:51

Schiet lekker op om Politiediensten (recherche) te gaan vergelijken met inlichtingendiensten. Slaat plank beetje mis.

Hebben andere bevoegdheden en andere doelstellingen.

Democratuur | 23-04-13 | 12:00

Zitten er ook zulke gaatjes in het hoofd van elke jaren-vijftig AIVD-regenjas op straat?

HeelStijl | 23-04-13 | 11:58

@ongelovigehond | 23-04-13 | 11:10
U heeft gelijk wat betreft camerabeelden en megapixels.
Mijn punt is u volkomen onduidelijk?

Donar_Thor | 23-04-13 | 11:24

@rara | 23-04-13 | 09:38 : elektronica is vrijwel ongevoelig voor permanente magneten. Je zou er een harddisk mee kunnen wissen, als hij sterk genoeg is, maar geen solid state disk.

ongelovigehond | 23-04-13 | 11:12

Laat ze die dingen maar plaatsen in de vergaderruimtes bij de banken, de verzekeraars, de woningstichtingen, dan pak je de echte fraude aan, niet bij jan met de pet op straat !!

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 23-04-13 | 11:10

@Donar_Thor | 23-04-13 | 10:50 : er zit nogal een verschil tussen een camera en een energiemeter wat betreft aantal megapixels.

ongelovigehond | 23-04-13 | 11:10

Na +20 jaar wereldkampioen telefoontap kunt u er vanuit gaan dat u ook, ja, nog een keer, u ook bent afgeluisterd. Kamervragen over 10 jaar.[misschien]

niks mis mee | 23-04-13 | 11:02

Mensen zijn weer eens selectief verontwaardigt. Waarom wel massaal slimme energiemeters laten installeren? Wat mankeert de mensen om BB zo te laten zegevieren. Next Step
www.youtube.com/watch?v=Qw10eKxaSDY

Donar_Thor | 23-04-13 | 10:50

Ronduit schokkend! Blijkbaar voldoen de reguliere burger-volg-camera's die men nu in elke stadswijk op hoge palen plaatst niet..? Wie heeft er eigenlijk toestemming verleend om deze kastjes te mogen gaan inzetten? Was u dat meneer Opstelten? Hoe ver wilt u eigenlijk met deze StaSi praktijken nog gaan? Ongelooflijk!

afdankert | 23-04-13 | 10:46

Het wachten is op een grote aanslag in Nederland en dan al die jankverhalen weer horen van waarom doet de politie niets?
Het oproepen tot saboteren van dergelijke apparatuur is niet alleen onverantwoord, het ontneemt je ook het recht om te klagen over de opsporingsdiensten in geval van zulks een aanslag.

Spokoynoy Nochi | 23-04-13 | 10:44

Je auto slordig parkeren wil ook nog wel eens helpen tegen ongewilde spionage.

Jan Gordelroos | 23-04-13 | 10:41

Wedstrijd? Wie de meeste kastjes sloopt?

hoppaah

GekkeDave | 23-04-13 | 10:40

Als ik zo een kastje vind neem ik hem mee. Zit leuk speelgoed in zeg.

frickY | 23-04-13 | 10:35

@An die ARBEIT | 23-04-13 | 10:27
haha, ik dacht al, waar blijft onze zelfpijperT ?

Bakito | 23-04-13 | 10:31

Is er nu opeens een probleem als de politie boeven probeert te vangen?
Lijkt me niet toch. Laten ze alle hulpmiddelen inzetten die ze hebben en flink aan de slag gaan.

Hanz Ziezo | 23-04-13 | 10:24

Het lijkt overheidshightech, maar er zit gewoon een piepklein negertje in zo'n kastje de godganse dag door dat gaatje te gluren. Schrijft dingen in een notitieblokje. Moet ook slapen in dat kastje. 1x per 24h giet iemand warme soep of pap door dat gaatje. Dat is pas een misstand.

pinda | 23-04-13 | 10:20

Pro actief rechercheren. Pak aan dat zwart werkende tuig. Goed werk van de politie.

Skunk57 | 23-04-13 | 10:19

@ZDEV | 23-04-13 | 10:18
Heb je je melkmachine al eens goed geinspecteerd?

rara | 23-04-13 | 10:19

Stadse fratsen. Zo'n kastje hier voor de boerderij zetten zou nogal opvallen.

ZDEV | 23-04-13 | 10:18

Dat kleine pestgaatje? Dacht altijd dat dat een gloryhole voor aziaten was!

DrSnuggles | 23-04-13 | 10:17

@War On Errorism | 23-04-13 | 10:03
Ok, denk daar aan, als je over 3,5 maand in het stemhokje staat...

Bakito | 23-04-13 | 10:15

@Petrus de Rewa | 23-04-13 | 09:43
220 Volt, als je het verkeerd doet.

rara | 23-04-13 | 10:15

@War On Errorism | 23-04-13 | 10:01
Wie zegt dat ik niks te verbergen heb?
En waar gebruik ik dat als argument?
Ze hebben dat kastje daar neer gezet omdat ze een grootschalige fraude op het spoor waren.
Met succes.
Dat er dan kentekens van onverzekerde auto's gefotografeerd zijn, dat ze Kees de Vries die met de vrouw van de slager lag te krikken op 2 hoog of dat ze erachter zijn gekomen dat Sjaak de Jong porno aan het kijken was, terwijl zijn vrouw naar de tupperwareparty was, dat is dan misschien wel zo, maar dat kan niet anders.
Wat ze achteraf met dat materiaal doen is een heel andere discussie, dat gaat weer twee stappen verder en vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat dat ergens anders voor gebruikt wordt.
Assumption is the mother of all fuck-ups. Al Sapienza

Cuyahoga | 23-04-13 | 10:14

Ergens toch best grappig van knulligheid.

(Is dat de Bengaalse vechtkat van Nanninga op de pica?)

irma zonderboezem | 23-04-13 | 10:14

@zeg maar jansen | 23-04-13 | 10:09 |
idd. Als ik me zou kunnen veroorloven om wat meer tijd te nemen, dan zou het misschien wel lukken.

Simon de Danser | 23-04-13 | 10:13

Je kunt ook goffer helemaal niks meer in dit land. Beetje vastgoedfraude is al strafbaar tegenwoordig.

Jan Gordelroos | 23-04-13 | 10:11

Simon de Danser | 23-04-13 | 10:08 Voor jou toch niet?

zeg maar jansen | 23-04-13 | 10:09

Ja maar dat mag helemaal niet...

Jan Gordelroos | 23-04-13 | 10:09

Nederland begint steeds meer op een testland te lijken, kijken hoeveel nationaliteiten we op een heel klein stukje land kunnen plempen totdat de pleuris uitbreekt. Mooie titel voor een boek: Project Nederland.

Implant | 23-04-13 | 10:08

Neen, net iéts te klein voor een glory hole. Jammer!

Simon de Danser | 23-04-13 | 10:08

@point blank | 23-04-13 | 09:57
Nee, helaas. Die constatering is net zo over de top en onjuist als je vergelijk om in iedere huiskamer dan maar een camera te plaatsen.

harry poster | 23-04-13 | 10:08

Wij wilden toch op iedere hoek van de straat een agent? Het is door de crisis dus een iets goedkopere oplossing geworden.

Expert Homo | 23-04-13 | 10:08

En dan nog niemand kunnen oppakken. Zucht.

Weerduivel | 23-04-13 | 10:08

harry poster | 23-04-13 | 09:50 Agenten in een gehuurd aanhangertje bijvoorbeeld? Als je een schietpartij verwacht.

Het meest geniale vond ik nog dat er eentje was met een zeildoeken huifje.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 10:07

Ik ga altijd lekker op zo'n kastje zitten om mijn dope en wapens aan de man te brengen. Die camera kan dan hooguit in mijn kruis meekijken.

sinar2 | 23-04-13 | 10:06

Tip: Als je zo'n kastje ontdekt. Ga dan niet recht voor het gaatje even kijken naar het gaatje voordat je het dichtplakt.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 10:05

@Bakito | 23-04-13 | 10:02 | 3,5 maand Bakito...

War On Errorism | 23-04-13 | 10:03

En maar zeiken dat er nooit HD beelden zijn van kopschoppers. Staat er een keer een HD camera op straat is het weer niet goed.

Bob Slee | 23-04-13 | 10:03

De enige partij die opkomt voor individuele integriteit is Groenlinks, de rest kijkt doorgaans weg van deze fascistische toestanden.

Denk daar aan, als je over 3,5 jaar in het stemhokje staat. ;)

Bakito | 23-04-13 | 10:02

@Cuyahoga | 23-04-13 | 09:48 |

Je weet niet waar ze naar op zoek zijn. Waar wordt alle opgeslagen informatie voor gebruikt? Wie kan er nog meer bij die informatie? Jouw ik-heb-niets-te-verbergen-argument doet veronderstellen dat er buiten ons eigen voorstellingsvermogen niets is waar we bang voor zouden moeten zijn. Kortom jij zou het prima vinden om in een politiestaat te leven (doe je al trouwens_> tel taps, drones, camera's op zo'n beetje elke weg waar meer dan 10 auto's p.u. rijden), want je hebt toch niets te verbergen.

Those who would sacrifice freedom for security deserve neither. Benjamin Franklin

War On Errorism | 23-04-13 | 10:01

"Wat heeft het Nederlandse volk misdaan dat dit land de telefoontapcapital of the world is geworden en de politie in 1080p op straat meekijkt met alles wat we doen?"

Omdat het volk zo sneller op GeenStijl kopschoppers kan identificeren als ze in HD zijn gefilmd?

Uriël Fack | 23-04-13 | 09:59

Wat een gezeik. Doet de politie eens iets, is het weer niet goed. Als je op een normale dinsdagochtend door Den Haag rijdt, snap je dat er spionagekastjes nodig zijn. Tuig en schorem op elke straathoek. En ze lijken niet direct ook op weg naar hun werk te zijn...

de Voorzittert | 23-04-13 | 09:58

Ja hoor lekker zeiken over privacy.
Klootzakjes moeten gepakt worden, dat schreeuwt iedereen hier toch? Waarschijnlijk gaat dat makkelijker met zo'n paal als dat oom agent er met zn platte pet erbovenop staat.

En Quid , bij jou zouden ze alle gaatjes dicht moeten maken, poepprater!

DaarisLeoweer | 23-04-13 | 09:57

@harry poster | 23-04-13 | 09:50
Ja, ik ben er bijvoorbeeld ook heel erg voor om in iedere ruimte in ieder huis een staatscamera te laten installeren. Voorkomen is beter dan genezen, toch?
By the way, heb jij toevallig oostduiste roots?

point blank | 23-04-13 | 09:57

Ouderwets vernagelen - gewoon met een schroefje!

spuitje11 | 23-04-13 | 09:55

-weggejorist-

dr hook | 23-04-13 | 09:54

Je zou met al die gadgets verwachten dat er wel eens misdaad wordt opgelost

Bokito ergo sum | 23-04-13 | 09:54

Dat google weet op wat voor soort pr0n ik fap, dat is tot daar aan toe. Maar dat de politie weet naar welke hoer ik ben geweest, daar trek ik de grens. Ik eis een spoeddebat!

deboerenlul | 23-04-13 | 09:53

Men neme ene lawinepijl, men neme zeer stevig tape, men plakt den lawinepijl aan het kastje, men steekt het lont aan en rent snel weg.
Uiteraard pas het lont aansteken als er niemand voorbij loopt, fiets of rijdt.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 23-04-13 | 09:52

Ze gebruiken dit om te zien of we wel drie vingers in de lucht gaan steken

Capt. Keyboard | 23-04-13 | 09:52

Ik krijg zo maar het idee dat een éénsstreper in het weekend naar een spionage film heeft zitten kijken waar de FBI/CIA over the top gebruik maakt van zulk soort apparatuur. Dat hij dat dan maandagochtend vol enthousiasme tijdens het werkoverleg ter sprake brengt en dat dan de Nederlandse politie er vervolgens mee aan de slag gaat. In tegenstelling tot de FBI/CIA is het wel weer zo'n Nederlandse B oplossing...

Politie en Justitie mogen blijkbaar helemaal niets meer doen om het opsporen en aanpakken van criminelen te vergemakkelijken. Is het beter om er een opvallende politiewagen neer te zetten om te laten posten denken jullie?

harry poster | 23-04-13 | 09:50

rara | 23-04-13 | 09:38
Niks!

James Lastig | 23-04-13 | 09:48

Kastje is gebruikt om een zware jongen op te pakken.
Tientallen gevallen van hypotheekfraude, valse werkgeversverklaringen, valse huurcontracten etc.
Zijn we nu bij GS ineens voor de criminelen?
"Oei, als ik er maar niet langs gereden heb want dan 'hebben' ze mijn kenteken."
So fucking what?
Als hiermee één of meerdere zware jongens achter de tralies komt hebben ze goed werk verricht.

Cuyahoga | 23-04-13 | 09:48

prima plan

landelijk uitrollen met de apparatuur van A2 en A4

II hondjes | 23-04-13 | 09:48

Gewoon erin zeiken, niet zo goed voor de camera denk ik.

ikkrijgjewel | 23-04-13 | 09:48

Nergens ter wereld wordt zoveel getapt, afgeluisterd, bekeken, email onderschept enz.

En nergens ter wereld ligt het oplossingsperentage voor misdrijven zo laag.

You do the wiskunde ....

James Lastig | 23-04-13 | 09:48

@@ Wist u dat ze ook zo'n kastje op geen stijl hebben gezet en alles meelezen? Schavuiten zijn het!

Rest In Privacy | 23-04-13 | 09:48

Welkom in NeDDRland.

drs.Aeneid | 23-04-13 | 09:47

Kunnen ze wel al die data verzamelen.
Ik heb niet de indruk dat er iemand bij de overheid werkt die al deze gegevens ook juist weet te interpreteren.

Zo'n beetje als klein Tijgertje vroeger:
Wel de radio en de videorecorder van paps uit elkaar schroeven, maar begod niet meer weten hoe het weer in elkaar moest.

BedrijfsTijgerT | 23-04-13 | 09:47

Gewoon even lekker met een schroevendraaier in het gaat je porren: van 1080p naar 1p in luttele seconden.

belastingvrij | 23-04-13 | 09:47

Als ze er net zoveel mee doen als de GPS-signalen uit iMacs is er niets aan de hand.

Godsammekraken | 23-04-13 | 09:44

Het kost wat privacy, maar dan heb je toch nog een nieuwe manier om de burger te pakken.

van heinde en verre | 23-04-13 | 09:44

Wat zou de inhoud van zo een kastje opbrengen?

Petrus de Rewa | 23-04-13 | 09:43

Ik zeg purschuim.
Dan hebben de onderhouds monteurs ook weer werk.

Logic | 23-04-13 | 09:43

Maar oom agent met je mobiele filmen *mag niet*! Tenminste zo denken de meeste VMBOers in het blauw.

Godsammekraken | 23-04-13 | 09:42

De pakkans van criminelen blijft stabiel onder de 2%. Maar gelukkig kunnen er wel meer bonnen worden uitgeschreven.

van heinde en verre | 23-04-13 | 09:41

Wat zou een sterke magneet (uit een harddisk of zo) doen met alle electronica in zo'n kastje?

rara | 23-04-13 | 09:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken