Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof: Moedeloos

bassiepica.jpegIk was voornemens deze column in te sturen aan hoofdredacteur Pritt gelijk Jantje van Leiden. TEEVEN, GA WEG. En dat dan 300 keer. Makkelijke column, snel verdiend. Maar dat zou afbreuk doen aan het feit waar wij ons voor gesteld zien: de Russische asielzoeker Alexander Dolmatov heeft zich verhangen in zijn cel. Wat niet in de Tweede Kamer werd uitgesproken tijdens het 14 uur durende debat donderdag was dat Fred Teeven een moordenaar is. Toch werd die boodschap verkondigd door de achterban van niet nader te noemen linkse partijen. Dat is een misvatting: VVD-staatssecretaris Fred Teeven is niet verantwoordelijk voor de dood van Dolmatov. Hoe tragisch ook; Dolmatov koos voor zijn eigen dood. Teeven is echter wel verantwoordelijk voor het voortdurend afnemende vertrouwen in de politiek. Donderdagavond bevestigde Teeven het onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie: Dolmatov zat ten onrechte in vreemdelingenbewaring, zijn toegang tot juridisch bijstand was niet goed geregeld en de medische zorg heeft tekort geschoten. Vervolgens wilde de staatssecretaris geen verantwoording nemen. Dolmatov was een incident, het vinkje dat hij in vrijheid zijn beroep mocht afwachten was fout maar niet ernstig. Gelul. Het vinkje van Dolmatov is 284 keer keer verkeerd neergezet. Dat zijn geen incidenten, dat is structureel. Teeven vroeg vervolgens vertrouwen aan de Tweede Kamer. "Bij het voordeel van de twijfel kan ik niet verder." Die vertrouwensvraag was voor de bühne, het enige wat Teeven zocht was goedkeuring van de VVD/PvdA-coalitie. En die steun kreeg hij. PvdA-Kamerlid Khadija Arib moest bijna huilen. De Marokkaanse sociaal-democrate is fel gekant tegen het asielbeleid van Rutte-Asscher. Toch steunde zij de bonkige staatssecretaris. En daarom ben ik moedeloos. Moedeloos omdat Teeven het vertrouwen vroeg van de Kamer maar akkoord ging met de steun van de coalitie aangevuld met de PVV, SGP en 50Plus. Zo rolt de PvdA tegenwoordig: steun van de PVV voor eigen beleid. Moedeloos werd ik ook omdat Arib zich niet uitsprak. Waar ik echt verdrietig van werd, was dat Teeven niet opstapte. Dode asielzoeker, 284 foute vinkjes, in een écht bedrijf was hij allang weggeweest. De huidige regering is een wrak vehikel. PvdA en VVD houden elkaar in een wurggreep, wisselende meerderheden in de senaat verbloemen dat. Maar het is pathetisch. Fred Teeven beleed schuld maar weigerde de uiterste consequentie te nemen. Lafhartig gedrag. Als je fout zit moet je weg, zo moeilijk is het niet. Maar de PvdA steunde Teeven op voorwaarde van een lullig onderzoekje dat niets gaat toevoegen aan de onderzoeken die zich sinds 2008 langzamerhand opstapelen. En daar komt de moedeloosheid om de hoek kijken. Op zeker had de PvdA Teeven weggestuurd als ze niet in de coalitie had gezeten. Op zeker had Arib het beleid van de staatssecretaris afgekeurd als ze niet in de coalitie had gezeten. Maar de PvdA durfde niet. Door Teeven te steunen hebben de sociaal-democraten de laatste kans verspeeld oprecht te zijn. De PvdA wordt de grote verliezer van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Niet alleen Fred Teeven heeft donderdag zijn gezag verloren. Voor de PvdA geldt hetzelfde.

Reaguursels

Inloggen

Het is niet wie het beste beleid maakt in Den Haag, maar het minst slechte. En geloof me Bas, als Teeven nu gewipt was dan hadden we een meer linkse marionet ervoor teruggekregen. VVD zit in een linkse wurggreep en met het CDA in eerste kamer loopgraaf. Knap dat de VVD uberhaupt nog zaken voor elkaar krijgt in deze poppenkast.

Rest In Privacy | 22-04-13 | 08:35

Itzamná | 21-04-13 | 20:30
Dat lijkt me evident.

Pindakees | 21-04-13 | 23:30

p3xxx | 21-04-13 | 18:30 | + 0
Allemaal simpel oplosbaar. Kamer halveren, kiesdrempel van 10% en je bent, net als andere normale landen af van die kleine kutpartijtjes.

Zo makkelijk allemaal.

Itzamná | 21-04-13 | 20:31

Pindakees | 21-04-13 | 15:47 | + 1
Nee.
Je moet dus ook, als je al gaat stemmen, nooit op deze kutpartijen stemmen.

Itzamná | 21-04-13 | 20:30

Teeven wegsturen leidt tot een regeringscrisis, dus dan worden het weer verkiezingen en winnen er weer een groot aantal one issue eendagspartijtjes een groot aantal zetels en komt het volgende LPF/PVV debacle om de hoek, waardoor er niet hervormd kan worden.

Er zijn geen alternatieven voor deze coalitie, hoe erg ik het ook vind dat de PvdA in de regering zit. Asscher, Ploumen en die met dat korte haar doen voor spek en bonen mee.

Dit land is onregeerbaar met de grote hoeveelheid kleine one issue eendagspartijtjes partijtjes. Er moet een kiesdrempel komen van zes zetels of een regeling dat maximaal 6 partijen in de tweede kamer mogen komen, de rest heeft pech. Dan pas kan je een ruime meerderheid regeren en een niet functionerende staatssecretaris wegsturen.

p3xxx | 21-04-13 | 18:30

n.l het toevlucht oord voor de hele wereld.
het mag zo zijn dat hier fouten gemaakt zijn.
de man heeft zich zelf van kant gemaakt,heel erg.
maar het draagvlak voor dat asiel gedoe wordt steeds kleiner,het hele sociale stelsel dondert in elkaar
we staan aan de vooravond van grote veranderingen

soledad | 21-04-13 | 18:11

Echt boeien, een dooie Rus. Alsof dat een kabinetscrisis waard is. Poetin is er zelfs blij mee. Opent dus weg naar meer handel. Is dus goed. Prima aangepakt door Teeven dus in groter belang NL.

Eelcontrast | 21-04-13 | 17:13

De PvdA besefte natuurlijk ook dat het hùn Job Cohen was die destijds het asielbeleid in elkaar heeft gezet, waar Dolmatov het mee moest doen.

colonnecinco | 21-04-13 | 17:06

Itzamná | 21-04-13 | 15:45 |
Is er 'n verschil dan, tussen de PvdA en de VVD?

Pindakees | 21-04-13 | 15:47

Supermatthijs | 21-04-13 | 15:33 | + 0
Geh, opeens zie je geen verschil meer met de PvdA.

Itzamná | 21-04-13 | 15:45

Cuyahoga | 21-04-13 | 11:15
Het is jouw dochtertje.. voed er dan eens 'fatsoenlijk' op.
Wat je dan ook precies onder fatsoenlijk verstaat.

Pindakees | 21-04-13 | 15:39

Itzamná | 21-04-13 | 15:29 | + 0 -

VVD ! Die nare werkgeversclub die schuldig is aan de crisis, de arbeidsimmigranten en het eronder houden van de arbeiders.

Supermatthijs | 21-04-13 | 15:33

Overigens wel leuk spelletje van Thieme. Het expliciete vertrouwen vragen van de PvdA voor meneer dubbele onderkin. Toch net iets anders dan het niet steunen van een motie van wantrouwen.

Pindakees | 21-04-13 | 15:33

Dolmatov zelf moord gepleegd? Ik geloof er nog steeds geen zak van. Een politiek vluchteling die niet in een cel hoort te zitten, en gezocht word door de russische geheime dienst, en heel gek toch in een NL-cel zit en daar dood wordt aangetroffen..
Voor economische betrekkingen tussen NL-Rusland, maken we ook geen probleem van een beetje mensenrechten.. (niet dat dat zin had gehad als kleinkutlandje), dus één politiek vluchtelingentje als cadeautje voor Poetin kon er vast ook wel bij.

Pindakees | 21-04-13 | 15:29

Supermatthijs | 21-04-13 | 15:25 | + 0
Wat is 'guur rechts'? PVV?

Dat zijn fascisten, bruinhemden, nazi's - dat weet elke aap, dus dat zul je niet bedoelen.
SGP?

Itzamná | 21-04-13 | 15:29

Itzamná | 21-04-13 | 15:21 | + 0 -

Want oprecht mag alleen in combinatie met guur rechts ?

Supermatthijs | 21-04-13 | 15:25

Wat klopt er niet aan de combinatie 'sociaal-democraten' en 'oprecht'?

Daar zou ik maar eens over nadenken, Bas.

Itzamná | 21-04-13 | 15:21

En niemand vraagt naar de ambtenaren, die die vinkjes al dan niet in opdracht fout zetten. Die kan vast meer vertellen over het hoe en waarom, veel meer dan Teeven lief is.

louis6227 | 21-04-13 | 15:21

Die vriend van Dolmatov prees het feit dat dit soort zaken uberhaupt in een parlement besproken worden. In Rusland zou een soortgelijke case niet eens in de krant belanden.

Ongeacht de politieke spelletjes die inherent zijn aan de politiek, mogen we daar best trots op zijn.

Rational | 21-04-13 | 14:57

Ik besteed er geen aandacht meer aan.

Rico den Hollander | 21-04-13 | 14:51

Nou Bassie, wat mij betreft wordt de hele politiek geslachtofferd bij de gemeenteraadsverkiezingen, want ik ga niet meer stemmen. Ik heb het een aantal decennia trouw gedaan maar nu ben ik er klaar mee.
.
Het maakt in dit land geen reedt uit wat je stemt; genaaid wordt je toch. En de PVV doet niet mee, dus proteststemmen is niet mogelijk. Dus ga ik niet, want door te stemmen sanctioneer je het corrupte, incompetente zooitje en daar doe ik niet meer aan mee!

Brou Is Back | 21-04-13 | 13:42

Afgeschminkte Bassie
Als de PVV en SP voor Sovjet praktijken waren, stemde ze vóór de "EUSSR" Verder ben k het met je eens, in onze politiek worden mensen eenmaal hard genaaid voor en door onze Fascisten.

ZiekVanDieJankers | 21-04-13 | 13:40

Er zijn heel veel meer zaken in de politiek waar ik veel moedelozer van wordt. Dat we een stel incompetente ambtenaren hebben weten we toch allang? Laat Teeven lekker zitten, hij is nog een van de minst erge van het stel. Echt moedeloos wordt ik van het feit dat we geen keus hebben. PVV kaltgestellt, SP voor als je sovjet praktijken wilt, PvdD tja (woef woef), 50 plus eurofiel alternatief voor babyboomers, PvdA allang niet meer voor de arbeider maar voor de allochtoon en voor een islamitische europeese staat, CU/SGP eurofielen die geloven in God, VVD eurofiel en machtgeil, D66 veel eurofieler krijg je ze niet, Groen Links eurofielen met een bloemenkrans. Eigenlijk is er geen enkel fatsoenlijk alternatief. Dat lijkt me een meer fundamentele discussie dan beppen over Teeven en een dooie Rus waar niemand ooit van gehoord had of van gehoord zou hebben als hij wat minder labiel was.

Afgeschminkte Bassie | 21-04-13 | 13:34

wij gaan nooit ontdekken wat hier precies gebeurd is, waarom er 274 keer niet een vakje is aangevinkt. hier zijn andere krachten in het spel, die te maken hebben met de machthebbers in rusland en de economische verhoudingen met rusland. rusland is de laatste jaren weer ouderwets bezig om politieke tegenstanders uit te schakelen, met polonium of door ze gek te laten maken door een vreemdenlingendienst van een bevriende natie. het lijkt me uitgesloten dat men bij de vreemdelingendienst zo slordig is.

zeeman73 | 21-04-13 | 13:29

Overigens zou ik linkse politici het volgende willen meegeven. "leer eerst eens behoorlijk voor je eigen volk te zorgen alvorens je de uitdaging breder trekt!"

Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 13:28

Bas,
glas - plas - was.

Graaisnaaiert | 21-04-13 | 13:28

Links is de enige schuldige aan de dood van deze Rus! Links maakt de dienst uit bij alles wat met vluchtelingen, gelukzoekers en andere allochtonen te maken heeft. En bovendien duld links geen tegenspraak of inspraak van niet linksmenschen. Links krijst weer moord en brand, maar als een autochtone gevangene zelfmoord zou plegen zouden de linkse bekken gewoonte trouw stijfdicht blijven.

De Rechtsgeleerde | 21-04-13 | 13:24

Teeven zit er nog geen half jaar en zou moeten opstappen? Wat een onzin. Deze man is aangesteld om het ministerie te leiden en laat hem dat ook doen.
Het zal je gebeuren zeg, dat je in je nieuwe baan meteen mag vertrekken omdat de organisatie van het bedrijf slecht is, opgebouwd door je voorgangers.

Ome Gijs | 21-04-13 | 13:23

Marianne Thieme <3

Plap | 21-04-13 | 12:55

pius | 21-04-13 | 12:43 | + 0 -

Want bij de Pvda stapte Verdaas gewoon op en nu Teeven het niet doet is toch weer de schuld van de Pvda.

Supermatthijs | 21-04-13 | 12:54

Teeven kan blijven, omdat het de bejaarde en allochtone stemmers niet interesseert of een Rus sterft in een cel. Autochtone stemmers zijn geinteresseerd in hypotheekrenteaftrek en ficale bijtelling.
M.a.w. Teeven teert op een geestelijk failliet en een murw geslagen bevolking.

löl met vingers | 21-04-13 | 12:44

Goed stuk Bassie, alleen die laatste zin had net zo goed van Adriaan kunnen komen. Je zegt: Niet alleen Fred Teeven heeft donderdag zijn gezag verloren. Voor de PvdA geldt hetzelfde''.

Een knap staaltje acrobatiek me dunkt.

pius | 21-04-13 | 12:43

Gelul. We worden in Nederland overspoeld door asielzoekers. Als ons beleid je niet bevalt ga je maar in een ander land asiel aanvragen. Of je gaat gewoon weer weg als je bent afgewezen.

WestAndSmithson | 21-04-13 | 12:41

"in een écht bedrijf was hij allang weggeweest..."

In een echt bedrijf waren de incompetente ondergeschikten (zij die structureel de steken hebben laten vallen) er als eerste uitgeknikkerd. Maar ja, ambtenaren hè, die krijg je (ook als Stas) heus niet zo maar weg. En hoe zielig (vanwege miskleunende ambtelijke organisaties) die Rus ook was, iets zegt mij dat Dolmatov bij aankomst in NL geestelijk al niet helemaal waterpas meer was.

Ik blijf er bij: Teeven (of je de man nou wel of niet mag, of je het nou wel of niet eens bent met het huidige vreemdelingenbeleid) is wel iemand die gewoon onomwonden uitvoering geeft aan afgesproken en ingezet beleid. Da's een kwaliteit die ik niet zo heul veel bij politici tegen kom (toch ? Aleid ? Fatima ?)...

Grijskijkert | 21-04-13 | 12:40

@Kaas de Vies | 21-04-13 | 12:15 |

Ik wil het best zelf doen maar ik ben nog op zoek naar een "sidechick" in een strak latex-pakje. Als het zover is, wacht maar!
.
#DarkOysterRises

Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 12:39

Het ging al fout bij het feit dat hem niet gelijk een verblijfsvergunning werd aangereikt met zijn ervaring als geleerde. Kenniseconomie, iets met welkom hoogopgeleiden die 50% taxpoet gaan betalen"?

Ommie de HaatMoker | 21-04-13 | 12:36

Teeven is een hypocriete en totale lul.
Crimefighter, my ass! In de bankjes had hij nog een grote bek tegenover Kolonel Hirschi-Ballin m.b.t. de zaak Demmink. Nu hij op het pluche zit, zit hij tot aan z'n ellebogen bij diezelfde Demmink in z'n reet.
.
De Nederlandse politiek is totaal failliet.
Gelukkig maar dat de PVV nog altijd virtueel de grootste is. Nu maar hopen dat dit rariteitenkabinet snel valt.

McPhart | 21-04-13 | 12:32

In een echt bedrijf was hij allang weggeweest? Ach welnee. In het bedrijfsleven houdt men net zo goed elkaar de hand boven het hoofd. Het valt alleen wat minder op doordat de besluitvorming niet openbaar is zoals in de Tweede Kamer.

Ivoren Toren | 21-04-13 | 12:30

Overigens begrijp ik de woede op links wel een beetje, hoor. Een illegale asielzoeker zomaar opsluiten in een cel. Dat moet niet mogen. Er had best een Nederlands gezin op straat gezet kunnen worden om ruimte te maken. Dat zijn toch scheefwoners, allemaal!

Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 12:30

Arme ambtenaren. Hebben ze er alles aan gedaan om hun minister te laten struikelen, houdt de sukkel zich niet aan het ongeschreven staatsrecht.

Magdatkandat | 21-04-13 | 12:27

O ja, mocht je in gemeente Den Haag wisseling van de wacht steunen, stem dan een lokale partij. Links of rechts maakt me niet eens zoveel uit (grote besluiten worden toch landelijk genomen). Als je hart hebt voor Den Haag stem je lokaal.

Haagse Tokkie | 21-04-13 | 12:26

De vraag is: wanneer ben jij aan de beurt voor het afnemen van je rechten? In Den Haag is college met aanvoerder PvdA structureel bezig met opheffen bestemmingsplannen (onterecht gebruik 'kruimelregeling'). Links krijg je een illegale shoarmazaak en rechts een expathotel. Gevolg: stank, vandalisme, parkeerdruk, waardedaling woning 25%. O ja, politie heeft inderdaad andere prioriteiten.

Oplossing volgens mij: iedere verkiezingen wisseling van de wacht. Bestuur komt alleen hiermee weg omdat wij denken: ' Dit overkomt ons niet'.

Haagse Tokkie | 21-04-13 | 12:23

@Lewis Lewinsky | 21-04-13 | 11:55 |

Dit kabinet valt alleen als het door het volk ten val wordt gebracht. De VVD zal werkelijk alles doen om verkiezingen te voorkomen. De PvdA heeft geen beschikking over een militaire missie die misbruikt kan worden voor zo'n val. Het Eurofiele smaldeel in de kamer zal middels "tussenformaties" en nog meer gekunstelde oplossingen lapmiddel willen spelen om te voorkomen dat de burger spreekt. En als dat allemaal niet voldoende is zal er een Europese zetbaas a la Italië naar voren worden geschoven. U, burger, komt niet meer aan het woord. 12092012 was de laatste kans. Die ging "strategisch stemmend" verloren.

Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 12:21

@Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 12:09 | + 0 -
To the badcave!

Kaas de Vies | 21-04-13 | 12:15

wat een lulverhaal van paternotte,hij snapt er dan ook helemaal niks van.
geen zin om meer woorden te gebruiken

pejoar | 21-04-13 | 12:12

De Nederlandse A-merken in de criminaliteitsbestrijding vallen wel hard de laatste tijd. Wellicht toch tijd voor een alternatief.
.
Vacature: enthousiaste "hands on" miljardair gezocht! U bent melancholiek, depressief met een affiniteit voor vleermuizen. Of juist handig met ijzerwaren en loopt/vliegt graag rond in een harnas. 24/7 beschikbaar en ervaring met de toepassing van excessief en dodelijk geweld. Het uitdelen van gerechtigheid kunnen begeleiden met gevatte oneliners is een pré.

Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 12:09

Is 284 foutieve vinkjes dan wel reden genoeg om zelfmoord te plegen, Bas?!

Maximus Cesar | 21-04-13 | 12:09

En zo prutsten zij nog lang en gelukkig...

NACademicus | 21-04-13 | 12:08

Waardeloze vertoning in de 2e kamer, Teeven had de consequenties moeten nemen en oprotten.
De hele regering VV pvda is een wanvertoning, het ene gepruts na het ander.Graag een zakenkabinet, anders maar revolutie.

eppo123 | 21-04-13 | 12:05

@Botte hork

alleen t nsb knopje?
doe gelijk t knopje discriminatie, homo hater en rechtse bal indrukken.
Cover the complete area, just to be sure.
*eentje plop laat doen en verjaardagstaart aansnijdt*

amin | 21-04-13 | 12:05

"bonkige staatssecretaris":
Beter is: een lompe, zwart-wit denkende halfverteerde spruitjeslucht uitwasemende, Old Spice dragende, iets bevlekte terlanka onderbroek dragende, Rotterdamse hork van een boer met een Mr. titel, waarbij de stierenek naadloos overgaat in een vette rug, en gewoon weer een keiharde rechtse bal zonder mededogen.

King of the Oneliner | 21-04-13 | 12:04

@louis6227 | 21-04-13 | 11:24
Nou, dan stuurt de PvdA een keer iemand weg, is het nog niet goed.

blinde kip | 21-04-13 | 12:04

ga er maar van uit dat het beleid was om die vinkjes fout te zetten.

louis6227 | 21-04-13 | 12:03

Vreemd dat GroenLinks Teeven niet steunde, in de Probo Koala affaire stonden ze wel pal achter Marijke Vos. #partijbelang

CoffeePatch | 21-04-13 | 12:02

ga er maar van uit dat het beleid was om die vinkjes fout te zetten.

louis6227 | 21-04-13 | 12:02

Ik werk voor een bedrijf dat per jaar goed is voor een paar miljard voor de NL economie
JJ_PP | 21-04-13 | 11:35 | + 4 -
Kom op zeg, zo hoog is de omzet van de video's van Kim Holland nu ook weer niet?

Kapitein Stijlvol | 21-04-13 | 12:02

amin | 21-04-13 | 11:53

*NSB knopje indrukt*

Botte Hork | 21-04-13 | 11:58

@JJ_PP | 21-04-13 | 11:35 | + 3 -
"Ik werk voor een bedrijf dat per jaar goed is voor een paar miljard voor de NL economie"

U bent agent?

Kaas de Vies | 21-04-13 | 11:57

@pinda | 21-04-13 | 11:53
Zou kunnen. Zou ook kunnen dat dit idiote kabinet gelijk op 31 april omvalt. Of anders op 31 november ;)

Lewis Lewinsky | 21-04-13 | 11:55

Welbeschouwd dienen zich legio redenen aan om Teeven onder vuur te nemen en eventueel te kapitelen. Gezien alle ophef en drama zou je haast denken dat het hier ook het geval is. Dat het misschien gaat om Guantanamo Bay -achtig beleid met dito uitwassen. Niets blijkt minder waar. Een individu heeft zelfmoord gepleegd. Dat had misschien wel of misschien niet voorkomen kunnen worden.
.
Het zou ook niet fair zijn om Teeven als een van de eersten binnen dit kabinet te kapitelen. Andere bewindspersonen hebben zich veel meer ingespannen om voldoende grote "fuck ups" ten tonele te spreiden. Neem een Dijsselbloem die bijna een Europese bankrun ontketent, een Blok die eigenhand de woningmarkt slacht, een Rutte die per handtekening Miljarden lekt, of een Opstelten die pin-overvallen met een pot gele verf denkt te bestrijden.
.
Nee, een prematuur vertrek, nu, om deze redenen zou veel te veel eer zijn voor ons Fred. Anderen deden het eerder en beter. Dat moet je wel goed belonen....

Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 11:54

@Lewis Lewinsky | 21-04-13 | 11:48
Ook daarna zal het de eerste tijd niet vallen om Lexmax een rustige start te geven.

pinda | 21-04-13 | 11:53

-weggejorist-

amin | 21-04-13 | 11:53

Dit kabinet kan voor 30 april niet vallen.

Het moet koste wat koste aanblijven tot de intocht.

Pas na de troonswisseling mag het kabinet vallen. Heeft iets te maken met het per se in stand willen houden van de monarchie, ook al is het 2013.

Lewis Lewinsky | 21-04-13 | 11:48

Wentelteeven.

Rovalo | 21-04-13 | 11:44

Dit is niets nieuws. Dat Teeven mocht blijven hangt eerder samen met zijn rol in het Rolodex onderzoek, dat net als Demmink genegeerd wordt. Hij weet er alles van, maar doet niets. Een oetlul dus. In de zaak Spijkers heeft de Ombudsman verklaard dat er 49 maal gelogen is in de TK door de verantwoordelijke bewindspersonen. De zaak is nog steeds niet opgelost en er is niemand opgestapt.
Dat Dolmatov zichzelf opgehangen heeft is wel degelijk op het konto van Teeven te schrijven. Zo werkt het in de politiek. Hitler heeft ook niemand zelf de gaskamer in gedreven.
De PvdA heeft Job Cohen weer van werk voorzien. Haren was net klaar. Dat alles voor een duur onderzoek waarvan iedereen nu al kan zeggen wat er uit gaat komen als je weet welke partijen de deelnemers leveren. Inhoudelijk zijn de deelnemers over het algemeen zeer dun onderlegd. Uit welk potje gaat dat onderzoek overigens komen? Van het salaris van Teeven en de andere plucheklevers? En dat in tijden van grote tekorten. Rutte bedoelde dat waarschijnlijk niet toen hij jankte om meer uit te geven.

Handboek | 21-04-13 | 11:44

Maar komop menschen, niet zo somberen.
Koop gewoon ff een nieuw huis en een nieuwe auto ja!

*Verward koggie zetten gaat*

Botte Hork | 21-04-13 | 11:43

vorige

Jan Passant mk2 | 21-04-13 | 11:41

Nee, hoe graag ik dat ook zou zien: de PvdA wordt geen grote verliezer in de komende verkiezingen. Het einde van de PvdA werd ook vlak voor de volgende verkiezingen voorspeld, met het inmiddels bekende resultaat.

De PvdA heeft een paar enorm zwakke kanten die haar eeuwig in de regering houden: de belofte van onvoorwaardelijke bergen belastinggeld voor iedereen die Nederland een zwart hart toedraagt; of op andere manieren een uitvreter is. En een boterzacht beleid waar iedereen met een eigen agenda zichzelf kan invreten als PvdA bobo.
Dagelijks komen er meer immigranten bij die geen enkel belang hebben bij een sterk en sociaal Nederland, ook die stemmen allemaal op de zwakste tegenspeler.

Jan Passant mk2 | 21-04-13 | 11:41

Het grote probleem van de politiek is dat ze denken dat ze echt iets kunnen. Om deze onkunde te verbloemen laten ze zich beinvloeden door spindoctors en lobbyisten. De politici worden door externen gestuurd, die op eenzelde manier de media proberen te sturen.

Je zit dit terugkomen in rare en vreemde regelgeving en absurde beslissingen.

JSF... elk persoon dat logisch kan redeneren prikt toch zo door die valse argmentaties heen, maar toch is dit project nog steeds niet geschrapt.
Vaccinaties vogelgriep, hup, kan er zo doorheen geknald worden.

En als je de politici, dan wel gesteund met het middel van een parlementaire enquete, kritisch ondervraagt. Speelt het selectieve geheugen weer op. In detail weet mijnheer Wouter Bos wat voor das hij aan had, of een rechter dat er wijn op tafel stond, want een diner, maar de bepalende doorslaggevende factoren zijn ze allemaal vergeten.

Politici trekt gewoon een bepaald slag mensen aan, opportunistische, free riders, onkundige lapswansen die om politieke redenen (afkomst, geloof, vagina) naar worden worden geschoven of natuurlijk de beroepspoliticus, die nog nooit van Cicero heeft gehoord maar wel oreert alsof zijn tong het penseel van Rembrandt is.

De politiek is al jaren dood. De mensen die met ziel en zaligheid er iets van proberen te maken worden door partijdiscipline, de gevestigde media en andere pressiegroepen figuurlijk of letterlijk monddood gemaakt.

Trias Parasitica.

Sympthomen: Politiek zonder sancties, regentesk gedrag en ondemocratische pressie en aanhoudende jeuk aan den onderbuik.

Oplossing: Revolutie, fluweel dan wel bloederig.

Kaas de Vies | 21-04-13 | 11:40

Nederlandse polletiek, het blijft gerommel en geneuzel in de marge over marginale topics.
Ik wil visie zien, een horizon, een masterplan.
Niet dit gewauwel om niets.

de Bree | 21-04-13 | 11:37

Er was eens een tijd dat een minister opstapte nadat hij een zooitje maakte van een paspoort. Echter sinds de introductie van nieuwe 'normen en waarden' zijn er wat zaken opgerekt:
Minister president die een heel volk voorliegt over een illegale oorlog, een minister die aantoonbaar onderzoeksdata had gefalsificeerd om haar eigen rampwetten er door te drukken (Chipkkaart), en nu sterft iemand in ons falend 'rechtssysteem' en ook hier wordt de verantwoordelijke de hand boven het hoofd gehouden.

Ik werk voor een bedrijf dat per jaar goed is voor een paar miljard voor de NL economie, met dit soort incompetentie zouden we allang niet meer bestaan, dit zou er met kop en kont eruit getrapt worden.

JJ_PP | 21-04-13 | 11:35

Ik word vooral moedeloos van het fenomeen asielzoeker op zich.
En dat er eentje zelfmoord heeft gepleegd.... Ach... Er zijn zo veel mensen die in deze dystopie niet kunnen leven. Hoor je nooit wat over.

vetkleppert | 21-04-13 | 11:34

Zo is de PvdA en niet anders - en deden ook nooit anders. Voor de macht gaan ze letterlijk en schaamteloos over lijken net als de VVD. Dus een perfecte combinatie als die twee samen in de Haagse politiek kun je niet bedenken. Het zijn ook deze twee partij die het as van het kwaad zijn in de Nederlandse politiek die het geluk der achterlijkheid van hun volk aan hun kant hebben staan en dat weten ze.

vrijheid-van-spreken | 21-04-13 | 11:33

@eerstneukendanpraten | 21-04-13

Vooral omdat het publiek daar uit vee bestaat; geiten, schapen, you name it.

Hier in NL bestaat je publiek ook enigszins uit vee, maar wel uit kritisch vee (zoals Ewbank kan beamen). En vooral uit relatief rijk vee, met kompjoeters enzo. En daarmee heeft iedere geit hier een stem, en vooral ook toegang tot nog meer querulerend vee.

Boris Poepnagel | 21-04-13 | 11:33

De PvdA verhoogt alleen maar de staatsschuld en laat die terugbetalen door de achterban van andere partijen. Leve de sociaal-democratie!

Ikbeneenzelfbouwer | 21-04-13 | 11:32

-weggejorist-

Pietje Pelle | 21-04-13 | 11:32

Dolmatov is een van de vele schrijnende gevolgen van de Nederlandse cultuur. Dat is er een van onprofessionaliteit gecombineerd met onverschilligheid en arrogantie.

dionysos de derde | 21-04-13 | 11:32

Ja, en als dank hiervoor krijgt VVD volgens de Hond er deze week 3 zetels bij. Logisch.

suvois | 21-04-13 | 11:32

Ko Reander | 21-04-13 | 11:23 |
De TBS keten is, net als de JJI's, één grote kweekvijver van knuffelhulpverleners. Daar kan best een efficiëntieslag gemaakt worden en zonder dat er klinieken dicht moeten, hetzelfde budget bespaard worden.

Grote Joop | 21-04-13 | 11:29

Waarom mag deze echte asielzoeker (die bovendien ook echt wat kan) niet blijven, maar al die Somalische oorlogsmisdadigers wel?

Dat is natuurlijk de echte vraag. Die wordt alleen niet gesteld. Zo rolt men in Den Haag.

HoogToontje | 21-04-13 | 11:27

"Het vinkje van Dolmatov is 284 keer keer verkeerd neergezet. Dat zijn geen incidenten, dat is structureel"
Desalniettemin wordt het argument "incidentje" nog geregeld gebruikt voor zaken die wel iets vaker dan 284 keer zijn voorgevallen...

Rico Tampeloerus | 21-04-13 | 11:26

Cuyahoga | 21-04-13 | 11:15 | + 3 -
Chapeau, zelden de realiteit in zo weinig woorden zien staan: deblisering oftewel Ali B-isering. Dat is zoals ik het koningslied ook zie, hoog Hoelahoep gehalte van de correcte maakbare samenleving terwijl de realiteit kopschoppen is.

Ikbeneenzelfbouwer | 21-04-13 | 11:26

Het zijn de ambtenaren, lees D66’, PvdA en Groen Links, van Teeven die het moeten beoordelen en vervolgens de 284 vinkjes verkeerd hebben gezet. Waarom zou hij dan af moeten treden?

Kertsbal | 21-04-13 | 11:26

Juiste weergave.

double punch | 21-04-13 | 11:25

Heel vreemdelingenbeleid komt niet uit PVV- maar uit PvdA koker. Zo werd Mauro in eerste instantie uitgewezen op grond van Vreemdelingenwet 2001 uit de koker van JOb Cohen, toen staatssecretaris, vervolgens nog een keer onder Albayrak en daarna motie steunen als die CDA-er hem uit wil wijzen.

louis6227 | 21-04-13 | 11:24

Ko Reander | 21-04-13 | 11:21

*Vriendelijk bedankt voor de eer*

Botte Hork | 21-04-13 | 11:24

@Grote Joop | 21-04-13 | 11:19
Ik hoop eigenlijk dat er snel een TBS kliniek dicht gaat. En dat er dan iets gebeurt. Eens kijken hoe ze zich daar uit redden

Ko Reander | 21-04-13 | 11:23

Maar waarom vraagt de beste man hier asiel aan en niet in bijvoorbeeld Marokko, Groenland of IJsland? Daar is toch veel meer ruimte...

eerstneukendanpraten | 21-04-13 | 11:22

Waar ik moedeloos van wordt is deze selectieve boosheid. Op elk vlak van de overheid gaat het gruwelijk mis. Elk project gaat heel erg fout, en niet alleen de ICT projecten.

Hanz Ziezo | 21-04-13 | 11:22

@Botte Hork | 21-04-13 | 11:15
Aan je grammatica te zien kan je zomaar een "koningslied" schrijven

Ko Reander | 21-04-13 | 11:21

"Dolmatov koos voor zijn eigen dood"

Eh... je bedoelt dat hij de eer aan zichzelf hield. De dood zou toch wel volgen nietwaar? Hier of daar.

Maar misschien voel je je beter wanneer je van die filosofie uitgaat Bas... of Fred?

Zoals de gevangenen in Gitmo ook voor hun eigen dood hebben gekozen wanneer ze zelfmoord pleegden... of destijds in... oh nee, dat mag hier niet. ;-)

De enigen die hier geen blaam treffen zijn de personen die de instructies uitvoeren. Want we weten inmiddels hoe die daartoe kunnen worden gedreven zelfs als ze dat eigenlijk niet willen. Zo'n beetje hetzelfde principe als bij zelfmoordenaars...

Herman957 | 21-04-13 | 11:21

Niks 284 foute vinkjes, pure opzet en beleid van die achterbakse IND club.

louis6227 | 21-04-13 | 11:19

Eensch. Zaak Dolmatov was zeker niet een incident. Als je het rapport leest keren de visioenen van de Schipholbrand terug. Er zijn beleidsmatig grote fouten gemaakt, onder andere op ICT gebied. Teeven doet het af als incident, maar zou verantwoordelijkheid moeten nemen voor het beleidsmatig falen ipv twee verpleegkundigen aan de hoogste boom op te knopen.

Maar dit gaat nog wel een staartje krijgen want binnenkort gaat het debat gevoerd worden over het Masterplan gevangeniswezen. Teeven zal opnieuw onder vuur komen te liggen en het is de vraag of hij zich nogmaals weet te redden.

Grote Joop | 21-04-13 | 11:19

Had het bij het eerste voornemen gehouden, Bas. Deze column is om moedeloos van te worden. Op zeker ook niet de eerste van dit kaliber. Ik zou niet durven stellen dat je je gezag verloren bent trouwens. Daar is nooit sprake van geweest.

Parel van het Zuiden | 21-04-13 | 11:17

Een coalitie is niks ander dan niet te kritisch zijn naar elkaar toe. En elkaar laten leven zodat je allebei wat te vreten hebt.

chiel_labiel | 21-04-13 | 11:17

Ewbankers zijn het. Allemaal.

Normpje | 21-04-13 | 11:17

De Pvda is z'n gezag al kwijt sinds Willem Drees aftrad. In de politiek zitten mensen die alles te vertellen willen hebben maar nergens verantwoordelijk willen zijn. Dit treurspel verbaast me dus niets.

Willem VanDer Decken | 21-04-13 | 11:17

Coalitiepolitiek is eeuwige dictatuur van de middelmatigheid

Godsammekraken | 21-04-13 | 11:16

Omdat Teeven op het pluche zit, zit het pluche ook in Teeven.

Simon de Danser | 21-04-13 | 11:16

Dus eigenlijk loopt het dan toch positief af.
Misschien moet er een lied over gemaakt worden.... stukje verwerking en verbroedering.

chiel_labiel | 21-04-13 | 11:15

Misschien komt ooit de rol van de Russische geheime diens in deze zaak nog wel naar boven. Dit land zijn 'elite' is corrupt tot op het bot.

Door en door verrot.

Botte Hork | 21-04-13 | 11:15

Politiek in Nederland.
Mijn dochtertje kijkt altijd naar Hoelahoep.
Multikulti correct gewauwel voor kinderen onder de 6.
Lijkt veel op de Nederlandse politiek.
Alsof we allemaal kinderen van 5 zijn, de debilisering, oftewel Ali B-isering is allang een feit.

Cuyahoga | 21-04-13 | 11:15

Gelul, mensen snappen best hoe een coalitie werkt na zoveel jaren.

Supermatthijs | 21-04-13 | 11:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken