Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alex, de assurantietussenpersoon

hoialexjongenIk ben het helemaal eens met Rutte, we moeten eens ophouden met somberen. Dat negativisme leidt allemaal tot niets. En al helemaal niet het afbranden van bepaalde beroepsgroepen. Daarom wordt het de hoogste tijd om de assurantietussenpersoon eens uit het verdomhoekje te halen en op het schild te hijsen. Want deze hardwerkende ondernemers loodsen eigenhandig Nederland en de Nederlandse consument heelhuids door de ernstigste crisis sinds het invoeren van de hypotheekrenteaftrek. Maar de groep is anoniem- bescheidenheid is hun 'middle name'- en dus komen we nooit te weten wie die hardwerkende ruggengraat van Nederland nu precies is. Dat moet veranderen. Maak daarom kennis met Alex van der Sluijs, eigenaar van de trotse website Wonen en Hypotheek. Terwijl hij met z'n poten in de modder staat- dat huis en de financiering gaat er komen, al moet ik het er zelf neerzetten met mijn blote handen- staan de klanten vrolijk lachend in onberispelijke kleding op de website. Kijk zo hoort het, wat een held. 'Eat your hart out', minister Blok, dit zijn de mannen die uw Blok-aan-de-been-hypotheek wél begrijpen en de moeite, nee, er een eer in stellen, om élke klant, groot en klein, tegen een fooi, want meer is het niet, in een persoonlijk gesprek (en natuurlijk, de Nespresso, staat klaar) het niet één keer, niet twéé keer, maar als het moet dríe keer uit te leggen. Nee mensen, die zijn niet de verkopers van woekerpolissen, met verborgen kosten van 50%. Nee, dit zijn niet de mensen die consumenten een tophypotheek aanpraatten 'want de fiscus betaalt toch mee'. Nee, dit zijn niet de verkopers van schreeuwend dure overlijdingsrisicoverzekeringen waarvan mevrouw RADAR nog steeds badend in het zweet 's nachts van wakker schiet. Natuurlijk zijn dit niet de mensen die Nederland niet één keer, niet twéé keer, maar dríe keer dezelfde verzekeringen hebben verkocht waardoor Nederland nummer 1 staat op de lijst van oververzekerde landen. En, maar dat spreekt voor zich, dit zijn niet de mensen die volgens de AFM een financieel product adviseerde vanwege de hoge provisie, terwijl dit niet het meest passende product was. Financieel expert Erica Verdigaal moet er echt helemaal naast zitten met haar opmerking dat het een 'onverbeterlijke boevensector' is. Zo ken ik ze niet. En natuurlijk staat onze held Alex van der Sluijs van Wonen en Hypotheek in het register van het klachteninstituut KIFID ingeschreven met de toevoeging 'bindend', zodat een uitspraak van deze klachtencommissie keurig in de boekhouding terecht komt met de omschrijving 'alweer een ontevreden klant financieel tegemoet gekomen'. Sprookjes, wat zou je er graag in willen geloven, net als ik zo graag Rutte wil geloven. Want onze held staat namelijk ingeschreven met 'niet bindend', dus de door het KIFID toegekende klacht gaat linea recta het ronde archief in (en onze Alex van der Sluijs staat niet alleen, met hem nog 3.180 tussenpersonen nemen klachten van klanten niet serieus als het hun geld gaat kosten). Dat zal ze leren die kritische consumenten. Wat denken ze wel? Kritiek valt slecht bij deze 'luisterende' beroepsgroep. Kijk maar eens naar reacties op een interview van mij in het vakblad AMWEB, de honden lusten er geen brood van. Ik schetste daar een toekomstbeeld waarbij een standaard hypotheekadvies niet meer door een mens wordt gedaan, maar door een computer. Sneller, goedkoper en waarschijnlijk beter. Maar kom niet aan het verdienmodel van de branch. Ook onze Alex ging helemaal los, zie hier en hier. De AFM had in ieder geval genoeg van het louter provisiejagen en zit er bovenop, lees deze brief maar eens, waarin de AFM het allemaal nog eens uitlegt. Alex zal het herkennen: niet één keer, niet twéé keer, maar als het moet zal de AFM het dríe keer uitleggen: vanaf nu moet Alex de provisie klip en klaar op de nota zetten en bij ú incasseren (en niet meer bij de verzekeringsmaatschappij). Dat maakt e.e.a. wel zo duidelijk. Kunnen consumenten prijsvergelijken en stemmen met hun voeten. Het werd tijd. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Er is weinig meer complex aan hypotheken sinds alles annuiteit of spaar moet zijn. Het zijn gewoon variabelen die een computer prima kan berekenen. Ook als het complexer wordt.

DenSchuldenaer | 21-04-13 | 08:42

@[email protected] | 20-04-13 | 12:48 Lees nou eens terug wat je typt, jij een fijne whirlpool, je zoon een master en de fiscus een berg geld, allemaal door die verdomde tussenpersonen.

gentle giant | 20-04-13 | 22:27

Ben niet zo van het reageren en/of schelden maar voor jou Peter maak ik graag een uitzondering. Minne hond!!!! In plaats van even inhoudelijk op de reacties in te gaan op Amweb kies je ervoor om de heer van der Sluijs door het slijk te halen. En dan heb je daar nog de nationale heks Erica V. voor nodig om je punt te maken. Probeer het eens op de inhoud of is dat te veel gevraagd narcist?

Nu nog even een keurmerk voor journalisten. Hond! Kan het niet genoeg benadrukken!!!!!!!

exqueeseme | 20-04-13 | 22:15

Adviseurs, tussenpersonen, intermediairs of hoe die gasten zich maar noemen, het zijn bijna allemaal lieden die vooral handelen in het belang van hun eigen portemonnee.
Vooral niet mee in zee gaan.

matatwork | 20-04-13 | 17:15

@[email protected] | 20-04-13 | 12:26, Je broeder had dus geen hoeder?

gentle giant | 20-04-13 | 16:26

@bosa | 20-04-13 | 15:14 Dan bent u en bevond u zich in GE-NI-AAL gezelschap nos.nl/artikel/318670-wellink-niemand-... Ik voor mij had mij nooit kunnen voorstellen dat de huizenprijzen harder zouden gaan zakken dan de huren stijgen, mea culpa.

gentle giant | 20-04-13 | 15:25

Peter wat ben je toch ook een zielig stuk onbenul zonder enige realiteitszin.
die tussen personen hebben ons jaren geflest en alleen aan eigen winst gedacht. Waarom zouden we die nog geloven?

According2Mark | 20-04-13 | 15:22

@gentle giant | 20-04-13 | 15:09 Ik zag persoonlijk in dat er een keer een eind aan deze gekte zou komen.

Deze twee hypotheek adviseurs ook. Want ik heb er bij gezeten dat ze (pak hem beet) al zeker acht jaar geleden spraken over deflatie. Achter de scherme wisten zij meer dan dat ze nu zeggen.

bosa | 20-04-13 | 15:14

@bosa | 20-04-13 | 15:03 Nout zag de crisis niet aankomen, jij wel, we hebben een ziener in ons midden! Jij zag de crisis aankomen: "Ook de starters die de laatste vier jaar op de markt kwamen. Want als ze nou echt zorgplicht nagestreefd hadden. Dan hadden ze gezegd: ‘niet doen stel de koop uit"

gentle giant | 20-04-13 | 15:09

Over mentaliteit van hypotheekadviseurs gesproken.

Ik heb van dichtbij en een behoorlijke lange poos twee hypotheek adviseurs meegemaakt. Altijd liegen en bedriegen. Waren uiteindelijk het aardigst (waaide voornamelijk met alle meningen mee) voor diegene waar ze het meest aan konden verdienen. Zeg maar waar ze het meest op korte of langer termijn voordeel aan konden behalen. Zo zaten de personen in elkaar. Gladde jongens. Geldtijgers. En ze moesten wel een mooie auto hebben, want anders konden ze niet naar de klanten.

Ach, en bleek onafhankelijk hypotheekadvies gewoon niet één grote leugen. Maar de zgn. “adviseurs” deden zich wel als zodanig voor. Maar ze duwden voornamelijk je een zo’n groot mogelijk hypotheekbedrag door je strot. En zeiden dan altijd: ‘maak je niet druk een huis wordt altijd maar meer waard!’. Kijk maar eens naar de woningwaarde wereldwijd. Parijs was daar dan een mooi voorbeeld van. Terwijl ik altijd dat: ‘wat omhoog kan komt ook een keer omlaag’. Maar ja, ik wist het natuurlijk niet he? Daar was ik te simpel voor in hun ogen. Ik reed geen dure auto, had geen mooi groot huis en had niet al die fantastische hypotheekcertificaten. En lekker naar The Night Of The Proms met hun ABN-Amro vrindjes.

Het trieste aan dit soort personen is dat ze standaard laten weten – dat ze het altijd beter weten dan een ander. Tuurlijk hoort dat bij het schimmige vak wat ze uitoefenen. Maar ik ga altijd van het principe uit ‘twee weten er meer dan één’. Niet voor deze heren. Totaal geen zelfreflectie. Je zou toch ook een keer moeten twijfelen als je vandaag de dag nog ‘advies’ moet geven. Tenminste als je gevoel in je lijf hebt.

Dat nu alles ingestort is vind ik voor de mensen die hun producten afnamen wel erg. Ik heb ze wel eens onderling horen praten over een klant aan wie ze een aandelenhypotheek hadden verkocht: ‘lachen he dat hij verlies op zijn aandelenhypotheek heeft?’. (jaartje of zes geleden) Verwerpelijk vond ik het om te horen.

Dat het nu jaren later slecht met deze beroepsgroep gaat vind ik wel lachen. Maar blijf het erg vinden voor de mensen die door dit soort praatjes in de problemen zijn gekomen. Ook de starters die de laatste vier jaar op de markt kwamen. Want als ze nou echt zorgplicht nagestreefd hadden. Dan hadden ze gezegd: ‘niet doen stel de koop uit’. Maar ja, daar verdienen ze niet aan.

Onafhankelijk advies laat me niet lachen.

bosa | 20-04-13 | 15:03

Weet je wat: Ik ga het via internet regelen, want ik weet dingen en haal er niemand bij want die willen allemaal mijn geld:
www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuw...
Case rust.

gentle giant | 20-04-13 | 14:57

Verhaar heeft niet alleen een mega groot pak boter op zijn hoofd, maar moet blijkbaar juist op GS zijn 'krokodillentranen', hoe hipocriet kun je nu nog meer worden..?

Ik volg de lokale / wereldeconomie en de financiële informatie intensief sinds '99 en kom helaas telkens weer tot de conclusie dat 90% of meer van alle deals, financiële transacties, producten en businesses gebaseerd zijn op: Onvolledige en achtergehouden informatie, prijsafspraken / kartelvorming, flessentrekkerij, overheidssteun, oneerlijke / bevoordelende wetgeving, misleiding, div. vormen van wettige en onwetmatige afpersing.

Geld maakt zo veel meer kapot dan je lief is; geld dwingt ons tot handelingen die we eigenlijk niet willen, geld maakt het slechtste in mensen los. Als jong kind leef je in een geldloze wereld, onwetend, ongedwongen en vrij, wat een heerlijke en unieke levensfase die nooit meer terug zal komen...

afdankert | 20-04-13 | 14:56

Tommygunner | 20-04-13 | 14:31
Eens. Slechte tussenpersonen zijn er in de financiële wereld teveel geweest. Ik noem het type autoverkopers. Maar om nou het particulier financieel advies over te laten nemen door berekeningssoftware. Je kunt alle wetteksten van internet afhalen dan heb je idd. ook geen advocaat meer nodig. Hetzelfde geld voor belastingen. Kun je allemaal zelf opzoeken. Toch weet een goed belastingadviseur geld te besparen. Al is het alleen maar omdat hij er dagelijks mee bezig is.

Prima als je het zelf kan. Voor veel mensen is het begrijpen van een eenvoudig consumptief krediet al moeilijk. Een goede onafhankelijk financieel adviseur, in de moderne variant,dus niet betaald door provisie, kan dan uitkomst bieden.

Banken prijzen uitsluitend hun eigen producten aan. Ook als die slechter zijn als die van de concurrent. Banken verdienen voornamelijk geld aan hun product niet aan het advies. Dat hoeft hooguit kostendekkend te zijn.

Amano | 20-04-13 | 14:56

Maar goed mvr. Erika Verdegaal en Peter 'ik' Verhaar krijgen waarschijnlijk hun zin, een financieel adviseur moet om de 3 jaar examen, let op; geen bijscholing maar examen gaan doen om zijn/haar vak te mogen blijven uitoefenen, bestuurders, politici en hersenchirurgen laat men echter al beunend gewoon rondrennen.
www.vvponline.nl/nieuws/55755

gentle giant | 20-04-13 | 14:53

Verhaar is aan het natrappen, heeft wat moeite met mensen die het anders zien.
Verhaar z n ontslag bij Alex of was het Binck zal hem nog wel dwarszitten.
Kleinzielig.

Uw Verzekeringsadvis | 20-04-13 | 14:43

@PeterVerhaar
Eigenlijk kun je dan elke tussenhandel wel gaan betichten van incorrect handelen. Een advocaat heb je ook niet nodig, maar het is wel handig. Die is ook duur en betaal je voor z'n advies.
Ook een tussenpersoon KAN voor mensen handig zijn. Als je werkelijk niets van bankzaken af weet, dan kun je van een tussenpersoon profijt hebben. Eigenlijk is dit pot verwijt de ketel. Een bank biedt ook producten aan en prijst deze aan. Ook een bank vraagt hier geld voor, alleen zit dit in de prijs verwerkt. Daarbij prijzen banken vooral eigen producten aan.

Tommygunner | 20-04-13 | 14:31

Gelul van een dronken bankbij, zelfs de Rabo begint toe te geven dat ze bang zijn voor 'adviesvervuiling', de werkgever moet de werknemer beter informeren welke regelingen getroffen zijn en hoe dat er eventueel uit gaat zien amweb.nl/-/rabobank-gelooft-niet-in-ex... Laten we de spaarzame werkgever met werknemers er nog een taakje bij geven.
(Goed inhoudelijk comment onder dat artikel trouwens)

gentle giant | 20-04-13 | 14:18

De ernstigste crisis sinds 1893? Nou nou Petertje zo erg is dat nu ook weer niet en daarbij is het niet zozeer de tussenpersoon die de held is maar de huiseigenaar waarvan het grootste gedeelte nog in staat is om z'n hypotheek af te lossen. Dat in de loop van het artikel het verhaal 180 graden wordt omgedraaid maakt het zondermeer geloofwaardiger maar ook hier mis ik weer diezelfde politicus die dit nu door iedereen genoemd financiele wangedrag ruimschoots heeft gefaciliteerd. Bergen met geld werd binnengesleept door banken, tussenpersonen maar vooral ook door politici die d.m.v. gemeente en rijk vleitig mee profiteerden. De zg woekerpolissen die toen de bomen nog tot in de hemel groeiden weinig met woekeren te maken hadden. Ik kan mij nog heugen hoe ik in 2002 een lening van 5 jaar nam bij DSB en daarbij maandelijks 25 euro aan een zg "woeker"verzekering moest betalen. Ik die toen al voorspelde dat we eind 2007 in een nieuwe crisis zouden belanden nam het risico en werd beloond met 35% winst op mijn woekerpolis. Maar toen wist ik ook al dat de hypotheekhouders met leningen van 30 jaar met deze constructie bij voorbaat verloren waren. En de politiek had dat ook kunnen weten. Het zijn daarom de politici geweest die wat mij betreft de hoofdverantwoordelijken zijn geweest voor deze crisis. En natuurlijk een computer mits goed geprogrammeerd is beter dan welk levend wezen in staat om persoonlijke financiële toekomst perspectieven te bieden waar de consument uiteindelijk zijn best passende hypotheek bij kan kiezen.

idopane | 20-04-13 | 13:59

Ik ben 2 keer in aanraking geweest met tussenpersonen en beide keren zijn mij erg slecht bevallen.
De eerste keer ben ik opgelicht met een aandelenleaseproduct van Aegon waar ik via leaseproces nog steeds mee bezig ben.
De tweede keer was toen ik in Zaandam een huis wilde kopen. De tussenpersoon was helemaal gefixeerd op het verkopen van lijfrentes en levensverzekeringen en wilde het liefst dat ik de hypotheek af zou sluiten bij de Dirk Scheringa Bank. Uiteindelijk heb ik het laten afketsen omdat ik het huis te duur vond voor de staat waar het zich in bevond en omdat het op rotte palen stond die binnen 5 jaar vervangen moesten worden en daar had ik allemaal geen zin in. Ik wilde een objectief advies maar de tussenpersoon was alleen geïnteresseerd in het verkopen van producten waar ik niet in geïnteresseerd was. Uiteindelijk heb ik via woningnet een huurwoning gekregen en heb geen lijfrentes of levensverzekeringen aangeschaft. En hoe het met de DSB en hun klanten is afgelopen is inmiddels ook wel bekend. De verzekeringen die ik heb heb ik rechtstreeks bij de bank en de uitvaartmaatschappij afgesloten.
Tussenpersonen, ik mijd ze als een melaatse met de builenpest.

Osdorpertje | 20-04-13 | 13:50

Bij de aankoop van een huis kan je jezelf ook een extraatje meegeven door de hypo op te hogen met €2500 verbouwingskosten, deze komen niet in een bouwdepot. Verbouwing voer je niet uit en gebruik het geld voor een opleiding. € 2000 kan je dan aftrekken van de belastingen.
Zo wordt €2500 ineens € 3500. Van die €2500 vang je ook nog eens hypotheekrente aftrek.
Heb ik niet gedaan hoor, want dat mag niet.

Ongeblustekalk | 20-04-13 | 13:15

Hele zorgplicht gebeuren is ook een wassen neus. Laatst op advies van dhr Rutte een nieuwe auto gekocht. Aangezien ik de munten niet had liggen moest er gefinancierd worden. Zorgplicht praatje was vrijblijvend en vond pas plaats nadat de financiering rond was.

Bo Dreksma | 20-04-13 | 13:06

Overigens heeft deze verandering wel een paar goede effecten. In de periferie van mijn familiekring bevonden zich ook twee zulks "adviseurs". Hun tokootjes zijn inmiddels failliet, en de gerechtigheidsgoden bleken nog veel guller. Omdat zij al hun verkochte constructietjes ook op zichzelf hadden toegepast stevenen zij nu ook af op een persoonlijk faillisement. Een bruusk einde aan jaren de "gesjeesde succesvolle zakenman" met dito leventje. Toch vinden de gerechtheidsgoden dat zelfs niet voldoende. Nu beginnen hun slachtoffers zich ook nog eens te roeren.
.
Jullie weten, ik ben niet snel de grote positivo, maar soms, heel soms, valt in deze wereld alles heel eventjes op z'n plek. Het is ze gegund!

Parel van het Zuiden | 20-04-13 | 12:58

@HoogToontje | 20-04-13 | 12:50
Dan speel je zelf voor adviseur en pomp je de kosten terug. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Ongeblustekalk | 20-04-13 | 12:57

@ lidlbier | 20-04-13 | 12:31

Een tussenpersoon heb je wellicht niet nodig, maar toch wel iemand die je woonwensen matched met wat de bank je wil leveren. Zeg maar wat overal elders een offerte heet. Waar je elders niet hoeft te betalen voor het ontvangen van een offerte, moet dat bij een hypotheek - dankzij de overheid - wel. Dat ze het advies noemen maakt het niet minder een simpele offerte.

En de 'advieskosten' moet je zelfs betalen als je rechtstreeks afneemt bij de bank.

Dankjewel overheid.

HoogToontje | 20-04-13 | 12:50

zeg maar jansen | 20-04-13 | 12:27 |

Wat dat aangaat moest ik wel glimlachen toen ik al die ratterige partijen kon laten uitbetalen. Zeker met dat aandelenpakket wat nu geen drol meer waard is. Ik heb van mijn deel van de erfenis mijn badkamer laten verbouwen en van de rest laat ik mijn zoon studeren. Wel balen was dat een andere broer net zijn deel ontving en toen ook de pijp uit ging. Konden we 2x belasting betalen! Hij had ook nog 10 mille aan pensioen opgebouwd. Dat moest omgezet worden in een lijfrente voor alle erfgenamen. De kosten voor al die lijfrentes waren meer dan de helft van die 10K. Zonde.

Financieeladviesleed ga je niet voorkomen met een nieuwe set regels. Het probleem zit 'm niet in de regels, maar in de mentaliteit waarmee gewerkt wordt. Er waren al voldoende regels in de oude situatie, namelijk o.a. zorgplicht, informatieplicht. De mentaliteit was echter deze niet eerbiedigen. Ik wil geld "verdienen" en het maakt mij niet uit ten koste van wie of wat ik mijn geld "verdien". Het afdwingen van de regels zou dit hebben kunnen keren, maar toezichthouders, rechters, en ja hoe kan het ook anders de overheid geven heel lang niet thuis.
.
Goede voorbeelden daarbij zijn de diverse leaseproductjes van Peturr. Jarenlang werd er niet thuis gegeven als de regels moesten worden afgedwongen, allerlei lapmiddelen (o.a. Duisenbergarrest, honoreren vertragings- en intimidatietactieken tijdens processen) om de "sector" uit de wind te houden. Uiteindelijk winnen de aanhouders nu zaak na zaak omdat wel degelijk bleek dat de regels overtreden werden.
.
Hier ligt dan ook de sleutel voor het probleem. Welk systeem van regels ook wordt gehanteerd ze moeten worden gehandhaafd en de repercussies bij overtredingen moeten zwaarder zijn. Zo moet de toegang tot de rechter makkelijker gemaakt worden, moeten toezichthoudende autoriteiten toezicht houden en straffen uitdelen, en moeten ook personen verantwoordelijk gehouden kunnen worden. De sector moet de strafmaat en pakkans vrezen. Langzaam aan zal die verkeerde mentaliteit verdwijnen door simpelweg uitschakelen kwaadwillenden of de gezonde angst voor de consequenties.
.
Enneh, specifiek naar de toezichthouders... Doe nou eens gewoon je werk. Daar had al verschrikkelijk veel ellende mee voorkomen kunnen worden. Maar ja, toezicht hè, dat blijkt wel vaker niet te werken. Ook dat heeft m.i. te maken met mentaliteit, maar dat is een ander topic.

Parel van het Zuiden | 20-04-13 | 12:45

Sneu dat Verhaar GS gebruikt voor persoonlijke vetes. Ik had (zelfs) hem hoger ongeschat.

Eric Blair | 20-04-13 | 12:39

@Itzamná | 20-04-13 | 12:30
Nee, hoor het is een vorm van renteloos lenen, een term uit de zgn. bedrijfskunde.

Bakito | 20-04-13 | 12:34

Enige tussenpersoon die je nodig hebt heet accountant.

lidlbier | 20-04-13 | 12:31

@CoffeePatch | 20-04-13 | 11:30: Bijzonder he?
Rekenvergoedingen werden in de bouw afgeschaft. Offertekosten afgeschaft, omdat er bedrijven alleen maar hierom meededen met aanbestedingen. Daarnaast werd ook het werk eens verdeeld om te overleven. We noemden dit toen allemaal bouwfraude. Bij banken kan het ineens wel.

Geld vragen om een offerte uit te laten brengen, dat je moet betalen ongeacht of je het product afneemt?!?!? HALLO ?!?!? Ik ga een bank beginnen en ga alléén maar offertes uitbrengen, zonder OOIT maar de intentie te hebben daadwerkelijk een hypotheek af te sluiten.

Bubba | 20-04-13 | 12:31

Bakito | 20-04-13 | 12:26 | + -1
Kraken is ordinaire diefstal.

Maak daar een mooi tegeltje van en hang dat op je plee, naast de andere tegels van mij die je daar hebt hangen.

Kan er nog wat bij? Ik heb er ook nog waarop er iets meer geneukt wordt.

Itzamná | 20-04-13 | 12:30

@prodigy 12:23: Wat dat betreft zullen ze daar wel blij zijn met die krankzinnige Blokhypotheek. Een prima basis voor allerlei ingewikkelde en dure producten.

Muxje | 20-04-13 | 12:29

zolang je jezelf -zoals mijn zwager doet- financieel adviseur mag noemen met uitsluitend de lagere landbouwschool en één cursus bij de Amersfoortse is deze sector door en door rot. En je krijgt keurig alle papieren en vergunningen die je maar hebben wilt. Overigens is hij recent door de bank uit zijn huis gezet omdat hij zijn eigen hypotheek niet meer betalen kon... Maar adviseren dat hij kan...

jan-lul-de-behanger | 20-04-13 | 12:29

[email protected] | 20-04-13 | 12:26 En ben je wel een beetje binnengelopen nu met die vijf overlijdenspolissen?

zeg maar jansen | 20-04-13 | 12:27

Mijn broer die in een sociale werkplaats werkte - maar 'goed' genoeg was om zelfstandig te wonen - was een makkelijke prooi voor allerhande 'financiële adviseurs'. Bij zijn plotse overlijden een aantal jaren geleden, ontdekte ik dat 'financiële ADVISEURS' hem o.m. maar liefst VIJF overlijdensverzekeringen hadden aangesmeerd, een levensverzekering en een aandelenpakket waar hij maandelijks in moest storten. Nu begrijp ik hoe hij soms piepte dat hij bijna niet op vakantie kon als wij hem pestten met zijn zuinigheid. Financiële adviseurs zijn parasieten. Een betere term voor deze beroepsgroep is 'schimmel' naar mijn mening.

Ga lekker op je twitter verder zeiken

misti | 20-04-13 | 12:26

@Itzamná | 20-04-13 | 12:10
Kraken is een zuivere correctie op marktfalen. Komt geen overheid aan te pas, hetgeen vrijmetselaars als jij zou moeten aanspreken.

Een kraakpand zegt meer over de economie dan tien paupers in slecht maatpak bij Herrie Mens (zondag 10.30 uur op RTL7)

Bakito | 20-04-13 | 12:26

Net op straat geschopt door m'n baas, zie ik Rutte's indrukwekkende oproep en zet ik het op een lopen naar de kroeg, waar ik aan de bar een flatscreen tv bestel, oh ja, èn een VW Golf van 2008.

Van Duyvenbode | 20-04-13 | 12:25

Ik heb bij de Hypotheker gewerkt, en had binnen 3 maanden mijn benodigde papiertjes. Het hele vak stelt geen fuck voor, je kan inderdaad volledige adviessoftware schrijven. Zeker na de versobering van hypotheken, waardoor de constructies dermate simplistisch zijn dat een advies programmeerbaar is geworden. Maar dat willen die autoverkopers met hun spekzolen natuurlijk niet, want verder kunnen ze geen kut.

prodigy | 20-04-13 | 12:23

pe4444 | 20-04-13 | 12:19 Verhaars eigen blog en site worden niet zo veel gelezen.

zeg maar jansen | 20-04-13 | 12:20

Dat geruzie ... moet dat hier?

pe4444 | 20-04-13 | 12:19

Itzamná | 20-04-13 | 12:10 Het zijn die mensen waardoor het Koningslied al op één staat in I-tunes.

zeg maar jansen | 20-04-13 | 12:19

De Middle Man kwam ik nooit tegen. Voor mijn hypotheek gebruikte ik al in 1999 de module van Eigen Huis (een computerprogramma inderdaad), waarbij als voordeligste aanbieder een 'direct writer' eruit rolde (een internetverzekeraar die rechtstreeks werkte). Per definitie had geen enkele tussenpersoon deze specifieke aanbieder (met zero procent afsluitkosten) in portfolio. Was eerder al de deur van de aankoopmakelaar voorbij gelopen. De hypotheekaanbieder is inmiddels van de markt verdwenen omdat 99,99% van de Nederlandse huizenkopers per se een adviseur wil, en diens oordeel ook vertrouwt. Ik kan me alleen maar verbazen over zoveel naïviteit.

Jan Zand | 20-04-13 | 12:19

Alle mensen die ik ken die een verzekering hebben met behulp van een tussenpersoon betalen (fors) meer dan ik die het zelf uitzoek via vergelijking sites.

Willem van Rood | 20-04-13 | 12:18

Hypotheken: de rest van je leven de slaaf van een hoop bakstenen.

de Bree | 20-04-13 | 12:15

Kobus v/h zandpad | 20-04-13 | 12:05
Dat was einmal. En een hypotheek kon je toen zelfs zonder diploma verkopen. De eisen zijn nu anders. Voor elk deelgebied moet een adviseur nu elk jaar op herhaling voor de opleiding. En per deelgebied.
www.afm.nl/nl/professionals/afm-voor/a...

Amano | 20-04-13 | 12:14

Zo is het maar net Botte Hork, ik heb uit eigen falen meegemaakt wat zo'n tussenpersoon je aandoet. Stuk voor stuk zijn het allemaal Peter Verhaar-achtigen. Allemaal positief praten en een leeg omhulsel achterlaten als je leeggezogen bent.

Fuck de banken en de financiele sector. Als ik advies nodig heb zoek ik het wel zelf op. Laat die adviseurs en tussenpersonen maar failliet gaan en in prachtwijken wonen dan weten ze hoe de normale mens zich voelt.

Linke Soep | 20-04-13 | 12:12

@Ongeblustekalk | 20-04-13 | 12:10
Aanvulling: Voor een pand dat in Nederland staat.

Ongeblustekalk | 20-04-13 | 12:12

doskabouter | 20-04-13 | 12:08
Juist, het enige waarop we kunnen vertrouwen is dat we een keer dood gaan.
Je moet van goede bedoelingen uitgaan, maar altijd in je achterhoofd houden dat je besodemieterd kan worden.

de Bree | 20-04-13 | 12:11

Het is zo simpel. Een annuïteiten hypotheek uit Duitsland nemen. Lage rente en 30 jaar lang de rente aftrekken in Nl.
En ja, een Nederlander komt daar ook voor in aanmerking, je moet alleen de weg weten.

Ongeblustekalk | 20-04-13 | 12:10

Kaas de Vies | 20-04-13 | 12:03 | + 0
Dat kan ik wel met je eens zijn. De meeste mensen kunnen het woord 'hiepoteek' niet eens juist spellen. Moet je geen geld lenen, dus.

Die types moet je altijd doorsturen naar Bakito (koning van de kraakpanden).

Itzamná | 20-04-13 | 12:10

Boomerwoordensoep!
2 weken geleden analyseerde Schoorsteenveger de uithaal van Freek de Jonge naar de media. Hij had er het geduld voor en 'game, set en matchte' FdJ forever en met terugwerkende kracht.
*Toch de indruk heeft dat Freeks verhaal consistenter was dan deze column.*

Einde van de Domheid | 20-04-13 | 12:09

Ik vertrouw niemand meer. Ook Verhaar niet.

doskabouter | 20-04-13 | 12:08

Assurantietussenpersoon oh sorry intermediair. 2 jaar dansles en een assurantie B diploma. That's all....

Kobus v/h zandpad | 20-04-13 | 12:05

Kaas de Vies | 20-04-13 | 11:43
Meer dan de keuze aflossingsvrij of lineair of annuitair zal je al snel niet meer nodig hebben. die andere ingewikkelde hypotheekconstructies bestonden alleen bij de gratie van de hypotheekrenteaftrek. Dmv. een uitgestelde aflossing. Ze ontstonden door de bemoeienis van de overheid, het verzinnen van de hypotheekrenteaftrek.

Amano | 20-04-13 | 12:05

@Kaas de Vies | 20-04-13 | 12:03
Precies: kopen, huren of kraken.

Bakito | 20-04-13 | 12:05

@Itzamná | 20-04-13 | 11:58 | + -1 -
Ja ze veranderen steeds de regels. Goed, waar het mij om gaat dat je gewoon simpele smaken aanbied.

Kaas de Vies | 20-04-13 | 12:03

@zeg maar jansen | 20-04-13 | 11:58 | + 1 -
Nee, nu kan opeens niets meer.

Kaas de Vies | 20-04-13 | 12:02

En toch heb ik het gevoel dat relatief meer mensen geld zijn verloren bij door instellingen als Alex en Binck. Van een assurantietussenpersoon is nog nooit iemand failliet gegaan. Van Alex en Binck, met hun 'iedereen kan beleggen' reclames wel.

Begrijp me goed, tussenpersonen zijn overbodig en incompetent maar op de lijst van schuim der aarde staan brokers en banken nog ruimschoots boven deze groep.

CoJoNes | 20-04-13 | 12:01

@Mijn assurantieadviseur heeft ook mijn hypotheek gedaan. Prima kereltje. Niet dat ik niet zelf hypotheken kan vergelijken, maar hij heeft een leuke korting weten te bedingen, en nog veel belangrijker: hij wist wie hij moest bellen bij de bank. Die ging namelijk zeiken over jaarrekeningen en dat soort dingetjes toen puntje bij paaltje kwam en de hypotheek afgesloten moest worden. Ik spreek met hem trouwens vaste bedragen af, die ik pas betaal als ik op een aanbod in ga dat hij heeft geregeld. Dan weet ik dat hij voor mij werkt en niet voor zichzelf of de aanbieders.

Muxje | 20-04-13 | 12:01

Uurtarieven zijn wel degelijk beter dan werk op provisiebasis, omdat er nu transparantie ontstaat. als het al niet zo is dan gaat het snel gebeuren: standaard prijzen voor hypotheekstrajecten en andere adviesprocessen. En omdat iedere joker met een jaartje halfzacht studeren (i know, heb de hele wft riedel ook) assurantieadviseur kan worden zal er altijd plenty concurrentie zijn waardoor die prijs redelijk laag blijft. Blijft natuurlijk een feit dat voor veel mensen die adviesgesprekken zonde van hun geld zijn omdat ze het zelf ook prima kunnen uitvissen. Dan is je geld beter besteedt aan een accountant die vervolgens de ficus maximaal leegtrekt voor je.

F#ckingAwesome | 20-04-13 | 12:00

Kaas de Vies | 20-04-13 | 11:55 Probeer jij dan nu nog maar eens een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten.

zeg maar jansen | 20-04-13 | 11:58

Kaas de Vies | 20-04-13 | 11:55 | + 0
Rente is niet meer aftrekbaar sinds 2013 voor nieuwe gevallen.
Lijkt me voor de meeste mensen dus een no-go.

Itzamná | 20-04-13 | 11:58

Sommigen noemen het een tussenpersoon, anderen towerbridgen.

Kaas de Vies | 20-04-13 | 11:57

Muxje | 20-04-13 | 11:53 | + 0
Dat probleem hebben de banken al opgelost.

Ze verstrekken gewoon geen hypothecaire leningen meer, haha.

Itzamná | 20-04-13 | 11:57

Muxje | 20-04-13 | 11:53 Dat is nog steeds zo.

ZiekVanDieJankers | 20-04-13 | 11:57

frotteurist frenkie | 20-04-13 | 11:25
Dat kan al door via internet af te sluiten.

Amano | 20-04-13 | 11:56

Tussenpersonen in het algemeen zijn per definitie alleen maar op je geld uit.
Mijden dat mavovolk.

de Bree | 20-04-13 | 11:55

@Itzamná | 20-04-13 | 11:47 | + 0 -
Waarom niet, als je de risico's uitlegt. Het gaat mij erom dat er simpele smaken moeten zijn.

Als je geeneens de risico's van een aflossingsvrije hypotheek snapt... moet men misschien helemaal geen huis kopen.

Kaas de Vies | 20-04-13 | 11:55

Deze herenfittie is wat mij betreft nog veel te genuanceerd en derhalve niet echt vermakelijk.
Ronduit teleurstellend waren de links bij: 'Ook onze Alex ging helemaal los, zie hier en hier.'

Doe mij maar een stel boosaardige feeksen die mekaar ongegeneerd in de haren vliegen.

Simon de Danser | 20-04-13 | 11:53

@Itzamná 11:16: Vergeet ook de gedwongen winkelnering rond hypotheken niet. Veel banken eisen een levensverzekering bij een hypotheek, en dat je die bij hen afsluit tegen veel te hoge kosten (of mogen ze dat inmiddels niet meer?). En sommige banken eisen dat je een gewone bankrekening bij ze afsluit, je kan een hypotheek van de ING niet betalen vanaf een rekening van een andere bank.

Muxje | 20-04-13 | 11:53

We kennen allemaal de advocaten die heel veel uren schrijven maar niets presteren. Dat risico heb je ook bij hypotheekadviseurs die niet meer op provisiebasis werken, maar uren schrijven.

Maar goed, bij de AFM werken alleen maar randdebielen, dus dit viel te verwachten.

HoogToontje | 20-04-13 | 11:50

Dit soort figuren leveren, mijns inziens, geen productieve bijdrage aan onze economie danwel bnp. Het enige waar ze goed in zijn, is het herverdelen van de taart. In hun eigen voordeel en vaak ook (niet altijd!) in het voordeel van hun cliënt/patiënt. Ze maken de taart echter niet groter. Dus eigenlijk zijn het gewoon net zulke 'opvreters' als ambtenaren. Mijns inziens. (Alle ambtenaren in de reaguurderspanelen weer op het minnetje rammen, let op!)

VanBukkem | 20-04-13 | 11:50

Ik ben al 30 jaar assurantietussenpersoon. Dankzij die cowboy hypotheekadviseurs die de afgelopen 15 jaar de markt totaal hebben verziekt, zitten we nu met de scherven. Natuurlijk heb je ook onnozele kopers nodig wiens ogen groter waren dan hun portemonnee. It takes 2 to tango. Maar nu mag de klant tussen de duizend en twee duizend pleuros aftikken voor advies. Ik zou zeggen, als je het zo goed kan, doe het dan lekker zelf. PS: een assurantieadviseur is iets TOTAAL anders dan een hypotheekadviseur. Da's appels en peren vergelijken dus. Maar dat is alleen een weetje voor de minder onnozelen onder ons, die dieper in het fruitmandje kijken.

Nakketikker | 20-04-13 | 11:50

Heeft die Alex een beetje verlekkerd gekeken naar mevrouw Verhaar of zo?

zeg maar jansen | 20-04-13 | 11:47

Kaas de Vies | 20-04-13 | 11:43 | + 0
Denk dat je nu beter niet een aflossingsvrije hypotheek kunt adviseren.

Itzamná | 20-04-13 | 11:47

Tussenpersonen duiken daar op waar veel te halen valt. Dat kun je hen niet kwalijk nemen, je kunt het degenen kwalijk nemen die ervoor gezorgd hebben dat er veel te halen viel en veel te halen bleef. Tussenpersonen zijn zorgvuldig gecreëerde parasieten.

Schoorsteenveger | 20-04-13 | 11:47

Idd heel goed en terecht dat tussenpersonen hun inkomen niet meer mogen vermengen met de financiele producten die ze doorverkopen, ehh sorry, waarover ze *adviseren*.
Mijn voorspelling: Dit zal het einde worden van het beroep financieel advies voor particulieren. En daar ben ik blij om.
.
De financiele producten + wetgeving zijn nu nodeloos complex. Hierdoor wordt deze "industrie" in stand gehouden. Ze pakken net iets minder dan 100% van het belastigvoordeel van diverse regeltjes voor consument die ze adviseren en wordt zo in feite gesubsideerd door de staat. Dus door ons belastinggeld.
.
Wat het gaat worden: Wetgeving simpeler, producten simpeler, afsluiten via internet.

hotmint | 20-04-13 | 11:47

@Bakito 11:02: Kratje Schultenbrau gehaald?

Muxje | 20-04-13 | 11:46

Heeft iemand de tegenpartij eigenlijk al om een wederhoor gevraagd?

Tommygunner | 20-04-13 | 11:43

Bottomline is dat je voor bankzaken, hypotheken etc helemaal geen adviseur nodig hebt. Hou het gewoon simpel, normale consumenten hebben helemaal geen lease swap variabele beleggingsstraddle hypotheek nodig.

Aflossingsvrij, lineair of annuitair. Hoe moeilijk kan het zijn?

Kaas de Vies | 20-04-13 | 11:43

Verhaar, leer eens een keer hoe je met computers om moet gaan en gebruik een fatsoenlijke "snipping tool". (enig idee wat dat is? ik ben echt niet geïnteresseerd in de inhoud van je complete Bureaublad, daarnaast voelt dat aan als een soort onbedoelde privacy breach.

ENER-GY | 20-04-13 | 11:42

Na een persoonlijk gesprek en de Nespresso gaan we de klant niet één keer, niet twéé keer, maar als het kan dríe keer uitknijpen.
Neem banksparen of een levensverzekering. Eerst het advies: betalen. Dan als het kapitaal is opgebouwd, het advies voor aankoop van een pensioen: betalen. Dan de administratieve handeling om het pensioen te starten, uiteraard alleen mogelijk via de tussenpersoon: betalen. En reken maar dat het elke keer vele honderden euro's per 10 minuten 'werk' is. Tussenpersonen willen graag breed lachend bij u blijven incasseren. Meer is het niet.

Zoetwaterpanharing | 20-04-13 | 11:40

Er zijn zoveel mensen die een adviseur hebben gezocht voor de hypotheek die ze wilde hebben en niet voor het advies of ze het wel konden betalen. Als je voor een berg stenen bereid bent meer dan 3 ton te betalen, dan verdien je een adviseer en een dito kut bank.

toetanchamon | 20-04-13 | 11:38

-weggejorist-

Dit is de waarheid | 20-04-13 | 11:31

Bij de Rabo bedragen de kosten voor een hypotheekadvies voor een starter € 1450. Hypotheekadvies voor een ondernemer € 2250.
Daar kom je dan als potentiële klant voor de aanschaf van een duur product waar een flinke winst op wordt gemaakt voor een advies en de kassa gaat rinkelen.
Elke middenstander die bankmannetjes in de winkel krijgt of het nu is voor schoenen of een auto zou ze ook advieskosten in rekening moeten brengen.

CoffeePatch | 20-04-13 | 11:30

Peter toch,... je raaskalt. Ieder mens kan zijn of haar gelijk proberen te halen bij de rechter. En die door jou verguisde provisie? Hoe heette die ondernemer ook 'n weer die zijn bedrijf net voor die discussie verkocht? Peter toch,. Banken en verzekeraars hebben schadelijke producten op de markt gebracht en afzetkanalen gecreëerd. Kleine eenmanszaken waren dat niet Peter. Ik begrijp je wel Peter.

Arnie | 20-04-13 | 11:29

Kan ik de oud-eigenaar van de Legio Lease Winstverdriedubbelaar ook nog ergens bindend op aanspreken bij een Financieel klachteninstituut? Of mag dat plots ook niet van je beroeps aansprakelijkheidsverzekering?

El Gouda | 20-04-13 | 11:26

Alle polissen en kredieten moeten gewoon execution only kunnen worden aangeschaft. Is het hele probleem opgelosst. Enige nadeel is dat er morgen 10.000en zelfbenoemde financiele experts zich moeten melden bij de UWV, maar daar heb ik ze liever dan in functie

frotteurist frenkie | 20-04-13 | 11:25

@toetanchamon | 20-04-13 | 11:15
Wiens brood met eet, diens woord men spreekt.

BroodenSpelen | 20-04-13 | 11:20

Wat zouden sheeple zonder assurantietussenpersonen, angstig rond schuifelen in hun risicovolle weidde.

Bertus Brulbroek | 20-04-13 | 11:20

Ik ben ook opgelicht in 2009 door een tussen persoon. Ik had helaas al een contract getekend voor 125 euro per uur. Als het niet zou lukken een hypotheek te krijgen. Vreemd genoeg lukte hem het in 9 maanden tijd en na 3 verschillende offertes nog steeds niet om voor een hypotheek te gaan. (www.alfia.nl/ dit is het bedrijf waar het om gaat.) En ik stapte over naar 'de hypotheker' En deze wist binnen 2 maanden een hypotheek te regelen.
Maar ik moest natuurlijk Alfia groep wel betalen a 3000 euro. En het mooie was ik kreeg de uren specificatie te zien. Voor het versturen van post rekende ze 3 uren. En er stonden nog meer dingen op die vreemd waren. Dus ik vraag om uitleg aan alfia en heb gezegd dat ik niet akkoord ging met het aantal uren. Nooit antwoord echter 3 dagen later wel een brief van 'bos incasso' op de stoep. Of ik even binnen 7 dagen 3500 euro wilde overmaken.
Toen nogmaals om uitleg gevraagd aan de Alfia groep via een aangetekende brief. Ook hier geen antwoord op. Vervolgens heb ik een advocaat ingeschakeld.
En die kreeg direct bericht van 'das rechtsbijstand verzekering (voor bedrijven)'.
Vervolgens heeft mijn advocaat namens mij een klacht bij het 'KIFID' ingediend. En je raad natuurlijk het antwoord al, die zeiden dat mijn klacht ongegrond was. Want ze nemen het natuurlijk voor hun klant op.
Moraal van het verhaal, adviseurs zijn oplichters allemaal.

deboerenlul | 20-04-13 | 11:19

Misschien dat de AFM beter kan kijken naar de afspraken rond de absurde hoogte van de hypotheekrente die door de NL-banken met elkaar zijn afgesproken.

Zijn gewoon prijsafspraken, net als die over de te vergoeden rente en de bankkosten die je voor je kiezen krijgt als je een simpel rekeningetje hebt (uiteraard renteloos).

Dit enigszins terzijde.

Itzamná | 20-04-13 | 11:16

De Verhaar gaat zeiken over mensen die betaalt werden door de banken, wat voor klein kind ben je dan.

toetanchamon | 20-04-13 | 11:15

Ben deze week toch maar voor die nieuwe auto gegaan... maar bleek geld tekort te hebben.

Mijn nul uren contract, voor een minimaal salaris stemt weinig hoopvol. Maar dat ligt allemaal aan mij natuurlijk.

Troost J.E. | 20-04-13 | 11:12

Een assurantietussenpersoon: weer zo'n typisch voorbeeld van een overgestudeerd figuur, die bij gebrek aan een echte baan ergens onnodig tussen kruipt om mee te vreten van je noodzakelijke lasten.

Alsof we nog niet genoeg parasieten op onze bult hebben.

Pleur op, ga sloten dreggen. Straten tegelen. Doe iets nuttigs.

Tussenpersonen: onnodige overheadvergroters waardoor we onze concurrentie positie verliezen wegens veel te duur. Bedankt, tuigh!

ZKH EénOog | 20-04-13 | 11:10

Geld dat je niet hebt kun je nou eenmaal niet uitgeven. Dat begrijpen deze "volksvertegenwoordigers" in de Kamer niet.

Cacas | 20-04-13 | 11:09

wonenenhypotheek.nl Deze website is tijdelijk niet beschikbaar wegens migratie werkzaamheden.
Nou moet die van der Sluijs al verhuizen dankzij Verhaar.

CoffeePatch | 20-04-13 | 11:08

Probeert Verhaar hier een privé-fittie op te blazen tot een heus topic of begrijp ik het weer eens niet?

Sorry, dit soort geneuzel laat ik graag passeren. Next.

Reinaert | 20-04-13 | 11:07

@ZKH EénOog | 20-04-13 | 11:05
Peter gaat inderdaad nat op de eerste zin. Ik heb het daarna nog geprobeerd, maar die zin blijft terugkomen...

Tommygunner | 20-04-13 | 11:07

Hee Verhaar schrijf eens iets over de dubieuze praktijken van online brokers. Of komt het dan te dichtbij?

SharpEye | 20-04-13 | 11:06

Tussenpersonen zijn de bijl aan de wortel.

poppermotje | 20-04-13 | 11:05

"... Ik ben het helemaal eens met Rutte, we moeten eens ophouden met somberen..."

Een typische opvatting voor een stolpbewoner.

ZKH EénOog | 20-04-13 | 11:05

Mijn persoonlijke ervaring is dat je precies het tegenovergestelde moet doen van wat je wordt geadviseerd.

Botte Hork | 20-04-13 | 11:03

Tussenpersonen noemen zich adviseur maar zijn verkopers die vooral aan de eigen portemonnee denken en niet schromen financietingen te adviseren waar ze zelf de hoogste provisie voor vangen ook al is het niet het beste product voor hun onwetende klant

Ies niet graties | 20-04-13 | 11:03

-weggejorist-

DeAnaleAbortus | 20-04-13 | 11:02

De crisis is wat mij betreft voorbij, goede keuzes gemaakt en slim ingekocht. Toverwoord: durf. We gaan gouden jaren tegemoet hier. HOERA!

Bakito | 20-04-13 | 11:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken