Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVD dist Eerste Kamer. Wil nu afschaffing.

likeahalboss100.jpegGisteravond werd duidelijk dat staatssecretaris Fred Teeven (VVD) gewoon aanblijft. Dolmatov is morsdood, de carriere van Teeven springlevend. Iets met optreden en niet aftreden, of iets dergelijks. Teeven werd gesteund door PvdA, VVD, PVV, SGP en 50PLUS en dus niet door o.a. CDA, D66, SP en de groene splinterpartijen. Vooral die eerste heeft het kabinet toch wel behoorlijk hard nodig in de Eerste Kamer omdat de PvdA en VVD daar geen meerderheid hebben. Het sociaal akkoord bijvoorbeeld, grotendeels in het (korte) leven geroepen om de oppositie een beetje te kietelen. En wat dacht u van al die achterbank-affaires tussen Rutte en Van der Staaij? Bewijzen genoeg: de coalitie doet er alles aan om in het gevlei van de oppositie te geraken opdat ze voldoende steun krijgen in de Eerste Kamer. Tot gisteren. Toen stak Teeven en daarmee de coalitie een dikke vinger op in de richting van zijn belangrijkste partners in de Eerste Kamer. Oeps. Kan nog wel eens als een boomerang in je gezicht terugpatsen. En dus zegt VVD-fractieveurzitter Halve Zijlstra in de Televaag: 'Hey Eerste Kamer, fok jullie. Doe normaal wetten beoordelen op kwaliteit zoals jullie horen te doen of sterf en ga weg'. Briljant plan! Een Senaat die het land onbestuurbaar maakt, daar zit niemand op te wachten. Krijgen we straks Italiaanse danwel Amerikaanse toestanden, of een fossiele polder die het land overneemt. Wat een zooitje: Het parlement is het democratisch hart van Nederland, punt. Hoewel de Tweede Kamer ook weer niet echt goed is in het maken van wetten tegenwoordig. Remember de interventiewet..?

Reaguursels

Inloggen

Nu Mark de Neo-Liberale Oppertalibannert te maken heeft met een min of meer vijandige eerste kamer, wil één van z'n vazallen deze maar wat graag afschaffen.
Maar in de "Nacht van Wiegel" hoorde je de Neo-Liberale Taliban hier niet over.
LINK: nl.wikipedia.org/wiki/Nacht_van_Wiegel...
Gek he !?

Lenco | 20-04-13 | 09:55

diepfries..

laatmaar... | 20-04-13 | 09:40

Maar goed, als we de redenering van Zijlstra, "als een kamer haar rol niet goed uitvoert moet die weg" nou eens toepassen op de Tweede Kamer. Die hoort het volk te vertegenwoordigen en doet dat ook niet. Weg ermee dan maar?

Parel van het Zuiden | 19-04-13 | 17:08

De Eerste Kamer repareert veel ondeugdelijke wetgeving voordat het in werking gaat. En laat zich daarbij niet leiden door tweets of mediahysterie.De Tweede Kamer zou daar veel van kunnen leren.De Tweede Kamer zou wat meer moeten nadenken over de gevolgen zoals bij de aangenomen wetgeving m.b.t verplichte invoering van de zogenaamde `slimme energiemeter`die terecht door de Eerste Kamer werd weggestemd. Wetgeving die niet in het belang is van de samenleving en slecht uitvoerbaar is moet gewoon niet ingevoerd worden.Dhr Zijlstra weet dat er al veel ellende voorkomen is.En als hem welgevallige wetgeving er niet doorkomt moet hij zich niet als een slechte verliezer gedragen,geen ondemocratisch geleuter verkondigen of gewon naar Rusland verhuizen.

nadenkeniseenkunst | 19-04-13 | 16:28

Ik snap oprecht niet dat mensen deze uitspraken anti-democratisch vinden

1 De eerste kamer wordt niet direct door ons gekozen --> afschaffing zou het belang van de verkozen vertegenwoordiger dus vergroten.
2. www.eerstekamer.nl/begrip/werkwijze_ee...
Zie vooral de ambtenaren notitie.
De eerste kamer moet op basis van zelf verzamelde en opgevraagde informatie een wetsvoorstel beoordelen.

Een gemixt gezelschap van politieke voorkeuren help natuurlijk bij het onafhankelijkere beoordelen van voorstellen. Echter deze achtergrond zou niet tot geoorganiseerde oppositie van het huidige kabinet moeten leiden, (Let wel, Geoorganiseerd!)vanwege partijpolitiek.
In de laatste situatie gaat het instituut haar doel voorbij en wordt het een verlengstuk ipv een controlerend orgaan. Er wordt hier dus een goed punt gemaakt.

Poliest of Poliest | 19-04-13 | 15:35

nl.wikipedia.org/wiki/Nacht_van_Wiegel...
Een VVD-er die denkt dat hij weer gelijk heeft.
Wat een stelletje naïeve idioten zitten er in die 2de kamer met het geheugen van een goudvis...

da wizard | 19-04-13 | 14:34

Kunnen we niet gewoon een SYSTEEMHERSTEL uitvoeren en alles terug zettten naar 1983 dat ook gelijk al die domme achterhaalde wetjes van tafel zijn.

mente aperta | 19-04-13 | 13:50

Inderdaad, opdoeken dat opvanghuis voor uitgerangeerde fossiele dakloze makkelijk omkoopbare (want who cares?) belangenvertrengelende politici.

triasenergetica | 19-04-13 | 13:26

Ook al heeft hij misschien een punt, het is niet slim om dat te roepen als je er een beetje last van hebt, dat je de formatie lekker snel hebt afgerond.
En er toen achter kwam dat je geen meerderheid had in de Eerste kamer.
De meeste kabinetten zorgen ervoor dat ze dat niet gebeurt.
Het is misschien niet zoals het hoort, maar wel zoals de praktijk heeft uitgewezen.
Regeren is vooruitzien, dus nu geen huilie-huilie doen.

The_Black_Knight | 19-04-13 | 13:24

VVD + democratie gaan niet samen. What else is new.

canis lupus | 19-04-13 | 13:16

@kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:43
Ja. @Mark Smith | 19-04-13 | 10:36, @Muxje | 19-04-13 | 10:55 en @Parel van het Zuiden | 19-04-13 | 11:19 hebben gelijk.

La Vie En Rose | 19-04-13 | 13:06

Mooi. Krijgen we in ruil daarvoor dan weer een liberale partij terug die in de tweede kamer een liberale agenda voert? En niet een partij die haar economische agenda te grabbel gooit aan links en de agenda veiligheid aan een benauwde war on sex & drugs samenleving van angst, verwachtmakerij, klikkers, BOAs, verboden, religie en toezicht?

aceofspades | 19-04-13 | 13:00

Oprotten met die Halve Zijlstra,mijnheer helder en heel die VVD.

kweetitwel | 19-04-13 | 12:59

Kennelijk is "Democratie tegen europe?!? NEIN NEIN NEIN DAS IST VERBOTEN"
-
ook op GS, verboten :'(
.
Trouwens is er geen wet dat ook 'werkend' Nederland dit kabinet eruit kan zetten.. je weet wel, democratie/landverraad bestraffen.

ZiekVanDieJankers | 19-04-13 | 12:58

ben maar wat blij dat die eerste kamer er is. dat scheelt heel wat extra ellende. wetten beoordelen op kwaliteit betekent ook dat je verder moet kijken dan je neus lang is. die ouwetjes in de 1e kamer hebben NL nog wat vlees op de botten gegeven. Als we de 2e kamer hun gang laten gaan is ook he laatste beetje vlees er weer af.

Stijlloos&eigenwijs | 19-04-13 | 12:54

VVD begint het helaas echt een beetje kwijt te raken,het blijft nogmaals angstvallig stil op links!Died kijkt en ziet dat het goed is..... brrrrrr

Djenghiz_ken_net | 19-04-13 | 12:27

-weggejorist-

ZiekVanDieJankers | 19-04-13 | 12:25

het is al geruime tijd overduidelijk dat de heer Zijlstra niet al teveel op heeft met democratie, maar dit gaat wel heel ver.

barryvonbaas | 19-04-13 | 12:25

Goed plan! NU grondwetswijziging indienen, volgende week verkiezingen!

en dan zien we halve zoolstra NOOIT meer terug!

dekogelkwamvanlinks | 19-04-13 | 12:22

Herinvoering van het Feodalisme

Boze massa | 19-04-13 | 12:21

De regenten willen dictatuur. Of absolute macht

Boze massa | 19-04-13 | 12:18

@mrfreeze | 19-04-13 | 10:40
Nacht van Wiegel.
.
Wat is je punt? Dat het hypocriet van de VVD is? Nou en? Daarom heeft-ie nog wel gelijk dat er nu misbruik van wordt gemaakt.

mrfreeze | 19-04-13 | 12:17

@Der Theo | 19-04-13 | 12:06
Mwa. In Athene in het oude Griekenland, waar de democratie volgens de legende zijn oorsprong vond, was deelnemen aan de democratische processen weggelegd voor weinigen. Alleen vrije, in Athene geboren mannen mochten meedoen. Dat was minder dan een kwart van de bevolking. Blijkbaar wil de VVD terug naar die vorm van democratie.

lekkurlinx | 19-04-13 | 12:14

coalities vormen,consensus krijgen,toetsen,overleggen etc. etc.
Allemaal NL gepruts.
Eerste kamer ,provinciale staten,waterschappen en de vele praatgroepen.
Hoe wil je hier in godsnaam wetten aannemen.
Veel te veel overheid en veel te veel geouwehoer.
Daar kan heel wat bezuinigd worden.

pejoar | 19-04-13 | 12:12

-weggejorist-

Donar_Thor | 19-04-13 | 12:09

Voor mij als atheïst met agnostische trekjes is alles dat begint met Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-
Nassau, enz. enz. enz.
Allen die deze zullen zien of horen lezen, saluut!
Niet van toepassing laat dit duidelijk zijn.
En straks met ondertekening van die andere fucker evenmin.
Groom of the Stool nou... ik pas. Veel plezier gewenst.
youtube.com/watch?v=yVcyFP0oiys

Donar_Thor | 19-04-13 | 12:09

Je zou haast vergeten dat die D in VVD voor DEMOCRATIE staat.

Der Theo | 19-04-13 | 12:06

Die 1e kamer heeft natuurlijk wel het voordeel NL te beschermen tegen een eenmalige verstandsverbijstering van de kiezers. Een toekomstige dictatuur moet in ieder geval tweemaal bevestigd worden door de kiezer.

vanhetvarken | 19-04-13 | 12:03

@kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:43
Niet altijd even grondig nee. Soms gewoon snel browsen en intuïtief reaguren. En ik had mijn toeltje nog niet opnieuw geïnstalleerd. Dan was je me waarschijnlijk wel opgevallen in de hiëarchische weergave.
:)))

lekkurlinx | 19-04-13 | 11:56

Abject én infaam zeker... Maar voor de doodstraf zullen ze me toch eerst moeten vangen! Fuck politics en weg met de gevestigde orde! Ik heb gesproken!

VanBukkem | 19-04-13 | 11:54

De Eerste Kamer is er niet om de regering dwars te zitten, daar betalen we die 75 overbetaalde ambtenaren niet voor.

Gary Gunstone | 19-04-13 | 11:51

Waarom laten we onze kolonels geen regering van nationale eenheid vormen? Nu we de krijgsmacht bijna afgeschaft hebben, hebben ze toch niets beters meer te doen. Wat nu voor democratie doorgaat, kunnen we beter bij het grof vuil zetten.

Polletje Piekhaar | 19-04-13 | 11:46

"Het parlement is het democratisch hart van Nederland, punt."
Klopt. En ieder geval op dit moment bestaat het parlement uit de Eerste (senaat) en Tweede Kamer der Staten Generaal.

lekkurlinx | 19-04-13 | 11:45

@kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:43
Dacht het niet!

Tim Grimback | 19-04-13 | 11:45

Dat Halbe Zijlstra als opvolger van Rutte genoemd wordt, is zo ontzettend veelzeggend voor de politiek en het zinkende VVD-schip in het bijzonder. Nietszeggende, oersaaie druiloor.

de Voorzittert | 19-04-13 | 11:45

Daarom ook Willem 4 en Bertha 38 niet de deur uit doen, beetje extra controleren is 'n must met dit kabislet

Tim Grimback | 19-04-13 | 11:44

*zich afvraagt of reaguurders de moeite nemen andere tegels te lezen*

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:43

heel goed, sowieso beter als er gewoon ein fuhrer kommt voor ein volk.

sparkie67 | 19-04-13 | 11:38

Toch heeft hij wel een punt. Partijpolitiek hoort in de Tweede Kamer thuis. De Eerste Kamer behoort te toetsen op juridische en staatsrechtelijke aspecten. Anders maar afschaffen en die paar taken neerleggen bij de Raad van State. Scheelt nog de nodige miljoenen op jaarbasis ook...

De wandelaar | 19-04-13 | 11:32

@MarinusWA | 19-04-13 | 11:18
Waarom dan die oproep van de VVD om de Eerste Kamer af te schaffen? Zou het dan toch opportunisme zijn?

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:28

echt alles om maar aan de macht te blijven ook al weet iedereen dat dit kabinet op omvallen staat laat staan al gevallen is . bang om op de vingers getikt te worden door de eerste kamer te laf om er voor uit te komen . een echte VVD actie slaat nergens op gaat ook niet gebeuren tis het zeiken om het zeiken . oh ja zodra er verkiezingen zijn vooral op dit walgstaltige nonsociale ik trap de burger de afgrond in partijtje stemmen

rukkieduck | 19-04-13 | 11:23

Ik ben het zowaar eens:
Het is niet de taak van de eerste kamer om door te onderhandelen over een resultaat van de 2e kamer.
Dat gebeurt het laatste tijd vaak en ongegeneerd.

hotmint | 19-04-13 | 11:23

Mij lijkt het zinniger om die eerste kamer te vullen met hoogleraren staatsrecht om zo de controle op wet en regelgeving te blijven toetsen aan de grondwet.
En het partijbelang uit deze kamer te elimineren door ze geen lid van een partij te laten zijn.
Dus als je dit ambt ambieert, mag je even geen lid zijn van een partij, maar ben je het ultieme verlengstuk van de grondwet.

Welles! Nietes! | 19-04-13 | 11:22

Kan best afgeschaft worden die Eerste Kamer, hoe meer politici, hoe meer eigenbelang vanwege baantjes en andere vage verwikkelingen en verstrengelde financiële belangen.
En ook meteen het koningshuis weg aub, samen met dat gruwelijke lied.

Causa Sui | 19-04-13 | 11:20

Prima. Eerste kamer vervangen met een onafhankelijk constitutioneel hof. Elke TK oprisping kan dan langs de grondwet gelegd worden.
.
Een verdere voorwaarde. Rechters van dit hof morgen nooit in de andere twee machten actief geweest zijn of daarna worden.
.
Gaat natuurlijk nooit gebeuren. Bij de eerste toets zal een hele serie Europese verdragen linea recta de prullenbak in verdwijnen.
.
Maar het zou toch mooi zijn. Herstel van Trias Politica.

Parel van het Zuiden | 19-04-13 | 11:19

Ja daar houden VVDers van..... geen enkele controlle op hun reilen en zeilen. Vervelend al die toezicht zelfs als die er nooit echt is geweest want Banken vallen om en we zitten in deze Crisis dankzij het ontbreken van enige rem op het uitgeven en vergokken van andermans geld.

De VVD is echt de partij die om het Gooi en dat soort plaatsen hoge muren wilt met wachtorens en dan af en toe een brood over de schutting gooit voor het plebs om het te verdelen.

Afbraak zorg, afbraak rechtspraak, afbraak keniseconomie, afbraak vrijheden, afbraak alles waar jarenlang sinds de indistruele revolutie voor is gestreden.

Er deugd werkelijk geen een VVDer. GEEN EEN!

Godisvoordedomme | 19-04-13 | 11:19

@Itzamná | 19-04-13 | 11:10
Nee, dank je, je bent me iets te 'ban-gevoelig'.

necrosis | 19-04-13 | 11:19

Goed beschouwd zou je niet eens moeten willen dat de eerstekamer een coalitie meerderheid heeft, een goede wet gedegen en eerlijk in landsbelang zal nooit door oppositie weggestemd worden.
Het is diep treurig dat iemand zo dom dit soort uitspraken doet en daarbij ook nog ons land probeert te regeren.
Ze weten het niet meer maar als je niet kan stop dan er dan mee, er zijn echt anderen die de draad wel met goede bedoelingen willen oppakken.
Voor we het weten herleven de tijden van voor WO2 toen er ook een loopje met de democratie werd genomen.

gebrokenvleugel | 19-04-13 | 11:18

@kapotte_stofzuiger
Ja. Maar dat is juist een goed voorbeeld omdat Wiegel NIET toegaf aan de druk van de Tweede Kamer. Die druk vanuit de Tweede Kamer was er inderdaad toen al.

De laatste tijd heb ik nog geen senator horen klagen. Ze waaien gewoon met de wind mee.

MarinusWA | 19-04-13 | 11:18

Als je de schuld van het doden bij Teeven legt, kan je als media de wereld ALLES wijs maken.

hawie | 19-04-13 | 11:18

Als Geert dat zegt is ie een populist.

Schaamharing | 19-04-13 | 11:16

Halve Zoolstra!

eagleye | 19-04-13 | 11:15

Weet je wie ook de Eerste Kamer heeft afgeschaft?

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:13

Wat Muxje @ 10:55 e.v. zegt. Die plempt overigens wel vaker zinnige dingen.

* Muxje alvast in potlood op de shortlist voor Reaguurder v/h Jaar zet *

baba4oog | 19-04-13 | 11:12

DE eerste kamer heeft de functie van je brein na een nachte slapen, soms is het beter om dingen te overdenken alvorens ze uit te voeren, daarom houden we deze groep maar even in leven.

Mr aarsch | 19-04-13 | 11:11

@MarinusWA | 19-04-13 | 11:09
Nu?
Nacht van Wiegel.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:11

necrosis | 19-04-13 | 11:07 | + 0
Ik zoek nog wat lakeien.
Interesse?

Itzamná | 19-04-13 | 11:10

De manier waarop de Eerste kamer deze regeringsperiode functioneert is een drama. Het doel van de Eerste kamer is om aan het einde van het parlementaire traject nog eens te kijken of een wet nog wel door de beugel kan.

Van parlement.com:
... of er geen strijdigheid is met Grondwet of internationale verdragen, of de rechten van de burgers niet onevenredig worden geschaad, en of voldoende rekening is gehouden met toekomstige kosten.

Wat we nu echter hebben is een Eerste Kamer die een politiek verlengstuk van de Tweede Kamer is wat gewoon neerkomt op misbruik. Als dit de nieuwe manier van werken is dan kan de Eerste Kamer inderdaad beter opgeheven worden of nog beter: niet meer de politieke dinosauriërs van de Tweede Kamer hier laten plaatsnemen.

MarinusWA | 19-04-13 | 11:09

met de eerste kamer ook hierover beslissen?

einzelgänger | 19-04-13 | 11:08

@Itzamná | 19-04-13 | 10:59
*woehahaha*

necrosis | 19-04-13 | 11:07

Wetten komen heden ten dage uit brussel, waar de EU junta resideert. Handjevol mannetjes die zich aan niemand wat gelegen laten liggen. De TK doet al jaren niet waar de bevolking om vraagt en de problemen die we hebben zijn derhalve identiek aan die van de Belgen, de Britten en de Fransozen. De TK zit hier alleen de waan van de dag te beleven en roept sorry als de eu het excuus is. Dus de eerste kamer is onnodig. Zonder EK had de PvdA geen sabottage van de democratisch gekozen burgemeester kunnen plegen.

eastender | 19-04-13 | 11:06

@necrosis | 19-04-13 | 11:02
Politieke historie is iets moois.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:05

@JJ_PP | 19-04-13 | 11:01
De Nederlandse ziekte is formeel het investeren van grondstofbaten in welzijn i.p.v. economie. Maar dat terzijde.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 11:03

@Muxje | 19-04-13 | 10:55
Toen VVD nog samen met CDA regeerde, kregen ze wel een meerderheid in de Senaat voor een 'spoedwetje' van Donner:
www.nieuws.nl/664008
En nu VVD met PvdA regeert, gaan ze huilie doen.
*Calimero's*

necrosis | 19-04-13 | 11:02

De Nederlandse 'ziekte' is m.i. slechte kwaliteit van wetgeving die de laatste jaren door de verschillende regeringen zijn geïntroduceerd en ervoor zorgen dat bv opvolgende regeringen voornamelijk hun tijd besteden aan de rommel die hun voorgangers hebben gecreëerd. En deze 'ziekte' erft over op nieuwe regeringen. Zeg niet dat het vroeger ideaal was maar in het verleden hadden we wetten die langer meekonden en een betere kwaliteit hadden (mamoetwet, ziekefonds/particulier). Voorbeeld is bv de nieuwe 'woonwet' binnen een paar weken verschijnen er doorrekeningen die laten een aantal onbedoelde en negatieve effecten zien die de wet met zich meebrengt. Wat ook typisch is voor besturende NL politici is het negeren van adviezen van experts bij het opstellen van die wetten en eigenwijs hun eigen stompzinnige ideetjes gebruiken.

Wat van deze wetten;

- Privatisering van het OV
- OV chipkaart
- Weedpas
- P2000
- HSL
- Betuwelijn
- Ziektekostenwet
- Interventiewet

Er zijn er wel meer te bedenken, het punt is we komen hierdoor maar langzaam voorruit komen en NL steeds verder afglijdt.

JJ_PP | 19-04-13 | 11:01

het terugfluitrecht van de eerste kamer is juist bij dit kabinet een groot goed.
Zouden ze alleen maar jaknikken kun je ze net zo goed afschaffen.

jemagookniksmeer | 19-04-13 | 11:01

Tijd voor een verlicht despoot.

*Zichzelf naar voren schuiven doet*

Itzamná | 19-04-13 | 10:59

Offtopic: Jasper S. krijgt 18 jaar. Dát dan weer wel

Mien Tindraai | 19-04-13 | 10:59

@kapotte_stofzuiger 10:56: Inderdaad: laten we de houding van het VVD-smaldeel in de senaat ook niet uitvlakken.

Verder snap ik het wel: als je politici benoemt om apolitieke rollen te vervullen, wat verwacht je dan precies?

Muxje | 19-04-13 | 10:58

Alsof we de tweede kamer wel nodig hebben, tss.

Itzamná | 19-04-13 | 10:56

@Muxje | 19-04-13 | 10:55
Nacht van Wiegel.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 10:56

Afschaffen is geen oplossing, verder heeft Zijlstra gewoon gelijk. Ik ben er nog steeds voor om 1e kamerleden te verbieden er partijaffiliaties op na te houden; ze mogen onderling commissies vormen rond vakgebieden.

Deze opmerking van Zijlstra verrast me niet. Wat me wel verrast is dat hij nu pas gemaakt wordt, en door een politicus. Na die de democratie onwaardige "voor wat hoort wat"-opmerking van de 1e kamerfractie van het CDA (en van een paar andere fracties) had ik een shitstorm van columns vol verontwaardiging verwacht, van senatoren, volksvertegenwoordigers, historici en mensen met enig verstand van staatsinrichting. Het bleef echter nogal stil, helaas.

Muxje | 19-04-13 | 10:55

Halve Zijlstra is een gevaarlijk mannetje.

wateenzooitje | 19-04-13 | 10:54

Een kleinere overheid begint bovenaan, dus opdoeken die handel, alles wordt toch in de achterkamertjes voorgekookt, de eerste kamer is verworden tot koffieclub voor oude en uitgerangeerde politici die zich zonodig willen laten gelden in plaats van bijdragen aan een zo snel mogelijke uitweg uit de economische malaise.....

TinusBoterletter | 19-04-13 | 10:54

Halve Zijlstra jammert dat de coalitie geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer, maar als ik de meest recente peilingen bekijk, hebben ze ook geen meerderheid in de Tweede Kamer.
Dus Halve, trek je conclusies en schrijf nieuwe verkiezingen uit!

necrosis | 19-04-13 | 10:50

Zeg, Halve zoolstra, kijk eerst eens hoe de achterbakse Teeven van jullie zich aan de regeltjes houdt, voordat je iets over de eerste kamer zegt. Hypocrieten !!!

louis6227 | 19-04-13 | 10:49

@Spokoynoy Nochi | 19-04-13 | 10:47
Samen met Rutte teveel aan de paddo's gezeten.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 10:48

Zijlstra toch.
Een reactie als gevolg van geestelijke armoede, of gebaseerd op frustratie?
Wat een stompzinnigheid.
Wie roept deze man tot de orde?

Spokoynoy Nochi | 19-04-13 | 10:47

Ijsland heeft z'n grondwet opnieuw geschreven, in samenwerking met burger stemmen. Tevens hebben zij de hele overheidsstructuur aangepast (lees: ingekort), zijn de bankdirecteuren voor de rechter gesleept en onderzocht en hebben ze daar nu positieve inkomsten/uitgaven per jaar en 3 % stijging in economie.

Waarom kunnen we dit ook niet in Nederland toepassen? Oh en RECHTS is aan de macht in Ijsland.

LangeTijdGeleden | 19-04-13 | 10:45

De VVD in flink aan 't ruimen in opdracht van Europa.

Draghi tegen Rutte vorige week: onthou Weg met ons!

Rutte: oke!.. Weg met jullie!

Draghi: Nee! zeg mij na: Weg met ons!

Rutte: Weg met ons!

Draghi: goed zo! En nu wel goed onthouden he!

Welles! Nietes! | 19-04-13 | 10:44

Eindelijk een VVDer die wat zinnigs roept

3Xniks | 19-04-13 | 10:44

De oppositie is ook niet vies van politiek bedrijven via de eerste kamer. Onderschat Pechtold niet. Die keurt natuurlijk straks via zijn mannetjes in het parlement als eerste extra -bezuinigingen- lastenverzwaringen goed omdat a) Het is voor Europa en b) Iemand van het kabinet gaat zijn hielen likken.

blinde kip | 19-04-13 | 10:44

@VanBukkem | 19-04-13 | 10:38

Onze huidige grondwet stamt uit 1983.

omanders | 19-04-13 | 10:42

Dat sociaal akkoord kan nu al de prullenbak in.

Zoals ik van de week al zei, die huurverhogingen van Blok gaan niet lukken. Er moet dus weer een financiële tegenvaller genoteerd worden.

Die uitgestelde bezuinigingen komen wat eerder.

zeg maar jansen | 19-04-13 | 10:42

"En wat dacht u van al die achterbank-affaires tussen Rutte en Van der Staaij?"

Dat is bekend. Die rimmen elkaars anus.

Botte Hork | 19-04-13 | 10:41

@mrfreeze | 19-04-13 | 10:40
Nacht van Wiegel.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 10:41

@VanBukkem | 19-04-13 | 10:38
Of kreeg u nu de doodstraf opgelegd vanwege die abjecte mening.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 10:40

Niet afschaffen. Maar hij heeft wel gelijk dat er nu misbruik van de Eerste Kamer wordt gemaakt. Het is géén tweede Tweede Kamer!

mrfreeze | 19-04-13 | 10:40

Onze grondwet stamt uit 18nogwat. Best wel oud. Tijd voor iets nieuws lijkt mij. De stoomtrein en dergelijke zijn immers ook al vervangen door iets moderners.
Maar ik kan me voorstellen dat de dames en heren politieke baantjesjagers er anders over denken. "Een kleinere en efficiëntere overheid? Dat moeten we niet willen met z'n allen!"

VanBukkem | 19-04-13 | 10:38

Gezien het feit dat de EK niet meer dan een verlengstuk van de TK is, en geen toetsend orgaan zoals ze behoort te zijn, heeft Halve een punt. Jammer dat de dombo het op dit moment naar buiten brengt en het effect van zijn woorden door het gekozen tijdstip verloren gaat.

Mark Smith | 19-04-13 | 10:36

LOL, de VVD, die dankzij de Eerste Kamer het referendum heeft tegengehouden.
"Nacht van Wiegel", voor de jongere reaguurders.

kapotte_stofzuiger | 19-04-13 | 10:35

Als Rutte nou afschaft (en nog meer overbodigs), schaffen wij aan! Deal?

Godsammekraken | 19-04-13 | 10:35

Een Constitutioneel Hof dat nieuwe wetgeving aan de grondwet toetst zou veel beter zijn, ware het niet dat onze grondwet wegleest als 'Animal Farm', waarin wij 'behandeld' worden en het woord 'Burger' niet eens voorkomt.

tipo | 19-04-13 | 10:34

Halve Zoolstra waarschuwt nog één keer!

fuckje | 19-04-13 | 10:34

Lekker om je heen schreeuwen dat het politieke systeem niet functioneert. En het vervolgens vreemd vinden dat de burger geen vertrouwen meer heeft in de politiek en de opkomst bij verkiezingen zo laag is.

P.A. van der Werff | 19-04-13 | 10:33

De 2de kamer leeft bij de waan van de dag, zonder de eerste kamer zou dat nog veel erger zijn.

Peilstok | 19-04-13 | 10:32

Alles voor de zetels!

Welles! Nietes! | 19-04-13 | 10:31

Geweldig plan van een partij die Democratie in haar naam heeft. Gewoon iedereen die het niet met je eens is afschaffen, verbieden of gewoon in een cel zelfmoord laten plegen.

Fred Janssen | 19-04-13 | 10:31

We heffen ook de tweede kamer op.
Scheelt veel ergernis.

ZDEV | 19-04-13 | 10:31

We hebben nu Nederlandse toestanden, dat is net zo erg als Italiaanse of Amerikaanse toestanden.

He pik | 19-04-13 | 10:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken