Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks Zeeland snapt grenspolitiek niet

belgenverkeersbord.jpg Nederland is al een week chagrijnig omdat we binnenkort voor een tolvignet moeten lappen als we door België heen richting Franse camping willen. Maar GroenLinks Zeeland SLAAT TERUG. Nederlanders tol lappen in België? Ha, dan Belgen ook dokken als ze Zeeuws-Vlaanderen binnen rijden. Met de opbrengsten moeten Zeeuws-Vlamingen gecompenseerd worden die hun eigen hoekje Nederland anders niet meer gratis uit kunnen (want tolvignet als ze door België gaan, en lappen voor de Westerscheldetunnel als ze via NL rijden). Slecht voorstel van GroenLinks. Het zal de verhoudingen met de Zuiderburen nog verder op scherp zetten. Het Belgische tolplan is namelijk een wraakoefening. Voor Nederland, dat aan België een falende Fyra opdringt. Voor Nederland, dat de Hedwigepolder niet blank wil zetten en de Schelde niet uitdiept. Voor Nederland, dat na decennia gedoogbeleid ineens coffeeshops in grensgebieden dicht gooit en daarmee de handel & overlast bij de Belgen over de grens kiepert. De Belgen zijn ons gewoon beu. En terecht. Daarnaast is België één groot doorreisland met hele beroerde, slecht verlichte wegen waar jaarlijks zevenendertig miljoen doden vallen, dus het is helemaal niet raar dat de Belgen wat extra geld op willen halen om af en toe een gat in de weg mee te kunnen dichtmetselen. Moet GroenLinks trouwens vanuit milieuoogpunt niet gewoon blij zijn met de maatregel? Als er extra betaald moet worden, gaan mensen volgens hun logica toch altijd alternatieve vervoerswijzen zoals de trein of carpoolen overwegen? Mmmhh? Maar hoe dan ook: tol heffen voor Belgen die Zeeland binnenrijden is eigenlijk een soort oorlogsverklaring. Of GroenLinks haar politiek amateurisme dus svp even in eigen huis wil houden, dan blijft het voor iedereen leuk.

Reaguursels

Inloggen

bruine kikker | 17-04-13 | 23:22
Uitbaggeren NL deel wordt ook door NL gedaan, natuurcompensatie idem. Kost NL minimaal 0,3mrd. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/08/... (zie m'n reacties en links daar, ps rekenkamer nl heeft ook rapport en er zijn overzichten dat alternatieve natuur ons wel n 1 mrd kan kosten. Over zeilboten staat in splitsingsakte NL&Vl. Google eens voor je bijdehand doet.

ps Verkleinwoordjes tonen vooral aan dat je slecht argumenteert.

seven | 19-04-13 | 00:30

Tja, tol heffen op die Belgen in Zeeuws vlaanderen is geen goed idee, want dan komen ze niet meer naar onze supermarkten en bouwmarkten om goedkoop Nederlandsche goederen in te slaan. Een beter idee is alle Belgische grensarbeiders eruit gooien (circa 20000) en de Nederlanders terug uit Belgie halen (circa 5000). Dan leren ze zulke grapjes snel genoeg af. Of we kunnen ook nog dreigen uit de EU te stappen, aangezien lidmaatschap voor vrij verkeer van goederen, kapitaal en personen dan toch niet meer geldt. Belgie kan wel klagen dat het een doorreisland is, maar dat heeft ze wel mooi die geldverslindende EU opgelevert, waar Belgie zich mee verrijkt over de ruggen van alle EU burgers buiten Belgie.

M.Rothbard | 17-04-13 | 23:36

seven 11.36: De Westerschelde is al door NL uitgediept, zeg je? Ben je daar zo zeker van? Heeft België dat toevallig niet betaald en werd het werk niet uitgevoerd door Belgische baggeraars?
Waar staat trouwens in dat verdrag dat het baggeren alleen ten behoeve van zeilschepen zou zijn? Daarbij komt ook nog een keer dat NL de natuurlijke weg van Antwerpen naar de zee heeft afgesneden door het afsluiten van de Oosterschelde dmv de Kreekrakdam. Dat mochten ze, als de Westerschelde dan maar open bleef, dus, en er een verbinding met de Rijn zou open blijven.
Dat verder NL de baas wil spelen over de Westerschelde is ook niet eerlijk want ze hebben de zuideroever indertijd (1604) wederrechtelijk met geweld bezet.
Dat heeft een zekere "Maurice de l'Orange" gedaan met zijn Duitse en Schotse huurlingen. Dus seventje, even dimmen aub.

bruine kikker | 17-04-13 | 23:22

“Voor Nederland, dat na decennia gedoogbeleid ineens coffeeshops in grensgebieden dicht gooit en daarmee de handel & overlast bij de Belgen over de grens kiepert.” Nee Rossem, dit is mede gedaan op door onderhandelingen met België die het niet leuk vonden dat belgen hier aan drugs konden komen.

Beetje raar dat als GroenLinks eens met een goed voorstel komt het word afgekraakt. Sterker nog laten we dat inderdaad maar invoeren zeker in alle grensprovincies dan de kosten 200% van de kosten van het Belgische tolvignet maken. Dat geld vervolgens gebruiken om de Nederlandse burgers zo 'subsidie' te geven op het Belgische tolvignet.

Als wij voor hun wegen moeten betalen moeten zei voor onze wegen betalen. Lijkt me redelijk eerlijk. Beter is natuurlijk om het helemaal niet te doen tenslotte hoeven de belgen hier ook niet te betalen. Het is dus puur een vorm van burgertje (ban ander land dan nu) nog wat verder uitpersen. Dat waar onze eigen overheid ook zo goed in is.. Of eigenlijk nog veel beter want al bij al perst de Belgische overheid hun burgers lang niet zo erg uit.

DerUnterMensch | 17-04-13 | 21:24

Eigenlijk best logisch van de Belgen om het vrachtverkeer vanuit (de haven van) Rotterdam naar het zuiden te belasten en daarmee de haven van Antwerpen te bevoordelen. Wij maken daarbij gebruik van de door hen onderhouden wegen.

Des te logischer zou het dan ook zijn wanneer wij na het (voor hun) uitbaggeren van de Westerschelde ook al deze kosten zullen doorbelasten aan al het (varende) vrachtverkeer van en naar Antwerpen.

Ven1V1d1V1c1 | 17-04-13 | 17:43

Voor Nederland, dat de Hedwigepolder niet blank wil zetten en de Schelde niet uitdiept.
.
Wat is hier in fucksnaam mis mee? Laat ze gvd zelf eens het equivalent van de nieuwe waterweg graven! Ipv dat eeuwige calimero complex dat wij Antwerpen afknijpen. Stelletje initiatiefloze reserve-nederlanders :-)

Gen. Maximus | 17-04-13 | 16:09

Met het uitdiepen van de Westerschelde is er ook een tunnel gekomen. De maximale diepte van de vaargeul is bereikt omdat een metertje daaronder een tunnel ligt. Daarmee is de haven van Antwerpen definitief afgesloten voor de grote containerschepen die wel aan de 2e Maasvlakte kunnen lossen. De belgen hebben niet opgelet en zichzelf opgesloten. Opnieuw uitdiepen gaat niet meer omdat niemand die tunnel nog een keer gaat betalen.

Handboek | 17-04-13 | 15:56

Tanken in Nederland staat toch ook gelijk aan tol betalen? Wat is het verschil?

tompending | 17-04-13 | 15:14

Belachelijk idee van de Belgen. Als de Belgische overheid wat beter op de uitgaven zou letten, zoals in Nederland, was dit niet nodig. Nu moeten buitenlanders betalen voor het slechte Belgische beleid.

Zyprexa20mg | 17-04-13 | 14:09

Waren belgen niet gewoon terroristen die een eigen staat nastreefden? Leger er op af, en terug pakken dat ongeregeld zooitje! Orde en structuur brengen naar de natives.

deuZigeZelluf | 17-04-13 | 13:50

Gewoon de tiendaagse veldtocht herhalen. En deze keer niet inbinden onder Franse druk.

Willem VanDer Decken | 17-04-13 | 13:32

Historisch gezien zijn socialisten altijd de initiator van oorlogen.

Andre1972 | 17-04-13 | 13:27

Doen! Er komen heel wat Belgen naar Zeeland om te duiken, en ze zijn niet allemaal even netjes en vriendelijk.

WieIsDeChef | 17-04-13 | 13:18

Slechte verlichte autobanen? Belgie was de eerste die bijna alle autobanen van een volledige, uitgebreide verlichting voorzag omdat Europa dit had bepaald. Kort geleden hebben ze besloten om die verlichting weer deel uit te zetten.

Bytemaster | 17-04-13 | 13:05

Van Rossem, België wil dat vignet bovenal heffen voor vrachtverkeer wat hun land doorkruist (NL <> FR etc) dus niet zozeer specifiek voor Nederland. Je artikel slaat dus helemaal nergens op.

dutchbasterd | 17-04-13 | 12:52

Kanaal Terneuzen / Gent ook meteen een ketting leggen op de grens.
Als ze willen cashen, gewoon dat maut systeem van die duitsers invoeren voor vrachtverkeer. * klaar *

Stefannn | 17-04-13 | 12:51

De Westerschelde is verdiept, dat project is verleden jaar afgerond.
Maar ik vind dat het tijd is dat wij tol gaan heffen op alle schepen die de haven van Antwerpen aandoen. Gewoon keihard betalen per ton. Dat vodje uit de 19e eeuw dat we ooit onder dwang van de IJzeren Rijn hebben moeten tekenen heeft tegenwoordig geen waarde meer.
Dus gewoon laten betalen die Belgen, al was het alleen maar voor de handel die de haven van Rotterdam misloopt. De Westerschelde afdammen zou ook een optie zijn, een inlandig zeehaven is toch al een volslagen bezopen concept, maar afdammen betekent natuurlijk ook dat de vissers van oa Breskens thuis op de bank zullen moeten blijven zitten.

oranjeblanjeblue | 17-04-13 | 12:40

Het lijkt me dat dit in strijd is met artikel 6 lid 1 Richtlijn 2004/38 EG. Al ben ik absoluut geen expert op het gebied van het EU-Recht.

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriSer...

De voorgestelde maatregel is sowieso in strijd met de strekking van al het vrije verkeer.

Lord Sandwich | 17-04-13 | 12:09

denoorman | 17-04-13 | 11:53 |
Het simpele feit dat landjes mekaar pesten met tolheffingen geeft aan dat al die verheven ideeën over een verenigd Europa op luchtfietserij berusten, en dat politieke partijen als GroenLinks óók met het grootste gemak, als ze mooi weer moeten spelen, op die grenzeloze luchtfietsen springen, terwijl ze eigenlijk niks liever doen dan grenzen trekken. Máxima moet Argentijnse koeienstront in haar ogen hebben als ze de nederlandse identiteit niet kan vinden. Die zit diep geworteld, ook bij luchtfietsers met grensoverschrijdende idealen.

Schoorsteenveger | 17-04-13 | 12:08

Belgische maat van me betaald 226 euro PER JAAR voor zijn 1.6 DIESEL voor zijn Peugeot 207 uit 2003. Ik betaal 114 euro PER KWARTAAL voor mijn 1.2 BENZINE auto uit 2002. Tevens betalen de NL'ers ook nog eens de hoofdprijs van benzine procentueel gezien in Europa.

En de Belgische overheid klagen dat ze te weinig wegenbelasting binnen krijgen?!

LangeTijdGeleden | 17-04-13 | 12:04

Belgische wegen slecht verlicht? Da's zo ongeveer het enige dat er wel goed aan is (maar dan natuurlijk weer overdaad). Eerlijk gezegd vraag ik me af in welke mate zo'n vignet voor alléén niet-Belgen de vrijheid van goederen en personen hindert, dan mag de EU zich er namelijk mee bemoeien en is het vlot afgelopen met die onzin (dit i.t.t tot Franse tolwegen, waar iedereen, ook en juist Fransen, betalen moet).

Mierenneuqert | 17-04-13 | 11:58

Beter idee is wellicht, verplicht vignet voor Groen-linksers die uberhaupt in zeeland willen vertoeven, ofwel zich ermee willen bemoeien. In Zeeuws-Vlaanderen krijg je zo een stevige ploeg bij elkaar die groen-linksers buiten de provincie- grenzen wil verhuizen, for free, en wel allemaal.

kopje | 17-04-13 | 11:55

@denoorman | 17-04-13 | 11:53
Alsof de EU zich bezighoudt met nuttige zaken.

rara | 17-04-13 | 11:55

It's 1830 all over again.

rara | 17-04-13 | 11:54

Kunnen we binnen europa niet alle tol afschaffen. Het is toch belachelijk dat je in de helft van de landen tol moet betalen en in de andere helft niet. allemaal overlast en burocratie, afschafffen die onzin op europees nivo graag

denoorman | 17-04-13 | 11:53

Enge mensen daar bij groen links.
Uit de hand gelopen milieuclubje.
Intussen claimen zij een soort van monopolie op de natuur.
Enge mensen daar bij groen links.

luto | 17-04-13 | 11:52

En dan doet Brussel de Zeeuws Vlaanderse en Belgische kant subsidieren!Tenminste neem aan dat er ter compromis een echt Nederlands/Brussels poldermodelletje voortvloeit [email protected] you? pardon?waarom niet meteen naar de USA dan als we het dan toch goed willen doen ,als we nog even wachten anders maar naar Sjanghai

Djenghiz_ken_net | 17-04-13 | 11:52

Weer een reden om Belgie (het NL talige deel althans) te annexeren en alles onder Brussel door te schuiven naar Frankrijk.
Voordelen:
- betere humoristische tv
- beter weerbericht
- tol is broekzakvestzak, dus afschaffen
- betere frieten
- betere chocola
- beter en veel meer bier
- land boven NAP

Sunabalk | 17-04-13 | 11:52

Symboolpolitiek. Ik woon in Zeeuwsch-Vlaanderen, en ik betaal liever dat tolvignet van België dan tol voor de westerscheldetunnel.

Scaldis | 17-04-13 | 11:51

Gewoon dreigen dat Frans Bauer nóg vaker in België gaat optreden. Dat zal ze leren...

Rico Tampeloerus | 17-04-13 | 11:51


Gewoon tolhuisjes bouwen in de Schelde en elk schip wat langs de ketting wil richting Antwerpen gaat een vast bedrag betalen plus een tonnage heffing. Dat raakt de Belgen precies daar waar het pijn doet.

Gary Gunstone | 17-04-13 | 11:47

Slag bij Nieuwpoort overdoen, nu!

Petrus de Rewa | 17-04-13 | 11:46

Overigens heeft GL één zetel in de Zeeuwse ps. Dus dit is voornamelijk een debat voor de bühne. Een beetje vergelijkbaar met een debat over zoiets als het Marokkanenprobleem.

fredflange | 17-04-13 | 11:41

Laten we nu niet een gemarginaliseerde partij ons beeld in het buitenland laten bepalen. Onze buitenlandse reputatie, daar was GL altijd zo bang voor, toch?

Petrus de Rewa | 17-04-13 | 11:36

Westerschelde is al door NL uitgediept. Zal over decennia de boeken ingaan als de grootste fout van NL. Eeuwenoud verdrag gaat over Schelde bevaarbaar houden voor zeilschepen met geringe diepte, niet d emega zeecontainervaart, maar goed NL deed lief tegen België en de EU en begon een mega uitbagger-exercitie. Een exercitie waarvoor ook nog door Belgische&NL milieuclubs natuurcompensatie (Polders verzuipen) wordt geëist en ervoor zal zorgen dat Rotterdam qa haven niet meer de enige logische keuze voor oa Duitsland is om goederen te im & exporteren. Daarom is de EU er ook voor, zodat door de rest van Europa Antwerpen&Rotterdam strak handig tegen elkaar kunnen worden uitgespeeld.

seven | 17-04-13 | 11:36

Frietvet op de golven gooien, dat helpt.

Petrus de Rewa | 17-04-13 | 11:34

Kijk anders de laatste verkiezingsuitslag even, Groenliegt komt amper voor in Zeeland:
www.nu.nl/tk2012.html
Dus boeie.

Cuyahoga | 17-04-13 | 11:33

James Lastig | 17-04-13 | 11:28 | + 0 -
Je kan in de hele EU met een debit card je peut afrekenen behalve in België.

Feynman | 17-04-13 | 11:33

Ik ben het met GL eens. Gewoon ook geld aan buitenlanders vragen als ze gebruik maken van onze wegen.

El Vato loco | 17-04-13 | 11:31

Als die groenlinkse eikels dit doorzetten is de economie van Zeeuws-Vlaanderen helemaal naar de kloten.

Ze leven hier in Zeeuws-Vlaanderen van de Belgen.
Ik weet het want ik woon in Sluis, aan de grens en alle middenstand is hier afhankelijk van de Belgen.
(meer dan 2 miljoen Belgen per jaar komen hier geld uitgeven)Als die moeten betalen om hier met hun auto te mogen komen is het finito Zeeuws-Vlaanderen.

De Boodschapper | 17-04-13 | 11:29

En dit is een van de redenen waarom er meer macht naar Brussel moet..............

ITEACHYOU | 17-04-13 | 11:28

Feynman | 17-04-13 | 11:25
Een credit card is in heel de wereld een normaal verschijnsel.
Alleen in NL vinden ze natuurlijk dat zoiets niet handig is.

Dus dan moet je niet zeiken dat je in België (of een willekeurig ander buitenland) bij voorkeur met een credit card moet betalen.

James Lastig | 17-04-13 | 11:28

België, who gives a fuck.
Aardige mensen, begrijp mij niet verkeerd, maar voor de rest?
Patat en mosselen, en als toeristische hoofdattractie een pissende dwerg.
Geen wonder dat de EU daar zetelt.

Spokoynoy Nochi | 17-04-13 | 11:28

Gelukkig hebben we de EU consensus welke ons vrede en veiligheid heeft gebracht.

trippert | 17-04-13 | 11:28

@selxi, als je dringend moet tanken in België kun je het beste van de snelweg afgaan. Langs de vele lintbebouwingswegen zijn meestal genoeg onbemande benzinepompen waar je met je bankpas kunt betalen.

fredflange | 17-04-13 | 11:28

Tuurlijk ... het geld dat ze van de Belgen gaan innen geven ze ter compensatie aan de Zeeuwen die door België rijden.

Als je dat gelooft ben je wel heel naïef.

James Lastig | 17-04-13 | 11:25

selxi | 17-04-13 | 11:23 | + 0 -
Of dat je bij zo`n onbemande 24 uurs pomp met je pinpas kan betalen in plaats van dat inteelt bankcontact product die alleen Belgische rekeninghouders en creditcard accepteert. Ik ga België alleen in met een Jerrycan peut, contant geld en een creditcard. Alsof je een fucking derde wereld land in rijdt.

Feynman | 17-04-13 | 11:25

De Westerschelde is jaren geleden al uitgebaggerd.

fredflange | 17-04-13 | 11:25

@Joris, stom van mezelf wegens geen geduld. Sorry.

selxi | 17-04-13 | 11:24

Strak plan best wel! Eigenlijk zouden ze t moeten invoeren, maar dan wel vanaf marokko zeg maar. Gelijk nog een probleem opgelost ;-)

dani7902 | 17-04-13 | 11:24

-weggejorist-

selxi | 17-04-13 | 11:23

Ik zou graag zien dat Belgie eens een aantal fatsoenlijke 24 uurs benzinepompen aan de snelweg plaatst en ik zodoende niet als ik vanuit Brugge rij, red ik Antwerpen wel of red ik Antwerpen niet hardop afvraag, terwijl ik een x aantal voertuigen met Nederlands kenteken langs de snelweg ziet staan.

selxi | 17-04-13 | 11:23

Goed voor de verkeerveiligheid, zo`n voorruit volgeplakt met allerlei verschillende tolvignetjes en taxdiscs. Lekker vrij verkeer van goederen. Vooral als het onze goederen en gelden naar het Zuiden zijn. Als we zelfs naar de zon willen mogen we nogmaals de portemonnee trekken.

Gelukkig zijn het nog stickers. Zelf wilde we in Nederland allerlei rare kastjes invoeren. Duitsland deed het al voor vrachtwagens die allemaal een digitaal kastje kregen. Ongehinderd door enige Europese eenwording lekker ieder land hun eigen falende OV chipkaart unit in je 12 volt aansteker van je auto moeten prikken. Leuk zo`n spaghetti op het dashboard.

Kunnen we in de EU nu echt niet met elkaar afspreken dat iedereen alleen in het thuisland wegenbelasting betaald? In Nederland betalen we zelfs een keer of vijf wat aan wegen besteed wordt. Het overgrote deel van de wegenbelasting verdwijnt in de algemene middelen.

Het ergste vind ik nog wel, dat door al die losse tol projectjes hele volksstammen werk krijgen, waar niemand iets aan heeft. Die tolvignetten moeten verkocht worden, bedacht worden, geteld worden. Er moet beleid en een ontwerp komen, het moet geëvalueerd worden. Ik zie alle zinloze krijtstreeppakjes weer paraderen en interessant lopen doen.

Vervolgens is de enige man of vrouw die wel aan het wegdek werkt onderbetaald en mag levensgevaarlijk gaan proberen een rijbaan te vervangen terwijl de politie te lui is om ALTIJD te flitsen waar wegwerkers daadwerkelijk aan de andere kant van een dom plastic zinloos pionnetje staan. Koos Spee staat liever op locaties waar hij meer kan graaien. Fuck fietsers, voetgangers en wegwerkers.

Zinloos omdat zo`n pionnetje een Fiat 500 al niet tot stilstand kan brengen.

Feynman | 17-04-13 | 11:22

Gewoon dat achterlijke deeltje Nederland aan België schenken. Opgelost.

Mark Smith | 17-04-13 | 11:19

Groenlinks die keihard opkomt voor de belangen van de automobilist.
Beetje alsof Dierenpoes gaat zeggen dat er niets mis is met bontjassen.

Eric Blair | 17-04-13 | 11:19

Wie gaat er nu nog serieus in op de plannen van GL?

rara | 17-04-13 | 11:19

Zo lewis, dat is een recordje denk ik.

ITEACHYOU | 17-04-13 | 11:18

GL zijn toch zulke knuffelaars normaalgesproken. Maar eigen volk, de Vlamingen zijn bijna Nederlanders, wijzen ze af.

Watapatja | 17-04-13 | 11:18

We kunnen ook van iedereen in Zeeuws Vlaanderen het rijbewijs afpakken. 90% kan vanwege leeftijd of geloofsovertuiging toch niet rijden.

P.A. van der Werff | 17-04-13 | 11:17

Westerschelde ook dichtgooien.
We zullen ze krijgen die frietvreters.

Frietje_Oorlog | 17-04-13 | 11:16

Die belgen net zolang laten betalen tot ze met een harde G 'Godverdomme" zeggen.

SharpEye | 17-04-13 | 11:15

-weggejorist en opgerot-

Lewis | 17-04-13 | 11:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken