Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GS WoningWatch: verkoop nieuwbouw total loss

stokkfoto.png SOS. Het grote schip der Nederlandse huizenmarkt is nog altijd zinkende en niemand doet er wat aan. De paus niet, de koning niet en MinWonen Stef Blok uiteraard ook niet. Het nieuwste nieuws: het gaat nog heel erg veel slechter met de verkoop van nieuwbouwwoningen dan Jan en Alleman al dacht. Afgelopen jaar is er slechts een anjer-verschralende aantal nieuwe woningen verkocht: nauwelijks 14.000. Dat aantal is het kleinst sinds 1950. Voor volgend jaar verwachten de huizenbouwers en projectmensen een nog lagere verkoop van om en nabij de 10.000 nieuwe woningen. Welk een drama, kommer ende kwel. Terwijl DNB-überlord Klaas Knot zojuist nog beweerde dat het woonakkoord erg belangrijk is om de woningmarkt er bovenop te krijgen zeggen de mensen die wél met hun bouwhelmen op en staalneuzen aan in de bouwputten staan het volgende over het in elkaar gehaaste prutsakkoord van MinWonen Stef Blok: 'het in elkaar gehaaste prutsakkoord is volkomen, totaal en compleet ruk. Corporaties kunnen niet meer investeren en starters krijgen hun financiering niet rond. Blok wil woningcoïtus maar zijn heipaal is slap en het cement is week, en daardoor komen we nooit tot nieuw leven'. Wat nu, hoe nu verder? Extragratis tips van ons roze huizenmarkt-connaisseurs aan de nieuwbouwbouwers: laat u voor een paar honderd piek oplichten voor de Funda Open Dag, zet een fijne fotomevrouw in bij de verkoop van uw woning en/of geef gratis een gloednieuwe Ferrari weg. Alles voor de verkoop!

Reaguursels

Inloggen

Tsja gut, buiten het feit van het Kontneukakkoord wat door bepaalde partijen even snel hardwerkend nederland door de strot geduwd moest worden met als voornaamste onderdelen; meer belasting, meer belasting en niet te vergeten meer belasting waaronder ook een Afgunst Tax en verdere symboolpolitiek. Beleid doen we even niet aan. Alleen ons eigenste stokpaardjes en grote eigenste gelijk doordrammen.

Wat is die Wilders toch een populist hé, "goed volk" doet daar toch echt niet aan heur, wat denkt u wel, klootjesvolk !!

Men kan zich afvragen hoe het kan zijn dat je aan de ene kant van de grens een huis kunt kopen voor een 40 a 50% lagere prijs met een werkloosheid van een 3 a 4 % en aan de andere kant van de grens dus een veel hogere huizenprijs met een gemiddelde werkloosheid in het hele land van 7.7% met een 9,7 % in grensgebieden.
Dit doet toch vragen rijzen neem ik toch zo aan.

Om vervolgens berichten te moeten lezen als dit. De Linksche Kerk mag zichzelf een paar keer op de eigen schouders kloppen voor een Job Well Done. De economie is goed verneukt.
Vooral doorgaan met blaten over Schaliegas/gas/kernenergie en vooral doorgaan met bakken soepsidie pleuren in Linksche Hobby's als "duurzame energie" met de wanstaltige windmolentjes die vooral draaien op soepsidie waarvan een ieder met een zakjapanner kan berekenen dat dezen never en nooit ook maar echt een concrete bijdrage kunnen leveren.
"ontwikkelingshulp" wat toch echt moet (om de zieligheidsindustrie overeind te houden) etc.

said_fred | 15-03-13 | 01:12

Weg met die nieuwbouw! Zonde van de weilanden en er zijn genoeg bestaande woningen.

Johnny Mieremet | 14-03-13 | 23:26

Zolang het salaris van de geweaune man bevroren blijft zullen de prijzen blijven dalen.
Zeker na de klap van de Euro-wisseltruuk waarvan we nu pas echt de gevolgen gaan ondervinden.

oplichter | 14-03-13 | 21:08

Sinds de tweede wereldoorlog is er nog nooit zo'n falende pruts kabinet geweest. De domme beslissingen zijn van zo'n amateuristische niveau dat het land hier veel schade van heeft ondervonden. Het is nog lang niet over, zolang deze niet capabelen aan het roer staan brokkelt het eens zo trotse Nederland helemaal af, negatief jazeker, maar zo is het.

lanexxx | 14-03-13 | 20:50

Bouwbedrijven hier in de buurt die nog wat kunnen/mogen bouwen zijn ook zo slim om gedurende de bouw de prijs van onverkochten woningen gewoon te verhogen hoor. Dus de huizenprijs gaat 1% per maand omlaag en zij verhogen met 1% per maand.

Andersom dag | 14-03-13 | 19:33

MarcS | 14-03-13 | 15:01
Kut voor je jongen. Maar 1 ding. Mocht het echt uit de klauwen lopen en zaken niet meer te betalen zijn. Neem je gezin pak een vliegtuig, zorg voor wat geld op zak. En laat de hele kutzooi hier het zelf maar uitzoeken. Brazilie is zat te doen, zelf Argentinie. Maar laat je hier zeker niet knechten door schulden voor de rest van je leven. Die hut kopen is jouw fout. Die hut behouden is zaak van de overheid dmv een gezonde economie. Maar ja, de overheid maakt zich meer druk om de gezondheid van banken in binnen en buitenland.

Smarties | 14-03-13 | 19:12

steven paul | 14-03-13 | 14:52
Dat wist ik niet. Maar waarom de woningmarkt naar de klote is komt door jouw reaguursel bij mij de teller op 4 te staan.
1) De grond. Ooit heeft een malloot (dacht pronk) bedacht dat 13 procent van Nederland bebouwd mag. Een vast gegeven (13) bij een groeiende bevolking voornamelijk door import. Alsof je een literfles kunt vullen met 1,5 liter.
2) Het verschil tussen grond voor bebouwing of grond zonder bebouwing. Speculanten en gemeenten fappen nog dagelijks over deze economische(=lees staatgestuurde ) wet.
3) Banken die allerlei onzinnige constructies bedenken om hypotheken aan de man te brengen. HRA misbruikend maar ook overheid ook weer hier bij betrokken, vanwege dat misbaksel van een wet uit 82. (= jouw draad. Vermogensbelasting omdat je geen huur betaald. Welke KK gek bedenkt dat? Hoeveel aanslagen hebben zwervers dan al niet ontvangen vanwege het geen huur betalen?
4) De bouw. Er zijn zat woningsystemen op de markt met een betere kwaliteit dan de reguliere bouw en veel goedkoper want minder arbeidskoaten. Men begint er niet aan. Want het steentjes op elkaar metselen uit het jaar 700 is nog zo modern. (leg daar de ICT branche is naast hoe deze is veranderd in 50 jaar?)Bouwvakkers kun je niet vragen om loonsverlaging. Want deze bouwvakker heeft dezelfde lasten van onze overheid als ons. Het enige wat zij kunnen aanpassen is hun arbeidproductiviteit, om het salaris te rechtvaardigen. Helaas zijn ze daar weer afhankelijk van de grote jongens in de bouw, die bepalen wat wel en niet kan. Zoals een Brinkman en nu weer verhagen. Weer die klote politiek! Om bom op buitenhof is een zegen voor de rest van het land. Of voor mijn part 125 jaar recess

Smarties | 14-03-13 | 18:56

wat is het probleem nu eigenlijk ?

gemeenten die denken dat grond 400-600 euro/m2 opbrengt, die denken dat de grondprijs wel kan stijgen maar nooit meer kan en mag dalen ?
(ingekocht als landbouwgrond á 5 euro de meter)
een gemeente als Almere die tot 2008 32 miljoen euro per jaar verdiende op grondexploitatie ? (lees: grondspeculatie c.q. burgers een poot uitdraaien)
rijtjeshuizen die max. 130.000 euro moeten kosten aanbieden voor 270.000 en dan vreemd opkijken als niemand ze koopt ?

nee, eerst verdienen landelijke overheid (BTW, overdrachtbelasting), gemeenten (leges, WOZ, grondspeculatie), notarissen (goud geld verdienend met het uit een textverwerker printen van een standaard contract), makelaars (1.5% voor amper iets doen), grondspeculanten (inkoop 5 euro, verkoop 400) allemaal goud geld, geld dat uit een piramide-systeem kwam dat de burgers mochten financieren,
Welnu, alle officiële hotemetoten: het spel is over, de burger kan niet verder uitgeknepen worden, het gratis geld is weg, op, finito. Burgers moeten op de blaren zitten, en u dus ook.
Face the reality !

overigens ben ik extra blij: jarenlang zuinig geweest en gespaard, ik kan nu zo een huis contact aftikken, slaaf van de bank zal ik nooit zijn.

FW Ta-183 Huckebein | 14-03-13 | 18:31

Blok is de bouwmaffia-hoer van Den Haag!

Aktivist | 14-03-13 | 18:01

Wie gaat er nou het dak repareren als het regent?? Zoiets doet toch alleen een Blok, een Rutte of kabouter Pechtold..

denoorman | 14-03-13 | 17:47

lekker slim van onze regering om juist nu de woningmarkt de nek om te draaien. Had het 10 jaar eerder gedaan, had nog 4 jaar gewacht of had het wat slimmer gedaan. Onnodig hoge financiele schade voor velen, onnodig veel werkelozen, onnodig minder belasting inkomsten, enz enz. lekker slim zeg

denoorman | 14-03-13 | 17:45

de grote Anti | 14-03-13 | 15:16 |
Het staat niet voor niets te koop.
En in pak hem beet Patagonie of Zuid Italie koop je zoiets met 3 miljoen wisselgeld en schijnt de zon.

Freddie Stobart | 14-03-13 | 17:38

Dus conclusie mensen met een koophuis blijf ff zitten waar je zit. Starters gaf huren en bouw je loopbaan op en ga een beetje erbij sparen(zoals het hoort) en de oudere generatie die nu met pensioen is niet zeiken en je verlies nemen.... Het is eigenlijk geen verlies maar minder winst......

Bello de Hond | 14-03-13 | 17:16

Die woningmarkt komt alleen tot rust zodra de prijzen zijn gedaald. Hoeveel dat in zijn totaliteit gaat worden weet niemand echt, maar het gaat zeker nog een aantal jaar duren. En let op politici! Daar kunt u niets meer aan doen.
Dus we kunnen allemaal Blok de schuld gaan geven. Maar de echte schuldigen liggen in de historie: overheden die kredieten stimuleren (HRA), banken die torenhoge financieringen toelieten en de hebberige mensen (die dachten dat een Ponzi scheme tot in den einde zou duren)

roze_bril | 14-03-13 | 16:40

Het lijkt wel of D66 in de regering zit, woningmarkt om zeep geholpen, sociale zekerheid om zeep geholpen, pensioenen onzeker. Alleen Griekenland doet het slechter dan Nederland en die komen langzaam uit het dal. Kabouter Pechtold heeft Rutte 2 bij de ballen. En het doet pijn..

denoorman | 14-03-13 | 16:26

Gelukkig maar dat veel huurders nu een huis moeten gaan kopen aangezien de huur significant gaat stijgen
deze mensen moeten dus wel een huis gaan kopen, waarmee de problemen op de woningmarkt verleden tijd zijn
hulde voor onze daadkrachtiger regering die met dit fameus plan op de proppen komt, helemaal top!


-dat mensen alleen geen hypotheek meer krijgen bij de broddelaar van banken, doet uiteraard niet ter zake-

Tim Grimback | 14-03-13 | 16:21

@neocrisis.
Precies, ik zal de regering een handje helpen door te stoppen met consumeren, en zo de regering helpen met het om zeep helpen van onze economie

denoorman | 14-03-13 | 16:19

Even een opmerking op onderstaande. Ze vragen niet alleen 400 euro. Die hebben ze ook al uitgegeven, als winst geboekt, in potjes verdeeld en er doorheen gejasd aan leuke projectjes. Daarom is het zo lastig voor gemeentes om af te boeken op grondposities. Want dan moet geld dat er niet meer is terug.

--------
Nu kopen gemeentes grond van boeren voor 5 euro per m2, plakken er de stempel bestemmingsplan op en vragen 400 euro. Harreeee | 14-03-13 | 14:20 | + 37 -
--------

Dima Beeline | 14-03-13 | 16:13

@blinde kip | 14-03-13 | 15:11
En reken maar eens uit wat die 10 miljard aflossing doet voor de economie in het algemeen en de belastingopbrengsten in het bijzonder. Dit is zo goed voor 2% krimp, zo niet meer. Dit kabinet heeft zichzelf in de voet geschoten, alleen zijn ze zo traag van begrip dat de hersenen deze melding pas over een kwartaal of 3 doorkrijgen.

witwas | 14-03-13 | 15:49

Een medicijn tegen cognitieve dissonantie uitvinden gaat. Meer dan half Nederland schijnt last te hebben van deze ziekte.

Wanneer gaan wij op de MSM horen dat wij leven in de grootste (vastgoed)zeepbel ooit! Na de tulpencrisis de baksteencrisis.

En de arbeidsmarkt? Tja, alle baantjes die de laatste 15 jaar zijn ontstaan zijn vastgoed gerelateerde banen en semi overheid. De industrie hebben wij in Nederland 20 jaar geleden al verkwanseld. Wat er nog is vergaand geautomatiseerd. De rest wordt in het buitenland geproduceerd. Wij, Nederlands schuiven liever met doosjes. Maar ook dat wordt steeds verder geautomatiseerd. Technische werkloosheid en werkloosheid door overplaatsing naar "lage lonen landen". Dat is een ander groot probleem in Nederland. Jaren verdoezeld door het opblazen van de creditbubble!

chef werkplaats | 14-03-13 | 15:46

@zeg maar jansen | 14-03-13 | 15:01 | + 1
Ik had de afgelopen verkiezingen juist strategisch op de VVD gestemd omdat ik geen PvdA in de regering wilde.

Osdorpertje | 14-03-13 | 15:43

Van welke pornoboer is dat kast van een huis?

Snackbar van Allah | 14-03-13 | 15:37

@blinde kip | 14-03-13 | 15:30
Geen idee, we zullen het wel zien.

Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 15:34

@Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 15:17
Maar wat staat er op de balansen? Waar hebben banken zich rijk mee gerekend? Hoe dan ook, dat bedrag zal te hoog zijn t.o.v de werkelijke of reële waarde. Dat wordt een klapper voor onze banken en dus voor de belastingbetaler.

blinde kip | 14-03-13 | 15:30

@jemagookniksmeer | 14-03-13 | 15:19
Gewoon leeswerk opduikelen hier en daar. Speel met CBP data en bezoek eens (met kritische blik) RTLz, ftm.nl en andere financiële sites/blogs zoals huizenmarkt-zeepbel.nl en luxetveritas.nl. Kom je een heel eind.

blinde kip | 14-03-13 | 15:27

@de grote Anti | 14-03-13 | 15:18
Mijn lijk is 37 graden....
*tong uitsteken doet*

necrosis | 14-03-13 | 15:25

@Pa Ramaribo | 14-03-13 | 15:00
Helemaal eens. Eerst jarenlang roepen dat markt belangrijk is maar nu het slecht gaat, "moet de regering er wat aan doen."
Beter is er helemaal niks meer aan doen. Weg met dat handje eronder. Zakken met die prijzen. En ja, dat betekent dat sommigen failliet gaan. Is begin jaren '80 ook gebeurd dus zo raar is het niet. En men heeft er tot nu toe leuk van kunnen feesten.

blinde kip | 14-03-13 | 15:23

Voor onze bestuurders is Nederland bv slechts een sterfhuisconstructie die zoveel mogelijk uitgekleed en kaalgeplukt dient te worden, voordat de stekker eruit gaat.

Corrupte witte boorden-landverraders!

Ven1V1d1V1c1 | 14-03-13 | 15:21

@necrosis | 14-03-13 | 15:19
Dan nog.

Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 15:21

blinde kip | 14-03-13 | 15:11 | + 1 -
AMEN (again).
Kip, uit welk financieel nest komt u eigenlijk?

jemagookniksmeer | 14-03-13 | 15:19

@Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 15:17
Die 1300 miljard is de waarde op papier, de IRL waarde ligt een heel stuk lager....

necrosis | 14-03-13 | 15:19

@necrosis | 14-03-13 | 15:14
Ja, en een lijk als jij maakt het er allemaal niet warmer op dan.

de grote Anti | 14-03-13 | 15:18

Die Ferrari is geshopt.

Collateral Piet | 14-03-13 | 15:18

necrosis | 14-03-13 | 15:14 |
Er worden toch veel bruggen gebouwd door het kabinet?

CoffeePatch | 14-03-13 | 15:17

Klaas Knot (DNB) heeft in zijn glazenbol gekeken, komt allemaal goed

Johnny Rockets | 14-03-13 | 15:17

@blinde kip | 14-03-13 | 15:11
Neu, schuld is 660 miljard, waarde huizen 1300 miljard.

Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 15:17

'Degenen met geld zijn allang vertrokken. Wie wil er nu nog in een land wonen waar je het merendeel van je tijd voor een ander aan het werkt bent en nog als dank door het plaatselijke scootertuig in je bek gespuugt wordt'
@Freddie Stobart | 14-03-13 | 14:59

Wie er nog in dit land wil wonen?
Bekijk nog even de ferrari link..
Dat soort mensen dus. Misschien uitgekeken op het huis. Wie weet, maar die hebben niet zoveel problemen met dit land hoorrr.

de grote Anti | 14-03-13 | 15:16

Tja, met modaal salarisje (1 inkomen want bank werkt niet mee) kun je anderhalve ton lenen, maak er eens 2 van. Dat ben je alleen al kwijt aan de grond, en daarna moet het huis er nog bovenop. Zo lang de gemeenten absurde prijzen mogen rekenen voor het bordje 'bouwgrond', gaan we een hele hoge HRA, versoepelde regels en andere ongein nodig hebben om de bouwmarkt nog een beetje in beweging te houden. En dan gaat Brussel (terecht) miepen. Oftewel: gemeenten, eigen schuld, ik wacht wel. Vanuit het buitenland, waar deze vorm van grijpgraaierij een stuk beperkter is.

Padvark | 14-03-13 | 15:16

@Boris Poepnagel | 14-03-13 | 15:13
Elke econoom weet wat dat betekend, en toch moet het NOG verder gesloopt.
Waar hebben we dit aan verdiend.....

necrosis | 14-03-13 | 15:16

@blinde kip | 14-03-13 | 15:11
Het gaat nog druk worden onder de bruggen....

necrosis | 14-03-13 | 15:14

@necrosis | 14-03-13 | 15:05

Die stilstand is er al.

Boris Poepnagel | 14-03-13 | 15:13

Laat maar zakken die prijzen. Ik wil een huis MET tuin!

Humpf | 14-03-13 | 15:12

Die daling is alleen groter dan het eigen vermogen van de banken. Er zal dus alles aan gedaan worden om dat te voorkomen. Dus dat wordt een jarenlange daling en wordt, waar nodig, de belastingbetaler geplukt om de prijzen kunstmatig hoog te houden. Nu zijn de huurders zuur. Volgend jaar kan alsnog de HRA flink afgebouwd worden. Het uitroken is begonnen.
Op dit moment is de verwachting dat hypotheken afgelost zullen worden met 10 miljard per jaar en er geen verruiming meer komt in uitlenen, puur om de balansen van banken de verbeteren. Aangezien de totale schuld ongeveer 1000 miljard is, kun je nog heel lang wachten op het normale niveau. Wie nu dus koopt, zal dus nooit meer winst maken. Zelf quitte spelen wordt lastig.

blinde kip | 14-03-13 | 15:11

@Pa Ramaribo | 14-03-13 | 15:05
Mwah ik ben dan nog wel spaarzaam met mijn uitroeptekens :-).

MarcS | 14-03-13 | 15:08

Steven Paul 14:45
Alles tot 1970 is van mindere kwaliteit. Maar net na de oorlog waren de huizen nog slechter.
Die moet je dus niet kopen.

Terpen-tijn | 14-03-13 | 15:08

Inmiddels heeft Moody's de verwachtingen van drie Nederlandse banken bijgesteld van stabiel naar negatief
www.rtl.nl/components/financien/rtlz/n... vandaar dus dat men de pensioenpot wil gebruiken om hypotheken over te nemen van de banken.

CoffeePatch | 14-03-13 | 15:06

@Mongeaulie waarsguwt | 14-03-13 | 15:01
Maar daar maar betaalbare woning van. Rellen wordt steeds aantrekkelijker.

blinde kip | 14-03-13 | 15:06

@denoorman | 14-03-13 | 14:55
Als mensen geen geld meer uitgeven, komt de NL economie tot stilstand......

necrosis | 14-03-13 | 15:05

@Pierre Bezuhov | 14-03-13 | 14:56
Afschaffen van HRA is een prima idee. Maar moet wel gebeuren in combinatie met verlaging van inkomstenbelasting en afschaffing van andere fiscale heffingen omtrent het huis. De HRA werkt als een multiplier op de verruimde leningen die NL heeft gehad. Daarom is de boel hier zo uit de hand gelopen. Als er geen HRA was geweest, was er ook veel minder de neiging om zoveel mogelijk te lenen en hadden de banken ook meer op de rem getrapt bij het lenen van die bedragen. HRA is alleen meer een middel om te zorgen dat banken hun geld krijgen. Op kosten van belastingbetalers, dus ook mensen die geen koopwoning hebben zoals huurders.

blinde kip | 14-03-13 | 15:05

@MarcS
Hemel nog an toe, zeg! Een modaal inkomen, en dat met zulk een taalgebruik! Waar gaat 't met dit land naartoe, kerel!

Pa Ramaribo | 14-03-13 | 15:05

@Bello de Hond | 14-03-13 | 14:34
Hier zo'n slachtoffer, maar volgens de linksmenschen allemaal mijn eigen schuld dat ik naar jaren meer modaal verdient en dientengevolge afgedragen te hebben een duurder hutje kocht. Nu zonder baan en niks 70% heur, dat geldt schijnbaar mar tot een bepaald bruto inkomen. Hier thuis moeten we het met veul minder dan 70% laatste salaris stellen. Mijn schuld, maar maakt er niet leuker op.

MarcS | 14-03-13 | 15:01

Geen verkochte woning, geen Kroning.
Het is 2013.

Mongeaulie waarsguwt | 14-03-13 | 15:01

Osdorpertje | 14-03-13 | 14:54 Niet strategisch gaan stemmen hoor.

Dat bracht ons deze problemen al.

zeg maar jansen | 14-03-13 | 15:01

Luister nou eens goed, kudtburger. Wij weten wat goed voor u is. vrgr, uw overheid

de visser | 14-03-13 | 15:01

@steven paul (14:44)
Gezien de vele van weinig verstand getuigende reacties hier, vrees ik dat jouw uitleg weinig of geen zoden aan de dijk zet. Het is boter aan de galg gesmeerd met die lui die niet lijden aan enig verstand en ook altijd de schuld aan een ander geven.

Pa Ramaribo | 14-03-13 | 15:00

Degenen met geld zijn allang vertrokken. Wie wil er nu nog in een land wonen waar je het merendeel van je tijd voor een ander aan het werkt bent en nog als dank door het plaatselijke scootertuig in je bek gespuugt wordt.

Freddie Stobart | 14-03-13 | 14:59

@Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:45
Dat hoor ik ook vaak. Maar heb je wel eens goed gekeken naar een huis uit de jaren zeventig. Daar kan nog zoveel aan verspijkerd zijn, maar het blijft een oud ding, dat slecht geisoleerd is. Vaak klopt de indeling al niet meer. En dan kun je net zo goed het hele ding maar slopen en er wat nieuws neerzetten. Een paar nieuwe kozijnen, een nieuwe keuken, nieuwe tegels en een likje verf maken het huis nog niet up to date.

Op zich ook wel logisch. Als je normaal gesproken over 30 jaar af moet schrijven, zou je minimaal 3% per jaar moeten vernieuwen om bij te blijven (dus daar komt onderhoud van het overige nog bij op!). Maar verbouwen is veel duurder dan nieuw bouwen dus ga je alsnog achteruit.

steven paul | 14-03-13 | 14:58

@Bello de Hond | 14-03-13 | 14:31
Die 2,5% is wat ze je willen laten geloven, in de loop der tijden zijn er een aantal zaken die te veel last hadden van de inflatie opeens buiten beschouwing gelaten.

MarcS | 14-03-13 | 14:58

Wat een geweldig goed idee was dat toch (ja het was D66, die van de euro en van langer doorwerken in een tijd van massawerkloosheid) dat afschaffen van de hypotheekrente aftrek. Vooral in een tijd dat de prijzen toch al daalden. "Want de markt moest weer op gang gebracht worden". Stelletje sukkels.

Pierre Bezuhov | 14-03-13 | 14:56

@steven paul
Je zegt "waarom klagen? Je woont toch nog steeds in hetzelfde huis met dezelfde voorwaarden?" > Het is toch duidelijk dat de voorwaarden veranderd zijn door de overheid. Met als gevolg dat er niet meer wordt gebouwd, duizenden mensen ontslagen worden, de hele woningmarkt op zijn gat ligt, mensen geen geld meer uitgeven omdat ze geen vertrouwen meer hebben. Nogal duidelijk lijkt me. Niet te moeilijk voor Rutte of Blok of wellicht voor Kabouter Pechtold om te begrijpen zou ik denken..

denoorman | 14-03-13 | 14:55

Ik zal bij de volgende verkiezingen wel onthouden dat het een VVD'er was die voor ons allemaal de huren verhoogde om ons te stimuleren om te verhuizen naar huizen die helemaal niet gebouwd worden.

Osdorpertje | 14-03-13 | 14:54

Wat gaan ze nou doen met die triljarden vierkante meters overbodige kantoorruimtes?
Over kapitaalvernietiging gesproken...

Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:54

@denoorman | 14-03-13 | 14:50
Hier van hetzelfde, althans bijna.

Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 14:53

We zijn mooi klaar met dat stelletje imbecielen in Den Haag. Leugenaars en bedriegers,dat ze een Dijksma minister maken die nog nooit iets heeft gepresteerd en geen dag werkervaring bij een groot bedrijf mocht doen, zegt genoeg over dit faalkabinet,want zo zitten er nog meer dan 100 van die loopjongens,die lekker uit de ruif vreten,en straks weer goed zijn voor miljoenen aan wachtgeld,want een baan zullen ze zelf nooit vinden.
De huizenmarkt,transportwereld en de bouw,alles om zeep,dankzij de klunzen.

fleurtje | 14-03-13 | 14:52

@Bugsy Malone | 14-03-13 | 14:44
De wikipedia kan het beter uitleggen dan ik:
De hypotheekrenteaftrek dateert uit 1893, toen de door de liberale minister van financiën Nicolaas Pierson voorgestelde wet Vermogensbelasting 1892 in Nederland werd ingevoerd. Hierbij gold de eigen woning net als ander vermogen als een bron van inkomsten, men genoot immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van het belastbare inkomen worden afgetrokken.

Het beeld dat ook de hypotheekrenteaftrek was ingevoerd om het eigenwoningbezit te stimuleren werd echter pas gemeengoed vanaf de jaren 1990.

steven paul | 14-03-13 | 14:52

Er zijn genoeg huizen in Nederland. De markt heeft altijd gelijk, dus niks meer bijbouwen.

Fred Janssen | 14-03-13 | 14:51

@Uw Verzekeringsadvis
Inmiddels ben ik begonnen met een kopers staking, ik geef zomin mogelijk geld uit, zodat er zo weinig mogelijk belasting bij de overheid binnenkomt. Ik rijd nauwelijks auto meer, ik ben gestopt met roken, alleen maar om te zorgen dat ik minder belasting betaal. Als ik nog iets koop, dan bij voorkeur in het buitenland, zelfs auto-reparaties laat ik over de grens doen.

denoorman | 14-03-13 | 14:50

nog even volhouden mensen, in 2014 gaan de woningprijzen immers weer omhoog!
*proest*

jemagookniksmeer | 14-03-13 | 14:50

Boris Poepnagel 14:48
Gelukkig word jij niet oud.

Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:50

Nog een procentje of 30 eraf. Dan kom je op een reëel prijsniveau van voor de vastgoedzeepbel.

de visser | 14-03-13 | 14:49

@denoorman | 14-03-13 | 14:42
Huizen zijn te duur. Dus moet de prijs zakken. De tijd is niet helemaal handig nu, maar wanneer dan wel? Het had beter 10 jaar eerder kunnen gebeuren. Dat er vermogen verdampt is voorlopig enkel op papier. Je kunt het ook anders zien: iemand die 5 jaar een huis kocht vond de prijs (en de voorwaarden van de hypotheek) goed voor het woongenot dat hij in de toekomst zou krijgen. Beide zijn niet veranderd, dus waarom klagen? Je woont toch nog steeds in hetzelfde huis met dezelfde voorwaarden?

steven paul | 14-03-13 | 14:49

@Bugsy Malone | 14-03-13 | 14:44
HRA was ooit opgezet om te zorgen dat 'arbeiders' een huisje konden kopen.
En toen roken de zakkenvullers geld.......

necrosis | 14-03-13 | 14:49

@löl met vingers | 14-03-13 | 14:45
Dat denken er momenteel velen. Waaronder ook ik. En dat zal de huren de komende jaren flink opdrijven, icm een hele horde aan grijsaards.

Boris Poepnagel | 14-03-13 | 14:48

@denoorman | 14-03-13 | 14:29
Huh? Heb ik iets gemist? Er is nog steeds HRA, hoor.

blinde kip | 14-03-13 | 14:47

@denoorman | 14-03-13 | 14:42
Precies het huishoudboekje van de geldverbranders is naast het redden van die enge Blok leidend.
1 voordeel, volgens de meeste mensen een nadeel, die onzinnige regelgeving levert werk voor duizenden ambtenaren op.

Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 14:45

Ja dat huis in aerdenhout lijkt mij wel wat..
5 miljoen maar. Best leuk ingericht, of nemen ze dat allemaal mee zeker ? Dan geen deal, ik wil ook de inboedel.

de grote Anti | 14-03-13 | 14:45

Ik blijf lekker huren en sparen. Tegen de tijd dat ik met pensioen wil koop ik daarvan wel een huisje voor een ton ergens in Duitsland. Ik ga echt geen huis aanschaffen van 300.000 euro, wat met rente en kosten uiteindelijk 550.000 euro kost. De groeten zeg.

löl met vingers | 14-03-13 | 14:45

Mijn huis was destijds mede zo duur omdat oa de grond zo duur van de gemeente moest worden gekocht. 45% van mijn woningwaarde is grondkosten. De gemeentes en de overheid hebben lekker mee geprofiteerd en nu halen ze de woningmarkt onderuit en verdampt een gedeelte van de woningwaarde. Niet echt slim, verkeerde timing, heel erg slecht voor heel veel mensen. Gevolg is dat we het veel slechter doen in NL dan in onze omringende landen. Dat kan ik niet echt goed beleid vinden!

denoorman | 14-03-13 | 14:45

Steven Paul. 14:34
Als je je huis goed onderhoudt, blijft je huis toch zo goed als nieuw?
Beter nog zelfs, want onderhoud betekent vaak ook modernisatie.

Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:45

@Gerrit Funny | 14-03-13 | 14:21
Grote denkfout. Want waar moet dat geld vandaan komen?

blinde kip | 14-03-13 | 14:45

HRA is gekomen om de banken te spekken, belastinggeld verdwijnt rechtstreeks in de broekzakken van banken, mensen konden meer lenen en de huizenprijzen rezen de pan uit door schaarste, waardoor er nog meer geld naar de banken stroomde. Maar ja, iedereen kon (te) groot wonen dus klaagde er niemand.

Bugsy Malone | 14-03-13 | 14:44

@Bello de Hond | 14-03-13 | 14:31
Kijk gewoon naar de prijs van zo ongeveer alles in de supermarkt en reken dat om naar guldens, we zijn gewoon belazerd!

necrosis | 14-03-13 | 14:43

Ook leuk dat er nog steeds over 'de huizenprijs' wordt gepraat, terwijl iedereen inmiddels weet dat er wereldwijd gespeculeerd wordt op de GRONDPRIJS.

M.a.w. het maakt niet uit hoeveel geld je in je woninkje stopt om zogezegd aan waardevermeerdering te doen, uiteindelijk bepalen een paar Fat Cats aan de andere kant van de plas of jouw stukje grond nog wel aantrekkelijk genoeg is om arbeiders op te huisvesten.
En omdat de prijzen nu snoeihard dalen (Ja, Rutte, nog stéééds), is dat oordeel van de Heren Fat Cats nog ongewijzigd. Conclusie: Nederlanders zijn en blijven voorlopig lui en willen (nog) niet werken.

Boris Poepnagel | 14-03-13 | 14:43

@steven paul
Het kabinet neemt de maatregelen op een volstrekt verkeerd moment en ook nog eens maatregelen niet gericht op stimuleren van de woningmarkt nu, maar gericht op het op orde brengen van het huishoudboekje van de staat. Hoe dom kan je zijn als regering om niet te begrijpen dat de hele woningmarkt op slot gaat en dat er vermogen van particulieren verdampt en dat het consumentenvertrouwen en de bestedingen compleet onderuit gaan. Niet echt slim gedaan van het kabinet. Hoe dom kan je zijn??

denoorman | 14-03-13 | 14:42

Blok is alleen politiek bezig zijn onzinnige voorstellen hebben niets met de realiteit te maken.
Eigenlijk crimineel om de huizenmarkt te politiceren er een theoretisch wangedrocht van te maken mbv onbegrijpelijke regeltjes.
Blok heeft 1 doel en dat is Blok op zijn stoeltje te houden.
Overigens wel knap om en de woningcorp. en de part. markt in 1 klap lam te leggen.
OPdrachten van de woningcorp. hobbelen nog ff door door reeds gemaakte plannen, in 2015/2016 ligt alles stil.

Uw Verzekeringsadvis | 14-03-13 | 14:42

niet eens een echt fijne foto mevrouw.
zet lekker zimra daar neer met haar melkbussen

de beer van de meer | 14-03-13 | 14:41

zeg maar jansen 14:36
Geen idee, verzin eens wat. Is ook weer afhankelijk van eigen grond of erfpacht.
Maar speculeren met een huis, loopt altijd fout af.

Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:40

De mensen die vroegah geld hadden om een woning te kopen moesten hun geld allemaal inleveren voor hogere doelen, zoals 100.000 EU ambtenaren met een topinkomen, Griekenland, Afrika, gokkende bankdirecteuren, multikul, enz.

De enige mensen die nog nieuwe huizen kunnen betrekken zijn vluchtelingen en de zwakkeren van de samenleving. Die krijgen alles gratis.

Jan Passant mk2 | 14-03-13 | 14:39

@Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:34
Ik heb nog nooit begrepen waarom er op een huis niet hoeft worden afgeschreven, zoals dat met bedrijfspanden wel gebeurt.

steven paul | 14-03-13 | 14:39

Hypotheek zonder aflossing had nooit toegestaan moeten worden. Hypotheken van meer €300.000 en hoger voor mensen met een modaal inkomen is absurd, want kan gewoon nooit afgelost worden. Eigen schuld van de hypotheeknemers en eigen schuld van de banken. Overwaarde van het huis te gelde maken werd destijds toegejuicht en aangeraden door de banken. Nu dalen de huizenprijzen en hebben die overwaarde-lui een probleem en de banken hebben een probleem (gisteravond uitgebreid op de TV). Eigen schuld. Men had "dollartekens" in de ogen en het gezonde verstand was er vandoor. Maar je zal zien dat al deze domme mensen die destijds alleen aan geld dachten en daardoor nu in problemen zijn gekomen, geholpen gaan worden door de belastingbetaler die geen idiote hypotheek heeft genomen, die netjes heeft afgelost, die niks met de overwaarde heeft gedaan.
Los daarvan, de krankzinnige stijging van de grondprijs eind jaren 80, begin jaren 90, is de schuld van de geldwolvenmentaliteit van al de gemeenten. In Groesbeek een prijsstijging in 5 jaar tijd van 110 gulden naar 800 gulden per m2. Hufters zijn 't.

Pa Ramaribo | 14-03-13 | 14:39

Ze nemen maatregelen waar Pechtold het mee eens is. Dan kan je van mij aannemen dat die maatregelen nederland verder naar de verdoemenis helpen. Zie woningmarkt, arbeidsmarkt, pensioenen. Wat voor ellende gaat er nog meer aangericht worden door dit stelletje 1e klas loosers

denoorman | 14-03-13 | 14:37

@denoorman | 14-03-13 | 14:29
Dat is niet waar. De huizenprijzen zijn juist hoger geworden door de hypotheekrenteaftrek en door aflossingsvrije hypotheken. Nu gaat het weer iets terug naar normaal. En normaal is 20-30% eigen geld en een hypotheek op de rest en aflossen. Net als in andere landen.

Het is ook beter om een hypotheek te hebben op een huis met een laag aankoopbedrag en een hoge rente, dan een hypotheek op een huis met een hoog aankoopbedrag en (kunstmatig door aftrek) lage rente. In het eerste geval is de kans groter dat het huis duurder wordt en de rente lager. In het tweede geval, zoals nu, is de kans groot dat het juist andersom gebeurt.

En lange termijn beslissingen af laten hangen van belastingvoordeel is altijd dom. De overheid is notoir onbetrouwbaar en je weet nooit of je dat voordeel behoudt. En ten tweede betaal je enkel belasting als je het geld daadwerkelijk hebt. De bank eist het geld ook op als je het geld niet hebt.

steven paul | 14-03-13 | 14:37

@Harreeee | 14-03-13 | 14:20
Oke dan ..... in jouw situatoe 500m2 voor 100K, wordt schamel huisje heur ....... Doos kan nog net.

MarcS | 14-03-13 | 14:37

Wat een faalkabinet. Rutte kan niet rekenen, kan niet onderhandelen en is totaal onbetrouwbaar gebleken = kiezersbedrog ivm hypotheekrenteaftrek die moeiteloos werd weggegeven. Blok heeft ook totaal geen kennis van de bouw of hoe het bedrijfsleven werkt en kan tevens ook niet rekenen. Je zou hopen dat er nog een paar slimme ambtenaren rondlopen met enig gezond verstand. Helaas.. Deze ellende had makkelijk voorkomen kunnen worden met een meer doortastend kabinet. Loosers

denoorman | 14-03-13 | 14:36

Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:34 En de grond dan?

Want herbouwwaarde is voor de verzekering. Op basis van het feit dat je de grond al bezit.

zeg maar jansen | 14-03-13 | 14:36

Oorzaak van dit alles is de onzekerheid op de arbeidsmarkt. Door het hervormen en de werkeloosheid krijg je geen hypotheek meer bij de bank. De regering moet daar wat aan doen ipv nutteloze woonakkoorden sluiten.

maraboe | 14-03-13 | 14:35

ITEACHYOU | 14-03-13 | 14:31 Opgelicht? We zijn ronduit belazerd door Zalm bij de invoering van de Euro.

Tien procent te duur rolden we er in. Een inflatie van tien procent. De staatsschuld op de internationale markt nam met tien procent af.

Maar dát betalen we zolang we in de Euro blijven zitten.

zeg maar jansen | 14-03-13 | 14:35

denoorman | 14-03-13 | 14:31

Ze doen slaafs en ongezien wat Brussel voorschrijft. Ook al weten ze maar al te goed dat dit niet gaat lukken en Nederland compleet kapot sloopt.

doskabouter | 14-03-13 | 14:34

Een huis is ook om te wonen, niet om er beter van te worden.
Elk huis zou nooit meer mogen kosten als de herbouwwaarde.

Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:34

@pastor Sippenhaft
Inderdaad de zogenaamde nieuwbouw woningen zijn kartonnen dozen in vergelijking tot een decennia geleden. Overal op bespaard en zo goedkoop mogelijk. En er is nu wel een moment uitgebroken dat huren voor in de toekomst zeker zo gek nog niet is. Je zult je baan nu maar verliezen en in een koopwoning zitten. k geef het ze te doen.

Bello de Hond | 14-03-13 | 14:34

Fcking idiote regels!!!!
Een systeem wat al tientallen jaren prima functioneert compleet om zeep helpen.
Oke, huizen te duur maar ook genoeg kapitaal in de markt door de overwaarde die de economie instroomt of weer geerft wordt.

Een stabiel systeem dat eventueel zeer langzaam had kunnen worden afgebouwd wat doet de fcking overheid!!!
Onze briljante overheid haalt vervolgens onder druk van de EU alle vertrouwen uit de markt en zorgt ervoor dat alleen nog een idioten een eigen huis willen kopen.
Want een eigen huis = hoog risico + melkkoe voor de overheid.
En dan gebruikt de overheid ook nog eens afgunst om de samenleving nog verder te splijten want nivelleren is een feest!!

stormtijd | 14-03-13 | 14:33

LOL. Eventjes reen duim omhoog voor GS en een berg ( voornamelijk rechtsrabiate) Reaguurders.

Want dit roepen wij al jaren al hier.

Stelletje sinaasappels.

pius | 14-03-13 | 14:33

Blok gaat de mooiste hypotheken naar de pensioenfondsen schuiven. Dat betekent dat de slechtste hypotheken bij de banken blijven.

En dat betekent dat de banken meer hulp nodig gaan hebben. En dan schuift Blok het wel weer terug.

Dat heet 'het ene gat met het andere vullen'. De opmaat naar een faillissement.

zeg maar jansen | 14-03-13 | 14:32

Het enige wat deze regering doet is het huishoudboekje van de overheid op orde brengen, ten koste van de huizenmarkt, ten koste van de werkgelegenheid, ten koste van de pensioenen. Ze doen niks om de economie te versterken of de economie te stimuleren. Geen enkele maatregelen die de bouw of de werkgelegenheid echt stimuleert. Stelletje prutsers. Elk ander land in Europa doet het inmiddels beter dan nederland.

denoorman | 14-03-13 | 14:31

het probleem met de woningmarkt is dat we er nu allemaal achter zijn gekomen dat we zijn opgelicht al die jaren. een parkeerplek onder een appartement voor 12.500,- terwijl je buiten gratis kan parkeren.

ITEACHYOU | 14-03-13 | 14:31

@ Dima Beelina
Ja, en nee tegelijk. Ja de prijzen zijn sindsdien overtrokken. En nee we vergeten met zijn alle dat we elk jaar te maken hebben met een inflatie van rond de 2.5 % Reken dat is uit over 20 jaar..... Mooie voorbeeld dat ik altijd vertel. Een raket ijs koste eind jaren 80 25 gulden cent. Nu 75 euro cent.Je loon is elk jaar maar met 1.5 % gestegen en niet 2.5% .Dat maakt het voor "oudere" jongere :) niet meer aantrekkelijk om te verhuizen.

Bello de Hond | 14-03-13 | 14:31

De woningmarkt is helemaal kapotgemaakt en blijft voorlopig nog stuk. Het kopen van een huis is veel duurder geworden, doordat er geen hypotheekrenteaftrek meer is en door het verplicht aflossen. Daarnaast zijn de rentetarieven veel te hoog. Dus met hetzelfde inkomen kan je gewoon veel minder besteden. De huizenprijzen zullen verder dalen, de bouw zal niet aantrekken. Het wordt nog veel erger op de huizenmarkt. Bedankt stelletje prutsers.

denoorman | 14-03-13 | 14:29

Blok moet eens ophouden met z'n creatieve manier van boekhouden.

Als ik het zo zou doen in m'n aangifte komen ze me van huis ophalen met een busje.

zeg maar jansen | 14-03-13 | 14:29

En dan nog te bedenken dat in 1950 schaarste de oorzaak was van weinig verkoop, want men schreeuwde toen om nieuwe woningen.
Of waren dat voornamelijk huurwoningen? In die tijd was een hypotheek nog heel bijzonder.

Terpen-tijn | 14-03-13 | 14:28

Natuurlijk komt dit grotendeels door de crisis en fout beleid. Maar kom op zeg, meeste nieuwbouw is dan ook niet om aan te zien en toch stervens duur.
Lelijke kleuren, saaie architectuur in recht-toe-recht-aan wijken en een dubbele rij geparkeerde auto's vlak voor je voordeur. Om nog maar te zwijgen over die afschuwelijke sfeerloze nieuwe winkelcentra die erbij worden gebouwd.
static3.volkskrant.nl/static/photo/201...

Pastor Sippenhaft | 14-03-13 | 14:28

ik ga gewoon mijn eigen huis maar bouwen, binnenkort toch wat minder opdrachten.

cumshaft | 14-03-13 | 14:27

@Bello de Hond Enige nadeel is dat er in de jaren '90 feitelijk niets los getrokken hoefde te worden en het enige resultaat was dat alles is scheefgetrokken. Daarom is het nu zo'n klotezooi.

Dima Beeline | 14-03-13 | 14:26

Die babyboomers hadden meer kinderen moeten krijgen! Stelletje egoïsten. Nu die massaal de pijp aan het uitgaan zijn zijn er niet voldoende nieuwe kopers.

Bubba de Vuystneuqer | 14-03-13 | 14:26

Blij dat ik alles afbetaald heb, jammer voor de overwaardejagende babyboomers, jachtje over ik ben op zoek naar een nieuwe

Bokito ergo sum | 14-03-13 | 14:26

Dit stond vanochtend al in de Telegraaf. Net als dat daderknuffelen, sectierapport anass en het Jihad gebeuren. Mogen jullie niet meer voor mama de Telegraaf uit publiceren of zo?

En dit jaar? 700 woningen in de maand, kom ik niet eens aan de 10.000 als je de bouwvak meetelt. Er zit wel ergens een enorm leger kinderen op zolderkamers, lui die in studentenkamers blijven plakken en gescheiden volk wat a la divorce aan het samenhokken is. Die markt komt wel weer los. Alleen te laat.

Dima Beeline | 14-03-13 | 14:25

Let maar op. Blok fietst nog even de pensioenfondsen de hypotheken in. Dan zijn die ook maar van hun geld af.

zeg maar jansen | 14-03-13 | 14:24

DNB-überlord Klaas Knot is een schoothondje van dit kabinet.. barft precies wat ze graag horen.
'de zon gaat schijnen' hoorde ik hem zojuist zeggen.
en
'De tegenvallende economische ontwikkelingen en de stijgende werkloosheid zijn geen redenen om af te zien van bezuinigingen en economische hervormingen.'

(c)ZWITSUL | 14-03-13 | 14:24

Wat willen ze nu. Kan nu iemand die "mensen"/ beleidmakers eens duidelijk maken dat wij erop willen verdien/aantrekkelijk maken... Kijk in de jaren 80 deed men premie a/b/c woningen bouwen. Voor de jonkies onder ons dan kreeg je een premie uitgestreken over een aantal jaren. En in de jaren 90 kon je werkelijk alles financieren met je hypotheek en was daarbij ook nog aftrekbaar. In de jaren 90 was het ook nog mogelijk om je consumptief krediet af te trekken van de belastingdienst. Dat waren impulsen om alles los te trekken.
@steven paul inderdaad de prijzen moeten nog verder zakken.

Bello de Hond | 14-03-13 | 14:23

-weggejorist-

alsiegaatdangaatie | 14-03-13 | 14:22

Harreeee | 14-03-13 | 14:20
Die gouden eieren zijn onderhand loden eieren geworden.

copywriter | 14-03-13 | 14:22

Naast scheefhuur binnenkort een scheefkoopprobleem, met name voor de guldenkopers. Blok drijft ze hun huis uit.

Watapatja | 14-03-13 | 14:21

Prima! Geen nieuwe woningen = meer vraag naar bestaande! Dus misschien dat de prijzen dan iets gaan stijgen. Goeie zaak dus.

Gerrit Funny | 14-03-13 | 14:21

Laten we eens beginnen met nieuwe verkiezingen.

copywriter | 14-03-13 | 14:20

Gemeentes moeten niet langer 400 euro per m2 vragen, maar 50-60% zakken. Dan is een nieuwbouwhuis met gemak voor 100.000 euro te bouwen. Nu kopen gemeentes grond van boeren voor 5 euro per m2, plakken er de stempel bestemmingsplan op en vragen 400 euro. Het wordt tijd dat ze dit zelf ook in gaan zien, maar ze blijven gewoon op de kip met de gouden eieren zitten.

Harreeee | 14-03-13 | 14:20

Terwijl er genoeg op de slooplijst staat ter vervanging. Echter dan wel betaalbare vervanging en dat wil men niet.

Watapatja | 14-03-13 | 14:20

Ok, ok, ik ga vanmiddag dan wel een huis kopen joh. Hou een sop met dat gepush.

bijscholing | 14-03-13 | 14:20

Gewoon de prijs laten zakken, dan gaat het aantal verkopen wel omhoog.

steven paul | 14-03-13 | 14:18

EvdD doet er wat aan!

Einde van de Domheid | 14-03-13 | 14:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland