EUREKA! Knutsel Ed verbetert hybride auto's
Voilà, het beste idee van Nederland. Gewoon zomaar op GeenStijl. Maar wat is het? Nou. Een Auto hybride rolventilator dynamo natuurlijk. Even snel in elkaar gezet door Knutsel Ed, die er de markt voor duurzame automobiliteit INGRIJPEND mee gaat veranderen. Sommigen durven zelfs al van een op handen zijnde revolutie te spreken. Want: auto's op windenergie. Als brandstof een stuk betrouwbaarder dan zonlicht, en zéker een stuk gunstiger voor je rijbereik dan EV's die net genoeg accu hebben voor een rondje boodschappen in het dorp. Voor mensen die de E=MC kwadraat van de 21e eeuw niet meteen kunnen bevatten: Ed en zijn stofzuigertje leggen het u rustig nóg drie keer uit. Maar wie vertelt de arme man dat er binnenkort een paardenkop van General Motors, Ford of Shell in zijn bed ligt?
Reaguursels
Inloggenx
een heel goed idee en heel simpel met de juiste mensen kan dit leiden tot iets goeds , en ja die paardenkop het is nu eenmaal waar dat shell en dat soort bedrijven bepaalde alternatieve energie angstvallig verborgen houden autos kunnen namelijk vele malen zuiniger 1 op 40 en hoger zijn echt geen uitzondering maar dat mogen wij niet weten van dit boeventuig .
Als je nu alle holle ruimtes vol gooit met bacterieën die als een tierelier op en neer gaan en hierdoor warmte produceren door het bewegen van de auto...
Onee dat mag niet
zullen we inzamelen en Ed een cursus natuurkunde aanbieden? Middelbare school heeft ie niet afgemaakt, vrees ik. Jammer voor de haaibriede auto.
ik wil meer ideeen zien van deze man!
@Reaaalist: een WTW installatie is heel wat anders, daar wordt helemaal geen energie teruggewonnen die verloren is gegaan, de naam is misleidend. Het betekent alleen dat de warmte bij geforceerde ventilatie d.m.v. een warmtewisselaar zo veel mogelijk binnen de woning wordt gehouden. Alles moet dan verder ook potdicht blijven. Dat zal uit een energieoogpunt vast wel efficiënt zijn, al lijkt het mij hoogst onprettig om in een dergelijke woning te moeten leven.
Dat is iets heel anders dan het systeem dat hier wordt voorgesteld. De enige manier om zoveel mogelijk het energieverlies door wrijving met de lucht te beperken is om de luchtweerstand zo laag mogelijk te maken. Elke poging om die wrijving te benutten voor het aftappen van energie zal alleen maar de wrijving zodanig vermeerderen dat dit ten minste evenveel energie kost als de energie die je eruit haalt. Je kunt dissipatieve energie niet "terugwinnen" (het betreft een irreversibel proces), alleen maar zoveel mogelijk beperken. Alle energie die je zo denkt "terug te winnen" stop je er aan de andere kant weer net zo hard in, dat zijn nu eenmaal de onwrikbare wetten van de thermodynamica. Zodra de ventilatordynamo stroom gaat leveren, zal er ook meer brandstof gebruikt gaan worden.
Het idee van Ed is grandioos!!! Als hij nu op die accu een grotere ventilator aansluit waarmee hij vervolgens een grotere rolventilatordynamo aandrijft. Op die grotere rolventilatordynamo kan hij dan weer een nog grotere accuu aansluiten, enz., enz., Op die wijze kan hij dan met een simpel ventilatortje de hele wereld van energie zoorzien. Ed, jij mag mijn verbetering kopiëren en alle winst houden, want het geld stroomt nu natuurlijk binnen...
Niemand suggereert hier een Perpetuum mobile te hebben uitgevonden. En de wet van behoud van energie gaat niet in tegen de bewering dat er energie terug te winnen is die verloren was gegaan. Als je een WTW installatie gebruikt thuis doe je hetzelfde.
@Heinzz 16:45
:-) en dat gaat, dankzij jou, alsnog gebeuren via dit forum?
Psycho Daddy | 22-02-13 | 16:00
De meeste hybride auto's staan langer stil dan dat zij rijden en dus zal bij enige wind, ook bij een stilstaande auto in een tochtige carport, toch enige laadenergie opgewekt worden.
Het kopen van anders onverkoopbare huizen in zeer tochtige buurten kan zodoende aangemoedigd worden.
Veel reacties hierboven geven wel aan dat Nederland Kennisland niet gehaald is...
@Psycho Daddy 16:00
Als ik de lak van de auto vervang door een piëzo-elektrisch materiaal, als dat al mogelijk zou zijn, wat heeft dat dan voor negatieve gevolgen op de CW-waarde?
Gadget | 22-02-13 | 15:43
In geen 100 jaar gaat dit werken. Dit is er een in de categorie een zonnecel verlichten met een lamp die is aangesloten op die zonnecel. Of een elektromotor aandrijven met de stroom uit een dynamo die door diezelfde elektromotor wordt aangedreven. Werkt niet.
Een ventilator op een auto door rijwind aan laten drijven, daar elektriciteit mee opwekken om de motor van die auto weer mee aan te drijven zorgt er alleen maar voor dat de auto mee luchtweerstand ondervindt en nog meer energie nodig heeft om vooruit te komen.
Er is maar 1 manier om verliezen te beperken en dat is zorgen voor een zo efficient mogelijke luchtgeleiding langs de auto, zo min mogelijke rolweerstand en zo min mogelijk wrijvingsverliezen in de aandrijving.
Er zijn ooit ideeen geopperd om met piezo elektriciteit stroom op te wekken in het wegdek. Gaat ook niet werken. Zelfde wet van behoud van energie. Om op die manier elektriciteit op te wekken moet je wegdek flexibel zijn met als resultaat dat de rolweerstand van de auto weer omhoog gaat en de auto's op dat wegdek alleen maar meer brandstof gaan verbruiken.
Sorry, dubbelklik blijkt dubbel bericht te worden.
@Argyronauta 15:12
Wat mijn gedachtegang is, is eigenlijk meer, verloren energie terug te winnen. Hoe, dat is aan de creatievelingen. Je hebt die bestaande wrijving (lees verlies) al en daar zou je iets mee moeten kunnen doen.
Bv bekleedt (nog steeds als voorbeeld) de spiegel met piëzo-elektrische materiaal. De cw-waarde blijft hetzelfde, maar de drukverschillen/trillingen wekken toch energie op en niet ten koste van de geleverde energie van de auto. Ik verander dan de negatieve energie eigenschap van deze spiegel in een positieve. Hierbij laat ik wel even buiten beschouwing of dit al technische mogelijk is, laat staan betaalbaar. Het gaat mij om het idee verloren energie terug te winnen. Het klinkt misschien een beetje raar maar in dit voorbeeldje lijkt mij die veelbesproken Thermodynamica wet gewoon nvt.
@Argyronauta 15:12
Wat mijn gedachtegang is, is eigenlijk meer, verloren energie terug te winnen. Hoe, dat is aan de creatievelingen. Je hebt die bestaande wrijving (lees verlies) al en daar zou je iets mee moeten kunnen doen.
Bv bekleedt (nog steeds als voorbeeld) de spiegel met piëzo-elektrische materiaal. De cw-waarde blijft hetzelfde, maar de drukverschillen/trillingen wekken toch energie op en niet ten koste van de geleverde energie van de auto. Ik verander dan de negatieve energie eigenschap van deze spiegel in een positieve. Hierbij laat ik wel even buiten beschouwing of dit al technische mogelijk is, laat staan betaalbaar. Het gaat mij om het idee verloren energie terug te winnen. Het klinkt misschien een beetje raar maar in dit voorbeeldje lijkt mij die veelbesproken Thermodynamica wet gewoon nvt.
@Gadget: het probleem is dat je met je pogingen energie uit je spiegel terug te winnen, de Cw-waarde van je spiegel alleen maar nadelig beïnvloedt. De vorm van je spiegel is zodanig dat er zo min mogelijk interactie met de lucht is, de Cw-waarde is zo laag mogelijk; zodra je probeert daar energie uit te halen, zal de interactie, en daarmee de weerstand toenemen, en wel des te meer, naarmate je er meer energie met je ventilator uithaalt, je Cw-waarde zal stijgen. Alles wat je er aan energie uithaalt, moet je er ook eerst instoppen. De enige manier om energie te besparen is door de Cw-waarde zo klein mogelijk te maken, want wrijvingsverlies is irreversibel, je kunt die verloren energie niet alsnog benutten, een ventilator heeft alleen maar een averechts effect.
Hetzelfde geldt voor het gebruiken van een vliegwiel. Dit kan nuttig zijn wanneer je doelbewust energie verliest, zoals bij remmen, dan kun je een deel van die opzettelijk verspilde energie opslaan om weer te hergebruiken. Maar bij onvrijwillig energieverlies, zoals door wrijving met de lucht ontstaat, helpt een vliegwiel niet, want om het vliegwiel op gang te brengen is meer energie nodig dan wanneer er geen vliegwiel is, dus de wrijving zal alleen maar toenemen. Wat je met je vliegwiel denkt te winnen, heb je al verloren door het op gang te brengen.
@Brou Is Back
Nee, zoals hij het presenteert is het niets en wordt het niets. Maar er zit nog wel een klein winstje in het feit dat het ding met een vliegwiel nog een tijdje door zou kunnen draaien als de rijwind weg is, puur op de kinetische energie. Dat gaat natuurlijk maar heel kort duren en het levert nauwelijks iets op, maar anders zie ik er helemaal niets in. Hij zou zich beter bezig kunnen houden met het opslaan van wind- en zonne-energie door water omhoog te pompen zodat we het door een turbine kunnen laten vallen als er geen wind of zon is. Maar ja, dat gezegd hebbende, er zijn ook nog steeds geen waterkrachtcentrales in de Rijn of de Maas die deels bekostigd zouden kunnen worden uit de besparingen op gasolie van de binnenschippers die dan niet meer tegen de stroom in hoeven te buffelen.
Mensen roepen heel hard boe en kan niet, omdat het tegen een wetje lijkt in te druisen. Toch hoeft dat niet. Immers stelt de wet enkel dat je niet meer energie uit een systeem kan toveren dan dat je erin stopt. In dit geval is het meer het verlies van een auto beperken. In theorie zou het moeten kunnen. Je hoort mensen ook nooit zeuren over spoilers en weerstand.. Ik denk dat je het ook een beetje zo moet zien qua toepasbaarheid. Spoiler 2.0 Ed Editie. De opbrengst is mogelijk minder stroomverlies. Relatieve winst. Voor de heibreide ootoo.
... Die trouwens per definitie al niet groen is omdat de energie die nodig is om dat ding te maken veel meer belastend is voor het milieu dan auto's met verbrandingsmotoren, maar dat terzijde.
wat een hark!
Heeft Perpetuum Ed niet opgelet op school toen de de wet van behoud van energie behandeld werd.
nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_v...
@Argyronauta 13:16 Bedankt voor je uitleg.
Ik begrijp dat als ik mijn raampje open doe en een ventilator/generator naar buiten steek dat dit zinloos is. Maar die buitenspiegel die we toch nodig hebben en dus die verliezen al veroorzaakt, zit er al. Zijn die bestaande verziezen nu niet te benutten?
@Gadget 12:20: een ventilator laten draaien kost altijd energie, vooral als je hem belast om er energie uit te halen. Dat geeft onvermijdelijk een grotere luchtweerstand, de bladen van de ventilator (als windmolen gebruikt) zijn er nu eenmaal juist op gebouwd om weerstand te bieden aan een luchtstroom; je zet ze tenslotte niet in de vaanstand (die veel minder luchtweerstand heeft) als je de ventilator wilt laten draaien.
Dus alle energie die je uit die ventilator weet te halen, moet je er ook extra instoppen (de motor moet tegen een grotere luchtweerstand werken), en gezien de tweede hoofdwet van de thermodynamica, gaat dit nooit zonder energieverlies. Dus uiteindelijk ben je slechter af.
@phantom2 | 22-02-13 | 12:31
Ja, een ventilator op een boot kan prima werken, maar dit is gewoon een andere vorm van zeilen (wel met meer verliezen, maar goed). Onze Ed suggereert dat zijn briljante vinding energie bespaart, en dat kan dus niet, althans niet als het niet waait.
.
Verbazingwekkend eigenlijk dat er bij de reaguurders hierboven nog mensen zijn die menen dat dit ooit kan werken! Bij windstil weer moet ALLE energie, die dit ding opwekt plus de verliezen, door de motor worden opgewekt, hoe of waar je het ook plaatst.en levert dit NOOIT ook maar een microjoule aan energiewinst op. Ook niet voor de grille van de auto; de veroorzaakte luchtwervelingen vernaggelen het aerodynamisch profiel en kosten dus energie.
.
Met een flinke storm werkt het misschien wel, als je het ding verticaal op het dak zet en niet te hard rijdt. Zelfde principe als zeilboten, zeilwagens, etc., mits natuurlijk de veroorzaakte luchtweerstand minder energie kost dan de storm oplevert en aangezien deze weerstand met de derde macht toeneemt, zou ik het geheel op het dak van een afgejankte Lada schroeven zodat je niet harder gaat dan 30. Maar dat is allemaal niets nieuws; dat is gewoon wind- en dus zonne-energie.
.
Hallo Knutsel Ed, graag even attentie van alle twee je hersencellen: toen ik 8 jaar of zo oud was en mijn vader me had uitgelegd wat een dynamo en een elektromotor precies waren, had ik al bedacht dat het handig zou zijn om een vliegtuig uit te rusten met vier propellers: twee binnenste aangedreven door electromotoren, en de twee buitenste gekoppeld aan dynamo's. Even aanduwen en je vliegt geheel grateloos en voor niemendal de wereld rond! Voor een achtjarige een redelijk briljante vinding, toch? Maar zelfs ik als lagere-school-scholier voelde toen al nattigheid en voegde een accu aan het ontwerp toe zodat de mega-faal me nog even bespaard zou blijven....
.
Ed, ik raad je aan om gewoon eerst eens wat school af te maken en veel visolie te eten. Misschien kun je je denkvermogen nog wat opkrikken en voor iemand met een IQ van 10 is honderd procent verbetering al heel goed haalbaar.
.
Ik ga weer verder met schuddebuiken van het lachen!
Wat een idioot. In zijn gedachtengang zou je ook een grote ventilator op een zeilboot kunnen plaatsen die dan de boot vooruit blaast.
Zaniker | 22-02-13 | 08:54 | | Reageer+ | -1
Jammer genoeg voor jou hebben onder meer de Mythbusters dit inderdaad als werkend aangetoond. Je hebt een grote ventilator nodig en een groot zeil, maar het ding ging prima vooruit, hoe onlogisch dat ook moge lijken. Je zou natuurlijk maar de helft van de energie van die ventilator nodig hebben EN twee keer zo snel gaan als je een schroef moet die motor aandreef, maar dat terzijde.
Uit de commentaren begrijp ik dat dit idee nergens op slaat ivm de eerste wet van de Thermodynamica.
Waarom Mitsubishi dan een ventilator achter de gril van de iMiEV stop begrijp ik dan ook niet.
Ik ben een leek dus neem me niet kwalijk als ik er helemaal naast zit, maar je hebt bij een auto toch altijd onderdelen die die energieverlies noodzakelijk maken, bv een buitenspiegel. Die kun mooi puntig, rond kegelvormig, plat maken, maar zal altijd de CW waarde beinvloeden in negatieve zin, dus energieverlies. Is het nu echt niet mogelijk dit verlies enigszins terug te winnen? Ik roep nu maar wat..... stel er zit ook een ventilator/generator in spiegel ingebouwd, waarom zou dit energie kosten ipv opleveren. Energie die anders verloren zou zijn? Ikke niet begrijpe dus ;-) En zit Mitsubishu er dan ook helemaal naast?
Tesla gebruikt ook de energie die bij het remmen vrij komt om de accu bij te laden. Daar laad je natuurlijk nooit de accu helemaal mee op maar je zou er zomaar 30 meter verder door kunnen rijden.
Ik heb momenteel alleen nog wat problemen met mijn ontkoppel mechanisme en blauw-oog-ontloper.
!(Mijn_E=MC kwadraat) = stoplicht+trekhaak+voorganger
Nou met een beetje goede wil stop je het onder de motorkap, aan beide zijdes van de motor een.
Je kunt spelen met de vorm en zodra de auto in beweging komt zou je het via de luchtverplaatsing flink aan het draaien krijgen hoor.
En hij zei toch al als aanvulling op de bestaande HaiBriede (xD) motor.
ik vind het best een aardig ideetje.
Het is maar een prototype. Met de juiste materialen (siliconen kogellagers) krijg je d'r gerust een hoop spin in. Dacht ik.
lijkt meer op een handgrasmaaier...
www.toolsxl.nl/images/Merken/Flymo/Med...
Laten draaien is heel erg makkelijk, maar omzetten in energie heel moeilijk.
Plaats er een dynamo op om de draai-energie om te zetten in elektriciteit en wat levert het op, juist niet (alleen lawaai) perpetuum mobile bestaat gewoonweg niet!
JanRap | 22-02-13 | 09:35 |
Ik vind het bedenkelijker dat er steeds weer horden mensen zijn die erin willen geloven.
Een of andere dodo had dit "idee" ook al als ingezonden brief in de Autokampioen van vorige week gezet (ja, ik burgerlul lees dat ding).
Dat moet dezelfde gast zijn want een briljant idee als dit kan nooit door veel mensen verzonnen worden.
Briljant idee... Als elke auto voorop zo'n dynamo heeft en achterop een blazer, dan kan de energie worden doorgegeven! Als het hard waait in groningen geven alle auto's die energie gewoon door aan de volgende en kan ik in maastricht gratis op windenergie rijden. Wanneer krijgt deze man zijn nobelprijs?
Een beter idee is om bejaarden in een tredmolen te laten lopen die aangesloten is op een dynamo om elektriciteit op te wekken. En net zo lang door laten lopen tot ze dood zijn. Behalve energieopbrengst bespaart het ook op AOW en Pensioen en Zorgkosten. 4 vliegen in een klap.
Wat een eikel. WvbvE. Denkt hij dat hij het perpetuum mobile heeft uitgevonden? De Auto zal meer extra weerstand ondervinden dat de energie die opgewekt wordt.
Op de juiste manier bv in de gril met lichte materialen is dit idee zo gek nog niet. de voorstelling was wat ludiek maar het gaat om de gedachtegang en deze vind ik best wel te overwegen.Platte wind turbines voor thuis die groter zijn voor je eigen stroomvoorziening.het idee verder uitwerken.Veel succes ermee.Kunnen al die wieken van de horizon .
Als Ed E=M*C2 en actie = - reactie echt had begrepen, had hij niet te hoeven beginnen aan zijn geknutsel.
Dit weet een kind van de onderbouw van het VWO al...
De CW en FW weerstandwaardes van het voertuig zullen dramatisch oplopen bij zo'n (d)rolventilator, maar ik veronderstel dat "uitvinder" Ed gedacht heeft aan supergekoelde magneten en hypergeleiding zodat de mechanische weerstand van de generator gereduceerd is naar bijna 0 en het energieverlies gecompenseerd zal worden.
Ik denk alleen niet dat de gemiddelde Ferrarikoper er blij van wordt.
Dus als ik het goed begrijp: Je hebt dus een accu nodig van een kilootje of 100 en een stofzuiger van een kilootje of 20 en karren maar. Maar waar krijgt de stofzuiger dan stroom van. Ohw ik snap het al, van een extra batterij. Klinkt plausibel...
Lache. Komt helaas niet uit boven het niveau van Lampje uit de Donald Duck (Een vrolijk weekblad!) en Wille Wortel - gecombineerd, wel te verstaan.
-
Misschien moet onze Ed (met aërodynamische verfstokjes) dit:
-
nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet_van_d...
-
eve doorneme; is niet zo moeluk.
Eigenlijk zou er wetgeving moeten komen om perpetuummobileuitvinders naar een heropvoedingskamp te sturen. Tering hee, wat een lul.
De eerste wet van de thermodynamica
@hobbit | 21-02-13 | 22:49
Het filmpje werkt hier wel. Ik heb meteen 1000 van die dingen besteld.
Die man is niet goed. Zeker nog nooit van de perpetuum mobile gehoord ?
Is toch geen pan zo'n broodtrommel op het dak van mijn Totoyiah Primus.
necrosis | 22-02-13 | 08:24 | + -1 -
Joris een h**o noemen staat anders niet expliciet in de huisregels vermeld!
Nee, en dat kan dus niet. Maar daarom is Ed ook uitvinder en jij maar reaguurder.
Wat een idioot. In zijn gedachtengang zou je ook een grote ventilator op een zeilboot kunnen plaatsen die dan de boot vooruit blaast.
Nederland wordt steeds slimmer...
Beste uitvinding ooit m.youtube.com/watch?v=rmSHMGs6e3Y blij dat we nog van die uitvinders hebben hier in Nederland !!!
Als ik de reacties van vele reaguurders hier lees die echt denken dat dit kan werken omdat hun 'gevoel' ze dat zegt, dan verbaast het me niet dat het land er zo beroerd aan toe is.
Ga godverdomme eens iets nuttigs studeren i.p.v. communicatiewetenschappen of vrijetijdsmanagement. Iedereen die ook maar een uurtje heeft opgelet bij natuurkunde op de middelbare school begrijpt dat dit niet werkt.
Mogen alle reaguurders die heil zien in dit ontwerp een permban Joris?
@eerstneukendanpraten | 22-02-13 | 08:15
Hij liep al een maand mee, maar duidelijk is, dat hij/ zij nooit de huisregels heeft gelezen.
alleen jammer dat dit niet werkt omdat een auto zelf zijn rijwind opwekt
@Mtijn
Allemaal waar maar je vergeet het begrip "vliegwiel" en dat dit ding, mits met goede lagertjes gebouwd, door blijft draaien als je stil staat voor het stop licht.
Het zal heus geen vetpot zijn qua rendement, maar als je hem netjes wegwerkt in de neus van een auto zal het wel IETS opleveren.
Een apparaat dat middels een dynamo de accu van de auto oplaadt?!
Dus nu hoef ik niet meer voor iedere rit de accu te vervangen!?
Geniaal!
He, verdorie. Het is eigenlijk een schande dat zoveel mensen hier toch in geloven.
Aan eenieder die mijn stelling onderuit probeerde te halen; het is gewoon technisch niet mogelijk meer energie uit iets te halen dan dat er in gaat. Een ventilator werkt op 'weerstand'. Hij haalt snelheid uit een medium en zet dat om in energie. Die weerstand, is ten alle tijden groter dan de energie die het opwekt. Altijd. De ventilator zal dus altijd de luchtweerstand in die mate verhogen, dat je auto meer brandstof gaat verbruiken. Dit win je voor een deel terug met je "ventilator-generator", maar nooit voor de volle 100%. Kortom, aan het tankstation ga je plots iets meer in je tank moeten gieten. Dat is geen idee, dat is geen stelling, dat is gewoon natuurkunde. En juist daarom is het zo ontzettend jammer, en overduidelijk, dat er tegenwoordig vrijwel niemand meer een Beta studie kiest in die prachtige wereld van de techniek. :-)
En na even googlen, is er vast iemand die dat veel beter kan uitleggen dan mij: auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/26440-k....
@ qwetyerty
Zo vriend, heb je daar nu een account voor aangemaakt?
TROLL PHYSICS! i0.kym-cdn.com/photos/images/original/...
Als ik er nou een onder mijn bureau hang, heb ik a) een minder vochtig kruis, en b) kan ik er mijn puntenslijper mee aandrijven. Ik zeg win-win!
"het is maar een idee" daarmee doet Ed zichzelf enorm tekort.
Tja, als je hem netjes wegwerkt in de neus van een auto, op een plek die toch al wind vangt kun je met een dik vliegwiel een beetje extra energie opwekken. Als luchtweerstand gelijk blijft doe je mooi wel iets met een energie bron die je anders links laat liggen bij het autorijden. Maar je kunt net zo goed een zonnepaneel in je dak verwerken, dunkt me.
Wat wel (te) goed werkte was het idee van Chaparral om ventilators te gebruiken voor meer downforce in een raceauto: en.wikipedia.org/wiki/Chaparral_Cars#2...
@ Joris
Zo vriend, jij bent er vroeg bij en dan al zo scherp als een scheermes...
Onze nederlandse da Vinci met een perpetuum mobile.
Die zit bij mij al jaren hermetisch verborgen onder mijn motorkap. Werkt als een tierelier, moet ik wel de ventilator aanzetten.
@CoffeePatch | 21-02-13 | 22:52
Dit IS een windmolen, hij ziet er alleen wat anders uit.
Meer weerstand, kost meer energie.
Volgend idee aub.
Een beetje als onderstaande dus :P
trueslant.com/courtneymyers/files/2010...
reclaimgrowsustain.com/sites/default/f...
-weggejorist en opgerot-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
iets zegt me dat het niet gaat werken
Dit gaat niet werken, anders hadden we het al honderd jaar of langer...
Dit gaat niet werken, anders hadden we het al honderd jaar of langer...
Dit gaat niet werken, anders hadden we het al honderd jaar of langer...
* licht aan doet*
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:58
Slaap ze.
Ik zie dat er toch een boel mensen zijn die niet inzien dat er niet meer energie uit komt dan dat je er onherroeppelijk in moet stoppen. (splijt en fusie daargelaten)
@miko | 22-02-13 | 02:56
Tegenwoordig is het in het stadion veiliger dan buiten. Maar ik ben ook al een tijdje niet meer geweest. Wordt hoog tijd.
Maar ik was out.
Gute Nacht.
*out*
nu nog een dynamo plaatsen Eddieboy, dan draait ie nie zo hard mehr heur
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:47
Nee, het was voor mij ooit de reden niet meer te gaan.Maar ja dat was in de tijd van de grote voetbal rellen in NL.
@Watapatja | 22-02-13 | 02:36
Touche.
Genoeg gemijmerd over wat we zouden doen als het ons geen fuk zou kunnen schelen. Nog even dromen en morgen de harde realiteit weer onder ogen zien.
Gegroet allen, schip ahoy!
*out*
www.youtube.com/watch?v=5p9aTmdIzL0
Berry - Las Vegas
@Watapatja | 22-02-13 | 02:47
Bajo nuevo, dat was mooi.
@miko | 22-02-13 | 02:37
Veilig is anders, vooral met die in de Balkanoorlogen opgegroeide hooligans, maar wat een sfeer. Daarvoor gaan we toch naar het voetbal.
@miko | 22-02-13 | 02:41
Ha, zo'n zonnepaneel valt misschien erg op. Het moet er uit zien als een gewoon dagjesbootje. Gewoon een dagje uit zeilen geweest. Nee die tan had ik al. En die baard ook ja.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:58
Hij moet een goede kapitein huren.
www.youtube.com/watch?v=_EfW9znJYjw
www.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQf2N...
@Watapatja | 22-02-13 | 01:57
Hoe bedoel je? Dat je geen drank meer hebt? Nee dank je,lijkt me helemaal niet leuk.
@pius | 22-02-13 | 01:23
En voor dit comment zou je gestraft moeten worden.Tsss.
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:34
Gewoon een ventilator op je dak! hebben alle zeilboten ook ,en een zonnecel.
encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=t...
En heb je een beetje schaduw. In een open bootje de caribean.. brrr,dan ga je er zo uit zien,
encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=t...
suvois | 22-02-13 | 02:37 |
Reaguurders zitten uiteraard ver boven de gemiddelde europeaan.
Ach, over 50 jaar wordt de eerste kernfusie reactor in gang gezet en wordt energie zo goed als gratis.
www.fusie-energie.nl
Even ter vergelijking (aldus bovenstaande website):
Om een gemiddelde Europeaan een heel leven lang te voorzien van fusie-energie is 35 gram lithium (5-7 batterijen) ten behoeve van 15 gram tritium, en 500 liter normaal water ten behoeve van 10 gram deuterium nodig.
Of deze is ook leuk: 1 gram deuterium (vergelijkbaar met de grootte van één kauwgompje) levert net zoveel fusie-energie op als 50 vaten olie
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:25
Juist daarom! Wat een mongolen!
Vergeet je niet een helm en een brandblusser mee te nemen??Ik zou niet willen dat je iets overkomt.
miko | 22-02-13 | 02:33 |
Of trager van begrip,:-)
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:23
Nah, ik vind het toch een beetje de dieven clubs van europa.
@miko | 22-02-13 | 02:28
Dan ben ik aan de Goden overgeleverd. Temeer daar ik een klein bootje voor één of twee personen in gedachten had. Gewoon iets om één of twee keer per jaar een kleine lading Colombiaans marcheerpoeder in Nederland in te voeren. Heb al van gedachten gewisseld met de Graaf van Egmont en Watapatja. De voorzichtige conclusie is dat ik er beter vanaf kan zien.
@Watapatja | 22-02-13 | 02:09
Zie je,ik heb meer karakter.;)
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:44
Vreten verzamelen,knopen ,techniek.
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:49
En als die faalt? Ik heb er genoeg zien verdwalen omdat ze op hun GPS gekoppelde kaartjes vaarde en dan een probleem kregen.
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:29
Mits de juiste route, maar wat is klein??
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:58
Vooral onderwater.
@miko | 22-02-13 | 02:18
www.youtube.com/watch?v=Mu91qA59llA
@miko | 22-02-13 | 02:18
Ergens heb ik een zwak voor Oosteuropese clubs. Zo staat het op mijn lijstje van dingen die ik ervaren wil hebben om een beladen derby in een voormalig Oostblokland bij te wonen. Partizan - Rode Ster Belgrado bijvoorbeeld. Of Wisła Krakau - Cracovia. Sfeertje.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:18 |
Hoor te zijner tijd je ervaring wel. Ik ga sowieso weer met Oerol.
@Lewis Lewinsky | 22-02-13 | 00:34
Iedereen weet dat hij de hele tijd blaast.
@Watapatja | 22-02-13 | 02:10
Komende zomer maar eens een tochtje boeken. Krijg er helemaal zin in.
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 00:28
Ben geen Ajax fan maar had graag gezien dat ze die maffe club helemaal vernedert hadden.Maar je kunt nooit op ze rekenen.
@Kaas de Vies | 22-02-13 | 00:21
Moet je aan je vriend Mathijs overlaten. Die pist accuzuur!
@Kaas de Vies | 22-02-13 | 00:16
Je bent wel grappig,... soms.
@zeg maar jansen | 21-02-13 | 23:10
Diesel is in theorie het superieure systeem, alleen al vanwege de zelfontbranding. Dat dure segmenten daar beter in scoren is slechts een in te halen voorsproong. Je ziet u hele kleine autootjes met dieselmotortjes die heel goed presteren.
Mercedes is jarenlang al erg goed in het principe. Dieselmotoren waar je de accu van kunt afkoppelen en het blijft gewoon draaien.
geen gedoe met verstuivers, bougies, ... gewoon op compressie en een ideale verbranding.
Het rendement is in theorie dus beter en als de logheid eruit is ontwikkeld heb je een veel beter motor principe dan benzine.
Zal niet heel lang duren (inderdaad Audi voorop) voor F1 of een variant daarop op Diesel overgaat.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:14
Niet genoeg rendement. Maar op het moment dat we weten hoe we houtstof op een efficiënte wijze weten om te zetten naar diesel zijn we spek koper
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:08 |
Het is zelfs werelderfgoed. Een van de weinige stukken echte natuur in Nl.
miko | 22-02-13 | 02:07 |
Heb ik niet gered, hooguit 1 minuut.
Met van die laffe Schotse hooglandrunderen.
@Watapatja | 22-02-13 | 02:03
Verse schelpdieren, lekker! En misschien vissen die in een poel achtergebleven zijn, of komt dat niet voor.
Het is toch ook een prachtig wild natuurgebied, de Waddenzee. Helemaal door de natuur gevormd, niet die parken die op het vaste land voor bos of natuurgebied moeten doorgaan.
@peers | 21-02-13 | 23:38
Zijn er mensen die dit uitkijken?1.48 toen was ik klaar.
Goed, als er werkelijk een dynamo in zou zitten, was de weerstand ook een stukje groter. Daardoor grotere schoepen nodig en dus meer weerstand als de auto met zo'n ding op het dak of waar dan ook gaat rijden. De extra weerstand bij het rijden kost extra brandstof en kan weggestreept worden tegen dat wat het oplevert. De toename van de werkeloosheid bespaart wel olie, dank u Rutte!
focking briljant ed.. ahahaha
@fleischer | 22-02-13 | 00:20
Alle evenementen overdag dan.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 02:00 |
Jagen mag dan weer niet, maar het is heel imponerend om op de bodem van de zee te lopen, tussen de zeehonden. Kokkels en zeekraal zoeken voor het eten, erg lekker.
@Watapatja | 22-02-13 | 02:00
Juist. Eigenlijk ging het over auto's toch?
@Watapatja | 22-02-13 | 01:57
Met mooi weer en een kist sterke drank aan boord misschien. En iets om op zeehonden te jagen.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:58
Toevallig kan ik erg goed tegen ruwe zee. Ik kan ook achteruit rijden in de trein en lezen in de auto (niet achter het stuur).
Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:58 |
Ik ben bang dat hij een zeilboot niet herkent.
@Watapatja | 22-02-13 | 01:57
Met mooi weer en een kist sterke drank aan boord misschien. En iets om op zeehonden te jagen.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:57 |
Een snelheidsmeter.
@Ikbeneenzelfbouwer | 21-02-13 | 23:11
Energie winst en rendement zijn twee verschillende dingen.
Wat kost het om zo een ding te bouwen en wat levert het op?
Watapatja | 22-02-13 | 01:57 |
Ik ben bang dat Dmitri nog steeds zeeziek wordt als hij is drooggevallen op het wad.
@Watapatja | 22-02-13 | 01:53
Wat is een log?
@Mazzeltov | 21-02-13 | 23:42
? Het is toch niet zo dat de lucht sneller gaat?
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:54 |
Een keer droogvallen op het Wad is trouwens een ervaring die je meegemaakt moet hebben.
@Terpen-tijn | 21-02-13 | 23:10
hihi
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:54
Je moet dat spul gewoon verkopen en niet zelf roken. Je gaat toch ook niet stilstaan bij al die verdwenen neustussenschotten bij die coke adepten?
@Ik was in Haren | 22-02-13 | 01:00
Voor Marokkanen wel interessant als ze weer op vakantie gaan.
*link weer gelegd*
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:52
Okee, ik val door de mand. Ik ben een hopeloze landrot.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:50
Die marges zijn toch niet te vergelijken. Bovendien is roken een vieze gewoonte waar de omgeving van de roker kanker van krijgt. Daar werk ik liever niet aan mee.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:49
GPS, tsssssssss. Denk aan de nostalgie.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:49 |
Ik zeil regelmatig met de bruine vloot, dat is puur traditioneel varen. GPS is wel aan boord, sextant niet, maar log en kompas zijn de instrumenten die we gebruiken.
Ed, bouw dit in een uitlaat van een normale auto. Om zo de accu bij te laden.
@DerUnterMensch | 21-02-13 | 22:53
Of je laad met je auto buiten de stad je accu op en je rijd zonder stank door de stad.Misschien niet energie efficiënt maar wel minder stank.Want niet overal in de wereld hebben grote steden de mazzel die het grote dorp Amsterdam heeft dat de wind de zaak regelmatig schoon blaast.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:49
En wat als de stroom uitvalt? Moet je toch het zonnetje op de horizon zien te krijgen en aan de hand van de tabellen lezen, waar je zit. Het is niet anders.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:48
Probeer het eens zachtjes met een paar sloffen cigaretten van België naar Frankrijk. Afstand te overzien en als het lukt toch dat gelukzalige gevoel.
@DANNY3960 | 22-02-13 | 01:44
Maar dat is immoreel.
@Watapatja | 22-02-13 | 01:42
GPS toch. De sextant is zo XVIIe eeuw.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:40
Iedere keer als ik dit plan voorzichtig overweeg blijf ik al snel steken op de onvermijdelijke meedogenloosheid waarmee je als cokeimporteur onvermijdelijk mee te maken krijgt. Niets voor mij, kortom. Het hele spel van gunnen opdat jou iets gegund worde is ook al niet mijn sterkste punt. Het lijkt alleen zo romantisch. Contrabande, lak aan alle verboden, mooi weer, coke.
Bij de eerste vliegende storm zou ik al chagrijnig worden.
*plan B met een stevige pennestreep doorhaalt*
DANNY3960 | 22-02-13 | 01:44
Ik denk ook meer dat die 100 kg voor eigen gebruik zijn.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:37
Beetje omslachtig. Huur 8 politie-uniformen, 2 zwarte wagens en zet een mannetje uit bij Brink's........$50.000.000. Klus geklaard in 5 minuten.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:37
Zeilen is eigenlijk zeilen, maar als je de oceaan op gaat dien je wat meer bagae te hebben. Ik noem weerkaarten lezen, stromingen kennen, bestek uitzetten en controleren, veiligheidsmaatregelen, weten wat te doen bij storm enz. enz.
@Plop! | 22-02-13 | 01:42
LOL!
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:37 |
Het zeilen is zo te leren, het navigeren is een ander verhaal. Er staan geen hectometerpaaltjes langs de route.
Zeilen op het Wad is weer erg moeilijk, je zit zo maar zonder water onder de kiel.
Het maakt niet uit WAAR je dit ding monteert. Het feit dat het ding draait = extra weerstand. En hoeveel rendement levert zo'n molentje op? Voorlopig zet ik mijn geld op energie opwekken uit tijdsverloop. Gewoon even een uurtje niksen achter de pc levert dan zomaar weer voldoende energie om een kop koffie te zetten! Energie uit irritatie is een goede tweede. Wow! een uurtje artikelen op geenstijl lezen en de reactie op die artikelen.. daar kan een heel afrikaans dorp een een week de airco op laten draaien.
een accent zum kotsen..... HEIBRIEDE pfffff.....
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:33
Ik wel, maar ik ga zeker niet met je mee. Je moet al een beetje jacht van behoorlijke afmetingen hebben en die vallen nou juist daar op en worden dus in de gaten gehouden. Vervolgens dien je rekening te houden met verraad en achterklap in die contreien. Degenen die jou die 100 kg verkopen zijn best bereid je te verraden om een lading van 1000 kg in Nederland binnen te krijgen.
Ed,Ed,Ed. Het is 3 keer niks, jongen.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:32
Daar was ik al bang voor. Dan toch maar leren zeezeilen (is dat moeilijker dan zeilen op de Loosdrechtse plassen?).
Wie wil concurreren met de meedogenloze mafia die in Nederland de cokehandel verdeeld heeft, dat stel ik me althans voor, er is zo veel geld in te verdienen, moet over heel wat eigenschappen beschikken die ik niet eens wil weten.
*plan B met een licht potloodstreepje doorkruist*
De vergelijking met het opvangen van energie bij remmen gaat niet op. Remmen is nu eenmaal regelmatig een noodzakelijke activiteit. Door remmen gaat kinetische energie verloren en wordt in warmte omgezet. Door een deel van deze energie op te slaan kun je iets besparen op de energie die nodig is om weer op gang te komen.
Die roldynamo kost echter extra energie om de accu op te laden, hoe aerodynamisch je constructie ook is, want juist het OPLADEN kost energie en verhoogt de weerstand, waardoor het brandstofverbruik toeneemt. Dat geldt natuurlijk ook voor de klassieke dynamo, maar daarbij is de energieoverdracht ongetwijfeld veel efficiënter dan via het indirecte systeem van de roldynamo (auto maakt vaart, creëert daardoor een luchtstroming, die weer gebruikt wordt om een dynamo te laten draaien die de accu moet opladen - daarbij gaat veel meer energie verloren dan bij een directe mechanische koppeling tussen motor en dynamo. Je bespaart met die roldynamo dus niets, integendeel, je brandstofverbruik zal alleen maar toenemen.
Enfin, wie het nog niet begrijpt, moet maar eens een leerboek thermodynamica gaan lezen, met speciale aandacht voor de eerste en de tweede hoofdwet.
DANNY3960 | 22-02-13 | 01:33
Verrek, daar had ik nog niet aan gedacht. Vrouwen ja. Die weten elke man het gevoel te geven dat ie een mongool is. Valt niet tegenop te redeneren.
Het is mijn plan B om met een pleziervaartuigje een of twee keer per jaar naar Z.-Amerika te varen, van daar een kleine hoeveelheid marcheerpoeder mee te nemen (zeg 100 kg) en aan het eind van een mooie zomerdag met de andere pleziervaartuigjes weer de haven binnen te varen. Niemand heeft in de gaten dat je in plaats van een dagje een paar weken bent weg geweest. Van de winst kun je goed leven. Alleen, ik kan niet zeilen.
Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:30
Zoiets als proberen vrouwen te begrijpen?
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:29
Ben bang van niet. Je zou kunnen overwegen de oversteek in etappes te doen, via de Azoren of die andere eilandengroep voor de West-Afrikaanse kust, maar ik ben bang dat je doomed bent.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:30
Ja. Zit ook wat in natuurlijk, dat is de juiste attitude.
Maar ik had het over een andere;)
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:30
Ja. Zit ook wat in natuurlijk, dat is de juiste attitude.
Maar ik had het over een andere;)
pius | 22-02-13 | 01:23 |
Het zou toch mooi zijn om te proberen om op een terrein waar je niks vanaf weet toch iets te kunnen beredeneren. Kom je tot de conclusie dat je een mongool bent, dan heb je toch je best gedaan.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:13
Is het trouwens mogelijk om met een klein motorbootje naar Zuid-Amerika te varen? Met een groot schip is geen probleem, met een zeilboot evenmin, maar kan een klein motorbootje genoeg brandstof meenemen om Zuid-Amerika te halen?
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:27
Helemaal eens uiteraard. Beetje hetzelfde wat ik bedoelde maar dan wat kernachtiger verwoord.
Waarvoor dank;)
@pius | 22-02-13 | 01:23
Hoe meer kennis des te beter. Meer kennis geeft een meer compleet zicht op de werkelijkheid, meer begrip. Als bonus komt daarbij een indruk van de enorme hoeveelheid die nog te ontdekken is. Hoe meer men weet, des te meer men zich bewust wordt van wat men niet weet.
Graaf van Egmont | 22-02-13
Mwha, ik gooi nog een Macallan naar binnen.
Ik snap hier dus helemaal niks van. Totale mongool op dit vlak. Uitermate prettige ervaring overigens, jezelf realiseren dat je op heel veel terreinen een complete mongool bent.
En als de gemiddelde mens nou ook eens zou leren welk terreinen dat zijn dan zijn we helemaal een stuk verder.
Want het grootste probleem van de mens is dat hij zichzelf vaak als een deskundige ziet op een terrein waar hij feitelijk een mongool is.
Enfin, vind eens een apparaatje uit dat dit allemaal kan testen, en vraag daar patent op aan. Word je rijk en komen we ook ergens met de mensheid.
Over duurzaam gesproken.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 01:13
Wärtsilä in the Netherlands supplies worldwide sales & services for the marine and decentralized power industry. We have over 1.000 employees working in the Netherlands on our seven locations in Drunen, Harlingen, Kampen, Kruiningen, Schiedam, Waalwijk and Zwolle.
Grote onderneming. Daar heb je toch geen weet van. Dan te bedenken dat ik zeemansbloed heb. Mijn vader heeft gevaren.
@Terpen-tijn | 22-02-13 | 01:07
Ook downforce moet energie kosten.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:09
Ja mooie motoren. Volgens mij zit er ook een dealer in Zwolle.
Hang er eens een ampère metertje aan Ed.
deministerpresident | 22-02-13 | 01:09
Prachtig. "Hoe ga je morgen naar het werk schat?" "Ik pak de velografeen lieverd"
@Eshek | 22-02-13 | 01:04
Wel volgens de aardstralen blijven rijden.
deministerpresident | 22-02-13 | 01:09 Keihardium.
Met de juiste batterij zal het misschien in de toekomst wel kunnen, want de rendementen en snelheid van het opslaan van energie in Batterijen gaat omhoog. Waarschijnlijk binnen nu en 10 jaar is zijn idee mogelijk. Hier alvast een voorproef van de nieuwe technologie: www.liveleak.com/view?i=d32_1361375636...
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:58
Kijk dit nou. Ik zou niet weten wat ik er thuis mee zou moeten, anders zou ik er een in mijn tuin zetten.
wartsila.com/en/engines
Over een paar jaar rijden we ook een flinterdun schilfertjes grafeen
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 01:05
Maar met een rijk mengsel kun je er toch een mooi rookgordijn mee leggen. Niet dat het wat uithaalt met de radar, maar toch.
Dmitri 01:02
Onzin, je kan net zo goed stellen dat de weerstand van de roldynamo alleen maar helpt om de downforce te genereren.
Met andere woorden, het vervangt de spoiler.
@hatari | 22-02-13 | 00:59
In iedereen schuilt een Sjon. Ook in mij. Ik houd voeling met mijn innerlijke Sjon. Dat is belangrijk.
Ik denk dat er wel wat winst te halen valt. Zeker icm het gebruik.v. neodimium magneten. Ixou t alleen anders doen, net als de naafdynamo bij een fiets, deze dynamo toepassen op alle wielen vh voertuig. De winst is natuurlijk niet dat het volledig energieneutraal wordt maar een verlenging vd levensduur vd de accu dat zeker wel. Ik gok voorzichtig op zon 10%. Scheelt toch weer wat Km's in bereik.
Mazzeltov | 22-02-13 | 01:03
Ik weet wel hoe ik het moet doen, maar tot nu toe ben ik een braaf menneke geweest. Er zal echter een dag komen....
fleischer | 22-02-13 | 01:03 |
Dat lijkt mij een goed plan! Tot ziens!
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:58
Ha, scheepsmotoren. Dat zijn pas heerlijk trage diesels. Ruwe stookolie is een soort asfalt, fantastisch dat ze daarop gestookt worden. Goed voor het miljeu zal het allemaal niet zijn, maar hey.
TOOOET
Jomanda op je motorkap binden die positieve energie uitstraald naar je accu's enzo...
Zo'n auto moet gewoon in een windtunnel. Dan doet ie het wel.
Zelf had ik trouwens ook al een uitvinding gedaan met elektrische auto's op verwisselbare batterijen.
Alleen wil de handel niet meewerken. Je hebt nogal wat penlightjes nodig en de tankstations weigeren er zoveel in voorraad te nemen.
De honden.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:56 : Dat kan uiteraard snel geregeld worden, maar IK geef je geen tips ;)
(4x een ban in 8 jaar is wel mooi zo)
@ Ik was in Haren | 22-02-13 | 00:57
Oké, maar hopelijk babbelen we daar een andere keer over verder.
Duty calls. Doegies.
DANNY3960 | 22-02-13 | 01:02
Zit je weer aan de tap?
@La Bailaora | 22-02-13 | 00:59
Oh, en u kunt ze vanaf overmorgen bestellen op telsell.
Ik was in Haren | 22-02-13 | 00:57
Gelukkig heb ik meer verstand van wijn.
@Kaas de Vies | 22-02-13 | 00:57
Als er al energie van de rijwind gebruikt zou worden om downforce te genereren dan zou deze niet meer ten goede komen aan de accu, of wat er ook aangedreven zou moeten worden door de dynamo. Wegens behoud van energie.
lekkurlinx | 22-02-13 | 00:40 |
Mja, om nou 24 uur te moeten rijden voordat je een beter rendement hebt...
tiktak | 22-02-13 | 00:56
Nog erger natuurlijk: GS die dit filmpje aanprijst.
@Dmitri Dmitrievitsj | 00:51
In principe meer cubic inches en een lager toerental. Dus zwaardere ontploffingen. Er zijn ook liefhebbers die het overdrijven. Die monteren cherry bombs in beide uitlaatpijpen. Maar dat is behoorlijk tokkie.
Allemaal geleuter in de marge. Gewoon een auto ontwikkelen die 45.000 km op 1 tank rijdt. Dat zet tenminste zoden aan de dijk:
"a single refill of fuel is enough to drive 45'000 km":
ecatcar.org/home.php
Dat ding is wel een flinke massa, je hoort 'm echt zwaar zoemen... zelfde effect als dat je een compressor tegen de kooi van een zwaar lager aan jaagt, dan hoor je dat ook, dat is gewoon raw power wat die man hier heeft. En weer een goeie markt voor lagers..
@mezelf - stemmen.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 00:56
Ik wat meer ervaring met scheepsmotoren, maar daar vind je dezelfde verschillen. Je kunt gewoon horen wanneer er een schip met een langeslag motor langskomt.
Mazzeltov 00:54
Een echte reageerder verkent zijn grenzen.
*gniffel @ Mazzeltov | 22-02-13 | 00:54*
@dmitri dmidinges
Dus dat is dus totaal onmogelijk om als spoiler te gebruiken?
Al die serieuze reacties over behoud van energie stemmen, deerniswekkend.
fleischer | 22-02-13 | 00:44 |
Ik weet toevallig vanuit mijn vak, dat de hoek waaronder het licht invalt op zo'n cel, erg belangrijk is.
Wat een mongool dat hij niet weet dat dit nooit zal werken , heeft zo iemand geen vrienden of familie die hem hierop wijzen....
Mazzeltov | 22-02-13 | 00:54 |
Kan ik ook niet bij dat bedrijf komen werken? GU?
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:53
Dat klinkt aannemelijk. Ze klinken ook wat lager, wat langzamer. Dank.
Mazzeltov | 22-02-13 | 00:54 |
GU vergeet altijd de bijbehorende tickets op te sturen.
Overigens lang geleden dat ik in 1 topic zoveel reaguursels schreef, maar dit heeft gewoon mijn interesse.
En soms ben ik even 2 weken verplicht met vakantie, geheel gratis aangeboden door GU.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 00:51
Zijn gewoon langeslag motoren. Niet van die opgefokte compressiemotoren als in Europa.
@Kaas de Vies | 22-02-13 | 00:49
De luchtstroom wordt eerder van richting veranderd. Er wordt geen extra weerstand gecreëerd en als dat al gebeurt komt die niet ten goede aan de downforce/wegligging.
zetje 00:45
Weet jij waarom een racewagen op zijn kop kan rijden in bijvoorbeeld een tunnel?
Zou je die noodzakelijke downforce niet kunnen benutten om een dynamo aan te kunnen drijven?
Kzeg ook niet dat je ongelijk hebt, kweet het ook niet zeker, daarom is meten ook weten.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Motor_met_wate...
Dit was ook al zo'n topknutselaar.
@ZKH EénOog | 21-02-13 | 22:48 LOL! En hebben ze hem er na ergens in Frankrijk gedumpt ..
Hoe kan dat eigenlijk. Heeft de V-configuratie in Amerikaanse achtcilindermotoren een andere hoek, andere timing cq balans? Andere uitlaat, gewoon meer cilinderinhoud?
@ Einde van de Domheid | 22-02-13 | 00:47
Dit Ed Knutsel ideetje is geeneens zo gek nog niet.
@zetje01 | 22-02-13 | 00:45
Om de windtunnelindustrie een beetje uit de wind te houden?
@Einde van de Domheid | 22-02-13 | 00:47 : Zijn wij nu zo slim, of.....;)
Eet erwtensoep en produceer gas.
zetje01 | 22-02-13 | 00:45 |
Aerodynamica?
@zetje01 | 00:45
Ja, die windtunnels. Met de komst van die dingen was het afgelopen met de Echte Auto's.
@Zetje01
Ja, soms wordt de luchtweerstand ergens verhoogt om betere wegligging te veroorzaken, zoals een spoiler. Maak er een spoiler van.
Zucht, ben ik nou zo dom of zijn jullie zo slim.
zetje01 | 22-02-13 | 00:45 |
Zodat ze niet buiten hoeven te staan met hun tekentafels om wat wind te voelen?
@hatari | 22-02-13 | 00:45
Helemaal gelijk hoor. Om een of andere reden klinken Amerikaanse V8's ook nog mooier.
Zo'n fijne muscle car.
Hoewel de 2e poster mijn eerste idee opschreef is het natuurlijk wel zo dat een auto terwijl hij stilstaat ook wind vangt en terwijl hij rijdt wellicht meer wind vangt dan alleen van zijn bewegingssnelheid. (Bewegingssnelheid + wind)
... waardoor je wat minder brandstof nodig hebt voor je hybride auto...
Welterusten.
Mazzeltov | 22-02-13 | 00:41 |
We kunnen misschien ook wel een hovercraft ontwikkelen met twee van die rolventilatoren. De ene rolventilator gebruiken we om de hovercraft te laten stijgen en de andere gebruiken we dan voor de horizontale beweging. Dan hovercraft je dus helemaal gratis en voor niks.
Iemand van de 'believers' op de hoogte dat men auto's (mede) ontwerpt m.b.v. windtunnels?
Enig idee waarom dat gedaan wordt?
Kaas de Vies | 22-02-13 | 00:41 |
En ik maar denken dat jij zo'n warm hart hebt, dat je de radiatoren verwarmd, die vervolgens gekoppeld zijn aan de cv van de buren, zodat die kille buren het ook warm in huis hebben.
AntiSoof | 22-02-13 | 00:38
Ik ken ze. De VW Polorijders met een pet of hoed op die constant hun echtgenote op het moois van Nederland wijzen.
@Dmitri Dmitrievitsj | 00:39
Hou toch op. Als je zo nodig V8 wilt rijden, importeer je gewoon wat uit de VS. Dat is een stuk goedkoper en het klinkt ook nog een stuk beter.
@Mazzeltov
En die werken inefficienter, hoe kan dat nou???
@ Ik was in Haren | 22-02-13 | 00:30
Je hebt er over nagedacht, wizkid!
Wie zal 't zeggen...
Echte voetballiefhebbers vinden het maar niks, dat succesvolle clubs altijd de meeste schulden hebben.
@Kaas : voordat je je nest induikt : ik heb nog een gashaard, die tenminste directe energie geeft ipv indirecte (CV).
Mazzeltov | 22-02-13 | 00:41 Dus moet die auto tegen de wind in rijden om een hoger rendement te behalen?
We noemen de vinding "Mary Poppins".
Ik zie er wel wat in ook kwa vormgeving enzo. www.svvs.org/goodw'fs3/Alfa%20Rome...
@Mtijn | 22-02-13 | 00:29 : Ik lees hier nergens uit een reactie dat auto's dan op die energie zouden kunnen rijden.
Wel goed lezen hè, we hebben het hier over wellicht 1 procent besparing op de energie.
En er is niet alleen wind die de auto opwekt, weleens buiten gestaan en voel je dan niks ?
Goed voor al die slimme geniale mensen. Wet van behoud energie... goed... er is dus residu energie, dit kan je dus niet voor een deel hergebruiken?
Kan iemand hier inhoudelijk op in gaan?
Dan ga ik alvast mijn c.v. uitzetten dat gas omzet in warmte in water dat weer in mijn radiotoren mijn kamer warmstraalt.
@zeg maar jansen | 22-02-13 | 00:34
Weet niet. Ik kom net binnen vallen. Het gaat zijdelings over auto's.
Over die uitvinding is alles toch al gezegd. Samengevat: een kind ziet in dat het niet kan werken. Alles wat daar bij komt is gelul.
@Ik was in Haren | 21-02-13 | 23:28
In het hele dure segment wonnen de diesels vanaf 2006 t/m 2011 de 24 uurs van Le Mans (5 keer Audi, 1 keer Peugeot). Vorig jaar won Audi met een diesel/elektrische hybride
@amin | 22-02-13 | 00:30
En, wat heb je gezegd?
Of is het hij briedde, zij briedde, wij hebben gebried?
@hatari | 22-02-13 | 00:36
Briljant!
Je hebt water, je doet er iets mee en je hebt deuterium, je doet er iets mee en je heb triterium of zoiets en zo drijf je je starship aan. Affijn een echte scheit-kundige zal hier wel weer iets op hebben aan te merken.
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 00:28
Ja. Dat was jammer. Komen ze weer goed weg die geluks-gijzelaars. het kan ook nooit eens een keertje gaan zoals het hoort.
Enfin, een ongeluk bij een geluk dus. Voor de echte voetballiefhebber althans.
Dit is trouwens ook bizar. De BMW M3. Heerlijk racemonster, met zijn 4l V8. Hier de prijslijst (pdf):
www.bmw.nl/dam/bmw/marketNL/bmw_next/...
Netto kost het ding 66.500 euro. Met BPM en BTW kost hij 135.500 euro. Dat is 69.000 euro belasting. Als je bedenkt dat om 135.500 euro uit te geven dik 270.000 moet worden verdiend betekent dat dik twee ton belasting voor een auto van netto 66.500 euro!
Kan Knutsel Ed daar niets op verzinnen.
De overheid is de vijand, maar dat had ik misschien al gezegd.
Hij briede, zij briede wij hebben gebried
AntiSoof | 22-02-13 | 00:36 Zo lever ik ook m'n ademlucht voor m'n auto. Zonder blazen rijdt ie niet.
Zo'n alcoholslot is kudt man.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:34
Zo zijn er ook wijze mensen die steeds vooraan in de file rijden. Die hebben nergens geen last van. En die achterliggers zijn zó dom...
fleischer | 22-02-13 | 00:30
Hahaha!!!
@Lewis Lewinsky | 00:29
Ik heb een patent op een soortgelijk idee. Toetsen met zuigertjes eronder die aan een dynamo zijn gekoppeld. Het tikt wat trager, maar je zit nooit in het donker.
@zeg maar jansen | 22-02-13 | 00:35
;)
mtijn 00:29
Wie heeft het nou over een voertuig wat alleen op de wind rijdt?
Niemand.
Elke auto heeft van zichzelf al weerstand, door een roldynamo slim te plaatsen hoeft dat niet persee meer te worden.
Op een spoiler bijvoorbeeld.
Sommigen gaan naar de sportschool om te fietsen zonder vooruit te gaan. Die energie wordt soms gebruikt om de deuren open te laten gaan met een motortje. Ze komen dan met de auto om te gaan fietsen op een fiets die niet vooruit gaat. Eerlijk waar. Of ze heffen gewichten zonder dat er iets verplaatst moet worden.
Zeg maar jansen heeft het goed begrepen en die is ook milieu-vriendelijk. Die blaast zijn eigen ventilator aan. Dat is pas slim.
Lewis Lewinsky | 22-02-13 | 00:34 Ja hè? Maar Ed wordt bedankt voor het idee. Ik heb er net de stofzuiger bij gepakt.
Gaat inderdaad een stuk harder.
Robertski | 22-02-13 | 00:33 |
Dit meen je toch niet serieus he?
Dit verhaal van Ed doet me een beetje aan de redeneertrant van de NS denken. De NS bemerkte dat bij een treinongeval de meeste gewonen en doden in de achterste wagon vielen. Daarom besloot de NS om voortaan de treinen te laten rijden zonder die laatste wagon.
@mtijn
En energie van het remmen... wordt toch ook weer hergebruikt? Het veroorzaken van downforce is hiermee na aanpassing toch mogelijk. Het gaat hier niet om de wet van behoud van energie, maar in het proberen terug te winnen van energie dat anders verloren gaat. Zoals bij remmen wordt energie omgezet in warmte en geluid. Die energie is er wel, als je dat ook kan omzetten in energie dat je voor de auto kan gebruiken.
Zoals eerder gezegd is zal dit niet 1:1 zijn.
@zeg maar jansen | 22-02-13 | 00:32
Ik heb bewondering voor jouw longcapaciteit.
Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 00:32 En nou?
Dit gaat over de uitvinding van Ed. Zit jij niet een topicje te hoog?
Er zijn genoeg onbenutte vlakken op een auto waar je zoiets zou kunnen inbouwen.. Het zou mischien ook voor de koeling van de motor kunnen, dat je de lucht/wind eerst daar doorheen blaast. Het kan nog wel een stuk efficienter met de meeste auto's die rondrijden lijkt mij.
Een tijdje geleden was er helemaal geen parkeerplaats. Terwijl ik wel een parkeervergunning heb, waarvoor ik betaald heb. In arren moede zette ik mijn auto op de stoep. Wat denk je, ik krijg een boete. Normaalals je ergens voor betaalt en het wordt niet geleverd krijg je geld terug . Alleen een overheid krijgt het voor elkaar om je bij te laten betalen.
De overheid is de vijand.
Lewis Lewinsky | 22-02-13 | 00:29 De stroom voor m'n monitor komt van een ventilatortje waar ik de hele tijd in moet blazen om hem te laten draaien.
fleischer | 22-02-13 | 00:20 |
Ik geloof niet dat in dit land de zon een goede energiebron voor rijdende auto's is. Mocht de zon al veel schijnen dan staat het merendeel van de tijd, de zon onder de verkeerde hoek voor de zonnecellen.
Goede nacht allen.
*eindelijk weer eens gaat slapen snachts*
@pius
mijn kansencollega's groeten u terug maar vroegen wel eerst wie u was.
@ zetje01 | 22-02-13 | 00:22
Leer eerst maar eens jezelf ergens in in te leven, snap je?
Ai, ai.. Gaat het niveau van de reaguurders nu echt zo achteruit?
De wet van behoud van energie geeft inderdaad aan dat dit niet werkt. Immers, energie ontstaat niet uit het niets. Je zet een vorm van energie altijd om in een andere vorm van energie, en dat altijd met een efficiëntie verlies. Als jij fietst en je plaatst je dynamo op je voorwiel, dan moet je echt harder trappen om op dezelfde snelheid te blijven fietsen. Omdat dit zo weinig is merk je dit niet, maar jij levert de energie om dat wieltje te laten draaien van je dynamo.
De rijwind die je voelt bij het autorijden, ontstaat ook door het rijden van de auto. Ga je hier dus energie uit winnen, dan zal je motor toch echt iets harder moeten draaien. De weerstand van het apparaat laat het geheel draaien, maar die weerstand creëer je door het autorijden. Kortom; de energie die je wint is minder dan de extra energie die het je motor zal kosten om de extra weerstand te overmeesteren.
Waar het wel bruikbaar zou zijn, net als bij het regeneren bij afremmen, is wanneer een auto moet stoppen. Hier wil je snel stilstaan, en kun je de luchtweerstand gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Gebruik je daar een propellor, ventilator of turbine voor, dan kan je hier zeker wat energie winnen en staat je auto nog sneller stil ook. Maar het is technisch onmogelijk, een auto te laten rijden op zijn eigen rijwind. Dan staat hij immers heel snel stil. :-)
@Kaas de Vies | 22-02-13 | 00:23
Ja, sorry hoor.
Maar hele tegels vol, met: "als je het nou zó doet, en dáár bevestigt, en híer de lucht laat lopen, want zus en zo, dan kan het echt wel wat worden ..."
Daar moet ik gewoon op reageren.
Ik heb kleine dynamo's onder mijn toetsen. Van de stroom die daarmee opgewekt wordt kan ik eens per jaar stofzuigen. Heel kort, maar mooi meegenomen.
*afgekeurde tegel toch instuurt*
@pius | 22-02-13 | 00:22
Het was mooier geweest als die gasten van Steaua er een paar uit geschopt zouden hebben. Ik heb alleen het einde van de tweede verlenging en de strafschoppen gezien, maar de Roemenen leken wat tam.
Goed kort en bondig verhaal Ed.
m.youtube.com/watch?feature=related&am...
Amerikaanse ed....
kaas de vies. )00:23
Bijna goed, het is een combi, de molen werkt op water en lucht.
@ AntiSoof | 22-02-13 | 00:15
Nou nee, dank je.... dan pas ik wel 8|.
Maar al onze knutselaert Ed er een patentje op aan ken vragen,...
VAN HARTE !
@Kaas | 00:16
Is mijn bijdrage nu al weggejorist? Zo zie je maar. Dat is nou de macht van het internationaal monopoliekapitaal. Ook hier.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:19
Ik durf het bijna niet te zeggen. Maar nee.
Inderdaad niet.
@zetje01 | 22-02-13 | 00:22 | + 0 -
Spoilert.
@Dmitri Dmitrievitsj | 22-02-13 | 00:21
Mooi ja.
Lucky Ajax. Worden ze natuurlijk weer gewoon kampioen na dit sportieve landverraad.
Het is ook altijd hetzelfde liedje.
Dat er nog mensen zijn die hier iets in zien, en dat hier schaamteloos durven neer te plempen, en het idee verdedigen, dat is voor mij de grootste verrassing van dit filmpje.
@Terpen-tijn | 22-02-13 | 00:20 | + 0 -
Dan is het een watermolen. LoL, ik ga even in mijn accu pissen want mijn auto moet morgen wel starten.
Zag nog net Steaua door gaan.
Ik ga tukken, als iemand nog advies nodig heeft of een toepassing voor een bestaand idee, je kan me bellen tussen 05:00 en 08:00, daarna moet ik mij voorbereiden op een hele lange dag reaguren.
Gooi een windmolen in het water en je hebt stroom.
Ja ja, ik weet dat sommigen me nu voor gek verklaren..
@ Ik was in Haren | 22-02-13 | 00:10
Klopt, dat is waar.
Ik wilde alleen mijn idee weergeven voor een 'toekomst auto' met 't meeste rendement.
Hopelijk gaan zonnecellen daar in de toekomst ook een bijdrage aan leveren.
Terpen-tijn | 22-02-13 | 00:16 |
Dat komt vaker voor bij glas.
pius | 22-02-13 | 00:17 |
Dus we hebben die Ed Bever helemaal niet nodig.
Een uurtje geleden kwam ik thuis. Tien minuten lang de bekende steeds wanhopiger wordende rondjes rond mijn huis gereden. Eindelijk vond ik ergens een plaatsje tussen een Mini en een paaltje. Plaatsje was hooguit vijftien cm langer dan mijn auto. Voorzichtig bijna tien keer heen en weer de wagen erin gewrongen, dat takkeëind naar huis gelopen, is er in de tussentijd een plaatsje precies tegenover mijn huis aan de overkant van de straat vrijgekomen. Typisch.
@Kaas de Vies | 22-02-13 | 00:11
Men heeft ontdekt dat zonnecellen 10 x beter kunnen functioneren als er ook de hoogfrequente energie wordt opgenomen.
@Terpen-tijn | 22-02-13 | 00:16 | + 0 -
Maar dan kan iedereen zien met wie ik bel.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:14
Die zag ik gisteren bij doomsday preppers zo'n ding. Ideaal.
kaas de vies 00:12
Nieuwste mobieltje is volledig van glas en volkomen doorzichtig.
@Graaf van Egmont | 22-02-13 | 00:14 ,
Hé niet té wijs hè?
@hatari | 22-02-13 | 00:15 | + 0 -
Sorry, kan je je laatste zin even herhalen, die heb ik niet op kunnen schrijven.
@fleischer | 22-02-13 | 00:09
Geniaal hoor. Misschien is er wel soepsidie voor te krijgen. De ambtenaren zijn toch vaak niet al onderwezen in betavakken. Die snappen wel hoe men een stempeltje moet zetten of hoe je fotootje er uit moet zien met de oortjes vrij ;(
@zeg maar jansen | 00:08
De baas van Shell heeft wel voor minder paarden laten slachten. En reken maar dat-ie nu meeleest. Alle geniale ideeën hier worden - as we write - door zijn onderhorigen geregistreerd, gedocumenteerd en gepatenteerd.
Wat is er trouwens mis met de houtgestookte auto's waarmee mijn opa in de oorlog naar een aanslag reed?
@deniea | 22-02-13 | 00:12
Zoals Delftse dyslecten het noemen.
Hij kan beter een mast met zeilen op zijn wagen bouwen.
Knutsel Ed is trouwens nauwelijks te verstaan. Iemand een transcriptie / vertaling naar ABN?
@van heinde en verre | 22-02-13 | 00:12 | + 0 -
Mijn perpetuum mobile werkt alleen heuvel af, maar goed, het kan helpen. Als hij het presenteert als perpetuum mobile dan is het een dwaas maar ik zie niet in waarom dit een hybride auto niet extra actie radius kan geven. Ook al is het 5 km, als de kosten miniem zijn waarom niet?
Nou, dit ziet er goed uit zeg!
En als de ambtenaren in Brussel de Nobelprijs voor de vrede kunnen krijgen met hun acties, dan is Ed serieus in de race voor de volgende Nobelprijs voor de fysica (of Physcia zoals wij delftse natuurkundigen dat noemen)
@hobbit | 21-02-13 | 22:49
Een paar jaar geleden heeft iemand me eens precies hetzelfde idee als perpetuum mobile gepresenteerd. Ook hij was niet op de hoogte van de wet van behoud van energie. God wat hebben we gelachen.
" met zonnecellen als lak oid (boor ik hier een idee aan?)..."
Nee, er zijn zelfs zonnecellen is glas gemaakt dat je zo in je raam kan plaatsen.
fleischer | 22-02-13 | 00:09 |
Dan is het geen perpetuum mobiel omdat er energie door de zon wordt toegevoegd.
Dit is ook leuk als je bij een viaduct aankomt:
fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/595/21...
Als je niet oppast genereer je teveel vermogen met dit systeem en ontploffen de accu's.. (voor de meer simpele zielen: dit is geen serieuze reactie)
Ghe @ AntiSoof | 21-02-13 | 23:37....
Ik bedacht me dat net ook, maar meer in de trand van.....
dat een perpetuem mobile in de auto-industrie misschien bereikt gaat worden met zonnecellen als lak oid (boor ik hier een idee aan?)...
maar ik heb freaks gezien, die hun auto op ventilatoren konden laten lopen.
Die wekten de stroom op om accu's op te laden. Alleen zag 't er niet uit, maar 't WERKTE wel.
In dit geval zal het idee van Knutsel Ed zeker bijdragen aan nuttig rendement.
Zijn ze dan aerodynamisch weg te bouwen, kun je meerdere van dit soort opladers inbouwen.....
Genoeg plaats lijkt me.
En dan heeft 't zeker effect.
Vergroot in ieder geval behoorlijk de actie-radius van de 'E-car'.
Maar die man laat eigenlijk alleen maar een molentje draaien. Nergens is te zien dat het om een stroomopwekkende dynamo gaat.
Als ie dat ding nou werkend gefilmd had, gemonteerd op zo'n auto.
En dan met metertjes en die shizzle laten zien dat het werkt dan heb je nog wat.
Hier gaat de baas van Shell echt z'n paard niet voor slachten.
Die blauwe eend dan...
Ed altijd +1
www.anp-archief.nl/page/77771/nl
Hihi.....
Een trapauto gaat ook heel goed.
@Kopvot | 22-02-13 | 00:03 | + 0 -
Er is nu sprake in ieder geval van prior art.
Als je aan de kust woont, en je parkeert je auto langs de boulevard, richting zuidwest, dan heb je volgens mij toch na een nacht een volle accu. Die opgeslagen energie kun je dan weer gebruiken om met zo'n handige mini-stofzuiger het interieur van je auto te ontstoffen.
Ik vind het wel een goed idee. Uitvinder komt niet slim over. Is ie ook niet anders had ie er wel eerst patent op aangevraagd.
@Mazzeltov | 21-02-13 | 23:58 | + 1 -
Ik denk 1%.
@Mazzeltov: Hetzelfde als in "Reken maar uit wat het zou besparen als iedereen zijn vuilnis in zijn auto niet zou rondrijden"
@Terpen-tijn | 22-02-13 | 00:00 | + 0 -
Ik schud die dingen uit mijn mouw, het is lang mijn werk geweest.
Ben al bezig met 2 patenten.
Geef mij een probleem en ik heb een oplossing en als je geluk hebt een patent, en als je echt geluk hebt een lachkick + patent.
Supermatthijs | 21-02-13 | 23:33 Zo, ben je er weer?
Heb je dit al gezien? Lulhannes.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/02/...
@Mazzeltov | 21-02-13 | 23:52
Goh. Je kan ook nog normale reaguursels schrijven.
Goed om te lezen.
yerim seni fransiz hakkem
kaas de vies.
was wel een geniale opmerking over die spoiler.
Mijn gevoel zegt dat het kan werken.
Ze moeten het maar snel gaan testen, dan weten we het zeker.
@Terpen-tijn | 21-02-13 | 23:55 Inderdaad, reken maar eens uit wat of dit aan energie [olie] zou schelen op alle auto's die er op de aardbol rondkarren.
Mazzeltov | 21-02-13 | 23:52 |
Is het niet makkelijker om gewoon met de wind mee te rijden?
@damnschreeuwer | 21-02-13 | 23:55 | + 0 -
Spoilert. Als je me 50.000 euro geeft mag je 1% van de aandelen.
mazzeltov 23;52
Al zou een voertuig maar 1 procent zuiniger worden, dan is het al de moeite waard.
@blinde kip | 21-02-13 | 23:29
Maken die hakken geen krassen op je lak?
Mazzeltov | 21-02-13 | 23:52 |
... dude. lul niet zo dom.
@c.onjo: LOL :)
@Mazzeltov | 21-02-13 | 23:52 | + 0 -
Waar is mijn nobelprijs!?
@AntiSoof | 21-02-13 | 23:42
Zo, dat had ik even helemaal niet begrepen zeg.
Ik schaam me dood.
Aanvulling op mijn vorige reaguursel : die roldynamo moet dan uiteraard wel achter de gril geplaatst worden zodat het geen extra obstakel is voor de airodynamica van de auto.
Je zult er uiteraard nooit voldoende energie mee kunnen opwekken om de auto te laten rijden, maar kunt er wel elektrisch aangedreven auto's een stukje extra energie mee geven.
Of natuurlijk kunnen gebruiken bij een diesel of benzine auto voor de verlichting, kachelfan enz.
Net wat een andere reaguurder hierboven al schreef: alle beetjes helpen.
@Prof. Yakko | 21-02-13 | 22:53
Tenzij je gebruik maakt van de tegenwind natuurlijk.
CoffeePatch | 21-02-13 | 22:52 heeft een beter ontwerp in dat geval.
@blinde kip | 21-02-13 | 23:29
Mooie velgen, jammer dat dat meisje er voor staat.....
*gnehehehe*
@frank87 | 21-02-13 | 23:44 | + 0 -
Maak er een spoilert van.
Dit is een beetje het zelfde idee als die cartoon "Wacky Races"" met die boot die zichzelf met een hengel op kon hijsen in de lucht...
@Tischnoetentoet | 21-02-13 | 22:53
Je kunt inderdaad tot 60% van de extra windvang door dit ding omzetten in elektriciteit. Heb je nog altijd 40% van de extra(!) windvang verlies.
Mazzeltov snapt het.
@Supermatthijs | 21-02-13 | 23:33 | + 0 -
Kaas de Vies | 19-02-13 | 17:47 | + 1 -
Zeker, ik ben niet zo hoor. Ik kan er nu zo gauw niet opkomen maar Geert heeft ook weleens goede ideeën. En u jij Kaas. Zeg nou gewoon even dat dit zo gek niet is. Dat doet toch geen pijn ? Je laat je wel een beetje kennen zo.
Supermatthijs | 19-02-13 | 17:52 | + 0 -
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/02/...
Vergeleken met.........
necrosis | 20-02-13 | 23:40 | + 2 -
Waaruit blijkt dat Cohen dus wel degelijk integer en verstandig was. Ik ben in principe ook altijd tegen wat de geblondeerde volksmenner uit Venlo wil.
Supermatthijs | 20-02-13 | 23:46 | + -6 -
Hoe werkt zo'n PvdA-brein nou eigenlijk, je moet toch ontzettend gelukkig zijn omdat je je eigen realitiet maakt, aan de andere kant altijd boos omdat niet iedereen het er mee eens is (kan zijn).
@Terpen-tijn | 21-02-13 | 23:10 Precies, ik stelde die vraag al in '64 aan mijn natuurkundeleraar, die mij als antwoord gaf: dat kost extra energie knul dus heeft geen zin!
Maar een auto heeft aan de voorkant wel een luchtsleuf nodig voor de koeling, als men daar nu eens in de volle breedte zo'n ventilator voor zou plaatsen, dan zou er een soort turbowerking optreden die de koellucht extra snel door de radiateur zou blazen en meteen stroom opwekken.
@Jackanders | 21-02-13 | 23:40
Het was cynisch bedoeld, maar dat had dat min-drukkertje ook al niet begrepen.
Als je downforce wilt zoek je juist extra weerstand, een spoiler met een roldynamo erop is dus helemaal niet zo n gek idee.
@AntiSoof | 21-02-13 | 23:37
Al zou dat zo zijn, dan had Bea hem allang doodgeslagen met haar Shell-aandelen.
Briljant idee! Gvd 6 minuten van mijn leven
Dit idee van Ed is véél beter, de fietsdraaibandenlichter tig keer gedemonstreerd in 1 filmpje
www.youtube.com/watch?v=Bvj3PigCjVc
Gewoon een paard voor de auto zetten. Loopt op haver. Ideaal. Alleen op de snelweg moet je hem af en toe even op z'n kont slaan om er een beetje tempo in te houden. Dat is minstens zo zinvol als dit mislukte perpetuum mobile
Ja hoor. Hij heeft het perpetuem mobile ontdekt de goede man. Zielig hoor. Next.
blinde kip | 21-02-13 | 23:29 |
Als je haar tijdens het rijden op de motorkap laat zitten. Mevrouw zet zich af naar achteren, de auto krijgt een kracht naar voren, tegen de voorruit aan, waardoor ze omhoog op de voorruit gaat. Vervolgens glijdt mevrouw door de zwarte kracht weer terug naar de motorkap en kan mevrouw zich weer afzetten.
Uhm, elke auto heeft toch al dynamo die de accu laadt.
Leuk voor een fietslampje.
@Kaas de Vies
Heb je een nieuw verdovingsmiddel uitgevonden?
@Supermatthijs | 21-02-13 | 23:33 | + 0 -
Geeft niet, want je blijft hypocriet.
Wacht ik zoek het even op, zo terug.
zeertegendradig | 21-02-13 | 23:12 |
wordt wel gebruikt hoor. zijn al vele projecten voor. Voor de kust van Frankrijk bijvoorbeeld, met een soort paddestoelen in het water. Nadeel is alleen dat alles in zee veel onderhoud vergt. Verder zijn er nog buizen die golfbeweging omzetten in energy www.pelamiswave.com/ en vele andere projecten. Probleem is gewoon dat het rendement altijd laag is, dus niet interessant voor grote energiebedrijven.
@Parsons | 21-02-13 | 23:30 | + 0 -
Ik heb al een patent aanvraag lopen, laat al die andere mensen maar denken dat ze geniaal zijn ik neem mijn patent wel mee naar de kroeg. Voor de meissies uiteraard.
Kaas de Vies | 21-02-13 | 23:30 | + 0 -
Ik zie dat onze grote leider weer terug is. Mooi zijn al die plusjes van mij niet voor niks geweest.
Kennismaatschappij nietwaar? Het past niet in het vakje en dus kan het niet.
@Terpen-tijn | 21-02-13 | 23:21 | + 0 -
Zullen we in de racerij gaan?
Heerlijk...
Een ongeziene +1 voor al die lutsers die proberen uit te leggen waarom dit briljante idee niet werkt.
N00bs!
Ik heb een dynamo onder mijn F5 toets gemonteerd, de halve buurt heeft gratis stroom via mij.
@jefti | 21-02-13 | 23:28 | + 0 -
Kom jij maar bij ome Kaas lekker in de slaapzak.
Ik heb liever wat anders op mijn auto. Ik vang dan wat meer wind maar dat is niet erg.
blog.cargurus.com/wp-content/uploads/2...
zeg maar jansen | 21-02-13 | 23:20 |
Dat hangt dan toch wel van het type auto af denk ik. In het duurdere segment zullen de dieselmotoren een stuk beter zijn. In het segment waar ik in rijd, zet er nog wel verschil tussen.
andorra | 21-02-13 | 23:18 |
Niet alleen BP.
@Kaas de Vies | 21-02-13 | 23:26 | + 0
Obvious troll is obvious
@antagonist | 21-02-13 | 23:24 | + 0 -
Ach het verschil tussen geniaal en banaal is 1 letter.
Zeg drie keer hetzelfde, en krijg er minnen en plussen voor.
Stelletje onnozelen.
Ze weten niks, ze snappen niks, het enige wat ze kunnen is aanklikken.
Voor mensen die graag een kijkje willen nemen in mijn psyche.
Dit filmpje afkijken in 5 verschillende browsers tegelijktijd.
www.youtube.com/watch?v=Q16KpquGsIc
Slaap lekker.
@Ikbeneenzelfbouwer | 21-02-13 | 23:11 | + 1
En hier heb je nou het gouden ei. Als je nou gewoon al die enkele luchtweerstand vervangt voor zo een apparaat, heb je nul luchtweerstand meer, en alleen nog maar opbrengst in elektriciteit! Grote accu erin, en we hebben geen energiecentrales meer nodig. Jij verdient een Nobel prijs.
Toine Tussenbeen | 21-02-13 | 23:20 Guust moest wel, z'n motor overleed.
encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=t...
@Kaas de Vies 23.07
Ga je lopen eigenpijpen? ... Met je geniale teksten?:)
De ventilator veroorzaakt meer weerstand.
Plus verlies omzetting naar energie.
Kansloos.
Als ik er in slaag om een goede en goedkope katalysator te ontdekken voor de elektrolyse van water dan kan dat ding wellicht worden gebruikt om de stroom op te wekken.
k uitgummen doet.
Wet van behoud van energie, energie is altijd constant, kan niet gecreerd of vernietigd worden, zonder het ergens weg te nemen of toe te voegen.
Als ik het goed begrijp wil hij deze constructie gebruiken om elektrische auto's tijdens het rijden te blijven opladen zodat je bereik groter wordt.
Het zou leuk zijn als iemand zich daar eens serieus mee bezig zou gaan houden want de gedachte is natuurlijk wel geniaal. Of het uitvoerbaar is zal nader onderzoek kmoeten leren. Maar weglachen doe ik niet.
Kaas de vies 23:18
Ook een goeie, de weerstand van de roldynamo gebruiken voor de downforce.
@Ikbeneenzelfbouwer | 21-02-13 | 23:11
Onzin natuurlijk. Los van de extra luchtweerstand zal het gewicht van de toch relatief zware hybride verder toenemen. Die extra energie is dan nodig om et gemiddeld verbruik op peil te houden.
Ik was in Haren | 21-02-13 | 23:13 Tegenwoordig is een diesel net zo rap als een benzineuitvoering.
De prijs van de brandstof ligt gunstiger en het verbruik ook. Uit diesel haal je gewoon meer rendement dan uit benzine.
Er zit iets in, maar je moet er niet te veel van verwachten naast dat het misschien kapot gaat. De luchtweerstand is door een goede stroomlijn te verkleinen, maar is op snelheid een groot deel van de totale weerstand, met name door de beperking in optimalisatie van de stroomlijn door de functie-eisen. Die weerstand is er en hou je tenzij we allemaal in een F1 auto gaan rijden, die is door perfectie in de stroomlijn niet te compenseren met deze techniek. Als dit systeem net achter de voorspoiler/bumper onder een auto hangt of in een streep onder de koplamp en bijvoorbeeld de weerstandstoename kleiner is dan de energie die wordt gewonnen zou het kunnen, Deze onderdelen (bumper koplamp) zitten op elke auto. Dit systeem kan dan gelijk worden aangedreven via een verzet op de remmen zodra er geremd wordt.
Guust Flater heeft dit lang geleden al uitgevonden.
Of lichtsnelheid i0.kym-cdn.com/photos/images/original/...
@zeertegendradig
Alle Priussen in de zee dumpen lijkt me een aardig begin
@Terpen-tijn | 21-02-13 | 23:17 | + 1 -
Of als spoilert.
Ik was in Haren | 21-02-13 | 23:13
U tankt BP ultimate 98?
En nou ik er nog eens goed over nadenk.... Wie kan er zo hard voor die auto uit rennen met zo'n ministofzuiger? En waar haalt díe zijn stroom dan.... Ooooooh, wacht! Geniaal Ed!
@Ikbeneenzelfbouwer | 21-02-13 | 23:11 Wordt het wel een soort van combine bij het zebrapad.
Stel nou eens dat je dit inbouwt in een sleuf van de carroserie die dient om de de remmen / motor te koelen.
Ik zag het niet zo goed. Kan er een langer filmpje komen waarin Ed de stofzuiger nog een keer of 8 tegen dat ding laat blazen?
Die Flintstones waren ook niet achterlijk, waar is die technologie gebleven?
Als ie extra magneten gebruikt hep ie driedubbele winst
ikbeneenzelfbouwer 23:12
Het hangt ervan af hoe de overbrenging gaat, de roldynamo kan dus best wel snel draaien.
@ikbeneenzelfbouwer
Juist het gaat er om dat je efficienter omgaat met de energie om je heen, of het nu remkracht is of de weerstandskrachten. Hoop geschreeuw hier weer weinig kennis.
zeg maar jansen | 21-02-13 | 23:10 |
Diesel is voor landbouwvoertuigen, een beetje vent tankt gewoon benzine met een hogere klopvastheid.
Dit handige product wat makkelijk op uw auto te monteren is, is binnenkort te koop bij tellsell voor maar 199,99. En dat is niet alles. Als u nu belt krijgt u niet één Auto hybride rolventilator dynamo, niet twee maar drie Auto hybride rolventilator dynamo's. Altijd handig voor op vakantie of om aan een vriend, buurtje of uw kleinkind te geven. It's fucking amazing. Bel snel!
idd wvbve. Ik verbaas me alleen wel dat er zo weinig gedaan wordt met de zee. Er zit zo non de jus veel energie in de getijden van de zee.
Iedereen die hier lult over Wet van Behoud van Energie, vergeet één ding. Je plaatst het vóór de auto, daar waar er anders al windweerstand is, wat de auto dus energie kost om te overwinnen, die windweerstand gebruik je om dat ding te laten draaien. Het wordt dus geen dubbele windweerstand (tegen de molen plus tegen de auto), je maakt het zo dat het enkele windweerstand is. Dan heeft die man gelijk, je hebt winst. Echter, net als bij een fietsdynamo, je moet de magnetische weerstand ook overwinnen, dat ding draait dan dus niet zo snel.
kan veel makkelijker
memepics.com/wp-content/uploads/2011/0...
Als het echt werkt is het het ei van columbus.
Misschien ook toepasbaar op een electrische fiets / brommer?
Of de weerstand van een voertuig zal toenemen valt nog te bezien>> elk voertuig heeft altijd al weerstand van zichzelf. Als je dit systeem ergens slim kan inbouwen hoeft dat niet persee etra weerstand op te wekken.
Alles onder voorbehoud.
Als je nou spinners onder de auto monteerd met dynamo's erop?!
Een beetje vent rijdt gewoon op diesel. Zoals Rudolf het bedoeld heeft.
... gewoon een lieve man die wat knutselt in z'n schuurtje, nooit zo goed opgelet op de basisschool.
Knutsel Ed lijkt mij een aardige gast, maar dit voor een heilbriede auto gaat hem niet worden. Je kan net zo goed een mast met een stel zeilen op je Prius zetten.
1. Die ventilator staat zo stil op moment er een dynamo op is aangesloten.
2. Ik vraag me af of die rolventilator in beweging komt met dynamo (capaciteit afhankelijk).
2. Die stofzuiger wekt meer op aan energie dan je er uit krijgt.
3. Dit principe is ook in een andere vorm bekend genaamd windmolen. En die wieken draaien niet zo snel. (zie ook 1).
Ik heben een magneet motor ontwerpdt. cl.jroo.me/z3/k/T/s/d/a.aaa-Im-a-fucki...
geef het maar op, Ed, de Volt doet wat jij niet kan.
www.2thetrack.com/2012/12/07/rijtest-c...
@godsammekraken
Hoezo, ik creeer toch ook geniale teksten vanuit het niets en kost mij ook geen energie.
Maar hij zegt zelf al, "ik kan het natuurlijk mis hebben, ik zomaar wat in mekaar geknutseld voor de heibriede auto."
@hobbit | 21-02-13 | 22:56
Ik heb nog wel enig vertrouwen in de mensheid en denk dat de meesten wel aanvoelen dat het scheppen van materie of energie uit niets onmogelijk is.
Godsammekraken | 21-02-13 | 22:57 |
Als we elkaar een beetje aanvullen zo hier en daar, in plaats van tegenwerken, dan komen we een heel eind. (met positieve energie)
hobbit | 21-02-13 | 22:49 |
Kun je dat ook met een formule aantonen?
Dat deze beste kerel nog geen perpetuum mobile heeft uitgevonden.
Als je dat draaidingetje nou net achter de motor zet waar de uitlaatmeuk uitkomt en dat koppelt aan een luchtpompje heb je een turbo-hybride \o/
@hobbit | 21-02-13 | 22:56 | + 0 -
Zo dom is het nou ook weer niet. Tel tot 10 haal rustig adem en lees nog eens comment van Tischnoetentoet | 21-02-13 | 22:53 | + 0 -
@Ik was in Haren | 21-02-13 | 22:53
Oh OK. Dan heb ik niks gezegd.
Denken dat er geen paardenkop naast je in bed ligt.
Nou ja, lulverhaal, maar ik zou het niet durven patenteren.
Wat kost een Joego, wat is de kwartaalwinst van Shell?
Dream on.
Of is het idee dat dit hem op laad terwijl de auto stil staat en het waait?
@hobbit | 21-02-13 | 22:49 | + 2 -
Bij mij werkt het filmpje fantastisch.
Voor de rest wat Tischnoetentoet | 21-02-13 | 22:53 | + 0 - zegt, zelfde met remkracht weer omzetten in energie.
@hobbit | 21-02-13 | 22:49
No shit!?!?
@Godsammekraken | 21-02-13 | 22:53 | + 0 -
Vraag het je vriendin. Of de 80% van alle mensen in Nederland die nooit natuurkunde hadden op de HAVO. Of nog beter: vraag het Ed zelf. Die denkt dat ie gratis energie heeft uitgevonden!
OT
kijkt er hier iemand Steau-Ajax?
Autootje die alleen past bij het tempo van onze ambtenaren.
@hobbit | 21-02-13 | 22:49
Misschien moet je een andere browser proberen. Bij mij werkt dat filmpje uitstekend.
@Godsammekraken | 21-02-13 | 22:51 | + 8 -
Och, ik ben al blij met een kapotte stofzuiger
Knutsel Ed vergeet dat auto's dan wel weer een vierkante voorkant nodig hebben om voldoende wind te vangen. De extra weerstand zorgt dan voor een energie neutrale hybride rolventilator dynamo. Kortom, volkomen voor de sier dus en alleen nuttig als je hem op de ventilator aansluit.
Als de elektrische fietsers ook nog even hun dynamo erop zetten zijn alle energieproblemen de wereld uit...
Godsammekraken | 21-02-13 | 22:51 |
Die heb je dus tegenwoordig op accu's. Die kun je dan weer opladen bij zo'n paal.
@Hobbit:
Het is net als een vliegwiel. Het gaat er niet om dat je voor niets kunt rijden, het gaat erom dat energie die toch al verloren gaat (weerstand van de wind) enigzins nuttig wordt omgezet in nieuwe energie. 1:1 zal het nooit gaan, maar het is weer iets.
Leuk, maar is het probleem niet dat de energie die het kost om te rijden hoger is dan wat deze dynamo kan opladen? Men kan ook een dynamo op de wielen zetten maar er gaat toch energie verloren. Daarnaast snap ik niet helemaal wat de uitvinding is.. de vorm? Want energie opwekken via wind kenen we ook al langer.
Buiten die punten wel goed dat er mensen aan dit soort dingen knutselen.
Beetje jammer dattie vergeet dat een dynamo laten draaien de nodige wrijving oplevert waardoor dat ding dus nooit zo hard zal draaien
Als je dat ding voor op je auto monteert, verhoog je de luchtweerstand van je auto. De motor moet meer energie leveren dan dit ding kan opwekken. Wet van behoud van energie en zo.
@hobbit | 21-02-13 | 22:49
No shit!?!?
@Parsons | 21-02-13 | 22:50
In dat geval gewoon ff je zwaffel er tegenaan houden...
Of het nou werkt of niet, een Prius ziet er in elk geval beter uit als je zo'n ding op de motorkap last.
ParanoidAndroid | 21-02-13 | 22:50 | + 0 -
wisselstroom, dus maakt niet uit
Hai!briede
waarom geen windmolen op het dak van de auto farm9.staticflickr.com/8298/7985053400...
Je hebt wel een flink verlengsnoer nodig voor je mini-stofzuiger wil je dit practisch toepasbaar maken.
Ja, maar, wat nou als je achteruit rijdt dan?
Jeetje, wat een goed idee, ik word er zelfs een beetje geil van.
*de inhoud van dit filmpje
Wet van behoud van energie. Als het goed is weet iedereen (16 jaar en ouder) die natuurkunde had op de havo, waarom dit filmpje niet werkt.
Wat een herrie. Volgens mij is die stofzuiger kapot...
REAGEER OOK