
Geinig
proefballonnetje van Oranjefossiel Pieter van Vollenhove. Omdat agenten de boetes die zij moeten uitdelen soms te hoog vinden en de overtreedterrorist laten wegkomen met slechts een waarschuwing, lijkt het de voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid een tof plan om de blauwe schatkistspekkers voortaan zélf de hoogte van de te betalen boete te laten bepalen. Ho wacht, van Vollenhove benadrukt dat de overheid verkeersboetes niet mag inzetten om de schatkist te spekken. Mwaha. Right. Het is dan ook beslist voor uw eigen bestwil, die
enorme verhoging van boetebedragen. Puur toeval ook, zo'n verhoging in crisistijd. Ennieweetjes. Als éénstrepers voortaan zelf nadenken *kuch* over de gepaste boetehoogte
krijg je volstrekt oncontroleerbare willekeur zullen ze minder vaak een waarschuwing geven en meer prenten schrijven. Waarmee Van Vollenoortjes de Lijn Opstelten
braaf volgt. Wij wensen de mannen en vrouwen in het blauw alvast veel succes met de onderhandelingen met ons, de verkeershufterige betaalburger. Die natuurlijk niet zal proberen om de beslissingbevoegdheid inzake het boetebedrag in hun voordeel om te buigen met, zeg, een pittige discussie met oom Agent. Zo zal inderdaad het gezag van agenten toenemen Pieter. Boetebereidheid, ook daar komen we samen wel uit.
Reaguursels
InloggenJjajaja, dat wordt veel "in natura" betalen.
leuk! onderhandelen met een agent! ik voel cursussen en trainingen aankomen voor werkloze salesmanagers met ZZP ambities.
Bij een knappe agente kunnen we dan ook in natura betalen?
En zodra de eerste Fin of andere medelander een boete krijgt, zal deze uiteraard direct roepen dat het dieskriminazi is. Nee, hier is zeer goed over nagedacht..
Misschien geen boetebedragen, maar boetepercentages opleggen. Opgelegde percentages doorgeven aan de Belastingdienst en die verrekend het met de inkomsten- of omzetbelasting of met de uitkering/toeslagen, tot een maximaal bedrag (anders kan een grote onderneming een paar miljoen aftikken vanwege een voorrangsfout).
Het probleem is wel hoe je dit gaat doen met boetes voor buitenlanders.
Ze kunnen vaak al niet schrijven maar nu moeten ze ook nog rekenen?
Laten we eerst eens kijken waarom door rood rijden op een drukke kruising 120 euro goedkoper is dan toeteren naar een bekende of rijden met een kapotte uitlaat. Als je verzekeringsbewijs thuis keurig in een mapje zit mag je helemaal aftikken: 500 euro. Voor dat bedrag kun je twee keer met 80 in het uur bumperkleven.
We moeten agenten zeker niet zelf laten beslissen. We moeten ook rechters niet zelf laten beslissen. Want dan krijgen we wat we nu hebben. D66 rechters die flutstraffen geven. Minimum straffen invoeren en wel direkt. Agenten niet meer inzetten als verlengstuk van de belastingdienst, voor verkeersovertredingen en dergelijke. Agenten alleen nog maar inzetten voor veiligheid, misdaad en dergelijke. Laat het verkeer maar over aan stadswachten, parkeerbeheer en laag opgeleide verkeersagentjes.
2low4zero | 05-02-13 | 15:27
Dat is het ook, verkapte belasting voor ietsjes te hard rijden. En inhaalmanoeuvres moet je natuurlijk niet ter hoogte van een flitser doen. Slapen doen we 's nachts he!
-weggejorist-
Vorige post was natuurlijk voor:
LangeTijdGeleden | 05-02-13 | 15:36
KollenbergSittard | 05-02-13 | 15:29
"Gaan we dan ook een dader van poging tot doodslag met een laag salaris of uitkering minder straf geven?"
Het probleem is dat jij het verschil tussen boetebedrag en straf niet ziet. Poging tot doodslag staat een x aantal jaar voor, dat is voor iedereen gelijk. 100 euro boete is voor een zwerver een hogere straf dan voor een topman van Shell.
-
Verder zijn we het helemaal eens, ik ben ook tegen de geldboetes ;). Laat een agent maar beoordelen of iemand zich als een hufter gedraagt. Ga je 2 maal binnen een bepaalde periode over de schreef, lever je je papieren tijdelijk in.
Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:32
Bakito heeft gelijk, ik ben geen bondkraag en discussieer ook genoeg met de platte pet als dat nodig is, niet dat het wat helpt maar toch.
@kollenbergsittard,
De persoon in de suzuki alto, we gaan er vanuit dat het persoon niet gigantisch veel verdient, zal veel meer rekening houden met het uitvoeren van zo'n dergelijke domme situatie als "Te hard rijden", dan iemand in een Audi A8, die wel genoeg verdient om die "paar euro" op te vangen en verder te leven zonder consequenties, teriwjl de persoon in de alto voortaan beter op zal letten zodra de boete op de mat verschijnt, want anders houdt hij niets meer over iedere maand.
Zoals ik al zei, het is in ieder land een succes, het aantal hardrijders is sterk afgenomen en het aantal verkeersongelukken (en zelfs files) is afgenomen in die landen.
Hoe het zit met "Politie die hun eigen boetes mogen bepalen naar de situatie toe" weet ik niet. Als je de oostblok landen bekijkt is het daar zo'n zooitje dat je beter een camera in elke hoek van je auto kan hebben wil je er nog een beetje eerlijk vandaan komen.
Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:32
niet discussieren maar de lange lat hanteren als ze bijdehand zijn
Goed plan. Of je nu net door oranje schiet en je bumper gaat nog net door rood, of het licht staat al op rood en je negeert die volkomen. of je gaat om een auto heen die stilstaat op de invoegstrook, of je dendert langs de file over de vluchtstrook. zit nogal een verschil in vind ik persoonlijk, maar de boetebedragen zijn hetzelfde.
2low4zero | 05-02-13 | 15:17 | + 0 -
Ik vind het echt geen goed idee. Niet alleen om hetgeen dat ik eerder heb aangedragen maar ook omdat er dan verschillen gaan bestaan tussen mensen.
Die buurman in de A8 is niet meer mens dan jij en andersom. Als persoon A in zijn Suzuki Alto 10km te hard rijdt en geflitst wordt is dat precies de zelfde overtreding als iemand dat in een Audi A8 doet.
Gaan we dan ook een dader van poging tot doodslag met een laag salaris of uitkering minder straf geven?
Hoogte van boetes hebben geen invloed op verkeershandhaving naar mijn idee. Iemand flitsen en een aantal weken later een boete binnen krijgen heeft niets met verkeershandhaving te maken. Het is geld in het laadje brengen. Vroeger werd je nog eens vermanend toegesproken, nu is het alsof je een rekening krijgt na een slechtsmakende maaltijd.
@2low4zero, ik ben het er mee eens dat mensen er niet direct slécht van moeten worden. De rijken in ons land zijn nog steeds goed voor de staatskas en dan heb ik het ook nog niet eens over het aantal producten dat ze ook nog is kopen per maand/jaar waarbij de staatskas groeit.
@Kollenbergsittard, ook ben ik het met jouw eens dat sommige mensen het verdient hebben met waar ze nu staan. Maar jij moet van die visie af waarbij je denkt dat je schoolprestaties gelijk staan aan wat je krijgt. De meeste HBO'ers mogen tegenwoordig in hun handen knijpen als ze 200 euro bruto meer verdienen dan de gemiddelde MBO-4 afgestudeerde. Of als ze uberhaupt een baan vinden...
Maar als het in elk land een succes is, waarom dan niet in Nederland?
@Dr.Zeldenrust | 05-02-13 | 15:11
Hehe, ok sorry dan had ik me in u vergist. Verkeershufters moeten worden aangepakt, daar zijn we het over eens. Mijn punt is alleen een beetje dat een flitser geen rekening houdt met jouw inhaalmanoeuvre van 2kmh overschrijding. Ik heb hierdoor al tijden het idee dat ze bezig zijn belastingen te innen, het heeft -ondanks ze het wel zo verkopen- niets met veiligheid te maken. Dan vraag ik me al snel af, op hoeveel manieren word ik nog meer genaaid.
@LangeTijdGeleden | 05-02-13 | 14:59
Ik ben het met je eens dat inkomensafhankelijk eerlijker is dan de huidige regeling. Alleen door met boetes te werken ben je bezig belastingen te innen, niet de verkeersveiligheid verhogen. Hufters moeten zich gedragen en als ze een aantal maal in de fout gaan hun rijbewijs (tijdelijk) verliezen. Sowieso vind ik het maar raar dat je door een verkeersovertreding misschien niet meer in staat bent je rekeningen te betalen. Door mensen in de beurs te pakken heb ik nu ook niet echt lastenverlichting gezien.
@KollenbergSittard,
Ik klaag niet over het feit dat hij een Audi A8 heeft, of dat het een klootzak is, integendeel, super aardige man (het is niet letterlijk m'n buurman, 2 straten verderop, maar het ging om het idee). Maar hij geeft toe gewoon standaard te hard te rijden want hij vind de boetes zo enorm zielig dat zelfs hij er sympathie voor als de boetes vermogensafhankelijk/inkomensafhankelijk worden. Hij geeft wel toe dat hij er van zou balen, maar hij ziet ook hoe veel het de staatskas zou opleveren en hoe veiliger tegelijkertijd de Nederlandse wegen er van zouden worden. Maar gezien de inkomensafhankelijke boetes (die veel landen al instellen, met groot succes en weinig tegenslag) ook heel veel stemmen zullen wegtrekken bij de partij die het zal aankaarten, durft niemand het.
2low4zero | 05-02-13 | 15:04 |
Uiteraard denk ik ook na, en rijd ik ook door rood te middernacht zonder verder verkeer. Maar geen weldenkende diender zal je daar voor bekeuren. Maar de gemiddelde automobilist denkt als een mongool, gezien wat ik dagelijks op de weg zie...
KollenbergSittard | 05-02-13 | 15:04
Ok, fair enough.. Daar heb jij weer gelijk in. Ik denk alleen dat je de essentie van z'n verhaal mist. Hij komt misschien jaloers over, maar wil eigenlijk zeggen dat het oneerlijk is. Daar moet ik hem toch wel gelijk in geven, 100 euro is voor een zwerver een veel hogere straf dan een topman van Shell.
LangeTijdGeleden | 05-02-13 | 14:59 |
-
Vriend, ik heb ook tijden met mijn ouders gehad waar we lege flessen moesten inleveren bij de supermarkt om vervolgens met dat bonnetje een pak rijst te kopen omdat we rood stonden. Ik heb altijd in kleren van anderen gelopen.
Ondanks dat hebben mijn ouders er alles aan gedaan om mij te laten leren. Ik lieg er niet om, ben ex-vmbo'er, heb mijn master na vele moeilijke jaren binnen en heb bereikt wat ik wilde.
Ik kan eindelijk een mooi huis kopen, of de auto die ik wilde. Ik kan mijn ouders nu helpen, mijn moeder die bij anderen thuis poetsten, mijn vader die lasser is. Ik begrijp je punt wel, maar probeer het ook eens anders te zien.
2low4zero | 05-02-13 | 14:50 | + 0 -
Natuurlijk. Maar that's life. Hoe saai is het als iedereen in de zelfde Dacia moet rondrijden. Verschil is er nou eenmaal. Geluk dwing je af.
Academici die modaal verdienen, het gebeurt.
Als ze de behoefte zouden hebben aan veel geld, ben je het toch vast met me eens dat zij de capaciteiten er voor hebben om het te verkrijgen? Niet voor iedereen is een dikke beurs belangrijk, begrijp me niet verkeerd. Maar als je gaat klagen dat je overbuurman een audi a8 heeft en je er zo zuur over gaat doen vind ik dat tamelijk zielig.
Ik heb ook geen Ferrari, als ik er een zie rijden denk ik; misschien ooit op een dag ook voor mij, mooie auto heeft die man, die heeft het goed voor elkaar. Maar ik ga hem toch niet haten? Dat is toch zielig. Je krijgt wat je verdiend. (en wat je je laat verdienen)
@Dr.Zeldenrust | 05-02-13 | 14:44
Ik heb geen anarchistische inslag.. Ik heb ook hersens en ben in staat zelf na te denken. Ik hou er niet van wanneer mensen mij dat recht ontnemen.
@Dr.Zeldenrust | 05-02-13 | 14:44
Jij bent er zeker zo een die 's nachts op een verlaten kruispunt ook gewoon voor rood blijft wachten? Want ja, regels zijn regels. Enge mensen zijn dat.. robots.
2low4zero | 05-02-13 | 14:55 | + -1 -
Dan begrijp je het toch verkeerd heur, ook ik rijd te hard, maar betaal gewoon de boetes. Het is immers eigen schuld? Maar ik begrijp dat u een wat anarchistische inslag heeft?
@kollenbergSittard, Ah, woon je toevallig ook waar je naam staat dat je vandaan komt? Elk huis heeft daar namelijk een zwembad in de tuin en een dure auto voor de deur. Jij voelt je op je staart getrapt zeg! Noh! "Beter je best moeten doen op school". Zeg je dat ook tegen de 500.000 werklozen in ons land? Mensen mogen van geluk spreken als ze een baan hebben in deze tijden.
En "verschillen zijn er nou eenmaal."? Ja want werkgevers profiteren gigantisch van hun laag-verdienende werknemers, die dag in dag uit gigantisch hun best doen om hun baan tegenwoordig niet kwijt te raken.
"Beter je best doen" durft hij dan te zeggen, dat, terwijl een paar jaar geleden een onderzoek uit wees dat 97% van alle CEO's en andere hoge banen bezitters via familie, kennissen of vrienden het bedrijf zijn ingespoeld, terwijl hun diploma of ervaring echt niet veel voorstelde.
@2low4zero, verklaar dan maar eens waarom "inkomensafhankelijke boetes" een gigantisch succes in zwitserland zijn. De boetes zijn daar al "standaard" hoog, ook voor mensen die weinig verdienen, maar als je vermogen zodanig hoog is, dan voel je dat echt wel in je broekzak, hoe rijk je ook bent.
-weggejorist-
@Dr.Zeldenrust | 05-02-13 | 14:44
Oja, jij bent echt een robot. Dus als ze morgen een regel maken dat jij niet meer naar de wc mag om je behoefte te doen, schijt je in je broek of buiten?
@KollenbergSittard | 05-02-13 | 14:45
Ik ben het ook niet met hem eens hoor, maar jij bent erg kortzichtig.
"Had je maar beter je best moeten doen op school. Had je ook een audi A8 kunnen hebben."
Ik ken een aantal mensen die aan de universiteit studeren, maar dalijk genoegen moeten nemen met een modaal inkomen.
@LangeTijdGeleden | 05-02-13 | 14:34
Ik zie er ook niets in hoor, en ik ben geen rijke klootzak. Ik ben tegen het principe geldboetes opleggen, hiermee zorg je ervoor dat men gaat schrijven om geld binnen te halen ipv dat het echt om de verkeersveiligheid gaat!
Wanneer men zich als een hufter gedraagd krijgt men 1 waarschuwing, wordt men een 2e keer betrapt, lever je papieren dan maar x jaar in. Zo moet agent a.d.h.v. de situatie beoordelen of iemand een gevaar op de weg is. Zonder boetequotum kan hij dit natuurlijk geheel objectief.
LangeTijdGeleden | 05-02-13 | 14:34 | + 0 -
-
Had je maar beter je best moeten doen op school. Had je ook een audi A8 kunnen hebben. Niet zeuren. Verschillen zijn er nou eenmaal. Idioten met een uitkering die niet willen werken moeten het met minder doen. Mensen die goede keuzes maken in het leven mogen daarvoor ook beloond worden.
Als u dat niet bevalt gaat u maar naar een communistisch land. Tot ziens.
Leg nou niet te janken Nanninga, om een boete te krijgen moet je eerst een overtreding plegen. Afgezien van de flitsbrigade loop je sowieso weinig risico. En als je een cruise-control op die pauperbak van je hebt, kun je ook niet onbedacht te hard rijden. Doe je het met opzet wel, dan moet je de gevolgen ook dragen als een vent. Ik zie meer ellende in de graaicultuur te Brussel en in het bedrijfsleven, DAT kost de gewone burgert pas geld en daar kunnen we weer niks aan doen. O wacht, misschien op de PVV stemmen?
Hoezo wordt er nou nooit eens besproken over "Inkomensafhankelijke boetes"?
Als ik (perongeluk) een boete aan m'n laars lap met m'n auto dan kan ik weer een maand lang teren op aldi en lidl supermarkt aanbiedingen en iets leuks kopen, ho dan maar. Terwijl de buurman aan de overkant met z'n Audi A8 lacht naar het aantal boetes dat hij per week op de bus heeft. (En ik kon het weten, toen ik nog bij m'n ouders woonde heb ik bij PostNL gewerkt)
Het zijn alleen de rijke klootzakken die niets zien in inkomensafhankelijke boetes, omdat zij dan ook werkelijk zullen voelen hoe een boete voelt voor laag-verdieners.
En dan kan je wel keihard roepen "dan moet je je maar aan de regels houden", maar dat geeft alleen maar de rijke hardrijders een excuus om het juist niet te doen en overal ongelukken te veroorzaken omdat mensen op hun aso weggedrag moeten reageren.
En het idee achter "eigen boetes bepalen" is wel leuk, maar dan heb je maatstaven nodig, maar zelfs dat zal ruk resultaten opleveren omdat tijdens het schrijven van de boete je kan zeggen "Ja maar mijn buurman had 30 euro minder! Discriminatie!" en dan komt de hele BONTKRAAGJES (wikipedia, iedereen blijft het gebruiken) gemeenschap weer klagen en geld eisen.
@AstralVision | 05-02-13 | 14:20
Er komt inderdaad een punt dat het goedkoper en makkelijker is om oom agent het ziekenhuis in de hoofdschoppen dan om de boete te betalen.
Aan de andere kant heeft oom agent maar een paar lullige procenten van alle boetes op zijn naam staan; de rest staat op naam van dhr. Gatso.
Heeft iemand al een goede manier gevonden om die nieuwe flitspalen te vernietigen?
@Che_cuevara | 05-02-13 | 13:12
Daar zijn al oplossingen voor:
- Verstoren van de openbare orde
- Belediging van ambtenaar in functie
- Openbare dronkenschap (klinkt idioot, maar ik heb er toch echt een keer voor in het politiehotel moeten overnachten.. Dit terwijl ik geen slok op had.)
En wat je nu ook al ziet is dat de mensen met de grootste bek het al voor het zeggen hebben.
Dus de Jan Boerenlul die weet dat hij zelf in de fout zit, en dus eigenlijk het ernaar gemaakt heeft (een boete te krijgen), wordt nog ff extra genaaid door de eenstreper.
Terwijl de gasten die een grote muil opzetten, en intimiderend te werk gaan, bijna tot geen boete krijgen.
Nee, laat dan maar het huidige systeem bestaan.
Ik kan zien waar Flapoortje vandaan komt, maar dit soort shit werkt gewoon niet in de praktijk.
Ghe ghe ghe, hilarisch systeem ook, een keer toeteren (350 Euro) kost je in dit land meer dan relletjes schoppen en vandalisme bij Project X Haren (250 Euro)...
Toeteren 350 Euro: www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2011/...
Relschopper Haren: 250 Euro boete: www.nu.nl/binnenland/2934068/eerste-bo...
Zo dan toch ook hier nog maar even:
Agenten kenne hiervoor de wet niet goed genoeg en het zet het de deur open naar corruptie en willekeur. Ik ben het er niet mee eens. Ik zou graag van het hele boetesysteem afstappen. Wanneer men zich als een hufter gedraagd krijgt men 1 waarschuwing, wordt men een 2e keer betrapt, lever je papieren dan maar x jaar in.
Zo moet agent a.d.h.v. de situatie beoordelen of iemand een gevaar op de weg is. Zonder boetequotum kan hij dit natuurlijk geheel objectief.
Zo wordt het verkeer tenminste echt veiliger. Jammer dat de politie in de afgelopen jaren is omgebouwd tot een op winst gerichte B.V... En ons maar af blijven vragen hoe het toch komt dat mensen zo weinig respect voor de politie hebben..
Agenten vinden boetes te hoog? Hahaha, onzin, lulkoek, bullshit!
Agenten zijn eerder bang voor hun hachje.. met de torenhoge boetes wordt de kans op gewelddadig verzet van burgers ook groter. En een echte agent wil natuurlijk niets te maken hebben met geweld. Een echte vent wordt geen agent.
Bekeuring naar inkomen is ook niet eerlijk. Macho Riftuig, met uitkering (aangevuld met zwart geld uit de drugshandel) rijdt steevast te snel van handeltje naar handeltje en betaalt bijna niets. Een hardwerkende NL die op tijd op zijn werk moet zijn en een uur in de file heeft gestaan, betaald driedubbel! Dat moet je niet willen.
Indien de politie een overtreding fors genoeg vindt voor een boete, wordt die uitgeschreven en de burger weet altijd hoe hoog de boete is. Hij kan altijd in beroep gaan, ook dat is fair.
MarcAntony | 05-02-13 | 13:56
De meeste boetes worden niet uitgeschreven door de politie maar door een flitser. Die vinden overtredingen altijd fors genoeg.
@dj tonedeaf | 05-02-13 | 14:03
Dat snapt natuurlijk niemand; er is één of andere pipo uit de bondsdag [germany] in de 2e kamer te gast...
De duitsers zijn de 2e kamer binnen gedrongen!
@Joost Maghetweten | 05-02-13 | 14:00
Ghehe. +1
Een beetje flauw dit mw Nanninga,
van Vollenhoven zei juist dat de overheid boetes niet mag gebruiken om de kas te spekken, zoals dat nu wel gebeurt. Het was dus een aanklacht tegen de overheid, geen verdediging van het beleid.
Verder zei hij dat een overtreding drie boetes kan hebben: waarschuwing, lichte boete of zware boete en dat de agent zelf mag inschatten welke het wordt. Lijkt me helemaal niet onredelijk, er zijn vaak echt wel verzachtende of verzwarende omstandigheden aan te voeren.
Maar waarom zou je je beperken tot de waarheid? Je werkt immers voor de Telegraaf!
Om een dergelijk agressie verhogende maatregel te opperen kàn het haast niet anders dat Pieter van Legehoofde nèt even te lang met die Oranje-leipen omgaat.
De hypocrisie kent geen grenzen: www.haarlemsdagblad.nl/algemeen/binnen...
Ik begrijp nog steeds niet dat er geen proefproces heeft plaatsgevonden met 'détournement de pouvoir' als regel tegen verkeersboetes/overtreding misbruiken om belasting op te halen.
Zalm heeft als minister ooit letterlijk gezegd dat de snelheids- en andere boetes (parkeren oid) werden verhoogd om geld te genereren voor de staatskas.
'détournement de pouvoir' wil zeggen dt de overheid niet een regel met de ene klaarblijkelijke bestemming mag inzetten om een ander doel te bereiken...
Dat is hier steevast het geval en een rechter zou dit zo ook moeten kunnen uitleggen.
GS zou hierin ook flink kunnen scoren meen ik, om zo'n proefproces/discussie los te maken.
Het is een keer ingebracht bij een rechter die min of meer beargumenteerde dat niet 'de gehele sanctie' hieronder kan worden gezien, omdat de verkeersveiligheid bij 'een sanctie' is gebaat.
Een proces waarin het niet als argument, maar als hoofdzaak/argument wordt aangevoerd is een zeer interessante.
juridischdagblad.nl/content/view/10085...
nl.wikipedia.org/wiki/Verbod_op_d%C3%A...
Er zou dus moeten worden aangetoond dat boete en/of de verhoging ervan in bepaalde gevallen gerelateerd zijn aan 'geld ophalen' meer dan het bestrijden van de overtreding.
@Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:32
Ah, een verzonnen vriend.
Zo heeft ieder zijn fantasie bij het fappen.
@Prins Heineken | 05-02-13 | 13:18
Jij gaat verkleed als vrouw agenten pijpen?
Ongelooflijk dom van Van Vollenhoven! Agenten worden zo omkoopbaar. Een knipoog bij het bepalen van de hoogte van de boete spreekt dan boekdelen. In het rijbewijs dat ter inzage wordt gevorderd, zit dan steevast een biljet van 50 Euro. Verder ben je als burger volstrekt afhankelijk van ambtelijke willekeur. Een jonge mannetjesputter wil veel boetegeld bijeenharken, een oudere agent heeft al veel ellende gezien en ziet veel kleine overtredingen door de vingers. Indien de politie een overtreding fors genoeg vindt voor een boete, wordt die uitgeschreven en de burger weet altijd hoe hoog de boete is. Hij kan altijd in beroep gaan, ook dat is fair.
genivelleerde bekeuringen nu ook al. U rijdt 5km te hard in een Mercedes S-klasse, mag dit? Agent: ja meneertje, dat wordt een dure (want ik heb alleen maar een Opel Corsa en dus stinkend jaloers). Of ik even 400 pleuro kan vangen maar.... als je het me zo cash geeft dan zwijgen we erover en is 50 euro genoeg hoor, goedenmiddag!
Net als in Finland: de boete naar draagkracht berekenen.
Zodat het bij iedereen pijn doet.
Voorbeeld: directeur Nokia kreeg een boete voor te snel rijden, boetebedrag: 140.000 euro. Dan zet Gordon zijn Hummer ook niet zo makkelijk op een invalideplaats oid.
Beetje flauw dit, van Vollenhoven zegt juist dat de overheid de boetes niet moet gebruiken om de kas te spekken, hij zegt niet dat het nu zo gebeurt. Ofwel, hij probeert juist de overheid er op te wijzen dat wat ze nu doen, niet juist is. Maar waar zouden we zijn als we allemaal integere journalistiek bedreven niet? GS is natuurlijk al weer een tijdje van de Telegraaf, dat ga je merken.
Als Pieter het verkeer veiliger wilt maken moet hij eerst bij zijn eigen familie en zich zelf beginnen;
De botsautos van prins Bernhard
1936 Prins Bernhard heeft een ongeluk met zijn Ford V8 twoseater bij dichte mist in de Jura.
1936 Prins Bernhard wordt op de Amsteldijk in Amsterdam aangehouden omdat hij tachtig rijdt waar veertig is toegestaan.
1937 Prins Bernhard botst met zijn Ford V8 cabriolet tegen een zandwagen in Diemen.
1940 Prins Bernhard botst met zijn Bentley in Londen op een auto die hij voorrang had moeten verlenen.
1945 Prins Bernhard heeft een aanrijding met zijn jeep.
1946 Prins Bernhard botst in Londen op een slippende vrachtwagen.
1954 Prins Bernhard slaat met zijn Ford Lincoln over de kop.
1958 Prins Bernhard botst met zijn chauffeur tegen een boom na het inhalen van een paard en wagen.
1973 Prins Bernhard heeft een botsing in Italië.
1990 De bestuurder van een Hofauto krijgt een bekeuring omdat hij 170 km/uur rijdt bij het volgen van prins Bernhard op de ringweg rond Amsterdam.
Het Oranje gevaar op de weg
1938 Prinses Juliana botst met haar chauffeur in augustus 1938 met een Mercedes Maybach op een auto die op de verkeerde weghelft rijdt.
1964 Prinses Beatrix rijdt in maart 1964 bij Lage Vuursche met haar Volvo tegen een boom na een duizeling.
1964 Prinses Irene en haar man prins Hugo botsen in april 1964 in Noord-Frankrijk op een vrachtwagen.
1965 Prinses Margriet slipt met haar auto bij Bodegraven en moet zich laten behandelen in het ziekenhuis.
1967 Mr. Pieter van Vollenhoven rijdt in op een file.
1983 Koningin Beatrix veroorzaakt in Italië een aanrijding.
1983 Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven zijn betrokken bij een auto-ongeluk in Oostenrijk, waarbij één dode valt.
1988 Prins Willem Alexander vliegt in Leiden uit de bocht met zijn Ford Sierra en belandt in een sloot.
1990 Prins Johan Friso rijdt bij Almere 200 km/uur bij een testrit in een Ferrari F40.
1995 Prins Willem Alexander belandt met zijn Volvo in de vangrail op de Autobahn in Duitsland nadat hij moet uitwijken voor een slippende auto naast hem.
2001 Prins Constantijn rijdt in december 2001 165 km/uur op de ring rond Amsterdam en moet zijn rijbewijs inleveren.
2001 Prinses Máxima botst op 18 oktober 2001 bij de uitrit van Paleis Huis ten Bosch met haar Audi op de auto van een slager uit Wassenaar.
2007 Prins Pieter-Christiaan slaat in april 2007 over de koop met zijn BMW-racewagen op het circuit van Zandvoort.
2007 Prinses Annette rijdt 115 km/uur op een weg waar 80 km/uur is toegestaan. Ze verliest haar rijbewijs, wat wordt teruggedraaid omdat ze zwanger is.
Die hebben natuurlijk allemaal zware boetes gehad!
@Zatkniss | 05-02-13 | 13:37
Om 50km te hard te rijden in de bebouwde kom moet je wel heel erg je best doen... tenminste hier in het belgische, de wegen lenen zich daar niet echt voor... ;-)
Voor de rest een buitenproportionele maatregel, streng straffen oké... maar je kan ook overdrijven!
weer een vorm van het plukken van de gewone burger en het land weggeven aan tuigh. Het tuigh bedreigt de agent en zal daarmee de laagste boetes scoren, is natuurlijk nu ook al zo. Tuigh bekeur je als je anoniem kunt blijven als agent ter bescherming van je priveleven.
Dit doen agenten al heel lang, alleen beperken ze het tot die gevallen waarin ze een lid van het koningshuis staande hielden. "Och ja, kroonprins Willem Alexander, wij begrijpen ook wel dat u 160 in de bebouwde kom rijdt. Er kan immers sprake zijn van achtervolging en derhalve een veiligheidsrisico." Om maar niet te hebben over het parkeerbonnenversnipperen van de in 020 woonachtige Oranjes, die maar niet willen begrijpen dat een parkeervergunning niet in de hele stad geldig is.
Zelfs in Duitsland bestaat dit en inderdaad veel vrouwen krijgen geen boete maar ja het is nog altijd beter dat rotzakken een hogere boeten krijgen..
@Zatkniss | 05-02-13 | 13:37
Dat is makkelijk op te lossen door simpelweg niet naar Zwitserland op vakantie te gaan. Ik ga geen tienduizenden riskeren als toerist omdat ik in een onbekende omgeving een voor mij onbekende regel over het hoofd zie. Dan gaan mijn vakantie-euros maar naar een ander land.
Hé Pieter van Vollenhoven! Hoe hoog is de boete als je iemand dood rijdt met een Mercedes G-klasse en na 28 jaar met een excuusje komt aanzetten?
de bekende omgekeerde wereld die Nederland heet.
@Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:25
Mea culpa... je hebt gelijk
laat de man asjeblieft weer piano gaan spelen
Het probleem is dat de boetes te hoog zijn om door oom agent met goed fatsoen te geven.
Ik heb een briljante oplossing: Maak de boetes lager.
Meester van Vollenhove. Wat een niveau.
Che_cuevara | 05-02-13 | 13:29 |
Ok ok, hij heeft geen koninklijke titel.
Hij is geen prins o.i.d.
Meester wel, maar da's niet bijzonder.
Pieter,dat kan niet zow. Ik werk al 20 jaar in Afrika en ik zal je vertellen dat de gemiddelde Afrikaanse agent ook z'n eigen boetes bepaald. Dat moeten we ECHT niet willen in Nederland.
Boetes kunnen niet hoog genoeg zijn. Gewoon aan de verkeersregels houden. Ik woon in Zwitserland. Per 1 januari 2013 is de wet Via Securia in werking getreden. 50 km te hard in de bebouwde kom. 1 jaar gevangenisstraf en een half jaar salaris boete. Werkt prima, niemand rijdt te hard
NB geldt over voor niet inwoners die door CH rijden, u bent gewaarschuwd en ja de Zwitsers kunnen de boete ook in NL invorderen en niet reageren is een een half Zwitserse modaal jaar salaris (EUR 70.000)
Ben benieuwd naar volgende vakantie periode om te zien hoe hard de gele nummerborden door die Schweitzerische landtschaft rijden
Ik weet dat van Vollenhoven oud is, maar ik wist niet dat hij aan het dementeren is. Iemand welke zoiets voorstelt is niet goed bij zijn hoofd
@r04drunn3r | 05-02-13 | 13:27
Ze zijn toch allemaal al onder 1 ministerie geveegd? Dus van een scheiding tussen wetgeven, rechtspreken en handhaven heeft de overheid al enige tijd 'geen last' meer.
Pieter van Vollenhove is lid van het koninklijk huis en proffessor aan de universiteit van Twente. Ook was hij jaren voorzitter van de ongevallenraad. Om hem nu helemaal als een jan lul weg te zetten is niet terecht. Verder ben ik met mijn buurvrouw eens dat als er wat speling was voor bepaalde boetes het niet zo slecht zou zijn. Dus dat bijvoorbeeld voor onnodig claoneren de boete kan varieren van 100 tot 350 euro ipv gewoon 350 euro.
Onmogelijk voorstel wettelijk gezien, dit creëert RECHTSONGELIJKHEID. Een redelijk simpel beginsel in de nederlandsche wet. Daarnaast wil niemand overgeleverd zijn aan de maandelijkse cyclus (boete quotum) van de lokale hermandad.....
Misschien moeten we gewoon iedereen het recht geven om een ander te beboeten en de zaak vervolgens privatiseren en aan de markt overlaten.
Op zich een goed idee, als je een minimum en maximum-grens bepaalt voor overtredingen, en naarmate de ernst ervan de boete bepaalt.
Bakito | 05-02-13 | 13:26 |
Mijn beste maat is agent. Er is over het algemeen weinig discussie met hardwerkend Nederland. En een hoop verwijten en gescheld met bontkraagjes.
Het is nu jouw woord tegen het zijne. Hmmm...
Vriend, trol... vriend, trol....
Ik kom er niet uit denk ik.
*lutser mompelt*
Ik wens bromsnor veel sterkte toe. We gaan wel even zaken doen op de VOC wijze!
dus toch ook een wereldburger,een dromer, die pieter.
Ik dacht dat ie wijzer was
@Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:25
"En of hij van het koningshuis is! Hij heeft alleen geen titel."
Jawel, meester.
Ik weet het, het klinkt als SM.
@goedverstaander | 05-02-13 | 13:22
Inderdaad. Het sprookje van de mooie prins die door een kus van een prinses veranderde in een kikker.
Je krijgt wel interessante gesprekken als:
'als je mij een tientje geeft, word je boete 20 lager'.
Het echte probleem is dus volgens deze roeptoeter dat ze te vaak waarschuwen. De laatste keer dat ik een agent waarschuwingen zag uitdelen was in de jaren negentig maar dat zal wel aan mij liggen. Een bekende van mij reed laatst na een lange dag hard werken de "bebouwde kom" in zonder het bord op te merken dat ver voor de bebouwde kom alvast de kom zogenaamd bebouwd maakte. Vijftig dus in plaats van tachtig en als je dat dan te laat merkt mag je 317 euro extra belasting betalen. Zevenhonderd ouderwetse guldens voor een niet opzettelijk begane verkeersovertreding. Een foutje dat iedereen die dagelijks in het verkeer zit (en niet precies hetzelfde kutstukje rijdt) wel eens overkomt.
@r04drunn3r | 05-02-13 | 13:27
Dredd!
Zuid Amerika doen ze dat al jaren. De agenten daar zeggen dat het goed werkt.
* naïef voor zich uit kijkt*
www.dutchnews.nl/news/archives/2012/04...
Als vrijwilliger bij de politie heb je op deze wijze een aardige inkomensaanvulling..
Agent, Rechter en Beul in één!!!
.
Moet niet veel gekker worden in deze toch al tegen politiestaat aanhangende nep democratie.
.
En iets zegt mij dat dit per wet helemaal niet mogelijk is.
.
Burger moeten gelijk behandeld worden en niet een dubbele boete krijgen omdat oom agent de dag van tevoren geen sex heeft gehad en de hond in zijn dienstschoenen heeft gepist.
@Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:25
van de leden van de koninklijke familie is hij de enige die zijn titel zelf heeft bereikt en niet heeft geeerfd.
Die 'volstrekt oncontroleerbare willekeur' is er nu ook al. Alleen de roverheid heeft invloed op de absurde hoogte van de bekeuringen. Als dat agenten worden, dan krijgt het nog iets menselijks en hopelijk onderhandelbaars.
@Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:20
Wat een idioot voorbeeld weer. Het zijn juist de hardwerkende belastingbetalers die verkeersboetes krijgen.
Wellicht moet je je vreemdelingehaat/angst in een ander topic uitbraken. Die komen vanzelf. Geduld, ga maar effe masturberen of zo.
Ik vind het helemaal prima als meneer agent een symbolische 20 euro vordert voor onnodig toeteren ipv mij de volle 350 in de maag te splitsen.
Grappig, doen ze in Georgië ook... Zort echt voor staniel beleid. Volgende bezuinigingstip: Net zoals Georgië de agent 50% van de boete geven! Als salaris! Scheelt toch maar mooi een hoop geld voor onze zuinige overheid!
Fatwabuster | 05-02-13 | 13:15 |
En of hij van het koningshuis is! Hij heeft alleen geen titel.
een vervolgstap is dat we de agenten ook een taakstellende budgetverantwoordelijkheid geven.
Met een bonusregeling wanneer ze het uitzonderlijk goed doen.
Debiele actie nr. zoveel om een voorheen levendige samenleving te verstikken en te smoren en vooral geld af te persen.
Nu we het toch gezellig over de monarchie hebben, kan deze flapoor/vuilniszak ook dan niet meteen meegenomen worden.
@ Cuyahoga | 05-02-13 | 13:18 |
Die Van Vollenhoven is in ieder geval we zo uit een sprookjesboek gestapt. Over koninginnen, paleizen, kroonprinsen en lieve prinsesjes.
Na wat onderhandelen moet het mogelijk zijn een deel zwart te betalen...
Als oom agent nu een Golfje met bontkraagjes aanhoudt, wordt hij al voor racist versleten. Dus welke boete hij dan ook uitschrijft, hij zal voor nog grotere racist worden uitgemaakt. Krijg je tijdrovende discussies langs de weg. Nee Pietertje, dit is koren op de molen van de wetsovertreder. Moesten we maar niet doen.
Agent krijgt er bevoegdheden bij. Naar mijn inschatting zal dat zijn autoriteit eerder verhogen dan verlagen. Gewoon in een testregio even kijken hoe het in de praktijk uitwerkt.
De boetes die op straat na staandehouding op naam worden uitgeschreven door agenten maak ik me niet zo`n zorgen over. Uit de jaarcijfers van het CJIB blijkt ieder jaar dat 90% op kenteken wordt uitgeschreven. De helft van de bekeuringen zijn voor feiten die in Duitsland en België geeneens bestraft worden.
Het meeste zijn zinloze snelheidsboetes tot 10 km/h te hard op doorgaande wegen. Qua aantal en omzet. Op de voet gevolgd door iets te creatief parkeren van de wagen. Ook op kenteken. Iets wat meer veroorzaakt wordt door falende planologische stedenbouw, dan door asociaal ingegeven gedrag. Alleen flitsen voor door roodrijden en echt te hard rijden heeft zin, alleen dat doen we verhoudingsgewijs bijna niet.
Slechts een paar procent van de boetes wordt nog door de man met de pet geschreven. Geen voorrang verlenen, kleven, over een zebrapad heen beuken terwijl er voetgangers zijn en fietsen zonder licht willen ze nog wel eens een keertje voor bekeuren. Gedrag wat de veiligheid direct 1 op 1 raakt. Gedrag waar nauwelijks financieel op gestuurd wordt.
De overheid kan weer serieus in gesprek met automobilisten als ze stoppen met graaien en beginnen te bekeuren op basis van echte veiligheidsproblemen en echt asociaal gedrag. Dan wordt de politie weer uw vriend, uw raadgever en als het echt moet uw strenge ouder.
Nu is de politie slechts een belastingambtenaar die u pas drie dagen later terugvind in uw autowrak.
www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland...
Pieter van Vollenhove?
Bestaat die man echt?
Ik dacht altijd dat dat een typetje was van Arjan Ederveen of zo.
Man, man, het moet echt niet veel gekker meer worden. Straks blijkt die de Roy van Zuipesteijn ook echt te bestaan.
ik vind dat hij een punt heeft, nu is iedere bekeuring je reinste diefstal.
bedragen gaan echt nergens meer over.
Wedden dat aangehouden vrouwen vaker agenten gaan pijpen inruil voor een boetevermindering! Snel naar een carnavalshop rent.......
In het bejaardenhuis laten ook heel veel ouderen de hele dag proefballonnetjes, maar daar het het gewoon dementerend. Of winderigheid. Meneer van Vollenhove, bewijs uzelf een dienst en blijf uit het nieuws.
Wie moet de strafmaat dan WEL bepalen?
EU, overheid, D66-rechters?
Wat een mongool die Pieter. Zeker rechten gestudeerd.
Je betaalt je eigen blauw..
Hier in Cambodja mogen agenten ook zelf de hoogte van de boete bepalen.
Dan hangt het boete bedrag af van het humeur van de agent. Integriteit kent het korps nauwelijks. Moeten we niet willen.
Niks geleerd van het proefballonetje met de vrije tandarts tarieven? Doe nou eens iets anders dan constant falen gvd!
Soort van eigen rechtertje spelen.
Gouden tijden voor agenten breken aan, beetje erbij klussen in je vrije tijd en je kan zo een tweede huis veroorloven!
@Pastor Sippenhaft | 05-02-13 | 13:13
Hij is geen lid van het koningshuis.... en volgens mij een integer mens, al is dit wel een heel bizar plan!
Kijk, dat is mooi, ik zie het al voor me.
Als agent een ontsnapte TBSer op de weg tegenkomt, kan er gelijk uitspraak gedaan worden middels den kogel.
"Ach, ik heb vanmorgen nog lekker geneuqt, doe maar een geeltje"
Als iedereen vanaf nu gewoon 80 en 40 gaat rijden dan stort de hele teringzooi vanzelf wel in elkaar. Geen boetepotje = Nederland failliet.
De roofridders van de overheid.... die kunnen nog niet eens een hun eigen kont afvegen, laat staan een beslissing nemen over de hoogte van een boete...
Het is toch te zot voor woorden dat Pieter van Falenhoven zich met dit soort zaken bemoeit.
Al is hij één van de minst erge personen in ons koningshuis, het blijft monarchistische bemoeizucht.
Tja, het zou wel helpen tegen een grote mond opzetten tegen oom agent, dat dan weer wel.
Maar voor de rest moeten ze die Pieter toch eens goed onderzoeken.
Leuk, dat worden Russische toestanden. Onderhandelen met oom Agent. Dashcams for everybody.
Russische toestanden, dat moeten we niet willen met zijn allen...
Grote tieten zullen zichzelf terugbetalen.
REAGEER OOK