Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sjoerd van Keulen (SNS) trekt spoor van vernieling

retweetmotievanwantrouwen534.png Het is bal bij het Holland Financial Center, de lobbyclub voor de Zuid-As, waar SNS bankboef Sjoerd van Keulen voorzitter van is. Vanmorgen kondigde MinFin Dijsselbloem in Buitenhof aan dat hij achter de scalp van Van Keulen aan gaat en dat de overheid dringend meer afstand moet nemen van old boys network-clubjes als HFC. Nogal een abrupte wending, aangezien zijn eigen staatssecretaris, posterboy Frans Weekers, een 'onafhankelijk' onderzoek van HFC naar het belastingontwijkende gedrag van brievenbusfirma's vorige week nog 'de enige onafhankelijke studie die er toe doet' noemde. De uitkomsten van dat onderzoek zijn overigens - heel toevallig - tot mei uitgesteld. Komt omdat de verwachte conclusies op dit moment nogal pijnlijk kunnen zijn: HFC zal in hun rapport verklaren dat het prima is als bedrijven als Apple, U2 en Starbucks 8.000 miljard euro aan gezamenlijke jaaromzet belastingvrij witwassen via Nederlandse postbusadressen. Ondertussen lijkt in de top van HFC een gierende ruzie losgebarsten. Robin Fransman, de adjunct-directeur van het Holland Financial Centre, zit zijn vingers giroblauw te twitteren om zijn toko betrokken en transparant voor het voetlicht te krijgen. Het is onduidelijk of hij in blinde paniek is, of een bewuste coup pleegt, maar in zijn twitterdrift retweette hij wel bovenstaande opmerking van de chef economische redactie van VK, die suggereert dat Van Keulen bij HFC had moeten doen, wat hij bij ING ook deed: het hazenpad kiezen. En voor u denkt dat Jeroen Dijsselbloem hier heel daadkrachtig en oprecht bezig is: check even hoeveel ambtenaren, semi-publieke bestuursbaasjes en genationaliseerde bedrijfsbonzen er in het HFC-bestuur zitten. UPDATE: Aaaand he's gone. Niet alleen stapt Van Keulen per direcht op bij HFC, hij vlucht ook uit zijn stoeltje bij pensioenuitvoerder APG. En al zijn andere bijbaantjes.

Reaguursels

Inloggen

En nog even wat,
ik roep niet op tot een bankenrun ( want dat is strafbaar, uiteraard, u zult uw geld laten werken voor het grootkapitaal en hun politieke paladijnen, en u zult geen cash in huis hebben, want dat is verdacht en daar hebben we Bibob voor ), maar ik haal morgen die paar centen - op 100 euro leefgeld na - die ik nog heb wel van mijn rekening af. Of ik het nou tegen 0,00nogwat promille op mijn rekening laat staan ( ex. kosten ) of in mijn huis in een enveloppe bewaar is mij om het even, en dan hebben die confectiekapers tenminste iets minder om mee te gaan gokken en zich aan te verrijken.

Graaisnaaiert | 04-02-13 | 00:11

@Ratzinger
Lees net dat het depositogarantiestelsel geen 5 miljard, maar 35 miljard zou hebben gekost in totaal.

zie blz 9 alinea 33: www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...

Dat is wel andere koek.

tipo | 03-02-13 | 23:56

Voor degenen die meer willen weten over het internationale belastingrecht en brievenbusvennootschappen en het feit dat het ons alleen maar geld oplevert en niets kost, deze bron van het Ministerie van Financiën.

www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/d...

Andre1972 | 03-02-13 | 23:46

Die klootviool kan nou wel opstappen, maar vergeet niet dat hij c.s. verantwoordelijk zijn voor het feit dat u straks meer moet dokken voor uw zorg, uw treinkaartje en uw opvang, aangezien het kabinet opnieuw op zoek moet naar een paar miljard extra.
Meneer van Keulen heeft geluk dat we in een rechtsstaat leven...

Graaisnaaiert | 03-02-13 | 23:46

Zag Dijsselbloem de bui hangen en is hij net op tijd (dat hoopt hij tenminste) er vandoor? Raar!

bruine kikker | 03-02-13 | 23:26

@Ratzinger 22:40
Bij SNS is 2,5 miljard van de spaarrekeningen gehaald binnen twee weken. Dus zo veel vertrouwen is er niet in het depositogarantiestelsel en terecht natuurlijk. Of het waren allemaal zwartspaarders of veelspaarders (+100k), dat kan ook.

Vertrouwen is een magisch ding. Ik zou er geen financieel beleid op willen voeren, want dan heb je met nogal wat kwakzalvers te maken.

tipo | 03-02-13 | 23:14

Volgens twitter is Van Keulen's, volgens een financieel blog, commissaris bij o.a. bouwbedrijf Heijmans en ING. (bron: twitter.com/blikopdebeurs )

Atlantis-95 | 03-02-13 | 23:06

tipo | 03-02-13 | 22:24 | + 0
Ons monetaire systeem is gebaseerd op vertrouwen, niet op een gouden standaard o.i.d.
Dan doe je wat je moet doen. Zorgen dat het vertrouwen bewaard blijft en er niet morgen een bankrun ontstaat.

Meer is er niet bij, hoe juist je analyse ook kan zijn.

Ratzinger | 03-02-13 | 22:40

@Ratzinger 21:42
Het is een gok. Als het inwerkingtreden van DGS 5 miljard had gekost, dan had dat de belastingbetaler via ABN AMRO 1/3e dus circa 1,7 miljard gekost.

Er is echter gekozen voor een uitgave van 3,7 miljard met daarbovenop een Overheidsgarantie van 5 miljard. En de kans dat er aanspraak op die overheidsgarantie gedaan wordt is enorm groot wegens lijken in de kast en toekomstige afboekingen op vastgoed.

Dijsselbloem speculeert er dus op, dat Rabo en ING niet in staat zijn om ieder 1,7 miljard op te hoesten, maar dat ze daardoor finaal in de problemen komen. Wat zegt jou dat over ING en de Rabo? Dat is toch schrikbared?

Wat stelt 1,7 miljard nu voor op de balance sheet van ING of RABO? Zij moeten in diepe, diepe problemen zitten als zo een relatief klein bedrag al tot een dreigend bankroet zou leiden. Want nu zijn ze dit bedrag niet kwijt aan SNS (al blijken ze wel iets te kunnen bijdragen: 0,5 miljard ieder, wat dan weer raar is)

Dus OF de ING en Rabo zijn bijna failliet op 1,2 miljard na, OF de DNB naait samen met de ING en RABO de belastingbetaler en hun kinderen door te doen alsof ING en RABO bijna failliet zijn, terwijl ze gewoon hun bonus willen.

Als ING of Rabo op 1,2 miljard van een faillisement zitten, dan is dat ernstig. En dan gaan ze waarschijnlijk vrij binnekort ook bij de Staat aankloppen.

Als ING en Rabo samen met de DNB er voor gezorgd hebben dat de Nederlandse belastingbetaler minstens 2 miljard en waarschijnlijk meer miljard te veel hebben betaalt, omdat ze helemaal niet krap bij kas zitten, dan is dat helemaal verschrikkelijk.

tipo | 03-02-13 | 22:24

Het bewijs maar weer dat iemand met veel te veel baantjes en veel te veel geld er alleenmaar een puinhoop van kan maken. Meer dan 1 functie zou verboden moeten worden.
"Sjoerd van Keulen laat het volgende weten in een verklaring: „Ik heb met ontsteltenis kennis genomen van de ontwikkelingen bij SNS REAAL, uitmondend in een nationalisatie. Dat heeft mij bijzonder geraakt. Ik heb besloten per direct af te treden als voorzitter van het Holland Financial Centre, lid van de Raad van Commissarissen van APG, boegbeeld van het Topsectorenbeleid en vicevoorzitter van het regieorgaan internationale acquisitie & vestigingsklimaat.”"
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21266627/__Oud-topman_SNS_legt_functies_neer__.html

toetanchamon | 03-02-13 | 21:58

tipo | 03-02-13 | 21:20 | + 0 -
Wat een larie. Wat dondert het wie de aandeelhouder is? Personeel wordt daarmee geen ambtenaar.
Nee, zorgen dat NL de triple-A status verliest, dat moet je willen. Dat gaat je heel wat meer kosten dan die luizige 3,7 mld (waarschijnlijk zijn de kosten hoger, maar dan nog).

Ratzinger | 03-02-13 | 21:49

Niet gehinderd door enige kennis gooien jullie een stelling in de strijd die niets me het onderwerp te maken heeft maar wel lekker klinkt: ""8.000 miljard euro aan gezamenlijke jaaromzet belastingvrij witwassen via Nederlandse postbusadressen."
Witwassen kan je alleen iets wat "zwart" was. Die internationale concerns gebruiken Nederland niet voor zwart geld, dus slaat nergens op. Meestal maakt men vooraf afspraken met onze overheid en dat kan per definitie dus niet over zwart geld gaan.
Kapotte_stofzuiger begrijpt er zo mogelijk nog minder van en denkt dat dit Nederlandse belasting "kost". Als het iets doet zou dat voor de BV Nederland juist geld opbrengen.
De meest belangrijke regel waar deze internationale ondernemingen gebruik van maken is de regel dat Nederland in principe geen belasting heft op inkomsten die elders behaald zijn en in het land (waar het verdiend is) een belasting heeft betaald die vergelijkbaar is met de belasting die men in Nederland zou betalen als deze inkomsten in Nederland waren gegenereerd.
Binnen Europa hebben we zelfs afgesproken dat dat onderling voor alle winsten geldt die in elk willekeurig Europees land behaald is.
De grootste tax haven in Europa is overigens Luxemburg. Daar kan men ook nog steeds genummerde bankrekeningen openen. Maar daar hoor ik nooit iemand over, want anders gaat Luxemburg failliet. Is namelijk enige bron van inkomsten.

JayJay | 03-02-13 | 21:43

tipo | 03-02-13 | 21:17 | + 0
De situatie nu is wat bizar. Zou je geen DGS hebben, dan zou het vertrouwen van spaarders etc. dramatisch dalen en zou je de bancaire sector kunnen opdoeken en ging het allemaal in de ouwe sok. Zou een standstill voor de economie betekenen.

Als de banken weer wat op de been zijn, werkt het prima. Dit zijn uitzonderlijke tijden en daar moet je rekening mee houden. De SNS failliet laten gaan zou de toch al in moeilijk weer verkerende NL-banken een 5 mld hebben gekost.
Zou je volgend jaar weer een breakdown hebben en die zou heel wat meer kosten, onbetaalbaar.

Dijsselbloem heeft naar mijn idee goed gehandeld door het op deze manier op te lossen, al had hij ook de obligatiehouders wel mee hebben kunnen laten betalen.

De vraag is eigenlijk of je private partijen het recht moet geven om geld uit te geven. Zolang dat zo is, verandert er geen donder. Geld uitgeven is niet geld drukken. Het is niet meer dan het intikken van een getalletje op de computer.
Met eenzelfde gevolg als het drukken van geld.

Doe je dat te vaak, krijg je gierende inflatie. Enfin, ik ben er nog niet uit. Bij dit alles moeten we niet vergeten dat de overheid in de USA banken destijds verplichtte om geld uit te lenen aan totale lutsers.
De banken zouden dat eigener beweging nooit gedaan hebben. Krijg je het Alabama-nigger verhaal, zie verder google.

Rest is historie. De overheid kan zich maar beter nergens mee bemoeien dan met openbare orde, veiligheid, defensie en dijkbewaking. De rest kan elke partij beter, hoezeer er ook geluld wordt over de mislukte privatiseringen. De overheid heeft in wezen geen eigen geld (steelt het van de burger, heet belasting) en is dus totaal niet geïnteresseerd in een juiste besteding daarvan.

Als ik al iemand of een organisatie zou inhuren, dan zou dat toch zeker niet de overheid zijn. Daar werken de zwakke broeders.
De losers.

Terug naar Van Keulen! De man met het hoge salaris en de bonussen. Denk ook eens aan al die totaal overbodige kamerleden en ambtenaren in alle bestuurslagen, incl. nutteloze organisaties als de KvK. Daar haal je zo 10-20 mld. vandaan.
*Fatima-doctrine*

Ratzinger | 03-02-13 | 21:42

@blinde kip 21:00: Het is nu een redelijk goede tijd om huizen te kopen. Kopersmarkt, dus lekker relaxed rondkijken en laag bieden, zien wie er hapt. Neem alleen even een paar dingen mee:
1) Afdingen gaat alleen op bestaande huizen; nieuwbouw is meestal (maar niet altijd) flink te duur. Dat was in de "goede" tijd ook al zo.
2) Geen huis kopen als je baan niet al te zeker is, of als je denkt er niet al te lang te blijven wonen. Verkopen in deze tijd is ruk!
3) Je huis is geen belegging meer. Ga er van uit dat de waarde nog wel wat gaat dalen. Maar bedenk ook dat als de markt weer aantrekt, dat het kopen dan een stuk minder relaxed is. En het putje van de markt inschatten gaat je toch niet lukken.
4) Zie de te betalen rente als huur en de aflossing as een spaarbedrag. Beide moeten ruim in je budget passen.

Muxje | 03-02-13 | 21:35

@Kets22 | 03-02-13 | 21:07, thnx, prima link, brr...

gentle giant | 03-02-13 | 21:30

Zoals ik gisteren al schreef in mijn mini-column, Dijsselbloem speelt blufpoker om de triple-A status van NL overeind te houden. Gaat 'm niet lukken. We're lost.

Jopie2009 | 03-02-13 | 21:25

En we moeten eindelijk eens af van het waandenkbeeld dat bankiers ondernemers zouden zijn. Het zijn overbetaalde en overgewaardeerde managers van nutsbedrijven. Ze moeten namens ons allen geldstromen regelen en netjes administreren, zoals een energieboer dat doet voor gasmoleculen of elektronen die door een pijp of een koperdraad gaan. That's it. Bankieren is supersaai, en zo hoort het ook.

Fijnstoffer | 03-02-13 | 21:25

@tipo | 03-02-13 | 21:17, het is wel erg verzekeraars eigen, paraplu terug eisen, geen DPG, dan maar ons goud, oh, wacht ...

gentle giant | 03-02-13 | 21:24

@Pastor Sippenhaft | 03-02-13 | 21:06 |

Ik zie nu pas dat ik in die tegel niet expliciteit had vermeld dat ik zoiets in overdrachtelijke zin bedoel. Ik denk dat we het verder wel eens zijn. Hufters zijn het.

Parel van het Zuiden | 03-02-13 | 21:21

@Ratzinger 21:11
Dijsselbloem heeft de bankensector niet gered. Hij heeft er enkel 7000 ambtenaren bij gekocht en de Rijksbegroting verneukt binnen 4 maanden. Knap hoor.

tipo | 03-02-13 | 21:20

spreadsheetsvullers in pak hebben weer niets gepresteerd. De kritische toeschouwers zijn wij en we betalen de rekening wel weer hoor..... ik zeg deze wereld heeft vakmensen nodig..... geen managers of politici.... logisch denken en besluiten.... gokken doen ze maar met hun eigen geld in het Holland Casino. Dan verdient het volk ook nog iets aan Sjoerd. Biedt Sjoerd hem geen biertje meer aan...

blokkenlijm | 03-02-13 | 21:20

Adjunctdirecteuruitvoerder of weet ik wat. Maakt allemaal geen zak uit. Het enige doel van allen daar is zelfverrijking ten kosten van ons.

Patatter | 03-02-13 | 21:19

@Ratzinger 21:11
We hebben alleen een DGS als er geen bank failliet gaat, bedoel je? Dat is net zoiets als alleen een paraplu hebben als de zon schijnt.

Als het regent, hebben we geen paraplu.

tipo | 03-02-13 | 21:17

@ blinde kip | 03-02-13 | 21:11

Ok, dan is het inderdaad niet zo snugger. Tot je 30e wachten is overigens zeker niet normaal. Hoe men dat vroeger deed: men huurde eerst. Echter is dat voor jongeren veelal niet mogelijk (wachtlijsten, particuliere huur nog duurder dan kopen).

HoogToontje | 03-02-13 | 21:17

tipo | 03-02-13 | 21:08

Wauw. Jouw dreun piept nog na in mijn oren. En ik vrees dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik ga dit even nachecken.
WTF is going on here?!

Van Duyvenbode | 03-02-13 | 21:12

@ tipo | 03-02-13 | 21:08

De kapitaalseisen aan banken zijn enorm opgeschroefd, daarom kan er bijna niets meer uitgeleend worden. Kwestie van boekhoudregels.

HoogToontje | 03-02-13 | 21:11

@HoogToontje | 03-02-13 | 21:03
Ze zijn net 20. Die hadden nog wel een paar jaar door kunnen sparen. Was vroeger heel normaal dat je pas tegen de 30 iets ging kopen. Nu betalen ze de hoofdprijs. En meer.

blinde kip | 03-02-13 | 21:11

tipo | 03-02-13 | 21:08 | + 0
Onzin, dat NL geen DGS zou hebben.
't Zou ongehoord stom zijn geweest om de vrij zwakke bancaire sector daar nu mee op te zadelen.

Wil je wel of geen bancaire sector in NL, dat is de enige vraag. Die heeft Dijsselbloem goed opgelost door te nationaliseren.

Ratzinger | 03-02-13 | 21:11

@Kaas de Vies 20:49
Kijk even naar de positie van ING in Spanje en de 30 miljard die daar moet worden afgeschreven. Kijk even naar de enorm opvallende daling in nieuw verstrekte hypotheken in Nederland in Q4 2012 tot een historisch dieptepunt. Kijk even naar de reden dat het depositogarantiestelsel niet in werking is getreden voor de spaarders van de SNS, maar dat er in plaats daarvan tegen hele oge kosten voor de Staat voor nationalisatie is gekozen. Kijk even naar de zenuwachtigheid bij de DNB toen de Rekenkamer wel even wilde weten waarom DGS niet in werking is getreden. Kijk even naar de opluchting bij de systeembanken dat DGS niet in werking is getreden. Kijk even naar die PvdA-politicus bij P&W die per ongeluk zei dat het Nederlandse bankwezen ingestort zou zijn als et DGS in werking getreden zou zijn.

Circumstancial evidence, okay, maar het wijst allemaal in dezelfde richting: Nederland heeft geen depositogarantiestelsel als punt bij paaltje komt, want dat geld is er niet.

tipo | 03-02-13 | 21:08

Dit is trouwens geen nationaal probleem mensen hier een overzicht in het Engels wat er deze week allemaal voor bank ellende in Europa te voorschijn is gekomen. Het is echt te walgelijk voor woorden.

www.testosteronepit.com/home/2013/2/1/...

Kets22 | 03-02-13 | 21:07

Parel van het Zuiden | 03-02-13 | 20:48 |
Ik was heel serieus, maar vragen om iemands hoofd is tegen de schenen van Joris. Vandaar mijn omweg.

Wellink is geen aal maar een slang. Hij heeft zo enorm gelogen en gefaald. Het is door de toen zittende regering gedoofpot (nieuw werkwoord) en in no-time na zijn 'terugtreden' binnengehaald bij de publieke omroep als geldkenner en econoom. In allerlei programma's en alsof er niets gebeurd was. Ziek!!
Deze man is net als bijvoorbeeld een Guy Verhofstadt een arrogante leugenaar die zich god voelt en als zodanig ook te vaak een podium krijgt. Onrechtvaardig en tenenkrommend.

Pastor Sippenhaft | 03-02-13 | 21:06

brutus68 | 03-02-13 | 20:59 | + 0
Elke ondernemer neemt risico's.
Kan goed of verkeerd uitpakken.
Van Keulen lijkt me geen ondernemer, zoals zo veel mensen die in de top van het bedrijfsleven zitten en niet meer kunnen dan een bureaucratie overeind houden.

Hij is zeker ook een zakkenvuller. 't Zou een goed idee zijn om bestuurders van ondernemingen ALTIJD ook privé aansprakelijk te kunnen stellen als de boel in elkaar dondert en dat aan hen te wijten is.

Dat gebrek, dat niet een persoon aansprakelijk kan worden gesteld (wat je in de politiek ook vaak ziet) lijkt mij nogal ziek.
Er is geen 'organisatie' die dingen naar de kloten helpt. 't Zijn altijd mensen en dat kan ook niet anders.
Bij onbehoorlijk bestuur lijkt het mij zeer terecht dat het bestuur zowel civiel- als strafrechtelijk aansprakelijk wordt gesteld (het laatste in bijzondere gevallen).

Ratzinger | 03-02-13 | 21:06

Quizzz
Wie verdient het meest?
1. Bernanke
2. Draghi
3. Van Olphen - de nieuwe baas van een failliet Nederlands bankje.

Het antwoord is Van Olphen en hij verdient meer dan de eerste twee bij elkaar
( Bron: ‏@hellahueck )
SvK is just one down. Many more to go.

Fijnstoffer | 03-02-13 | 21:05

@ blinde kip | 03-02-13 | 21:00

Maar ja, je moet toch ergens wonen. Je kan toch niet tot je 40e bij moeder de vrouw blijven wonen in je kinderkamertje.

HoogToontje | 03-02-13 | 21:03

Die hele lijst HFC figuren kunnen zo allemaal de bak ik lijkt me. Best aardig als ze zo lijstjes van zichzelf maken.

Kets22 | 03-02-13 | 21:02

Er zitten 20 man in dat Algemeen Bestuur.
WTF? Twintig? Wat doen die? Of ..

Mammeloe | 03-02-13 | 21:02

Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:59 |
CoffeePatch | 03-02-13 | 20:59

zie mijn vorige plempsel.

Jopie2009 | 03-02-13 | 21:00

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 03-02-13 | 21:00

@tipo | 03-02-13 | 20:31
Neef van me die toevallig ook nog in de bouw werkt, heeft met zijn vriendin een nieuwbouwwoning gekocht in december, aangemoedigd door de ouders en kennissenkring. Er is altijd wel iemand te vinden die geen verstand van geldzaken heeft en die het piramidespel nog iets langer in stand houdt. Door toen te kopen zouden ze goedkoper uit zijn. Nou, dat valt te betwijfelen als alles verder stilvalt en de wanhopigste kopers flink de prijzen gaan verlagen. Leuk ook voor mijn neef als die nog eens extra waardedaling voor de kiezen krijgt en/of baan verliest en dus een brief van de bank kan verwachten.

blinde kip | 03-02-13 | 21:00

Andre1972 | 03-02-13 | 20:03 | + -7 -
Wat je zegt is 100% waar, de uitkeringen van de reaguurders moeten ergens vandaan kommen hè. Al die communisme roepers weten niet waar ze naar verlangen. In het kapitalisme is veel mis en SNS is verschrikkelijk maar waar Zijn de SNS goelags? Waar zijn de massa graven met occupyers?

Zatkniss | 03-02-13 | 21:00

Ik wil graag het volste vertrouwen hebben in de overheid, de banken, het financiële systeem, de Europese Commissie, het ESM, Gerrit Zalm, Nout Wellink, Marc Dutroux. Maar ik heb het niet.

Van Duyvenbode | 03-02-13 | 20:59

Ratzinger | 03-02-13 | 20:53

Wellicht. Maar nu moet Barbertje hangen. Het neemt niet weg dat speculeren op andermans kosten verwerpelijk is.

brutus68 | 03-02-13 | 20:59

Jopie2009 | 03-02-13 | 20:57 |
Dat overnemen van SNS door ABN, ING en Rabo mocht niet van Brussel.

CoffeePatch | 03-02-13 | 20:59

@Jopie2009 | 03-02-13 | 20:57 | + 0 -
Dat werd tegengehouden door de EU, die plannen zijn er wel geweest.

Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:59

@gentle giant | 03-02-13 | 20:51 |

Dank je. Speciaal voor Verhaar bedacht. Ja, dat gevaar zie ik ook. Ik ben vaste lezer van huizenmarkt-zeepbel. Maar dat is nu zeker nog niet aan de orde. Je ziet ook steeds meer gescheiden mensen bij elkaar blijven wonen. Er wordt van alles verzonnen. :-)

roze_bril | 03-02-13 | 20:58

First we take The Hague, then we take Bruxelles.

Fijnstoffer | 03-02-13 | 20:58

@Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:45
omdat de rekening dus niet bij hun is neergelegd. En laten we realistisch blijven: het was toch veel makkelijker geweest voor alles en iedereen als 1 van de grote 3 SNS 'gewoon' even overgenomen had. Maar er is niets van dat alles gebeurd.Dat geeft te denken.

Jopie2009 | 03-02-13 | 20:57

Zijn geld zal wel veilig gesteld zijn. De politici zeggen dat ze daar wel acheraan willen gaan, maar in effect zullen ze dat niet doen,..... want..... asl zij zelf nou eens in zo'n schuitje zullen zitten ooit ??? He, wat dan??? Dus beter om maar weer alleen mooie woorden te knikken en gewoon doorgaan zoals gebruikelijk in dit immoreel financieel wereldje. Blaffende honden (politici) bijten niet, blaffende kiezers hopelijk wel. W A K K E R w O R D E N belastijgbetalers.

Iwmac | 03-02-13 | 20:55

Oja, over dat verenigd Europa, zonder grenzen voor mensen en kapitaal, wanneer kan ik een hypotheek afsluiten in een buurland waar de tarieven procenten lager zijn dan bij onze faalbanken?
Zalm heeft al gezegd dat deze rente de komende jaren niet naar beneden gaat omdat er toch geen concurrentie is en de banken hun buffers willen versterken.
Wanneer grijpt de mededingingsautoriteit eens in?

domheid regeert | 03-02-13 | 20:54

@ kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:43

Nederland heeft dan ook de meeste belastingverdragen ter wereld.

De gelden die via zo'n brievenbus worden doorgepompt worden overigens elders weer in het bedrijf ingezet. Rechtstreeks kan dat nog wel eens problemen met de fiscus opleveren.

HoogToontje | 03-02-13 | 20:54

Al zijn de leugens van Dijsselbloem nog zo snel, de realiteit achterhaalt het wel. Vroeger duurde het minstens een kabinetsperiode voordat de leugens aan het licht kwamen, maar met de huidige communicatie technieken gaat het een beetje sneller. De leugenaars hebben een reactie bedacht: die zeggen gewoon sorry en dat blijkt te werken, tenminste voor zolang de burger dat toestaat.

watazooi | 03-02-13 | 20:53

brutus68 | 03-02-13 | 20:41 | + 1
Als Van Keulen dat o.g. met 50 mln winst had verkocht zou iedereen juichen en zou niemand janken over z'n salaris en bonus.

Ratzinger | 03-02-13 | 20:53

@Van Duyvenbode | 03-02-13 | 20:48
Radio 1 is hyper-politiek-correct. De hele dag zeggen ze: Europa is geweldig, Wilders deugt niet, Het koningshuis is een zegen, Wilders deugt niet, PvdA, D66 en GL zijn geweldig, Wilders deugt niet, de islam is een zegen, Wilders deugt niet, banken zijn geweldig, Wilders deugt niet, etc.

Direct afschaffen, radio 1.

Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 20:53

Thomas Pierrepoint | 03-02-13 | 20:50 | + 0 -
Oproepen tot moord = -1

Bakito | 03-02-13 | 20:51

@Eurotokkie | 03-02-13 | 20:02
Everest.
Te hoog dus.

Jackanders | 03-02-13 | 20:51

@roze_bril | 03-02-13 | 20:47, mooie nick, de werkloosheid loopt gierend op, de verborgen werkloosheid nog harder, nu wordt restschuld verhaald op de koper, daar gaat de rek totaal uit, iedereen in de WSNP, na 3 jaar schone lei, dus uiteindelijk moet de bank het afschrijven.

gentle giant | 03-02-13 | 20:51

Godsammekraken | 03-02-13 | 20:28 | + 0 -
Ik vroeg me al af welke 13-in-dozijn reaguurder met dit fantasieloze inkopertje zou komen, maar het is de fipo-hunter himself!

Bakito | 03-02-13 | 20:50

-weggejorist-

Thomas Pierrepoint | 03-02-13 | 20:50

@tipo | 03-02-13 | 20:49 | + 0 -
Hoe kom je daarbij?

Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:49

@brutus
In China was Van Keulen tegen de muur gezet. Dat gaat wellicht iets te ver, maar dat deze man strafrechtelijk vervolgd moet worden is evident. Iemand die risicovol speculeert met geld van anderen met de gedachte dat met een eventuele faal de staat (lees: de belastingbetaler en burger) er wel voor opdraait, is een ordinaire misdadiger en oplichter die achter de tralies hoort te zitten.
-----
Misschien een beetje flauw, maar de goede man kan zich er in ieder geval niet achter verschuilen dat hij uit een schaamtecultuur komt en daarom al genoeg is gestraft. Sterker nog, ik hoop dat schaamte hem juist extra zal straffen (uit oogpunt van discriminatie zou dat dan overigens ook voor moslims moeten gelden).

appeltjesgroeneweide | 03-02-13 | 20:49

Precies@Jopie2009 20:38
De DNB heeft de DGS niet in werking gesteld, omdat het betalingsonmacht bij alle overige syteembanken heeft aangetroffen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de Rekenkamer de berekeningen van DNB niet mag narekenen, omdat die 'classified' blijven. Nederland heeft op dit moment geen depositogarantiestelsel, de facto.

tipo | 03-02-13 | 20:49

@Pastor Sippenhaft | 03-02-13 | 20:18 |

Maar even serieus. Die aal glibbert overal tussen uit. Al het onheil is gesticht tijdens zijn bewind bij de DNB. Je kan niet alles op hem schuiven, maar zijn beslissingen hebben een grote rol gespeeld en hij was nou eenmaal sowieso eindverantwoordelijk als baasje DNB. De hautaine houding waarmee hij rol en zijn verantwoordelijkheid ontkent vind ik stuitend. Bah!

Parel van het Zuiden | 03-02-13 | 20:48

Maar op de radio hoorde ik dat in januari het vertrouwen in de economie flink was toegenomen en dat we een trendbreuk konden zien. En nu lees ik hier weer dat de boel op instorten staat.
Terwijl de radio zegt - radio 1 - dat we optimistisch mogen zijn. En als het op de radio komt is het officieel en dus waar.

Van Duyvenbode | 03-02-13 | 20:48

Langzamerhand begint het bij mij te dagen dat we terug moeten naar het loonzakje, kan niemand je weigeren dunkt mij, gewoon contant geld en zo weinig mogelijk op de bank, zeker nadat mij duidelijk is geworden dat das Reich op je rekening mag kijken en er geld afhalen wanneer ze vinden dat je dat schuldig bent.
Soort van stille bankrun, ik denk dat we erachter gaan komen dat het geld er niet eens is.

gentle giant | 03-02-13 | 20:47

@neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:32 |

Waarom moet Rabobank afschrijven op hypotheken? Er is toch geen probleem als mensen gewoon hun maandelijkse hypotheeklasten blijven betalen. Het lijkt me dat het pas een probleem wordt als de werkloosheid oploopt of de rentes gaan stijgen. Daarbij zijn de extra aflossingen gestegen de laatste tijd gestegen.

roze_bril | 03-02-13 | 20:47

@neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:39
Rothschild. Ik heb je eerdere plemps gelezen, vandaar dat ik dat nu weet. Bedankt voor de info!

Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 20:46

@Andre1972 | 03-02-13 | 20:42 |
graag harde cijfers over wat ons die brievenbus bedrijven ons opleveren. Want in mijn optiek zijn het vehikels waar de van Keulens van deze wereld misschien wat profijt van trekken maar wat voor toegevoegde waarde ze voor de NL economie hebben?

Jopie2009 | 03-02-13 | 20:46

@Jopie2009 | 03-02-13 | 20:38 | + 0 -
Waar baseer je dat op, dat de andere banken dat niet konden opbrengen?

Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:45

@brutus68 | 03-02-13 | 20:41
en van Keulen en de rest van de boevenbende zullen er voor zorgen dat NL ook z'n triple A -status binnen nu en 6 maanden kwijtraakt. En dat gaat ons nog heel veer meer geld kosten...

Jopie2009 | 03-02-13 | 20:44

@CoffeePatch | 03-02-13 | 20:39
En zo maar even opgeven. Ik gok erop dat het een uurtje koffie met gebak betrof en een sigaar achteraf. Een stoel opgeven had ik nog geloofd maar zo snel allemaal die dan gelijk door anderen kon worden overgenomen? Het stelde echt geen reet voor en hij kreeg er grof voor betaald. Men is echt knettergek geworden met beloningen voor dit soort nonvaleurs.

blinde kip | 03-02-13 | 20:44

@HoogToontje | 03-02-13 | 20:39
Daarvoor zijn er belastingverdragen; als ik mijn 50% in Nederland heb afgedragen vertel ik de Franse impots dat ik dat reeds heb gedaan en laten zij mij met rust, maar die 50% is afgedragen.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:43

@brutus68 | 03-02-13 | 20:41

In Japan zou hij harakiri plegen, het enige goede systeem voor dat graaivolk.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:43

Stormageddon | 03-02-13 | 20:31 |

Omdat Bono of wie dan ook dan zegt tegen de NL fiscus: "dan ga ik wel in Ierland of Luxemburg zitten."

Als inwoner van NL kun je dat ook zeggen tegen de fiscus maar is fysiek wat moeilijker uit te voeren want dan moet je daadwerkelijk emigreren. Vraag maar aan Guus Hiddink hoe dat werkt.

Andre1972 | 03-02-13 | 20:42

In China was Van Keulen tegen de muur gezet. Dat gaat wellicht iets te ver, maar dat deze man strafrechtelijk vervolgd moet worden is evident. Iemand die risicovol speculeert met geld van anderen met de gedachte dat met een eventuele faal de staat (lees: de belastingbetaler en burger) er wel voor opdraait, is een ordinaire misdadiger en oplichter die achter de tralies hoort te zitten. De rekening gaat straks naar opa en oma in een zorginstelling, en andere kwetsbare groepen in de samenleving. 0.6% op het huidige begrotingstekort, het lijkt niks, maar is heel veel. Concreet: "we" komen boven de 3%-norm van Brussel, dus moet er weer ergens op bezuinigd op worden.
Van Keulen hoort achter de tralies thuis, en nergens anders. Als voorbeeld voor anderen die ook dit soort streken denken te gaan uithalen..

brutus68 | 03-02-13 | 20:41

@gentle giant | 03-02-13 | 20:37
Nee hoor. Hij trekt zich terug want hij heeft er spijt van dat hij gepakt is, niet dat hij slecht gepresteerd heeft.
En nu rustig aan doen betekent dat hij hoopt dat men niet meer achter zijn geld aangaat.

blinde kip | 03-02-13 | 20:40

blinde kip | 03-02-13 | 20:34 |
Dat stoeltje bij APG leverde van Keulen zo'n 38.000 euro per jaar op en dan zit je ook nog samen met zo'n Rosenmöller te vergaderen en te dineren.

CoffeePatch | 03-02-13 | 20:39

@gentle giant | 03-02-13 | 20:37
Een doekje voor het bloeden. Pas als er 30 Nederlandse bankiers met de Noorderzon vertrekken, geloof ik dat er daadwerkelijk iets in Nederland aan het veranderen is.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:39

@ kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:31

Heb je enig idee hoe de geldstromen in een multinational lopen? Waarschijnlijk niet. Als iedere keer dat er een landsgrens gepasseerd wordt afgerekend moet worden, dan blijft er weinig over.

HoogToontje | 03-02-13 | 20:39

Stormageddon | 03-02-13 | 20:31 | + 1
Als je in NL enige substance hebt, heb je recht op de deelnemingsvrijstelling (geen dubbele heffing). NL is dus meer een doorgeefluik, waar NL beter van wordt. Worden gewoon deals over gesloten.
Wij hebben, met de USA, het meest geavanceerde belastingsysteem op aarde. Werkt voor bedrijven prima. Waarom zou een bedrijf als Shell of Philips hier belasting betalen over inkomen dat is gegenereerd in Azië, Zuid-Amerika etc.?
Een particulier als jij of ik kunnen dat niet, omdat we ons inkomen in NL verdienen. Zou jij je geld in Angola verdienen en geen fiscale woonplaats hebben in NL zou je hier uiteraard ook niks betalen.
Dat is met bedrijven precies hetzelfde en even zo goed te billijken. Mensen die pleiten voor dubbele heffing (zeg niet dat jij dat doet) sporen niet.
Alle business zou ook snel verdwijnen, want, als gezegd, elk bedrijf wil de kosten zo laag mogelijk houden en dus zeker niet twee keer belasting betalen.

Zie verder 20:31.

Ratzinger | 03-02-13 | 20:39

@Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 20:31

Je weet dat ene Wilhelm van Hessen-Hanau (nassau) het startkapitaal verschafte aan de fa. Rothschild? Je weet ook wie er o.a. geld heeft gestoken in DNB?

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:39

@tipo | 03-02-13 | 20:31
scherp, is inderdaad opvallend dat de andere banken niet de integrale rekening konden betalen en dat het op de Nederlandse burger afgewenteld moest worden.

Overigens gaat het DGS binnenkort kennelijk op de schop qua financiering, krijgen we ons eigen mini-stabiliteitsfondsje. Benieuwd wat er dan gestort gaat worden (bron DNB):

Wie betaalt het depositogarantiestelsel? Wie voert de regeling uit?
In beginsel betalen de gezamenlijke banken het depositogarantiestelsel. DNB voert de regeling uit. Dit betekent dat u bij DNB aanspraak kunt maken op een vergoeding uit het depositogarantiestelsel.

Op dit moment wordt het DGS achteraf gefinancierd. Dat wil zeggen dat banken pas betalen wanneer er een beroep op het stelsel wordt gedaan, dus wanneer bij een bank betalingsonmacht is geconstateerd.

Vanaf 1 juli 2013 zullen banken een bijdrage moeten storten in een fonds ten behoeve van het depositogarantiestelsel. Wanneer er een beroep op het stelsel wordt gedaan, keert het fonds uit. Is het fonds niet toereikend, dan wordt de resterende kosten over de banken omgeslagen conform de huidige systematiek.

Jopie2009 | 03-02-13 | 20:38

Je begint toch te merken dat de reuzel de broek begint te raken, vanochtend nog dat laffe Samsom gelul over terughalen wat in de praktijk niet mogelijk zal blijken, normaal zou je dan over een jaar Kleinsma horen vertellen dat het hartstikke kudt is, maar dat er niks aan te doen was, nu binnen 2 dagen actie op van Keulen.
Je zou bijna iets positiever gaan denken over dit totaal verneukte land.

gentle giant | 03-02-13 | 20:37

Dit vind is wel de beste aflevering van ¨Ik vertrek¨

blokkenlijm | 03-02-13 | 20:37

@Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 20:27

Elke organisatie waar hij bij betrokken blijft is bij voorbaat verdacht.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:35

tipo | 03-02-13 | 20:31

Maar de spaarders bij SNS zijn toch niet gedupeerd, dus de staat springt wel bij toch? Dus als ING en RABO koppie onder gaan, is je geld als spaarder toch gegarandeerd? Of moet ik nou toch mijn netto waarde - 25 euro en 15 cent - van de bank gaan halen?

Van Duyvenbode | 03-02-13 | 20:35

Even een haiku in de stijl van Rompie:

Belastingdruk

Druk
DrukDrukDruk
Drukken
Last
Lastig
Belasten

Finn | 03-02-13 | 20:35

Toch opvallend hoe snel die stoeltjes verlaten kunnen worden. Dat duidt er alleen maar op dat ze niks voorstellen.

blinde kip | 03-02-13 | 20:34

Voorwaar, voorwaar, ik zeg u, het is allemaal de schuld van de worm.

Fijnstoffer | 03-02-13 | 20:33

@tipo | 03-02-13 | 20:31 | + 0 -
Waarschijnlijk hebben ze het geld wel op de plank liggen maar als het een "cashout" zou zijn komen ze onder bepaalde ratio's van Basel III.

Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:32

@roze_bril | 03-02-13 | 20:15

Hun hypotheekportefeuille is zo'n 300 miljard, daar dient minimaal 30% op afgewaardeerd te worden. Dat is volgens mij incl. bedrijfspanden, al weet ik dat laatste niet zeker.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:32

@Ratzinger | 03-02-13 | 20:23
Dat zal allemaal wel, maar het is toch frappant dat je met de belastingdienst kan onderhandelen als je via Nederland een miljard of meer wilt boekhouden.

Moet jij eens proberen bij de belastinginspecteur. Gewoon bellen en zeggen dat je graag wilt onderhandelen over de hoogte van je aanslag omdat je die wat aan de hoge kant vindt.

Waarom lukt het jou niet en de advocaat van de erven Jobs, Bono en die koffieboer wel?

Stormageddon | 03-02-13 | 20:31

@HoogToontje | 03-02-13 | 20:27
Een mening hebben mag altijd, zelfs als niet alle feiten uitgekauwd zijn.
Daarnaast, ik heb zowel u als reaguurder Andre1972 nog met geen enkel (nieuws)feit zien aankomen, terwijl ik graag de moeite neem mijn mening ondanks mijn beperkte kennis van internationaal belastingrecht met andere bronnen (zelfs Pownews) te ondersteunen.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:31

Belastingen zijn alleen maar een kostenpost. Elk bedrijf streeft naar winstmaximalisatie - hoe minder belasting, hoe beter.
Logisch dat men niet in landen gaat zitten waar je de hoofdprijs mag betalen. Elke burger zou hetzelfde doen als hij daartoe in staat was.

In dit verband wel een leuke visie van Friedman op 'corporate income tax'. Hij vindt dat onzin, en hij heeft gelijk. Vanaf 1:15. Eigenlijk gewoon lachen - there's no business to be taxed, haha. So true.

www.youtube.com/watch?v=YmqoCHR14n8

Ratzinger | 03-02-13 | 20:31

First down, many more to go.

CoffeePatch | 03-02-13 | 20:31

@neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:25
Willem de Overbodige was commissaris bij DNB. Dus verband is er zeker.
*weg met de monarchie*

Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 20:31

Dit kijken 'money as debt' youtu.be/jqvKjsIxT_8 bekijk de uitstaande hypotheekschuld en de als maar dalende huizenprijzen. Trek je conclusie.

Bertus Brulbroek | 03-02-13 | 20:31

@Van Duyvenbode 20:22
Als de ABN AMRO, de RABO en de ING niet het deposito garantiestelsel voor de spaarders van SNS kunnen betalen, dan zijn die andere drie banken ook bijna failliet.Het DGS kostte echt een klein bedrag voor die banken en ze hadden het niet, terwijl ze het MOETEN hebben.

Iemand nog een hypotheek voor een nieuwbouwhuis gekregen het afgelopen kwartaal? Nee he? Een recordlaagte aan bouwvergunningen is er afgelopen kwartaal geweest en dat is niet voor niets. Banken geven al drie maanden geen hypotheken meer voor nieuwbouwwoningen. Daarom is het zo stil in architectenland.

Al de Nederlandse syteembanken hebben te weinig kapitaal en mega afschrijvingen te doen. Niet alleen SNS. Dus ja, het is erger dan ooit nu.

tipo | 03-02-13 | 20:31

@Eurotokkie | 03-02-13 | 20:14

Alsof dat werkelijk wat uitmaakt, het monetaire steelstelsel is de grote boosdoener. Zo'n ECB die er gezellig 1000 miljard bij bedenkt en uitleent tegen 1% rente.

Andere banken lenen dit van de ECB en even vrolijk maken ze van die 1000 miljard zo'n kleine 10.000 miljard die ze uitlenen tegen een procent of 3/4/5. 3x raden wie die rente op dat niet bestande geld mag betalen.

Even voor uw inlevingsvermogen, 3% van 10.000 miljard is 300 miljard per jaar aan rente die uiteindelijk de burger mag ophoesten. En dat over geld dat met een druk op de knop is bedacht door steeldieventuig.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:30

@Bakito | 03-02-13 | 20:04
Een uitkering en vrijgesteld van sollicitatieplicht wegens hopeloos is niet wat de meesten hier verstaan onder "financieel onafhankelijk".

Godsammekraken | 03-02-13 | 20:28

@HoogToontje | 03-02-13 | 20:27 | + 0 -
Juist, applaus en hulde.

Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:28

En wel in de omgekeerde richting als waar de overheide nu op zinspeelt...

mase | 03-02-13 | 20:28

Goed dat hij weg is. Laat maar eens een diepe siddering door graaierland gaan! En met hem werd bewezen dat je met een topsalaris simpelweg ook een clown in huis kan halen.

appeltjesgroeneweide | 03-02-13 | 20:27

@ kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:08

Je hebt een mening, maar geen kennis van zaken. Dat is meestal geen verstandige combinatie. Nederland loopt helemaal geen miljarden belastinginkomsten mis door holding constructies in dit land. Integendeel worden we er beter van (en de wereldeconomie ook: anders viel er nauwelijks internationaal zaken te doen, en zouden de grote bedrijven bezwijken onder allerlei dubbele belastingen).

HoogToontje | 03-02-13 | 20:27

Het wordt de hoogste tijd dat wij burgers eisen dat het nu payback tijd gaat worden....

mase | 03-02-13 | 20:26

Naar aanleiding van wat tipo zegt denk ik dat ik toch maar eens mijn spaarrekening ga legen. Die 25 euro kan ik beter onder mijn matras bewaren.

Van Duyvenbode | 03-02-13 | 20:25

Andre1972 | 03-02-13 | 20:03 | + -6
Je hebt daarin volkomen gelijk, Andre. Totale lulkoek.

Geen kennis van zaken, that's all.

Ratzinger | 03-02-13 | 20:25

@Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 20:12

Klopt, toen dat monetaire steelstelsel is gelegaliseerd is de ellende begonnen. Heel toevallig begon dat 200 jaar geleden serieuze vormen aan te nemen.

We hebben ook 200 jaar een monarchie en DNB bestaat ook bijna 200 jaar, zou er een verband zijn denk je?

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:25

Totale onzin over dat witwassen door Apple, U2 en Starbucks.

Ga ik verder niet uitleggen, maar dat Van Rossem niet weet waar hij het over heeft is wel duidelijk.

Wat een lariekoek, vreselijk. Is gewoon geregeld in de NL-wetgeving en in verdragen. Die niet hoeven te worden veranderd, want alleszins logisch.

Ratzinger | 03-02-13 | 20:23

@tipo | 03-02-13 | 20:19
Eens, binnenkort een bank run in dit theater. Rabo wordt de volgende en niet alleen vanwege de redenen die jij geeft.

Jopie2009 | 03-02-13 | 20:22

@eerstneukendanpraten | 03-02-13 | 20:20
Huh?

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:22

tipo | 03-02-13 | 20:19

Serieus? Is het al zo erg?

Van Duyvenbode | 03-02-13 | 20:22

@Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:04
Alleen de DSB bracht rijkdom bereikbaar voor Henk en Ingrid. Helaas door media (de Kassa's en Radars van deze wereld) en politiek bewust failliet laten gaan.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:21

@ kapotte dekzwabber 20:08

Man man, ga toch niet steeds naar Pownews. Je bent hier meer dan welkom, althans wat mij betreft...

eerstneukendanpraten | 03-02-13 | 20:20

Stormageddon | 03-02-13 | 20:10 | + 0 -

Nu heeft hij eindelijk tijd om zijn eigen geld uit te geven in plaats van andermans geld.

Eurotokkie | 03-02-13 | 20:20

Andre1972 | 03-02-13 | 20:14 |
Nog zo'n constructie:
Nederlandse multinationals hebben miljarden aan eigen vermogen ondergebracht in België. Ze maken daar gebruik van een gunstige fiscale regeling. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van eigen onderzoek. www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/0...

CoffeePatch | 03-02-13 | 20:19

@Andre1972 | 03-02-13 | 20:14
Bedankt voor de toelichting. Dat kleine beetje belasting en werkgelegenheid (tot op heden hebben zowel de 'linkse clubs' als de HFC-achtigen nog nooit harde cijfers laten zien, althans niet mij bekend) wegen niet op tegen het verlies aan belastinginkomsten en dito werkgelegenheid. Nederlandse bedrijven zijn zelfs voordeliger af in België.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:19

De Rabo gaat omvallen vanwege de dalende huizenprijs in NL en het korten op ladbouwsubsidies in Nederland.
De ING gaat omvallen vanwege de dalende huizenprijs in Spanje.

En de Nederlandsche Bank keek er naar en stond er bij.

En dan is er niemand meer om het depositogarantiestelsel te betalen, want dat geld hadden de banken zelfs voor dat kleine SNS-bankje niet eens in kas.

We're fucked. Ik zou gaan pinnen als ik geld had.

tipo | 03-02-13 | 20:19

Parel van het Zuiden | 03-02-13 | 20:14
Alleen zijn toupet? Je bent te genadig. :)

Pastor Sippenhaft | 03-02-13 | 20:18

Mooi. Vertrokken. Nu de rest nog......

Snorry! | 03-02-13 | 20:15

@neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:10 |

Hoe kom je eigenlijk aan 100 miljard? En gaat het dan om particuliere hypotheken en/of bedrijfspanden?

roze_bril | 03-02-13 | 20:15

Die vent heeft genoeg geld bij elkaar gegraaid om nooit meer te hoeven werken en de rest van zijn leven als een koning te kunnen leven..

Slipsnifter | 03-02-13 | 20:15

Holland Ackbar!
boos worden werkt!
Holland Ackbar!

(Dijsselbloem en en de rest blijven profiteurs en zonder ruggengraat.)

ZiekVanDieJankers | 03-02-13 | 20:15

De scalp van Wellink, graag? Als we het toch over sporen van vernieling hebben...

Parel van het Zuiden | 03-02-13 | 20:14

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:10 | + 0 -

Daarbij komt nog dat banken niet meer onder elkaar kunnen concurreren omdat ze van de overheid zijn.

Eurotokkie | 03-02-13 | 20:14

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:08 |

Misschien was ik niet volledig. We lopen geen cent mis door die constructies. Het levert ons alleen geld op. De werkmaatschappijen zitten niet in ons land. Internationale concerns plaatsen alleen een NL vennootschap tussen het buitenland (land vd deelneming) en het moederland waardoor geldstromen zo efficiënt mogelijk, dat is zonder allerlei bronheffingen, van het ene (deelnemingsland) naar het andere land (moederland) kunnen stromen.

Ondertussen blijft er een klein beetje belasting en aardig wat werkgelegenheid in Nederland achter.

Andre1972 | 03-02-13 | 20:14

*pinnen gaat*
Mijn onderbuikgevoel geeft borrels en dat voorspelt niet veel goeds.

toetanchamon | 03-02-13 | 20:13

@neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:10
Het is begonnen toen banken geld mochten uitlenen dat ze helemaal niet hadden.

Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 20:12

@Eurotokkie | 03-02-13 | 20:05

Die Verhaar vindt zichzelf een (ex)ondernemer ipv een vuige steeldief volgens mij. Ik vind het nogal meevallen als iemand stelt dat banken de natuurlijke vijand van het volk zijn. Wat mij betreft verdienen Verhaar en zijn bankstervrindjes hele andere titels.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:12

@Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:04

Volgens mij is het begonnen toen iedereen VERPLICHT een bankrekening moest, de laatste jaren is het wat harder gegaan omdat iedereen is gaan (verplicht) pinnen.

Verder groeiden de bomen natuurlijk zogenaamd tot in de hemel en werden er waanzinnige bedragen betaald voor een (vinex) hut. De echte klap komt nog als de Rabo moet gaan afwaarderen, ik gok op een lijk van minimaal 100 miljard.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:10

De rol van Wouter Bos en Wientjes in dit smerige zaakje zal wel weer in de doofpot belanden.

tipo | 03-02-13 | 20:10

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:05 |
Hoezo? Beheer mijn eigen kerk in de stichting eigen belang.

rechtvaardigerechter | 03-02-13 | 20:09

@Andre1972 | 03-02-13 | 20:03
Wat interesseert ons die "armste landen"? Omdat Nederland miljarden belastinginkomsten misloopt en dan ook nog eens falende bankiers moet ondersteunen, ligt opa al 3 dagen in dezelfde luier, weet een middelbare scholier niet meer de wortel van 9, staan er zelfs files in Drenthe en is zelfs een vuilnisman al 50% van zijn bruto-inkomen kwijt aan belastingen.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 20:08

Grote stamper | 03-02-13 | 20:05 |
Degene die het snappen, zitten niet in de politiek maar trekken aan de touwtjes. Tsja.

rechtvaardigerechter | 03-02-13 | 20:07

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:01 | + 1 -

Ze hebben zelf niet door dat ze voor een criminele organisatie werken.

Eurotokkie | 03-02-13 | 20:05

@rechtvaardigerechter | 03-02-13 | 19:57

Je flikkert miljarden in het kerkzakje?

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:05

Tja, wat moeten we nu denken van de reactie "ik heb met ontsteltenis kennisgenomen van de ontwikkelingen bij SNS Reaal". Klinkt alsof het hem allemaal een beetje overkomen is. Bevestigd voor mij de indruk dat deze kerel volledig incapabel is..... en over een jaartje weer ergens anders in een bestuur zit...

Rest In Privacy | 03-02-13 | 20:05

@Jopie2009 | 03-02-13 | 19:59
Of: een financieel onafhankelijk persoon die graag port in het hol der rechtsdogmatische mieren.

Bakito | 03-02-13 | 20:04

De EU had al veel eerder ingegrepen en het geld voor nuttige zaken gebruikt.

*deze bijdrage werd mede mogelijk gemaakt door de EU*

ZDEV | 03-02-13 | 20:04

@neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:01 | + 0 -
Wat hebben banken gedaan de afgelopen 20 jaar voor het volk? Helemaal niets. Alhoewel het iets genuanceerder ligt, de lekerige burger werd van al zijn centjes ontdaan door rare financiele producten en overkreditering. Daarna hebben ze hetzelfde gedaan bij alle sociale zekerheden dat ons land zo fantastisch maakte. Bijvoorbeeld Woningcoorporaties. En nu mag diezelfde burger hun leed torsen.

Kaas de Vies | 03-02-13 | 20:04

"8.000 miljard euro aan gezamenlijke jaaromzet belastingvrij witwassen via Nederlandse postbusadressen."

Dit is een stelling zonder enige kennis van zaken. Gaan jullie nu voor linkse actiegroepjes praten GeenStijl?
Een belachelijke uitspraak. Zonder he gebruikmaking van het Nederlandse belastingverdragennetwerk, geen bronheffingen op rente en royalty's en de deelnemingsvrijstelling zal er in veel gevallen niet eens worden geïnvesteerd in die andere landen. In die andere landen wordt wel gewoon winstbelasting (vennootschapsbelasting) en inkomstenbelasting/loonbelasting vd werknemers betaald. Als er internationaal geen gebruik meer kan worden gemaakt van gunstige belastingregelingen zijn de armste landen daarvan de grootste dupe.

Het beeld dat wordt geschetst door clubjes als SOMO en Tax Justice en linkse partijen is zooooo Marxistisch, onvolledig en bezijden de waarheid. Lekker kritiekloos meedoen GeenStijl!

Andre1972 | 03-02-13 | 20:03

@kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 19:56 | + 1 -
wie weet wordt SNS het kantelmoment. Ik merk om me heen dat zelfs de meest genuanceerder (en zelfs ongeinteresseerde) mensen nu duidelijk iets krijgen van GENOEG = GENOEG.Ik denk dat de Haagse kliek zich niet nog heel veel meer misstappen kan permitteren.

Jopie2009 | 03-02-13 | 20:03

Jackanders | 03-02-13 | 20:00 |
We hebben nog wat politici op wachtgeld, allemaal even capabel.

Watapatja | 03-02-13 | 20:03

Jackanders | 03-02-13 | 20:00 | + 0

En hoe hoog is zijn oprotpremie ?

Eurotokkie | 03-02-13 | 20:02

@gentle giant | 03-02-13 | 19:51

Nu nog even al die onterecht gebeurde miljoenen terug betalen, und sofort.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:02

Eindelijk hij is opgerot, "penalty by public". Zouden we vaker moeten doen. Eens kijken wat Jolo te melden heeft.

ad melkert | 03-02-13 | 20:01

Waar blijft de grote schoonmaak van de 'onafhankelijke' toezichthouders zoals DNB & KPMG. Waarom worden falende graaiende bestuurders niet kaal geplukt zodat volgende generaties het wel uit hun hoofd halen om anti maatschappelijk te werken.

Bertus Brulbroek | 03-02-13 | 20:01

Onze zaterdag vriend Peter Verhaar twittert er ook vrolijk op los, hij is geschokt dat het NRC de banken de natuurlijke vijand van het volk vindt.

Excuus, hij vindt het abject, en dat uit de bek van een bankster.

twitter.com/peterverhaar/status/29805...

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 20:01

UPDATE: Aaaand he's gone
De volgende faalhaas staat alweer te trappelen.
Of denkt er hier ook maar iemand dat het allemaal beter zal gaan nu?

Jackanders | 03-02-13 | 20:00

@Bakito | 03-02-13 | 19:57 | + 0 -
het zou goed kunnen: een tegendraadse trol met veel te veel tijd om te reaguren.

Jopie2009 | 03-02-13 | 19:59

mijntweecent | 03-02-13 | 19:55 | + 0 -

Ik denk niet dat Den Haag snel een wet zal aannemen dat dit mogelijk maakt , ze hebben veel te veel belang om vriendjes te blijven.
Als ze burgers kunnen plukken kan een wet natuurlijk binnen een week door de kamer.

Eurotokkie | 03-02-13 | 19:59

Is hij 54 jaar en treinliefhebber?

ad melkert | 03-02-13 | 19:59

Rutger kom er maar in.

ad melkert | 03-02-13 | 19:58

Pastor Sippenhaft | 03-02-13 | 19:57 | + 0 -

Borrelpraat, hij kon niet anders en deed het in ieder geval een stuk netter dan die bolle drollenstomper.

Supermatthijs | 03-02-13 | 19:58

In mei komt het rapport. Laat dat nou weer net samenvallen met de mogelijkheid voor van Keulen om , zonder gezichtsverlies, niet zijn termijn te verlengen. Zelfs op dit moment speelt dus de Min. van Economische Zaken gewoon lekker het spelletje mee. Hard blaffen maar niet bijten. Zo kennen we onze pappenheimers weer.

ad melkert | 03-02-13 | 19:57

Gaat het nu al weer over dat beetje geld, dat gooi ik gemiddeld per zondag in het kerkzakje. Pfff.

rechtvaardigerechter | 03-02-13 | 19:57

@Jopie2009 | 03-02-13 | 19:54
Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.

Bakito | 03-02-13 | 19:57

Waar blijft trouwens die motie van wantrouwen tegen Dijsselbloem?
Hij doet niet wat het volk van hem verwacht en niet wat de tweede kamer van hem vraagt. Zijn eigen fractie kan niet eens van hem op aan.
Als je zo achter de EU en de bankgraaiers aanhobbelt ben je een landverrader.
Ontslaan en verbannen graag.

Pastor Sippenhaft | 03-02-13 | 19:57

Tanks op het Binnenhof, guillotines op de Zuid-As.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 19:56

Mooi! Twee updates. Nou nog die bonus terug en dan gaat 't richting beterrrr!!

Noiseja | 03-02-13 | 19:56

Maar hij heeft natuurlijk nog wel even z'n welverdiende bonus meegenomen..

zik | 03-02-13 | 19:56

Dit is allemaal damage control. Als de SNS nog 9 maanden kon doorzingen als zelfstandig bedrijf had hij er gewoon gezeten. Hij is de kop van jut, zodat wij niet zien dat hele systeem niet klopt.

Er bestaan geen integere bankiers.

Kaas de Vies | 03-02-13 | 19:56

Sjoerd van Keulen, betalen mot je.. lul. Sneukees dat je er bent, dikke faalhaas.

mijntweecent | 03-02-13 | 19:55

Maar Sjoerd blijft dus wel in de Raad van Toezicht van het Wereld Natuur Fonds.

Lewis Lewinsky | 03-02-13 | 19:55

-weggejorist-

Jopie2009 | 03-02-13 | 19:54

Die laatste opmerking van topic doet het hem. De banken zijn semi-overheid. Een van overheidswege beschermd oligopolie innig verkleefd formeel en via persoonlijke relaties met diezelfde overheid. Bankiers jarenlang hun bonussen, politici hun stemmen en allebei te danken aan monetaire trucs en voortvloeiende fopwelvaart. Nu het mis is zijn de schuldigen de laatsten om eronder te lijden.

Government corrupts everything it touches

Godsammekraken | 03-02-13 | 19:54

De Zuid-as, ook zo'n debiel megalomaan project. Doordrenkt van fraude en vriendjespolitiek.

Ik denk dat ik in Drenthe ga wonen, volgens mij is dit nog de meest normale provincie in Nederland.

Maar men richt de woede nu op van Keulen, en dat is ook harstikke terrecht, maar er zijn er meer, veel meer.
Trek de portemonnaie maar alvast.

Kaas de Vies | 03-02-13 | 19:53

Directeuren van grote ondernemingen trekken altijd sporen van vernieling, maar dat is gelukkig meestal in Afrika of andere derdewereldlanden. Kapitalisme ies vrede!

Bakito | 03-02-13 | 19:53

Gelukkig was het vertrouwen in de banken helemaal terug en hoeven die zich nergens meer voor te schamen.

luckor | 03-02-13 | 19:52

"As a joint venture, the purpose of the Holland Financial Centre is to strengthen the financial sector in The Netherlands."

Met 3 staatsbanken (ja, ING is ook een staatsbank) is dat echt een succes geworden. Niet te vergeten de hoge belastingdruk voor particulieren en MKB-ers en zelfs Nederlandse multinationals (www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/0... ) , maar ondertussen blij zijn dat moralfag Bono hier zijn miljoenen heeft gestald.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 19:51

@kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 19:48
Dat is die plek op de chlamydiaboom wel waard.

blinde kip | 03-02-13 | 19:51

Hij tweet op persoonlijk titel, heeft de he-le-maal niks met HFC te maken.

neemjemoederindemali | 03-02-13 | 19:51

Juist, heel die beetput open, aan de schandpaal en desnoods najagen tot aan de poorten van de hel.
Het moet maar eens afgelopen zijn!

En Dijsselbloem blijft een onbetrouwbare lul!

Pastor Sippenhaft | 03-02-13 | 19:50

Tuut tuut.. He is a goner...

superjan | 03-02-13 | 19:50

En de eens zo beroemde en beruchte VOC ging roemloos ten onder. Opnieuw door corruptie en graaigedrag.

appeltjesgroeneweide | 03-02-13 | 19:49

Vanwaar toch die verontwaardiging over Sjoerd? Een kruimeldief in vergelijking met onze politici die tientallen miljarden van ons gestolen hebben om hun baantjes in de EUSSR te kunnen kopen.

Godsammekraken | 03-02-13 | 19:48

het is werkelijk een fucking disgrace dat Dijsselbloem geen GROOT onderzoek inlast naar de rol van KPMG en DNB. Wat voor zin hebben hun controles als WIJ nu 5 miljard kunnen ophoesten??

Jopie2009 | 03-02-13 | 19:48

En dan beweren er nog mensen dat het corps en haar disputen niet handig zijn voor je carriere.

kapotte_stofzuiger | 03-02-13 | 19:48

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken