Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. MinFin Dijsselbloem koopt kapotte SNS Bank

snsrefaaaaaaaal.jpeg Goedemorgen. U wordt weer eigenaar van een bank. Zodadelijk gaat MinFin Jeroen Dijsselbloem samen met Jan Sybrand van DNB live op den nationaale televisie meedelen dat het Nederlandsche Volk tezamen de wankelende investeringsbank SNS RE:Faal opkoopt, en het onrendabele bedrijf daarmee nationaliseert. Uit solidariteit, want Brits-Nederlandse investeringsmaatschappij CVC Capital Investment blijkt toch níet van plan om de beloofde 1,8 miljard reddingsgeld in de noodlijdende bank te stoppen. En iemand moet het doen, want anders kan SNS haar noodlijdende vastgoedtak Property Finance niet afstoten en dreigt totale ondergang. De bank is toevallig ook nét afgewaardeerd door de kredietramptoeristen van Moody's. Om half negen vertelt Dijsselbloem, die de tijd gevonden heeft om zich van zijn Europese verplichtingen los te rukken, meer over de details. Of Rabobank, ING en ABN Amro mee moeten betalen bijvoorbeeld. Of dat de bonussen voor het bestuur (hier op archiefbeeld, ze vingen 20 miljoen euro sinds de beursgang in 2006, volgens een meneer bij P&W gisteren) zullen worden teruggeschroefd wegens aantoonbaar falen. Livestream bij RTLSNSREAAL, liveblog op RTL Nieuws en live PR-tweets bij het lid van de Raad van Advies, Peter Verhaar (die hier SNS nog een duwtje richting afgrond gaf). Foutjuh, bedankt! Ken ik ff vanguh? €€€€€: En daar is het bewijs: de overheid koopt het kapotte bankbedrijf. Gefeliciteerd Nederland, u bent eigenaar van een waardeloos product. Koers: Een whopping 0,84 euro. Gaat-ie omhoog of omlaag als de AEX opent? SNS moet in ieder geval terug naar het begin, naar eenvoud in geldzaken. Alweer. Prijskaartje: Redding SNS kost Staat direct 3,7 miljard euro. Nederlandse banken betalen 1 miljard mee. Update: Aandelenhandel SNS stilgelegd door AFM. De top van SNS treedt af, evenals de voorzitter van de RvC. Zij wilden geen nationalisatie of stillegging van de aandelenhandel, maar kunnen nu wel achterover hangen op hun grote zakken geld. Update: Dijsselbloem sluit niet uit dat deze 'tegenvaller' leidt tot extra bezuinigingen. Suikerpotje uit de 4G frequentieveilingen (3,8 miljard) is in ieder geval weer leeg. SNS: Uitleg aan klanten HIERRR. Persco Dijsselbloem terugkijken daar.

Reaguursels

Inloggen

Wat zijn we toch blij dat we allemaal gestemd hebben! Dit is precies wat het volk wil en nodig heeft natuurlijk.

lulkoekhapper | 02-02-13 | 02:59

'pittig'

Voor alle scheldschuwe mensen op discussie-platforms. Begrijpt u nu waarom hard schelden toch ook wel z'n nut heeft. Overnuanceren is namelijk ook niet de oplossing blijkt. Zo wordt een groots schandaal niet meer dan 'pittig' benoemd door de min. financién. En dat is dan ook meteen de reden waarom de scheldschuwe burger blijft dokken. Omdat een politicus 13.000 per maand verdient en een schandaal afdoet als 'pittig'.. Het jurkje van het buurmeisje op vrijdagavond is pittig. Dat SNS verhaal is gewoon godverdomde crimineel.

yayajippiehippie! | 01-02-13 | 21:51

Tijdens verkiezingen wordt er vooral gekotst op uitkeringsgerechtigden, ouderen en zieken. Maar deze lutsers zijn eigenlijk de grootste steuntrekkers of niet dan!

yayajippiehippie! | 01-02-13 | 21:48

De globaliseringseconomie, de globaliseringsdemocratie en de vooruitgang van ons zelfbeschikkingsrecht zijn onverenigbaar. We zitten in de diepste identiteitscrisis sinds de Middeleeuwen. SNS is slechts een bijna verwaarloosbaar lidtekentje.
Het wordt tijd dat o.a. Marx, Keyens en Montesquieu met elkaar gaan praten. Want dat puberale gedoe van read my lips world order lijdt slechts tot het ledigen van de overcapaciteit aan moordwapens in de VS.

ecologiste | 01-02-13 | 17:55

Het is met SNS net als met Griekenland : Gaan ze wanordelijk ten onder of gereguleerd door het collectief. Of het de staat of de euro-zone betreft,het is van hetzelfde. Deyselbloem draagt beide petten. Het is dat SNS groter is dan DSB,anders was het ook geliquideerd.

Dolphi | 01-02-13 | 17:27

Bij SNS zeggen ze je tegen u, bah!

Pieter Bas | 01-02-13 | 16:03

@Ratzinger | 01-02-13 | 10:49
Je hebt helemaal gelijk... Het was vanwege betrokkenheid van DNB en EU regelgeving niet eens in me op gekomen dat het garantiestelsel particulier geld was.
-
Dan komt het toch in een wat ander daglicht te staan: De overheid troggelt 3,7 miljard af bij de burgers, om commerciële bedrijven een tegenvaller van 30 miljard (ofzo) te besparen. Waarbij die bedrijven een symbolische 1 miljard moeten betalen.
-
Een cynicus zou denken dat het groot-kapitaal de hand boven het hoofd wordt gehouden op kosten van de gewone man. Uitgerekend voor de tweede keer door een PvdA-er. Maar zo cynisch ben ik natuurlijk niet.

Allemaal | 01-02-13 | 15:17

Benieuwd hoeveel vertrekpremie je krijgt als je een systeembank ten gronde kunt besturen.

hawk8748 | 01-02-13 | 15:05

SNS relaal zal al bijna een jaar in de dikke shit. Als een bank een flink hogere spaar rente bied dan zijn cocurenten is dat niet omdat ze hun klanten zo lief vinden. Dan is die bank gewoon geld aan het ophalen wat men heel erg nodig heeft.

De overname in het minst kwade van de oplossingen, maar de overheid moet nu echt hiervan leren.

Een bank moet of veilig kunnen omvallen, of banken moeten geen maatschappelijk risico's kunnen nemen, waar wij vervolgens allemaal voor mogen betalen.

hawk8748 | 01-02-13 | 14:51

deuZigeZelluf | 01-02-13 | 14:20
Als je een beetke had opgelet had je dat kunenn weten. Met jouw criteria resteert er in dit land nog 1 bank: Rabo dus

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 14:47

Oh ja... net anderhalve maand geleden daar een rekening geopend, specifiek omdat de SNS niet een van de faalbanken was die genationaliseerd waren....... nondeju ken ik wéér op zoek naar een andere bank... :(

deuZigeZelluf | 01-02-13 | 14:20

dolffie | 01-02-13 | 13:38

Ik vind dit soort beslissingen ook heel veel maatjes te groot voor een n00b als Dijsselbloem.

doskabouter | 01-02-13 | 14:05

Dus als de staat de bank weer naar de beurs brengt verdienen zij erop.

ik hoor de wouter bos ook zoiets zeggen over de abn/amro. ni wordt er gezegd dat de 16 miljard ook niet met een beursgang eventueel terug komt.

Waarom gelooft iedereen het. fnv loopt ook veel geld mis door de overname van reaal. Toch jammer dat er een pvda bolwerk wordt geraakt.

dijsselbloem is een kleine speler hoor in verhouding tot wouter bos.

dolffie | 01-02-13 | 13:38

PvdA machtswellusteling Jeroen Dijsselbloem maakt meer kapot dan je lief is..

Amsterdam Hustler | 01-02-13 | 13:15

sitzkrieg | 01-02-13 | 12:57
Je maakt een kleine vergissing: ook de andere banken mogen een miljard ophoesten.
Staatsbank ABNAmro wordt aangeslagen voor € 250 mln.
Wat dacht je zelf, wie daarvoor gaat opdraaien?

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 13:08

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 08:52 |
In de gegeven omstandigheden. Ik begrijp dat SNS als 'systeembank' wordt gezien, en ik begrijp ook dat ondanks het feit dat DNB al vijf (!) jaar extra toezicht op SNS heeft uitgeoefend er geen ene fuck gebeurd is en de situatie alleen maar erger is geworden. Dan kun je niet anders dan ingrijpen, te laat natuurlijk maar desondanks.
Dat de SNS-top in die omstandigheden kennelijk nóg dwars is gaan liggen is tekenend voor hoe wij dergelijke problemen nog steeds te lijf gaan: pappen en nathouden, uitstellen, onder het tapijt vegen, kop in het zand steken, todat het echt niet meer verder kan, en dan de belastingbetaler de rekening van al dat treuzelen presenteren.

Schoorsteenveger | 01-02-13 | 13:08

Andere EU landen kloppen gewoon even aan in Brussel voor een zak geld als een bank dreigt om te vallen. Maar in Nederland verbied Brussel juist de beste oplossing. Kosten; 3,8 milj. Lekker dan.

sitzkrieg | 01-02-13 | 12:57

Ratzinger | 01-02-13 | 12:23
Klopt opnieuw: dat was afgeschaft en inmiddels erg sneaky weer ingevoerd. Ik vraag me in dit godvergeten land steeds vaker af, waarom ik eigenlijk mijn best zou doen.... en overhevelen naar je kids is altijd goed, maar wat doe je als je kids hebt die gehandicapt zijn en zelf in zo'n woonvorm zitten?

Dan verdom je het langer en stop je met werken! Laat die verrekte socialisten allemaal de vliegende vinkentering krijgen met hun "Nivelleren is een feest"

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 12:32

@Kets22 | 01-02-13 | 12:25
Dat zullen wij dan als eerste zijn, als kritische burger..

Slipsnifter | 01-02-13 | 12:27

Ik wil arrestaties zien godverdegodverdegodver.

Kets22 | 01-02-13 | 12:25

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 11:10 | + 0
Als ik me goed herinner was dat een paar decennia geleden ook al het geval (opeten van je eigen huis) en is dat ooit afgeschaft.
Wist niet dat het per 1 januari weer was ingevoerd. Krankzinnig ja, alle reden om je geld op tijd naar je kinderen over te hevelen.

Ratzinger | 01-02-13 | 12:23

Zo kennen we de PvdA weer, de winsten zijn voor de elite en de opvreters, de verliezen voor de hardwerkende burger.
Nog bedankt, pvda-stemmers, verrekte mongols..

Slipsnifter | 01-02-13 | 11:49

De schaamte zijn ze allang voorbij, het zal ze een worst wezen hoe de burger geraakt wordt door deze falende banken, het enige waar zij zich druk om maken is de EU, hoe daar gereageerd gaat worden. De burger mag barsten!

lanexxx | 01-02-13 | 11:36

Zalm wilde net voordat zijn ambtstermijn erop zat snel nog even Schiphol privatiseren. Ik denk dat we onze goedlopende bedrijven geprivatiseerd hebben, (en dat deze nu slecht functioneren)en dat we ons gemeenschappelijk geld naar slecht functionerende prive-ondernemingen hebben gebracht. mmmm, lastig te verkopen.

Einde van de Domheid | 01-02-13 | 11:32

Als Eelco Brinkman de Roy van Zuidewijn niet uit het bouwfonds had gewerkt was anders wellicht anders verlopen.

Einde van de Domheid | 01-02-13 | 11:29

Hebben ze het naambordje van Dijsselbloem al in het hoofdkantoor op een deur gezet? Met zo'n stoel van walvislullenleer, een bureau van illegaal gekapt tropisch hardhout en een enorme ivoren dildo om het volk nog verder te verkrachten?

dlseth_ | 01-02-13 | 11:24

Ratzinger | 01-02-13 | 10:45
je hebt gelijk Ratzinger dat iedereen moet betalen, afhankelijk van de "klasse" qua gebreken waar hij of zij is ingedeeld. Niks mis mee, want daar is de hulp op gebaseerd. Vanaf 1 januari j.l. worden mensen die een paar spaarcenten hebben met vele honderden euro's EXTRA aangeslagen, alleen omdat ze hun best hebebn gedaan en gespaard of zoals de ongelukkige die een schadevergoeding kreeg vanwege zijn ongeluk. Als je aan inkomenspolitiek wilt doen moet je dat doen via de inkomstenbelasting en niet via de voorzieningen is mijn stelling!

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 11:10

In ieder geval wel fijn dat we tegenwoordig dit soort kosten over de hele EU verdelen.
Zie hier de voordelen van de EU.

Toch?

Koninging Beatricks | 01-02-13 | 11:07

Ben toch benieuwd hoeveel miljoen de opgerotte bestuurders nog meekrijgen

boy_wulfe | 01-02-13 | 10:59

tipo | 01-02-13 | 10:46 | + 0
Zie ik het goed dan heeft Bos 16,8 mld betaald voor ABN Amro en Fortis.
www.parlement.com/id/viv3h6y1q2v7/nieu...

Als je een bank weer naar de beurs brengt krijg je dat geld er wel uit. Denk dat er genoeg partijen zijn die kopen tegen 10 x de winst. Is deze bv. 2-3 mld per jaar, dan verdient de Staat er dik aan.

Ratzinger | 01-02-13 | 10:54

Een katvanger is iemand die in naam eigenaar of houder van een voertuig, bedrijf, bankrekening of iets dergelijks is, met als doel om de werkelijke eigenaar of houder buiten bereik van de justitiële autoriteiten te houden. De katvanger hoeft meestal alleen maar wat aanvraag- of registratieformulieren in te vullen en krijgt daarvoor een kleine of in sommige gevallen een hoge vergoeding van de werkelijke houder, die deze zaak voor illegale activiteiten gebruikt. Gebruikers van de diensten van katvangers zijn meestal criminelen, de katvangers zijn vaak verslaafden, daklozen, andere mensen die toch alleen maar schulden hebben of mensen die niet beseffen welk risico ze nemen door als katvanger te fungeren

roerbakken | 01-02-13 | 10:53

@tipo
Jij hebt natuurlijk helemaal gelijk ,
als de burger zo,n truck uithaalt ben je een "katvanger" en ga je voor jaren de bak in.

roerbakken | 01-02-13 | 10:50

Allemaal | 01-02-13 | 10:45 | + 0
Het DGS wordt gefinancierd door banken. DNB voert alleen uit, maar betaalt niet zelf.

Ratzinger | 01-02-13 | 10:49

"We moeten een ingreep als deze in de toekomst zien te voorkomen."

Aldus minister Bos in 2008.

Moishe Pipik | 01-02-13 | 10:49

@Ratzinger 10:38
ABN moet nog maar zien of het die 15 miljard die Bos te veel heeft betaald wordt terugverdiend. Dat duurt met dit tempo nog wel een jaar of 15. En zal na de noodzakelijke afschrijvingen op SNS PF de winst van SNS die afschrijving goed maken? Dat lijkt me niet, want anders was SNS gisteren niet failliet verklaard.
.
Nee, die vastgoedjongens hebben een mooi verhaal vol schulden gepompt, zichzelf verrijkt en de failliete inboedel gekoppeld aan een "too big to fail-bank", waardoor ze van het risico af waren. En Brinkman, Wiegel, Wellink en Dijsselbloem faciliteerden deze roof.

tipo | 01-02-13 | 10:46

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:32 | + 0
Een willekeurig iemand die naar een beschermde woonvorm gaat moet ook betalen, toch? Als je een schade=uitkering krijgt, lijkt het mij wat raar dat jij dan niet zou moeten betalen in een geval als dit. Op z'n best zou je kunnen zeggen dat de schade-uitkering te laag was.
Enfin, dat zijn zo m'n eerste gedachten daarover.

Ratzinger | 01-02-13 | 10:45

Het is gewoon een heel simpel rekensommetje toch? SNS heeft 1,6 miljoen spaarrekeningen. Het landelijke gemiddelde is 25K per rekening. Dus bij faillissement mag de staat 40 miljard uitkeren aan de burger. Nu weet ik ook wel dat die 25K gemiddeld wordt veroorzaakt door extremen die ver boven de garantielimiet zitten, dus laten we zeggen dat het de staat 30 miljard zou kosten om SNS failliet te laten gaan. Dan is 3,7 miljard veel goedkoper. De burger is zo goedkoper uit. Zie het als de verzekeringspremie op de garantie op spaartegoeden. U dacht toch niet dat het afdekken van risico gratis was?

Allemaal | 01-02-13 | 10:45

Let op!
Binnenkort worden alle genationaliseerde banken samengevoegd tot de Nederlandse Staats bank (NSB).
U heef dan nog maar 1x recht op het depositogarantiestelsel.

Fonnzie6 | 01-02-13 | 10:43

das_Freudenmädchen | 01-02-13 | 10:20
Het is nog veel en veel erger: als het je ondanks alle aanslagen, boetes, belastingen, accijnzen, omzetbelasting, onr. goed belasting etc. is gelukt een paar spaarcenten in dit k-land over te houden, wordt dat via box 3 belast en als je nog een beetje in goede staat de pijp uitgaat, verdampt het restant in successierechten.
Heb je minder geluk en moet je als gehandicapte of oudere naar een verzorgingstehuis dan wordt je erg zwaar belast op basis van je spaarpotje. Daar kwamen deze kwetsbaren afgelopen maand achter toen de nota met honderden euro's werd verhoogd en in een enkel mij bekend geval zelfs was met 1000 euro: PER MAAND that is....

Waarom zou je in dit fucking land nog je best doen? Iemand?

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:39

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:30 | + 0
Het DGS zou 35 mld gekost hebben, een hoop geld. De andere NL-banken zou dat 5 mld. gekost hebben.
Het DGS wordt gevoed door alle banken. De nationalisatie is eigenlijk een soepsidie voor de andere banken.
Ik denk trouwens dat SNS t.z.t.wel weer winst gaat maken, net als de ABN.

Ratzinger | 01-02-13 | 10:38

Ratzinger | 01-02-13 | 10:30
Klopt helemaal. Maar wat dan in het volgende geval?
je bent 44 jaar krijgt door andermans schuld een ernstig ongeval en raakt zwaar gehandicapt. ter compensatie krijg je een forse som uitgekeerd als schadevergoeding "om je normale levensstijl te kunenn voortzetten" Inmiddels moet je naar een beschermde woonvorm en kun je nu die schadeloosstelling naar de Staat slepen.... Is dat ook al rechtvaardig tegenwoordig?

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:32

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:26 | + 0 -
voor die 1.2 procent (box 3)verwacht je toch dat het toezicht werkt.

ganzo | 01-02-13 | 10:32

Gaat hij ook de medewerkers van SNS laten meebetalen.Die jarenlang meer dan marktcomfort (10%) hebben verdiend.Of blijken deze godenzonen weer meer mens dan gewone eerlijke hardwerkende mensen.Met hun bonussen pretendeerden (ja ook door jullie bedongen vakbonden)ze dat de zon zonder hun hulp niet zou opkomen.Geef deze mensen a.u.b. een beroepsverbod .

arlen | 01-02-13 | 10:31

"We zitten dus in een tweede bankencrisis. Duidelijk. Er is niets geleerd van 2008."
tipo | 01-02-13 | 09:53 | + 1 -

Is nog steeds de zelfde crisis, (staats)propaganda heeft het gepeupel diverse keren proberen te overtuigen dat het allemaal opgelost is. Het e.a. heeft te maken met dat ons van nature instabiele financiële systeem enkel functioneert met vertrouwen.

Bertus Brulbroek | 01-02-13 | 10:30

Ratzinger | 01-02-13 | 10:24
Dat is aperte onzin: dan was het depositogarantiestelsel in werking getreden, maar was ook de obligatiehouders gevraagd hun bijdrage te leveren.
De schade zou 5 mrd zijn geweest maar de lasten waren zeker niet in die mate bij andere banken terecht gekomen.
Nu wordt slecht gedrag weer eens beloond. Das precies hoe we in dit land altijd handelen....

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:30

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:26 | + 0
Als je een paar spaarcenten hebt, moet je dingen kopen voor je vrouw, zoals juwelen. Die tellen niet mee in box 3.
Een jacht van 30 meter ook niet, haha.

Ratzinger | 01-02-13 | 10:30

das_Freudenmädchen | 01-02-13 | 10:20
Het is nog veel en veel erger: als het je ondanks alle aanslagen, boetes, belastingen, accijnzen, omzetbelasting, onr. goed belasting etc. is gelukt een paar spaarcenten in dit k-land over te houden, wordt dat via box 3 belast en als je nog een beetje in goede staat de pijp uitgaat, verdampt het restant in successierechten.
Heb je minder geluk en moet je als gehandicapte of oudere naar een verzorgingstehuis dan wordt je erg zwaar belast op basis van je spaarpotje. Daar kwamen deze kwetsbaren afgelopen maand achter toen de nota met honderden euro's werd verhoogd en in een enkel mij bekend geval zelfs was met 1000 euro: PER MAAND that is....

Waarom zou je in dit fucking land nog je best doen? Iemand?

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:26

Geef een man een pistool en hij kan een bank beroven.
Geef een man een bank en hij kan de wereld beroven.

fender05 | 01-02-13 | 10:26

Bigi Bana Boy | 01-02-13 | 10:14 |
Dat Europese toezicht is ook niet alles:
3 okt 2012: De vier grote Nederlandse banken, Rabobank, ABN AMRO, ING en SNS reaal zijn goed door de stresstest van de Europese Banken Autoriteit (EBA) gekomen. De banken hebben hun kapitaalbuffer afdoende aangevuld".
www.elsevier.nl/Economie/nieuws/2012/1...

CoffeePatch | 01-02-13 | 10:25

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:15 | + 1
Bij faillissement zou het de andere NL-banken een 5 mld gekost hebben. Nu 1 mld, de gelukkige bastaarden.
In die zin komen de andere NL-banken dus goed weg.

Ratzinger | 01-02-13 | 10:24

Bigi Bana Boy | 01-02-13 | 10:14 | + 0 -
Nettowinst van 1,2 miljard voor ABN Amro
ABN Amro heeft in de eerste drie kwartalen van dit jaar (2012) een nettowinst geboekt van 1,2 miljard euro. In het derde kwartaal ging het om 374 miljoen.

Zou ik ook genationaliseerd hebben, haha.

www.nu.nl/economie/2959764/nettowinst-...

Ratzinger | 01-02-13 | 10:21

bij welke bank krijg je nu de hoogste rente?

ganzo | 01-02-13 | 10:21

Waanzinnig. Degene die nu nog in het bankwezen bonussen uitdeelt; liquideren maar.

canis lupus | 01-02-13 | 10:20

De staat kan niet meer verbergen dat je hun economisch eigendom bent.
Eerst loonbelasting betalen, dan btw over producten. Met een beetje geluk kun je dan je hypotheek betalen (staat) en je energienota (helft belasting). S avonds mag je nog met de auto naar oma, die je hebt getankt om alweer de staat blij te maken.
Uw keuze bestaat slechts uit het soort toetjes bijde Dirk.

das_Freudenmädchen | 01-02-13 | 10:20

Uitleg Dijsselbloem:
" Al in juni 2008 werd de bank onder verscherpt toezicht geplaatst, al bijna een jaar is gewerkt in samenwerking met De Nederlandsche Bank gewerkt aan een reddingsplan" en " Medio december bleek dat de problemen nog veel groter waren bij SNS dan eerder gedacht ". www.nu.nl/algemeen/3060448/sns-reaal-i...

Wat houdt verscherpt toezicht dan in als je je in december 2012 zo laat verassen. 4 jaar lopen snurken is een betere uitleg.

En waarom kwamen de problemen in december 2012 ineens aan het licht en niet eerder. Wat was de trigger?

Dit wordt weer een langdurig geval van rechtpraten wat krom was. Succes ermee Dijsselbloem.

de euro middenweg | 01-02-13 | 10:19

@roze_bril | 01-02-13 | 10:15
Ja veel beter verhaal van Koelewijn. Gewoon die obligatiehouders laten bloeden, niet mensen die er niets mee te maken hebben, dus ook niet de belastingbetaler en ook niet de andere banken.

La Bailaora | 01-02-13 | 10:18

straks dus

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:16

Ratzinger | 01-02-13 | 10:10

't Is maar wat je wegkomen noemt: zelf de zaken goed op orde en moeten opdraaien voor het falen van anderen, die je vaak met oneigenlijke middelen beconcurreren (zie DSB). En dat gedoe krijgen we straat op Europese schaal: kunnen we onze banken ook wel direct helemaal opheffen.

Maar what else is new: socialisten hebben altijd al gestolen.

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:15

Maar volgens Emiel en Geert is een Europees toezichthouder in Den Haag niet wenselijk. Nee, want we doen het zelf zo goed inderdaad. ABN/AMRO en SNS genationaliseerd, DSB en IceSave onderuit, miljarden steun voor de ING. Nee, DNB doet geweldig werk.

Bigi Bana Boy | 01-02-13 | 10:14

Wat wil je met die enorme vastgoed-luchtbel ? De helft van winkels en kantoren staan leeg,maar moeten wel verwarmd worden om niet helemaal ten gronde te gaan. SNS is dus niet de enige boosdoener.De rest,inclusief de staat heeft ook heel veel uit te leggen richting de belastingbetaler.Zelfs nivellering van de Noord-en Zuid- Europese economiën is een optie en de eurofielen zoals mr. Euro Deyselbloem staan daar niet afwijzend tegenover.Ach ja,we moesten zo nodig strategisch stemmen he ? Zo hebben we dus de regering die we verdienen.

Dolphi | 01-02-13 | 10:12

@ tipo | 01-02-13 | 09:29 |

Oh, wacht, dat is het. Dit is gewoon bevolkingspolitiek. Want zo haalt niemand meer de 100 natuurlijk...

F. von Zeikhoven | 01-02-13 | 10:11

De andere NL-banken mogen ook meebetalen.
"Ten behoeve van de schatkist zal ik in 2014 een eenmalige resolutieheffing opleggen aan de Nederlandse banken van € 1 miljard. Dit vind ik gerechtvaardigd omdat de Nederlandse banken bij een faillissement van SNS Bank sterk negatieve gevolgen zouden ondervinden."

Bij faillissement zou het deposito-garantiestelsel in werking treden, kosten 35 mld. De NL banken zouden daar ca. 5 mld moeten betalen. Komen dus mooi weg met maar 1 mld eenmalig.

Enfin, ik zou die hap ook nationaliseren.

Ratzinger | 01-02-13 | 10:10

Dat Dijselbloem moest ingrijpen was helder, maar dat andere banken, die hun zaakjes wel op orde hebben nu een miljard mogen schokken voor deze faalbank is schandalig; Zo van buurman maakt er een bende van en jij mag betalen.. Wel typisch socialistisch dit: hoe groot de bende wel niet is en hoe kansloos je je zelf ook maakt, vadertje staat zorgt wel voor je.

Slaap zacht positief gestemde mensen die proberen wat van hun leven te maken en de economie draaiend proberen te houden. U bent net weer eens enorm genaaid en wel zonder enig glijmiddel!

Het offer had nu moeten worden gebracht door de obligatiehouders: die wisten met welke risico's ze aan hun avontuur begonnen bij deze k-bank

Big Swinging Dick | 01-02-13 | 10:07

Zonder enig (persoonlijk) bericht werd mijn invaliditeitspensioen (Defensie = ABP) met ingang van januari 2013 met €44 gekort. En dat iedere komende maand. Maar wel de SNS Bank overnemen.
Ratten. En dat zijn het.

Van Dikhout | 01-02-13 | 10:05

En wie zijn weer buiten schot gebleven "onder druk van de kredietbeoordeelaars" Juist, de obligatiehouders. De bankenlobby (lees Nederlandsche bank) heeft weer zijn werk gedaan. Chantage, een ander woord is hier niet voor.

roze_bril | 01-02-13 | 10:02

Vertel mij als leek eens het volgende: wat zou er gebeuren als we zo'n bank wél laten omvallen? Afgezien van het feit dat een aantal burgers hun geld kwijt zijn? Als de overheid nou voor die mensen garant staat, zijn we toch goedkoper uit! Of mag ik nou weer, als ondernemer, de boel oplossen met lastenverzwaringen, afschaffing van prestatiebevorderende regelingen en duurdere zorg?

Boer in 020 | 01-02-13 | 10:02

Hmmm, kom er even niet op, maar hierover is vast een geinige petitie te bakken op We The People op Whitehouse.gov. 100.000 ondertekenaarTs in vier dagen en de Obama Regering gaat er officieel op reageren...

F. von Zeikhoven | 01-02-13 | 10:00

Gewoon lekker Pvda/vvd blijven stemmen mensen. Voelen zul je het, en ga maar lekker klagen over die meneer met dat witte kapsel. Persoonlijk had ik de bank laten knallen en de spaarders en rekening houders over laten zetten naar de staatsbank. De rest mag lekker bloeden.

Mr_Pikibelly | 01-02-13 | 09:59

ecologiste | 01-02-13 | 09:52 | + 0
Nationaliseren is iets anders dan kopen hoor.

Ratzinger | 01-02-13 | 09:54

@La Bailaora 09:48
We zitten dus in een tweede bankencrisis. Duidelijk. Er is niets geleerd van 2008.

tipo | 01-02-13 | 09:53

En wederom worden de obligatiehouders beschermd ten koste van ons, de belastingbetalers.

Dijsselbloem moet rap vervangen worden voor iemand die het wel snapt.

van heinde en verre | 01-02-13 | 09:53

Bos koopt ABN Amro
Bloem koopt SNS
Kortom de bossen groeien tot in de hemel en de bloemen bloeien mooier bij de PvdA.

What's in the name...(of the Rose)?

ecologiste | 01-02-13 | 09:52

tipo | 01-02-13 | 09:29
De kosten zijn altijd het dubbele van wat ze beweren. En dat is het doortrapte ervan. Net zoals de politici ons deden en doe geloven dat het geld naar de Grieken gaat. Bullshit. Dat geld gaat naar de banken die de Grieken onverantwoordelijk hebben volgepompt met leningen. Net zoals Vestia onverantwoord is volgepompt met risicovolle beleggingen and on, and on, and on... En wij burgers maar betalen, inleveren en de broekriem aanhalen om deze zooi te redden. En zij maar mistbanken opwerpen om te doen voorkomen dat het aan de ' crisis' ligt, de Grieken lui zijn, tralala. Natuurlijk joh

sterke koffie | 01-02-13 | 09:52

La Bailaora | 01-02-13 | 09:48 | + 0 -
mps gaat abn-amro ook nog wel wat kosten.

ganzo | 01-02-13 | 09:50

Goeie zaak, die nationalisatie.
Minister: Ik onteigen niet alleen de aandeelhouders maar ook de achtergestelde schulden. levert 1 mld. op.

Laat ik nou uitgerekend geen aandelen SNS hebben. Paribas wel, geloof ik, haha. Zitten er voor 12 mln in, nou ja, niks voor een bank.
www.z24.nl/ondernemen/artikel_397340.z...

Ratzinger | 01-02-13 | 09:48

Jarenlang hebben belangrijke SNS meneren heel veel geld gegraaid. Dat was exclusief voorbehouden aan die meneren, van eerlijk delen was geen sprake. Nu het mis gaat geven die meneren niet huis en betalen zij die nimmer meedeelden in het succes het gelach. Wij zijn opnieuw de lul en mogen de miljarden ophoesten.

Alexander de Kleine | 01-02-13 | 09:47

Zonnekoninkjes met hun rottige vastgoed. Heeft Boele Staal de schuld al weer bij de leendrift van de consument gelegd?

Ad Hominem | 01-02-13 | 09:45

@Bertus Brulbroek 09:35
De meesten zijn dood. Zoals Willem Endstra bijvoorbeeld. Maar Wiegel, Brinkman en Latenstein Van Voorst eten er goed van.

tipo | 01-02-13 | 09:41

Deze eens zo prachtige samenleving wordt helemaal kaalgestript en afgebroken. Daar waar de gulden nog werd bewaakt door bankiers met enig ethisch en moraal besef omdat je gecorrigeerd word in een Nederlands nest als je het niet goed doet. Daar is de euro in handen van boeven en charlatans die geen enkele binding hebben met de andere landen. Zolang het jouw land maar goed gaat. En ziedaar het recept voor een glijdende schaal. Die moraliteit trekt zich door in alle lagen van de banken en politiek. Ze zien geld als speelgoed maar vergeten dat er mensen achter zitten, eenvoudige mensen die er belang bij hebben dat er goed op hun centen wordt gepast. Keep on dreaming.
.
Ondertussen mensen wel vingerwijzen dat mensen hun kinderen niet goed opvoeden he meneer Plasterk. Gaat u nu ook vingerwijzen naar bankiers of naar uw politici die hun foute gedrag belonen met het redden met staatsgeld? Vast niet.

sterke koffie | 01-02-13 | 09:41

Onderstaande tekst is van wikipedia
De geschiedenis van SNS Bank gaat terug tot 1817. In dat jaar werd de eerste Nederlandse spaarbank opgericht als Nutsspaarbank. Sparen was toen vooral een middel om de zelfredzaamheid van Nederlanders te bevorderen. Die zelfredzaamheid staat ook nu nog centraal bij SNS Bank. SNS Bank is onderdeel van SNS REAAL.

Toch mooi die zelfredzaamheid. Sns kan niet omvallen is een systeembank. Volgens mij was het goedkoper geweest om die status eerder op te heffen

dolffie | 01-02-13 | 09:40

Banken ..
Het zijn net kleine kinderen : zelden worden ze (volledig) verantwoordelijk gehouden voor hun daden..

Rest In Privacy | 01-02-13 | 09:40

En jawel weer mogen we de portemonnee trekken voor falende bankiers. Geruststelling: na SNS valt er niets meer te redden in NL, op bankgebied althans.

Eric Blair | 01-02-13 | 09:36

gelukkig hebben we het ESM voor dit soort dingen. Ohnee wacht...

drs.Aeneid | 01-02-13 | 09:36

Zal weer niet dat als de PvdA op financien zit, dat er een bank dreigt om te vallen en genationaliseerd dient te worden.

pascallo | 01-02-13 | 09:35

'De vastgoedfraude' herlezen gaat, om uit te zoeken wie er nu schathemeltje rijk is geworden van deze vastgoed carrousel.

Bertus Brulbroek | 01-02-13 | 09:35

Zeg maar dag tegen je pensioen.

bas ooms53686289 | 01-02-13 | 09:34

Pieter Lakeman, die spaarders bij DSB Bank in 2009 opriep tot een bankrun, ziet in SNS bepaald geen tweede DSB is. "Ik adviseer klanten deze keer niet om hun tegoeden weg te halen. Dit is een heel andere situatie. Ik ben ervan overtuigd dat SNS gered gaat worden.''

Het grote verschil met DSB is volgens Lakeman dat de problemen bij SNS zijn veroorzaakt door wanbeleid, met de overname van de vastgoedtak enkele jaren geleden. "Bij DSB zijn klanten opgelicht met koopsompolissen en overcreditering. Ik wilde DSB failliet laten gaan om klanten te helpen.''

de Bree | 01-02-13 | 09:33

@tipo | 01-02-13 | 09:29
Je vergeet nog een garantie van 5 miljard.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:31

Boele Staal, kom er maar in....

wiza | 01-02-13 | 09:30

De totale kosten zijn hoger dan Dijsselbloem beweert.
Staat: 3,7 miljard. (=belastingbetalers)
Banken: 1,0 miljard. (=alle consumenten)
Plotselinge en geheel onverwachte tegenvaller: 1,9 miljard afboeking op SNS property. (=belastingbetaler)
.
De werkelijke kosten worden dus 6,6 miljard Euro. Dat is 412,50 per Nederlander van 0 tot 100 jaar oud.

tipo | 01-02-13 | 09:29

Je krijgt gelijk, Dirk, jouw bank lieten ze wel failliet gaan. Schimmige vriendjespolitiek.

de Bree | 01-02-13 | 09:28

Doe maar wat geld uit het zuiden van Europa terug deze kant op.

Mesmer | 01-02-13 | 09:28

Snijden in eigen vlees daar zou de overheid onderhand eens een begin mee kunnen maken. Daar liggen tientallen miljarden voor het oprapen. Hele bestuurslagen kunnen zonder problemen worden opgeheven, geen hond die zal missen. Integendeel.
Het zal niet gebeuren.

Ad Fundum | 01-02-13 | 09:28

dat is mooi, dat GVD mooi! vuile oplichters!!

drs W | 01-02-13 | 09:27

Ik zeg Lodewijk de Waal. De perfecte man voor deze klus. Die heeft enorme ervaring in de banken wereld. Misschien kan Wim Kok een handje helpen. Pakte de vorige keer ook goed uit.

Dick Luyenlomp | 01-02-13 | 09:26

Ben benieuwd hoeveel de achtergestelde perpetuals worden afgestempeld, die kregen wel mooi 11.25%, en dat over een inleg a 50-60%, dus 22-28% rendement, plus de "hoop" op een koerswinst naar 100%. Sukkels. Dachten zeker dat dat zonder risico's kon.

KarelMarks | 01-02-13 | 09:26

@de Bree | 01-02-13 | 09:25
En Dijsselbloem in een uur.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:26

@Che_cuevara | 01-02-13 | 09:18 | + 1 -
Correct en dat maakt het er niet beter op.

de melkboer | 01-02-13 | 09:25

3,7 miljard, pfff, dat jaagt Greece er in vijf dagen doorheen.

de Bree | 01-02-13 | 09:25

Nou, Fred Teeven, put your money where you mouth is, en pleurt dat witteboorden ex-bankbestuur nog voor de lunch vanmiddag in de net voor ze vrijgemaakte observatiecellen int Pieter Baan Centrum. Om maar eens mee te beginnen. 'Voor de nationalisering kunnen en willen we geen verantwoordelijkheid nemen"? Paspoorten direkt blokkeren! Zorg dat ze in Wodansnaam niet weg kunnen. Jaag ze voor mijn part maar een paar uur over de wat is het, de A10-ring rond 020, maak er een drijfjacht van! Gewoon, voor de bloody fun van onze gepensioneerden, die Nederland na het feestje van d'n ouwe Bernhard weer overeind hebben geholpen, van de vernielde haven van 010 in zestig jaar tijd de grootste containerterminal van die ganze Welt maakten, en 'door de euro-crisis gesmolten dekkingsvermogens' ook meteen nog maar weer twee tientjes per maand van hun al tot op het bot door diezelfde beleggingsmaffia uitgebeende pensioen afgepakt zien worden vanaf deze maand... Kom op, Teeven. werken met je donder! Heeft De Neus trouwens z'n CV al gemaild naar de MinFin voor die Real-Interim Mananagementklus? Want die heeft jaren terug toch best ook grote bedragen in de boze buitenlanden belegd toch? En die had die Spaanse Vastgoed Hombres er echt niet met de money vandoor laten runnen...

F. von Zeikhoven | 01-02-13 | 09:24

Die falende rechtsgraaiende bankbestuurders zijn natuurlijk tig keer schadelijker voor de samenleving dan een tasjesdief of zakkenroller. Just saying.

Bakito | 01-02-13 | 09:23

Ik ga ervan uit dat de top van SNS financieel aansprakelijk wordt gesteld voor hun hoogmoed en dus financieel uitgekleed wordt.
Oh wacht...

de Bree | 01-02-13 | 09:22

Wiki quote: "Nationalisering is van oudsher een belangrijk onderdeel van fascistische, communistische en staat-socialistische economische politiek."

liegende hollander | 01-02-13 | 09:21

Klein gebleven door groter te willen worden.

Andersom dag | 01-02-13 | 09:21

Die bankiers eed kwam net te laat, anders was het nooit zover gekomen .

genoegisgenoeg | 01-02-13 | 09:21

Laten we de verantwoordelijken verantwoordelijk houden (wijst naar de overheid).

Karel Popper | 01-02-13 | 09:20

Gewoon om nog wat lol van je centen te hebben, zou ik zeggen allemaal moven naar een andere bank.
Overigens zou ik me centen überhaupt niet onder de staat willen hebben.

No Mames | 01-02-13 | 09:20

Van mij had SNS failliet mogen gaan en dat de boedel naar de hoogste bieder was gegaan. De SNS was een simpele spaarbank die onder leiding van zijn directeur in ene de vastgoedmarkt op wilde en daar geen verstand van bleek te hebben. Sorry, pech gehad maar er gaan dagelijks bedrijven failliet omdat ze de verkeerde beslissingen maken. Behalve bij banken. Daar geld de perverse regel dat je ongestraft risico kunt nemen. Als het goed gaat is het succes (en de bonus) voor jouw. En als het fout gaat dan zijn de nadelen voor de staat en mag de belastingenbetaler betalen.

Osdorpertje | 01-02-13 | 09:19

@de melkboer | 01-02-13 | 09:14
Je hebt wel gelijk hoor, maar nu doen we allebei.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:18

@Ad Fundum | 01-02-13 | 09:15

U trekt de term bezuiniging in twijfel? Deze nieuwspraak is nog wel zo zorgvuldig geselecteerd door het ministerie van waarheid.

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 09:17

@i-Wonder | 01-02-13 | 09:12
Hebben die dan andere?

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:17

SNS is gekocht om de PvDA baantjes caroussel op gang te houden.
Zitten mooie bestuurs- en RvC functies voor (meestal falende) PvDA 'bestuurders' in deze bad bank.
*kots*

Hemelterijk | 01-02-13 | 09:16

Lol @ Verhaar
"een herhaling van dit mag niet meer, zegt dijsselbloem: kan ook niet, want er zijn geen banken meer over"

Botte Hork | 01-02-13 | 09:16

@tipo | 01-02-13 | 09:12
Nee, dat bedoeld hij zeker niet.
Je weet dat als je "Bezuinigen" uit overheidstaal vertaald naar Nederlands, dat daar dan het woord "Lastenverzwaring" uitkomt.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:15

'Dijsselbloem sluit niet uit dat deze 'tegenvaller' leidt tot extra bezuinigingen.' Al jarenlang gebruiken de politici het woord 'bezuinigingen' waar het 'lastenverzwaringen' moet zijn. Dat is iets heel anders en politici weten dat donders goed.
Het is pure misleiding en de media nemen het doorgaans klakkeloos over.
Mensen, u moet dokken voor SNS!

Ad Fundum | 01-02-13 | 09:15

Ach de inflatie gaat lekker dus aan het eind van het jaar is 3,7 miljard het equivalent van een halfje volkoren, dus waar hebben we het over.

Harry Turtle | 01-02-13 | 09:14

Drie komma zeven mil fokkin' jard. Maar dan weten we wel iets: Nederland heb een grafteffes hekel aan het Limburgse accent.

A. Bacadabra | 01-02-13 | 09:14

Liever een Nederlandse bank met Nederlands geld overeind houden in plaats van tientallen miljarden aan de subsidiespons EU verkwanselen.

de melkboer | 01-02-13 | 09:14

Wat zijn we toch een stel watjes ook met zijn allen. En de straat op, hó maar. Vechten voor onze rechten, hó maar. Van ons afbijten, hó maar. En zo'n regering hebben we dan ook. Omdat een volk de regering krijgt die het verdient. Kijk in de spiegel en zeg wat de politiek zou moeten doen en vraag u af of u het zelf doet.

Mgr. Denwop | 01-02-13 | 09:13

Zei ie nou "Head first scenario"?
Hoe verzinnen ze het.

Mammeloe | 01-02-13 | 09:13

Nog een jaartje en dan kan ik vertrekken, naar buiten Europa.

No Mames | 01-02-13 | 09:12

@Che_cuevara 09:10
Dijsselbloem bedoelt daar niet mee, dat we een jaartje afzien van ontwikkelingshulp. De schoft.

tipo | 01-02-13 | 09:12

Kan de PvdA straks weer mooi slechte bestuurders stallen

i-Wonder | 01-02-13 | 09:12

Ik ken niet één bank in NL die zó klantonvriendelijk was/is als SNS. En terecht, zij krijgen als beloning voor hun mismanagement een berg belastingmiljarden....

Aktivist | 01-02-13 | 09:12

@Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 09:08
Die 0,5% is van het ABP, metaal is 5 á 6%

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:11

All you mothafokka's pay ! U krijgt later uw brood en spelen, zodra alles MET rente is terugbetaald.

stalen kloten | 01-02-13 | 09:11

Dijsselbloem sluit niet uit dat deze 'tegenvaller' leidt tot extra bezuinigingen. Suikerpotje uit de 4G frequentieveilingen (3,8 miljard) is in ieder geval weer leeg. volgens UPDATE.

Maar dat klopt niet hoor, hij bedoeld eigenlijk extra lastenverzwaringen.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:10

Van de eu mochten onze andere banken sns niet overnemen dus daarom kost het de belastingbetaler nu geld! Dank je wel eu!!! Greet's woorden beginnen gelukkig steeds meer gehoor te krijgen, zelfs linkschen gaan Greet al napraten! Hopelijk is dit het zetje wat we nodig hebben!

zeefert | 01-02-13 | 09:08

De pensioenen in de metaalsector worden ook gekort hoorde ik vanochtend, afhankelijk van het fonds zal er van 0,5 tot ruim 6 procent gekort worden op de pensioenen van metaalarbeiders. Wat doen we het toch weer goed op financieel gebied. Hoe dan ook zal de burger ten alle tijden het gelach betalen van de boven hen gestelden.

Het wordt weer tijd voor hoofden op staken.

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 09:08

@eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:06
Ik denk dat hun salaris nog wel even zal doorbetaald worden.
Moeten jij of ik eens proberen om zelf ontslag te nemen.
Ze zien je komen bij het UWV

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:08

Een voor een gaan alle bubbels stuk , en de generatie die er niet van heeft kunnen profiteren moet op de blaren zitten *bah*.

Mr aarsch | 01-02-13 | 09:07

En weer een PvdA minister die een bedrijf nationaliseert.
#Feit

Ing. eslapen | 01-02-13 | 09:07

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:04 | + 0 -

En dan is het waar! En mooie salarissen ook voor de CEO en CFO. Die zullen het ook wel altijd mooi op tijd hebben ontvangen. Deze jongen moet vanmiddag met het UWV bellen, geen loon in Januari gehad...

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:06

"Ik kan me goed voorstellen in de weerstand die bestaat onder Nederlanders", aldus Dijsselbloem. "Met deze oplossing hebben we echter erger kunnen voorkomen, maar het is geen situatie om tevreden over te zijn. We moeten een dergelijk ingreep als deze in toekomst zien te voorkomen"

www.nu.nl/algemeen/3060448/staat-natio...

Waar heb ik dat toch meer gehoord?

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:06

@eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 08:56
Zeker weten, Jan Kees de Jager heeft het zelf gezegd.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:04

Hoppa, Ik raak er nog steeds niet opgewonden van om als goedgeaarde hetero zo bruut genaaid te worden voor de XXXXXXXde keer. De zieke klootzakken daar bij de SNS. Nu weet ik waarom bekenden al van me sinds oktober 2012 hun eigen zuur verdiende geld, onmogelijk van de bank af konden krijgen.

Mr_Pikibelly | 01-02-13 | 09:03

@Glas Koning | 01-02-13 | 08:53
De CEO had in 2008 een basissalaris van €623.000.
de CFO verdiende €474.000.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:02

@Snorry! | 01-02-13 | 08:58

En waar denkt u dat Griekenland die 3,7 miljard vandaan haalt? Juist, van de Griekse burgers. Vertel mij eens wat daar volgens u zo eerlijk aan is?

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 09:01

Ergens snap ik Brussel wel. Als de bankenkongsie SNS gered had dan waren er nog maar 3 banken geweest. Als de bank failliet was gegaan waren er ook nog maar 3 banken geweest.

Einde van de Domheid | 01-02-13 | 09:01

tipo | 01-02-13 | 08:57

Mooie analyse.

netniet | 01-02-13 | 08:59

Ik stel voor dat we dan 3,7 Mld Euro terugvragen van Griekenland. Dat is pas eerlijk. In plaats van dat de belastingbetaler nog maar eens zijn portemonnee mag trekken....

Snorry! | 01-02-13 | 08:58

Hans Wiegel zat in de Raad van Bestuur bij de voorloper van SNS property (bouwfonds) die nu zo problematisch is. Eelco Brinkman heeft er voor gezorgd de voorloper van Bouwfonds geprivatiseerd werd, voor een appel en een ei. En nu betaald Dijsselbloem voor een onteigening (waarmee het dus geen onteigening, maar gewoon een koop is)
.
De winst ging naar private partijen en het verlies wordt gesocialiseerd.
.
Ziet u de congsi tussen politiek en bankiers nu nog niet die deze roof mogelijk maakt?

tipo | 01-02-13 | 08:57

Dat soort lui moet je kaalplukken.
Onbehoorlijk bestuur -> economisch strafrecht -> plukze wetgeving en 10 jaar salaris met bonnussen terugvorderen.
Of is dat te kort door zee?

Pepp1 | 01-02-13 | 08:57

Er was geen andere oplossing mogelijk zegt Dijsselbloem... Die was er wel en dat heet gewoon failliet gaan. Nu worden we eigenaar voor 3,7 Mrd van SNS. Tel de verborgen kosten erbij op dan dit je waarschijnlijk op het dubbele. Dit is niet meer normaal man wat dit de samenleving kost. En bedankt he Dijsselbloem voordat je gaat werken voor die Europese maffia de Nederlandse samenleving nog ff op kosten jagen.

sterke koffie | 01-02-13 | 08:57

Wees gerust, ook die miljarden van Griekenland komen ooit eens terug. En mét rente. Toch?

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 08:56

Wel zo sportief dat de echte banken ING, Rabo en ABN Amro ook even wat bijleggen.

Overigens, voor degenen die betwijfelen of dit (met rente) terugkomt: het zijn geen Grieken. De staatssteun aan ING, bijvoorbeeld, is ook met rente teruggekomen. En inmiddels geheel terugbetaald.

Requiescat in pace | 01-02-13 | 08:55

Schoorsteenveger: +1, woord voor woord wat ik dacht toen ik het las.

Nu de staat toch een tweetal banken in handen heeft zou men kunnen overwegen om deze te gebruiken om de concurrentie onder banken wat te bevorderen, in plaats van verder op slot te zetten, zoals ze sinds de aanschaf van de ABN AMRO hebben gedaan.

Zomaar een ideetje hoor.

jemagookniksmeer | 01-02-13 | 08:54

Weer zo een incomponente kut bank! Ben benieuwd wat die CEO en CFO verdienden? Stelletje onbekwame lutzers!

Glas Koning | 01-02-13 | 08:53

het is nog winter
maar de dijsselbloem
schiet haastig uit de grond
want goed bemest
met wat wij moesten missen

hij strooit met geld
verspreidt een zoete geur
nee, leuker kan hij het niet maken
we zien het nooit meer terug

Schoorsteenveger | 01-02-13 | 08:53

U vindt het overheidsingrijpen in een falende onderneming wel terecht?
Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 08:40

Is gericht aan @ Schoorsteenveger | 01-02-13 | 08:35

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 08:52

tipo | 01-02-13 | 08:46

Het mag dan wel zo zijn dat het garantie-stelsel in beginsel betaald wordt door de banken maar volgens mij worden er diverse nog volop overeind gehouden met staatssteun.

Daarnaast ligt het in de lijn der verwachting dat deze banken hun kosten gewoon doorrekenen, zoals men dat altijd heeft gedaan, aan de consument. In ieder geval is je geld dan gewoon weg.

Nu (koopt) de staat gewoon iets op wat later weer verkocht kan worden a la ABN.

netniet | 01-02-13 | 08:52

We zijn nu in een communistisch land beland, waarin private bedrijven niet failliet kunnen gaan. Een faillissement van SNS zou zuiverd gewerkt hebben voor de vrije markt. Maar politici als Dijsselbloem zijn enkel geïnteresseerd in korte-termijn effecten en niet in de lange termijn.
.
Want de Nederlandse Staat zit nu met een hoop rommelvastgoed opgescheept, waarop zal moeten worden afgeschreven. Dan vallen de kosten dus hoger uit dan enkel die 3,7 miljard.

tipo | 01-02-13 | 08:51

Staat
Nederland
Sucks

Normpje | 01-02-13 | 08:49

zijn de bonussen voor het bestuur wel veilig gesteld ??

sparrow | 01-02-13 | 08:47

@netniet 08:44
Het deposito-garantiestelsel drukt niet op de staatsschuld of overheidsbegroting. Deze ingreep van Dijsselbloem wel.

tipo | 01-02-13 | 08:46

Ik vorige week tegen mijn dochter: "Je gaat gewoon je best doen op school zodat je later wat fatsoenlijks en eerbaars kunt worden: hoer ofzo. Want als je zo doorgaat met liegen en nergens van leren in je broekrok kun je later bij de bank gaan werken! Wat zullen de mensen dán van je denken?!". Ze doet nú al veel beter haar best, met -8 liep ze in hotpants. Alles om later maar niet bij de bank hoeven te werken.

Mgr. Denwop | 01-02-13 | 08:46

Ik dacht dat we bijna geen geld meer hadden en daardoor zoveel moesten bezuinigen?

Die 3,7 miljard euro hadden ze beter aan de zorg kunnen besteden.

Faux pas | 01-02-13 | 08:45

tipo | 01-02-13 | 08:41

Volgens mij zijn we uiteindelijk goedkoper uit dan met een garantiestelling tot 100K per rekeninghouder.

netniet | 01-02-13 | 08:44

@Schoorsteenveger | 01-02-13 | 08:38

Schulden en verliesgevende portefeuilles rondpompen gaat nog eens héél groot worden in dit land. Gelukkig zijn er nagenoeg geen banken meer over die 'ons' een soortgelijk kunstje kunnen flikken - tenzij de Rabo nog wat (doping)lijken in de kast heeft natuurlijk.

Reinaert | 01-02-13 | 08:43

Uiteraard krijgt de gehele directie dit jaar een absoluut waanzinnige bonus voor het dumpen van hun fuckups in de schoot van de burger. Zoals gewoonlijk.

smartexpat | 01-02-13 | 08:43

Goede zet, dat scheelt een hoop DSB-taferelen. Een betere investering dan in de bodemloze put die Griekenland heet. Dit zijn projecten die wel gaan renderen.

Een beetje net als vroeger toen de staat nog bedrijven had en daarmee inkomsten genereerde en Nederland nog welvarend was.

Goede oude tijd, van voor de marktwerking.

netniet | 01-02-13 | 08:42

Nationalisatie SNS kost ons 3,7 miljard Euro. Dat is 231,25 Euro per Nederlander.

tipo | 01-02-13 | 08:41

kneuterzak | 01-02-13 | 08:40 | + 1 -
het is hun wel weer gelukt.

ganzo | 01-02-13 | 08:41

Ik hoef geen tweedehans rommel.

Oeloeboeloe | 01-02-13 | 08:41

Als we er nu wat veur terug kregen, zoals een vermakelijk schouwspel waarbij de direkteuren en raad van commissarissen op een schavot gezet werden, en het pek en de veren teveurschijn komen, maar helaas.

kneuterzak | 01-02-13 | 08:40

U vindt het overheidsingrijpen in een falende onderneming wel terecht?

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 08:40

Reinaert | 01-02-13 | 08:34 |
Ja, en die gebakken lucht komt, o ironie, van ABN-Amro... De verliezen op die troep mogen wij met terugwerkende kracht alsnog financieren.

Schoorsteenveger | 01-02-13 | 08:38

SNS gaat niet omhoog of omlaag: *DUTCH AFM SAYS SNS TRADING SUSPENDED :SR NA

Rambo John J | 01-02-13 | 08:36

Ik ben ook toe aan een nieuwe bank.
Want ik kotste het ontbijt er net volledig overheen toen ik dit las.

ZDEV | 01-02-13 | 08:36

Alle aandelen SNS Reaal worden onteigend door de staat. SNS Bank is trouwens een prima winstgevende organisatie.

cmdrzulu | 01-02-13 | 08:35

De SNS-top verlaat het zinkende schip, zo wordt ons medegedeeld, want de heren willen geen verantwoordelijkheid nemen voor deze reddingsoperatie. Met andere woorden, het is slaande ruzie geweest en de heren vinden nog steeds dat het overheidsingrijpen ten onrechte plaatsvindt, vinden waarschijnlijk dat ze prima werk hebben afgeleverd en daarvoor ook evenredig beloond dienen te worden, met een grote zak geld.

Schoorsteenveger | 01-02-13 | 08:35

tipo | 01-02-13 | 08:31
Hehe. Maar ik bedoel dus alleen die Finance Propery-tak. Ik neem toch aan dat dat wel een aparte BV of wat-dan-ook zal zijn? Ik dacht dat dat soort grote bedrijven tegenwoordig wel zo was opgezet dat elk onderdeel apart failliet kan gaan e.d.
Maar ik zou serieus graag willen weten hoe dat hier zit.

mrfreeze | 01-02-13 | 08:35

Onderaan de brief van Dijsselbloem staat: "Tegen dit besluit kan door een belanghebbende binnen 10 dagen na de dag van bekendmaking van dit besluit beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State."
.
Wie gaat dat als zijnde Nederlands netto-belastingbetaler doen met een slimme advocaat?

tipo | 01-02-13 | 08:35

"Property Finance" is gewoon moeilijk Nederlands voor "gebakken lucht", want dáár zit 't probleem: overgewaardeerd vastgoed dat je aan de straatstenen niet kwijt raakt maar dat wel voor een Godsvermogen in de boeken staat. Niet dat de bankmannetjes daar ook maar één nacht slecht van zullen slapen, die verdienen toch wel, of het nu goed of slecht gaat, en dat maakt het zo pervers.

Maar goed, we trekken de portemonnaie wel weer.

Reinaert | 01-02-13 | 08:34

@Pastor Sippenhaft | 01-02-13 | 08:26

En ondertussen wel een lakei hierheen sturen om onze boekhouding te controleren, want o wee als onze staatsfinanciën niet op orde zijn... dan wordt die kloppende europesche lul er nog dieper in geramd.

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 08:33

Heeft iemand Dijsselbloem z'n 06??? Mijn bedrijf is ook bijna falliet, kan ik ff vangeh??

de BoerentijgeR | 01-02-13 | 08:32

@mrfreeze 08:27
Omdat een faillissement van SNS de carrièremogelijkheden van politici nadelig beïnvloed. Of u daar even de factuur voor wilt betalen. Dank u.

tipo | 01-02-13 | 08:31

Reaal regelt het allemaal.

azoturie | 01-02-13 | 08:31

Niet zo zeuren, NL heeft gekozen voor deze prutsers aan de macht.

bandit | 01-02-13 | 08:30

De natte droom van iedere socialist: nationalisatie.
-
Gelukkig is het kinderpardon er dóór, dát dan weer wél.

azoturie | 01-02-13 | 08:30

Pastor Sippenhaft | 01-02-13 | 08:26 | + 1 -
gisteren is er paniek ontstaan in carafagnana omdat er een aardbeving zou plaatsvinden - monti paschi di siena (mps)staat ook op omvallen.

ganzo | 01-02-13 | 08:30

Ze leren echt niks daar in den Haag.
Laat die bank toch failliet gaan.

Che_cuevara | 01-02-13 | 08:29

Hoeveel miljard te veel heeft Dijsselbloem betaald?

tipo | 01-02-13 | 08:29

Ik heb niet zo heel veel verstand van BV, NV en holdingconstructies enzo. Waarom kan die Property Finance tak niet gewoon failliet gaan? Kan iemand dat uitleggen?

mrfreeze | 01-02-13 | 08:27

Gelukkig wordt dat geld grotendeels opgehoest door een EU-bankengarantiesysteem waar we dik aan betalen als grootste nettobetalers, toch? TOCH?

deprivéspeler | 01-02-13 | 08:26

Ik durf het bijna niet te vragen.....

Schoorsteenveger | 01-02-13 | 08:26

Blijft gek: de EU (wij) betalen om Spaanse, Griekse en andere knoflookbanken te redden. En waar is het EU geld nu? Nee, Nederland redt zichzelf wel...

Pastor Sippenhaft | 01-02-13 | 08:26

Na een kapotte trein en kapotte helicopters (marine) kan een kapotte bank er natuurlijk ook wel bij. Geeft niks hoor, ik heb sinds kort weer een baan dus ik werk graag wat harder om dit fantastische beleid te kunnen financieren.

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 08:24

Maar er is níets aan de hand mensen, gewoon doorlopen, en die euro? Dat is een zegen hoor!

Trombonez | 01-02-13 | 08:24

Gelukkig hebben we Peter Verhaar om ons morgen uit te leggen waarom de SNS-bankiers er niets aan konden doen.

rara | 01-02-13 | 08:23

Bij monopoly zit een kaartje met "Vergissing van de bank in Uw voordeel". In 0031 is het al jaren andersom, maar de bonussen worden gewoon uitgekeerd en Jan Lul de belastingbetaler draait er wel weer voor op.
Man man wat een land.

Frietje_Oorlog | 01-02-13 | 08:23

Walgelijk mannetje die Dijsselbloem. De koopkracht van iedereen helemaal kapot maken, bejaarden de vernieling in helpen , want: er is nou eenmaal geen geld! Maar zodra gvd Griekenland of een corrupte bank om geld vragen gaat het er in miljarden heen.

Oranje08 | 01-02-13 | 08:22

Ik had al zo'n vermoeden toen ik zojuist de aankondiging hoorde op de staats-tv. Laat het sigarenboertje in de wijk en de buurtsuper maar failliet gaan.... alles om de banken te redden.

Alfred E. Neuman | 01-02-13 | 08:20

rennen! bankrun!

ganzo | 01-02-13 | 08:20

Ja, volgens Brussel mochten de banken het onderling niet oplossen. Dus dan maar weer de belastingbetaler. Klootmongolen daar in Brussel.

Smarties | 01-02-13 | 08:20

En dat geld komt met RENTE dubbel terug..!!

Crematorium-de-Asbak | 01-02-13 | 08:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken