Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Familie Tim Ribberink geeft persconferentie

welechttt.jpgDe rouwadvertentie na het overlijden van Tim Ribberink had een aanklacht moeten zijn tegen pesten, maar is uitgelopen op een mediarel. Dit alles dankzij Bert Molenaar (VARA) die het, en met hem de hele VARA blijkt uit dit vrijdagavond-laat gegeven excuus 'statement', als zijn plicht ziet om pestslachtoffers te ontmaskeren. Tot zover de ontmaskering van het grootkapitaal, om maar eens een zijweg te noemen. Ouders in rouw die niet met een journalist willen praten, die hebben wat te verbergen. Dat ze vlak na het verlies van hun zoon een PR-expert in de hand namen om de media-aandacht in goede banen te leiden is natuurlijk ook verdacht. Bovendien was de tekst van de afscheidsbrief 'te rond' en die zou dus wel eens nep kunnen zijn, en dat niemand in de omgeving (in een kleine gesloten gemeenschap) met een bemoeizuchtige journalist wil praten is natuurlijk ook hoogst bedenkelijk, aldus onderzoeksjournalist Molenaar. Na de tweedelige documentaire, inclusief complete website en verschillende filmpjes, zag de rouwende familie Ribberink zich genoodzaakt te reageren op de ontstane ophef. Dit deden zij door een kopie van de notitie van Ribberink te laten zien, waarmee een einde werd gemaakt aan de suggestieve hetze van de VARA. Maar daar houdt het niet op, de kou is voor de familie nog niet uit de lucht. Daarom gaf Marinus van der Berg namens de familie een persco over de mediarel bij RTV Oost. Update: De familie wil rust, geen persaandacht. Accepteren de excuses van de VARA vooralsnog niet, wegens nooit persoonlijk ontvangen. De familie wil pesten op de agenda, meer niet.

Reaguursels

Inloggen

Could GS's horse get any higher?

de betaalautomaat | 29-01-13 | 00:44

Waar haalt de Vare en Molenaar het gore lef vandaan om hier een documentaire en webartikelen over te maken?

Twijfels over het motief van de jonge jongen die zich van het leven berooft?
Menig moordenaar van een ander biedt voeding voor rechtszaken en talloze Tv-series, maar de echtheidswaarde van iemand zonder iets op z'n kerfstok die louter z'n ouders z'n laatste woorden nalaat, dát dient onderzocht en getoond op de publieke omroep?!?

Walgelijk. Op alle fronten.

Kudtkip | 29-01-13 | 00:27

Dit zegt wat over journalistiek. Journalistiek is zoals ik al zo vaak heb gezegd geen ambacht. Een ambacht is een vak. Iets wat je zelf doet. Waar je voor gewaardeerd wordt. Of voor gestraft wordt. Als je het niet goed doet. Waar je dus verantwoording voor aflegt. Een journalist profiteert van ambachten. Altijd maar commentaar leveren positief of negatief op activiteiten van anderen. Wat een "vak". De Joles van de samenleving. Wanneer komt het inzicht dat journalisten en politici de echte reaguurders zijn: zelfs niets zijn, maar dat wel pretenderen.

DrBowned | 28-01-13 | 21:21

Gallemies | 28-01-13 | 15:02
Helemaal eens met je betoog hoor, maar wil je mij erbuiten laten? Thanx ;-)

Botte Hork | 28-01-13 | 21:07

-weggejorist-

Ouwe Semelaar | 28-01-13 | 21:06

Ik zou graag in een interview de kinderen willen horen die volgens de ouders hun zoon hebben gepest... Deze personen moeten echt wel bekend zijn, zo niet, wie heeft er dan gepest???....

Megalomaantje | 28-01-13 | 20:56

abom | 28-01-13 | 15:47 |,
Dat is waar, hij moet daarover niet verbaasd zijn. Ik wil wel vermelden dat ik waardering heb voor iedereen die, goed onderbouwd, een afwijkend standpunt durft in te nemen. Ik heb nog meer waardering als je, totdat je overtuigende tegen-argumenten hebt gehoord, aan je standpunt vasthoud. --Los van het feit of het je om de publiciteit gaat of niet.
Het is zo makkelijk om met de menigte mee te schreeuwen.

ratelaar | 28-01-13 | 18:33

Duh?

Geenstijl heeft als motto ongefundeerd en nodeloos kwetsend.

Wat is het punt hier dan? O ja het gaat om de Vara. Lap en stier.

D.Turpin | 28-01-13 | 18:27

@Anti-Kamelen-Neuker
Ik heb deel 1 van de radio docu net zitten kijken en voor mij was er geen aanleiding te twijfelen aan de echtheid van de iphone brief. Natuurlijk mag je best onderzoeken hoe dat zit met jongeren die uit de kast komen en de problemen die ze ondervinden, maar moet dat over de rug van deze dode jongen? En buiten dat, wie zijn zij bij de Vara om te melden dat Tim niet erg genoeg gepest zou zijn om zelfmoord te plegen!? Wtf!? En aandacht voor langdurig pesten is nooit verkeerd, omdat dit wel degelijk tot zelfmoord lijdt, ook al zijn 'de cijfertjes' laag. Dit is gewoon schofterig. Met een website en alles! Gaat echt veels te ver! Opsporing verzocht is er niks bij, come on!

Robertski | 28-01-13 | 17:34

@Robertski

wat als pesten inderdaad niet de oorzaak is maar het eraan lag dat hij niet voor zijn geaardheid durfde uit te komen of dat dit niet bespreekbaar was binnen die zwaar gelovige gemeenschap. Zouden we dat dan gewoon moeten negeren en volgende keer maar zeggen dat het aan pesten lag terwijl de daadwerkelijke oorzaak misschien wel met andere dingen te maken had. Heb onlangs wat uitzendingen gezien van het programma "Uit de kast" en daar waren de kerkgangers niet zo blij als iemand voor zijn geaardheid uit kwam. Kan mij voorstellen dat dit een behoorlijke belemmering in je leven is als je in zo`n situatie zit.

Anti-Kamelen-Neuker | 28-01-13 | 17:24

De pest is: journalist is een vrij beroep. Je hebt er geen diploma, opleiding of intelligentie voor nodig. Als je genoeg subsidie kunt vangen om een tiepmiep in te huren of je er feitelijk niet eens voor te kunnen schrijven.

lekkurlinx | 28-01-13 | 17:17

Capt. Iglo | 28-01-13 | 15:47 |
Kun je dan je waarheidsliefde, als het dat tenminste is, niet even opzij zetten door te proberen je voor te stellen in welke emotionele situatie die ouder verkeren?
Wat verlies je daarmee?

WirMachenMusik | 28-01-13 | 17:16

Wat een mafkezen daar bij de Vara! Wel of niet gepest, waarom niet gewoon aannemen dat het zo is!? Langdurig pesten kan nou eenmaal tot zelfmoord leiden. Niks ''de pestkaart'' trekken. Of hij nou wel al of niet depresief was. Sommige mensen trekken langdurig pesten niet zo goed en daar moet dus gewoon aandacht voor zijn. ''Tim lag opgebaard maar ik heb geen brief gezien''. ''De cijfers zeggen dit en dat..'' Nog ff en die ouders worden nog opgepakt .. manmanman.

Robertski | 28-01-13 | 17:14

de vara, niet onverschillig maar ijskoud.

INH.30CL | 28-01-13 | 16:47

Wilden de zwaar gelovige ouders nu wel of niet accepteren dat hun zoon homofiel was?

Megalomaantje | 28-01-13 | 16:45

De vara heeft geen fatsoen. Laten we het daar op houden.

Karel Popper | 28-01-13 | 16:34

Zie nu dat ze graag willen dat pesten op de agenda komt, daar ben ik het natuurlijk volkomen mee eens maar misschien wordt het ook eens tijd dat acceptatie van homo`s en lesbo`s in dat soort gemeenschappen op de agenda komt.

Anti-Kamelen-Neuker | 28-01-13 | 16:31

Iedereen die hier een uitgesproken mening heeft, zou de 2-delige documentaire eens moeten beluisteren.
Misschien moet VanLeeuwen en Geenstijl dat ook eens doen.

Err | 28-01-13 | 16:30

Prijs de dag opdat het zwaard door de journalistiek gaat. Er zijn er teveel van.

horsteknots | 28-01-13 | 16:25

@necrosis | 28-01-13 | 15:47
Ja, echt een lieverdje, paerel voor de samenleving

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eric_Lucassen

Bakito | 28-01-13 | 16:21

@snakeplisskin | 28-01-13 | 15:39

Hoeveel persmuskieten zitten momenteel niet op de veel recentere zelfmoord van de Russische activist ?

Los daarvan vind ik dat breed uirgemeten kwesties juist grondig onderzocht moeten worden.

exkoppijn | 28-01-13 | 16:12

"Journalist Bert Molenaar liet aan nrc.next-redacteur Stijn Bronzwaer weten niet meer te willen reageren op de eis van excuses van de familie Ribberink “om voor de hand liggende redenen”."
En wat zijn die voor de hand liggende redenen dan wel, lafbek? Eerst een grote broek aantrekken, over een nog warm lijk heenpissen, en als er dan massale verontwaardiging losbarst niet reageren om "voor de hand liggende redenen". Wees dan een vent en sta voor je zaak, dit getuigt van een enorm gebrek aan ruggegraat.

spanarchist | 28-01-13 | 16:07

Bij sommige lezers gaan alle alarmbellen rinkelen over de echtheid van de 'brief/notitie/sms' of wat het dan ook moge wezen, maar als ik zie wat mijn kinderen allemaal met zo'n telefoon doen, kan ik goed begrijpen dat de jeugd zoiets als vervanging voor een dagboek, kladblok of notitiepapier ziet. Het 'schrijven' met zo'n apparaat gaat veel kinderen een stuk gemakkelijker af dan het echte schrijven met pen en papier. En zo'n telefoon heeft voor velen de functie van dagboek en fysieke ontmoeting met vrienden overgenomen. Ik kijk er dus niet van op.

FrankVeer | 28-01-13 | 16:03

Nabestaande moeten niet zeuren als je de media opzoekt dan kan je andere geluiden verwachten.
Vara is kut, excuus is te laat maar laat het rusten Tim draait zich nu dagelijks om in zijn urn.

Veel Vaak | 28-01-13 | 16:00

Als pesten de directe oorzaak zou zijn dan pleeg je zelfmoord vlak na een pest incident. Doe je dat niet dan is het een opsomming aan gevoelens die daar aan ten grondslag liggen. Als je geen uitweg meer weet binnen je eigen gedachte dan doe je domme dingen als zelfmoord plegen. Ik zou persoonlijk eerst voor moord gaan als het pesten de oorzaak zou zijn.

Veel Vaak | 28-01-13 | 15:56

Ongelooflijk. GS roept wat (dat doen ze voortdurend, GS ga zo door!) en heel reaguurland bleert hen na (op Strohond | 28-01-13 | 14:48 en grote haas | 28-01-13 | 14:59 na dan).

Molenaar heeft bedenkingen bij de hele gang van zaken. Doet dat met argumenten waar ik vrijwel geen enkele reaguurder een fatsoenlijk tegendeel over hoor beweren. Uiteindelijk gaat het Molenaar hierom; met die hele mediagekte kunnen depressieve gepestenen tot zelfmoord worden aangezet. Want waarom zou je vechten tegen je belagers als je ook als ‘vernederde’ dode mediaheld kan worden neergezet? Stel, alles is door die ouders in scene gezet, dan zijn ze medeverantwoordelijk voor alle volgers. Maar stel, het klopt dat Tim door pesterijen zelfmoord heeft gepleegd, dan nog lijkt zijn zelfmoord een uiteindelijk triest zelfgekozen einde naar aanleiding van een veelvoud van factoren (depressie, eenzaamheid, psychische stoornis). Voor alle roeptoeters hiero; ook dit aspect brengt Molenaar naar voren.

Van Kamsteren | 28-01-13 | 15:52

De familie wilt geen persaandacht, waarom neem je dan een PR-adviseur in dienst, nog voordat er commotie was?

petje pietamientje | 28-01-13 | 15:51

Het is natuurlijk vooral triest voor de nabestaanden, maar toch had ik liever meteen geweten dat het om een klad notitie in smartphone ging en dus niet om een echte afscheidsbrief, zoals gesuggereerd is. Het is nu ook niet meer te bewijzen dat de brief inderdaad van Tim afkomt. Een screenshot als 'bewijs' zegt helemaal niets.

ED-209 | 28-01-13 | 15:51

Ik vind het jounalistieke nivo van Molenaar altijd nog ver uitsteken boven de gemiddelde reportages door medewerkers van GS en Powned.

Overigens, waarom is een bericht op een phone wel een brief en een internetexcuus geen excuus ?

exkoppijn | 28-01-13 | 15:50

Pesten hoort er bij, wie is er nooit gepest en wie heeft nooit gepest. Je kunt er beter mee leren omgaan. De mens heeft nu eenmaal de neiging alles wat zwak is sterker te willen maken of te doen breken.

Veel Vaak | 28-01-13 | 15:49

Door de openheid van het net/social-media, geloven mensen niet zomaar alles. Het gedicteerde "Hij was een beetje dom", de geregisseerde aanval op Die Wilders, de Nederlanders willen graag een EU ...
Persoonlijk kijk ik nergens meer van op.

Kamervraag | 28-01-13 | 15:48

@ratelaar | 28-01-13 | 15:36
Eens. Echter moet Bertje ook niet verbaasd zijn dat de halve wereld nu over hem heen valt omdat hij een tegenstander durft te zijn voor wat publiciteit.

abom | 28-01-13 | 15:47

@Bakito | 28-01-13 | 15:20
Jij gelooft nog steeds dat die PVV'er daadwerkelijk in een brievenbus heeft staan zeiken?
Jij, die vaak afsluit met #feit.....

necrosis | 28-01-13 | 15:47

WirMachenMusik | 28-01-13 | 15:42

Die ouders komen zelf toch met die notitie als bewijs, ik geef alleen aan dat het niks bewijst. Als ze dat niet willen horen of niet gediend zijn van discussie of vragen moeten ze de media niet opzoeken of met twijfelachtige bewijzen komen...

Capt. Iglo | 28-01-13 | 15:47

@Saaihead | 28-01-13 | 14:43
Zonder heldere context de media zoeken is wel een beetje naïef.

Veel Vaak | 28-01-13 | 15:46

@Saaihead | 28-01-13 | 14:43
Zonder heldere context de media zoeken is wel een beetje naïef.

Veel Vaak | 28-01-13 | 15:46

Een staaltje journalistieke necrofilie van die Bert Cremaclown, waar zelfs zo'n Verlinde nog een koud puntje aan kan zuigen. Bah.

Jaap de Paap | 28-01-13 | 15:45

@ratelaar
Ik zou het zelf nooit zo kunnen verwoorden, maar 100% eens.

Novius | 28-01-13 | 15:45

Capt. Iglo | 28-01-13 | 14:51 |
Ik zeg helemaal niet dat ik die ouders wel of niet geloof, ik zeg alleen dat die notitie niets bewijst
---------------------
En welke zin heeft het om dit rouwende ouders die waarschijnlijk ook nog eens verteerd worden door schuldgevoelens, onder de neus te smeren?

WirMachenMusik | 28-01-13 | 15:42

Misschien wordt het tijd de familie met rust te laten: ze zijn duidelijk de draad een beetje kwijt. Misschien moeten ze een gezondverstandadviseur inhuren, die ze uit de hele mediaflauwekul kan wegslepen....

RvJ, VARA en moordaanslag.... deze mensen moeten echt in bescherming worden genomen.

Vooral tegen zichzelf.

Puin Zooi | 28-01-13 | 15:42

Ik neem aan dat de geldkraan naar de Vara nu dicht gaat?
Wat een retard die Bert, doet onderzoek, niemand wil met hem praten, dus is het een "hoax".

abom | 28-01-13 | 15:42

@Capt. Iglo
De brief zou het type bewijs zijn wat in een rechtszaak zou worden geaccepteerd, de politie vroeg om een ss van dit bericht waarvan je dus ik ga er in dezen van uit dat een agent dit bericht op de telefoon gezien heeft voordat ie er naar vroeg.
Maar volgens jou bewijst het niets? Denk na.

Verder laat ik elke trap richting agnosten natuurlijk niet liggen! Provocatie is wel waarom ik post op GS.

Rest In Privacy | 28-01-13 | 15:41

@Harry Poster
Het waarom van zijn zelfmoord is door de ouders zelf als landelijk relevant thema gelanceerd.
Ik betwijfel niet dat deze jongen zich buitengesloten en gepest heeft gevoeld. Ik denk echter niet dat er veel mensen zijn die zich nooit zo hebben gevoeld.
Als vader begin ik te koken bij de gedachte dat iemand mijn kinderen verdriet doet. Helaas weet ik echter vrijwel zeker dat dit wel gaat gebeuren. Ik wordt echter nog veel angstiger van de gedachte dat dit mijn kinderen zodanig mentaal zou kunnen slopen zonder dat ik er ooit iets van zou merken. Dat is iets waar ik mij totaal niets bij voorstellen, vandaar dat ik zeer geintrigeerd ben door dit verhaal.

Novius | 28-01-13 | 15:41

ik zal het nog maar even uitleggen, hoe we met zijn allen moeten denken geheel conform links bovenmodaal verdienende medemenschen: Wat er ook met jezelf of naasten gebeurt, bek dicht en niet janken en zeker niet publiekelijk vingers op zere plekken leggen! Er is namelijk he-le-maal niets mis met het gedrag van (veel!) mensen in dit land.

sparkie67 | 28-01-13 | 15:40

@ratelaar | 28-01-13 | 15:36
* Staande ovatie *

Bakito | 28-01-13 | 15:39

Als je als journalist gaat zitten wroeten in een zelfmoord zaak die nota bene net gebeurd is.
Dan ben je m.i. niet goed bij je paasei.
Meneer Molenaar moet gaan solliciteren bij de rioolbladen, dat is ongeveer zijn niveau.

snakeplisskin | 28-01-13 | 15:39

De familie ribbeling heeft de advertentie geplaatst om een discussie over pesten op te starten.http://www.tubantia.nl/regio/dinkelland/familie-ribberink-kreeg-massale-steun-1.3631600
.
In een discussie heb je voor en tegenstanders. Je kunt dus ook verwachten dat er mensen zijn die het vermeende pesten in twijfel trekken.
.
Een zelfmoord is altijd tragisch. Dat men zoekt naar een heldere verklaring waarom iemand tot zo'n daad is gekomen is ook logisch. Dat het slachtoffer werd gepest kan een bevredigende verklaring zijn voor denabestaanden. Daarmee is in principe de kous af.
.
Wil men echter nog een stap verder gaan en een discussie op starten met welk doel dan ook dan is het legitiem en gerechtvaardigd dat er wordt onderzocht of pesten daadwerkelijk de oorzaak is geweest. Want als extreem veel wordt gepest en dit leid tot zelfdodingen dan moet daar iets aan gedaan worden.
.
Blijkt echter dat niet pesten maar iets anders zeg; depressie, angst om voor homo sexualiteit uit te komen, weinig weerbaarheid door een te beschermde opvoeding of iets dergelijks, dan is dat het probleem. Dan kun je dus beter je focus daarop leggen als op een symptoom bijvoorbeeld pesten.
.
Het is in mijn beleving niet raar om te ervaren dat iedereen tegen je is, je pest, als je slecht in je vel zit.
De waarheid bevrijd ons. Maar helaas kan die soms heel hard zijn.
.
Denk daar maar eens over na en mocht dat een ongemakkelijke waarheid zijn... Kom dan maar op met die min kudo's.
Gr. Ratelaar

ratelaar | 28-01-13 | 15:36

Een afscheidsbrief via een notitie op een iphone? Kweenie, maar er gaat wel een beetje een stierenpoepdetector bij mij loeien.
Anyway. Zeker weten doe ik het niet. Maar een journalist mag best wat vragen stellen.

Zeddegeizot | 28-01-13 | 15:35

Een ieder zou de familie met rust moeten laten. Geenstijl voorop !

De Literator | 28-01-13 | 15:29

@Novius | 28-01-13 | 15:19
1) Niemand lijkt iets gemerkt te hebben. Hoeft ook niet want zo achterbaks is pesten ook. Of denk jij serieus dat de pesters zichzelf allang hadden gemeld?
2) Het past een journalist altijd om vragen te stellen, maar niet nu zo vlak na zijn dood. Weet niet waar deze azijnzeiker z'n fatsoen heeft zitten, maar echt op een rijtje heeft hij ze niet.
3) De jongen heeft hoe zichzelf hoe dan ook gepest gevoeld en kon hier niet mee omgaan. Denk niet dat de ouders op een mening van wie dan ook zitten te wachten over het hoe en waarom van zijn zelfmoord. Of vind jij dat wel heel relevant? Half NL jankt over de privacy van kopschoppers, maar het leven doorspitten van een zelfmoordpleger moet allemaal maar kunnen?

harry poster | 28-01-13 | 15:25

er zijn niet zoveel mensen die tim een levenlang kende ...

ganzo | 28-01-13 | 15:23

had de vara er die 2 clowns op afgestuurd?
jelte en die vetzak?

Einde van de Domheid | 28-01-13 | 15:22

@necrosis | 28-01-13 | 15:19
Zoals door de brievenbus pissen. Ik snap je punt.

Bakito | 28-01-13 | 15:20

Vind het wel erg gemakkelijk van GS dat ze dit aangrijpen om weer eens lekker hard op de VARA in te hakken.
Hoewel ik de situatie ook niet ken, lijkt er niemand ooit iets gemerkt te hebben van het gepest. De aanleiding die iemand tot zelfmoord drijft, hoeft niet altijd de echte oorzaak te zijn.
Hoewel niemand er tegen zal zijn dat pestgedrag hoog op de maatschappelijke agenda staat, past het een journalist om de vraag te stellen of deze zelfmoord daadwerkelijk iets met pesten te maken heeft. De vraag of een afscheidsbrief authentiek is, is daarbij niet echt relevant.

Novius | 28-01-13 | 15:19

@Bakito | 28-01-13 | 15:14
Geestelijk mishandeling kan net zo erg zijn als lichamelijke mishandeling.
Je kunt mensen namelijk ook op hun ziel trappen, en sommigen weten daar moeilijk mee om te gaan.

necrosis | 28-01-13 | 15:19

On-ge-lo-fe-lijk. Die jongen voelde zich gepest en buitengesloten, daar gaat het godverdomme om. Dat je dan zo'n ontzettende azijnkut moet zijn om de familie nog een een enorme schop achteraf te geven zegt alles over je karakter. Maar goed, ik zal wel weer ongenuanceerd en ongeïnformeerd zijn.

DeChinees | 28-01-13 | 15:16

Een persconferentie? Zou Bert Molenaar toch iets op het spoor zijn dan?

Rochel | 28-01-13 | 15:15

@ grote haas | 28-01-13 | 14:59 | enwatdannog? Zijn er echt geen meer verschillige zaken te besnuffelen door de grote diepgangshoernalisten van de VARA? Zoiets als eerwraak, kopschoppers, gifboten, of iets dergelijks? Nee we gaan de ouders van een lauw warm lijk eens even flink de maat nemen..

mental K | 28-01-13 | 15:14

@necrosis | 28-01-13 | 15:13
Is Tim doodgetrapt dan?

Bakito | 28-01-13 | 15:14

Bert Molenaar is een misselijke aandachttrekker met methodes die in de riool journalistiek niet misstaan. Excuus aanbieden en toegeven dat hij zwaar in de fout is gegaan is voor hem een brug te ver.De VARA zou hem minstens mogen schorsen voor deze zware miskleun. Maar daar voelen dames en heren zich te goed voor.

nadenkeniseenkunst | 28-01-13 | 15:13

@Bakito | 28-01-13 | 15:09
Wat is niet ontopic aan mijn plemp?
Ik geef je mijn ongezouten mening over zinloos geweld.

necrosis | 28-01-13 | 15:13

Sano | 28-01-13 | 14:58

Ben je nou zo dom of doe je alsof? Die notitie wordt als bewijs aangevoerd en ik wijs er alleen op dat die niks bewijst dat zegt niks over mijn mening dat zegt alleen in het algemeen dat de aangevoerde bewijzen, niks bewijzen... Als iemand op of in de buurt van een plaats delict was ten tijde van het delict bewijst dat niet dat hij ook de dader is, wat niet wil zeggen dat hij het niet kan zijn of dat ik ook in zijn onschuld geloof. Zegt alleen dat er meer nodig is om het te bewijzen... Daarbij is het enigszins vreemd dat iemand die afscheid van, in dit geval, zijn ouders wil nemen dit doet door een notitie op zijn eigen telefoon achter te laten. Bij een onverwacht overlijden of zelfmoord is de notities van iemand in zijn telefoon niet het eerste waar je kijkt voor antwoorden. Logischer is dan een briefje achterlaten in het zicht of desnoods echt een smsje sturen aan degene die je met die boodschap wil bereiken...

Capt. Iglo | 28-01-13 | 15:13

Je weet het natuurlijk nooit zeker maar zijn sexuele geaardheid en de gelovige gemeenschap waar hij uit komt zal vast ook heel moeilijk voor hem geweest zijn. Dit was eigenlijk ook wat destijds direct in mij opkwam. Let op, het is niet de bedoeling van mij om iemand te kwetsen maar dit is slechts een gedachte die in mij opkwam.

Anti-Kamelen-Neuker | 28-01-13 | 15:12

Strohond | 28-01-13 | 14:48

Wat ben jij een ongelofelijke paardenklabanus. Jij komt, net zoals Molenaar, met een verhaal zonder feiten. Het zo formuleren zoals jij doet getuigd van weinig respect en dat jij het pesten uitgevonden hebt.

Kertsbal | 28-01-13 | 15:11

@Alexander de Kleine | 28-01-13 | 15:02
Ik ben gelukkig geen lid of medewerker van de VARA, of aan de VARA gelieerde activiteiten zoals JOOP.
Anders zou ik me hier niet meer durven vertonen.

necrosis | 28-01-13 | 15:10

Je bent alle media aandacht zat en geeft een persconferentie. Volgens mij mis ik hier iets.

niksdoenerT | 28-01-13 | 15:09

@necrosis | 28-01-13 | 15:06
Ik snap dat ook in jou een monster schuilt, maar ff ontopic blijven a.u.b.

Bakito | 28-01-13 | 15:09

Iemand die pesten ervaart ook al doet niemand dat. Kan dat? Volgens mij wel. Mogelijk voelde Tim zich buitengesloten en bespot en plakte daar de term "pesten" op. En waar gepest wordt zijn pesters (daders).
Als maatschappij willen we graag de schuld van iets bij anderen leggen. Ook de ouders van Tim. Die kunnen zich niet voorstellen dat hun zoon wordt gepest, zoals alle ouders.
De discussie over pesten is prima. Dat wilde de ouders ook. Maar voor mij is het heel aannemelijk dat hij inderdaad niet "echt" is gepest maar vooral aan zijn lot overgelaten. Jammer genoeg is Tim de enige die hier uitsluitsel over zou kunnen geven. Zou kunnen.
En aan alle wraakzuchtige reaguurders: Ga eens wat doen!

denans | 28-01-13 | 15:07

Iedereen kent ze wel, die tegels met een lieveheersbeestje erop.
Wat zou ik graag ongenuanceerd twee van die tegels pakken en de kloten van zo'n 'koppenschopper' ertussen pletten......

necrosis | 28-01-13 | 15:06

Onverschillige schoften.

Desmoulins | 28-01-13 | 15:04

De VARA heeft, opnieuw, een goede reden zich kapot te schamen. Walgelijk dit alles!

Alexander de Kleine | 28-01-13 | 15:02

Ze hebben dit kunnen voorzien ook.
a). Het is altijd riskant om te gaan graven in zoiets gevoeligs. Als je wat fout doet is het ook meteen compleet fout.
b). Wat ben je voor een botte hork 'to begin with' als je gaat roeren in een tragische situatie waarbij een jongeman zelfmoord pleegde.
c). Slaand op b: Laat die ouders met rust klojo! Dit is zoiets als snorretjes tekenen op de begrafenisfoto van opa. Doe je niet.
d). En zelfs ALS het nep was... wat dan nog. Er zijn genoeg (teveel eigenlijk, helaas) kinderen doodgepest. Zelfs als dit geval nep is verandert dat niks aan het actueel-zijn ven het onderwerp. Het is niet zo dat als ''de zaak Tim'' nep was, er dus ook geen pestprobleem is.
Ze hadden op hun vingers kunnen natellen dat dit op alle manieren fout is.

Gallemies | 28-01-13 | 15:02

spanarchist | 28-01-13 | 14:51
Bestialiteit is verboden.

Strohond | 28-01-13 | 15:01

U wilt niet weten hoe vaak er nepredenen worden genoemd door nabestaanden van een zelfmoordenaar. In 99% van de zelfdodingen blijft het motief voor de zelfdoding een raadsel. Maar nabestaanden (en soms is dat begrijpelijk) kunnen heel makkelijk zelf een reden aandragen voor hun eigen gemoedsrust. Met kwade wil zouden de ouders van zo'n jongen (die misschien wel thuis geen leven had...) zo'n pestbriefje kunnen verzinnen.

grote haas | 28-01-13 | 14:59

@Capt. Iglo
"Ik zeg helemaal niet dat ik die ouders wel of niet geloof, ik zeg alleen dat die notitie niets bewijst... "
Deze zin slaat logischerwijs helemaal nergens op,.
Of de brief bewijst niets en dus je gelooft de ouders niet, of de brief bewijst alles en dus je gelooft de ouders wel...
Ben je agnost ofzo?

Rest In Privacy | 28-01-13 | 14:58

Even voor de goede orde... De ouders hebben de publiciteit gezocht, vanaf dag één. Zelfs een mediameisje ingehuurd. Persco's, de hele bups.

Ze hebben zelf, ononderbouwd, de link gelegd tussen één of ander nagelaten tekstje uit z'n mobieltje dat het joch doodgepest zou zijn.

Dan kun je toch zelfs als de meest simpele ziel uitrekenen dat een journalist dat een keer gaat natrekken? En misschien, op vergelijkbaar dubieuze gronden tot een heel andere conclusie komt?

Storm in een treurig glaasje water. Sop, kool, waard.

Puin Zooi | 28-01-13 | 14:58

*mompelt iets over valse sentimenten*

Canis Spurcus | 28-01-13 | 14:56

Dat Molenaar en al die andere aasgieren en lijkenpikkers van de VARA maar heeeel diep in de stront mogen zakken.

copywriter | 28-01-13 | 14:55

De VARA *blegh* iedere avond om 19:30 u. zit "braaf" Nederland weer voor de buis gekluisterd... wat voor normen en waarden hanteren we vandaag de dag? Ben volledig de kluts kwijt. Waarom kunnen ze die familie niet gewoon met rust laten? En het verschrikkelijke verlies van hun zoon in alle rust verwerken? Ik hoop zo dat er wraak komt van de paparazzi met het overlijden van Kwalbert,Mathijs en die freak van de telegraaf...

First Contact | 28-01-13 | 14:53

@roze_bril | 28-01-13 | 14:49
Klopt, had ze maar niet zoveel moeten roken. Eigen schuld.

Bakito | 28-01-13 | 14:53

Ach wat is het leven toch makkelijk, als je het fatsoen aan je zij hebt. Bah, VARA. Bah.

Nietvoordekat | 28-01-13 | 14:52

Sano | 28-01-13 | 14:47

Gaat niet om of ze wat te winnen of te verliezen hebben, wij weten de achtergronden van zijn dood helemaal niet... Ik zeg helemaal niet dat ik die ouders wel of niet geloof, ik zeg alleen dat die notitie niets bewijst... Begrijpend lezen is ook uitgestorven merk ik...

Capt. Iglo | 28-01-13 | 14:51

roze_bril | 28-01-13 | 14:49
Iets van "er is weer een raam op de Wallen vrij".

spanarchist | 28-01-13 | 14:51

Dit moeten we niet willen, met z`n allen.
Shame on Molenaar, OOK VARA....

suffie63 | 28-01-13 | 14:50

Wtf? Nu is de familie het ineens schuld omdat ze geen reactie zouden hebben gegeven op schriftelijke verzoeken om mee te werken?
.
Wellicht dat die lui in een rouwproces zaten? Wat een enorme arrogantie.

ViagraFalls | 28-01-13 | 14:50

-weggejorist-

chatboy16 | 28-01-13 | 14:49

@Bakito | 28-01-13 | 14:39

Jij zou zelfs van de deaud van je eigen moeder een uniek troltegeltje maken.

roze_bril | 28-01-13 | 14:49

@ Bakito | 28-01-13 | 14:39
Het enige dat de familie gedaan heeft is het plaatsen van een rouwadvertentie (niet ongewoon bij een overlijdensgeval).

Het zijn de media geweest die daarmee aan de haal gegaan zijn.

ZonderNaam | 28-01-13 | 14:48

De ouders wilden met de overlijdensadvertentie op een smakeloze manier hun eigen falen maskeren en dit schaamteloze gedrag is door Bert Molenaar prachtig aangetoond. Over je eigen dooie kind een punt willen scoren, dan ben je redelijk ziek in je hoofd.

Strohond | 28-01-13 | 14:48

@Saaihead | 28-01-13 | 14:43
Onzin, zonder inspanning van Bert was de discussie allang wegeëbt, terwijl er nu nog steeds reuring is. Grote kans dat Bert ook in het complot zit.

Bakito | 28-01-13 | 14:48

@Capt. Iglo
Stel jezelf de simpele vraag, wat heeft de familie met deze actie gewonnen? Helemaal niets, integendeel wisten ze dat ze veel pers aandacht zouden krijgen na het publiceren van de brief vandaar de ingehuurde PR dame om dat af te handelen.
Ze wilden het verhaal vertellen, daarom hebben ze de brief gepubliceerd. Daarom kan je ervanuit gaan dat het allemaal echt is.
En mn moeder noemt een whatsapp en email ook een SMS...

Logisch nadenken dreigt een verloren kunst te worden.

Rest In Privacy | 28-01-13 | 14:47

Bert Molenaar je hebt het geprobeerd, maar je bent geen echte journalist.
Je mag plaatsnemen op de strafbank naast Ebru Umar.

Pastor Sippenhaft | 28-01-13 | 14:46

En zo wordt Tim ook nog even postuum getreiterd door de VARA.

Dampert | 28-01-13 | 14:44

Fail van de VARA. Goed besteed belasting geld, denk ik. NOT. Waarom moet dit eigenlijk van belastinggeld?

GoedenMorgenDezeMorg | 28-01-13 | 14:44

Misschien dat dit item beter door A. Nanninga geschreven kunnen worden, die eerder op Geenstijl schreef dat pestslachtoffers moeten ophouden met huiliehuilie doen en zich moeten leren verweren.

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/01/...

Uriël Fack | 28-01-13 | 14:44

Dit is dus dezelfde omroep waar de nietszeggende broer van Wilders ruim aandacht krijgt omdat hij een andere politieke mening toegedaan is dan zijn broer, maar waar elke opmerking over de witte scholen waar de kinderen van Bos en Halsema naar toe gaan keihard gecensureerd wordt, omdat dat een "privé-aangelegenheid" is.

spanarchist | 28-01-13 | 14:43

Vara, voor al uw valse, frauduleuze en venijnige reportages.

*glaasje exota inschenkt

rara | 28-01-13 | 14:43

Bakito | 28-01-13 | 14:39 | + 0
Misschien. Ze deden dit echter niet met de reden om er zelf beter van te worden, maar om een maatschappelijke discussie te starten. Een beetje respect en terughoudendheid zou Bert Molenaar sieren, maar helaas...

Saaihead | 28-01-13 | 14:43

Wat een ongelooflijke toegift van die mensen om een persconferentie in te lassen! Zou zelf de rest van mijn leven met me middle FINGER fier overeind zwengelen onder de neus van welke pers dan ook

Einddbaas | 28-01-13 | 14:43

Wat een ongelooflijke toegift van die mensen om een persconferentie in te lassen! Zou zelf de rest van mijn leven met me middle FINGER fier overeind zwengelen onder de neus van welke pers dan ook

Einddbaas | 28-01-13 | 14:43

Knap om de Fyra in dit verhaal te verwerken. Echt.

Canis Spurcus | 28-01-13 | 14:42

Hoe enorm triest dat die mensen gedwongen worden een persco te geven. Bert Molenaar (PvdA), je bent een vieze vule roddelnicht en een lul van het ergste soort.

ViagraFalls | 28-01-13 | 14:42

Vanavond niet bij DWDD... schat ik zo in.

mental K | 28-01-13 | 14:42

Huh, Geenstijl wijdt een topic aan Tim Ribberink zonder verongelijkt in de slachtofferrol te kruipen?
Zijn jullie nu al weer over de storm van (uiteraard onterechte) kritiek heen, die werd aangestoken door de ministerpresident?

niet voor de hond | 28-01-13 | 14:41

Te triest voor woorden wat de VARA heeft veroorzaakt. Men wilde over de rug van deze jongen scoren.

Bert Molenaar heeft niets eens het recht zich journalist te mogen noemen.

Suriboy | 28-01-13 | 14:41

Niet om het 1 of ander maar die notitie bewijst helemaal niks... Iedereen kan een notitie in een telefoon zetten, wie zegt dat dat die Tim zijn telefoon is en als dat zo is dat hij dat geschreven heeft? In de eerste berichten na zijn overlijden werd er over een sms gesproken, dit is geen sms of zie het verkeerd? Verder, laat die mensen gewoon met rust! Ze zijn om welke reden dan ook hun zoon verloren en zitten echt niet op dit gezeik te wachten, niet van mensen die ze verdedigen en ook niet van mensen die ze wantrouwen! Laat ze gewoon hun verdriet verwerken!

Capt. Iglo | 28-01-13 | 14:41

Respect dat ze een persconferentie geven.
Ik had de VARA teruggepest en de complete inboedel van het VARA gebouw met een honkbalknuppel bewerkt.

BedrijfsTijgerT | 28-01-13 | 14:40

VARA = USSR + PVDA...

eerstneukendanpraten | 28-01-13 | 14:40

Assumption is the mother of all fuck-ups, en het failliet van het 'verschillig zijn'.

mental K | 28-01-13 | 14:39

De ouders hebben aanvankelijk zelf de publiciteit gezocht. Niet zeuren dus.

Bakito | 28-01-13 | 14:39

Bert Molenaar reageert: 'Ik ga er nu vanuit dat het bericht van Tim echt was'. Verder is de discussie over de brief 'een zijlijn'

*bek vol tanden*

urnolo | 28-01-13 | 14:39

Ik kijk nu. Erg triest dat dit nodig is. Dat de VARA maar snel naar de kloten mag gaan! Wat een honden daar bij dat omroepje!

Glas Koning | 28-01-13 | 14:38

Als Tim Ribberink Mohammed Bouzza had geheten, had Bert Molenaar deze documentaire dan ook gemaakt?

spanarchist | 28-01-13 | 14:37

Het is en blijft een schoftenstreek van de oh zo verschillige Vara

ZonderNaam | 28-01-13 | 14:37

met een verschilligheid waar albert verlinde een harde piel van krijgt

hetluis | 28-01-13 | 14:37

Excuses en nu gemeend en verschillig!

roze_bril | 28-01-13 | 14:36

Dat je blijkbaar door de moreel verhevenen zo gek gemaakt wordt dat je aan een bewijsplicht gaat voldoen waar je niet aan hoeft te voldoen.

Ik heb gisternacht gedroomd dat Bert Molenaar een Al Qaida terrorist is. Ik heb wederhoor toegepast maar ze nemen niet op daar in Trangodango.

Kaas de Vies | 28-01-13 | 14:34

Wanneer zit hoernalist Molenaar bij Collegetour?

Pastor Sippenhaft | 28-01-13 | 14:34

Het is toch te triest voor woorden dat je je als nabestaande(n) verplicht voelt om een persconferentie over je privéleven te geven, enkel omdat één mongool het in zijn hoofd haalt om, op basis van aannemes, je publiekelijk af te branden.

Alsof dat niet erg genoeg is; waar blijfven de publieke excuses van de VARA?

Absoluut niet waar | 28-01-13 | 14:33

Bert, krijg de tyfus aan zijn schrijfhand en hou je voortaan mak!

[G]eenstijl | 28-01-13 | 14:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken