Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU wil drinkwater in heel Europa privatiseren

nirvanawater.png Bitte schnell uw Deutsch een beetje aufpoetsen, de Duitsers haben een pareltje gemaakt in het reportage gebeuren. Onderwerp: de Europa-brede privatisering van water. Alles wat er mis is aan de EU komt in tien minuten voorbij. Citaat: 'Es ist ein Sieg großer multinationaler Konzerne, die für diese Privatisierung jahrelang gekämpft haben. Die Folgen für uns Verbraucher könnten erheblich sein'. Vrij vertaald: u wordt te pakken genomen door de EU, in opdracht van het grootbedrijf. Privatisering zou ervoor moeten zorgen dat de overheden minder geld kwijt zijn aan de watervoorziening. De beloften aan de eindgebruiker zijn altijd hetzelfde: meer kwaliteit, minder duur. De realiteit blijkt omgekeerd: stijgende prijzen, minder kwaliteit. Dat is goed geld verdienen voor de grote waterbedrijven, de overheden zijn er minder aan kwijt en -trommelgeroffel- de burger mag de hogere rekening voor viezer water betalen. In het hele gebeuren laat de Europese Commissie zich informeren en adviseren door, u raadt het niet, mannetjes van grote waterbedrijven en aanverwante industrie. Op dit moment wil 82% van de Duitsers helegaar niet dat de watervoorziening wordt geprivatiseerd, maar zoals te doen gebruikelijk zal dat de EU-baasjes aan de reet roesten. Het privatiseren van waterbedrijven is reeds begonnen in Griekenland en Portugal, onder toeziend oog van de Trojka. De waterprijzen in Portugal zijn in een paar jaar tijd met 400% gestegen. Want zo kom je uit de crisis volgens deze EU: de burger nog even wat extra uitknijpen ten bate van multinationals. Zijn we alleen nog in het ongewisse waarom er dan zo nodig een spaardouchekop moet komen, maar we gokken dat de naïeve Groenen zich daar mee zoet laten houden. Gelukkig houdt handige Harry zich in Nederland bezig met dit onderwerp, anders hadden we helemaal al onze hoop verloren. Zucht. UPDATE: Nog meer Duitse EU-journalistiek: een uitgebreide analyse van de EU als verlamd continent, op Der Spiegel punkt de (in het Engels).

Reaguursels

Inloggen

En de VVD en D66 zullen niet rusten totdat elke Europeaan slaaf is van het handjevol multinationals die boven de wet en boven de politiek staan.

canis lupus | 30-12-12 | 19:21

Europa = Multinational. Wie dat nou nog niet doorheeft, heeft de afgelopen 30 jaar onder een steen geslapen.

canis lupus | 30-12-12 | 19:19

Helaas kent ons land niet dergelijke kwalitatief hoogwaardige - en echt kritische - reportages, omdat we onze rug nog steeds naar Duitsland gekeerd hebben en door ons beperkte, op het Anglo-Amerikaanse westen gerichte gezichtsveld, afdankertjes van de BBC/CNN zien als "kwaliteitsjournalistiek."

Sendis | 30-12-12 | 18:20

In grote delen van Europa krijg je gechloreerde meuk uit de kraan en drink je water uit de supermarkt. Er zit iets logisch in, dat je je was niet doet met water van bronwaterkwaliteit, maar ik zie die eerste optie niet zitten. Heel Spanje en Portugal zijn bedekt met een laag plastic waterflessen. Gaan we dat hier ook niet krijgen? Is het niet goedkoper om het water schoon via leidingen te verkopen, dan het in flessen met vrachtwagens te transporteren?
Ik woon in Utrecht en daar komt Sourcy en Bar-le-Duc uit de kraan, voor 0,2 cent per liter.

Uriël Fack | 30-12-12 | 15:55

Ik maak me meer zorgen over wie er dan straks allemaal toegang krijgt in de installaties.
Een beetje terroristische organisatie heeft ons dan zo vergiftigd.

wHiTeHaT | 30-12-12 | 11:01

Dat word dus terug naar de primus met chloortabletten, wassen in de regenton en als de sodemieter de auto inzepen als het begint te plenzen.

Imho | 30-12-12 | 10:27

@martinned | 01:04
U begrijpt wellicht dat ik geen vriend ben van een vrije markt op het gebied van nutsvoorzieningen. Zeker niet wanneer het gaat om voorzieningen waarin 'wij' als belastingbetaler, al vele tientallen jaren hebben geïnvesteerd. U zegt het zelf: 'het bedrijf vraagt de prijs waarmee het zoveel mogelijk winst kan maken'. De privatiseringen van de afgelopen jaren, waaronder bijvoorbeeld die van de electriciteitsvoorziening op de Zuidhollandse eilanden, hebben geleid tot winstgroei bij de energietransporteur en tot desinvesteringen in het net. Het argument daarbij was (en is) dat het niet lonend is om in een dunbevolkt gebied het net up-to-date te houden. Minder vaste kosten dus. En meer winst. Dus links- of rechtsom: de consument betaalt (indirect) de bonussen.

Datzelfde zal gebeuren bij het privatiseren van de watervoorziening.

hatari | 30-12-12 | 02:24

hatari | 30-12-12 | 00:55 | + 0

Klopt. Ik zat me al af te vragen of Rauslander gelijk had, maar het kon me niet genoeg schelen om het op te zoeken. Hier is de resolutie van de Algemene Vergadering, die trouwens generlei juridische waarde heeft: www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symb...

martinned | 30-12-12 | 01:06

hatari | 30-12-12 | 00:46 | + 0

Kort gezegd: Nee. De prijs die door de consument wordt betaald voor het product of de dienst van bedrijf X wordt bepaald door de markt en door de (marginale/variabele) kosten van bedrijf X. De enige manier waarop de totale kosten van het bedrijf een rol spelen is als het bedrijf dreigt failliet te gaan. (En dan maken we ons over bonussen geen zorgen, lijkt me.) De rest van de tijd vraagt het bedrijf de prijs waarmee ze zo veel mogelijk winst maken. De vraag is vervolgens wat er met die winst gebeurt. Een deel gaat naar de vaste kosten, incl. overhead, en incl. de bonussen van het bestuur. De rest wordt gereserveerd of aan de aandeelhouders uitgekeerd. Maw, alles wat aan bonussen wordt betaald gaat linksom of rechtsom ten koste van de aandeelhouders, niet ten koste van de consument. De consument wordt toch al zo veel uitgezogen als waar het bedrijf mee wegkomt. Dat heeft niks met die bonussen te maken.

martinned | 30-12-12 | 01:04

dhr. Rauslander |23:51
Het tegendeel van uw stelling is waar. De VN hebben in 2010 besloten dat de toegang tot drinkwater een universeel mensenrecht is. Ze hebben er alleen niet bij gezegd hoe duur het toegangskaartje tot dat recht mocht zijn.

hatari | 30-12-12 | 00:55

@martinned | 21:34
Over nut en noodzaak van bonussen zou ik graag eens een uurtje met u van gedachten wisselen. Maar het blijft een gegeven dat elke bonus die wordt uitbetaald uiteindelijk wordt opgebracht door de gebruikers van de dienst of het bedrijf waarvan de ontvanger van de bonus aan het hoofd staat. In het geval van ING zijn het dus niet de aandeelhouders die betalen. Het zijn -kort door de bocht- de vele miljoenen rekeninghouders die ervoor opdraaien. En veel van die rekeninghouders zitten ook nog eens, na de gedwongen fusie met de Postbank, tegen hun zin bij deze bank.

In het geval van een vrije markt zouden die rekeninghouders uit protest naar een andere bank moeten kunnen stappen. Maar juist dat wordt door diezelfde banken krampachtig tegengehouden door uitermate moeilijk te doen over de nummerportabiliteit.

hatari | 30-12-12 | 00:46

dhr. Rauslander | 29-12-12 | 23:51 | + 0

Dat lijkt me ook juist. Want wat betekent dat: "Water is een recht"? Hoeveel water dan?

martinned | 30-12-12 | 00:02

Een aantal jaren geleden is er door de VN besloten, dus ook door onze oranje Willem, dat water geen recht meer is. Men heeft dus niet vanzelfsprekend recht op water. Op dat moment is water een handelsmiddel geworden.

dhr. Rauslander | 29-12-12 | 23:51

drinkwater is gewoon de eerste levensbehoefte, en dat mag nooit geprivatiseerd worden!
von sokkenstopfen | 29-12-12 | 22:47 | + 1

Ja, daar volgt deel 2 absoluut niet uit deel 1. Brood is ook een eerste levensbehoefte, maar dat betekent nog niet dat het niet geprivatiseerd mag worden.

martinned | 29-12-12 | 23:15

Van Duyvenbode | 29-12-12 | 22:17 | + 1

WTF? Ben je bang dat het water opraakt of zo?

martinned | 29-12-12 | 23:14

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 22:07 | + 0

Nee, nou sla je een vraag over. Jij vindt het boeiend of iets een "cruciale basissector" is. Als je dat vindt, dan komt de vraag of iets een cruciale basissector is voor de vraag hoe je het aanbod betrouwbaar en goedkoop kunt garanderen.

martinned | 29-12-12 | 23:13

drinkwater is gewoon de eerste levensbehoefte, en dat mag nooit geprivatiseerd worden!

von sokkenstopfen | 29-12-12 | 22:47

De vrije markt gaat het om winst. In het geval van natuurlijke hulpbronnen gaat het de vrije markt om het zo snel mogelijk maken van zo veel mogelijk winst. Zo worden de hulpbronnen er in hoog tempo doorheen gejaagd, ten koste van de komende generaties.
Dit heeft in de olie- en gaswinning reeds tot een werelwijde ramp geleid, waar de piek van de productie nu bereikt is, de grote oliebedrijven er de brui aan geven. Het geld is verdiend, de kruimels zijn niet interessant meer. Om deze procedure nou ook op watervoorziening toe te passen getuigt van een roekeloosheid die haar gelijke in de geschiedenis nog niet heeft gezien.

Rest In Privacy | 29-12-12 | 22:17

Als de vrije markt je centrale raison d'etre is begrijp ik wel dat je er als liberaal niet aan wil. Valt dat namelijk weg dan valt je hele liberale kaartenhuis in elkaar.

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 22:09

martinned | 29-12-12 | 21:14
Foute vergelijking. Onder broodbakkers kan er prima concurrentie zijn. Het net van winkels is immers fijnmazig en in een beetje stad zijn er tientallen zelfstandige bakkers te vinden. De kans dat die prijsafspraken maken of concurrenten de markt uitdrukken is vrij klein (hoewel vergelijkbare huizenmakelaars dat middels hun branchevereniging overigens wél doen). Anders is het bij de aanleverende meelbedrijven waar er veel minder van zijn. Die gingen dus wel gewoon prijsafspraken maken (bron : nos.nl/artikel/207067-meelsector-beboe...). Het werkt dus gewoon niet. Die zelfcorrigerende markt is een mislukt dogma waar liberalen (en dat hoort zo bij een dogma) maar niet van af willen.

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 22:07

Verder zijn er twee redenen voor onze financiële problemen: (1) al onze productie is vanuit winstbejag door managers naar China gestuurd en (2) alle winst wordt door bonusgraaiers opgeslurpt.

Rest In Privacy | 29-12-12 | 21:40

Patatter | 29-12-12 | 21:33 | + 0

De bonussen van NS worden betaald door ONS. De bonussen van ING worden betaald door de aandeelhouders van ING. Big difference.

martinned | 29-12-12 | 21:34

In de private sector kunnen de graaiers volledig hun gang gaan. Salarissen van miljoenen. In de overheid gaat het niet goed maar worden ze veel eerder op de vingers getikt zodat ze hooguit tot 3 keer de Balkenende-norm komen. In beide gevallen worden ze betaald door ONS.

Rest In Privacy | 29-12-12 | 21:33

Patatter | 29-12-12 | 21:15 | + 0

Ja, want bij de overheid betalen ze nooit belachelijke bonussen. (O, en wie betalen die bonussen? In de publieke sector worden bonussen betaald door de belastingbetaler, maar in de private sector?)

martinned | 29-12-12 | 21:22

JAAA, schnell privatisieren sodat die Bonusgraaiers an die Top koenen kommen und viel, viel und noch mehr Bonus können graaien. Lassen wir die dumme Holländer ook mal viel, viel geld zahlen für das wasser. Und die EU.
.
Und lassen wir die Hollander unser Scheisswasser trinken!
.
Es lebe die EU. HEIL!

Rest In Privacy | 29-12-12 | 21:15

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 21:07 | + 0

Vind je brood ook een cruciale basissector? Zo nee, waarom niet?

martinned | 29-12-12 | 21:14

Het bestaan van mededingingsautoriteiten toont feilloos aan waarom de "zelfregulerende markten" een neo-liberale mythe zijn. HET WERKT NIET ! IS dat nu nog niet duidelijk ? Bedrijven hebben geen primaire interesse in het leveren van een topprodukt voor een goede prijs. Bedrijven zoeken winstmaximalisatie en niks anders. En daar hoort geen concurrentiestrijd op leven en dood bij. Precies daarom kom je keer op keer kartels en prijsafspraken tegen. Overal en in iedere sektor die zichzelf zo reguleren volgens de liberale dogma's. Kapitalisme is goed en prachtig, mits geleid en mits de overheid de cruciale basissektoren in handen houdt.

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 21:07

@VanLeeuwen

Als we aan private ondernemingen betalen, dan betalen we de werkelijke kosten. Als we aan de overheid betalen, dan roven die de pensioenpotten en tegoeden. Het is echt lood om oud ijzer...

synchronicity | 29-12-12 | 20:43

Er zijn op deze aardkloot circa 15 stinkend rijke families die slechts één tweeledig doel hebben: a.) macht over alles en allen. b.) bezit van alles ! Dat dit ten koste gaat van alle anderen op deze wereld, boeit ze niet echt.
Een bedrijf: Monsanto, rechtstreeks gelieerd aan één of meerdere van deze families,is al jaren bezig de totale wereldwijde macht over de watervoorziening te krijgen.
Wist u dat Monsanto dit voor de wereldwijde zaadproductie voor gewassen al voor een groot deel voor elkaar heeft?
Wist u dat ditzelfde Monsanto erg actief is met genetische manipulatie van zaden en gewassen?
Zeker weten dat de EU aan de leiband van Monsanto loopt. Ook in de VS koopt dit bedrijf gewoon politieke macht.
Deze plannen met ONS water zijn niet van de EU zélf. Deze privatisering mag NOOIT doorgaan wat u mag raden wie onze waterbedrijven dan opkoopt.
Klinkt als een complottheorietje hè? Ga er maar vanuit dat het werkelijkheid is. De 15 families hebben haast!
Gaan we dit gewoon óók laten gebeuren? Ik vrees van wel!

awakened | 29-12-12 | 20:36

Adams Appel | 29-12-12 | 20:23 | + 0

Alles goed? U begrijpt dat juist het liberaliseren en privatiseren van zulke sectoren ertoe leidt dat de mededingingsautoriteiten e.e.a. in de gaten kunnen houden? Juist als de overheid alles zelf regelt hebben ze constant de verleiding om de concurrentie bij wet het leven zuur te maken.

Leestip: en.wikipedia.org/wiki/Statute_of_Monop...

martinned | 29-12-12 | 20:35

Krijgen we net als in Bolivia dat de politie komt controleren of mensen niet stiekem regenwater opvangen.

Al het water inclusief het regenwater wordt dan door de overheid per concessie aan een monopolistische waterexploitant verkocht. Waar U, U raadt het al, de hoofdprijs voor mag betalen.

Adams Appel | 29-12-12 | 20:23


Burgers met zulke ideeën als die Brusselleuters, werden vroeger met dwangbuisjes in de isoleer gestopt.
Nu worden ze door lui als Ruttert en Pochtold op een voetstuk geplaatst.
Ieder stompzinnig idee wordt met open armen ontvangen.
Nederland in de uitverkoop.

We hebben het te goed..... we zijn te zelfstandig.
Overnemen dat kudtland.
Ontneem ze hun waardigheid.... hun cultuur... hun basisbehoeftes en vooral hun geld..
Op naar de dictatuur..... Europeaan tegen wil en dank.

Schietmijmaarlek | 29-12-12 | 20:22

Het lijkt wel, of achter de schermen een duistere macht ernaar streeft om niet slechts consumptiewater maar de verzorging met álle primaire levensbenodigdheden in handen te krijgen. Ik vraag me alleen af waarom.

WirMachenMusik | 29-12-12 | 20:22

tisseenschande | 29-12-12 | 20:10 | + 0

Ja, er moet wel een beetje een zinnige regering tegenover staan, anders kun je e.e.a. beter via dorpspompen regelen.

martinned | 29-12-12 | 20:21

De EUSSR
Ook voor Uw SchtaatschWaaterBedrijf.

pennestront | 29-12-12 | 20:17

In Bolivia hebben ze het ook geprobeerd. Binnen de kortste keren ging de prijs van water omhoog en hoger. Het goede nieuws is dat een massaal volksprotest de zaak heeft omgekeerd. Laten we hier in godsnaam lering uit trekken...

tisseenschande | 29-12-12 | 20:10

-weggejorist-

Sodeju¡ | 29-12-12 | 20:04

Gaat weg man/vrouw, water is hier veel goedkoper dan in menig ander land (incl. NL).
HotPotato | 29-12-12 | 19:55 | + 0

Wat ik zeg, al dan niet verborgen subsidies.

martinned | 29-12-12 | 20:01

You go VanLeeuwen. De tyfus voor dat (EU) neo-liberalisme. Hoeveel moet er nog meer kapot ?

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 19:59

Gelukkig valt hier water genoeg, je zult in zuid Italie of Spanje wonen.

Watapatja | 29-12-12 | 16:42
Gaat weg man/vrouw, water is hier veel goedkoper dan in menig ander land (incl. NL).

HotPotato | 29-12-12 | 19:55

Hoe veel van jullie de EU zien als socialistisch complot terwijl godverdomme al jarenlang de neo-liberale agenda wordt uitgevoerd is mij overigens een raadsel. Moet je eens kijken wat de Grieken, Ieren en Spanjaarden door hun strot geduwd krijgen. Ik noem dat een neo-liberale levertraankuur eerlijk gezegd. Vertel mij maar waar dat softe, linkse element dan te vinden is.

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 19:53

-weggejorist-

Sodeju¡ | 29-12-12 | 19:49

even aan prins pils vragen,die is voorzitter van de n.l advies commissie water.
water behoort tot de eerste levens behoeften,en mag nooit geprivatiseerd worden.
dit staat verwoord in de n.l waterleiding wet.
het europese monster dendert als een olifant door de porcelein kast,het grootste deel van de bevolking heeft tegen de eu gestemd.
hoe lang wordt deze dictatuur nog gedoogd.

soledad | 29-12-12 | 19:43

Gejank altijd over die 'privatiseringen' marxisten allemaal. Het volk krijgt inderdaad de regering die het verdiend. Moeilijk hé een keer markttheorie leren maar ze mogen wel allemaal stemmen sukkels.

JensDensen | 29-12-12 | 19:42

1. De EU krijgt nog niet eens de spoorwegen geprivatiseerd (want: dat willen de lidstaten niet), dus de kans dat dit erdoor komt lijkt me vrij klein.

2. Van geprivatiseerde nutsbedrijven gaan inderdaad de prijzen vaak omhoog. Waarom? Omdat alle verborgen subsidies dan opeens worden afgeschaft. Niet meer betaald door de belastingbetaler = betaald door de klant. Dat is vooral zo in pseudo-3e wereld landen als Portugal en Griekenland.

martinned | 29-12-12 | 19:38

Waar mevrouw staat te stofzuigen zien we opnieuw de symboliek van het alziende oog. Mafiaclub.

Rest In Privacy | 29-12-12 | 19:34

Europa is voor alles een neo-liberale nachtmerrie. Want tot nu toe wordt het alleen maar gebruikt om de sociale stelsels in de verschillende landen af te breken en om de rest van de neo-liberale agenda er door heen te rammen. Vertel mij wat in godsnaam het belang van de burger bij het privatiseren van de watervoorziening is. Niks namelijk. Net zo min als privatiseren van de postmarkt, de energiemarkt en de spoorwegen ook maar enige zin heeft gehad. Of de woningcoöperaties .... ook zo'n goeie. Hoeveel debakels moeten we nog meemaken voor we in gaan zien dat maar een kleine selekte groep zakenvullers beter wordt van de privatiseringen. Ik kreeg vroeger van de gemeente gas en electriciteit voor een schappelijke prijs. Ging prima. Vrijwel nooit storingen en alles deed het goed. Maar ja, ik kende de heilleer en de zegeningen van de vrijemarktkerk nog niet he ? Ik was onwetend. Net zoals ik nooit begreep waarom het beter was iedere dag vier mannetjes met elk één poststuk langs mijn deur te sturen in plaats van één mannetje met alle vier de poststukken. Maar ja, ik ben nog geen ingewijde in de neo-liberale leer he ? Maar de dag komt vast wel dat ik ga begrijpen dat één plus één drie is.

Bigi Bana Boy | 29-12-12 | 19:22

Kijk even oa naar de documentaire Blue Gold en je weet genoeg

Hemelterijk | 29-12-12 | 19:18

Privatisering op zijn links. Let maar op. Net als Liander en Tenet in handen is gebleven van de Overheid die flink belasting heft, waardoor het nauwelijks lukt om te bezuinigen als je dat zou willen. We gaan dus gewoon dubbel betalen. En dan roept links weer dat we natuurlijk ervoor moeten zorgen dat ook de allerarmsten onder ons recht hebben op water, of we dan nog 'ietsje' meer willen bijdragen aan de belasting. En dat privatisering een ramp is. Stem op ons want we zijn tegen privatisering. Terwijl ze het eerst zelf hebben verneukt, Socialisme maakt de wereld kapot.

Frans1156 | 29-12-12 | 18:57

Dit is het zoveelste dictaat van de heren die er nu al geen geheim meer van maken dat zij het eerste triumviraat van de Grote Europese Staat willen zijn. Het was te verwachten - ze hebben ook wat betreft thuiszorg privatisering geëist omdat thuiszorg volgens richtlijnen van de Europese Unie valt onder commercieel huishoudelijk werk.

Ze maken hun eigen realiteit. Nogmaals, ze zijn Lodewijk de zestiende in Versailles. Ze realiseren het zich niet, maar buiten hun idealistische wereldje beginnen de mensen die wel hard moeten werken voor hun geld hun geduld echt te verliezen. Deze mensen moeten weggejaagd worden uit hun Brusselse paleizen, en wel zo snel mogelijk.

Ze mogen van geluk spreken dat er nog geen aanslagen op ze zijn gepleegd.

Nequebard | 29-12-12 | 18:57

"The wars of the next century will be about water."

Ismail Serageldin, former vice president of the World Bank in 1999

st_joris | 29-12-12 | 18:56

Watapatja | 29-12-12 | 18:35
Ik bleef even bij het onderwerp, privatisering, en constateerde een feitelijke onjuistheid in bovenstaand artikel. De connotatie van mijn bericht is niet nu niet bepaald heel erg pro Vitens, lijkt mij, maar het staat u vrij daar niets mee te doen. 'Negatieve berichtgeving' is te weinig specifiek. Daarmee kan een genuanceerd mens weinig.

Fierljepping on ice | 29-12-12 | 18:51

-weggejorist-

maandans | 29-12-12 | 18:46

Zie ook docu CATASTROJKA

Zzzzooooffff | 29-12-12 | 18:45

Het probleem van o.a. Griekenland wordt goed uitgelegd door de 'confessions of an economical hitman'.

AntiSoof | 29-12-12 | 18:39

Wisten jullie al dat de import van goedkope zonnepanelen uit China wordt tegengehouden door de EU?
Niet echt door de EU, maar door het gelobby van Siemens>> zij kunnen nooit concureren met die prijzen.
Geloof dus nooit een ambtenaar die over het milieu begint, wat hij ook zegt.
Het gaat niet / nooit over een schoner milieu, het gaat om zakken vullen.

Terpen-tijn | 29-12-12 | 18:37

Fierljepping on ice | 29-12-12 | 18:26 |
En de negatieve berichtgeving over Vitens in diverse media is natuurlijk onjuist.

Watapatja | 29-12-12 | 18:35

@da wizard | 29-12-12 | 16:15 |
Ja of met de opkomende waterstofmotoren ;). Die vervangen benzine en diesel voor de auto, en je kunt er ook gewoon één in je tuin kwijt natuurlijk ;)

2low4zero | 29-12-12 | 18:28

Ik werk bij waterbedrijf Vitens, het grootste waterbedrijf van Nederland, dat ook nog eens een deal met Evides uit de regio Rotterdam, Rijnmond en omstreken heeft en voor veel geld voor hen de facturatie en het klantcontact verzorgt. De tarieven zijn drie achtereenvolgende jaren gedaald, zie ook de tarieven van 2012 en 2013: www.vitens.nl/overvitens/organisatie/p...
De aandeelhouders van deze Vitens NV zijn de provincies Friesland, Overijssel, Gelderland, Flevoland en Utrecht, een aantal gemeenten en wat waterschappen. Als deze fijne partijen het voor elkaar weten te boksen dat de prijzen dalen en het bedrijf alleen maar rijker wordt, dan lijkt mij dat als Vitens een echt grote-mensenbedrijf wordt, waar zitvleeskwekend wrakhout eens gewipt gaat worden, de prijzen alleen maar verder zouden moeten kunnen dalen. Ik ben voor. Krijgen mensen die presteren mss ook eens loon naar werken ipv een schopstoel.
Het moet eerlijker, het moet geprivatiseerd.

Fierljepping on ice | 29-12-12 | 18:26

Dat bijna niemand wakker is of wordt begrijp ik wel. Men is in slaap door al die toestanden die men aluhoedjes-denken noemen. Mensen, dit lijkt mij erg, dit lijkt mij serieus heel erg.
Eerlijk, dit is onnatuurlijk.

AntiSoof | 29-12-12 | 18:24

Nog even en de EU gaat ook de lucht privatiseren.
Dus de lucht, die u inademt, daar hangt misschien binnenkort ook een prijskaartje aan.
Want die lucht is echt niet van iedereen hoor, die is van de EU en daar moet u eigenlijk voor betalen.

Wake-up, Jacques Wallage, mastodont van de PVDA en Zonnekoning van het Noorden, kom op met je al eerder gedane voorstel...

knerf | 29-12-12 | 18:23

dj tonedeaf | 17:49
Ongewild(?) hebben de Verenigde Naties hieraan bijgedragen door in 2010 de toegang tot drinkwater als een universeel mensenrecht te verklaren. Aha, dacht het universele bedrijfsleven, hier valt geld te verdienen.

hatari | 29-12-12 | 18:19

'Future wars will be about fresh water'.
Pak aan Geert!

Einde van de Domheid | 29-12-12 | 18:13

miko | 29-12-12 | 16:11
In Bolivia was het zelfs zo erg dat mensen die niet eens aangesloten waren een rekening kregen.

Zzzzooooffff | 29-12-12 | 18:12

Mensen die denken dat schoon drinkwater geen mensenrecht is, moet toegang tot schoon drinkwater maar voor een tijdje onthouden worden.

Zzzzooooffff | 29-12-12 | 18:11

@simpsonwoman | 29-12-12 | 17:47
het water valt in belgie anders niet te drinken, veel te veel chloor en nitraten.
cumshaft | 29-12-12 | 17:57 | + 0 -

Daar geef ik u gelijk in, ik drink dan ook geen kraantjeswater. (jaja, ik sponser de private bedrijven, maar dan wel uit vrije wil).

simpsonwoman | 29-12-12 | 18:10

Watapatja | 29-12-12 | 18:04

BANK! Dat hoort er niet bij.

Pindakees | 29-12-12 | 18:09

Jaimy Fox | 29-12-12 | 17:14 |
Voor ook, wat nu.
Watapatja | 29-12-12 | 17:15 | + 0 -

Tja en toen bleef het stil!!

sjipsknip | 29-12-12 | 18:08

Ter aanvulling van mijn eigen reaguursel:

Net zoals met onze elektriciteitsrekening zal men zien dat de prijsstijging totaal uit de hand loopt na liberalisering. Zowel voor bedrijven als voor particulieren.

De overheid legt net voor de verkiezingen een verbod op verder prijsstijgingen tot het einde van het jaar om de kiezertjes gerust te stellen. De stemmen van de domme burger zijn terug binnen en op 1 januari worden de prijzen belachelijk verhoogd daar het verbod is afgelopen (en men anticipeert op een nieuw verbod tegen de volgende verkiezingen die hier zowat altijd plaats hebben). Binnenkort is het 1 januari, ik ben eens benieuwd

We (de middenklasse) hebben ons hoogtepunt bereikt, op zowat elk gebied, en nu gaan we recht de dieperik in. Privatisering van het water zal dit enkel maar versnellen.
Onze achteruitgang (ook van Nederland) is nu reeds merkbaar: op zowat elk lijstje zakken we elk jaar in de rangschikking. We staan erbij en we kijken ernaar...

simpsonwoman | 29-12-12 | 18:06

@Jackanders | 29-12-12 | 17:26
Uit zeer betrouwbare bron begreep ik dat zulks nooit bedoeld is en ook niet beoogd. Eerder een afleidingsmanoeuvre van de EU wolfjes die Rompuy wilden.
Als het erop aankomt is Balkenende veel te besluitvaardig en ferm (Zie zijn doorregeren besluiten in de demissionaire periodes, toen heel D666, PvdA, GL, SP etc vonden dat hij/het kabinet niets meer mocht besluiten, ondanks de aanstormende crisis).

Er is een hoop vals politiek sentiment rond zulke benoemingen.
Die rond Balkenende heeft veel weg van een van de vele karaktermoorden die op hem gericht zijn geweest.
Iets waar Nederlanders, tegen hun eigen voordeel in, vaak ongewenst goed in zijn. Een soort masochisme.

hfakker | 29-12-12 | 18:05

Wat hoort er in het rijtje niet thuis:
Zitbank
Staatsbank
Voedselbank
Kledingbank
Waterbank

Watapatja | 29-12-12 | 18:04

Wanbetalers worden overigens door onze staatsbedrijven al afgesloten van de allereerste levensbehoefte water, hoe diep kunnen we nog zakken.

Watapatja | 29-12-12 | 18:01

@Van Duyvenbode | 29-12-12 | 17:48
uw bakker bakt gratis brood?

cumshaft | 29-12-12 | 18:01

@gentle giant | 29-12-12 | 16:47
Echte rijkdom zit van binnen zeggen ze wel eens. Word een raar gezicht met zo een jaknikker op je hoofd.

miko | 29-12-12 | 18:01

en dan hebben we het nog niet eens gehad over de mislukte privatiseringS plannetjes van de VVD

istawa | 29-12-12 | 17:59

Ik koop een boot en vaar over de rand, tabee

dj tonedeaf | 29-12-12 | 17:58

Mijns inziens is één van de grootste problemen in het bestuurlijk gecentraliseerde Europa, dat pers/kritische media niet gecentraliseerd bestaat. Dus de acties van de EU worden diffuus naar buiten gebracht waardoor de reacties van de mensen een stuk diffuser worden geuit en waargenomen.
Zie de reacties in Nederland op het 'zorg-debacle' van dit kabinet, de mensen/pers stonden op de tribunes.
Nu heb je hier op GS, daar in de Azijnbode, wellicht op Joop.nl want van -Bemmel- Bommel... en wellicht dt in andere landen ook iets wordt geschreven Der Spiegel, ... www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/...

Maar het was al geschreven in mei 2012... www.publicserviceeurope.com/article/19...

Verder www.amazon.co.uk/Poisoned-Spring-EU-Wa...

hfakker | 29-12-12 | 17:57

@simpsonwoman | 29-12-12 | 17:47
het water valt in belgie anders niet te drinken, veel te veel chloor en nitraten.

cumshaft | 29-12-12 | 17:57

Hoe vreselijk dit alles!

Bommel007 | 29-12-12 | 17:56

@Watapatja | 29-12-12 | 16:42
Dat is de geest.Fok'm ,Witlof in de kelder, biogas, windmolentje en zonnepanelen. Laat ze de typhus krijgen.

miko | 29-12-12 | 17:55

Rouwdouw Ratzinger suggereerde gisteren dat watervoorziening prima aan de markt kan worden overgelaten.
Wel, ik heb nieuws.
De vrije markt kan. helemaal. niets. !
Ja, koken voor alle monden, TVOH, platte meuk goedkoop maken en duur verkopen.
Als de drinkwatervorziening niet van ons allemaal (lees overheid) blijft dan klopt er niets meer. Dan is de wereld op zijn kop.

Einde van de Domheid | 29-12-12 | 17:51

@hatari | 29-12-12 | 17:45
Bilderberg, zit al jaren in de koker dus... hoogverraad, ik zeg het je!

dj tonedeaf | 29-12-12 | 17:49

Privatisering betekent het recht van de hoogste bieder. Wanneer u uw baan kwijt bent en uw waterrekening niet meer kan betalen,
dan is het pech voor u. U kunt dan letterlijk doodvallen.

Rest In Privacy | 29-12-12 | 17:48

-weggejorist-

Kudt_Janus | 29-12-12 | 17:47

@simpsonwoman | 29-12-12 | 17:24
water komt tegenwoordig gratis uit de grond?
cumshaft | 29-12-12 | 17:30 | + 0 -

Het water zelf kost mij als Belg zo goed als niets. De verdeling en het onderhoud van de installaties maken veruit het grootste deel uit van de factuur en worden bepaald door de overheid.

Privatisering zal zijn: kosten mogen onbeperkt stijgen, maar voor mensen met een laag inkomen (wat tevens nooit wordt weggewerkt wan hier hanteert men: de 10% laagste inkomens) krijgen een sociaal tarief, met aparte teller, gesponserd door de mensen die niet te lui zijn om zelf te werken voor hun geld. En dus een absoluut verbod om kansarme groepen de toegang tot water te ontzeggen.

Met andere woorden: prijs voor de modale burger zal maal 10 zijn, voor de 'armen' blijft alles hetzelfde of zelfs goedkoper. Uiteindelijk wordt de burger die net te veel verdiend en zodoende NOOIT kan profiteren van sociale tarieven verder worden uitgeperst.

simpsonwoman | 29-12-12 | 17:47

Dit gedoe van privatiseren van drinkwater is dus het bewijs dat Milton Friedman de EU ook heeft besmet.De achtergrond is het principe : De één zijn dood is de ander zijn brood.Te veel of dus overtollige mensen moet je opruimen door de veiligheid van die mensen te ondermijnen met slechter controleerbare privatisering. Je moet dus in de trant van Milton altijd zoeken naar onbetaalbare handhaving van veiligheid-wetten. Drinkwater is dan een goudmijn.Ook voor private zorg- en begrafenis-verzekeringen, terwijl het (slechte) water ook nog goedkoop en dus winstgevend wordt aan de basis.

Dolphi | 29-12-12 | 17:46

Vond het eigenlijk al een beetje raar dat WimLex zich zo nodig bezig moest gaan houden met watermanagement. Nu wordt duidelijk waarom. Aan water valt straks meer te verdienen dan aan de aandelen Shell van zijn moeder.

hatari | 29-12-12 | 17:45

poepkop | 29-12-12 | 17:39
Liberaal is ook een woord met veel mogelijk interpretaties.
Hier en daar zitten wel wat economisch liberale dingen in, zoals verneuking, nee sorry, 'marktwerking' in zorg/ov/drinkwater en op sociaal gebied, veel asociale maatregelen. Dat zou je eventueel nog kunnen zien als economisch liberaal. Maar verder is het meer een repressieve pro-politie-staat-partij. Wat weinig met liberaal te maken heeft.

Pindakees | 29-12-12 | 17:44

Privatiseren is de toekomst, dat is bewezen...

Air van Boven Dorens | 29-12-12 | 17:42

@pindakees: En ook geen liberale partij, wat ze zo graag van de daken schreeuwen.

poepkop | 29-12-12 | 17:39

necrosis | 29-12-12 | 17:07
Ik heb al een nummertje getrokken.
copywriter | 29-12-12 | 17:18
Omdat er een kans bestaat op kartelvorming, moeten we het aan de overheid overlaten. Beetje banaal als je het mij vraagt. Alsof al die ladingen ambtenaren niets kosten. Jij hebt zekers op Diederik gestemd..

Strohond | 29-12-12 | 17:38

@Reinaert | 29-12-12 | 16:37
Mij lijkt de geur van angstzweet van de voorganger, het waterboarder een stuk effectiever maken.

frank87 | 29-12-12 | 17:38

En nu bemoeid de EU zich met de drinkwatervoorziening.
Even een stukje toekomstvoorspellen, zomaar even uit mijn duim gezogen:
Nivelleren in de EU is een feest, hoe meer crisis hoe beter. Houd het volk arm en dom, dan kan de elite zich wentelen in rijkdom waar het volk alleen nog van kan dromen en deels kent uit de geschiedenisboeken. Landen als Nederland zijn daarbij alleen maar irritant, dus op een dag is het tijd om het Nederlandse volk eens flink uit elkaar te slaan om samenscholen en verzetvorming te voorkomen. Onder het mom van milieu en natuur worden grote delen van NL in opdracht van de EU weer onder water gezet. Die polders zijn immers van nature niet droog. En zo hield Nederland bijna volledig op met bestaan. Geen land en geen volk meer om tegen de bierkaai te vechten.
.
Tijdje geleden maakte iemand hier in de panelen een grap over een verpakkingstaks, iemand anders over vleestax. Destijds leek dat een goede grap en dat ging nooit gebeuren want het was waanzin. De verpakkingstaks is inmiddels alweer een tijdje aanwezig en menig lezer van deze plemp kijkt niet eens meer op van zo'n belasting. Vleestaks vindt men inmiddels eigenlijk ook niet heel bizar meer en het is een kwestie van tijd voordat zoiets ingevoerd wordt. Als je in 34 tegen Otto Frank had gezegd dat zijn dochter over 10 jaar als een beest in een kamp aan vlektyfus zou overlijden had hij je niet geloofd. Laten we hopen dat hersenspinsels over een verdwenen Nederland nooit waarheid worden, maar ergens van binnen is dit continent nog net zo gek als 70 jaar geleden. Langzaam en beetje bij beetje komt er weer wat waanzin bovendrijven, direct bewijs daarvan vind u in het bestaan van de EU. Er zijn al een hoop mensen die dit hebben gezegd maar ik zal het nog een keer herhalen; Oorlog en leed zijn onderdeel van dit continent. 70 jaar vrede is leuk maar het is een illusie dat we dit altijd in stand kunnen houden.
Bereid uw kinderen en kleinkinderen maar voor op een stormachtige toekomst want er gaan weer hele vreemde dingen gebeuren. Er broeit een strontstorm. Godwin out.

schele3749 | 29-12-12 | 17:38

@Van Dikhout | 29-12-12 | 17:32
compleet met hepatitis A, E en verdwaalde E. coli?

arie181818 | 29-12-12 | 17:36

Tja, kennelijk zijn er nog steeds machthebbers die in achterhaalde economische principes geloven, zoals b.v. dat het privatiseren van nutsvoorzieningen een goed idee is... stupidity rules the world :-(

Brimstich | 29-12-12 | 17:36

Yep, privatisering van het water is een issue. Ben je daar tegen? Onderteken dan de petitie op www.right2water.eu die zich TEGEN deze privatisering keert. Even doen, lieve reaguurders, het is voor een groter belang.

malang | 29-12-12 | 17:36

Ik zit hier heel stil in huisje en doe net alsof er niets aan de hand is. Geen EU enge baasjes met overmatig ego en waarschijnlijk te kleine piemels.

Elisabeth2 | 29-12-12 | 17:36

deMisantroop | 29-12-12 | 17:32

In ieder geval naar teveel macht voor de EU en te weinig voor de gewone burger.

Pindakees | 29-12-12 | 17:36

Wat is het toch heerlijk te wonen aan de Turkse Rivièra waar koel, helder bergwater uit rotsspleten door de staten stroomt. Waar gemeenten 'waterwinplaatsen' hebben aangelegd waar continu (24/7) kranen openstaan en waar de halve (toeristen)horeca zijn 'Spawater' tapt dat met vrachtwagentjes tegelijk worden afgevoerd. Mozes moest nog met zijn staf op de rotsen slaan om er een beetje water uit te peuren. Maar ja, de vooruitgang hè..?
Overigens is de reguliere watervoorziening in handen van de overheid. Gemeenten incasseren de gelden via de bank of gewoon contant op het gemeentehuis. Lekker ouderwets. En zo hoort dat hiero.

Van Dikhout | 29-12-12 | 17:32

Ik weet niet welke kant ze met de EU op gaan. EUSSR of Nazi-Eurabië, bij elke berichtgeving over de plannen van de EU is 't wat anders...

deMisantroop | 29-12-12 | 17:32

StijlvolRechts | 29-12-12 | 16:26
Precies.
Vakbonden zijn er (bijna niet meer) bijvoorbeeld niet voor de werknemers, maar dienen andere belangen. Murw geslagen worden wij door alle (negatieve) informatie wat betreft de crisis en Europa. Chaos moet er zijn zodat mensen alles maar over zich heen laten lopen, de locomotief (EU) dendert maar door. Voorbeelden genoeg. Nederland is vaak een proeftuin. Kijk hoe er Europees tegen gestemd was en toch kwam er een vóór. De wet die er voor zorgt dat je niet meer mag publiceren over een eventuele positieve uitwerking van een bepaald product met een medische uitwerking enz enz. Waarom werd je een tijd geleden nog uitgelachen, als je het had over de negatieve aspecten van de EU? Alles blijkt uit te komen. Zij zijn er niet voor de massa. Wij zijn er voor hun. Als slaaf. Wake up.

DijenkletserT | 29-12-12 | 17:32

@cumshaft | 29-12-12 | 16:46

Zoals ik al zeg: ieder voor zich zoals het hem/haar zelf goed dunkt.

ZKH EénOog | 29-12-12 | 17:32

Nou dat wordt pinnen bij de dorpspomp.

newray | 29-12-12 | 17:30

@simpsonwoman | 29-12-12 | 17:24
water komt tegenwoordig gratis uit de grond?

cumshaft | 29-12-12 | 17:30

Weer een zorg erbij ook> Elk jaar weer gaan uitvogelen welke drinkwaterfabriek nou de goedkoopste zal zijn...
Deze is een cent per kuub goedkoper, we stappen over Marie...

Terpen-tijn | 29-12-12 | 17:29

De europese superstaat brokkelt dus af! De gemeente-pils stoten ze al af! Nog even en we zijn in staat van Nirwana..

arie181818 | 29-12-12 | 17:29

@poepkop | 29-12-12 | 17:12
Vergeet deze speelbal niet;
hvv.amsterdampost.nl/HVV/www.hetvrijev...
Die dacht met zijn fijne goochel-truck op de plaats te komen die die Rompuy nu inneemt.

Jackanders | 29-12-12 | 17:26

Privatisering is de vrijbrief voor de plundering van de natuurlijke hulpbronnen door corporaties. Het is het derde wereld-model geïntroduceerd in wat de voormalige eerste wereld zal zijn. Daar leidt dus de politieke naïviteit toe. Men kan alleen nog denken in termen van winst en kosten en is politiek
analfabeet. Het resultaat is de eigen slavernij.

Rest In Privacy | 29-12-12 | 17:24

@ miko

Als ik mij niet vergis is SPA grotensdeels in handen van het Belgisch Koningshuis. Het is ook niet verwonderlijk dat het online moeilijk te achterhalen is wie de aandelen bezitten noch is het verbazingwekkend dat SPA hofleverancier is.

Ontopic: Ben persoonlijk tegen overheidsbedrijven daar dit synoniem staat voor inefficiëntie en verdeling van goedbetaalde jobs voor vriendjes van politici, maar voor basisbehoeften als bv water, neem ik vrede met deze inefficiëntie.

Het is maar al te gek dat een bedrijf onze bronnen zou mogen oppompen, het water in flesjes steken en ons woekerprijzen zou aanrekenen om ons eigen grond-/bronwater terug te kopen. En in geval van België zijn het steevast Franse bedrijven die ons leegzuigen, wat het natuurlijk 10 maal erger maakt

simpsonwoman | 29-12-12 | 17:24

normanius | 29-12-12 | 17:22 |
Het weer?

Watapatja | 29-12-12 | 17:24

Van de zomer stond werd er veel gelinkt naar een documentaire die de Griekse privatisering vergeleek met de Treuhand-anstalt. Daar is miljarden verduisterd bij de verkoop van staatsbedrijven.

In diezelfde documentaire zat ook een stuk over de privatisering van drinkwater in Parijs. Eindresultaat: slechter water, voor 3x de prijs.

Geenstijlfiguur | 29-12-12 | 17:23

Even met een andere bril op;
Sijneze nou helemahl gek geworduh, nog effe gaane ze biere ook prievatereseren, dan krijguh we allemaal verschillende merken bier. Tsja.

rechtvaardigerechter | 29-12-12 | 17:22

om daar aan toe te voegen;
.
Vraag jezelf eens echt af of de grens van het acceptabele niet reeds is bereikt en er werkelijk nog excuses zijn om niet massaal de straat op te gaan. Ik kan er geen verzinnen namelijk.

normanius | 29-12-12 | 17:22

poepkop | 29-12-12 | 17:12

Ging ik ook van uit hoor, maar driekwart Nederland scheen dat allemaal al weer vergeten te zijn. Die dachten allemaal opnieuw dat hardwerkende nederlander iets t e maken had met hardwerken. Maar VVD is alleen maar 'n partij die opkomt voor de allerrijkste, niet voor mensen die hardwerken, en zeker geen volkspartij. Maarja, dat wil het volk blijkbaar niet zien.

Pindakees | 29-12-12 | 17:22

@ Blue Light | 29-12-12 | 16:52 |
Truffeltje teveel gehad tijdens de kersthap?
.
Het is niet meer dan een natuurlijk gegeven dat privatisering hoog op de EUSSR agenda staat. We hebben hier dan ook te maken met een door technocraten en lobbyisten gedreven moloch van een instituut waar het behoud van welvaart, democratie en soevereiniteit ondergeschikt zijn aan totalitarisme en machtswellust.

normanius | 29-12-12 | 17:19

... want zorgt voor concurrentie...
Strohond | 29-12-12 | 17:02 | + -1
.
Muahahahahahahahahahahahahahahahah. *kuch, rochel, proest*
Nee hoor, kartelvorming bestaat niet.
Komt nooit voor.
Keep on dreaming my boy.

copywriter | 29-12-12 | 17:18

Zouden ze trouwens de overheid eens kunnen privatiseren, zodat ik kon kiezen om over te stappen op een andere aanbieder?

WestAndSmithson | 29-12-12 | 17:17

Stukje bij beetje pakken ze steeds iets af, verhogen of verzinnen een extra belasting. Elke keer zoveel dat er net geen critical mass ontstaat en iedereen blijft zitten.

Een heleboel kleine beetjes maakt dat we straks geen rechten meer hebben en alleen nog maar belachelijke belastingen moeten betalen.

Moderne slavernij, we staan er bij en kijken er naar en onze zogenaamde volksvertegenwoordigers helpen nog mee ook, fuck.

dj tonedeaf | 29-12-12 | 17:16

Jaimy Fox | 29-12-12 | 17:14 |
Voor ook, wat nu.

Watapatja | 29-12-12 | 17:15

Het probleem is niet zozeer de privatisering. Het is tevens dat de regering de belastingen die het nu heft om de watervoorziening te bekostigen echt niet zullen worden teruggegeven aan de belastingbetaler.

WestAndSmithson | 29-12-12 | 17:15

Fijn, heel fijn... Tegen de EU stemmen = kraan dicht draaien.

Jaimy Fox | 29-12-12 | 17:14

Privatisering was ook heel populair in de nadagen van het Romeinse Rijk. Hele legereenheden werden geprivatiseerd,
een meedogenloze strijd om de macht ontketenend. Keizers stierven niet in bed, maar werden achteloos vermoord door rivalen. De privatisering was niet meer te stoppen omdat er steeds meer locale potentaten belang bij hadden. De privatisering leidde tot de desintegratie van het Rijk,
daarmee de politieke fragmentatie inleidend van de Middeleeuwen.

Rest In Privacy | 29-12-12 | 17:14

@pindakees: Nou ik heb niet op Mark R. gestemd hoor, zijn leugens waren mij al bekend na de vorige verkiezingen...

poepkop | 29-12-12 | 17:12

Accijns op water? Dat is het natuurlijk, aap uit mouw. Tsja.

rechtvaardigerechter | 29-12-12 | 17:11

Strohond | 29-12-12 | 17:06

Er van uitgaande dat de concurrentie een eerlijk bedrijf is, zonder de wens naar megabonussen ten koste van mijn portomonee, zou dat idd geweldig zijn, die privatisering.

Pindakees | 29-12-12 | 17:10

copywriter | 29-12-12 | 17:05 |
ik ben zorgweigeraar, valt het op.

Watapatja | 29-12-12 | 17:09

@Strohond | 29-12-12 | 17:02
Als Italië een marktconforme prijs zou betalen voor gas uit Nederland, zouden onze oudjes nooit meer in 24-uurs luiers liggen.
En voordat je besluit op mijn -1 knop te drukken, ook jij bent een keer aan de beurt.....

necrosis | 29-12-12 | 17:07

Pindakees | 29-12-12 | 17:02 |
Na privatisering kunt u overstappen naar de concurrent.

Strohond | 29-12-12 | 17:06

Strohond | 29-12-12 | 17:05 | + 0 -
Ik ben zelf een sprookje.

van Nazareth | 29-12-12 | 17:06

Gewoon net zo lang de druk opvoeren tot er iets knapt. Zal wel weer in tranen eindigen.

Kets22 | 29-12-12 | 17:06

Watapatja | 29-12-12 | 16:57 | + -1
Mogelijk bent U diegene met weekendverlof!

copywriter | 29-12-12 | 17:05

van Nazareth | 29-12-12 | 16:52
U gelooft in sprookjes?

Strohond | 29-12-12 | 17:05

gentle giant | 29-12-12 | 17:01 | + 0 -
Uiteraard...
Dom van me.

van Nazareth | 29-12-12 | 17:04

De EU heeft zo te zien niets geleerd van de water privatisering in Bolivia. Dat is bijna een burgeroorlog geworden.

Borghesia | 29-12-12 | 17:04

VanLeeuwen | 29-12-12 | 16:02
Je doet dat geweldige album van nirvana ernstig tekort, door het bij een afzeiktopic te gebruiken.
Bij de weg: wat is erop tegen dat men in zuid Europa ook de marktprijs gaat betalen voor water. Privatiseren is altijd een goed idee, want zorgt voor concurrentie en de overheid zuigt apenballen.

Strohond | 29-12-12 | 17:02

Mijn excuses voor de dubbelpost.
.
Overigens, waarom wordt dit opeens als probleem gezien? Normaal hoor ik hier iedereen steen en been klagen over gebrek aan rechtsliberaal. Nu komt er eens een keertje een goede verneuking van drinkwater voor minder geld (in uw portomonee dan, meer geld in dat van een of andere rijke stinkerd), een zogenaamde privatisering. En dan is 't opeens wel een probleem?
Ik, als linkse kuthippie, heb dat soort dingen (zorg, onderwijs, ov, post, energie, en nu dus ook drinkwater) sowieso liever in handen van een overheid. Daar kan ik me nog de illusie van maken dat ik daar invloed op heb met mijn lullige stempapiertje. Bij grote bedrijven kan ik zelfs dat niet meer.
Of komt het alleen maar omdat 't nu vanuit de EU gebeurt, die altijd al een speelpop was van banken en multinationals.

Pindakees | 29-12-12 | 17:02

Als de Sp tegen is, ben ik voor. Ongezien de typhus.

Der Icebear | 29-12-12 | 17:02

@van Nazareth | 29-12-12 | 16:52 Waterwegenbelasting, yep.

gentle giant | 29-12-12 | 17:01

@meneer Q | 29-12-12 | 16:54
Volgens mij hebben we die al gehad, maar die werd ongeldig verklaard omdat we niet het goede vakje hadden ingekleurd......

necrosis | 29-12-12 | 17:01

@meneer Q | 29-12-12 | 16:54 |

Die vond 12092012 plaats. Het werd echter een publieke omroep variant van "Vote of Holland". Alles inclusief vragen en debatten over non-issues voorzien van populariteitsmetingen. Twitter werd de vervanger van de SMS....

Parel van het Zuiden | 29-12-12 | 17:00

Blue Light | 29-12-12 | 16:52 |
U hebt weekendverlof?

Watapatja | 29-12-12 | 16:57

meneer Q | 29-12-12 | 16:54 | + 0 -
Hahaha...
Gekkie.

van Nazareth | 29-12-12 | 16:56

poepkop | 29-12-12 | 16:53

Door niet op 'm te stemmen. Zou 'n goed begin geweest zijn.

Pindakees | 29-12-12 | 16:55

poepkop | 29-12-12 | 16:53

Door niet op 'm te stemmen. Zou 'n goed begin geweest zijn.

Pindakees | 29-12-12 | 16:55

@das_Freudenmädchen | 29-12-12 | 16:53 | + 0 -
Yep en dan bieden ze een oplossing voor een zelfgecreerd probleem.

Kaas de Vies | 29-12-12 | 16:55

@Parel van het Zuiden | 29-12-12 | 16:50
Die zogenaamde vertegenwoordigers zijn alleen uit eigenbelang bezig.
Likken naar boven, trappen naar onderen.
Die vrijgeleide voor de hele familie moet toch ergens van betaalt worden, als de pleuris uitbreekt.
Onze keunigin voorop.

Jackanders | 29-12-12 | 16:55

Water dient om je te wassen.
*in plomp springt en naderhand biertje opentrekken doet*

necrosis | 29-12-12 | 16:55

@necrosis | 29-12-12 | 16:52

No-go areas passen perfect in het 'verdeel-en-heers'-beleid waarmee Brussel de burgerij klein denkt te kunnen houden dus dáár zal men niets tegen ondernemen.

Reinaert | 29-12-12 | 16:54

Wanneer komt er eindelijk eens een volksreferendum over deze hele EU?

meneer Q | 29-12-12 | 16:54

Wat een fijn EU-nieuws toch vandaag... rest alleen nog de vraag: Hoe overtuigen we crimineel Mark R. ervan dat we uit de EU moeten stappen?

poepkop | 29-12-12 | 16:53

@Kaas
Klopt. Daar krijg je Griekse toestanden van, dus dat gaat mis.
Uiteindelijk zal dan ook alles en iedereen transparant worden en gelijk, ook qua munt.
Wel tegen het inleveren van burgervrijheden natuurlijk.

das_Freudenmädchen | 29-12-12 | 16:53

Gijsbertno1 | 29-12-12 | 16:21

"Europa" is illuminati.
Voor degenen die niet Zeitgeist nog niet zagen, er zal een beerput open gaan.
Dit zal vragen oproepen, zoek je verder op youtube, dan kom je erachter dat er momenteel heel enge
dingen gebeuren.

Big-Brother onzin?
SS en concentratiekampen verleden tijd?
Toekomst!

Een rijke elite heeft het voorzien op depopulatie van zeker 80% van de aarde. Een wereldmacht, mensen chippen... etc etc etc.

Dit weet u niet omdat deze elite alle media beheersen en manipuleren. U dom willen houden.

Wakker worden.

Blue Light | 29-12-12 | 16:52

Er over lopen?
Wordt dat ook belast?

van Nazareth | 29-12-12 | 16:52

@Reinaert | 29-12-12 | 16:43
Brussel heeft nog een ander probleempje op te lossen, dat van de NO-Go area's in de stad.

necrosis | 29-12-12 | 16:52

Wordt het niet eens tijd voor revolutie?? Als ik dit lees krijg ik echt rillingen. Het wordt tijd dat we eens keihard met de vuist op tafel gaan slaan en die gasten aan de knoppen duidelijk gaan maken dat er een grens bereikt wordt. What next, ademen door een gasmasker of iederen rfid in zijn flikker planten?? Langzaam komt de aap uit de mouw wat ons te wachten staat in de toekomst.

sjipsknip | 29-12-12 | 16:51

gentle giant ..... 16.47
Het waterhoofd Lex komt niet zonder water hoor.

rechtvaardigerechter | 29-12-12 | 16:51

Juist, en mede hierom stem ik altijd PVV.

van Nazareth | 29-12-12 | 16:51

Niemand schijnt ook te merken dat de EU vooral claimt wat landen als Nederland hebben en wat andere landen steeds wanhopiger nodig hebben. Zou voor mij als politicus reden zijn om eens een wat steviger pakket aan eisen kenbaar te maken, maar helaas niet voor onze vertegenwoordigers. Weggeven totdat we niets meer hebben, dat is het devies.

Parel van het Zuiden | 29-12-12 | 16:50

De waterstofcel gaat winnen van de elektrische auto, autorijden moet natuurlijk wel een melkkoe blijven.

Watapatja | 29-12-12 | 16:49

@rechtvaardigerechter | 29-12-12 | 16:45, of een waterhoofd.

gentle giant | 29-12-12 | 16:47

@ZKH EénOog | 29-12-12 | 16:39
je geld parkeren bij een bank lijkt me nog een veel slechter idee.

cumshaft | 29-12-12 | 16:46

Volgende keer weer tactisch stemmen op de VVD,mensen?

Brussel is namelijk het antwoord...

:kots:

beest zonder naam | 29-12-12 | 16:46

Je zal een waterfiets hebben.

rechtvaardigerechter | 29-12-12 | 16:45

@das_Freudenmädchen | 29-12-12 | 16:42 | + 1 -
Bij privatiseren komt schaalvergroting en nivelleren. Het goedkope opgepompte water in Nederland wordt duur verkocht in Spanje.

En de winsten gaan naar hoofdkantoor X in land Y dat geen belasting betaalt.

Dit rideltje kennen we nu toch wel.

Kaas de Vies | 29-12-12 | 16:45

Controle over water, daar kun je hele continenten mee knechten. Jajaja mensjes, het zal nu snel gaan. Nog even en wij zijn met zijn allen de generatie die vrijheid, rechtstaat, en democratie zonder slag of stoot liet afnemen. Zo gaan wij de geschiedenis in....

Parel van het Zuiden | 29-12-12 | 16:44

@miko | 29-12-12 | 16:40

Hoge Venen klopt wel, wel bizar eigenlijk dat je verder helemaal niet veel over het 'bedrijf' Spa te weten komt. Maar goed, da's slightly off-topic en bovendien zal 'Brussel' dat probleempje ook nog wel oplossen met een speciale bronwateraccijns. Kwestie van geduld.

Reinaert | 29-12-12 | 16:43

Ik krijg wel de indruk dat men het er om doet. Alles privatiseren, duurder maken, belastingen verhogen, banken laten ploffen.
Dat alles op de weg naar een 'nieuw' systeem, wat ongetwijfeld uiteindelijk nog een stuk luguberder zal zijn.

das_Freudenmädchen | 29-12-12 | 16:42

Heb al jaren een waterfilter op bootje, werkt uitstekend. Nu nog een filter thuis en opvangbak voor regenwater op dak. Gelukkig valt hier water genoeg, je zult in zuid Italie of Spanje wonen.

Watapatja | 29-12-12 | 16:42

Nee nee nee!

Zwart gat | 29-12-12 | 16:42

Jaaaaah, want wisten wij niet hoe kostbaar drinkwater wel niet is.
In veel landen is schoon drinkwater helemaal niet zo vanzelfsprekend, laat staan dat het er altijd is.
(creeer een kunstmatige schaarste en het volk betaalt zonder mopperen)

Terpen-tijn | 29-12-12 | 16:42

Ik zit helemaal stuk. Ik kan geen kant meer uit. Zonder tegen dat gedrocht van een EU aan te lopen. Mijn centen zijn niets meer waard, mijn stem evenmin. In Brussel zitten wat ventjes die ik niet ken, laat staan op heb kunnen stemmen, te bepalen hoe iedere vierkante millimeter van mijn leven eruit moet zien. Uit "Brussel" gaat af en toe een schuifluik open en wordt er een bevel geroepen door een anonieme mafkees:
Bananen!
EURO!
Gloeilampen!
Douchekoppen!
Waterbedrijven!
En klakkeloos wordt het uitgevoerd.
Serieus. Afbreken dat schuifluik.

Zeddegeizot | 29-12-12 | 16:41

@Reinaert | 29-12-12 | 16:31
Bij de bronnen bij de Hoge Venen misschien? ik weet het ook niet.

miko | 29-12-12 | 16:40

@cumshaft | 29-12-12 | 16:30

Ik ben om te beginnen al tegen pensioenfondsen, vanwege de verplichte achtergrond. Laat ieder voor zich maar sparen op een manier die hem goed dunkt.

Al die verplichte ongein en overgesocialiseerde regelgeving hebben het volk afhankelijk slachtvee gemaakt, dat niet meer voor zichzelf kan denken omdat zij dat al decennia niet heeft gehoeven, in plaats van het zelfdenkende ondernemende volk dat we hadden kunnen zijn.

ZKH EénOog | 29-12-12 | 16:39

@miko | 29-12-12 | 16:36
omdat je in veel gebieden niet wil klooien met de grondwaterspiegel.

cumshaft | 29-12-12 | 16:38

Dus minder: tandenpoetsen, de (af)was doen, douchen, auto wassen, wc doorspoelen enz.
De vooruitzichten zijn niet erg hoopvol/smaakvol...

da wizard | 29-12-12 | 16:37

@gentle giant | 29-12-12 | 16:34

Maar dát water kun je zonder problemen hergebruiken.

Of is dat in strijd met de Geneefse Conventie?

Reinaert | 29-12-12 | 16:37

Het is dat ik geen water nodig heb, anders had ik me hier ook wel druk over gemaakt.

roze_bril | 29-12-12 | 16:37

Weet iedereen ook meteen waarom je geen putjes in je tuin mag boren om water op te pompen.

miko | 29-12-12 | 16:36

Allemaal bewapend met waterpistolen op naar brussel! Helemaal lamleggen dat gekke circus daar.

dj tonedeaf | 29-12-12 | 16:36

Zelfs waterboarden wordt duur.

gentle giant | 29-12-12 | 16:34

Basisrechten worden luxegoederen.

Desmoulins | 29-12-12 | 16:34

Privatiseren van drinkwater in Nederland betekent dat de kwaliteit achteruit zal gaan en de prijs omhoog.
Fabrikanten gaan niet voor kwaliteit, het zal ze een zorg zijn, zolang er geen doden zullen vallen, is het al gauw goed.
Want zelfs met bekende bronwatertjes is in het verleden geknoeid, vanwege de hebzucht.

Terpen-tijn | 29-12-12 | 16:33

We halen een ijsberg, sterf maar met je EU.

gentle giant | 29-12-12 | 16:32

@Crematorium-de-Asbak | 29-12-12 | 16:30

Wacht maar, vriendje...

brutus68 | 29-12-12 | 16:31

@miko | 29-12-12 | 16:20

Spa Monopole is (of was) het toch? Of het daarmee ooit een staatsbedrijf is geweest verraadt zelfs hun eigen site niet, wat wel als een paal boven water staat is dat ze eeuwen lang een monopolierecht hebben gehad op het pompen en bottelen van bronwaters.

Reinaert | 29-12-12 | 16:31

Waarom is er nog geen belasting op zuurstof en de zon??

Crematorium-de-Asbak | 29-12-12 | 16:30

@ZKH EénOog | 29-12-12 | 16:25
dus verbied jij ze om elders rendement te halen?

cumshaft | 29-12-12 | 16:30

Geen stijl mag wel weer eens wat spitser worden, de linkse tegen hangers als indy en ravage roepen hier al jaren over.

miko | 29-12-12 | 16:30

"Casino Royale" en "Quantum of Solace" blijken ineens voorspellende waarde te hebben...

am I insane? | 29-12-12 | 16:29

Begin je toch gewoon collectief een waterbedrijf?

das_Freudenmädchen | 29-12-12 | 16:29

Quantum of Solace Europe

KollenbergSittard | 29-12-12 | 16:28

Je verwacht het niet.

Desmoulins | 29-12-12 | 16:28

Gelukkig zuip ik erg veel bier, anders was het echt een probleem...

da wizard | 29-12-12 | 16:28

Dit is nog maar het begin en zolang we hier lekker blijven klagen maar vooral niets ondernemen behalve elkaar verwijten maken zal er niets veranderen. Europa is gebaat bij verdeeldheid want dan zijn er verschillende groepen en geen van die groepen is groot genoeg om indruk te maken. We moeten onze neuzen weer de zelfde kan op laten wijzen of we nou geel groen paars links of rechts zijn. Dit gaat ons allemaal aan de EU maakt die onderscheid namelijk niet, voor hun zijn we allemaal een melkkoe.

StijlvolRechts | 29-12-12 | 16:26

@cumshaft | 29-12-12 | 16:24

Ja, we hebben gezien, hoe goed dat uitpakt voor de vastgoedmarkt...

ZKH EénOog | 29-12-12 | 16:25

pffft regenwater is toch gratis? regent hier genoeg.

inktpot | 29-12-12 | 16:25

Ik stem de volgende keer op Wilders.
Eigenlijk heeft hij te vaak domme ideetjes, maar o zo gelijk wat de EU betreft.
Er moet een einde komen aan een hoop opvreters die een overheid als dekmantel (mis)gebruiken.

Terpen-tijn | 29-12-12 | 16:25

@WaarDeWindWaait | 29-12-12 | 16:21
Denk je dat alleen 'links' voor water moet gaan krom liggen, hokjesmeneer/mevrouw?

dj tonedeaf | 29-12-12 | 16:25

Godvergloeiende godverdomme, we mogen straks helemaal niks meer zelf bepalen. De tering met de EU en de typhus erbij.

joyriders | 29-12-12 | 16:24

@ZKH EénOog | 29-12-12 | 16:18
privatisering is juist goed want pensioenfondsen willen graag investeren.

cumshaft | 29-12-12 | 16:24

@spuitje11 | 29-12-12 | 16:14
Vivendi en Suez lopen anders wel binnen.Het is maar vanuit welk perspectief je hetbekijkt

miko | 29-12-12 | 16:24

Die willen wel veel hè daar in Brussel? Werkt het ook allemaal wat die willen? NEE!

ElMatadero | 29-12-12 | 16:23

@Greetje Duisenberg | 29-12-12 | 16:21, GMTA

gentle giant | 29-12-12 | 16:23

Rustig maar beste reaguurders, dit gaat niet lukken. Om thee te zetten heb je water nodig, even huilie huilie van de theedrinkers, of klagen danwel dreigen. En het hele plan is van de baan, tsja.

rechtvaardigerechter | 29-12-12 | 16:22

Met z'n watermanagement ...

gentle giant | 29-12-12 | 16:21

Wim~Alexander was toch onze 'waterprins'. Nou, aan de tand voelen zou ik zeggen Harry!

Greetje Duisenberg | 29-12-12 | 16:21

Ah, Geenstijl is vandaag weer in een identiteitscrisis. Kan VanLeeuwen met spoed overgeplaats worden naar Joop of Sargasso a.u.b.

WaarDeWindWaait | 29-12-12 | 16:21

Je gaat steeds meer in de illuminati geloven haha.
En dan zijn er waarschijnlijk derden die aandelen hebben in de bedrijven die het monopolie gaan krijgen, ik vind dat Europa bijna eng worden en geloof mij maar als GW te ver gaat en teveel macht krijgt dan vinden ze wel weer een puppet om hem af te maken.

Gijsbertno1 | 29-12-12 | 16:21

@Reinaert | 29-12-12 | 16:17
Is spa ooit van de belgische staat geweest?

miko | 29-12-12 | 16:20

Onder andere door privatisering van dit soort voorzieningen konden de neocommunisten als morales , Chaves en Correa aan de macht komen.

miko | 29-12-12 | 16:19

Wiki zegt: "In fascistische landen werd vaak een corporatief stelsel ingevoerd"

Conan de Rabarber | 29-12-12 | 16:19

@Reinaert | 29-12-12 | 16:17
Bar-le-Duc en Sourcy, daar trek ik mijn wc mee door.

blinde kip | 29-12-12 | 16:19

SP of PVV stemmen, de rest neemt u Godsgruwelijk ongesmeerd anaal.

gentle giant | 29-12-12 | 16:18

Oh ironie: Juist de instantie (overheid), die als ENIGE taken het beheer van publiek (erf-)goed en ordehandhaving heeft, wenst chaos te creëren door het beheer uit handen te geven aan op winst beluste derden.

Eén voordeel: dan is de overheid niet meer nodig.
Opdoeken die hap.

ZKH EénOog | 29-12-12 | 16:18

En als we nou eens een compromis sluiten?
Nutsbedrijven blijven in handen van de overheid, en in ruil daarvoor mag kunst en cultuur geprivatiseerd worden.

deprivéspeler | 29-12-12 | 16:18

N i e t D o e n ! ! ! !

Privatisering van de ziektekosten, spoorlijnen en elektriciteitsmaatschappijen hebben tot hogere kosten en lagere service geleid.

In the UK is drinkwater al jaren geprivatiseerd, maar vanwege het winstoogmerk wordt er alleen naar de korte termijn gekeken. Geld voor onderhoud van het hoofdnet is er dus niet. Het gevolg is dat ca 33% van het gezuiverde drinkwater weglekt in de bodem.

Nutsvoorzieningen moet je n i e t privatiseren.

Vogelbeest | 29-12-12 | 16:18

Oh ja, want schaalvergroting was al zo'n succes in de telecom, openbaar vervoer, en zo'n beetje alles wat overheid heeft opgebouwd met belastinggeld om het vervolgens weg te geven aan een overbetaalde raad van bestuur met managerslaag, aandeelhouders en over de rug van tig loonslaven. Product? Welk product?

blinde kip | 29-12-12 | 16:17

Het wachten is op de privatisering van zuurstof.

Conan de Rabarber | 29-12-12 | 16:17

@spuitje11 | 29-12-12 | 16:14

Euhmmm...... Spa? Doet 't al jaren hartstikke goed, sterk merk. Alleen nog steeds niet uit de kraan, da's spijtig ;-)

Reinaert | 29-12-12 | 16:17

Lang leve de corpocratie van EU!

Conan de Rabarber | 29-12-12 | 16:16

GS is plotsklaps een links bolwerk.

Edelzwijn | 29-12-12 | 16:15

@Bertus Brulbroek | 29-12-12 | 16:09 |
De grote bedrijven moeten toch iets nu iedereen een zonnepaneel op zijn dak kan zetten en zelf stroom kan genereren...

da wizard | 29-12-12 | 16:15

Waaruit maar weer blijkt dat onze Nederlandse politici helemaal geen ene moer hebben te vertellen.
Het zijn goed betaalde marionetten van Brussel. Een baantjescaroussel zonder weerga. Ministers, staatssecretarissen en ambtenaren doen hun best om een baantje in Europa te krijgen. Het volk kan barsten.

Willem van Oranje kan het niet gezegd hebben dan ik maar:
Mon Dieu, ayez pitié de mon âme et de ton pauvre peuple

knight03 | 29-12-12 | 16:14

Wie kent er een voorbeeld van een geslaagde privatisering van een waterbedrijf? Maakt niet uit waar. Eén voorbeeld slechts, kom op!

spuitje11 | 29-12-12 | 16:14

Toch nog snel eventjes doorduwen zo vlak voor de jaar wisseling .

likmegaties | 29-12-12 | 16:13

Ja mensen, het zal toch een keer een stapje serieuzer moeten.
Die boze tegeltjes hier en daar, van u en mij, helpen ons geen steek voorhuid, èh vooruit.

Jackanders | 29-12-12 | 16:13

Zoet drinkwater is waar velen al over zeggen dat er een wereldoorlog over zou uitbreken, ik begrijp volkomen waarom de EU zich wil mengen in ons grondwater. Totaal niet in ons belang, maar onze politici zullen het weer met open armen ontvangen. Er komt een periode aan waar een keuze wordt gemaakt dat alles wat hier gezegd wordt valt onder geweldloos verzet of opruiing met teroristisch oogmerk. In beide gevallen is het gericht tegen Brussel, dat is een zekerheid. We vinden het allemaal prima. Waar worden eigenlijk de illegale en niet fiscaal uitgewonnen zwembaden in Griekenland mee gevuld.

Ze gaan voor het water, de pensioenen slaan ze over.

Kaas de Vies | 29-12-12 | 16:12

Aanbieding! Unilever-water de komende maand slechts € 9,99 per kuub!

Eric Blair | 29-12-12 | 16:12

De privatisering van de zorg, de post, de woningbouw, de spoorwegen etc. waren ook al zo'n groot succes.
Biedt wel weer een hoop perspectieven voor graaiervriendjes die een baantje moeten hebben.

Cuyahoga | 29-12-12 | 16:12

SP rulez!

Rest In Privacy | 29-12-12 | 16:12

Dat je Hamas Harry wilt huggen ...
Wat een waanzinnige tyfusbende is die EU geworden.

gentle giant | 29-12-12 | 16:12

het is toch vrij normaal dat mensen in griekenland en portugal eindelijk voor hun water gaan betalen.

cumshaft | 29-12-12 | 16:11

Logisch>> we hebben het beste drinkwater te wereld.
Dat kan niet zomaar, dat mag ook niet, daar vallen extra inkomsten mee te genereren.
Moet je eens kijken wat een prijsverschil met de spa blauw.
Zaken zijn zaken.

Terpen-tijn | 29-12-12 | 16:11

Natuurlijk, ik kan wel een paar honderdduizend liter water kwijt naast die gloeilampen die we hier hebben liggen...

Nietvoordekat | 29-12-12 | 16:10

Het zal niet lang duren of ook de benzine gaat op de bon.
En rantsoenering van uw dagelijkse levensmiddelen à la Sovjet-stijl.
Nu nog een gigantisch controle en ambtenarenleger uit de grond stampen en we zijn klaar voor concurrentie tegen de Aziatische groei-economieën.
*Kuch*

King of the Oneliner | 29-12-12 | 16:10

"Heute das Trinkwasser, morgen die ganze Welt!" moeten Hermann von Rompuy en Stabshauptfeldwebel Schulz gedacht hebben toe ze dit bezopen idee verzonnen.

Blijf van m'n water af! En van m'n gerstemout en hop ook. Tuigh.

Reinaert | 29-12-12 | 16:09

ben ik blij met mijn eigen waterput

leejoo | 29-12-12 | 16:09

da wizard | 29-12-12 | 16:05 | + 0 -
Zelfvoorzienendheid zal met boetes & gevangenisstraf worden uitgesloten.

Bertus Brulbroek | 29-12-12 | 16:09

-weggejorist-

BekiekUtMoar | 29-12-12 | 16:08

Ja, man. Ik zeg: DOEN!!

{koffers pakt en emigreert naar Cuba}

ZKH EénOog | 29-12-12 | 16:06

Levensbedreigend.

rechtvaardigerechter | 29-12-12 | 16:06

-weggejorist-

dj tonedeaf | 29-12-12 | 16:06

Binnenkort zal er ook wel een belasting komen op het uitademen van CO2. Dat is vreselijk goed voor het milieu weet je wel.

Polletje Piekhaar | 29-12-12 | 16:06

Alles gaat volgens plan

Bertus Brulbroek | 29-12-12 | 16:05

Wie wil er een waterpomp kopen voor in de tuin...

da wizard | 29-12-12 | 16:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland