Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BREEK. Nivellering in de zorg GEANNULEERD

ikhebautog.jpg Ja hoor. Correct voorspeld. Het heeft de Rode Regering behaagd om de bovenmodaal gehate zorgpremienivellering van te annuleren. Waarmee de VVD dus na haar totale verlies van liberale geloofwaardigheid aantoont dat het allerlaatste restje geloofwaardigheid ook nog wel van tafel kan door de standvastig gepresenteerde plannen binnen twee weken weer uit het regeerakkoord te slopen. Lullig voor Hans 'nivelleren is een feestje' Spekman, nog lulliger voor al die VVD-politici die tegen hun natuur in aan zaaltjes vol boosliberalen hebben uit staan leggen dat nivellering in de zorg echt niet onliberaal is en dat deze plannen goed zijn voor Nederland en de bezuinigingen en de crisis en zo. De te verwachten spin van Kabinet Muhahaha-II: nivelleren via de zorg mag niet van Brussel. De PvdA zal wel wat terugwillen, dus die belastingverlaging van 42 naar 38 procent in de tweede schijf kunt u schudden. En een stabiele regering van vier jaar ook. Rutte-II wordt een vechtkabinet. [VVD & PvdA gingen radiostil de ministerraad in. Meer info volgt.] Update: Ministerraad afgelopen. De sfeer was goed. Verder geldt nog altijd/alweer de welbekende radiostilte. Update: Fracties VVD en PvdA afzonderlijk bijeen voor continuerend crisisoverleg. Update: Rutte en Samsom breken het regeerakkoord open. Waarmee hun handtekeningen dus ook niets waard blijken. En is het kabinet dan nu ook ont-beëdigd? De Re:Formatiegesprekken gaan maandag verder. Op de redactie van de Telegraaf begint de VrijMiBo vandaag wat eerder.

Reaguursels

Inloggen

Matje in nek, vlassig snorretje, Brabants accent: Ik betaal helemaal niks meer!!!

A New Today | 09-11-12 | 20:52

Kloof2012 | 09-11-12 | 16:09

He bah, zijn we het toch met elkaar eens!

m@rkus | 09-11-12 | 18:31

@m@rkus | 09-11-12 | 14:13
Even los van de discussie snijden vs meer inkomsten genereren;

Sommige van je punten snijden hout. Mensen die skieen lopen een grotere kans op een beenbreuk dan bankzitters. Ik denk dat verzekeraars prima in staat zijn deze risico-calculatie uit te voeren; sporten/gezondheid lange termijn vs niks doen/hart-vaatziekten lange termijn. Eventueel aanvullend laten verzekeren; prima!
Waarom kost eenzelfde medicijn in NL 6 a 7 x duurder dan in Spanje? 1 Europa? De tussenhandel en lokale wet- en regelgeving drijven deze prijzen op; niet zozeer patenten.
Kritisch kijken naar wat wel en niet vergoed wordt; ik herinner me bijvoorbeeld het anorexia meisje van 1 of 2 jaar geleden, dat in NL 20 of 21 behandeltrajecten had afgelegd die ze steeds zelf afbrak. Ze vond het belachelijk dat haar 22e traject, nu bij een kliniek in Zweden, niet door haar verzekeraar werd vergoed.
Iemand die "in een verkeerd lichaam zit" en zich wil laten ombouwen? Prima joh; mag je zelf betalen.
"Psychische problemen" omdat je oren een beetje flappen/je neus te groot of je tieten te klein zijn? Jammer joh; mag je zelf betalen!
Pil & sterilisatie m/v? Zelf betalen.
Rollator? Zelf betalen
Wat nou; ik heb "recht" op ieder 3 jaar een nieuwe bril?
Kinderbijslag? Het is me oprecht een raadsel dat iedereen (ook ik) dat krijgt. Echt waar; stel daar nou een inkomensgrens in; dat kan ik me voorstellen.

Dat zijn zaken die misschien hier en daar zeer doen (ook bij mij), maar die ik echt zou snappen.

Kloof2012 | 09-11-12 | 16:09

Libertariers kom er maar in!

Tointje | 09-11-12 | 15:03

m@rkus | 09-11-12 | 14:30 | + 0 -
Volgens onze lijders hebben we een vergrijzingsprobleem. Die ouderen waar jij over spreekt moeten dus vervangen worden in het arbeidsproces. Als er genoeg arbeidspotentieel in NL is, zoals jij stelt dan is er geen probleem toch? Dan betalen tegen die tijd die mensen toch tot 52% belasting om de kosten te dekken?

Zatkniss | 09-11-12 | 15:01

-weggejorist-

Dikkie_Dik | 09-11-12 | 15:00

Ze gaan maandag even beslissen over een alternatief... van het ene broddelwerk naar het andere dus.
Dit kabinet is 1 grote faal, stuitende incompetentie.
Wegwezen en nieuwe verkiezingen nu!

Dikkie_Dik | 09-11-12 | 14:59

Nog een oplossing: biedt meer plekken voor ouderen aan in het buitenland! In Spanje, Griekenland en Portugal kun je veel goedkoper zorg verlenen aan oudere mensen. Deporteer je probleem.

m@rkus | 09-11-12 | 14:35

Zatkniss | 09-11-12 | 14:15 |

LOL! We hebben nu 16 miljoen mensen. Tegen 2050, laten we stellen dat we er dan ook ongeveer zoveel hebben, zullen van die 16 miljoen, er dus 4 miljoen ouder zijn dan 65. We groeien dus van 2,6 miljoen ouderen (cijfer 2010), naar 4,0 miljoen. Allemaal mensen die langer zullen leven dan nu, en per persoon meer gaan kosten. Om die kosten te kunnen dragen, hebben we nu, met een arbeidspotentieel vanuit mijn hoofd, 6 miljoen, al een probleem... Dan heb je dus, alleen al om de kosten van die vergrijzing te dragen, een beroepsbevolking nodig van meer dan 8 miljoen! Hoe ga je dat doen? Waar huisvest je die mensen en WAAROM zouden hoog opgeleide mensen uit het buitenland hier gaan werken? WAAR gaan die mensen werken? De logistiek, onze economische motor, zal door technologische innovaties, dan mogelijk ingestort zijn, evenals de bouw en de financiële sector...

m@rkus | 09-11-12 | 14:30

Indoneesje | 09-11-12 | 11:27 |
Dit is helder en raak, niks meer aan toe te voegen, het tekort is hiermee opgelost!

lanexxx | 09-11-12 | 14:27

m@rkus | 09-11-12 | 13:58 | + 0 -
Tegen die tijd komen immigranten die dat werk zullen verrichten, net als nu al in CH. De hoog opgeleide immigranten al daar zorgen er voor dat de Zwitserse AHV (AOW) een overschot aan premiebetalers kent. Alleen moet je er voor zorgen dat zij die komen ook iets bijdragen. Door er voor te zorgen dat iedereen welkom is die werkt en premies afdraagt gaat dat lukken. Het CH systeem zeg maar. Wel geen pvda/SP kiezers importeren

Zatkniss | 09-11-12 | 14:15

hen - heb

m@rkus | 09-11-12 | 14:14

Kloof2012 | 09-11-12 | 13:59 |

Klopt. Maar wat zou jij doen? Waar ga jij snijden? De zorg kost ons 67 miljard op jaarbasis, de uitkeringen (inclusief AOW) 37 miljard.

Ik doe een paar voorstellen:
- Hen je AOW en een pensioen hoger dan X? Dan heb je geen volledige AOW meer nodig (fiscaliseer de AOW. Het hoeft niet veel te zijn.). Of bouw AOW af bij veel eigen vermogen /ander inkomen. Waarom die mensen ondersteunen die zelf geld zat hebben?
- Sportongelukken niet meer van gemeenschapsgeld betalen. Je stapt voor eigen risico het veld op.
- Verkeersongelukken? Dader betaalt ALLES. Zelf.
- Medicijnen? patenten sneller af laten lopen, dan mag iedereen ze maken. Veel goedkoper.
- Zorgverzekeraars: marktwerking is nihil, kosten zijn te hoog. Stop met al die bedrijfjes en maak weer 1 staatsinstituut.

m@rkus | 09-11-12 | 14:13

Zes dagen geleden,Spekman in het AD:
Quote:
De PvdA-achterban heeft volgens partijvoorzitter Spekman geen problemen met de plannen in het regeerakkoord die de inkomensverdeling veranderen. "Nivelleren is een feest", zo zegt hij in het AD.
De inkomensafhankelijke zorgpremie zorgt voor veel commotie, met name ook bij de VVD-achterban. Maar Spekman is niet van plan om hierover nog concessies te doen. "We gaan nu niet zeggen: laten we een beetje minder nivelleren."
Unquote.

Laten we catweazle Spekman een beetje (keihard) uitlachen

Koningsluis | 09-11-12 | 14:09

Koningsluis | 09-11-12 | 13:56 |
Daar kan ik een eind in meegaan. Zo'n juichende Meiboomknuffelaar die al een verschoning nodig heeft als hij het woord nivellering mag scanderen. Als je Animal Farm leest dan denk je aan figuren als Spekman. Iedereen gelijk maar ik net een beetje gelijker. Het heeft me altijd geintrigeerd dat ter linkerzijde de rangen en standen en het afdwingen van autoriteit zoveel intenser is dan ter rechterzijde. Het zijn broeders als Spekman die voor anderen wensen na te denken omdat ze in hun onmetelijke wijsheid menen dat anderen nooit weten wat goed voor hen is.
Ik werd onpasselijk van zijn feeststemming en dacht toen: en hier gaat de VVD mee in zee? Gedoemd te mislukken.

Miep Scharensliep | 09-11-12 | 14:05

@m@rkus | 09-11-12 | 13:23
Treffend; het zit 'm in het woordje "haal".

Niet verdien, beperk, zorg, snijd, (re-)organiseer, (de-)reguleer, kritisch kijken naar eigen functioneren of efficiency-slag. Laat staan ethische discussies.

Nee, gewoon "haal". Da's wel zo makkelijk. De kans dat de getroffen groepen (ACTIE! ACTIE ACTIE!) blèrend en rellend met petjes t-shirts en spandoeken op het Malieveld komen te staan is vrij klein.

Kloof2012 | 09-11-12 | 13:59

zak = zal

m@rkus | 09-11-12 | 13:58

Zatkniss | 09-11-12 | 13:36 |

Dat is appels met peren vergeljken. In 2050 zak 1 op de 4 Nederlanders ouder zijn dan 65. Hoe gaan we de kosten van die groep dragen als seamenleving? Rapport: www.hannn.eu/assets/images/downloads/R...
Waar gaan we dat geld halen als we het niet halen waar het zit?

m@rkus | 09-11-12 | 13:58

De breed uitgesproken feeststemming van catweazle Spekman heeft de coalitie dermate op scherp gezet en de VVD nog eens extra tegen de haren ingewreven (wat de eigen achterban al had ingezet) dat de PvdA die Vetspeklaag wel op zijn plaats moest zetten.
Dankzij die armoedige groezelaar Spekman hebben we nu een explosief kabinet.
Goed geaan jochie, laat het je kop definitief kosten in de (nabije) toekomst, ik zal niet lang verdrietig zijn.

Koningsluis | 09-11-12 | 13:56

Je zou er moedeloos van worden, het ordinaire sjansen met nivelleren door politici die er zelf niet opgewonden van raken. Het is Den Haag die de graaicultuur tot kunst verheft en vervolgens het volk predikt dat geven beter is dan nemen. Ja, zo lust ik er nog wel eentje.
.
Nivelleren is de doodsteek voor een samenleving. Het is niet solidair of sociaal om een situatie na te streven waarin iedereen op een zelfde niveau hangt. We zijn als mensen gelijkwaardig maar niet gelijk en in die ongelijkheid ligt juist progressie besloten. Als je iedere prikkel om te presteren en vooral om te excelleren verwijdert en/of bestraft dan zakt het grote gemene deler niveau naar beneden en zijn we op weg naar de exit. Je hebt de plicht om zwakkeren te beschermen maar je hebt niet de plicht om iedereen zwak en afhankelijk te maken.
.
Een inkomensafhankelijke zorgpremie. Denk daar eens over na. Het is dienstverlening gelijk alle andere dienstverlening. Hoe absurd is het dat de een meer moet betalen voor een consult dan de ander? Zorg voor betaalbare verzekeringen, zorg voor prijsafspraken met artsen en farmaceutische industrie en hou op met je klassenstrijd via de volksgezondheid uit te vechten.
.
Een belastingverhoging (of het niet verlagen van de al veel te hoge belasting) voor degenen die bovengemiddeld verdienen om op die manier het nivelleren te bewerkstelligen is foute ideologie op een cruciaal moment in de conjunctuur.
Mark Rutte is de grootste zegen die Geert Wilders ooit is overkomen. Het was overigens onlangs bij Paul & Witteman overduidelijk dat Rutte een Nijpels kloon is. Ze moeten het allebei van de verpakking hebben. Van substantie hebben ze geen kaas gegeten. Het gaat me wel aan het hart dat de VVD het liberalisme heeft verkwanseld. Het was ooit een fijne partij met principes die niet werden uitverkocht of gecompromitteerd.

Miep Scharensliep | 09-11-12 | 13:55

Tien jaar later op geen stijl : RutteII was een rcentrumrechts kabinet!!! whoeaaaaa

The_Challenger | 09-11-12 | 13:50

Wie doet in godsnaam de PR bij de VVD??
Deze partij gaat 100% zeker de komende 50 jaar weer geen premier meer leveren. Dus voorgoed terug naar de marge. En dat in een dag of 10. Knap.

de Voorzittert | 09-11-12 | 13:48

Volgende verkiezingen moet iedereen op de hoogst opgeleide econoom stemmen, ongeacht van welke partij deze is.
Merkava | 09-11-12 | 11:21 | + 2 -
Dat zou ik absoluut niet doen. De meeste economen op de universiteit zijn daar vanwege hun marxistische ideologie blijven hangen (babyboomer of adept van de babyboomer). Echte economen kunnen namelijk in het bedrijfsleven veel meer verdienen.
Kortom, wil je echt knap toegedekt communisme kies dan voor de economen van de VU, UVA etc.

Grachus | 09-11-12 | 13:40

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:02

Die zijn allang bezig. Overal langs de rivieren is het project "ruimte voor de rivier" aan de gang. Iets wat miljarden kost want er worden heel veel boerderijen en BN huisjes opgehoogd of verplaatst van gemeenschapsgeld.

Volgens de laatste berekeningen wordt er 1 cm gewonnen voor 400 miljard in totaal

The_Challenger | 09-11-12 | 13:39

m@rkus | 09-11-12 | 13:23 | +
In 80% van de wereld zou je moeder in de goor liggen. In Nederland is dit gelukkig beter geregeld. Daarvoor wordt tot 52% belasting betaald, prima. Er is geld genoeg alleen onze overheid geeft het verkeerd uit. Als vergelijking. In Zwitserland betaald men gemiddeld 20% belasting en daar komt de staat uit, heeft zelfs een overhot. Hoeveel wil je nog weghalen bij de mensen die zich het schompes werken/ ondernemen? Ik gun iedereen in NL alles, maar in de rest van de wereld liggen de mensen aan de geeuw honger, nogmaals volgens mij wordt er meer dan genoeg belasting betaalt alleen het wordt verkeerd uitgegeven. Laten we daar eens naar kijken voordat er weer meer geld aan de burger gevraagd wordt. Alles starks niemand meer wil ondernemen of werken eindigt NL als Noord-korea of Belarus

Zatkniss | 09-11-12 | 13:36

m@rkus | 09-11-12 | 13:23

Goh, het gros van Nederland is het met je oneens. Grappig eigenlijk.

Topperke | 09-11-12 | 13:30

Mijn dementerende moeder van 89 is een 'zorgclient'. Ze is doof, ziet slecht en immobiel. Ze heeft zorg nodig. Van mensen die allemaal aan haar willen verdienen. Voor haar gehoorapparaten betalen we 2000 euro per paar. de doktoren en specialisten die ze bezoekt, willen allemaal 2 ton plus hebben. Haar medicijnen (ze is hartpatiente en heeft ouderdomssuiker) kosten een godsvermogen omdat de farmaceuten ook veel winst willen maken. mijn moeder is 89, maar nog wel zo gezond dat ze makkelijk nog een jaar of 5 geld oplevert voor de zorgindustrie.
Zoals mijn moeder zijn er nog honderdduizenden mensen, die allemaal veel geld kosten. Geld voor zorg, geld voor de AOW of andere uitkering. Geld dat betaald wordt door de mensen die geen uitkering hebben. Dat is het solidairiteitsprincipe. Wie gaat dat betalen?
De mensen met een kleine portemonne, betalen momenteel hetzelfe aan zorgpremie als de mensen die het ruimer hebben. Dat is aan de ene kant eerlijk, maar relatief gezien betaalt iemand et een eenvoudig baantje veel mer mee aan de welvaartsstaat dan iemand met een goede baan. Weliswaar betaalt die persoon met de goede baan ook veel belasting, maar zeker de laatste tijd is die hoeveelheid belasting ook dik ingeprijst in het loon dat hij verdient, want de welvaartsstijging van de afgelopen 20 jaar is meer bij de midden- en hogere klasse terechtgekomen dan aan de onderkant.
ALS je dan stelt dat je die welvaartsstaat overeind wilt houden, dan moet je de stijgende kosten van die welvaartsstaat ergens vandaan halen. En dan kun je het niet meer halen bij de kleintje. Hun geld is op. Simpel eigenlijk. Haal het waar het zit en niet waar het niet meer zit.

m@rkus | 09-11-12 | 13:23

En nog steeds bovenaan op de vvd site.

Belastingverlaging.
Meer blauw.
Minder immigratie.

Ing. eslapen | 09-11-12 | 13:19

pius | 09-11-12 | 12:01 | + -2 -
Een linkse west europees figuur, die geen idee heeft van wat dat ultra socialisme aan mens en staat aan richt zou ik ook niet willen kennen
idi ke chortu casul
Als communisme lover zal het geen moeite zijn dat te vertalen. (Helaas werken vertaal programmas niet voor Russisch geschreven op latijnse letters)
Dus hulp: loop naar de duivel (in Nederlands de pomp, eeikel of sukkel)

Zatkniss | 09-11-12 | 13:18

Al was er natuurlijk nooit sprake van nivellering. Slechts het uitkloppen van de middenklasse voor de belastingverlaging voor de allerrijksten.

Pindakees | 09-11-12 | 13:17

Al was er natuurlijk nooit sprake van nivellering. Slechts het uitkloppen van de middenklasse voor de belastingverlaging voor de allerrijksten.

Pindakees | 09-11-12 | 13:17

m@rkus | 09-11-12 | 12:54 | | Reageer+ |
Nivelleren is een feestje!

aardappelninja | 09-11-12 | 13:15

m@rkus | 09-11-12 | 12:48 | + -2 -
Hahahaha, geld geven aan mensen die te beroerd zijn om er voor te werken is NIET een "eerlijker verdeling van de welvaart" maar het met gemeenschapsgeld kopen van stemmen om dan op het pluche te kunnen zitten.

Moi2 | 09-11-12 | 13:07

@LordNobady | 09-11-12 | 12:58
Correctie, links richt zich op de korte termijn. En waarom jij je dan wel op de langere termijn moet richten. Omdat je over een paar jaar het ook nog goed wilt hebben (neem ik aan) en het voor eventuele kinderen of de toekomst van Nederland ook het beste voor hebt.

Persoonlijk zou het ik juist dat pas asociaal (en dom) vinden.

DerUnterMensch | 09-11-12 | 13:07

@m@rkus | 09-11-12 | 13:04
Da's een sterk argument! Ik ben om!

(vergelijkbare lange-halen-snel-thuis-aannames hebben geleid tot deze politieke situatie, maar dit terzijde)

Kloof2012 | 09-11-12 | 13:07

Kloof2012 | 09-11-12 | 12:59 |

Het feit dat je de hele dag hier rondhangt geeft voor mij aan dat het met dat harde werken van je wel meevalt. Dus als je daarmee zoveel geld naar binnen harkt dat voor jou de plannen rond de zorgpremie heul veel pijn doen, klinkt 'wat meer betalen'prima in mijn oren.

m@rkus | 09-11-12 | 13:04

LordNobady | 09-11-12 | 12:58
Klopt gewoon niet wat je zegt. Gisteren kwam tussen neus en lippen een bericht over hypotheken. Dat mensen het beste tot eind van het jaar een huis kopen om goedkoper uit te komen. Dan heb je het over 25 tot 30 jaar en dat is lange termijn. En dit is maar een klein voorbeeld.

hölzenbein | 09-11-12 | 13:04

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:41 | + 0 -
Welnee, dat is wat het CDA roept om vooral de schuld ergens anders te leggen.
De reden is dat het CDA in feite een partij is met een zeer sterke linkse stroming.
En die zag je ineens verschijnen als 2 "dissidenten" die absoluut niet met PVV wilden samenwerken.
Ze hebben Verhagen gewoon voor het blok gezet, of PVV weg of CDA weg.
Om van de PVV af te komen (en die ook nog de schuld te geven) moesten ze niets anders doen dan dingen eisen waarvoor de PVV geen gedoogsteun zou kunnen geven en dat hebben ze gedaan.
In tegenstelling tot VVD heeft de PVV namelijk wel kernpunten waar ze voor staan.

Moi2 | 09-11-12 | 13:03

@m@rkus | 09-11-12 | 12:54
Maar net zo oneerlijk en slecht. Want of het nu het uitgangspunt is, nivelleren is nivelleren met alle nadelige gevolgen van dien.
Overigens heeft zowel de PvdA (bij monde van uhhm volgens mij Wouter) als de SP (bij monde van Emile) laten weten dat ze het eigenlijk wel zagen zitten om een maximum in te stellen voor het minimum en maximum salaris. En beste m@rkus, dat is nivelleren om het nivelleren.

DerUnterMensch | 09-11-12 | 13:03

@m@rkus | 09-11-12 | 12:54
Klinkt goed!
Dus dan zou ik best ruim 20 x zoveel kunnen betalen voor eenzelfde product, dan iemand wiens inkomen ik ook al mag betalen (via mijn belastingafdracht) en die zich 's-morgens nog eens lekker omdraait in zijn bedje als ik alweer aan het werk ben? Nee, dát klinkt eerlijk zeg!

Kloof2012 | 09-11-12 | 12:59

Ik moet wel mijn complimenten geven aan de wijze waarop de media de plannen rond de zorgpremie hebben geframed.

Maar het leidt allemaal af van het werkelijke probleem: namelijk dat Nederland te veel uitgeeft aan 'de zorg'.

m@rkus | 09-11-12 | 12:59

@hölzenbein | 09-11-12 | 12:40
de hele politiek richt zich enkel op de korte termijn. waarom zouden wij dan verder moeten kijken met plannen welk voor die tijd toch weer ongedaan worden gemaakt.

LordNobady | 09-11-12 | 12:58

@m@rkus | 09-11-12 | 12:48
"eerlijk" is een PvdA-eufemisme is voor "Jij moet betalen!"

Kloof2012 | 09-11-12 | 12:55

Koninging Beatricks | 09-11-12 | 12:49 |

Ik kan de zorgpremie-actie van de PvdA niet anders uitleggen dan: het leggen van de zwaarste lasten op de schouders die het breedst zijn. Je nivelleert niet om het nivelleren. Dat is een Telegraaf-uitleg. Je haalt kosten bij mensen weg voor wie die kosten relatief heel erg zwaar zijn, en legt die kosten neer bij hen die dat makkelijker kunnen dragen. Dat dat nivellerend werkt, is een resultaat. Geen uitgangspunt.

m@rkus | 09-11-12 | 12:54

m@rkus | 09-11-12 | 12:48 | + -2
Na al die jaren dat de 'sterkste schouders' de zwaarste lasten mochten dragen lijkt het mij alleszins eerlijk als de zwakste schouders eens de volle laag krijgen.

Kwestie van eerlijke verdeling in de tijd - al die subsidiehoeren, uitkeringstrekkers, jankende slachtoffers, ben d'r wel klaar mee.

Ratzinger | 09-11-12 | 12:53

@m@rkus | 09-11-12 | 12:48 "een wat meer eerlijke verdeling van de lasten van onze welvaartsstaat."

De PvdA staat helemaal niet voor een eerlijkere verdeling van de lasten.

Koninging Beatricks | 09-11-12 | 12:49

Tja Mark, je kunt niet tegelijk de belasting voor je kiezers willen verlagen EN willen reageren met mensen die staan voor een wat meer eerlijke verdeling van de lasten van onze welvaartsstaat.

m@rkus | 09-11-12 | 12:48

Zoals ik eerder al heb aangegeven. Vergeet ook niet naar de overige punten te kijken. Er zit veel meer bagger in. Daarbij lijkt het hier om een trucje te gaan want ze houden het nivelleren er gewoon nog in, alleen via een andere weg. Dus nu niet allemaal “oow oke, mooi” gaan zijn. Nivellering blijft, andere horror-plannen blijven. Samengevat, het was bagger, het is bagger en het blijft bagger. En ja er zitten ook wat leuke punten in, maar die wegen niet op tegen de minder leuker en met een VVD als grootste zouden er juist meer leuke punten dan niet leuke punten in moeten zitten.

Helaas is de VVD samen met links niet te vertrouwen. Verder wel een goede partij, je moet ze alleen scheiden van links. Als links-mens hoef je maar te roepen dan een goed VVD plan asociaal is enz e komen er al op terug.

DerUnterMensch | 09-11-12 | 12:45

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:49 | + 0 -
Natuurlijk moet je soms water bij de wijn doen maar er zijn een paar kernstandpunten waar dat niet kan.
Krijg je dan toch geen coalitie samen dan moet de conclusie zijn dat je met een doodgeboren kabinet zit en er weer verkiezingen moeten komen.
-
Men gebruikt nu het argument "we moeten er samen uitkomen" om tijdens verkiezingen lukraak van alles te beloven om die beloftes vervolgens met het argument "we moeten er samen uit komen" weer overboord te gooien. Zoiets heet kiezersbedrog
-
De snelheid waarmee deze twee volkomen incompatibele partijen tot een akkoord kwamen geeft aan dat hun onderling tegenstrijdige verkiezingsbeloftes werkelijk niets waard waren.
Het "op het pluche willen zitten" was duidelijk hey belangrijkste.
Dan liever een partij die voor, tijdens en na de verkiezingen hetzelfde blijft zeggen.
Nu zitten we met een regering voor wie iedere dossier een onderling gevecht is en dat heeft Rutte nu wel duidelijk gevoeld. (50% ledenverlies voor VVD)

Moi2 | 09-11-12 | 12:45

@Kloof2012 | 09-11-12 | 12:39
ok succes ermee !

TunaTown | 09-11-12 | 12:44

Muxje | 09-11-12 | 12:03
hulde

ITEACHYOU | 09-11-12 | 12:43

-Knipper met ogen-
.
Politiek die kan luisteren naar het volk...?
.
He ?
.
-nog eens knipperen-

Ron | 09-11-12 | 12:40

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 12:02
Pardon? De korte termijn zal vrij weinig mensen (ja jij waarschijnlijk) interesseren. Het gaat om de lange termijn en daar scoort de VVD het beter. Dus lees de Volkskrant nog eens goed... Speciaal dat artikel waar je zelf mee aan kwam zeilen.

hölzenbein | 09-11-12 | 12:40

@TunaTown | 09-11-12 | 12:28
Nee. Tenzij ze capabel (qua kennis, kunde en ervaring) zijn én in dienst treden bij die overheid.

Kloof2012 | 09-11-12 | 12:39

Radio stilte is een feest.

Marcus Porcius Cato | 09-11-12 | 12:37

Het gedoe rond de zorgnivellering is allemaal bedoeld als afleiding. Om niet verzeild te raken in een enorm protest over de veranderende hypotheekafspraken

hriel | 09-11-12 | 12:35

Ratzinger | 09-11-12 | 12:26
het is een begin........

ITEACHYOU | 09-11-12 | 12:32

Indoneesje | 09-11-12 | 11:27
Als het slecht gaat met Friesland, Drenthe, Groningen stoten we die dan ook maar af? We maken onderdeel uit van Europa. We zijn een klein land, wat economisch zeer groot is dankzij onze samenwerking met andere landen. Denk je nu werkelijk dat de grote landen in Europa ook maar een spaan van ons heel laten als we eenzijdig uit de unie stappen? Doe normaal. Wees realistisch. Ik ben het met je eens als je stelt dat het nu ook niet goed gaat, maar daar had men tig jaar terug aan moeten denken toen we in de EMU stapten zonder gelijke spelregels.

ITEACHYOU | 09-11-12 | 12:30

@Kloof2012 | 09-11-12 | 12:13
"richt 1 shared service center in voor ICT voor de overheid, met nu eens capabele mensen er op"

ZZP-ers bedoel je ?

TunaTown | 09-11-12 | 12:28

ITEACHYOU | 09-11-12 | 12:23 | + 0
You got me there.
Ik kreeg tranen in m'n ogen toen ik je geweldige comment las, wil je dat wel geloven?

Ik ben helemaal om, gewoon kei-positief geworden. Hulde!

Ratzinger | 09-11-12 | 12:26

Hee Van Rossem, als de media zo door blijft gaan krijgen we nooit een stabiel kabinet en wordt Nederland inderdaad onbestuurbaar, dus houd eens op met dat negatieve gelul de hele tijd. Iedereen maakt fouten, ook jij, kijk maar naar dit stuk. Alleen durfen sommigen het wel toe te geven. Gadverdamme, ben het zo zat dat iedereen maar doet alsof we wel zonder politici afkunnen. Niet eens 10% van de bevolking weet waar de pijnpunten liggen en de rest aapt de media na. Nederland ligt op zijn gat, de ellende wordt groter en groeter en denk nu niet dat er geen pijn meer volgt nu dit van de baan is, dus stop met dat gelul en wees eens positief allemaal.

ITEACHYOU | 09-11-12 | 12:23

jefti | 09-11-12 | 11:00 |
En weer naar de stembussen in 3.. 2... 1...
-----------------
Toen duidelijk werd dat Mark en Didi samen de huwelijkse sponde indoken voorspelde Wilders dat we in jan./feb. 2013 weer met het rode potlood in het hokje zouden staan.
Ben benieuwd of hij (weer) gelijk krijgt.

GeflipteVlaflap | 09-11-12 | 12:19

@Moishe Pipik | 09-11-12 | 12:11

LOL. Sterk verwoord.

Tragisch genoeg:)

pius | 09-11-12 | 12:15

@Indoneesje | 09-11-12 | 12:12

Nee hoor. Pandanbreinen zoals jij moet je corrigeren maar niet serieus nemen.

Waarvan akte.

pius | 09-11-12 | 12:14

Paar bezuinigingen:
- Opheffen provincies (rek de gemeentegrenzen maar wat op),
- pheffen waterschappen (V&W).
- Stoppen met idiote budgetteringssysteem bij de overheid (als je wat overhoudt aan het eind van het jaar wordt dat het volgend jaar op je begroting in mindering gebracht; niet echt motiverend om zuinig aan te doen);
- stoppen met het idiote sporten in de baas zijn tijd
- stoppen met de idiote "dagjes weg met de afdeling". (De overheid is overigens de enige groep die ik ken die dat gewoon door de weeks doen, in de baas zijn tijd);
Stop met het idiote periodiekjessysteem; of iemand zich nou een jaar 3 slagen in de rondte werkt, of het hele jaar de kantejs er af loopt; je krijgt je periodiek. Niet meer en niet minder.
- richt 1 shared service center in voor ICT voor de overheid, met nu eens capabele mensen er op. Richt daar een fatsoenlijke regie-organisatie in die leveranciers goed kan aansturen en afrekenen.
- Vereenvoudig de idiote, dure en complexe aanbestedingsregels.
enz. enz. enz.

Kloof2012 | 09-11-12 | 12:13

@eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 12:11

Met die rijstveldknurft? Nee joh. Geen partij voor mij.

pius | 09-11-12 | 12:13

Prachtig politiek jaar. Miljoenen nederlanders genaaid door een milieuterrorist die toevallig naast snurkende VVD ers zat. Maar genaaid wordt je, niet linksom dan rechtsom en de meesten vinden het nog lekker ook. Iedereen die werkt van de X5 naar lijn 5 en van een tonnetje op de bank naar 1 euro in de bank. De PVDA zal verder zorg dragen voor de verdeling van jou, door hard werken, verdiende geld.
Wel allemaal weer PVDA stemmen volgende keer want anders lukt dit natuurlijk niet.

Therapietje | 09-11-12 | 12:12

pius | 09-11-12 | 12:01 | + 0 - Op je socialistische lange teentjes getrapt?
.
Muxje | 09-11-12 | 12:03 | + 0 - Volledig mee eens! Helaas is het onderwijs een speelbal geworden van politieke partijen. Je ziet teveel lijntjes met politieke partijen in school besturen. Met name in het HBO en binnen de Universiteit. Kortom, slechts weinig politieke partijen zullen een einde maken aan de burocratie en het graaien binnen het onderwijs. Datzelfde geld ook voor de zorg. De bedrijfs cultuur is volledig rot van binnen omdat sommige politieke partijen vuistdiep erin zitten. Wanneer er tegengeluid komt worden deze partijen neergezet als populisten. Zo rot is Nederland inmiddels.

Indoneesje | 09-11-12 | 12:12

Mischien kunnen ze er nu is over na gaan denken om te bezuinigen inplaats van lasten te verzwaren. Want deze storm heeft duidelijk aangetoond dat de grens is bereikt. De burger wil koopkracht verbetering en aanjaging van de economie en dit is mogelijk als de overheid snijd in eigen gelederen en europa een dikke middelvinger toont. Wij hoeven niet de balansen van de banken via het ESM op peil te brengen , laat maar omvallen deden ze in ijsland ook en daar krabbelen ze lekker op terwijl wij hier nog verder op onze knieen gedwongen worden door het door Bernhard opgerichte vriendenclubje

Ademnood | 09-11-12 | 12:11

De juiste vraag is: Hoe lang laat de VVD-fractie Marx Rutte nog doormodderen?

Ik denk tot maandag.
*zwaait naar Rutte, die geen aangeschoten wild is, maar een stervende zwaan*

Lewis Lewinsky | 09-11-12 | 12:11

pius | 09-11-12 | 12:01 | + -1 -

Fittie?

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 12:11

pius | 09-11-12 | 12:04
Je ziet het ook aan hoe ze met de koopkrachtcijfers omgaan. De een rekent per jaar, de ander per vier jaar en weer een ander per vijf jaar. De een neemt het kunduzakkoord in de cijfers mee, de ander gaat alleen van het regeerakkoord uit. Weer een ander gaat van gemiddeldes uit terwijl zijn collega ook de uitzonderingen meetelt. En aan het hoofd van dat zootje staat een man die er bij het steunakkoord voor Griekenland 50 miljard naast zat en op vragen antwoordt met de nu al legendarische tekst: 'we zien wel hoe het uitpakt.'

Het is te ingewikkeld voor ze geworden, ze weten het niet meer.

Moishe Pipik | 09-11-12 | 12:11

@Lola79 | 09-11-12 | 12:09

;)

pius | 09-11-12 | 12:10

Jeff Hawke | 09-11-12 | 11:58 | + 0
Vind ik geen probleem, 200 mln moslims d'r bij, zolang ze daar maar blijven wonen en wij het land gewoon kunnen uitbuiten.

Het maakt mij niet of ik een moslim, christen, boeddhist, ongelovige of wat ook maar uitbuit.
Daarin kun je me rustig ruimdenkend noemen.

Ratzinger | 09-11-12 | 12:09

pius | 09-11-12 | 12:07

:p. Laten we hopen dat we een nieuw speeltje krijgen.

Lola79 | 09-11-12 | 12:09

@Lola79 | 09-11-12 | 12:05

Goeie vraag. Touchè.

pius | 09-11-12 | 12:07

Nietvoordekat | 09-11-12 | 11:53
Studenten zouden eigenlijk niet eens mogen stemmen. Draag eerst maar eens iets bij.

Zeg maarKaas_Cuevara | 09-11-12 | 12:07

pius | 09-11-12 | 12:04 |

Hoe moest het dan door de eerste kamer komen?

Lola79 | 09-11-12 | 12:05

@Godsammekraken | 09-11-12 | 11:00
Of:
Strategie Samsom, je wilt nivellering in het pakket maar je weet dat de VVD er niet mee weg komt. Je geeft ze dus veel, maar je neemt een gedrocht terug die het nooit lang zal houden. Binnen een paar dagen weer terug naar de onderhandelingstafel. Er wordt een veel betere nivelleringsmethode bedacht(ik gok via de inkomstenbelasting) en de VVD achterban slikt het als een overwinning.

Getson | 09-11-12 | 12:05

@Moishe Pipik | 09-11-12 | 12:03

Ik ga met jou mee. Onvoorstelbaar wat er gebeurt. Had ik nooit geaccepteerd als PVDA zijnde. Komen ze een keer goed uit de coalitieonderhandelingen doen ze dit. Dan ben je echt dom.

pius | 09-11-12 | 12:04

En daar gaat ook de geloofwaardigheid van Didi!
Wie zorgde er nou ook alweer voor tweedracht binnen onze samenleving?
deraderendraaien | 08-11-12 | 21:33 | | Reageer+ | 8

Geeft aan hoe voorspelbaar ze zijn daar op dat binnenhof.

deraderendraaien | 09-11-12 | 12:04

@ikweetgeennicknaam | 09-11-12 | 11:51
Het beleid van PvdA (en VVD) is juist DE weg naar Griekse toestanden: clientelisme eerste klasse, waarin bestuurders ongestraft miljoenen opstrijken en wegsluizen (de PvdA-banencarrousel zegt u wellicht iets) en uitkeringen tot de hemel groeien.

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 12:04

@Indoneesje 11:27: Ik ben het uiteraard met je eens. Ik had het over het "hoe" van nivelleren, niet over het "of" of "waarom". Echt bezuinigen is natuurlijk beter, maar ja... lijkt een kansloos verhaal met eender welke regering we hebben.

Overigens zijn jouw voorstellen klein bier. Ik zou van de staat eens verwachten dat ze gaat reorganiseren op plekken waar dat echt wat kan opleveren, en ik denk dan aan 2 zaken: onderwijs en zorg.

In het onderwijs is het vooral zaak de bureaucratie terug te dringen. De bureaucratie van staatswege met de vele circulaires die elke week bij scholen op de mat vallen. En verder om eens te kijken of de grote scholen nu werkelijk zo effectief zijn. Schaalvoordeel kan deels teniet worden gedaan door de full-time managementlaag die op die scholen erbij komt. Op mijn oude middelbare school werd het bestuur er een beetje bijgedaan door de leraren, en ook de (con)rectors gaven gewoon les. Die tijd hadden ze toen ook gewoon, aangezien er midner bureaucratie was.

En de zorg: de grootste post op de begroting, dus heeft het zin om te kijken of het minder kan. En dan bedoel ik niet het eindeloze kaasschaven, prutsen aan het basispakket, of slapjes bijsturen en kijken of we een paar procenten kunnen pakken met halfbakken en vage maatregelen als "meer markt", "een grotere rol voor verzekeraars", "bewustwording over kosten" en dat soort dingen.

De totale zorgkosten zijn in de landen om ons heen al snel 25% goedkoper; als ons dat ook lukt praten we over tientallen miljarden. maar dan moeten we ook begrijpen waarom onze kosten zo hoog zijn: niet dingetjes proberen dus, maar een root cause analysis. Laat de politiek daar eens op inzetten.

Muxje | 09-11-12 | 12:03

Zo, nu kan de Telegraaf mooi eisen dat er werkelijk 1 miljard op ontwikkelingssamenwerking wordt bezuinigd, ipv die karige 210 miljoen die nu bezuinigd wordt. Scheelt 1 miljard per jaar, maar ad natuurlijk 4,6 miljard per jaar aan bezuiniging moeten wezen.

En vervolgens de Publieke Omroep afschaffen, want de Joop en Powned is toch maar valse concurentie met behulp van belastingbetalersgeld. Scheelt 0,7 miljard/ jaar.

En vervolgens de windmolens die op subsidie draaien stilzetten. Scheelt 3,7 miljard/jaar.

En vervolgens uit de EU, in de EER en de gulden terug, gekoppeld aan de D-mark of als parrallele guldenmark. Kost de komende 10 jaar een aanzienlijk investering, maar levert de 30 jaar daarna 6%BNP/jaar op aan besparingen en cre-eert meer economische groei in Nederland.

En oh ja, de werkelijke zorgkosten per inwoner gewoon op het niveau van Belgie leggen. 1/3e lager dan nu het geval is dus, volgens de woonlandfactor 2012 van het ministerie van Volksgezondheid. Dat is dan gelijk een bezuiniging van meer dan 20 miljard/jaar.

Het is zo simpel allemaal, en dus gebeurt het niet.

tipo | 09-11-12 | 12:03

Sommige mensen schijnen te denken dat hier sprake is van tactiek. Daarmee geef je die prutsers veel te veel krediet, het is gewoon 1 grote fuckup. Of denk je dat die Rutte bewust zijn eigen achterban aan het halveren is?

Moishe Pipik | 09-11-12 | 12:03

Het punt is dat wij en de politici niet los kunnen laten wat we aan ideologische ballast hebben.

Wat zijn de taken van een overheid:
- basis administratie
- onderwijs (basis en voortgezet, maar geen universiteit)
- politie en brandweer
- vooruit een beetje defensie
- infrastructuur incl. een beetje ruimtelijke ordening

Zorg is geen taak van de overheid, werkloosheidsuitkering ook niet. Cultuur en voetbal zijn linkse en rechtse hobbies (vreemd dat ik als rechtse stemmer graag naar linkse cultuur kijk). Oudedagsvoorziening ook niet, ga maar zelf sparen. En als klap op de vuurpeil WONEN. Zorg je maar zelf voor. Heb je geen hoersoepsidie en HRA voor nodig.

Wat we moeten doen is het volgende:
Flattax van x %. Hiermee betalen we de basistaken en een vangnet voor mensen die echt niets kunnen (zwaar gehandicapen).

De rest zoekt de burger maar zelf uit.

Wat we moeten doen is in een periode van 15-20 jaar een overgang van het huidige stelsel naar het nieuwe bieden door de flattax op x+y te houden waarbij y voor de overbrugging is. Na deze tijd hoeft iedereen alleen nog maar x te betalen.

En om het vast te zetten zorgen we voor een bindend referendum als een politicus gratis geld wil weggeven.

Zo makkelijk. En als het torentje niet zo lelijk was zou ik er graag werken om dit om te zetten.

hangtiet met knoop | 09-11-12 | 12:03

Mwah, teleurstellen kunnen PvdA en VVD mij niet. Wel precies dat doen waarom ik nooit meer VVD stem en waarom ik de PvdA een schadelijk organisme vind.

Jan Passant mk2 | 09-11-12 | 12:02

@hölzenbein | 09-11-12 | 11:47
Pardon? Op korte termijn doet de PVV het beter, dat moet zelfs de Volkskrant beamen.

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 12:02

@Indoneesje | 09-11-12 | 11:52

Krijg de typhus met je figuren zoals jij, het rot van de samenleving en mentaliteit zoals ik pisvlek. Je kent me niet eens.

Met je Bottle tjebok hoofd.

pius | 09-11-12 | 12:01

TheMarinus | 09-11-12 | 11:56 |

Je zit op de verkeerde site.

Lola79 | 09-11-12 | 12:01

@Ratzinger | 09-11-12 | 11:56
Dan krijg je er wel 200.000.000 moslims bij!

Jeff Hawke | 09-11-12 | 11:58

@pius | 09-11-12 | 11:53

Kuch, pensioenen.

Koninging Beatricks | 09-11-12 | 11:57

Ook wil ik Indonesië terug, maar dat is een detail.

Ratzinger | 09-11-12 | 11:56

Dit is best kut voor mensen met een laag inkomen he. Beseffen mensen zich dit?

TheMarinus | 09-11-12 | 11:56

Dit wist iedereen natuurlijk van te voren al.
Maar waar hebben ze met dit 'proefbalonnetje´ nu echt de aandacht van afgeleid?

Wa jij wil... | 09-11-12 | 11:53

Het was juist zo'n goed plan geeft beginnende ondernemers ook de kans om bij laag salaris weinig zorgpremie te betalen. Maarja hoop dat er nu een goed alternatief voor komt!

stipjes | 09-11-12 | 11:53

De VVD is mijn stem nog steeds kwijt. Zoals ik al zei in dat VVD blogje, en waarvoor ik ook weggejorist werd (bedankt he, stelletje nepliberalen): ik stem volgende keer lekker libertarisch.

En mij bekruipt inderdaad het gevoel dat ze dit onzalige plan ingevoerd hebben zodat we niet boos maar zelfs blij zouden zijn met iets minder verschrikkelijke plannen. In dat geval mogen ze al helemaal de tiefus krijgen.

Nietvoordekat | 09-11-12 | 11:53

Merkava | 09-11-12 | 11:51
Lees even terug. Ik begon daar niet over, dat was Moi2.

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:53

@Merkava | 09-11-12 | 11:47

Dat was van te voren niet bekend bij die banken.

pius | 09-11-12 | 11:53

Altijd weer wonderlijk om te merken hoe weinig er in feite wordt nagedacht over de taak van de staat.

Die taak lijkt mij niet om geld van een ander te stelen (de onvrijwillige bijdrage genaamd belasting) en dat als een herverdelende moloch maar te verdelen over, jawel, meestal de eigen achterban.

Aan een nachtwakerstaat hebben we voldoende. En censuskiesrecht.
Andermaal uit de serie: Zo kan het ook.

Ratzinger | 09-11-12 | 11:52

@eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:44

Mijn leven bestaat uit de praktijk niet uit de theorie. En laten we hopen dat jij de komende jaren niet ook zo'n riante uitkering hoeft te ontvangen. Al zou dat wel de beste manier zijn om je ingesleten en papieren aannames te ontkrachten.

Walk I mile in there shoes FFTT. Then you know.

pius | 09-11-12 | 11:52

pius | 09-11-12 | 11:40 | + 0 - Ik ken genoeg mensen die leven van een uitkering en gewoon zeggen dat ze het makkelijk redden. Ze krijgen ongeveer 800 a 900 per maand sommige zelfs boven de 1000. Reken daarbij zorgtoeslag + huurtoeslag en je komt gerust tegen de 1200 a 1400 euro. Deze bedragen zijn bijna hetzelfde als dat je 40 uur per week zou werken. En ik weet dondersgoed hoe het is om met bijna niks iedere maand rond te komen. Gelukkig heb ik wel zelf respect en heb ik altijd gewerkt, al was het maar 20 per week!
.
'Voor de rest zijn je voorstellen vooral voor de bühne'
.
Juist! Dus laten we vooral niets veranderen bij de overheid en de overheid hun gang laten gaan. Figuren zoals jij zijn het rot van de samenleving! Daarom is Nederland zo'n enorm kudtland geworden! Er lopen namelijk teveel gasten met dezelfde mentaliteit rond als jij pius. Het graaien, frauderen en bestelen van burgers kan niet gewoon niet meer doorgaan. Burgers zullen hierdoor steeds opzoek gaan naar een nog extremer geluid dan dat zelfs de PVV laat horen.

Indoneesje | 09-11-12 | 11:52

@kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:04
En dan allemaal huilie huilie doen als we over 10 jaar in hetzelfde financiele schuitje zitten als Griekenland nu??

ikweetgeennicknaam | 09-11-12 | 11:51

@niet voor de hond
We hebben het nu niet over Rutte 1, maar over Marx 2. Het heeft geen enkele zin om ouwe koeien uit de sloot te trekken.

Merkava | 09-11-12 | 11:51

@Eurotokkie | 09-11-12 | 11:43
Maar dus hoe gaan we nu anders genaaid worden dan via een belastingverhoging van de middelste schalen? De armen gaan niet meer betalen (PvdA) en de rijken ook niet (Politiek).

Expert Homo | 09-11-12 | 11:51

van heinde en verre | 09-11-12 | 11:46 | + 0 -

Zou Ferry Mingele dan eindelijk ontmaskerd zijn als moordende agent van Al Qaida? Mossad mag ook btw...

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:49

Moi2 | 09-11-12 | 11:41
Politiek bedrijven is compromissen sluiten in NL. Totdat je de absolute meerderheid behaalt moet je dus water bij de wijn doen tav je verkiezingsprogramma.
Hoever je daarin gaat moet je zelf weten, en de kiezer beoordeelt vervolgens of je verantwoordelijk hebt gehandeld of niet.

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:49

Nu is het wachten op de PvdA achterban die dadelijk over de zeik gaat en begint het weer van voor af aan. Paar weken verder en kabinet valt en kan Roemer of Wilders gaan kijken waar geld vandaan komt dat er niet is....

Datzegiktoch | 09-11-12 | 11:48

@pius
Dan moet je er ook even bij zeggen waarom dat schade heeft gedaan. Als banken gewoon konden vallen, dan waren ze nooit zo groot geworden en dan hadden ze nooit zoveel risico genomen.

Merkava | 09-11-12 | 11:47

Het zorgplan was een misser: te ingewikkeld en het verkeerde instrument inkomenspolitiek te bedrijven. Verder bevalt het me wel dat het kabinet op allerlei andere gebieden keuzes maakt. Denk niet, dat we met een ander kabinet, een ander beleid de komende jaren er wel op vooruit zouden gaan. Ontevredenheid is tegenwoordig een garantie.

VictorF | 09-11-12 | 11:47

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:04
Hoe dom ben jij dan? Komt met een artikel aanzetten en mompelt iets over de PVV terwijl de VVD in dat artikel veel betere resultaten presenteert dan de PVV. WHOT??!?

hölzenbein | 09-11-12 | 11:47

Niet voor het een of ander hoor, maar als ze nu een voor beide partijen tot een aanvaardbare oplossing komen geeft dat slechts aan hoe belabberd die onderhandelingen in eerste instantie zijn geweest. Dat we hoe dan ook genaaid worden is daarbij de uitkomst van goed EN slecht onderhandelen, want die uitkomst wordt dus in Brussel bepaald.

deraderendraaien | 09-11-12 | 11:46

Uit het nieuws: 'De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de ingang van het ministerie van Algemene Zaken afgezet met hekken. Dat is opmerkelijk want dat gebeurt alleen bij hele grote gebeurtenissen.'

Argentijnse toestanden

van heinde en verre | 09-11-12 | 11:46

@BedrijfsTijgerT | 09-11-12 | 11:38

Tot dusverre is het laatste (iedereen mag verdienen wat hij wil in het bedrijfsleven) veel schadelijker geweest voor onze en de mondiale economie dan de hoogte van de publieke salarissen als je er objectief naar kijkt.

Dit neemt niet weg dat ik het eens ben waar het richtlijnen en begrenzingen voor publieke salarissen. Maar erg goed nagedacht heb je niet over je bewering. Anders zou je hem nooit doen.

Dogma's zijn een teef vind je niet.

pius | 09-11-12 | 11:46

@BedrijfsTijgerT
Dat komt naar mijn mening omdat de overheid gewoon te groot is. Er zijn teveel baantjes te vullen en dan moet je gewoon je gaten opvullen met onkunde. Een kleinere overheid die scherp in de gaten wordt gehouden, beheerst wordt door een strakke grondwet (waarom hebben belastingverhogingen geen 2/3e meerderheid nodig? Er zijn hele oorlogen om verhogingen begonnen) en ,het aller belangrijkste, baantjes die worden verloren bij onkunde, zonder recht op exit-premies.

Merkava | 09-11-12 | 11:45

pius | 09-11-12 | 11:40 | + -1 -

Herinner jij je het topic "Blij in de bijstand" niet meer?

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:44

Enig acceptabel heffingssysteem voor IB is proportionele heffing (net als bij BTW).

Nog liever zou ik een degressief systeem hebben (je betaalt dan procentueel minder naarmate je meer verdient). Een ENORME prikkel!

Uit de serie: Zo kan het ook.
*Hoort in de verte reeds de jankerTs jammeren over solidariteit*

Ratzinger | 09-11-12 | 11:43

Expert Homo | 09-11-12 | 11:35 | + 0 -

belastingvoordelen vervallen dan , dit was voor de inkomensafhankelijke zorgpremie.

Eurotokkie | 09-11-12 | 11:43

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:39 | + 0 -
Dus jij vindt dat PVV gedoogsteun had moeten geven ook al zijn ze het pertinent oneens met de dingen waarvoor ze die steun zouden moeten geven?
Dit soort "Als we maar op het pluche zitten" mentaliteit moet je bij andere partijen zoeken.

Moi2 | 09-11-12 | 11:43

Dus ipv een grote nederlaag voor de VVD (zorgpremie), gaat nu de PVDA enorm gezichtsverlies lijden. Erg intelligent allemaal. Dit gaat niet lang duren zo.

pius | 09-11-12 | 11:42

Moi2 | 09-11-12 | 11:26
De reden van de noodzakelijke nieuwe bezuinigingen lag in de veranderde economische situatie. Daarom zat men in het Catshuis. U zit er dus naast.

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:41

Goh. Je hoeft er niet eens voor de straat op. Een paar chocoladeletters in de Televaag en wat bozebrievenschrijvers en het roer gaat al weer om. Hoe geloofwaardig ben je dan nog?

milky bar | 09-11-12 | 11:41

@Indoneesje | 09-11-12 | 11:27

Riante uitkering? Mijn beste toch. Misschien moet je zelf eens een half jaartje van zo'n riante uitkering gaan leven.

Voor de rest zijn je voorstellen vooral voor de bühne.

pius | 09-11-12 | 11:40

vetkleppert | 09-11-12 | 11:34 | + 1 -
Maar het in NL toch nog beter hebben dan 80% van de mensheid, maar dankbaar zijn dat dit in NL mogelijk is? Nee EISEN EISEN wij hebben RECHTEN RECHTEN

Zatkniss | 09-11-12 | 11:39

Merkava | 09-11-12 | 11:25
Ik ging alleen in op de oorzaak van de val van Rutte 1 die Moi2 onterecht bij het CDA legde.

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:39

Koninging Beatricks | 09-11-12 | 11:20
Nee, dat had ik niet gezegd, want politiek bedrijven is compromissen sluiten.

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:38

Merkava | 09-11-12 | 11:32
€200.000,- is potdorie een fl.500.000,-
Nog niet zo heel lang geleden verdiende mijn (wijlen) paps een fl. 100.000,-. In het midden- en kleinbedrijf werd je dan beschouwd als een meer dan redelijk "toppertje". Nu verdienen de grootste publieke prutsers de door jou bedragen. Ik vind het om te kotsen. In het bedrijfsleven mag iedereen van mij verdienen wat hij/zij kan krijgen\verdienen. In de publieke sector moet dat zwaar aan banden. Misbruik van publiek geld ligt dan niet alleen op de loer .... dat is er al volop.

BedrijfsTijgerT | 09-11-12 | 11:38

De belastingen zullen wel omhoog gaan, anders wordt er niet genivilleerd en dat kan de pvda niet verkroppen. Of hun electoraat (de trekkers) krijgen een extra korting of toeslag. Het feestje van Spekman gaat echt wel door, linksom of nog meer links om. U zult boeten gij modaal tot boven modaal verdienende honden. Wat denkt gijg wel meer verdienen dan ons electoraat dan gaat niet gebueren. Alleen door onrendabelen is ons land te redden. Wij zullen niet rusten tot iedereen 100% genivilleerd is. Uiteraard hebben de PVDA nomenklaoetra wel recht op meer. Het is tenslotte gewoon senicure om de dictatuur over het proletariaat te moeten vestigen/instandhouden

Zatkniss | 09-11-12 | 11:37

@subsidistan | 09-11-12 | 11:33 | + 0 -
Maar dan sta je dus achter het principe van nivellering.

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:37

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:31 | + 0 -

De overheid kan heel simpel een hoop geld besparen.
Indoneesje 11:27 noemt een aantal prima punten. Investeer dat geld in Nederland en dan ben je al een heel end...

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:36

Ok, het wordt dus een ordinaire belastingverhoging voor de middenklasse.

Expert Homo | 09-11-12 | 11:35

@DaDutch | 09-11-12 | 11:33 | + 0 -
Waarom is dat eerlijk? Dat als je meer verdient je ook meer moet betalen, ik kan dat maar niet bevatten die gedachtegang.

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:34

@DaDutch | 09-11-12 | 11:33
Weet je waarom armen arm zijn?

vetkleppert | 09-11-12 | 11:34

Niet moeilijk te voorspellen wat pvda terugkrijgt: de korting op ontwikkelingssamenwerking wordt teruggedraaid en dit miljard wordt extra bij u opgehaald via de IB.

_pacman_ | 09-11-12 | 11:34

@ Kaas de Vies : zoals ik zei.. de MATE van nivellering is het probleem..

subsidistan | 09-11-12 | 11:33

@kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:27
Mee eens, maar de grondprijzen waren jaren absurd hoog door speculatie. (Nederland EUR 390 en Vlaanderen EUR 162 per viekante meter).

TunaTown | 09-11-12 | 11:33

Ik heb een gek idee.
Schop 1/3 van alle ambtenaren eruit.
Schrap ALLE subsidies.
Kunnen we terug naar 25% belasting.
Houden de lagere inkomens ook meer over.

ZDEV | 09-11-12 | 11:33

Triest, ambtenaren werden het hardste geraakt, die zijn vlug de lobby aangegaan en tadaaa... het wordt weer terug gedraaid. Wedden dat het nu weer op de schouders van de armen komt te liggen. Het enige wat ze bij de inkomstenafhankelijke premie moeten doen is het plafond eraf halen zodat iemand die een miljoen verdient daar ook naar betaald, dan kunnen de 2x modalen (lees 140.000!) euro per jaar ook wat minder betalen.

DaDutch | 09-11-12 | 11:33

@Indoneesje
Ik heb geen probleem met een bestuurder die 200.000 per jaar binnentikt, zolang hij zijn show verder maar extreem efficiënt runt. Het grote probleem is dat de overheid ook in Nederland gezien wordt als een baantjes verstrekker en primair niet als leverancier van services die mensen niet in particulier verband kunnen leveren. Je zou in principe de hoofdtaken uit kunnen voeren met een heel klein team mensen die echt verstand hebben van zaken.

Merkava | 09-11-12 | 11:32

@eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:27
Maar wat dan?
(en ja, ik noem HRA en huurtoeslag ongewenst en verwijs wel naar het economisch programma van PVV, een beetje nuance moet kunnen)

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:31

Politici zijn vullis.... A L L E M A A L!!!

swebe | 09-11-12 | 11:30

Het zal mij benieuwen hoe ze het weer voor elkaar gaan krijgen om de rekening WEER bij de kleine man neer te leggen, nu de groten zo lopen te janken..

tweekeerdehelft | 09-11-12 | 11:30

Merkava | 09-11-12 | 11:27
ja ja .... typfoutje > 0 te weinig.
*gaat schamen in een hoekje

BedrijfsTijgerT | 09-11-12 | 11:30

Hee Marx, ik zit ook nog steeds op die 1000 euri te wachten die je voor de verkiezingen hebt beloofd.

Frietje_Oorlog | 09-11-12 | 11:29

Oké jongens in DH nu op naar het woningmarkt debacle!
Daarna het afromen van spaartegoeden, en nog meer verhogen van pensioenpremie, en we kunnen ongeveer eind januari weer naar de stembus.

deraderendraaien | 09-11-12 | 11:29

Zelfs in een dienstauto ziet ie eruit als een manager bij Ricoh.
(sorry managers bij Ricoh)

das_Freudenmädchen | 09-11-12 | 11:29

@TunaTown | 09-11-12 | 11:22
De overheid heeft zelf ook vuile handen, naast de ongewenste bemoeienis, laten we het nivelleren noemen, door HRA en huurtoeslag.

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:27

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:20 | + 0 -

Natuurlijk heb je een punt, meerdere zelfs. Maar je hoeft toch ook niet blind achter Brinkman aan te lopen?

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:27

Muxje | 09-11-12 | 11:11 | + 0 - Maar stimuleert het de werkloze thuiszitter? Absoluut niet! Vele mensen hebben geen enkel idee hoe een dergelijk belasting systeem in elkaar zit. Een Ali, Achmed, Jerrel, Pjotr etc leest alleen maar; 'Meer inkomensbelasting'. Dat betekent voor hun 'minder geld'. Kortom, er is geen enkele stimulatie van de steeds groter wordende groep werklozen die dankzij de PvdA wil en kan blijven genieten van een riante uitkering. De broekriem moet worden aangehaald bij de overheid en niet de burger!
- Geen subsidies meer boven de 10.000 euro + strenge toetsing en controle over overheids subsidies
- Top tarief bij de overheid invoeren. Geen enkele ambtenaar of overheids medewerker incl Hilversum mag meer dan 100.000 euro verdienen per jaar
- Compleet afschaffen van OSW; Laat mensen en bedrijven zelf bepalen hoeveel zij kwijt willen aan OSW
- Geen gouden handruk meer bij semi-overheids instellingen + afschaffing van wachtgeld.
- Minder bijdrage aan de EU, geld kan prima binnen Nederland besteed worden.
- Korten op Kunst en Cultuur. Alleen musea zoals het Rijksmuseum, Van Gogh museum etc kunnen subsidie krijgen. Daarnaast ook daar geen enkele directeur die boven de 100.000 per jaar mag verdienen.
- Stimuleer de koopkracht door BTW niet te verhogen maar te verlagen.
- Geen geld richting Zuid-Europese landen en Noodfondsen. Als de tering naar de nering moet worden gezet beginnen we eerst bij ons zelf!
- Daarnaast een justitieel onderzoek naar fraude, corruptie en verspilling bij gemeentes en provinciale overheden. De schuldigen volledig leegplukken en het geld terug laten storten.
.
Genoeg bezuinigen die betrekking tot de overheid hebben en niet of nauwelijks de burger raakt! Ik wil best belasting betalen maar zodra ik een goed betaalde baan heb weiger ik nog langer structureel meer af te dragen omdat een groot deel van de werkloze thuis zit omdat een uitkering riant genoeg is om rond te komen.

Indoneesje | 09-11-12 | 11:27

@BedrijfsTijgerT
Was het niet een cheque van 40.000.000.000?

Merkava | 09-11-12 | 11:27

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:16 | + -1 -
Nee, dat is wat Wildersbashers graag roepen maar het is onzin
Probleem was het CDA en hun linkse dissidenten.
Toen er vanwege die problemen weer nieuwe en veranderde gedoogakkoorden besproken moesten worden heeft de PVV besloten daarvoor geen gedoogsteun te geven, hetgeen volkomen hun recht is.
Waarschijnlijk was er toen al sprake van dit soort nivellering processen en heeft PVV zeer terecht zijn gedoogsteun ingetrokken.
Ze hoeven immers niet iets te gedogen waar ze niet achter staan, ook al zitten ze daardoor op het pluche. Ik zou willen dat meer partijen zo'n ruggengraat zouden hebben.

Moi2 | 09-11-12 | 11:26

@niet voor de hond
Moet je nou werkelijk bij iedere politieke discussie Wilders aanhalen? Er is ondertussen genoeg gezegd over het Catshuis-akkoord en dat was over het algemeen in het voordeel van Wilders, helemaal nu we weten wat er allemaal in stond. Verzin eens iets nieuws, of rot gewoon op.

Merkava | 09-11-12 | 11:25

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:08
Die is al bijna op het oude niveau. 500 mio gegarandeerd + nog 250 mio in een investeringsfonds. De besparing is dus effectief maar 25%.

Zeg maarKaas_Cuevara | 09-11-12 | 11:25

Zojuist uitgelekt: Nivelleren wordt socialer en vrijwillig. Mensen die tegen nivellering zijn, doen er niet aan mee. De mensen die echt principieel voorstander zijn van nivellering, en het echt niet alleen willen omdat ze er zelf beter van worden, mogen nivelleren met arbeiders uit Ethiopië; hun inkomens zullen door middel van vrijwillige belastingen gelijk worden getrokken. De tegenstanders krijgen zo hun zin, de principiële voorstanders ook, en de uitvreters die enkel op het geld van hard werkende Nederlanders uit zijn krijgen de dikke vinger.

stom schaap | 09-11-12 | 11:25

Okee, dus in de praktijk betekent dat dat er helemaal geen regeerakkoord is. Ondertussen zijn ze wel beedigd en zitten ze op het pluche en gaan ze door met onderhandelen over een (nieuw) regeerakkoord.

Dat (nieuwe) regeerakkoord moet in een paar dagen geproduceerd worden, 99.999% kans op broddelwerk als ze na 47 dagen er nog een rommeltje van weten te maken.

Beter is nieuwe verkiezingen uitschrijven. De laatste maanden was politiek erg rustig. (buiten de lulhannes Rutte die een cheque van €40.000.000.00 niet controversieel verklaard.) Ze zitten er een paar dagen en ze krijgen het weer voor elkaar om het hele land in brand te zetten.

Zet Rutte, Samson en c.s. maar op wachtgeld thuis. Veel goedkoper dan de schade die ze weten te veroorzaken.

BedrijfsTijgerT | 09-11-12 | 11:24

De vraag is welke prijs moet de VVD hiervoor betalen .

Eurotokkie | 09-11-12 | 11:24

@Merkava | 09-11-12 | 11:21
Een team van reaguurders op het ministerie van Financiën kan ook al heilzaam werken.

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:23

Ik had me al helemaal verheugd op de nivelleringsfeesten iedere laatste zaterdag van de maand. Feest van de solidariteit met gratis bier voor iedereen om te vieren dat je weer wat extra's heb mogen afstaan aan netto-ontvangers.

JanPaparazzi22 | 09-11-12 | 11:23

Volgende verkiezingen moet iedereen op de hoogst opgeleide econoom stemmen, ongeacht van welke partij deze is. Het is van den zotte dat in een tijd van crisis het toverwoord "nivelleren" is. Het besteedbaar inkomen beperken van de economische motor is niets minder dan zelfmoord. Dat gecombineerd met die edelstalen ketting waarmee we aan het zuiden vast zitten en de horden Afrikanen die nog steeds onderweg zijn, geeft mij geen andere optie om er vanuit te gaan dat Europa de komende decennia alleen maar verder omlaag de stront in zal zakken. Er is geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt te investeren in deze Titanic. No. fucking. way.

Merkava | 09-11-12 | 11:21

mag niet van brussel?
dus het regeer program moet getoetst worden door brussel.
dat hele regeer gedoe is een grote klucht.
nu de belasting omhoog,dat wordt grote kapitaal vlucht.
de rente wordt ook al door de ecb geregeld.
we zijn een rijk land waar de werkende bevolking steeds verder uitgekleed wordt.
en de dictatuur vanuit brussel wordt steeds groten

soledad | 09-11-12 | 11:20

@eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:12
Weet u wat zo grappig is, op het moment dat het uitkomt is iedereen voor een vrije markt (iPhone 5 voor slechts 30 euro per maand inclusief bellen, i.p.v. 3 maanden wachten op een T65),.maar als het economisch even wat minder gaat, moet de overheid stevig ingrijpen. Een beetje Keynes kan geen kwaad, maar wat Elco Brinkman en zijn bouwvrienden willen, is een overheid die nu miljarden gaat investeren in snelwegen, dijken en ook nog eens de komende 50 jaar de HRA in stand houdt, zo heeft Keynes het ook niet bedoeld.

Waarom dalen de huizenprijzen? Omdat ze veel te duur zijn en nu door de markt gecorrigeerd worden. Gelukkig maar, want eigenlijk is de woningmarkt nog geeneens een echt vrije markt, door o.a. HRA, huurtoeslag, bouwbesluiten en welstandscommissies.

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:20

Het hele zaakje heeft vanaf het begin gestonken en het verbaast me niks dat het niet aan de Europese norm voldoet.

Uiteraard heb ik het weer over de trui van Spekman.

Cuyahoga | 09-11-12 | 11:20

@niet voor de hond | 09-11-12 | 11:16

Als hij niet was weggelopen had jij gezegd dat hij een draaikont is he ?

Koninging Beatricks | 09-11-12 | 11:20

Uit. De. EU. En. Geen. JSF.
Laat de boel maar klappen.
Verkiezingen op 26 maart. Ook zoals voorspeld.

Jos Tiebent | 09-11-12 | 11:19

vetkleppert | 09-11-12 | 11:11 | + -1 -

Volledig mee eens. Ben een paar jaar gelden betrokken geweest bij de bouw van een fabriek in donker Afrika waar een half miljoen uit de pot van OWS naar toe is gegaan. Mooie loods gebouwd, machines erin etc. Nu een paar jaar later ligt de hele boel op zijn gat. De arme zwartjes waren namelijk voornamelijk bezig met het jatten van de door hen zelf geproduceerde spullen. En toen daar eindelijk een halt aan werd geroepen gingen ze de machines saboteren zodat er niets meer werd geproduceerd. Weg half miljoen!

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:17

Nu die wegenbelasting voor oldtimers er nog uit en we kunnen doorgaan met feesten.

AlfredvonSchlieffen | 09-11-12 | 11:17

@James Lastig | 09-11-12 | 11:15
Inderdaad.
Nivelleren leidt tot de ultieme lamlendigheid. Want waarom zou je nog iets presteren als het alleen de welvaart van een ander verhoogt. Dan doe je gewoon precies zo weinig dat je nog net kunt leven met je armoede.

vetkleppert | 09-11-12 | 11:16

Moi2 | 09-11-12 | 11:10
Volgens mij was Wilders de dissident die uiteindelijk het kabinet Rutte 1 opblies... Je kunt het CDA veel verwijten, maar zij liepen niet weg.

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:16

Ik hoop maar niet dat er nu gekort gaat worden op het kleedgeld van Spekman, die jongen ziet er altijd zo piekfijn uit.

panacee | 09-11-12 | 11:15

Hef al die waterschappen gewoon op.
Kwestie van een paar kantoortjes op het ministerie erbij, paar ambtenaartjes met maximaal 2 keer modaal erin.
Die kunnen die paar dijkjes best regelen, heb je zo tig miljoen bespaard en Meuleman kan gewoon van zijn eigen geld gaan neuken op de wallen.

Cuyahoga | 09-11-12 | 11:15

Wel lullig voor spekkie, heb het wel een beetje met hem te doen. Dus ga ik vandaag een hele mooie troosttrui voor hem breien. Van heerlijk zachte linksgedraaide havelaar wol.

aardappelninja | 09-11-12 | 11:15

Als het een échte vent is stapt Rutte op maar de heren (dames ook) politici kennende zal ook hij wel een ruggengraat van niet gevulcaniseerde rubber hebben...

paost712 | 09-11-12 | 11:15

@Normpje | 09-11-12 | 11:08 | + -1 -
Niet dat ik mij met hem vergelijk, maar ik zit er aan te denken de politiek in te gaan. Maar dan denk ik weer aan Brutus68, en dat wil ik hem niet aandoen.

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:15

Nivelleren is gewoon een mooier woord voor communisme ... allemaal gelijk, allemaal even arm ... allemaal samen naar de klote.

James Lastig | 09-11-12 | 11:15

De frase "De politiek heeft schijt aan de burger" kan wat dit betreft voorlopig even onder het tapijt. Wel jammer voor die jankende loonslaven/raamambtenaren alhier dat ze er waarschijnlijk nu echt op achteruitgaan met die 4% belastingverhoging. Maar wel VVD blijbven stemmen hè jongens, want die zijn tenminste lekker rechts.
*Proest*

Zeg maarKaas_Cuevara | 09-11-12 | 11:14

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:08 | + 0 -

Wil best wel in je kaaspakhuis werken hoor!

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:13

Hebben ze het Nibud al afgebeld, anders zitten ze daar voor niets sommen te maken veur a.s. dinsdag.

kneuterzak | 09-11-12 | 11:13

@Van Rossem: het is monnie, geen money.

Willianus Wortelus | 09-11-12 | 11:12

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:07 | + 2 -

Ik ben dan ook bevooroordeeld. En dat geef ik grif toe. Maar je zult het toch wellicht met me eens zijn dat de huizenmarkt volledig op zijn konT ligt. Ik kijk iedere dag even naar welke firma's er failliet zijn verklaard en dan schrik je hoeveel bouwgerelateerde bedrijven daar bijzitten. Het bedrijf waar ik werk houdt ook nog maar net het hoofd boven water door personeel te lozen...

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:12

@Indoneesje 11:06: Nivelleren zuigt, maar als je het toch doet is het beter om het via de IB te regelen dan dat onzalige zorgpremieverhaal, waar honderden reparatieregeltjes overheen moesten om onbillijke uitschieters te voorkomen. Dit regelen via de IB heeft voordelen:
- Je hebt niet meer met te repareren uitschieters te maken, de lasten worden gelijkelijk (per inkomensband) verdeeld.
- De groep boven 3x modaal wordt niet meer ontzien (raar dat in een nivelleringsactie juist zij er op vooruit gaan)
- Het is gemakkelijker terug te draaien.

Muxje | 09-11-12 | 11:11

@eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:08
Dat woord "ontwikkelings""samenwerking" zouden we ook eens moeten afschaffen en het gewoon de bodemloze put in Afrika noemen.

vetkleppert | 09-11-12 | 11:11

Linksom of rechtsom maar u wordt genaaid tot u geen geld meer heeft om nog uit NL te vertrekken. Dus dat kunt u beter nu nog doen.

James Lastig | 09-11-12 | 11:11

Het is nu al duidelijk dat de VVD met gedoogsteun van PVV een veel realistischer kabinet was dan wat deze puinhoop tot dusver laat zien.
Jammer dat het CDA ineens door hun linkse dissidenten in de LPF-mode schoot, anders hadden we nu nog een stabiel kabbinet gehad.

Moi2 | 09-11-12 | 11:10

Dat wordt waarschijnlijk 55% toptarief..

TunaTown | 09-11-12 | 11:10

@(c)ZWITSUL | 09-11-12 | 11:08
Marx Rutte zou toch de PVV gaan slopen? Waarom begint hij eerst met zijn eigen VVD?

Fijnstoffer | 09-11-12 | 11:10

Wordt er nu ook weer een KPMG-consultant ingeschakeld?

CoffeePatch | 09-11-12 | 11:10

Alles mooi en wel, het woord "nivelleren" blijft nu uiteraard wel gewoon op tafel liggen. Is het niet via de zorgpremie, dan wel via wat anders. Het was een feest, het is een feest en het zal altijd een feest blijven. Voor de PvdA.

Soy yo | 09-11-12 | 11:09

LOL @ "lange neus" mouse-over op het plaatje!

Porrello | 09-11-12 | 11:09

Misschien gaan ze nu echt met bezuinigingen komen, dus niet extra geld bij burgers weghalen. ja ik weet het, zal nooit gebeuren, maar ik moet toch blijven hopen anders wordt ik zo bitter.

Idontgiveafunk | 09-11-12 | 11:09

Ik vrees met diepe vreze dat de PvdArmoede nu eist dat het bedrag voor Onwikkelinssamenwerking weer op het oude nivo moet worden gebracht. Mark my words!

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:08

De tactiek van het je slachtoffer eerst zo te pletter te laten schrikken dat hij denkt sterf maar, ik emigreer.
En hem dan voor slechts de helft te bestelen, zodat hij opgelucht blijft.

vetkleppert | 09-11-12 | 11:08

@eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:05 | + 0 -
Kom je toch bij mij werken. Leuk joh.

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:08

Ja en via de achterdeur alsnog de middeninkomens pakken , het valt dan wat minder op maar het blijft het zelfde.

Eurotokkie | 09-11-12 | 11:08

de VVD is volledig gesloopt.. goed gedaan jochie

(c)ZWITSUL | 09-11-12 | 11:08

Maak uzelf niets wijs. Het verraad van de VVD is al compleet, en kan niet ongedaan worden gemaakt zonder boze PvdA.
Het nivelleerfeest zal echt wel doorgaan.
Alleen niet via de zorgbelasting van KPMG-wonder Wouter Bos.

Fijnstoffer | 09-11-12 | 11:08

de heer van Rossum maakt zich blij met een dooie mus

istawa | 09-11-12 | 11:08

Mark kijkt als een konijn in de koplampen. Het groeit hem nu al boven het hoofd. Wat Kaas zegt, we hebben een Pim nodig.

Normpje | 09-11-12 | 11:08

Ik ben (met 2,5 keer modaal, dus sowieso de klos) niet tegen nivellering, maar doe dat dan gewoon op 1 manier: via de inkomstenbelasting.
Dan maak je ook duidelijk dat er maar 1 doel is: nivellering.
Inkomensafhankelijke zorgpremie is niet logisch: wie meer verdient gebruikt niet meer zorg, en wie meer betaalt voor zorg zal ook minder kostenbewust worden.

niet voor de hond | 09-11-12 | 11:07

Ook verdeel en heers in de beide kamers. Iedereen die er trouwens op rekent dat we binnenkort weer naar de stembus gaan, ik zou mijn adem er niet voor inhouden, die twee zitten diep in elkaars aars.

Ranja Drinker | 09-11-12 | 11:07

@eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:05
"De bouw" moet niet zeuren, over de rug van de modale Nederlanders miljarden verdient aan Vinexhutjes en spitsstroken die 23,5 uur per dag niet gebruikt mogen worden.

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:07

We weten alvast wat de ware aard van de PvdA is!

Twee Jeetjes | 09-11-12 | 11:07


Het is logisch dat als je uit een economische crisis wilt komen, iedereen zijn steentje of rolkei bijdraagt. De manier waarop deze aanleiding plotseling wordt aangegrepen om inkomenspolitiek te bedrijven doet echter wonderlijk aan.
Om dan te roepen dat "nivelleren een feestje is" is niet minder dan pervers.
Als iemand uit het bedrijfsleven door de crisis werknemers moet ontslaan en daarbij roept dat reorganiseren een feestje is, zou het land te klein zijn.
Andersom mag kennelijk wel.

Kapitein Sjaak Mus | 09-11-12 | 11:07

Probleem van Rutte is dat hij geen andere coalitiepartner heeft dan Samson...

Ik vind dat hij zich hier netjes uitredt.

applaus voor de paus | 09-11-12 | 11:06

Benieuwd hoe we nu dan genaaid gaan worden.

Eric Blair | 09-11-12 | 11:06

@Godsammekraken 11:00: Welnee, dit was gewoon een miskleun. En reken er maar niet op dat de nivellering van tafel is.

Muxje | 09-11-12 | 11:06

Neemt niet weg dat hetzelfde bedrag ergens vandaan moet worden gehaald !!

duitse herder | 09-11-12 | 11:06

@Godsammekraken | 09-11-12 | 11:00
Les 1. bij college politicologie. Ik denk alleen dat ze niet zoveel tegenwind hadden verwacht.

Petrus de Rewa | 09-11-12 | 11:06

Net binnen: we gaan fiscaal nivelleren.

irriducibili79 | 09-11-12 | 11:06

'Dat zou dan moeten gebeuren via de fiscus - via de inkomstenbelasting, stellen bronnen. Simpel gezegd wie meer verdient gaat meer belasting betalen dan nu.'
.
Kortom, je kunt beter werkloos thuis zitten dan aan het werk gaan. Want wie werkt is een dief van de eigen portomonee! Als het aan de PvdA ligt zou werken verboden moeten worden. Het is toch godverdomme totale waanzin dat ik beter geen goede baan kan krijgen omdat ik anders teveel zou verdienen en dat is niet eerlijk ten opzichte van Mo, Ali, Fatima, Jerrel, Pjotr etc die allemaal niet zo'n goed betaalde baan krijgen omdat ze gewoonweg kwaliteit en diploma's te kort komen. Wie ambitieus is in Nederland kan beter lid worden van de PvdA en onglimiteerd graaien uit de subsidie kas en zuigen aan de tiet van de overheid.

Indoneesje | 09-11-12 | 11:06

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:02 | + 0 -

Precies! Om te beginnen om de bouw aan te zwengelen. Hoef ik misschien ook niet meer ontslagen te worden maar ben bang dat het al véél te laat is..

eerstneukendanpraten | 09-11-12 | 11:05

Grote verliezer is toch Spekman. Die deed goeie dingen hier in 030. Als PvdA-hater had ik respect voor hem, net zoals ik als VVD-hater respect voor Neelie Kroes heb. Maar die opmerking 'Nivelleren is een feest' zal hem nog lang achtervolgen. Wat een totale groenlinksachtige los-van-de-realiteit-staande arrogante kutopmerking was dat. Voortaan vertrouw ik geen enkele PvdA'er meer, het is allemaal hetzelfde soort volk.

Uriël Fack | 09-11-12 | 11:05

Ja maar wat komt ervoor in de plaats? Ze wilden a, maar dan piept iedereen, dus doen ze 2a wetende dat het land omkantelt, en zakken nu naar a en roept iedereen "ah gelukkig". Slimme politiek dus!

Twee Jeetjes | 09-11-12 | 11:05

Ze hebben in de gaten dat er geld in een enorme carrousel te halen valt dat Rijnland (overheid) heet.

toetanchamon | 09-11-12 | 11:05

En daar tegenover staat dat we de belastingen met 3% gaan verhogen. En nog een kwartje bovenop het kwartje van kok gooien! En bedankt.

frankmeister | 09-11-12 | 11:04

"Ik heb money G" Inderdaad. "Ik steel van die rijke niggers, van die rijke tatta's".

Fiasco | 09-11-12 | 11:04

Mooi, nu nog de:
-HRA behouden
-BTW verlagen
-inkomstenbelasting verlagen
-ontwikkelingshulp afschaffen
Het PVV partijprogramma uitvoeren zeg maar: www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossi...

kapotte_stofzuiger | 09-11-12 | 11:04

@subsidistan | 09-11-12 | 11:02 | + 0 -
Het probleem is WEL de nivellering. Gewoon helemaal geen nivellering. PUNT! En eens in de kosten snijden, keihard en structureel.

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:03

Benieuwd hoe we dan nu genaaid gaan worden. Lekker hoor al die verschillende standjes.

Dikkie_Dik | 09-11-12 | 11:03

Kudt zullen ze denken bij de verzekeraars, wij hebben net de prijzen verlaagd voor volgens jaar.

Barbatruuk! | 09-11-12 | 11:03

Lood om oud ijzer. Er gaan nu andere maatregelen komen die hetzelfde effect hebben; lang leve de socialistische heilstaat.

Absoluut niet waar | 09-11-12 | 11:03

* sigaar uit eigen doos, van wal in sloot, of van regen in drup vrezen doet *

Chiant | 09-11-12 | 11:02

Vandaag in de rubriek "Lachen met Rutte": De Draaibrug.

CoffeePatch | 09-11-12 | 11:02

VVD-achterban nu tevreden? Mooi, klagende PvdA-achterban in 3...2....1

vindead | 09-11-12 | 11:02

Waar zijn die bestuurders nou toch steeds mee bezig. Eerst half Nederland een hartaanval geven en dan weer de keutel terugtrekken.

Dit land is eigenlijk gewoon al jaren stuurloos. Er gebeurt helemaal niets eigenlijk behalve beetje schuiven met potjes.

Waar blijven die Deltawerken voor onze Nederlandse economie?

Kaas de Vies | 09-11-12 | 11:02

Het probleem is niet de manier van nivellering, maar de mate van nivellering. Ik het het juist liever via de zorgpremie dan via de belastingen: dan weet je in ieder geval zeker dat je geld bij de zorg terecht komt en niet in Burundi of bij een of ander multicultureel dansfeest.

subsidistan | 09-11-12 | 11:02

Linksom of rechtsom, het blijft kut natuurlijk. Maar als het al zo begint kan het natuurlijk nooit 4 jaar duren. Allemaal jammer van de moeite jongens, zo krijg je nooit iets voor elkaar.

Zuurteregelaar | 09-11-12 | 11:02

En met voor konijn uit de hoed gaan ze nu weer komen?

C4L | 09-11-12 | 11:01

Hebben ze ook de feesttent bij Spekmans al afgebroken of gaan we gewoon op een andere manier nivelleren.

irriducibili79 | 09-11-12 | 11:01

Ik ga me lekker de hele dag verkneukelen over wat ik een weekje geleden schreef
======================================
Strategie Rutte: smeer je eigen wensen breed uit en geef daarvoor een enkel groot gedrocht terug wat voor eigen achterban en meer onacceptabel is. Zeker als er wat sommetjes over gemaakt zijn en helemaal voor de eerste kamer :-) Daarna ga je nader uitwerken en stiekem opnieuw onderhandelen. Met nu de wind in de rug van de publieke opinie en geen woord over jouw eigen wensjes die lekker onder het maaiveld intact blijven.
======================================

Godsammekraken | 09-11-12 | 11:00

Jammer voor ze. Nu moeten ze een extra administratielaag en de bijbehorende bestuursfuncties ergens anders vandaan toveren. T'is niet makkelijk om je netwerk van prominenten tevreden te houden.

Merkava | 09-11-12 | 11:00

En weer naar de stembussen in 3.. 2... 1...

jefti | 09-11-12 | 11:00

Het is goed dat er een nieuw overleg is gestart tussen VVD en PvdA. Ik heb Rutte alleen nog niet hehoord met excuus naar zijn stemmers, maar dat kan nog komen.

Wat tegenvalt is dat deze nieuwe onderhandelingen op het initiatief lijken te zijn van de PvdA en níet de VVD.

Als Rutte het goed wil doen, moet het hele verhaal 'nivelleren' uit het pakket. De focus moet zijn op de crisis, niet hoe we de inkomens gelijk trekken.

Komende dagen gaan we zien of Rutte ballen heeft. En zo ja, hoe groot deze zijn.
Succes Mark.

Pastor Sippenhaft | 09-11-12 | 11:00

Ze vinden wel een andere manier om ons te naaien.

BlackDeathMetal | 09-11-12 | 11:00

Goed voorspeld man! :x

een maffiabaas | 09-11-12 | 11:00

Nu hup naar het ziekenhuis en in het gips. Is meteen het eigen risico naar de knoppen. Wat een faalhazen.

met vreselijke groet | 09-11-12 | 10:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken