
Fijne
linktip van onze digitale kooivechters van Bits of Freedom (die trouwens een beetje krap bij kas zitten, geld doneren kan
HIERRR) over hoe de politie om gaat met beveiligingsbeelden. Op het weblog sanderflight gaat de auteur dieper in op het regeerakkoord en dan specifiek de passage over cameratoezicht:
"Publieke- en private toezichthouders gaan camerabeelden van delicten en incidenten direct doorsturen naar de meldkamer van de politie." (
Pag. 27). Dit klinkt natuurlijk hartstikke mooi. Lekker snel. Maar hoe gaat het er in werkelijkheid aan toe wanneer de politie een videobestandje ontvangt met daarop beelden van verdachten? Lees mee en krom uw tenen:
"Veel vaker komt het doordat de politie niet in staat is beelden van anderen snel en effectief te ontvangen, te bekijken en te verwerken. Vooral dat ontvangen is een probleem. Zoals een slimme techneut me ooit eens uitlegde: 'De meest gebruikte vorm van beeldoverdracht van particulieren naar de politie is via het Adidas-netwerk: je trekt je gympen aan en je brengt de DVD naar het dichtsbijzijnde politiebureau'. (..) Ook het effectief bekijken en verwerken van beelden is een uitdaging. Want veel politiebureaus beschikken wel over computers om hun eigen camerabeelden mee te bekijken, maar niet over de software die nodig is om beelden van anderen te kunnen bekijken. Daarom nemen rechercheurs de DVD vaak mee naar huis waar ze op hun eigen PC of laptop wel de video-player mogen installeren die ze nodig hebben. Op kantoor mag dat vaak niet, omdat de systeembeheerder - begrijpelijkerwijs - liever niet heeft dat elke agent zijn eigen software op het netwerk zet." Hele diepe zucht. Dus omdat de Dos-bak op het politiebureau geen VLC-player heeft (mag hebben) zitten agenten 's avonds aan hun keukentafel te pielen met uw CCTV-beelden. Lekker veilig is dat. Wat een amateurs. En het dan raar vinden dat bestolen winkeliers hun beelden liever direct op youtube knallen!
Reaguursels
InloggenWij zijn een faalland met een faalpliesie aflevering 37983. Hoeveel topics hier al over zijn, zonder dat die neanderthalers in den haag en in de top van de pliesie er iets aan doen. Allemaal zo tergend traag van begrip en niks snappen. Welke lul zet dan ook zo'n digibete eikel als Opstelten aan de top. Diegene die dat doet, die moet gewoon echt opgesloten worden.
Verhaal klopt wel!! Maar je lacht je dood als je hoort hoe het bij de politie gaat!! Iedereen die nog vertrouwen heeft in de politie wens ik veel sucses. Ons land word door elke staatsmongool leeg geroofd en de politie kan er gewoon geen reet aan doen. Door falende techniek, te weining mensen, bestuurders en politici die er geen reet van snappen.
sandbox
De regering zal nu op alle politie pc's die VLC player willen hebben, maar het downloaden van die Direct-x of divx of Active-x of Flashplayer of Java gaat dus weer niet mogen, en doet die videoplayer het nog niet. Echt lachen! Hier zakt echt je broek van af.
Ectoplasma | 05-11-12 | 12:48
boel sjit
er zijn tegenwoordig zoveel proprietary codecs in gebruik door fabrikanten dat echt niet alles af te spelen is met een playertje en een codecpack.
de wildgroei aan software die je daarom op onderzoeks PC's zult krijgen is gewoon bar en boos.
degene die dit ontkent of zegt dat het niet zo is heeft geen verstand van forensisch onderzoek. punt. klaar.
Maar ze zijn nog steeds je beste vriend! Toch?
Kobus Kloothamer | 05-11-12 | 11:45 |
.
NEE, als je een aangifte doet tegen een semi / overheidsinstantie dan zit je zelf binnen de kortste keren in de bak omdat wouten hun vriendjes bij desbetreffende instantie adviseren een valse aangifte tegen jou te doen.
Probleem in heel veel sectoren is dat IT-kennis tegenwoordig vaak nuttiger is dan vakinhoudelijke kennis, maar dat wordt door de vele managementlagen nog niet onderkend.
Werk zelf op een laboratorium en men wil automatiseren. Daar worden dan biologen en gezondheidswetenschappers en één IT-er op ingezet. Beter is één bioloog als vraagbaak en drie IT-ers om het te realiseren. Wanneer het dan gerealiseerd is heb je vooral IT-ers nodig om de zaak te beheren en geen laboranten of biologen.
Hetzelfde geldt voor de politie. Een IT-er zal veel beter weten om te gaan met hedendaagse cybercriminaliteit en informatieuitwisselingen dan iemand met politieschool
@ glen | 05-11-12 | 12:20
Bewijs moet daarna naar het OM als het onderzoek is afgerond...
Dan heb je wel een filmpje op je stand-alone (die lekker simpel te benaderen is vanaf internet...) Maar je kunt er dan niets mee.
idd VLC of MPC-HC. Gratis te downloaden en installeren voor iedereen met een IQ boven de 60. Installeer voor de zekerheid een codec pack (ook gratis enzo) en je kunt elk digitaal formaat afspelen dat er is. Zelfs op Windows Mediaplayer in dat laatste geval(dat móeten ze toch wel hebben?)
Voor degenen die meer willen weten: je kan een kijkje nemen in de Roadmap Beeldtechnologie Veiligheidsdomein (ook alweer twee jaar oud). Ging over de vraag waar we in 2020 wilden staan qua beelden bij de politie. Twee jaar geleden kwamen politie en partners al tot deze conclusie: de uitdaging is niet om zelf meer camerabeelden te maken. Die zijn er al genoeg en het is ook nog eens veel goedkoper om ze door anderen te laten maken. Wat nodig was (en nog steeds is) is dat er een goed werkend en veilig linkje wordt gelegd tussen de makers van camerabeelden en de politie als die er wat mee moet doen.
En als je dan toch lekker aan het lezen bent: lees dan ook even mijn hele blogpost. Er zijn namelijk ook politiekorpsen die beelden van 'derden' ontvangen en dat heel netjes hebben geregeld. Ik snap best dat de uitsmijter van mijn verhaal ('Fijn dat er iets nuttigs wordt voorgesteld door het kabinet') minder nieuwswaardig was, maar het was wel de conclusie. Waarvan akte.
Toch opvallend dat de camerabeelden langs de snelweg wel volautomatisch verwerkt kunnen worden en de zware crimineel in kwestie bijna meteen wordt bestraft.
Stelletje beunhazen daar bij de politie. Het enige moment dat ze effectief, efficiënt en foutloos te werk gaan is met snelheidscontroles. Geen risico, levert de staatskas lekker veel geld op, burgertje pesten, oftewel vindt de politie mooi.
Dienstbaar en waakzaam? Goeie grap.
@tis_wat/12.12
zei toch ws domme vraag, maar wat is er mis met af en toe naar de moderne pc lopen, info analoog opslaan en er wat mee doen
digi-bewijs is al binnen
glen | 05-11-12 | 11:56 | Prima idee. Echter onuitvoerbaar. Want te simpel.
Geen enkele IT gigant begint eraan. Hier kunnen ze namelijk niets aan verdienen. IT bedrijven die voor de overheid werken willen jaren achtereen onduidelijke torenhoge facturen kunnen sturen die per omgaande betaald dienen te worden. Tevens moet de oorspronkelijke begroting minimaal 3 keer overschreden kunnen worden.
systeembeheerders zijn dan ook echte sufkutten, als je over wijzigingen praat breekt 't zweet ze al uit vanwege twee regels typen. En alle wijsheid in pacht natuurlijk he. Ze weten 't altijd beter terwijl je tijdens 't gezeur aan horen bij wijze van spreken met het default password zelf de wijzigingen wel doet.
@glen | 05-11-12 | 11:56
En hoe krijg je dan het filmpje op je werkstation, slimmerd!
@ TM | 05-11-12 | 11:38
Helaas is het niet zo simpel, in Den Haag zitten mannen in strakke pakken die geen idee hebben hoe het op locatie aan toegaat, maar wel beslissen hoe de geldstromen gaan.
Systeembeheerders en applicatiebeheerders kunnen hier niets aan doen (helaas!)
Bij het Openbaar Ministerie heb je het zelfde, daar is ook alles dichtgetimmerd, zonder dat je nog kan werken met afwijkende extensies.
straks mogen ze wel allemaal op basiscursus windows 8.
ws erg domme vraag maar goed:is het zo moeilijk om op elk (groot) po-buro 1 pc zo te installeren dat daar alleen allerlei ingezonden filmpjes,fotoos ed op ontvangen kunnen worden???
de-windows-on-Holland-pc ofzo,die iedere paar uur ff gecontroleerd wordt op eventueel interressant materiaal
is dat zo moeilijk???
Non-topic. Alhoewel, die petjes hier in Mokum zijn inderdaad wel totale digidwazen. En het beleid van systeembeheerders vraagt er gewoon om ondermijnd te worden. Makkelijk zat: portableapps.com/apps/music_video/vlc_...
Politie, dat zijn toch gezakte vmbo-ers.
Maar ze zijn nog steeds je beste vriend! Toch?
De systeembeheerder die zo denkt moet acuut worden ontslagen want die heeft niet door dat hij een service-verlenende funktie heeft. Het is niet de systeembeheers die bepaalt welke software de gebruiker mag gebruiken, het is de gebruiker die bepaalt wat de systeembeheerder werkend moet zien te krijgen.
Dit zie je maar al te vaak bij grotere organisaties.
Het is goed om te lezen dat ze hun digitale snelwegen net zo goed controleren als de echte snelwegen.....
Mijn VLC-player leest alle POV-filmpjes in .flv formaat prima.
Wie dit niet snapt werkt bij de politie...
Het is helaas niet zo makkelijk als iedereen denkt.
Veel winkeliers/gemeentes hebben duizenden verschillende types camera's en helaas hebben bijna alle camera's hun eigen, gesloten, bestandsformaat en/of bijbehorende software.
Beelden worden dus niet als "AVI's/mkv/wmv's etc." aangeleverd.
Wat je zou kunnen doen is een "dedicated" pc/"mannetje" neerzetten die alle camerabeelden omzet en dan weer doorstuurt naar de juiste personen.
Probleem is dan weer, dan in rechtszaken het lastiger is dit als bewijs te zien, aangezien "het origineel" niet te zien is. Gevolg is dan weer dat bij de rechtspraak ook in de rechtszaal/bij de rechters weer de custom software uitgerold/beschikbaar moet zijn etc. (en ja, in enterprise omgevingen zijn dat soort dingen niet altijd even gewenst/makkelijk)
Waarschijnlijk mag er op de DOS-bak van de popo alleen RealPlayer geïnstalleerd worden....
LOL
Gewoon met hogere resolutie terugfilmen werkt altijd.
En met VLC alleen ben je er nog niet. Het gaat op de eerste plaats om de codecs niet om de player.
En trouwens, wat moet de politie met 1080p HD beelden waarop tot in het grootste detail te zien is dat mannen met bivakmutsen je huis leeghalen?
Camera's schrikken allang niet meer af. Schijnveiligheid.
kunnen ze gelijk de videobeelden van de beëdiging ministers doorlinken naar een meldkamer .. de daders van de miljardenroof zijn goed herkenbaar in beeld.
Bekijk de positieve kant, ze offeren wel hun vrije tijd op
Ing. eslapen | 05-11-12 | 10:57 | Eerwaarde Bakito heeft gelijk.
De politie is niets meer dan een SCHIJNveiligheid.
Bij elke woninginbraak met geweld, ramkraak, straatroof, overval etcetc is de politie namelijk niet aanwezig. Dat is namelijk inherent aan het spelletje wat gespeeld wordt.
Advocaat Hiddema snapt dat.
Die laatste zin snap ik dan weer niet, Brusselmans. Privacy prutsen door de politie compenseren door zelf privacy te gaan prutsen...??
Hoeveel miljoen gaat het weer kosten om de gratis vlc-player te installeren bij de overheid.
Dus meer blauw op straat en meer geld naar de digi-politie? Waarschijnlijk is het dan ook niet goed, ivm privacy en te veel big brother etc.
Het valt vast niet mee om politie te zijn in NL.
@zeg maar jansen | 05-11-12 | 11:04
*Ahum* en.wikipedia.org/wiki/Sneakernet
Hoeveel kabinetten zal ik nog zien vallen, voordat we een minister hebben die weet wat een VLC-player is.
Ik ben benieuwd hoe de situatie bij de AIVD is...
Het "Adidas-netwerk".
Hulde! Die houden we er in.
IT en overheidsinstellingen is altijd al een zeer ongelukkige combinatie.
Als bij justitie de hoogste baas Ivo Opstelten heet, die vorige week voor het eerst zelfstandig zijn Betamax-videoband heeft teruggespoeld, dan weet je dat dat de komende tijd niet gaat veranderen.
Hatsune Miku | 05-11-12 | 10:52 | + 3 -
Klopt, ik kan de logica momentueel nauwelijks nog bijbenen.
Hoogste tijd voor een kleine vakantie.
À toetoet à l'heure !!!
Ik ga me geeneens meer afvragen hoe dit kan.
Als ze geen mediaplayer gebruiken , vervalt de garantie op hun windows 95..
-weggejorist-
Ha wederom een falend stukje over de politie. Ik lach de agenten onder de reaguurders en de immer mingevertjes even wederom keihard uit. PRUTSERS van de bovenste plank, kunnen jullie nu echt helemaal niks goeds doen?
In plaats van buitenlandse handel, wonen en weet ik veel wat voor meuk, kan het kabinet beter een ministerie aangaande technologie, privacy en webvrijheid op richten. Het is altijd huilen met de pet op in zowel de publieke als private sector.
@Bakito | 05-11-12 | 10:50
Hulde! Een messenset, boksbeugel en honkbalknuppel is inderdaad goedkoper en eenmalig.
Maar wie moet er dan achter een boom staan te flitsen ?
Of op Dumpert. Bij ons in het dorp zijn vorige week peuken gestolen bij onze stokoude kruidenier. Die beelden hebben we naar Dumpert gestuurd en jullie waren zo aardig om ze er op te zetten. De volgende dag stonden ze met lood in de schoenen voor de deur bij van Wel. Waarvoor nog uitdrukkelijk dank GeenStijl.
Dit was veel effectiever dan aangifte.
@Bakito | 05-11-12 | 10:50
".. onderling dingen als veiligheid en orde regelen.." Goh wat een zinnig teksten! Ik kan dat inderdaad prima regelen met de inbreker die mijn private domein betreed en een Glock als intermediair.
privaat en direct doorsturen aan de overheid. Begrijpen ze het woord privaat niet meer of zo?
Les 2. Leer dat het videolan.org is en niet vlc.com....
Overheid en techniek, wat een tranendal.
En e-mailen kan ook niet, want geen internet.
@Bakito | 05-11-12 | 10:50
Zorg en onderwijs zijn dan geen hobby's? Uw extraspeciale logica wordt erg selectief toegepast..
So wie so alles meteen in de openbaarheid gooien. De politie heeft niet eens de mankracht om al dat materiaal te bekijken.
Wederom het bewijs dat politie niet meer van deze tijd is. Een peperdure rechtse hobby die faal op faal stapelt.
Burgers kunnen onderling dingen als veiligheid en orde regelen. Daarvoor hoeven geen belastingcenten te worden verspild. Dat geld kan beter worden besteed aan zorg en onderwijs!
REAGEER OOK