Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Anton Dautzenberg sloopt dode jongeman

tonioboehoehoe.jpg In de geest van Theo van Gogh (vzmh) viert zijn perpetueel rouwende boezemvriend Theodor Holman ieder jaar een klein feestje met Theo-thema: de Avond van de Polemiek. Jaarlijks op 2 november, de sterfdag van de als een beest afgeslachte cineast. Vandaag, dus. Dit jaar is het thema de ons zo vreselijk geliefde Ad Hominem en onder de deelnemers zit, behalve onze stijlloze huiscolumnist Bas Paternotte, de onvolprezen Anton Dautzenberg. Die zal, met angst en beven voor de toorn van de moreel oppermachtige grachtengordel, een polemiek voordragen die is gericht tegen het lijk van de dode zoon van A.F.Th. van der Heijden, Tonio. De in 2010 verongelukte jongen leeft voort als een Libris Literatuurprijs en NS Publieksprijs winnende roman 'voor op de borreltafel van overgangsvrouwen'. Maar of je nou een veredelde doktersroman met platte voetbalmetaforen aflevert, of een rouwverwerkende requiemroman schrijft: Dautzenberg hekelt de 'nieuwe dimensie in ramptoerisme' die de 'zieltogende boekenbusiness' met dit soort onderwerpen heeft aangeboord. Hij trekt dus ten strijde tegen de Kluunificatie van persoonlijk leed, hoe literair verantwoord het ook opgetekend is. En dat allemaal in de geest van opperkwetser Theo, die ooit de woorden sprak: "Er is iets met de dood van kinderen dat onherroepelijk tot vals sentiment leidt welk als 'ontroerend' wordt ervaren door het grote publiek." De ordinaire scheldpartij redevoering van Dautzenberg wordt vanavond in de Balie uitgesproken, maar staat alvast online. Titel: De Krokettenkop van Tonio. En het bleef nog lang onrustig in Correct-Intellectuelistan.

Reaguursels

Inloggen

Schoorsteenveger | 03-11-12 | 11:05 |
Je verwart de artistieke intentie van Maya's, Egyptische grafschilders en de 'ars sacra' met de (hedendaagse) realiteit. Natuurlijk wél wordt er met kunst geld verdiend en niet zo'n beetje ook.

milky bar | 03-11-12 | 18:11

Anton Dautzenberg, de broodschrijver pur sang. Vroeger schreef hij stukjes voor een reclamebureau, nu roept hij zo veel mogelijk poep en pies. Dat verkoopt nou eenmaal zo lekker.
Ik ken het trucje onderhand wel.

LJBrinkhorst | 03-11-12 | 15:23

Stom misschien. Maar ik moest wel grijnzen. Vooral dat Tonio ook in Duitsland verkrijgbaar zou worden en zijn hoofd ook daar zou opduiken. Ik stoorde me slechts aan een woord. Klootzak. Haal het woord uit de Polemiek en het knapt enorm op.


Het stuk lijkt eerder op zo'n rant van Hans Sibbel. Die zijn vermakelijk en relativerend.
Deze polemiek is leuk. Niet meer dan dat. De mensen die hier over vallen geven het meer gewicht en aandacht dan het zou verdienen.

De vouwfiets van Leon de Winter zeg maar.

ristretto | 03-11-12 | 14:32

Daarom lees ik alleen strips.

Real Dutch Meat | 03-11-12 | 14:12

Polemiek gaat om het subtiel villen van een persoon in nette en fatsoenlijke bewoordingen en niet om op een agressieve manier iemand genadeloos afkraken.
Dat kunnen we nl allemaal...

Terecht is Hans Jansen door de vakjury als winnaar aangewezen!

Ahasveros | 03-11-12 | 13:04

milky bar | 03-11-12 | 01:52 |
Het gaat slecht met de boekenbranche, en dus moeten we het persoonlijke leed qua marketing zo breed mogelijk over het volk uitsmeren? Laat me niet lachen. Schrijvers zijn er niet om de boekenbranche overeind te houden, en kunst is er niet om monden te vullen.

Schoorsteenveger | 03-11-12 | 11:05

Polemiek? Laat me toch niet lachen.
En daar zou ik me dan PC over moeten opwinden? Slechts een heel meewarig zuchtje heb ik voor Dautzenberg over. Dan is zo'n jongen bijna 45 en moet-ie de puber uithangen om wat aandacht te krijgen.
Schrijf nog maar eens een fake-interview, Anton. Dat kun je tenminste.

Djong | 03-11-12 | 08:58

Die posters hangen er omdat de uitgever boeken wil verkopen. Dat is alles. In dat verband zou het interessant kunnen zijn als GS eens zijn oor et luisteren legt resp. op zijn eigen manier de crisis van de Nederlandse boekenbranche belicht. Elke dag sluiten er boekhandels. Selexyz fuseert gedwongen met De Slegte.Er zijn bijna geen nieuwe banen. Het vak wordt dan ook matig tot slecht betaald. Alles leeft van hypes - boeken van Anna Blaman kent niemand meer. Boekhandelaren zetten hun boeken met de covers naar voren (i.p.v. met de rug) om de rekken gevuld te laten lijken. Kranten als dode bomen weghonen is één ding, maar hoe zit het met boeken? Belangrijker is blijkbaar dat Tinkebells reet straks bloot te zien is. Maar dat alles terzijde.

milky bar | 03-11-12 | 01:52

Ik vind A.F.Th. van der Heijden onleesbaar, kwam ook niet verder dan pagina 4 in zijn boek Tonio. Een kutboek eersteklas, net als de rest van zijn oeuvre.

Toch, een man die z'n zoon verliest... Van harte gecondoleerd, meneer Van der Heijden, al is dit wat laat.

Dat je er een boek over schrijft, is begrijpelijk. Ik zou het niet doen, niet kunnen ook. Sterkte man (en vrouw natuurlijk ook). Ik vrees dat de kwartaaldrinker een maanddrinker gaat worden...

Ratzinger | 02-11-12 | 23:16

Dautzenberg hád het dochtertje van AKO-prijswinnaar Peter Terrin erbij kunnen nemen. Jammer.

redsniper2 | 02-11-12 | 23:02

Topstuk Van Rossem! Hulde! 50 Shades of Dutch Literature...

Sir_Cum-a-Lot | 02-11-12 | 22:31

King of the Oneliner | 02-11-12 | 20:54
Geestige vraag.

Ben prettig Rubensiaans geweest, ook als model.
Heden zo strak als Michelle Pfeiffer as Catwoman - die slaapt niet, maar waakt.
En strijdt. Zelf met pen en lens. Tijdens ieders koude dromen.
www.youtube.com/watch?feature=endscree...
Zoete nacht evenwel...

Kudtkip | 02-11-12 | 22:01

ik vond het, as we speak meer dronken dan AFT at every moment, destijds vreemd dat dezelfde AFT bij de uitreiking van die prijs het niet aankon erbij aanwezig te zijn, maar wel een camaraploeg bij hem thuis toeliet om de festiviteiten te registreren

hetluis | 02-11-12 | 21:10

Nou heren geenstijl-redacteuren (of loopt er nu ook een dametje rond daar?), als je het presteert om op één dag twee artikelen te wijden aan zaken waar ik kromme tenen van krijg (bovenstaand en "Vrouw in volle trein: 'Ik vertel dit alleen aan jou'"), dan kost het ome Quintin moeite de gelukstranen te bedwingen hoor. Mijn dank is groot.

QuitinQuist | 02-11-12 | 21:04

In de schilderkunst noemen we types als Dautz. nalopers, doet een Theo van Goghje, leuke poging, wat is het nut, moeten we D. nu een dappere schrijvertje vinden, ga eens deaud D.
Nu ff afwachten hoe Theodoor Holman gaat reageren, goeie omschrijving van van Rossem Theodoor de perpetueel rouwende boezemvrind !
De regauurders schijnen allerlei lieden te misssen, ik kan daar Ischa Meijer, een dwarsligger van formaat aan toevoegen.

Uw Verzekeringsadvis | 02-11-12 | 21:03

@Kudtkip | 02-11-12 | 20:43:
Bent u een Rubenstype?
Want dat slaapt zo lekker zacht.

King of the Oneliner | 02-11-12 | 20:54

Ik zit al een poosje boos naar het lege venster te kijken en ik geloof dat ik me hier verder maar niet al te veel over ga opwinden. Het is zo ontluisterend om iemand als Dautzenberg deze waanzin te horen verkondigen over Van der Heijden.
Blijf van Tonio af. Laat hem in vrede rusten. Gun zijn vader (en moeder) de manier van rouwverwerking die velen intens aanspreekt, inspireert en motiveert.
Als je iets wilt zeggen over requiemromans is dat je goed recht maar maak er geen schofterige aanval op een rouwende familie van.

Miep Scharensliep | 02-11-12 | 20:49

King of the Oneliner | 02-11-12 | 19:56
Uitkijken?

Als figurant?
Dat laat ik aan de schilders en scribenten die me zo nodig als model pikken.

Kudtkip | 02-11-12 | 20:43

Zonder leed geen literatuur; zonder literatuur geen aasgieren, lijkenpikkers en hyena's. Die op de een of andere manier het presteren zelf niet (of nauwelijks opgemerkt) te worden gepubliceerd, qua broodnijd.

Jaap de Paap | 02-11-12 | 20:37

Het is een intellectueel spelletje van Dautzenberg. Maar als hij zijn studie had afgemaakt had hij het niet nodig gehad. Ik denk trouwens dat hij zich hier aan gaat vertillen.

erger | 02-11-12 | 20:25

@Jackanders | 02-11-12 | 20:07
Klopt!

La Vie En Rose | 02-11-12 | 20:24

Het is een intellectueel spelletje van Dautzenberg. Maar als hij zijn studie had afgemaakt had hij het niet nodig gehad. Ik denk trouwens dat hij zich hier aan gaat vertillen.

erger | 02-11-12 | 20:24

Dat kan ik natuurlijk ook.
Komt ie (alles in het kader van: alles moet gezegd kunnen worden, hè);
Hé Anton, met je uitgenaste schijnheilige plofkop inclusief hipster "urbaan intellectueel" baardje wat toch niet helpt om bij de vrouwtjes te scoren, want tandhygiëne is niets voor de bohemien die jij denkt te zijn.
lekker makkelijk toch, om jouw ongelofelijke laffe en goedkope kinnesinne uit te leven op een dood kind.
Natuurlijk is het voor jouw maar een intellectueel spelletje, om te scoren bij je peergroup van elitaire snobs, die ons-kent-ons types uit het literaire café.
Je bent echt de Lance Armstrong van de polemisten nu, je gaat handjes van het stuur de Mont Ventoux op.
Hoop wel dat je eerdaags het ravijn inflikkert, en dat je dan nog een lawine erbovenop krijgt, en voor straf lekker lang gereanimeerd wordt, zodat de heren doktoren je hart misschien er al uit kunnen snijden, want dat heb jij toch niet nodig.
Trouwens, laffe backstabber met je schijnheilige moffentronie, denk je dat je een held bent?
Omdat JIJ durft te schelden op een schrijver die WEL prijzen in de wacht heeft gesleept?
Je bent natuurlijk gewoon een jaloers, branieschoppertje van de grachtengordel, die snakt naar erkenning, maar sorry, niemand hier kent je fokking naam, en dat willen we graag zo houden.
*stukje vrijheid van meningsuiting in your face*

King of the Oneliner | 02-11-12 | 20:23

Ongelukkige keuze in thema om een belangrijk punt te maken. Zat andere mogelijkheden...
.
Maar iedereen moet kunnen zeggen en schrijven wat hij of zij wil. Overigens geldt dit natuurlijk voor alle uitingen.
.
Ik heb het stuk niet gelezen. Die keuze mag ik dan weer in alle vrijheid maken.
.
Zo simpel werkt een vrij land.

Parel van het Zuiden | 02-11-12 | 20:20

Waar gaat dit over?

A New Today | 02-11-12 | 20:14

damnschreeuwer | 02-11-12 | 20:02

Daar heb je wel een punt. Paternotte lijkt uit 1850 te komen qua denkbeelden. Hij is nog aan het bijkomen van Voltaire, de Franse revolutie en de Verlichting, in willekeurige volgorde. Iemand die vol verbazing naar een stoommachine kijkt, en daar vervolgens een polemiek schrijft over dat dodelijke ijzeren monster...

brutus68 | 02-11-12 | 20:13

Nu snap ik best wat ene Anton Dautzenberg wil beweren; nl. dat in een vrij land Alles, maar dan ook alles gezegd moet kunnen worden, vrijheid van meningsuiting enzo.
Maar om dan als slachtoffer een man te nemen wiens kind verongelukt is?
En daar een slechte scheldkanonnade op af te vuren?

King of the Oneliner | 02-11-12 | 20:08

@La Vie En Rose | 02-11-12 | 19:58
Teeuwen zegt ook niet meer waar hij zin in heeft.
Daar zit ook een rem op.
Misschien een klein trommelremmetje, maar toch.

Jackanders | 02-11-12 | 20:07

Volgens mij had Theo al dat sentimentele gezwatel van zijn volgelingen, de zelfbenoemde ridders van het vrij woord, zum kotzen gevonden.

Bakito | 02-11-12 | 20:06

als Bas Paternotte wordt uitgenodigd op zo'n bijeenkomst dan is het sowieso een suf, zuur, clichématig en oninteressant gebeuren.

damnschreeuwer | 02-11-12 | 20:02

www.mareonline.nl/artikel/0809/19/0101...

Oepsch vergeet ik Theo in het rijtje met polemisten te noemen. Die hoort daar ook bij natuurlijk. Heb al zijn boeken potverdomme.

En verder wil ik nog opmerken dat de moord en de manier waarop Theo is afgeslacht grote gevolgen heeft gehad voor het verkondigen van het vrije woord.

Niemand die aan de weg timmert durft nog te zeggen/schrijven wat hij/zij echt vindt. Op Teeuwen na, maar die houdt zich de laatste jaren ook erg rustig.

En de genomineerden die vanavond in de Balie hun 'proza'mogen voorlezen, kunnen natuurlijk geen van allen in de schaduw staan van Van Gogh. Wat een armoe.


La Vie En Rose | 02-11-12 | 19:58

@Kudtkip | 02-11-12 | 19:14 :
Kijk maar uit, voor dat je het weet ben je een figurant in één van Arnon Grunberg zijn boeken...

King of the Oneliner | 02-11-12 | 19:56

Ach ja... leedporno. Tonio is niet het eerste voorbeeld in de literatuur en zal ook niet het laatste zijn. Er is gewoon een markt voor. Daar kun je je wel druk om maken, maar dat is net zo zinloos als je verzetten tegen theedoeken van de Wibra.

Stormageddon | 02-11-12 | 19:55

Toen ik eind jaren 70 verplicht voor mijn Nederlandse lijst een stuk of 20 boeken moest lezen die bijna allemaal over het Joodse leed tijdens de 2e Wereldoorlog gingen heb ik mij voorgoed afgewend van de Nederlandse literatuur.
Toen ik een keer aan mijn lerares Nederlands vroeg of ik een keer wat anders mocht lezen dan het zoveelste boek over Joden tijdens de 2e Wereldoorlog toen waren de rapen gaar op het Polit-bureau annex docentenkamer. Ik heb vanaf die datum nooit meer een cijfer hoger dan een 6 gekregen. Zo gaat dat in Correct-Intellectuelistan.

Hoogst ironisch natuurlijk dat nu 30 jaar later de Joden niet meer de knuffel-slachtoffers zijn in Correct-Intellectuelistan. Integendeel zelfs.

BASinnic | 02-11-12 | 19:53

Smakeloos goed stuk van Dautzenberg. Maar de koning van de polemiek was en blijft W.F. Hermans.

brutus68 | 02-11-12 | 19:51

@deraderendraaien | 02-11-12 | 19:41
ook dat mag nog steeds in dit land.
(maar gekkies als jij zouden natuurlijk het liefst iedereen die anders denkt arresteren danwel ter plekke tegen de muur zetten)

damnschreeuwer | 02-11-12 | 19:51

Wie is die lul die mij nadoet in de topic pica?

OscarWilde | 02-11-12 | 19:46

deraderendraaien | 02-11-12 | 19:41 |
Tja. Iemand die uit 'protest' lid wordt van een pedofielenvereniging is mij iig helemaal kwijt.

Bertus Betonsloper | 02-11-12 | 19:45

"Ik vraag het me al langer af: zouden de mensen het boek van je vader kopen uit medelijden? Of, en nu word ik gemeen, zijn de kopers ordinaire ramptoeristen? Misschien zien de mensen hun aankoop wel als een amulet dat ze beschermt tegen het onheil dat je ouders is overkomen? Eigenlijk kan het me ook niet zo veel schelen, wat mij irriteert is dat ik je anachronistische pruikenkop overal tegenkom. Wat vind je daar eigenlijk zelf van?

Een antwoord ga ik niet krijgen, dat weet ik ook wel, die vragen zijn een retorisch foefje. Een manier om mijn enigszins gewaagde aanval met honing te bestrijken. Ik ben zo verschrikkelijk bang voor de woede van het moreel oppermachtige grachtengordelvolk. Ook al schrijf ik deze polemiek in de geest van Theo van Gogh, de man die op papier Joden met suikerziekte verbrandde tot ze naar karamel roken, van verongelukte kinderen blijf je af. Hallo!"

In die laatste alinea lees ik de aanleiding tot deze polemiek. De hypocrisie van het moreel oppermachtige grachtengordelvolk aan de kaak stellen. Het grachtengordelvolk dat niks van Theo moest hebben, dat er voor zorgde dat de dagbladen die ze dagelijks lazen, geen columns van Theo meer plaatsten.
Het moreel oppermachtige grachtengordelvolk dat zo massaal aanwezig was bij de uitvaartdienst, geschokt een traantje wegpinkend, als ze in beeld waren en opeens allemaal vrienden van Theo. Dat grachtenvolk dat nu ook over Dautzenberg heen zal vallen.

De vraag is of je de dood van het enige kind van schrijver A.F.Th. van der Heijden moet gebruiken om je punt te maken. Kennelijk heeft Dautzenberg ook de pest aan A.F.Th. van der Heijden zelf.
Een paar jaar geleden kwam de dochter van schrijfster Anne Enquist om bij een verkeersongeval. Zij verwerkte haar verdriet ook in een boek 'Contrapunt'. Dat doen schrijvers nou eenmaal, ieder op zijn/haar eigen manier. Oké niet allemaal, maar dan nog. Niemand die zich daaraan stoorde.

Waar Dautzenberg een punt heeft is die foto van Tonio op de omslag en die posters.

Maar goed, het is polemiek, net zoals die opmerking van Theo over Joden polemiek was. Edoch, 'Alles mag worden gezegd' zoals de vader van Theo bij diens uitvaartdienst zei, 'maar het hoeft niet.'

Daar sluit ik mij w.b. die opmerking van Theo over Joden, en dit polemisch stuk bij aan.

Je kunt mensen op een andere, vlijmscherpe en ironische manier te kakken zetten, zoals Hermans, Komrij, Reve en Jeroen Brouwers (Sisyphus bakens) dat zo goed konden. Waar je ook om kon lachen.

Ik heb om het stuk van Dautzenberg niet moeten lachen.

La Vie En Rose | 02-11-12 | 19:44

@Bertus Betonsloper | 02-11-12 | 19:39
Mij lijkt het dus een schizofrene gek.

deraderendraaien | 02-11-12 | 19:41

Tja. Dan google je eens op zo'n naam en lees je het volgende:

''Dautzenberg werd in 2011 lid van de inmiddels verboden Vereniging MARTIJN. Hij deed dit uit protest tegen een zoals hij het zelf stelde 'heksenjacht tegen pedofielen'. Hoewel hij het gedachtegoed van Vereniging MARTIJN niet ondersteunt en het uitoefenen van pedofiele handelingen ten strengste verwerpt, vindt hij dat mensen met pedofiele gevoelens hierover moeten mogen fantaseren en praten zonder daarvoor bedreigd of geweld aangedaan te worden.''

Bertus Betonsloper | 02-11-12 | 19:39

@Bertus Betonsloper | 02-11-12 | 19:34
Zo is het!
Dautzenberg klinkt nogal Duits, dus dat voorgeslacht van hem zal ook wel uit moordende stink moffen bestaan denk ik.

deraderendraaien | 02-11-12 | 19:38

@Greetje Duisenberg | 02-11-12 | 19:26
"Als je iets niet leuk vindt moet je het gewoon niet lezen."

Jij bent overduidelijk geen intellectueel. Als wij intellectuelen iets niet leuk vinden, dan doen we daar heel polomemistifis over, omdat anderen zich moeten aanpassen naar wat wij leuk vinden. Daar hebben wij immers recht op.
Dus deze polememistifis naar jou is derhalve volledig terecht. Pak aan.

je therapeut | 02-11-12 | 19:37

Iemand nog even iemand extra kwetsen als diegene intens verdriet heeft vind ik extreem laag. Ik voel een godwin opborrelen dus ik laat het hier maar bij.

apenootje | 02-11-12 | 19:35

Van andermans dode kinderen blijf je af. Letterlijk, figuurlijk, polemisch. Verder zegt de naam Anton Dautzenberg mij helemaal niets. Dat zal vooral aan hem liggen.

Bertus Betonsloper | 02-11-12 | 19:34

Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:31 |
Ik kijk nu ff naar RTL journaal

CoffeePatch | 02-11-12 | 19:32

@CoffeePatch | 02-11-12 | 19:28 | + 0 -
Waarom wordt dat niet vrijgegeven, wij wonen toch in een democratie. Een grove schande is het.

Verdeel en heers.

Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:31

Schakelt over naar RTl Nieuws: De koopkracht van grote groepen Nederlanders gaat de komende kabinetsperiode veel meer achteruit dan VVD en PvdA beloven. Sommige burgers zullen de komende vijf jaar tot wel 20 procent minder te besteden hebben. Dit blijkt volgens bronnen van RTL Nieuws ook uit stukken van het Centraal Planbureau (CPB), die niet worden vrijgegeven.

CoffeePatch | 02-11-12 | 19:28

@Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:24
Kazen springen van de plank! hahaha1

deraderendraaien | 02-11-12 | 19:27

Sentiment is sentiment, vals of niet. Er is een hele industrie die daar op draait, Dokter Phil, keukenmeidenromans.
.
Als je iets niet leuk vindt moet je het gewoon niet lezen.

Greetje Duisenberg | 02-11-12 | 19:26

@deraderendraaien | 02-11-12 | 19:23 | + 0 -
Wellicht is een carriere in schoonspringen iets voor mij.

Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:24

@Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:21
Gelukkig kun je altijd nog poedelen in je bad.

deraderendraaien | 02-11-12 | 19:23

@glen | 02-11-12 | 19:21 | + 0 -
Van mij mag je alles, dat wil ik wel verdedigen, maar wat je schrijft niet automatisch.

Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:22

@Kaas/19.13
en bedankt...
maar mogen we nou wel of niet alles zeggen/schrijven??
*blond hoofd krabben*

glen | 02-11-12 | 19:21

@deraderendraaien | 02-11-12 | 19:20 | + 0 -
Ik heb de haak gekregen. Sniff.

Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:21

@Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:18
precies!
Hoe was je voorstelling btw?

deraderendraaien | 02-11-12 | 19:20

@deraderendraaien | 02-11-12 | 19:18 | + 0 -
Ik ook niet. Kwetsen is een zwaktebod.

Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:18

Als het dan toch moet.. dan maar zo!

Op een mooie pinksterdag.. als het even kon.
Liep ie met z'n zoontje in het parkie te kuieren in de zon.
Gingen ze met steentjes gooien, eendjes voeren eindeloos.
Kijk nou toch je broek wordt nat je handjes vuil, en mamma boos.
Vader was een mooie held.. vader was de baas.
Vader was een mengeling van onze lieve heer en sinterklaas
Ben je bang voor 't hondje,hondje bijt niet.. papa zegt dat hij niet bijt.
Op een mooie Pinksterdag... wat een fijne tijd.
Als het jochie groter wordt pukkels op z'n kop.
Zou je als z'n vader willen zeggen, lieve knul wat ben ik trots.
Hebt u dat nou ook meneer,.. jawel meneer precies als iedereen.
Maar op een mooie Pinksterdag ging hij van me heen.

Noem me maar een sentimentele trut, maar ik ben niet zo van het keihard kwetsen om te kwetsen.

deraderendraaien | 02-11-12 | 19:18

King of the Oneliner | 02-11-12 | 18:19
Heb ook wel eens in café Schiller een borrel genoten met vermeend literair rivaal van Adri van der Heijden - de afkorting AFth is zo'n onzin marketing-ding.

Schrijvers, kunstenaars meestal op meerdere terreinen, zijn bijzondere types.
Uiterst gevoelig en extra aimabel bij gewenst contact.

Toch, kritiek op uitgemolken sentiment kent z'n weerga.
Alles slaat eens om in het eigenlijke tegendeel...

Kudtkip | 02-11-12 | 19:14

Acht jaar geleden al weer.
Op de Dam waren geen hoofddoekjes te zien. Wel waren er hevige discussies. Op de plek des onheil zag ik veelvuldig golfjes langsrijden met schreeuwende 'licht getinte diamanten' in euforie stemming. Slechts één hoofddoek gezien: huilend liep zij langs de bloemen. Ik had het met haar te doen.

Theo, een man met visie: z'n epistels zijn nog steeds actueel.

Ferry Smoothie | 02-11-12 | 19:14

Eloquent en soms treffend verwoord doch te nadrukkelijk op zoek naar het schokeffect.

_pacman_ | 02-11-12 | 19:13

@glen | 02-11-12 | 19:05 | + 0 -
You are on your own.

Kaas de Vies | 02-11-12 | 19:13

theo gaf graag een fenomeen, groep of ideologie terechte kritiek.
dit is, net als badr kan, goedkoop klappen verkopen.

zoalshetis | 02-11-12 | 19:11

Het lijk van Theo van Gogh is inmiddels ook verworden tot een zeepkist waar iedere zelfgeslagen ridder van de VRIJHEID VAN MENINGSUITING!!! op klautert.

Bert op Safarie | 02-11-12 | 19:07

@Petey Morris | 02-11-12 | 19:05
Beetje met je eens. Ik zei eerder ook al: beetje middelmatig reaguursel van die Dautzenberg.

vetkleppert | 02-11-12 | 19:07

omdat = om

Petey Morris | 02-11-12 | 19:06

@vetkleppert | 02-11-12 | 19:00
.
Hoezo zou je dat niet moeten zeggen? Het lijkt me dat "lazer op met je leed" best iets is wat je tegen A.F.Th. moet kunnen zeggen. Tenminste, als je dat meent. Niet "omdat het geestig is." Ja ja, grappig. Leed om een dood kind. Hilarisch. Maar wat mij stoort is dat die Dautzenberg te slap is omdat zijn polemiek tegen A.F.Th. te richten. Dus doet hij dat tegen zijn dode kind. Om zo Van der Heijden (oh ja, en de 'grachtengordelelite', wie de fuck dat dan ook mogen zijn) even te jennen. Maar hij durft ze niet eens rechtstreeks aan te spreken. Nou. Held. Fucking Plato is d'r niks bij, zeg.

Petey Morris | 02-11-12 | 19:05

Weet je wie er ook een Boek over zijn dode zoon liet schrijfen ?

Mammeloe | 02-11-12 | 19:05

*tandjes in*
"Theo, waar gaat t eigenlijk over???!!"
*tandjes uit en wachten op hulp van Kaas/18.28*

glen | 02-11-12 | 19:05

@Petey Morris | 02-11-12 | 18:54
Soms is het best geestig om even wel te zeggen wat je dondersgoed weet wat je niet moet zeggen.
Zoals: lazer op met je leed.

vetkleppert | 02-11-12 | 19:00

Een exemplarisch voorbeeld voor waar GS naar zou moeten streven.

WirMachenMusik | 02-11-12 | 19:00

Toen het boek binnenkwam welde terstond misselijkheid op en is het boek vervolgens gelabeld als "exploitatieroman". Het verheugt dan ook zeer dat er eindelijk eens iemand wat van zegt.

Flapdas | 02-11-12 | 18:58

@Chow | 02-11-12 | 18:52:
Bijv: "Waren de centjes bij Ruud op?"

King of the Oneliner | 02-11-12 | 18:57

Veel mensen willen graag hun ellende delen met wereld, maar dan moet de toeschouwer wel bereid zijn te delen in de ellende en er niet een andere mening op na houden.

Ik was in Haren | 02-11-12 | 18:54

@vetkleppert | 02-11-12 | 18:53
.
Nee, niet boos. Heb dat hele boek niet gelezen. Maar dit is Theo onwaardig.

Petey Morris | 02-11-12 | 18:54

@Petey Morris | 02-11-12 | 18:51
Ben je boos?

vetkleppert | 02-11-12 | 18:53

Er hebben er voor minder een corrigerende tik gekregen..

Chow | 02-11-12 | 18:52

Dit heeft geen fuck met polemiek te maken, dit is gewoon onbeschoft schoppen. Theo onwaardig. Schrijvers, en andere kunstenaars, nemen al eeuwenlang persoonlijke ervaringen als inspiratiebron voor hun werk, dit is echt niet iets van de afgelopen jaren. Van der Heijden gaf zelf aan na de dood van zijn zoon: "Het was schrijven over Tonio, of niet meer schrijven." Hij koos ervoor zijn schrijversschap door te zetten, en te schrijven over wat hij wist. Of het nou een goed boek is of niet, soit. Blijkbaar willen mensen het lezen. Dus kopen ze het. Dus A.F.Th. heeft een product afgeleverd wat mensen willen. Dat moest toch, van de Roze Horden hier, als het op kunst en cultuur aankwam? Er is blijkbaar vraag naar. Maar nu weer lopen schoppen. Triest. Ga toch Rutger's flutboekje over Ibiza lezen.

Petey Morris | 02-11-12 | 18:51

Lewinsky: Meneer Dautzenberg, u bent de schrijver van verzonnen interviews in de VPRO-gids, u heeft een nier afgestaan en u sloot zich aan bij de pedovereniging Martijn?
Dautzenberg: Om de heksenjacht op pedo's ter discussie te stellen.
Lewinsky: En u hebt een tyfushekel aan Geert Wilders, is het niet?
Dautzenberg: Het volkspopulisme van Geert Wilders draagt bij aan een klimaat waarin agressieve reacties opgewekt worden.
Lewinsky: En zegt u nu eens, op 2 november, iets over het volkspopulisme van de islam.
Dautzenberg: ?
Lewinsky: Niets? Dat dacht ik wel. Bedankt voor dit interview en salami!

Lewis Lewinsky | 02-11-12 | 18:50

In de Nederlandse literatuur brengen non-fictie schrijvers vooral hun eigen leven in verband met de tijdgeest.
Niet zelden extra tragisch. En juist daarom geprezen.

Lees: Connie Palmen - I.M. Over dood Ischa Meijer.
Lees: Geerten Meijsing - Tussen mes en keel. Over mislukte zelfmoord.

Anna Enquist (pseudoniem van Christa Broer) past ook in deze categorie.
Lees: Het Meesterstuk. Over erkenning van talent door ouders, vader in bijzonder.
En Contrapunt. Over in verkeer omgekomen dochter.

Het had AFTH over soortgelijk omgekomen zoon Tonio inderdaad gesierd om eigen shit inderdaad niet als ramptoerisme te exposeren.
Romans varend op medelijden zijn geen literatuur.

En oja, apennootje @ Theo van Gogh.
Mooie klootzak dat je d'r was.

Kudtkip | 02-11-12 | 18:49

Boeiend.

Vaudt Varken | 02-11-12 | 18:43

Ronald78 | 02-11-12 | 18:09 |

Dautzenberg.
Je moeder huilend aan de lijn
Vanwege steun aan viespeuken, die houden van klein.

Steun voor pedo's om te shockeren
Daar mag men niet tegen ageren!

de betaalautomaat | 02-11-12 | 18:43

Lucht lekker op, zulke artikels.

Rochel | 02-11-12 | 18:42

@vetkleppert | 02-11-12 | 18:39 | + 1 -
Wij zijn veel gaver dan die intellectuelen. Zij denken niet als wij.

Onderbuik rules!

Kaas de Vies | 02-11-12 | 18:41

Ik vind die column meer op het effect geschreven want wie gelooft nu dat de columnist deze woorden meent: "wat mij irriteert is dat ik je anachronistische pruikenkop overal tegenkom". Ik niet.

Simon_GS | 02-11-12 | 18:40

Ik vind dat stukkie van dautzenberg een beetje een middelmatig reaguursel.

vetkleppert | 02-11-12 | 18:39

@Reinaert | 02-11-12 | 18:32 | + 1 -

Terecht dat je het daar bij laat, want perfect gesproken. +1

Ruys de Beerenbrouck | 02-11-12 | 18:36

Dautzengberg mag het van mij zeggen zoals hij het zegt. A. F. Th. exploiteert zijn eigen leed en maakt dat leed tot publiek bezit. Dan is het zijn leed niet meer en kan hij er geen rechten meer op doen gelden. Dat leed is gegoten in een literaire vorm, is literatuur geworden en op literatuur, welke literatuur dan ook, mag gepist worden.

Schoorsteenveger | 02-11-12 | 18:33

Wanneer gaat iets 'te ver'? Wanneer de rechter dat stelt.
Tot die tijd kun je niet ver genoeg gaan. Althans, dat is nu het statement dat GeenStijl lijkt te verdedigen.
Omdat men vindt dat AFT zijn overleden zoon gebruikt als commerciële trekpop.
Gesteld dat zulks aan de orde is kun je je nog afvragen of een tirade zich dan op de zoon van AFT moet richten, of op AFT zelf. Maar, omdat het de avond is waarop het lijk van van Gogh wordt opgewarmd is, moet het kunnen.
Het overleden zoontje van een schrijver voor kutjoch uitmaken. Op zich prima, niets aan de hand.
Maar is het geen belediging voor de polemiek zelf?
Is die niet verworden tot een marginale discussie of je wel mag 'kwetsen'. Het meest verachtelijke woord van het laatste decennium. Kwetsen. Ik kotst op kwetsen.
Kwetsen bestaat namelijk niet. Alleen onaangename waarheden of onwelvoeglijk taalgebruik.
Iets waar de grotendeels werkloze reaguurders overigens in uitblinken, maar dat terzijde.
Polemiek is een vorm van incest geworden, alleen bedreven binnen de familie die het vak verstaan en het gekwetste doorstaan. Want een ieder die tegenwoordig liever niet meer op de feiten wordt gewezen, verschuilt zich achter de dikke boom der gekwetstheid. En ze krijgen nog steeds vaker gelijk ook.
Graag zou ik eens op een zeepkist klimmen en roepen "je bent de zuurstof niet waard als je in deze moderne tijd nog DURFT te vragen om begrip, of laat staan respect, voor je geloof in een opperwezen, God of Allah" "Hoe KOM je erbij? Ben je wel helemaal goed bij je hoofd?"
Maar goed, dat kan niet. In naam der beschaving. We zijn zo ver afgericht dat liefhebbers van de polemiek een avondje per jaar lul en kut tegen elkaar roepen in een zaaltje achteraf. Daarna is de goegemeente verontwaardigd en is het resultaat een NOG saaiere samenleving die ze al was.

SjakkieBaggen | 02-11-12 | 18:33

@Ruys de Beerenbrouck | 02-11-12 | 18:27

Ik mis Theo ook, zowel zijn scherpzinnigheid als z'n onbenulligheid: in perfectie verenigd in één bol lijf, wars van conventies, wars van correcte meningen.

Jammer dat er mensen blijken te zijn die niet verder kijken dan hun neus lang is en meteen hun mening klaar hebben als het op controversiële stukken aan komt. Wat krom is praat je weliswaar nooit recht, je kunt wel recht doen aan de bestaande kromheid door die te erkennen in plaats van te ontkennen: de mens is niet perfect en zal ook nooit perfect worden.

En daar laat ik het bij.

Reinaert | 02-11-12 | 18:32

hoezo onnodig kwetsend?

watsinneneem | 02-11-12 | 18:31

Wie leest zoiets dan ook in vredesnaam. Effe lekker kopje onder in de ellende. Daar kan ik me niks bij voorstellen. Maar dar komt zonder twijfel doordat ik geen intellectjuweel ben.

vetkleppert | 02-11-12 | 18:28

Ik ben hier te dom voor.

Kaas de Vies | 02-11-12 | 18:28

@Reinaert | 02-11-12 | 18:17

Minkudominkukels: leer eens lez0n! Bah. Ongenuanceerd kudtvolk.

Reinaert | 02-11-12 | 18:27

@Reinaert | 02-11-12 | 18:17 | + -2 -

Kan me daar helemaal bij aansluiten. Ik snap de verontwaardiging over dit stuk wel, maar bedenk ook dat dit geschreven is als polemiek, mét Theo indachtig.

Ik mis Van Gogh nog altijd veel, vooral in het debat.

Ruys de Beerenbrouck | 02-11-12 | 18:27

Leuk al dat intellectueel gelul enzo, maar kunnen we eff Nederlands lullen.

niksdoenerT | 02-11-12 | 18:22

Ik heb wel eens met A.F.Th. van der Heijden een borrel gedronken in café Schiller, Rembrandtplein.
Best een aardige man.
Van eenvoudige komaf (vader werkte bij Philips als magazijnbediende, ze woonden in Geldrop)
Toen was Tonio nog niet eens geboren. Het is wel tragisch dat juist zijn boeken over familieleed zo goed verkopen, zoals:
Asbestemming (dood alcoholische vader)
Uitdorsten (dood moeder)
Tonio (dood van enige zoon door dodelijk ongeluk auto-fiets op 1e Pinksterdag bij het Vondelpark)
Ik denk dat je zulke steken onder de gordel die Dautzenberg nu doet, echt niet kan maken.
Hier raak je iemand zo diep mee, ook de moeder.
Heeft hij zelf wel eens zijn enig kind verloren?
Ik hoop dat Adri hem een keertje recht in zijn muil stompt.

King of the Oneliner | 02-11-12 | 18:19

@Ruys de Beerenbrouck | 02-11-12 | 18:11

Volgens mij hoef je niet gecorrigeerd te worden, al zullen velen een dergelijk lidmaatschap verwerpelijk vinden: het blijft inderdaad een statement, een statement voor een grotere zaak, namelijk de vrijheid van vereniging.

Hellende vlakken, glad ijs, noem maar op: 'onze' samenleving is niet altijd even tolerant als wel beweerd wordt - met alle gevolgen van dien. Zelf zou ik zoiets nooit gedaan hebben, ik respecteer hen die dat wel - en dan ook nog gemotiveerd - aandurven.

Honi soit qui mal y pense.

Reinaert | 02-11-12 | 18:17

Glas single malt, check.
Boekje van Oscar Wilde, check.
Doei internet. Tot over een paar uur.

Cork_boy | 02-11-12 | 18:15

Maar na afloop gewoon een dik wijf volblaffen met but neem ik aan?

Cuyahoga | 02-11-12 | 18:13

@Ronald78 | 02-11-12 | 18:09 | + 0 -

Correct me if I'm wrong: hij heeft geen sympathie voor Martijn, maar werd lid om een daad te stellen, namelijk dat vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging absoluut is, en ook voor pedo's moet gelden.

Als Theo van Gogh niet vermoord was, had hij hetzelfde gedaan.

Ruys de Beerenbrouck | 02-11-12 | 18:11

dankzij de virtuele kinderporno voor pedofielen ben ik de komende 2 jaar weer even klaar met alle intellectuele meningen en ideeën

arikanari | 02-11-12 | 18:11

"Correct Intellectuelistan".

Maar wij hebben Mark Rutte!

En verder wat Parsons zegt.

Reinaert | 02-11-12 | 18:09

Ik ben het in essentie eens met Dautzenberg. A.F.Th is sinds de dood van zijn zoon een kluizenaar geworden, durft het huis niet te verlaten. Dat is prima, maar stuur dan niet steeds je vrouw naar al die uitreikingen, waar ze letterlijk pleit voor dit boek, dat Tonio moet winnen etc. Dat uitmelken slaat inderdaad om naar vals sentiment.

En ik vind het moedig dat Dautzenberg dat heeft opgetekend.

Ruys de Beerenbrouck | 02-11-12 | 18:07

Theo.

Parsons | 02-11-12 | 18:06

Altijd leuk, even pissen in de urn van andermans kind. Stijlvol, beschaafd en het getuigt van een gezonde dosis empathie. Onze beschaving is nog lang niet ten einde, dat blijkt.

vraagstaart | 02-11-12 | 18:05

Zo vergeten die schrijvers wel even alle ellende over hun hogere zorgpremie.

blinde kip | 02-11-12 | 18:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken