Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEDEBAT. Mark en Didi verleiden de Kamer

joopdenuyl.jpg Het regeerakkoord tussen VVD en PvdA duwt de laatste wankele zekerheidjes in het leven om. Mark en Diederik zijn in een paar weken tijd elkaars beste fuckbuddies geworden en meteen is heel Nederland in een diepe identiteitscrisis. De Televaag smeert de tranen van haar liefdesverdriet al dagenlang in dikke zwarte strepen over de voorpagina uit. VVD-dinosaurus Hans Wiegel verwart zijn partijleider met een rode geest uit het verleden. Didi reist door het land om pijnstillers toe te dienen aan zijn achterban. Eurosceptisch Nederland wendt zich ineens hoopvol tot Brussel. En beursgenoteerde bedrijven vluchten naar het belastingneutrale Zwitserland. Maar het wordt allemaal nog veel schizofrener. Om 10.15 begint het Kamerdebat over het regeerakkoord. En daaruit zal blijken dat de nieuwe regering één grote gedoogconstructie is. De oppositie in de Tweede Kamer (waarin het CDA gemarginaliseerd is, de kapotgehypte SP haar wonden likt en de PVV is koud gesteld) gaat namelijk KEIHARD MEEREGEREN. Zo niet, dan geen steun voor nieuw beleid in de Eerste Kamer, waar VVD & PvdA samen maar 30 zetels hebben. Wisselende meerderheden voor wetsvoorstellen moeten daar komen van CDA (11 zetels), PVV (10) of SP (8). Was de Tweede Kamer al een theater waarin de Europese Unie alle logeplaatsen bezet, nu heeft de Eerste Kamer ook nog alle seizoenskaarten in de zaal opgekocht. Of het toneelstuk van Rutte en Samsom een tragedie, een blijspel of een klucht wordt, ligt volledig in hun handen. Om 10.15 dus. LIVE op FOYER24.

Reaguursels

Inloggen

Wat de VVD ook gaat aanpassen : ik zal nooit meer VVD stemmen. Onbetrouwbaar !

EvertsNL | 31-10-12 | 22:08

Volgens mij is de leus van wijlen Farce Majeur de oplossing: Ok maatje, inpakken en wegwezen!

Polletje Piekhaar | 31-10-12 | 16:20

Bij deze wil ik alle strategische stemmers bedanken voor de puinhoop die zij door hun stemgedrag hebben veroorzaakt.

Sidi Tamentis | 31-10-12 | 16:09

Goh, nog maar een keer (copy - paste van 13-09-2012)

Ik denk dat de walgelijke rol van, met name de PO, en de peilingsrukkers er voor gezorgd hebben dat veel mensen strategisch zijn gaan stemmen. Dit heeft m.i. zowel de PVV als de SP veel stemmen gekost, U weet wel, de EUSSR sceptische partijen.
Maar goed, oude wijn in nieuwe zakken. Het is toch weer gelukt om twee grote machtsblokken te creëren waarvan, als vanouds, de standpunten niet al te moeilijk naar elkaar gebogen en geluld kunnen worden.
Verdeel en heers, de aloude wijsheid wordt weer eens in praktijk gebracht. Rutte 2 wordt VVD+PVDA eventueel aangevuld met het gedecimeerde CDA, welke (in ruil voor steun in de eerste kamer) uiteraard weer meer macht krijgt dan hun toekomt.

De "weg-met-ons" mentaliteit blijft maar winnen, verbazingwekkend.
david keel | 13-09-12 | 20:24 | | De Klim en Val van Geert Wilders

Wanneer gaan we eens eindelijk wat Marie-Antoinetjes doen?

david keel | 31-10-12 | 15:05

Feynman | 31-10-12 | 10:35 |
Ze moeten verhaar eruit knikkeren en jou stukjes laten schrijven tegen vergoeding :P

brx | 31-10-12 | 14:47

King of the Oneliner | 31-10-12 | 11:22 |
Het is niet de uitdrukkingswijze van Wilders waardoor we nu met de gebakken peren zitten. Veeleer de massale dommigheid van kiezers die ontvankelijk zijn voor de op vorm en uiterlijk vertoon (inplaats van inhoud) gerichte anti-Wilders propaganda. De onbewuste voorkeur om zich liever door politici met wazig en verhullend taalgebruik een aap op de mouw te laten spelden dan te navigeren op de inhoudelijke argumenten van moedige mensen die ongezouten de waarheid zeggen.

WirMachenMusik | 31-10-12 | 14:39

Welke ziener zei ook al weer: 'Een stem op de VVD is een stem op de PvdA?
Jullie weten wel, die man die ook voorspelde dat we niets van die miljarden steun aan Griekenland terug zouden zien?
Die zei dat wij als citroenen zullen worden uitgeknepen om de droom van de Eurofielen uit te laten komen?
Die man die ook zei dat Rutte voor de Bühne eurosceptisch was, maar in Brussel overal zijn handtekening onder zette?
(Samsom antwoordde aan het eind van zijn betoog op een vraag van van der Staaij, die refereerde aan die sceptische houding van Rutte t.a.v. de EU, dat dit kabinet vol voor Europa gaat.)
Die man die het lef had om geen handtekening onder het Catshuisakkoord te zetten omdat dit akoord slecht voor zijn kiezers uitpakte, teveel lastenverzwaringen en te weinig snijden in de overheid.

Hij is de leider van de gedoogpartij onder Rutte 1, die alleen w.b. het verhogen van de AOW leeftijd, water bij de wijn heeft gedaan.
De VVD heeft zoveel water bij de wijn gedaan dat er nauwelijks nog een spoor van wijn te ontdekken valt.

Wie was die ziener ook al weer. Kan ff niet op zijn naam komen...

La Vie En Rose | 31-10-12 | 14:33

Moet de titel niet zijn:
"... Mark en Didi MIS-leiden de Kamer ..."?
.
De rekening van de falende&frauderende-banken-crisis (en niet 'crisis') wordt neergelegd bij het gepeupel, het volk, het plebs, de arbeider.
De daders, de banken, het bedrijfsleven, gaat 'vrijuit'.
Nergens in de verhalen horen we iets over dat (ook) het bedrijfsleven mee gaat betalen.
Nergens, helemaal nergens. Dat zal Rutte vast veel schouderklopjes van diverse CEO's op hebben geleverd.

gaffelbaard | 31-10-12 | 14:17

@Frans1156 | 31-10-12 | 14:00
Als iedereen er zo over denkt (en 90% van de bevolking denkt er zo over) hebben we toch de overheid helemaal niet nodig? Gewoon de creperende voor jouw deur een maaltijd en onderdak geven, klaar. Maar nee, in Nederland hebben we een beroepsleger van mythische proporties aangesteld om dat voor ons te doen. En dat leger heeft er natuurlijk belang bij dat de problemen groeien, niet dat ze opgelost worden. Zoals een hondenliefhebber honden fokt zo fokt links zwakkeren.

witwas | 31-10-12 | 14:16

@Muxje | 31-10-12 | 13:36
De privekliniek die ik via een kennis ken, verwijst bij een vervolgbehandeling die zij niet beheersen door naar 2 voorkeursziekenhuizen. Het kost heel veel moeite (lees lullen als brugman) om je eigen keuze van ziekenhuis voor elkaar te krijgen (lees door te drukken). Dat was toch een van de voordelen, die keuzevrijheid van ziekenhuis? Mijn ziekenhuis hanteert dezelfde tarieven als deze 2 en staat ook nog in de recent in Elsevier gepubliceerde top tien van beste ziekenhuizen. In de basis ben ik het wel met je uitleg eens, echter de uitwerking van dit ideaalbeeld is tot op heden verre van gehaald. Verder is het met de zorg zo, dat de patient er nooit voor kiest om ziek te worden en het kiezen van o.a. het ziekenhuis voor een behoorlijk deel verplichte winkelnering is (dicht bij huis, doorverwijzen van huisarts). De keuze van een nieuwe flatscreen van 47 inch is veel meer een vrije keuze.

penis-aqua-rosA | 31-10-12 | 14:03

Trouwens, ik wil best betalen om geen mensen voor m'n deur te zien creperen. Iedereen moet eten, een fatsoenlijk onderdak en zorg. Maar die 400 miljoen subsidie in Amsterdam, het zit me toch echt dwars dat ik daar voor betaal (meer dan de helft van mijn inkomen), en nu ook nog moet nivelleren om die subsidies instant te kunnen houden.

Frans1156 | 31-10-12 | 14:00

Miep Scharensliep | 31-10-12 | 13:32 |
.
'Het volk' zal er waarschijnlijk niet bewust voor gekozen hebben, laat staan de risico's hebben kunnen overzien. Toch meen ik me te herinneren dat politici ter linker en rechter zijde nadrukkelijk gewaarschuwd hebben voor dit handjeklap. ''Kies Rutte en je krijgt de pvda erbij, ga voor Samsom en je krijgt het beleid van Rutte.'' Los daarvan had je dit met een klein beetje politieke intuïtie toch ook wel aan kunnen zien komen.
.
Pijnlijk of niet, met de grachtengordel heb ik helemaal rien ;)

Bertus Betonsloper | 31-10-12 | 13:52

Zei Arie Slob nou dat je boven de 60K 63% kwijt bent aan premies en belastingen?

Frans1156 | 31-10-12 | 13:51

Graaisnaaiert | 31-10-12 | 13:32 |
Ik zie het uiterst scherp. Hetgeen u hier verwoordt heb ik gisteren elders ook bericht. Alle akties zijn er op gericht om de betrokkenheid van de bevolking bij het politieke proces te verminderen. Maak de afstand tussen burger en beslissingsnemers groter en de interesse in de politiek wordt geringer. Dan is het makkelijker om beleid door de strot te duwen.
Ik zeg juist: maak de politiek kleiner! Lokale politiek is de beste politiek. Korte lijn tussen burger en degene die hem representeert. Effektiever, efficienter, meer welvaren en welzijn voor burgers.

Miep Scharensliep | 31-10-12 | 13:38

@penis-aqua-rosA 13:25: Waar de markt werkt zie je goede resultaten, met name aan de aanbodzijde. Als voorbeeld noemde ik al de priveklinieken. En herinner jij je de enorme wachtlijsten van vroeger nog?

Maar goed, uiteraard moet de markt niet blind omarmd worden, net zo min als zij blind verketterd moeten worden. Dat zie je bij de tandartsen, waar door een kunstmatig tekort geen sprake is van een werkende markt, en het dus idioot is om de prijzen vrij te geven.

Aan de vraagkant moeten we voorzichtig zijn, omdat al snel een situatie kan onstaan waarin allerlei partijen de overheid als een onuitputtelijke bron van zorggeld gaat zien. Ook onder de verzekeraars is weinig echte concurrentie, en hun belang is niet een zo goedkoop mogelijke zorg. Je kan je verder (zoals Plasterk) afvragen wat die verzekeraars eigenlijk nog toevoegen aan een verplichte verzekering die iedereen dezelfde dekking geeft. Ze zijn daar een buitengewoon dure tussenpersoon geworden, met veel te veel invloed. De basisverzekering moet dus gewoon weer terug naar de overheid.

Kortom: de markt is een buitengewoon krachtig en effectief middel om bepaalde zaken te regelen, maar alleen als zij goed kan functioneren. Je moet het dus met verstand toepassen, en het kan lang niet overal. Maar ik wil wen eens af van het dogma van "nooit markt in de zorg", wat niets meer is dan kortzichtige en schadelijke emotie.

Muxje | 31-10-12 | 13:36

Bertus Betonsloper | 31-10-12 | 13:22 |
Of het volk voor dit handjeklap heeft gekozen weet ik niet maar het volk heeft in ieder geval het risico willen aangaan dat het op dit handjeklap zou uitdraaien en dat is een pijnlijke gewaarwording. Pijnlijk is le mot du jour om het eens grachtengordelig te zeggen.

Miep Scharensliep | 31-10-12 | 13:32

"Pijnlijk hoe een handjeklap tussen twee onbeduidende heren die nooit staatsmannen zullen worden de toekomst van Nederland gaat bepalen.
.
@Miep Scharensliep: Ziet u het niet? Nederland als staat heeft geen toekomst in Europa. Waarom denkt u dat juist nu gemeentes moeten fuseren ( welke draai Didi en Mark er ook aan proberen te geven ) en provincies worden samengevoegd.
Het gevoel van saamhorigheid binnen NL moet worden afgebroken ( zie ook de samenstelling van bevolkingsaanwas gedurende de laatste 20 jaar ) en in plaats daarvan zullen wij met een jaar of 20 slechts Euregio's zijn...

Graaisnaaiert | 31-10-12 | 13:32

@Muxje | 31-10-12 | 13:02
Middag jovd'er, zit het donkerblauwe colbertje van je vader lekker? En leg vervolgens nog even uit waarom de "privatisering" van de zorg een waanzinnig succes is geworden?

penis-aqua-rosA | 31-10-12 | 13:25

Miep Scharensliep | 31-10-12 | 13:09
.
Uiteindelijk is het waar het volk voor gekozen heeft. Het wil blijkbaar maar al te graag bedrogen worden. Onvoorstelbaar, pijnlijk... maar wel de realiteit.

Bertus Betonsloper | 31-10-12 | 13:22

psycho_3 | 31-10-12 | 13:02

Ik zag het dus niet aankomen... :)
En jammergenoeg velen met mij niet.

Ikstotterjedeaud | 31-10-12 | 13:18

De prikkel tot werken wordt volledig weggenomen. Welkom in het nederlandse uitkerings-paradijs. Je moet wel gek zijn om nog te werken. Plannen bv met betrekking tot zorgpremies zijn ronduit belachelijk. Dit vind je nergens ter wereld. Wat een vertoning.

denoorman | 31-10-12 | 13:16

Zorgpremie voor bijstandsklanten naar 20 euro! Hoera! Niet werken loont echt! Ik als werkend geef natuurlijk héél erg graag mij geld aan deze groep onrendabelen en betaal daardoor graag zelf veel meer premie :) Leuk ey die PvdA in de regering!

doenormaal! | 31-10-12 | 13:10

Pijnlijke maatregelen? Pijnlijk kiezersbedrog! Pijnlijk hoe de VVD het liberalisme nog verder loslaat en Rutte onder het niveau Nijpels zakt. Pijnlijk hoe een barricade-mannetje als Samson het volk wenst te beleren over samen en democratisch.
.
Pijnlijk hoe Nederland zich overlevert aan de grillen van een steeds machtsgeilere EU. Pijnlijk hoe een handjeklap tussen twee onbeduidende heren die nooit staatsmannen zullen worden de toekomst van Nederland gaat bepalen.

Miep Scharensliep | 31-10-12 | 13:09

Ik vind Rutte en Ass-cher wel een heaumo erotisch stelletje in deze klucht.

Gaarheid | 31-10-12 | 13:08

@penis-aqua-rosA 12:21: lul niet zo dom, dit heeft niets met concurrentie in de zorg te maken. Die concurrentie is juist gunstig. Priveklinieken? Klinkt eng he, alsof ze een deurbeleud hebben en je er alleen met een flinke zak geld naar binnen mag. Ook onzin: we hebben al van die klinieken voor van alles en nog wat, en iedereen is er welkom: ze zijn vrijwel altijd stukken goedkoper dan de reguliere ziekenhuizen, en vaak van betere kwaliteit, met een veel betere dienstverlening. En de verzekeraar vergoedt het gewoon.

Muxje | 31-10-12 | 13:02

Ikstotterjedeaud | 31-10-12 | 12:50
Nee, absoluut niet, daarom heb ik ook geen VVD gestemd. Ik had al een voorgevoel van wat er ging gebeuren.

psycho_3 | 31-10-12 | 13:02

Samson en Rutte komen zo alleen te staan in de Kamer, daar wijst alles op...

Betweetert | 31-10-12 | 13:00

@CoffeePatch 12:02: Samson ging voor het gemak even uit van een bouwvakker met een vrouw thuis: die vrouw gaat slechts 20 euro betalen. Maar tweeverdieners en alleenstaanden gaan er inderdaad fors op achteruit. Reken je overigens niet rijk aan die belastingverlaging; het voordeel pakt namelijk lager uit als je hypotheekrente aftrekt.

Grappig dat Rutte vol blijft houden dat de berekeningen van RTL en NOS niet kloppen, en dat het allemaal wel meevalt als je het hele plaatje bekijkt (waarbij het verwijst naar de CPB-berekening). Goed, Rutte... mogen we dan die berekening ook inzien? Of hebben ze gewoon net als Samson een buitengewoon gunstig geval uit alle soorten huishoudens gecherry-picked?

Muxje | 31-10-12 | 12:58

Ik kwam vanmorgen bij de slager. Ik ben namelijk wettelijk verplicht om één onsje achterham per dag te kopen. Het maakt niet uit dat ik vandaag geen zin in achterham heb en liever cervelaat op m'n brood had gehad. Als ik geen achterham koop krijg ik een boete.

Fijn is dan wel dat ik zelf kan beslissen waar ik die achterham koop. Niet dat dit zoveel verschil maakt, want achterham kost overal ongeveer hetzelfde.

Maar goed, ik kom dus bij de slager.

Het verplichte onsje achterham blijkt opeens 25 euro te kosten. Dat vanwege problemen in de varkenshouderij. En de slager moet zijn tweede vrouw, derde huis en vierde auto ook kunnen betalen.

Mokkend pin ik, maar bij het weggaan zie ik in mijn ooghoek dat mijn bijbeunende buurman, die met z'n vage rugklachten al een half leven lang in de WW zit, voor zijn verplichte onsje maar 25 cent neerlegt.

De slager verklaart desgevraagd dat dit te maken heeft met solidariteit en met sterke schouders. Iets met samen ervoor gaan. Bruggen slaan, zoiets.

Ik denk dat ik maar vegetariër word.

Gootbalkoning | 31-10-12 | 12:51

psycho_3 | 31-10-12 | 12:02

Inderdaad heb ik (nu helaas) VVD gestemd.

Contravraag: U herkent zich toevallig in die NIETSNUTTEN?

Ikstotterjedeaud | 31-10-12 | 12:50

@penis-aqua-rosA | 31-10-12 | 12:21 | + -2 -
Het zijn altijd halve plannen. Dus wel Amerikaanse dure systeem, maar IB hoog laten.

Om te huilen.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 12:49

@Zatkniss | 31-10-12 | 12:44 |
En Wilders dan die kwam toch voor Henk en Ingrid op? Henk en Ingrid komen er nog goed af met dit akkoord maar meneer spreekt er schande van.

JanPaparazzi22 | 31-10-12 | 12:46

nooit gedacht dat ik het met Wilders eens zou zijn, maar hier heeft ie 100% gelijk:
Wilders: Rutte is gewoon een linkse jongen

Zatkniss | 31-10-12 | 12:44

Miel Roemer komt ineens op voor de midden-inkomens nu de lageren zijn ontzien. Wat wil die man nu? Opkomen voor de armen of gaat het puur om macht en de rijken geld afnemen.

JanPaparazzi22 | 31-10-12 | 12:42

Had niet gedacht het hier ooit nog eens te zeggen, maar, ja, het zijn allemaal kloodtzakken!

wilmeister00 | 31-10-12 | 12:29

Wat ziet peggold er afgetrokken uit zeg! Slecht geslapen zeker.

doskabouter | 31-10-12 | 12:24

Zonder aluhoedje, dit is allemaal onderdeel van een jaren geleden door de VVD ingezet plan. Toenmalig voorzitter van de zorgverzekeraars Wiegel, vertelde op tv dat wij niet bang moesten zijn voor concurrentie in de zorg. Alleen VVD'ers geloofde hierin. We volgen gewoon Amerikaans systeem, dit is pas het begin. Straks krijgen we (nog) meer priveklinieken, en wordt je voor het krijgen van dezelfde ziekte uitgesloten van uitkering van de zorgverzekeraars. Je kunt je dan voor exorbitante bedragen (denk aan 1000 euro extra per maand) wel bijverzekeren mocht de kanker in de toekomst op dezelfde plek terugkomen.

penis-aqua-rosA | 31-10-12 | 12:21

Trouwens, investeren betekent bij mij op de zaak iets anders dan meer uitgeven dan je binnen krijgt.

Rommelende Onderbuik | 31-10-12 | 12:06

Ik ben nu wel echt 1 goed aanbod verwijderd van een nieuwe start in Berlijn of Antwerpen. Van die 8000 euro per jaar die ik door te emigreren bespaar kan ik best een verhuizing bekostigen. * googlet leuke huisjes *

John Muts | 31-10-12 | 12:04

Ikstotterjedeaud | 31-10-12
U heeft voor de VVD gestemd?

psycho_3 | 31-10-12 | 12:02

$am$om:Bouwvakker met 51000 euro gaat er op vooruit:
In de oude situatie betaalde je 1269 euro per jaar
Jouw inkomensafhankelijke zorgpremie wordt 3763 euro per jaar
Door het belastingvoordeel bespaar je 1311 euro
Dat betekent dat je 1183 euro per jaar meer kwijt bent

CoffeePatch | 31-10-12 | 12:02

wat is er mis met een openbare beëdiging van ministers volgens bea?
moeten de minsters trouw zweren aan de illuminati of zo?

janneman1977 | 31-10-12 | 11:57

Het wordt werkelijkheid.
Wie werkt wordt gestraft. Ben het er deels mee eens dat je iets meer betaalt voor de zwakkere medemens, maar dit slaat alles.
Die arme mensen waar Samson en iedereen het over heeft, dat zijn niet alleen mensen die door ziekte (genetische misfunction kan je altijd bij je geboorte meekrijgen,toch??) niet hebben KUNNEN studeren.
Daar wil ik best iets meer voor betalen als "goedverdiener" om het zomaar te zeggen.
MAAR MAAR MAAR.......... maar bij die arme mensen horen ook die NIETSNUTTEN, die niet hebben WILLEN studeren (of gewoon aan een carriere werken). Terwijl ik zat te studeren en stressen voor tentames, zaten zij lekker niks te doen..... lekker uitslapen/ lekker ontspannen films kijken/ playstationspellen uitspelen/ op de hoek hangen, want er was toch geen haast.
En voor die armen WIL ik dus NIKS betalen!!!!
Had je maar zoals die "goedverdieners" maar even moeten stressen (en collegegeld betalen :).
Heb een eigen bedrijf en ga zeker de boekhouder laten bekijken wat de mogenlijkheden zijn om in 2014 NIKS, maar dan ook NIKS voor die NIETSNUTTEN te betalen.
Belgie wonen?? Prima!! Duitsland wonen?? Prima!!
Denk wel dat er een opening ergens gaat zijn.
En Samson: zoals een reaguurder zei........ blij als een hond met 5 lullen dat ie zo snel omhoog is gevallen!!!
Wat een misselijkmakende kop heeft ie ook...
Over Rutte..... No Comment (en no comment is soms erger dan kritiek!!!)

Ikstotterjedeaud | 31-10-12 | 11:54

De Eerste Kamer hoort helemaal niet aan partijpolitiek te doen. Zij toetsen wetsvoorstellen aan de (grond)wet etc. (althans, dat horen ze te doen, hè).
Kortom, Tweede Kamerleden die iets roepen over de corrigerende werking van de Eerste Kamer als partijpolitiek machtsmiddel moeten terug naar school... hup, lesje staatsinrichting voor die gasten.

Gazelletje | 31-10-12 | 11:53

BB-pester | 31-10-12 | 11:44 | + 0 -
Precies, en reken maar dat de mensen die niks mankeert maar die te lui zijn om te werken juist degenen zijn die elke week bij de huisarts zitten met vage klachten en die dan voor de zekerheid toch maar even doorgelicht moeten worden in het ziekenhuis.

John Muts | 31-10-12 | 11:49

Arme mensen zijn ook vaker ziek
Toch?
Dus het gezonde werkende deel der natie betaalt voor het armere zieke deel die door lage drempel ook nog eens onbeperkt naar de dokter kunnen.
Tsja, dat is rechtvaardig, solidair en DOM

BB-pester | 31-10-12 | 11:44

-weggejorist-

devreterjan | 31-10-12 | 11:41

:42:

BB-pester | 31-10-12 | 11:41

Ik EIS nu wel een apart spreekuur voor mensen met 2x modaal. Ga echt niet zitten wachten tot de parasiet die 20 euro in de maand betaalt naar zijn zere vinger heeft laten kijken.

John Muts | 31-10-12 | 11:39

Positief is dat door de minderheid in eerste kamer dit de facto een zakenkabinet wordt. De zorgplannen kunnen nu al van tafel want geen meetderheid.

JanPaparazzi22 | 31-10-12 | 11:38

Even zelf alles doorgerekend in een spreadsheetje. Ik schat al met al dat familie Onderbuik er in 2014 pakweg 700 euro per maand op achteruit gaan. (En dan nog eens inflatie en BTW en accijns verhogingen op de resterende bedrag). Maar goed, 2 mensen die werken en kindje dat voltijds gebruik maakt van dagopvang is natuurlijk een uitzonderlijke en ongewenste situatie in dit land.

Rommelende Onderbuik | 31-10-12 | 11:38

CoffeePatch | 31-10-12 | 11:31
Het stelsel in Nederland is dusdanig complex dat het bijna onmogelijk is om te berekenen hoeveel je procentueel gezien op achteruit gaat.

Ik had de rtl `tool` nog niet gezien, maar dat lijkt wel aardig te kloppen ja.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 11:35

CoffeePatch | 31-10-12 | 11:31 | + 0 -
Die ene belastingverlaging voert Rutte steeds aan als compensatie voor verschillende lastenverzwaringen. Dat kun je liegen noemen.

John Muts | 31-10-12 | 11:34

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 11:25 |
Volgens Rutte ging je er maar 0,6% op achteruit, vanwege de compensatie in de belastingtarieven. Dus of die RTL berekening klopt niet of Rutte liegt.

CoffeePatch | 31-10-12 | 11:31

Peggold, houd in godsnaam je bijzoner arrogante smoel. Misselijkmakend kut kereltje.

ViagraFalls | 31-10-12 | 11:31

CoffeePatch | 31-10-12 | 11:20
In de situatie dat je 80k op jaarbasis verdient krijg je de volgende situatie;
- € 1.593,- aan belastingvoordeel
- € 4.440,- aan verhoging zorgpremie
------------
= € 2.847,- aan jaarlijkse netto verhoging van de vaste lasten. En dan heb je het eigen risico, wat ook inkomensafhankelijk zal gaan worden, nog niet eens meegerekend.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 11:25

CoffeePatch | 31-10-12 | 11:20 | + 0 -
Hele jaar geen dokter gezien en toch 3000 euro per jaar meer kwijt aan zorg als straf voor het feit dat ik werk.

John Muts | 31-10-12 | 11:24

Dat gezever van die Christenpartijen over gezinnen met kinderen. Prima dat ze heengaan en zich vermenigvuldigen, maar zadel de maatschappij dan niet met de vruchten van die geloofsdrift op.
Kun je je geen kids permitteren, investeer dan in rubbers.
Overigens vind ik wel dat de pil volledig vergoed moet worden bij vrouwen tot en met 23 jaar, want de maatschappelijke kosten die ongewenste zwangerschappen met zich meebrengen zijn vele malen hogen, en we zitten nu eenmaal met plenty bevolkingsgroepen die de begrippen Verlichting, Gelijkheid tussen Man en Vrouw, Zelfredzaamheid, Ouderenzorg, Abortus en Emancipatie niet hebben meegekregen.

Graaisnaaiert | 31-10-12 | 11:24

vip33 | 31-10-12 | 11:17
Hoe ging dat spreekwoord ook al weer, eigen schuld, dikke bult.

psycho_3 | 31-10-12 | 11:23

@witwas | 31-10-12 | 11:15
Scherp! +1

toetanchamon | 31-10-12 | 11:22

Als Geer Wilders nu eens niet zo'n onbehouwen hork was geweest, maar zeg maar de charme had gehad van Fortuyn, was hij nu president geweest, want hij heeft op veel terreinen gelijk (gehad).
1)Islam is geen geloof, maar een politiek instrument, dat onverenigbaar is met het Vrij Westen.
2)Zuidelijke Europese landen zijn niet meer te redden met ons geld
3)Nederland kan niet blijven doorgaan met asielzoekers op te nemen
4)Oost-Europese arbeiders verpesten hier de arbeidsmarkt en vergroten de onveiligheid en de verkeersonveiligheid.
5)Degene die de waarheid zegt, wordt door de staat en de linkse media gedemoniseerd.
Stelling 1 t/m 5 zijn wat mij betreft volkomen waar, dus Geert Wilders heeft mijn stem gehad.
Maar zoals ik ook al zei, jammer dat hij zich soms gedraagt als een botte hork, hoewel dat wel nodig is om de status quo wakker te schudden, ook mag er wat gedaan worden aan de interne partij-democratie, en betere mensen zoeken voor partij-functies.

King of the Oneliner | 31-10-12 | 11:22

@mente aparte

lol weer dat gezever over kinderopvang.

Onderhand moeten mensen met een eigen huis, kinderen en modaal - 2x modaal zichzelf staatsvijand nummer 1
voelen...

Gelukkig woon ik niet meer in NL met m'n gezin; ben er af en toe nog eens voor familie en de NL vestiging van m'n werk.

Veel succes stelletje sukkels!

Tripps | 31-10-12 | 11:22

In de oude situatie betaalde je 1269 euro per jaar
Jouw inkomensafhankelijke zorgpremie wordt 4762 euro per jaar. Door het belastingvoordeel bespaar je 1501 euro
Dat betekent dat je 1992 euro per jaar meer kwijt bent
www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuw...

CoffeePatch | 31-10-12 | 11:20

Ik wil best betalen voor mensen die echt niet mee kunnen in deze maatschap door ziekte maar inleveren voor luie mensen zie ik niet zitten zo ook niet voor gezinnen met kinderen met hun kinderopvang ook dat is niet mijn keuze dus wil ik ook niet voor die kosten op draaien maar betalen voor oudere die heel hun leven hard gewerkt hebben daar heb ik geen problemen mee maar betalen aan alle graaiers met hun lobby's dat zie ik niet zitten. Al met al als een ieder gewoon sociaal zou zijn zouden we het allemaal goed kunnen hebben. Rijken mogen gewoon voor mijn bestaan hoor maar wel dmv een eigen goed lopend opgericht zonder staatssteun prive bedrijf.

mente aperta | 31-10-12 | 11:17

Ik stemde vooral VVD zodat de hypotheekrente ongemoeid blijft, geen geld meer naar de Grieken! En waar blijft mijn beloofde 1000 euro?? Op alle fronten laat de VVD haar kiezers in de steek.

vip33 | 31-10-12 | 11:17

Voor het bedrag dat ik aan zorgverzekering ga ophoesten ga ik denk ik ook maar wat zorg opeisen...

de beer van de meer | 31-10-12 | 11:16

@toetanchamon | 31-10-12 | 11:12 Bezuinigingen van de overheid verwachten is hetzelfde als verwachten dat een dief zijn eigen hand af zal hakken.

witwas | 31-10-12 | 11:15

Ik zou een solidariteitstax willen invoeren voor iedereen die zo te hoop loopt wegens de korting op de ontwikkelingssamenwerking. Te beginnen met die laplul van Oxfam-NOVIB met zijn zes keer modaal...

eerstneukendanpraten | 31-10-12 | 11:14

Al jaren hoor ik dat er bezuinigd moet worden op van alles binnen de overheid wat resulteert in belastingverhoging, extra accijns, prijsstijgingen. Bezuinigen is minder uitgeven ipv steeds meer willen.

toetanchamon | 31-10-12 | 11:12

wel een giller dat er geen woord wordt gerept over de olifant in de kamer. Geld naar Europa.
De schapen hebben niet door dat Spanje op ontploffen staat en heel Europa gaat meesleuren...

Klefbekje | 31-10-12 | 11:11

Ik hoop dat Nederlanders eindelijk eens het werk neerleggen en kappen met bukken.

Stroopdoos | 31-10-12 | 11:10

irma zonderboezem | 31-10-12 | 11:02
Exact. Ik dacht alleen dat je het met je vadertje eens was, vandaar.

En je noemde dat je minder krijgt, maar meer betaalt. Ook daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een hoop dingen zijn inderdaad versoberd, maar op andere vlakken biedt de overheid hier ook best veel. Kijk alleen naar de infrastructuur, de zorg en sociale zekerheid.

Dat het nog beter kan, dat ben ik met je eens.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 11:09

Cuyahoga | 31-10-12 | 10:34 Charges zijn terecht in deze. *823,45€ bij de toiletjuffrouw aftikken doet*

Stroopdoos | 31-10-12 | 11:09

@azoturie | 31-10-12 | 11:05
Optimist!

necrosis | 31-10-12 | 11:08

Ik geef ze tot maximaal april 2014.

azoturie | 31-10-12 | 11:05

Dit regeerakkoord is een brug te ver.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 11:04

Welkom bij het kabinet Bukken I...

King of the Oneliner | 31-10-12 | 11:03


Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:55 | + 1 -
Ik zeg nergens dat het vroeger beter was hoor. Ik ben het met je eens dat we tegenwoordig in ongekende luxe leven. Kijk maar eens hoeveel miljoenen er straks met de feestdagen uitgegeven gaat worden. Het zal wel weer een record zijn! Allemaal aan te veel en te vet vreten en onzinnige cadeaus.

irma zonderboezem | 31-10-12 | 11:02

Ga bruggen slaan binnen Groenlinks, GL bovenknuppel, dat is harder nodig dan geld naar dictators en warlords sturen.

Klefbekje | 31-10-12 | 11:02

@John Muts | 31-10-12 | 10:59 | + 0 -
En ook terecht als je kijkt wat de mensen doen. Verzekeraars zijn ook parasitair bezig geweest op de Nederlandse samenleving.

Een specialist maakt mensen beter, en dat doet hij echt niet in een 40 urige werkweek.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 11:02

VVD lidmaatschap is zojuist opgezegd.

ZDEV | 31-10-12 | 11:02

Ik hor momenteel de grafrede van groen links.
Werkelijk, praten kan die van Ojik niet, hij heeft de uitstraling van een kadaver dat na 3 jaar door een of andere Frankenstein opnieuw aan de accu's wordt gekoppeld en op briljante gedachtenkronkels heb ik hem ook nog niet kunnen betrappen.
Kan het nog minder na Sapperdeflap? Ja dus...

Graaisnaaiert | 31-10-12 | 11:00

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:56 | + 0
Ook dat is waar. Maar wie op een verjaardag moet zeggen dat hij bij een verzekeraar werkt, is terecht een pariah. Terwijl moeders nog steeds reuze trots is op haar zoon de specialist.

John Muts | 31-10-12 | 10:59

En daar zitten we weer, met de politiek correcte ellende, door politiek correct stemmen. En door pure onnozelheid.

Al die simpele zielen die zich 's avonds laat op 12/9/12 een "winnaar" voelden en bij de "winnaars" hoorden, omdat ze op de "winnaars" gestemd hadden.
Ik heb het mensen daadwerkelijk horen zeggen; dat ze VVD of PvdA zouden stemmen, omdat op andere partijen stemmen geen zin had want die zouden toch niet "winnen".

Het is fucking TVoH niet, stelletje uit de klei getrokken Hollandse imbecielen!
Het gaat om de toekomst van jou en van je land. Korte termijn beslissingen waar noodzakelijk en verder vooral inzetten op langdurige welvaart en stabiliteit.

90% van wat de "winnaars" in dit regeerakkoord bekokstoofd hebben willen de meeste van die "winnaars" van 12/9/12 helemaal niet niet.
Geen BTW-verhoging, geen gemorrel aan de HRA, niet nog meer macht naar Europa, geen geldverbranding door de overheid, geen lastenverzwaringen onder de noemer bezuinigingen, niet meer open grenzen en instroom van gelukszoekers...

Ik maak me er hier nog maar eens sterk voor, dat de overgrote meerderheid van alle Nederlanders het eigenlijk voor meer dan 90% eens is met het partijprogramme van de PVV.
Maar dat deze meerderheid helaas ook te dom is om die conclusie zelf te trekken en dus op deze partij te stemmen.

Liever blijft men politiek correct, en laat zich door de NPO voorliegen over de PVV. Stemt vervolgens op een korpsbal of een milieu-terroriste en voelt zich daar beschaafd, weloverwogen en een "winnaar" bij.
En krijgt tot slot politiek en beleid waar men niet op zit te wachten, maar wat toch niet leidt tot zelfreflectie en een verstandige en overwogen politiek keuze bij volgende verkiezingen.

TisNieZoMoeilijk | 31-10-12 | 10:59

Immigranten die een bijdrage leveren......
Whoehaaaa, ja aan de criminaliteit en de de overheids tekorten.

Klefbekje | 31-10-12 | 10:58

Nou Geert, kom er maar in met de 'bedrijfspoedel'....

necrosis | 31-10-12 | 10:58

Rutte zal zelfs NL de nek omdraaien om de EU te behagen, om z'n toekomstige zakkenvullersbaantje in Europa veilig te stellen.

Klefbekje | 31-10-12 | 10:57

Wat een eikel die Rutte. Staat daar ook nog eens de kastanjes uit het vuur te halen voor Samson. Wie had dat 2 maanden terug kunnen denken ?

TunaTown | 31-10-12 | 10:56

@John Muts | 31-10-12 | 10:54 | + 1 -
En in die 8-10 jaar kregen ze erg weinig betaald. Ik zeg niet dat er niet naar gekeken kan worden, maar veel meer en makkelijker geld van te halen bij de door mij genoemde lagen.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:56

irma zonderboezem | 31-10-12 | 10:51
Het verhaal van `vroeger was alles beter` vind ik complete onzin. Als je kijkt in welke luxe we nu leven en wat er vroeger te besteden viel kun je niet met droge ogen beweren dat vroeger alles beter was.

De afgelopen 20 jaar hebben we over het algemeen economische groei gekend. Dat is nu even iets minder, waardoor we inderdaad geld moeten inleveren. Dat is in de basis natuurlijk niet heel vreemd en was zelfs meer dan 10 jaar geleden al te voorspellen.

We zijn in Nederland compleet verwend geraakt en niemand lijkt bereid te zijn om maar een cent in te leveren. Maar dat is de realiteit gewoon.

Het probleem is alleen dat de overheid verkeerde prioriteiten stelt en de problemen niet oplost, maar maskeert door geld door de systemen heen te pompen.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:55

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:49 | + 0 -
Loondienst, ja. Specialisten gaan dus ongeacht of ze iets uitvoeren tot 285.000 per jaar krijgen van de zorgverzekeraars. Daar mag ik met mijn ene bezoek aan de huisarts in de 2 jaar dus tienduizenden euro's aan bijdragen? En ondertussen hebben we met z'n allen ook nog hun 8-10 jaar studie betaald? Schurken.

John Muts | 31-10-12 | 10:54

prijsschieten op die leugenaar en nep liberaal.. go Geert !

(c)ZWITSUL | 31-10-12 | 10:54

Mijn kinderen gaan het in NL slechter krijgen dan hun overgrootouders. Die hadden er zeven..

Mammeloe | 31-10-12 | 10:53

Het socialistisch mensbeeld creëert zwakke geesten

Politieke mensbeelden komen eigenlijk maar in twee smaken. De eerste wordt met name omarmd door onze sociaal democratische en socialistische medemens: alle mensen zijn gelijk. Het socialisme is een ideologie die er in essentie op aanstuurt deze gelijkheid te forceren.

In een socialistische heilstaat levert iedereen bijna zijn gehele salaris in aan de staat, en regelen zij de herverdeling van welvaart.

Inherent aan deze gelijkheidsdoctrine is dat de mens primair als slachtoffer van de maatschappij en natuur wordt beschouwd. De mens is primair incapabel en zielig, en dient door een krachtige overheid gered te worden.

Het tweede mensbeeld is: mensen zijn niet gelijk, maar gelijkwaardig. Deze zeer redelijk klinkende stelling is overigens een officieel VVD credo. Maar ook dit mensbeeld kan ik niet onderschrijven.

Zijn mensen gelijkwaardig? Sinds wanneer? Het behoeft weinig illustratie, maar het spreekt voor zich dat u uw kinderen en kleinkinderen niet gelijkwaardig acht aan Robert M. Er is een kleine aanpassing nodig: mensen zijn niet gelijk, maar gelijkwaardig voor de wet. Alleen deze frase dekt de realiteit.

Het liberale mensbeeld is het tegenovergestelde van het socialistische: de mens als primair capabel en veerkrachtig.

En laat het gezegd worden: dit mensbeeld is superieur. De gelijkheidsdoctrine en het zieligheidsmensbeeld liggen namelijk aan de kern van een fenomeen dat onze culturele en materiële verworvenheden doet eroderen: entitlement.

In deze context is entitlement het gevoel buiten de eigen inzet en talenten om, recht te hebben op comfort en zelfs welvaart. Deze attitude leeft waarschijnlijk nog het sterkst onder mijn generatie, een generatie die is opgegroeid in een uitgekristalliseerde zieligheidstijdsgeest.
Ik ken WO afgestudeerde, lichamelijk gezonde jongens die geen werk kunnen vinden in hun vakgebied en dus maar een uitkering nemen. En die uitkering is echt maar een kwestie van een aantal formuliertjes invullen en klaar is Kees; een comfortabel leventje op kosten van de staat, lees: de belastingbetaler.

Bij hen speelt vaak een moeilijk navolgbare gedachte. Zij zijn te trots en voelen zich te goed voor een baantje onder hun niveau, dus rest er de uitkering. Maar wat is er nu vernederender dan leven van geld dat andere mensen verdienen, terwijl jij zelf 100% in staat bent een eigen inkomen te genereren? Dat is nog zo´n kenmerk van een socialistische tijdsgeest, mensen beseffen de volgende waarheid niet: There’s no such thing as public money, there is only taxpayers money.
www.dagelijksestandaard.nl/2012/07/het...

Zatkniss | 31-10-12 | 10:52

Dit wordt heel eenvoudig voor mij: Niet verzekeren wat je zelf kunt dragen, dus geen zorgverzekering meer voor mij, ik weiger hier aan mee te doen.

VVD pleegt het grootste kiezersbedrog aller tijden hier, ik denk niet dat ze dit gaan overleven. (mijn stem zijn ze in ieder geval voorgoed kwijt, ik geloof ze gewoon niet meer.)

Homer P. Simpson | 31-10-12 | 10:52

@paultjefiederaltje | 31-10-12 | 10:50 | + 0 -
Omdat van die "rijkaards" er het meeste zijn en toch niet in opstand komen.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:52

Uw nieuwe zorgpremie wordt hondermiljoentweehonderdzesentachtigduizendvierenvijftig euro en dertig cent per maand.

ruimpeer | 31-10-12 | 10:51

Ik ga alle maatregelen die stuk voor stuk ons gezin de kop kosten niet eens opnoemen, maar hoe ze in hemelsnaam komen bij een koopkrachtverlies van 0.6 procent is mij een volstrekt raadsel. Het gaat meer naar de 10-15%.

Maar vergeet maar dat ik zonder slag of stoot met ons gezin ons huis verlaat wat de komende jaren ook niet te verkopen valt omdat (bijna) niemand meer geld heeft. Dat gaat een bloedige slag worden ....

BedrijfsTijgerT | 31-10-12 | 10:51


Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:40 |
Precies, helemaal niks! Je kunt hier lekker je mening geven en roepen dat we naar de klote gaan met zijn allen. En iedereen weet hoe het beter kan. Uiteindelijk maakt dat geen ruk uit. Het akkoord is er n ove een paar jaar is er weer een ander akkoord, meaken we weer een stapje naar links, rechts en uiteindelijk komt het op neer dat we altijd meer gaan betalen en er minder voor terug krijgen. mijn vadertje zat vroeger ook altijd te grommen voor de zwart/wit tv dat het land naar de klote ging door bezuinigingen en belastingen enz enz. En zo zal het altijd wel blijven gaan.

irma zonderboezem | 31-10-12 | 10:51

Sinds wanneer geeft Roemer zoveel om de middeninkomens? Ha ha wat een farce.

Daalder | 31-10-12 | 10:50

waarom ligt die druk het hoogst tussen de 60000 en 70000 euro? in plaats dat die dat uitlegt

paultjefiederaltje | 31-10-12 | 10:50

Een land dat ziek is ten gevolg van een overdosis overheidbemoeienis en ambtenaren genees je niet door de (zorg)kosten buitensporig te verhogen.
Wat er nu gebeurt is symptoombestrijding ipv de ziekelijke zelfverrijking/verkwisting binnen en rond de overheid.

toetanchamon | 31-10-12 | 10:49

@John Muts | 31-10-12 | 10:46 | + 1 -
Specialisten gaan in loondienst.

Focus je meer op de zorgverzekeraars met "geheime" inkoopkanalen en het management van zorgverleners die iedereen voor de voeten loopt.

Vroeger werd 1 van de oudere specialisten die tegen pensioen aanzat directeur van het ziekenhuis. En vroeger werkte ziekenhuizen wel.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:49

haha pwnt door vd staaij

paultjefiederaltje | 31-10-12 | 10:47

Rutte je bent gezien bij de volgende verkiezingen man.
Zelfs nu sta je de kastanjes uit het vuur te trekken voor de PvdA. Samsom hoeft je straks alleen maar na te praten, en gaat het geheid hebben over de armlastige achterban.

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:47

Ik vond de reactie van de vakbonden over de maatregelen op de WW hilarisch en triest tegelijkertijd. Nu willen ze opeens WEL een akkoord bereiken met de werkgevers.

Vakbonden, part of the problem.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:47

Volgende keer stem ik op een rechtse liberale partij! Oh wacht. Toch wel knap hoe de zorgverzekeraars en specialisten weer hun zakken vullen over de rug van mensen die veel werken en dus per definitie níet veel ziek zijn. Ik betaal gewoon die premie niet, dan krijg je namelijk ook gewoon zorg in NL. Wie doet er mee?

John Muts | 31-10-12 | 10:46

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:29
Eens, het is nu juist tijd om de bijl er eens goed in te zetten.

De overheid heeft een grote waffel over marktwerking, maar heeft juist een grote vinger in de pap in de markten waarover ze reppen. De zorg, huizenmarkt en bancaire sector worden compleet gedirigeerd door een overheid die voornamelijk negatieve effecten hebben voor de burger.

Eigenlijk bizar als je erover nadenkt; de overheid neemt geld van de burger af om zaken voor de burger te regelen. Maar wat gebeurt er? Deze maatregelen werken niet, waardoor ze nóg meer geld vorderen en de problemen hetzelfde zijn. Onbegrijpelijk.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:45

eerst: we hebben een fantastische economie, blahblahblah, wij zijn de beste van de wereld blah blah, later: iedereen moet inleveren blah blah, geen economische groei blahblah, daarom bukken..

paultjefiederaltje | 31-10-12 | 10:42

De tyfus voor de VVD. Het is dat ik al jaren niet meer in Nederland woon, anders had ik me eens goed kwaad gemaakt.
.
Voordeel van dit plan is dat de laatste werkende Nederlanders zullen inzien dat hun toekomst elders ligt. De PvdA zal dan eindelijk hun zin hebben; iedereen in de bijstand en afhankelijk van de SStaat.

ViagraFalls | 31-10-12 | 10:40

@Feynman | 31-10-12 | 10:35 | + 0 -
"Ik zou over 81 pagina`s regeerakkoord bijna 810 pagina`s lang los kunnen gaan."

Terwijl je het ook in 1 woord kan samenvatten

"Broddelwerk"

Maar ja wat doen we er aan? Helemaal niets.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:40

@Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:35
Laat eerst de realiteit maar eens praktijk worden ,moet je zien hoe snel dat malieveld in 070 weer vol staat.

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:38

witwas | 31-10-12 | 10:20 | + 1 -
Dat hebben ze geinvesteerd in staatsobligaties van de triple A landen zoals Dtls en NL. Als de EURO in elkaar klapt moeten die landen straks de Zwitsers terugbetalen in hun nieuwe valuta. Die Zwitsers investeren niks in die zuid europese kermis. Daarbij blijk ik me toch afvragen hoe men hier alles kan betalen voor 16% belasting. Oh ja, ze spelen geen soldaatje en geven geen bakken met geld aan dictatorsupport eh ontwikkelingshulp

Zatkniss | 31-10-12 | 10:37

Je kunt nu al zien dat ze een grote fout hebben gemaakt, ze hadden beter D66 bij de formatie kunnen betrekken. De plannen hadden dan op sommige punten wat minder scherpe kantjes gehad. Kans gemist.

dmekdn | 31-10-12 | 10:37

Wel het zoveelste bewijs dat de eerste kamer niet doet waar het voor zit en daarom maar eens opgeheven moet worden. Ook al kan het in dit geval voor mij beter uitpakken. Ik kijk alleen zelf altijd naar het wat grotere plaatje.

DerUnterMensch | 31-10-12 | 10:36

Het is ook een lekker document ook. Neem de te hoge huizenprijzen. In plaats van een beleid die vier jaar lang de ballon iets leger zal laten lopen zien we een aantal grote fouten. Mensen die voorzichtig goedkoop zijn gaan huren om hun bestedingen te kunnen volhouden worden verketterd als scheefwoners en gedwongen duurder te gaan wonen. De hypotheekrente aftrek worden alleen voor de topinkomens licht gekieteld en gelijk gecompenseerd in de belastingschaal. Sociale huurwoningen worden niet meer gewaardeerd op vierkante meters, maar op een percentage van de sprookjesachtige WOZ waarden.

Het woord JSF durft niemand meer in de mond te nemen. Inmiddels is al wel duidelijk dat het project zo duur wordt, dat het een kaalslag bij de rest van de defensie oplevert. Dit terwijl er in Rusland en Europa betere toestellen nu al te koop zijn die gewoon goedkoper zijn. Volgens opgave van defensie levert het hele experiment met de JSF slechts 270 banen op gedurende vijf jaar.

Over Europa zien we een doodse stilte in het akkoord. Dat is een kapitale fout. Finland heeft voor al haar miljarden onderpanden gekregen simpelweg omdat hun regeerakkoord dat vereiste. Waarom heeft Rutte die informatie niet gekopieerd? Van wie is hij een vazal? Nederland, het land der hypotheken, pas die taktiek niet toe in dit dossier, nadat het door een ander EU land is voorgedaan en gelukt.

Het idee progressief belastingstelsel wordt nu uitgerold naar iedere regeling die dit land rijk is. We verhuizen van een belastingstelsel waar de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, naar bureaucratie waar alle prijzen continu bewegen. Niet door inflatie, maar doordat al uw dure uitgaven een functie zijn van een twee jaar oud en inmiddels achterhaald inkomen peil. Hunter S. Thompson noemde zo`n draaiende wereld een bad trip.

Dat in hetzelfde regeerakkoord nog een voornemen staat om de bevolking en het bedrijfsleven administratieve lasten uit handen te nemen is een gotspe. Alsof Roberts Mikelsons beloofd het met oudere kinderen te gaan doen. We konden toeslagen al niet normaal invoeren en dit is het grotere broertje daarvan. Praktisch totaal niet uitvoerbaar.

Aan de ene kant moeten mensen vanuit een huurwoning op basis van een te hoog inkomen een huis gaan kopen, aan de andere kant wordt iedereen gedwongen te gaan werken in flexcontracten waar je überhaupt geen hypotheek mee krijgt, vanwege nieuwe regels die door de zelfde overheid aan de banken zijn opgelegd. Misschien is de vorige zin slecht leesbaar, maar ik probeer uit alle macht slecht denkwerk in beeld te brengen.

Wat we nu in de zorg aan het proberen zijn is ook een leuke. Door de premies aan in de portefeuille van de burger inkomensafhankelijk te maken wordt een bom gelegd onder de concurrentie tussen verzekeraars. Nu als is het bijna onmogelijk de 900 verschillende polissen inhoudelijk te vergelijken op Achmea dochter Independer.nl. Dat wordt al helemaal lastig als je bedenkt dat samen met concurrenten en collectieve regelingen er zo`n 16.000 verschillenden polissen zijn die straks op basis van een inkomen van twee jaar eerder -veel minder diep in de crisis- allemaal verschillende tarieven gaan hebben op dezelfde polis.

Binnen het hoger onderwijs is de langstudeerboete van € 3000 per extra uitloopjaar vervangen door een stelsel waar iedere student € 3000 extra betaald voor ieder jaar. Ze wisten het nog zo te spinnen dat de studenten nog even hebben gejuicht. Daar ben ik heel gelukkig mee, nu is de hele intellectuele elite via de portefeuille weer scherp hoe de politieke elite rolt. Die hebben namelijk wel meer geheugen dan een pinda.

Zitten je kinderen nog in het voortgezet onderwijs, dan worden de gratis schoolboeken geschrapt. De beweging die er was om als school eens na te denken of de extreem dure nieuwe full color boeken het misschien afleggen tegen een fatsoenlijk opgeleide en betaalde docent wordt weer beëindigd. De rekening gaat weer naar de ouders, en die kiezen toch geen school op basis van de kostprijs van de boeken.

Ik zou over 81 pagina`s regeerakkoord bijna 810 pagina`s lang los kunnen gaan.

Feynman | 31-10-12 | 10:35

@deraderendraaien | 31-10-12 | 10:33 | + 0 -
Maar niemand doet wat, dus hij lacht als laatste.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:35

@witwas | 31-10-12 | 10:32
Je plan heeft een grotere kans van slagen als een PvdA-er het organiseert en leidt. Maar dan wordt je buurtje weer een stuk minder gezellig.

TunaTown | 31-10-12 | 10:34

Stroopdoos | 31-10-12 | 10:27
Bij de toiletjuffrouw van de V&D moet je binnenkort ook inkomensafhankelijk schijten.
Dus een uitkeringstrekker die het plafond onderschijt betaalt 5 cent, en de middenklasser die zich 20 jaar de pleuris heeft gewerkt kan een rug neerleggen.
Ik weet dat ik enigzins chargeer, maar dat is wel wat er nu met de ziektekosten gaat gebeuren.

Cuyahoga | 31-10-12 | 10:34

De Nederlander; Klagen en betalen.
De Zuid Europeaan; Staken en ontvangen.

Russ Meyer | 31-10-12 | 10:34

Grappig in de Volkskrant hebben ze het over het CDA en de SP waar de PVV natuurlijk ook in dat rijtje hoor voor de rechtsere stukken. Maar daar heeft de Volkskrant het dan maar weer niet over.

DerUnterMensch | 31-10-12 | 10:34

Rut hou nou op man! Alle economen lachen je op dit moment uit.

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:33

Een klucht wordt het sowieso wel, maar dat had ik je op 13 september al kunnen voorspellen

ZonderNaam | 31-10-12 | 10:33

Ik ga mezelf maar eens flink in salaris verlagen, het wordt anders onbetaalbaar.

van_de_pot_gerukt | 31-10-12 | 10:33

Even een OT-ideetje. Wij hebben best een gezellig buurtje, als wij nou met zijn alleen een voedselbank oprichten, met onszelf als klanten, en daarvoor de ANBI-status aanvragen. Mijns inziens kunnen we dan voortaan onze kosten van levensonderhoud aftrekken als gift.

witwas | 31-10-12 | 10:32

@van_de_pot_gerukt | 31-10-12 | 10:30 | + 0 -
En vergeet niet dat de uitholling van de hypotheekrenteaftrek ook met de verlaging van de IB wordt gebruikt als argument.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:31

@AshleyJ"Ash"Williams | 31-10-12 | 10:27
As if you don't know ;)

Niels Scholten | 31-10-12 | 10:30

@Niels Scholten | 31-10-12 | 10:19 | + 0 -
Hek de Goot

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:30

Rutte: PvdA-Schaap in VVD-wolfskleren

Klefbekje | 31-10-12 | 10:30

Later wordt alles goed maar nu is niet later.
160 euro minder belasting maar 400 euro meer inkomensafhankelijke zorgpremie, ergo -> 240 euro meer belasting.

van_de_pot_gerukt | 31-10-12 | 10:30

Nee Mark, die overschotten komt Brussel bij ons weghalen!

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:29

@Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:19 | + 0 -
Ik ben geen tegenstander van solidariteit. Maar solidair zijn en socialistisch zijn niet uitwisselbaar.

Het schiet door, zoals altijd in Nederland is de oplossing van meer betalen altijd snel gevonden, maar het terugdraaien hiervan zullen wij nooit meemaken.

Geld wordt door de overheid rondgepompt, en elke euro die door de overheid's handen gaat en weer uit of teruggegeven wordt is een inefficiente euro. De euro die u terugkrijgt via Hypotheekrenteaftrek kost 1,5 euro.

Wanneer gaan we eens iets structureels veranderen in onze samenleving, het zal even wennen zijn maar onze toekomst ten goede komen.

"Keep it simple"

Maar dat is niet in het belang van politici, want door die wirwar aan regeltjes, subsidies is het voor de burger niet zo snel inzichtelijk wat er allemaal gebeurt, dus geven ze op en betalen ze gewoon maar.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:29

Pastor Sippenhaft | 31-10-12 | 10:20
Het `grappige` is inderdaad dat hierdoor iedereen alleen nog maar meer aan zichzelf zal gaan denken. Wanneer je de rechtvaardigheid van het hele stelsel eruit haalt, neem je ook de bereidheid om bij te dragen weg bij diegenen die juist iets bij te dragen hebben.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:28

MR: "Op gebied van immigratie" , kinderpardon bedoeld tie....

Klefbekje | 31-10-12 | 10:28

Wie is die Niels Scholten toch? * grinch *

AshleyJ"Ash"Williams | 31-10-12 | 10:27

Dan had je niet zoveel handtekeningen moeten zetten in Brussel Rutte!

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:27

De kampioen nivelleren, de tweede Joop de Uyl
shame on you

van_de_pot_gerukt | 31-10-12 | 10:27

Ik ga inkomensafhankelijk een kopje koffie inschenken. *76,95€ op tafel leggen doet*

Stroopdoos | 31-10-12 | 10:27

12.000 euro zorgpremie per jaar voor mij en mijn vrouw.
Stel we blijven nog 50 jaar gezond (zijn we begin 80 dus niet eens gek gedacht), dan hebben we dus met een gemiddeld rendement van 4% per jaar: 4.264.010 EURO premie gespaard!!!

Daarvoor moeten we minstens tot ons 100e notoir ziek worden en dan nog eens 10 jaar afbouwen met een slepende Alzheimer in een mooi kuuroord ergens willen we onze investering eruit halen....

de Voorzittert | 31-10-12 | 10:27

Geert laat Henk en Ingrid varen en gaat voor de hogere middeninkomens dat is al duidelijk.

JanPaparazzi22 | 31-10-12 | 10:25

ha ik zie dat ze begonnen zijn in dat praathuis, en wilders heeft er zin in zie ik

janneman1977 | 31-10-12 | 10:25


Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:12 |
En zo is er altijd wat!

irma zonderboezem | 31-10-12 | 10:25

Tsja, regeren = negeren.

Conan de Rabarber | 31-10-12 | 10:24

Pardon, Partij VOOR de Vrijheid ..

Mammeloe | 31-10-12 | 10:23

Het is net als het jaarlijks terugkerende gedoe met de Toppers.
Ze kunnen elkaar niet luchten of zien, maar treden toch samen op omdat ze op die manier godsgruwelijk veel geld kunnen verdienen aan dom Nederland.

Alleen hoef ik als weldenkend mens niet mee te betalen voor die relnichten van de Toppers, terwijl de malloten van 'De Backstabbers' me klauwen met geld kosten.

Cuyahoga | 31-10-12 | 10:23

PvdA laat de lagere inkomens met rust, de VVD laat de hogere inkomens met rust. Dus betaalt de middenklasse voor de crisis, dat had iedereen kunnen verwachten.

rara | 31-10-12 | 10:22

Wat een klote land is dat NL toch. Maar ik zorg wel dat ik minder ga betalen. Niet in loondienst heeft zo z'n voordelen :) Denk dat ik de winst laat maken in Cyprus.

Ga me zelf het minimum loon geven, dan ga ik er lekker nog op vooruit.

Blij dat ik PVV heb gestemd!

Klefbekje | 31-10-12 | 10:22

@Kaas de Vies 10:14
Onzin. Een clown zou zich nimmer zo druk maken om 's lands belang, tenzij het een hobby belieft uiteraard. :)

AshleyJ"Ash"Williams | 31-10-12 | 10:22

Haha, Wilders gaat er met gestrekt been in ! Prachtig.

hotnot | 31-10-12 | 10:22

@Zatkniss | 31-10-12 | 10:16
CH is an accident waiting to happen.

TunaTown | 31-10-12 | 10:22

En vol op het orgel Wilders!

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:21

ow godt wat een kudt voorzitter!
De vrouwelijke job Cohen als voorzitter.. pfff.

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:20

@Zatkniss | 31-10-12 | 10:16
Ik vraag me af of jouw geliefde CH wel de dans ontspringt wanneer de euro in elkaar dondert. Jullie centrale bank heeft zich helemaal het schompes gekocht aan euro's om de koers van de Franc een beetje stabiel te houden.

witwas | 31-10-12 | 10:20

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:10 |
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. En die zijn m.i. het onderzoeken waard.
Anders geven we ons over aan deze afdankertjes van de politiek, onder leiding van het CDA nota bene. En daar waren we godzijdank net vanaf!

Pastor Sippenhaft | 31-10-12 | 10:20

Zatkniss | 31-10-12 | 10:16
Met die uniseks kaaskoeien van hiero zeker.

vetkleppert | 31-10-12 | 10:19

Wie is die Kaas toch? *kinkrabt*

Niels Scholten | 31-10-12 | 10:19

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:12
Nu ben ik daar uiteraard (voor mijzelf) erg blij mee, maar dat is wel zo inderdaad.

Ik vind wel dat je daar niet 100% naar moet kijken. Het stelsel van `solidariteit`, waarbij iedereen inlegt voor de gehele samenleving kan ik mij wel in vinden. Ik kan er persoonlijk dus mee leven dat ik niet alles wat ik inleg 100% terugkrijg en dus deels betaal voor iemand anders. Wat mij wel tegenstaat is dat de verhoudingen nu compleet uit elkaar getrokken worden. Het verschil tussen 20 en 482 euro kun je in mijn ogen echt niet maken.

En helemaal stuitend is dat we door de `marktwerking` in de zorg alleen maar meer kwijt zijn. Er zijn onderhand tig zorgverzekeraars, met elk een organisatie (inclusief dure panden en dito management) wat onderhouden moet worden.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:19

De eerste kamer krijgt veel te veel macht. is aan de VVD te danken toen zij het nieuwe zorgstelsel introduceerden. Die enge Hanny van Leeuwen werd toen de scherprechter en die ging allemaal eisen aan de wet hangen. Maar daar is dus de Eerste kamer niet voor. Die zijn er uitsluitend om te controleren of de Tweede kamer haar werk goed doet. Dus:
Voldoet een wet aan de grondwet
Zit een wet andere wetten niet in de weg
Voldoet de wet aan de eisen van De rechten van de Mens

Dat soort dingen dus.

Ko Reander | 31-10-12 | 10:18

Ik ga vast in de foyer zitten met een bakkie.

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:18

Trouwens £Nederland gaat zo gewoon naar een communisitsche heilstaat. Ik ie over een aantal jaren al de sites www.hollandischefrauen.ch. Als de vrouwtjes het neo communisme willen ontvluchten. Misschien kunnen wel een Zwitserse magnaat aan de haak slaan. Een trambestuurder van het ZVV verdient al meer dan 93% van de Nederlanders (omgerekend zo'n 83.000 euro). TIP: ze zoeken nog nieuwe strassenbahnführers

Zatkniss | 31-10-12 | 10:16

@kapotte_stofzuiger | 31-10-12 | 10:11
Met zo'n bedrag voor massage verwacht ik wel een happy end !

Ing. eslapen | 31-10-12 | 10:15

@AshleyJ"Ash"Williams | 31-10-12 | 10:14 | + 0 -
Ik ben geen volksvertegenwoordiger, ik ben een clown en daar ben ik mij van bewust.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:14

@Kaas de Vies 10:10
Best ironisch dat juist jij rept over lullen in de marge Kaas - dat zie je zelf toch ook wel? No offence hè.

AshleyJ"Ash"Williams | 31-10-12 | 10:14

Je laat rechts van het midden en links van het midden een compromis sluiten. Het resultaat is een akkoord waar gigaverliezer CDA niet van had durven dromen. Zo werkt ons staatsbestel nu eenmaal.

Godsammekraken | 31-10-12 | 10:13

Gisteravond voor de mic van Jan Roos geen VVDer die het uit kon leggen, dus ik ben benieuwd.

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:13

Eentje woont bij zijn mama, de ander is zo blij als en hond met 5 lullen dat ie zo hard omhoog is gevallen.
Gaat helemaal goed komen met deze kanjers.

das_Freudenmädchen | 31-10-12 | 10:13

@kapotte_stofzuiger | 31-10-12 | 10:11 | + 1 -
Ik doe niet aan twitter mij te gevaarlijk.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:13

De SP gaat met haar rabiate ideeën partijpolitiek spelen in de Eerste Kamer. Zo zijn ze radicaal tegen het plan van inkomensafhankelijke zorgpremie - toch een van hun eigen paradepaardjes - omdat er een inkomensgrens is van 70.000. Politiek gezien is dat te verklaren maar hoe reëel is het om te denken dat de senaat voor een plan gaat stemmen waarbij je als hardwerkende ondernemer met een inkomen van 300.000 bruto even bukt en 21.000 Euro zorgpremie aftikt? Ooit gehoord van creative constructies/ontwijking/ontduiking/privaat verzekeren? DAAR is nu net de Eerste Kamer voor om dit soort zaken te toetsen.

JanPaparazzi22 | 31-10-12 | 10:12

@Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:10 | + 0 -
Het trieste is dat mensen die meer verdienen veel minder gebruik maken van de zorg.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:12

Wat ben ik blij in CH te werken. anders was ik eur 1.000 kwijt geweest aan de basis verzekering. Ik betaal in CH nog minder voor 3 mensen. De VVD is echt de weg kwijt. En het ergste is dat de geschiedenis heeft geleerd dat ingevoerde maatregelen nauwelijks worden teruggedraaid. Mij zien ze in Nederland niet meer terug zolang ik nog moet werken. Als ik met pensioen ben koop ik er wel een vakantiehuis en blijf minder dan 3 maanden aldaar.
Rutte is de nieuwe Markixst.

Zatkniss | 31-10-12 | 10:11

Pastor Sippenhaft | 31-10-12 | 10:07
Eens, alleen heb ik frappant genoeg wel voor een deel mijn hoop op de eerste kamer gevestigd. Zij hebben de mogelijkheid om de plannen van de VVD/PvdA af te schieten, waardoor het nog enigszins aangepast kan worden.

Overigens verwacht ik ook dat dit zal gebeuren. Dat ik in 2014 hoogstwaarschijnlijk 24x zoveel aan zorgpremie mag betalen dan iemand die in de bijstand zit, vind ik téveel van het goede. Vind het prima om iets meer te betalen, maar dit slaat nergens meer op.

Absoluut niet waar | 31-10-12 | 10:10

Wie kan eens uitleggen aan onze politici dat meer geld opeisen en service uithollen niet zo eerlijk is als zij zelf stellen.

Het enige wat politici kunnen is lullen in de marge. Verander nou eens iets structureels. Hypotheekrente aftrek afschaffen en IB 10% omlaag. Is geen populisme, maar eerlijk en uitvoerbaar.

De sterkste schouders de zwaarste lasten is niet eerlijk, want die sterke schouders zijn moe van het harde werken.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:10

Als ze maar niet over elkaar heen struikelen om ons hun goede nieuws toe te lichten.

deraderendraaien | 31-10-12 | 10:09

Rutte speelt Den Uyl en Samsom Marijnissen in een BDSM-rollenspel met Nederland.

kapotte_stofzuiger | 31-10-12 | 10:09

Het paradigma "sterke schouders, zwaarste lasten" bestaat alleen maar omdat onze politci "zwakke knieen" hebben.

Kaas de Vies | 31-10-12 | 10:07

De 1e Kamer is een afvloeiregeling voor babyboomende politici met graaineigingen. De pluchevullers aldaar worden voorgedragen door de babyboomende leden van de Provinciale Staten met graaineigingen.
Beiden hebben anno 2012 geen écht nuttige functie meer.

Opheffen van de Eerste Kamer en de Provinciehuizen, alsmede het Koninklijk huis zou waarlijk een degelijke en zinvolle bezuiniging zijn.
Maar men poept in de pantalon voor een referendum en verkiest lastenverzwaring voor het volk boven het welzijn van het volk.

Terwijl de dames en heren politici achter hun krantje aan de koffie zitten, gaat deze hardwerkende Nederlander even een teiltje volbraken en dan vlot weer aan de slag.

Pastor Sippenhaft | 31-10-12 | 10:07

Veel belangrijker: wat vindt De Baas in Brussel van dit regeerakkoord voor het wingewest Nederland?

vraagstaart | 31-10-12 | 10:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken