Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GRAFIEK: ouderen stinkend rijk

DNBklein.png Kijk nou. De babyboomers hebben volgens bovenstaande grafiek letterlijk de langste in Nederland, qua financieel geld & onroerend goedbezit. Bij de DNB en 't CBS hebben de nog resterende babyboomers vlak voor hun eigen riante pensioen schaterlachend van 't leedvermaak het één en ander becijferd. Het onderzoek is vrij eenvoudig samen te vatten: terwijl iedereen van onder de dertig van krot naar doos verhuist, huizen de babyboomers van ons land en masse in landhuizen zo groot als die van Marcel van Dam, die ze decennia geleden voor een prikkie hebben gekocht. Het verschil in vermogen tussen jong en bejaard is nog nooit zo groot geweest. Het plaatje zegt alles, verdere toelichting hierrr.

Reaguursels

Inloggen

Een generatie die rijtjeshuizen koopt voor 1 miljoen gulden en financiert met een beleggingshypotheek. Die verdienen het gewoon.
De boomer zou wel stom zijn om minder voor zijn krot te vragen.
Het ergste is nog wel dat de hebberige dertigers, die graag 2000 gulden voor een gepimpte GSM betalen, vervolgens VVD stemmen in de hoop dat iemand anders straks voor hun schulden gaat opdraaien.
Aangezien het aantal kopers tegenover huurders flink aan het dalen is wordt de kans daarop steeds kleiner.

oplichter | 26-10-12 | 20:11

Elessir | 24-10-12 | 01:15 | + 2 -
Nee en ben maar blij, daar hou jij het nog geen week uit. Ik probeer de verwende en soepsidie slurpende hollanders een spiegel voor te houden, werkt niet snap ik ook wel. Noem het maar tegen babyboomende windmolens vechten

Zatkniss | 26-10-12 | 17:47

@ swassannuf | 26-10-12 | 16:09

Leg me maar uit wat ik niet begrijp. Ik heb zomaar een vermoeden dat dan duidelijk wordt dat je het zelf niet zo goed begrijpt.

HoogToontje | 26-10-12 | 17:21

Semper Pecunia | 26-10-12 | 11:34 | + 5 -
+10
Je bent een topper.Jij hebt het door en komt er wel...

swassannuf | 26-10-12 | 16:15

Zatkniss | 26-10-12 | 11:42 | + 0 -
Kap nou eens met altijd maar over Belarus te zeikstralen.
Wij wonen daar niet.

swassannuf | 26-10-12 | 16:14

HoogToontje | 26-10-12 | 11:28 | + -3
Begrijpen doe je het nog niet.

swassannuf | 26-10-12 | 16:09

Wat in de praatjes hier wordt vergeten is dat de babyboomers hun rijkdom hebben vergaard op basis van EEN(1) inkomen!
In 'hun tijd' kon zelfs de postbode van z'n loontje in z'n uppie nog een gezin van 3 kinderen onderhouden.
.
Tegenwoordig lukt dat gezinnen niet. Eén inkomen is niet genoeg. Zelfs gezinnen (met 1-2 kinderen) waarvan een van beide partners een modaal inkomen verdient, hebben een tweede inkomen nodig. En dan nog komen ze 'net' rond.
Ik vind de babyboomers van nu daarom asociale mensen; wat ze zichzelf gunden, gunnen ze hun eigen kinderen niet. Daarom is het ook niet zo gek dat vele ouderen, de steun en hulp van hun kinderen moeten missen. Of, wanneer ze oud en bejaard zijn, nooit visite krijgen van hun kinderen. De generatie van nu pikt het egoïsme van de generatie voor hen eenvoudigweg niet meer.
.
Het is een ouwetje, maar een interessante lezing die over exact dit onderwerp gaat, is de volgende: www.youtube.com/watch?v=akVL7QY0S8A

gaffelbaard | 26-10-12 | 15:50

Goh zou je denken Geenstijl?
Dat je na een leven lang werken rijker bent dan jongeren.
Baanbrekende conclusie weer hoor. Wel een links verhaal, dat je van Geenstijl na een leven lang hard werken kaalgeplukt moet worden. Guttegut. Bovendien snappen jullie er geen drol van. De Babyboomers die het meest geprofiteerd hebben zijn met de VUT. Die werken niet meer. Dat zijn de mensen geboren voor 1 Januari 1950.

Old_Spice | 26-10-12 | 15:47

Al die vinexwijken van huisjes tussen de drie en vier ton zitten vol met dertigers en maar klagen.

Markiezin de Sade | 26-10-12 | 15:35

Hadden de babyboomers u al het effect van het aanpassen van de rekenrente voor de pensioenpotten uitgelegd?

_pacman_ | 26-10-12 | 12:57

@ Semper Pecunia | 26-10-12 | 11:34

Als je denkt dat een smartphone een grote kostenpost is, dan moet je nog erg veel leren. Je woont nog thuis niet?

HoogToontje | 26-10-12 | 11:56

meneer Q | 26-10-12 | 10:15 | + -1 -
Rijdt u de volgende keer met mij mee naar mijn moeders familie in Wit-Rusland om het door u gewenste systeem van 100% gelijkheid in beloningen te aanschouwen en te zien wat dat met een land doet? Wel niet ziek worden he? Want de arts die het zelfde als een geschoolde arbeider krijgt is niet erg geinteresseerd in zijn werk. Als er al een arts is, want die zijn bijna allemaal geemigreerd naar andere landen

Zatkniss | 26-10-12 | 11:42

Man man, wat een achterlijk stuk weer. Boink boink. Natuurlijk hebben ouderen meer vermogen opgebouwd qua pensioen, geringe hypotheekschuld etc. Welke 25 jarige heeft zijn hypotheek al afbetaald, zijn Pensioen al bij elkaar gespaard en daarnaast nog een goede bankrekening bij elkaar gesprokkeld. juist, daar doe je je hele carriere over, tot je 65 ste, waarna je het gaat consumeren. Logisch dus dat de groep 55-65 het meeste geld heeft en je na je 65ste weer gaat interen. Om die grafiek te gebruiken met deze argumentatie getuigd van het iq van een visstick

wolfjemidas | 26-10-12 | 11:39

@ doenormaal! | 26-10-12 | 09:48 | + 2
Ik denk dat dat rooskleurige wel meevalt, gezien ik zelf nog val onder de groep jongeren.
De eisen van deze generatie zijn gewoon achterlijk hoog. Vrienden van mij hadden al een auto toen ze, zonder bijbaan, in 6 vwo zaten of net richting de universiteit gingen, stuk voor stuk hebben ze dure smartphones en ik zie iedereen om me heen verre reizen maken. Vrijwel allemaal moesten ze zo snel mogelijk op zichzelf en een enkeling heeft zelfs al een kind.
Eigen keuze, maar dan moet je niet mekkeren dat je nauwelijks rond kunt komen.
Mijn generatie is consumptieverslaafd.
Zelf pak ik het heel anders aan. Geen auto, geen smartphone, geen dure vakanties, thuiswonend, maar wel al sinds mijn 16e een bijbaan en sinds kort een fulltime baan. Ik heb nergens last van. Hooguit van de overheid die mij van mijn gespaarde centen beroofd om, door overconsumptie, failliete leeftijdsgenoten te kunnen steunen.
Dat is nog eens niet eerlijk en kort door de bocht.

Semper Pecunia | 26-10-12 | 11:34

@ Zatkniss | 26-10-12 | 09:53

Juist. De koopkracht van de hoogopgeleide hardwerkende 'jongere' (tegenwoordig val je met 35 ook nog in die categorie) is lager dan die van de laagopgeleide niet zo hard werkende babyboomer. Je moet maar blij zijn met je flatje, terwijl de cashende babyboomer zich lachend vermaakt in zijn landhuis.

HoogToontje | 26-10-12 | 11:33

@ meneer Q | 26-10-12 | 10:15

Typische reactie van een jaloerse arrebeier. Ik zal niet ontkennen dat er overbodige papierschuivers zijn, maar de doorsneebaan van een hoogopgeleide is toch wel heel wat moeilijker en zwaarder dan wat de arrebeier doet.

HoogToontje | 26-10-12 | 11:28

Gewoon ijverig sparen en niet alles opmaken aan sosjale media spulletjes: SUKKELS !

Minus Richels | 26-10-12 | 11:24

Conclusie: de babyboomers waren(zijn) slimmer, ijveriger en handiger dan de luie stumperds van na 1975.
So what ..?

Lichtstadfan | 26-10-12 | 11:10

gelukkig betaat er zoiets als solidariteit, dus hoeven de verwende babyboom generatie straks geen alphahulp te betalen, de arme zoons en dochters komen pasp en mams graties verzorgen. Groot goed dat solidariteit.

Fred Janssen | 26-10-12 | 11:03

@Zatkniss

De boomert betaalt helemaal niets mee, want de boomert heeft (als ie slim is) zijn hypotheek (bijna) afbetaald.

Tripps | 26-10-12 | 10:18

Zatkniss | 26-10-12 | 09:53 | + 1
U had 3 aca-titels en verdiende 4x modaal... U, m/v verdiende VEEL te VEEL! Een geschoolde arbeider zou eigenlijk zo'n bedrag verdienen en niet iemand die A-4tjes verschuift op z'n bureautje en eindeloze vergaderingen aanzit.

meneer Q | 26-10-12 | 10:15

Maar er is ook goed nieuws: de dertigers van nu zijn de kinderen van de baby-boomers. En die rondom gevulde boomers gaan tussen nu en 25 jaar massaal dood, met achterlating van dikke erfenissen. Komt het allemaal weer goed. Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes.

De Literator | 26-10-12 | 10:02

doenormaal! | 26-10-12 | 09:48 | + 1 -
Precies, toen ik nog in NL woonde had ik een huis gekocht van EUR 417.000 in 2006. Naast mij wonende een Boomert die dit huis in 1982 heeft gekocht. Hij was geschoolde arbeider bij Essent. Ik heb 3 academische titels en verdiende 4x modaal. De EUR 417.000 waren bijna mijn maximale leencapiciteit. Conclusie. In zijn tijd kan deze boomert als geschoolde arbeider hetzelfde huis kopen als iemand met 3 academische titels in 2006. Dit onderstreept dus tenvolle uw verhaal

Zatkniss | 26-10-12 | 09:53

Tja, het is een feit dat de boomer generatie uit de spekpotten heeft kunnen eten. Velen van hen hebben gespaard en netjes het huis afbetald. De pensioenen waren goudgerand en op eindloon gebaseerd. Nu is de bodem in zicht en de vraag rijst. Hoe verdelen we de pijn? En als het daarop aankomt vind ik de boomert wel erg eenzijdig egoistisch. Gelukkig heeft de politiek nu wel ingezien dan de boomert ook mee moet betalen. Waarvoor hulde aan Mark Rutte

Zatkniss | 26-10-12 | 09:49

@Semper Pecunia | 25-10-12 | 21:53
Ik vrees dat u een wat te rooskleurig beeld heeft van het inkomen van veel jongeren en jongere ouderen. Mensen met een modaal inkomen kunnen het tegenwoordig als starter op de huizenmarkt zo goed als vergeten, tenzij ze genoegen nemen met een zeer gedateerd flatje of huisje waarvoor ze vervolgens geen hypotheek krijgen, als ze al een hypotheek krijgen, om het te moderniseren.
In deze categorie mensen zijn er ook heel wat mensen die zich sowieso weinig "luxe" kunnen veroorloven zoals lekker doorzakken in de weekenden.
Ik merk dat er vooral door de ouderen wel heel erg gemakkelijk eenzijdig wordt gedacht dat jongeren tegenwoordig dezelfde kansen en mogelijkheden hebben als de babyboomers hebben gehad. Behoorlijk kortzichtig en gemakzuchtig om de ogen te sluiten en de verschillen in kansen te ontkennen. Leg de verantwoordelijkheid maar helemaal bij de jongeren en kijk toe hoe zij worstelen terwijl u lekker gemakkelijk onderuitgezakt genoeglijk uw pijpje rook in uw afbetaalde comfortabele woning. Beetje kort door de bocht. Vindt u ook niet?

doenormaal! | 26-10-12 | 09:48

azoturie | 26-10-12 | 00:13 | + 1 -
+10

swassannuf | 26-10-12 | 09:38

@ van leeuwen
Weten je ouders wel dat je deze kifterige rotzooi schrijft?En zo ja,mag je dan gewoon nog thuiskomen?
Gegroet en ik wens je de tyfus (om maar eens de woorden van jouw generatiegenoot Merkava te gebruiken.... doe daar eens wat aan sukkel)

swassannuf | 26-10-12 | 09:32

Merkava | 25-10-12 | 20:51 | + 30 -
Eensgelijks,inclusief je moeder.

swassannuf | 26-10-12 | 09:23

Er zit hier op het werk ook zo'n babyboomer. Heeft door een puike CAO 90 vrije dagen per jaar (CAO is dit jaar aangepast zodat medewerkers < 50 die benefits niet meer krijgen), heeft een dik huis en maakt zich nooit moe, behalve als hij zit te klagen over het feit dat zijn generatie alles moet betalen.
Ja je hoort het goed: hij heeft niks en wij profiteren van dat zijn generatie alles moet betalen.

Ik heb al een paar keer virtueel zijn kop van zijn torso afgerukt. Maar goed. Ik neem aan dat hij een beetje gefrustreerd is dat hij met zijn 62 jaar nog moet werken terwijl veel van zijn babyboomende collega's met 57 een grote zak geld hebben gekregen met het vriendelijke verzoek hun werk te laten verdelen onder hen die achter bleven. Want dat was natuurlijk de voorwaarde dat vadertje staat de ww-uitkering bleef betalen: al deze functies werden overtallig verklaard en mochten niet door nieuwe krachten ingevuld worden.

Barry Hay | 26-10-12 | 09:06

Ouderen spaarden nog en hoefden geen 125% hypotheek. Deden zuinig aan i.p.v. alles er door heen jassen "omdat ze er recht op hebben" of de buren het ook hebben, met centen van de bank. De echte schuldenmakers in dit nagenoeg failliete land (schuldenquote veel hoger dan de US of Italië, om maar wat te noemen) zijn de 30ers en 40ers. Weinig werken, weinig presteren, veel opmaken, veel klagen veel schulden.

KarelMarks | 26-10-12 | 08:30

Nee, dan de patatgeneratie met te hoge hypotheek, twee auto's en kinderen waar ze geen tijd voor hebben. Dat wordt een leuke toekomst!

Alexander de Kleine | 26-10-12 | 08:28

@Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:33
Je vergist je als je denkt dat ik boos op je zou zijn. Vind je wel verrekte kortzichtig redeneren over het land waar je in woont. Het is vele malen liberaler dan 40 jaren gelden: van abortus tot homohuwelijk, bedenk maar een land in de wereld waar het vrijer is. Niet goed onderhouden? Kom je echt wel eens buiten Nederland? Kijk naar de infrastructuur bv. en ja die kan altijd beter, maar staat internationaal gezien op hoog niveau. Dat geldt zefs voor het OV en bv. de gezondheidszorg.
Tsja kansenwijken zijn er ondanks alle investeringen maar ook die vind je in veel andere landen. Vaak nemen mensen daar zelf hun verantwoordelijkheid niet en leven apatisch verder een ander de schuld gevend, net zoals jij dat doet. Dit land biedt zo onnoemelijk veel kansen joh, zelfs aan jou!
Mooi dat je kritisch bent, maar ik krijg heel sterk de indruk dat je alles panklaar op je verwende bordje had willen krijgen en lekker verder kon met je luie onbezorgde leventje. Helaas: iedere generatie zal de handen uit de mouwen moeten steken en daar wordt je als mens niks minder van. Dus van je luie reet en stoppen met mekkeren.

Big Swinging Dick | 26-10-12 | 07:45

Lachen, al die jongeren die zo stinkend jaloers zijn.
Deze ouderen hebben om te beginnen al heel wat langer kunnen sparen dan een 30-jarige die pas net begint. (maar natuurlijk wel het geld al wil hebben van een oudere die daar 40 jaar voor gewerkt heeft want daar heeft hij toch "recht op")
Bovendien heeft die "oudere" niet zijn geld verbrast aan de laatste gadgets en peperdure vakanties maar gespaard en belegd in huizen.
Dus "Jongeren", niet direct weer zeiken en zielig doen maar ga eens hard werken en sparen.
Dan hebben jullie later ook geld....

Moi2 | 26-10-12 | 03:19

Succes bejaarden! Zoek het maar lekker zelf uit.
-=PyP=- | 26-10-12 | 00:43

Gezien uw leeftijd (34) moeten uw ouders tegen de zestig lopen.

Durft u dat ook tegen hen te zeggen?

K1100 | 26-10-12 | 02:55

Ik ben 34. Ga werken allemaal, maar houd in het hoofd hoe de oudere generatie tegen ons aankijkt. Ze krijgen hun eigen problemen nog wel... Als ze lopen te zeiken dat het zo slecht is in het verzorgingstehuis kunnen wij zeggen: hadden jullie je geld maar niet in dikke huizen, schepen en andere prullaria moeten steken.
.
Het werkt net zo goed de ene als de andere kant op. Succes bejaarden! Zoek het maar lekker zelf uit.

-=PyP=- | 26-10-12 | 00:43

Moet ik huidige generatie wel nageven - ze zijn opgevoed in een slachtoffercultuur en mochten alles verwachten van de staat. Tja, zo werkt het niet. Handjes uit de mouwen, stelletje zeikerds.
XX
Voor nu: stoppen met je gemekker en aan de slag huilebalken!
XX
Ja hoor beginnen we weer. Wat is het toch raar dat achtienjarigen tegenwoordig geen tonnen op de bank hebben. Allemaal gestolen door die BB-ers. Ga gvd werken ipv huilen, zielepoten.
XX
Hahahahahahahahahaha... schitterende stukjes hierboven en uiteraard helemaal terecht; het zijn ook echt een stelletje jankerds, de dertigers en veertigers.

meneer Q | 26-10-12 | 00:25

Een stokoude mevrouw met 500.000 op de bank schenkt als ze doodgaat al haar geld automatisch terug aan de gemeenschap van jongeren, en die maken het weer op, of kopen er veel te dure huizen of auto,s van.
Niemand heeft ooit zijn centen meegenomen naar hemel of hel.

Mantisomantis | 26-10-12 | 00:23

Tweedracht zaait macht en de regering gaat er zo vandoor met de centjes van de ouderen.
Ben je door de regering ingehuurd van Leeuwen of hebben ze je als kind op een vervelende creche gedaan?

Kwarkoholic | 26-10-12 | 00:20

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:47 |
Amen.

Pastor Sippenhaft | 26-10-12 | 00:16

Het zou een droevige zaak zijn als mijn moeder van 92 niet meer bij elkaar had gespaard dan ik in de helft van de tijd.
Een land waar mensen die bv 50 jaar hebben gewerkt, minder geld en goederen bezitten of bij elkaar hebben gesprokkeld, als personen van dertig is een land van niks. Dat is een land met ook voor jongeren geen enkel toekomst perspectief. Een derde wereldland.

Mantisomantis | 26-10-12 | 00:15

@Merkava | 25-10-12 | 20:51
-
Afgaande op de teneur van uw rant zou u JUIST uw moeder de tyfus moeten wensen, lijkt mij...

azoturie | 26-10-12 | 00:13

hele horden sociologen en psychologen die nooit een echte bijdrage zullen leveren.
Merkava | 25-10-12 | 20:51 | + 22
Aardig lul-verhaal van je, daar deugt geen donder van... maar aan het bovenstaande heb je 100 procent gelijk.

meneer Q | 26-10-12 | 00:10

@miko | 25-10-12 | 23:23
Er zit inderdaad wat in. Althans, er is 30 jaar geleden wel wat in gedaan, en voor zover ik weet is mijn vader er sindsdien niet weer geweest. En het zijn inderdaad geen euro's, die waren er toen nog niet.

Stormageddon | 25-10-12 | 23:53

Ik denk dat oude van dagen eerder zo'n ding uit Eindhoven hebben dan zo'n volkomen onbegrijpelijk ding uit een raar land. Bij de oude van dagen die ik ken scoort KPN ook heel hoog.

Kapitein-Ter-Zee | 25-10-12 | 23:49

Geenstijl is eigenlijk net als Apple: Eerst jong fris en hip. Nu zitten hier voornamelijk de oude van dagen een dag te slijten, lekker kankeren op de wereld. Iedereen heeft tegenwoordig een Iphone. Je moet wel de laatste kopen om te voorkomen dat je oma dezelfde heeft. Hoe HIP...

boomchirurg | 25-10-12 | 23:43

boomchirurg: klopt. De waarde van geld is een afspraak waar we, op ieder gewens moment, van af kunnen.
Als men geld kan verdienen door het bankroet van Griekenland is het morgen voor de Grieken einde oefening.
En dat komt er aan; het is nog afwachten wat voor munt we terugkrijgen want ook daar moeten de banken aan verdienen. Ik verwacht ook over enige tijd het einde van de euro..... Gelukkig.

Kapitein-Ter-Zee | 25-10-12 | 23:40

Awel, awel. Met groot genoegen mag ik constateren dat de propaganda machine van ons aller overheid en belastingdienst op volle toeren draait. Alles wordt klaargestoomd om het geld op te halen waar het zit.

Een welkome afwisseling mag ik concluderen. Met de komst van Samson en Rutte pakt de pragmatische generatie de kansen om de boel eens ff op te schudden.

Dat de babyboomers daar sacherijnig van worden is evident. Tip voor iedereen onder de 42: mijd ze een beetje, scheelt het zure gezeur.

Betalen zul je babyboomer! F*ck you!

postmodernismisdead | 25-10-12 | 23:37

Ik kan alleen maar zeggen dat Nederland er geweldig voorstaat in de wereld. De bevolking hoog opgeleid, de infrastuctuur up to date. Wanneer de derivaten bubbel barst staan we er beter voor dan menig ander land.

Voor diegene die niet weten wat de derivaten bubbel betekend- er is voor 700 trillion dollar aan derivaten in omloop (ongeveer 10x de totale jaarlijkse productie van de wereld) die gecreeerd is op basis van 70 trillion aan schuld papier. Op het moment dat wij in de reeele economie deze schulden niet meer afbetalen verdampt de waarde van deze derivaten. Alles van waarde in de wereld is samengevat in derivaten(opties, futures, real estate, CDO's, aandelen, alles). Dit is de reden waarom Griekenland nooit bankroet kan worden verklaard zonder een firewall. Als Spanje of Italie onderuitgaan spat deze bubble aller bubbles uitelkaar.

Waarde van geld is altijd een fictie die we collectief geloven maar ze hebben de laatste 20 jaar met behulp van computer die geld vooraad iets te groot gemaakt. en dat gaan we voelen.

boomchirurg | 25-10-12 | 23:36

Schmalz | 25-10-12 | 23:25
Ik denk dat het de banken goed uitkomt als de oudjes als profiteurs weggezet worden. Zo laden ze de schuld op onschuldigen en blijven zelf uit de wind. Kinderachtig, niet?

AntiSoof | 25-10-12 | 23:33

@bij gelegenheid | 25-10-12 | 23:17
Ja, logogisch. Na 30 jaar móet die afgelost zijn.

AntiSoof | 25-10-12 | 23:31

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:47
Je richt je pijlen op een denkbeeldige groep die je collectief allerlei kwalijke eigenschappen toedicht en ook verantwoordelijk stelt voor alles wat nu mis is in Nederland.
Er is inderdaad een hoop verklooid de afgelopen jaren, maar dat hele generatiedenken is onzin.

Schmalz | 25-10-12 | 23:25

@bij gelegenheid | 25-10-12 | 23:12
Die van mij niet (uitvreters) de andere wel.

miko | 25-10-12 | 23:25

@Stormageddon | 25-10-12 | 23:10
Maar zit daar dan ook wat in? Geen euro's hoop ik :)

miko | 25-10-12 | 23:23

@miko 23:20... Leuk man, lekker doen en veel plezier.

Kapitein-Ter-Zee | 25-10-12 | 23:21

@lanexxx | 25-10-12 | 23:11

Ja die zijn aan het puinruimen noemen ze dat. Maar maakt niet uit, de jeugd heeft de toekomst we kunnen het met terugwerkende kracht afnemen. Laten we eens beginnen met naar rato betalen van eventuele studieschulden als we de huidige studiefinancieringsregeling gaan toepassen! Ik ben voor, Krijgt die Maxime Verhagen ook een acceptgirokaartje op de mat van duizendje of 50. Kan hij mooi verrekenen met de overwaarde op z'n huis.

tragic1911 | 25-10-12 | 23:20

@bij gelegenheid | 25-10-12 | 23:05
Komende week redelijk windstil dus ik zal wat brandstof meten verstoken. :) maar voor de rest kost het niet zoveel.
Beetje richting los Roques. Dat is mooi daar op die ondieptes. Ankertje overboord en wat duiken maken.
kost voor de rest niet zoveel hoor.
Mij carco en kreeft haal ik zelf wel uit het water

miko | 25-10-12 | 23:20

AntiSoof | 25-10-12 | 23:12
Keloel. Ouderen hebben veelal hun hypotheek al afgelost. Dat is.

bij gelegenheid | 25-10-12 | 23:17

miko | 25-10-12 | 23:09
Een beste vader hebt u. Maar over die tien kleinkinders-dragen zij ook bij?

bij gelegenheid | 25-10-12 | 23:12

Het lijkt me logisch dat ouderen minder hypothecaire schuld hebben. De meesten hebben aan annuïteiten-hypotheek, waarbij elk jaar een beetje afgelost wordt. Dat hun vermogen groot lijkt komt ook voort uit de geldontwaarding. Sommigen stellen dat de inflatie eerder 7 dan 2 procent per jaar is!
Plaatjes lezen is moeilijk. En cijfers liegen maar al te vaak dus.

AntiSoof | 25-10-12 | 23:12

Je zou de overheid toch niets gunnen als je het beste voor hebt met je kinderen. Oud? Huis verkopen, huren. En die paar ton van dat huis opnemen en cash aan je kinderen geven. Gun ze niets die dieven van de fiscus.

vikingchild | 25-10-12 | 23:12

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:33 |
Je klinkt tamelijk gefrustreerd vriend. De enorme fouten die politici maken wordt grotendeels door een generatie gemaakt die geen babyboomer is, zie onze laffe, slappe en niet capabele overheid.

lanexxx | 25-10-12 | 23:11

@pim achtertuin | 25-10-12 | 21:45
Bij jullie slechte opvoeding.
Art Vandelay Ultor | 25-10-12 | 21:47 | + -3 -

Pardon?? Wat bedoel je??? Heb één dochter die keurig is opgevoed!! Wat is een slechte opvoeding? Leren aan je kinderen hoe je met geld om moet gaan? Of leren om op iemands anders zak te teren??

pim achtertuin | 25-10-12 | 23:11

@miko | 25-10-12 | 23:03
Klopt. Ik erf ook niks van m'n ouders. Nou ja... een leuke ketting met een hanger in de vorm van een sleutel die heel toevallig op een bankkluisje ergens in de wereld past.

Stormageddon | 25-10-12 | 23:10

@îîî ReBeL îîî | 25-10-12 | 22:47
Mijn vader betaalt elk jaar de vakantie van al zijn kleinkinderen 10 stuks.En zelf moet hij doen en laten wat hij wil. Voor zover zijn gezondheid dat toelaat.Tja 80+

miko | 25-10-12 | 23:09

@ bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:02 | + 0
Vakanties niet te vergeten.

Semper Pecunia | 25-10-12 | 23:06

Babyboomers zijn begonnen met niets. TV bestond nog niet en we kregen allemaal voedselpakketten en bonnen waar je, op gezette tijden, je liter melk en een half brood kon ophalen. Radio heette toen distributie-radio met drie zenders. Het woord computer bestond niet eens laat staan het ding zelf. Het was geen armoe troef maar al die zaken bestonden niet. Je huis kopen was geen optie want: veel te duur en voor de meesten onbetaalbaar. Gas en elektra deed je met munten: muntje erin en je had weer 24 uur stroom en dan 1x per jaar de meteropnemer en als je geluk had kreeg je geld terug. Geen muntje? Dan ook geen stroom en zat je in het donker. Tegenwoordig kan je 1000 euro rood staan en kan je afbetalen maar je stroom gaat gewoon door. Het was niet slecht in die tijd maar tegenwoordig is er veel meer mogelijk en je gedrag is altijd naar de mogelijkheden die je hebt en die waren destijds, in vergelijking met tegenwoordig, zeer beperkt.

Kapitein-Ter-Zee | 25-10-12 | 23:06

@ bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:02 | + 0
Smartphones, de schreeuwend dure horeca, auto's.
Dat soort dingen.

Semper Pecunia | 25-10-12 | 23:06

miko | 25-10-12 | 22:58
Doe je ding de komende week. Ga ik intussen wat badderen aka kaas. Kost weinig en minstens zoveel fun.

bij gelegenheid | 25-10-12 | 23:05

@Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:43
Ziekte ja ongeval ok. Maar arm door een echtscheiding dan heb je het zelf niet goed gedaan

@Stormageddon | 25-10-12 | 22:44
uiteraard. Maar dat gaat bij de meeste niet op.

miko | 25-10-12 | 23:03

Toen de econoimie een spel van de politiek, het bestuur en het leegvreten van de eigen mensen werd is het mis gegaan. dat begon eind jaren 70, eigenlijk al bij de oprichting van Nieuw Links die maling hadden aan Drees.
Je hebt economie en economie. Die laatste heeft er voor gezorgd dat een kleine club enorm rijk is geworden. Gewone arbeiders zullen het nooit meer zo goed krijgen als uit de tijd van Joop den Uyl, simpel omdat er geen echt werk meer is. We gaan interen op wat er in de vorige eeuw in NL is verdiend. dat had al veel eerder gekund maar toen konden de fondsen nog beleggen in het buitenland. Aangezien het daar nu ook niet meer zo lekker loopt begeeft ons land zich op glas ijs. We hebben nog onze bankenwereld maar die kan zomaar omvallen. Herverdeling lost wel hoge nood op maar niet het probleem van dit land deze tijd (zoals trouwens veel landen). We hebben vooral minder mensen nodig, we moeten ophouden met het domme eeuwige groeien idee dayt ons jarenlang is voorgelogen door economen. Ja als je economm bent dan heb je het gemaakt. Het barst van die uilskuikens en geen van hen heeft de crisis goed voorspeld.

ecologiste | 25-10-12 | 23:03

Het wordt ze van harte gegund,zou geen babyboomer willen zijn. Ben liever nu jong.
Als je nu je naam kan schrijven krijg je al een leasebak.

keeskarnemelk | 25-10-12 | 23:02

Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:56
'en sommigen hebben alles'
Kan goed zijn. Keuzes maken enzo.

bij gelegenheid | 25-10-12 | 23:02

@Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:48
Miep, begrijp jou volkomen, want ook al kun je zo goed met elkaar opschieten, als er wat geld te halen is dan worden de zaakjes iets anders "bekeken".
Ik enk dat 9 van de 10 familievetes om erfenissen gaat, de verdeling ervan.
Maar kan je verzekeren, daar krijg ik geen last van.
Waarom niet? wij hebben zo'n band in de gehele familie, maar dat zal onze afkomst liggen.
En weet, als er geld in het spel is maakt een geit rare bokkesprongen, maar nee, dat is niet aan mij en mijn familie besteed.
Ies koeltoer , laat ik het zo zeggen.
Ja ook in Nederland hebben bepaalde bevolkingsgroepen een koeltoer :)

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:59

@bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:40
Ik ga ze niet overhalen om uit die schulden te komen.Dat is hun keuze geweest.Daar ga ik mijn tijd verder niet aan verdoen.Maar ik ga komende week een weekje of wat zeilen in the caribean. Een beetje jack sparrowen met een hoop rum op een onbewoond eiland.

miko | 25-10-12 | 22:58

Briljant hoor zo´n artikel als dit terwijl er allerlei tuig is dat er al geen problemen mee heeft om ouderen te beroven en eventueel te doden.
Maak eens een artikel hoe de roverheid alles loopt weg te geven aan onze EU broeders in de PIGS landen terwijl ze de arbeiders plukken of publiceer eens alle banden tussen kamerleden en de top van het bedrijfsleden.
Overigens ben ik ook gewoon solidair met jongeren. Als het klopt wat de roverheid zegt, kunnen de jongeren ook tot hun 70ste of 75ste blijven werken omdat de pensioenleeftijd nog een paar keer aangepast kan gaan worden.
Daarom vind ik dat een 20 jarige ook gewoon een hypotheek zou mogen afsluiten van 50 jaar wat hun ook veel lagere woonlasten op zou kunnen leveren. Dit is dus ipv de maximale hypotheek nu van 30 jaar. En die rente van de banken moet gewoon omlaag.

Kees8374 | 25-10-12 | 22:58

Geweldig land hebben wij, verdeel en heers. Het grootste percentage ouderen, ik denk 90 procent moet het met een klein pensioen doen. En hier zijn veel reacties waar het egoïsme vanaf straalt. Daarbij komt nog dat vele hier nog maar weinig bijdragen hebben geleverd zoals pensioenpremie. Laten jullie je maar eens goed voorlichten stelletje onnozelen.Te walgelijk voor woorden.

Buddie | 25-10-12 | 22:57

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:50 |
Niemand. Mijn moeder pleegt te zeggen dat ieder huisje zijn kruisje heeft en daar moet ik haar gelijk in geven.
Het punt is dat je niet alle babyboomers als welvarende mensen kunt beschouwen.
Sommigen hebben veel geld en tegelijkertijd ook veel problemen.
Anderen hebben veel minder en zijn gelukkig met de liefde van hun leven en een simpel bestaan. En dan zijn er ook nog mazzelpikken die alles hebben. Het zij zo.

Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:56

Babyboomers: toen ze jong waren deugden hun ouderen niet nu ze oud zijn deugen hun kinderen niet, maar zelf zijn ze altijd fantastisch.

websenior | 25-10-12 | 22:53

@îîî ReBeL îîî | 25-10-12 | 22:43
Wat zeur je dan @22:21? Blijkbaar is het niet naar je zin geregeld. Overigens hoef je helemaal niks notarieel te regelen als je het op mijn manier doet. Op jullie manier ben jij nu wel verplicht elke verjaardag bij je zus te komen (met een mooi cadeau) en de verjaardagen van je neefjes en nichtjes niet vergeten! En altijd lief zijn voor je zus...
En dan nog is het maar afwachten of ze zich aan de afspraken houdt als het geld eenmaal op haar rekening staat. Maar natuurlijk kun je uitstekend overweg met je zus. Jullie houden van elkaar... een enorm sterke band. Natuurlijk.

Nog wel.

Stormageddon | 25-10-12 | 22:51

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:50


Buenas noches.

DANNY3960 | 25-10-12 | 22:51

nog een d ergens omhoog gooien doet

DANNY3960 | 25-10-12 | 22:50

DANNY3960 | 25-10-12 | 22:49 Hoi, Spaanse handophouder.

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:50

Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:43
Och Miep, het leven in optima forma-wie heeft dit dan wel op z'n conto staan?

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:50

Tsss, alweer kijven op de werkers en zwoegers die het pad plaveiden voor hippy's en een patat-generatie. FOEI!

DANNY3960 | 25-10-12 | 22:49

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:43 |
Je hebt veel vertrouwen in je zus. Van je familie moet je het na de dood van ouders zelden hebben. Is je zus getrouwd? Kun je een beetje met je zwager opschieten?
Ik duim voor je dat het gaat zoals je denkt dat het zal gaan. Mocht dat niet zo zijn dan mag je hier in de panelen even tegen me aanhangen.

Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:48

@Schmalz | 25-10-12 | 22:30 |

Ik haal nergens dat grafiekje aan. Ik zet de lijn die ik in vele topics neerzet consistent door. Die lijn betreft het egocentrische gedrag van de babyboomgeneratie tijdens deze depressie, de weigering om terug te komen op gemaakte fouten in het verleden, en de blindheid voor de toekomst.
.
Het toeschrijven van een verkiezingsuitslag aan een generatie kan overigens wel degelijk aan het gewicht van getallen worden toegeschreven. Dat is immers de premisse van een representatief kiesstelsel en er bestaat geen twijfel over steun vanuit de babyboomgeneratie voor PvdA en CDA in de laatste decennia (simpelweg vaak genoeg onderzocht).
.
Maar goed... Tegen de klippen op argumenteren natuurlijk. Het is inmiddels wel duidelijk geworden dat de babyboomer op vele maatschappelijke vraagstukken weigert de realiteit te erkennen en lang vastgehouden veronderstellingen en waarheden bij te stellen. Dat is zo'n beetje de grondslag voor de halsstarrig weigering problemen op te lossen en het roer om te gooien.
.
Even wachten tot de babyboomers uittreden dan maar en hopen dat de jonge generaties dan nog het (on)tij kunnen keren.
.
Het zij zo...

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:47

Er zijn ook ouderen die weinig vermogen hebben. meestal gaat het om mensen die wel geleefd hebben en die voor echte idealen zijn gegaan maar door hun leeftijdgenoten zijn bedrogen:-).
Het kon wel anders maar dan moeten mensen wel meewerken.
nl.wikipedia.org/wiki/Club_van_Rome

ecologiste | 25-10-12 | 22:47

@miko | 25-10-12 | 22:37
Deze houden we erin, want ik heb altijd tegen mijn ouders gezegd, doe wat je doen wilt, wij redden ons wel.
Maar ja zo zijn sommige oudjes, babyboomers, zuinige pieten of hoe je ze ook maar wilt noemen, die willen dat hun kinderen (die inmiddels ook al 50 zijn en jaren hebben gewerkt etc etc) goed terecht komen.
Hoe vaak ik wel niet tegen mijn ouders (toen mams ook nog onder ons was) heb gezegd, koop een cabrio, dat wouden mijn ouders graag, nee, want ow mijn zus en ik zouden eens wat tekort komen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:47

dBuitenstaander | 25-10-12 | 22:43
,
(doe zelf maar onderzoeken waar dit te plaatsen is-verder wel eens met je one-liner heur;)

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:46

Mijn vader rookte vroegur voor 90 cent per 50 gram heavy nelly. Gestorven aan longkanker door de asbest van het plaatje onder het gasstel wat boven op de koelkast stond. Gelukkig was de benzine voor zijn 2cv maar 25 cent per liter. Was best wel duur met een salaris van 750 gulden per maand bruto.

reageerbuis | 25-10-12 | 22:44

@miko | 25-10-12 | 22:37
Ach, dat hangt een beetje van je achternaam af. Als je Rockefeller of Rothschild heet dan kan dat niet zoveel schelen. Dan ben je maar een kneus, in elk geval ben je dan een kneus met een paar miljard.

Stormageddon | 25-10-12 | 22:44

Voor op een tegeltje: Wie de oorzaak van zijn problemen zoekt bij anderen lutst

dBuitenstaander | 25-10-12 | 22:43

@Stormageddon | 25-10-12 | 22:31
Nou nee vrolijke vriend, er is al heel wat via een notaris geregeld.
Zelfs tot zover toe dat ik in principe geen erfgenaam meer ben.
Waarom niet?
Ik ben 50+, geen werk, WIA uitkering, maar dat stopt ook eens.
Geen papieren, vanaf mijn 15e gewerkt, maar voor mijn categorie is er geen werk.
Niet lopen lullen : ja maar in kassen is werk zat, nee het is er niet voor de Nederlanders.
Stel ik kom in de bijstand, dan zou dat beteken dat waar mijn ouders jaren krom voor hebben gelegen, even wordt ingepikt door de overheid.
Wij hebben het zo gedaan , ik erf niets, zus alles, en dan regelen we het wel onder de tafel door.
Maar vergeet niet, ik of mijn zuster kunnen wel veel eerder opgeroepen worden door Petrus en co.
Ook dat is allemaal al geregeld, wettelijk, vast gelegd bij de notaris.
Regel je zoiets niet en er gebeurt wat is de staat de lachende derde.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:43

miko | 25-10-12 | 22:37 |
Soms loopt het leven een beetje anders dan je had uitgestippeld.
Echtscheiding, ziekte, werkeloosheid, ongeval met arbeidsongeschikheid. Ik noem maar een paar zijstraten. Dergelijke omstandigheden hakken flink op je financien in.
Niet alle babyboomers hebben weelde.

Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:43

Vindt het eigenlijk maar een flut topic als je in de rollercoaster zit van kinderen, studie,vakantie, huis kopen, leuke dingen doen etc... kom je op een leeftijd dat allemaal niet meer hoeft ja vind je het gek dat je geld overhoud.

ikdenkwat | 25-10-12 | 22:41

@zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:40
Okay. Ik begrijpen.

Lewis Lewinsky | 25-10-12 | 22:41

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:31
Ik heb nog steeds mijn eerste auto uit 1970. Is inmiddels, net als ik, een oldtimer. Tja, ik ben zuinig en zeer behouden. U pakt morgen weer de fiets naar uitkeringsinstantie ?

lupje | 25-10-12 | 22:41

miko | 25-10-12 | 22:32
Ja ja miko, maar is geen antwoord op de vraag hoe u uw vrienden blabla..
(interweps is geduldig)

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:40

Lewis Lewinsky | 25-10-12 | 22:39 Nee, ik doe er niet aan mee.

De grootste monden doen dan namelijk een klaagmail.

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:40

Heerlijk topic dit; met al die commentaren..

Kapitein-Ter-Zee | 25-10-12 | 22:39

Hee! Een rollatorfittie!
Zet hem op, jansen! *aanmoedigen doet*

Lewis Lewinsky | 25-10-12 | 22:39

@ zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:31

Jaloerse flapdrol.

Koningsluis | 25-10-12 | 22:38

@Stormageddon | 25-10-12 | 22:31
Mijn vader zei ooit: Als je zit te wachten op je erfenis dan weet je dat je een kneus bent.Tegen die tijd moet je het zelf al gemaakt hebben.

miko | 25-10-12 | 22:37

lupje | 25-10-12 | 22:35 Ah, vlegel. Het V-woord.

Laat maar jongens. De trol is terug.

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:37

Zegt het plaatje alles? Ik geloof er eerlijk gezegd geen reet van dat -pakweg- een gemiddeld huishouden tussen de 55-65 jaar in NL een eigen vermogen van 8 ton (?), en tussen de 45-55 van 6 ton.

In ieder geval zijn die netto vermogens hard aan het dalen, met het dalen van de waarden van woningen.

Jopie2009 | 25-10-12 | 22:37

Over 10 jaar zal blijken dat de pensioenfondsen alles 'kwijt' zijn. Ze moeten meer dan riante 'rechten' van babyboomers uitkeren. Hun vastgoed, waarvoor ze veeeel te veel betaald hebben blijkt niets waard te zijn. Het personeel en talloze 'bureaus' eromheen zijn er met de poet vandoor. Geen haar beter dan de criminelen van de woekerpolissen, etcetera. Maar wat wil je als al die Nederlanders als makke schapen 20% van hun inkomen jaar in jaar uit zomaar afstaan aan deze organisaties. Afpersing is dit.

Piet van Schwaffelen | 25-10-12 | 22:37

Koningsluis | 25-10-12 | 22:34 Zo zo. Huis cash afgelost.

Dacht jij dat die bank met iets anders dan cash genoegen zou nemen? Oftewel, waarom formuleer je dat zó?

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:37

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:27 |
En wie moet dan jou uitkering of vijftienjarige onafgemaakte studie betalen ventje. Ga jij even heel snel naar je bed. Vlegel !

lupje | 25-10-12 | 22:35

En net zoals lupje die boven mij reaguurde heb ik het sparen mijn hele leven niet verleerd, en daar profiteer ik nu van. Huis 10 jaar geleden cash afgelost, en alles wat ik bezit vrij van schuld en nog poen op de rekening ook. Goh, wat zijn wij toch rijk en wat is dat toch oneerlijk verdeeld zeg.............
Ik zou zeggen hedendaagse leuter generatie met je hippe I-pod en overig modieus kuddegedrag, veel succes met jouw toekomst.

Koningsluis | 25-10-12 | 22:34

Sorry: stukkie van de erfenis, bedoel ik. Kut-auto-correct van de iPad.

Hapax | 25-10-12 | 22:34

@Big Swinging Dick | 25-10-12 | 22:20 |

Het spijt me maar uw beeld van het land dat "jullie" ons nalaten is volkomen verwrongen.
.
Mooi?
Alles wat Nederland mooi maakte wordt de afgelopen 2 decennia kapot gemaakt. Ik begrijp dat u daar weinig van merkt want de maatregelen treffen vrijwel uitsluitend de jonge generaties.
.
Goed onderhouden?
Kansenwijken nemen hand over hand toe. OV kalft af. Undsoweiter..
.
Liberaal?
De vrijheid is reeds verkwanseld aan de EU. De Nederlandse overheid reikt inmiddels tot in de huiskamer. De rechtelijke macht doet er alles aan om het vertrouwen in de rechtstaat en gerechtigheid tot op de grond toe af te breken.
.
Ik ageer overigens niet tegen het gegeven dat ouderen rijker zouden zijn als jongeren. Ik ageer tegen de wijze waarop er met de pensioenen wordt omgegaan. Ik ageer tegen de verdere nalatenschap van de boomers zoals boven beschreven.
.
En neen, de jongere generaties gaan jullie niet bedanken. Geef het nog een aantal jaar en ze zullen jullie vervloeken.
.
PS U kunt overigens boos worden op mij omdat ik dit ressentiment verwoord. Dat maakt het nog niet minder waar.

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:33

@bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:21
Ik? Nee, maar vele denken dat het zichzelf wel oplost. Alleen rente betalen want 'mijn huis wordt toch wel meer waard' en zoiets banaals als een auto financieren. ik snap dat niet.Ik heb mijn eerste huis versneld afgelost en klaag niet.Terwijl de klagers van deze tijd mij vroeger voor gek verklaarde.
Het kan verkeren.

miko | 25-10-12 | 22:32

Dit verhaal stinkt een uur in de socialistische wind.

Megalomaantje | 25-10-12 | 22:32

@îîî ReBeL îîî | 25-10-12 | 22:21
Conclusie: Uw vader haat u en uw zus. Een liefhebbende vader zorgt er namelijk voor dat hij al zijn bezittingen te gelde heeft gemaakt en u en uw zus jaarlijks een maximale vrije gift overmaakt (voorlopig niet aankomen! Op een off-shore rekening zetten), en ondertussen gewoon een woninkje huurt, lekker leeft en de zoveel mogelijk opmaakt. Als pa dan doodgaat is er niks meer te erven, de fiscus graait mis en zowel u als uw zus hebben een mooi buitenlands potje voor leuke dingen.
Maar ja, uw pa haat u en uw zus en laat alles na aan de fiscus en de rest van Nederland. Hadden u en uw zus maar niet van die kutkinderen moeten zijn.
Namens de rest van Nederland bedank ik uw vader bij deze.

Stormageddon | 25-10-12 | 22:31

Nog een paar jaartjes en we zijn van de boomerts af. De boomerts die in clubjes zitten en besluiten dat jongeren langer moeten doorwerken. De boomerts die de pensioenfondsen lieten verdampen. De boomerts die de gemeenteraden vullen. De boomerts die toestonden dat alle voorzieningen in Nederland geprivatiseerd werden. De boomerts die ongelimiteerd lang konden studeren en de tempobeurs en langstudeerboete hebben bedacht. De boomerts die complete instellingen de afgrond in hebben bestuurd. De boomerts die Brussel bevolken. De huisjesmelkende boomerts. De boomerts van de woningcorporatie. De boomerts die zich nog even rijk managen. Nog een paar jaar. Dan plukken ze de vruchten van het eigen afbreken van de ouderenzorg. Nog een paar jaar en ze zitten huilend achter het raampje omdat niemand medelijden met ze heeft. Karmadingetje.

Kromst | 25-10-12 | 22:31

De jongeren van tegenwoordig lijken wel ouderen, ze zijken teveel.

eagleye | 25-10-12 | 22:31

Wat is er nieuw aan het feit dat mensen na een arbeidzaam leven een eigen huis onder de dikke reet hebben, en mensen aan het begin van hun arbeidzaam leven dat niet hebben en hunkeren naar een stikkie van de erfenis? Het enige nieuwe dat ik kan bedenken is dat de sociale woningmarkt naar de kloten is en starters nergens terecht kunnen.

Hapax | 25-10-12 | 22:31

lupje | 25-10-12 | 22:25 & Koningsluis | 25-10-12 | 22:25

Stelletje bejaarde patsers. Houden jullie wel je toupet goed vast in de cabrio?

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:31

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:25 | + 0
Je moet ook nooit eerlijk zijn naar een bank, Noem mij een moment dat ze het naar jou waren.

ikdenkwat | 25-10-12 | 22:31

Je bent zo oud als je je voelt.

websenior | 25-10-12 | 22:30

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:15
Er is voor de zgn. babyboomers ook geen zekerheid. Alleen de euro die al je hebt uitgegeven is zeker.
En ik schreef zelf al dat het huidige stelsel niet eerlijk is.
Ik vind het echter niet terecht om op basis van een nietszeggend grafiekje te gaan wijzen naar een denkbeeldige groep waar het geld te halen zou zijn.
(En een verkiezingsuitslag toeschrijven aan een bepaalde generatie is natuurlijk onzin).

Schmalz | 25-10-12 | 22:30

lupje | 25-10-12 | 22:25 Dienstplicht! Lullo.

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:29

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:25 En je zus? Het hoeft alleen maar op papier tegen de verhuisbelasting. 2% tegenwoordig van het fictieve bedrag van overdracht.

En dan bespaar je de erfbelasting.

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:28

ReBel 22:25 Dat is ronduit KUDT; sorry voor u en ik hoop dat u er uit komt.

Kapitein-Ter-Zee | 25-10-12 | 22:28

lupje | 25-10-12 | 22:25 Mooi dat jij twee keer op skivakantie gaat. Dat verdubbelt de kansen op, laten we zeggen, een lawine.

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:27

Zitten de oudjes hier massaal te downvoten ofzo? Minkudos galore!

DaZe | 25-10-12 | 22:27

@zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:23
was het maar zo gemakkelijk, heb veel dingen geprobeerd, heb zelf ook nog een eigen huis, nou ja eigen, van de bank, maar waarvan ik de hypotheek ook niet op naam kan krijgen meer.
Maar ben werkloos geworden, inmiddels zelfs gedeeltelijk WIA, dan is er geen bank die je ook maar 1 cent leent.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:25

Goh wat hebben wij babyboomers toch aangericht.
Na de klimaat- en dierenwelzijn hoax nu de babyboomer hoax.

Wij spaarden voor ons trouwen, onze uitzet,
werkten 40 uur per week. Reisden de eerste jaren per bus, spaarden voor een brommer, jaren later een auto.
Vakantie? nauwelijks, dat werd in het huis gestoken, verbouwing of de hypotheek vervroegd afgelost.
De kinderen werden geboren en het 2e inkomen werd allengs minder.
Wij stapelden niet lening op lening, meerdere vakanties per jaar, 2 auto's voor de deur en de breedste breedbeeld teevee in woon- en slaapkamer.

Wij hebben de oliecrisis gehad, de massa werkeloosheid van de 80er jaren, beurscrashes, het instorten van de huizenprijzen eind 70er jaren, rentes die richting de 10% gingen. De wijk waar ik toen woonde heette tranendal, sherry buurt of valiumwijk, zo goed hadden wij het. Lul toch niet.

De ontembare hebzucht en begeerte van de huidige generatie heeft een koop en lening golf doen ontstaan en het joeg alles duurder en duurder.
Ik zie nu scholiertjes van 11 jaar oud met een Blackberry lopen, nou gefeliciteerd met jouw toekomst, dat zit wel goed.......

Koningsluis | 25-10-12 | 22:25

ah wat een leuk topic zie ik hier. Ik ben van 1950; nu 62 jaar. Mijn hele leven mezelf de pestpokken gewerkt. Soms twee baantjes om mijn kinderen te laten studeren en om op mijn oude dag wat extra te hebben. Is het eindelijk zover, zie ik hier allerhande domme truus opmerkingen over oude mensen die maar even meer moeten gaan betalen en dat soort onzin. Voor hen die uit een gaatje in hun nek lullen het volgende . . . . . . .
Met mij gaat het goed, het blijft goed met mij gaan en het zal altijd goed met mij blijven gaan. Zo ook met mij rijkelijk gevulde bankrekening die ik zelf tot grote hoogte heb kunnen laten reiken door heel veel te sparen. Daarbij komt ook nog dat ik per jaar minimaal drie keer op vakantie ga naar verre oorden en nog steeds geld overhou. Weten de dombo's onder de reaguurders hoe ik dat allemaal kan doen ? Veel, lang en hard werken gedurende eenenveertig jaar (and still working !) en veel, heel veel sparen.
Nou, het is weer genoeg, ik ga mijn skivakanties regelen (ja inderdaad, ik ga twee keer haha)
Mazzel ! stelletje lamzakken. . . . .

lupje | 25-10-12 | 22:25

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:21 Koop het huis van hem en laat ie het op papier van je huren.

zeg maar jansen | 25-10-12 | 22:23

Ik ben zelf ook zo'n boomert; heb me 40 jaar de takken gewerkt (drie dagen ziek geloof ik), en geniet nu iedere dag heerlijk van mijn, royale (dat dan weer wel), pensioen.

Kapitein-Ter-Zee | 25-10-12 | 22:22

@CoffeePatch | 25-10-12 | 22:14

Midden in amsterdam zeker, ik kocht in 1994 een boerderij uit de 60'er jaren met 1,5 hectare grond + 600m2 stenen schuren voor fl. 335.000,-. De rente was toen meen ik rond de 6,5%

neemjemoederindemali | 25-10-12 | 22:22

Geld maakt niet gelukkig, maar makkelijk is het (soms) wel.
Mi padre is op leeftijd, leuk huisje heeft die, vrij op naam.
Maar stel padre overkomt binnenkort iets dan erven mijn zuster en ik dat huis.
Maar verkopen kunnen we het dan niet (alleen iemand die een beste tik van een molenwiek heeft gehad koopt nog een huis), maar de -smerige rotgraaiers in den haag- overheid wil wel binnen 8 maand erfbelasting bijgeschreven zien op hun rekening.
Dus mijn zus en ik erven iets, moeten dokken, maar als we dat niet kunnen dokken wordt er beslag gelegd op de woning wat wij geërfd hebben, vat U hem???

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:21

Als de ouderen doodgaan zijn de jongeren rijk. Relatief zelfs rijker dan de voorgaande generatie aangezien er gemiddeld per gezin minder kinderen zijn.
Gewoon een kwestie van wachten dus.
Je kunt ook je ouders een lief aankijken, vaker een bezoekje brengen aan je demente moeder of zo. Misschien helpt dat.

knight03 | 25-10-12 | 22:21

miko | 25-10-12 | 22:18
Out off the blue: hoe kunt u uw vrienden overhalen uit de mega schulden te komen?

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:21

@Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:08 | Klopt prima dat kritiek hebben mag, maar dan zou de kritiek inhoud moeten hebben en dat heeft ie niet. Vergeten wordt al te gemakkelijk dat babyboomers uit grotere gezinnen kwamen, altijd meer hebben moeten delen dan de huidige beschermd opgegroeide generatie en groot werden met de 2e hands kleding etc. van broertjes. Je hoort niemand dat babyboomers vaak moesten studeren naast hun werk, in hun jeugd echt niet op vakantie gingen en bv. 18 maanden in militaire dienst moesten. Dat de huizenprijzen zijn opgelopen, is naast de hra een gevolg van de welvaart en vraag en aanbod. De pensioenpot is grotendeels zelf door hen gevuld en maak je maar geen zorgen: er blijft zat over voor jullie. Men rekent nu met een lage rekenrente terwijl het werkelijke rendement van de 5 grootste fonden in het 1e kwartaal dit jaar 10.8% was!
Dat ouderen rijker zijn dan jongeren is een heel normaal verschijnsel en vaak een gevolg van een leven lang sappelen. Niks mis mee: van werken wordt nooit iemand minder en ja dat doe ik (officieel) al meer dan 40 jaar en nog steeds met plezier. Voor die tijd heb ik tientallen baantjes gehad in mijn jeugd want anders was er pure armoede. Nu zijn jullie aan de beurt, dus vooruit aan de slag: we laten jullie een mooi, goed onderhouden en uiterst liberaal land na. Heb je (nog) niks voor hoeven doen. En neen, je hoeft ons niet te bedanken, we deden het graag.

Big Swinging Dick | 25-10-12 | 22:20

Daar hebben die ouderen dan ook jaren hard voor gewerkt, dat moeten de jongeren nog doen. Als die verweekte patateters en iPhone-junkies van tegenwoordig nog willen werken. Mopperen op ouderen is veel makkelijker.

Sorry, geen dienst | 25-10-12 | 22:19

Ik zou deze grafiek wel eens over 15/20 jaar zien. Als mijn generatie met pensioen gaat. Mijn meeste vrienden zitten zelfs nu nog in de mega schuld terwijl ze bijna allemaal al twintig jaar werken.

miko | 25-10-12 | 22:18

CoffeePatch | 25-10-12 | 22:07
Dat bedoel ik eigenlijk ook, ze hebben echt de tering naar de nering moeten zetten! Nu is het huis bijna afbetaald (€ 120 per/jaar betalen ze nog) En nog loopt mijn schoonmoeder in jurken uit 1995 (want niet kapot, dus zonde om weg te gooien) Het liefst zou ze de tena-lady nog een keer binnenste-buiten doen als dat kon.

koekje erbij? | 25-10-12 | 22:18

Over 30 jaar zijn de 30 jarigen ook oud en rijk. Tenminste; als ze gespaard hebben.

bas ooms53686289 | 25-10-12 | 22:18

Sinds wanneer moet je je schamen als je goed in de slappe was zit? Als je het op legale manier bij elkaar hebt geharkt zie ik het probleem niet. Ik hou er niet van als de afgunst wordt ingezet voor een klassenstrijd. Afgunst is de wortel van veel kwaad.
.
De jongere generatie is over het algemeen opgegroeid met meer luxe dan de baby boomers en materiele zaken waren vaak een vervanger voor emotionele en fysieke afwezigheid van ouders. De koopzucht, de bewijsdrang van jongeren hangt volgens mij veel meer samen met sociale armoede dan met golfbewegingen in de conjunctuur.

Miep Scharensliep | 25-10-12 | 22:16

Feynman | 25-10-12 | 21:30
Voetbaluitslagen zijn echt wat ze zijn. Voetbaluitslagen. Net zoals de post `bankbiljetten in omloop' bij een centrale bank sec dat is.. de waarde van de bankbiljetten in omloop, tegen de waarde die erop gedrukt staat. Een vijfje en een tientje is 15 net zoals een rake strafschop en een doelpunt 2 is. Voor wat dat zegt moet je in reële termen gaan rekenen.

De belastingdienst doet een poging en je aandelen/huis dien je jaarlijks weer te waarderen tegen marktprijzen (mark to market revaluation/WOZ). Gekkenhuis inderdaad, in werkelijkheid bezit je namelijk puur een aandeel, een huis en/of heb je een schuld. Een aandeel/huis is nooit gebakken lucht, in reële termen bezit je een bedrijfsdeel/huis ongeacht wat het opbrengt op de (executie)markt en/of heb je rente/aflossingsverplichtingen.

Het is goed wat je doet, dat je vragen stelt bij in wat voor termen er gerekend wordt. Een pensioenfonds met cash euros en baar goud in de kluis heeft dat, en CP, hebben ze dat in de toekomst. Zodra ze spreken over marktwaarde van cash vorderingen op Griekenland en waarde van aandelen in goudmijnen all bets are off.

Ik pik niet voor niets ECB/DNB als eerlijke score keepers uit jou lijstje instituten omdat zij altijd in eerlijke reële termen spreken.

dugo | 25-10-12 | 22:15

@Schmalz | 25-10-12 | 22:04

Dus natuurlijk moet die zekerheid blijven gelden voor de babyboomers. Dat het handhaven van die zekerheid voor babyboomers voor de jongere generaties betekent dat zij straks hun hele leven betaald hebben en daar niets meer van terug zien moet vanzelfsprekend wel voor lief genomen worden. Volkomen solidair, volkomen eerlijk, en volkomen terecht, natuurlijk...
.
Oh en btw, welke generatie had ook al weer het beslissend overwicht in de verkiezingen die de door u genoemde heren aan de macht brachten?

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:15

neemjemoederindemali | 25-10-12 | 22:11 |
Niet meer in de beginjaren tachtig toen de rente boven de 10% zat. Toen kostte een rijtjeshuis al fl. 140.000.

CoffeePatch | 25-10-12 | 22:14

Mooi topic dit. Oorzaak en gevolg.
Oorzaak: heeft men blijkbaar geen weet van.
Gevolg: blablabla...

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:14

80% belasting heffen op RIJKE babyboomers.

Minus Richels | 25-10-12 | 22:11

@îîî ReBeL îîî | 25-10-12 | 22:10

Psies, en kostte een vrijstaand huis fl. 100.000,- ofwel € 45.000,-

neemjemoederindemali | 25-10-12 | 22:11

Op een gegeven moment zat de hypotheekrente in Hollandia dik over de 10 % voor de babyboomers, daar hoor je die snotneuzen van tegenwoordig niet over.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:10

@gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 22:02 |
Ok, medelijden is ook niet nodig. Zijn we het daar over eens :)

bennutzat | 25-10-12 | 22:09

@Big Swinging Dick | 25-10-12 | 21:59 |

Kritiek hebben is niet per definitie klagen. Wat er nu gebeurd is simpelweg oneerlijk en dat mag gezegd worden. Kritiek hebben is ook het goed recht van veel jongelingen omdat er bij pensioen van keuze geen sprake is. Nu begrijp ik dat kritiek moeilijk ligt voor boomers en boomersgezinden. Dit immers niet het enige probleem in deze maatschappij dat van dit smaldeel van bevolking niet benoemd mag worden en vooral wordt afgeserveerd begeleid door aantijgingen richting de criticasters. Natuurlijk valt er op elke generatie wat aan te merken. Dat mag net zo goed. Dat neemt echter niet weg dat verwijten als egocentrisme, potverteren, en de rekening doorschuiven naar de jonge generaties passen bij de babyboomgeneratie als groen bij gras...

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 22:08

Osdorpertje | 25-10-12 | 21:53 |
Plus een rente van meer dan 8%.
gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 21:58 |
Dat is maar de vraag bij ons gaan die woningen weg voor hooguit 200K. Maar als je het verkoopt dan moet je een ander huis kopen (dan schiet je er er dus niet mee op) of gaan huren voor 12 k per jaar.
koekje erbij? | 25-10-12 | 22:01 |
En hoeveel verdienden die mensen in die tijd?

CoffeePatch | 25-10-12 | 22:07

@joemiejas | 25-10-12 | 22:01
Het "leuke" is, jou ouders hebben er voor krom gelegen, altijd overal voor betaald, nu hebben ze misschien wat spaarcentjes.
Maar die spaarcentjes pikken die gallasten van de vvd en pvda wel in, wees maar niet bang.
Normale burger betaald belasting over belasting en dan weer belasting over belasting, en gaat de ouderen, om het cru te stellen, de pijp uit, moeten de erfgenamen ook weer belasting betalen over de belasting.
Er is 1 familie in Nederland die vrijgesteld is van dat soort belastingen, die von amsbergentjes.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 25-10-12 | 22:07

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 21:51
De oneerlijkheid komt door het omslagstelsel. De overheid en de verplichte pensioenfondsen hebben verzuimd om de pot voldoende bij te vullen in goede tijden. Sterker nog, de overheid (Lubbers, Kok, Ruding) hebben bakken met pensioengeld gebruikt om de begrotingstekorten weg te werken.
Een pensioen werd niettemin altijd verkocht als een zekerheid voor later, maar nu is het plots niet meer als een "verwachting" die men naar believen kan bijstellen (naar beneden dus).

Schmalz | 25-10-12 | 22:04

Ach, er zijn zelf mensen die € 25.000 betalen voor een plek in een parkeergarage onder hun flat!

koekje erbij? | 25-10-12 | 22:04

Semper Pecunia | 25-10-12 | 21:53 'consumptieve onzin'

Vertel.

bij gelegenheid | 25-10-12 | 22:02

@bennutzat | 25-10-12 | 22:01
niks. maar ook geen medelijden.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 22:02

Mensen, laat je niet veraarsen, dit is allemaal gebaseerd op gemiddelden...
En ik mag hopen dat we allemaal weten dat het geld bij de top 10% zit, jandenormaalburger kan amper zijn reet krabben.

Flipus | 25-10-12 | 22:02

Osdorpertje | 25-10-12 | 21:53
Meer 45 jaar geleden. Mijn schoonouders betaalde er wel 30.000 gulden voor.
Nu €220.000

koekje erbij? | 25-10-12 | 22:01

Het hoeveelste topic is dit al over de rijkdom van de ouderen?
Wat wil men hiermee bereiken?
Denk dat de meeste ouderen hiervoor ook gewerkt hebben.
Als ik mijn ouders bekijk.
Ze hebben altijd hard gewerkt..... gespaard..... hypotheek afgelost..... MOGEN ze dan geld hebben????

joemiejas | 25-10-12 | 22:01

@gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 21:58 |
En wat is daar mis mee?

bennutzat | 25-10-12 | 22:01

@Semper Pecunia | 25-10-12 | 21:53 | 1000 kudo's Jij gaat het met die nuchtere houding redden en al die klagende verwende no-no's bepaald niet

Big Swinging Dick | 25-10-12 | 21:59

@Osdorpertje | 25-10-12 | 21:53
ze kochten dus voor 60k euro een huis dat nu zelfs na recente daling nog voor eur 275 k weggaat?
medelijden.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 21:58

Stormageddon | 25-10-12 | 21:48
Jammer, het gaat allemaal op.
De kinderen gaan zelf maar werken,moet ik ook.

koekje erbij? | 25-10-12 | 21:57

Een aantal reaguurders schijnt te denken dat huizen 30 jaar geleden 30.000 gulden kosten. Mijn ouders betaalden 150.000 gulden voor een eenvoudig rijtjeshuis en dat was 5 keer zijn jaarsalaris. En dat was toen een hele normale prijs als je buiten Amsterdam wat kocht.

Osdorpertje | 25-10-12 | 21:53

@ doenormaal! | 25-10-12 | 21:20 | + 0
Sparen en investeren hebben vrij weinig te maken met hoge huizenprijzen.
Er zijn altijd kansen. Voor iedere generatie. Ook onze generatie kan het goed krijgen. Moeten ze er alleen wel wat voor doen. Vooralsnog kunnen ze alleen maar klagen.
Ga werken, blijf desnoods wat langer bij je ouders wonen en geef geen geld uit aan consumptieve onzin.
Stop met het wegslingeren van een maandsalaris aan een smartphone eens in de 2 jaar en kap met het verzuipen van je hersenen voor tientallen euro's per weekend.
Voor je het weet heb je als twintiger een buffer waar je decennia mee vooruit kunt.

Semper Pecunia | 25-10-12 | 21:53

Chiant | 25-10-12 | 21:46
Hiermee geeft u aan dat in het eerdere waar enig vermogen gestoken is, het de nettopositie van de mens op leeftijd zich in dezen vrijwaart van armoede. Toch?

bij gelegenheid | 25-10-12 | 21:52

blinde kip | 25-10-12 | 21:44
Dat ben ik dan wel weer met je eens!

koekje erbij? | 25-10-12 | 21:51

@Sunabalk | 25-10-12 | 21:46 |

Dat is het inderdaad. Pensioen daarentegen is dat niet. Dat wordt opgelegd en het moge inmiddels duidelijk zijn dat mensen onder de dertig daar nooit meer iets van terug gaan zien. Mensen onder de veertig trouwens ook niet. Hoewel ik zelf mijn oudedagsvoorziening gelukkig niet collectief heb moeten regelen vind ik dat nogal oneerlijk.

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 21:51

Aan de andere kant: Ouderen gaan ook eerder dood dan jongeren (gemiddeld genomen) en ze kunnen het geld niet meenemen. Dus die centen komen wel weer eens keer terug. Helaas voor het grootste deel via de begerige handjes van de fiscus en de ambtenarij, waar weer onnodig veel aan de strijkstok blijft hangen, maar goed... Het blijft niet zo. Er is geen staafje in het diagram die de vermogenspositie van de overledenen weergeeft, of het nu zombies of echt helemaal tot as gecremeerde verstrooiden zijn.


Dus ergens na het 65e levensjaar begint het grote inleveren. Eerst via de verzorgingshuizen, ziekenhuizen, artsen en apotheken, en dan via de uitvaartbranche en tot slot via de notarii, de fiscus wellicht houden de nabestaanden dan nog iets meer oevr dan schulden. 50plus heeft gewoon gelijk. Gaandeweg de ouderdom leveren de oudjes allemaal in.
Het is een schande, mensen!

Stormageddon | 25-10-12 | 21:48

@pim achtertuin | 25-10-12 | 21:45
Bij jullie slechte opvoeding.

Art Vandelay Ultor | 25-10-12 | 21:47

@eye | 25-10-12 | 20:38
Kleine correctie: verbeterde de netto vermogenspositie.

Chiant | 25-10-12 | 21:46

@ alle zeurpieten van onder de 30 hier:
Succes is een keuze!

Sunabalk | 25-10-12 | 21:46

@Schmalz | 25-10-12 | 21:37 |

Dat plunderen is feitelijk recent al gebeurd. De aanpassing van de rekenrente is in feite het plunderen van toekomstige pensioengelden voor jonge generaties zodat babyboomers niet of nauwelijks hoeven bij te dragen aan de tekorten. Opnieuw eenzijdige solidariteit van de rest van generaties naar de boomers. Eenzijdige solidariteit, verdeel en heers in daden, niet in woorden...

Parel van het Zuiden | 25-10-12 | 21:45

Ik ben net van na de babyboom.... ben met nul begonnen,zonder opleiding(geen geld) en mezelf opgewerkt.Wel altijd met het besef dat voor elke gulden/euro gewerkt moet worden.En pas iets kopen als het geld er is! De generatie's daarna denken dat geld vanzelf komt en lenen voor bruiloften en vakantie's! Dus waar ligt nu de schuld van de opgebouwde schuld???

pim achtertuin | 25-10-12 | 21:45

verdold als het niet waar is, een grafiek van de maxima lakei klaat knot.
welke staart van de grafiek is van het koningshuis.
hoe bedenken ze het,als je 40 jaar spaart heb je meer over gehouden,dan 4 jaar,net zo als je zo lang gewerkt hebt
ik sta er echt niet van te klapper tanden
maar net zo gemakkelijk kan er een grafiek gemaakt worden van al het import,wat nog steeds toestroomd om de ruif leeg te eten.
dat heeft geert al geprobeerd,maar dat is top geheim
dat leverde geen toegevoegde waarde op
als knot dat nu eens op een rijtje zou zetten
dat zou een cultuur schok worden overeenkomstig een aardbeving met 10 op de schaal van richter

soledad | 25-10-12 | 21:45

@koekje erbij? | 25-10-12 | 21:27
Turlijk, maar de banken zijn zgn. experts die betere inschattingen horen te maken. Dan horen ze dus ook geen bail-out te krijgen en moeten ze gewoon failliet.

blinde kip | 25-10-12 | 21:44

Ik daarentegen, bent best wel vrolijk vandaag. En morgen en overmorgen ook nog...

sjaakdeslinksesul | 25-10-12 | 21:42

Armin Langbaard | 25-10-12 | 21:35
Ben een oudere jongere, rijk en voel me goed;)

bij gelegenheid | 25-10-12 | 21:41

Schmalz | 25-10-12 | 21:37 |
.. de volgende plundering van de pensioenpot. En daar wordt iedereen slechter van. De een alleen wat eerder dan de ander dat weer wel.

CoffeePatch | 25-10-12 | 21:41

Tja, je kan echt niet zonder een telefoon van 2000 gulden! Dus ja, dan maar lenen bij die baby-boomer tegen 20%, je weet wel die boomer met dat grote huis en die dikke auto.
(waar doettie dat toch van)

koekje erbij? | 25-10-12 | 21:39

Armin Langbaard | 25-10-12 | 21:35
That's the spirit.

Moishe Pipik | 25-10-12 | 21:38

Stemmingmakerij met een weinig zeggend plaatje. De verdeling is niet veel veranderd. De zgn. babyboomers vallen in 1993 in de categorie 45-55 en het patroon schuift gewoon door. Dat je het meeste vermogen hebt verzameld aan het eind van je werkzame leven is ook niet schokkend.
De bedragen zijn groter geworden. Dat gaat grotendeels vanzelf met inflatie.
Het valt wel op dat de jongere generaties zich vaker een te duur huis hebben laten aansmeren. Da's niet slim, maar daar kun je nu een andere groep niet de schuld van geven.
Dus stemmingmakerij. Kennelijk moeten de geesten rijp gemaakt worden voor de volgende plundering van de pensioenpot. Verdeel en heers.

Schmalz | 25-10-12 | 21:37

Ik ben jong en arm en ik voel me goed. Next.

Armin Langbaard | 25-10-12 | 21:35

Feynman | 25-10-12 | 21:30 | + 0
Pa leurt toch op met je voetbal vergelijken op pension drijft de hele oudere bevolking niet betalen is een ramp voor de ouderen de piramide stopt dan. Betaal me helemaal de tering aan belastingen voor straaljagers, Grieken land en al wat niet. Ik vul dat potje aan gewoon uit respect en vaderland.

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:34

Ik begrijp niets van grafieken. De balkjes onder de 0 lijn (negatief) zijn toch even lang dan de balkjes naar boven toe?

Frans1156 | 25-10-12 | 21:31

dugo | 25-10-12 | 21:05 | + 1 -
Je vergelijking met voetbal had je niet beter kunnen kiezen. Stel Ajax wint van Feyenoord, Feyenoord wint van PSV en PSV wint daarna weer van Ajax. Wat weten we dan? We kunnen dan niets zeggen over het Nederlands voetbal ten opzichte van het buitenlands voetbal. We kunnen niet zeggen of het voetbal langzaam vooruit gaat of langzaam achteruit gaat. We kijken naar scores die netjes worden bijgehouden door de KNVB en hobbyisten, maar laten we eens pas op de plaats maken en eens nadenken wat die informatie echt zegt.

Hetzelfde kan je doen met de marktcijfers. We waarderen aandelen slechts een beetje indirect op basis van het onderliggende bedrijf. Veel meer kijken we van minuut tot minuut of een aandeel een centje hoger of lager noteert. We zijn dus meer geïnteresseerd in het verloop van de koehandel en het principe iets is waard wat de gek er voor geeft. Dat is gekte.

Een huis brengt nu op de veiling een derde op van de hypotheek. De vrije verkoopwaarde is het dubbele van de herbouwwaarde. Het bezit in huizen in gebakken lucht gebaseerd op kunstmatige schaarste, gesubsidieerde leningen, historisch lage rentestanden en slecht advieswerk.

Hetzelfde geld daarna voor pensioenen. Gewaardeerd op basis van de tijdelijke waan van de dag prijzen van aandelen. Huizen idem dito in de vorige alinea. Bankrekeningen in euro`s terwijl in een paar jaar de goudprijs viervoudigd. Dat laatste kan je ook omdraaien. De goudprijs is stabiel gebleven en de euro is driekwart in waarde gedaald. Welke stelling is juist?

Zeggen de scores die vandaag bijgehouden worden echt iets over de toekomst? Of is het slechts een registratie van onze gezamenlijke delirium?

Feynman | 25-10-12 | 21:30

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 21:21
LOL!
Weetje, die henry hè, hij had eerder verordonneerd dat de werknemers in de Fordfabrieken enkel vegetarisch voedsel zouden verorberen tijdens hun aanwezigheid-opdat de productie van de Ford geen vertraging leed.
Echt waar..

bij gelegenheid | 25-10-12 | 21:30

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 21:21 | + 0
ja ja merendeel van de koters na de oorlog hadden als speelgoed alleen een pollepel om in de zandbak te graven of een hoelahoep en dat was het.

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:29

Korte uitleg, al dan niet eerder geplaatst door anderen: Alle mensen boven de 55 moeten dus dood, dan erven de kinderen de zooi en is het probleem opgelost. Vergrijzing ook......Ik ga de politiek in.

Han Molenwijk | 25-10-12 | 21:28

blinde kip | 25-10-12 | 21:22
Ben je toch zelf bij,als je tekent?

koekje erbij? | 25-10-12 | 21:27

Moishe Pipik | 25-10-12 | 21:21 | + 0
Ja wat doet hij hier op donderdagavond dan hoort hij ladder zat te zijn en studentes in haar bek te spugen.

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:26

@merkava.. okay... dan wens ik jouw moeder ongezien de tyfus.. en om t goed te doen.. ook nog de pest

skipper65 | 25-10-12 | 21:26

bennutzat | 25-10-12 | 21:24
Dat lijkt me een heel slimme tactiek in de huidige markt.

Moishe Pipik | 25-10-12 | 21:25

De profielschets van het minkudomannetje wordt zo wel steeds completer, hij is blijkbaar minimaal 50+

Harry Turtle | 25-10-12 | 21:24

En maar janken dat je mobiel-abo van €55 naar €60 gaat! €60 per/maand dan spoor je al niet! (maar wel iphone 5,opa)

koekje erbij? | 25-10-12 | 21:24

Even een tip voor de jongere generatie. Kudtbejaarden had je vroeger ook. Die verdienden 2 keer zoveel en werkten half zo hard. Dan stap je naar je baas, en dan zeg je dat je net zoveel wilt verdienen, anders stap je op. Als je baas dan zegt baai baai zwaai zwaai, dan weet je waar je staat.

bennutzat | 25-10-12 | 21:24

Jack Reacher | 25-10-12 | 21:17 | + 1
Resteptc res re respire re ris ..... resectloos! nee respectloos!

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:23

@nduss | 25-10-12 | 21:17
Maar een paarhonderdduizend die momenteel moeite hebben om de hypotheek te betalen. Via NHG mogen wij allen daaraan meebetalen als het echt fout gaat. Wie heeft hen ook alweer geadviseerd te kopen en er een leuke vergoeding voor gekregen?

blinde kip | 25-10-12 | 21:22

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:19
Neem het hem niet kwalijk. Zijn weekend is bijna afgelopen, dan raken mensen geprikkeld.

Moishe Pipik | 25-10-12 | 21:21

Ze hebben dan ook Nederland opgebouwd vanuit de puinhopen van 1940 , dus die hebben elke cent verdiend.
laserbrains | 25-10-12 | 21:10 | | Reageer+ |
0
Dat hebben ze dus niet.
Ze denken dat dat gedaan hebben (of ze willen dat denken) of ze willen dat wij dat denken. maar dat is niet zo. De opbouw is gedaan door de generatie die tijdens WOII op school had moeten zitten. (Maar dat niet kon omdat Henry Ford een Duitse zelfverrijker in de watten had gelegd.) Dat laatste terzijde.

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 21:21

@Semper Pecunia | 25-10-12 | 20:44
Totale onzin. Huizenprijzen zijn procentueel vele malen hoger dan decennia geleden. Dat is een feit. Oneerlijke redenatie dus.

doenormaal! | 25-10-12 | 21:20

Na ons de zondvloed, dat is toch wel de hele levenshouding van de babyboomer geweest met hun maatschappij en mens vernietegende ´68 gedachtegoed, hun EU fascisme voorkeur en het ergste van alles het binnenlaten van zoveel importtuig.
Hopelijk wordt pissen op een graf straks de meest populaire volkssport.

Grachus | 25-10-12 | 21:20

stormtijd | 25-10-12 | 21:14
Vergeet de successierechten afdracht niet. Tikt aan, voor de Staat der Invordering.

bij gelegenheid | 25-10-12 | 21:20

Bakito | 25-10-12 | 21:18 | + 0
Hehehehehehe mogge Bokito

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:19

En allemaal lekker op de 50+ partij stemmen omdat een paar maanden langer doorwerken verschrikkelijk inhumaan is. Fuck de jeugd, eigen sloep eerst!

Harry Turtle | 25-10-12 | 21:18

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:03 | + -2 -
Flikker toch op met je nuance. Ga lekker lopen trollen op Joop.nl.

Bakito | 25-10-12 | 21:18

@ikdenkwat | 25-10-12 | 21:16
en?

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 21:18

@ blinde kip | 25-10-12 | 21:08 |
good for you. Ik heb wel een koopwoning maar die is prima betaalbaar. Dat kan ook :)

nduss | 25-10-12 | 21:17

Mijn ouwe lui ook joh, met pensioen op 61 jarige leeftijd en hun huis hebben ze zo'n 40 jaar geleden terug gekocht voor 30k gulden. En ze waren jong in de tijd dat de 'pil' werd geïntroduceerd/(neuk er op los) en iedereen was heel de tijd stoned was van de wiet(60's) en dan nu nog durven klagen, zeikerds! Jail them'

Jack Reacher | 25-10-12 | 21:17

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 21:11 | + 0
Gaat mij niet om coulance iedereen heeft familie in de oorlog gehad, het was namelijk een wereld oorlog. Ik heb zeker geen coulance ik zeg namelijk dat dit topic over huilers gaat en jij reageert op mijn mening. Omdraaien heet dat.

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:16

laserbrains | 25-10-12 | 21:10 |
De babyboomers? Waarmee dan? Lego en playmobil?

Moishe Pipik | 25-10-12 | 21:14

Tsja, ben 50 en ik heb alleen hypotheekschuld van 500.000,- maar als mijn ouders overleden dan schiet ik ineens omhoog.
Is iemand op het idee gekomen om hier ook de erfenissen in te verrekenen????
Tussen de 50 en 65 ga vaker erven van die grafiek klopt geen donder!!!

stormtijd | 25-10-12 | 21:14

@Stormageddon | 25-10-12 | 20:48
En dan nog sexlijn ondernemer op bezoek krijgen. Wat hebben ze het zwaar die oudjes.

blinde kip | 25-10-12 | 21:14

Hoezo heeft de groep 0-25 jaar een hypotheekschuld van bijna de helft van netto vermogen?

verhaard | 25-10-12 | 21:12

@ikdenkwat | 25-10-12 | 21:03
nuance. nee. dat is voor watjes.
mijn vader was van 1924 en heeft na de middelbare school vanaf zijn 16e 8 jaar bij de marine voor het koninkrijk mogen vechten en is pas daarna gaan werken. zonder te zeuren, overigens. en schandelijk wat hij na zijn 65e daarvan te zien kreeg als pensioen. schandelijk, werkelijk schandelijk. dus kom bij mij niet aan met een coulance voor de boomers. en hij was een laatbloeier, dus gelukkig heeft hij geen boomers voortgebracht.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 21:11

'ouderen zijn stinkend rijk'
'jongeren zijn stinkend rijk'

De morbide gedachte alleen al dat een individu zich rijk mag rekenen..

bij gelegenheid | 25-10-12 | 21:10

Vroeger had je alleen oude mensen die riepen dat het vroeger beter was.

CoffeePatch | 25-10-12 | 21:10

Ze hebben dan ook Nederland opgebouwd vanuit de puinhopen van 1940 , dus die hebben elke cent verdiend.

laserbrains | 25-10-12 | 21:10

Veel gescheld overigens van de bb in de panelen, hele onfatsoenlijke mensen eigenlijk.

roze_bril | 25-10-12 | 21:08

@nduss | 25-10-12 | 20:43
Dat oudere mensen meer bezitten dan jongere mensen is dus wel iets dat pas begonnen is bij de babyboomgeneratie. Daarvoor waren ouderen afhankelijk van hun kinderen of gewoon straatarm. Een kleine groep echt welgestelden uitgezonderd, natuurlijk. Daarom is de AOW ingevoerd. Er was dus echt armoede onder de ouderen in die tijd.

Veestbeest | 25-10-12 | 21:08

@nduss | 25-10-12 | 20:59
De huizenmarkt kon ook weer opgeblazen door makkelijk krediet halverwege jaren '90. En men wist (vooral de banken, politiek en bouwwereld) dat dat geld mooi vastgezet kon worden in stenen waarvan de oudere generaties weer zouden profiteren. Dus logisch dat ze het allemaal aanmoedigden, zeker na die vervelende jaren '80. Vraag is of die 30-ers niet alleen schuldig zijn. Toen ik ging rondsnuffelen op de woningmarkt werd ik van alle kanten aangemoedigd om te kopen. Ik had nog niet eens een baan! Het is dat ik wel ben gaan rekenen en het bij huur ben gaan houden omdat ik mobiel wilde blijven maar ik denk dat er genoeg te goed van vertrouwen zijn geweest.

blinde kip | 25-10-12 | 21:08

Wat een tendentieus topic..."Gedurende het werkzame leven verbetert de netto vermogenspositie" Staat helder in het artikel.
Dat is van alle tijden en zeker van de babyboomgeneratie: altijd hard gewerkt en nooit geld over de balk gegooid als de jongere generatie van nu; vakanties, sabaticals, deeltijdbanen, electronica, mooie auto's etc. etc: het lijkt wel alsof het geld op moet!
Het leven is een marathon en geen sprint kindertjes, ook financieel. Kwestie van hard werken en sober leven dan kun je dr later ook een beetje warm bijzitten. Als je geluk hebt, hebben je ouders een en ander ook zo slim geregeld en misschien kun je dan nog eens wat erven..
Voor nu: stoppen met je gemekker en aan de slag huilebalken!

Big Swinging Dick | 25-10-12 | 21:07

Ja hoor beginnen we weer. Wat is het toch raar dat achtienjarigen tegenwoordig geen tonnen op de bank hebben. Allemaal gestolen door die BB-ers. Ga gvd werken ipv huilen, zielepoten.

bennutzat | 25-10-12 | 21:06

Merkava | 25-10-12 | 20:51

Ik wens je moeder veel sterkte met zo'n lulhannes als zoon!

wil geerders | 25-10-12 | 21:06

@vetkleppert | 25-10-12 | 21:02
Ik snap niks van jouw off topic betoog. Wat is je probleem
?

nduss | 25-10-12 | 21:06

65+ pasje met 100k op de spaarrekening.

reageerbuis | 25-10-12 | 21:05

@ Feynman | 25-10-12 | 20:49 >Cijfers van DNB, IMF, ECB, ESM, ESFS, Eurostat, CPB en CBS zijn pure fictie.
Eh, ja, net zoals de voetbaluitslagen in de maandagkrant pure fictie zijn? Nee, die enen en nullen in server ruimtes zijn net zo echt als de uitslag Ajax-Feijenoord. Je kunt er geen brood voor kopen maar die data is er echt. Uit het rijtje hierboven zijn DNB en ECB erg betrouwbare `score keepers'.

dugo | 25-10-12 | 21:05

Ronald1900 | 25-10-12 | 21:02 | = @ nduss | 25-10-12 | 20:59 |

Ronald1900 | 25-10-12 | 21:04

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 20:56 | + 0
Nuance is op zijn plaats, de snelle juppie maatschappij veel voor weinig is gemaakt door een generatie later. Jouw ouders? DE 1985 - 1990 generatie heeft geen enkele tegen slag gehad. Ook in 1970 en 1980 was er crisis. Daarna was het up up up up. nu bij de eerste de beste tegenslag is het huilen geblazen. Niets is zoals het lijkt en niets blijft het zelfde gedraag je wees trots ipv je voor vaderen af te zeiken en huilen.

ikdenkwat | 25-10-12 | 21:03

@nduss | 25-10-12 | 20:59
Nou, zeg. Wat moet je in godsvredesnaam met een huis en een auto. Terwijl je ook gewoon een caravan bij je werk kunt zetten.
En wat moet je met plezier in je leven. Je bent er toch alleen om te werken voor alle immigranten, Europa, Afrika en het duurzame milieu?

vetkleppert | 25-10-12 | 21:02

@Err | 25-10-12 | 20:38
Slechte vergelijking als u begint over consumptiegoederen als tv's en auto's want die zijn tegenwoordig veel goedkoper door massaproductie.

blinde kip | 25-10-12 | 21:02

Tsja, je hebt hier idd een punt (ook ik ben GEEN babyboomer).
Een koophuis op je 30e, interieur van dit seizoen, dikke auto, een aantal maal op vakantie per jaar en altijd de nieuwste gadgets in huis is wel leuk, maar dit zal uiteindelijk ook betaald moeten worden.
En dat is nou net waar het aan schort bij de huidige generatie jongeren. Ze zijn opgegroeid met het idee dat alles maar moet kunnen en mogen, maar beseffen niet dat er een zeer slechte economische tijd voor de deur staat.

Ronald1900 | 25-10-12 | 21:02

Ik krijg hier spontane haat gevoelen s tegenover elke egoïst die op 55+ stemt...

hunman | 25-10-12 | 21:02

Waar is Irma btw?

eerstneukendanpraten | 25-10-12 | 21:01

Ze hebben weliswaar bezit in de vorm van een afbetaalde woning maar die kunnen ze niet ten gelden maken omdat ze er in wonen.

Osdorpertje | 25-10-12 | 21:00

@Plakkband | 25-10-12 | 20:58
Das waar. Anders kan je je carriere wel gedag zwaaien.

vetkleppert | 25-10-12 | 21:00

@blinde kip | 25-10-12 | 20:51

Mijn ouders zijn babyboomers. Wonen ruim, vrijstaand, dikke portemonnee. Ik ben opgegroeid in een rijtjeshuis, oude Opel Cadedilac voor de deur, twee weken per jaar naar Drenthe of Limburg op vakantie, geen terrasjes, geen etentjes.

Ik blijf er bij dat juist de huidige dertigers de prijzen van levensonderhoud hebben doen stijgen. Waarom wil de huidige generatie in grote vinexwijken wonen, een hypotheek afsluiten die ze niet kunnen aflossen, twee auto's voor de deur? Tien jaar geleden werd 5 miljard per jaar afgetrokken van de belasting, nu is dat 11 miljard. Dat is alleen maar verklaarbaar doordat de jongeren zich zo idioot in de shculden hebben gestoken

nduss | 25-10-12 | 20:59

@vetkleppert | 25-10-12 | 20:43 |
iedereen komt toch stiekem hier?

Plakkband | 25-10-12 | 20:58

@Merkava | 25-10-12 | 20:51 |
Ik wens jou en je moeder ongezien de tyfus.

eye | 25-10-12 | 20:58

Lees de tekst onder het plaatje 'inschatting' DNB Manipuleren is zo makkelijk!

twasniks | 25-10-12 | 20:57

@ikdenkwat | 25-10-12 | 20:50
twintig jaar na de oorlog zijn de boomers pas gaan werken. op zijn vroegst. het waren hun ouders - de stille generatie - die de mouwen hebben opgestroopt, hun huizen tegen een prikkie hebben verkocht aan de boomers en vroeg zijn doodgegaan vanwege asbest en het zorgen voor de meest parasitaire generatie uit de menselijke geschiedenis.
en ze hebben zelf een generatie patatetende achterbankvervuilers voortgebracht die nu huilie huilie doet. dik verdiend.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 20:56

Dan ook nog een 50+ partij, de schaamte al voorbij.

roze_bril | 25-10-12 | 20:56

Merkava | 25-10-12 | 20:51 | + 1
En ik jou kortzichtig zelfingenomen luie bolle uitvreter.

ikdenkwat | 25-10-12 | 20:54

Naja, natuurlijk moeten we af van het omslagstelsel, waarin huidige werkenden betalen voor huidige non-actieven.
Veel babyboomers hebben via een kapitaaldekkingsstelsel hun vermogen en pensioen opgebouwd, dus door gewoon zelf te werken en te sparen. Dat aanpakken is te schunnig voor woorden. Resultaat is dat niemand de overheid ooit nog zal vertrouwen.
Dat is op zichzelf al terecht, want de overheid is er eerst en voor alles voor zichzelf.

Vermogen moet beweeglijk zijn, zodat je het mee kunt nemen. Wie nu nog pensioen opbouwt is werkelijk knetter.

Ratzinger | 25-10-12 | 20:54

@nduss | 25-10-12 | 20:46
Rammelende eierstokken. Dat huis met die extra kinderkamer moest er komen.

blinde kip | 25-10-12 | 20:51

De baby-boomers hebben werkelijk een schitterende tijd gehad. Eerst lekker tegen je ouders schoppen in de jaren 60 en 70 en je helemaal ziek blowen en neuken waardoor mijn generatie te maken heeft met verschrikkelijke SOA's en een stigma op zowat iedere drug. Natuurlijk geven ze ons daar de schuld van.
Vervolgens verdienen ze goud eind jaren 80 en 90 en halen ze half Afrika hierheen, omdat die mensen het om een of andere reden verdienden. Vervolgens noemen ze mijn generatie racisten, omdat we de massale import van nuttelozen zat zijn.
Begin jaren 2000 lopen ze op mijn generatie te kankeren dat we lui zijn en alles cadeau krijgen. Werken zullen we nooit leren en zo integer als zij zijn geweest zullen we nooit zijn.
Op het moment dat mijn generatie begint te denken aan een gezinnetje en een huisje slaan ze pas echt hun slag. Goud wordt er gegeven voor die krotten van ze en we worden massaal opgescheept met torenhoge hypotheken.
Uiteindelijk stort de hele flikkerseboel in en dan opeens is mijn generatie degene die het maar op moet lossen, want de babyboomers hebben immers hun hele gewerkt voor hun pensioen en als je daar aan komt ben je asociaal.
Wat hebben we ondertussen over? Een land vol schulden dat met stalen kettingen aan het zinkende schip dat Zuid-Europa heet vast zit, ziekenzorg die zo duur is dat naar de dokter gaan met opzet een economische afweging is gemaakt door de politiek, hele wijken vol met buitenlanders die geen enkele binding met de Nederlanders hebben, hele horden sociologen en psychologen die nooit een echte bijdrage zullen leveren, geen fabrieken meer en een kwal van een toekomstige koning. Op mijn moeder na wens ik jullie baby-boomers allemaal de tyfus!

Merkava | 25-10-12 | 20:51

Deze mensen hebben hun best gedaan schulden afbetaald, hard gewerkt en hun mouwen opgestroopt na de oorlog. En nu? krijgen ze van de geld verslindende schuldmakende dikke volgevreten patat generatie de huilie huilie over zich heen.

ikdenkwat | 25-10-12 | 20:50

Voor de nuance: Genoeg boomers die net achter het net hebben gevist bij de veranderingen van eindloon naar middenloon en tegenvallend pensioen. Ook hebben velen de crash meegemaakt begin jaren 80 met bijbehorende bezuinigingen en werkloosheid dus er zit een flinke scheve verhouding in de rijkdom van de boomers. Maar de toppers onder hen hebben buitengewoon veel geprofiteerd, blijkt maar weer.

blinde kip | 25-10-12 | 20:50

@ Bakito 20:47

Ga nu eens die kleurplaten van Necrosis afmaken of moet je weer zo nodig biljarten?

eerstneukendanpraten | 25-10-12 | 20:50

Als de huidige generatie net zo hard zou werken als de babyboomers ooit deden, hadden ze niet zoveel te janken.
Heusch, er zaten ruifvreters onder babyboomers, maar hun aantal was beduidend lager, in alle opzichten, dan de ruifvreters van de huidige generatie.

Moet ik huidige generatie wel nageven - ze zijn opgevoed in een slachtoffercultuur en mochten alles verwachten van de staat. Tja, zo werkt het niet. Handjes uit de mouwen, stelletje zeikerds.

Ben zelf geen babyboomer, dus preek niet voor eigen parochie. Het idee dat je alles komt aanwaaien is helaas een vergissing. Wat je komt aanwaaien is het stof van de weg. Mensen die destijds succesvol waren hoef je niet lastig te vallen met mensen die nu te lui zijn om te kakken.
Of dacht je in alle ernst dat je nu niet succesvol kunt zijn? Wat een gillerT.

Ratzinger | 25-10-12 | 20:49

Leuk van die fictieve statistiekjes waar babyboomers trots op zijn. Waar jongeren jaloers op zijn. Waar je topics mee kan starten. Maar wat staat hier eigenlijk? Wat zeggen deze kleurtjes over de babyboomers?

Een kwart van hun vermogen zit vast in steen. Steen wat in een jaar bijna 10% gekelderd is. Er zijn ruwweg twee keer zo veel ouderen als jongeren. Voor iedere twee babyboomers met een huis is er slechts een jongere die vanwege een sociale studieschuld, nieuwe bancaire regels en een uitgeklede NHG-normen beide huizen niet mag kopen.

Een ander kwart zit vast in het pensioenfonds. Iets wat ene Peter Verhaal ziet als uitgesteld loon. Niets hebben de klanten daarover te zeggen. Pensioenfondsen hebben massale beleggingen in onverhuurbare kantoor en winkelpanden. Een gigantische hypotheekportefeuille die harder groeit dan het onderpand krimpt. Onverkoopbaar, niet te executeren en niet houdbaar. Op de beurs het domste jongetje van de klas. Verborgen kosten en fraude zijn helemaal niet nodig om de waarde van uw pensioen te vernielen.

Een ander kwart zijn liquide financiële middelen. Zoals een euro, misschien een dollar en andere fictieve nullen en enen in afgesloten rokende serverruimtes. Het is niets, je kan het niet eten, je kan het niet drinken en je kan er niet wonen. Wat moet je ermee. Je krijgt zelfs geen bankafschrift meer om je reet mee af te vegen.

Een ander deel zit vast in overige bezittingen. Kunst waar de jeugd geen respect voor heeft en al digitale afbeeldingen van heeft. Auto`s die sneller afwaarderen en wegrotten dan baby`s zindelijk. Dure bootjes met nog duurder onderhoud. Zinloze diepte investeringen in tegenvallend levensgeluk.

Jongeren zijn fit, kunnen werken, zijn soms naar school geweest en hebben de toekomst. Ze zullen voor zichzelf kiezen en niet de eindeloze reeksen van beloften waarmaken voor ouderen die geleefd hebben van aardgasbaten, verhoogde staatsschulden en verzonnen Europese synergie voordelen.

De makers en lezers van dergelijke infobars zouden zich eens moeten realiseren dat het slechts pixels zijn. Een gedachte. Een brainfart. Kijk naar de ouderen in Rusland. Die hebben ruim twee decennia gedacht dat ze een goed, eerlijk en ruim pensioen hadden. Ze vriezen nu letterlijk dood. Zie omroep MAX.

Cijfers van DNB, IMF, ECB, ESM, ESFS, Eurostat, CPB en CBS zijn pure fictie.

Feynman | 25-10-12 | 20:49

Dat kan niet kloppen, ouderen worden uitgebuit. Dixit Henk Krol en Jan Nagel. En ze hebben 2 zetels die dat bewijzen. Eerstgenoemde heeft iemand van zijn achterban laatst nog bezocht in een of andere aftandse huurkazerne van een Haagse achterbuurt. Dat bewijst hun gelijk.

dejaapcampus.dejaap.nl/wp-content/uplo...

Stormageddon | 25-10-12 | 20:48

@Err | 25-10-12 | 20:38
U bent een oudere. U geeft precies weer hoe ouderen denken. Kijkt u nog eens goed naar de grafiekjes om te beseffen dat uw redenatie scheef gaat. Het is behoorlijk lullig om jongeren te verwijten dat ze niet met geld kunnen omgaan omdat ze een i-pod kopen en u in uw jeugd de tv moest delen met de rest van de straat. Toch heeft u ergens in uw leven kapitaal verworven doordat u hoogconjunctuur heeft meegemaakt en slapende rijk bent geworden omdat uw huis belachelijk snel in warde steeg. Iets dat de jongere generatie hoogst waarschijnlijk niet meer zal meemaken. Dus ga nou niet zeggen dat het de schuld is van de jeugd. Nee, het is de schuld van zakkenvullers, banken en politici dat we nu in een crisis zitten en niet de schuld van de jeugd. het is de schuld van de roekeloze zelfzuchtige niets ontziende graaimentaliteit waardoor miljarden mensen nu een neerwaartse welvaart meemaken.

doenormaal! | 25-10-12 | 20:47

De theorie gaat alleen bij werkelijke levensjaren op, niet bij gevoelsjaren...

Ik was in Haren | 25-10-12 | 20:47

De Tweede Wereldoorlog had vijf jaar langer moeten duren, dan was die sprinkhanenplaag nooit geboren.

Bakito | 25-10-12 | 20:47

Nog even een nabrander. Het is echt zorgwekken om te zien hoe de cohorten 25 - 35 en vooral 35 - 45 compleet uit balans zijn geraakt. Hoewel ik zelf tot deze groep behoor, is het te idioot dat zoveel mensen zich zo enorm in de schulden hebben gestoken en op deze manier het bezig van de babyboomers en passant onbedoeld in zo in waarde hebben doen stijgen. De grote vraag is: Waarom?

nduss | 25-10-12 | 20:46

En maar fout blijven stemmen, ook, die ouwe knarren. Gewoon omdat ze al twintig jaar of langer niet meer sync lopen met de werkelijkheid.
Een van de vele redenen waarom alleen mensen die werken stemrecht zouden moeten hebben. Naar rato van hun belastingafdracht.

vetkleppert | 25-10-12 | 20:46

Nog een leuk plaats van het CBS: i39.tinypic.com/mtbias.jpg
Toevallig zie je dat er sinds 1997 90x zoveel woningen van meer dan een miljoen zijn bijgekomen. Waar die piramidespel genaamd woningmarkt al niet goed voor geweest is.

blinde kip | 25-10-12 | 20:46

Ben geen babyboomer.
maar wie heeft die grafieken gemaakt moet terug naar school want hier klopt niks van .Ze zijn zeker gemaakt door de mensen van de regering, die hebben geld nodig .Dus het is het dan heel gemakkelijk die groep te plukken.

gerrit5042 | 25-10-12 | 20:46

Nou,wij hebben geen koophuis,maar een gewoon rijtjeshuis en we zijn ook niet stinkend rijk.
We zijn wel pas met pensioen,maar omdat we altijd zuinig geleefd hebben,kunnen we nu onze spaarcentjes gebruiken.
Van dit geld kunnen we echt geen idiote bokkesprongen maken.

Luwina | 25-10-12 | 20:45

Mijn ouders hebben daar ook een leven lang voor gewerkt. Ik had om eerlijk te zijn niet verwacht dat ik mijn eerste miljoen al na een paar jaar loonslaverij kan binnen tikken. Maar blijkbaar verwachten de meeste anderen jongeren dat wel?

BlitzFlicker | 25-10-12 | 20:45

@vetkleppert | 25-10-12 | 20:43
Wat is daar mis mee?

Jeff Hawke | 25-10-12 | 20:45

Gelukkig hebben we bejaardenhuizen die alles vakkundig uit de knip kloppen bij die oudjes.
Of kinderen die elkaar voor een paar centen de tent uitvechten voordat pa of ma de laatste adem uitgeblazen heeft.

Jackanders | 25-10-12 | 20:44

Rijk zijn is een keuze.
Als de jongeren, mijn generatie, flink gaat sparen en goed gaat investeren zullen ze vanzelf de krotten en dozen ontstijgen. Net zoals de 65+ers hebben gedaan.

Semper Pecunia | 25-10-12 | 20:44

Goddomme van Leeuwen, het landhuis van Marcel heb ik al in 338835353636 tegels genoemd. Denk je nu dat je origineel bent?

eerstneukendanpraten | 25-10-12 | 20:43

Aan dit soort topics kan je altijd zien dat er stiekem heel veel ouwe knarren komen hier.

vetkleppert | 25-10-12 | 20:43

van klassenstrijd naar leeftijdsklassenstrijd.
krijgt Marx toch nog gelijk

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 20:43

Tja, het is eigenlijk altijd zo geweest dat oudere mensen meer bezit hebben dan jongere mensen. Als je beide grafieken indexeert op het totaal, kom je zelfs op eenzelfde verhouding. En dan wordt het interessant, of beter gezegt 'de grafiek ik nietszeggend'.

Het bezit van de ouderen, de aogenaamde babybommers, is meer waard geworden toen de huidige dertigers tegen elkaar op begonnen te bieden en dachten dat je een hypotheek niet af hoefde te lossen. Met alleen de rente betalen zou je slapend raak worden, of meer van dat soort onzinnige redenaties. De babyboomers deden dat slimmer, die namen toen zij dertigers waren hypotheken op basis van aflossing. Een troost: uiteindelijk gaan ze dood en erft de jonge generatie de meuk.

nduss | 25-10-12 | 20:43

Die hebben 30/40 jaar geleden allemaal hun huis gekocht voor 40.000 gulden waarvan 50% gefinancierd door de staat middels een koopsubsidie. Deze huizen zijn allang en breed afbetaald en de bestaande hypotheken zijn slechts voor verbouwing of uitbouw en worden in tientjes afbetaald. Er is opgepot en dik pensioen gespaard. En nu hebben ze de grootste bek als ze moeten delen met de nieuwe generatie. Of de jongelui ook nog even al hun zorg willen ophoesten.
Ipv babyboomers kunnen we hen beter de Scrooge-generatie noemen.

Pastor Sippenhaft | 25-10-12 | 20:42

Wel triest ook dat, wanneer alle babyboomers zijn overleden, er niemand meer is die die landhuizen kan betalen. Dat biedt dan weer wel perspectief voor krakers.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Het is maar net hoe je het bekijkt.

doenormaal! | 25-10-12 | 20:40

Babyboomers vergeten één ding met hun geroof. Ooit zitten ze in het bejaardentehuis en zijn ze afhankelijk van de goodwill van degene die zij via goudenhanddrukken en belachelijke waardestijgingen van hun huizen hebben benadeeld...

Tommygunner | 25-10-12 | 20:40

Dat zijn mense die hun zaakje geregeld hebbuh .
Watch and learn boys&girls .... watch an d learn

lidlbier | 25-10-12 | 20:40

Over hoeveel mensen wordt hier gesproken? wat een onzinnig opruiend verhaal, alsof al die babyboomers rijk zijn. Wat willen we in Nederland, iedereen gelijk omdat de jaloezie grotesk is, alsof iedereen onder de dertig arm is, terwijl er teveel mensen een uitkering genieten en dik rond kunnen komen en geen zin hebben om te werken? Dit is gewoon mensen tegen elkaar opzetten Van Leeuwen.

lanexxx | 25-10-12 | 20:39

Het gaat duidelijk om babyboomers. Als je de grafiek 90° kantelt zie je het buikprofiel van Mart Smeets.

Nonkel Frituur | 25-10-12 | 20:39

Misschien wel omdat die jongere generaties het geld over de balk smijten met ipads, mega LED TV's, grote auto's en 4 vakanties per jaar.
En de ouderen iets beter met geld kunnen omgaan, waardoor ze meer over houden.

Err | 25-10-12 | 20:38

Jullie weten maar half hoe verneukt jullie zijn. Mag je de rijkdom eindelijk erven, mhoehahaha gaat er nog 50456450% belasting over. Hahaha

Nou dat is lachen dat pa een huis heeft dat gewaardeerd is op 500.000, en belast wordt maar aan de straatstenen niet te slijten is.

Ik heb mijn ouders allang onterft. Van mijn erf af!

Kaas de Vies | 25-10-12 | 20:38

@VanLeeuwen | 25-10-12 | 20:29 |
Gedurende het werkzame leven verbetert de netto vermogenspositie. Dus wat is nu je punt VanLeeuwen?

eye | 25-10-12 | 20:38

En in 2027 ziet het er weer uit als in 1993. Mooi zo'n golfbeweging.

doenormaal! | 25-10-12 | 20:37

Het ergste is nog, dat de boomers die het het hardst verdienen rond hun 66ste dood zijn na een jaartje simpele AOW, en de Marcels van Dam nog 110 worden ook...

ZKH EénOog | 25-10-12 | 20:36

En daarom is die egoistische kutparttij 50 + ook zo'n godsgruwelijke gotspe.

superjan | 25-10-12 | 20:35

Voorstel: belasting % is gelijk aan leeftijd.

Crak-ho | 25-10-12 | 20:33

Laten we de tweede kamer verkiezingen toch nog even over doen, zo snel mogelijk.

smdyasc | 25-10-12 | 20:33

Ja en? Ze gaan ook als eerste dood. Het is maar hoe je het bekijkt, niet?

Parsons | 25-10-12 | 20:32

Interessante link...

Zwijneveld | 25-10-12 | 20:32

En nu willen ze dat de onderwaarde van hun laatste huis (want overwaarde van vorige woningen is vaak allang geconsumeerd)fiscaal aftrekbaar wordt. Ben benieuwd of er iets over terug te vinden is in het regeerakkoord.

blinde kip | 25-10-12 | 20:32

En nog om korting zaniken! Met hun ANWB pasje wapperend in de hand.

Nacho_Vidal | 25-10-12 | 20:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken