Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Cito-toets makkelijker voor domme leerlingen

citokindje.jpg Goed nieuws voor mensen met domme kids in de basisschoolleeftijd: vanaf volgend jaar komt er een makkelijkere versie van de Cito-toets. Die is speciaal voor kinderen waarvan de leraren inschatten dat ze richting vmbo beroepsopleidingen gaan. Leerlingen die niet goed kunnen rekenen en schrijven, dus. De makkelijke versie is bedoeld om zenuwen weg te nemen. WTF is dat nou voor aaibaarheidspedagogiek? Kinderen horen juist nerveus (of nog liever: doodsbang) te zijn voor de grote boze Cito-toets. Dat is onderdeel van de test. Reken- en taalskills zijn slechts een hulpmiddel bij het opgroeien. Veel belangrijker zijn steeds moeilijkere dingen doen, tegenslagen verwerken, angsten overwinnen, je krachten uitbouwen en je zwaktes accepteren. Kinderen met een hoge Cito-score moeten kinderen met een lage uitslag keihard uitlachen, en kinderen met een lage Cito-score moeten kinderen met een hoge uitslag tegen de grond werken en in de maag stoempen. Zo hoort dat, daarna is het zomervakantie en vervolgens ga je allemaal naar verschillende middelbare scholen. Dus sterf met je simpele Cito-toetsen die aangepast worden aan het dalende niveau van leerlingen, en rot op met de onderwijspedagogiek die in het (hoger) onderwijs matige inzet van leerlingen en studenten steeds vaker beloont met makkelijke toetsen & tentamens. Anders ziet de Cito-toets er in 2020 ongeveer zo uit en wordt de volgende golf hipsterkinderen nóg teerder en jankeriger dan de huidige kapot geknuffelde, super breekbare bakfietsgeneratie met rubberentegelmentaliteit.

Reaguursels

Inloggen

Vanaf volgend jaar leerlingen doodzenuwachtig: krijg ik de echte toets of die voor debielen....

erik koning | 24-10-12 | 01:45

Hele CITO afschaffen. Ik had een VMBO-advies en heb in 7 jaar mijn VWO afgerond.

Maserati | 24-10-12 | 01:14

@Dunnepoep

Citotoetsen zijn Hollands hokjesdenken en momentopnamen en zeggen inderdaad niets over de vele soorten intelligentie bij kinderen. Zolang we dit niet inzien loopt Neerlands onderwijs hopeloos achter.....

strikdewepstroper01 | 24-10-12 | 00:49

en wat als de leraar t mis heeft? of gewoon een tyfusteringhekel aan je heeft? dan heb je pech. als je een dubbeltje bent, wordt je never nooit niet een kwartje, zeker niet hier. met t afschaffen van de basisbeurs erbij is dit de druppel. vanafnu is iedereen die slim is weer rijk, want zo heuren dat soort dingen.

ergo: als cito blijkbaar geen toetsen kan maken die t kaf van t koren kunnen scheiden dan raadt ik ze aan allemaal ontslag te nemen en mij als dictator an te stellen. ben ik bereid te doen voor een salaris onder de balkenendenorm. scheelt kosten, jeweettoch. en slechter dan dit kan toch niet.

(klap) (klap) (klap) | 23-10-12 | 22:03

Als we ze nu de toets van 1980 of 1990 laten maken weten we meteen of het onderwijs nivo echt is gezakt als we de scores naast elkaar leggen. Idee?

kloopindeslootjijook | 23-10-12 | 21:23

-weggejorist-

Bangalijst | 23-10-12 | 20:17

Trap iedereen die niet wilt leren dan van school af, dan stijgt het niveau meteen.

kale kak | 23-10-12 | 19:23

kunnen beter niets meer investeren in het onderwijs, hoop al opgegeven. Misschien dat die turkse les het niveau kan opkrikken?

kale kak | 23-10-12 | 19:20

@Dunnepoep | 23-10-12 | 17:50 | + 0 -
Dat is prima, maar ik zal het even samenvatten dan wat je zegt.

Volgens A, was ik 1 en 2.

En nu heb je het over test B.

Tja vind je het gek dat ik dat niet snap?

Kaas de Vies | 23-10-12 | 18:59

Kaas de Vies | 23-10-12 | 17:41 |
Ik haal niets door elkaar,ik heb het over twee verschillende testen en ik heb me niets laten wijsmaken want ik heb die uitslagen op papier.

Dunnepoep | 23-10-12 | 17:50

@Dunnepoep | 23-10-12 | 16:18 | + 1 -
Cito kan dat helemaal niet bepalen of je hoogbegaafd bent, dat kan een IQ-test. Je haalt dingen door mekaar of mensen hebben je maar iets wijsgemaakt.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 17:41

Cito toets is bullshit, volgens die test had ik (in 1974) een Gymnasium/Atheneum advies en was ik hoogbegaafd.
Ik heb uiteindelijk een HAVO diplomaatje gehaald en heb een VMBO niveau kutbaan .
Mijn zoon had een VMBO advies (in 2001) en het zou met hem nooit wat worden ,vorig jaar is hij als als econoom afgestudeerd.
CITO toetsen zijn bullshit.

Dunnepoep | 23-10-12 | 16:18

Ook onderwijs moet eerlijker. De leerling die pas op de basisschool geconfronteerd wordt met de Nederlandse taal en bovendien de helft van de tijd moet spijbelen heeft ook recht op een diploma en bepaalt derhalve het niveau van een "zes".

Werkgevers weten dat en zien een diploma van dat niveau als handig voor sanitaire activiteiten op het toilet. Dat is niet "eerlijk", maar wel verstandig om te voorkomen verpicht en levenslang pleegouder te worden van het waardeloze kutkind van een ander.

Jan Passant mk2 | 23-10-12 | 16:09

Kaas de Vies | 23-10-12 | 13:57 |
Dat van mij zit rond de 8000.

scootah rijdert | 23-10-12 | 15:56

@Hursit | 23-10-12 | 14:25 | + 0 -
Je probeert een website te pluggen zonder inhoud en verwijst naar iets dat ook nog niet om te lachen is.
Jouw belang is niet om ons aan het lachen te maken, ouwe spammert.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 14:28

-weggejorist-

Hursit | 23-10-12 | 14:25

@Hursit | 23-10-12 | 14:17 | + 0 -
Spam is nooit om te lachen.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 14:21

-weggejorist-

Hursit | 23-10-12 | 14:17

Dus slecht lezen, rekenen en praten (eigen taal) wordt nu dus WEER beloond met een voldoende. En als je nu alsnog een onvoldoende haalt ga je gewoon later langs de sociale dienst om daar alsnog je "beloning" op te halen...

GebuktIsGenomen | 23-10-12 | 14:12

@pleurtop | 23-10-12 | 13:33 | + 0 -
http://www.lich.nl/info-iq.htm

Maar laat ze maar gewoon kind zijn en hun ding doen, ga ze alsjeblieft niet ergens inproppen omdat je weet dat ze een hoog iq hebben.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 14:00

@pleurtop | 23-10-12 | 13:33 | + 0 -
De schaal gaat tot 152 en hierna krijg je predikaat 152+ omdat daarboven eigenlijk gokken is.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 13:57

Ik maak me geen zorgen, beide zoons scoren 150 op een officiele IQ test, en dat terwijl de schaal maar tot 150 gaat.
Dat zegt twee dingen:
1. Overduidelijk dat ik de vader ben.
2. Onduidelijk of ze echt slim zijn, of de rest van nederland mongolisch dom aan het worden is. (door import van inferieure genen)

pleurtop | 23-10-12 | 13:33

@Moskovitz v.d.Duivel | 23-10-12 | 12:11
Zo'n gemengd systeem kan alleen werken als leerlingen de ruimte gegeven wordt zichzelf te ontwikkelen naar eigen inzet en vermogen. Misschien is dat waarom het zo goed werkt?

Hatsune Miku | 23-10-12 | 13:14

de zout, de havo, het is gewoon al moeilijk zat tegenwoordig.

9-buts | 23-10-12 | 13:13

Wel mooi om die druk op de kinderen te verhogen. Je zou maar de makkelijke versie van de CITO-toets verkloten. Dan kun je dus echt helemaal niks.

pascallo | 23-10-12 | 13:06

@Kaas de Vies | 23-10-12 | 13:03 |

U bent mijn favoriete reaguurder als u Bakito afzeikt.
Bakito denkt immers dat hij alle wijsheid in pacht heeft.

Maar u en ik weten wel beter!

Autist | 23-10-12 | 13:05

@Autist | 23-10-12 | 13:01 | + 0 -
Nee. Ik kan goed dingen combineren, tegelijktijd ben ik alvast mijn standaard tegels voor reaguurder Bakito aan het afbakken. Dat wordt weer lachen.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 13:03

@Kaas de Vies

Heeft u een uitkering? Aangezien u in elk topic/dumpert filmpje post. Is de F5 key al versleten bij u?

Ik ben gewoon een nieuwsgierig aagje.

Autist | 23-10-12 | 13:01

Alle verantwoordelijkheid wordt bij kinderen weggehaald. Slechte cijfers? Ligt aan de docent. Agressief gedrag? Odd. Storend gedrag? Adhd. Slecht in taal? Dyslexie. Vallen en opstaan hoort bij het leven. Het word tijd dat kinderen hun eigen verantwordelijkheid weer nemen zodat ze trots kunnen zijn als ze iets (op eigen kracht) hebben bereikt. In plaats van overal een excuus voor zoeken. Als ik te hard rij krijg ik ook een boete, adhd of niet. Zo werkt het in de maatschappij.

Leodeleukste | 23-10-12 | 12:59

Voor wie denkt dat dit niet waar kan zijn: luister en huiver hoe een mevrouw van CITO vanmorgen poep praat bij Roelof Hemmen van BNR.
www.bnr.nl/?service=player&type=fr...

M@verick | 23-10-12 | 12:50

Noemen we hem de sitatoets? De garnalenvariant?

NACademicus | 23-10-12 | 12:40

Ik snap die Cito test 2020 niet, je kan toch maar uit 4 antwoorden kiezen? Ik zie er 50, best moeilijk....

KarelMarks | 23-10-12 | 12:25

@hotnot | 23-10-12 | 12:02

Klopt, ik kreeg van de loodgieter afgelopen week zijn 3e nieuwe factuur, deze was wel redelijk correct. 2x een enorme telfout. Voor 1,5 dag werk is ruim € 1.100,- iets overdreven.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 12:20

@yamahaha | 23-10-12 | 12:02

Ik gok dat hij er maar 501 in kan krijgen.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 12:18

Waarom wordt eigenlijk werken en leren tegelijk niet gestimuleerd? Ik zie links van mij een 19 jarige puistenkop zitten die 3 dagen werkt en 2 dagen naar school gaat, hij doet een Lehre. In NL hebben we het leerlingwezen wat een nog slechtere naam heeft dan het VMBO. Leerwezen is alleen voor de handwerkberoepen. De Lehre in Zwitserland is voor alle beroepen mogelijk en zeer populair. Tot 25 studeren doen er maar weinigen.

Zatkniss | 23-10-12 | 12:18

ikmagookeenkeer | 23-10-12 | 12:06
Helemaal gelijk. Maar het onderwijs gaat tegenwoordig niet meer om leren, maar om de meeste leerlingen aan te trekken. Wat ze in een dag op school leren, zou practisch gezien ook in 2 uur thuis kunnen.

Jos Tiebent | 23-10-12 | 12:15

Hatsune Miku | 23-10-12 | 11:32 | + 2

Nou, om het nog wat gekker te maken...
Van mij mag eigenlijk het hele VWO/HAVO/VMBO gewoon afgeschaft worden.
Mijn moeder werkt nu op een internationale school en ze hebben daar een doorlopend systeem.
1. Alle klassen gemengd met alle niveau's. Blijkbaar stimuleert het nogal.
2. Vanaf je 4e jaar mag je in principe stoppen. Je kan dan doorgaan tot een hogere jaar, waarbij je dan een soort van VWO heb afgerond.

Nou is dit nogal even schikken voor ons, omdat wij zo vertrouwd zijn aan het systeem en omdat wij toch nogal een angstig beeld hebben om met "VMBeauers" in de klas te zitten...

Maar wat je ziet is dat:
1. Leerlingen die minder begaafd zijn zeer hard doorwerken tot het laatste jaar (VWO advies)
2. Het niveau van deze scholieren ligt beduidend veel hoger. Zo heb ik een keer daar met een studenten project bijles gegeven en ze hebben daar al inzicht op gebieden als thermodynamica, organisch chemie, relativiteit etc.

Het gebied van taal is veel hoger, buitenlandse studenten spraken keurig Nederlands en toch wel erg hoogstaand engels.

Is dit omdat internationale scholen zo veel beter zijn? Is dit omdat die kinderen allemaal zo slim zijn? Of omdat hun ouders er meer bij zijn betrokken?

Ik denk dat wanneer je besluit NIET een kind een stempel te geven, dat er veel meer potentie uit te halen is dan nu het geval.

Moskovitz v.d.Duivel | 23-10-12 | 12:11

Ik vraag me af waarom er zo een drang heerst om iedereen zich intellectueel gelijk te laten voelen. Hoe is een kind er mee geholpen om voorgelogen te worden ? Minder slim != minder waardevol voor de samenleving. Sinds wanneer zijn we banen die zich niet in de wetenschap of in het bedrijfsleven afspelen als minderwaardig gaan beschouwen?

ikmagookeenkeer | 23-10-12 | 12:06

Er zit een Chinees tussen de reaguurders, zoveel is me duidelijk.

yamahaha | 23-10-12 | 12:05

Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:25
Die 500 zijn de extragratis bonuspunten om ouders niet het idee te geven dat hun kind debiel is als het een score van 10 heeft, waar 50 te halen viel. Het leesverschil tussen 10 en 50 is stukken groter dan tussen 510 en 550, dus sta je als ouder niet voor lul op de eerste verjaardagen na de Cito-uitslag. Dat was ongeveer de knuffelmaatregel van het onderwijs.

Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat straks ook een theorie-examen rijbewijs voor domme kinderen komt. Het verlagen van het onderwijsniveau is niet de oplossing om een beter draaiende economie te krijgen. En daar moeten we onderhand wel weer naar toe.

Pas je niet in de klas? Ga je liever met je handen werken dan met je hersenen? Kan het jou geen reet interesseren of je een 4 voor wiskunde hebt of een 7? Ga dan per nu en direct onze parkjes schoffelen en rotzooi van je vriendjes met een prikstok verwijderen. Maar ga niet bonuspunten toekennen voor de ego van de ouders.

Jos Tiebent | 23-10-12 | 12:05

Na alle comments te hebben gelezen, vergeef ik v.Rossem ook maar het "zijn" i.p.v. "is" na "Veel belangrijker".
En willen we werkelijk slimmere timmerlieden en loodgieters ? Die van nu zijn al smart genoeg met rekenen.

hotnot | 23-10-12 | 12:02

Ik denk dat zo'n Chineesje wel 550 lampjes in een doosje krijgt.

yamahaha | 23-10-12 | 12:02

Toch consequent; een bijzondere CITO toets als voorzetje voor het bijzonder onderwijs.

dlseth_ | 23-10-12 | 12:02

@dolffie | 23-10-12 | 11:53

Hoi timmerman.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 12:01

Van die handjes die kerstlampjes enorm netjes in een doosje kunnen stoppen.

yamahaha | 23-10-12 | 12:01

@yamahaha | 23-10-12 | 11:59 | + 0 -
Ik snap dan ook niet waarom ze met het vliegtuig door het panamakanaal willen.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 12:01

@ neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:59
Pingpong is ook geen sport voor mensen. Is iets voor Chinezen. Die hebben daar ook de juiste handjes voor.

yamahaha | 23-10-12 | 12:00

@ Kaas :

Q: Wanneer is het Panamakanaal geopend?
A: 24 uur per dag

Van die dingen.

yamahaha | 23-10-12 | 11:59

@Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:48

Het lijkt me veel handiger om op elk continent een pingpong ballen fabriek te beginnen. Al dat gezeul met die dingen.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:59

Pardon? Jankerige kapotgeknuffelde generatie? Welke generatie heeft misbruik gemaakt en lopen teren op een AOW en uitkeringen? Owja... Dat was die voor de 90s kids. Welke generatie heeft hun hele leven vol mogen profiteren van deze verzorgingstaat? Juist... Welke generatie heeft deze crisis veroorzaakt en wilt de schulden doorschuiven? Oh... Juist jouw generatie Van Rossem. Jij hebt een mooi leven gehad in deze staat waar de overheid je billen nog afveegt. Mijn generatie daarin tegen word niet geboren in een gespreid bedje, de hele verzorgingsstaat is door jouw generatie naar de knoppen geholpen. En nu moet je niet bij gaan aankomen dat mijn generatie loopt te janken.

Kom maar op met die minnetjes...
Groet. De toekomstige generatie.

hunman | 23-10-12 | 11:57

dolffie | 23-10-12 | 11:53 |
Ga jij nou eerst zelf maar eens aan je Nederlands werken voor je commentaar op anderen levert.

kriebeltjes | 23-10-12 | 11:57

@zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:54
Clever.

Hatsune Miku | 23-10-12 | 11:57

@ Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:55

Ik zie altijd smerige inktvlekken. Geef mij maar een printer. Wel zo netjes.

yamahaha | 23-10-12 | 11:57

@Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:51

Zie Kees Maf | 23-10-12 | 11:31

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:56

@yamahaha | 23-10-12 | 11:52 | + 0 -
Breek me de bek niet open over IQ-testen en Rorschach testen.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:55

bas ooms53686289 | 23-10-12 | 11:53 De rekentoets is al in het Arabisch.

zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:54

Ze hadden de toets ook nog in het Arabisch willen maken maar hebben daar toch maar van af gezien.

bas ooms53686289 | 23-10-12 | 11:53

das_Freudenmädchen | 23-10-12 | 11:11
U vat wel even samen waar het tegenwoordig aan schort maar het zijn de falende ruzieënde ouders en de juffen die kinderen een etiket opplakken.
86% van de leerkrachten is tegenwoordig juf en die kunnen de energieke jongetjes niet aan, dan maar een etiket met een lijdensweg aan zgn.hulpverleners die zelf allemaal een spoor van huiselijke bagage en onvermogen meedragen. Het onderwijs is kapot in dit land en de gevolgen blijven nog 2 generaties merkbaar.

hagelkruis | 23-10-12 | 11:53

Schizo-toets...

A. Hoek7932 | 23-10-12 | 11:53

om de schijn van discrimnatie tegen te gaan wil ik graag voor elk niveau een toets. De meeste kinderen weten voor de toets al naar welke schoolk zij gaan. Dan op elke toets een dyslexsie variant. Een cito in verschillende talen omdat er een aantal mensen geen nederlands spreken thuis.

ik wil weer een slimme timmerman en loodgieter om klusjes te doen en daar is maatschappij ook beter mee af.

dolffie | 23-10-12 | 11:53

@ikweetgeennicknaam | 23-10-12 | 11:49

"als ik" is niet vaut, "as ikkûh" wort trouwuns ook goet gerekunt folguns de nieuwe cito toets.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:52

Een kind is als klei. Als ouder heb je de verantwoording om je kind te vormen. En vooral geen excuus zoeken in de vorm van dyslexie, adhd, etc. Als je kind VMBO krijgt en hij/zij blijkt meer te kunnen dan stuur je ze masr naar de VAVO. Mij vader heeft mij gelukkig wel ondersteund waar nodig. Zelf was ik altijd een nogal lui kind. Daarom dachten een stel "pedagogen" dat ik nooit zou leren lezen of schrijven nasr een test op 2 jarige leeftijd. Mijn vader heeft ze ongelijk gegeven en vervolgens door de jaren mij ook nog eens heeft bijgebracht dat mannen niet huilen.
Ben hem dan ook dankbaar dat ie mij heeft gevormd tot wat ik ben vandaag de dag.

Evil-pooh-bear | 23-10-12 | 11:52

cito gaat zich dus aansluiten bij het bedroevend lage onderwijspeil: voor kleuterleidster wil men toch een HBO opleiding gaan vragen?

dekromme | 23-10-12 | 11:52

Morgenhout | 23-10-12 | 11:46 Die 5% deed bij de opdracht 'doe alle blokjes in het kistje' de deksel open zeker?

zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:52

@ Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:48

Het is idd slimmer om pingpongballen per zeecontainer te shippen. Bovendien blijft de container in geval van schipbreuk waarschijnlijk drijven en het allerleukste is natuurlijk die dingen in de fik te steken.

Domme vragen door nog dommere mensen dus. Herkenbaar..

yamahaha | 23-10-12 | 11:52

Nu nog wachten tot de Cito-toets ook in het Turks, Marokkaans en Arabisch verschijnt.

Bergverzet | 23-10-12 | 11:51

@neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:27 en
@Kees Maf | 23-10-12 | 11:31
Nee het is niet moeilijk te begrijpen maar waarom tellen van 500 tot 550? Alleen maar om het interessant te doen lijken of om kindertjes met mindere begeleiding niet te veel te kwetsen?

Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:51

@yamahaha | 23-10-12 | 11:46

Fout, 5+5=10

gesakt

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:50

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:45 |
Die opstellers van die onzin voldoen aan een vraag vanuit de maatschappij. Cito verdient er bakken met geld aan.

kriebeltjes | 23-10-12 | 11:50

Vorige week vrijdag nog een discussie met een jongen die de Pabo doet, hij was hevig gepikeerd dat ik hem vertelde dat hij een waardeloze onderwijzer zou worden.

Nadat ik hem van de nodige argumentatie had voorzien kon hij me alleen vertellen dat ik wel gelijk had maar dat het nergens op leek dat ik het hem verteld had. #facepalm

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:49

Volledig mee eens. Eenmaal volwassen worden deze kinderen echt niet speciaal behandeld omdat ze een leerachterstand hebben. Hoe eerder ze een realistisch beeld krijgen van hun eigen vaardigheden, des te eerder ze daar productief mee om kunnen gaan, in plaats van op hun omgeving te leunen.

notoire_veelpleger | 23-10-12 | 11:49

@neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:21
Het is niet "als ik", maar "as ikkûh".
Sjonge jonge, dah juh dah nouw noch steets furkeert doe!

ikweetgeennicknaam | 23-10-12 | 11:49

@yamahaha | 23-10-12 | 11:45 | + 0 -
In meerdere opzichten.

Vroeger toen ik een klein kaasje was werden er altijd van die interessante vragen gesteld op sollicitatie gesprekken. Zoals hoeveel pingpong ballen passen er in een vliegtuig, dan adviseerde ik ze om dat soort producten via shipping te doen en dat losse ping pong ballen helemaal niet in een vliegtuig mogen.

Ook zo'n mooie. "Mr Cheese, can you think outside of the box"?

"There is no box."

En dan gek vinden dat ik geen baan heb, stel niet van die stupide vragen.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:48

Het doel van de makkelijke CITO variant is kennelijk voorkomen dat Amsterdam helemaal afhaakt:

"In Amsterdam is het openbaar onderwijs door de gemeente verplicht de Cito Eindtoets Basisonderwijs af te nemen, ondanks de kritiek dat een kind via de toets in korte tijd op slechts een paar gebieden een score produceert waaraan veel waarde wordt gehecht. Veel Amsterdamse scholen met veel allochtone leerlingen moesten echt overgehaald worden. Nog steeds proberen scholen hun gemiddelde score te verhogen door niet alle leerlingen aan de Cito Eindtoets Basisonderwijs deel te laten nemen. In Amsterdam doet gemiddeld een kwart van de leerlingen niet mee en dit percentage neemt jaarlijks toe. Reden daarvoor is dat ook zonder toets al bekend is dat deze leerlingen te laag zouden scoren. Dit worden lwoo-leerlingen. Een lage score haalt het gemiddelde van de school naar beneden en men denkt dat een lage score demotiverend werkt. Deelnamecijfers en gemiddelde scores worden niet door de onderwijsinspectie gerapporteerd. Redenen voor een lage score kunnen zijn: een te laag IQ, emotionele en gedragproblemen, taalachterstanden en slecht onderwijs. In Geuzenveld deed in 2005 35% van de leerlingen niet mee. Op sommige scholen doet zelfs 50% niet mee."
www.orthopedagogiek.com/cito_toets.htm...

André van Delft | 23-10-12 | 11:47

Die Cito-toets uit 2020 van FisherPrice is al in gebruik. Hij wordt ingezet om de intelligentie bij de politie te meten. Het blijkt daarbij dat 5% van de agenten uitzonderlijk slim is en 62% uitzonderlijk sterk.

Morgenhout | 23-10-12 | 11:46

551

yamahaha | 23-10-12 | 11:46

@kriebeltjes | 23-10-12 | 11:44 | + 0 -
Dan doen die opstellers van dit soort onzin, want iedereen moet blijkbaar Karl Marx wetenschappelijk kunnen ontleden.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:45

@yamahaha | 23-10-12 | 11:44

550

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:45

@ Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:44
off the chart dus :)

yamahaha | 23-10-12 | 11:45

Die kinderen zijn niet dom. Hun talent ligt op een ander gebied dan op de kantoorvloer. Die kinderen zijn degenen die straks uw auto repareren, verwarming aanleggen, huis bouwen, oprit bestraten, enz.
Erg, dat sommigen daar op neerkijken.
Bah.

kriebeltjes | 23-10-12 | 11:44

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:43
geslaagd ;)

yamahaha | 23-10-12 | 11:44

@SuperBagel | 23-10-12 | 11:10 |
Of die niet kan spellen..

nogeentjedan | 23-10-12 | 11:44

@yamahaha | 23-10-12 | 11:42 | + 0 -
34.000.000 and counting

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:44

@yamahaha | 23-10-12 | 11:42

5+4=9

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:43

@hangtiet met knoop | 23-10-12 | 11:31
“examens laten opstellen door experts uit het bedrijfsleven.” Eigenlijk doen ze dat al, er word namelijk enorm gekeken naar wat het bedrijfsleven wil. Dat is slecht want zo worden leerlingen niet breed opgeleid.

Ook hoe jij die toets wilt indelen gaat nergens over. Slechte school (die kan per leerling anders zijn), of een lesmethode die voor een leerling niet goed werkt zorgen voor een lagere score dan wat er daadwerkelijk in hem zit. Iemand die een school niet leuk vind (door welke rede dan ook) zal ook lager scoren. Mensen die vaak (onterecht) te horen krijgen dat ze dom zijn zullen slecht scoren en wat als iemand heel goed is in gebied a maar heel slecht in b en c? Dan krijgt hij dus 1/3 dan de punten en zou hij volgens jou dus vmbo krijgen. Vervolgens krijgt hij ook alles op vmbo niveau, ook dat gedeelte waar hij heel goed mee was en waarmee hij dus enorm veel zou kunnen bijdragen aan de maatschappij, en dat op een enorm hoog niveau.

Zoals jij zegt dat het zou moeten zijn is eigenlijk al hoe het is en dat is juist het probleem.

DerUnterMensch | 23-10-12 | 11:42

549

yamahaha | 23-10-12 | 11:42

De invoering van het VMBO is een van de grootste blunders geweest in het onderwijsbestel.
Vroeger had je de LTS, Lagere Tuinbouwschool, Landbouwschool, huishoudschool etc.
Niemand schaamde zich ervoor als zijn of haar kind naar de LTS ging.
"Oh, dan leert hij in ieder geval een vak."
VNBO'er daarentegen heeft vrijwel enkel een negatieve lading.

Het was vroeger ook makkelijker om van LTS naar MTS en zelfs HTS te gaan, ik ken veel mensen die via MAVO, HAVO uiteindelijk zelfs VWO hebben gedaan.
Er zijn nou eenmaal kinderen die op hun 11e geen goede cijfers halen omdat ze verlegen zijn of gewoon wat later op gang komen.
Deze knokkers haalden uiteindelijk betere resultaten op het VWO als degenen die er met een hoge CITO-score opkwamen, omdat die het te makkelijk opnamen.
Door de lat nu steeds lager te leggen hoeft de eerste groep niet meer te knokken waardoor ze uiteindelijk niet meer op een hoger niveau komen.

Cuyahoga | 23-10-12 | 11:41

OT, volgens mij heeft Joris zijn servers een beetje stukkapoedt.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:41

ik von die sitotoets heel maal niet moejlek trauwes

Slipsnifter | 23-10-12 | 11:41

@duitse herder | 23-10-12 | 11:34
Dilbert gisteren:
"We don't care what smart people think. There aren't that many of them." dilbert.com/strips/comic/2012-10-21/

André van Delft | 23-10-12 | 11:41

-weggejorist-

Jezusmina | 23-10-12 | 11:41

@Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:40

Ik ook, hij had namelijk een 11 voor zijn cito toets.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:41

Ik mis toch wel de visie van Bakito in deze.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:40

-weggejorist-

wileenwortelinmeanus | 23-10-12 | 11:39

vetkleppert | 23-10-12 | 11:37 Toekomstige NEET's.

zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:38

Dus als je de makkelijke variant krijgt, vindt de leraar je dom?

Muggenmepper | 23-10-12 | 11:38

En blijf vooral al het geld en alle moeite in de domme kindertjes stoppen, zoals dat hoort in een socialistische heilstaat. Fuck nut, Fuck rendement, en Fuck vooral talent. Iedereen moet gelijk zijn. En zo niet dan toch.

vetkleppert | 23-10-12 | 11:37

@zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:35 | + 0 -
Tuurlijk wel. Gewoon donkerblauwe sokken. Kleuren goed bij mij ogen. Die sandalen gaan nog eens groot worden in "corporate Nederland".

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:37

duitse herder | 23-10-12 | 11:34 Lees je eigen zin nog eens.

Haal je cito-toets erbij en bekijk die uitslag goed.

zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:36

@He pik | 23-10-12 | 11:10
Vreemd. De VU heeft toch de zo'n beetje beste opleidingen van alle Nederlandse universiteiten. Zeggen ze zelf.
dejaapcampus.dejaap.nl/2012/10/18/vrij...

André van Delft | 23-10-12 | 11:36

De toets heeft als doel een indicatie van het niveau van een leerling vast te stellen en is dus geen 'wedstrijdje' of iets om zenuwachtig voor te zijn.
't Is net als opgemeten of gewogen worden: daar hoef je niet voor te oefenen, zenuwachtig voor te zijn, want je kúnt niet falen.

Heinzelmann | 23-10-12 | 11:36

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:32 Instappers met nepveterstrikjes.

Sandalen zijn te doorzichtig en je kunt ze gewoon niet dragen met sokken.

zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:35

Intelligente mensen wonen allang niet meer in Nederland... die zijn geëmigreerd en gaan nog emigreren

duitse herder | 23-10-12 | 11:34

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:30 Daar zitten de onderwijzers met opleiding maar zonder empathie met kinderen.

De meesters Kwel.

zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:34

Om veel geld te verdienen heb je geen diploma nodig. Om weinig te verdienen ook niet.

zovoklets | 23-10-12 | 11:34

@Moskovitz v.d.Duivel | 23-10-12 | 11:09
Dat rekenen is inderdaad een belangrijke indicator. Helaas wordt rekenen tegenwoordig vergiftigd met contextopgaven, zodat goede rekenaars toch kunnen stranden op een mindere beheersing van de Nederlandse taal.
www.benwilbrink.nl/projecten/cito_voor...

André van Delft | 23-10-12 | 11:32

@Cuyahoga | 23-10-12 | 11:17

Overmorgen begint het slachtfeest, hiep hiep hoera, we gaan een varken slachten, KUTTTTTTTT, vergis ik me weer, ik bedoel natuurlijk schap.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:32

@necrosis | 23-10-12 | 11:31 | + 0 -
Mijn hele opleiding is eigenlijk gebaseerd op fraude en ik had nooit verder mogen studeren, daar ik nooit, maar dan ook nooit mijn veterstrikdiploma heb behaald. Als dat uitkomt dan stort de rest als een kaartenhuis in.

Snap je nu waarom ik altijd op sandalen loop?

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:32

@Moskovitz v.d.Duivel | 23-10-12 | 11:09
Je slaat de spijker op z'n kop. Het is de mentaliteit, de wil tot prestatie, die geerodeerd wordt door dit soort waanzin. De maatschappij kan alleen maar verzwakken: de minder begaafden worden gestimuleerd door de illusie dat iedereen hoogwaardig is, terwijl de high potentials lui worden gemaakt.
.
In zekere zin wordt gelijkheid niet afgedwongen door dit soort maatregelen, maar gecreeerd.

Hatsune Miku | 23-10-12 | 11:32

Ik mocht van het weekend weer het product van het geknuffel aanschouwen. Twee jonge mensen (ca. 16-18 jaar oud).

Werkelijk te dom om te poepen. I loose the will to live any longer.

Toen dacht ik bij mezelf: gelukkig ben ik zelfstandig en kan ik genoeg geld voor mijn oude dag opzij zetten. Met de volgende generatie(s) redden we het niet.

Maar ja - wat wil je van een land waar prestatie als vies wordt gezien? Waar 50% VMBO doet. Waar het spelen met je console/pc/smartfoon als fulltime baan (incl uitkering) gerekend wordt.

Oplossing: examens laten opstellen door experts uit het bedrijfsleven. Score van 0 t/m 100.

Dan je toekomst:
Score 90+ = studeren
Score 80-89 = HBO
Score 70-79 = VMBO
Score 0-69 = ongeschoolde arbeid, geen recht op uitkering, leger (m) of prostitiee (v)

hangtiet met knoop | 23-10-12 | 11:31

@Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:25
Op zich heb je hier een punt, ik heb die score van 501 t/m 550 (als ik me niet vergis, mijn eigen Citotoets was in 1983 en m'n kroost is nog niet zo ver...) ook nooit gesnapt. Echter, van 1 t/m 10 gaan scoren lijkt me ook niet handig. Dan krijg je namelijk dat onder de 5½ bewust of onbewust als 'onvoldoende' wordt beoordeeld. Hetgeen gelul is; een goede loodgieter komt niet van het HAVO of VWO, maar zal vast onder de 5½ scoren in de Cito-score nieuwe stijl. Terwijl ondergetekende en vermoedelijk velen met mij verdomd blij zijn met dat soort vaklui. Net zoals ik blij ben met lieden die het vuilnis wekelijks komen ophalen. Leve de lageropgeleiden.

Kees Maf | 23-10-12 | 11:31

petros666 | 23-10-12 | 11:24 | + 0 -
Precies, de cito toets gaf destijds aan dat ik naar de LEAO moest. Mijn vader heeft als een tijger gevochten om mij naar de MAVO te laten gaan, daarna HAVO en VWO en daarna fiscaal recht, fiscale economie en strafrecht gedaan op de KUB
We gaan tegenwoordig naar een afknijp systeem. 1 kans en het kind wordt afgeserveerd, behalve als de ouders het geld hebben om een 2e kans te geven. In de 15 jaar dat ik in NL heb gewerkt durf ik te beweren dat ik zeker zoveel belasting heb betaald als de gemiddelde modale hoge achte babyboomer die toch 40 jaar zooooooo hard gewerkt heeft.
Ben nu al aan het sparen voor mijn eigen zoontje ook al is ie pas 2, want ik zie de bui al hangen. Starks is studeren echt alleen voor de rijken en al ben ik tegen communisme, een maatschappij die toegang tot het onderwijs beperkt schiet uiteindelijk in zijn eigen voet

Zatkniss | 23-10-12 | 11:31

@neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:21
Leer eens fatsoenluk verfoegen:
1 gat, (gatje), 2 gatten.....
*veterstrikdiploma kusje geven doet*

necrosis | 23-10-12 | 11:31

@Snikkeldrift | 23-10-12 | 11:28
Waarom zou een HBOer volgens jou geen student heten?

DerUnterMensch | 23-10-12 | 11:31

@petros666: juist, +1, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo was gelopen als ze je direct naar HAVO of VWO hadden gestuurd. Mogelijk was je dan afgehaakt en had je nooit bereikt wat je nu bereikt hebt.

Snikkeldrift | 23-10-12 | 11:30

So wrong on so many levels....

Pouline | 23-10-12 | 11:30

De toets word makkelijker gemaakt waardoor er meer kinderen naar de havo of het vwo kunnen, daarna worden de speciale kindertjes alsnog terug gezet naar de mavo.

Resultaat: De basisscholen zijn opeens veel beter geworden hier in NL, maar op de middelbare school vallen de kinderen opeens enorm terug. Naar die terugval moet dan natuurlijk onderzoek gedaan worden waaruit blijkt dat de havo en het vwo te moeilijk zijn. In de volgende stap zijn de hoge scholen en uni's te moeilijk waarna een universitair diploma in 2025 gelijk staat aan een mbo2 diploma in 2012.

Humpf | 23-10-12 | 11:30

@zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:25

De onderwijzer hoeft ze toch ook niet na te kijken, dat doet cito toch?

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:30

Rot toch eens op met het eeuwige genivelleer hier in NL. Iedereen moet maar doorleren, iedereen moet "studeren" (lol, leerlingen aan MBO en HBO heten tegenwoordig ook al studenten). Wat is er mis met vaklieden? Ik heb net zoveel respect voor een goede metalbewerker als voor een arts. En in de tussentijd hollen de echte studies uit omdat het gros het oude niveau gewoon niet trok. Fraude met cijfers, omlaag halen van het toetsniveau ... Lose-lose situatie. Er moet weer trots komen voor goed opgeleide vaklieden.

Snikkeldrift | 23-10-12 | 11:28

@Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:25

OMFG, wat is het probleem bij een beoordeling van 501-550, wat precies is daar ingewikkeld aan?

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:27

@petros666 | 23-10-12 | 11:24
Ik noem dat een gedegen opleiding.

Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:26

De CITO-toets moet eenvoudiger anders kan de moderne onderwijzer hem niet meer nakijken op fouten.

Zo simpel is dat.

zeg maar jansen | 23-10-12 | 11:25

OT: hoe kan een leraar/lerares, die zelf nauwelijks in staat is foutloos een brief te tikken of een eenvoudige deling te maken, nu een leerling beoordelen?
En inderdaad, voor alle ouders geldt dat zijn kind de beste en meest intelligente is.

Begin eerst eens even om de uitslag van de cito-toets begrijpelijk te maken. Gewoon een cijfer van 1 tot en met 10 en niet van 511 tot 525 (of zoiets).

Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:25

Dom is ook relatief. Ben zelf van lts naar mts naar hts en vervolgens TU gegaan. Tegenwoordig noemen ze dat een "stapelaar". Ik noem het langzaam maar zeker. M.a.w, niet iedere VMBOér is een dom kind, en het ware potentieel van elk individu komt met de jaren.

petros666 | 23-10-12 | 11:24

Zo kunnen de volstrekt onkundige en gedemotiveerde leerkrachten de leerlingen wiens kop ze niet aanstaat nóg makkelijker wegsluizen naar het VMBO.

John Muts | 23-10-12 | 11:24

@Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:08

Dan kun ju betur tellun als ik, ik tel 3 blokjus en 2 gaatjus.

neemjemoederindemali | 23-10-12 | 11:21

@Zottekap | 23-10-12 | 11:17
Ik zie alleen maar gekleurde blokjes. Is het al carnaval in Den Bosch?

Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:21

Niet zo negatief. China heeft over twintig jaar ook mensen uit lagelonenlanden nodig.

Four Eyes | 23-10-12 | 11:19

@Vindefin | 23-10-12 | 11:18 | + 0 -
Oh ik was gewoon lui en ik kreeg gewoon de opvoedkundige tikken die ik verdiende.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:19

@Zottekap | 23-10-12 | 11:17
Ik mis antwoord E: iets anders, namelijk.....
*altijd lastig, die meerkeuzevragen*

necrosis | 23-10-12 | 11:19

Dus de leraar geeft dat advies en de leerling zit met de gebakken peren, voor de rest van zijn leven. Maar waar hebben we het over. Het totale onderwijssysteem is zo rot als het maar kan. Beginnend bij de basisscholen. “slimheid' zegt vaak ook weinig. Of een lesmethode goed bevalt of de indruk van een leraar / lerares zijn vaak bepalender. Zit iemand vervolgens op een bepaald niveau dan krijg hij simpelweg ook geen scholing meer op een hoger niveau.

Op dit moment wilt dat zeggen dat vooral mensen die goed zijn in feitjes leren en alles slikken zonder na te denken gemakkelijker een hoger niveau halen. Straks passen ze methodes misschien aan en dan zou het zomaar kunnen dat het net omgedraaid is (net zo onterecht).

De boel moet worden afgebroken en totaal nieuw en compleet anders weer worden opgebouwd. Op zo'n manier dat je ook werkelijk het beste uit iedereen haalt in plaats van dat je uit kundige mensen niet genoeg haalt en andere minder kundige mensen juist op de verkeerde plaatsen belanden.

DerUnterMensch | 23-10-12 | 11:18

Is het ook niet zo dat je als ouder sowieso niet wilt dat je kind op een VMBO komt omdat dit echt negatief gedrag versterkt omdat de leraren niet meer "in control" zijn.
Van het VMBO wordt men alleen maar dommer?

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:18

Is dat net zo iets als het staatsexamen voor het rijbewijs, waarbij je als je in een half uur tijd geen ernstig ongeluk veroorzaakt je examen haalt?

Zoiets | 23-10-12 | 11:18

Moskovitz v.d.Duivel | 23-10-12 | 11:09
Jij had taalachterstand, maar met je IQ was kennelijk niets aan de hand. Komt wel goed met een beetje inzet. De meeste nieuwkomers hier hebben op beide vlakken achterstand. Daar komt bij dat autochtone kinderen, als ze benedengemiddeld presteren, allemaal wat 'mankeren' zoals ADHD, dyslexie, discalcu of noem maar op. Ouders pikken het niet meer als blijkt dat hun wondereitjes toch niet al te slim zijn. Ook daarom ook daalt het niveau van het onderwijs.

Vindefin | 23-10-12 | 11:18

In 2900 talen zeker.

newray | 23-10-12 | 11:18

"Resistance is futile you will be assimilated"
De makkelijke versie is natuurlijk vooral bedoeld voor kinderen die de taal niet zo goed spreken en veel lessen moeten missen vanwege hun feestdagen en überhaupt al niet zo slim geboren worden.
Er moeten tenslotte wel quota gehaald worden voor de subsidies.
Dit land is door- en door verrot mensen.

Cuyahoga | 23-10-12 | 11:17

Aardrijkskunde

Vraag 32:

In welke provincie ligt de stad Den Bosch?
a. 45
b. Met -dt
c. Ja, tenzij anders aangegeven
d. Noord-Brabant

Zottekap | 23-10-12 | 11:17

Wat heet dom? Heel NL draagt onder bedreiging van geweld geld af aan de overheid!!! Wie zichzelf dan intelligent noemt en toch braaf en zonder protest blijft betalen aan zijn afperser is intelligent?....

Megalomaantje | 23-10-12 | 11:17

@necrosis | 23-10-12 | 11:15 | + 0 -
Ook is deze kwetsend, want er zit een kruis bij.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:16

Dus de leraar maakt alsnog de keuze(vmbo toets of gewone. Het oude idee van de cito was nou juist dat er tenminste een meting was waar de leraar geen invloed op had. Een universele krachtmeting. Enfin, wat betreft die toetsangst bij leerlingen weg nemen, alsof een vmbo-citotoets voor je neus krijgen ipv de echte geen klap is.

seven | 23-10-12 | 11:15

@Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:08
Dit is de geavanceerde toets met meerkeuze-gaten!

necrosis | 23-10-12 | 11:15

CITO weet niet meer waar het voor in het leven is geroepen.

Mahatma | 23-10-12 | 11:14

Is het niet een deel van de opvoeding dat een kind de beperkingen van het leven kent en dat het frustrerend kan zijn?
Motiveert dat niet om dan boven zichzelf uit te stijgen? Het is maar hoe je er naar kijkt.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:13

Voor de CITO toets doet juf eerst met de teentjes van nerveuze kindertjes spelen zodat ze heerlijk ontspannen aan de test kunnen beginnen.

Conan de Rabarber | 23-10-12 | 11:13

Je hebt geen dom kind.
Je hebt een kind met een achterstand, dyslexie, adhd, opvoedingsproblemen of het ligt aan de juf.

das_Freudenmädchen | 23-10-12 | 11:11

In theorie zit er wel wat in om voor een bepaalde groep de gymnasium vragen te vervangen voor makkelijker vragen, zodat daarmee démotivatie voorkomen kan worden.
Of het in de praktijk het gewenste effect zal hebben lijkt me iets dat men alleen retrospectief kan beoordelen.

Simon de Danser | 23-10-12 | 11:11

Ach, kwam laatst een meisje tegen, afgestudeerd aan de VU, is nu kassière bij de AH omdat ze gewoon niet aan de bak komt.
Ze had een uitmuntende CITO score uiteraard.

He pik | 23-10-12 | 11:10

Als een kind weet dat hij niet kan falen zal hij niet veel moeite doen. Resultaat? Een 18 jarige loser die niet kan plannen, voorbereiden en alles uitsteld tot 2 weken na de dealine.

SuperBagel | 23-10-12 | 11:10

@Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:07 | + 0 -
Het "kleiner dan teken" pakt geenstijl niet.
Na "nederlandse cultuur" moet je lezen "kleiner dan andere culturen."

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:09

Roflmao @citotoets 2020!

necrosis | 23-10-12 | 11:09

Ik weet het niet hoor. Ik ben pas in groep 6 vanuit de VS naar Nederland verhuisd en mijn Nederlands was echt dramatisch (voor sommige zaken kun je het nog steeds horen, ondanks alle tijd en moeite wat ik erin heb gestoken)
Mijn docent destijds had mij een VMBO advies gegeven, omdat ik ook nog zo ontzettend druk was, snel afgeleid..
Alleen m'n ouders wisten gelukkig wel beter! Als je alleen puur keek naar m'n rekenen had ik VWO kunnen doen.

Tegen het advies van hem toch naar de HAVO, daarna VWO en nu een masters op de TU Eindhoven.
Dus fok op met je vooringenomen advies van een basisschool leraar. Gewoon doen wat je wilt en wat je kan.

(mijn CITO uitslag was btw 525)

Moskovitz v.d.Duivel | 23-10-12 | 11:09

Het resultaat van de Dombo-toets is altijd vakkenvullen.

Zure prak | 23-10-12 | 11:08

Ik zie het probleem niet, iedereen krijgt gewoon een 7. Je hoeft alleen de bijbehorende test uit te zoeken.

Ennuh, ik snap de toets van 2020 niet: ik zie 10 blokjes en maar 5 gaten ???

Eigenaar_IJsland | 23-10-12 | 11:08

Samenleving gericht op succes:
" Als de lat voor jou te hoog ligt, ben je niet geschikt"
.
Samenleving der onnozelen:
"Als de lat voor jou te hoog ligt, leggen we 'm wat lager"

SjakkieBaggen | 23-10-12 | 11:08

Het gaat eigenlijk al jaren mis met waarderingen.
Voorbeelden:

Positieve discriminatie
Triple AAA voor Griekenland
EU = puur democratisch
Nederlandse cultuur < andere culturen
Indien Nederlandse taal niet moederstaal +0,5 op je HBO tentamen.
En ga zo maar door.

Het enige wat voor mij nog telt qua waardering zijn mijn kudo's, mijn lieve kudo's. Maar ook daar wordt weer heftig gefraudeerd.

Wat rest mij nog? Geld? Nee inflatie.
IQ? Dat is na al die absinth ook niet meer wat het geweest is, a;s het ooit al iets was.
Zucht, zo geraak ik in een depressie.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:07

Mooi gelijkheidsdenken: uiteindelijk heeft iedereen heel eerlijk recht op even slecht onderwijs. Ik dacht dat de jaren 80 inmiddels achter ons lagen, maar er zijn blijkbaar toch nog wat geitenwollensokken en agogen actief. Opsporen en deactiveren.

FustViking | 23-10-12 | 11:06

Waarom een toets doen als je toch al weet dat het kind naar de VMBO gaat...?

Fatwabuster | 23-10-12 | 11:04

Dalende niveau? IQ, onderwijsniveau, en andere metrics op dit gebied gaan al een eeuw lang steady omhoog...

Suubi Musajja | 23-10-12 | 11:04

Even een luie copy paste.

Een CITO-toets is een gestandaardiseerde test om inzichtelijk te maken waar iedereen staat qua (kennis)niveau. Als je daar uitzonderingen op gaat maken, kan je net zo goed niet meer testen.

Het hele doel van cijfers geven is ook om verschil aan te geven. 5,5
Trouwens ik streef altijd naar een 6, dat is namelijk het meest efficiente cijfer.

Kaas de Vies | 23-10-12 | 11:02

Generatie Zzzzzzz....

der Wunderhund | 23-10-12 | 11:01

"Spel VMBO"

Nietvoordekat | 23-10-12 | 11:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken