Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Majesteit

bassiehofpica.jpegEén natie onder Oranje, dat is wat we zijn. Maar de Tweede Kamer heeft anders beslist. Onze vorstin wordt buiten de (in)formatie gehouden. Haar zwager Pieter van Vollenhoven danste onlangs de polonaise bij het afscheid van Kamervoorzitter Gerdi Verbeet. Noem mij ouderwets, maar een lid van de Koninklijke Familie danst in mijn boekje niet de polonaise. Koningin Juliana had volledig gelijk Van Vollenhoven niet in de adelstand te verheffen. Natuurlijk, er is veel af te dingen op de Oranjes. Onlangs kreeg onze vorstin een salarisverhoging terwijl het land in een economische crisis verkeert, ik noem de meer dan walgelijke strijd die het Huis voert tegen Edwin De Roy van Zuydewijn, de Prins van Oranje die investeerde in Machangulo. Een investering bedoeld om de arme negermensen in Mozambique te helpen bleek uiteindelijk een ordinair vastgoedproject; Sporthuis Centrum plus. De Oranjes zijn niet heilig, ik hoor het u zeggen. Uiteraard niet. Toch gingen de heren informateurs Henk Kamp en Wouter Bos bij de koningin langs. Kersvers Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg kreeg de schuld. Een ‘beleefdheidsbezoek’ werd haar formulering. Onzin, koningin Beatrix doet niet aan beleefdheidsbezoeken. De hermelijnenkoorts treft iedereen op Huis Ten Bosch dan wel paleis Noordeinde. Bos en Kamp hebben gepraat, zoveel is duidelijk. Met medeweten van premier Rutte en Diederik Samsom. Want tijdens een kabinetsformatie gebeurt niets toevallig. Belangrijker, wat blijft er staatsrechtelijk over voor ons staatshoofd behalve pro forma haar handtekening zetten onder wetten en hier en daar een lintje doorknippen? Dat is de ware vraag: blijven we meegaan in het sprookje dat monarchie heet of wijzen we het Huis van Oranje de subsidieloze deur? De keuze is aan u: koningin Beatrix of president Pechtold?

Reaguursels

Inloggen

Bas je bent net zo'n kneus als Quid! We zitten nu met 2 partijen die geilen op radiostilte!? Dat was niet gebeurt onder onze Majesteit!

Je kunt een hoop bulshit schrijven wat je wil in je artikel hierboven, maar er is een ding waar je aan voorbij gaat... als onze Koningin de formatie zou leiden.. hadden we géén radiostilte!

Nu, hebben we 2 kansloze politieke partijen die GRAAG geheimzinnig doen!

En met cijfers en "zogenaamde geschiedkundige weetjes trollen" over het Koningshuis, dat kan iedere randdebiel in dit land! Hoeveel voorbeelden wil je hebben?! Ze staan o.a. in de reaguursels hierboven!

Lange, leve, de republiek... las ik, pfft, .... Ik zeg Lange-Leve Bilderberg!!!

Maargoed, feit blijft dat dé politiek in dit land er o.a. ervoor heeft gezorgd dat we vanaf vandaag 21 dikke procentjes BTW betalen, en dat is écht niet om Bea te sponsoren! De Jager heeft centjes belooft aan Europa!

En wedden dat we dat gewoon blijven betalen, ook die 21%, dus loop verdomme niet te zeiken over die paar knaken die we aan iets besteden wat nog Hollands is!

En loop alstjblieft ook niet dat schijnheilige te verkondigen of het zonder koningshuis allemaal beter is.

Liever een koning(in) zonder partij dan een partij met, rutte, roemer of samson als koning!

Javello | 02-10-12 | 05:35

@eelcontrast
sinds de invoering van de euro is naar mijn gevoeld de koopkracht alleen maar achteruit gegaan, ondanks de gestegen lonen. de prijzen en belastingen en heffingen stegen namelijk nog veel harder. in 10 jaar tijd zijn de prijzen verdubbeld, maar met name lokale lasten verzesvoudigd. kijk maar eens naar je waterschapslasten, reinigingsrechten, ozb, energieheffingen, transportkosten, kabelabonnement, kortom al die dingen die je maandelijks betaalt, en vergelijk die met het prijspeil van het jaar 2.000. je schrikt je helemaal het leplazerus.

minimá-armezusvan.. | 01-10-12 | 17:18

doenormaal! | 30-09-12 | 12:21 | + 9
doenormaal! | 30-09-12 | 14:19 | + 5
La Bailaora | 30-09-12 | 14:52 | + 9
gooi en smijtwerker | 30-09-12 | 17:16 | + 7

U heeft m.i. allen gelijk dat het euro-project mislukt is en dat de EU op deze weg niet door kan gaan. Maar wat ik een beetje mis in uw tegenwerpingen aan het adres van Eelcontrast (hulde voor zijn kritische noten, ook al kan je het er grondig mee oneens zijn) is dat het mislukken van de euro, naast grove systeemfouten ook vooral door de krediet- en bankencrisis (schuldencrises) is veroorzaakt. Deze factoren zijn ook van significant belang dat het project mislukt is (de weeffouten aan de oppervlakte zijn gekomen) en er nu zulke ontevredenheid over de euro is. De euro als middel om de Europese economie sterker te maken was op zichzelf zeker geen slecht idee, maar de uitvoer is gewoon compleet verkeerd gegaan, alsmede het toezicht op kredietverstrekkers en het ongeremd kunnen speculeren. Ik vind het dan ook niet eerlijk en eerlijk gezegd ook een beetje onzinnig om terug te grijpen naar al die decennia voor de euro, om te beargumenteren dat we er nooit aan hadden moeten beginnen. De euro had prima kunnen werken, maar is helaas mislukt. Het is wonden likken en kijken hoe nu verder. Maar dat is ook i.d.d. dat men toegeeft dat het project mislukt is en niet over onze ruggen probeert die megalomane utopie te redden. Maar daar komt dus helaas meer bij kijken: project EU is meer dan project euro.

En ik denk dat te weinig mensen zich daarvan bewust zijn. Die frustratie deel ik met jullie. Ik denk zelfs dat veel mensen in Spanje e.d. die nu de straten op gaan zich in hun woede vooral blindstaren op de banken en dat er veel te weinig wordt geprotesteerd tegen de EU. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat er wat minder media-aandacht voor is: dat van het protesteren tegen de banken en graaiers kennen we nu wel. Werd er maar meer tegen de EU gedemonstreerd!

M-Bozz | 01-10-12 | 14:06

de familie van amsberg is van eenzelfde allooi als een bijstandsmoeder met een wietplantage op zolder, al kan je de laatste nog enigszins vergoeilijken omdat het niet iedereen altijd even mee zit. de nederlandse oranjes zijn meesters in het voor zichzelf zorgen ten koste van anderen, of het nu om boten, paleizen, vliegtuigen, vakantiehuizen, beveiligingskosten, tuinen, parken, schilderijencollecties, privé-verzamelingen etc. zolang het hen interesseert is het exclusieve gebruika aan hen voorbehouden maar de kosten voor de samenleving, zodra de interesse verloren gaat mag de samenleving in geheel voor de kosten en het gebruik opdraaien. recente dieptepunt het paleis soestdijk. uitgewoond door de familie, jarenlang op kosten van de belastingbetaler onderhouden, en nu mogen we er een bestemming voor zoeken. let op mijn woorden, gaat met drakensteijn, de horsten, ook gebeuren, tenzij het courant onroerend goed is. dan verkoopt de familie hetzelf en steken ze de poet in eigen zak (het werkpaleis, proest, van prins pils op het lange voorhout, leverde een aardig centje op). en los van de 2 eeuwen durende feestpartij voor een familie die niet eens familie is van, is erfopvolging totaal achterlijk en achterhaald. als je moslim cultuur achterhaald vindt, zoals veel reaguurders hier, kan je niet voor een monarchie zijn.

minimá-armezusvan.. | 01-10-12 | 13:58

Van Vollenhove wenste geen adelstitel. Zo ver heeft hij zich niet vernederd.

nu even niet | 01-10-12 | 06:55

@Eelcontrast | 30-09-12 | 16:51
EEG was de motor van de ontwikkeling, niet de euro. De euro is maar een paar jaar goed gegaan: begin 2000 tot 2008, alles met geleend geld. Dat moet nu betaald worden. Kortom, EU is een ramp.

Over Singapore geef je geen antwoord. Volgens jou theorie is het namelijk onmogelijk: Singapore gaat crescendo met een eigen munt. Dat China daar dichtbij ligt, ok, maar Duitsland ligt naast Nederland.

Dus het kan heel erg goed met een eigen munt. Voordeel van Singapore is dat het niet betaalt aan de uitkeringen van inwoners van pak 'm beet Laos, Noord Korea en Birma. Dat zou Singapore echt niet rijker maken hoor, ook niet met een gezamelijke munt met die voornoemde landen.

Je weet maar geen argument te geven dat een klein land met een eigen munt heel erg welvarend kan zijn, anders dan er is een China niet heel ver weg. Tja, is er geen China, dan is er wel Japan en Australie en VS/Europa om mee te handelen. Altijd mooi, zoveel flexibiliteit...

La Bailaora | 01-10-12 | 00:43

Vind het eigenlijk wel mooi staan, oranje sportkleding. Zouden we ook kwijt raken onder president Pechthold.

me,myself and IK | 30-09-12 | 23:39

En als de oranjes blijven zitten dat kunt u zich soeverein verklaren. Uw naam is nu eigendom van de koningin. Dat hoeft u niet te pikken. Claim uw eigen naam. www.tegenonzin.nl/soeverein-verklaren

Slomo | 30-09-12 | 21:24

Doe maar Pechtold als president. Dat is tijdelijk. Die gaat weer weg. Het wordt even doorbijten maar dan zijn we wel mooi van de oranje's verlost.

Slomo | 30-09-12 | 21:20

Leve de Republiek

harob | 30-09-12 | 20:52

Driewerf hoera voor de Koningin. Mogen wij ons koninkrijk voor altijd Handhaven. Oranje boven.

Marcus Porcius Cato | 30-09-12 | 19:56

@Eelcontrast | 30-09-12 | 16:51

Singapore is groot geworden voordat China een economische wereldspeler aan het worden was.
Singapore's leider Lee Kuan Yew heeft een groots wonder vericht, hij wilde voorspoed voor zijn volk, hij heeft eind jaren zestig ingezet op goed onderwijs en gezondheidszorg, het belonen van hard werken voor de arbeiders en investeringen aangetrokken. Hij heeft van een derde (moeras) wereldland een van de meest welvarende landen ter wereld gemaakt met het beste openbaarvervoer ter wereld. Het was en is een logistiek, handels, kennis en strategisch knooppunt in Azië. De zoon van Lee Kuan Yew is momenteel de bass daar, het natuurlijk geen echte democratie zoals wij hier hebben (hadden) maar dat wordt momenteel hier ook steeds minder met de EU en daar hebben we met z'n allen toch voor gestemd! De familie Lee is altijd eenvoudig gebleven en verkeerd niet in de int. Jetset, eigenbelang was nooit hun doelstelling een man met een missie. Dat China zelf momenteel als motor werkt voor de gehele Aziatische economie doet aan het onstaan en groei van Singapore niets af.
Singapore loopt op vrijwel alle fronten voor op Nederland, allen de Nederlandse Ingenieurs staan in hoog aanzien aldaar en eigenlijk overal.

Wayan | 30-09-12 | 19:33

De Majesteit reikt verder dan 'a winning horse, not to be changed'. Ons koningshuis is, mede door de onregelmatigheid en spontaniteit, leunend op dat kleine beetje macht, een continue leverende stal van 'winning horses'.
Niet omdat ze zo hard rennen of hoog springen, maar omdat ze winnen.
En per saldo kost een zogenaamd democratisch gekozen vuilnisbakkenrasje minstens hetzelfde...
En zegt nu zelf (moment van bitter realisme) wat leveren onze 'leiders' doorgaans op?
Nee in het land der bl(o)inden is is onze Majesteit een droom die uitkomt.
En dat verdient een premie, op haar minst.

hfakker | 30-09-12 | 17:57

En daar wacht je dan een hele week op.
Dat doe ik dus ook niet meer ...

CynicalBastard | 30-09-12 | 17:50

@eelcontrast
Je maakt nog steeds de essentiele denkfout dat de europese unie en de euro een verbetering in de economische ordening zijn. Dat zijn ze niet. Overheidsingrijpen heeft nog nooit iets verbeterd. Straks ga je nog beweren dat Roosevelt de crisis in de jaren 30 heeft opgelost in plaats van hem heeft veroorzaakt, verergerd en verdiept. Pas toen externe factoren een rol gingen spelen kwam internationale handel weer tot leven, net als de amerikaanse economie. Kostte wel 50 miljoen doden. Maar goed, het ging je over europa.
.
De europese economische gemeenschap heeft via de fundamentele vrijheden van handel de basis gelegd voor voorspoed. De europese unie en de euro zijn voorbeelden van imperial overstretch en zijn daarmee contraproductief.
.
De economische opgang van de jaren tussen 2001 en 2008 zijn voortgebracht door de veel te ruime kredietverschaffing en het failliet van de toezichthouders. De vooruitgang in onze koopkracht in die periode is daarmee net zo kunstmatig en wordt nu met de in jouw kringen veelgeroemde kunduzakkootden en de ECB gedreven inflatie met rente en kosten teruggehaald.
.
Dat we in de jaren tussen 58 en 92 meer ontvingen dan betaalden hebben we in de twintig jaar daaropvolgend exponentieel goedgemaakt. Ik zou willen zeggen: niet meer dan een gelegenheidsargument van jouw kant. Maar dat mag je van een ideologisch verblind persoon ook verwachten.

gooi en smijtwerker | 30-09-12 | 17:16

@La Bailaora | 30-09-12 | 14:52

1. de groei van NL economie na WOII is grotendeels te danken aan de oprichting van de voorlopers van de EU. Vooral de open grenzen/vrije markten hebben NL geen windeieren gelegd. Cijfers mag je er zelf bij zoeken, maar zijn zeer makkelijk te vinden en onderbouwen bovenstaande.

2. Je durft toch niet echt te beweren dat we het vroeger beter hadden wat betreft koopkracht? Alleen sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 is de NL koopkracht duidelijk achteruit gegaan. In al die jaren daarvoor, met een enkele - zeer kleine fluctuatie naar beneden in 2003 - is onze koopkracht alleen maar gestegen (dus ook met de euro!). De kredietcrisis kan je nauwelijks de schuld van de EU noemen, wel de aanzwegelaar voor de eurocrisis.

3. Singapore als voorbeeld is appels met peren vergelijken. Singapore profiteert vooral van de nabijheid van China als (opkomende) wereldmacht - maar je mag van mij proberen om NL te verplaatsen richting Azië (be my guest). Wij hebben trouwens ons eigen 'China' en dat heet Duitsland. Maar verder zijn onze grootste afzetmarkten de landen België, Engeland, Frankrijk en Italië. Wel even nadenken dus voordat je gaat lopen fucken met de EU.

4. Van 1958 tot 1992 ontving NL meer aan subsidie dan het aan bijdrage aan Brussel afstond. Pas na 1992 is de bijdrage aan Brussel groter geworden dan de inkomsten zijn - maar, even voor de duidelijkheid, dat is dus niet ten koste gegaan van de stijging van onze koopkracht/BNP/BBP (tot 2009).

Eelcontrast | 30-09-12 | 16:51

Laten we een voorbeeld nemen aan Frankrijk.
Daar hebben ze het koningshuis gewoon een stukje ingekort.
Snoeien om te groeien, zou onze rechts-conservatieve neo-liberaal Rutte het noemen.

oplichter | 30-09-12 | 16:43

Wat bezielt al die reaguurders die de niet-bestaande, demogagische keuze "Beatrix of Pechtold" aangrijpen om weer eens ongeremd hysterisch los te gaan op Pechtold. En daar nog veel +jes voor krijgen ook.
Lekker opgelucht allemaal weer jongens (m/v)?
.
Of hadden jullie zélf in 1 seconde kunnen bedenken dat de discussie/keuze "monarchie of republiek" is en helemaal NIETS met Pechtold te maken heeft.

Liever Pechtold dan. Want die kan dan bij de eerste de beste verkiezing vervangen worden. Bea zit blijkbaar muurvast op d'r plek, die krijg je niet weg met een verkiezing.

DKP | 30-09-12 | 16:08

@Bassie: jammer van die demogogische en rethorisch erg foute laatste alinea/regel. De keuze "Koningin Beatrix of president Pechtold?" is helemaal geen keuze. Nooit geweest en zal het ook nooit worden.
.
De keuze is: monarchie (d.w.z. erfopvolging binnen familie Oranje non-valeurs) of republiek met een (in)direct democratisch gekozen President die zo nodig ook democratisch kan worden weggestuurd.
.
Vive la république!

Nog liever mijn hond voor Pres dan Peggold. En ik heb geeneens een hond.

twasniks | 30-09-12 | 16:04

Moedig van Bas, en ik begrijp dat hij de scherpte eruit haalt door een verdwaasde als Pechtold er tegenover te zetten.
Het is in dit land geen sinecure om kritiek op het koningshuis te hebben, voor je het weet krijg je de gesloten gelederen van de P.O. en TMG over je heen.
Helemaal als je opiniemaker bent.
Een goede poging met een stukje zelfbescherming.

bakoenin | 30-09-12 | 16:02

Slecht verhaal Bas, het gaat niet over Bea de bedelaar, het gaat er om dat een monarchie geen plaats heeft in een echte democratie. Daarom: opzouten.

Leve der Republiek!

Byter | 30-09-12 | 15:15

Hopeloos uit de tijd. De adel, en zo.

Charles de Batz | 30-09-12 | 15:12

Leve De Republiek!!!

roadduck | 30-09-12 | 15:03

Iets waar het Nederlandse bedrijfsleven (en dus ons BNP) overigens alleen maar (export)voordeel van heeft gehad. Iets dat maar al te makkelijk wordt vergeten door de EU-bashers.
@Eelcontrast | 30-09-12 | 13:59
Maak dat nou maar eens hard, zonder gewoon in het luchtledige te lopen gillen. Cijfers wil ik zien. Echter, als je gewoon naar de feiten kijkt blijkt dat je gewoon maar wat l*lt zonder het te kunnen onderbouwen.

In de jaren negentig, en ook zeventig van de vorige eeuw, voor de euro dus, ging het crescendo met Nederland, veel beter dan nu. Zonder Euro!

Ook niet eurolanden doen het nu beter dan Nederland, zoals Denemarken, Zweden, Noorwegen en Zwitserland. En dat zonder Euro.

Maar verklaar mij nou eens even het allergrootste wonder: stadstaatje Singapore, met een onafhankelijke munt, is Rotterdam voorbij gestreefd sinds de invoering van de euro, en ligt inmiddels al meer dan 20% voor op Rotterdam. Dat is nogal wat. Dat zou in jouw theorie helemaal niet kunnen, immers een groot afzetgebied in dezelfde munt levert volgens jou (en heeft volgens jou) zoveel voordeel op (geleverd).

La Bailaora | 30-09-12 | 14:52

Frans1156 | 30-09-12 | 14:20 |
Nederlanders hoeven in het algemeen wat mij betreft helemaal niet eendrachtig te zijn. Wel natuurlijk in bepaalde situaties, zoals wanneer bijvoorbeeld onze Leitkultur van buitenaf bedreigd wordt. En dan kun je maar beter geen door stemgerechtigde sprookjesliefhebbers massaal aanbeden staatshoofd hebben dat/die die bedreiging bagatelliseert of zelfs ontkent.

WirMachenMusik | 30-09-12 | 14:49

Vive la république !!

erik koning | 30-09-12 | 14:37

De keuze is niet aan ons Bassie. Als er al iets te kiezen valt, dan bepalen de bovenonsgestelden waartussen gekozen kan worden.

Strohond | 30-09-12 | 14:29

Cuyahoga | 30-09-12 | 11:42

Beatrix geraffineerd? Je kan het ook anders zien, namelijk als het toppunt van zelfbeheersing. Zij heeft me altijd een buitengewoon intelligente vrouw geleken. Om je dan eigen te maken toch altijd te zwijgen en voorlezen wat het kabinet wil, moet zij wel heel erg in haar rol zijn gegroeid. Dat is knap, zeker in deze tijd. Er zijn weinig mensen die zo massaal het NL volk eendrachtig weet te maken, of samenhorig, hoe je het ook noemt. Ik heb buitengewoon veel respect voor haar en zal het jammer vinden als zij haar troon afstaat. Het is toch leuk als we ook ergens wel nog trots op mogen en kunnen zijn? Even een ander geluid als het 'weg met ons'.

Frans1156 | 30-09-12 | 14:20

@Eelcontrast | 30-09-12 | 13:59
Een simpel antwoord voor u: het ging in alle Europese landen stukken beter toen er nog geen EU was. Doe mij die goeie oude tijd maar weer terug. Niet dat dat gaat gebeuren helaas want de EU staat garant voor een verdere aftakeling van ons sociale stelsel, onze pensioenen en onze levensstandaard. Ook die van u. U zult het nog wel gaan zien.

doenormaal! | 30-09-12 | 14:19

Wij een DNA onderzoek, zij ook.... toon maar aan dat je een echte oranje-afstammeling bent. Daarna praten we verder.

Pimp my Voortuin | 30-09-12 | 14:13

Overigens zijnd e kosten van het koninklijk huis wel eens vergeleken met dat van een president. Presidenten kunnen geen enkele andere ban accepteren, zodat ze tot het einde der tijden moeten worden onderhouden uit de staatsruif. En bedenk eens dat Pechtold of Wim Kok president waren geworden. Het land zou sneller leeglopen dan stront uit een beri beri patient

Lang Leve de Koninging

Toko Senang | 30-09-12 | 14:12

@doenormaal! | 30-09-12 | 12:21

Ik snap je punt. Maar weinig berichtgeving is nog wel iets totaal anders dan censuur. Verder is er ook over Italië het e.e.a bericht (o.a. wederom in de Volkskrant). Bijvoorbeeld dat het een clientèle-cultuur is met veel kleine familiebedrijfjes die weinig (internationaal) concurrerend zijn. Verder is het in alle Zuid-Europese landen via de media genoegelijk bekend geworden dat belastingontduiken bijna een nationale sport is, o.a. veroorzaakt door een zwakkere staatsmacht dan in Noord-West Europa aanwezig is. Een grappig detail overigens voor alle neo-liberale staatsbashers dat een zwakke (lees: uitgeklede) overheid juist leidt tot 'Zuid-Europese toestanden', maar dat terzijde.

Verder is de huidige eurocrisis natuurlijk vooral veroorzaakt doordat de invoering van de euro eind jaren '90 is doorgedrukt (door Duitsland, Frankrijk en Nederland!!!), terwijl iedereen wist dat de verschillende Europese economieën niet aan elkaar gelijk konden worden gesteld. Ook toen was er al een kloof Noord-Zuid, maar werd dat verdoezeld door de toen bestaande hoogconjunctuur (en alreeds massaal aanwezige Europese -landbouw-subsidies, waar de Nederlandse boer trouwens ook flink van heeft mee geprofiteerd).

Als gevolg hiervan zullen Spanjaarden er bijvoorbeeld niet voor kiezen om uit de EU te stappen, zelfs al erkennen zij (ook de burgers/demonstranten) dat een deel van de crisis voortkomt uit het mismanagement van diezelfde EU in de afgelopen 25 jaar. De hand die je voedt, bijt je aan het eind van de dag immers toch niet.

Nu is het dus een feit dat er een EU en een Euro is. Iets waar het Nederlandse bedrijfsleven (en dus ons BNP) overigens alleen maar (export)voordeel van heeft gehad. Iets dat maar al te makkelijk wordt vergeten door de EU-bashers. Verder moet je je maar afvragen of als de Zuid-Europese landen uit de EU stappen/geschopt worden dit wel zo goed is voor bijvoorbeeld de Nederlandse economie. Elk land dat uit de EU stapt zal namelijk als eerste stap zijn (nieuwe) munt devalueren tov. de Euro, wat de Nederlandse exportproducten in één klap duurder en dus onaantrekkelijker maakt. Op de korte termijn hollen onze pensioenen en de solvabiliteit van onze banken ook nog eens achteruit (vanwege het afschrijven van de investeringen die deze in Zuid-Europa hebben uitstaan). Om over de staatsfinanciën in de vorm van plotsklaps waardeloze staatspapieren nog maar te zwijgen.

Kortom, er is geen 'easy way out' door de EU/Euro maar op te heffen. Volgens mij is de beste manier toch doormodderen en van binnenuit langzame veranderingen op het gebied van 'checks and balances' toepassen. Geen sexy verhaal, maar m.i. wel de enige weg waar eigenbelang, Europese stabiliteit en solidariteit nog enigszins samengaan.

Eelcontrast | 30-09-12 | 13:59

lang leve de koningin !

gatti500 | 30-09-12 | 13:58

4 (of zelfs 8) jaar Pechtold of de rest van m'n leven de Oranjes. Ik denk dat ik het wel weet.

Leve de Republiek | 30-09-12 | 13:58

@La Vie En Rose | 30-09-12 | 13:42
Gaat weer lekker. Zucht. + unie achter 'politieke'

La Vie En Rose | 30-09-12 | 13:55

@truusch | 30-09-12 | 13:09
Kosten voor het Koningshuis: 39,4 miljoen euro per jaar.
Zie: (onderaan onder de kop "Hoe is die 39,4 miljoen opgebouwd. www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuw...

Dat is exclusief het salaris van de koningin dat 830.000,00 euro pj bedraagt en de salarissen van Lex en Maxima.

La Vie En Rose | 30-09-12 | 13:54

En verder weg met het Koningshuis en weg met Pechtold.
Afgezien van de kosten voor eerstgenoemde hebben beide - inclusief de overige voorstanders van een politieke zich overbodig gemaakt na hun WEG MET ONS politiek en gekozen voor van Rompuy en consorten.

En niet te vergeten het oerdomme volk dat zo massaal op de PvdA en VVD hebben gestemd. Dat krijgt ook wat het verdiend.

La Vie En Rose | 30-09-12 | 13:42

Ik zou het raar vinden als de zoon van een hersenchirurg door 'erfopvolging' hersenchirurg zou worden. Evenzeer als ik het raar zou vinden als het kind van een massamoordenaar zou moeten boeten voor de misdaden van z'n vader.

Even raar vind ik het dat straks WA koning wordt - niet uit verdienste, maar vanwege z'n afkomst.

Kun je honderd dingen over plempen, maar al zou het zo zijn dat het Oranjehuis heel veel betekent voor NL of betekend heeft, dan nog is het systeem erg ziek.
Geen hersenchirurg die daar wat aan kan doen. Denk dat het initiatief tot afschaffing van het Oranjehuis uit zou moeten gaan. Dat zou ik van zeer veel moed vinden getuigen.

Dat zal nooit gebeuren - geen macht in de Staat, staat die macht vrijwillig af (tenzij gedwongen of uit onnozelheid, zoals NL nu zeer veel autonomie heeft overgedragen aan Brussel).

Vrees dat we er mee moeten leven. Bovendien, macht corrumpeert vrijwel altijd, zie Berlusconi en anderen. Je vervangt in die gevallen niet een joker door een verstandig mens, maar door een andere joker die binnen de kortste keren precies datgene gaat doen waarvoor je hem nu juist niet had ingehuurd.

Zie verder de geschiedenisboekjes rond het fenomeen 'revolutie'.

Ratzinger | 30-09-12 | 13:41

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:28
Fractioneel bankieren bestond al een tijdje, maar het was dacht ik John Law, een Schot die het idee van de Amsterdamse Wisselbank (welke conservatief opereerde en met volledige reserve)meenam uit de republiek en aan ging passen(er een piramidespelletje van maakte)o.a. in Frankrijk, met als gevolg meteen de beroemde bubbel van de Mississippi Compagnie. In die tijden ontstonden zo'n beetje de voorlopers van de huidige centrale banken.

Willem Hollander | 30-09-12 | 13:40

@Polderdrama | 30-09-12 | 13:30

Psies, en Friso werkte bij Goldman Sachs omdat hij zo'n topbankier is.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:38

@WirMachenMusik | 30-09-12 | 13:32

Kerken en moskeeën afbreken altijd +heulveul

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:36

@La Vie En Rose | 30-09-12 | 13:26
Die laatste link even weggummen doet.

La Vie En Rose | 30-09-12 | 13:30

*paranoia aan*
En het Koningshuis heeft ook aandelen in het Duits farmaceutische bedrijf Bayer, en daarom wordt al het water in NL een beetje vergiftigd. Hiervoor wordt de AIVD ingezet. Deze manipuleren de Kiesraad, zodat links en rechts de grootste worden en D66 buitenspel komt te staan. Hierdoor, en door de watervergiftiging, is Pechtold altijd zo zuur.
*paranoia uit*

Polderdrama | 30-09-12 | 13:30

van onze verslaggeefster -- Courtesy visit was niet alleen met Beatrix; het luidt natuurlijk de troonwissel in. Nu ze van dat "afwschawelijke" kabinet afzijn, kan wimlex straks aan de bak en dat behoeft natuurlijk afstemming --

Jokerman | 30-09-12 | 13:28

@Willem Hollander | 30-09-12 | 13:24

De uitvinders van het oplichtingspel dat ze een monetair stelsel noemen mogen we zeker niet vergeten. Ik vraag me overigens nog steeds af welke debiel dat oplichterspel gelegaliseerd heeft, dat hoofd zouden we alsnog moeten opgraven en op een staak moeten zetten.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:28

"De Oranjes zijn niet heilig, ik hoor het u zeggen. Uiteraard niet. Toch gingen de heren informateurs Henk Kamp en Wouter Bos bij de koningin langs. Kersvers Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg kreeg de schuld. Een ‘beleefdheidsbezoek’ werd haar formulering."

Klopt. Fijn als Bas er ook nog even bij had vermeld dat Miltenburg van de informateurs zelf (Bos en Kamp) de opdracht had gekregen om tijdens haar 1e bezoek aan de koningin het verzoek te doen om hen te ontvangen, zo bleek tijdens het overleg van alle fractievoorzitters van de Tweede kamer over deze kwestie. Dan had deze column nog iets van nieuws en inhoud gehad.

Zie de reconstructie van chef RTL nieuws Kees Bergman die wel zijn huiswerk heeft gedaan.

blogs.rtlnieuws.nl/kees-berghuis/749-r...

"Van Miltenburg neemt het woord en zegt dat zij het initiatief genomen heeft omdat de informateurs daarom vroegen. D66-voorman Pechtold haalt zijn telefoon tevoorschijn, neemt het woord en leest op wat informateur Wouter Bos voor de camera's heeft gezegd, namelijk: 'Dat is volgens mij een verzoek van de Kamervoorzitter'. Dus niet van de informateurs...

Rutte en Samsom schrikken. Samen met Van Miltenburg trekken zij zich meteen tijdens de vergadering terug in de officiële kamer van Van Miltenburg. Ze bellen met Wouter Bos. Als ze zich weer melden bij de overige fractievoorzitters, is de lezing dat ze eruit zijn en dat het een gezamenlijk initiatief is van de Kamervoorzitter én de informateurs.'

Geen wereldnieuws dat politici en zeker Wouter Bos weer liegen dat het gedrukt staat, ik weet, maar beter iets dan het totale niets van deze Bassiehof.


blogs.rtlnieuws.nl/kees-berghuis/749-r...

La Vie En Rose | 30-09-12 | 13:26

Prachtig mooi monsterverbond tussen linkse oproerkraaiers en libertair (PVV) "rechts", waarmee maar weer eens aangetoond is dat er geen rechts in dit land bestaat. Want rechts is onder andere pro-Oranje, pro-leger (en dus ook pro-JSF) en voor het zelf betalen van je huis (tegen HRA dus) om maar eens een paar dingen te noemen.

Bigi Bana Boy | 30-09-12 | 13:26

@pitsteen | 30-09-12 | 11:22
O nee? En de zinsnede: "In deze moeilijke tijden, moeten we allemaal offers brengen" dan?

Zoals vermeld door de heer Paternotte, hare majesteit levert geen dubbeltje in, tijdens deze gezellige economische crisis.

Dan klopt haar opmerking, dat we ALLEMAAl offers moeten brengen geenszins.

Cor Rupteling | 30-09-12 | 13:26

@stormtijd | 30-09-12 | 13:22

Ons koningshuis heeft samen met de fa. Rothschild nogal wat macht binnen DNB, dezelfde DNB die ook aandelen ECB bezit. Gaat die troela van dingetje ook nog eens microkredieten verstrekken aan mensen die al helemaal geen vreten meer hebben.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:25

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:14
Helaas ben ik wat pessimistische ingesteld, maar wie weet er zijn zeker steeds meer mensen kritischer aan het worden, en je hebt in principe slechts een radicale minderheid nodig voor een beetje revolutie.
neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:20
Aargh, hoe kon ik deze vergeten, zijn zo'n beetje de belangrijkste...

Willem Hollander | 30-09-12 | 13:24

Wie de keuze voorlegt, Pechtold of Beatrix? wekt de verdenking dat hij een crypto-monarchist is.

WirMachenMusik | 30-09-12 | 13:23

Maar het is allemaal vreemd. Ons koningshuis zou niet gebaat moeten zijn bij een Federaal Europa en toch gebeurt het. Ze heeft dus geen macht?

Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:26

Ons koningshuis is groot aandeelhouder bij Shell en nog wat andere multinationals dus een Federaal Europa betekent meer money in the pocket!!

stormtijd | 30-09-12 | 13:22

@Willem Hollander | 30-09-12 | 13:17

Laten we vooral westeinde 1 niet vergeten, en dat mooie nieuwe gebouw in Frankfurt, zal een mooi gezicht zijn die hoofdjes op staken bij die gebouwen.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:20

Kan iemand mij een Europees land noemen waar het gekozen staatshoofd wel functioneert? En hoe komt zo iemand aan het geld voor een campagne?

Polderdrama | 30-09-12 | 13:20

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:10
Haha, juist. Mijn voorkeur gaat ernaar uit om de hoofden op staken tentoon te stellen op de plaats(en) van de misdaad, zoals de hofvijver, de zuid-as, beursplein, damnrak etcetera, etcetera.

Willem Hollander | 30-09-12 | 13:17

@ZKH EénOog | 30-09-12 | 11:23
hulde voor dit reaguursel!

@Willem Hollander | 30-09-12 | 13:06

Ik vrees dat je gelijk hebt, er is echter 1 maar, de Grieken, Spanjaarden, Polen en Portugezen gaan nu wel de straat op. Dit komt omdat ze honger beginnen te krijgen, op enig moment zullen ze ook doorhebben hoe het mogelijk is dat ze honger hebben en wie daarvoor verantwoordelijk is.

Ik hoop dat de veranderende inzichten razendsnel zullen komen. we zullen zien wat de toekomst brengt.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:14

Pechtold... Juist.
Bassiehof heeft stiekem een enorme hekel aan Nederland?

Graaisnaaiert | 30-09-12 | 13:13

necrosis | 30-09-12 | 12:26 |

Ik bedoel dus: laat het koningshuis maar als een commerciële onderneming zichzelf bedruipen.
Volgens mij vatte je het niet.

Ergernis! | 30-09-12 | 13:11

@Willem Hollander | 30-09-12 | 13:01

Weten we gelijk dat de AIVD pas rond een uur of 13.00 uur wakker wordt op zondag, goed om te weten voor de a.s. revolutie tegen het bankengajes en politici die de boel faciliteren.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 13:10

necrosis | 30-09-12 | 12:44 | + 1
Ik heb het niet over de salarissen maar over de totale kosten.

truusch | 30-09-12 | 13:09

@Schopenhauer1982 | 30-09-12 | 12:05
Ze hebben wel allemaal zo'n typisch Laven gezicht.

Conan de Rabarber | 30-09-12 | 13:07

@neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:58
"Overigens vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat de Grieken en Italianen gepikt hebben dat hun democratisch gekozen president is vervangen door een bankier."
Hear, hear. Zulke zaken bevestigen mijn hierboven uitgesproken vermoedens helaas alleen maar, als de Grieken en Italianen dit al accepteren, wat denk je dan van de minder temperamentvolle en welvarender Noorderlingen.

Willem Hollander | 30-09-12 | 13:06

@Willem Hollander | 30-09-12 | 13:01

Tis wel heel opvallend inderdaad!

Nilfisk | 30-09-12 | 13:02

Mwaha, de kuddobot van de AIVD is hierboven weer aan de gang zie ik.

Willem Hollander | 30-09-12 | 13:01

Ik denk dat Peggold diep in zijn hart liever koningin dan president is

ZonderNaam | 30-09-12 | 12:59

@Willem Hollander | 30-09-12 | 12:50

Volgens mij zijn er al wat mensen wakker geworden in Spanje, Portugal, Polen en Griekenland, de Europese lente komt er aan, nu maar hopen dat de massa in de gaten krijgt dat we de politici en de banken moeten hebben.

Overigens vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat de Grieken en Italianen gepikt hebben dat hun democratisch gekozen president is vervangen door een bankier.

Ik ben benieuwd hoe Nederlanders gaan reageren als Rutte wordt afgezet en vervangen door heer Olivier, om maar eens een kleine oplichter te noemen.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:58

@necrosis | 30-09-12 | 12:38 | Dat is nu precies het punt dat Bas mist...

1oog | 30-09-12 | 12:57

.. aan iedere familie kleeft wel een vlekje. Aan de familie Oranje kleven meer vlekjes dan aan andere families. Met een goedbetaald overheidsapparaat, dat het tegenovergestelde verzorgd wat de naam doet vermoeden, blijft dat zelden een probleem.

De familie voldoet aan de behoefte van een groot deel van ons volk, dat graag gelooft in de hogere machten van koninklijk geboren personen.
Een democratisch draagvlak zal er dus altijd wel zijn, tenzij de familie te duidelijk de ware aard toont. Dat doen ze dus zo min mogelijk - en laten daarop toezien door genoemde professionals.

Jan Passant mk2 | 30-09-12 | 12:56

Fred Janssen | 30-09-12 | 12:29
Dat hoeft ook helegaar niet, een premier residerend in het Catshuis volstaat. Weg met de oranjetirannie!

Willem Hollander | 30-09-12 | 12:54

Bas, je bent een romanticus, je zit te treuren bij de teloorgan van een traditie. Beatrix of Pechtold? Wat wil je daarmee zeggen? Dat we met koningin Beatrix als Staatshoofd een stuk beter af zijn dan met president Pechtold? Je haalt tradities en poppetjes door elkaar. Prins Pils of president Pechtold, dan is het al een stuk lastiger om voor Beatrix te gaan. En vul vervolgens voor Pechtold om het even welke andere politicus in, dan ga je niet meer voor die gemankeerde watermanager.
Komop Bas, doorpakken. Weg met dat zootje, en snel.

Schoorsteenveger | 30-09-12 | 12:52

necrosis | 30-09-12 | 12:36
*Oprichtingsdocument mede-ondertekenen doet*
Gewestelijk particularisme heerscht!!

Willem Hollander | 30-09-12 | 12:51

Keuze tussen een ongewenste buitenlander en een landverrader?
Hmpf.

Tavroch | 30-09-12 | 12:51

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:38
Ik zie de massa niet op tijd ontwaken, maar als men ontwaakt heb je misschien gelijk.
Maar ik denk het helaas niet gezien de schaapachtigheid van velen, en nogmaals ik hoop dat je gelijk hebt.

Willem Hollander | 30-09-12 | 12:50

"Dat is de ware vraag: blijven we meegaan in het sprookje dat monarchie heet of wijzen we het Huis van Oranje de subsidieloze deur?"
Nee, Bassie. Voor de ware vraag, zie:
www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren...
Maar mondje dicht. De Tweede Slaapkamer wenst voort te snurken.

Fijnstoffer | 30-09-12 | 12:50

@Jerry Nick | 30-09-12 | 12:40
Een bezoek van Bix aan welk land dan ook heeft mij nog nooit een cent opgeleverd.
Je bedoelt dat haar Bilderbergvriendjes er geld aan verdienen......
Da's leuk voor haar en haar vriendjes.
*republiek eischt*

necrosis | 30-09-12 | 12:47

@Jopie2009 | 30-09-12 | 12:44

Ik adviseer je om wat geschiedenisboeken te lezen van Rusland voor 1918.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:47

@Jerry Nick | 30-09-12 | 12:40 |

Je kunt principes, grondwaarden, en culturele eigenschappen niet straffeloos ondergeschikt maken aan het economisch argument. De straten van Zuideuropa gaan ons dat leren...

Parel van het Zuiden | 30-09-12 | 12:47

@truusch | 30-09-12 | 12:37
Merkel is geen staatshoofd, maar gewoon premier, net als Rutte. Ze verdient wel iets meer dan Mark, maar Duitsland is ook een klein beetje groter en heeft iets meer inwoners dan Nederland.
Sarkozy is gewoon werkloos. Hij zal wel een rijkelijke uitkering/wachtgeld krijgen (geen idee hoe dat werkt in Frankrijk), maar het zal niet meer zijn dan Bea ontvangt.
De president van Frankrijk verdient overigens niet zoveel. De zetel van het staatshoofd, de bureaucratie van het Elysee zal wel een paar centen kosten, maar dat kost het Kabinet der Koningin, de RVD, en Raad van State en alle instituties die om de functie van de koningin zijn gebouwd ook.

Het wezenlijk verschil is dat een president geen uitgebreide familie meeneemt die ook allemaal op 1 of andere manier uit de staatsruif moeten vreten. Voor de rest van hun leven. En er komen om de 10 jaar weer een hele sloot nieuwe prinsesjes en prinsjes bij die allemaal lid zijn van de koninklijke familie, allemaal een toelage moeten; of dacht je dat ze dat koekhappen, zaklopen en wc-pot werpen op Koninginnedag gratis deden? Omdat ze leuk vinden? Ze krijgen er gewoon voor betaald. En niet te weinig!

Stormageddon | 30-09-12 | 12:46

@truusch | 30-09-12 | 12:37
De schattingen rond de kosten van het koningshuis lopen uiteen van 100 tot 200 miljoen op jaarbasis.
Merkel verdient niet zoveel en Sarkozy is geen president meer!
Die is vervangen door die communist Hollande.

necrosis | 30-09-12 | 12:44

@neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:34
dan adviseer ik je eens wat geschiedenisboeken te lezen over de periode van het communisme in Rusland na de machtsovername van '18.

Jopie2009 | 30-09-12 | 12:44

@Jerry Nick | 30-09-12 | 12:40

Ah, we hebben een kenner in de zaal, vertel me eens meneer de kenner, waarom heeft Trix zoveel macht in Nederland en hoe komen zij en haar voorouders aan zoveel geld en zoveel macht?

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:43

Zo lang de monarchie meer aan goodwill oplevert dan kost heeft het een meerwaarde. En dat doet het, behalve voor enkelen die behept zijn met een (te) beperkt economisch en politiek inzicht en daarom louter vanuit de onderbuik kunnen reageren. Wat je ze in principe niet kwalijk kan nemen, maar ze wel tegen zichzelf in bescherming moet nemen.

Jerry Nick | 30-09-12 | 12:40

@1oog | 30-09-12 | 12:35
President Pechtold?
Mogen we daar eerst over stemmen?

necrosis | 30-09-12 | 12:38

@Willem Hollander | 30-09-12 | 12:28

Toch krijgen steeds meer mensen door hoe dat smerige monetaire oplichtersstelsel werkt en wie er gigantisch van profiteren. Op enig moment zal dat ook tot de massa doordringen, als de massa in de gaten krijgt hoe Trix en haar bankiertjes al zo'n 200 jaar lopen te steeldieven zal het gauw gebeurt zijn met het oplichtersgajes.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:38

gelukkig weten we allemaal hoeveel een Sarkozy of een Merkel kost, toch!De kosten zijn vele malen hoger.

Het woord negermens komt op mij over als een pleonasme, wellicht ziet de auteur de neger niet als mens en moet het woord mens daarom ter verduidelijking er achter geplaatst worden?

truusch | 30-09-12 | 12:37

@Fred Janssen | 30-09-12 | 12:29
Daarmee geef je toe dat het koninklijk huis dus overbodig is.
*republiek Zuid-Holland uitroepen doet*

necrosis | 30-09-12 | 12:36

Dan maar president Pechtold. Daar zijn wij iig in maximaal 8 jaar van af en kan er een ander worden gekozen... van de Oranjes komen wij anders nooit af...

1oog | 30-09-12 | 12:35

@Jopie2009 | 30-09-12 | 12:26

Och, volgens mij viel dat nogal mee, pas tientallen jaren later bleek dat het communisme niet echt fijn werkt.

Direct na de revolutie ging het klootjesvolk er behoorlijk op vooruit.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:34

@Fred Janssen | 30-09-12 | 12:29
Walchelijk? Wat is dat? Afkomstig van een Zeeuws eiland?

Stormageddon | 30-09-12 | 12:33

@drs.Nee | 30-09-12 | 12:23

U bedoeld die prins uit het Duitse Hanau (Nassau) die schatrijk werd door legers te verhuren her en der in Europa?

Die prins die vluchtte omdat Napoleon in aantocht was? Diezelfde prins die zijn kapitaal bij Rothschild onder bracht omdat hij het op zijn vlucht niet mee kon nemen?

Met het kapitaal van die prins werd half Engeland gekocht door Rothschild. Dezelfde Rothschild die schuldpapieren bezit van de staat der Nederlanden?

Dezelfde fa. Rothschild die Wouter Bos *kuch* adviseerde tijdens de bankencrisis?

Die prins bedoeld u?

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:31

-weggejorist-

zand.kasteel | 30-09-12 | 12:30

Walchelijk stukje nep-republikeinisme. Doorwrochten van de demagogische pseudo-verstandige prietpraat dat ook de multiculticlub zo kenmerkt. Goede leermeesters wellicht. Republikeinen en Democraten hebben niets tegen de Oranjes of mensen die van hen denken af te stammen. Wel hebben zij iets tegen het insitituut Kroon, Koning en Koninklijk huis.
Daarbij waarom zou een koningin of koning vervangen -moeten- worden door een president? We hebben al een minister-president.

Fred Janssen | 30-09-12 | 12:29

@drs.Nee | 30-09-12 | 12:23
Wie deed die poll?
Maurice de Hond?

necrosis | 30-09-12 | 12:28

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:16
Enorme demonstraties tegen de bezuinigingen zien we al inderdaad.
Voorbeeldje:
Toen Wouter B. de banken nationaliseerde ben ik daartegen wezen protesteren, voor het eerst van mijn leven, overigens. Daar was misschien een man of 50, terwijl als er weer een pensioenproblemen of cao-onderhandelingen zijn het volstroomt met lieden die het eigen voordeeltje willen behouden.
In het verlengde daarvan zie ik de grote anti-austerity protesten in het zuiden, lieden die opkomen voor het eigen voordeel. (begrijpelijk natuurlijk) Maar dit raakt niet aan de oorzaak van het probleem, namelijk het grote schuldenstapelponzigeldprintsysteem, wat er juist voor zorgde dat politici de middelen hadden om ons tegen elkaar op te zetten met behoud allerhande van te voren bepaalde voordeeltjes, de debatten bij voorgaande verkiezingen in NL waren daar een mooi voorbeeld van. De mensen die de straat op gaan in hetzuiden schreeuwen om werk, zolang de massa niet doorheeft dat het geldsysteem het leeuwendeel van de problemen veroorzaakt, zal er niet veel verbeteren en zal men met allerhande, steeds heftiger verhaaltjes voorgelogen blijven worden. Mundus vult decipi, ergo decipiatur. Dat denkt de elite, en het vervelende is, ze hebben wat dat betreft nog een punt ook.

Willem Hollander | 30-09-12 | 12:28

De rol van staatshoofd is leuke neverfunctie voor de voorzitter van de Eerste kamer of een dergelijk instituut.

Er is bij lange na geen werk voor een full time ceremonieel staatshoofd.

ik heet joran | 30-09-12 | 12:28

@Ergernis! | 30-09-12 | 12:20
Nee!
Dat is niet geinig, als zo'n bejaard mens vraagt om offers van de 'beurgers' terwijl ze zelf vrijwel niets hoeft te doen voor een 'loonstijging'.

necrosis | 30-09-12 | 12:26

@bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:21
Je hebt gelijk. Ik had de inhoudsopgave t/m pag. 102 bekeken. Staat op 103 vermeld inderdaad.

doenormaal! | 30-09-12 | 12:26

@neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:05
het werd er daarna niet veel gezelliger op (in Rusland).

In 1918 hebben we een historische kans verprutst om van de Oranjes af te komen. Helaas durfde Troelstra niet door te pakken. Hadden die socialisten voor 1 keer iets goed kunnen doen, grrrh.

Jopie2009 | 30-09-12 | 12:26

@Parel van het Zuiden | 30-09-12 | 12:21

Ik ben er klaar voor om die banksters aan te pakken, met praten komen we er niet ben ik bang.

*Hooivork slijpen gaat*

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:24

Bedenk wel: de koningin heeft net zo veel macht als ze ruimte krijgt van de politiek. Die is dus net zo klein als we zelf willen. Gaan we naar een verkozen president (denk aan Wim Kok, Hans Wiegel of Laurens Jan Brinkhorst ofzo) dan willen dat soort figuren echt macht hebben en dat zal aanzienlijk meer zijn dan Hare Majesteit nu heeft. Is dat echt een serieus alternatief?

PietGeniet | 30-09-12 | 12:24

Bas wil je niet met "de onze" spreken, het mag rustig jouw vorstin zijn het is niet 'de mijne' dus spreek ook niet uit o.a. mijn naam BVD!

vrijheid-van-spreken | 30-09-12 | 12:23

President van Vollenhove, en een totale afschaffing van het middeleeuwse instituut adel!

mothersfinest | 30-09-12 | 12:23

Koningin of President?

Over precies 13 maanden is het 200 jaar geleden dat erfprins Willem Frederik van Oranje-Nassau (1772-1843) die door de Franse overheersing was gevlucht naar Engeland, weer voet zette op Nederlandse bodem op het Scheveningse strand.

Die landing wordt groots herdacht. Te haren aanzien zal Beatrix nog aanblijven en pas nadat een 'stabiel' kabinet is ingewijd, pas op de plaats maken voor de kroning van koning Willem IV.

Waar blijft de poll? Twee jaar geleden bleek dat 80% van de Nederlanders achter de monarchie staat.

drs.Nee | 30-09-12 | 12:23

@Garlic | 30-09-12 | 12:19

En wat heeft WimLex precies gedaan om deze functie te verdienen en om deze macht te moeten hebben?

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:22

@Eelcontrast | 30-09-12 | 12:11
Spanje EN Portugal, Polen, Italië. Ik heb berichten gezien dat ook de UK zijn "uitgenodigd" te demonstreren. We wachten af... M.a.w. dit overstijgt Spanje. En dat is nou precies wat we schijnbaar niet mogen weten.
Ik heb het niet over een complottheorie van Europa maar heb ook nog geen enkele reactie gezien hierop van het Europese Parlement wel?
En die bezuinigingen die Spanje door moet voeren, dat heeft niets met de EU te maken? Dus die mensen zijn m.a.w. niet boos op de gevolgen van hun lidmaatschap van de EU? ;)
Alle Europese burgers ondervinden inmiddels hoogstpersoonlijk voornamelijk ellende van de EU. Niet alleen financieel maar ook qua leefbaarheid van de samenleving wegens de gevolgen van immigratie waar de EU een groot voorstander van is.
De economische gevolgen die we nu zien zijn nog maar een fractie van wat gaat komen. Deze opstanden eveneens.

doenormaal! | 30-09-12 | 12:21

Wat we eerst nodig hebben is een verzetsleider. Een leider die scherp zet welke fundamentele zaken worden verkwanseld aan de Europese Unie en die de Europese massa in beweging krijgt om de Unie ofwel fundamenteel te veranderen of de Unie te breken. Een leider die het volk leert de democratie, rechtstaat, en vrijheid te herstellen.
.
Helaas kunnen wij uit de menselijke geschiedenis afleiden dat de kans hierop marginaal, vrijwel niet bestaand, is. De tijd van tirannen is aangebroken. Tirannen die de Unie gebruiken voor hun zucht naar macht en tirannen die de Unie verwerpen in dezelfde zucht naar macht.
.
Toch willen wij het zo. We wilden ons niet verdiepen in onze grondwaarden, maar meer brood en spelen. We wilden niet gaan staan voor deze principiele zaken maar policor de goede vrede bewaren. We wilden de prijs voor vrijheid niet betalen, maar verantwoordelijkheden afschuiven.
.
De tijd van tirannen, de eeuw van strijders, een periode van groot leed is op handen. Zijn wij klaar om te oogsten wat wij gezaaid hebben?

Parel van het Zuiden | 30-09-12 | 12:21

My God, bij Buitenhof wordt beweerd dat we hoffelijk moeten zijn voor inbrekers.

de Bree | 30-09-12 | 12:20

Ik zeg: op eigen kracht moet het best lukken met fa. Weduwe van Amsberg B.V. Is toch geinig, zo'n monarchie? Beetje real-life soap format. Doe je best dus maar.

Ergernis! | 30-09-12 | 12:20

Ik vind dit een zeldzaam slecht, onderbuikgevoelens strelend, suggestief stuk. Alsof een president een garantie is voor een betere werking, resp invulling van het staatshoofdschap.
Ik kan het niet duidelijker zeggen: Beatrix moet gewoon lekker doorgaan en haar opvolger klaarstomen zodat ie straks bij K.B. Pechtold als burgemeester kan benoemen. Van Madurodam, dan wel te verstaan, of van de Efteling.

Garlic | 30-09-12 | 12:19

Een president wordt gekozen, heeft maar een paar termijnen en kan tussentijds de laan worden uitgestuurd.

Zzzzooooffff | 30-09-12 | 12:18

@Willem Hollander | 30-09-12 | 12:09

Het tij is al aan het keren, kijk maar naar wat er Griekenland, Spanje, Portugal en Polen gebeurt. Het zal niet lang duren voordat er ergens echt de vlam in de pan slaat en dan staat binnen no-time heel Europa in brand.

Hopelijk worden deze ronde de ware criminelen de aardkloot afgetrapt, Beatrix c.s. dus.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:16

@bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:08
Het staat niet eens op teletekst.

doenormaal! | 30-09-12 | 12:13

@bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:08
Durfde daar vanzelfsprekend niets van te zeggen maar het verbaast me ten zeerste. Er zal wel een direct dreigtelefoontje van een niet nader genoemd persoon uit Brussel zijn binnengekomen her en der neem ik aan. Ben wel erg nieuwsgierig naar de achterliggende beweegredenen van de media om dit stil te houden.

doenormaal! | 30-09-12 | 12:12

@necrosis | 30-09-12 | 12:06

Ik heb toch liever dat ze de bij elkaar gejatte goederen in gaat leveren, inclusief haar aandelen Shell.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:12

Alsof er vervanging voor haar moet komen. We schrappen gewoon een functie en laten de rest bij het oude.

Lucifer | 30-09-12 | 12:11

Ik stel voor dat @deraderendraaien de eerste president van NL wordt, zij heeft de beste reaguursels!

necrosis | 30-09-12 | 12:11

@doenormaal! | 30-09-12 | 11:40

De laatste week is het iig. geregeld voorpaginanieuws in De Volkskrant geweest en waren er de nodige achtergrondreportages over het toenemend aantal hoogopgeleide Spaanse 'gastarbeiders' in Nederland. Ook vind ik het een rare redenering dat als Spaanse politie besluit om journalisten en media bij demonstraties weg te houden (wat een kwalijke zaak op zichzelf is) dat dit volgens jou dan kennelijk een besluit (complottheorie???) van de EU is. Je zou immers met dezelfde bronnen kunnen beargumenteren dat dit juist het bewijs is dat het met de politieke eenwording van de EU zo'n vaart niet loopt. Verder vermoed ik dat Spaanse burgers niet zozeer tegen de EU zijn (dat land is de afgelopen 30 jaar bijna geheel en al opgebouwd met EU-geld), maar tegen een regering die (net als overigens in de rest van de Westerse wereld) de (afbetaling van de) schuld van de kredietcrisis/eurocrisis bijna geheel en al in de schoenen van de middenklasse schuift. Spaanse burgers zullen juist beseffen dat uit de EU stappen het definitieve eind zal betekenen van hun economie zoals ze het kennen. Raar genoeg zou mediastilte rondom de crisis in Spanje voor mensen die willen dat er geen 'eurocent' meer naar Zuid-Europese landen gaat juist ideaal zijn. Des te eerder zet Spanje zich namelijk buitenspel. Kortom, ga er niet vanuit dat 'de Europese burger' bestaat; althans niet in die zin dat ze overal dezelfde belangen tav. de EU zouden hebben.

Eelcontrast | 30-09-12 | 12:11

@bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:01
Een plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden ;)

doenormaal! | 30-09-12 | 12:10

@Schopenhauer1982 | 30-09-12 | 12:05

Ik heb nog nooit van de Eftelinggevangenis gehoord, waar staat die bajes?

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:10

@doenormaal! | 30-09-12 | 12:07 | + 0 -
Polen is nieuw voor mij.

Kaas de Vies | 30-09-12 | 12:09

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:05 |
Ik help het u hopen, maar ik denk dat men gewoon weer één of ander lulverhaal afsteekt, waar het volk dan slaafs intrapt. We zijn vooralsnog veuls te verwend voor een beetje revolutie.

Willem Hollander | 30-09-12 | 12:09

@neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:02
Als ze jonger was dan de AOW leeftijd, had ik 'bijstand' gezegd, maar daar is ze te oud voor....

necrosis | 30-09-12 | 12:09

doenormaal! | 30-09-12 | 12:07
Hmm, en GS dan!

bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:08

Misschien moeten we het Guy Verhofstadt vragen, die heeft immers meer te zeggen over dit land dan wij.

me,myself and IK | 30-09-12 | 12:08

@necrosis | 30-09-12 | 12:03
Je moet eens bij "van de hak op de tak springen" zoeken in het spreekwoordenboek. Daar staat als uitleg waarschijnlijk onder nummer 1: Bas Paternotte.

Nilfisk | 30-09-12 | 12:08

@doenormaal! | 30-09-12 | 11:40
Welgeteld 10 seconden aandacht op het NOS journaal voor de rellen. En dan nog alleen berichtgeving over Madrid. Dit terwijl er door heel Spanje heen vele mensen op de been waren en ook in Portugal en Polen. Maar we doen gewoon lekker of dat helemaal niet is gebeurd. NOS = Censuur!

doenormaal! | 30-09-12 | 12:07

@neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:02
Dat houdt in dat ze haar kapper zelf moet gaan betalen.
*duur*

necrosis | 30-09-12 | 12:06

Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:52
Dat viel me ook op. Via twitter werd constant een oproep gedaan om vooral op een waardige manier je onvrede kenbaar te maken. Er was zelfs een ordedienst tussen de demonstranten die amokmakers in spe direct afvoerde.

bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:06

Overigens, Paternotte, is het niet " een natie onder oranje " maar is het " een natie onder god ". Immers het is het van god gegeven recht om als soeverein heerser de paupers te onderdrukken. En het is aan de godheid en aan de godheid alleen dat de soevereine vorst ondergeschikt is.
.
Zie hier de gekte die achter het idee van een monarchie zit. Constitutioneel, verlicht, absoluut of anderszins. Maar een vorm van gekte is het. We hebben toch ook geen brandstapels meer?
.
De familie die zich nu van oranje noemt is een kluwen gehaaide grootgeldbezitters die er alles aan zal doen om het vermogen van de familie te behouden. En tot dat vermogen behoort ook het grondgebied van het koninkrijk. Oh, zult u zeggen, niet in juridische zin. Nou, dat zullen we nog wel eens zien, in naam der koningin.
.
Monarchie is een uitvloeisel van een feodaal systeem, van heersers en horigen. De laatsten doen het werk op het land en betalen aan de heersers. Er is niet veel veranderd, sinds de middeleeuwen.
.
Leve de republiek (driewerf)!

gooi en smijtwerker | 30-09-12 | 12:06

Huis van Oranje hoort thuis in de Efteling.
Lekkere blonde troela (niet Wendy van Dijk of Linda de Mol graag) die van de Rivella reclame bijvoorbeeld (naam is me even ontschoten) of Ellen ten Damme for president.

Schopenhauer1982 | 30-09-12 | 12:05

@bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:01

Het duurt niet lang meer voordat de zelfbenoemde elite Europa uit mag vluchten, net als het gajes dat begin vorige eeuw Rusland werd uitgetrapt.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:05

@Nilfisk | 30-09-12 | 11:55
Heb je het over je zelf?

necrosis | 30-09-12 | 12:03

@necrosis | 30-09-12 | 11:59

Waar slaat dat op? Sinds wanneer mag diefstal lonend zijn?

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 12:02

@Bokito ergo sum | 30-09-12 | 11:54
Ieuw!!!!

necrosis | 30-09-12 | 12:01

doenormaal! | 30-09-12 | 11:48
Het zal de bildebergers, de boven-ons-welgestelden, aan hun ster roesten. Ze wanen zich schier onaantastbaar. Maar áls het volk gaat morren, en alle tekenen wijzen daartoe, dan kan hun positie derhalve binnen afzienbare termijn de geschiedenisboeken in. Het spreekwoord; de kruik gaat te water tot dat-ie barst.. het zal me niets verbazen.
twitter.com/ratiqui/status/2519655421...

bij gelegenheid | 30-09-12 | 12:01

Hoog tijd voor een bindend referendum.
Dat houdt in dat Bix na de uitslag slechts AOW krijgt (ze mag haar aandelen Shell houden) en het feit dat Kereltje nooit president zal worden.
Ik zeg: DOEN!

necrosis | 30-09-12 | 11:59

Wat een totaal onleesbare onsamenhangende tekstuele diarree kraam je toch iedere keer uit.

Nilfisk | 30-09-12 | 11:55

Maar het is de zelfde als dat iemand zegt..."Ik mag jou wel... dus je mag kiezen, bij wijze van uitzondering. Wil door de kogel gedood worden, een bijl door je hoofd of gestenigd worden".

dhr v Puffelen | 30-09-12 | 11:54

Tuurlijk gaan ze langs bij Bea, dat is nou wederzijds belang. Bijna alle fopfuncties moet je Bea voor likken en zij kan danweer beter haar eigen belangen behartigen als je daar zit.

Bokito ergo sum | 30-09-12 | 11:54

Als ik daar tussen moet kiezen dan loop ik weg. Net als Geert.

doskabouter | 30-09-12 | 11:54

Als het gaat om een keuze tussen Hare M en Pres Peggolt is er nog een tussenoplossing die net even beter te pruimen is dan Pres Peggolt: President Beatrix.
Ja ja, (wegduikt voor geworpen blikken danwel eieren in staat van ontbinding)
Maar zeg nou zelf!

Alteidt Glijck | 30-09-12 | 11:53

@bij gelegenheid | 30-09-12 | 11:44 | + 3 -
Als je daar de foto's kijkt, veel normale mensen. Niet gekke krakers, antiglobalisten, marxisten en Bakito's. Gewoon normale mensen.

Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:52

Gotsamme Paternotte, waarom moet je zo'n leuk stukje nou falikant bederven met dat laatste zinnetje?

Conan de Rabarber | 30-09-12 | 11:51

@de Bree | 30-09-12 | 11:49

Kortom, de hoogste tijd om het zooitje het land uit te smijten.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 11:51

@vetkleppert | 30-09-12 | 11:37 | + -1 -
Trouwens vind ik die jurk van Beatrix daar vet cool. Komt zo uit Dune.

Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:51

De keuze tussen Bea en Pechtold is niet zo moeilijk: Pechtold. Daar ben je binnen maximaal vier jaar weer van af terwijl je aan het koningshuis wellicht nog wel eeuwen vast zit, inclusief immer oplopende kosten.

Dat Pieter van Vollenhoven niet tot de adelstand is verheven lijkt me logisch. Hij komt over als een aimabel en betrokken persoon. Deze beide kwalificaties maken hem bij voorkeur ongeschikt om toe te treden tot de kliek in de gesubsidieerde paleizen van Soestdijk/Huis ten Bosch, etc.

goedverstaander | 30-09-12 | 11:50

@tejow 11:47: Prins Pils en ballen, heh. Waarom denk je dat Trix een sterke vrouw voor hem heeft uitgezocht?

Muxje | 30-09-12 | 11:50

@tejow | 30-09-12 | 11:47

Ik heb liever dat hij z.s.m. optieft, kan me niet schelen waar naar toe, en laat hij dat Argentijnse mutsje, dochter van een massamoordenaar aub meenemen.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 11:50

Als Willem Alexander in Friesland had gewoond, zou hij van zijn moeder dan ook mee hebben mogen doen met het DNA onderzoek? Nee, want dan zou blijken dat de huidige Oranjes geen bloedlijn zijn van de stadhouders.

de Bree | 30-09-12 | 11:49

@Botte Hork | 30-09-12 | 11:36
Ik niet, want ik moet dan gewoon werken.
Maar ja, daar weet Bix niets van, die heeft gedurende haar leven nog nooit een dag gewerkt!

necrosis | 30-09-12 | 11:49

@bij gelegenheid | 30-09-12 | 11:44
Een beetje?? Ik vind het ronduit eng dat er op zulke grote schaal censuur wordt gepleegd en er wordt geprobeerd de wereld en de Europese burgers onwetend te houden van massale demonstraties in Europa.

doenormaal! | 30-09-12 | 11:48

Leve Koning Willem 4! Hoera! Hoera! Hoera! Geef die man een staf, een kroon, een baard en wat meer politieke macht. Misschien krijgt hij dan wat ballen en heeft het koningshuis nog een nuttige functie. Nu is het toch ook niks mensen.

tejow | 30-09-12 | 11:47

Is om het even, ze zijn allebei megalomaan en totaalgestoord.

Parsons | 30-09-12 | 11:46

De republiek(en) der Nederlanden(dat leest u goed, de NederlandEN zijn geen éénheidsstaat) heeft helegaar geen president nodig, een premier (niet Pechtold), residerend in het Catshuis volstaat.
"It is evident by what has been discoursed in the former Chapter concerning the Rise of this State, (which is to be dated from the Union of Utrecht,) that it cannot properly be styled a Commonwealth, but is rather a Confederacy of Seven Sovereign Provinces united together for their common and mutual defence, without any dependance one upon the other. But to discover the nature of their Government from the first springs and motions, It must be taken yet into smaller pieces, by which it will appear, that each of these Provinces is likewise composed of many little States or Cities, which have several marks of Sovereign Power within themselves, and are not subject to the Sovereignty of their Province; Not being concluded in many things by the majority, but only by the universal concurrence of Voices in the Provincial States. For as the States-General cannot make War or Peace, or any new Alliance, or Levies of Money, without the consent of every Province; so cannot the States-Provincial conclude of any of those points, without the consent of each of the Cities, that, by their Constitution, has a Voice in that Assembly."
De witten boven, leve de republiek!

Willem Hollander | 30-09-12 | 11:46

De Ranitz stierf in 1916 op 70-jarige leeftijd. Hij werd in brede kring als een zeer beminnelijk man gezien en trouw dienaar van het Huis van Oranje. Ook wordt hij door enkelen gezien als de biologische vader van koningin Wilhelmina. Koning Willem III zou in 1879 ten tijde van de conceptie van Wilhelmina te oud zou zijn geweest en daarnaast leed hij aan syfilis. Volgens de geruchten heeft men toen in de directe omgeving van Willem III gezocht naar een geschikte kandidaat voor het verwekken van een troonopvolger bij Emma. De keuze zou op de adjudant van koning Willem III, De Ranitz, gevallen zijn.
Deze veronderstelling is echter nooit bevestigd. De Ranitz schrijft in zijn dagboeken allesbehalve vaderlijk over Wilhelmina, wanneer zij voor het eerst aan hem getoond wordt; "t is een kind met een neus als ieder ander". Volgens een hofdame was de relatie tussen De Ranitz en Wilhelmina op latere leeftijd niet veel beter; Wilhelmina "haatte" De Ranitz en hij "gaf haar die haat tienvoudig terug". Toch is er een ding dat er op zou kunnen wijzen dat De Ranitz haar vader is. Van Wilhelmina is bekend dat ze toondoof was. Dit is vererfbaar, terwijl bij zowel Emma als Willem III niemand in de familie bekend is die aan toondoofheid leed. De Ranitz had echter wél last van toondoofheid.

de Bree | 30-09-12 | 11:45

Geen keuze tussen Pechtold en Bea, maar deze ongekozen mevrouw, die met haar familie ongenadig uit de staatsruif eet, past niet meer in de 21 ste eeuw!!!

hertog1 | 30-09-12 | 11:44

@doenormaal! | 30-09-12 | 11:40 pcies. Net of dit geluid, van bovenaf bedongen(?), niet mag worden gehoord. Beetje vreemd is het wel. www.publico.es/espana/443171/la-protes...

bij gelegenheid | 30-09-12 | 11:44

zijn "arme negermensen" een ander soort dan "arme mensen"?

rdeman | 30-09-12 | 11:44

Muxje | 30-09-12 | 11:40 |
ze heeft dat salaris echt niet nodig hoor. is alleen maar symbolisch.

damnschreeuwer | 30-09-12 | 11:43

ZKH EénOog | 30-09-12 | 11:37
Inderdaad, Boerkatrix doet vaak net of zij van toeten noch blazen weet, maar in feite is zij zeer 'geraffineerd'.

Cuyahoga | 30-09-12 | 11:42

@vetkleppert | 30-09-12 | 11:35

Ziet er gezellig uit, lezen ze de koran?

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 11:42

@de bree
Dat was voor of nadat het brein van willem 3 door syfilis volledig doorgeslagen was?
En voor de verwekking van wilhelmina door kamerheer De Ranitz?

gooi en smijtwerker | 30-09-12 | 11:41

@vetkleppert | 30-09-12 | 11:34

Staat haar goed zo'n kopvod, jammer dat ze is terug gekomen.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 11:41

De vorstin wordt vooralsnog buiten de formatie gehouden en wij, de rest van Europa en de wereld worden onwetend gehouden over de massale opstanden in o.a. Spanje, Portugal en Polen tegen de bezuinigingen.
Journalisten en camera's werden gisteravond gesommeerd weg te gaan in Madrid. Er zijn amper berichten in de media. Niet op CNN niet op BBC, niet op de voorpagina van Nu.nl.
Alleen hier en daar wat na zoeken nos.nl/artikel/424166-massale-proteste...

nos.nl/artikel/424166-massale-proteste...

Echt heel vreemd. Als de moslims demonstreren weet de hele wereld het en bied Martin Schulz excuses aan maar als de Europese burgers massaal de straten opgaan in heel Spanje wordt het verborgen gehouden en zien we geen reactie van het Europese parlement.
Dit is wel weer een ultiem bewijs van het weg met ons. Wij, het Europese volk, bestaan niet. Democratie en vrije nieuwsgaring wordt steeds meer geweld aan gedaan.
Zie ook Twitter #29s voor meer video's en foto's.

doenormaal! | 30-09-12 | 11:40

Maar jongens, pas op wat je zegt..

"H. Brouwer uit Zeewolde kreeg van de politie de keus: óf hij leverde zijn bordje met de tekst "Alex en Máxima veel geluk in de Republiek Holland" in, óf hij zou worden gearresteerd voor belediging."

sitzkrieg | 30-09-12 | 11:40

Salarisverhoging? Wat omhoog is gegaan is de onkostenvergoeding. Die onkostenvergoeding is bedoeld om, tja, onkosten te dekken, en de kosten daarvan zijn dan ook iets gestegen. Geheel terecht dus, als je de zaken beoordeelt binnen de kaders van het stelsel. Het salaris van Trix (700k of zo) is echt een salaris (behalve dan dat het niet belast is); ze kan het uitgeven aan wat ze maar wil, bijvoorbeeld een olifantenfokkerij, zodat prins Pils ook nog wat heeft om op te schieten als hij met pensioen gaat.

Uiteraard is het wel behoorlijk hypocriet om in een kersttoespraak te ronken over moeilijke tijden die iedereen gaan treffen en solidariteit, om vervolgens niet een gebaar te maken en een deel van dat salaris vrijwillig terug te geven. De koning van Spanje deed dat wel. Ook zou ze het goede voorbeeld kunnen geven en wat soberder leven. Beetje minder met de privejet vliegen en de thermostaat wat lager zetten, en die 60k verhoging was ook niet nodig geweest.

Muxje | 30-09-12 | 11:40

@grappert | 30-09-12 | 11:37
Sorry. Soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden.

vetkleppert | 30-09-12 | 11:40

-weggejorist-

magic mike | 30-09-12 | 11:38

president Pechtold, zonder meer. Ik haat die kerel maar alles is beter dan een door en door corrupte, ondoorzichtige en ondemocratische monarchie.

sitzkrieg | 30-09-12 | 11:38

Dan schrijf je zo'n aardig stukje Bassie. En dan eindig je met een dwase en tevens onmogelijke vraag.
'Leve de republiek' had volstaan.

Pastor Sippenhaft | 30-09-12 | 11:38

Ik vind dit trouwens een onderwerp dat we beter kunnen tacklen na de revolutie en het opstellen van een grondwet die uitgaat van de vrije burger. "Hoeder van de grondwet" of "constitutioneel conservator" lijkt me wel wat als titel....

Parel van het Zuiden | 30-09-12 | 11:38

Mooie anekdote van de stabiliteit die ons koningshuis ons geeft:
"Toen Willem III in zijn wiek geschoten was, omdat het de Zwitsers niet zinde, dat hij zich in zijn sjamberloek op het balkon van zijn villa aan het meer van Genève voor de belangstellende opvarenden van langs tuffende boten als potloodventer opstelde, en de minister van oorlog opdracht gaf om naar Zwitserland op te rukken om zijn eer te wreken, moest hij ervaren dat deze daar niet voor voelde: de majesteit moest, net als onze inburgeraars, leren dat de Grondwet wel zei ´De Koning verklaart de oorlog', maar dat dit nog niet betekent dat de koning oorlog verklaart."

de Bree | 30-09-12 | 11:38

@ vetkleppert. 11.45.
BEDANKT, kon nog net de kots opvangen voor het tegen mijn scherm spatte.

grappert | 30-09-12 | 11:37

@Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:26

In het Bilderberg gebeuren, is zij geen monarch, maar de baas van Shell. En kan zij, net als al die andere grote boys, helemaal voor de federale Unie gaan.

Hare majesteit eet van de beruchte twee walletjes, waarvan er één gegarandeerd over gaat blijven.

ZKH EénOog | 30-09-12 | 11:37

De monarchie afschaffen zal nooit lukken. Er zijn nog veel te veel mensen verliefd op die Oranjes.
-
Ik zou er ook niet zoveel op tegen hebben als zij enkel een ceremoniële functie zouden bekleden.
-
Dat de Koningin de formatie leidt is geen geschreven regel. Dat de Tweede Kamer nu een een regel heeft aangenomen waarin zij bepaalt dat zij zelf de formatie zal leiden, was daarom eigenlijk ook onnodig.
-
Dat de Tweede Kamer de touwtjes zelf in handen neemt juich ik in dit opzicht van harte toe. De Koningin is ondemocratisch. Haar ambt is erfelijk en het volk mag zich daaraan schikken. Allemaal mooi en aardig, maar in een parlementaire democratie hoort zij dan geen macht te hebben (lees; invloed uitoefenen op de democratie). Dat is gewoon not done.
-
Het enge aan dit vindt ik wel dat de Staten Generaal erg veel macht krijgen. Op dit moment hebben zij, als wetgever, al het laatste woord. Artikel 120 Gw verbiedt de rechter om de wet aan de grondwet te toetsen, terwijl dit weer wel mag aan het statuut, verdragen en Europese wet & regelgeving. Ook zo'n fijne constructie die we te danken hebben aan de politiek. De grondwet wordt afgeserveerd ten gunste van verdragen en Europese wetten en regels. De provincie Nederland is eigenlijk al een feit.
Landen als Duitsland behouden zich ten alle tijden het recht deze wetten en regels die vanuit Brussel worden opgedragen te toetsen aan de Grondwet.
-
Afijn, ik draaf door. De monarchie.
=
Allochtonen uitkeringstrekkers die alles erven en vervolgens het democratische stelsel/proces dat wij in NL hebben opgebouwd ondermijnen. Dank.

Freakster1986 | 30-09-12 | 11:37

Opzouten met die oranje poppenkast.

Bataaf | 30-09-12 | 11:37

necrosis | 30-09-12 | 11:33
Nou ja nutteloos, we krijgen er wel ieder jaar koekhap - pleepotwerp - lintje knip - en josti band evenementen voor terug!

Botte Hork | 30-09-12 | 11:36

Als je geen andere keuzes kunt voorleggen als deze twee stumpers..... DAN ben je zielig !

grappert | 30-09-12 | 11:36

Leve de Republiek! Riep iemand langs de trouwstoet in 020 op 02-02-2002 en werd gearresteerd. Een waxinelichthoudergooier gaat zonder proces bijna 2 jaar achter de deur. Beatrix laat zich echt niet zo maar wegjagen! (Terwijl het wel de hoogste tijd is).

DoctahDie | 30-09-12 | 11:35

De keuze is aan u: koningin Beatrix of president Pechtold?

Geen van 2

Methylfenidaat | 30-09-12 | 11:35

dat achterlijke sprookje van de famillie DeRanitz moest maar eens afgelopen zijn.

damnschreeuwer | 30-09-12 | 11:34

Eerder president rutte, maar heb nog liever president Geert!!!

dani7902 | 30-09-12 | 11:34

@umoja | 30-09-12 | 11:24

Dat zou interessant zijn, als ze het ook (officieel) voor het zeggen hadden, maar bij het ondertekenen van wetten, gemaakt door anderen, heb je aan langetermijnvisie geen reet.

ZKH EénOog | 30-09-12 | 11:34

Sporthuis Centrum?

CENTER PARCS!

blikjegrolsch | 30-09-12 | 11:33

Wat mij betreft mag die ongekozen Duitse ruifvreetster vandaag nog optiefen, de familie graag meenemen. Kereltje Peggold kan beter de eer aan zichzelf houden, voordat een woedende menigte zich met hem bezig gaat houden.

neemjemoederindemali | 30-09-12 | 11:33

In 2013 is het tweehonhderd jaar geleden dat de historische vergissing werd begaan. Laten we van de gelegenheid gebruik maken om een committee op te richten om de historische vergissing van 1813 ongedaan te maken. Er zal een inzameling komen voor een passend afscheidskado en we zetten bea en de boys op het vliegtuig naar Argentinie. en ze moeten beloven om de eerstvolgende tweehonderd jaar hier weg te blijven.
.
Dit land kan dan weer terugkeren naar de status van voor 1795, de Republiek der Verenigde Nederlanden. Zonder stadhouder, koning of landvoogd. Uit de ministerraad wordt naar zwitsers voorbeeld een president gekozen die gedurende een jaar staatshoofd mag spelen. Ieder maar een keer, daarna is een ander aan de beurt. Dat bespaart veel kosten van verkiezing enzovoorts.
.
En het voorkomt dat Pechtold ooit nog president kan worden, met zijn margepartij.

gooi en smijtwerker | 30-09-12 | 11:33

@Niemands Knegt | 30-09-12 | 11:30 | + 1 -
Dan had dus iemand anders deze macht gehad. Was dat beter geweest?

Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:33

@de Bree | 30-09-12 | 11:27
Hoezo nutteloze discussie, het koninklijk huis is nutteloos.
Zelf doen ze geen reedT, terwijl hun 'uitkering' blijft stijgen.

necrosis | 30-09-12 | 11:33

@N=1 | 30-09-12 | 11:28
Je bedoelt dat al die schuinsmarcheerders uit het verleden vooral oog hadden voor het landsbelang op de lange termijn? Proest!
Lees eens wat over Willem 3 of Hendrik.

de Bree | 30-09-12 | 11:32

De Oranjes any day of the week!

JungleBunny | 30-09-12 | 11:32

@ZKH EénOog | 30-09-12 | 11:23

Au. Drie keer ´terwijl´ in één zin. Ik ga dus duidelijk nog even een bak koffie pakken.
Sorry voor de oogschade, mensen.

ZKH EénOog | 30-09-12 | 11:32

Moderne democratie heeft historisch gesproken in haar korte mondiale bestaan eauk een vrij lijvig pikzwart dossier opgedaan tog?

william7055 | 30-09-12 | 11:31

Kereltje is voorstander van een dictatoriaal regime.
Koningshuis heeft ook een onfris heden en verleden.
Beide hebben weinig tot niets op met de onderdanen, maar des te meer met hunzelf.
Geen van beide dus.

Op koers | 30-09-12 | 11:30

De koning is hoofd van de regering.
De koning benoemt de ministers.
De koning benoemt de rechters.
De eed van trouw wordt op de koning afgelegd door rechters en ministers.
De eed van trouw wordt op de koning en tevens op de grondwet afgelegd.
De eed van trouw wordt op een koninkrijksstatuut afgelegd, die boven de grondwet is gesteld.
De Hoge Raad benoemd bij “koninklijk besluit” is geen onafhankelijk college en verwijst standaard alle zaken door naa het Europese Hof van Justitie.

Geen macht? Dat kreng heeft veel te veel macht. Dus: Leve de soevereine republiek van Nederland!

Niemands Knegt | 30-09-12 | 11:30

De Oranjes! Leve de Koningin!

jezouermoevanworden | 30-09-12 | 11:30

Er valt veel op het koningshuis af te dingen, maar in tegenstelling tot politici, CEO's en andere figuren met 'macht', houden zij de continuïteit en de lange termijn in het oog.

N=1 | 30-09-12 | 11:28

"De keuze is aan u: koningin Beatrix of president Pechtold?"

Ten eerste is de keuze niet aan ons, maar zo zou de vraag eigenlijk moeten luiden.

"De keuze is aan u: koningin Beatrix of president Barosso?"

Of denk je dat Pechtold zo'n snelle carriere push krijgt binnen de EU?

Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:28

Een nutteloze koningshuisdiscussie hmmmmm..... volgende keer maar weer een politieke analyse Bas.

de Bree | 30-09-12 | 11:27

Laten we nou de zaken gewoon benoemen als ze zijn. Expliciteren wat is. Een staatshoofd van Nederland is in feite een EU-regent van het noordwestelijk wingewest.
.
"Leve el GoevernEuro, hoezee!"

Parel van het Zuiden | 30-09-12 | 11:27

Of je voor of tegen de macht van het Koningshuis bent, de laatste 100 jaar is het Koningshuis het enige nationale symbool waar men openlijk positief over mag uitspreken. De rest moet kapot.

Het is erg vreemd, een Maxima die beweert dat de Nederlandse cultuur niet bestaat en er zelf deel van is gaan uitmaken. Vrij apart allemaal.

Begrijp ook niet echt hoe het koningshuis haar rol ziet in de toekomste EU-staat. Ik kan mij niet voorstellen dat zij hier zo voor zijn, of denken zij dat de Oranjes het koningshuis van de EU worden?
Wellicht zijn zij een tegenkracht en wordt daarom hun laatste macht afgepakt?

Hoe plaats je dit dan weer in het Bilderberg-gebeuren? En nog een alluhoedje verder de illuminatie?

Maar het is allemaal vreemd. Ons koningshuis zou niet gebaat moeten zijn bij een Federaal Europa en toch gebeurt het. Ze heeft dus geen macht?

Kaas de Vies | 30-09-12 | 11:26

Van stadhouder naar prins naar koning.
Alsof dat zo'n goede keuze was.

de Bree | 30-09-12 | 11:24

Het Koningshuis heeft ook zo zijn voordelen. Lange termijn visie bijvoorbeeld. En ze hoeven niet te 'scoren', want hoeven niet herkozen te worden.

umoja | 30-09-12 | 11:24

@Mazzeltov | 30-09-12 | 11:20
Bernhard en Claus waren ook geen ongeschreven bladeren.
Ik mis de keuze: geen van allen!

necrosis | 30-09-12 | 11:23

Geen van tweeën, hoewel je de laatste indien je een maximum stelt, met twee termijnen weer kwijt bent, terwijl Beatrix ongekozen is en nooit verdwijnt, terwijl ze de vetste bijstanduitkering vangt, terwijl ze gewoon actief is in het bedrijfsleven als mede eigenaar van Shell. Voor de rest van Nederland heet dat uitkeringsfraude.

Daarnaast, als Pechtold president zou worden, is het presidentschap maar eenmalig, want na zijn termijn, levert Nederland alleen nog maar een gouverneur voor het grote federale Verenigde Staten van Europa, onder president van Rompoei.

ZKH EénOog | 30-09-12 | 11:23

Hoewel. Als Pechtold dan z'n mond moet houden en slechts hier en daar een lintje door mag knippen is het wel stukken goedkoper dan wat we nu hebben.

Dat dan weer wel.

zeg maar jansen | 30-09-12 | 11:23

Erfopvolging is iets van vroegere tijden.... ik stel een overgangsmaatregel voor.

Maak van Beatrix de 1e (ceremoniële) president van de Republiek der Nederlanden en over 4 jaar gaan we stemmen voor president nummertje 2.... ook iemand met een puur ceremoniële functie....

Het koningshuis kan dan verder met pensioen!

Fatwabuster | 30-09-12 | 11:22

Columnist Bas Paternotte of columniste Ebru Umar?

de Bree | 30-09-12 | 11:22

Van de andere kant: wie je dan ook wil: liegen doen ze allemaal. Ik heb Bea nog nooit horen liegen.

pitsteen | 30-09-12 | 11:22

swassannuf | 30-09-12 | 11:21 | + 0
Zijn we die ook kwijt.

swassannuf | 30-09-12 | 11:22

President van Vollenhove dan maar. Dat lijkt mij namelijk wel een eerlijke en betrouwbare man.

BedrijfsTijgerT | 30-09-12 | 11:21

Ook liever zanger Rinus dan bea en co.

vetkleppert | 30-09-12 | 11:21

De keuze is niet aan ons. De gezapige massa goedgelovige half-imbecielen die een hen misbruikende regentenkliek in het zadel houden, bepalen wat er (niet) gebeurt.

Fijnstoffer | 30-09-12 | 11:21

Koning Pechtold,king of the oneliners....

swassannuf | 30-09-12 | 11:21

Dan is de keuze voor de koningin. Niet zo heel moeilijk.

zeg maar jansen | 30-09-12 | 11:21

In Godes naam: Pecchold? NEEN!!

pitsteen | 30-09-12 | 11:20

Ja Bas, slechte keuze met die Pechtold... je zet ons zo wel het pistool op het hoofd.
Doe dan de keuze : Majesteit of Roemer-Wilders-Thiemme.
Maar niet die NSB'er Peggold.

Mazzeltov | 30-09-12 | 11:20

Heel rap een stichting maken van die poppenkast. Anti-democratische folklore hoort niet in ons staatsrecht thuis!

Godsammekraken | 30-09-12 | 11:19

hunman | 30-09-12 | 11:14 |
Liever zanger Rinus dan Pechtold ook.

vetkleppert | 30-09-12 | 11:17

Pechtold president nee dat heet dan anders rijkscommissaris zoiets zal het in de Eu wel worden

janneman1977 | 30-09-12 | 11:17

De Markies van Vollenhove! (Zijn ouders hadden een zaak in zonweringen)

Godsammekraken | 30-09-12 | 11:17

Dat is geen keuze Bassiehof.... Arrogander Peggold is een nog vervelender zelfingenomen lulhannes dan welke Oranje dan ook.... #feit

Fatwabuster | 30-09-12 | 11:16

Het Huis van Oranje bestaat uit een mix van duitse en russische parvenu's aangevuld met wat genen van diverse dictatoren uit Argentinie en andere onduidelijke oorden.

Bij moeilijkheden vluchten ze naar Engeland met het goud van de nationale bank.

Snel aanmelden bij de sociale dienst in het duitse Nassau en weg ermee. De tijd voor gaan is royaal gekomen.

ik heet joran | 30-09-12 | 11:15

Liever koningin beatrix dan Pechtold als president...

hunman | 30-09-12 | 11:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken