Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ministeries in Den Haag bezuinigen niet

noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo.gif U heeft vast nog wel een politicus (links of rechts) tijdens een debat voor ogen die riep: we moeten ALLEMAAL de broekriem aanhalen deze crisis. We mogen de rekening niet doorschuiven naar de toekomst en dus raken de bezuinigingen ons ALLEMAAL. Welnu, die schrijven we bij op het fameuze lijstje 'hardcore politieke bullshit'. Burgers en bedrijven mogen in recordtempo te maken krijgen met de snoeiharde bezuinigingen & lastenverzwaringen uit Den Haag, maar moet u eens raden wie er overgeslagen worden in dit rondje? De Ministeries zelf natuurlijk! Want iedereen moet tegenwoordig de spreekwoordelijke bloembollen vreten, maar natuurlijk niet de politici + ambtenaren. Die mogen zich bedienen van boekhoudkundige trucs. Het is namelijk niet zo dat ministeries helemaal niet de opdracht hebben gekregen om te bezuinigen. Integendeel, om het begrotingstekort terug te dringen dienen ze in totaal € 875 miljoen te besparen. Maar daar gaan ze in Den Haag heel creatief mee om. Check het FD. Beetje schuiven met de balansen. Hier een miljoentje uit een fonds er bij en daar een paar miljoen subsdiestroompjes er af. Zo moet het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) maar liefst € 340 mln bezuinigen, maar dat regelen ze door de ramingen voor het aantal leerlingen en de vraag naar studiefinanciering gewoon te verlagen. Ook schuiven ze in 2013 met de kosten van de OV-chipkaart zodat bezuinigen ineens niet meer nodig is. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) idem dito: daar rekenen ze eenvoudig op almaar stijgende stroomprijzen waardoor ze minder subsidie op duurzaam opgewekte elektriciteit hoeven te betalen. Meevallertje = ook soort van bezuinigen. Toch? Dat leer je in de eerste klas economie. En zo gaat dat in veel ministeries. Echt bezuinigen (lees: minder uitgeven) dat doen ze in Den Haag liever niet. Of pas over jaaaaren. Het plukken van burgers en bedrijven kan echter in rap tempo: Pensioenpotten worden opengebroken en de BTW-gaat per 1 oktober van 19% naar 21%. Wat lul je? Inleveren zul je!

Reaguursels

Inloggen

In de jaren 80 kweelden politici precies hetzelfde: schuld niet doorschuiven naar volgende generatie.
Ze wisten het toen al.
En nu, 30 jaar later is er geen fuck veranderd en zeggen ze nog precies hetzelfde.
Gewoon een excuus dus om bezuiningingen door te voeren.

Lenco | 27-09-12 | 09:34

Niet goed in Nl. DE overmatig graaiende en weggevende overheid, nadat de burgers meer dan behoorlijk zijn uitgezogen door de hoge belastingen op van alles en nog niks. Verbras het maar!

Iwmac | 27-09-12 | 09:09

Joh! Goh! Nee maar!?!?

AMR | 26-09-12 | 18:53

Je wordt bedonderd waar je bij staat door de polletiek, geen nieuws.

Hei-kneuter | 26-09-12 | 17:21

pfff.. spelfouten... volgende keer eerder checken :)

The Thinker in ME | 26-09-12 | 14:51

De discussie die hier gevoerd wordt is eigenlijk de vraag of je als maatschappij het model van Keynes moet aanhouden of beter het model van de ' austrian school of economics' kan aannemen. Keynes gaat er in een notedop vanuit dat er geld moet worden rondgepompt, ongeacht of het productiviteit oplevert. Dit moel is een leuk experiment geweest, maar blijkt toch ook niet te werken. Beter is het om te kijken naar toegevoegde waarde, produktie- en effectiviteit verhoging. Veel ambtenaren- banen zijn in werkelijkheid ook verkapte werkloosheid.
.
Een leuk voorbeeld vind je in Afrika. Als je daar ene kaartje voor de film koop moet je eerst afrekeken bij werknemer 1. Vervolgens krijg je een kaartje van werknemer 2. Dan loop je door naar de deur waar werknemer 3 je kaartje doorknipt. Dit noemen ze dan ' de werkeloosheid verlagen en een boost an de economie geven' .

The Thinker in ME | 26-09-12 | 14:50

Met name de lager ingeschaalde ambtenaren zijn mensen met veel liefde voor hun vakgebied en die snappen hoe het beter en goedkoper kan maar wel zitten in de hoek waar de klappen vallen.
.
Er wordt makkelijk geroepen (ik was daar één van) dat outsourcing the way to go is. besteed het lekker uit aan de markt en je bent in één klap van een hele zwik ambtenaren af.
Probleem is echter dat ik zie wat men rekent voor contracten en ik zie wat het particulier maken van overheidsinstanties met bedrijven doet (hallo NS en Prorail).
.
Kijk daarnaast naar wat de marktwerking met bijvoorbeeld de zorgsector heeft gedaan en hoe de bouwfraude de overheid jarenlang miljoenen heeft gekost. En vraag je dan af of je beter af bent met private bedrijven.
.
Het punt is namelijk dat als alle lage ambtenaren zijn geoutsourced alleen die types overblijven die nu om een Iphone 5 lopen te jengelen en er niet om malen om een dienstreisje naar Bonaire meer of minder te declareren.
En de burger verwacht dat deze mensen kritisch omgaan met hun belastingcenten als het aankomt op aanbesteden?

Johanvb | 26-09-12 | 14:14

En dan bedenken dat juist de Nederlandse overheid met belasting geld gooit alsof het water is.
Elk land dat zoveel inkomsten uit belastingen krijgt als Nederland zou extreem rijk zijn. Maar nee, de Nederlandse ambtenaar moet z'n uitgaven potje beschermen (lees: uitgeven) omdat hij anders het jaar erop minder krijgt om mee te spelen.
Ambtenaren die belangrijkje spelen. De middelmaat die het in het bedrijfsleven nooit zou redden. De klunzen van de samenleving.

Lompe Loel | 26-09-12 | 13:51

Ratten zijn het. Iedereen boven 3000 netto alles afpakken. Dit iedere maand herhalen totdat we de overheidsfinanciën weer op gezond hebben.
Als ze het niet voor die prijs willen doen dan oprotten met die ratten.

ecologiste | 26-09-12 | 13:39

Ik schuif heel simpel met mijn inkomen: heb baan opgezegd, verder voor mezelf gaan werken zonder het te melden en pak nu uitkering, subsidies, kwijtscheldingen, toeslagen en een dubbel inkomen er zwart bovenop door mn eigen toko zonder boekhouding.

Tsja, Den Haag en de banken hebben mij wel geleerd hoe ik voor mezelf moet zorgen.

Faster Than Light | 26-09-12 | 13:11

In een reactie aan het FD laten financieel specialisten in de Tweede Kamer weten dat ze de invulling van de bezuinigingen goed in de gaten zullen houden als de begrotingen worden behandeld

komt alles toch nog goed !

vanvandaag | 26-09-12 | 12:12

Tja... dit wisten we toch al lang??

grote haas | 26-09-12 | 12:03

Cuyahoga | 26-09-12 | 11:45 | + 1 -

Als je Marcel van Dam, Wim Kok, Wouter Bos en Paul Zakkenvoeller maar niet vergeten moge...

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 11:56

@normanius | 26-09-12 | 10:58
De beerput Nederland gaat ook nog wel een keer open, maak je maar niet bezorgd.

FreeElectron | 26-09-12 | 11:48

seven | 26-09-12 | 10:38
"Bedrijfseconomie" staat binnen de overheid gelijk aan de Antichrist. Daar blijven ze graag heel ver vandaan, stel je voor zo eng en confronterend.

de directeur | 26-09-12 | 11:47

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 11:28
Ik ben serieus al jaren bezig met een boek.
Zou eigenlijk Science Fiction moeten worden, zoiets als 'invasion van de bodysnatchers'.
Dat mensen in publieke functies zich in een keer anders gaan gedragen en dat ze overgenomen worden door iets van een andere planeet, of een godsdienst of pure evil, daar ben ik nog niet helemaal uit.
En dat de groep normale mensen steeds kleiner wordt, en zoals het dorpje van Asterix weerstand moet bieden aan de veroveraars.

Maar iedere keer moet ik weer stukken herschrijven omdat ik ingehaald word door de realiteit. Dat je denkt, veel gekker gaat het niet meer worden, en een maand later is het al weer gebeurd.

Dus ik ban bang dat dat boek nog wel even op zich laat wachten.

Cuyahoga | 26-09-12 | 11:45

@Stilicho | 26-09-12 | 10:50
Ooit zijn er quango's opgericht en voorzien van opdrachten vanuit de overheid om de ambtenaren te ontlasten. Heel dat circus is er slechts op gespitst om het eigen baantje te behouden; als je de commerciële/competitieve prikkel wegneemt dan krijg je dat.

In die quango's gaat 130 miljard om.

FreeElectron | 26-09-12 | 11:44

@eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 10:47
"Enige notities omtrent de psychische problematiek van guur-rechtse onderbuikreaguurdertjes op websites als GeenStijl"?

FreeElectron | 26-09-12 | 11:39

liegen is inmiddels ook de normaalste zaak
van de wereld geworden.

vanvandaag | 26-09-12 | 11:33

@Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:30

Ik dacht dat groenlinksers altijd zelf een zweethut bouwden, blijkbaar zijn ze daarvan afgestapt.

*zwaait naar Bakito*

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 11:32

Bakito | 26-09-12 | 11:27 | + 0 -

Hoeveel tikt de redactie bij jou af voor alle reaguursels die jij iedere dag weer in de panelen zet om maar nog meer reaguursels te genereren? En ik ben wel heel benieuwd wat voor sauna dit is. Een onlangs vermoord politicus ging ook regelmatig naar dat soort ontspanningen...

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 11:31

@Bakito | 26-09-12 | 11:27

Goed plan, ga ik dadelijk ook doen.

Dat je betoog steekhoudend was bestrijdt ik, zoals gewoonlijk sneed het weer geen hout. Btw, de mensen die je straks gaan voorzien van een hapje en een drankje werken voor hun geld.

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 11:30

@Bakito | 26-09-12 | 11:27 | + 0 -
Gesubsidieerd uiteraard.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:30

De overheid die (goed) met geld om kan gaan, moet nog geboren worden. Onze politici laten het gewoon, uit angst voor keuzes die kiezers kosten, op een crash aankomen. Wee de burger & kleine zelfstandige die dan moet zien te overleven.

StijlVoorover | 26-09-12 | 11:28

Cuyahoga | 26-09-12 | 11:14 | + 0 -

Da's een goeie, maar dan neem ik aan de politieke variant en of dat nu zo goed in de markt ligt? En autobiografisch is nu eenmaal alleen een verkoopknaller als je bv. Rushdie heet. Geflipte vlaflap heeft dat ook al eens geprobeerd en die kon van de opbrengst net een paar puddingbroodjes kopen. Want wie zit er nu op de autobiografie van een reaguurder te wachten?

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 11:28

Enfin, het is voor dommige reaguurders kennelijk te veel gevraagd om serieus en inhoudelijk te reageren op mijn steekhoudend betoog.

Ben gekke Henkie nie.

Jullie zoeken het maar uit met je VVD-praatjes. Ik ga lekker naar de sauna.

X

Bakito | 26-09-12 | 11:27

Het zou leuk zijn als met name het aantal ambtenaren in Nederland eens teruggedrongen zou worden. Er is namelijk geen enkele ambtenaar die voor nederland geld verdient. Maar dat lijkt mij een illusie. Dat gaat de VVD ook niet lukken.

Marcus Porcius Cato | 26-09-12 | 11:26

@Bakito | 26-09-12 | 11:14
Dat valt wel mee. Ik ben niet verslaaft aan geld. ik kijk geen slechte tv programma's. ( dat wil zeggen alles wat een mening heeft )
Het probleem met geld en bezit is dat je het nodig hebt.

trouwens de astra is een lelijke auto.

LordNobady | 26-09-12 | 11:23

@Bakito | 26-09-12 | 11:14

Fijn dat iedereen verslaafd is, dat ben ik ook met je eens, er zijn echter ook verslaafden die wel werken.

Mijn stelling is echter dat we gewoon met zijn allen stoppen met werken en aan het staatsinfuus gaan, we consumeren allemaal lekker, de vraag is alleen waar we gaan consumeren, er zijn immers geen bedrijven of winkels meer omdat iedereen aan het infuus hangt.

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 11:23

Die gasten hebben zo een mazzel dat ik geen politicus ben. Konkelende klaplopers zijn het!

NACademicus | 26-09-12 | 11:22

@Bakito 10:56: Je geeft daarmee ook meteen de oplossing voor de huidige malaise. Laten we jouw stelling omdraaien: als het ontslaan van ambtenaren op de lange termijn meer kost dan ze aan te houden, dan kunnen we dus beter alle werklozen als ambtenaar in dienst nemen. Allemaal! Zo bespaart de rijksoverheid geld, en de nieuwe ambtenaren hebben een hoger inkomen en minder zorgen, geven meer uit (ook goed voor de economie) en kosten minder aan zorg en aanvullende hulp. Iedereen wint, fantastisch!

Slechts 1 probleem met dit plan: het werkt niet in de echte wereld.

Muxje | 26-09-12 | 11:21

@seven 11:16
Mensen tijdens het gezondste gedeelte van de dag in sickbuildings te laten werken met allerlei abstracte zaken, dat kan inderdaad niet goed zijn.

Kijk naar mij, elke dag zeker 3 à 4 uur in het bos. Waarom denk je dat ik zo'n vrije geest en geaarde inborst heb?

Bakito | 26-09-12 | 11:21

Wat is er toch aan de hand met de huidige generaties? Vroegâh werd de boel al om veel minder in lichterlaaie gezet. Echt. Te gepacificeerd geworden met z'n allen?

Bertus Betonsloper | 26-09-12 | 11:20

Fijn dat er andere bezuinigingen zijn gezocht, dan het verkleinen van het ambtenaren legioen. Gaat de volgende bezuinigingsronde makkelijker.

naj | 26-09-12 | 11:20

Zo meteen zien we nog meer gekke dingen, zoals een inflatie van meer dan 5% per jaar.

guurderdanguur | 26-09-12 | 11:20

Ik vind het allemaal zeer verrassend.

guurderdanguur | 26-09-12 | 11:19

@Cuyahoga | 26-09-12 | 11:10

Die Groenlinksers hebben ook een hekel aan boeren en tuinders.

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 11:19

@Bakito | 26-09-12 | 11:17 | + 0 -
Ik zie niet echt het praktische nut van in als jij je hond in de fik steekt.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:18

Doc Damage | 26-09-12 | 10:56 | + 2 -
Ik weet niet waar jij was toen alles besloten werd... Leg het eens uit dan als je het zo goed begrijpt.

hölzenbein | 26-09-12 | 11:18

@Bakito | 26-09-12 | 11:05

Jij hebt dus geen enkele investering gedaan voordat je begon met je bedrijfje?

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 11:17

Ze zien ons als vee, dat alleen maar gebruikt dient te worden om hun baantjes, en hun luizenleventjes in stand te houden.

drs.Aeneid | 26-09-12 | 11:17

@Kaas de Vies 11:11
Was een bertje kort door de bocht van me. Ik geloof hè.

Mocht je onverhoopt toch last hebben met huurders, geef maar een gil. Dan kon ik even langs met mijn hondje tegen een kleine brandstofvergoeding.

Bakito | 26-09-12 | 11:17

Bakito | 26-09-12 | 11:05
We moeten ook van dat type instellingen af. De staat regelt alleen een minimumopvang in ruil voor wat vrijwillige bosbouw, water & weg werkzaamheden. Mensen die meer willen zoeken vanzelf wel iets beters & dan bespaar je zoveel overhead en dan doen die ex ambtenaren nog een kleurtje op ook, dus gezond.

Willen mensen een royaler vangnet (ivm prijzig huis oid), dan sparen of verzekeren ze zich daar maar in goede tijden vrijwillig voor. (bij een verzekeraar of een collectief zoals een vereniging, coöperatie, familie).

seven | 26-09-12 | 11:16

@Bakito | 26-09-12 | 11:14 | + 0 -
Het was een slecht idee om er voor te zorgen dat iedereen dacht dat ze rijk waren.

Iedereen moest rijk zijn, een soort socialistisch idee. Maar niet iedereen kan hier mee omgaan.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:16

@neemjemoederindemali 11:10
Vrijwel geheel ons land is al verslaafd. Aan bezit, aan geld, aan de Opel Astra, aan plastic gadgets en aan slechte TV-programma's.

De pinpas was zowaar nog een slechte IDee dan de wietpas. #gotspe

Bakito | 26-09-12 | 11:14

Volksverlakkerij is de nationale hobby geworden: 1)maandenlang is ons voorgehouden dat de zorgpremies omhoog moeten ... wat daagt er nu?: " onmaatschappelijke winsten" van de zorgmaffia (leve de marktwerking!!!)en hoeft de premie niet omhoog .
2)maandenlang dreigementen over pensioenkorting .. oudjes de stuipen op het lijf jagen.. en nu? : rekenrentes veranderen .. en korting voorlopig voorbij .
3)de volksverlakkerij rond het "ouder worden" , "dus" moet de AOW leeftijd omhoog.Niet waar ... but who cares?
Etc etc .. bla bla bla..
Mensen, "nieuws" is in een industrie op zichzelf geworden, waarbij de waarheid minder belangrijk is dan de werkgelegenheid voor de media en de waan van de dag van de dames en heren politici.

daytripper | 26-09-12 | 11:14

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 10:47
'50 tinten paars'?

Cuyahoga | 26-09-12 | 11:14

@Bakito | 26-09-12 | 11:11 | + 0 -
Jouw instelling is dat ambtenaren helemaal nooit ontslagen moeten worden omdat het consumenten zijn.

Ik stel al gewoon vanaf het begin dat elke ambtenaar/werknemer een toegevoegde waarde moet vertegenwoordigen. Uiteraard is er altijd beetje vet bij elk bedrijf, kan ook als buffer dienen.

Zit je nou eerder aan het pilsch dan ik? Verdomme!

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:14

@Bakito | 26-09-12 | 11:07 | + 0 -
Mijn obsessie is er voor te zorgen dat we een reeele economie krijgen en geen neppe.

Vooralsnog heb ik nog nooit iemand uit het huis gezet die het niet verdiende.

Ben een vrij relaxte gozert.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:11

@@Kaas de Vies 11:07
Nou you are talking!

Laat eerst maar eens onderzocht worden door een commissie wat nou precies de kosten zijn en wat de opbrengsten van onze sociaaldemocratisch systeem.

Op deze manier is het ridicuul om te pleiten voor afschaffing van de overheid.

*plop*

Bakito | 26-09-12 | 11:11


Bakito | 26-09-12 | 11:05 | + 0 -
Waarom laat je het nou niet gewoon bij die eerste zin? Je punt is dan al duidelijk, natrappen is niet nodig.

irma zonderboezem | 26-09-12 | 11:10

@Bakito | 26-09-12 | 10:42

Junks en uitkeringtrekkers zijn ook consumenten, weet je wat, laten we met zijn allen junk, uitkeringstrekker of ambtenaar worden, dan is die schuldencrisis zo opgelost.

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 11:10

De BTW-verhoging is er in het kontneukakkoord vooral door Groenliegt doorgejast.
Dat één van de eerste gevolgen daarvan is dat de maffioso van Ahold en Jumbo, de kleinere leveranciers, dus ook de kleine tuinders en biologische boeren af gaan persen om die verhoging voor hun rekening te nemen, was voor kenners te voorzien.

Maar het kontneukakkoord was slechts bedoeld om Wilders een hak te zetten, dat daar wat slachtoffers bij vallen neemt men graag voor lief, of wacht, interesseert ze geen hol, bedoel ik.

Cuyahoga | 26-09-12 | 11:10

@normanius | 26-09-12 | 11:07 | + 0 -
Volgens het systeem zouden ze de bijstand in gaan en hongerig worden, zodat hun mentaliteit verandert. Werkelijkheid is anders.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:09

@frnas | 26-09-12 | 10:42

Ah, u bent dus die lul die uw kinderen een oud vochtig huis nalaat inclusief een hypotheekschuld van 5 ton.

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 11:08

als een ambtenaar wordt ontslagen blijft die zijn hele leven werkloos. Welk bedrijf wil nou zo'n type hebben? Die gasten kunnen helemaal niets en hebben totaal geen verstand van normale zaken. "Hoezo de prijs niet verhogen? De winst is toch lager dit jaar?"

Dagobert D. | 26-09-12 | 11:07

@Bakito | 26-09-12 | 11:05 | + 0 -
Wat is de toegevoegde waarde van een overbodige ambtenaar?
Wat is de toegevoegde waarde van een benodigde ambtenaar?

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:07

@ Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:59 |
ex-ambtenaren (CWI volk) worden gedreven zorgverleners? Niet om het een of ander maar het enige waar ambtenaren gedrevenheid in tonen is zoveel mogelijk niets doen op kosten van de belastingbetaler.

normanius | 26-09-12 | 11:07

@Kaas de Vies 11:03
Wat is dat toch, die obsessie van jou om mensen te ontslaan, uit hun huis te zetten en hun leven te verwoesten. Typisch huisjesmelkersgedrag. Scrooge is er niks bij.

Bakito | 26-09-12 | 11:07

De overheid is een vieze dikzak die bij honger niet minder gaat eten maar gewoon jouw laatste koekje jat.
En daar vertrouwen een hoop mensen dan op. Tsja.

das_Freudenmädchen | 26-09-12 | 11:06

Schot voor open VVD doel:
-
Werkend Nederland verdient belastingverlaging.
De overheid moet minder doen en meer presteren.
-
Blablablabla

oplichter | 26-09-12 | 11:05

@Doc Damage 10:59
Onzin, "De kost gaat voor de baat" is een typisch neoliberaal uitgangspunt.

Krijgen jullie geen economieles meer op het VMBO?

Bakito | 26-09-12 | 11:05

De overheid die je keihard in je reet naait... je verwacht het niet...

CornholioNL | 26-09-12 | 11:04

Dit is al zo oud als er ministeries en ambtenaren bestaan. Sterker nog: zit in het DNA van ALLE grote organisaties, incl. grote bedrijven. De creativiteit van grote organisaties om zichzelf in stand te houden kent geen grenzen.

@Bakito | 26-09-12 | 10:58 | + -1 -
Eigen observatie.

Laat iemand anders maar met de cijfers komen, die zullen er vast wel zijn.

Maar als je kijkt naar de hypotheekrente aftrek. Als we dit afschaffen en de belasting verlagen kan je zo 10% van de ambtenaren bij de Fiscus ontslaan.

Onderbuik of logica? You decide.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:03

Zou iets of iemand een kunnen nagaan wat er per dag door de volledige overheid wordt gegeten en gedronken. ontbijt/lunch/diner + alle extraatjes die wij betalen. Ik denk dat het zomaar over een miljoen euro per dag gaat.

toetanchamon | 26-09-12 | 11:02

mensen willen voor de gek gehouden worden.

Heisessie | 26-09-12 | 11:01


goedverstaander | 26-09-12 | 10:50 |
Je doet je naam geen eer aan met zo'n opmerking :-)

irma zonderboezem | 26-09-12 | 11:01

Wellicht kunnen enkele "externe consultants" van ministeries dit beamen.

Als het budget te groot is, maakt niet uit dit zullen ze nooit verkleinen. Ze gaan liever aan het eind van het jaar een paar weken op kantoor monopoly spelen.
Verhaal uit eerste hand, ben benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 11:01

Onze overheid is gewoon veel te groot.
PvdA en VVD gaat hier niets aan doen.
Strategische stemmers: bedankt hoor!

En nu is het genoeg! | 26-09-12 | 11:00

En hoe staat het met de aparte regeling m.b.t. het pensioen voor politici waarbij zij geheel worden ontzien en niet te maken krijgen met kortingen??? Aanpakken!! Totaal oneerlijk naar de burgers toe!

doenormaal! | 26-09-12 | 11:00

Bakito | 26-09-12 | 10:56 |
Typisch pvda verhaal... Maar ik denk dat een loonkosten verlaging van 30% + bezuinigingen op de overhead al die zielige symptomen wel afdekt.

Doc Damage | 26-09-12 | 10:59

@Bakito | 26-09-12 | 10:56 | + 0 -
Het maakt dus niet zo veel uit dat we ze betalen via hun salaris of via het CWI, behalve dat het CWI eindig is en deze mensen eens gaan nadenken wat ze gaan doen met hun leven. Wellicht iets waar de maatschappij wel op zit te wachten, gedreven zorgverleners bijvoorbeeld.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:59

Bakito | 26-09-12 | 10:42
Alleen voordat het ambtenarensalaris wordt betaald, haalt de overheid het eerst (met veel overhead&administratieve kosten=verspilling) uit de portemonnee van de rest vd mensen in NL via de vele belastingen waardoor die mensen direct minder kunnen&gaan besteden.
Zelfs als de overheid het via schulden maken zou betalen is dat zo, want staatsschuld is toekomstige belastingheffing (met rente) waarmee mensen in hun uitgaven nu al rekening houden. (Ricardiaanse equivalentie zegt jou vast wel iets)

seven | 26-09-12 | 10:58

En dan rekenen we de Grieken af op creatief boekhouden... sheehs

normanius | 26-09-12 | 10:58

@Bakito | 26-09-12 | 10:42
Als het om de koopkracht van de ambtenaren gaat is het efficiënter om de ministeries op te doeken, de ambtenaren te ontslaan en ze een riante uitkering te geven.

Dmitri Dmitrievitsj | 26-09-12 | 10:58

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:53
Heb je cijfers of feitelijk bewijs dat er teveel ambtenaren zouden zijn?

Of klets je weer eens vanuit je clichématige onderbuiknek, zoals gewoonlijk?

Bakito | 26-09-12 | 10:58

Beste Brusselmans u begrijpt het Haags niet.
Bezuinigen op ambtenaren betekent draai de wel werkenden een poot uit en laat onze ambtenaren lekker verder slapen.

Uw Verzekeringsadvis | 26-09-12 | 10:58

@irma zonderboezem | 26-09-12 | 10:47 | + 1 -
Het bad loopt over na die opmerking.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:57

In elke ambtenaar schuilt een Griek.

WaarDeWindWaait | 26-09-12 | 10:57

hölzenbein | 26-09-12 | 10:54 |
Zo dan... Jij snapt er echt he-le-maal niets van.

Doc Damage | 26-09-12 | 10:56

Als we ambtenaren ontslaan, betekent dat ze werkloos worden. Behalve een uitkering, gaan we dan ook betalen voor de CWI-medewerker die deze ambtenaar weer aan het werk moet krijgen. Dit kan maanden zo niet jaren duren. Reken maar uit.

In de tussentijd zit die ambtenaar thuis, wordt depressief en heeft psychische bijstand en/of medicijnen
nodig. Hij krijgt problemen binnen zijn relatie, zijn vrouw gaat lopen. De kinderen worden de dupe, raken van het padje en hun gedragsproblemen kosten de samenleving wederom klauwen vol geld.

Bezuinigingen op ambtenaren lijken geld te besparen; echter, per saldo zal het een dikke strop worden voor de maatschappij en dus de belastingbetaler zoals u en ik.

Pun intended.

Bakito | 26-09-12 | 10:56

meneer Q | 26-09-12 | 10:51 | + 0 -

Ja, maar daar worden ze helemaal klaargestoomd om weer helemaal te integreren in de samenleving en daar dan een passende bijdrage aan te leveren. Want iedere werkgever wil graag een ex-TBS-er aan een baan helpen toch?

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 10:55

Er zijn gewoon standaarden voor hoeveel mensen je je grosso modo nodig hebt voor een bepaade taak. Leg dit naast een ministerie.

In elke grote organisatie kan je elke 5 jaar 20% van de administratieve krachten eruit gooien.

Gebeurt totaal niet bij de ambtenaren.

En het leuke is, na 500403 IT-projecten zou je verwachten dat ze met minder mensen uit de voeten kunnen, maar dat is juist meer geworden.

Hilarisch!

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:55

Niet zeuren. Heeft die gedoog flapdrol regering voor gezorgd. Ihr habt es so gewollt.

hölzenbein | 26-09-12 | 10:54

ITEACHYOU | 26-09-12 | 10:50 | + 0 -

Zucht...

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 10:53

@Bakito | 26-09-12 | 10:45 | + 1 -
Leg uit.

Ambtenaren heb je nodig om de staat en het systeem draaiende te houden. Daar zit een max aan, elke ambtenaar meer dan die groep is economische schade.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:53

Sadomassochristus | 26-09-12 | 10:47 |
Tja, weinig werkdruk en veel zekerheid. En daarbij komt ook nog eens dat ze zich allemaal moreel superieur achten, want ja, ambtenaren denken nou eenmaal dat zij de wijsheid in pacht hebben.

gozahtje | 26-09-12 | 10:52


Miljarden te bezuinigen:
Laten we beginnen die peperdure TBS-klinieken op te ruimen... kosten per "inwoner" 450 euro's PER DAG... een gevangene kost hier gemiddeld 250 euro PER DAG.

meneer Q | 26-09-12 | 10:51

goedverstaander | 26-09-12 | 10:50 |
Dat zou pijn doen...

Doc Damage | 26-09-12 | 10:51

@ITEACHYOU | 26-09-12 | 10:46
De overheid heeft altijd overcapaciteit. Het werk wat daar door vijf man wordt gedaan kan vrijwel zonder uitzondering altijd door drie man worden gedaan, maar omdat er niemand ontslagen wordt gaan de ambtenaren naar andere tijdsbestedingen dan werk zoeken. Het raamstaren is algemeen bekend, maar een beetje overheidsgebouw kent ook een fitnessruimte of een eigen fietsenmaker waar je de fiets met lekke band van je zoontje op je gemak naartoe kunt slepen. Of wat dacht je van Joop.nl? De commentsectie van die site vult zich niet vanzelf.

Stilicho | 26-09-12 | 10:50

@ Al schatte ik haar in rond de 40.
Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:42 |
@ 30, 40... Who cares.Zolang ze maar aanvoelde als 21!
irma zonderboezem | 26-09-12 | 10:47 |

Kilo?

goedverstaander | 26-09-12 | 10:50

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 10:47
eerstneukendanpraten misschien?

ITEACHYOU | 26-09-12 | 10:50

Sadomassochristus | 26-09-12 | 10:47 |
Ik denk dat ik mijn volgende baan (want ik heb die zekerheden niet) ook maar in de publieke sector zoek. Of ben ik te laat en wacht mij over een paar jaar ook het pek met veren

Doc Damage | 26-09-12 | 10:50

ach, zo hingen hier afgelopen weken die grote posters met die kop van samsom voor de ramen van onze autistische wethouder met de noodkreten 'het moet socialer' en 'het moet eerlijker', in zijn huis van 1,2 miljoen

hetluis | 26-09-12 | 10:49

Bakito | 26-09-12 | 10:42
redenatie van lik me vessie, net als mijn vriendin die met een coupon van 20% korting een jurkje kocht van 200 euro. haar reactie, heb ik toch 40 euro bespaart, mijn reactie, nee je hebt 160 uitgegeven

ITEACHYOU | 26-09-12 | 10:49

Hoeveel ambtenaren zijn er nodig om een lamp te verwisselen? Vijf: één om de lamp vast te houden en vier om de tafel te draaien.

ja,diedus! | 26-09-12 | 10:48

Een ambtenaar weet precies hoe zijn toekomst verloopt. Om de zoveel tijd een schaaltje omhoog, elk jaar genoeg inflatiecorrectie, en ze moeten het wel heel bont maken willen ze ontslagen worden. Dus zullen ze nooit hun best doen om voorzichtig te zijn met andermans geld. Het grootste probleem is echt de mentaliteit daar.

Sadomassochristus | 26-09-12 | 10:47

Ik heb ook een paar creatieve oplossingen om belasting te ontduiken. Dat levert me een hoop meer op dan die lastenverzwaringen mij kosten!

Handige Harrie | 26-09-12 | 10:47

Zomaariets | 26-09-12 | 10:43 | + 0 -

Ik zie het ook heel zonnig in. Ik sta binnen drie maanden op straat omdat het bedrijf moet inkrimpen. Ik kan dus de auto van de zaak inleveren en zelf een auto kopen. De extra uren die mijn part-time werkende vrouw toegezegd had gekregen van haar baas krijgt hij er niet door bij de directie. De banen in mijn sector liggen niet voor het oprapen (zijn der dus NIET) en ik ga al richting de 50. Maar het goede nieuws: ik heb genoeg tijd om nu een boek te schrijven. Iemand nog een onderwerp btw...

eerstneukendanpraten | 26-09-12 | 10:47

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:42 | + 0 -
30, 40... Who cares.Zolang ze maar aanvoelde als 21!

irma zonderboezem | 26-09-12 | 10:47

Door de crisis is er minder werk en zitten veel bedrijven met overcapaciteit, dan volgen er ontslagrondes. Hebben ze bij de overheid dan geen overcapaciteit ? Gezien de afname van de bedrijvigheid zou dat toch wel zo moeten zijn.

ITEACHYOU | 26-09-12 | 10:46

Het is en blijft een feit dat roversnest a/d Noordzee tog!

william7055 | 26-09-12 | 10:46

@Kaas de Vies 10:44
Je trekt de zaak zoals gewoonlijk in het absurde. Serieus reageren a.u.b.

Bakito | 26-09-12 | 10:45

Waarom altijd op die ambtenaren zeiken , die doen toch niets ?

ja,diedus! | 26-09-12 | 10:45

@seven | 26-09-12 | 10:40
En de VVD was akkoord
"Op 26 april 2012 werd er een akkoord gesloten tussen de Nederlandse partijen VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie"
nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_begro...

kapotte_stofzuiger | 26-09-12 | 10:45

* Gaat voortaan een raming op zijn belasting aangifte aangeven *

Ing. eslapen | 26-09-12 | 10:45

Maar zonder ecoducten, cursussen hoofddoekvouwen, windmolens, FC Belhadi, verkeersdrempels, kunsdt, koeltoer, PO en honderdduizenden raamambtenaren om uw geld op te maken is er toch niks meer aan.
Belastingheffen is geen kunst. Het is de kunst om het geld op zo'n manier uit te geven dat u er maximale ergernis van heeft.

vetkleppert | 26-09-12 | 10:45

Ik hoop dat alle strategische stemmers inmiddels een beetje bleek worden... #fail

Doc Damage | 26-09-12 | 10:44

@frnas | 26-09-12 | 10:42
Want in de toekomst zelf hoeft niets meer gebouwd en onderhouden te worden. Kortzichtig geraaskal. U bent zeker net met pensioen of er dicht tegenaan?

Stilicho | 26-09-12 | 10:44

@Bakito | 26-09-12 | 10:42 | + 0 -
In een economie gaat het waardecreatie, toegevoegde waarde. Iedereen die gaan waarde toevoegt aan het systeem en valse economie. Een schijneconomie. Dan moeten we dus iedereen ambtenaar maken, maar wie creert er welvaart en waarde en geld?

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:44

We worden rechtstreeks de afgrond in gedreven net als de grieken.En dat allemaal om het geld. De Bilderberg zit aardig op schema zou ik zo zeggen, we moeten er allemaal aan geloven... behalve zij. Ik vraag mij af wat ze gaan doen als de hele wereld in puin ligt en zij de rijkste op aarde zijn... belachelijke klootzakken, dat zijn het, niet meer en niet minder!!!

Cocoallo | 26-09-12 | 10:43

God, deze conclussie is al zo oud, waarom toch iedere keer dit soort verhalen posten op GS, maar er nooit eens iets mee doen? Deze twee riepen het tig jaar geleden al:
www.youtube.com/watch?v=SA3GmB9Bxfc

GS is een schreeuwert, maar verder actie ondernemen en eens data verzamelen om vervolgens politici met de harde feiten te confronteren? ho maar!

gozahtje | 26-09-12 | 10:43

Ik sta er financieel ook niet goed voor, te hoge hypotheek, veel schulden, oplopende belasting en kosten. Moet ik me zorgen maken, welnee, ik verwacht dat de huizenprijzen weer gaan stijgen, mijn loon zal wel gaan stijgen, boodschappen doen waarschijnelijk ook, en ik verwacht niet dat mijn auto kapot gaat. Mooi 2013 ziet er zonnig uit...

Zomaariets | 26-09-12 | 10:43

Het systeem voor ministeries moet volledig op de schop.
Het huidige systeem beloon inefficiëntie.
Als een ministerie slimme bezuinigingen doorvoert door bijvoorbeeld efficiënter te werken en daarmee bijvoorbeeld x miljoen bespaart, dan wordt in Den Haag gezegd: mooi, goed bezig. Volgend jaar x miljoen minder voor dat ministerie.
Dat ministerie kan dus niet gaan investeren met het bespaarde geld, of het opzij zetten voor een paar jaar, maar krijgt meteen minder geld.
Voorbeeld:
Ministerie van Defensie. Grote militaire oefening op terrein. Zonnige, droge dag. Oefening verloopt voorspoedig, half uur eerder klaar dan gepland. Einde oefening: commandant beveelt aantal recruten om de overgebleven munitie (kisten vol) op een lege hei leeg te schieten. Moet op. Benzine overgebleven v/d tanks (was droog, reed lekker door): 100den liters worden in de sloot gegooid. Reden?
Als ze minder verbruik opgeven voor deze oefening, worden de automatisch gekort voor volgend jaar. Als dan regen, modder, langere dag, zitten ze halverwege zonder munitie en benzine.
En dit geld voor alle projecten voor alle ministeries.

@irma zonderboezem | 26-09-12 | 10:40 | + 0 -
Dat zou je denken, maar niet dus. Een ambtenaar van rond de 30, zei ze. Al schatte ik haar in rond de 40.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:42

Het stomste wat je kunt doen in tijden van economische crisis is bezuinigen.

Mensen vergeten wel eens dat die ambtenaren ook consumenten zijn, en dat is weer gunstig voor de omzet van een scala aan bedrijven, winkels, cafés e.d.

Het is erg kort door de bocht om overheidsuitgaven te zien als kosten; het zijn namelijk ook opbrengsten.

Win win dus. #fact

Bakito | 26-09-12 | 10:42

Rekenrente pensioenfondsen is ook elastisch als een bungeejump-koord. Wat staaldraad zou moeten zijn.

Normpje | 26-09-12 | 10:42

Dat de rekening niet naar de toekomstige generatie mag is altijd de grootste drogreden, zeg maar bullsjit, die ik ooit heb gehoord. Bedenk even wat die toekomstige generatie allemaal gratis en voor niets gaat krijgen: Havens, vliegvelden, een uitgekiende wegeninfrastructuur, scholen, ziekenhuizen, deltawerken, andere dijkwerken, natuurparken, een telefoonnet, internetkabels, televisiezenders de afsluitdijk, en nog veel veel meer. Dat hoeft niet gratis te worden gegeven, ze mogen in de toekomst best gaan meebetalen wat we nu bouwen.

frnas | 26-09-12 | 10:42

De overheid is de grootste junk die er te vinden is en afkicken van belastinggeld is er niet bij.

woutrr | 26-09-12 | 10:41

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:36 |
Ijsvrij zeg je.... Dan was het een schoolmeisje ouwe viespeuk.

Maar buiten dat. In Den Haag zorgen ze goed voor zichzelf. Het is jammer dat volksvertegenwoordigers zo slecht omgaan met het geld van hrt volk. Het is al gezegd hier, das niks nieuws, maar het blijft natuurlijk wqel schandelijk.

irma zonderboezem | 26-09-12 | 10:40

kapotte_stofzuiger | 26-09-12 | 10:37
BTW was in Kunduz het idee van GL (Minder tax op arbeid, meer op consumptie is hun verhaal)

seven | 26-09-12 | 10:40

Is dit nieuws?
Potjes worden dichtgedraaid en lasten verzwaard zo rolt men in Den Haag.

Fred van Ria | 26-09-12 | 10:39

Niet zeiken, dat wisten jullie van tevoren.

Pvda heeft altijd al de werkende belastingbetalende burger de rekening gepresenteerd. En de VVD heeft net het kontneukkkoord ook laten zien waar het de rekening neerlegt.

Dit wisten jullie van tevoren dus moet je nu niet gaan piepen als blijkt dat de overheid zichzelf buiten schot houdt en de belastingbetaler opzadelt met nog hogere tarieven.

Ieder land krijgt de leiders die het verdient.

James Lastig | 26-09-12 | 10:38

LOL ! Hoe bezuinigt men in DH bij OCW ? Door de rekening pas in het nieuwe jaar te betalen ' In 2013 krijgt het ministerie de andere helft bijeen door te schuiven met betalingen voor de ov-jaarkaart. '
Kasboek Budget-economie vs bedrijfseconomie. Dat krijg je met al die ambtenaren met een gedachtepatroon als 'het budget moet wel op anders krijgen we volgend jaar minder'.

seven | 26-09-12 | 10:38

Als ze kunnen bezuinigen door "realistischer" te begroten kunnen ze blijkbaar nog wel een keer zo'n bedrag bezuinigen door efficienter te gaan werken en hebben ze afgelopen jaren elke keer teveel ontvangen.

klaas6523 | 26-09-12 | 10:37

Ondernemers stemmen VVD, zij steunen dus die BTW-verhoging. Derhalve deze VVD-kiezers straffen door schaamteloos in Duitsland en op het wereldwijde web inkopen te doen.

kapotte_stofzuiger | 26-09-12 | 10:37

Echt bezuinigen is alleen voor de domme burgers, bezuinigen voor overheid is gewoon belasting verhogen.

Idontgiveafunk | 26-09-12 | 10:36

En wat doen we er aan? Niets. Schoften zijn het.

Had ooit eens een ambtenarinnetje voor erbij. Heb ik vanaf gezien toen zij ergens in december ijsvrij kreeg van haar Secretaris Generaal.
Vond ze normaal, nou ik niet.

Kaas de Vies | 26-09-12 | 10:36

Wel humor. Zelfs de ambtenaren nemen politici niet meer serieus.

Strohond | 26-09-12 | 10:34

Hoe kun je zien of een politicus liegt?

Z'n lippen bewegen.

Nietvoordekat | 26-09-12 | 10:34

Waarom was ik hier al lang bang voor??? Jullie zijn trouwens vergeten dat de boetes ook weer duurder worden.

jobwie? | 26-09-12 | 10:34

Kijk, zò ken ik ze weer.

Dostranamus | 26-09-12 | 10:34

Aah, ramingen. Daar zijn ze bij de overheid toch zo goed in. Mooie truc inderdaad om de (geprojecteerde) kosten te drukken, zoals OCW nu doet. En dan wanneer de kosten een paar jaar later een factor anderhalf keer zo hoog blijken te zijn de schoudertjes ophalen en richting het volk communiceren dat er destijds zo goed als mogelijk was is geraamd. Wat natuurlijk abjecte lulkoek is en wat wij allemaal nu alsmede dan weten, maar waar nu alsmede dan geen fuck om gegeven zal worden. Veel plezier met 21% btw, nukubu's!

Stilicho | 26-09-12 | 10:34

What else is new?

Claude Jacque | 26-09-12 | 10:33

Libertariërs kom er maar in!

Tointje | 26-09-12 | 10:33

Tsja, ambtenaren ontslaan schijnt helegaar niet te mogen, daarom knijpen we de echte werkers nog maar wat verder uit.

neemjemoederindemali | 26-09-12 | 10:33

Zo moest er een paar jaar geleden bezuinigd worden op personeel dus werden er mensen ontslagen (uiteraard met ontslag vergoeding) om vervolgens een maand later als ZZP voor het dubbele tarief binnen te komen.

Idontgiveafunk | 26-09-12 | 10:32

Met dank aan de "strategische" VVD en PvdA-stemmers zal dit voorlopig ook niet veranderen...

Tommygunner | 26-09-12 | 10:32

Ik hoorde het vanmorgen inderdaad op het nieuws en mijn oren klapperden, mafkezen

ITEACHYOU | 26-09-12 | 10:32

REAGEER OOK