Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ramadan: Brace yourself!

SMAK100.jpgIn die goeie oude tijd dat allochtonen nog buitenlanders genoemd werden en VW-busjes (de Mercedes ook trouwens) tot de standaarduitrusting van de Turk behoorde, was de ramadan een periode waar niemand wakker van lag. De buren niet. De werkgever niet. De sportclub niet. De scholen niet. En de buitenlander zelf al helemaal niet. In die goeie oude tijd was de ramadan iets waar je het niet over had. De een deed het wel, de ander niet. Je viel er niemand mee lastig en al helemaal niet je werkgever. Of je klanten. In die goeie oude tijd was de werkgever nog de baas en konden klanten genieten van service. Ook tijdens de rama-wát? Ja, in die goeie oude tijd wist niemand wat ramadan betekende. Het was de tijd waarin we nog nooit van de term halal vlees hadden gehoord. Of het begrip ‘iftar’. De tijd waarin veertienjarige jochies niet aan wapens konden komen, hoeren exclusief op de Wallen zaten en hoofddoekjes afwezig waren in het straatbeeld. In díe goeie oude tijd waarin Van het Reve en co hun best deden om het christendom af te breken, is de buitenlander dankzij politici geëmancipeerd en gepromoveerd tot allochtoon. En weten we alles van allochtoonse toestanden. De nieuwste rage is dat we tijdens de ramadan vooral respect opbrengen voor mensen die het in vele gevallen niet verdienen en er vrijwillig voor kiezen om zichzelf uit te hongeren als een boulimiapatiënt. Dat we met z’n allen begrip moeten hebben voor prikkelbare want hongerige collega’s, buren, klas- en teamgenoten. Maar dat we daarna gezellig met z’n allen aan de gesponsorde iftarmaaltijden kunnen wat zoveel betekent als ‘eet zoveel als je kunt in een uur.’ Van plastic bordjes. Vooruitgang hè? Dus tja, dat mensen zich een maand lang willen uithongeren: ga je gang. Succes ermee. Maar dat de rest van Nederland daar rekening mee moet houden, echt hey, daar kun je alleen maar Wilders citeren: "Doe ‘es normaal man." Wanneer is andermans keuze om zichzelf uit te hongeren, mijn verplichting tot aanpassing geworden? Wanneer is het normaal geworden dat de politie extra personeel inzet tegen ramadantuig dat grijnzend Rutte nablaft: "Doe zelf ff normaal"? En ondertussen rustig een autokraak pleegt? Ja, vroeger werd er nog gewerkt voor die Mercedes. Door buitenlanders. Tegenwoordig mogen agenten die dit jaar niet met zomervakantie kunnen aan die Allah-vrezende allochtone jongetjes uitleggen dat auto’s stelen haram is. Ook tijdens de ramadan. Maar Allah vrezen doet dat tuig allang niet meer. Wanneer gaan agenten en politici dat eens inzien? PS: De gastarbeider van weleer schaamt zich te pletter voor de actie van CNV Jongeren. Duidelijker falen kan hun immigratie niet aantonen: zij kwamen om te werken. Niet om te vasten. Zeker niet onder werktijd.

Reaguursels

Inloggen

Turken reden helemaal niet in een VW dan wel MB bus. Die reden in Turkije op ezeltjes. Allemaal.

Wichsen oder Bumsen | 22-07-12 | 12:48

Pffffff | 20-07-12 | 20:15 | + 4

Ga jij maar even aan de Nederlandse Multinationals vertellen dat ze geen zaken in die Regio moeten doen!

Ik als werknemer heb niets te maken met de politieke situatie in de landen waar wij zaken mee doen, daar houd ik me niet mee bezig.Politieke standpunten en emoties laat ik gewoon thuis, dat lijkt me duidelijk.

Wellicht dat jouw bedrijf geen zaken doet met dergelijke landen en werknemers vervolgens eruit gooit omdat er te weinig opdrachten zijn.Bij ons gaat dat toch anders.

Laten we trouwens eens de hand in eigen boezem steken en beginnen met onderdrukte vrouwen in Nederland. De blijfvanmijnlijf huizen zitten vol en op de bible belt heeft de gemiddelde vrouw ook geen fantastisch leven.

truusch | 22-07-12 | 12:05

De Ps. alinea is ijzersterk. Knap gezien.

Fryske Pugilist | 21-07-12 | 11:02

Wij zitten op een inkomen dat dankzij omstandigheden beneden de beslagvrije voet ligt. Alles moet betaald worden van ca. 1000 euro per maand. Uiteraard is het wat voedsel betreft de laatste tijd bijzonder karig. En toch werkt mijn partner volledige dagen, geeft leiding aan een hele afdeling "mentaal uitgedaagden" en helpt daarna mee in het huishouden om 3 tieners in het gareel te houden. Guess what? Er wordt ECHT geen rekening gehouden met het feit dat hij weinig energie heeft en af en toe gewoon honger heeft. Bij ons is het maand in maand uit ramadan. Maar we werken wel gewoon door.

Litsehimmel | 21-07-12 | 10:53

Word!
Ik word echt een beetje simpel van dat geplug van de Rammeldan door onder andere RTV Rijnmond. De gebruiken en beweegredenen van een wezensvreemd geloof interesseren me geen biet en ik heb er geen baat bij.

LJBrinkhorst | 21-07-12 | 09:12

Geert heeft dus gelijk.

nosverraadu | 21-07-12 | 08:35

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 21-07-12 | 08:31

Moslim87 | 20-07-12 | 22:49
Misschien heeft ze gewoon de goede keuze gemaakt in een land waar dat mogelijk is. Een keuze voor vrijheid, vrede en vooruitgang. Zou ieder weldenkend mens moeten doen.

Vindefin | 21-07-12 | 08:27

Ach, de Ramadan is niets meer of minder dan een geurvlag.
Zoals een hond/reu zijn territorium afbakent door zijn poot te pas en te onpas overal tegenaan te lichten.
Zo zet de Moslim overal waar hij maar kan, een Minaret of een Hoofddoek neer om zijn territorium op te eisen.

Met als verkondiging: Dit is ons gebied, blijf hier weg, anders overvallen we je, en plukken we je kaal. 'Allah Akbar', 'Allah Akbar', 'Allah Akbar',

Ella | 21-07-12 | 06:30

Zij zeiden dat ze kwamen om te werken.
Maar zij kwamen om te vasten.
En het liefst onder werktijd.

Ella | 21-07-12 | 06:25

De opgelegde terreur van de absurde en religieus bepaalde ramadan. En multicultureel NL slikt het als... zoete koek. Bizar en walgelijk!

jojo1956 | 21-07-12 | 01:59

-weggejorist-

C. Von Nieuwenhuizen | 21-07-12 | 00:56

Al zouden wij autochtonen 0,0 media aandacht besteden aan deze hele ramaldam, dat zou moslims niet uitmaken. Het zijn de multiculturalisten die al vanaf de basisschool beginnen met voorlichting. Vervolgens zie je het bij het jeugdjournaal, sbs, in de krant, en zo gaat dat verder.

vikingchild | 21-07-12 | 00:34

Als werkgever heb ik ooit 6 werknemers in dienst gehad van Marokkaanse afkomst. 6 van de 35. Prima mensen. Aardig en al jaaaarenlang in dienst. Vandaag de dag zijn het er nog 2. 2 van de inmiddels 40. Ik ben er moe van. Omvallen tijdens de ramadan van de honger, aangepaste werkroosters. Liefst 6 weken per jaar aaneengesloten naar Marokko met vakantie. Onverstaanbaar, en na al die jaren nog steeds niet in staat goed nederlands te lezen. Ik ben ermee gestopt. Gaan ze weg dan komt er gewoon een nederlander voor in de plaats. Punt uit. Laat ze die ramadanonzin maar lekker cultiveren, maar zonder ons....

appelgek | 20-07-12 | 23:38

@Moslim87 | 20-07-12 | 22:49
Dat ziet u verkeerd.

Mevrouw Ebru legt juist eer in en verdient respect omdat ze haar eigen mening heeft gevormd en niet bang is om die te uiten.

Da's heul iets anders dan respect *eisen*.

FreeElectron | 20-07-12 | 23:36

Aanpassen staat niet in hun boek, wij hebben zo'n pannekoek manager koelie gast die zegt gewoon ik doe niet mee en geef wat geld aan de armen dat mag ook :) Verder houd ik wel een beetje rekening met onze collega schapies, zolang ze ons bedrijf niet opblazen vind ik ze wel ok gasten. lekker he, het is nu weeekend fap fap laters

blonde slet | 20-07-12 | 23:06

@Moslim 87

Over welke mensen heb je het die Ebru zouden haten? En om welke reden precies zou ze worden gehaat?

Weet je wat ik haat?
Dat hier in Nederland grote groepen mensen wonen die er niet vooruit durven te komen hoe en wat ze denken. Niet op die manier kunnen leven dat ze graag zouden willen.
Uit angst voor represailles. (zie 22.47)

Ben Adam | 20-07-12 | 23:03

Cuyahoga | 20-07-12 | 14:09: en dan laten ze ook nog een baard staan. Ach ze doen maar, ik trek dan gewoon een piratenpak aan om te stangen. Arrr!

sufkut | 20-07-12 | 23:01

De een deed het wel, de ander niet. Je viel er niemand mee lastig en al helemaal niet je werkgever. Of je klanten.
---
Maar als het Suikerfeest was, dan mocht de hele buurt mee feesten/eten.
Wel de lusten en niet de lasten.
En zo hoort het...

da wizard | 20-07-12 | 22:55

-weggejorist-

Moslim87 | 20-07-12 | 22:49

www.dejaap.nl/column/ramadan-het-recht...

Uitstekende column.
Lees ook de comments.

Mensen die zich proberen te ontworstelen.
Dapper en krachtig.

We have to stick together.
Als de wens een vrije samenleving is, staan we aan de zelfde kant.
Ongeacht welke religie men aanhangt.

Ben Adam | 20-07-12 | 22:47

Ebru ik waardeer de vurige manier waarop je schrijft! Ik kijk uit naar de volgende #ebruvrij.

ratelaar | 20-07-12 | 22:02

Waarom altijd van die humorloze stukjes? Ebru Umar is Altijd maar verbeten en kwaad. Voor de kracht van je boodschap (en die onderschrijf ik) kun je beter wat meer variëren in toon en emotie.

SharpEye | 20-07-12 | 21:33

-weggejorist-

Kleine Kutmuis | 20-07-12 | 21:24

Reinaert | 20-07-12 | 15:03 |
Ik mag dat wel, een reaguursel van een gepassioneerde Nederlander!

lanexxx | 20-07-12 | 21:08

Heb bij een continuebedrijf gewerkt en iedere ramadan waren mijn niet-islamitische collega's en ik de klos.

In de vroege dienst flikkerden ze op hun matje tijdens het bidden in slaap.
Tijdens de dagdienst waren ze niet vooruit te branden.
In de late dienst hadden ze nergens puf voor.
En in de nachtdienst moest er gegeten worden.

Levensgevaarlijk in een bedrijf waar niet alert zijn stomweg je leven, of dat van je collega kan kosten.

Dus CNV...... weg ermee!
Wie het geloof gebruikt, om onder het werk uit te komen, gaat maar lekker in de zandbak zitten.

Schietmijmaarlek | 20-07-12 | 20:43

@SuperiorBastard:

Ergens in deze draad verwijt je een reaguurder dat hij geen inhoudelijke discussie voert.
Verrassing: Doe jij ook niet. In de hele draad niet. Alleen maar hakketakken en mensen bijvallen die schrijven wat jij graag wil horen.

La Vie En Rose | 20-07-12 | 20:35

@La Vie En Rose | 20-07-12 | 20:27
Laatste alinea 1e zin, die i.p.v. dat.

La Vie En Rose | 20-07-12 | 20:31

@Superior Bastard | 20-07-12 | 17:42
Ik reageerde hierop: "Het is bij wet toch niet verboden om voor de neus van iemand die aan Ramadan doet heerlijke hapjes te eten he? Het doel van de Ramadan is immers te ervaren hoe het is om een arm mens te zijn dat altijd te weinig te eten heeft."

Dat die ouders er niets van zeiden dat anderen gewoon aten zegt niets over het gezeik van sommige moslims bij werkgevers over faciliteiten tijdens de ramadan, de vermoeidheid, prikkelbaarheid, het ziekmelden, en de last die het voortgezet onderwijs heeft van leerlingen die aan de Ramadan doen. (hetzelfde verhaal)

Zelfs sommige leerlingen in groep acht doen mee aan de Ramadan. Dat mag/hoeft niet, maar ze doen het gewoon. En als je met betreffende ouders (traditioneel) praat dan zeggen die dat het kind het zelf wil en zij er niets aan kunnen doen. Bullshit natuurlijk.
Enfin, het gaat bij mij op school om enkele leerlingen.

En ik vind die column helemaal niet generaliserend. Die is geschreven uit een toenemende irritatie over het gezeik over de Ramadan. Zo'n CNV gaat natuurlijk niet op eigen houtje aan zo'n meldpunt beginnen en hun verdere plannen om flexibeler werken tijdens de Ramadan verplicht in de CAO op te nemen.

Het klopt wat zij schrijft over vroeger.
Het klopt wat zij schrijft over extra overlast van jongeren tijdens de Ramadan. Ben zelf ook weleens gevlucht uit een bioscoop die zowat werd gesloopt.

Heb je vanavond NOS-Sport gekeken? (na Een Vandaag?) Een voetbaltrainer, weet niet meer welke, had problemen met de opstelling van zijn elftal omdat er 5 basisspelers aan de Ramadan meedoen.
Dus van zonsopgang tot zonsondergang niet meer eten.
Er kwam ook een voetballer aan het woord.'Ik ben moslim, ik moet aan de Ramadan doen.'

Nee, dat moet helemaal niet, althans niet nu. Ze kunnen dat bijvoorbeeld ook in de winterstop inhalen en in dit geval rekening houden met hun werkgever. Mja... 2e of 3e generatie hè? In de watten gelegd door de pamperindustrie.

Maar dan de eerste gastarbeiders. Die kwamen idd om te werken. Die hoorde je niet. En zo zijn er meer hoor.

Dus ook eens met de laatste zin van het topic.

"Duidelijker falen kan hun immigratie niet aantonen: zij kwamen om te werken. Niet om te vasten. Zeker niet onder werktijd."

Zo is het. Daar kunnen die klagers een voorbeeld aannemen.
Ze kunnen ook in het weekend gaan vasten. Dat duurt wat langer, maar dat is hun probleem.

En wat jou betreft:
Dat comment van Beelzebob | 20-07-12 | 14:38 snijdt toch wel hout imo.

Het zijn idd dit soort mensen dat alles of bijna alles downplayen. Dat doe jij ook. Heeft niks met nuance te maken. Jij kunt niet oordelen. Jij woont niet in een stad, jij oordeelt vanuit je eigen veilige situatie in dat Drentse? dorp. Dat het allemaal wel meevalt. Dat het door Wilders komt dat mensen zo over moslims of de multiculturele samenleving denken.

Fout. Wilders waarschuwt terecht tegen de invloed van de Islam. Hij was niet de eerste. Hij benoemt zaken: zoals crimineel Marokkaans tuig. Maar hij heeft niets tegen moslims die hier gewoon meedoen. Ik ook niet.

La Vie En Rose | 20-07-12 | 20:27

He Badr, Rammedan!

ronaldus2505 | 20-07-12 | 20:25

@Superior Bastard | 20-07-12 | 14:41
Kijk, daar toon je je werkelijke persoontje, met je superieure, neerbuigende gezeik.

Pffffff | 20-07-12 | 20:25

Beelzebob|20-07-12|14:38|
Precies wat mijn vader zei en kenmerk v/d echte immigrant.

lidlbier | 20-07-12 | 20:20

Eensch. Ebru is een kranig wijffie. Kom daar eens om tussen de juffertjes van Groenlinks, PvdA, D66, SP, die de hielen likken van het ramadantuig.

lekker wijf | 20-07-12 | 20:18

@truusch | 20-07-12 | 14:25
Het gaat daar financieel beter omdat bedrijven zoals waar jij werkt er geen moeite mee hebben om zaken te doen met onderdrukkende regimes. Op afstand is het ook gemakkelijk zaken doen, hoef je niets te merken van de vrouwendiscriminatie en die heerlijke sharia.
Als ik mijn makkelijke collega's mag geloven.. zucht.

Pffffff | 20-07-12 | 20:15

Zatkniss | 20-07-12 | 17:22 |
Dat maakt het verschil. Jij denkt vooral aan jezelf. Zoals blijkt uit je herhaalde verwijzingen naar je tweede nationaliteit, die je achter de hand hebt. Voor de meeste Nederlanders staat meer op het spel dan voor jou. Gelukkig zijn er nog Nederlanders, zoals Wilders, die zelfs hun leven op het spel zetten om Nederland uit de klauwen van de islam te houden.

WirMachenMusik | 20-07-12 | 19:55

Is er ook ramadan in gebieden boven de Poolcirkel?

aap-noot-mies | 20-07-12 | 19:47

NegersNegers | 20-07-12 | 17:14
Zij en wij. Je vergeet de derde club.. de mensen die dit allemaal uitgenodigd en georganiseerd hebben: onder zorgvuldige regie van mevrouw van Amsberg.
Eerst het probleem, daarna alle media-aandacht om het probleem heen. En dat in minder dan 30 jaar tijd.
Die mevrouw heeft het er niet gezelliger op gemaakt, als ik dat nog mag zeggen. Het is en blijft haar probleem.

albuquerque | 20-07-12 | 19:46

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 19:12 | + -1 -
Poeh poeh, nog steeds zand in je kutje?

Superior Bastard | 20-07-12 | 19:39

menzo | 20-07-12 | 18:31 | + 0 -
"zouden"
Bovendien spreek je jezelf nogal flagrant tegen.

Superior Bastard | 20-07-12 | 19:38

Vroeger toen Fortis spaarvarkentjes nog mochten...

swassannuf | 20-07-12 | 19:29

@Editpersoon Waarom Bandirah terug? Hebben jullie verder niks meer te melden? Ik zou zeggen: volgende!

Gavrilo | 20-07-12 | 19:27

@ Ashley 15:16

Ga
Eens
Deaud
Randdebiel

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 19:12

ze waren zo blij vroeger, mijn marokkaanse buren. Nederland was goed en goedkoop.

Als ik ze nu spreek, ze zijn wat ouder geworden, gaan ze ten eerste in tenten gekleed, en klagen ze verder over de sociale controle, die alle vrijheid in hun wijken wegslaat.
Want ze zoeken elkaar wel allemaal op.
Ongelofelijke hypocrisie !

dekromme | 20-07-12 | 19:02

Gefeliciteerd GS met jullie excuus turk. Jammer alleen dat ze weinig te melden heeft.
-edit Is die Turks? Fuck, Bandirah maar weer terug dan -

Gavrilo | 20-07-12 | 18:48

zucht

menzo | 20-07-12 | 18:32

Superior Bastard | 20-07-12 | 18:13
GL is net zo anti neo-nazi als de PVV anti-islam is.
Zij weten waar dat gedachtengoed voor staat, zij zijn daarbij niet afhankelijk van persoonlijke contacten.
Zouden er net zoveel neo-nazi's in Nederland zijn als moslims, dan zou dit voor GL een dagelijks punt van discussie zijn en zouden wij het woord 'koketteren' in dat geval zeker niet gebruiken.

menzo | 20-07-12 | 18:31

Superior Bastard | 20-07-12 | 18:13
GL is net zo anti neo-nazi als de PVV anti-islam is.
Zij weten waar dat gedachtengoed voor staat, zij zijn daarbij niet afhankelijk van persoonlijke contacten.
Zouden er net zoveel neo-nazi's in Nederland zijn als moslims, dan zou dit voor GL een dagelijks punt van discussie zijn en zouden wij het woord 'koketteren' in dat geval zeker niet gebruiken.

menzo | 20-07-12 | 18:31

Mooi relaas van die Ebru.

Bart_Bart | 20-07-12 | 18:23

menzo | 20-07-12 | 18:07 | + -1 -
Want GL koketteert met hun anti neo-nazi beleid zoals de pvv met hun islambeleid?

Diepe zucht.

Superior Bastard | 20-07-12 | 18:13

Superior Bastard | 20-07-12 | 17:44
Ik gok dat 95 procent van de GroenLinks-stemmers nog nooit met een neonazi heeft gesproken. *zucht*

menzo | 20-07-12 | 18:07

Superior Bastard | 20-07-12 | 17:44
Ik gok dat 95 procent van de GroenLinks-stemmers nog nooit met een neonazi heeft gesproken. *zucht*

menzo | 20-07-12 | 18:07

Hoe doen de moslims het dan die nu ramadammen in Finland, waar de zon deze periode niet ondergaat? Zullen wel veel doden vallen...

wokkiewok | 20-07-12 | 18:07

laat iedereen doen wat hij wilt , maar... val er een ander niet mee lastig, dan zou nederland er een stuk beter uit zien

bmwf650 | 20-07-12 | 18:05

nee, Turken reden niet in een VW dan wel MB bus ! Turken reden in een Ford Transit, compleet met imperiaal en gordijntjes, dat dan weer wel..

FW Ta-183 Huckebein | 20-07-12 | 17:59

Elmauro | 20-07-12 | 17:48 | + 0 -
U woont in België?

Superior Bastard | 20-07-12 | 17:50

wat zijn Nederlanders toch een softe mietjes geworden (zie IJmert Muilwijk van CNV Jongeren). HEt valt niet altijd mee te leven in een maatschappij die nog geen welvaartsstaat kent (vooral als je 25 jaar van je leven in NL hebt gewoond), maar vaak ben ik blij dat waar ik woon je gewoon moet werken voor je geld en je anders niets te vreten hebt.

Elmauro | 20-07-12 | 17:48

NegersNegers | 20-07-12 | 17:14 | + 1 -
Zo is het precies. Ik gok dat driekwatrt van fe wildersstemmers nog nooit met een moslim heeft gesproken.

Superior Bastard | 20-07-12 | 17:44

Ebru Umar is een Nederlandse. Ze zijn er wel! Nu de rest nog. Goed stuk.

Bertus Betonsloper | 20-07-12 | 17:44

La Vie En Rose | 20-07-12 | 17:24 | + 0 -
Als je dat zelf hebt geconstateerd, hoe kun je dan instemmen met deze generaliserende column?

Superior Bastard | 20-07-12 | 17:42

@NergersNegers
[...]maaar ik vind het zo frappant dat men zegt dat 'zij' een bedreiging zijn, terwijl 'wij' hen steeds van alle kanten aanvallen,
[...]

NN, je bedoelt dit soort aanvallen?

www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-425...

Ben Adam | 20-07-12 | 17:36

Nog even en dan moet de porno in NL tijdens de ramadan ook op zwart.

Veel Vaak | 20-07-12 | 17:35

@Desmoulins | 20-07-12 | 14:59
Ik ben nergens bang voor. Jij en vele anderen helaas wel. Tot dusver komt het grote uitsluiten van onze, autochtone kant. Doordat we ons door onredelijke angstbeelden laten beïnvloeden doen we zelf hetgeen waar we de "ander" van verdenken. 9 van de 10 moslims die ik ken zijn blij met onze seculiere staat en varen er wel bij. De meeste moslims zijn net zo min extremistische bloedhonden als de meeste Nederlanders kortzichtige, gierige en lompe boeren zijn ... al doen sommige geenstijl bezoekjes mij wel eens anders vermoeden, hehe.

Dikr | 20-07-12 | 17:35

E.U. +100
In de goeie ouwe tijd,dat lagere scholen nog geen basisscholen heetten en dat lagere scholen nog geen twee dagen 'studiedag' planden om het de suikerfeest vierende buitenlanders,die toen nog geen allochtonen heetten,niet al te moeilijk te maken vanwege inspectie onderwijs.
In die goeie ouwe tijd dat we allemaal nog normaal waren/deden.

swassannuf | 20-07-12 | 17:34

@doenormaal! | 20-07-12 | 16:01
Nee en ze klagen daar ook niet over, is mijn ervaring. Zo vaak afscheid van groep 8 tijdens Ramadan meegemaakt, waarbij de ouders ook aanwezig waren. Kinderen en andere ouders gewoon eten, zij niet.

La Vie En Rose | 20-07-12 | 17:24

WirMachenMusik | 20-07-12 | 17:09 | + 0 -
We zullen het zien. Ben benieuwd of Wilders de problematiek kan oplossen binnen de kaders van de rechtsstaat en de Europese verdragen.
Ook al kan ik me in veel punten vinden, zal ik er zelf niet op stemmen, immers ik wil toch graag mijn kiesrecht houden.

Zatkniss | 20-07-12 | 17:22

Zeik niet zo! De enige last die ik van moslims heb, is dat ze zo vaak in de media aandacht krijgen. Verder heb ik persoonlijk nooit last gehad met iemand, sterker nog eigenlijk overwegend goede ervaringen met el moslimz. Ik woon in het centrum van Utrecht en zat op een zwarte school, waar de buitenlanders het toevallig beter deden dan de autochtonen daar op school. Genoeg contact gehad met marokkanen en turken, negers, autochtonen, oostblokkers en alle mixen die daartussen mogelijk zijn. Hoe kan het dat iedereen zo fel is en zoveel aandacht schenkt aan deze groep, maar dat het grootste gedeelte meestal zelf geen slechte ervaringen heeft gehad (niet meer of minder dan met autochtonen). Tenminste dat is mijn ervaring, als ik mensen vraag wat ze nou echt zelf hebben meegemaakt. De reacties die ik hier zie verbazen me allang niet meer, maaar ik vind het zo frappant dat men zegt dat 'zij' een bedreiging zijn, terwijl 'wij' hen steeds van alle kanten aanvallen, en dus zelf de gespannen situatie creeren. Vind ik.

NegersNegers | 20-07-12 | 17:14

@o9err | 20-07-12 | 16:22
Eng he? voor je het weet zijn ze allemaal zo ,en kan jij niks meer aan ze verdienen of voor ze opkomen om aan je islam verslaving te voldoen.

En heb je ook al gelezen wie ze quoot?
Erg he, dat zij door heeft wat de bedoeling van Wilders nou wel is? Gewoon in vrijheid leven en kritisch mogen zijn, over alles en iedereen! Ebru +100

deraderendraaien | 20-07-12 | 17:10

Zatkniss | 20-07-12 | 16:12 |
"Wat doen e er dan aan?"
-------------------------------
Wat er aan te doen valt laat ik aan specialisten over. Specialisten die ik vertrouw. Omdat het om een politiek-maatschappelijk probleem gaat zullen die specialisten politici zijn. Voor dat vertrouwen zullen ze me dan als eerste voorwaarde moeten overtuigen dat ze er honderd procent voor willen gaan om de islamiseringstrend te remmen en zover mogelijk zelfs te keren. En aan die voorwaarde voldoet vooralsnog uitsluitend de PVV. Daarom stem ik op die partij. Ook al omdat ze op samenhangende oorzakelijke problemen, zoals het aanvechten van het Europese immigratie- en integratiebeleid, standpunten innemen die mij aanspreken.
Dat is alles wat ik er in de huidige situatie aan kan doen. Ook al omdat debatteren met moslims over deze kwestie, hier en elders, zich als niet effectief heeft bewezen, in de zin van de genoemde trend te breken.

WirMachenMusik | 20-07-12 | 17:09

di-eet niet di-eet wel

Santtulainen | 20-07-12 | 17:03

Zo dan, die Ebru slikt in één keer even 5 weken lang GeenStijl slootwater weg. Bedankt voor de kwaliteit. Het mag weer hardop gezegd worden, zelfs van geenstijl. Gaan we nu weer lekker rekening met elkaar houden ja! Lekker weer met zijn allen doen alsof er niks aan de hand is en dat alle politieke partijen minus Wilders er weer voor gaan zorgen dat alles goed komt. Nou stelletje slapjanussen het komt niet meer goed. eerst even lekker hard crashen met zijn allen en dan op naar vrijheid en welvaart. Ebru we treffen elkaar na de brand!!!!

trippert | 20-07-12 | 17:00

Nou Ebru, dit zullen een boel van die geitenwollen sokken en die baardmansen je niet in dank afnemen.
Elke zin is raak. De waarheid mag gezegd worden.

Der alte Fritz | 20-07-12 | 16:59

Hongerige 'moslims' die in grote concentratie's bij elkaar zitten. Dat biedt juist goede kansen voor het verzet denk ik. Immers, moslims vallen ook juist aan op bijvoorbeeld Yom Kippur (waar overigens door niemand rekening mee gehouden wordt). Respect zal er nooit zijn voor beide volken.

Jackie Chiles | 20-07-12 | 16:58

ah het was me niet eens opgevallen, stukje is geschreven door Ebru. Zuur mens dat het ook is

o9err | 20-07-12 | 16:22

Bill Cosby | 20-07-12 | 16:14

"Selectie aan de poort" is een prachtig eufemisme voor discriminatie. Maar als dat als verklaring wordt gegeven voor lage arbeidsparticipatie door allochtonen, dan is dat natuurlijk weer links gelul.

Nick da Prick | 20-07-12 | 16:19

Ebru wil je met me trouwen?

StijlvolRechts | 20-07-12 | 16:19

@Che_cuevara | 20-07-12 | 14:13
Als dit ingewisseld is voor Bandirah dan is dit wel een hele goede transfer.
Yeah yeah.

miko | 20-07-12 | 16:16

Die moslims moet lekker werken van zonsopgang tot zonsondergang. Ze mogen niet eten en hebben dus lekker veel tijd om werk te verzetten. Dat was vroeger in Nederland heel normaal 6 dagen in de week 12 uur per dag op 1 maaltijd. Het is niet aan te bevelen maar zeker wel doenbaar voor mensen met karakter..... ow wacht.

The immortal | 20-07-12 | 16:15

Prima, ik ga me niet aanpassen aan de onhebbelijkheden van de mekka's. Als werkgever zijnde zal ik weer gerichte selectie aan de poort maken. Hetgeen betekent dat ik geen plek heb voor diegene die zich jaarlijks vrijwillig uit willen hongeren. Let wel, daarna zal de overheid weer snel overgaan tot positieve discriminatie... Maar dat boeit me eigenlijk heel weinig. Mooi stuk Ebru

Bill Cosby | 20-07-12 | 16:14

@ Ebru: Kudos gezien je achtergrond. Ik denk dat jij begrijpt wat er mis is gegaan..... en je vertaald het prima.

Grijpgraag&deStier | 20-07-12 | 16:13

WirMachenMusik | 20-07-12 | 16:02 | + 0 -
Wat doen e er dan aan? Van Desmoulins heb ik al:
Haat elementen in de Islam verbieden
Debat aangaan
Wat voeg jij toe? Hoe pakken we het probleem (dat er dus volgens jou is, ik bedoel de Islam niet crimineel gedrag, daar voor is de gevangenis)aan. Hoe veranderen we het gedrag op straat (behalve dan opsluiten)

Zatkniss | 20-07-12 | 16:12

"Duidelijker falen kan hun immigratie niet aantonen: zij kwamen om te werken. Niet om te vasten. Zeker niet onder werktijd."
.
Subtiel, Ebru, heel subtiel en daarom alleen al een paar dikke vette pluskudo's.

Graaisnaaiert | 20-07-12 | 16:10

Mevrouw Ebru haalt Marokkanen en Turken door elkaar.

Armageddon | 20-07-12 | 16:10

-weggejorist-

chatboy16 | 20-07-12 | 16:07

Eigenlijk zouden er, net als in Turkije, voor zonsopgang mensen met grote trommels door de straten moeten gaan om met hun hels kabaal iedereen te wekken opdat de gelovigen zich tijdig vol kunnen vreten om de dag door te komen.

Er zijn er trouwens ook genoeg die hun god te slim af zijn, die leven 's nachts en slapen overdag.

Morgenhout | 20-07-12 | 16:06

Zatkniss | 20-07-12 | 15:32 |
"Ik geloof dus niet dat de Moslims in NL voor de meerderheid radicaal zijn. De grote fout die wordt gemaakt is volgens mij de radicale Midden Oosten Moslim 1 op 1 op de NL Moslim populatie te projecteren."
------------------------
Geloof jij dat dan maar. Ik observeer dat onze samenleving steeds meer islamtrekjes krijgt. En als ik die trend met gewoon gezond verstand extrapoleer en aan de voorbeelden denk waartoe dat zou kunnen leiden ben ik tot heel veel bereid om die trend te keren.
Zelfs als er slechts een kleine kans zou zijn dat die trend doorzet, zoals jij gelooft, zijn de gevolgen van die kleine kans voor onze samenleving zo desastreus dat we er ons met hand en tand tegen zouden moeten verzetten.
En dat herinnert me aan wat ik als PVV-tokkie nog ooit bij operations research geleerd heb: de verwachte uitkomst van een beslissingsalternatief is het product van kans en indien-dan-effect.

zo gering als jij zou inschatten beschouw ik de gevolgen van die kleine kans als zo desastreus voor onze samenleving dat we ons

WirMachenMusik | 20-07-12 | 16:02

Schrijfsel van Ebru klink als muziek in de oren.

Hei-kneuter | 20-07-12 | 16:02

@Ben Adam | 20-07-12 | 15:35
Trieststemmende uitzending, alsof we na het afschudden van de christelijke doctrine niet beter weten. Maar ja, jongeren zijn dus hoogst beïnvloedbaar, dat weten alle machtsinstituten en politici maar al te goed. daarom lijkt het me belangrijk je kind niet al te vroeg 'uit handen' te geven aan kinderdagverblijf en openbaar onderwijs.

afdankert | 20-07-12 | 16:01

Het is bij wet toch niet verboden om voor de neus van iemand die aan Ramadan doet heerlijke hapjes te eten he?
Daar help je iemand alleen maar mee. Het doel van de Ramadan is immers te ervaren hoe het is om een arm mens te zijn dat altijd te weinig te eten heeft.

doenormaal! | 20-07-12 | 16:01

Tja, de Gristenkluppies zien hun aanhang door algemene vergrijzing uitsterven en door het feit dat ook steeds meer jongeren door o.m. internet gaan snappen dat religie flauwekul is. Ze zoeken nu wanhopig uitbreiding van hun electoraat onder de islamieten, die hun kroost nog stevig indoctrineren met die religieuze onzin.

Brou Is Back | 20-07-12 | 15:59

Desmoulins | 20-07-12 | 15:51 | + 1 -
Ben ik het allemaal mee eens, maar hoe gaan we dat bereiken? Het debat aangaan en haat elementen verbieden prima, maar hoe wil je het verder doorvoeren? Ik weet zelf echt niet hoe, tenminste binnen de kaders van de rechtstaat

Zatkniss | 20-07-12 | 15:59

Zatkniss | 20-07-12 | 15:37

Een Islam die vernigbaar is met ons rechtssysteem en normen en waarden en dus ook afscheid zal moeten nemen van de wens tot een paralelle samenleving.
Wij kunnen hier luchtig over doen, maar een zogenaamde religie die archeologisch onderzoek als haram ziet en waar totaal geen theologisch debat is, zal de weg die wij wensen waarschijnlijk niet bewandelen. Bovendien moet men echt een dikkere huid ontwikkelen, het kan niet zo zijn dat iedere vorm van kritiek op een ideologie als een persoonlijke belediging wordt ervaren.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:51

De CNV-jongeren zijn totaal van de pot gerukt. Ze hebben geen flauw idee dat ze hiermee een nieuw luik openzetten dat allerlei interpretaties doorlaat, en waarvan Nederland nooit meer afkomt zodra die stompzinnige reli's ermee aan de haal gaan. In dit soort openingen planten de reli's altijd een koevoet en gaan ze eindeloos zitten wrikken, voortgestuwd door hun rondkaatsende waanbeelden waarmee ze zelf ook geen raad weten.
Acties als deze institutionaliseren een volkomen losgezongen religie waarbij al 14 eeuwen het bloed in het rond spat. Maar zo worden die versnipperde interpretaties in onze rechtsstaat geperst en gelegimiteerd.

Wanneer dringt de ernst vd situatie nou eens tot in die botte koppen van malloten als CNV jongeren door, met hun gratuite opgegooideballetjes-ideetjes?

Shalome | 20-07-12 | 15:50

Superior Bastard | 20-07-12 | 15:38

Klopt, voor de discussie zou het goed zijn.
Ik ben misschien wat vooringenomen betreft van Bommel.
Een punt is echter wel dat de meeste 'nette mensen' er meningen op na houden die voor sommige walgelijk zijn en voor anderen juist weer heel correct, zelfs salonfahig. Het verschil tussen deze twee uiterste wordt te groot en is misschien wel niet meer overbrugbaar.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:45

@truusch | 20-07-12 | 15:32

99 % moslims echt waar... misschien 95 % en nog wat Kaapverdiaanse en Surinaamse kinderen. Waar ik me aan stoor is dat wanneer ik mijn kind thuis hou voor zomaar een reden dat ik een boete krijg. Waar ik me aan stoor is dat mijn vrouw een snipperdag kwijtraakt voor een religieus feest terwijl ze op een openbare basisschool werkt.
Religie trekt een veel te zware wissel op onze maatschappij. Iedereen dient maar rekening te houden met en vooral respect te hebben voor de volstrekt achterhaalde ideeën en vermeende rechten van een relatief kleine minderheid. Iets is hierin krom.

PythonJunkie | 20-07-12 | 15:45

Wat nou VW busjes en Mercedessen, in die tijd was HET vervoermiddel voor die lui een Ford Transit.

Mazzeltov | 20-07-12 | 15:45

@mindless | 20-07-12 | 15:39
Die ervaring hebben meer mensen ja. Klopt ook wel. Turken zijn sowieso veel minder veeleisend en verongelijkt dan een flink deel van Marokkanen. Op elk gebied.

La Vie En Rose | 20-07-12 | 15:44

Ramadan:
Is dat gezeik weer begonnen. Dus ik moet weer sympatie voor die gasten hebben die er zelf voor kiezen om honger en dorst te lijden. Niet zeiken, gewoon je werk doen. Eigen schuld, dikke bult.

loser | 20-07-12 | 15:44

mindless | 20-07-12 | 15:39 | + 0 -
Goh dat jij weet dat alle 355.883 Marokkanen hopeloos volk zijn. Ik blijf toch moeite houden met dat generalisen. Hoe meer we er op afgeven, hoe meer ze zich zelf zielig vinden en hoe meer de oplossing buiten hen zelf wordt gezocht. Je kunt een hond blijven trappen, maar eens bijt ie terug.

Zatkniss | 20-07-12 | 15:43

eQ | 20-07-12 | 15:18
Kennelijk ben je hier nieuw. En je kent de stukjes van Quid niet. Dus houdt je onnozelheid voor je.

loser | 20-07-12 | 15:42

Goed stuk Ebru!
Dat van vroeger klopt helemaal.
Punt is dat de meeste moslims niet klagen, maar het de Gütmenschen zijn die veelal zelf van alles verzinnen om moslims niet tegen het hoofd te stoten, of ingaan op het geklaag van een paar moslims die vinden dat hun werkgevers tijdens de Ramadan geen rekening met hen houden, zoals nu weer die actie van CNV Jongeren.


Welnu we leven hier niet in een Islamitische staat.
Dus dat gezeik over die ramadan moet maar eens afgelopen zijn.

Bovendien hoef je niet te vasten als je zwaar werk hebt of ziek bent. Dat kunnen ze ook inhalen. In de weekenden
of als ze weer beter zijn.

La Vie En Rose | 20-07-12 | 15:40

Ik heb Turkse werknemers, geen enkel probleem. Vriendelijk, loyaal, harde werkers. Als je een beetje rekenig houdt met de landsaard en je niet al te bijdehand gaat doen als het gaat over Ataturk, de profeet, Armenie en last but not least hun vrouwen.

Marokkanen, tsja, da's weer een ander verhaal.. Altijd te laat, een grote bek, onbetrouwbaar, nooit het werk goed afronden.. Hopeloos volk.

mindless | 20-07-12 | 15:39

Allah en Mohhamed in de tour de hemel:
Prof ik of prof-eet jij?

sTiRf | 20-07-12 | 15:39

Desmoulins | 20-07-12 | 15:29
Krijg je hier tenminste wat discussie ipv voorgekookte meninkjes en open deuren zoals nu. Overigens was de briefwisseling tussen Bommel en Wilders bij vlagen briljant, en, niet onbelangrijk, respectvol van beide zijden.

Superior Bastard | 20-07-12 | 15:38

Desmoulins | 20-07-12 | 15:34 | + 0 -
Kan ik het mee eens zijn, alleen vraag mij af. Hoe gaat dat de problemen op straat tackelen?
Is haatideologie gelijk aan Islam of zou er volgens jou wel een vorm van Islam mogen bestaan en zo ja hoe zou die dan eruit moeten zien?

Zatkniss | 20-07-12 | 15:37

Zatkniss | 20-07-12 | 15:32

Het probleem is echter dat ze er geen afstand van nemen. Ze vereenzelvigen zich eerder met de 'extremist' die een verkeerde Islam in de praktijk brengt... dan met ons ongelovigen, Joden en christenen. Ze zien het alleen niet als een deel van 'hun' wanneer het negatief in het nieuws komt.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:37

www.meldpuntgeloofenwerk.nl/

Je gelooft het niet; Wilders wordt over een MOE meldpunt aan het kruis genageld door de EU en half Nederland.

HIer is open en bloot een moslimmeldpunt! Ik heb artikel 1 van de grondwet naar ze toegestuurd.

nu even niet | 20-07-12 | 15:35

@Zatkniss

De Islamisten keihard aanpakken. Kwaadwillende mensen/ideologien ontmaskeren.
Zoals deze extreem gestoorde moslimfanaten in Duitsland :

ejbron.wordpress.com/2012/07/17/ard-do...

Ben Adam | 20-07-12 | 15:35

Zatkniss | 20-07-12 | 15:26

Iedere vorm van steun aan welke uiting van de haatideologie stopzetten, en per direct. Iedere vorm van steun of beinvloeding -in de breedste zin van het woord, uit den vreemde per direct verbieden. Openlijke discussies starten over de onmenselijke, racistische elementen dit uiteraard met behulp van onze intelligentsia die niet in een verdomhoek worden gestopt. Zolang onze media en de politiek zich laten gebruiken voor de Islamitische agenda zijn en blijven deze plannen slechts een utopie.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:34

PythonJunkie | 20-07-12 | 15:18 | + 2

Dat vind ik dan weer geen probleem. Als er een Islamitische school was hadden ouders hun kinderen daar wel op geplaatst. Althans sommige ouders. Joodse kinderen blijven misschien ook thuis op bepaalde feestdagen evenals Hindoeïstische kinderen.

Overigens een school met 99 procent moslims,is dat echt waar of roep je maar wat?

Daarnaast zijn er ook ouders die buiten de schoolvakanties op wintersport gaan en dat wordt ook geaccepteerd.

truusch | 20-07-12 | 15:32

PythonJunkie | 20-07-12 | 15:18 | + 2

Dat vind ik dan weer geen probleem. Als er een Islamitische school was hadden ouders hun kinderen daar wel op geplaatst. Althans sommige ouders. Joodse kinderen blijven misschien ook thuis op bepaalde feestdagen evenals Hindoeïstische kinderen.

Overigens een school met 99 procent moslims,is dat echt waar of roep je maar wat?

Daarnaast zijn er ook ouders die buiten de schoolvakanties op wintersport gaan en dat wordt ook geaccepteerd.

truusch | 20-07-12 | 15:32

WirMachenMusik | 20-07-12 | 15:26 | + 0 -
Ik geloof dus niet dat de Moslims in NL voor de meerderheid radicaal zijn. De grote fout die wordt gemaakt is volgens mij de radicale Midden Oosten Moslim 1 op 1 op de NL Moslim populatie te projecteren. De Marokaanse rel jongeren gaan echt niet op scooters lopen kloten uit naam van Allah. Ik hoop op een Islam die door Westerse invloeden gematigder en seculierder wordt. Net las het christendom dat in de loop der tijd is geworden. Tot geszond verstand hier voor bidden doet

Zatkniss | 20-07-12 | 15:32

@Ben Adam
9 jarige meisjes misbruiken, wat een lekkere profeet is dat.

sTiRf | 20-07-12 | 15:31

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:18

Paternotte niet links genoeg?
Nobel man om te verlangen naar Hamas van Bommel...

Desmoulins | 20-07-12 | 15:29

@eQ

'Gedraag je en toon wat respect voor jullie medemensen. Of het nou een fcuking- jood, christen of moslim is.'

Dat is't em juist.
Gebrek aan wéderzijds respect.

Precies zoals Mohammed himself gezegd en voorgeleefd heeft.

Ben Adam | 20-07-12 | 15:28

Religie is een vloek voor het vrije denken.
Geen enkel ander wezen dan de 'denkende' mens moord elkaar uit op grond van een boekje, walgelijk.

sTiRf | 20-07-12 | 15:27

Desmoulins | 20-07-12 | 15:22 | + 0 -
Ik heb niks met Islam of welk ander geloof dan ook, maar de aanhangers van de Islam zijn hier. Welke oplossing voor de door jou gesignaleerde problemen zie jij dan? Behalve Wilders stemmen? Welke realistsche oplossing is er, waarbij we niet vervallen in onrealisitsche terugstuur fantasieen?

Zatkniss | 20-07-12 | 15:26

Zatkniss | 20-07-12 | 15:13 |
"En als het dan op vechten aankomt in de toekomst, zet ik mijn geld niet op de Autochtoon. Deze vecht niet meer en is over het algemeen vrij decadent. Ik hoop voor ons allen dat we samen met alle bevolkingsgroepen een modus vinden."
-------------------------------
Waarbij het er vooral om draait welke 'modus' de imams en andere koran-volgers in gedachten hebben.

WirMachenMusik | 20-07-12 | 15:26

Mooi stukje, mevrouw Umar. Religie is prima, maar wel in je eigen tijd. En dat geldt ook voor dat "verplichte" achterlijke halal voedsel en vlees welke menig overheidsinstantie in de kantine dropt.

abc_mentaliteit | 20-07-12 | 15:25

@eQ | 20-07-12 | 15:18
Joh, ontspan een beetje. Alle religieuzen gaan hier met enige regelmaat over de kling.

Wel grappig trouwens dat je ongelovigen niet noemt in het rijtje medemensen waar je respect voor moet hebben. Maar dat zal wel een gevoeligheidje bij mij zijn.

PythonJunkie | 20-07-12 | 15:25

de hele zieligheidsindustrie is tot allah aan het bidden dat Emile straks in het torentje komt..

(c)ZWITSUL | 20-07-12 | 15:25

necrosis | 20-07-12 | 15:21
20 jaar geleden en nee, je hebt er niets aan gemist.
Verder is alles tres bien hier met de BKK's enzo.
Oja, en met de Bouwvak, dat ook.
:)

Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 15:25

Reinaert | 20-07-12 | 15:03 | + -1
Je hebt in iedergeval gevoel voor Drama.

Zeker als je bedenkt dat huidige generatie islamitsche vrouwen gemiddeld minder kinderen krijgen dan vroeger( turkse 2.5 en Marokkanen 3.2) Geen 5,6,7, of 8 dus. Het aantal niet moslims in Nederlands is nog steeds vele malen groter dan die 850 000 tot 1000 000 moslims .
Een groot gedeelte is natuurlijk tweede generatie, omdat de eerste generatie toch aardig wat kinderen kreeg.

Als je nu al bang bent dat Nederland een moslim staat wordt en nu al bevend over straat gaat ben je wel de laatste die ten strijde trekt om de huidige staat te verdedigen.Enfin schrijf een soap en noem het over het lijk van de held op sokken.

Kom op je laat je toch niet bang maken zeg!

truusch | 20-07-12 | 15:24

Ford Transits. Niks VW of Mercedes. Wel een oude 200D, maar kwa busjes alleen Transits.

Alph Bolkenstein | 20-07-12 | 15:24

LibertasSimplex | 20-07-12 | 15:21 :)
Ze weten het niet, al denken ze van wel. Lator.

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 15:23

LibertasSimplex | 20-07-12 | 15:21

Maak nou eens onderscheid tussen haatideologie en mensen, dus Islam en moslims. Het gaat dus ook niet om de moslims, die zijn regelmatig gematigd, maar de Islam waar er maar één versie van is.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:23

Superior Bastard | 20-07-12 | 15:19
;) True. * out *

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 15:22

eQ | 20-07-12 | 15:18

Islamieten zijn geen ras, met je reflexreactie.
Tief toch lekker op naar een land waar je wel respect krijgt voor je haatideologie. Ik zal je vast uit de droom helpen, nergens maar dan ook nergens in het Westen is er een grotere bereidheid tot een algehele dhimmitude dan in Nederland... Oké. misschien Zweden.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:22

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:49
lol

Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 15:21

@Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 15:17
Schijnbaar heb ik iets gemist....

necrosis | 20-07-12 | 15:21

@eQ | 20-07-12 | 15:18
Zeker nog niets gegeten vandaag?

steven paul | 20-07-12 | 15:21

@AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 15:16
Als je hier opkomt voor moslims dien je gestenigd met de minnetjes van de zwijgende massa. Of je bent natuurlijk een trol.

De Verlichting, jeweettog.

LibertasSimplex | 20-07-12 | 15:21

Zie ze op de minknop rammen, geeft niet hoor. Ik zal jullie clichémanntjes met rust laten en je idylle dat itt in het echte leven je hier tenminste nog wel iets voorstelt niet verder verstoren.

Superior Bastard | 20-07-12 | 15:19

Nick da Prick | 20-07-12 |

Omdat U er geen last van hebt, komt het niet voor...
Wegkijken noemen we dat.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:19

Ebru je hebt helemaal gelijk!
Het ergste van dit alles is dat dit ons allemaal ongevraagd word voorgeschoteld word door trieste chef-redacties van de lokale media die hun hoernalistjes maar weer eens de prachtwijken in sturen om een itempje te maken over dit gehersenspoelde onderwerp. Zoals dat weer laatst te zien was via de lokale roeptoeter AT5.

afdankert | 20-07-12 | 15:18

Mw PythonJunkie werkt als onderwijzer op een openbare basisschool. De school bestaat voor 99% uit islamitische leerlingen. Gevolg is dat mijn geliefde nu ieder jaar een verplichte snipperdag heeft i.v.m. het suikerfeest. Dus een niet reli school staat het toe dat haar leerlingen zonder opgaaf van een geldige reden van school thuis blijven en pakken dan ook nog een snipperdag van je af???? Heb ik iets gemist??? Bij navraag bij m'n vrouw bleek ook nog dat de Rotterdamse leerplichtambtenaren hier ook niks aan doen. Het is inmiddels al zo normaal geworden. Sorry, maar ik vindt het allemaal te idioot voor woorden. Ebru heeft gelijk.

PythonJunkie | 20-07-12 | 15:18

Reinaert | 20-07-12 | 15:03

Per definitie ben ik daar op tegen, en mocht het ooit zover komen -dat ik het dus nog eigenhandig zou meemaken, dan zal ik alles doen wat in mijn macht ligt om dit te bestrijden, te beginnen 12 september.
Het probleem is echter dat er breder draagvlak moet zijn, al denk ik dat dit soort berichten en talloze anderen onderhand wel een teken aan de wand moeten zijn.

Desmoulins | 20-07-12 | 15:18

Wat een ongelofelijke racistische reacties hier allemaal. Waar slaat dit allemaal op. Spotten jullie hier altijd over Jezus met kerst of met Mozes tijdens de Chanoeka.
Beetje hier zitten afkraken, maar lekker ff bij de Turkse bakker tijden de ramadan lekkernij halen. Ja, want dat is wel heel lekker, goed voor de maag, slecht voor de hersenen.
Gedraag je je en toon wat respect voor jullie medemensen. Of het nou een fcuking jood, christenen of een moslim is.

En Ebru, met alle respect over stukken wat je schrijft, maar kan jij niks anders dan afkraken van het geloof en cultuur. Probeer je net als Wilders, hiermee aandacht te trekken?

eQ | 20-07-12 | 15:18

necrosis | 20-07-12 | 14:45
Verkansiebaantje van vroegah, je weet wel.

Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 15:17

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:11
Briljant! Mag ik je een keer quoten?

Superior Bastard | 20-07-12 | 15:16

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:04
Ooow dus ik ben een trol? Omdat hetgeen die zwakzinnige (thanks Nick) hier zegt op kwartvoordrie natuurlijk helegaar waar is en ik daar geen weerwoord op mag hebben? Dat bepaal jij eventjes hier? Hmmm?

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 15:16

ITEACHYOU | 20-07-12 | 15:01

Het gaat er niet om of ik of mijn toekomstige kinderen in de pas zullen lopen... Dat weet u best.
Een mens kiest uiteindelijk toch voor de veiligheid van zijn gezin, en wat rest er nog als het op 'democratische' wijze een realiteit wordt?

Desmoulins | 20-07-12 | 15:14

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:09
ok, behoren ze volgens jou wel tot "wij" dan? misschien dat je het nu snapt?

ITEACHYOU | 20-07-12 | 15:13

Het theater is niet door de Moslims zelf veroorzaakt, maar door de zieligheidsindustrie. Dat mensen gebruik maken van kansen om met niks doen geld te krijgen is wijd verspreid onder alle soorten mensen. Moslims vallen op doordat ze een andere kleur hebben en zich anders kleden . Dat geldt ook voor orthodoxe Joden, Sikhs etc.
We willen ons altijd afzetten tegen andere groepen. Dat is volgens mij een overlevingsdrang welke zijn oorsprong vind in de Holentijd. We zullen echter wel samen een oplossing moeten zoeken. Ik vind niet te wachten op yoegoslavische taferelen. En als het dan op vechten aankomt in de toekomst, zet ik mijn geld niet op de Autochtoon. Deze vecht niet meer en is over het algemeen vrij decadent. Ik hoop voor ons allen dat we samen met alle bevolkingsgroepen een modus vinden. Je hoeft elkaar niet lief te vinden, maar we moeten elkaar wel respecteren en in waarde laten, anders zijn we op weg naar een burgeroorlog ben ik bang

Zatkniss | 20-07-12 | 15:13

gristenen en socialisten zullen er alles aan doen om achterlijkheid te verspreiden. hebben ze namelijk weer wat te managen. islam hoort in nederland niet thuis. net zo min als andere ideologiën die haat prediken, vrouwen onderdrukken, zelfontwikkeling belemmeren en aanzetten tot rassenhaat.

minimá-armezusvan.. | 20-07-12 | 15:12

Ik denk dat die voorzitter IJmert Muilwijk met z'n gezichts uitdrukking die zegt "mag ik je pijpen?" waarschijnlijk de pin-up van de marokkaanse jongeren is.

JohnDee | 20-07-12 | 15:12

@Superior Bastard | 20-07-12 | 15:06
Ik discussieer niet met lullen.

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:11

Wat is geloof voor een gelovige als hij dit niet op ongelovigen kan botvieren?

Shareholder II | 20-07-12 | 15:09

@ITEACHYOU | 20-07-12 | 15:05
Ik begrijp echt niet wat je bedoeld.
Ze zijn hier wel dat weet ik, Maar ze zijn niet van "ons".
Maar als jij het anders wil horen ok. Ze zijn niet van mij dan.
Zo beter.

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:09

Je verwondert je inderdaad. Vooral als je in je jeugd voor dat je naar school ging op de nuchtere maag twee uur aardbeien moest plukken. En moeders bij wijze van vasten 's vrijdags inplaats van vlees, vis bakte. Trouwens mijnwerkers en andere zware beroepen waren ook nog eens van die 'zware' vastenverplichting 'kerkelijk officieel' vrijgesteld.
En van aswoensdag tot Pasen borgen we alle snoepgoed dat we kregen op in een trommeltje en aten wat vaker vis en eieren dan normaal.
Dat waren tot zo'n veertig jaar geleden onze eigen middeleeuwen.
En omdat dat helemaal niet zo slecht beviel bakken we hier op vrijdag nog steeds vis.

WirMachenMusik | 20-07-12 | 15:08

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:04 | ITEACHYOU | 20-07-12 | 15:04 |

Ok dan, even diep ademhalen en weer verder dan!

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 15:08

Detlev Tarnowitz | 20-07-12 | 15:05

Er is hoop! Enige juiste reactie

Nick da Prick | 20-07-12 | 15:07

Sommigen hebben het niet getroffen toen de lieve heer uitdeelde. Je heet IJmert Muilwijk (*proest*), hebt een schijnheilig gristenhoofd en slaat wartaal uit die ook nog onmiddellijk de krant haalt. Dat is pas afzien, dan lách je om zo'n Rammendan.

Wat een kop bij die naam :
IJmert van Melkmuilwijk :-D

mister niet scherp | 20-07-12 | 15:07

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:04
Dit past je beter hè, in plaats van eens inhoudelijk op een discussie in te gaan.

Superior Bastard | 20-07-12 | 15:06

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:02
ok, je stopt je kop niet in het zand, je verwaarloost ze niet, maar bent wel van mening dat ze niet van "ons" zijn, hoe zou jij dat willen benoemen dan? jouw realiteit?

ITEACHYOU | 20-07-12 | 15:05

Nick da Prick | 20-07-12 | 15:05 | + 0 -

Ja, ik speel in de Jostiband de triangel!

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 15:05

Behalve deze verwarde column, heb ik totaal geen last van de Ramadan.

Detlev Tarnowitz | 20-07-12 | 15:05

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 15:01
Lol! Sterk teruggekomen hoor. Zand in je kudtje?

Superior Bastard | 20-07-12 | 15:05

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 15:01

Ben jij zwakzinnig?

Nick da Prick | 20-07-12 | 15:05

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 15:01
je gaat je toch niet laten opfokken door een anonieme reaguurder?

ITEACHYOU | 20-07-12 | 15:04

@eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 15:01
Niet op ingaan, gewoon negeren.
Dit zijn gewoon een stel trollen.
Het leukst vinden ze het om je op de kast te krijgen.
Stomweg negeren.

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:04

We kunnen wel klagen over die ene iftar-maaltijd in Amsterdam-West waarvan iedereen doet alsof ze gedwongen zijn er bij te zijn, ook al wonen ze in roomblank Maaskantje, maar hoe zit het met die christelijke ramadan waar ik als niet-christen elke zondag gedwongen aan mee moet doen? Waarom zijn we daar niet met zijn allen furieus over? Ik weiger me druk te maken om een handvol dadelkauwende moslima's zo lang de christengekkies hier in Nederland de baas zijn.

absinthe | 20-07-12 | 15:04

@Desmoulins | 20-07-12 | 14:59

Nederland wordt in de nabije toekomst geen islamitisch land, althans niet zo lang ik leef, en dat is nog wel even. Al ben ik me bewust van de eventuele consequenties van mijn uitspraak, dat dan weer wel.

Over. Mijn. Lijk.

En dat meen ik. Letterlijk en figuurlijk.

Reinaert | 20-07-12 | 15:03

Ik ga maar eens seculiere/ liberale vakbond oprichten. En aangezien mijn vakbond en haar leden vrijheid in zo een hoog vaandel hebben staan stel ik voor dat die arme zieluge loonslaven van deze seculiere/ liberale vakbond niet langer dan 20 uur per week hoeven te werken, voor hetzelfde loon als 40 uur werkende religieuzen uiteraard, gewoon omdat seculieren/ liberalen vrijheid in zo een hoog vaandel hebben staan en dat dat gerespecteerd dient te worden door de rest van Nederland.

je therapeut | 20-07-12 | 15:02

Ik dacht op basis van GS berichten dat moslims nooit werken en alleen maar thuis een uitkering opstrijken. Nu blijken ze dus opeens wel te werken, maar is het nog steeds niet goed. Want er wordt wel eens over honger tijdens ramadam geklaagd. Wie heeft er de afgelopen weken nooit over het weer geklaagd? Ik heb een heleboel problemem, maar even serieus, van moslims die respect voor hun ramadam eisen heb ik in mijn leven echt nog nooit last gehad. Slechts geschreven spijkers op laag water.

Nick da Prick | 20-07-12 | 15:02

@ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:58
Waar zeg ik dat ze te verwaarlozen zijn?
Nogmaals, ik zeg dat ze niet van ons zijn, niet dat ze er niet zijn.
En waren ze maar te verwaarlozen.

Che_cuevara | 20-07-12 | 15:02

informatief stukje, maar het zou helemaal compleet zijn als onze medelanders ook de tijden erbij kunnen halen en dus kunnen meeleven met ons. Bv via ramadantijden.nl

o9err | 20-07-12 | 15:02

Op afstand gaat het prima en als ik mijn mannelijk collega's mag geloven is de werkhouding daar vele malen beter dan die van de gemiddelde werknemer in Nederlandse bedrijven.
@truusch | 20-07-12 | 14:25 | + -1 -

Beste Truus, daar was geen woordje sarcasme bij.

Verder ben ik het met bovenstaande quote 100% eens. Dat komt dan ook omdat in Nederland de werknemer teveel gepamperd wordt. Exact waar dit stukje over gaat.
Dus ik snap de grond van jouw repliek niet helemaal.

TisNieZoMoeilijk | 20-07-12 | 15:02

Terpen-tijn | 20-07-12 | 14:48
Niet heel lang geleden werd het onbehoorlijk gevonden om op straat te eten.

Dmitri Dmitrievitsj | 20-07-12 | 15:02

Desmoulins | 20-07-12 | 14:59
Hoezo, zullen jouw kinderen zo dom en volgzaam zijn dan? Blijf vooral geloven in deze onzin.

ITEACHYOU | 20-07-12 | 15:01

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:52 | + -1 -

Ga toch eens deaud man! Ik ben jou meer dan strontzat met dat gehijg in mijn nek. Ga je frustraties op je schoonmoeder botvieren of zo. Ik reaguur niet meer op jou en ik zou je willen aanraden me met rust te laten godverdomme!

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 15:01

Onze kenniseconomie heeft hier zwaar te lijden onder. Of wacht, islam en kennis!

FUNIAC | 20-07-12 | 15:01

Reinaert | 20-07-12 | 14:58

Dat was onderbuik, ik geloof u waarde Reinaert. Alle tekenen wijze er immers op...

Desmoulins | 20-07-12 | 15:00

Ebru, bedankt. Geen speld tussen te krijgen.

Joris Draaksteker | 20-07-12 | 15:00

Dikr | 20-07-12 | 14:56

Lekker boeiend dat ons land zich vrijwillig blijft overgeven aan een tot ras verheven minderheid, lekker boeiend dat Nederland een Islamitisch land gaat worden in de nabije toekomst.

Desmoulins | 20-07-12 | 14:59

Lukt ze nooit, je kan niet gaan discrimineren op religie, dwz de moslim zijn werktijden zelf laten indelen en dan zeker de niet-moslim zich daaraan dwingen aan te passen.
Absoluut onmogelijk, racisme pur sang bedacht door domme jongens en meisjes die denken dat we afhankelijk zijn van werknemers die de Islam aanhangen, geloof me, er zijn arbeidsimmigranten genoeg te vinden die niet islamistisch zijn en wel willen werken ook tijdesn islmatisch feestdage... euh.. maanden, we moeten onder geen enkel beding er voor zorgen dat er vanwege het moslimzijn ze hier in NL voordelen krijgt boven de anderen.
De moslims kunnen prima werk vinden in landen van hun keuze elders in de Arabische wereld, alweer ALLES voor hen volgens de Koran geregeld is.
Ik zou zeggen, wees een Ware Vrome Moslim en vertrek voorgoed naar wat je zoekt, daar waar de Sharia is en de ramadan, voeg de daad bij je woorden van nood en doe eens iets wat je werkelijk wil, ga weg en blijf daar en geniet van de Islam in al zijn facetten, zoals het hoort voor moslims.

Causa Sui | 20-07-12 | 14:59

Voor degenen die zich afvroegen wat het verhaal is achter mijn nick, dit dus. Precies dit. Ebru Umar en ik zitten op een lijn. Dankjewel Ebru dat je de dingen benoemt. Dat wat niet normaal is tegenwoordig "normaal" het te zijn, namelijk dat wij ons aan moeten passen aan dingen waar we helemaal niet beter van worden. Totaal niet normaal! (vandaar ook het uitroepteken).

doenormaal! | 20-07-12 | 14:59

Probleem is dat er bij alle religies wel van die lamlullen rondlopen die er onder het mom van "hogerhand" de kantjes af lopen. Er zijn ook zwarte kousen die persé niet op zondag avond aan de nachtdienst willen beginnen vanwege dat debiele werkverbod op zondag. En die valt eens per week. Allemaal okay maar niet ten koste van je collega's.
Idem voor die ramadan malloten, als je werkt heb je een contract met je werkgever en niet met Allah, de Heere Heere of de Rooksteker(znwg). Wij moeten wel sociaal en begripvol zijn omdat die gasten overdag stink-chagrijnig van de honger zijn maar als wij dan op onze beurt eens klagen die moezelmannen 's nachts de halve flat wakker houden met keukengestommel, stinkbakluchtjes en vreetgeluiden zijn we racistisch. Rot toch op met dat eenrichtingsverkeer.

Conan de Rabarber | 20-07-12 | 14:59

Voorlopig even samenwerking tussen Joden, Grefo's en Moslims onder het motto, beter een fout geloof dan geen geloof.
Daarna de buit verdelen.
Vervolgens de eindfase: elkaar de koppen inslaan wegens mislukte fijnafstemming van de verschillende sprookjes.

klön | 20-07-12 | 14:59

Niemands Knegt | 20-07-12 | 14:54 | + 0 -
Daar heb je een waar punt. als je ziet hoe in Islamitische landen met minderheden wordt omgegaan dan ga je huilen. Het Westen geeft alle rechten en aldaar krijg je de zweep voor het dragen van een kruisje.
Ach over 2 weken heb ik weer een van Noord-Afrikaanse personen vrije vakantie. Volgens mij heeft mijn oma zelfs nog een negert of Marokaan gezien, het heet ja niet voor niks WIT rusland

Zatkniss | 20-07-12 | 14:59

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:53
ach ja, 6,25 procent van de totale bevolking is ook maar een te verwaarlozen groep.........

ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:58

@Desmoulins | 20-07-12 | 14:55

"Ze komen hier om het over te nemen."

Welnee, zo zijn 'ze' niet! 'Ze' komen hier om hard te werken, opleidingen te volgen, een toekomst op te bouwen en om uiteindelijk terug te keren naar hun Islamitische Heilstaat teneinde aldaar Verlichting en Wijsheid te brengen.

Echt. Waar.

Reinaert | 20-07-12 | 14:58

We geven nu al toe op vrijwel alle vlakken, en het is nog steeds een minderheid...

Iedere imbeciel kan dus wel indenken wat 'ons' land nog te wachten staat, maar goed het is een Europese ontwikkeling.

Desmoulins | 20-07-12 | 14:57

Geweldig artikel weer Ebru! Waarheid als een koe!

kiwivogelbeest | 20-07-12 | 14:57

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:52
Dat houdt het overzichtelijk hè, hoef je nooit meer na te denken. Net zoals die spelfoutrevolutionair.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:57

Niemands Knegt | 20-07-12 | 14:54
Ja hallo, straks gaan we nog kerstbomen weghalen op Hogescholen wegens aanstootgevend!!!1

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:56

Oerhollands zeiktopic met een lekker-boeiend-factor 15.

Dikr | 20-07-12 | 14:56

''In díe goeie oude tijd waarin Van het Reve en co hun best deden om het christendom af te breken, is de buitenlander dankzij politici geëmancipeerd en gepromoveerd tot allochtoon.''

De ongelooflijke slechtheid van het Opperwezen, het wordt tijd voor een variant die Allah eens even ontmaskerd. Ik denk dat we er met een gradatie van 'ongelooflijk slecht' het niet zullen redden...

Het is eigenlijk net een formule. Naarmate de Islamieten demografisch groeien zal de roep om alles wat heilig is voor deze intolerante fopreligie schrikbarend toenemen.

Ze komen hier om het over te nemen.

Desmoulins | 20-07-12 | 14:55

Net als de PvdA is het CNV op zoek naar nieuwe zieltjes. Marketingtechnisch kun je dit gewoon scharen onder de noemer: wervingscampagne moslims.

Overigens CNV, als ik in een land zou werken waar de islamitische cultuur leidend is, zouden kerst, pinksteren, pasen, hemelvaartdag, et cetera, christenproof gemaakt worden ... of zou ik me aan moeten passen aan de leidende islamitische cultuur?

Niemands Knegt | 20-07-12 | 14:54

@ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:51
Ik zeg niet dat ze niet bestaan.
Ik zeg dat ze niet van ons zijn.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:53

@eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:48
Is 'Animal Farm 2012' een optie?

necrosis | 20-07-12 | 14:53

Dit had Sharika (of hoe heet die mislukte tekenaar ook alweer?) niet beter kunnen verwoorden. Prima stuk.

patat - generatie | 20-07-12 | 14:52

Goedemorgen baas, ben gisteren moslim geworden, waar kan ik uitrusten.

Uw Verzekeringsadvis | 20-07-12 | 14:52

@AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:43
Allemaal!

LibertasSimplex | 20-07-12 | 14:52

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:49
Kan jij hem niet achterna gaan? Met je clichématigstereotyperendewaandenkbeelden (zie 14:45).

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:52

@eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:51
Goed, en dat hij daar maar mag blijven.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:51

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:49
inderdaad, kop in het zand en net doen alsof ze niet bestaan........ struisvogel.....

ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:51

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:50 | + 0 -

Spitsbergen dan maar?

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:51

@eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:49
Daar willen ze hem zeker niet.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:50

Wat is dat toch die drukte om moslims? Als ze zich om alle bevolkingsgroepen druk zouden maken zou ik het minder verdacht vinden.

Randvoorwaarde | 20-07-12 | 14:50

@ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:48
ech nie.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:49

Heb ik het goed en is Bandirah naar Mekka vertrokken?

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:49

@Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:40
Mag je blij zijn dat ze niet bij jou werken.
Met glazen smijten is toch nog wel iets minder dan met tuintegels. :-)

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:49

PolderBoer | 20-07-12 | 14:42
Vraag er eens naar, ben benieuwd.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:48

aardappelninja | 20-07-12 | 14:44 | + 0 -

In een bioscoop hier niet zo ver vandaan durft men bepaalde jeugdfilms tijdens ramadan niet meer te vertonen. Autochtone jongeren durven zich in het licht van vroegere ervaringen dan toch al niet te vertonen...

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:48

Er komt een tijd dat je bechimpt / bespuugt wordt, als je tijdens de ramadan in het openbaar iets eet of drinkt.

Terpen-tijn | 20-07-12 | 14:48

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:44
Jij maakt een denkfout, die 1 miljoen moslims zijn ook van ons

ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:48

@PolderBoer | 20-07-12 | 14:42
Dit moet je niet pikken.
Ik zou aangifte doen van discriminatie.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:47

Ebru +1000

wake-up-pete | 20-07-12 | 14:46

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:22
En wie zijn dat dan zoal?

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:45

'In die goeie oude tijd dat allochtonen nog buitenlanders genoemd werden'
Bíjna goed, Ebru! Maar het was de tijd dat allochtonen gastarbeiders werden genoemd, de tijd dat we dachten dat 'zullie' wel weer zouden over- maar vooral: terugwaaien. Gelukkig maak je het aan het eind van je stukkie nog goed door de uitdrukking alsnog te gebruiken. Want buitenlanders, dat waren toch vooral mensen in net pak met een échte baan, uit Engeland, of Frankrijk of zo.

L. Rakker | 20-07-12 | 14:45

Lieve Ebru, ben je diep in je hart niet een keer bang dat de achtergebleven familie uit de zandbak een minderjarig debiel neefje laat overvliegen om de 'eer' van de familie te redden in verband met een nestbevuilend achternichtje zonder hoofddoekje?

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:45

Ik heb wat Turkse vrienden waarvan er 1 ook werkgever is.
Die doen allemaal aan ramadan maar ik hoor ze nooit klagen, ze gaan gewoon (en hard!) werken en vallen verder niemand lastig.
Vraag je ze naar de huilie-moslims en de daaromheen gegroeide zieligheidsquango's dan komt de stoom uit hun oren.

Het kan dus wèl.

FreeElectron | 20-07-12 | 14:45

@Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:40
Horeca?
Glazen?
Waar zijn de BKK's gebleven?
*valt van geloof af*

necrosis | 20-07-12 | 14:45

Ik heb vorig jaar meegedaan met de Ramadan, voor de gein / uit solidariteit, en ik kan je vertellen dat dit echt geen ene fluit voorstelt.
Je kan prima functioneren, prima werken. Sterker nog: door geen koffiepauze, rookpauze, lunchpauze en whateverpauze te mogen nemen kun je veel meer werk verzetten dan je collega's.

Oja, en ik was toen in Egypte. 40 graden.

Problem?

tielenaar | 20-07-12 | 14:44

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:36 | | Reageer+ |
Neehoor, gewoon een rifmarokkaan. Ik zou er graag iets mooiers van maken maar de ervaring heeft telkens weer geleerd dat met dat volk geen land te bezeilen is. Ooit was ik van de kansen geven, ik kende veel van die jongens nog van school enzo, dus dan denk je laten we zo'n jongen eens op weg helpen. Alles verprutst, keer op keer. Kans op opleidingen, prima baan met bijpassend salaris voor het werk dat ze deden. Jammer maar helaas. Het probleem met die heren is dat ze allemaal minstens een ton per jaar willen toucheren, maar er niet voor willen werken. Arbeids ethos ontbreekt volledig. En tijdens die ramadan, man man man, breek me de bek niet open.

aardappelninja | 20-07-12 | 14:44

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:41
Ze geeft in ieder geval 'kleur' aan de vrijdagmiddag!

Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:44

@ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:41
Je maakt een denkfout.
Kerst is van ons.
De ramadan niet.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:44

Beelzebob | 20-07-12 | 14:38
Jij bent het voorbeeld van een nette allochtoon die verder kijkt dan zijn/haar neus lang is, ik zie het al ahuuuuum...........

ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:44

LibertasSimplex | 20-07-12 | 14:35
Ah, de verplichte aalmoes. Het wordt tijd dat men dat ook is aan de kaak stelt. Beetje met z'n allen geld geven aan de minder bedeelden. Van ONS geld, want ze hebben allemaal al een uitkering, echt waar hoor. Toch?

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:43

Compleet eens met deze column. Wel frustrerend dat dit door iemand van turkse afkomst moet komen. Elke doodnormale kaaskop was publiekelijk gelyncht geweest bij het uiten van deze mening, zeker op deze toon.

Mijn praktijkvoorbeeldje: we hebben op mijn werk (300 werknemers, productiebedrijf) een gebedsruimte voor moslims en joden. Rokers hebben 4 extra pauzes van 7 minuten om te roken in rokershokken. Echter, als ik 4 keer per dag 7 minuten op een stoel voor me uit ga zitten staren wordt ik daar op aangekeken. Hoe het hier zit met ramadan en onze 2, 3 en 5 ploegendiensten weet ik niet.

PolderBoer | 20-07-12 | 14:42

@Strotgrondel | 20-07-12 | 14:35

"Een grotere macht verantwoordelijk houden is een zwaktebod."

Dat zeg ik ook altijd tegen de belastinginspecteur maar toch moet ik ieder jaar weer betalen. "Ik ben die grotere macht" zegt 'ie dan, en: "deurwaarders zijn mijn discipelen".

Dan betaal je wel hè. Al geloof je er niets van.

Reinaert | 20-07-12 | 14:42

@Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:35
Maakt niet uit, zolang ze maar beter schrijft.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:41

Beelzebob | 20-07-12 | 14:38 |
En waar precies bespeur je positieve discriminatie in mijn comment?
Of ze gaven geen begrijpend lezen in je land van herkomst, of je beheerst de taal nog niet voldoende, opbokken dus?

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:41

Ok, ik ben het met je eens, maar laten we dan ook kerst afschaffen en alle andere feestdagen gerelateerd aan geloof. Leuk als kerst op zaterdag valt , maar door de weeks gewoon komen werken.....

ITEACHYOU | 20-07-12 | 14:41

Dit is nou preciés (en mooi verwoord) wat ik zelf ook zo vaak gedacht heb de laatste tijd! Go Ebru!

cinica | 20-07-12 | 14:40

Overigens is werken met Moslims tijdens de Ramadan geen pretje.
*iets met afwassers in de Horeca die met glazen gaan smijten mompelt*

Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:40

Hij is weer erg lekker! Ik houd van pittige vrouwtjes....
Gelukkig valt de ramadan dit jaar in de bouwvak!!

Glas Koning | 20-07-12 | 14:40

Beelzebob | 20-07-12 | 14:38

"Niet aanpassen, is gewoon opbokken.
Crimineel gedrag keihard afstraffen."

Mee eens.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:39

Positieve discriminatie is de ergste van zijn soort.

MasthaX | 20-07-12 | 14:39

Het begint met een hap baklava. En voor je het weet sta je op je balkon een schaap de strot door te snijden.

LibertasSimplex | 20-07-12 | 14:39

Ebru slaat de spijker op de hoofddoek.

Deze schapen zijn btw ruim op tijd gestolen om illegaal geslacht te worden..
www.rtvutrecht.nl/nieuws/840729

Mindy | 20-07-12 | 14:38

Ebru is al zo vervreemd van haar Turkse achtergrond dat ze niet meer weet dat het Ford Transit busjes waren en nooit VW's. Schaam op jou Ebru :-)

Bigi Bana Boy | 20-07-12 | 14:38

Waaroem Allah niksj zien in donker....
Ik nie begrijp ?

Jimmy Mc Clure | 20-07-12 | 14:38

Ahasveros | 20-07-12 | 14:33 |
De vakbond is er voor medewerkers. De werkgevers hebben het VNO NCW.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:38

@Superior Bastard | 20-07-12 | 14:22

Ik heb die ervaringen wel hoor, al vallen ze in de categorie klein leed: na een paar weken vasten is de modale moslim ongeveer net zo aaibaar als een adder on steroids. Gelukkig wisten degenen die het betreft dat zelf óók wel en compenseerden ze hun ramadan-offdays de rest van het jaar door gewoon goed te werken, maar het blijft toch een uniek fenomeen.

Reinaert | 20-07-12 | 14:38

@Superior Bastard | 20-07-12 | 14:22 |

Mensen zoals jij hebben dit land naar de klote geholpen en helpen het verder de tyfus in.
Met je positieve discrimantie, en de neiging om het constant voor ons op te nemen.
Niet aanpassen, is gewoon opbokken.
Crimineel gedrag keihard afstraffen.
We redden het prima zonder bemoeizuchtigen zoals jij.
Dus alsjeblieft bemoei je er niet mee en op zijn neerlands dus; pleurt op!
Getekend,

ja, een allochtoon!

Beelzebob | 20-07-12 | 14:38

aardappelninja | 20-07-12 | 14:30 |
Een klootzak dus. Ik denk dat iedereen wel zo'n collega/medewerker heeft, al dan niet moslim.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:36

@LibertasSimplex | 20-07-12 | 14:26
Ik denk dat het een vorm van terrorisme is. Langzaam vetmesten tot je obees bent. Het moest verboden worden...

steven paul | 20-07-12 | 14:36

@AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:30
Ze willen altijd delen. Er zit iets achter, dat ze willen zorgen voor mensen die minder hebben. Intolerant!

LibertasSimplex | 20-07-12 | 14:35

Het is heerlijk geloveloos te zijn. De enige die verantwoordelijk is ben jij zelf.

Een grotere macht verantwoordelijk houden is een zwaktebod.

Strotgrondel | 20-07-12 | 14:35

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:30 | + 0 -
Ik hoop nog steeds dat de zieligheidsindustrie zich ook eens gaat werpen op de arme Wit-Russen in Nederland, maar zal wel niet boeien want er zijn er maar een paar 1000 van in NL. Wellicht kan ik meeliften op de Polen :-)

Zatkniss | 20-07-12 | 14:35

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:1
Zeker.
Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat Ebru net zo goed kan tekenen als dat hij doet.
;

Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:35

CNV Jongeren opent een meldpunt om beter zicht te krijgen op problemen van werkende moslims die meedoen aan de ramadan...
-
Waarom dan ook geen meldpunt om beter zicht te krijgen op problemen van werkgevers met werkende moslims die meedoen aan de ramadan?
Of nee, wacht ff...

Ahasveros | 20-07-12 | 14:33

Worden nu ook de vrouwenlokketten, vrouwen(met ideologiedoekjes) gescheiden zwemmen afgeschaft!! Nu ff consequent doorpakken overheid!

ONS | 20-07-12 | 14:33

Toen wij er nog geen aanstoot aan namen. Zaten die gasten te rammadannen in hun eigen land.
En. Ebru. Het blijven nog steeds buitenlanders. Want aanpassen is moeilijk. He?
Trouwens, goeie vrienden met de Quid neem ik aan?

Hapklarebrok | 20-07-12 | 14:33

@ Superior Bastard | 20-07-12 | 14:29

zoiets als.. ' het licht ging aan in de bios en iedereen moest eruit omdat een groep vervelende kut marokkanen met van alles aan het gooien was'.. of wil je dan ook alle namen erbij hebben ?

(c)ZWITSUL | 20-07-12 | 14:33

Pfff... Eindelijk eens een goed stuk van iemand die met beide benen op de grond staat. Het moet echt maar eens afgelopen zijn met het publiekelijk belijden van de poppenkast die religie heet. God of Allah? Bewijs 't maar eens! Tot die tijd aanbid je die maar in huiselijke kring.

Jippie | 20-07-12 | 14:33

Goed stuk. Maakt de vrijdag weer een stukje leuker.

Zim | 20-07-12 | 14:32

steven paul | 20-07-12 | 14:11 | + 1

Algeheel rookverbod dan maar. Er zijn bedrijven in Nederland die dat hebben. Dan bedoel ik dus dat er op het dat er zowel binnen als op het terrein en ook nog eens in de buurt van het terrein niet gerookt mag worden.

Ben je direct van die eeuwig durende discussie af dat rokers minder uren maken dan niet rokers.

truusch | 20-07-12 | 14:32

Goed stukje. Vroegah werd je helemaal niet lastig gevallen met die islamitische flauwekul. Mooie tijd was dat. Maar het gaat alleen nog maar erger worden. Tot je als niet mossel ook niet meer in het openbaar mag eten tijdens de rammeldam.

Willem VanDer Decken | 20-07-12 | 14:31

Zatkniss | 20-07-12 | 14:27 |
Met eerste deel van je comment kan ik het wel eens zijn.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:30

s.ad.nl/1935834
Christenen in Algiers tijdens ramadan onder het werk in de bouw betrapt toen ze een paar slokken water dronken.
Zouden ze nog vast zitten...

drs.Nee | 20-07-12 | 14:30

Ach de een is sacherijnig tijdens de ramadan, de ander valt het hele jaar de bevolking lastig met grappig bedoelde meeheul stukjes text.

Fred Janssen | 20-07-12 | 14:30

LibertasSimplex | 20-07-12 | 14:26
Nou pas maar op dat ze je niet uitnodigen voor het suikerfeest straks. Echt, ze trekken je zo naar binnen om allerlei lekkernijen te laten proeven. Zelfs als je vol zit blijven ze aandringen. De schoften!

AshleyJ"Ash"Williams | 20-07-12 | 14:30

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:22 | | Reageer+ |
Er stond er een bij me op de loonlijst. Tijdens de ramadan had je niks aan hem, kon net zo goed thuisblijven. Maar dat was wel het minste ongemak dat we van hem hadden eigenlijk. Het altijd aangevallen voelen, het altijd boos zijn, het te pas en te onpas discriminatie roepen, want het is bijvoorbeeld discriminatie wanneer je iemand vraagt op tijd op het werk te verschijnen, was nog veel vervelender.

aardappelninja | 20-07-12 | 14:30

(c)ZWITSUL | 20-07-12 | 14:27 |
Persoonlijke.. Niet dat algemene gebazel.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:29

@Che_cuevara | 20-07-12 | 14:22
Angstig idee ja, zo'n gladde snotdrol als die überhypocriet van een Muijlwijk die zich momenteel druk aan het omhoogpijpen is naar Haags pluche. Had liever gezien dat dat soort zeloten gewoon naar het seminarie ging zoals dat vroeger gebruikelijk was.

Conan de Rabarber | 20-07-12 | 14:29

Ebru heerst de pan uit, hulde!
*zwijmelt heerlijk terug naar de jaren 70 en 80 :)*

Beelzebob | 20-07-12 | 14:29

Ebru, je bent een aanwinst meid voor Geen Stijl en voor ons reaguurders.

Withaar | 20-07-12 | 14:29

-weggejorist-

allemaaltegendemuur | 20-07-12 | 14:28

@FreeElectro
Lol!

Gefundenes Fressen | 20-07-12 | 14:28

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:22 | + 0 -
Zoals al gezegd, denk ik dat alle commotie wordt veroozaakt door de zieligheids insdustrie en niet door de gemiddelde Moslim. De zieligheidsindustrie moet ook zijn bestaan rechtvaardigen.
Ik denk dat ik graag Loekaschenko 32 dagen wil eren, 24 uur per dag onder het genot van ijskoude Minskaya wodka en 10 lekkere Belaruski dewoeski. Daar zal ik ook vrij voor krijgen toch?

Zatkniss | 20-07-12 | 14:27

@ Superior Bastard | 20-07-12 | 14:22

tijd voor een ramadan meldpunt online.. waar je ook aan kan geven of jou stad of gemeente gemeenschapsgeld pompt in van die gezamelijke halal maaltijden.
en post ook gelijk wat foto's van de religieuze slacht binnen de 40 seconden.

(c)ZWITSUL | 20-07-12 | 14:27

Die C in CNV stond toch ooit voor Christelijk?

Waarom bemoeien die grefo's zich dan met deze aanhangers van pedoproleet Mohammed? Zijn de ggristenen op of zo?

James Lastig | 20-07-12 | 14:26

Als je tijdens ramadan met moslims middag- of nachtdiensten draait, krijg je 's avonds lekker eten van ze, meer dan je op kunt. Vanalles nemen ze voor je mee.
Maakt niet uit of je gelooft of wat dan ook.

Ik ben daar woedend over. Schande!

LibertasSimplex | 20-07-12 | 14:26

@lady blabla | 20-07-12 | 14:16
Dat gaat inderdaad helemaal de verkeerde kant op. Een mexicaan die boodschappen doet bij de AH. Ik meende dat Mexicanen van lekker eten hielden. Weer een vooroordeel dat de prullenbak in kan.

steven paul | 20-07-12 | 14:26

TisNieZoMoeilijk | 20-07-12 | 14:05

Houd je Sarcasme maar voor je. Wij hebben klanten in enkele overwegend Islamitische landen en daar gaat het financieel beter dan bij ons. Hardwerkende mensen kun je niks van zeggen. Dat ik in sommige landen niet mag werken omdat ik een ongehuwde ongesluierde, drinkende vrouw ben is een ander verhaal. Op afstand gaat het prima en als ik mijn mannelijk collega's mag geloven is de werkhouding daar vele malen beter dan die van de gemiddelde werknemer in Nederlandse bedrijven.

truusch | 20-07-12 | 14:25

Die Ramadan ligt ze dus eigenlijk best zwaar op de maag.

TisNieZoMoeilijk | 20-07-12 | 14:25

@Gefundenes Fressen | 20-07-12 | 14:16
Wel varkensvlees dan.

FreeElectron | 20-07-12 | 14:25

c)ZWITSUL | 20-07-12 | 14:23
Yep, en over moslimhater Wilders.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:24

Ebru... je hebt helemaal gelijk. Vroegha zag je die vrouwen rondlopen met dat schitterende zwarte haar (ben daar fan van) en nu verbergen ze dat.

meneer Q | 20-07-12 | 14:24

Zit die vakbondsmongol te vertellen dat de moslims in ruil weer werken tijdens de kerst.
Verschil is echter dat kerst een paar vrije dagen kent en ramadan voor 31 dagen overlast zorgt. Loonkorting lijkt mij meer op zijn plaats.

ontlullen | 20-07-12 | 14:23

@ Superior Bastard | 20-07-12 | 14:18

je hebt het toch niet over die jodenhater Harry.. toch ?

(c)ZWITSUL | 20-07-12 | 14:23

Bijgeloofgezeik altijd -1. Je waanideeen uitleven doe je maar in je eigen tijd. En als je Ramadan je te zwaar valt neem je gewoon vakantiedagen op. Probleem opgelost.

Magnum Force | 20-07-12 | 14:23

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:22
En wie zijn dat dan zoal?

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:23

@Che_cuevara | 20-07-12 | 14:22
Tja daar heb je een punt.

Terpetijnzeikert | 20-07-12 | 14:22

Je moet je aan de wetten houden van het land waar je woont
Je moet niemand anders lastig vallen
Je moet belasting betalem
En je moet een keer dood gaan.
Das alles. Voor de rest ben je vrij en kun je doen wat je wilt, tenzij er anderen last van hebben.
Volgens mij is die hype van nu omtrent die Rammadam meer een PVDA ding dan iets van de Moslims zelf

Zatkniss | 20-07-12 | 14:22

Lekker alles op een hoop gooien. Terwijl het overgrote deel van de moslims de ramadan nog steeds gewoon in stilte beleeft, zoals Umar beschrijft.

Ik daag de spijker-kop-raak reaguurders uit om hunn persoonlijke negatieve ervaringen met moslims die aan de ramadan doen hier in de panelen te beschrijven.

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:22

Het ergste vind ik dat die CNV-jongeren diegenen zijn die straks ons land gaan besturen.
Maak je borst maar nat.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:22

@lady blabla | 20-07-12 | 14:16
Ach, ze sprak niet je begeleider aan. Ook vooruitgang!

Godsammekraken | 20-07-12 | 14:20

Bij nader inzien zou het misschien een idee zijn om de christelijk feestdagen te registeren als onbetaald verlof en zaken als tijd voor tijd in te zetten.
Dus dan heeft het personeel een aantal uren opgebouwd die ze alleen tijdens de ramandan kunnen besteden.

Ik heb overigens ook een islamitische collega.Die gebruikt gewoon deoderant en heeft de hele dag een pakje kauwgom paraat.

Toch begrijp ik niet waarom de Nederlandse moslim het zwaarder heeft dan die in landen waar de temperatuur het kookpunt nadert.

truusch | 20-07-12 | 14:20

Toen ik in de Randstad werkte had ik ook zo'n collega. Tijdens de Ramadan had hij altijd een verschrikkelijk zure adem. BAH!

applaus voor de paus | 20-07-12 | 14:20

Dat strikte vasten tijdens de ramadan is internationaal gezien meer iets voor de radicale moslims. Op een of andere manier stelt NL moslims in staat om steeds radicaler in hun gebruiken te worden. Vasten is bedoeld als symbool, iets voor die paar jurken, niet om door elke moslim naar de letter na te leven.

seven | 20-07-12 | 14:20

Uiteraard dient volgens de CNV-jeugd ook iedere werknemer de mogelijkheid te krijgen om tijdens werktijd 5 keer te bidden.

Dreverhaven | 20-07-12 | 14:19

Weg met ons, Weg met ons, Weg met ons ...

Allemaal ... Weg met ons, Weg met ons, Weg met ons.

James Lastig | 20-07-12 | 14:18

Wanneer gaan agenten en politici dat eens inzien?

Ik vrees nooit :-s

Magic | 20-07-12 | 14:18

Nu is het natuurlijk wel erg makkelijk scoren op GS als je een islamfixatie hebt.
Voor de polemiek zou een linkse columnist een aanwinst zijn.
*Terugdenkt aan v. Bommel vs Wilders*

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:18

@truusch | 20-07-12 | 14:09
Er wordt inderdaad net zo hard gewerkt als altijd. Daarom gaat het ook zo goed daar.

Godsammekraken | 20-07-12 | 14:18

Ebru Umar.
Je bent een groot licht.

Ben Adam | 20-07-12 | 14:17

Ik heb er ook een paar in dienst en hoor nooit ,werkelijk nooit iets over die Ramadan. Komt misschien ook omdat ze gewoon eten en drinken, ik weet het niet.

miko | 20-07-12 | 14:17

U heeft volkomen gelijk, weer een prima stuk Heer Ellian!

Conan de Rabarber | 20-07-12 | 14:17

Neem maar lekker vrije dagen op als je het rustig aan wilt doen. Maar het zou ook anders kunnen als er teveel zijn die een uitzonderingspositie willen. Toen ik voor mijn studenten bijbaantje in ploegendienst werkte en er moesten er een aantal roken, ging ik er gewoon bijstaan en was er dus niemand die doorwerkte. Gevolg was dat iedereen moest overwerken om de klus af te krijgen maar dat maakte mij niet zoveel uit. Sommige rokers daarentegen vonden het minder geslaagd maar konden moeilijk gaan zeuren.

blinde kip | 20-07-12 | 14:17

Gisteren rekende ik mijn varkensnitsel af bij de AH bij een hoofdoek kassa meisje, ze vroeg aan mij of ik me had vergist omdat ze dacht dat ik moslima was.(ik ben half mexicaans)

echt joh dit gaat helemaal de verkeerde kant op zo!!

xo

lady blabla | 20-07-12 | 14:16

@truusch | 20-07-12 | 14:11
Hoef je niet te roepen want mag inmiddels bekend verondersteld worden.

Godsammekraken | 20-07-12 | 14:16

Laten we nu in hemelsnaam allemaal moslim worden dan zijn we in een keer van al het gezeik af. Is dat nou zo moeilijk? Nou dan. Doen hé?

FUNIAC | 20-07-12 | 14:16

Ah, komende week wordt het uitstekend weer om te barbecuen.

Gefundenes Fressen | 20-07-12 | 14:16

Ik zal maar uitkijken met reaguren, de reaguurder van de fipo werd al rigoreus door grote Joris aangepakt. Terwijl ik van mening ben dat er toch wel enige waarheid in schuilde.

*Joris heb erbarmen roept*

eerstneukendanpraten | 20-07-12 | 14:14

Mooi inderdaad. Heel multiculti bij de iftar aanschuiven en later vol op het orgel met de schuldporno over degenen die zich met de kerst precies even vol proppen.

Godsammekraken | 20-07-12 | 14:14

@Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:07
Ja, dit is wel even wat anders dan Bandirah.
Geweldig stukje dit.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:13

He Ebru, bedankt voor je heldere blik op de zaak. Begrijp er geen moer van dat je a.g.v. ramadan agressief gaat handelen jegens ongelovigen.

Terpetijnzeikert | 20-07-12 | 14:12

schrijf dan gewoon dat CNV Jongeren moet optiefen met hun proefballonnetje. Daar gaat het hier tenslotte om.

Ronald Waterneus | 20-07-12 | 14:12

Opruier | 20-07-12 | 14:02 | + 0 -
Heeft waarschijnlijk iets met je eigen stemgedrag van de afgelopen decennia te maken.

John Muts | 20-07-12 | 14:12

Tweede topic en meteen weer raak.
Hulde.

Che_cuevara | 20-07-12 | 14:12

^ + dagen

allemaaltegendemuur | 20-07-12 | 14:11

En als je als goed katholiek nog vast van Aswoensdag tot 1e Paasdag (40 dagen precies) maakt niemand zich druk. En dat is veel langer dan die ramadan.

CynischeAmbtenaar | 20-07-12 | 14:11

Mag je als werkgever "bereidheid om deel te nemen aan zakenlunch en lunchoverleg" in een functieprofiel zetten?

applaus voor de paus | 20-07-12 | 14:11

Ramadan is niet vasten. Het is slechts het verschuiven van je eet- en drinkmomenten.

Mij wordt dan verteld, vanuit de schoonfamilie, dat het gedaan wordt zodat je weet hoe het is om arm te zijn. WHA HA HA HA... Laat me niet lachen.

Alsof een echt arm persoon weet dat hij na zonsondergang zijn buikje kan voleten. Als je echt wilt weten hoe het is om arm te zijn dan honger je je zelf een maand lang uit en vreet je ook niet na zonsondergang met de familie.

Ramadan = hypocriet.

Mokum Kosher | 20-07-12 | 14:11

Ik zeg: Verplicht 365 per jaar Ramadan voor die gasten. Tot zover de integratie van mijn kant.

allemaaltegendemuur | 20-07-12 | 14:11

@truusch | 20-07-12 | 14:09
Inderdaad. Maar het nadeel is dan wel weer dat sommige mensen op hun benen staan te tollen, omdat ze niet mogen roken overdag.

steven paul | 20-07-12 | 14:11

Ramadan?
Daar hebben we in Nederland geen boodschap an.

vetkleppert | 20-07-12 | 14:11

Nou voor die drie man kunnen we toch wel een uitzondering maken?

sjaakdeslinksesul | 20-07-12 | 14:11

Dit stukje is als een post over dat lekker weer fijn is en lekker eten lekker. Net zo waar als overbodig.

John McClane | 20-07-12 | 14:11

Cuyahoga | 20-07-12 | 14:09
Goed idee kun je ook blijven roepen dat moslims standaard uitkeringstrekkers zijn en niet willen werken!

truusch | 20-07-12 | 14:11

De ene sprookjesclub (CNV) faciliteert de andere sprookjesclub; het moet niet gekker worden.
Het laat mij overigens werkelijk volkomen koud dat mensen met een bepaalde overtuiging rare riten uitvoeren, ze doen maar, zolang ik daar geen last van heb. Maar waarom moet ik daar door onze bemoeizuchtige (semi) overheid steeds op gewezen worden? Een benadrukking die me overigens nog nooit opviel als bijvoorbeeld de katholieken gaan vasten.

Niemands Knegt | 20-07-12 | 14:10

* hoofddoekjes afwezig in het straatbeeld
zucht.. die goeie ouwe tijd

(c)ZWITSUL | 20-07-12 | 14:10

Die jongen van het CNV is aardig van het padje af... Zullen we godsdienstigen en atheïsten gewoon gelijk behandelen, conform onze grondwet? Dus geen enkele uitzondering omwille van religie toestaan in CAO's (en alle wetten, for that matter)?

Bij voorbaat dank.

Kees Maf | 20-07-12 | 14:10

Wij eisen een scheiding van werk en geloof! Seculieren aller landen enz enz.

Conan de Rabarber | 20-07-12 | 14:10

Dus het CNV denkt dat het bedrijfsleven in Indonesie, Het Midden Oosten en in Noord Afrika op zijn gat ligt.
Daar wordt er gewoon gewerkt, ook als het tijdens dan ramandan 40 graden is.

Wat een onzin zeg,Sowieso blij dat ik CAO vrij ben.

truusch | 20-07-12 | 14:09

Door geld- en tijdgebrek wordt er in de Schilderswijk dit jaar nog niet gezamenlijk gegeten aan grote tafels waarbij 's nachts gewinkeld kan worden.

drs.Nee | 20-07-12 | 14:09

Voor bijna iedere werkgever is de Ramadan een probleem. (overheidsinstellingen uitgezonderd uiteaard).

Ik heb het meegemaakt in de Horeca
Ze gebruiken géén deodorant en als ze niet eten of drinken meuren ze een half uur tegen de wind in uit hun bek.
En met warm weer aan het eind van de dag helemaal afgedraaid.
Alweer een goede reden om als werkgever geen godsdienstmalloten aan te nemen.

Cuyahoga | 20-07-12 | 14:09

Welkom op GS Ebru, sterk stuk gelijk!

Symmachus | 20-07-12 | 14:09

Spijker + Kop!!

SatchRules | 20-07-12 | 14:08

Trouwens, de vorige week was ik niet bepaald onder de indruk van je schrijfstijl en tekstopbouw. Deze week met sprongen vooruit!

TisNieZoMoeilijk | 20-07-12 | 14:07

Ramadan jammer dan..

SCraphy | 20-07-12 | 14:07

Integreren! Niet? Doei!

Schaamharing | 20-07-12 | 14:07

Zeer goed stukje Ebru!

Teun van het Tuinpad | 20-07-12 | 14:07

Ik denk het, jij schrijft. Geen woord meer aan toe te voegen.

pako1000 | 20-07-12 | 14:06

Sterk geschreven!

turbopriest | 20-07-12 | 14:06

Ik ben een tevreden loonslaaf, die never maar dan ook werkelijk nooit lid zal worden van een vakbond. Ik werk voor mijn poen, in plaats van me achter een logge organisatie te verschuilen als ik een scheet dwars heb zitten.

"
„In sectoren waar werknemers en werkgevers niet zelf tot afspraken kunnen komen, moeten in de cao afspraken worden gemaakt over flexibele arbeidstijden.
"

Echt, WTF!
Mevrouw moslima werkt aan de lopende band. In 2 ploegendienst van 07.00u-15.30u en van 15.00u-23.30u.
Wat moet de werkgever doen dan? Mevrouw alvast alleen om 4.00u laten beginnen? Of 's nachts na 23.30u alleen door werken?
Of moet ze een dagdienstrooster krijgen, zodat de ene week de ochtend ploeg een aantal uur iemand tekort komt en de middagploeg een aantal uur iemand teveel heeft en de andere week andersom? En de werkgever dan de uren dat zij eerder of later komt nog eens extra personeel in laten huren?

En meneer moslim die een keurig kantoorpikkie baantje heeft van 8 tot half 5. Moet die dan ook maar om 5 uur kunnen beginnen? Lekker een beetje zitten snurken achter het bureau van 5 tot 8 omdat er toch niemand belt of mailt. En wie staat de relaties dan te woord tussen 14-17.00u?

De NORMALE mensen in Nederland werken namelijk op momenten die hetzij planmatig het meest geschikt zijn voor een specifiek arbeidsproces (wegwerkers werken veelal 's nachts en in het weekend), hetzij op tijdstippen (kantoortijden) dat er zoveel mogelijk andere mensen aan het werk zijn vanwege de contacten.

Opbokken met deze positieve discriminatie!
Oprotten met de invloed van gebruiken die totaal niet bij de Nederlandse maatschappij passen.
Vreten zul je, zodat je energie hebt om datgene te doen waar je werkgever jou voor betaald!
Of niet vreten en niet klagen.

TisNieZoMoeilijk | 20-07-12 | 14:05

Ebru Umar ik mag je!

despiegel | 20-07-12 | 14:05

Overdag niet eten om solidair te zijn met mensen die het slechter hebben. En omdat je zo solidair bent, ga je 's nachts extra luxe eten. En waarom moeten de armen ook vasten? Om weer solidair te zijn met de mensen die het beter hebben?
* niets van snappen doet *

steven paul | 20-07-12 | 14:04

Lof voor de PS.

Red mij niet | 20-07-12 | 14:04

Back to the sixties!

Superior Bastard | 20-07-12 | 14:04

Zachtgekookte IJmert "de pratende mueslibol" Muilwijk. Uberknor!

NACademicus | 20-07-12 | 14:03

*naar anarki zwaaien doet*

Opruier | 20-07-12 | 14:03

Waar is die goeie ouwe tijd uit mijn kinderjaren.... (1960) toch gebleven.......

*mijmeren doet*

Opruier | 20-07-12 | 14:02

-weggejorist en opgerot-

Anarki | 20-07-12 | 14:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken