achtergrond

Geenstijl

GeenStijl geeft gemeente Hoorn gouden tip

oie_181339328r3OMFQj.gifAanbestedingsregels zijn vaak te zot voor worden, met name als ze door Europa gedicteerd worden. Zie ook de gemeente Hoorn. Daar wil men het gemeentehuis en de brandweerkazerne opnieuw inrichten. De brandweerkazerne, daar zeggen we niks over. Brandweermannen zijn helden en verdienen het beste van het beste. Maar van de aanbesteding van het luxueuze kantoormeubilair voor het gemeentehuis wordt een heuse wedstrijd gemaakt. Check die gunningsleidraad (PDF-alert). Vijf ondernemers die een proefopstelling mogen maken, waaruit een driekamp van de drie beste te voorschijn komt. Maar niet te goedkoop, he! Want een ambtenaar zit immers van 9to5 half tien tot half vijf op zijn stoel en achter zijn bureau zuurstof te verspillen en eist dan het graag het grootste comfort op gemeenschapskosten. Behalve dan voor die vijf procent lichamelijke freaks bij de gemeente Hoorn die aan geen enkele menselijke maatstaf voldoet qua stoel. Geluidsloos elektrisch verstelbare bureautafels met een display voor de hoogte-indicatie FOR THE WIN! O ja, en om er zeker van te zijn dat kleine ondernemers geen enkele kans maken (buiten de ervaringseisen), moeten alle onderdelen van al het meubilair nog zeker vijftien jaar nageleverd kunnen worden. Toe maar. Hoe dan ook, het is een orgie van dure, bureaucratische, ondernemers hatende regelneukerij, deze aanbesteding. En dit is nog maar één aanbesteding van zomaar een gemeente. Zo zijn er talrijke. Terwijl het zoveel makkelijker kan. Er staan een miljoen bureaustoelen op Marktplaats en 500k bureaus op Speurders. Wacht, we helpen even mee: als ze snel zijn kan de gemeente Hoorn hierrr bieden en voor goedkoop containers vol kantoormeubilair aanschaffen voor weinig. Tel uit je winst. Update: Ook bij de overheid zelf is nog goedkoop een hoop meubilair te halen (via).

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.