Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stop de verspilling in de zorg!

PleisterT.jpegIn de zorg worden heel wat miljoentjes onnodig weggepist. Want wat blijkt? In de thuiszorg blijven er meer pleisters en zwachtels ongebruikt liggen dan goede argumenten in een stuk van Hassnae Bouazza. Voorbeeld? Voorbeeld. Mevrouw de Jong moet haar kwabschurft deppen met een watje. Hoppa, verpleegstertje van dienst trekt een southern plantage-formaat baal katoen open. Twee deuren verder zit meneer Bakker met een loopoor, en ook daar gaat een gezinspak watten ertegenaan terwijl er om de drek mee op te soppen maar een paar plukken nodig zijn. Ja en dat tikt aan, Nederlandbreed gemeten. Er ligt voor miljoenen aan zorgeuries onbenut bij de mensen thuis. Dat is een boom kappen als je een lucifer wil. Een koe slachten voor één biefstuk. Een hele legermacht sturen om 2 agenten in een doodeng ondemocratisch zoekhetzelfmaaruit-land op te leiden. Vet zonde! Vindt ook minister Schippers, dus die gaat bekijken of dat niet anders kan. De een zijn volgezeken incontinentieluiers zijn de ander zijn natte kompressen, nietwaar. Stomazakjes kun je uitspoelen en verhergebruiken als douchemuts, blijven de grijze permanentjes ook beter in model. Wattenstaafjes hebben twéé kanten, dames heren thuiszorgers, denk daar eens aan als u in een shift meerdere friemelklusjes hebt. Gebruikte pleisters laten zich uitstekend composteren tot een eiwitrijke en voedzame sondevoeding. Gewoon creatiever omgaan met de overvloed aan middelen, meer doen met minder. Gaat minister Schippers ervoor zorgen dat elke zorgcent zinvol besteed wordt. Toch, Edith? Zorg, leuker kunnen we het niet maken, wel goedkoper.

Reaguursels

Inloggen

De echt grote besparing in de zorg is het verwijderen van al die extra managementlagen van pseudo-ambtenaren.
Heb het idee dat er in een gemiddeld ziekenhuis meer managers rondlopen dan verplegend personeel.
Managers eruit, verplegend personeel een fatsoenlijk salaris (nee, ik zit zelf niet in de verpleging en ken ook geen mensen in mijn directe kring die dat wel doen) en je moet eens zien hoe goed onze zorg wordt.
Waarom kan het in Duitsland en België wel snel (zonder grote wachtlijsten) en voor een normaal bedrag en in Nederland niet?

de-compositie | 05-06-12 | 11:16

gaffelbaard | 04-06-12 | 21:37 | + 0
Was dat maar zo. Alles wat u bij de apotheek inlevert wordt weggegooid, ook ongeopende verpakkingen.
Ook hier mag het wat extra kosten.

Maurice63 | 05-06-12 | 00:11

Telefoontje:
"Goedemiddag. heb hier nog een vrijwel nieuwe rollator staan, die heeft mijn moeder 2 maanden gebruikt maar ze is helaas overleden..."
"Gooi u deze rollator maar weg of verkoop hem maar, wij gaan hem toch niet meer gebruiken ..."
Denkt u dat ik dit verzonnen heb? Was het maar waar....
De rollator was slechts 2 maanden in gebruik nadat deze nieuw geleverd was. Dat is pas afschrijven.

Maurice63 | 05-06-12 | 00:08

Weg met het overtollige niet-goed-voor-de-baan zelfverrijkende managers. Die paar echte goeie (indien bewezen effectief) mogen misschien blijven om ergens in de zorg hun bijdrage te leveren, tegen een normale vergoeding, die wij gewone mensen ok maar krijgen voor keihard ploeteren op de werkvloer.

Iwmac | 04-06-12 | 22:10

Huh? Meer doen met minder??
NOG meer VERDIENEN met producten die je geen reet hebben gekost, zullen ze bedoelen.
Hoe bedoel je?...
Goed, u en ik betalen voor de pillen, verbandmiddelen e.d. Dat kost een X bedrag, en dat betalen we zelf en/of geheel/gedeeltelijk vergoed de zorgverzekeraar. Enfin, voor het product is betaald.
Dan heb u en/of ik 'over'. Dat kan je weggooien als afval. Doen velen ook. Maar, je kan het ook weer inleveren bij je thuishulp/apotheek.
Dan wordt het ingenomen, stickers er af, en ... het wordt weer verkocht aan anderen. -> Er wordt dus 2 x keer verdiend aan het product.
Maar, wacht even! U en ik hadden er toch al voor betaald? Ja zeker, maar wij krijgen als we het overschot inleveren er niets voor terug.
En? Dus?
Dus moeten u en ik eigenlijk aan geld terugkrijgen wat het product gekost heeft. Ik koop 5 pakken ad 20 Eurootjes. Ik lever er 2 in, dan wil ik ook weer 40 Eurootjes terugkrijgen.
Dus, is dit niet veel meer dan weer de zoveelste truuk om geld te verdienen met 'afval'.
Dus, gooi ik zolang ik geen geld terugkrijg voor wat ik weer inlever, het lekker bij het afval want 'voor het zelfde gemak, gooi je het in de afvalbak'!

gaffelbaard | 04-06-12 | 21:37

Hoewel de minister anders wil doen geloven gaan zorgbureautjes van Turkse origine die enorme bedragen aan persoonsgebonden budgetten incasseren zonder daarvoor zorg te leveren nog steeds vrij uit. Voor vervolging is geen tijd en geen budget. Zie een artikel daarover in Elsevier daarover van twee weken geleden.

RayHolland | 04-06-12 | 18:45

Bezuinigen in de marge is dit. Er wordt in de zorg heel veel meer geld weggegooit aan riant salarissen van managers, bestuurders en P&O onzin. Ga daar eens snijden. Dat doet de overheid (VVD, CDA, PvdA) natuurlijk niet, want daar zitten hun vriendjes.

Moonwarrior | 04-06-12 | 18:34

Het enige dat nog enigszins goed is aan de zorg alhier is dat er voldoende middelen beschikbaar zijn, dat moet minder uiteraard!
Lig je op de operatietafel te wachten op de nier waar je nu al 5,5 jaar op wacht, houden ze halverwege op omdat de hoeveelheid drukverbandjes de norm niet mag overschrijden, allemachtig wat een gezeik.

de betaalautomaat | 04-06-12 | 18:31

Is er ook al bezuinigd op frauderende tandartsen?
Mijn vriendin moest een nieuwe prothese, bij de tandarts heet dat techniek en kost € 450,-, rechtstreeks bij het tandtechnisch laboratorium kost dat € 148,-!!!!

the wanderer | 04-06-12 | 18:22

Heb hier nog een houten poot liggen van mijn opa, slechts weinig gelopen, iemand??

the wanderer | 04-06-12 | 18:19

@DrBowned | 04-06-12 | 14:21
nog nooit een dokter of ziekenhuis bezocht, hartelijk dank.

Zwijneveld | 04-06-12 | 17:56

Het is weer de eeuwige discrepantie tussen reguliere en alternatieve zorg.Een ieder vecht voor zijn centen en verkettert de andere partij.Het belachelijke is,dat de medische wetenschap zich niet wil verwaardigen,de alternatieven met statistieken te overtuigen tot welke mate ze ongelijk hebben en andersom dus.Die onderzoeken vergen immers weer veel geld en dat wil Edith juist bezuinigen.Mens maak toch een keus en laat de alternatieven totaal in de steek of... denk je nog steeds MET alternatieven goedkoper te zijn ? Het laatste argument is dat ze niet uit hetzelfde academische milieu komen ,zoals jij.Je kunt toch gewoon zeggen dat je "medicijnmannen en vrouwen en hand-opleggers" oncontroleerbaar vindt ? ,dat doen we al sinds de middeleeuwen en is dus een afdoende argument om subsidie te verbieden.

Dolphi | 04-06-12 | 17:36

Peanuts vergeleken met het wegsaneren van diverse mangement lagen die er niet toe doen. Ontstaan omdat twee ziekenhuizen fuseren en er een groter overlegorgaan nodig is.

dolffie | 04-06-12 | 17:17

Veel mensen in de zorg werken al op of onder bijstand niveau.
Dit soort mensen hebben we allemaal nodig op een bepaalde leeftijd en verdienen dan ook alle respect .
Daar kun je niet verder plukken ,zoek het dan hogerop daar waar het geld echt verdwijnt.

Amsterdam Hustler | 04-06-12 | 17:15

werk zelf al ruim 20jaar in de zorg..
uiteraard kan er bezuinigd worden met medicijnen .
maar zou eerst beginnen met directeuren.interim managers en assistent managers en secretaresse,s van managers eens goed te kijken of het wel allemaal nodig is..
verdienen tonnen en de echte werkers degene die aan bed komen bij de mensen verdienen geen topsalaris..
diep triest..
ook het declareren van de hoge heren ook eens aanpakken..
zelf meegemaakt:

manager gaat weg .. word er een touringbus gehuurd en gaat manager met aantal hogere collega,s naar een uitvoering musical in schouwburg..
uiteraard ook uit eten en geheel betaald door verpleeghuis..
en in verpleeghuis bezuinigen op :incomateriaal,oudjes moeten langer in vuile incomateriaal liggen,lopen..
geen koekje bij de koffie..
bezoek geen koffie of thee aanbieden..
diep en diep triest hoe het gaat in de zorg..
maffiapraktijken zijn het!

jtkees | 04-06-12 | 16:51

-weggejorist-

Fr3bzY | 04-06-12 | 16:24

Vrij eenvoudig op te lossen: haal de regie weg bij de zorgverzekeraars ( enorme administratieve kolossen die geld van de verzekerden innen en doorgeven aan de zorg, niets meer, niets minder) en vervang de zorgverzekeraars door 1 overheidscontroleorgaan. Nu verliezen zorgverzekeraars miljoenen op de beurs (CZ bijvoorbeeld 94 miljoen euro beleggingsverlies twee jaar geleden), sponsoren ze van premiegeld (!) voetbalclubs en is de toplaag zo ver dat ze zendtijd kopen bij BNR. Wanneer ziet de politiek de waanzin in van deze gelegitimeerde roof van premiegelden. Geef de zorg terug aan de experts in de zorg en aan de patiënten.

DrBowned | 04-06-12 | 16:21

De keerzijde van het verhaal:
Huisartsen moeten gekneusde-polsen kinderen naar huis sturen zonder mitella, want te duur, kost teveel administratietijd ook. (Mitella = katoenen doek van 50x50cm met een veiligheidsspeld.) Zowel de katoenen doek als de veiligheidsspeld moeten apart, met 2voudig gefaxt formulier worden gedeclareerd. Dan moet er ook nog 6 weken worden gewacht totdat de zorgverzekeraar toestemming geeft.
Bij verdenking distale radiusfractuur van het polsje is de spoed X-ray dan wel weer zo gemaakt. Kost moeder een halve werkdag, voorrijkosten, frustratie, angst, file, spoed SEH-en röntgenbehandeling.
Maar een mitella, die ze in China voor 2 eurocent produceren en die binnen 2 minuten aan zit kan dan weer niet.

Crak-ho | 04-06-12 | 16:17

Tapu | 04-06-12 | 15:52 |
Slaat nergens op!
Het is weid en zijd bekend dat er enorme verspilling is in de zorg, iedereen heeft voorbeelden hiervan.
Een doosje pillen met 20 stuks wat 12,50 kost, er worden twee pilletjes uitgenomen en meegegeven, kosten 12,50, kassa voor de apotheker die beweert dat het allemaal kostendekkend moet zijn voor zijn apotheek, enzovoort.....
Doc Damage | 04-06-12 | 15:46 |
Inderdaad, had ook nooit mogen gebeuren, maar ja, politici hebben ook echt nergens verstand van!

lanexxx | 04-06-12 | 16:16

Verkeerde medicijnen meegekregen, netjes terug gebracht voor betaald niets terug ontvangen wordt toch weggegooid lekker makkelijk.

Binsberge | 04-06-12 | 16:02

Makkelijk scoren voor media en politiek, zo'n itempje over spillage. Terwijl je het hier echt over kruimeltjes hebt. Er is vast wat te winnen met kleinere verpakkingsgroottes, maar veel zal het niet zijn, en twee keer een recept uitschrijven en afleveren is duurder dan een keer wat pleisters teveel afleveren.

Tapu | 04-06-12 | 15:52

In mijn optiek mag iets waar het hele volk van afhankelijk is nooit geprivatiseerd worden. OV, nutsbedrijven en zorg zijn te belangrijk om even leeg te laten zuigen door winst-geile managers. Maar goed, de VVD heeft de boel al vernaggeld...

Doc Damage | 04-06-12 | 15:46

Zou er niet iets te verdienen zijn met de inning van de eigen bijdrage in de zorg door de belastingdienst te laten doen ? Dan kunnen die verzekeringsmaatschappijen ook weg. De overheid moet anyway toch nog tekorten in de zorg bijlappen. Als de belastingdienst het geld int, is er minder kans op wanbetalen. En ik pleit niet voor een inkomensafhankelijke bijdrage, ziek zijn heeft niets met arm of rijk te maken. Dus gewoon je belastingbijdrage aan de onderkant iets ophogen.

hotnot | 04-06-12 | 15:42

Meer uitvoerend personeel en minder salaris voor het hoogste management. Het is niet ongebruikelijk dat er een flink tekort aan personeel is, terwijl de directie tonnen binnen sleept.

Pepp1 | 04-06-12 | 15:40

Oh als ik het zo lees ben ik niet de enige met dit soort ervaringen...

Doc Damage | 04-06-12 | 15:35

Ik hoorde van me schoonzusje (werkt met mongolen en dementen) dat het bij de beesten af is in wat voor batches er wordt besteld. En de helft wordt weggegooid...

Doc Damage | 04-06-12 | 15:34

@Conan de Rabarber | 04-06-12 | 15:26

Dra de politiek daar mee instemt. Nooit dusch. Dream on baby!

Reinaert | 04-06-12 | 15:30

En wanneer pakken ze de verspilling van taxpoet in de politiek eens goed aan?

Conan de Rabarber | 04-06-12 | 15:26

@Parel van het Zuiden | 04-06-12 | 15:19

Ik overdrijf uiteraard maar het zijn veelal mensen die de eindjes toch al aan elkaar moeten knopen en vervolgens de verkeerde prioriteiten stellen door de zorgpremie niet te betalen en de afbetaling voor de 50" LED-TV wèl. Veelal mensen die niet echt zorg nodig hebben maar gewoon een goed gesprek teneinde ze op hun verplichtingen te wijzen.

Met een beetje creatief sociaal stratificeren wijs je het leeuwendeel van die groep zó aan: laag opgeleid, laaggeletterd, bescheiden of geen inkomen, IQ aan de verkeerde kant van de 90, abonnement op de voedselbank én de sportschool, ga zo maar door. De overheid in dit land verwacht soms te veel van haar eigen burgers en dit is een voorbeeld van hoe het dan fout kan gaan.

Het is stout, dat is waar, maar het is niet verbazingwekkend.

Reinaert | 04-06-12 | 15:25

@eerstneukendanpraten | 04-06-12 | 15:17
Mij hoor je niet lachen.....

necrosis | 04-06-12 | 15:20

@Reinaert | 04-06-12 | 15:16 |

200.000 tot 300.000 mensen die psychosociale zorg nodig hebben. Lijkt me een beetje veel, niet?

Parel van het Zuiden | 04-06-12 | 15:19

necrosis | 04-06-12 | 14:48 | + 2 -

Als het niet zo triest was zou ik er nog om kunnen lachen. Maar het slaat natuurlijk nergens op!

eerstneukendanpraten | 04-06-12 | 15:17

@Parel van het Zuiden | 04-06-12 | 15:11

Zou je die wanbetalers eens tegen het licht houden dan zul je al vrij snel merken dat het vaak luyden uit de meest kwetsbare groepen zijn die hun rekeningen niet betalen. Foei natuurlijk, mag niet, maar het betreft in dit geval wel luyden die niet echt lekker voor zichzelf kunnen zorgen. Luyden die eigenlijk psychosociale zorg nodig zouden hebben om hen er toe te krijgen die premies nu eens wèl te betalen. En zo is het cirkeltje al weer snel rond.

Even afgezien van de echte kleaudtzakken natuurlijk, die heb je ook nog, mensen die wel kunnen betalen maar het domweg verdommen, maar die hangen we apart. Gewoon omdat het kan.

Reinaert | 04-06-12 | 15:16

Toen mijn moeder overleed vonden we in huis in totaal een boodschappenkrat met kop erop aan medicijnen waarbij de meeste doosjes nog in het plastiek zaten met 5 tegelijk verstrekt... Ook had ze 6(!) verschillende gespecialiseerde hulpen, 2 zorgmanagers, aangestuurd door 2 locale overheidsdiensten en 1 regionale die niets anders deed dan volkomen onbegrijpelijke ambtelijke brieven sturen. Veel meer dan dat ze slecht ter been was mankeerde ze niet en ze is overleden aan iets wat niets met haar ziektes/medicijnen te maken had... En dan vinden ze het nog gek dat de zorg qua kosten gierend uit de klauw loopt.

jan-lul-de-behanger | 04-06-12 | 15:15

@Parel van het Zuiden | 04-06-12 | 15:11
Voorheen hadden we ziekenfonds/ particulier verzekerden, op basis van inkomen.
Nu betaalt iedereen hetzelfde, ongeacht je inkomen.
Met dank aan Hans Hoogervorst.....

necrosis | 04-06-12 | 15:15

@rara | 04-06-12 | 15:08
Very vreemd.

Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 15:14

Niet zeuren achteraf, de meeste nederlanders stemde, letterlijk en figuurlijk, toch echt zelf mee in dat er marktwerking in de zorg zou komen..

Deze mensen hebben een herkansing op 12-9 hopelijk denken ze nu wel eerst na voordat ze het bolletje rood kleuren, maar ben er bang voor..

T. Grimbek | 04-06-12 | 15:13

We hebben in Nederland ook nog tussen de 200.000 a 300.000 wanbetalers in de zorgverzekering zitten.
.
Conservatief gerekend, 200.000. X 12 X 100E = 240 Miljoen Euro waar de rest voor op mag draaien.
.
Kan wel een pleistertje af, me dunkt...

Parel van het Zuiden | 04-06-12 | 15:11

@Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 14:59
Zorgkosten bestaan voornamelijk uit bureaucratische kosten. De stijging door de toegenomen levensverwachting kun je compenseren door een efficiëntere zorg.

Althans, dat meen ik te weten. Maar op internet kan ik geen begrotingen van zorgverzekeraars vinden. Vreemd, nietwaar?

rara | 04-06-12 | 15:08

Ach. 1/3 van het voedsel in dit land word weggegooid van begin tot eind van de keten. Day at the office dus.

pius | 04-06-12 | 15:07

Ik maak me zorgen

pius | 04-06-12 | 15:06

@zeg maar jansen | 04-06-12 | 14:54
Je praat over oudjes die 'krimpen' en tevens krom lopen van de reuma, die komen amper boven de reling uit.

necrosis | 04-06-12 | 15:04

@irma zonderboezem | 04-06-12 | 14:56
Ik had het spul kosteloos opgeslagen in mijn kelderbox, en tevoorschijn gehaald wanneer er aanleiding voor was.
Maar waarschijnlijk heeft de verhuurder wat familie of vriendjes bij dergelijke 'klusjesmensen' rondlopen.
En dan verdienen ze geen geld als ik dat 'gebruikte' ding opnieuw installeer, ik doe het gratis.....

necrosis | 04-06-12 | 15:02

Comazuipers op straat laten liggen. Zomaar een ideetje.

Montgomery Burns | 04-06-12 | 15:01

@necrosis | 04-06-12 | 14:48

Hergebruik van voorzieningen is in dit land not done. Slopen of wegsmijten is het devies, al jaren, hetgeen de handel natuurlijk helemaal geen probleem vindt. Voor héél kostbare voorzieningen zoals trapliften of plateauliften is soms nog wel eens iets te regelen: dan wil de handelaar die wel terugnemen, mits niet te oud natuurlijk, en voor circa 25% van de nieuwwaarde, waar dan de kosten van het verwijderen natuurlijk ook nog van af moeten, maar dat is logisch, toch?

Het is overigens nog erger geweest, in de RGSHG, de voorloper van de Wet Voorzieningen Gehandicapten, werd ook het verwijderen van voorzieningen en het terugbrengen in de oorspronkelijke staat *volledig* vergoed, waarmee heel erg veel kapitaal is vernietigd en waarmee ook héél wat volledig aangepaste (huur-)huizen waarvoor ongetwijfeld een nieuwe bewoner gevonden had kunnen worden weer compleet kaalgestript zijn. Anno tegenwoordig gaat men daar gelukkig - met name in de wat grotere gemeentes - wat slimmer mee om en probeert men te hergebruiken wat nog bruikbaar is.

Maar ook dan nog is de situatie verre van ideaal.

Reinaert | 04-06-12 | 15:01

En wat van tweedehands ziekenhuis meubilair?
Gaat nu zo de container in, laat de ziekenhuizen het gezamelijk verkopen, huppatee weer een miljoen erbij.

Mac The Ripper | 04-06-12 | 15:01

Ik vind dat watten en pleisters per buurt gerecycled moeten worden. De buurtverpleegster trouwens ook.

kaskoeskielewan | 04-06-12 | 15:00

@rara | 04-06-12 | 14:48
Dat denk ik dus niet. Stijgende levensverwachting en voortschrijdende medische wetenschap zorgen voor de grootste stijging van zorgkosten. Daar zullen we principiële keuzes over moeten maken. De rest is peanuts.

Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 14:59

@Reinaert | 04-06-12 | 14:42

Inderdaad. En ik zou wel eens willen weten wat de farmaceutische industrie als reden kan opgeven voor het "supersizen" van alle verpakkingen, behalve dan het maximaliseren van hun omzet?

Voor elk wissewasje krijg je tegenwoordig tien keer de hoeveelheid medicamenten als je daadwerkelijk nodig hebt. Een kuur van 7 dagen, één pilletje per dag? Krijg je een doos van 50 stuks. En als je daar dan iets van zegt, kijkt zo'n apothekersmeisje een beetje meewarig. "De verzekering betaalt het toch? Waar is het probleem?"

Het probleem is dat we met z'n allen kromliggen om die medische moloch te spekken, die ze "zorg" noemen, trut. Elke onnodig weggegooide dure pil is weer een paar euro belastingeld door de wc gespoeld.

Gootbalkoning | 04-06-12 | 14:58

@Herr Knäckebröd | 04-06-12 | 14:24
Operatiemateriaal wel, maar er zijn genoeg disposables die linea recta de prullenbak in gaan.

BlackDeathMetal | 04-06-12 | 14:56


necrosis | 04-06-12 | 14:48 |
Klopt, om maar even in uw termen te blijven. Dan valt er niks te *grinniken ende grijnzen*

(:-))

irma zonderboezem | 04-06-12 | 14:56

necrosis | 04-06-12 | 14:48 Voldeed daarna de reling van de galerij nog wel aan de vereiste hoogte?

zeg maar jansen | 04-06-12 | 14:54

@de echte sinterklaas | 04-06-12 | 14:46
Tip: 2 gram vitamine C per dag slikken. De urine is dan te zuur voor bacteriën.

rara | 04-06-12 | 14:53

Na het halal slachten verdwijnt nu de jodenhaas uit de zorg. Zal wel weer veel gemekker van komen.

Causa Sui | 04-06-12 | 14:52

@rara | 04-06-12 | 14:42

Ik heb een inmiddels hoogbejaarde moeder die met een klein beetje zorg nog prima in staat is om zelfstandig te wonen dus ik ben ervaringsdeskundige wat dat betreft (even afgezien van het feit dat ik in een vorig leven professioneel wel eens wat dingen in een gerelateerde sector heb gedaan).

De praktijk is een drama: zelfs de meest basale zorg is maar verdoemd moeilijk te regelen, je bent met de regelmaat van de klok uren kwijt om zaken fatsoenlijk voor elkaar te krijgen. Kastje, muur, formuliertje hier, geneeskundige verklaring daar, enzovoorts. En héb je die zorg eenmaal geregeld dan krijg je op de koop toe volstrekt incompetente huppelkudten over de vloer die geen enkele opleiding laat staan werkervaring hebben.

Zorgdossier invullen? Je zou zo'n ding voor de lol eens moeten proberen te lezen. Talvoudten ien overdevloet. Dra-ma-tisch. Maar de eigen bijdrage, díe mag er dan wel weer zijn. Dat dan weer wel. Nederland hè.

Reinaert | 04-06-12 | 14:52

Zolang niemand zich verantwoordelijk voelt of verantwoordelijk gesteld wordt voor de gang van zaken verandert niets!

Johannes D. | 04-06-12 | 14:51

@Gefundenes Fressen | 04-06-12 | 14:37
Ze kan die eigen bijdrage voor de GGZ makkelijk zelf betalen, hoor.

rara | 04-06-12 | 14:50

Hans Hillen | 04-06-12 | 14:38
Typische VVD-polletiek: onderaan tientjes beginnen te schrappen terwijl bovenaan de miljarden de pan uit vliegen...

Aktivist | 04-06-12 | 14:49

Natuurlijk. Miep de thuiszorgert laat een opengebroken pakje watten en pleisters achter. Dat is natuurlijk de reden dat de zorg peperduur is, niet het feit dat Miep zestien managers heeft die elkaar liggen te gangbangen op de marmeren vloer in het nieuwe pand op de Zuid-As...

dlseth_ | 04-06-12 | 14:49

@irma zonderboezem | 04-06-12 | 14:36
Persoonlijk meegemaakt:
Bij mij op de galerij woonde een bejaarde vrouw (83) die een rollator nodig had.
Speciaal voor haar werd de deur naar de lift aangepast met oploop, en een zender met afstandsbediening voor de deur.
Toen ze eindelijk een plekje kreeg in een verzorgingstehuis, kreeg de familie van de vrouw te horen dat de oploop door hun moest worden verwijderd (op last van de verhuurder).
Alle etages hebben dezelfde afmetingen en er staan meerdere flats die exact hetzelfde zijn, past dus op elke etage.
De familie moest het maar bij het grofvuil zetten.
En jaar later was het weer raak op dezelfde etage en werd er wederom een oploop geïnstalleerd....
Ik werd er boos om en kan stampvoeten en vloeken wat ik wil, dit is Nederland anno 2012!

necrosis | 04-06-12 | 14:48

@Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 14:30
Er zijn al maxima gesteld, maar daar wordt een beetje geheimzinnig over gedaan. ik begrijp dat wel.

Ik ben het met je eens dat er te vaak zinloos wordt doorbehandelt, heb zo'n geval in mijn eigen omgeving gezien. Maar dat probleem is veel kleiner dan de uit de hand lopende bureaucratie en regelgeving.

rara | 04-06-12 | 14:48

-weggejorist en opgerot-

sander8822 | 04-06-12 | 14:47

@Lythion 14.29
Er was eens een gemeente die een nieuwe brug liet aanleggen.
Hee we hebben een brugwachter nodig, wie gaat deze man leiding geven,wie gaat de admin verzorgen, wie gaat voor de koffie zorgen, waar moeten we deze mensen huisvesten etc. etc.
Resultaat het hele verhaal loopt qua kosten de klauwen uit en de brugwachter moet derhalve ontslagen worden.
Zoiets dus, laat dat maar aan de overheid over.
Zorg is voor de linkse politici een heilig huisje daardoor een grote mistige bende men zal nooit de ruimte geven om de bezem er door heen te halen.
Liever nog laat men de burger kromliggen voor de kosten, het scenario van uitkleden basispakket en overheveling naar de aanvullende pakketten is 6 jaar geleden al voorspelt.
Truc hier achter is dat de overheid kan verwijzen naar de gemene verzekeraars die hun premies verhogen, net zolang tot de gemiddelde NL-er dit trucje door krijgt.
Het hele systeem wordt in gijzeling gehouden door een stelletje malloten oftewel politici.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-12 | 14:46

Een ander familielid werkt in verpleging in ploegendienst in shifts van 8 uur. Voor een volcontinue dienstverlening heb je dan dus 3 shifts nodig om een dag te vullen, correct?

Fout, het eerste en het laatste uur van elke shift bestaat uit vergaderen tussen het vertrekkende en het komende team. Gevolg, effectieve werktijd is zes uur en dus heb je vier shifts nodig.

Als je gewoon de groepsverantwoordelijken een half uurtje bij elkaar zou laten zetten (en je die dus een uurtje extra moet betalen) bespaar je een kwart op de personeelskosten.

James Lastig | 04-06-12 | 14:46

catheters leveren urineweginfecties op, die weer behandeld moeten worden met medicijnen die geld kosten.

de echte sinterklaas | 04-06-12 | 14:46

King of the Oneliner | 04-06-12 | 14:41
Te gemakkelijke conclusie, alsof elke allochtoon op een electrische scooter die gratis gekregen heeft. De meesten zullen die gewoon eerlijk gejat hebben, zoals het hoort.

spanarchist | 04-06-12 | 14:45

Nog een voorbeeld:
Ik moest laatst bij de eerste hulp zijn. Iets gebroken, kon je zo zien. Eerst de balie, dan naar een verpleegster met stagiaire. Die vullen alvast een radiologie-formuliertje in (verkeerde hand, maargoed). Arts-assistent komt 1,5 uur later kijken: "Ja, moet een fototje van gemaakt worden. Oh, formulier ligt hier al.. even kijken, klopt dit? Oh, nee, het is je rechterhand, niet je linker. Nou, ff verbeteren. Ga hier maar mee naar Radiologie."
 
3,5 uur later (en tig administratieve handelingen verder) heb ik tijdelijk gips om mijn hand zitten. En een afspraak om dat de week erop door ander gips te laten vervangen. Dan vraag ik het me af of het niet gewoon goedkoper is om één botbreukspecialist round-the-clock te hebben die het in één keer goed doet ipv dit geldverslindende gepruts.

Lyrthion | 04-06-12 | 14:45

als we nu eens beginnen met het afschaffen van absurde salarissen en bonussen voor "managers". daarvan kan meer verplegend personeel worden ingehuurd. veel zieke ouderen hoeven dan geen luiers meer aan, omdat ze dan naar het toilet kunnen worden geholpen in plaats van1x per 24 uur verschoond.
ook kunnen veel catheters weg die worden aangelegd omdat er geen personeel om de plasfles aan te geven. ERVARINGSDESKUNDIGE.

de echte sinterklaas | 04-06-12 | 14:44

@Reinaert | 04-06-12 | 14:26
Correct. Praktijkvoorbeeld: steunkousen aantrekken bij bejaarden door thuiszorg. Kost misschien drie minuten, het opschrijven van de handeling in het zorgdossier kost ook drie minuten. Waarmee de benodigde tijd feitelijk verdubbelt.

Op gezette tijden wordt het zorgdossier besproken in het team, zodat officieel vastgelegd kan worden dat -op drie december 2011 een paar steunkousen is aangedaan bij client X- de nodige zorg verleend is.

De gegevens uit het dossier worden door iemand verzameld, en doorgestuurd naar de zorgverzekering. Daar beoordeelt iemand anders of alles volgens de afgesproken regels gegaan is. Als alles klopt dan wordt er door iemand anders geld overgemaakt naar de thuiszorgorganisatie.

Meneer X wil drie minuten hulp hebben, maar als je kijkt naar het aantal mensen dat er -geld aan verdient- tijd aan moet besteden dan weet je gelijk waar de echte winst te behalen valt.

rara | 04-06-12 | 14:42

Mijn tante zaliger was kraamverpleegster

Toen zij als jonge verpleegster begon waren er 25 kraamverpleegsters en zat er één dame op kantoor die het hele boeltje aanstuurde en alle administratieve taken verzorgde.

Toen mijn tante 40 jaar later met pensioen ging liepen er nog steeds zo'n 25 verpleegsters buiten rond. Op kantoor zaten er ondertussen dertig.

I rest my case.

James Lastig | 04-06-12 | 14:42

@Gootbalkoning | 04-06-12 | 14:35

Een fatsoenlijke apotheek neemt het surplus wel terug maar verkoopt het inderdaad niet opnieuw, het wordt vernietigd. Maar ik ben het me je eens dat er ook met medicaties ontstellend gerommeld wordt. Je ziet soms luyden met boodschappentassen vol medicamenten een apotheek uit komen lopen en dan vraag je je toch werkelijk af waar dat allemaal goed voor is.

Sowieso zou het goed zijn het medicijngebruik in dit land maar eens tegen het licht te houden want ik ken mensen die dagelijks een tot anderhalf dozijn verschillende medicamenten slikken voor allerhande kwalen waarvan ik me afvraag of dat nu wel zo slim is. Ergo: daar zou eens door een farmacoloog naar gekeken moeten worden. Alleen gebeurt dat vervolgens ook weer niet, de apotheker is verantwoordelijk voor eventuele onmogelijke combinaties van medicamenten en een apotheker is ook maar een handelaar in poeders en watertjes die óók fouten kan maken.

Dat allemaal nog even los van de gigantische kostenpost uiteraard.

Reinaert | 04-06-12 | 14:42

Oma heeft inderdaad vaak een halve apotheek thuis liggen.
Pilletjes, verbanden, steunkousen, zalfjes.
Maar om al die aangebroken verpakkingen uit te gaan zoeken, soms misschien over de datum, is te ingewikkeld inderdaad.
Want stel je voor, kom je bij de volgende patient aan met zo'n aangebroken doosje, terwijl die wel de volle mep betaald.
Ik heb vaak gezien dat voor mensen in hun laatste week, nog allerlei dingen geregeld worden op het laatste moment, zoals een speciaal bed, wat thuisgebracht wordt, een anti-debiticus-matras, zelfs heb ik gezien dat er een helicopter besteld werd om een op sterven liggende 80 jarige op het laatste moment naar het ziekenhuis te rushen.
Overleden bij aankomst heet het dan.
Trouwens , ook belachelijk dat steeds meer redelijk jonge mensen en allochtonen rondkarren met zo'n electrische gesubsidieerde scooter...
Nederland, echt, het is een aangeharkt gekkenhuis aan het worden...

King of the Oneliner | 04-06-12 | 14:41

Het is zo simpel. Maak zorg zo duur dat mensen er overnadenken alvorens ze erg kakkeloos gebruik van maken. Even kijken naar gidsland CH
laagste eigen risico 1000 chf (800 Griekse WC munten). De dokter kost 110 (85 Griekse wc munten) chf per keer, dus je denkt wel ff na voordat je gaat. En zo slecht is het hier nu ook weer niet

Zatkniss | 04-06-12 | 14:41

@necrosis | 04-06-12 | 14:33
Welke eed? Maargoed..
Ik vind het van weinig respect getuigen voor het leven, om het zo lang mogelijk op te rekken onder het genot van allerlei ziektes.

Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 14:41

Veertig miljard wegpleuren in een bodemloze put en dan gaan neuzelen over tientjeswerk. Jahaaaa, zo gaan we er komen, Haagse heertjes en dametjes!

Parel van het Zuiden | 04-06-12 | 14:40

Penny wise, pound foolish. Die paar verbandjes maken het verschil niet; chirurgen moeten eens minder gaan opereren. Operaties die weinig opleveren en veel kosten zijn het echte probleem.

Kotsende lama | 04-06-12 | 14:40

@EisjediesGaan | 04-06-12 | 14:29 | + 1 -

Er is inderdaad zo ontzettend veel meer fout in de zorg. Mw. Schippers begint echt weer aan de verkeerde kant. Symboolpolitiek ook. Er is eigenlijk geen beginnen meer aan, met opsommen wat er allemaal fout is in de zorg.

Hans Hillen | 04-06-12 | 14:38

Edith Schippers is van het padje af.
Die vrouw heeft hulp nodig.
Goede zorg.
Maar ja, die is er niet meer in Nederland.
Sorry Edith.

Gefundenes Fressen | 04-06-12 | 14:37

Laat ze eerst eens kijken naar het bizar hoge aantal managers binnen de zorg. Een vriendin van mij werkt op een afdeling van 22 man. Daarvan hebben er welgeteld nog 3 contact met patienten, de rest is manager, coordinator, team-lead, afdelingshoofd, etc.

Deipnosophist | 04-06-12 | 14:36

Komop mensen, Nanninga vind dat er in hetzelfde topic op PowNed te serieus gereaguurd is. Dat moet beter kunnen. Een beetje meer tendentieus en ongefundeerd losgaan. Komop.

hotnot | 04-06-12 | 14:36

Even half of tpoic.

Afgelopen zaterdag is mijn neefje geboren in een Nijmeegs ziekenhuis.
Ik heb diep respect voor de professionele manier waarop mijn schoonzus begeleid werd.
Geen enkel risico werd genomen en van minuut tot minuut gekeken hoe de bevalling het beste kon verlopen.
Het zal een lieve duit gekost hebben die(kinder-)artsen en verpleging aan het bed op zaterdag. Maar dankzij deze mensen ben de trotse tante van een kerngezond neefje.

Ik geloof best dat je kan bezuinigen. Bij mijn tante in het bejaardentehuis staan wel 10 rollators in de fietsenkelder. Niemand die er nog wat mee doet. Nou gaat dat ding volgend jaar uit het pakket.er is geen bejaarde die een" gebruikte" wil want :" ik betaal toch ook premie? Dan heb ik recht op een nieuwe". Dan denk ik dat daar nog wel wat te bezuinigen valt.

irma zonderboezem | 04-06-12 | 14:36

Natuurlijk, niet de miljardenkostende nutteloze managementlagen worden eruit gesneden, daar zitten immers de vriendjes en de vriendinnetjes uit de baantjescarrousel.

Nee, we gaan de wijkverpleegster lastig vallen dat ze het rolletje pleisters niet bij de patient moet laten liggen.

Waar een klein land .. eeh .. klein in kan zijn.

James Lastig | 04-06-12 | 14:36

@necrosis | 04-06-12 | 14:28

Met die winsten valt het veelal nog wel mee al zou het - en dat ik ben ik hartgrondig met je eensch - natuurlijk niet moeten kunnen.

Veel erger is de bureaucratie. Wellicht klap ik uit de school maar veel zorgverleners hebben hun contracten met de zorgverzekeraars voor het jaar 2012 nog niet of nog maar nét rond. Hetgeen impliceert dat de zorgverlener *nu pas* kan gaan factureren richting verzekeraar, of dat een patiënt die zijn of haar rekening zelf voorgeschoten heeft die *nu pas* in kan dienen bij de verzekeraar omdat de tarieven over 2012, waarvan je zou verwachten dat ze toch op 01-01-2012 wel vastgesteld zouden zijn maar die dus pas in godsfokking *juni* bekend zijn.

Wie frustreert er hier het systeem? Niet de zorgverlener alleen, ook de papieren tijgers die de macht over de zorg hebben overgenomen maken zich daar op grote schaal schuldig aan. En dan praten we over *verplichte* verzekeringen waar je als patiënt toch op zou moeten kunnen vertrouwen. Niet dus.

Reinaert | 04-06-12 | 14:35

@Reinaert | 04-06-12 | 14:21

Die smetvrees als het gaat om "tweedehands" medisch materiaal werkt ook op een andere manier averechts.

Bijvoorbeeld: patient krijgt 200 pillen terwijl hij er maar 20 nodig heeft. Apotheek neemt het surplus uiteraard niet terug. Dus staat dat restant te bederven in 's mans nachtkastje, wachtend op het moment dat hij zich weer niet lekker voelt en een van die oude pilletjes neemt.

Hoeveel gevallen van potentieel levensgevaarlijke verkeerde zelfmedicatie levert dat op jaarbasis niet op?

Gootbalkoning | 04-06-12 | 14:35

typisch zo'n bedrijfstak waar de duimschroeven al heel stevig zijn aangedraait. de broekriem kan wellicht nog net iets strakker, zodat ze helemaal geen lucht meer krijgen. laat de overheid nou eerst maar eens bezuinigen op al het andere, voordat ze hier het werken helemaal onmogelijk maken.

zoalshetis | 04-06-12 | 14:34

Zijn we al door Brussel op onze vingers getikt?

Banana-Hollandia | 04-06-12 | 14:33

@Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 14:25
Er bestaat nog steeds zoiets als de Eed van Socrates, en de angst voor Euthanasie (MagNie van oa SGP).
Ik moest ineens denken aan die Italiaanse vrouw die al 16 jaar (!) in een onomkeerbare coma lag.
Dat moet je toch niet willen?

necrosis | 04-06-12 | 14:33

Tip: zonder pleister geneest je wond sneller.

Nooiing | 04-06-12 | 14:32

Bezuinigen in de zorg zodat we allemaal nike air max kunn'n kop'n

reCAPTCHA | 04-06-12 | 14:32

necrosis | 04-06-12 | 14:28
Same met instellingen als Osira enzo.. uitgemolken tot op het bod, de patiënten betalen wel... en managers worden gewoon wethouder ofzo als ze er klaar zijn.

Lyrthion | 04-06-12 | 14:30

@rara | 04-06-12 | 14:28
Gelul. Ik ben voor het invoeren van een maximumleeftijd.

Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 14:30

Zet er nog een extra managementlaag tussen die de pleistertjes gaat tellen.
De groei aan managementlagen heeft de zorg immers niets dan goeds gebracht.

James Lastig | 04-06-12 | 14:30

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-12 | 14:27

Ik hoorde dat er bij een luchtbasis een zootje ervaren onderhoudspersoneel uit moest omdat de leiding 5 jaar budget er in 1,5 jaar doorgejast... ja, daar gaat het ook wel goed, not.

Lyrthion | 04-06-12 | 14:29

Inderdaad, honderden zwaar overbetaalde managers, een volkomen onwerkbaar AWBZ, maar verspilling van materiaal is het grote probleem in de gezondheidszorg.

spanarchist | 04-06-12 | 14:29

Ik heb vroeger bij de thuiszorg in Den Haag gewerkt als bijbaan (geen zorgtaken). Dit hield in dat ik per dag bij twee of drie, meestal dames, huishoudens kwam om te helpen met schoonmaken.

De meeste dames echter dachten dat ik een schoonmaker was. Waren ook mijn taken hoor, helpen met schoonmaken, maar de klussen die ik soms deed sloegen nergens op. Was één vrouw waar ik iedere TWEE maanden het zilver moest poetsen. Ik heb dit aangekaart, maar dit hoorde er gewoon bij. In die drie uur dat ik met het zilverwaar bezig was had ik drie uur echt belangrijke dingen kunnen doen.

Ook dames die nog prima zelf konden rondlopen vertikte het om te helpen. Afstoffen bijvoorbeeld kan zelfs een stompje met één been nog zelf, waarom ik dat dan moest doen begrijp ik nog steeds niet. Doe het lekker zelf ofzo.

Wat ik trouwens hoor van veel artsenvrienden van me is dat 80% van de zorg door 20% van de bevolking wordt gebruikt. Dat dit voornamelijk nieuwe Nederlanders zijn mag ik vast niet zeggen. Als het mijn centen waren dan had ik hier flink op bezuinigd, oh wacht.

EisjediesGaan | 04-06-12 | 14:29

@Hans Hillen | 04-06-12 | 14:18
Met name de 'zorgmanagers' moeten eens tegen het licht gehouden worden.
Ik word gewoon onpasselijk als ik hoor dat ziekenhuizen winst maken.
Winst, ten koste van wat?
Zorg is een primaire behoefte waar iedereen recht op heeft.
Minder patiënten, minder kosten, meer patiënten.... etc.
Ziekenhuizen zijn geen commercieel bedrijf, maar dienen algemeen belang.
Dat een bedrijf als Shell winst wil/ moet maken voor toekomstige projecten, dat snap ik nog, maar winst maken op de gezondheid van mensen?
Walgelijk!

necrosis | 04-06-12 | 14:28

@Detlev Tarnowitz | 04-06-12 | 14:25
De grootste kostenpost in de zorg is niet de kosten van behandeling, maar de kosten van alle alle bijkomende managers, beleidsmedewerkers en regeltjesfetisjisten.

rara | 04-06-12 | 14:28

Gel*l, kosten zitten in de bureaucratie.
Net zoals bij defensie, de tanks verkopen en de ambtenaren uit het raam laten kijken.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-12 | 14:27

@rara | 04-06-12 | 14:21

De schandalige overhead in zorgland is sowieso rijp voor de sloop. Maar vergis je niet: behalve dat er op bestuurlijk niveau heel wat zakken gevuld worden (hoi Roger van Boxtel!) hebben overheden, verzekeraars en ander gajes ook een administratief drama van de buitencategorie door de strot van werkelijk iedere zorgverlener gedrukt.

Pleister plakken: twee minuten. Bijbehorende administratie: twintig minuten. Overhead bij de verzekeraar: twee uur. Frustratie: priceless!

Reinaert | 04-06-12 | 14:26

Wattenstaafjes, pleisters, luiers, griepvaccins voor heel Nederland...

Punt is natuurlijk dat zuinig zijn op dit soort materiaal betekent dat de fabrikanten ervan minder winst maken. En dus dat de zorgmanagers minder bruine enveloppen, zogenaamde "studie"-reisjes en andere leuke bonusjes toegestopt krijgen. En dat moeten we natuurlijk niet willen, met z'n allen. Kan iemand de minister even terugfluiten?

Gootbalkoning | 04-06-12 | 14:24

@BlackDeathMetal | 04-06-12 | 14:17
Weggegooid? Die worden volgens mij weer schoongemaakt, steriel verpakt en opnieuw gebruikt? Een schaar bijvoorbeeld is niet voor eenmalig gebruik lijkt me.

Herr Knäckebröd | 04-06-12 | 14:24

Ik verkoop m'n pillen aan domme buitenlandse drugstoeristen.

nielsjuuh23 | 04-06-12 | 14:24

Hoeveel miljard winst maakten *verplichte* zorgverzekeringen ook weer? Maar we gaan het zoeken bij patiënten die het wagen 100 euro aan spullen niet te gebruiken.
 
Verder dit stukje over de kostendokter:
jopeloos.weebly.com/1/post/2012/04/de-...

Lyrthion | 04-06-12 | 14:23

Soms gaat ook de brandweer met een tean van 6 mensen naar een brand die door een man had kunnen worden uitgepiest.

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 14:23

Uit onderzoek bij 1000 huishoudens is gebleken dat er in het aanrechtkastje enorme hoeveelheden ongebruikte schoonmaakmiddelen staan. Vaak over de houdbaarheidsdatum heen. Dit is dus niet alleen chemisch afval maar toont ook aan dat het best goed gaat met de economie.

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 14:22

vetkleppert | 04-06-12 | 14:20
Zo is het precies. De zorg in Nederland heeft de structuur van een derdewereldapenland.

Superior Bastard | 04-06-12 | 14:22

@zwijneveld zeker zelf geen doorverwijzing kunnen regelen voor je self-limiting klachtenpatroon

DrBowned | 04-06-12 | 14:21

Is dit zinvol? Laat me niet lachen. Als je echt wil gaan bezuinigen, moet je al die allochtonen is aanpakken die hysterisch naar de eerst hulp rennen als iemand een griepje heeft. Laten we daar eens eerst mee beginnen! Want daar betaald u en ik ook belasting voor.

despiegel | 04-06-12 | 14:21

Schippers heeft natuurlijk gewoon een punt wanneer ze stelt dat er teveel geld verjoekeld wordt. Dat zulks mede veroorzaakt wordt door het door haar eigen ministerie verzonnen vigerende beleid roept ze er veiligheidshalve alleen even niet bij.

Want een kilometerrol Leukoplast blijft anno tegenwoordig bij de cliënt achter en mag op straffe van verbanning naar donker Antarctica niet meegenomen worden naar de volgende cliënt die ook een schoon verbandje nodig heeft. Stel je voor! Vroegâh was dat heel normaal maar in de tijd van de betutteling waarin wij nu leven mág dat gewoon niet meer want misschien wel eens gevaarlijk besmettelijk of slecht voor de economie.

Zorgkosten drukken? Daar komen samen wel uit. Zodra wereldvreemde Edith en haar beleidsmakertjes opgesodemieterd zijn en er weer gewoon praktisch gedacht wordt. Ugh!

Reinaert | 04-06-12 | 14:21

Er moet bezuinigd worden op het medicijngebruik omdat er anders te weinig geld overblijft voor de zorgmanagers. En de bestuursbonussen, vergeet die niet.

rara | 04-06-12 | 14:21

Zolang je de mensen die de stront moeten sjouwen schandalig onderbetaalt en laat afzeiken door weet ik hoe veel lagen duur en bureaucratisch management wordt het nooit wat met die hele zorg.

vetkleppert | 04-06-12 | 14:20

Gewoon recycelen die naalden en pleisters. Kan prima.

Banana-Hollandia | 04-06-12 | 14:20

Personeel in de zorg wordt chronisch onderbetaald, daar zou het nieuwe kabinet eens iets aan moeten doen.

Spokoynoy Nochi | 04-06-12 | 14:19

Het zou mooi zijn als politici zelf zorgbehoeftig zijn dezelfde regels voor hen als voor de massa zouden gelden. Wie de schoen past in Den Haag trekke hem aan.

DrBowned | 04-06-12 | 14:19

Toen mijn oom net was overleden aan kanker kreeg zijn vrouw een week later nog een enorme zak met pijnstillers en andere pillen. Konden ze niet terugnemen en ging de prullenbak in...

eljohnny | 04-06-12 | 14:19

Boeie. We gooien de eigen bijdrage en BTW gewoon omhoog. Probleem opgelost.

Merkava | 04-06-12 | 14:19

Hoop dat ze ook even kijkt naar de vergoedingen voor artsen en zorgmanagers. Of hebben die een te goede lobby?

Hans Hillen | 04-06-12 | 14:18

Alsof de verspilling de grootste kostenpost is.
De zorg moet weer terug naar zijn primaire doel, het leveren van zorg. Behandeling is je product en de zieke is je klant. Stoppen met alle ingewikkelde constructies bij het management en bij de financieringen. Dat zal een hoop geld schelen.

Herr Knäckebröd | 04-06-12 | 14:18

Kun je lullen wat je wilt, maar dit gebeurt ook in operatiekamers, hulpmiddelen van 1000 euro worden uit de steriele verpakking gehaald en daarna ongebruikt weggegooid. Hier valt wel meer dan miljoenen te besparen.

BlackDeathMetal | 04-06-12 | 14:17

Ik heb het idee, dat niet alleen in de zorg onnodig wordt verspild.

tovervork | 04-06-12 | 14:17

dokters zijn verspillers, allemaal!

Zwijneveld | 04-06-12 | 14:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken