Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Handig: lijst overbodige semi-ambtenaren

doemaarafschaffenclubjes.jpg We klikken niet vaak op een linktip van @DuMosch, maar als we het dan doen dan is er ook een goede reden voor. Heeft u wel eens van quango's gehoord? Dat zijn geen tropische vruchten of kinky sextoys maar zogeheten 'quasi autonome non-gouvernementele organisaties. Kort gezegd zijn het clubjes die zogenaamde overheidstaken uitvoeren, waar de overheid geen zin/tijd/energie/mankracht voor heeft. Wel worden de quango's gefinancierd door de overheid. En niet zo'n beetje ook: de ongeveer 3000 bestaande quango’s en quango-achtige instellingen (circa 120.000 werknemers) halen jaarlijks een slordige € 140 MILJARD EURO op aan taxpoet. Het gaat dus niet om volledig geprivatiseerde instellingen, maar ook geen zelfstandige bedrijven. Check hier een lijstje met wellicht wel de meest dure en overbodige semi-ambtenaren die er in ons land bestaan. Een eindeloze reeks agentschappen, brancheverenigingen, sectorfondsen, inspectiediensten, rijksdiensten, autoriteiten en toezichten. Wat deze clubjes allemaal precies doen en wie hun weer controleert weet helemaal niemand. Maar zeker is dat er in deze ondoordringbare brij van bureaucratische molochs heel veel managertjes met een topsalaris een beetje uit hun neus staan te vreten. Voor 140 miljard pegels per jaar. Stichting BREIN is ook een quango en Tim Kuik wordt dus met uw belastingcenten gefinancierd. Lees hier ook even hoeveel honderden miljoenen al die heffingclubjes in de loop der jaren hebben opgepot. Terwijl het kabinet keiharde bezuinigingen doorvoert heffen deze zogenaamde collectieve beheersorganisaties op eigen houtje hun eigen belastingen. He, wie komen we daar tegen? De SENA, BUMA en Stemra die "namen in een gelegitimeerd kartel van zeventien heffingsclubs" worden genoemd. Mocht u in een discussie verzeild raken over piraterij en de zuurverdiende BUMA/Stemra-centjes copy paste dan even deze alinea om het morele failliet van dit soort oplichters aan te tonen. De cijfers zullen wel een beetje gedateerd zijn en stammen uit een pre- crisis-tijdperk, maar we kunnen ons niet voorstellen dat die verkwistende quango's ineens verdwenen zijn. In plaats van de eigen bijdrage in de zorg te verhogen kunnen we beter flink bezuinigen op dit soort anti-democratische taxpoetverslurpers.

Reaguursels

Inloggen

Ya! Laten we dat doen! Elke week zo'n 'Quango' door de centrifugepers mangelen ;-)
Ik constateer: De arbeidsmoraal in dit land is echt hoog. Zeker als je weet dat velen dit onderwerp hebben gelezen: Ongelooflijk dat mensen nog gaan werken voor EUR 1500 netto in de maand terwijl dit soort uitkaaiers in dit land met de grote munten gaan lopen. Ik ben een rasechte VVD'er, maar dit soort dingen stuit mij tegen de borst: Het is simpelweg niet uit te leggen. Zeg mij maar hoe ik een goeie vakman kan stimuleren om te excelleren in zijn vak? Terwijl deze uitkaaiers met de centen van een ander elkaar bezig zitten te houden? Ik ben zeer voor het individu, eigen ontwikkeling en zelf hogerop komen. ( Neo-liberalisme noemt men dit ) Maar die graaiers hebben hier niets mee te maken. Dat is vriendjes-politiek, corruptie, elkaar het hand boven het hoofd houden, elkaar bezighouden enz. Ik bel even naar BUMA: "Al onze medewerkers zijn in gesprek........ met elkaar....

Dysphemian | 17-05-12 | 15:18

Mooi onderwerp voor wekelijks themastukje.
Quango's op de korrel. Ik zeg doen.

religionisabadthing | 17-05-12 | 04:11

CBR-Quango
Hieraan wordt ons belastinggeld besteed.

RTL Nieuws maakte deze week salarisgegevens en declaraties van de CBR-directie openbaar.
Hieruit bleek dat de 'directeur productie' in 2008 231.361 euro opstreek en een jaar later 271.390 euro, een loonsverhoging van ruim 17 procent.
De algemeen directeur zit er sinds 2007 als externe en wordt in 2008 nog ingehuurd voor 438.930 en in 2009 voor 448,330 euro.

Ella | 17-05-12 | 03:54


CBR lijdt verlies, maar salaris directie gaat omhoog
CBR-Quango
maandag 22 maart 2010 22:17

De directie van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft ondanks een dreigend miljoenenverlies een fikse loonsverhoging gekregen.
De rest van het personeel krijgt er niets bij.

Directie van het CBR is er fors op vooruit gegaan

Dat blijkt uit onderzoek door RTL Nieuws uit onderzoek.

Ella | 17-05-12 | 03:44

Pim wilde dit probleem wel aanpakken.

ontlullen | 16-05-12 | 20:15

In de lijst van agentschappen staan AID en VWA, deze zijn samengevoegd in de NVWA. Verdere samenvoeging en reorganisatie is momenteel aan de gang. Er worden langzaam positieve resultaten behaald.

ontlullen | 16-05-12 | 20:08

@seven | 16-05-12 | 13:56
Thx seven. Excuses dat ik je niet op je woord geloofde ;-)

Bart_Bart | 16-05-12 | 18:00

Tja, hoe meer regels, hoe meer handhaving.... Dus sterk verminderen van wetten en regels. Zorgtoeslag afschaffen en verrekenen in de inkomstenbelasting. Kindgebonden budget kan ook via de belastingen. Nou dan moet de kinderopvangtoeslag toch ook ergens een plekje kunnen krijgen op het belastingformulier? En dan zoveel mogelijk digitaliseren.

ZBO's zijn inderdaad niet via de minister door de TK aanspreekbaar. Direct inlijven bij ministeries, zodat de volksvertegenwoordiging de boel een beetje in de gaten kan houden. Nu nog zorgen voor een fatsoenlijke, zich ook nog Na de verkiezingen zich aan zijn woord houdende groep volksvertegenwoordigers...

flopje | 16-05-12 | 17:45

Moet ik het toch even voor de inspecteurs van IVW opnemen. Als er nu een ambtenaar is die hard werkt voor zijn geld is het een IVW'er (en nee ik ben er zelf geen).
Als, en daar was sprake van, hun taken belegd zouden worden bij particuliere organisaties dan is dat erg onvoordelig voor de burger. De klasse-bureaus die dat zouden gaan overnemen staan namelijk niet bekend om hun onafhankelijkheid.
.
Schippers en bedrijven weten namelijk welke klasse bureaus wat soepeler omgaan met regels en welke erg strikt zijn.
.
Een inspecteur moet onafhankelijk zijn werk kunnen doen en niet afhankelijk zijn van de winst die hij voor zijn baas binnenhaalt.

Johanvb | 16-05-12 | 17:02

-weggejorist-

keteh | 16-05-12 | 16:55

appeltjesgroeneweide | 16-05-12 | 13:17
Ik hoop dat je met 'stem rechts' alleen de PVV bedoelt, want de VVD gaat echt niks veranderen aan het gegraai, die houden het juist in stand samen met GL, PvdA, D66, CDA en CU.

Artula | 16-05-12 | 16:35

@kees1960 | 16-05-12 | 16:01
Ze lagen in Enschede, maar daar mag je niks over zeggen.

Stormageddon | 16-05-12 | 16:25

Ik vind Tim Kuik verschrikkelijk maar om nou te stellen dat hij met taxpoet wordt gefinancierd is volgens mij niet helemaal correct. Verder vind ik kiwi's, mango's en kwango's vies. Dus nee, dank u.

Den Meester | 16-05-12 | 16:09

Hebben wij 'Staatstoezicht op de mijnen'?? maar waar zijn die mijnen dan???

kees1960 | 16-05-12 | 16:01

-weggejorist-

keteh | 16-05-12 | 16:00

@ecologiste | 16-05-12 | 14:39 |
Ik denk niet alleen de Grieken.

Niemands Knegt | 16-05-12 | 15:45

@tiepmiep | 16-05-12 | 15:25 | + 0 -
Dat is toch een of andere productschap?
Die brieven krijg ik ook voor een vennootschap. Ik verander bij de KvK elke 8 maanden mijn bezigheden met terugwerkende kracht, zodat ik nog nooit iets aan een productschap heb hoeven te betalen.

Zij trollen
Ik trollen

Kaas de Vies | 16-05-12 | 15:26

Ze zijn mijn favoriete uitvreters vergeten, de HBD, ieder jaar een fijne hoge verplichte wettelijke heffing, waarvoor je vervolgens niets krijgt. Topje van de ijsberg dus.

tiepmiep | 16-05-12 | 15:25

En Brusselmans, wilt u mij a.u.b. nooit meer beschuldigen van het stalken van vrouwelijke redacteuren?

eerstneukendanpraten | 16-05-12 | 15:18

@redactie,

Ik weet dat bovenstaande gezien kan worden als zijnde spam, maar dat is het niet..
Ik heb al eens om aandacht gesmeekt via een linktip en doe dit bij deze nogmaals, help dit initiatief van de grond als zijnde de Roze Revolutie!

Power 2 the Reaguurders!!

WatWilNederland | 16-05-12 | 14:56

En zijn jullie het nu allemaal al zat genoeg?

We moeten NU echt iets (positief)veranderen in dit land, voordat het land zo (negatief) is veranderd dat wij als bevolking echt niets meer terug kunnen doen.

We moeten de politiek op allerlei manieren DWINGEN onze zorgen op hun agenda's te krijgen, en niet dat er enkel beloftes worden gedaan zoals altijd, maar dat 2 partijen onze diepste wensen ook oppakken en er daadwerkelijk iets mee doen.

Die G500 hebben wel wat leuke ideeen maar gaat niet genoeg uithalen idem voor de PiratenPartij.

Ik zelf heb dan ook een partij in wording, maar deze wordt net zo serieus (of eigenlijk minder) genomen dan bovengenoemde.

Toch weet ik zeker dat de tijd er rijp voor is, en dus wil ik iedereen hier verzoeken om mee te denken en werken aan het volgende:

1.Ontwerpen/bouwen/beheren van website waarop de standpunten worden bedacht, erop gestemd en in burgerinitiatieven omgezet. Hiermee komen onze punten eindelijk echt op de agenda!

2.Het opzetten van de partijstructuur

3.Woordvoerders kiezen middels videopresentaties op website

4.Academici en BNérs benaderen

5.contact opnemen met de media

De website die ik nu heb, wnw.jouwweb.nl/ staan al wat punten op die ik zelf bedacht heb.
Alleen wil ik deze samen met jullie aanpassen, de partijpunten worden dus gevormd door de leden van de partij. Deze leden kunnen op de website met voorstellen komen waarop ieder lid kan stemmen.
Ook de verschillende vertegenwoordigers worden gekozen door de leden, dit allemaal digitaal.
Burgerinitiatieven kan ieder lid aanmaken via de website om zo een bepaald onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te laten plaatsen.

Help mij AUB mee dit verder uit te werken....
In mijn eentje lukt het niet (makkelijk), met de hulp van een man of 10 kunnen we het gemakkelijk een flinke zet in de goede richting geven.
De rest zal vanzelf gaan...

In ieder geval bedankt voor het lezen

wnw.jouwweb.nl/

WatWilNederland | 16-05-12 | 14:50

Inderdaad stichtingen, instellingen of diensten zonder direct/indirect winstoogmerk:

Dus als er iets van "winst" of wat er op lijkt dreigt, HUP! Kosten Maken! Maakt niet uit, koop maar 100 MacBooks of Ipads of laat anders mijn oprit maar asfalteren en BAM! - weg winst. Zo, dat hebben we weer goed geregeld, Raad van Toezicht (*proest*) blij en op naar het volgende boekjaar. Zorg wel effe voor de juiste bonnetjes.....

Oh ja, die 80 inch plasma televee van 1 jaar oud, die is ook aan vervanging toe. Ik neem hem wel mee, of beter nog, laat die nieuwe maar thuis bezorgen en nog wat. Dat kantoormeubilair dat we vorig kwartaal hebben aangeschaft, daar heb ik wel een adresje voor. Nee, dat vriendje van me komt die zooi zelf ophalen, hoeven we niets voor te betalen. Mooi toch?

(red.: Zo maar een dag op een willekeurig Quango kantoor)

de directeur | 16-05-12 | 14:49

@seven | 16-05-12 | 14:14
Begin eens om werknemers van ZBO's gewoon volgens de ambtenaren CAO te betalen. Dat zijn heus ook geen lullige salarissen. Ik denk dat je dan het grootste deel van de bezuinigingen voor 2013 al binnen hebt.

Stormageddon | 16-05-12 | 14:43

Niemands Knegt | 16-05-12 | 14:05

Zo moeten de Grieken het ook doen en de 100-en miljarden die op banken in Svizzera staan confisceren.

ecologiste | 16-05-12 | 14:39

La Bailaora | 16-05-12 | 14:10

Volgens mien hedde ge geliek.

ecologiste | 16-05-12 | 14:36

En dan net 100 reaguurders op dit topic.
Zeau komen we er natuurlijk nooit van af.

vliegende knorrepot | 16-05-12 | 14:32

La Bailaora | 16-05-12 | 14:10
Niet helemaal waar. Iemand die nog nooit officieel gewerkt heeft kan zich wel inschrijven maar vangt toch echt geen bijstand. En waar Zapatero mee begonnen is en waar Rajoy mee doorgaat is werklozen die een cursus volgen niet meetellen in de statistieken.
Maar er wordt inderdaad veel zwart bijgeklust, sommige werknemers doen dat om hun uitkering niet te verliezen maar vaak ook omdat ze geen andere keuze hebben omdat de werkgever hun geen contract aan wil bieden.

spanarchist | 16-05-12 | 14:28

@BlitzFlicker | 16-05-12 | 13:41
Kennelijk weet jij meer over mijn moeder en woonsituatie dan ik.

Borakh | 16-05-12 | 14:27

Tjeerd78 | 16-05-12 | 14:16 | + -2 -

Ik voldoe aan alle voorwaarden die Allah stelt mijn vriend!

eerstneukendanpraten | 16-05-12 | 14:24

Vroeger dacht je als je zoiets op GS las: "nu zal er toch zeker wel iets veranderen!?". Een paar jaar later ben ik vooral een stuk bitterder.
très cool | 16-05-12 | 13:09 |

Inderdaad, inderdaad... dit zal ook wel weer wegverzwegen worden. Niet over lullen, dan zijn we het over 2 weken vergeten.
Was GeenStijl maar zon doorbijter zodat men geen kant meer uit kan. Zaken goed blootleggen kunnen ze goed, daarna gaat men verder.
Het kan zoveel beter.

Randvoorwaarde | 16-05-12 | 14:20

Hele nieuwbouwijken worden bevolkt door semi-overheidscreaturen. Overigens is Eelco Brinkman de informele koning ervan.

Beef Bus | 16-05-12 | 14:17

User email: [email protected]
User author Tjeerd78
User ip 83.137.142.91
Fipo op: May 16, 2012 14:14

Tjeerd78 | 16-05-12 | 14:16

Transparantie graag. Namen, adressen, salarissen. En welke politieke partij is bereid erin te graven.

Ten tijden van crisis en broekriem aanhalen is het altijd goed om alles even goed tegen het licht te houden. Wat is er nou echt nodig, en wat is overbodig anno 2012. Eenmaal per jaar mesti k mijn berging uit als die te vol raakt. Eens in de zoveel tijd mest ik de HDD uit als die te vol raakt.

De overheid zit in feite vol met overbodige progs, malware en virussen die het hele systeem traag en inefficient maakt. Een format zou nog het beste zijn. En dan ctrl alt delete.

Koettoerk | 16-05-12 | 14:15

ZBO gewoon opheffen, aken terug bj ministerie. Als die grijze gebieden met eigen privé koninkrijkjes zijn altijd de plekken waar d graaiers ontstaan. (Albayrak oa) Of iets is overheid of arkt, niet iets vaags ertussenin. Je ziet het ook bij bedrijven, half privatiseren werkt niet, of helemaal met echte concurrentie (kpn dus) of totaal publiek, niet half. (Hoi NS)

seven | 16-05-12 | 14:14

@spanarchist | 16-05-12 | 13:48
Die is waarschijnlijk lager.

In Spanje doet men snel opgeven dat men niet werkt, want dan krijg je toch een bijdrage, of in eerste instantie uitkering. Tevens verlies je anders je social security, dus krijg je problemen met je ziektekostenverzekering. Dus denk dat bijna iedereen die werkeloos is zich ook registreert, wat er voor zorgt dat die cijfers veel beter kloppen dan in Nederland, waar allerlei mensen niet mee tellen voor de werkloosheidcijfers, waaronder WAO-ers of mensen die zich in ellen armoede omscholen en weer terug zijn gekeerd naar school of hbo. In Spanje ben je dan nog steeds geregistreerd als werkloze.

Wat echter de grootste reden is dat het werkelijke percentage waarschijnlijk lager is, is het grote zwarte circuit in Spanje. De bijlage is echt veel te krap om van te leven, dus ze moeten wel. De meesten 'klussen' dus zwart bij, bedrijven zijn dat zo gewend dat het gewoon normaal is in dat land.

La Bailaora | 16-05-12 | 14:10

Hef gewoon voor de grap eens een paar van die clubjes op en kijk wat er gebeurt, ik heb zo'n idee dat het land gewoon wel door blijft draaien. In ieder geval beter dan wanneer je activiteiten van normale werknemers en ondernemers kapotbelast.

Borakh | 16-05-12 | 14:06

Waarom horen wij in de msm helemaal niets over de ontwikkelingen in IJsland?
Daar heeft het volk de macht gepakt.

Op 5 januari 2010 weigerde Olafur Ragnar Grimsson, onder druk van de woedende bevolking, een wet te ondertekenen die regelde dat de burgers moesten bloeden voor de fouten van de financiële monopolisten en politici. Er gebeurde iets heel raars; de politici kozen de kant van de burgers, en schreven een referendum uit.
In het referendum van maart 2010 stemde 93% tegen het terugbetalen van de schuld. Het IMF bevroor onmiddellijk hun lening. Maar de woedende burgers gaven niet toe. De regering van IJsland pakte de ware schuldigen van de crisis aan met rechtszaken. Via Interpol werd een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen ex-president van Kaupthing, Sigurdur Einarsson en andere bankiers, die het land waren ontvlucht.

De burgers van IJsland gingen verder. Een nieuwe constitutie wordt geschreven. Een grondwet waardoor de overdreven macht van internationale financiers met virtuele geldstromen nooit meer mogelijk zal zijn.
De nieuwe constitutie werd geschreven op het internet. Iedereen kon/kan het document in wording lezen en suggesties sturen. Het document zal ter goedkeuring naar het parlement worden gestuurd na de volgende verkiezingen.

Wij moeten, kortom een voorbeeld nemen aan het IJslandse Volk.

Niemands Knegt | 16-05-12 | 14:05

En werknemers van een quango vallen natuurlijk niet onder de CAO voor ambtenaren zodat ze zelf hele hoge salarii kunnen vaststellen die wel uit de schatkist moeten worden betaald, en ze laten gelijktijdig hun pensioenen wel door het ABP (eigenlijk ook een quango) regelen.
En dat vindt iedereen in dit land heel normaal.

Overigens gaat er volgens wikipedia veel meer dan 140 miljard in om, maar 224 miljard (in 2002! - dus maak daar maar ca. 300 miljard in 2012 van).
nl.wikipedia.org/wiki/Zelfstandig_best...
Hoeveel moest de overheid ook alweer "bezuinigen"?

Stormageddon | 16-05-12 | 14:00

Bart_Bart | 16-05-12 | 13:32 |
De discussie is dus gewoon, zoals vanouds, teveel bureaucratie, teveel managers, en daar kunnen misschien, met veel moeite, een paar miljardjes af.
-
-
Op zich moet dit moeiteloos kunnen. Tal van managementlagen zijn totaal overbodig danwel veel te groot/log en voeren geen ene reet uit. Daartegenover staat uiteraard wel een vorstelijk salaris van niet geheel zelden oplopend tot ruim twee ton. Met dank aan jou en mij, wij zijn immers slechts domme belastingbetalers waarvan je ongelimiteerd kan en mag plukken als graaiambtenaar. In het onderwijs, idem dito. Het probleem is het old boys network. Al die graaiende, nietspresterende managers komen van de PvdA, CDA, VVD, D66 en worden door hun partijgenoten beschermd. Tevens is het ambt van kamerlid/minister ook niet eeuwig en wat is er nu fijner om na zo'n carrière lekker te kunnen graaien als zorg- of onderwijsmanager? Vraag maar aan Jo Ritzen, Doekle Terpstra of Dirk Jan v.d. Berg. Niet voor niets geniet een parlementaire enquête naar de verspilling in onderwijs- en zorgsector geen prio bij onze dames en heren politici. Bang als zij zijn -terecht- voor de enorme lading stront die dan over hun partijgenoten en dus hun partij boven komt drijven.

Het kán heel makkelijk, de politieke wil is er alleen niet.

Prins Fontainebleau | 16-05-12 | 13:59

Het zijn cijfers uit 2008 en 2009. We zijn nu al bijna halverwege 2012.
Heeft Geen Stijl geen zin om zelf een WOBbetje eruit te gooien, ook al is het semioverheid ?
En wat the fuck moet Brein met een eigen obligatie hobby fonds stichting ?

Winston1 | 16-05-12 | 13:58

Een woord. Guillotine.

vetkleppert | 16-05-12 | 13:58

spanarchist | 16-05-12 | 13:55 | + 0 -
Barcelona. Verleden jaar was ik een paar dagen in Madrid en daar was elke dag heel veel volk op de been om te demonstreren. Ook struikelde je over de mannetjes met van die borden om hun nek,om goud op te kopen.

Russ Meyer | 16-05-12 | 13:58

De IT van de quango's regelen ze zeker zelf?
Hun server staat te roken want ik kan het lijstje helaas niet bekijken......

Frietje_Oorlog | 16-05-12 | 13:56

Russ Meyer | 16-05-12 | 13:51
Ligt er aan waar je heen gaat. In de grotere steden wordt er wel veel gebedeld en zie je meer mensen in afvalcontainers zoeken, maar voor de rest valt het nog wel mee.

spanarchist | 16-05-12 | 13:55

"Het gaat dus niet om volledig geprivatiseerde instellingen, maar ook geen zelfstandige bedrijven." Een volledig geprivatiseerde instellingen is toch een zelfstandige bedrijven? Dus hier staat eigenlijk twee keer het zelfde.

DerUnterMensch | 16-05-12 | 13:53

Kortom, 140mrd subsidie etc wordt in NL uitgegeven (de helft vd NL staatsbegroting)zonder dat er een minister direct verantwoordelijk is. ZBO's hollen de democratie doelbewust uit.

seven | 16-05-12 | 13:53

OPROEP: Werknemers staakt uw activiteiten en ga naar huis. Van uw belastinggeld worden alleen maar dingen gedaan die u niet wilt; verkeerscontroles, nog meer ambtenaren, uitkeringen aan niksnutten die uw vrouw voor "hoer" uit maken, jongeren die pipa's hebben en filmpjes op YT zetten, zumbalessen, NGO's en ZBO's die alleen maar meer regels uitbraken, meer EU etc.

Ik stel voor dat we morgen, donderdag 17 mei 2012 MASSAAL THUISBLIJVEN om een signaal af te geven.

Of anders 12 september massaal PVV stemmen!
*jack de vries belt voor nieuwe tips*

funkyd | 16-05-12 | 13:52

spanarchist | 16-05-12 | 13:48 | + 0 -
Ben morgen in Spanje voor een concert van The Boss. Ben erg benieuwd of ik iets kan merken van de hoge werkloosheid en sociale onrust in de straten.

Russ Meyer | 16-05-12 | 13:51

Kun we het lijstje warm houden tot het moment dat er in Nederland een volkstribunaal is opgericht om de oude politiek inclusief die lutsers van de G500 voor het gerecht te brengen om hun glorieuze tocht naar de ondergang te onderzoeken in belang van het ganse volk. Zullen we maar zeggen. En daarna hangen we in Neerlandse de Witt traditie het hele zooitje op aan het Malieveld. Bomen zat

idopane | 16-05-12 | 13:51

Skar, Niror, Maror,? En waarom 5 instanties ter promotie van kunstsubsidies?

The immortal | 16-05-12 | 13:49

kapotte_stofzuiger | 16-05-12 | 13:47
De effectieve werkloosheid in Spanje ligt ook hoger dan 25%.

spanarchist | 16-05-12 | 13:48

@Russ Meyer | 16-05-12 | 13:45
Als je dan zegt dat Nederland een effectieve werkloosheid kent die hoger ligt dan de Spaanse 25%, word je raar aangekeken en met statistisch jargon bestookt.

kapotte_stofzuiger | 16-05-12 | 13:47

Om zo min mogelijk bij te dragen aan deze quango's koop ik mijn CD's en DVD's via E-bay in Duitsland. Wel zo handig en niet duur.

sneeuwvlokje | 16-05-12 | 13:46

Jos Tiebent | 16-05-12 | 13:20 | + 0 -

Verdomd, heb het nu pas door! Echt geniaal, je nick...

eerstneukendanpraten | 16-05-12 | 13:46

Eigenlijk zijn we dus gewoon een soort Griekenland, maar dan met een wel werkende belastingdienst om het volk uit te persen om vervolgens datzelfde volk te "besturen".

Russ Meyer | 16-05-12 | 13:45

Hey stelletje incompetente semi-overheidstumperds ga eens aan het werk, in plaats van zo vaak mogelijk op de min knop drukken. We betalen voor jullie, en probeer het eens te zien als een stukje opbouwende kritiek.

dorp am rhein | 16-05-12 | 13:43

De nl provincies zijn trouwens ook steenrijk, alleen gelderland al heeeft miljarden op de bank staan.

Billo2 | 16-05-12 | 13:43

Bart_Bart | 16-05-12 | 13:32
Het gaat juist om die paar miljardjes bezuinigen.
Dat is nu juist het punt.
Met 10 miljard op deze sector en desnoods een kleine btw-verhoging naar 20% (makkelijk percentage) hoef je verder geen lasten te verzwaren. (btw-verhoging is dan wel lastenverzwaring, maar de impact is niet zo heel groot)

Quacka | 16-05-12 | 13:42

bij dit soort berichten heb ik altijd... en nu?
wat gaat hier mee gebeuren en wie gaat hier wat aan doen, ik gok dat niemand hier wat aan gaat doen

Russo | 16-05-12 | 13:42

Een normaal land kijkt welke dienstverlening ze aan de burgers moeten leveren en stemmen daar de belastingen op af.

In Nederland kijkt men hoeveel men de burger kan afknijpen en verdeelt dat geld vervolgens onder nutteloze clubjes.

Al zou je maar de helft van die 140 miljard besparen dan praat je niet meer over een begrotingstekort maar dan ben je als land schatje-hemeltjerijk.

Maar ja ... politici en normaal nadenken zal altijd een slechte combinatie blijven.

James Lastig | 16-05-12 | 13:42

Is er nog geen ZBO welke het officieel beheren van de Banga lijstjes kan doen?
Nogal irritant, het ene lijstje is weer compleet anders dan het andere.
Idee! We verzinnen een keurmerk! Ik schat dat we zo'n vijfduizend semi ambtenaren nodig hebben om die wildgroei eindelijk eens te kunnen stroomlijnen ende te reguleren.

MyCatIsDoingThis | 16-05-12 | 13:41

@Borakh | 16-05-12 | 13:37
Jouw moedertje wordt verzorgd door een van die 'vage clubjes' en de kans is groot dat jouw sociale huurwoning gebouwd is en onderhouden wordt door een van de andere 'vage clubjes'. Hier kan relatief weinig op bezuinigd gaan worden, omdat dan heel Nederland gaat janken als een bejaarde i.p.v 6x nog maar 2x per week mag gaan douchen (wat daadwerkelijk een boel centjes bespaard).

BlitzFlicker | 16-05-12 | 13:41

Jos Tiebent | 16-05-12 | 13:18
Mooi voorbeeld, enige taak: Subsidiegeld aanpakken van minVWS en doorgeven (na flink roeren met strijkstok ) aan de volgende faalstichting die hetzelfde doet. 'Het financieren van het Nederlands Instituut Sinti en Roma.' Kan er dus zo tussenuit.

seven | 16-05-12 | 13:40

Behalve de quasi overheid ook de overheid zelf. Sprak laatst iemand die beleidsmedewerkster was bij een stadsdeelraad die moeite had om uit te leggen wat ze nou precies deed.

Gutmensch aus 020 | 16-05-12 | 13:40

@seven | 16-05-12 | 13:35
Bron?

Ik lees het straks wel. Ben voorlopig *out *.

Bart_Bart | 16-05-12 | 13:39

ý140 fucking miljard aan dat soort vage clubjes, over 120.000 werknemers is ruim een miljoen per werknemer. Die Kunduz lastenverzwaringen zijn helemaal niet nodig, hier kan echt bezuimigd worden.

Borakh | 16-05-12 | 13:37

Ahhhhh, ff uitrekken na jaren afwezigheid en winterslaap. terug onder een nieuwe naam, dus laten we maar beginnen.

Nu mogen we eindelijk praten als je 10 jaar geleden over de NGO's/Quango's begon werd je publiekelijk door de babyboom gelynched.

*schrijft verder aan revolutieplan*

Kopzware Lul | 16-05-12 | 13:37

Het hele begrip Semi-overheid moet worden afgeschaft. Je bent Ambtenaar of je bent het niet.

Marcus Porcius Cato | 16-05-12 | 13:37

Albayrak, van Gent, Verbeet en al die andere sterren moeten toch ergens geplaatst kunnen na het opstrijken van hun wachtgeld? Daar zijn die quango´s dus uitermate geschikt voor.

spanarchist | 16-05-12 | 13:36

Bart_Bart | 16-05-12 | 13:32
De post openbaar bestuur (ergo de echte bestuursambtenaren&politici) kost NL al circa 40mrd.

seven | 16-05-12 | 13:35

Stichting 'zonder winstoogmerk' is het zinnetje waarmee dit type stichtingen schermen als ze weer meer subsidie of privileges (rechten, belastingvrijstelling) willen. Maar wat elders winst heet, heet bij hun gewoon salaris & declaraties & dienstreisjes.

seven | 16-05-12 | 13:33

Het meeste van die 140 miljard gaat natuurlijk gewoon naar zorg, onderwijs, en uitkeringen.

Een zorginstelling is immers ook een mango.

De discussie is dus gewoon, zoals vanouds, teveel bureaucratie, teveel managers, en daar kunnen misschien, met veel moeite, een paar miljardjes af.

En dan een paar miljardjes op overbodige subisidies, maar het leeuwendeel van de miljarden zit toch op posten waar moeilijk op bezuinigd kan worden.

Bart_Bart | 16-05-12 | 13:32

Helemaal mee eensch. Let op het gaat hierbij vooral om die grootgraaiers. Als je dan toch in een quango werkt, dan nooit meer toucheren dan 2 mille netto p/mnd maximaal.
Probleem is dat er tienduizenden rondlopen die 4-5 mille pakken. Gewoon terugzetten naar 2 en ndan mogen ze blij zijn dat ze nog een baan hebben. Zelfde geldt voor ambtenaren.
In deze tijden zijn quango's zeker nodig maar het kan rustig enkele tientallen miljarden per jaar minder, zo ook de ambtenaren. Heb je meteen het probleem opgelost. Waarom doen ze het niet? Is één groot netwerk-instrumentarium van de bovenonsgestelden om gedaan te krijgen wat er in hun geheime agenda's staat. Krijgen wij nooit iets van mee. Je kunt mnatuurlijk niet openlijk zeggen dat je de helft van je landgenoten kleinburger-onrendabelen vindt, dat je onderling grapjes maakt over die miljoenen sukkels die er in NL rondlopen. Nee, je regelt gewoon via via je zaakjes zodanig dat je altijd als het vet blijft bovendrijven. En daar heb je dan je quango's voor en je ambtenaren, beetje via dubbele bodems en omwegen je dingetjes regelen ook zo dat de brave medewerkers binnen de quango's het ook niet van elkaar weten. Ingewikkeld schaakspel waarbij jij als bovenonsgesteldealtijd de partij wint, na x zetten. Zo rolt NL menschen, of niet dan?

ecologiste | 16-05-12 | 13:31

Wat is dit voor een onzinnig stuk? Het feit dat een instelling geen onderdeel is van de (rijks)overheid maar daar juist wat verder van afstaat is in de praktijke eerder gunstig te noemen dan dat het onwenselijk is. Het is bizar om te denken dat een willekeurige rijksambtenaar beter sociale huurwoningen kan bouwen dan de experts die in de sector werkzaam zijn zelf.

Het feit dat iemand is aangesteld als ambtenaar maakt diegene nog niet meteen heilig. Integendeel zelfs..

BlitzFlicker | 16-05-12 | 13:30

"In plaats van de eigen bijdrage in de zorg te verhogen kunnen we beter flink bezuinigen op dit soort anti-democratische taxpoetverslurpers".

Ik ben voorrrr. Maar in plaats vna hier een potje te gaan janken, kan beter aangegeven worden waar en hoe het veranderd kan worden. Ik ruik een kans voor de politiek ; de verkiezingen komen er aan , dus veranderingen op komst. Oh , wacht...........

dorstig! | 16-05-12 | 13:29

Leuk om te lezen hoor, maar wie confronteert die knakkers op het binnenhof hiermee?

Schaamharing | 16-05-12 | 13:29

Al deze clubjes opheffen. De werknemers hiervan kunnen van dit geld makkelijk een bijstandsuitkering krijgen. De clubjes die niet overbodig zijn komen vanzelf in een zelfstandige vorm weer boven drijven

deministerpresident | 16-05-12 | 13:28

kan die society 3.0 site niet de verplichte openingspagina worden voor alle politici (en ambtenaren)?

hetluis | 16-05-12 | 13:28

Nederland, het Griekenland van de toekomst *snik*

Banana-Hollandia | 16-05-12 | 13:27

Allemaal opheffen, en daarna klagen dat het zo'n zooitje is geworden.

ongelovigehond | 16-05-12 | 13:27

Quanta costa had ik wel van gehoord. Kost hoe dan ook geld

zooishettoch | 16-05-12 | 13:26

".. Een grote serie Quango’s doet aan heffingen. Zoals de Sena, Buma/Stemra en de Stichting Thuiscopie. Onze heffingsinstanties zitten op meer dan €500 miljoen van de achterliggende rechthebbenden, omdat er minder (snel) wordt uitgekeerd dan er wordt opgehaald.."

ik lees geen artikelen meer vandaag, m'n bloeddruk gaat off scale hiervan.

modderfokker23 | 16-05-12 | 13:26

Quango's. Wat een prachtige naam voor de "marktconform" betaalde figuren die, vooral in de dagen van Paars, zo'n belangrijke taak kregen in de "marktwerking" van oude staatsbedrijven.
Zo doe je 1 stoffige oude ambtenaar weg en krijgt er een compleet bedrijf plus directeur voor terug, dat voor 10 keer de prijs de helft van het werk levert. Op een minder betrouwbare wijze en van een slechtere kwaliteit, maar WAT een prachtig jaarverslag met een gouden nietje erdoor!

Jan Passant mk2 | 16-05-12 | 13:25

En daar staat tegenover dat ik mijn reiskostenvergoeding (die al geen kont voorstelde) kwijt raak? Wat de fok!?

Rikketiktik | 16-05-12 | 13:23

@Jos Tiebent | 16-05-12 | 13:20
*schaamrood op kaken*
Ik besef nu pas uw reaguurdersnaam

kapotte_stofzuiger | 16-05-12 | 13:22

wil zo graag in politici geloven, maar ze maken het wel moeilijk!

Zuidberg_Fan | 16-05-12 | 13:21

dan die Josti band die CBR heet.
très cool | 16-05-12 | 13:14

Ik heet geen CBR.

Jos Tiebent | 16-05-12 | 13:20

Maak niet uit, degene die nog wat centen heeft opgepot mag de rekening voor de komende jaren betalen zodat de 'arme' bestuurders nog even verder kunnen doorgaan met hun zinloos bestaan. En dan ook nog eens betalen voor de Grieken, wij zijn goedverdoeme zelf Griekenland, dat gaat dus dubbel op.....

Megalomaantje | 16-05-12 | 13:18

kapotte_stofzuiger | 16-05-12 | 13:11
Ja, maar als je had opgelet, dan wist je dat hij wordt aangesproken op zijn BELEID.. ha ha.. en dat klopt. Dat beleid zuigt natuurlijk driewerf.

Deus Absurdia | 16-05-12 | 13:18

@ cumshaft | 16-05-12 | 13:15
Nee. Dit zijn de mensen die hun vingers aflikken. Tevens iets dat Rutte ambieert, naar ik meen.

Pa Cartwright | 16-05-12 | 13:18

Dit land is zoooo ziek. Al die (semi) overheden.

pretparkdrievliet | 16-05-12 | 13:17

Ow, ik lees nu dat de D66 naar nul zetels moet.

tipo | 16-05-12 | 13:17

Tim Lul is de grootste Kuik van Nederland
Lul Kuik is de grootste Tim van Nederland
Kuik Tim is de grootste lul van Nederland
Kuik lul is de grootste Tim van Nederland
Tim Kuik is de grootste lul van Nederland

Echte naam7227 | 16-05-12 | 13:17

Prachtig werk GeenStijl.
Jullie informeren over verborgen structuren op een wijze die zijn weerga niet kent. Hoe meer mensen over dit soort zaken te horen krijgen, hoe meer zij een beter overzicht kunnen krijgen wat er echt gebeurd in onze maatschappij. En dat zal ook hun mening beïnvloeden en wie weet, pikken zij het op een dag niet meer en stemmen ze eens een keer rechts.

appeltjesgroeneweide | 16-05-12 | 13:17

Wij van de quango adviseren... QUANGO!!

Rest In Privacy | 16-05-12 | 13:16

Hulde voor het uitzoekwerk!

Peak-government nadert. Het CDA moet naar nul zetels.

tipo | 16-05-12 | 13:16

Is dat nu wel ethisch, zo'n hitlist opstellen? #dtv

ZKH EénOog | 16-05-12 | 13:16

Ik heb opeens zin in een mango. Vreemd. Eerst even tanken bij de -Shell- Tango. Kut! Wat gebeurt hier allemaal. Dit is subliminal advertising.

Bart_Bart | 16-05-12 | 13:16

Sinds Balkenende is er op dit gebied geen flikker meer gebeurd.
Alleen belasting/accijns e.d. zijn verhoogd en er worden enkele verworven rechten afgepakt.Dit heet dan bezuinigen.
De staat is de grootste verkwister

pejoar | 16-05-12 | 13:16

Ja.. tuurlijk De Nederlandse Bank die hebben jullie echt niet nodig. Niemand hier heeft toch geld.. afschaffen dan maar?

en dan kunnen we Inspectie voor het Onderwijs gelijk ook afschaffen.. (jullie raden hem al!)

Deus Absurdia | 16-05-12 | 13:15

@très cool | 16-05-12 | 13:14
Leest u even verder c.q. klikt u op de links. Dan blijkt de hypocrisie van politiek Den Haag weer eens.

kapotte_stofzuiger | 16-05-12 | 13:15

ik neem aan dat deze ambtenaren niet vallen onder de 'kleine overheid' die mark rutte ambieert?

cumshaft | 16-05-12 | 13:15

Kunnen we niet vier jaar lang even stoppen met betalen? Hebben we de 400 Miljard meteen afgelost.
Dit kan toch niet waar zijn? Ik hoop dat iemand EXACT in kaart kan brengen wat ze doen en wat het kost, kunnen we gefundeerd de stekker eruit trekken.

funkyd | 16-05-12 | 13:14

@ kapotte_stofzuiger

Rijbewijzen kun je ook prima door de verzekeraars laten uitgeven. Hun belang bij een goede uitvoering is veel groter dan die Josti band die CBR heet.

très cool | 16-05-12 | 13:14

Vuile gore Quango wordt hét nieuwe scheldwoord van 2012

Banana-Hollandia | 16-05-12 | 13:13

Van dit soort uitgaven gaat je bloed wel koken, wat is de volgende stap? Besparen kunnen we dus makkelijk op dit soort clubs, maar hoe kunnen wij - als simpele, waakzame & trouwe burgerts - hier actie op ondernemen?

Frederik Vijf | 16-05-12 | 13:12

Zelfstandig bestuursorgaan... Vrij vertaald: WWWUCMNUBO wat staat voor Wij Willen Wel Uw Centen Maar Niet Uw Bemoeienis Orgaan

Rest In Privacy | 16-05-12 | 13:12

"Een voorbeeld van zo'n overheidstaak is het afnemen van rijexamens. Het is in het algemeen belang, dat dit op een deskundige, strenge, maar rechtvaardige wijze gebeurt. Deze taak zou door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kunnen worden uitgevoerd, maar dan zou de minister eindverantwoordelijk zijn voor elke beslissing om een kandidaat te laten slagen of zakken voor zijn rijexamen. De Tweede Kamer zou dan in principe de minister hierop aan kunnen spreken. Door deze examens uit te laten voeren door het CBR, een zelfstandig bestuursorgaan, wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij onafhankelijke deskundigen."
Weet je wat ook een ZBO is? nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_Orgaan_... En toch wordt de minister aangesproken op elke individuele asielzoeker (Mauro en gisteravond nog: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/05/... )

kapotte_stofzuiger | 16-05-12 | 13:11

@Banana-Hollandia | 16-05-12 | 13:10 | + 0 -
Ik doe ook mijn best.

Kaas de Vies | 16-05-12 | 13:11

Nu snap ik ook waarom Kuik een gecensureerd interweb wil.
Kunnen wij nergens achter komen.
Poef!, daar gaat weer wat vertrouwen in de politiek aan diggelen.
Wat was 1789 een mooi jaar.

mothersfinest | 16-05-12 | 13:11

Tim Kuik is de grootste LUL van Nederland.

Banana-Hollandia | 16-05-12 | 13:10

semi-ambtenaar. semi=half. Hmmmm.

Productiviteitsindex1
Werknemer = 100%
Ambtenaar = 50%
semi ambtenaar = 25%
Kaas de Vies = -4585%

Kaas de Vies | 16-05-12 | 13:10

Vroeger dacht je als je zoiets op GS las: "nu zal er toch zeker wel iets veranderen!?". Een paar jaar later ben ik vooral een stuk bitterder.

très cool | 16-05-12 | 13:09

Ongelofelijk dit. En dan 7 weken zinloos ruig doen in het Catshuis en vervolgens één of andere links schijtakkoord aan het eind van de rit terwijl hier 140MILJARD heen gaat!? #manmanman Wat een verziekt kutland...

Tommygunner | 16-05-12 | 13:09

Ik denk dat de meeste mensen die werkzaam zijn in deze sector, in het echte bedrijfsleven het einde van hun proeftijd niet eens halen.

dorp am rhein | 16-05-12 | 13:09

Centraal Bureau Rijvaardigheid, ook zo'n bureau dat zichzelf riant beloont (tot 3x Bakellende-norm) en vervolgens (ook volgens de minister en de Kamer) volkomen faalt......

FW Ta-183 Huckebein | 16-05-12 | 13:09

het is niet voor niets dat de burger niet mag stelen in dit land want de overheid wil absoluut geen concurrentie op dat gebied kunnen ze veel te goed zelf blijkt maar weer uit dit stukje proza

the handyman | 16-05-12 | 13:08

Ik zeg:eerst de overheid met 50%inkrimpen dan praten we verder.

streknek | 16-05-12 | 13:07

Wel leuk om op een verjaardag te vertellen. "Ik? Ik werk bij een quango."

Superior Bastard | 16-05-12 | 13:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken