Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Kontneukakkoord is economische prut"

sybianakkoord.jpgTwee specialisten hebben voor zover mogelijk het Kontneukakkoord voor de begroting van 2013 zo goed en kwaad als het kan doorgerekend. Knap, want het CPB gaf het bij voorbaat al op vanwege 'valt niet te doen'. Economiehoogleraren Lans Bovenberg en Bas Jacobs concluderen in ieder geval dat het een politiek succes is, maar economisch van het niveautje HAVO 5. Volgens de hoogleraren staan er zelfs dubbeltellingen in: als nieuw opgenomen bezuinigingen die ook al in het regeerakkoord van Rutte zaten en dus dubbel geteld werden. Fail. Maar echt ernstig is het gevalletje frontloading met snelle lastenverzwaring waardoor de hele economie naar voren kiepert. Volstrekt uit balans, ons systeem straks. Het woord 'doldriest' is gevallen. Hysterisch is er geschrapt en gelastenverzwaard, zonder rekening te houden met een lange termijn visie. De obsessie met de 3% begrotingstekort in 2013 zorgt er voor dat we die 3% zeer waarschijnlijk juist niet gaan halen. "Ze hebben bovendien nauwelijks structurele bezuinigingen aangetroffen. Gaan de belastingen omhoog, dan hebben Nederlanders minder te besteden. Aldus heeft het 'noodpakket' een negatief effect op de economische groei, de werkgelegenheid, de toch al dalende koopkracht en het terugdringen van het overheidstekort." O ja, en dat stuk over de hypotheekrenteaftrek? Maximale huizenprijsdaling, minimale opbrengst voor de staat. Goed bezig, D66, GroenLinks, ChristenUnie, VVD en CDA, elke kans die we nog hadden met opportunistische haastige spoed om zeep geholpen. Heel het land naar klote. Niks doen was zelfs een beter plan geweest. Het kontneukakkoord maakt in ieder geval haar naam volledig waar. Ons advies: koop van dat beetje geld dat u heeft een pallet glijmiddel. Dat verzacht straks de pijn.

Reaguursels

Inloggen

Sybian in het ziekenfonds = ziekte verzuim terug naar 1 procent !

Suske doet Wiske | 10-05-12 | 10:45

Kortom, Wilders had gewoon gelijk en de rest niet.

IJStengel | 09-05-12 | 22:13

Krijgen we straks een Marokkaanse relnicht als MP ..
***knapzak op schouder zwiept***

IMDNME | 09-05-12 | 20:43

Havo-5 (2011) of Havo-5 (1988), zit nogal een verschilletje tussen. Versie 1988 is waarschijnlijk nu het equivalent van MBA (hogeschool InHolland oid).

faz | 09-05-12 | 18:39

In de regel kan je zien aan hoe gaaf men over iets doet, hoe weinig het werkelijk inhoudt. Sowieso zag iedereen dat er met dit snel in elkaar gedraaide akkoordje geen structurele veranderingen op stapel lagen.

En of men nou links of rechts is, dat soort beleid jaagt de moderne politicus angst aan. Liever schaven ze wat weg hier, presenteren de burger een rekeningetje daar. En voila! Het land is gered! Duur onze briljante bestuurders, natuurlijk. Inzicht en inzet. Niet het feit dat u meer moet betalen en minder krijgt. Tegen de tijd dat we tegen de lamp lopen met onze slechte Zorg, kwakkelend Onderwijs, en uitgeklede economie, zitten de schuldigen al lang en breed bij één of ander schnabbelbaantje liters koffie naar binnen te werken.

Piet van het Padje | 09-05-12 | 18:31

supah | 09-05-12 | 11:29 |
zik | 09-05-12 | 11:39 |
Mijn argument was slechts dat het een praktische onmogelijkheid is om iedereen dicht bij zijn werk- of dicht bij een station- te laten wonen.

Schoorsteenveger | 09-05-12 | 17:48

Het stuk is in zoverre "accuraat" te noemen ,zover de "lange termijn-visie" (ca ter hoogte van de helft) als criterium wordt genomen. Het hele akkoord heeft immers NIETS van doen met de lange termijn,zelfs niet qua denken.Deze tijd heeft immers daar niets mee van doen.Het huidige leven moet gewoon gezien worden als een uitgestelde ramp,welke opvatting overigens minstens 50 % van het denken gedurende ons hele leven geldt. Kortom: "Lange termijn-visie" is tenslotte je reinste bedrog omdat voor alle mensen geldt dat de wereld wezenlijk ophoudt bij het einde van het individuele leven.De rest is volgens Prediker : "Ijdelheid en najagen van wind".Montaigne voegde daar aan toe,dat als we dichter tot de dood naderen,we in die tijd al menen dat de wereld zelfs met ons ten onder gaat.Generatie-conflicten kleven ons dus eeuwig aan.Dus Quid ,als je het aanwakkert,legt het windeieren,maar denk niet dat bejaarden het zullen verliezen hoor.De jongeren worden tenslotte ook oud.Ze komen zichzelf dus tegen.

Dolphi | 09-05-12 | 17:28

Daarom nog maar 1x PVV +1 voor mij. Vanaf het eerste uur ben ik voor om Geert te stemmen. Heel de 2de kamer viel hem aan en zie nu wat een prutzooitje er wederom op tafel ligt. Maar deze mensen hebben echt het beste met ons voor hoor. Stelletje prutsers! Ben erg blij dat er na de zomervakantie mag worden gekozen. Zien wij eindelijk hoe het Griekenland vergaat en al die andere trieste infuuslanden.

Rest In Privacy | 09-05-12 | 16:40

lauwebal | 09-05-12 | 10:45 |
Ik denk dat de meeste mensen net als ik hun huis hebben gekocht met als primaire motivatie dat dat huis meer woongenot beloofde dan een huurhuis. En de hypotheeklasten (die in mijn kooptijd netto nauwelijks hoger waren als een vergelijkbare huurwoning), vertrouwende op je eigen verdiencapaciteit, verantwoord waren. Bij mij kwam dat uit. Ik heb dus geluk gehad (gekocht in het dal van een jarenlange forse prijsdalingsreeks) en geniet al zo'n dik twintig jaar van mijn bijna afbetaald huis. Ik gun dat anderen ook en zie niet in waarom dat schadelijk voor de economie zou zijn.

WirMachenMusik | 09-05-12 | 15:15

Dat heet in de politieke newspeak van Kontneuk, pardon Kunduz en PO gewoon 'verantwoordelijkheid nemen' en 'landsbelang boven partijbelang stellen' Proest!!!

WirMachenMusik | 09-05-12 | 14:41

Waarom moet trouwens de belasting op consumptie omhoog (iedereen betaalt mee), om de belasting op een elitaire balletvoorstelling te kunnen verlagen? Waren het niet vooral de voormalige linksen van GL die daar trots op zijn?

borderlijntje | 09-05-12 | 13:48

supah | 09-05-12 | 11:55
“…Als je in de buurt twee supermarkten hebt die gelijk zijn qua goederen en serviceniveau ga je toch ook niet bij de duurste winkelen?...”
Loop jij om voor 1-2 centen verschil? Koop jij bij verschillende supermarkten, om overal de goedkoopste prijs te scoren?
Als de accijns op sigaretten (al)weer duurder wordt, stop/minder je dan met roken?
Als de benzine (al)weer duurder wordt, stop je dan ook met autorijden?
Als het wc-papier een euro duurder wordt, veeg je dan je reet af met je blote handen?
Ik niet.
Tuurlijk, dat sprookjesbeeld dat je schetst is wat bedrijven ons willen laten geloven, maar het beeld dat ze hun politieke marionetten en het gepeupel voorhouden klopt niet. Een versobering van de huidige bevoorrechte belastingposities van grote multinationals, een klein verschil van een paar procent meer belasting gaat echt geen bedrijven-exodus tot gevolg hebben.

gaffelbaard | 09-05-12 | 13:44

Ironisch genoeg is het vooral de falende hypotheekverlening die NL op mijlen achterstand van de mainstream plaatst. En inderdaad: dat beetje hypotheekverstrekking dat nog plaatsvindt, wordt eveneens de nek omgedraaid ("aangepakt" volgens Peggie cs). Lesgeven op een VMBO-school is toch echt wat anders dan het land uit de recessie leiden, Mark!

borderlijntje | 09-05-12 | 13:29

Bedenk tevens dat de geld- en banenmachine in VS, België en Duitsland alweer op volle toeren draait, terwijl NL nog roerloos op z'n rug ligt, en je hebt ongeveer een beeld hoe latere historici over het economisch vernuft van Rutte/De Jager zullen oordelen.

borderlijntje | 09-05-12 | 13:25

-weggejorist-

borderlijntje | 09-05-12 | 13:23

Kom er maar in, Geert

borderlijntje | 09-05-12 | 13:23

snelders NL | 09-05-12 | 12:45 |
7 weken onderhandelen over een pakket maatregelen en op de dag van ondertekening van dat akkoord afhaken, zegt mij meer iets over het gebrek aan ballen en angst de kiezer te verliezen gelet op zijn eerdere draaikonterij.

Strangetown | 09-05-12 | 13:10

Blijft toch bijzonder dat lastenverzwaring wordt gezien als bezuiniging. Wilders had dus toch gelijk toen hij met het catshuisakkoord zn reet afveegde, beter niets dan zoiets.

snelders NL | 09-05-12 | 12:45

@ kingorgasmo | 09-05-12 | 10:26 |
Volgens mij moet je eens wat anders kijken dan DWDD. Je hebt je kop nog dieper in het zand zitten dan mijn werkgever. Maar goed, ik ben een realist. Blijf jij vooral geloven in de voorgeschotelde karikaturen. PvdA een arbeiders partij, doe effe normaal joh!

Rikketiktik | 09-05-12 | 12:43

necrosis | 09-05-12 | 10:57 |
Het mooie is dat jij met je comments precies aangeeft hoe verrekte goed wij het hebben in NL.

Reiskostenvergoeding is primair een (CAO) aangelegenheid mbt arbeidsvoorwaarden tussen werkgever en werknemer, echter de Staat via fiscale constructies geld kostte en derhalve een vinger in de pap wilde hebben wbt uitgaven versus inkomsten voor haar eigen huishoudboekje.

Met de afschaffing zie je tegelijkertijd ook dat weinig werkgevers bereid zijn om die verworven rechten mbt de reiskostenvergoeding, ter compensatie, voor hun rekening willen nemen.

De gevolgen van een laagconjuctuur, waarbij het nu nog langer wachten is op het geloofde zoet...

Strangetown | 09-05-12 | 12:40

Overigens, vandaag in het Financieel Dagblad:
Brussel dwingt mogelijk stimulans voor economie af.
Duitsland en Nederland moeten extra gaan uitgeven.
De EC overweegt om lidstaten die er relatief goed voor staan op te dragen de begrotingsteugels te laten vieren.
Dat zou betekenen dat Nederland een formele aanbeveling krijgt uit Brussel om de 3 procent begrotingsregel voor volgend jaar NIET te halen. Etc. etc.

Het Kunduz akkoord getuigt maar eens van visie..........

Koningsluis | 09-05-12 | 12:39

Aanvullend.
Maar ja wat kun je van splinterpartijen verwachten.

Koningsluis | 09-05-12 | 12:24

eh.. jan.. geert is niet weggelopen op dit accoord.. je verwart het kunduz accoord met het catshuis accoord.
.
Het laatste was een geheel uitgewerkt en doorgerekend plan. Het kunduz accoord is een kladje op een bierviltje waar de helft niet van klopt en niet doorgerekend.

zik | 09-05-12 | 12:23

Van dit akkoord staat 1 ding als een paal boven water.
Het doet niets om de economie op een beheerste wijze op peil te houden c.q. te stimuleren waar dat mogelijk is.
Het getuigt van weinig inzichtelijk en creatief economisch benul als je in zware tijden het standaard verhaal weer eens uit de kast haalt en de melkkoeien de wei in jaagt. Accijns, de auto, BTW, eigen risico's; een kind kan dat in 2 seconden bedenken.Maa ja wat kun je va

Maar het deert me niets het is een zaak van de lange adem en die heb ik. U wilt de economie niet op peil houden, nou prima, doe ik daar aan mee.
Er zat altijd al een stevig hangslot op mijn portefullie, daar komt nog een extra slot bij.
Mijn eigen privé kopersstaking; dit spelletje kan ik lang volhouden. De wal zal het Kunduz schip keren.
Ik zal bezuinigen, reken maar.

Wat betreft het terugdraaien van bezuinigingen op ontwikkelingshulp. Typisch des gristen gekkies.
Altijd al een hobby van hen geweest om bijbeltjes naar de inboorlingen te brengen zodat het woord (de leugen waar zij van vreten) verder verspreid wordt.
Dat zit hen in het bloed. En als je dat met emmers schuldgevoel beladen kunt brengen, nou dan is het weer feest bij het CDA; achterlijk volk.

Koningsluis | 09-05-12 | 12:22

Wilders for president. Hij zag dit akkord en de berekeningen en zei ik ga!! De enige goeie reactie!! Helaas zien weining mensen dit!! Dus die gaan met hun domme hoofd weer lekker links stemmen.

jan2806 | 09-05-12 | 12:22

Hoezo "Kunduz-accoord". Dit is toch gewoon weer een "gedoogconstructie"? Links opleuken.

mis en bouteille | 09-05-12 | 12:12

alleen al de benaming kontdousch walg ik van.
de hele bezuiniging,is een paniek reactie.
het slachtoffer wordt jan met de korte achternaam.
snoeien doe je bij de top,extreme inkomens,die door geen enkele meting gerechtvaardigt kunnen worden.
waar niks aan gedaan wordt.
voorbeelden genoeg van politieke raddraaiers die na hun opstappen een aardig klusje kregen.
met de boven de norm staande vergoeding.
af en toe kraaien ze vanaf hun sokkel,waarschijnlijk in opdracht van hun werkgever.
hypotheek ellende,zal ook 12 september inzet worden van de verkiezingen,de huursector wrijft in de handen,
maar die worden ook flink gepakt,scheve bewoners.
al wat toekomst perspectief heeft in het buiten land
gaat emigreren,er is nu al een tekort aan vaklieden.
en we roeien voort,maar de peddels zijn te kort

soledad | 09-05-12 | 11:57

@gaffelbaard | 09-05-12 | 11:39
Die internationale bedrijven zitten in Nederland vanwege die lage vennootschapsbelasting. Stel je verhoogt die, waarin onderscheidt Nederland zich dan nog positief ten opzichte van naburige landen? Zeer weinig als je het mij vraagt, veel van deze bedrijven die hier nu ,tegen een verlaagd tarief, belasting afdragen zullen dan dus verhuizen en dan helemaal geen belasting meer afdragen. Daar kun je dan de kosten van eventuele uitkeringen van medewerkers van deze bedrijven en hun toeleveranciers nog bij optellen. Als je in de buurt twee supermarkten hebt die gelijk zijn qua goederen en serviceniveau ga je toch ook niet bij de duurste winkelen? Nederland bestaat niet in een vacuum ofzo, dit soort stompzinnige (pseudo) socialistische redenaties zag je ook bij de vliegtax. Mensen gingen niet meer betalen voor hun ticket naar de zon, ze vlogen gewoon vlak over de grens in Duitsland. Ik zie liever echte bezuinigingen in plaats van lastenverzwaringen voor burger en bedrijfsleven.

supah | 09-05-12 | 11:55

@zik | 09-05-12 | 11:39
Ik verwacht dus niet dat de overheid mijn reiskosten gaat betalen, maar verwacht daarentegen ook niet de verplichting van de overheid die zoals nu zegt"ga maar werk zoeken dat maximaal 2uur van je huis af", want daar komt dus de onredelijkheid om de hoek kijken die ik bedoel! Eerst alle industrie en nijverheid verplaatsen naar buiten het stedelijk gebied, of zelfs naar het buitenland, en er dan gek van staan te kijken dat arbeiders geen werk meer kunnen vinden binnen het bereik van hun woning.
Waarna ze je willen verplicht tot 2uur te reizen. En solidariteit heeft daar dus geen moer mee te maken, wat betreft werkende richting werkende.

deraderendraaien | 09-05-12 | 11:49

Maar de kunstgekkies en de afrikaanse hongernegertjes zijn veiliggesteld. En de btw op zonnepanelen. Gelukkig.

Mr Dixit | 09-05-12 | 11:48

in een wereld waar incidenten uit het journaal worden gebruikt om politieke macht te krijg PVV/populisme , daar worden grote denkers als jij geboren !
Dom schaap
kingorgasmo | 09-05-12 | 10:50
.
In een wereld waar de MSM structurele problemen structureel wegmoffelt onder de noemer 'incident', schelden geïndoctrineerde holle vaten als jij, bij gebrek aan argumenten, de ander uit voor 'dom schaap'... om vervolgens stiekem met de kop in het zand 'koninklijk' klaar te komen op de eigen moreel superieure onnozelheid.
.
Ik veeg m'n voeten nog niet af aan types zoals jij.

Bertus Betonsloper | 09-05-12 | 11:48

Zoals altijd neemt de politiek de meest verkeerde beslissingen, het lijkt wel pathologisch.
'Tijdelijke' belastingverhogingen voor 2013 die kennen we ook. Kartje van Kok dat we terug zouden krijgen? Dus ddat die lastenverzwaringen tijdelijk zijn is dan ook een grote leugen. Belofte maakt schuld toch?
Verkiezingsbeloftes niet waar gemaakt, andere beloftes verbroken. Bah. Is de eerste vereiste voor een politicus kunnen liegen? Of eigenbelang eerst en dan partijbelang? En laat de burger maar borsten nadat hij betaald heeft.

Barbertjehangt | 09-05-12 | 11:42

supah | 09-05-12 | 11:33
"... Als je vennootschapsbelasting omhoog gooit gaan veel bedrijven gewoon shoppen bij de buurlanden ..."
Dat is bullshit!
NL heeft al een redelijk gunstig belastingklimaat voor bedrijven, internationaal gezien. Die paar luttele procentjes kunnen we, en die bedrijven ook, echt wel lijden.
Jij kletst de retoriek na van figuren uit het bedrijfsleven en hun politieke marionetjes, die gepeupel zoals jij en ik willen doen laten geloven dat als bijv. de vennootschapsbelasting ook maar 1% omhoog gaat NL gelijk! vervalt tot een sodom en gomorra van de lage landen.
Bullshit! Betalen, zeg ik!

gaffelbaard | 09-05-12 | 11:39

Zolang de pers in Nederland de mening van de Nederlanders dusdanig sterk kan beïnvloeden als momenteel weer duidelijk aangetoond wordt, blijft dit land op ramkoers met een financieel en moreel failliet.

Dit akkoord is een schertsvertoning, ieder weldenkend mens kan dit eenvoudig constateren. Maar nee, gezien de reacties die ik nu al een week lees en hoor, is het een prachtig stukje Nederlandse politiek en Wilders is de boeman.

Toen Wilders na de verkiezingen van 2010 op een paar punten meedraaide met VVD en CDA , hield hij zijn rug niet recht en verried hij zijn achterban.
Ookal waren die draaiingen hoogst noodzakelijk om überhaupt tot een regering te komen, nadat Jobje Cohen de stekker uit een mogelijk paars en een mogelijk middenkabinet trok.
Daar hoorde je die pers dan weer niet over.

Nu heeft Wilders zijn rug recht gehouden. Om duidelijk te maken dat hij wil BEZUINIGEN, niet LASTEN VERZWAREN.
Iets dat in politiek correct Den Haag niet goed valt, je gaat toch zeker niet in eigen vlees en ambitie snijden?
Met de pers kwijlend aan haar zijde, heeft de gevestigde politiek vervolgens een week lang niets anders gedaan dan het volk voorliegen dat Wilders de boel heeft laten klappen.

De waarheid is dat het CDA de boel heeft laten klappen. Het CDA met de vele afgevaardigden in het buitenland (JSF) en haar "sociaal-christelijk" compas (OWH).
Het CDA met ongeveer net zoveel (semi)-ambtenaren in haar achterban als de PvdA, de 2 regentenpartijen pur sang van de afgelopen 30 jaar.

In plaats van eens keiharde bezuinigingsmaatregelen te nemen, waarmee de Nederlandse burger niet extra belast wordt, JSF, OWH, aanname stop ambtenaren van 1-2 jaar, landelijke commissie die per project beoordeeld of externen wel door de overheid ingehuurd mogen worden, reductie subsidies, inkrimpen provinciale staten etc etc etc,
moest er door de VVD/CDA regering toch weer gekozen worden voor lastenverzwaringen.

Wilders rechte zijn rug, nadat hij VVD/CDA 7(!) weken de tijd had gegeven om zich te bezinnen.

Het trieste in deze is, dat een aantal marge partijen zich vervolgens, puur uit politiek gewin, achter maatregelen stellen welke zij normaal met harde woorden zouden afwijzen.
Triester is het dat deze gezamelijk gevestigde politiek, bij monde van de eerder genoemde cock-sucking pers, zichzelf zo ongeveer heilig verklaard omdat "zij het wel kunnen".
Meest triest is dat het grootste deel van zichzelf serieus nemend Nederland deze huichelaarsbende ook serieus neemt.

On top of that blijkt het akkoord knullig en zelfs foutief in elkaar gedraaid en schijnt daar bovenop sowieso al een gat van 1,6 miljard te bestaan dat in de eerste weken na totstandkoming van het akkoord simpelweg verzwegen is.
Er is dus eigenlijk gewoon geen akkoord en toch presenteren troela's als Sap, slijmjurken als Peggold en de schaamhaarkammers van de CU zich als de redders van het vaderland.

Stem PVV!

TisNieZoMoeilijk | 09-05-12 | 11:39

@deraderendraaien: je haalt er allemaal zaken bij die er niets mee te maken hebben. Als je een probleem hebt met het geld wat de overheid aan de EU geeft (waar ik op zich in kan komen) of aan de macht/invloed die Goldman en Sachs hebben, dan moet je DAT probleem aanpakken. Niet allerlei verkeerde regelingen in stand willen houden omdat je de maatschappij oneerlijk vind.
.
Dat is kleuterschoolwerk. Ja juffrouw ik weet dat ik dit niet mag doen, maar hij doet ook iets wat niet mag, dus mag ik dit toch ook doen?
.
Los daarvan; herlees je eigen posting eens.. het is alleen maar 'ikke ikke ikke'. Er zijn ook meer belangen dan jouw belang.
.
Ik kan je eigen argument ook tegen je gebruiken; ik werk hard, maak veel uren, neem mijn verantwoordelijkheid en heb er voor gekozen werk en wonen zo in te richten dat ik dicht bij mijn werkgever zit. Waarom moet ik dan gaan betalen voor jouw keuze om verder weg bij je werk te gaan wonen, of werk verder van je woning af te zoeken? Naast dat ik al betaal voor de EUSSR en Goldman & Sachs etc.
.
@blinde kip: a) kopen is geen recht, niemand zegt dat je je huis moet kopen, je kunt ook huren. b) je argument is irrelevant, immers het huis wat je koopt is duurder, maar je krijgt ook meer voor het huis wat je verkoopt.
.
@schoorsteenveger: iedereen maakt zelf keuzes. Als jij niet wil verhuizen of een andere baan wil zoeken, prima, dat is je goed recht. Maar verwacht niet dat de maatschappij de reiskosten gaat betalen voor een keuze die je zelf gemaakt hebt.

zik | 09-05-12 | 11:39

@gaffelbaard | 09-05-12 | 11:30
Als je vennootschapsbelasting omhoog gooit gaan veel bedrijven gewoon shoppen bij de buurlanden, zelfde gaat op voor grote bedrijven als Shell etc. Bedrijven hebben, terecht, geen last van nationalisme en als het uit kan om naar een buurland te verhuizen doen ze dat direct. Dat is dan ook hun plicht aan hun aandeelhouders, de enige mensen aan wie ze uberhaupt iets verplicht zijn.

supah | 09-05-12 | 11:33

kingorgasmo | 09-05-12 | 10:50
Ik kijk noot journaal.
Daarom ben ik ook geen denker, ik ben meer een weter.

Cuyahoga | 09-05-12 | 11:32

Dit 'kontneuk'-akkoord zou, volgens mw. Sop toch een beter akkoord zijn (dan de begroting ervoor)?
Nou, als dat zo is, dan kan ik heeeeeeeeel erg goed begrijpen waarom Wilders wegliep.
Dat mw. Slap het niet beter kan, blijkt nu. Jammer. En toch, Havo/vwo economie of wiskunde ... zo moeilijk is het niet!!
Ik ben er van overtuigd dat we die 3% met gemak kunnen halen. Maar dan moet je wel een paar huisjes omgooien die nu nog heilig zijn. Of beter 'fabriekjes'. Doe 's wat aan de bevoorrechte belastingpositie van Unilever, Shell, Akzo en anderen. Gooi de vennootschapsbelasting omhoog met een procentje. Laat de hoge inkomens, dat is iedereen die boven de balkenende norm zit een paar procentjes meer betalen.
Maar ja ... 't zal wel weer een roep in de woestijn zijn. :(

gaffelbaard | 09-05-12 | 11:30

Fuck de VVD. Van die andere partijen weten we dat het de 5e colonne is, maar de VVD? Weer worden de hardwerkende burgers geneuqt in de bruine ster. IK BEN ER KLAAR MEE!

funkyd | 09-05-12 | 11:30

@zik | 09-05-12 | 11:19
Prima dat verhuizen maar wel in een land waar een normale prijs wordt gevraagd voor een woning.

blinde kip | 09-05-12 | 11:29

@Schoorsteenveger | 09-05-12 | 11:25
Ik ben dan geen linkse milieufreak maar ik ben ook bewust dichtbij een station gaan wonen, prive heb ik geen auto nodig en mijn werkplek is ook dichtbij een station. Als het voor je werk mogelijk is is het wel een gigantische kostenpost minder.

supah | 09-05-12 | 11:29

@zik | 09-05-12 | 11:13
Volgens mij zou juist iedereen in deze maatschappij moeten werken om te leven, en niet moeten werken om een kapitalistisch vehikel als een EUSSR en een financiële aasgierenbende als Goldman en Sachs te laten floreren binnen een dictatoriaal systeem!

Ben jij geboren om te werken?.. doe je best zou ik zeggen! mijn ademteugen zijn bedoeld om te leven, en dat ik daarvoor arbeid verricht om de kosten van mijn manier van leven te ondersteunen, geeft een ander nog niet het recht dat ik zou moeten werken om HUN manier van leven te moeten ondersteunen door meer, langer of verder weg te werken dan ik wil!

deraderendraaien | 09-05-12 | 11:25

zik | 09-05-12 | 11:19 |
Ja, zo hoorde ik een hele tijd geleden zo'n linkse milieufreak zeggen dat hij bewust dicht bij het station was gaan wonen. Alsof iederéén bewust dicht bij het station kan gaan wonen. Als wat jij voorstelt effectief wil zijn, dan moet je heel Nederland gaan herinrichten.

Schoorsteenveger | 09-05-12 | 11:25

Allemaal korte termijn denken. Onze concurrentiepositie daalt hard achteruit. Enige oplossing om de economie uit de slop te trekken is innoveren, produceren en exporteren inplaats van consumeren (met geleend geld).

6% btw op zonnepanelen. Wat is de hiervan de toegevoegde waarde voor de economie. Die dingen worden voor een groot deel geproduceerd in China en de omvormers in Duitsland. Dus met 6% btw subsidiëren wij de Duitsers en de Chinezen.

chef werkplaats | 09-05-12 | 11:24

@necrosis: ik begrijp dat jij niet in staat bent tot een normale discussie?
.
FYI; ik ben geswitched van werkgever van een baan die 1.5 uur rijden (dus 3 uur per dag) van mijn huis af zat naar een werkgever (NIET de sociale dienst) die op 15 minuten afstand zit.
.
We moeten per direct stoppen met km-vergoedingen, leasepassen enzovoort. Dat kost een hoop onnodig geld en met de km registratie etc wordt de boel enorm gelicht.
.
Dus.. je betaalt die tank benzine in het autootje van je vrouw nu maar zelf ipv met je tankpas en gaat maar wat dichter bij je werk wonen. Probleem opgelost.

zik | 09-05-12 | 11:19

daar hoef je geen econoom voor te zijn om tot deze conclusie te komen, stem dus geen cda,vvd,groen links, cu of d66 om dit gedrocht te krijgen, heerlijk helder geen henk

klokkeluider | 09-05-12 | 11:19

@Parel van het Zuiden | 09-05-12 | 11:14

Mwah. "Dat zullen we dan nog wel eens zien"-spandoek ophangt.

Maar je hebt een punt: éérst de charlatans d'r uit. Allemaal!

Reinaert | 09-05-12 | 11:17

@Kaas de Vies 10:59
De Libertarische Partij is voor een kleinere overheid. Als enige politieke partij in Nederland, dus dat is uniek. Ze zijn de enige rechtse politieke partij in Nederland, dus echt veel kans om de grootste te worden hebben ze niet. Ze zijn in ieder geval tegen de ESM en voor uittreding van NL uit de EU. En ook voor leuke dingen voor de mensen, zolang je het zelf lekker betaalt.

Kijk, ze doen ook mee: www.libertarischepartij.nl/2012/05/de-...

tipo | 09-05-12 | 11:17

@zik | 09-05-12 | 11:13
Ik begrijp dat de sociale dienst op loopafstand van je huis is?

necrosis | 09-05-12 | 11:17

@ redactie: Kan er niet een GeenStijl vlag komen? Opdat wij reaguurders onze proteststem uit onze ramen kunnen laten wapperen?

Banana-Hollandia | 09-05-12 | 11:15

@Reinaert | 09-05-12 | 11:11 |

Censuskiesrecht zal in Nederland zo gedefinieerd worden dat jij niet meer mag stemmen. Maak je geen illusies over hoe zo'n constructie uiteindelijk zal uitpakken. Dezelfde charlatans met meer macht over jouw persoonlijk leven...

Parel van het Zuiden | 09-05-12 | 11:14

@necrosis: praat toch niet zo dom, je zet de wereld op z'n kop. De maatschappij is niet verantwoordelijk voor jouw werk en de afstand tot jouw werk, noch is jouw werkgever dat.
.
Jij kiest waar je solliciteert/werkt en woont. Dat je nu kennelijk moet rijden om op je werk te komen, is gevolg van je eigen keuze.
.
Wil je dat niet, neem dan een andere baan of ga dichter bij je werk wonen. En ja, beiden kan, ook in deze tijd, gewoon prima.
.
Reden dat jij vind dat dat niet kan is omdat jij zelf allerlei eisen stelt. Prima, dat is je goed recht, maar dan is het ook jouw probleem.
.
Mensen moeten eens ophouden de maatschappij verantwoordelijk te stellen voor eigen keuzes. Waar je woont of werkt is jouw verantwoordelijkheid en niet die van een ander
.
En ja: verhuizen om dichter bij een werkgever te gaan wonen is NIET abnormaal. Sterker nog, dat was de standaard in Nederland. Werk is belangrijk en dat vergeten veel mensen tegenwoordig, die praten over 'ik leef niet om te werken, ik werk om te leven' etc.. leuk en aardig allemaal, maar zadel de maatschappij niet op met de problemen.

zik | 09-05-12 | 11:13

Waarom toch altijd weer die neiging de huizenbezitter te sparen? De Nederlandse huizenbezitter is speculant geworden en gokte op een altijd stijgende huizenprijs, in elk geval gedurende de looptijd van hun hypotheek. Speculanten moet je als overheid nooit gaan redden.

Iedereen zou moeten weten dat je beleggen of speculeren alleen doet met geld dat je in principe kan missen, het is echter in dit land jaren lang normaal geweest te gaan speculeren met wat voor velen de grootste aankoop van hun leven zal zijn.

Dat is enorm dom en die mensen horen nu een harde les te leren, net als die banken en makelaars die dit gefaciliteerd hebben. Gebeurt dit niet dan zitten we over 30 jaar weer in hetzelfde pakket.

supah | 09-05-12 | 11:13

We're clusterfucked!!

Nibdib Niddib | 09-05-12 | 11:12

@deraderendraaien | 09-05-12 | 11:09
Ik pluk de SP vakkundig kaal, die schijnen geld in overvloed te hebben.
*stem radertje-vlag hijsen doet*

necrosis | 09-05-12 | 11:11

@The Dominator | 09-05-12 | 10:54

De nadelen van censuskiesrecht zijn me bekend, vandaar ook die voorzichtige droom. Bovendien zijn er natuurlijk talloze manieren denkbaar om dat censuskiesrecht in te richten, maar da's een discussie die in dit verband te ver voert dunkt me.

Zoals ik al eerder stelde ben ik voorstander van een democratie in z'n meest pure vorm maar mocht uiteindelijk blijken dat de lasten daarvan groter zijn dan de lusten dan ben ik best bereid om eens over alternatieven na te denken.

En gevoelsmatig is dat punt zo ongeveer wel bereikt.

Reinaert | 09-05-12 | 11:11

@lauwebal | 09-05-12 | 11:06
Ooit heb ik economie en handelsrekenen gehad op de/het HAVO. Daar heb ik een paar 'gouden regels' moeten leren:

-Beleggen doe je met geld dat je 'over' hebt, niet met het geld voor de huur of zo.
-Een huis koop je om in te wonen, een tweede huis kopp je als belegging.
-Dek nooit je hypotheekkosten met inkomsten uit beleggingen.

Die docent was geniaal, of de economie is doorgedraaid. Zeg het maar.

rara | 09-05-12 | 11:11

@(c)ZWITSUL | 09-05-12 | 11:02
Pechtold moet zich schamen!

necrosis | 09-05-12 | 11:09

@necrosis | 09-05-12 | 11:06
haha! weet waar je aan begint he?.. radertje heeft geen goed gevulde partijkas hoor! ;)

deraderendraaien | 09-05-12 | 11:09

Appeltje voor de dorst veilig stellen? Argentum.

Bertus Betonsloper | 09-05-12 | 11:08

@Banana-Hollandia | 09-05-12 | 11:04
Dan ga ik vast een grote pan met pek op het vuur zetten en de kippen plukken!
*grinnikt*

necrosis | 09-05-12 | 11:08

@rara | 09-05-12 | 11:03 : In principe wel. Probleem is alleen dat huishoudens soms willen/moeten verhuizen, en dan wordt het een probleem. Een belegger die met zijn vermogen hier en daar kantoorpanden koopt puur als belegging heeft dit probleem niet.

lauwebal | 09-05-12 | 11:06

@Kaas de Vies | 09-05-12 | 11:01
Volgens mij bij geen enkele partij, ze weet nog van niks.
*campagne gaat voeren voor @deraderendraaien*

necrosis | 09-05-12 | 11:06

@deministerpresident | 09-05-12 | 11:00
Wil de SP ook uit de EMU, zelfs als dat betekent dat we uit de EU moeten? Als dat zo is, zijn zij ook goed volk. Als dat niet zo is, is een stem op de SP een stem voor een belastingverhoging van circa 80 miljard/jaar.

tipo | 09-05-12 | 11:06

Valt me zwaar tegen van de VVD. Nooit gedacht dat de tegenstellingen van zeggen en doen in de buurt zouden komen van het abominabele CDA niveau.

Stroopdoos | 09-05-12 | 11:06

Economie en staatshuishouding kun je dus zeer zeker niet aan de luchtfietsers en standaard-onnozelaars Pechtold en Sap overlaten.
Het meest verontrustende is wel dat de VVD hier kritiekloos mee akkoord is gegaan en alle liberale principes met voeten heeft getreden, en de solide reputatie compleet heeft verknald. Men wordt geleid door politieke correctheid, angst en onderdanigheid richting Brusselse EU-kliek. Bah.

Fijnstoffer | 09-05-12 | 11:05

@Forza | 09-05-12 | 11:03: Naar onze bejaarden hebben we m.i. een morele plicht. Naar gelukszoekers hebben we wat mij betreft geen enkele plicht of het nou om onderwijs, stages of zorg gaat.

lauwebal | 09-05-12 | 11:05

@The Dominator | 09-05-12 | 10:51
Ik weet niet of de context correct is, maar er zijn ook mensen die een hypotheek hebben en deze na 30 jaar voor 50 of 100% hebben afgelost (spaarhypotheek). Dat je de hypotheek over dat deel niet meer hoeft te betalen, is ook een stukje verlichting, en hoeft niet expliciet te worden gerealiseerd middels een verhuizing naar een kleinere woning. En al dalen de prijzen hypothetisch meer dan 50%(!), dan kunnen mensen nog altijd besluiten om af te lossen op het aflossingsvrije deel.

Atlantis-95 | 09-05-12 | 11:04

*gaat vast hooivork slijpen, zeis invetten en de fakkels prepareren*

Banana-Hollandia | 09-05-12 | 11:04

lauwebal | 09-05-12 | 10:46

Ik zit meer met de afwegiging wat ethisch wenselijk is. Bovendien staan de kosten van medische zorg voor illegalen niet in verhouding met die voor bejaarden :).

Forza | 09-05-12 | 11:03

@lauwebal | 09-05-12 | 11:01
Dus iemand die een woonhuis heeft, moet gewoon een jaartje of 30 geduld hebben. Ook dat is beleggen.

rara | 09-05-12 | 11:03

Eijffinger gaf het akkoord nog een 6 a 7, maar die kun je natuurlijk niet serieus nemen. Een zogenaamde 'topambtenaar' van het CDA met warme gevoelens voor ontwikkelingshulp en de euro. De titel econoom onwaardig.
De echt goede economen worden weggekocht door de bankwereld.

Semper Pecunia | 09-05-12 | 11:03

Dit akkoord is er vooral gekomen door de kunduzcoalitie op 21 mei mee te krijgen als meerderheid in de Tweede Kamer om dat ESM verdrag goed te keuren! hoe meer medestanders, hoe meer kans dat ze dat verdrag door onze strot kunnen duwen! Met het CDA, VVD, en D66 als grootste aandrijvers van dit verdrag!

deraderendraaien | 09-05-12 | 11:03

mannetje Pechtold is anders heel trots op wat HIJ 'slechts in een paar dagen' bereikt heeft .. Rutte moet zich schamen.

(c)ZWITSUL | 09-05-12 | 11:02

@necrosis | 09-05-12 | 10:59 | + 0 -
bij welke partij zit die?

Kaas de Vies | 09-05-12 | 11:01

@vetkleppert | 09-05-12 | 10:54
Die mensen heb je ook, de geboren hypochonder. Ik ken er een paar.

Er zijn ook mensen die als ZZP'er in de bijstand terecht komen met bijvoorbeeld een hernia of kanker. Volgend jaar staan die mensen in de statistiek als werkeloze zorgvrager. Ik doelde op die groep.

rara | 09-05-12 | 11:01

@rara | 09-05-12 | 10:56 : Dat laatste klopt ook. Beleggers stappen niet meer zo snel in vastgoed. De grootste groep beleggers die vastgoed hebben, zijn met de belegging begonnen toen het goed ging. Een verstandige belegger belegt op de langere termijn. Lange termijn planning is eigenlijk ook een criterium voor het begrip beleggen, anders wordt het 'speculeren'. En het kan best zijn dat over 30 jaar de situatie weer heel anders is. De bevolking groeit door, grote gezinnen worden nog steeds beloond met subsidie van de overheid, er komt nog steeds jaarlijks een compleet dorp aan immigranten bij, de grenzen staan wijd open voor Oost-Europeanen en de EU werkt aan een plan om 50 miljoen Afrikanen naar de EU te halen. De kans op een enorme bevolkingsgroei is groter dan een enorme bevolkingsdaling. Dus iemand die een kantoorpand in Amsterdam heeft, moet gewoon een jaartje of 30 geduld hebben. Ook dat is beleggen.

lauwebal | 09-05-12 | 11:01

@tipo | 09-05-12 | 10:56
Er is wel degelijk een optie c: stem deraderendraaien!

necrosis | 09-05-12 | 10:59

@tipo | 09-05-12 | 10:56 | + 0 -
de Libertarische Partij, wie zijn dit, kon ik daar op stemmen?

Kaas de Vies | 09-05-12 | 10:59

@The Dominator | 09-05-12 | 10:51 : Naar mijn idee zit het profijt vooral in het wegvallen van de hypotheeklasten als je volledig aflost. Voor mij - en veel anderen - is dat verreweg de grootste vaste last. Als die wegvalt, kan ik bijna van de AOW wel rondkomen. Voor het wonen blijven dan alleen gemeentelijke belastingen en verzekeringen over. En dat is geheel onafhankelijk van waardeontwikkeling. Uiteraard er vanuit gaande dat je je huis wel netjes onderhoudt.
Dit beschouw ik als een vorm van eigen verantwoordelijkheid nemen. Want stel dat ik eindig met AOW en een klein pensioentje en ik huur, dan moet ik weer huurtoeslag hebben.
Daarom vrees ik ook voor de meest idiote maatregel, die gelukkig niet in het Kunduz-akkoord: Het verplaatsen van de woning naar box 3. Zodat mensen die keurig afgelost hebben tijdens hun carrière worden 'beloond' met alsnog honderden euro's extra lasten.

lauwebal | 09-05-12 | 10:57

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:46
Verhuizen?
Betaal jij de kosten?
LPG?
Onder een bepaald aantal kilometers is dat vanwege de wegenbelasting duurder dan een benzine-gestookte auto!
Verder nog iets?

necrosis | 09-05-12 | 10:57

@lauwebal | 09-05-12 | 10:51
De term kent meerdere betekenissen. Jij kiest degene die jou het beste uitkomt.

Als je substantiële waardevermeerdering als bepalend kenmerk neemt dan zijn er bijvoorbeeld vandaag de dag geen vastgoedbeleggers meer in 0031, want er is voorlopig geen enkele kans dat hun investeringen iets op gaat leveren...

rara | 09-05-12 | 10:56

De belasting moet sowieso met 30% omhoog als NL niet uit de EU en EMU gaat. Pas dan kan de Eurozone een transferunie zijn, zoals de VS dat is.

Kost 80 miljard/jaar, maar dan is de Euro wel gered. Wie de Nederlander redt, weet niemand.

Stem in ieder geval op een partij die de ESM niet ondersteunt en die uit de EU wil. Dat is de Libertarische Partij of de PVV.

Alle andere politieke partijen zijn voor een belastingverhoging van 80 miljard per jaar in NL, omdat ze van de EU een transferunie maken zoals de VS dat is.

De verkiezening zijn eigenlijk een referendum:
A- belastingverhoging van 80 miljard/jaar
B- NL uit de EU

Kies maar, er is geen optie C.

tipo | 09-05-12 | 10:56

Dit akkoord komt er op neer dat de werkenden, waaronder personen die een spaarpotje willen opbouwen middels een woning, de rekening betaald.
Het enige voordeel is dat ik de laatste jaren als alleenstaande ben genaaid (in naam van de gezinsvorming), en nu iedereen de Sjaak is.
-
Er wordt altijd geroepen 'modaal werkenden betaald het wel', er wordt nergens naar gekeken naar wat de modaal werkenden NU al betaald.

Atlantis-95 | 09-05-12 | 10:55

@lauwebal | 09-05-12 | 10:48
Me dunkt dat Wilders voldoende zelf heeft gedaan aan de sabotage van Leers, waar Rutte binnen de ministerraad en naar buiten toe wel wat duidelijker achter Wilders had mogen gaan staan. Nu heeft Rutte Wilders punten niet sterker verdedigt dan de eisen van de kleinere gedoogsteun van de SGP. Ik vond en vind het terugtrekken van de PVV niet alleen moedig, maar ook terecht.

deraderendraaien | 09-05-12 | 10:55

@Reinaert | 09-05-12 | 10:49
-
Een voorzichtige, maar uiteindelijke futiele droom. Het censuskiesrecht creëert een valse 'geld-elite' en zal de macht van de 'gewone man' enorm aan banden leggen.
-
Tevens voorspel ik met een invoering van census kiesrecht een enorme ommezwaai naar het socialisme, wat tot grote onlusten kan leiden in de samenleving. Nu ben ik niet per definitie tegen socialisme (ik vind dat voor alle -isme's wel wat is in te brengen), maar voor een rechtgeaarde liberaal is dat een rampscenario.

The Dominator | 09-05-12 | 10:54

@Muxje | 09-05-12 | 10:48

"De zorg" ... het stelsel waarin drie 'managers' één persoon (m/v) op de werkvloer aansturen (nog even afgezien van de administratieve tussenlagen)? Die "zorg"?

Daar is goud geld te verdienen. Kost idd een paar arbeidsplaatsen aan de top en in de 'ondersteunende' diensten, maar dan heb je ook wat.

Zal niet snel gebeuren - de belangen zijn te groot.

Reinaert | 09-05-12 | 10:54

Er is helemaal geen kunduz-accoord. Er moest iets naar Brussel en niemand wilde dat doen, dus hebben deze partijen een leuk kladje opgesteld wat naar Brussel kon.
.
Een demissionair kabinet gaat dit soort zaken nooit hard uitvoeren, en na de verkiezingen zal het dan missionaire kabinet deze kwestie weer oppakken (lees: het kunduzaccoord de ton in gooien).
.
Dit hele geneuzel over dit accoord is gewoon een doekje voor het bloeden, het houdt het volk even rustig, de EU is even rustig en peggold, sapje en consorten, kunnen heel even baasje spelen.

zik | 09-05-12 | 10:54

@rara | 09-05-12 | 10:51
Nee, mensen die te veel tijd hebben om aan hun kont te krabben, verbeelden zich al snel dat ze daar een eng plekje waarnemen. Zodat ze weer een dagje uit hebben tussen de witte jassen.

vetkleppert | 09-05-12 | 10:54

* D66, GroenLinks, ChristenUnie, VVD, CDA, PvdA, SP van het lijstje afstrepen doet *

Ing. eslapen | 09-05-12 | 10:52

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bezuinigingen op cultuur zijn terug gedraaid uit rancune. Waarom een luxeartikel hoognodig onder 6% moet vallen in tijden van crisis is me namelijk een raadsel. Even lekker de PVV terugpakken dus, waarmee D66 en GL naar hetzelfde niveau afglijden als de PVV.

Harry Turtle | 09-05-12 | 10:52

@kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 10:42
Zieke mensen verdienen minder geld omdat ze niet kunnen werken vanwege hun ziekte. Ondertussen hebben ze wel zorg nodig. Dat is ook een goede verklaring voor de statistiek.

rara | 09-05-12 | 10:51

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:46
Ik heb mijn werkgever gevraagd of hij zijn pand niet kon verplaatsen in de richting van mijn huis.
Tevens heb ik een brief aan Jan-Kees gestuurd met de mededeling dat ik niet van kontsex hou.
In beide gevallen was hoongelach mijn deel!

necrosis | 09-05-12 | 10:51

@lauwebal | 09-05-12 | 10:45
-
Daar volg ik je volledig in, maar draai je evengoed niet per definitie verlies als jij je huis over 30 jaar verkoopt (en de prijzen blijven dalen over deze periode)?
-
Maar tegelijkertijd hoeft dit niet zo belangrijk zijn, aangezien de prijzen over de gehele linie zullen dalen. Als je later 'kleiner' wil gaan wonen, dan heb je inderdaad een appeltje voor de dorst. Die verlichting heeft echter een prijs, daar je kleiner zou moeten gaan wonen.

The Dominator | 09-05-12 | 10:51

@rara | 09-05-12 | 10:49 : Dat is slechts de helft van de definitie. Tweede helft is de doelstelling van beleggen, namelijk substantiële waardevermeerdering. Als je alleen de onzekerheid als criterium hanteert, dan is bijna alles in het leven een belegging.

lauwebal | 09-05-12 | 10:51

Cuyahoga | 09-05-12 | 10:47 | + 0 -

.
in een wereld waar incidenten uit het journaal worden gebruikt om politieke macht te krijg PVV/populisme , daar worden grote denkers als jij geboren !

.
Dom schaap

kingorgasmo | 09-05-12 | 10:50

Spreekverbod voor iedereen elke MBO+ econoom in Nederland AUB. Narcistische ijdeltuiten. Niemand weet het. We doen maar wat.

de Voorzittert | 09-05-12 | 10:50

Einde van de Domheid | 09-05-12 | 10:29

Wientjes weet natuurlijk als geen ander wat goed is voor Nederland pardon, de werkgeversorganisaties... Dat is niet hetzelfde. Dit akkoord is een voorbeeld hoe de andere partijen slechts een paar uur nodig hadden om idealen weer eens boven de politieke realiteit te prefereren.

Desmoulins | 09-05-12 | 10:50

@The Dominator | 09-05-12 | 10:38

Op zich ben ik voorstander van democratie in z'n meest pure vorm maar gezien het aantal incompetente fluimen dat momenteel het pluche warm houdt denk ik bij tijd en wijle wel eens over alternatieven na.

Momenteel zouden we wel gediend zijn met een meer technocratisch parlement en een dito regering, er moet tenslotte héél wat gedaan worden in dit land en dat gaat met uitsluitend debatteren niet lukken. In dat verband haal ik het aloude "niet lullen maar poetsen" maar weer eens van stal.

Net zoals ik wel eens héél voorzichtig over censuskiesrecht droom....

Reinaert | 09-05-12 | 10:49

-weggejorist-

Broodje_Dood_Dier | 09-05-12 | 10:49

@lauwebal | 09-05-12 | 10:45
Volgens Leen van Frisia heb je volkomen gelijk.

Volgens dezelfde wikipediapagina waar jij je info over beleggen vandaan hebt staat ook een andere definitie: beleggen wordt ook wel omschreven als het opgeven van bepaalde zekere bedragen in ruil voor onzekere inkomsten in de toekomst.

Het magische woord is: 'onzekere'.

rara | 09-05-12 | 10:49

@deraderendraaien | 09-05-12 | 10:46 : Eens. Daar komt volgens mij nog bij dat het CDA van begin af aan voornemens was zich zo weinig mogelijk aan de afspraken met de PVV te houden. Dat uitte zich vooral bij minister Leers. Rutte had eerder in moeten grijpen, maar dat geldt ook voor Wilders. Vanaf dag 1 was het CDA al met saboteren bezig. Daarom verwijt ik Wilders ook niet dat hij is weggelopen.

lauwebal | 09-05-12 | 10:48

Wel even bij de les blijven, Quid: het CPB heeft het niet opgegeven, maar gewoon aangegeven dat het akkoord nog te veel details mist om fatsoenlijk door te rekenen. Dat akkoord is dan ook verre van beklonken, er moet nog enorm veel worden ingevuld en daar zou het nog best wel eens op kunnen stuklopen.

Met de rest kan ik het wel eens zijn: ik ben voorstander van een strakke begrotingsdiscipline, maar stevig lasten verzwaren of bezuinigen in economisch slechte tijden is niet altijd even verstandig. In goede tijden moeten we streven naar een begrotingsevenwicht met een aardig deel aan aflossingen van de staatsschuld op de begroting. Dan kan je het in slechte tijden prima veroorloven om tijdelijk bij te lenen en het tekort wat op te laten lopen.

Voor de rest, dit (hagelkruis 10:28): er zijn *enorme* bezuinigingen in de zorg te behalen, zonder het zorgniveau zelf noemenswaardig aan te tasten. Ik geloof dat een kostenbesparende reorganisatie van de zorg het serviceniveau zelfs kan verbeteren.

Muxje | 09-05-12 | 10:48

Is het alleen om Wilders te koeieneren dat Patrick Lodiers en consorten hun coke van zilveren schaaltjes kunnen blijven snuiven, er AZC's worden gesloten en net zo hard weer worden bijgebouwd en pony's voortaan weer met kapotte flessen mogen worden gevingerd?
Rare jongens, die kontneukaccordeonisten.

Cuyahoga | 09-05-12 | 10:47

@Forza | 09-05-12 | 10:39 : Ik weet ook niet exact hoe dat zit met die laatste twee jaar. Wat ik wel kan zeggen is het volgende: Als ik moet kiezen tussen het afschaffen van levensverlengende behandeling voor ouderen of medische zorg voor illegalen, dan weet ik het wel.

lauwebal | 09-05-12 | 10:46

Laten we wel wezen, Rutte is te licht bevonden voor een tegenstander als Verhagen. Wilders had schijt aan Verhagen, met z'n mooie praatjes en z'n eigenbelang.
Dit kunduzaccoord is er gekomen omdat Rutte de last van de incapabiliteit niet allen voor rekening van de VVD en zichzelf wilde nemen, vandaar in alle haast de zwakkere kamerbroeders opgetrommeld die machtsgeil als ze zijn gaarne bereid waren om aan te schuiven.

Zie hier het resultaat!

deraderendraaien | 09-05-12 | 10:46

necrosis | 09-05-12 | 10:34 | + 0 -

.
verhuis . zoek werk in de buurt van je huis , LPG ?

.
ik bedoel maar ... afhankelijk opstellen van je reiskosten is bijna net zo erg als als een bijstandsuitkering genieten ! VVD cDA PVV standpunt toch ?

kingorgasmo | 09-05-12 | 10:46

Hee, de EU zegt dat het goed is en dan is dat zo! Ik hoop dat iedereen die af wil van de EU in huidige vorm zijn stem laat gelden op 12 september. Het is 5-voor-12

doskabouter | 09-05-12 | 10:45

Och, iets anders boekhouden en Nederland heeft geen schuld maar een plus op de balans. Geld zat!

zovoklets | 09-05-12 | 10:45

@rara | 09-05-12 | 10:40 : Nee juist niet. Als je koopt als belegging ga je altijd uit van waardestijging boven inflatie. Ik heb het gekocht voor vermogensopbouw doordat je in 30 jaar de lening aflost zonder te rekenen op een verveelvoudiging van waarde. Dat is wat anders dan beleggen.

lauwebal | 09-05-12 | 10:45

@deministerpresident | 09-05-12 | 10:42
-
Klopt. De volksvertegenwoordiging is in principe een vertegenwoordiging van minder dan 1,5% van de bevolking; dat is het percentage wat een partijlidmaatschap heeft of dicht bij de kern van de kliek staat (lees : de PVV als niet-ledenhoudende partij).
-
Maar dan stel ik jou de vraag: wanneer eindigt partijpolitiek?

The Dominator | 09-05-12 | 10:45

Lekker zeg. Heb Grieks al gehad, standje Kunduz wat is next? Frans zoenen?

First Contact | 09-05-12 | 10:44

@Forza | 09-05-12 | 10:39
Levensverlengende maatregelen voor mensen die zelfstandig niet meer kunnen ademen (ook onder de 75) zijn zinloos, je weet wel wat ik bedoel....

necrosis | 09-05-12 | 10:44

@Einde van de Domheid | 09-05-12 | 10:42
Tja soms moeten mensen zelf iets doormaken voordat ze begrijpen wat anderen doormaakten. Is wel typisch Nederlands, kijk maar eens om je heen.

* | 09-05-12 | 10:44

@The Dominator | 09-05-12 | 10:39
-
geval* Argh!

The Dominator | 09-05-12 | 10:42

The Dominator | 09-05-12 | 10:38
Mee eens, professionals zijn hard nodig. Rasbestuurders hebben andere belangen. Bovendien moet het weer een echte volksvertegenwoordiging worden. Dus een part-time ere-functie. Geen fulltime pluchekleefgebeuren. Een echte volksvertegenwoordiger komt op voor zijn achterban. Wat dat betreft zijn politieke partijen misschien zelfs wel overbodig! Je moet over partijpolitiek heen kunnen stappen.

deministerpresident | 09-05-12 | 10:42

NL heeft haar +3% argument verspeeld. We hebben er jaren gebruik van gemaakt en niets hervormd.

Einde van de Domheid | 09-05-12 | 10:42

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:26
-
Altijd heerlijk om zo'n fundamentalistische huistroll te hebben. Het zet je toch aan het denken.
The Dominator | 09-05-12 | 10:31 | + 0 -

.
kust mijn ballen en kruip onderdanig terug waar je vandaan kwam !

kingorgasmo | 09-05-12 | 10:42

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:26
-
Altijd heerlijk om zo'n fundamentalistische huistroll te hebben. Het zet je toch aan het denken.
The Dominator | 09-05-12 | 10:31 | + 0 -

.
kust mijn ballen en kruip onderdanig terug waar je vandaan kwam !

kingorgasmo | 09-05-12 | 10:42

@kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 10:31
Dan mogen jullie mij wel min-kudo's geven, maar het is waar: hoe lager het inkomen, hoe meer zorg er geconsumeerd wordt.
www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondhei...

kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 10:42

Ik hoop dat deze partijen bij de verkiezingen ook daadwerkelijk worden afgerekend op deze miskleun, zoiets wil je niet je financiën laten regelen, want dan weet je zeker dat je in een diepe kuil eindigt.

* | 09-05-12 | 10:42

@lauwebal | 09-05-12 | 10:36
Dan heb je je huis gekocht als belegging. We weten allemaal dat beleggingen risicovol zijn.

rara | 09-05-12 | 10:40

@lauwebal | 09-05-12 | 10:32
Waar precies heb ik gezegd dat Wilders de subsidie op kunst wilde behouden?
Volgens mij was daar namelijk zwaar in gesneden onder Rutte I DANKZIJ wilders, de linkse ratten van het Kunduzakkoord hebben het merendeel teruggedraaid.
En ook al vinden mensen de 'caviapolitie' een lachwekkend iets, in Engeland lopen mensen rond die als taak de belangenbehartiging van dieren hebben, en die hebben bevoegdheden om hun taken uit te voeren!

necrosis | 09-05-12 | 10:40

Wat betreft die eigen bijdrage: Snel nog even al het onderhoud aan je lichaam laten doen. Daarna alles in 1 jaar. Ook dat waar je normaal tot volgend jaar mee zou wachten. Dan een jaartje niks laten doen, en zo mogelijk nog een.
M.a.w: als je toch al de klos bent met je eigen bijdrage voor iets dat niet wachten kan, ook nog snel even die moedervlek of wrat laten weghalen.
Weg "winst" Up Yours.

vetkleppert | 09-05-12 | 10:40

lauwebal | 09-05-12 | 10:33
Ik moet zeggen dat ik te weinig weet over de precieze effecten. Op zich zijn de kosten ook nog wel te dragen nu; het is vooral de gezondheidszorg die veel kost.

Als het waar is wat hagelkruis zegt, zou je ook kunnen denken aan onethische maatregelen zoals het stoppen met levensverlengende behandelingen voor terminale patienten boven de, zeg, 75 jaar.

Forza | 09-05-12 | 10:39

Volgens mij blijven er dan 3 geloofwaardige partijen over: SP, PVV en PvdA. Alledrie met een links economisch beleid. En ik geloof dat dat ons er wel doorheen gaat slepen. Maar hier op GS zal ik een roepende in een woestijn zijn. Het gaat me niet om de solidariteit met de zwakkeren maar wel dat het geld goed wordt besteed en volgens mij hebben alle na-oorlogse linkse kabinetten dit beter gedaan dan CDA en VVD kabinetten

deministerpresident | 09-05-12 | 10:39

@The Dominator | 09-05-12 | 10:38
-
-private sector* natuurlijk, daar dit niet per definitie het gevoel heeft te zijn.

The Dominator | 09-05-12 | 10:39

@Reinaert | 09-05-12 | 10:29
-
Ik betwijfel of een technocratie of meritocratie ondemocratisch zou zijn. Uiteindelijk worden de belangen van 'de eigen groep' natuurlijk wel meer behartigd, maar momenteel is de balans wel zoek.
-
Je hebt gewoon gelijk als je zegt dat onze elite een goed oordeel moet kunnen vellen, en niet een slecht oordeel met veel valse retorica omhullen.
-
Ik blijf ervoor pleiten dat in de Tweede en Eerste Kamer de helft van de zetels voor professionals gereserveerd dient te zijn welke zich hebben onderscheiden in de private sector. Denk aan professoren in de rechtsgeleerdheid, succesvolle advocaten, gerenommeerde medici en ex-officieren. Beiden zullen elkaar in evenwicht weten te houden.
-
Leuk voordeel is dat het tegelijkertijd het old boys network enorm schade toebrengt.

The Dominator | 09-05-12 | 10:38

Het Kleuter akkoord had een betere naam geweest. De zin doordrammen en pronken met de gescoorde lolly's. Stelletje amateurs. Maar voor zover ik het heb begrepen hebben we eerst 12 september verkiezingen en kan de nieuwe Tweede Kamer het complete akkoord nog om zeep helpen wat aan te bevelen is. Let op! Dit is een papieren tijger richting Brussel om een deadline te halen en kan derhalve, mede gelet op de bevindingen van deze twee hoogleraren, niet serieus genomen worden. Wacht nog maar even met glijmiddel smeren is het devies.

Sliptong | 09-05-12 | 10:36

Hebben ze die 400 euro eigen bijdrage voor de zorg nou nodig om dit fraude onderzoek te verrichten.. of moet die 400 euro het makkelijker maken voor de rest van de fraudeurs in de managers lagen van de zorg.

www.telegraaf.nl/overgeld/zorgverzeker...

deraderendraaien | 09-05-12 | 10:36

@The Dominator | 09-05-12 | 10:27 : Eens met jouw verhaal, maar daar kan de gewone huizenkoper niets aan doen. Dus moet deze ook niet in de problemen komen. Ik zie liever dat de overheid de huizenprijzen in de koopmarkt gaat reguleren. Maar dat zal nooit gebeuren, te socialistisch. Dus blijven we doormodderen.
Ik heb mijn huis niet gekocht om woekerwinst te maken, maar om na 30 jaar netjes afgelost te hebben, zodat ik een appeltje voor de dorst heb als ik minder heb (na pensionering).

lauwebal | 09-05-12 | 10:36

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:26
Momenteel betaal ik bijna 2 x zoveel voor benzine als ik krijg qua kilomtervergoeding.
Fiets of OV is GEEN optie, ik moet dus betalen om te kunnen werken.
Bezwaar als ik bel dat ik niet meer kom omdat het mij teveel kost?
Jij begrijpt dat wel en zal mogen betalen voor mijn uitkering!

necrosis | 09-05-12 | 10:34

nederland is niet meer te besturen met spreadsheets.

ganzo | 09-05-12 | 10:34

Ik heb het al eerder gezegd: dit zijn alleen maar lasten verzwaringen, géén bezuinigingen!
Het grotere beslag die de overheid hierdoor op het BNP legt, komt ons nog duur te staan...
150 randdebielen beslissen over ons geld, en ze doen dat op een manier die bij randdebielen past: volstrekt chaotisch en zonder enige logica.

ZwarteDag | 09-05-12 | 10:34

Ja mensen, en in een volgend flutstukje gaat Johnny Quid jullie precies vertellen hoe het wel moet.

Jaap Knasterhuis | 09-05-12 | 10:33

@Forza | 09-05-12 | 10:29 : Hervormingen op de arbeidsmarkt kosten juist geld. Meer mensen in de WW, een groter beroep op sociale zekerheid.
In de zorg kan bespaard worden door een eind te maken aan alle vormen van marktwerking en het verzekeringscircus.

lauwebal | 09-05-12 | 10:33

@necrosis | 09-05-12 | 10:29 : Klopt. Maar Wilders er van beschuldigen dat hij de kunstsubsidies wil behouden is wel het laatste wat ik doe.

lauwebal | 09-05-12 | 10:32

@Forza | 09-05-12 | 10:29
Omgekeerd evenredig met het inkomen. Lage inkomens maken vaker gebruik van zorg (door voedingspatroon en levensstijl) dan hoge inkomens.

kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 10:31

hagelkruis | 09-05-12 | 10:28

Bedankt voor die informatie, dit vind ik interessant. Heb je ook een bron?

Forza | 09-05-12 | 10:31

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:26
-
Altijd heerlijk om zo'n fundamentalistische huistroll te hebben. Het zet je toch aan het denken.

The Dominator | 09-05-12 | 10:31

Nederland wordt het Griekenland aan de Noordzee als het zo door gaat.

Banana-Hollandia | 09-05-12 | 10:30

@lauwebal | 09-05-12 | 10:23
Volgens mij zijn de bezuinigingen op kunst/ cultuur geschrapt in het Kunduzakkoord.
Niet dankzij Wilders, maar dankzij mensen die Wilders uit de politiek wilden houden!

necrosis | 09-05-12 | 10:29

Daarnaast ga je de hervormingen op de woningmarkt, arbeidsmarkt doorvoeren, en dan zijn de meeste problemen wel opgelost.

Met de zorg weet ik nog niet precies wat je moet gaan doen, maar je zou kunnen denken aan inkomensafhankelijke kosten voor je zorgverzekering. Als iedereen een evenredig percentage van zijn inkomen aan zorg besteedt los je volgensmij dat probleem ook op.

Forza | 09-05-12 | 10:29

En de PVV heeft dus géén appeltjesgroene stukjes aan de tampeloeris.

vetkleppert | 09-05-12 | 10:29

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:18
Ik pvv!

deraderendraaien | 09-05-12 | 10:29

Ontwikkelingssamenwerking, HRA, JSF, kilometervergoeding, het is geneuzel in de marge. Echt bezuinigen is een fundamentele verandering van de gezondheidszorg en sociale zekerheid in Nederland (met een 'omzet' meer dan 100 miljard euro per jaar).
De vraag is alleen, hoe?

kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 10:29

@lijn5 | 09-05-12 | 10:17

Misschien zou het dan toch echt eens een keer tijd worden om ook opleidingseisen aan politici te gaan stellen. Da's weliswaar niet zo'n democratische gedachte maar wie absoluut niet gekwalificeerd is hoort wat mij betreft op enig moment toch echt niet meer in de landelijke politiek thuis.

Een béétje algemene ontwikkeling en enig inzicht mogen we met z'n allen toch op z'n minst van 'onze' volksvertegenwoordigers en kabinetsleden verwachten dunkt me. Weg met de dommies! Gewoon omdat het -kan- moet!

Reinaert | 09-05-12 | 10:29

@kingorgasmo | 09-05-12 | 10:26 : Ik moet je helaas gelijk geven. De islam is het enige PVV-standpunt waarop ze altijd duidelijk zijn en niet draaien. Alhoewel zelfs daar. Ze hebben immers meegewerkt aan de verblijfsvergunning voor de Afghaanse Sahar + gezin, en er staat toch duidelijk in het verkiezingsprogramma dat er geen immigranten uit islamitische landen welkom zijn. Op alle andere standpunten is de PVV steeds onbetrouwbaar geweest. Nu draaien ze zelfs op bijzonder onderwijs, omdat deze bezuiniging veel weerstand oproept. Zonder zich te realiseren hoe absurd op dit moment de zieligheidsindustrie in het onderwijs functioneert. En zo zijn er talloze voorbeelden. Daarom voor mij geen PVV, ook al vind ik Wilders een leuke vent.

lauwebal | 09-05-12 | 10:29

Quid, uit nek zwetst.
Wientjes vond Bruin akkoord OK, Kunduz-akkoord beter.
Dan kun je hier blonde lullo wel weer omhoog praten maar dat is een beetje tegen de klippen op natuurlijk.

Einde van de Domheid | 09-05-12 | 10:29

Na de huizenmarkt gooien ze met de kilometervergoeding en het verbod op rode diesel ook de mobiliteit plat.

Ja... dan snap je ém hoor kunduzgeloofsgenoten!

deraderendraaien | 09-05-12 | 10:28

Iedere simpele penningmeester ziet dat het Nederlandse probleem de gezondheidskosten zijn, van die 70 miljard is de helft in 7 jaar ontstaan door oplichters/zgn.managers/emo-vrouwen in politiek etc.etc.
Verder weten veel mensen niet dat 40 miljard in de laatste 2 levensjaren gepropt zit, voor enkele maanden levensverlenging wordt alles uit de kast gehaald, waanzin.

hagelkruis | 09-05-12 | 10:28

@lauwebal +1111110020012821

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 09-05-12 | 10:28

gewoon verhuizen uit Nederland, zo moeilijk is dat allemaal niet.

Dagobert D. | 09-05-12 | 10:28

@lauwebal | 09-05-12 | 10:17
-
Wat wil je nou exact? Allereerst beticht jij mij van egoïsme (dat mag hoor), om vervolgens te stellen dat de hypotheekrenteaftrek geleidelijk kan worden afgetopt. Dat laatste gaat, gezien de beperkte aanwezigheid van aflossingsvrije hypotheken, toch al een stap verder. Ik vind dit nogal dubbel.
-
Het aftoppen vanaf 5 ton zal er eveneens in resulteren dat de huizenprijzen nog verder dalen. Wat dat betreft ga jij toch een stap verder dan mij.
-
Maar wees nou eerlijk: heb jij in 2008 jouw huis echt gekocht uit affiniteit voor 'de economie', of om andere redenen? Dat terzijde; iedereen is de klos welke voor 2008 een huis heeft gekocht. Jij bent niet de enige daarin.
-
Mensen hebben vaak veel te veel geleend in het verleden, en dat komt nu als een boomerang terug. Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met de onnozelheid van de gemiddelde consument (dat wat de adviseur zei werd in de regel namelijk zonder vragen opgevolgd). Daarom pleit ik ervoor om de aftrek in 30 jaar langzaam af te bouwen (na het doorvoeren van deze stap uit het akkoord), om de pijn van huizenbezitters welke hun huis vóór 2008 hebben gekocht te verzachten.
-
Feit is uiteindelijk dat het huis nooit een spaarpot is geweest. Enorm veel mensen dachten even een prachtige woekerwinst te maken bij verkoop in de toekomst, terwijl zij nooit stil stonden bij de mogelijkheid dat er ooit een 'plafond' werd bereikt in de woningmarkt. Dat laatste is - naar het er nu naar uit ziet - wel degelijk gebeurd.
-
In weinig andere sectoren van de economie zijn de prijzen meer opgeblazen als op de huizenmarkt. Het principe van vraag en aanbod trekt dit nu recht.

The Dominator | 09-05-12 | 10:27

Zodra de kilometervergoeding komt te vervallen stem ik PVV. Fuck it, stem al mijn hele leven VVD maar dit soort bezuinigingen zijn niet waarom ik als werkende Nederlander VVD stem. Dan maar PVV...
Rikketiktik | 09-05-12 | 10:19 | + 0 -

.
Ten eerste snap ik helemaal niet hoe je als werkende man die het van kilometer vergoedingen moet hebben op een partij als de VVD stemt deze behartigd de belangen van de rijken in de samenleving ... niet de arbeidersklasse daarvoor kun je beter bij de SP en PVDA zijn ...

.
De PVV die jij als alternatief noemt heeft toch al bewezen een one issue partij te zijn anti moslim gedachtegoed is het enige waar die partij voor staat.

kingorgasmo | 09-05-12 | 10:26

@lijn5 | 09-05-12 | 10:21 : Exact. Dat is het. HRA is geen subsidie maar een sigaar uit eigen doos. En als je die ook nog afpakt is het hek van de dam. Eerst maar eens stoppen met het stimuleren van oorlog en extreme geboortecijfers in Afrika. 5 miljard ligt voor het oprapen.

lauwebal | 09-05-12 | 10:26

necrosis | 09-05-12 | 10:22 |Zo ook de bezitboete.

Bokito ergo sum | 09-05-12 | 10:25

@Rikketiktik | 09-05-12 | 10:19
Het laten vervallen van de kilometervergoeding is GEEN bezuiniging, het is gewoon ordinaire diefstal icm de hoge benzineprijs!

necrosis | 09-05-12 | 10:24

Volgensmij kunnen ze er veel beter voor zorgen dat de netto belastingdruk voor de hoogste inkomens boven de 26% uitkomt, richting de 35%. Daar haal je zo al het geld op, en dan heb je niet meer die lullige groeibeperkende maatregelen nodig zoals de BTW-verhoging.

Forza | 09-05-12 | 10:24

@lauwebal | 09-05-12 | 10:15 : Voor degene die mij een -1 heeft gegeven: Ik vind het prima om via de torenhoge belastingen te betalen voor onderwijs en zorg voor jouw kinderen. Ook heb ik er geen moeite mee mijn betaalde OZB wordt gebruikt om een speeltuintje te bouwen in de wijk. Maar meer dan 4 miljard subsidies voor kinderen, en dan heb ik het nog niet eens over het luxe zwangerschapsverlof en kinderopvangtoeslag, is mij toch echt te veel van het goede. Wat mij betreft schrappen we deze voor alle nieuw geboren kinderen, op termijn een miljardenbezuiniging. Ook alle kunstsubsidies en ontwikkelingshulp schrappen en we zijn rond.

lauwebal | 09-05-12 | 10:23

@lauwebal | 09-05-12 | 10:17
Ik weet niet wat jij zit te piepen, ik huur een huis, en die huur stijgt ELK jaar, ook al lazert de koophuizenbusiness in elkaar.

necrosis | 09-05-12 | 10:22

@lauwebal | 09-05-12 | 10:19 | Tuurlijk, HRA afschaffen is alleen maar meer belasting verhogen. Er valt erg veel echt te bezuinigen, ook op de arme negertjes in afrika, raamambtenaren etc etc.

lijn5 | 09-05-12 | 10:21

@Rikketiktik | 09-05-12 | 10:19 : Ook mijn gedachte. Wel één probleem: Dit schijnt ook al in het Catshuis akkoord te staan. Het is volkomen onduidelijk of de PVV hier voor of tegen is.

lauwebal | 09-05-12 | 10:20

Zodra de kilometervergoeding komt te vervallen stem ik PVV. Fuck it, stem al mijn hele leven VVD maar dit soort bezuinigingen zijn niet waarom ik als werkende Nederlander VVD stem. Dan maar PVV...

Rikketiktik | 09-05-12 | 10:19

@lijn5 | 09-05-12 | 10:18 : Dat is waar. Maar Jan Modaal pakken levert ook ellende op, dan heb ik liever dat ze het met rust laten. Zeker zolang er nog luxe is als PGB's, subsidies voor kunst (hobbies dus) en ontwikkelingshulp.

lauwebal | 09-05-12 | 10:19

Dit akkoord zuigt apenballen. Je kunt als land béter een extra hogere rente + eventuele boete gaan betalen, dan de bron van inkomsten kapodt te maken door lasten verzwaring. Komend jaar zullen er nóg meer bedrijven failliet gaan, burgers hebben minder te besteden, dus bijvoorbeeld een supermarkt zal zijn prijzen moeten verlagen en ga zo maar door. Uiteindelijk naaien ze zichzelf met dit akkoord in hun aarsch. Nog bedankt hé Rutte!

Banana-Hollandia | 09-05-12 | 10:18

Nou ja, ze hebben in ieder geval wel 2 hele dagen hard gewerkt. Als een De Jager met je vette lijf op en neer door de wandelgangen van de Tweede Kamer rennen, ik geef het je te doen. En dat dan blijkt dat menig plusje in een minnetje verandert, ach, kniesoor...

medusa324 | 09-05-12 | 10:18

VVD cDA blijven stemmen hoor .... gewoon doen niet nadenken gewoon cDA en VVD doen blijven stemmen niet nadenken stem gewoon VVd cDA gewoon doen blijf vooral VVD cDA stemmen niks aantrekken van andere geluiden gewoon cDA VVD blijven stemmen ..... VVD daar kom je verder mee ! ...

.
ieder volk krijgt wat het verdient ... ik verdien SP en U ?

kingorgasmo | 09-05-12 | 10:18

@lauwebal | 09-05-12 | 10:17 Het levert alleen geen fluit op omdat er zo weinig van die huizen zijn.

lijn5 | 09-05-12 | 10:18

Dit akkoord was dan ook slechts als cosmetische oplossing bedoeld, om de financiële markten "gerust te stellen" en de AAA-rating niet in gevaar te laten lopen. Na de verkiezingen zal alles er weer anders uit zien. Lange termijn-visie is nu eenmaal een onbekend begrip in de politiek.

spanarchist | 09-05-12 | 10:17

@Reinaert | 09-05-12 | 10:12 Kom kom, je overdrijft wel een beetje. Boris van der Ham heeft toneelschool gedaan (komt altijd van pas) en Peggold heeft negen jaar over kunstgeschiedenis (je weet wel: uit je hoofd leren van de namen van schilders) gedaan. Een goed geheugen komt ook goed van pas als je staat te liegen.

lijn5 | 09-05-12 | 10:17

@The Dominator | 09-05-12 | 10:11 : Lekker egoïstisch geredeneerd. Ik heb in 2008 een huis gekocht, hoogtepunt kredietcrisis. Ik behoorde tot de kleine groep die de markt op gang hield. En wat is de beloning? Het volle pond overdrachtsbelasting en dalende huizenprijzen als gevolg van gewijzigd beleid. Wat beter is, is geleidelijk aftoppen, om te beginnen met 5 ton. Daar zit de groep die het kan missen.

lauwebal | 09-05-12 | 10:17

Maar goed dat economie zo'n exacte wetenschap is, die in het verleden alles feilloos voorspeld heeft.

Grouch | 09-05-12 | 10:16

In Den Haag betekent "bezuinigen" niets anders dan "meer ophalen".

Alexander de Kleine | 09-05-12 | 10:16

Kan Sap en Pechtold niks verdommen, 2 dagen =2 dagen!

deraderendraaien | 09-05-12 | 10:16

Wat lees ik nu?
Zit vaseline ook al niet meer in het zorgpakket?
(en plus veel voor Quid)

necrosis | 09-05-12 | 10:15

Er wordt totaal geen aandacht aan besteed, maar hoe komt het dat met meer dan 4 miljard aan kinderbijslag+kindgebonden budget per jaar er geen cent op bezuinigd wordt?

lauwebal | 09-05-12 | 10:15

Grootste probleem is het ontbreken van bezuinigingen. PGB, bijzonder onderwijs, huishoudenstoets, btw op kunst, ontwikkelingshulp, alles is teruggedraaid.

lauwebal | 09-05-12 | 10:14

Heeft Tofik nu al niet de stekker van Sap's symbian uit het stopcontact getrokken?

Schoorsteenveger | 09-05-12 | 10:13

Lastenverzwaring hebben we gehad, nu wil ik zien dat de overheid dat geld ook verstandig gaat besteden door kritisch naar de uitgaven te kijken.
Simpeler als dat is het niet, tenminste, zo zou het moeten zijn. Dan konden we beginnen met die schuld af te lossen en zo de rentelasten lager krijgen.

Meneer Meeuw | 09-05-12 | 10:13

@Bokito ergo sum | 09-05-12 | 10:10

Politici zijn toch ook gewoon naar school geweest in hun jonge jaren? Dan moeten ze ongetwijfeld wel eens van een zekere Keynes gehoord hebben (zou je denken).

Of is dit weer een té optimistische gedachte van me?

Reinaert | 09-05-12 | 10:12

Het alleen maar laten opbouwen van schulden helpt de economie op de (middel-)lange termijn ook naar de prut. Dat is een van de voornaamste lessen van de economische crisis van 2007-heden. Grappig dat niemand hem kennelijk heeft geleert.
.
Van het potverteren met schuldreductie wordt echt niemand beter.

Moondance | 09-05-12 | 10:12

Nu is het akkoord weer te snel gemaakt, en de gestrande poging duurde veel te lang. Het is ook nooit goed he, Quid?

Fret Kroked | 09-05-12 | 10:12

Wat denk je zelf, eerst 7 weken in catshuis onderhandelen. En daarna opeens binnen 7 uur een akkoord hebben die Nederland opeens sterker maakt voor de toekomst? Ik wist dat politici kunnen liegen en spinnen, maar dit is wel heeeel doorzichtig.

Tomonic | 09-05-12 | 10:12

*Gaat vaseline inslaan*

Banana-Hollandia | 09-05-12 | 10:11

Wat zullen we anders doen Quid? Toch maar een sigaar uit eigen doos blijven geven in de vorm van een onbegrensde hypotheekrenteaftrek? De hypotheekrenteaftrek welke de huizenprijzen opdrijft, en het voor starters onmogelijk maakt om aan een huis te komen?
-
Daar bedank ik toch voor. Laat de huizenprijzen maar verder instorten; een te veel aan aanbod wordt nu snoeihard de nek omgedraaid.

The Dominator | 09-05-12 | 10:11

Tja. Politici zullen nooit begrijpen dat als mensen minder geld hebben ze minder kunnen uitgeven

Bokito ergo sum | 09-05-12 | 10:10

kontneuken in combinatie met een syban? bijnzondere associatie van de 'journalist'.

zoalshetis | 09-05-12 | 10:09

Wie had anders verwacht !!!!!

Willemdewilde | 09-05-12 | 10:09

Gelukkig hoeven die zielige negertjes in donker Afrika er niet onder te lijden. Dat lossen wij hier ten lande gewoon zélf wel even voor hen op (op de stoep bij de voedselbank).

Reinaert | 09-05-12 | 10:09

Werkende, belastingbetalende en autorijdende burgers zijn de melkkoe van de overheid. Zelfs de VVD is linksaf geslagen en naait deze groep tot diep in de aars.

Zolang die groep het hypotheekje, het Astra'tje en de camping nog kunnen betalen sputtert men af en toe een beetje maar zal er nooit iets wezenlijks veranderen.

James Lastig | 09-05-12 | 10:09

Puur en alleen de belastingen omhoog schroeven en een klein beetje schaven aan de nageltjes van de ambtenarij. Waardeloze prut dus. Succes bij de komende verkiezingen.

Stroopdoos | 09-05-12 | 10:08

Het Kunduzakkoord is toch een tijdelijk akkoord dat na de verkiezingen op de schop gaat?

rara | 09-05-12 | 10:08

Goed nieuws op Europadag! #Fail

Banana-Hollandia | 09-05-12 | 10:08

Hail Quid!

Rollins | 09-05-12 | 10:07

Het is tenminste wel economische prut waar ze in 3 dagen uitgekomen zijn hoor.

Nietvoordekat | 09-05-12 | 10:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken