Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schokkend: Mobiel Team des Doods is dodelijk

spuitje.jpg"Goedenavond. Dit is de Euthanasielijn. Voer uw postcode in na de piep. Er volgt een keuzemenu. Wilt u dood, toets 1. Wilt u uw plek op de wachtlijst weten, kies 2. Bent u dood, kies 3. Wilt u iemand anders dood, bel dan 0900-JOEGO. Als u geen keuze maakt wordt u doorverbonden met een medewerker." Mooi dat dit dus gewoon kan, vanaf vandaag. De Nederlandse Vereniging Voor Een Vrijwillig Levenseinde is va start gegaan met mobiele euthanasieteams om mensen met doodswens en weigerdokter alsnog een spuitje te geven. Ergens horen wij Rick Santorum iets brullen over doodseskaders die in crazy Holland de deur komen inbeuken om alles wat vijftigplus is kapotdood te maken. En ook gelovig en dus zelfbeschikkingsrecht-hatend Nederland roert zich. Het Katholiek Nieuwsblad doet boehoe over de Nederlandse doodscultuur en gisteren bij de EO kwam TVdokter Ted van Omroep Max ageren tegen het huis-aan-huis ausradieren van zijn doelgroep. Joehoe. Religekkies. Het heet niet voor niets ZELFbeschikking. Het is een persoonlijke keuze. De ene bejaarde of kankerpatiënt vindt het op zeker moment welletjes met dat aftakelen. En de ander kiest ervoor om tot het bittere eind uit alle gaten lichaamsvocht lekkend en radeloos dement zijn dagen tot de laatste minuut vol te vegeteren. Mag allemaal. Bel 0900-STERF. Toets uw keuze in en sluit af met een #. INSTANT UPDATE: Daar zijn de poppen al aan het dansen qua ons imago in het buitenland. Sky News en The Guardian berichten over Nederlandse 'mercy killings.'

Reaguursels

Inloggen

Ik vind het jammer dat het nodig is en ondanks mijn plemp hierboven sarcastisch bedoeld is, zal het in veel gevallen moeilijk te herkennen zijn, of iemand zelf dood wil of iemand anders heeft 'geholpen'

PisFinger | 02-03-12 | 08:07

Kan je ook het mobile euthanasie team (MET) bellen voor iemand anders? Zeg maar een neqschot op bestelling? Oh nee, dat was 0900-JOEGO.

PisFinger | 02-03-12 | 08:07

Lekker belangrijk wat ze in andere landen vinden en dan doel ik voornamelijk op the US of A. Een land waar om de week sprake is van highschool killings, doe mij dan maar mercykillings.

de betaalautomaat | 01-03-12 | 23:48

Ik snap maar niet dat dit anno nu nog steeds zo tegengewerkt wordt. Ik gun de mensen die hier sterk op tegen zijn eigenlijk wel een zeer lange pijnlijke dood. Vast allemaal -zoals uitgebreid genoemd is- hatende religigekkies.

Mocht het bij mij zover zijn, druk er maar een flinke dosis morfine in, beter kan het niet.

Freebs | 01-03-12 | 23:43

Ik zag dit jaar een documentaire over een verzorgingstehuis in de VS. Regelmatig hoorde je mensen jammeren dat ze dood wilden, ze zich met een sok -in de mond- van kant wilden maken. Elke dag kregen ze gedwongen medicijnen toegediend, alsof er nog een gezond leven zou zijn na het verzorgingtehuis.
Het deed me denken aan dat je soms een stervende duif in de stad ziet, zo eentje die stil zit en wacht op de dood. Wat ze in dat tehuis deden leek het meest op zo'n duif van straat halen en hem warm houden, eten geven en hem nog een jaar over zijn doodgaan laten doen.
Als het mijn tijd is hoop ik dat ik op een natuurlijke manier sterf. Als mijn leven voor mijn gevoel, en ik bedoel werkelijk voor mijn gevoel en niet volgens anderen, zinloos is, zou ik graag willen dat ik een zetje in de goede richting krijg.

beiosto | 01-03-12 | 23:31

Anarki | 01-03-12 | 22:06 |

Anarki, heb je het linkje gelezen en de naam van de mede-initiatiefnemer en mede-opsteller NVVP-richtlijn voor hulp bij zelfdoding? FF verder googlen, mss dat hij je kan helpen.

Strangetown | 01-03-12 | 23:24

@Anarki | 01-03-12 | 22:06
Ik vind het vreselijk voor je dat je het zo ziet en ervaart. Ik kan hiervandaan helaas niet meer zeggen omdat ik je diagnose en situatie niet ken. Ik wens je kracht en wijsheid en nogmaals als er ergens een kans op verbetering is (medicijnen?) grijp die dan aan.

doenormaal! | 01-03-12 | 23:10

@zovoklets | 01-03-12 | 20:15
je levensverzekering zal er idd een probleem mee hebben. die zal waarschijnlijk niet uit betalen.

maar je ziekenkoste verzekering houd graag op met vele euro's per jaar aan pillen te betalen.

en zoals je weet iedere verzereraar zal uit alle macht proberen niet te betalen.

LordNobady | 01-03-12 | 22:48

Zit het in het basispakket en zit er een voorbeeld afscheidsbrief bij?

stemvee | 01-03-12 | 22:44

Dus....
Weigerambtenaar : Nee
Weigerarts : Ja

Vreemd, het homohuwelijk lijkt zo belangrijker dan euthanasie.

Pastor Sippenhaft | 01-03-12 | 22:41

@Strangetown | 01-03-12

Ik kreeg precies hetzelfde artikel en verhaal bij de GGZ, we voelen met je maar we doen niets want onze overtuiging is hoop. Dus ook wanhoop als je dat wel wil.

@doenormaal! | 01-03-12

Mag ik na 15 jaar er ook eens voor kiezen om het genoeg te vinden ? Blijkbaar niet, ik heb niet de ballen om voor en trein te springen want ik heb wel de hersens om dat mijn familie niet aan te willen doen. Waarom kan ik niet op een fatsoenlijke manier mijn leven einden ? Ik wil gaan op een manier die mijn familie het minste pijn zal doen, waarom mag dat niet ? Elke vorm van je eigen leven einden op manieren die er zijn zal je familie eindeloos onbegrip en pijn doen.

Anarki | 01-03-12 | 22:06

Dankzij dit initiatief rijden binnenkort in 0031 de treinen weer op tijd. Sponsored by NS en ProRail?

Reykjavik | 01-03-12 | 21:48

Alleen de mensen die vrij zijn van reli gekte en beschikken over echte wijsheid en vrijheid kunnen tot zoiets definitiefs besluiten.

lanexxx | 01-03-12 | 21:33

Mijn oude tante is uit het leven gestapt.
Als je darmkanker hebt en een klysma al weken niet meer helpt, dan mag je wachten tot je darm scheurt.

Mijn tante was heel goed bij en had geen pijn. Er waren rapporten van oncologie dat het binnen dagen bekeken zou zijn. Maar in de verre omtrek geen arts, die zich niet beriep op principiële bezwaren.

Doodsoorzaak: zelfmoord met een keukenmes.

Weet iemand hoever het is vanaf je laatste bed naar de keuken? Als je man net naar de apotheek is?

MadDieu | 01-03-12 | 21:24

@ joris, bovenstaande reaguursel, graag wegjorrisen, hoort hier niet

De Conducteur | 01-03-12 | 21:01

Nog een paar jaarjes wachten - en dan is het heel gewoon dat op de morgen van onze 65e verjaardag er een keurige, vriendelijke gemeenteambtenaar aan de deur komt, die ons mee neemt in een glimmende zwarte Cadillac...

azoturie | 01-03-12 | 21:00

-weggejorist-

De Conducteur | 01-03-12 | 20:59

paost712 | 01-03-12 | 20:26 |

Utkeren bij zelfdoding valt prima te berekenen. De premie gaat dan wel omhoog.

zovoklets | 01-03-12 | 20:50

Merkwaardig, ik realiseer me nu plotseling dat het merendeel van de topics vandaag eigenlijk maar over 1 ding gaan: de integriteit van het lichaam en het recht om daar zelf over te mogen en kunnen beschikken.
Hmmm. Curieus. Er zal wel iets in de lucht hangen.

Stormageddon | 01-03-12 | 20:43

solidstate | 01-03-12 | 20:29

Iek jou echt wel snappen. Maar je punt is ongegrond. In 40-45 waren er ook geen regels omtrent euthanasie.

zovoklets | 01-03-12 | 20:41

Diepe bewondering voor de mensen die in dit team werken. Mensen tot in het oneindige laten lijden is dan wel heel erg christelijk, maar niet menselijk.

Harigeharrie | 01-03-12 | 20:40

solidstate | 01-03-12 | 20:29

..... SETje regels...

solidstate | 01-03-12 | 20:32

@ zovoklets | 01-03-12 | 20:20

Het is NIET normaal om het doden van iemand te legaliseren.

Wat begrijp jij daar niet aan?

Nogmaals dat iemand zijn eigen leven moet kunnen beëindigen zonder voor de trein te hoeven springen is voor mij logisch en moet een mogelijkheid zijn die bij de vrijheid en zelfbeschikkingsrecht van het individu moet liggen.

NIET in een collectief zetje regels die als ze eenmaal normaal zijn met wat kleine aanpassingen plotseling een heel ander doel kunnen dienen.

Jij snappen ?

solidstate | 01-03-12 | 20:29

@Sabbey | 01-03-12 | 18:30
De lui die niet dood willen gaan toch ook echt dood heur...

Nu alleen nog een keihard in de wet laten opnemen dat vrijwillige euthanasie *geen* zelfmoord is dan hoeft ook niemand meer zwaar depressief door te gaan tot het onvermijdelijke toch wel komt.
Nabestaanden dienen dus gewoon de overlijdensrisico verzekering uitgekeerd te krijgen zonder op de kleine lettertjes ivm zelfdoding gewezen te worden.

paost712 | 01-03-12 | 20:26

solidstate | 01-03-12 | 20:05 |
Ik begrijp je echt niet.

Wat is er nou niet normaler dan doodgaan?

zovoklets | 01-03-12 | 20:20

LordNobady | 01-03-12 | 20:01 |

Van de verzekeraar mag jij geen eigendoding plegen hoor. Tenminste, niet als je nabestaanden het verzekerde bedrag wilt vangen.

Een (levens)verzekeraar gokt er namelijk op dat jij gemiddeld langer leeft dan jij verwacht.

zovoklets | 01-03-12 | 20:15

@Jackanders | 01-03-12 | 20:03

Precies. Het is moeilijk daarom zeg ik ook dat er nog even goed over nagedacht moet worden hoe het ingekleed moet worden.

Ik wil ook niemand zijn zelfbeschikkingsrecht ontnemen maar dit soort legalisering brengt dat zelfbeschikkingsrecht juist in gevaar.

solidstate | 01-03-12 | 20:11

@Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:52 |

Ja hoop ik ook!

De Conducteur | 01-03-12 | 20:06

LordNobady | 01-03-12 | 20:01

Zoiets dus ....

Maar niet als een soort legale normale zaak gaan vastleggen in allerlei wetten alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

solidstate | 01-03-12 | 20:05

Eindelijk een vorm van beschaving in NL, doe dat dan omarmen ipv de overheid te laten bepalen of je wel of niet mag/moet leven !

Cinq-Marquis | 01-03-12 | 20:04

Wat je zegt.... ZELFbeschikking. En het is ook aan een arts om ZELF te beschikken of hij daaraan mee wil werken. De meesten willen dit dus niet. Het is dan aan de zelfbeschikker of hii/zij er zelf een eind aan maakt of een mobiel moordcommando inschakelt. Ben benieuwd, worden dit hit & run acties? Nog meer benieuwd... kun je er nog op terugkomen na het verstrekken van de opdracht?

kaskoeskielewan | 01-03-12 | 20:03

@solidstate | 01-03-12 | 19:50
Het is nogal een taboe, om met 'gezonde' mensen te overleggen of het allemaal nog wel zin heeft of niet.
Tegen de natuur ingaan zal wel nooit makkelijk worden.

Jackanders | 01-03-12 | 20:03

mmm. Ik ben er geen voorstander van om mensen te doden. ( ook niet uit genade, waar het hier om gaat ) Echter voor iemand een pil klaarleggen dat hij/zij deze zelf kan nemen vind ik geen probleem. Ik vind dat als iemand wil ( en kan ) hij / zij zelf de laaste stap moet nemen. Dit om te voorkomen dat er zometeen word gezecht vanuit de verzekering jij bent ongeneselijk ziek we geven je gewoon een spuitje. ( en dat zonder alu hoedje )
Ik vind dat we net zoveel recht hebben om mensen te laten leven als ze te laten sterven. GEEN!! dat is aan de mensen zelf.

LordNobady | 01-03-12 | 20:01

themuppetshow | 01-03-12 | 19:48 |

De lui die op de Mayflower zaten waren de hard-core gelovige 'sharia4every1-achtige' gekkies van die tijd. Het type dat nu in Iran de leiding heeft, maar met een ander sprookjesboek.

Logisch dat hun afstammelingen dezelfde genetische defecten hebben.

zovoklets | 01-03-12 | 19:59

Euthanasie IS legaal, als er sprake is van uitzichtloos en ondragelijk lijden, en de persoon die ge-euthanaseerd een uitdrukkelijk verzoek hiertoe heeft gedaan terwijl hij/zij wilsbekwaam was. Met deze leidraad gaat het prima in Nederland op het moment, met wat uitzonderingen daargelaten. (zoals die vrouw bij P&W laatst, met een dochter die progressief apathisch werd door een hersenziekte, en niet kon praten of aangeven hoeveel zij lijdde).

tittn | 01-03-12 | 19:58

@ Pavlova | 01-03-12 | 19:46

Je hoeft geen alu hoedje op om te beamen dat als men het doden van mensen legaliseert dat in andere tijden een negatieve uitwerking kan hebben op het overleven van een regime die minder welgevallig is.

solidstate | 01-03-12 | 19:57

@Anarki | 01-03-12 | 18:28
Ik weet niet wat je diagnose is maar wanneer er zicht is op verbetering die tot een acceptabel levensgeluk kan leiden, dan zou ik altijd aanraden hulp te accepteren en je sterk te maken om aan jezelf te werken.

doenormaal! | 01-03-12 | 19:55

@De Conducteur | 01-03-12 | 19:46 |

Ik heb zelf een keer van dichtbij 'mogen' aanschouwen wat er overblijft van een persoon die van 12 hoog naar beneden is gedoken. Ik kan me er wat bij voorstellen. Ik hoop dat u de statistiek blijft logenstraffen.

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:52

Jackanders | 01-03-12 | 19:44

Ben ik het mee eens maar men moet nooit het doden van mensen een quasi legale stempel geven.

That's a mistake.

Hoe het dan wel moet? Ik weet het niet toch daar moet eerst nog even heeeeel goed een heeeel hard over nagedacht worden.

solidstate | 01-03-12 | 19:50

Heeft Arnie al plannen om geheime camera's in de naalden en uniforms van het team te plaatsen?

ZKH EénOog | 01-03-12 | 19:49

GS: hou nou eens op met alles (*.*) des doods te kwalificeren! Wordt er niet geloofwaardiger door, eerder belachelijker. WE weten het nu wel!

Geil Kippetje | 01-03-12 | 19:48

Zodra Amerikaanse godsdienstwaanzinnige kneuterboeren iets over Nederland gaan roepen, krijg ik jeuk. Die gelovigen snappen al niet veel van de wereld maar die uit Amerika zijn echt de weg kwijt. En daar worden ze gewoon president..

themuppetshow | 01-03-12 | 19:48

Uiteraard prima initiatief, maar qua timing op z'n zachtst gezegd ongelukkig, nu we net zo hard van de toren hebben geblazen over de leugens van Santorum...

tittn | 01-03-12 | 19:46

@Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:36 |

Nee, in 6 jaar gelukkig nog niet. Maar spreek helaas dagelijks collega's die nog precies weten te vertellen over ELKE aanrijding die ze hebben gehad. Je vergeet het namelijk niet meer.

Statistisch gezien had ik al lang een aanrijding moeten hebben gehad. Er zijn collega's die al 15/20 jaar de dans ontspringen, maar dat zijn er maar weinig, helaas maakt bijna elke collega het mee.

De Conducteur | 01-03-12 | 19:46

@solidstate 19:41
Dat vraagt om een toelichting, klinkt alsof je een aluhoedje nodig hebt. Prove me wrong.

Pavlova | 01-03-12 | 19:46

Anarki | 01-03-12 | 19:24 |
Ik weet niet of ik hier namen mag plaatsen van psychiaters, maar ik neem aan dat de Einder en de NVVE ze ook kent.

www.hartenziel.nl/artikel/Wat_als_je_d...

Strangetown | 01-03-12 | 19:44

@ zovoklets | 01-03-12 | 19:42
Het lijkt mooi en nobel maar net als met veel dingen er zit een maar aan.

The stink comes later.....

solidstate | 01-03-12 | 19:44

Mensen die dood willen moeten daar gewoon de gelegenheid voor krijgen zonder dat ze daarvoor zelf rare fratsen uit moeten halen.

Jackanders | 01-03-12 | 19:44

OT: heel goed deze teams. Mijn oma is 97 geworden (helaas). Vanaf haar 89ste wilde ze al naar 'haar man toe', mijn opa heb ik helaas nooit gekend. Op haar 89ste was ze nog goed bij de tijd, ze had haar eigen appartement, en heeft toen zelfs nog een hometrainer gekocht. Ze zag toen dat haar taak volbracht was, alle kinderen/kleinkinderen waren goed terecht gekomen. Kortom ze wilde best dood, maar haar lichaam nog niet.

Uiteindelijk is ze bijna volledig dement (ze herkende zelfs haar kinderen niet meer) overleden in een verzorgingstehuis. eenzaam en niet meer mogelijk laatste woorden uit te spreken. Voor mijn vader en zijn zussen was dit erg zwaar, ze hadden liever gehad dat ze volledig bij bewustzijn afscheid van iedereen had kunnen nemen, en ook mijn oma had het liever gewild.

Dus nogmaals, HULDE voor deze teams.

De Conducteur | 01-03-12 | 19:43

solidstate | 01-03-12 | 19:41 |
Huh?
Nu heb je toch ook geen zeggenschap over je dood?

zovoklets | 01-03-12 | 19:42

@ Ing. eslapen | 01-03-12 | 19:21

Nu heb je nog wel wat over je dood te zeggen. Wat veel mensen die NIET verder dan hun neus lang is kunnen kijken zich NIET kunnen inbeelden is dat dit soort ontwikkelingen ons juist een stap dichterbij brengt richting een niet zeggenschap over onze eigen dood.

solidstate | 01-03-12 | 19:41

@neemjemoederindemali | 01-03-12 | 19:25
Ik zag dat je de stekker uit mij hebt getrokken.

Oh wacht, dit lees je natuurlijk niet...

Da Mul | 01-03-12 | 19:40

Bart_Bart | 01-03-12 | 19:39 |

Wat is uitzichtloos leiden? Job Cohen zijn klus laten afmaken?

zovoklets | 01-03-12 | 19:40

Het is een lastig onderwerp.

Wat is uitzichtloos leiden? Wat als tijdens het uitzichtloos lijden de band met je familie beter dan ooit wordt en je (klein)kinderen een heel andere kijk op het leven krijgen? Zoals, we moeten er nu nog alles uithalen?

En wat is zelfbeschikking als je dus blijkbaar wel anderen nodig hebt om je leven te beëindigen?

Aan de andere kant kan je ook zeggen, laat mensen lekker zelf de keuze. Niet iedereen zal er immers gebruik van maken. Hoe meer keuzevrijheid, hoe beter.

Bart_Bart | 01-03-12 | 19:39

solidstate | 01-03-12 | 19:33 |

Och, ieder land heeft zelfs commando's die mensen (vaak in een ander land) die daar niet om vragen afmaakt. Amerikaanse politici laten dat zelfs elke dag doen.

Zó bijzonder is het nou ook weer niet dat Staten mensen laten doden.

zovoklets | 01-03-12 | 19:36

@De Conducteur | 01-03-12 | 19:34 |

Zelf meegemaakt?

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:36

@Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:31

Ja dat klopt.

De Conducteur | 01-03-12 | 19:34

Zou nou iedereen over santorum heen vallen als hij thuis in de VS verteld dat er in nederland euthanasie commando's het land door reizen om op bestelling mensen af te maken?

Soms is de werkelijkheid nog gekker dan een uitspraak van een politicus in een ver land.

solidstate | 01-03-12 | 19:33

Overigens vind ik medische artsen een ongeschikte beroepsgroep om sterven door te laten bespoedigen.

Je hebt nu eenmaal boeren die koeien fokken en slagers die koeien doden.

zovoklets | 01-03-12 | 19:31

@De Conducteur | 01-03-12 | 19:27 |

Iets zegt me dat u conducteur is?

*Rechter wenkbrauw omhoog trekt*

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:31

@overVecht | 01-03-12 | 19:04
Regels die hoognodig moeten veranderen in het belang van al die mensen die uitzichtloos lijden.

En beter maar de rust behouden ja, hoe moeilijk soms ook. Ze bedoelen het goed. Weten ook niet wat ze anders moeten zeggen.

doenormaal! | 01-03-12 | 19:31

Voor alle bovenstaande reaguursels die zeggen "scheelt weer trauma voor machinisten" , het is waar dat de machinisten het zien gebeuren, echter is het de conducteur die terug mag lopen met het afdekzeil, 70% van het lijk afdekken (of proberen), en indien het zwaar verminkte lichaam nog 'levensvatbaar' is, zou je nog moeten reanimeren ook. Menig conducteur heeft hier trauma aan overgehouden, vergeet die groep niet!.

De Conducteur | 01-03-12 | 19:27

Mooi. Doen ze ook aan onverdoofd slachten?

w.g. uw buurvrouw | 01-03-12 | 19:27

De reacties op Sky News vallen mij mee, redelijk positief en genuanceerd.

eye | 01-03-12 | 19:27

@dulcinea | 01-03-12 | 19:21 |

Amen to that! It just about the only thing we got right in this godforsaken country.

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:25

Ik zou wel iemand willen nomineren maar het is me de ban niet waard.

neemjemoederindemali | 01-03-12 | 19:25

@Strangetown | 01-03-12

Waar kan dat ? De GGZ weigert om dit te doen, mijn arts weigert er zelfs over te praten. De artsen die ik heb gesproken weigeren om er aan mee te werken. Stichting "De Einder" probeert je alleen van gedachten te veranderen en de andere plaatsen waar ik ben geweest doen het alleen met terminaal zieke mensen. Deel u wijsheid met mij aub.

Anarki | 01-03-12 | 19:24

En vriendin van mijn vrouw werkt in zo'n verzorgingshuis. De verhalen, man man man.

Mensen van over de 90 die de pijp uit willen en er echt geen zin meer an hebben.
Maar goed, die mensen krijgen dan wel weer voor een paar honderd euro per dag medicijnen.
De dood staat de winst van de Pharma-jongens in de weg. Dat moet je ook niet willen.

zovoklets | 01-03-12 | 19:22

@overVecht | 01-03-12 | 18:48 |

U heeft natuurlijk gelijk vwbt het gebrek aan smaak. Op een of andere manier kreeg de associatie vorm en flapte eruit. Ik heb zowel aan euthanasie en zelfmoord bekenden verloren. Waarschijnlijk ging mijn 'coping mechanism' (cynisme red.), even met me aan de haal.

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 19:22

Er zijn maar twee zekerheden in het leven.

Je betaald belasting, en je sterft.
Over het eerste heb je al niets meer te zeggen.
Gelukkig hebben we nu wel zeggenschap over de tweede.

Ing. eslapen | 01-03-12 | 19:21

Mooie reactie op sky.com:

You've got to love the Dutch :) Now there is an example of a proper, modernised, enlightened state. One which has thrown state control and nosy nanny-ing under the guise of outdated "morality" out of the window in order to protect the rights of it's citizens; the right to have a peaceful death in your own home

dulcinea | 01-03-12 | 19:21

@Strangetown | 01-03-12

En dat is juist het probleem. Je moet eerst een arts zien te vinden die bereidt is om je er voor te onderzoeken en vervolgens moet dat onderzoek ook gedaan worden door een andere onafhankelijke arts. Als je die eerste al niet kan vinden, hoe denk je dat het is om er 2 te vinden ? Op papier kan het, maar in de praktijk niet. Grappig genoeg is er wel een lijn waar artsen naar kunnen bellen voor hulp bij dit soort zaken maar niet voor de patiënt indien de arts weigert.

Anarki | 01-03-12 | 19:13

overVecht | 01-03-12 | 19:04
Daar heb je helemaal gelijk in dat het vaak anderen zijn die nog geen definitief afscheid willen nemen. Puur egoïstisch en ook wel weer begrijpelijk. Moeilijk.

Elisabeth2 | 01-03-12 | 19:10

Wat euthanasie betreft ben ik er voor mezelf na 30 jaar discussie nog niet uit. Maar dat komt vooral omdat ik me kennelijk niet kan verplaatsen in personen die uitzichtsloos lijden. Van mij mogen ze hoor.

Graaf van Egmont | 01-03-12 | 19:08

@overVecht | 01-03-12 | 18:54
Daar kan je zeker veel respect voor opbrengen, en al helemaal als die mensen herkenbare lichaamsdelen opruimen. Diep respect, want dat kan niet iedereen.

Maar als machinist ben je ook machteloos want als er iemand voor je loc springt en je moet dan nog remmen dan is het al veel te laat (remweg kan wel 1 km worden bij volle snelheid). Sommige machinisten kunnen er mee leven, andere stoppen meteen met hun baan. Allemaal begrijpelijk, allemaal niet leuk.

Hölzenbein | 01-03-12 | 19:06

@brutus68 | 01-03-12 | 19:02

Spreken namens iemand die niet bestaat.... en dat durft de mensheid zich ontwikkeld te noemen...

overVecht | 01-03-12 | 19:06

Ons imago als gidsland bedoel je. Gezien de reacties bij Skynews vindt vooral GS het tricky business.

rsd87-- | 01-03-12 | 19:05

@doenormaal! | 01-03-12 | 19:00

Dank je!

De reden dat mensen onnodig lang in leven blijven zijn regeltjes én dat anderen vooral geen afscheid willen nemen. Dingen als "God neemt hem weg wanneer het zijn tijd is" zijn dan ook uitspraken waarvoor ik degene die het zegt het liefst een enkeltje naar zijn God geef.... maargoed... ik moet even oppassen dat ik niet ga flippen nu. ;-)

overVecht | 01-03-12 | 19:04

Weet je wie ook zelfmoord heeft gepleegd?

rara | 01-03-12 | 19:03

Ja, doe er maar lollig over, Wilma. Voorlopig is het behoorlijk onomkeerbaar. Reïncarnatief gezien niet natuurlijk.

Jaap de Paap | 01-03-12 | 19:02

@overVecht | 01-03-12 | 19:00

Alleen al de brutaliteit. Namens een god durven spreken.

brutus68 | 01-03-12 | 19:02

@Strangetown | 01-03-12 | 18:58

Ja klopt.... maar juist dóór dat traject gebeurt het vaker dat ze al voor trein liggen dan het gehele traject af willen leggen. Althans... dat is mijn ervaring.

overVecht | 01-03-12 | 19:02

@overVecht | 01-03-12 | 18:36
Dank. En zeker niet alleen ouderen. Er zijn inderdaad mensen in alle leeftijdscategorieën die al jaren uitzichtloos lijden. Dan moet je je afvragen wie is hier nou bij gebaat? Ook de mensen die een diepe doodswens hebben door ernstig, langdurig psychisch en/of lichamelijk lijden, moet je niet langer tegen hun wil in laten lijden, laat staan hen daartoe dwingen.

Het spijt me oprecht voor je vader. Ik wens je wijsheid sterkte, geduld en vertrouwen en vooral mededogen ook van anderen voor je vader. Dat laatste wens ik iedereen.

doenormaal! | 01-03-12 | 19:00

@Getson | 01-03-12 | 18:50

Precies. Absurd dat de mens zo bekrompen is dat ze VINDEN dat iemand anders niet mag overlijden.

overVecht | 01-03-12 | 19:00

overVecht | 01-03-12 | 18:51
Nope, je kan wel degelijk een euthanasie traject in als psychiatrische patiënt, alleen moet je wel bereid zijn dit lange traject met zijn voorwaarden (scala aan verschillende AD's/lithium/ECT/second opinion) in te gaan.

Strangetown | 01-03-12 | 18:58

Ik ben nergens lid van, behalve van de NVVE en dat al 20 jaar. Top club!

Heden Stamppot | 01-03-12 | 18:58

Vandaag een vreselijk verhaal gelezen van een jonge man, die ten einde raad dan maar een zelfmoordpakket op internet had gekocht en ergens koud en alleen in een tuin er een einde aan heeft gemaakt. Dan maar liever zo'n mobiel team.

Elisabeth2 | 01-03-12 | 18:56

Alhoewel ik hoop er nooit gebruik van te hoeven maken en hoop dat Magere Hein me genadig is, en me ergens in mijn slaap te grazen neemt is het een mooi en menselijk initiatief. Mocht het me ooit toch gebeuren dat ik het toch nodig heb, maak ik er graag gebruik. Om mezelf en familie een helletocht te besparen.

brutus68 | 01-03-12 | 18:55

Overigens zijn de teams van de NVVE sowieso al mobiel of dacht mw. Nanninga dat je met je wilsbeschikking en koffertje moet melden op het hoofdkwartier?

De NVVE komt gewoon bij je thuis, daar hebben ze mannetjes (of vrouwtjes) voor.

Strangetown | 01-03-12 | 18:54

@Hölzenbein | 01-03-12 | 18:49

Heb weleens met iemand gesproken die dat doet. Die was op een gepaste manier ook trots op zijn werk. Kon alleen maar heel veel respect voor hem opbrengen.

overVecht | 01-03-12 | 18:54

@Strangetown | 01-03-12 | 18:43

Ja klopt. Dat weet ik. Maar voor een gemiddelde psychiatrische patiënt is dat onmogelijk om te bewerkstelligen zonder andere daarbij alsnog te betrekken.

Schoonmaakdiensten, verpleegkundigen enz.

overVecht | 01-03-12 | 18:51

BlackDeathMetal | 01-03-12 | 18:19 | + 11 -

Ja, maar God he?

Richard1234 | 01-03-12 | 18:50

@Vage_eddie | 01-03-12 | 18:38
@overVecht | 01-03-12 | 18:38
Dank. Iedere tegenstander gun ik zo'n einde.

Getson | 01-03-12 | 18:50

@neemjemoederindemali | 01-03-12 | 18:24
Dat doen de jongens in de werkplaats met de kärcher, daar zijn machinisten te fijntjes voor.

Hölzenbein | 01-03-12 | 18:49

@Geenstijl
Wat is daar schokkend aan?

eye | 01-03-12 | 18:48

@BlackDeathMetal | 01-03-12 | 18:19
Helemaal mee eens, maar dan ook geen leeftijdsdiscriminatie. Als een 8-jarige van zichzelf vindt een voltooid leven te hebben, moet dat kunnen.

kapotte_stofzuiger | 01-03-12 | 18:48

@Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 18:43

Als je een spatie doet alwaar je een puntje doet dan krijg je geen puntjes in je tegeltje....

Voor de rest vind ik je godwin smakeloos.... en nee... dat minnetje kwam niet van mij...

overVecht | 01-03-12 | 18:48

@PausTokkie Keuzevrijheid.

klowiepowie | 01-03-12 | 18:47

A. Nanninga | 01-03-12 | 18:18
ROFL - "Bent u dood, kies 3"

Hölzenbein | 01-03-12 | 18:47

Jeetje, zo'n mobiel euthanasie team vind ik een tikkeltje te ver gaan en best shocking. Neemt niet weg dat euthanasie geen slecht iets is. Als je je leven wilt beëindigen, moet je de kans hebben om dat op een humane, voor jou prettige manier.

falert | 01-03-12 | 18:47

Dit is het betere smulwerk! Bedankt GS!

horsteknots | 01-03-12 | 18:45

Hilton is keuze optie 3. Excl. Cocaïne en heroïne.

klowiepowie | 01-03-12 | 18:45

Die religekkies zijn echt gestoord. Die god van hun heeft ook niemand gevraagd om te leven en alle ellende te ondergaan en mogelijk eeuwig te branden in de hel als je net even op de verkeerde manier leeft. Dus hoezo wij en ons leven behoren god toe? Dan had die god alleen maar religekkies moeten maken!

PausTokkie | 01-03-12 | 18:45

@DoubleEight | 01-03-12 | 18:38
Je lijkt wel een zelfmoordmoslim.

vetkleppert | 01-03-12 | 18:44

Als ik wil ga ik, hoe dan ook; blij met dit initiatief.

dinah might | 01-03-12 | 18:43

Ik ben een groot voorstander van zelfbeschikking en dus ook eurhanasie. Deze oplossing voelt echter wat 'te gemakkelijk'. Moet daar nog eens diep over nadenken.
.
Het verbaasde me eigenlijk dat er nog niet echt een stevige godwin geplempt is. Bij deze:
.
Hoe heten deze teams? NVVE Einsatzgruppe
.
Geen dank. Het is alweer een tijdje geleden dat de eer aan mij was.
.
Tsjuss!

Parel van het Zuiden | 01-03-12 | 18:43

overVecht | 01-03-12 | 18:29 |
Zelfdoding kan al en heet hier eufemistisch eigenmoord, maar euthanasie oftewel hulp bij zelfdoding is idd (nog) een lange, hobbelige weg voor psychiatrische patiënten met deze wens. Het kan wel, mits eerst voldaan is aan voorwaarden.

Strangetown | 01-03-12 | 18:43

*Ga eens deaud* krijgt zo een hele nieuwe betekenis.

Petrus de Rewa | 01-03-12 | 18:43

@DoubleEight Keuze optie 2. NS is keuze optie 1. Of ze op tijd rijden.. dat is de vraag.

klowiepowie | 01-03-12 | 18:42

@DoubleEight | 01-03-12 | 18:38
Kies dan een gebouw van de belastingdienst uit.

Parsons | 01-03-12 | 18:40

-weggejorist-

DoubleEight | 01-03-12 | 18:39

En sterven is zo doodgewoon, maar je bent zonder enige inspraak tot leven 'gewekt', DUS moet je er ook zonder enige inspraak uit of zoiets...??
Onzin, aldus is dit een prima initiatief.
Het is toch bizar, je wordt op de meest gruwelijke momenten 'gered', ongeacht of je dat überhaupt zou willen, maar waag het niet dan alsnog dood te willen met hulp..
Nee dan moet je zelf in de weer met smeulend houtskool, kilo's pillen en nota bene het openbaar vervoer wat je altijd vermeden hebt...
Ik denk dat er zat Britten zijn die jaloers zijn op dit initiatief.

Causa Sui | 01-03-12 | 18:38

@Getson | 01-03-12 | 18:32

Sterkte.... en daarbij natuurlijk complete egoïstische EN regeltjes onzin dat we mensen zo laten lijden.

overVecht | 01-03-12 | 18:38

Getson | 01-03-12 | 18:32
Inderdaad. De zure ironie.
Iemand verdoven en de tijd het werk laten doen stuit op een stuk minder weerstand, terwijl de wenselijkheid ervan verder te zoeken is.

Vage_eddie | 01-03-12 | 18:38

-weggejorist-

DoubleEight | 01-03-12 | 18:38

Heb je hier nou écht de hele dag op zitten broeden Nanninga?

Pa Cartwright | 01-03-12 | 18:37

Beter dan dat ze voor een trein springen. Trouwens dikke business. Al die suicidale buitenlanders. Daar kun je wel een levensbeëindigings pretpaket voor verzinnen.

klowiepowie | 01-03-12 | 18:36

Ik heb deze week 5 telefoontjes naar mijn energieboer moeten plegen; iets was er fout in de administratie en men wist niet wat.
Vorige week een uur aan de lijn gehangen om een grapje met een inboedelverzekering die ik niet kreeg opgezegd.
Wed maar dat ik nooit in zee durf te gaan met een instantie die zich bezig houdt met eventuele euthanasie.

Vage_eddie | 01-03-12 | 18:36

@doenormaal! | 01-03-12 | 18:32

Mooie tegel ook. Maar niet alleen ouderen. Ook vele anderen kunnen er veel aan hebben. Dicht bij mij zelf gun ik bijv. mijn vader een rustig overlijden. Al sinds 10 jaar in een verpleeghuis en hij is nog geen 60 maar ligt al die jaren wel als een kasplantje weg te rotten....

overVecht | 01-03-12 | 18:36

Kun je ook een ander opgeven ?

netniet | 01-03-12 | 18:35

Wanneer gaan relioten eindelijk eens begrijpen dat hun overwegingen totaal ongeldig en waardeloos zijn voor iemand zonder religieuze handicap?

vetkleppert | 01-03-12 | 18:35

Heel mooi initiatief. Op zulke vlakken hebben we dus nog wel die ouderwetse voortrekkersrol in de wereld.

Na de punk trouwens kwamen toch ook de:

www.youtube.com/watch?v=htXAOx5kg5A&am...

Bezorgdenverjaagster | 01-03-12 | 18:35

Zelfbeschikkingsrecht is een waardevol liberaalrecht. Euthanasie is niet barbaars, maar erg menselijk. Niemand verdiend het om ondraaglijk te leidden.

Santac | 01-03-12 | 18:33

Op dit moment ligt een bekende van mij de hongerdood in zijn slaap te sterven omdat 1 spuitje te veel rompslomp is.

Getson | 01-03-12 | 18:32

@Anarki | 01-03-12 | 18:28

Erg goede tegel van je. Zelfdoding hangt een groot taboe omheen terwijl het wel degelijk een groot maatschappelijk iets is. Iemand die er serieus over na denkt hoort naar mijn mening de begeleiding te krijgen om het ook tot uitvoer te kunnen brengen.

Als iemand een terminale ziekte heeft dan begrijpt iedereen het maar een psychische ziekte dan is het "not done" terwijl dat in sommige gevallen netzo veel pijn kan doen bij mensen.

overVecht | 01-03-12 | 18:32

Uitstekend dat er eindekijk zo'n team is! Vele ouderen zullen een zucht van verlichting slaken. Eindelijk kan hun diepe wens om uit hun jarenlange uitzichtloze lijden verlost te worden, in vervulling gaan.

Als je de pech hebt een huisarts te treffen die je uit geloofsoverwegingen weigert humaan te laten sterven dan dan is het niet meer dan rechtvaardig dat je je vraag bij een andere neer mag leggen die wel bereid is je uit je lijden te verlossen.

Anderen hebben het e=recht niet te beschikken over je leven tegen je wil in. Mensen moeten zelf kunnen bepalen wanneer hun tijd is gekomen. dat er mensen zijn die hen daarbij willen helpen is allen maar ontzettend humaan en menslievend te noemen. Deze dappere mensen hebben juist liefde en respect voor mensen door hen een waardig einde te gunnen. Of wil Nederland liever dat mensen zich voor treinen blijven gooien of zichzelf verzuipen in de vijver voor het verpleegtehuis? Als ze tenminste nog het geluk hebben daar te kunnen komen.

doenormaal! | 01-03-12 | 18:32

Boerenhoofd | 01-03-12 | 18:27 | + 0 -

Ik klaag ze toch aan , stond een uur te wachten langs het spoor maar geen trien ik had wel dood kunnen vriezen .

Eurotokkie | 01-03-12 | 18:31

Vroeger had je van die posters waarop hulp werd aanboden bij vragen over abortus enzo. Alleen jammer dat hun enig juiste oplossing altijd toch bevallen en eventueel adoptie was. Het waren namelijk jezusfreaks.
Ik hoop niet dat dit ook zo'n initiatief blijkt te zijn.

vetkleppert | 01-03-12 | 18:30

t.z.t. hoop ik er gebruik van te kunnen maken.
Opgeruimd staat netjes.

Ratzing. | 01-03-12 | 18:30

Die lui die dood willen gaan toch wel dood. Dan kan dat beter begeleid dan dat ze zelf met de schaar aan de wandel gaan..

Sabbey | 01-03-12 | 18:30

Ben ervan overtuigd dat, als we de Pil van Driom beschikbaar stellen, de gemiddelde leeftijd van NL meteen omlaag gaat en capaciteitsproblemen in menig verzorgingstehuis snel zijn opgelost. Omdat er heel veel mensen alleen maar zitten te wachten op wat toch wel komen gaat. Je kunt al niet beslissen dat je wordt geboren, laat je dan tenminste zelf mogen bepalen wanneer je het genoeg vindt!

R2DTal | 01-03-12 | 18:29

Het Mobiele Euthanasieteam komt naar je toe deze zomer!

MarkvanBommel | 01-03-12 | 18:29

Zelfdoding moet kunnen.... zou een hoop mensen behoeden voor een trauma..

Familieleden, machinisten enz.

Daarnaast wordt het veel beter bespreekbaar. Mensen die dood willen of eraan denken zijn heel diep "gezonken". Laat die mensen erover praten zodat je ze kan begeleiden naar de aanstaande dood die ze voor ogen hebben. Openheid geven zorgt voor een hele kleine kans dat ze er misschien toch vanaf zien.

overVecht | 01-03-12 | 18:29

Heel fijn om dit te lezen. Alleen zullen weinig mensen dit begrijpen. Euthanasie wegens eindeloos psychisch lijden kan maar er ik heb nog geen enkele arts gevonden die er ook aan mee wil werken. Zodra je het noemt krijg je 20 opties in je nek gesmeten maar geen enkele van die opties heet een naald. Je wil graag dood maar iedereen waar je mee praat heeft het alleen maar over hoe je het beter moet gaan krijgen. Dat maakt je nog meer depressief om keer na keer hetzelfde antwoord te krijgen. 1600 mensen plegen zelfmoord per jaar en meestal erg eenzaam en op een gruwelijke manier. Dit moet en kan beter geregeld worden. Niet iedereen wil namelijk hulp en verder leven en het frustreert alleen maar om iedere keer te horen te krijgen dat je het nog niet erg genoeg hebt.

Anarki | 01-03-12 | 18:28

@Eurotokkie | 01-03-12 | 18:25
Maar ze rijden. Ongeacht of ze op tijd komen.

Boerenhoofd | 01-03-12 | 18:27

Jammer dat uitgerekend relioten met alle geweld zo lang moeten blijven leven.

vetkleppert | 01-03-12 | 18:26

Boerenhoofd | 01-03-12 | 18:24 | + 0 -

Als ze niet op tijd komen dan heb je niet veel aan.

Eurotokkie | 01-03-12 | 18:25

Mag niet van god heh.

Parsons | 01-03-12 | 18:25

Welcome to the Netherlands!
Where we can mercykill you...

Desmoulins | 01-03-12 | 18:25

Waar zouden we zijn zonder de trein. Mobieler kan euthanasie haast niet.

Richard1234 | 01-03-12 | 18:24

Mooi, hoeven machinisten ook die bloedspetters en stukken vlees niet meer van de trein te schrapen.

neemjemoederindemali | 01-03-12 | 18:24

Misschien ook beter voor de NS. Kunnen de treinen blijven rijden.

Boerenhoofd | 01-03-12 | 18:24

Iets om trots op te zijn ipv het af te zeiken. Als mensen na lang denken besluiten er echt mee te willen stoppen dan is dit beter dan weer onder die ene stoptrein waar ik dan net weer in zit.

Lacan | 01-03-12 | 18:24

@rara | 01-03-12 | 18:20
Ja verdorie, laat de treinen een keer rijden.

blinde kip | 01-03-12 | 18:23

Ik weet nog wel iemand die misschien de eerste wil worden omdat zijn familie ook al iets hoogs is in Nederland en graag bij alles vooraan staat (Zeker als er geld mee te verdienen valt)

jan-lul-de-behanger | 01-03-12 | 18:22

Liever zo'n mobiel team dan zelfmoorden met plastic zakken en pillen. Dat geeft zo'n rotzooi, en het is geen prettig gezicht.

rara | 01-03-12 | 18:20

Wie wil ook leven in een wereld waar Santorums vrij kunnen rondlopen?

blinde kip | 01-03-12 | 18:19

Belachelijk dat mensen nog steeds denken dat ze wat over het leven van een ander te zeggen hebben. Als iemand dood wil moet dat gewoon kunnen, het is jouw leven.

BlackDeathMetal | 01-03-12 | 18:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken