Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVD-mevrouw graaide half miljoen

wachtgeldregelingjeej.jpgStijlloze bezuinigingstip: wachtgeld afschaffen. Wachtgeld is de wortel van het kwaad. En kost de belastingbetaler vele miljoenen. Als we dan toch overal op gaan bezuinigen, dan is het wel zo netjes als politici ook de hand aan zichzelf slaan. Afschaffen dat wachtgeld. Compleet. Een politicus is geen levensstijl, het is een baan. En bij ontslag dan wel aflopen van het contract is er de sollicitatie voor de volgende baan. Of handje ophouden bij de sociale dienst, maar dan wel volgens de criteria waar de 'gewone' mensen ook aan gehouden worden. Kappen met dat wachtgeld. Zorgt voor scheve constructies vol overbodig weggeefgeld. Neem Den Haag. Daar is de afgelopen twee crisisjaren nauwelijks minder geld uitgegeven aan wachtgeld. Met als exorbitante grootverdiener Louise Engering (VVD), ex-wethouder van Den Haag. Kreeg de afgelopen zes jaar al bijna een half miljoen. Terwijl haar man als voormalig ambassadeur ook niet weinig verdiend zal hebben. Hoe bizar wilt u het? Wachtgeld maakt luie politici. Beroepsmatige pluchevullers die niet hard hun best doen voor de mensen die zij vertegenwoordigen, omdat er toch een pot met goud staat te wachten als ze mislukken of geen zin meer hebben. Keihard op bezuinigen, in plaats van de kosten van de crisis weer af te wentelen op de belastingbetaler. En als we dan toch bezig zijn, schaf ook gelijk de subsidie op politieke partijen af. Helemaal. Als kunst- en cultuurinstellingen gedwongen worden om sponsoring en creatieve geldwerfacties te ontplooien, kunnen politieke partijen dat ook. Vraag maar aan de PVV.

Reaguursels

Inloggen

wat een mooi stukje, bijna gemist.

ganzo | 27-01-12 | 02:45

Deze engerling wilde geen meikever maar een goudhaantje worden.

Argyronauta | 27-01-12 | 00:13

en naar wie kan ik smsjes sturen om dit te stoppen?

MokumsMoppie | 26-01-12 | 22:05

Herr Vorragend | 26-01-12 | 13:25 |
Ik vind het wel mooi. Jij met je duitse nick, die pvv beschuldigd van geld donaties van de mossad, de joden. Vertel mij mastermind, wat hebben die zionisten nu voor ogen om de pvv te sponseren? Werelddominantie? En dat allemaal te beginnen in Nederland? Yeah right.

Smarties | 26-01-12 | 20:49

Hear hear!

oplichter | 26-01-12 | 20:43

afgelopen zes jaar al bijna een half miljoen??????? Ik heb mijn hele leven de schompes gewerkt en heb nu recht op 38 maanden ww van 70% en dan wordt ik ook nog op de huid gezeten door uwv "werkcoaches"....

John Doorzon | 26-01-12 | 20:20

waar maak je je nou druk om :ik zie geen verschil tussen wachtgeld of salaris,als je naar prestatie kijkt dan.Stelt alletwee niks voor.

track | 26-01-12 | 20:11

Inderdaad, wachtgeld is 1 van de grootste ergenissen van Hei-kneuter

Hei-kneuter | 26-01-12 | 19:44

Jajoh maak ze Extra gevoelig voor externe stimulansen... zal de objectiviteit zeukers ten goede komen.

lidlbier | 26-01-12 | 18:47

-weggejorist-

R. Abbit | 26-01-12 | 17:21

En het erge is nog dat deze mevrouw Engering zelf haar baan heeft opgezegd. Zelf je baan opzeggen en dan 6 jaar wachtgeld vangen zonder ook maar te solliciteren ... en de VVD maar schelden op de werklozen.

Sorry, geen dienst | 26-01-12 | 17:02

Jammer dat het niet iemand van de linkse kerk is.

Rinus75 | 26-01-12 | 15:43

De Haagse suikerspin mevrouw Engering lacht jullie allemaal uit en blijft gewoon wonen in haar villa op de Scheveningseweg en haar boodschappen doen bij de Aldi om de hoek aan de Westduinweg.

coosie | 26-01-12 | 15:17

Ach ja, niets is teveel. En zo zijn er honderden, misschien wel duizenden die zodanig een salaris 'verdienen'...

Thoth | 26-01-12 | 14:17

@Seneca | 26-01-12 | 10:15 | + -18 -
Mooi. Het werkt dus niet en kan afgeschaft worden.

Zoiets | 26-01-12 | 14:08

VVD-mevrouw... wow JQ dat zijn sterke woorden. Was het een GroenLinkscher geweest, een PvdA-er of godbeterd een PVV-er had je vast een mooie naam-verneukeratieve gag gevonden. Maar ja iemand met de naam Louise Engering, daarbij is het natuurlijk zwaar een grappige naamzinspeling te maken. Of zou't toch ingegeven zijn door partij politieke voorkeur? Nomen est omen, lutser.

Fred Janssen | 26-01-12 | 13:59

Het blijven ook witte boorden criminelen he..
aar weten ze in Brussel ook alles van..
En maar klagen over de bank directeuren over de graai cultuur daar.. En zelf.....

demilord | 26-01-12 | 13:30

De wachtgeldregeking voor ambtenaren heeft idd z´n beste tijd gehad en zal moeten worden aangepast aan de algemeen geldende ww-regels. Lijkt me wel zo rechtvaardig. Subsidie voor politieke partijen vind ik echter een noodzakelijk kwaad, het voorkomt invloed van foute clubs.
En één partij die nu al gefinancierd wordt door een buitenlandse geheime dienst is er w.m.b. al één teveel.

Herr Vorragend | 26-01-12 | 13:25

Beoeld u diezelfde PVV die nu zo spastisch doet over openheid van zaken omtrent donaties? Zal men heel wat 'lijken' in de portemonee hebben, heb ik zo het idee.

longblond | 26-01-12 | 13:11

@ mezelf, over een ander zijn subsidie zeuren terwijl je het zelf ook krijgt is hypocriet.

me,myself and IK | 26-01-12 | 12:50

Geenstijl = Telegraaf, krijgt dus ook subsidie. (NRC is enige krant zonder subsidie).

me,myself and IK | 26-01-12 | 12:48

@nicks nuttig | 26-01-12 | 12:19 |

Opzich ben je best grappig. Maar heb je dan ook meerdere persoonlijkheden of is het gewoon de drang naar contact met mensen?

Aron-G | 26-01-12 | 12:29

wat een gezeur, wat ik ook van politici mag vinden wachtgeld of ww van de overheid en een zakje met geld van onze werkgever als we moeten vertrekken zijn redelijke vormen van inkomen/compensatie die we gewoon in stand moeten houden ongeacht de naam die we er aan gegeven hebben. Lijkt me wel dat regelingen als wachtgeld en ww gelijkgesteld zouden moeten zijn qua voorwaarden/rechten/plichten. Kortom ergens loopt hier weer iets faliekant mis. Dus 6 jaar en bijna half miljoen euro is 450.000/6=75000 euro komt van geen kant in de buurt van 70% van max dagloon. Kortom deze regeling gaat alle acceptabele grenzen te boven.

Wat haar man is geweest doet in WW zaken ook niet ter zake.

Stijlloos&eigenwijs | 26-01-12 | 12:24

Over graaien gesproken......
pensioen laten afkopen, ontslag nemen, dit een paar jaar voor je pensioen en dan lekker doorbetaald thuis zitten en geld trekken......
Allemaal bij wet geregeld.... Ben ik gek of is de hele wereld gek..... Duik hier maar eens fistdiep in
Baas boven baas
www.rijnmond.nl/nieuws/28-10-2011/roer...

zoonvanmijnvader | 26-01-12 | 12:20

Brain: nicks nuttig!

nn: Hi boss, how you doing bro!

Brain: What the hell YOU think you're doing, little fuckwit.

nn: You tell me, do you think I am out of MY mind?

Brain: Is this a lame ass joke of yours again?

nn: Ooit gehoord van het woord 'hypocriet'

Brain: Since I speak dutch, yes I have. Now stop being a smartass.

- weggenuttigt en opgetie

Brain: Dat gaat je niet helpen.

nn: What I was saying before. HYPOCRIET.

Brain: Dus het ligt aan mij. Is that what you're saying?

nn: Yeah. That pretty much sums it up.

Brain: Alsof ik niet genoeg aan mijn hoofd heb, for crying out loud! En nu opzouten. Lutser pur sang.

nn: for fuck sake, never mind.

Brain: Ophouden met trying to be fucking funny, OK? Cause your not.

nn: Ik ga al.

nicks nuttig | 26-01-12 | 12:19

@farm | 26-01-12 | 11:52 |

Wat dacht je ervan dat Shell dat zelf afkoopt?! Niks is gratis, voor niks komt de zon op. Wij plunderen dat land niet leeg, zij maken er een puinhoop van hun land. Dat het voor hun aantrekkelijker en makkelijker is om het olie oppompen aan buitenlandse bedrijven over te laten is niet ons probleem. Daar heb je heel geen ontwikkelingshulp voor nodig.

Aron-G | 26-01-12 | 12:19

@Den Meester | 26-01-12 | 11:06
Raar, nu ineens weer te zien. Heel raar. Aluhoedje ligt klaar

Den Meester | 26-01-12 | 12:15

Wachtgeld is inderdaad een misselijke vergoeding die ze zichzelf heel gemakkelijk toebedelen. Nu heb ik geen problemen met wachtgeld maar dan wel op bijstandsniveau graag!

WatZalIkErvanZeggen | 26-01-12 | 12:15

Helemaal mee eens wachtgelden afschaffen.

bosbaan | 26-01-12 | 12:08

6 mei 2014 wordt een mooie dag, waarom:

éne folkert vd g komt dan vrij en ik wil `m wel sponsoren zo langzamerhand!

basberger | 26-01-12 | 11:58

@Drs. D. | 26-01-12 | 11:53
ehm, wat heeft dat ermee te maken?

Den Meester | 26-01-12 | 11:57

Pvv krijgt geen subsidie omdat het geen leden-partij is.

Drs. D. | 26-01-12 | 11:53

Aron-G | 26-01-12 | 11:46

Jij moet nog heeeel veeel leren!
Wat dacht je van de Shell in Nigeria?
Weet je wel hoeveel jaren we ''gratis'' olie uit dat land halen?
Dankzij ''ontwikkelingshulp'' kunnen we die machthebbers zover krijgen om hun eigen land leeg te laten plunderen. Nee, het volk krijgt zelf niks, maar dat was ook niet de bedoeling, zucht...

farm | 26-01-12 | 11:52

@farm | 26-01-12 | 11:38

Dat is nog altijd meer dan dat je er voor krijgt, of denk je werkelijk dat al het geld naar die arme boeren gaat?

Aron-G | 26-01-12 | 11:46

Louise wie?

Hölzenbein | 26-01-12 | 11:43

Jaag de ambtenaar de fabrieken in en leg er de zweep overheen !

Beef Bus | 26-01-12 | 11:40

@DeeDeeCaten | 26-01-12 | 11:30
Maar een ww is veel en veel minder dan wachtgeld.

Boerenhoofd | 26-01-12 | 11:39

Aron-G | 26-01-12 | 11:25

Van Afrika en andere ontwikkelingslanden krijgen we tenminste goedkope grondstoffen en olie voor terug. Ben je vergeten wat Rosenthal laatst nog gezegd had over ontwikkelingshulp? Nee?
''Nederland moet er wel beter van worden,'' zoiets zei hij.

Ben je vergeten wat er destijds gebeurde toen Indonesië besloten had geen ontwikkelingshulp meer van Nederland te accepteren?
Google dat maar eens op!

farm | 26-01-12 | 11:38

Zes jaar wachtgeld. Dat is toch wel een beetje overdreven. Maximaal 2 jaar is toch ook genoeg. Er kan nog veel bezuinigd worden bij de overheid. Ambtenaren en bestuurders hebben riante regelingen en gigantische sociale bescherming. Dat is niet meer van deze tijd en niet in lijn met alledaagse hedendaagse realitiet van werknemers of zelfstandigen. Aanpakken die regelingen.

denoorman | 26-01-12 | 11:34

Boerenhoofd | 26-01-12 | 10:14
Dat krijg je wel, dat heet ww.

DeeDeeCaten | 26-01-12 | 11:30

alsteblieft,kan nog gieriger, kleinzieliger en populistischer? Echt heel makkelijk scoren dit....

DeeDeeCaten | 26-01-12 | 11:29

Je pikt er een vvd-er uit, is er geen pvda-er te vinden?

BarneyBoner | 26-01-12 | 11:26

Om rijk te worden moet je nou eenmaal kunnen graaien en hebzuchtig zijn. GS kan er nog veel topics over maken, maar dit zal altijd en overal gebeuren. Allemaal kleine calimero's hier die stampvoetend en luid schreeuwen dat het hun belasting centen zijn.. Dat klopt misschien wel maar dit is nog altijd beter dan dat het naar Afrika gaat of andere nutteloze projecten.

Aron-G | 26-01-12 | 11:25

Wachtgeld moet weg maar subsidie is voor de gewone man de enige manier op mee te doen met de politiek in de form van een partij.
Toch maar is die regelingen gaan bekijken want echt veel slechter zal ik het niet doen dan gevestigde orde.

Bac | 26-01-12 | 11:23

Het antwoord is trouwens ja, by the way.

nicks nuttig | 26-01-12 | 11:16

Ik wordt er niet goed van! Wanneer huodt deze flauwekul nu eens op?

H.E. van Putten/Koor | 26-01-12 | 11:16

Zolang deze bekakte mensen zich te goed voelen om normaal te werken wegens grootheidswaanzin, zullen ze zitting blijven nemen (tegen een goed salaris) in allerlei stichtingen en bestuurdersfunctie etc.

Terwijl de minima voor 9 euro bruto per uur bij het uitzendbureau zich uit de naad moet werken, (als het niet minder is).
Dit land krioelt van dit soort "onderkoningen en koninginnen".

farm | 26-01-12 | 11:15

@ necrosis

Die vraag heb jij mij tenminste al drie keer gevraagd. No offense though.

nicks nuttig | 26-01-12 | 11:14

vraag je nou gewoon eens af wie er NEE zou zeggen tegen een HALF MILJOEN GRATIS GELD. En je hebt er volgens regelgeving nog 'RECHT' op ook!
'
Geachte Reaguurders,
'
WIE VAN U ZOU NEE ZEGGEN????
'
Ik niet. En velen met mij.
'
En dus: perverse prikkel = AFSCHAFFEN. Nu. Meteen.

Rest In Privacy | 26-01-12 | 11:12

@nicks nuttig | 26-01-12 | 11:09
Heb jij niks nuttigs te doen?

necrosis | 26-01-12 | 11:12

Haha! Wachtgeld. Right. Hoe ironisch..

wachtgeld: Oh, come on. Nutcase!

nicks nuttig: nicks nuttig. The nick is nicks nuttig.

wachtgeld: Yeah whatever. Are you on drugs?

nicks nuttig: No. Why?

wachtgeld: Ik vind dat je het woord ironie misbruikt. That's why!

nicks nuttig: JIJ vind dat? Jij? Je bent nog geeneens een jij. Dus waar heb JIJ het over?

wachtgeld: If somebody wants to kill me, now is your chance. Don't worry, I won't press charges.

nicks nuttig: Wow, wachtgeld really needs a therapist. Poor bastard.

wachtgeld: what.. the.. fuck..

nicks nuttig: Don't you worry one bit my friend! I just called 91 *kuch* 112. Help is underway!

wachtgeld: :/

nicks nuttig | 26-01-12 | 11:09

Overweeg om wethouder te worden.... vanwege het wachtgeld

Islamofiel | 26-01-12 | 11:09

Zou Mutsaerts ook op wachtgeld zitten?

necrosis | 26-01-12 | 11:08

Beter dat de staat politieke partijen financiert, dan schimmige private partijen.

Romanov | 26-01-12 | 11:07

@Aron-G | 26-01-12 | 11:01
Bij mij niet, vanaf 10:55 wel weer. First signs of ACTA intruding in our lives?

Den Meester | 26-01-12 | 11:06

Gewoon de ww in net als ieder ander+ sollicitatieplicht.

secretia | 26-01-12 | 11:06

Nee Quid, wachtgeld laten bestaan. Verbod op snel een nieuwe baan betrekken, invoeren! Zie Eurlings.

Woods | 26-01-12 | 11:06

Waarom wachtgeld? Een ondernemer kan ook elk moment zijn opdracht kwijtraken hiervoor is ook geen compensatie.

Limiteer het desnoods op drie maanden. Lijkt me zat voor zo'n omhoog gevallen aardappel om een andere prietpraat functie te bemachtigen.

Koorknaap | 26-01-12 | 11:05

@Den Meester | 26-01-12 | 10:59

Ik zou even F5'en als ik jou was. Bij mij staan ze er gewoon bij.

Aron-G | 26-01-12 | 11:01

Ehm, Joris, waar zijn alle reaguursels tussen 10:38 en 10:55 uur gebleven? En ja, dat waren er een aantal?

Den Meester | 26-01-12 | 10:59

@Ad Rembo | 26-01-12 | 10:50

Neen. Wel een uitkering.

Aron-G | 26-01-12 | 10:57

@FrankVeer | 26-01-12 | 10:47
Politici zijn gewoon een goed beschermd soort ambtenaar geworden. Geen wonder dat zij er een hekel aan hebben als er "onbeschaafde burgers" in de zeteltjes naast hen komen zitten in de exclusieve heren&damesclub.

Jan Passant mk2 | 26-01-12 | 10:57

Ik heb mevrouw ff gegoogled en wat blijkt? Ze heeft al lang ander werk + een groot aantal nevenfuncties! Met die 80.000+ aan wachtgeld extra heeft ze een heerlijk inkomen. Wat een land...

pretparkdrievliet | 26-01-12 | 10:55

Typisch VVD.

brabant altijd -1 | 26-01-12 | 10:55

Die ambtenaren zorgen gewoon goed voor zichzelf, ze kijken wel uit om deze regeling te slopen ze komen allemaal een keer aan de beurt en dan is deze regeling 'voor niks binnenlopen'.
Hoorde van een ambtenaar die op z'n 48ste wegbezuinigd werd, heeft afgelopen week op 65 jarige leeftijd zijn laatste wachtgeld ontvangen, heeft dus al die tijd volledige doorbetaling van salaris ontvangen!!!

lanexxx | 26-01-12 | 10:51

@necrosis:

"@Boerenhoofd | 26-01-12 | 10:14
Heel veel politici hebben na hun studie slechts 'politiek' op hun cv staan.
Waarschijnlijk is dat te mager voor het bedrijfsleven en moeten ze wachten op een nieuw baantje uit de politieke banen carrousel.
necrosis | 26-01-12 | 10:18"

--> tijden zijn veranderd. Veel werklozen hebben momenteel niets aan hun jarenlange werkervaring in een bepaalde bedrijfstak. Ik spreek uit ervaring. Krijg ik dan nu ook wachtgeld?!

Ad Rembo | 26-01-12 | 10:50

@kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:45 Dan moeten opa/oma daar wel tijdig mee beginnen en niet met tienduizenden euro's tegelijk. De belastingdienst doet ook aan vermogensvergelijking en de laatste jaren voor overlijden krijgen waarschijnlijk wel wat extra aandacht.
Nadeel is ook dat de erfgenaam vervolgens met zwart geld zit. Als je een aankoop doet (huis, auto, boot) en meer dan € 25.000 cash betaalt wordt dit al doorgegeven aan de fiscus.

witwas | 26-01-12 | 10:50

@vagehond | 26-01-12 | 10:47
Geheel eens, behalve dan dat in de praktijk die wachtgeldpremies weer door de belastingbetaler zullen worden betaald... Sigaar uit eigen doos?

Den Meester | 26-01-12 | 10:49

Geld krijgen, door er op te wachten...

Chorizoworstje | 26-01-12 | 10:48

kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:38

Is er geen huisregel bij GS die verplicht te waarschuwen als er gelinkt wordt naar een foto van SD?

Ik zit godverdomme te eten man.

Cuyahoga | 26-01-12 | 10:47

Gewoon WW voor iedereen, dus ook politici.
Zo niet, dan gaan ze maar Wachtgeldpremies betalen naar rate WW.

vagehond | 26-01-12 | 10:47

@Jan Passant mk2 | 26-01-12 | 10:34

En niet alleen opgeleid. Ze zijn tijdens hun werk al continu bezig met netwerken om meteen over te kunnen stappen in een goedbetaalde functie. Lijkt meer op speeddating voor ambtenaren: het gaat verschrikkelijk langzaam, maar je bent altijd verzekerd van geld en een leuke baan (of althans een baan met een riant salaris).

FrankVeer | 26-01-12 | 10:47

@BeunDeHaas | 26-01-12 | 10:41
offtopic: waarom geven mensen dat eigenlijk op aan de belastingdienst? Opa/oma overtuigen om het grootste deel van het kapitaal cash of goud te bewaren (het koophuis hebben ze verstandig genoeg al 'opgegeten').

kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:45

@BeunDeHaas | 26-01-12 | 10:41 Je hebt in ieder geval een vrijstelling van ruim 19K. Alvast of nog gecondoleerd met het verlies van je opa.

witwas | 26-01-12 | 10:45

Wachtgeld voor kamerleden is m.i. wel te billijken.
Het is nu al een drama om capabele volksvertegenwoordigers te strikken, want de meesten kunnen elders meer graaien. Afschaffen van wachgeld voor parlementariërs zal het niveau alleen maar verder doen dalen.
.
Voor provinciale en gemeetelijke politici ligt dat inderdaad anders.

McPhart | 26-01-12 | 10:45

@kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:38
Ja, bij de PvdA zitten er 13 in een dozijn van dat slag politici. Als het er geen 14 zijn.

Jan Passant mk2 | 26-01-12 | 10:43

Ze zou bijvoorbeeld geschikt kunnen zijn voor telefoniste of receptioniste:

www.google.nl/imgres?q=%22louise+enger...

Maar dat schuift geen 85 ruggen per jaar. Voor dit soort mensen is het alsof ze de jackpot hebben gewonnen zodra ze in mogen stappen bij de baantjescarrousel.
Jammer voor ons dat er jaarlijks zoveel winnaars zijn, betaald door mensen die meedoen aan een loterij die zij zelf nooit kunnen winnen.

Cuyahoga | 26-01-12 | 10:43

@ mer266 | 26-01-12 | 10:32
Nee dat erven is lekker.
Als je van opa Piet 10.000 euro erft, dan is daar al netjes belasting over betaald. Neehoor, komt de belastingdienst NOG een keer belasten!

BeunDeHaas | 26-01-12 | 10:41

zeg maar jansen | 26-01-12 | 10:20 |
Het was al wat langer duidelijk dat Bos en de zijnen veel te veel voor Fortis betaald hebben. Als je je dan die Belgen herinnert die vonden dat ze zo unfair behandeld werden zou je bijna bommen op die patatvreters willen knikkeren. :)
Die dertig miljard voor ABN AMRO / Fortis is verdwenen en die komt nooit meer terug.
Overigens hebben een paar Engelsen ook wat teveel betaald voor ABN AMRO destijds. Wat dat betreft stond Bos niet alleen.

Vaudt Varken | 26-01-12 | 10:41

Juist. Maar dat van 'hand in eigen boezem steken', daar zijn ze in Den Haag niet van helaas.

looprekje | 26-01-12 | 10:38

Juist. Maar dat van 'hand in eigen boezem steken', daar zijn ze in Den Haag niet van helaas.

looprekje | 26-01-12 | 10:38

@Jan Passant mk2 | 26-01-12 | 10:34
Uw reaguursel zo wordt mooi geïllustreerd:
nl.wikipedia.org/wiki/Sharon_Dijksma
Nog nooit een kantoor, fabriek of magazijn van binnen gezien.

kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:38

Even een klein stukkie duiding: die politici doen natuurlijk wel graai, maar het is niet zo dat ze graai doen zonder dat dat toegestaan is. Is namelijk gewoon een wachtgeldregeling die door de Rijksoverheid is ingesteld. Appa ( nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_pensioe... ) heet dat ding. En als de PVV nu eens een meerderheid in de tweede en eerste kamer vindt om die wet aangepast te krijgen, dan behoort dit soort grapjes tot het verleden.

Den Meester | 26-01-12 | 10:37

www.vvddenhaag.nl/646/haagse-wethouder...
"Ze zei haar wethouderschap te beschouwen als de 'schoonheid en de macht' in een hand en voelde zichzelf bevoorrecht dat ze zelf het moment van haar vertrek heeft mogen kiezen."

Schoorsteenveger | 26-01-12 | 10:37

goed plan, nu nog de uitvoering

paddostoel | 26-01-12 | 10:37

@necrosis: ze hadden ook een vak kunnen leren.

Minimaal 4 jaar lang leren hoe je eventueel met hoog niveau gebrabbel de buidel van het gepeupel onder je leeg kunt lullen zonder dat je daarbij schuldig voelt noemen ze politiek. Stelletje oplichters.

Broedsel | 26-01-12 | 10:37

Op zich is het niet onlogisch om een wethouder wat zekerheid te verschaffen voordat hij/zij zijn oorspronkelijke baan opzegt. Voor hetzelfde geld valt het college waar je bent ingestapt na 2 maanden. Maar ik vind wel dat het wachtgeld ingeperkt moet worden tot maximaal de periode waarvoor je verkozen bent en geen wachtgeld als je vrijwillig opstapt!

witwas | 26-01-12 | 10:36

Links, rechts, conservatief, liberaal,
Graaien kunnen ze allemaal.

Four Eyes | 26-01-12 | 10:36

Uitstekend idee. Misschien tijd voor een petitie, GS?

Bulloch | 26-01-12 | 10:34

Wachtgeld was een mooie regeling, vroegah, toen politici eigenlijk gewone burgers waren die iets voorstelden en daarom een periode uit verantwoordelijkheidsbesef uit hun carrière stapten om het land te dienen. Om daarna uit het niets de draad weer op te pakken (met een steuntje mee).

Tegenwoordig zijn politici meestal mensen die daarvoor opgeleid zijn, met een softe opleiding voor en wat bestuurservaring in de softe sector na, altijd vanuit een ruif-etende positie.

Jan Passant mk2 | 26-01-12 | 10:34

@Biff Eagleburger | 26-01-12 | 10:28
Jawel, Halsema twittert volgens mij op onze kosten.

Semolina Pilchard | 26-01-12 | 10:32

Wie niet steelt of erft moet werken tot hij sterft.

mer266 | 26-01-12 | 10:32

necrosis | 26-01-12 | 10:18 |
Daar zit wat in, maar ze hebben toch een studie afgerond, mogen we hopen. Ze kunnen toch solliciteren, maar dat zijn waarschijnlijk baantjes die niet goed genoeg zijn.

Boerenhoofd | 26-01-12 | 10:30

@vraagstaart | 26-01-12 | 10:25
Precies! * +kuddo's uitdeelt*

kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:28

Is er al duidelijkheid of Halsema nu echt uit de wachtgeldcarrousel is?

Biff Eagleburger | 26-01-12 | 10:28

Jiskefet debiteuren crediteuren...
"Stond ik vanochtend bij de tramhalte te wachten, wat denk je?"
"Nou?"
"Staat die mevrouw met die parrelsnoerenketting van gisteren er nog steeds ghe ghe. Dus ik vraag: Mevrouw waar wacht u op? Weet je wat ze zegt?"
"Nou?"
"Op geld!"
"ghe ghe ghe ghe ghe. Dan kan ze lang blijven wachten."
"Ze staat er al zes jaar zegt ze en ze hoeft er alleen maar op te wachten. Het komt vanzelf."
"Moeten wij daar ook maar is gaan staan wachten bij die halte ghe ghe."

Hooijstra | 26-01-12 | 10:27

Heeft Louise in die lange zes jarenop enig moment enig initiatief getoond richting een nieuwe baan? Of had ze al meteen besloten de voller rit uit te zitten? Zou ik toch graag weten.

Schoorsteenveger | 26-01-12 | 10:27

Een Drees, een Den Uyl, ze mogen dan wel miljarden belastinggeld hebben verspild, maar ze deden het tenminste uit een overtuiging een betere samenleving te creeëren, niet om zichzelf te verrijken, al dan niet via wachtgeld . [positief PvdA reaguursel alert].

kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:26

@ZKH EénOog | 26-01-12 | 10:25 | + 0 -
Sterker nog, ik heb mijn deur moeten verkopen om mijn belasting te betalen. Mijn deur staat nu altijd open.

Kaas de Vies | 26-01-12 | 10:26

Oh, dat had u nog niet door? De mantra 'werken tot 67' gaat ook niet voor politici op, heur. Die werken maximaal tot eind vijftig, waarna ze op wachtgeld gaan en zich vervolgens in allerlei lucratieve commissariaten lullen. Kostje gekocht! Nee, doorwerken tot 67 is vooral voor Jan Modaal, de kantoorslaaf die al jaren uitkijkt op het glasvliesgebouw van K.V. De Trekzak en Partners en 's middags een rondje doet, de kleffe bammetjes diep in de zakken, op het immer winderig bedrijventerrein Golfplaat IV.

Semolina Pilchard | 26-01-12 | 10:25

Het kan aan mij liggen, Quid, maar die deur die je net intrapte stond voor de meeste belastingbetalers toch al open?

ZKH EénOog | 26-01-12 | 10:25

Ooit was politicus een erebaan, vervuld door mensen die een maatschappelijke functie succesvol vervulden en het volk vertegenwoordigden.

Tegenwoordig is het een parasitair beroep, vervuld door lieden met ":vrindjes".

Ik kots op dat tuig en wat mij betreft kan die guillotine op het Malieveld er niet snel genoeg komen.

A.s. maandag worden wij door dat gajes verkocht aan ESM.

vraagstaart | 26-01-12 | 10:25

Wachten we even op de bezuinigingen door het kabinet. Zou daarover het kabinet vallen dan zullen de overbodige Kamerleden van de PVV na nieuwe verkiezingen toch wel afzien van wachtgeld hè?

Of is het dan anders?

zeg maar jansen | 26-01-12 | 10:24

het wordt tijd om politici voor te stellen aan "het funcioneringsgesprek":)

oh, wacht....

avitas | 26-01-12 | 10:23

Ik zou graag wachtgeld willen ontvangen als ik op het OV wacht.

Kaas de Vies | 26-01-12 | 10:23

Je kan het er niet mee eens zijn, maar ze heeft het wel verdomd goed voor elkaar..

Aron-G | 26-01-12 | 10:23

Ambassadeurs verdienden ten eerst al extreem veel geld voor de functie die zij beoefenen, auto vd. zaak, woning vd. zaak (ook een woning voor kids enz.), onkostenvergoeding etc etc. Het leven is geen pretje voor die mensen.

Frederik Vijf | 26-01-12 | 10:22

All animals are equal. But some are more equal than others.

QED

vraagstaart | 26-01-12 | 10:22

"Een politicus is geen levensstijl, het is een baan."

Dat is teveel eer voor paracieten.

_Libertariër_ | 26-01-12 | 10:21

Ik wacht. Geld!

Hooijstra | 26-01-12 | 10:21

Ondertussen is duidelijk geworden dat Bos c.s. zo'n acht en een half miljard teveel hebben betaald voor Fortis/ABN-Amro.

Eens temeer wordt weer duidelijk dat wat de belastingbetaler met schepjes binnenbrengt door de heren met containers tegelijk wordt weggegooid.

Graaiers en big spenders. En als het mislukt gaan ze op wachtgeld.

zeg maar jansen | 26-01-12 | 10:20

@Seneca | 26-01-12 | 10:15
En dat helpt...
-Camiel Eurlings
-Wouter Bos
-Jan Peter Balkenende
Om maar wat voorbeelden te noemen. Als minister alvast je baan veiligstellen. Hebben we het nog geeneens over het veiligstellen van baantjes voor politieke vrienden; denk aan de commissariaten bij ING, ABN-Amro, Shell etc. etc.

kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:19

De wachtgeldregeling moeten ze gewoon gelijk stellen met de WW regeling. Waarom meer rechten dan de gemiddelde loonslaaf? Het argument dat het voor politica lastiger zou zijn om aan een baan te komen is ook kul, het opent in veel gevallen juist deuren lijkt mij.

Maar waar is je zelfrespect gebleven om in 6 jaar tijd een half miljoen bij elkaar te graaien? Hopelijk komen zulke lui nooit meer aan de bak.

Absoluut niet waar | 26-01-12 | 10:19

Wachtgeld gewoon limiteren op bijvoorbeeld vier maanden. Iemand die zich in de politiek voor het volk heeft ingezet zou geen moeite moeten hebben met het vinden van een nieuwe baan. Toch?

En welke totaalmalloot heeft het bedacht de VVD soepsiedie te geven? Dat is net als een PvdA-er proberen te overtuigen van de maakbare samenleving: overbodig.

JaNeeTochNietDan? | 26-01-12 | 10:18

@Boerenhoofd | 26-01-12 | 10:14
Heel veel politici hebben na hun studie slechts 'politiek' op hun cv staan.
Waarschijnlijk is dat te mager voor het bedrijfsleven en moeten ze wachten op een nieuw baantje uit de politieke banen carrousel.
Iets wat extra lastig wordt als er geen PvdA op je cv staat....

necrosis | 26-01-12 | 10:18

Als de subsidie op politieke partijen wordt afgeschaft bestaat er het risico dat die partijen allemaal bedrijfspoedels worden die slechts doen wat de sponsor wil. Zie Acta. Maar dan meer en erger.

Vaudt Varken | 26-01-12 | 10:17

Politicus zijn moet weer een roeping worden, geen (PvdA/VVD/D66/CDA) carriere-machine.

kapotte_stofzuiger | 26-01-12 | 10:17

zit ook al een hele tijd te wachten, maar er gebeurt niets

KingLear | 26-01-12 | 10:16

Oneens. Wachtgeld geeft politici de ruimte om politieke verantwoordelijkheid te nemen zonder aan de eigen portemonnaie te (hoeven) denken. Het probleem is dat die politieke verantwoordelijkheid te weinig wordt genomen.

Seneca | 26-01-12 | 10:15

'als politici ook de hand aan zichzelf slaan'.....
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Collectieve zelfmoord?

necrosis | 26-01-12 | 10:15

Het nut van wachtgeld nooit begrepen. Waar wachten ze op? Als ik ontslagen wordt krijg ik ook geen geld waarmee ik een aantal jaar thuis kan zitten. Wachtgeld is per definitie onzin en niet te verkopen tegenover de belastingbetaler.

Boerenhoofd | 26-01-12 | 10:14

Zes jaar lang leven op wachtgeld?
Waarom verbaas ik me er eigenlijk niet eens over... gratis geld = gratis geld. Pakken wat je pakken kan, zolang het nog kan.

BeunDeHaas | 26-01-12 | 10:14

De bedoeling was dat politici niet alvast gingen solliciteren bij hun volgende werkgever.
Werkt dus niet, zie Eurlings.

Binx | 26-01-12 | 10:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken