Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoera! Het bonusseizoen is weer begonnen

hebb0n.jpg Crisis schmisis. Het is januari en dat betekent BONUSTIJD! De vraag dit jaar is: doen ze het wel of doen ze het niet? Gratis graaigeld voor topbestuurders die de wereldeconomische pot volledig verteerd hebben, dat valt namelijk niet zo lekker meer bij Het Volk. Vooral ASR, wegens allerlei falen volledig in de handjes van MinFin De Jager, moet even kort gehouden worden want die overtreden chronisch de Code Tabaksblat & de regels voor corporate government. Zie pagina 178 van het ASR jaarverslag 2010 'Bouwen aan Vertrouwen' (PDF & tevens proest @ titel): bestuursbaasje Jacqueline Rijsdijk ontving na een dienstperiode van amper anderhalf jaar een vertrekpremie van 557.000 euro (pica). Dat zijn twee jaarsalarissen, zonder verdere onderbouwing meegegeven. Terwijl de code corporate governance (€) maar 1 jaarsalaris toestaat (en da's ook al veul geld trouwens). We snappen ook meteen hoe het in GODESNAAM mogelijk was dat Benzbesturend bonusgraaiertje Nurten Albayarak zomaar d'r baan bij het COA terug kon eisen: Sjak Rijsdijk kwam uit het bestuur van de declaratiekoningen van DNB voor ze naar ASR ging, en is nu aan het beoordelen of Nukkige Nurten wel volgens de regeltjes handelt. Iets met een slager en zijn eigen vlees. Als het aan de Kamer ligt, mag geen enkele ASR-bestuurder een bonus vangen dit jaar. Moet wel even de wet aangepast worden, maar dan heeft niemand bij de door de staat overeind gehouden bedrijven ABN Amro, Achmea, ING, Leaseplan, NIBC en SNS Reaal nog recht op een bonus. Snel tekenen dat papiertje dus. Voor de 1% er met de allerlaatste eypos vandoor is. Want met de mond belijden we verandering, maar de daad is #businessasusual. Update: Mooi zo. Ondernemingsraad COA wil Nurkse Nurten NIET terug.

Reaguursels

Inloggen

Hoe zo hoera?
We zetten maar even snel een oud hitje op ''Ik ben gerrit en steel als de raven''Er gebeurt toch niets
van Rossum. In de ogen der braven.

frits .v.enckevort86 | 18-01-12 | 10:07

corporate government ==> corporate governance

Der Theo | 17-01-12 | 00:21

GeenStijl, houdt ABN Amro in de gaten dit jaar. De laag direct onder de RvB krijgt namelijk in april dit jaar de lange-termijn bonus over drie jaar. Ze hoopten toen ze dit invoerden waarschijnlijk dat anno 2012 de commotie geluwd zou zijn rondom de bonussen. Prove them wrong, GeenStijl.

Wilhelmina Kuttje | 16-01-12 | 23:26

Bonussen zijn de bom, ik vraag mijzelf dagelijks af waarom ik nooit enige interesse heb gehad in de politieke arena en daarmee een glanzende, bonusrijke carriere zou hebben nagestreefd. Nu bestaat mijn leven uit spijkerhard werken voor mijn , niet onverdienstelijk overigens, levensonderhoud en met gepast verdriet kijken naar de graaiers, beseffende dat met een beetje meer inzet..... ik daar ook had kunnen staan.....

Dhr. W. Anhoop | 16-01-12 | 21:29

Ik had over afgelopen jaar een hele goede beoordeling maar kreeg direct te horen dat ik niet op een bonus hoefde te rekenen. Ik ben ook zo gemotiveerd.....

Terpetijnzeikert | 16-01-12 | 20:58

Bonussen zijn voor bankiers.

de_bankier | 16-01-12 | 20:54

Moet zo een artikel nu echt vlak voor mijn bolus?
Doe dat in juni ofzo.

robbiebaggie | 16-01-12 | 20:28

-weggejorist-

klowiepowie | 16-01-12 | 19:38

De Rutte en zijn VVD en dominee Peetoom en haar CDA zijn voor bonussen, dus als je tegen bent nooit meer op die perverse clubs stemmen.

krankzinnig | 16-01-12 | 19:28

Ojee, stond er nog een streepje tussen?
Cudt fingers..

Strangetown | 16-01-12 | 19:17

@rara | 16-01-12 | 19:10

Ook goed, hoe groot ben jij?

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 19:14

@Strangetown | 16-01-12 | 19:08
Bedoel je 'no hard feelings'?

rara | 16-01-12 | 19:12

@neemjemoederindemali | 16-01-12 | 19:07
Zoek iemand van je eigen grootte, zou ik denken.

rara | 16-01-12 | 19:10

@necrosis | 16-01-12 | 18:58

Wtf adverteren, zoek je een gigolo soms? Nou dan.

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 19:08

rara | 16-01-12 | 18:59 |
Dank voor je steun.
Verder no-hard feelings waar het begon met een grap, oké?

Strangetown | 16-01-12 | 19:08

@rara | 16-01-12 | 18:59

Een vrouw die stelt dat ze 51 is met een dubbele zwangere tienerslet als dochter die zichzelf *kuch* bodytalk_16 noemt?

Kom nou, als je 1 figuur mag trollen is zij het wel.

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 19:07

@neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:50
Dus stuur je maar een meute trollen achter haar aan. Moedig hoor.

rara | 16-01-12 | 18:59

@neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:54
Adverteren op GeenStijl?
Jij durft....

necrosis | 16-01-12 | 18:58

@Strangetown | 16-01-12 | 18:44
Wil je discussieren over voorkeursspeling en het groene versus het witte boekie? Dan dien je je bij het Genootschap Nederlandse Taal te vervoegen, mijn vriend.

Die eerste zin van jou, bedoel je soms: 'Sinds 2005 is de juiste spelling "re-integreren (sic)"'?

rara | 16-01-12 | 18:55

@rara | 16-01-12 | 18:30

Alstublieft, het schijnt dat omroep Max nog een kinky toyboy zoekt voor uitgerangeerde presentatrice's.

Adverteren kan hier:

www.sexjobs.nl/sexjobs/gigolo/

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:54

@rara | 16-01-12 | 18:37, inderdaad te laat, lees dossier Ella Vogelaar.

gentle giant | 16-01-12 | 18:53

@deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:43
In dat geval heb ik het liefst een vrouw die vrolijk aan een nieuwe dag begint.
Ik hoef niet zo nodig een 'andererijkerevrouw, ik heb bij celebs zoals Paris hilton gezien wat geld met mensen doet.

necrosis | 16-01-12 | 18:53

@necrosis | 16-01-12 | 18:45
Een kunst op zich, meerdere malen van dezelfde instantie een afkoopsom ontvangen.

Dhr. P. Piraat | 16-01-12 | 18:53

@dosis | 16-01-12 | 18:28

Ik hou dus geen kontakt, mevrouw Roos mailde zo net met de vraag of ik nog overspannen was. Ik was het al lang vergeten, zij blijkbaar nog niet.

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:50

@necrosis | 16-01-12 | 18:36
Klopt, doe ik nog steeds. Valt weinig bij te graaien trouwens. *ff eten*

deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:45

@Dhr. P. Piraat | 16-01-12 | 18:41
Die gaat echt niet platzak naar huis....

necrosis | 16-01-12 | 18:45

rara | 16-01-12 | 18:37 |
Het is re-integreren vanaf 2005.
Je komt er wel!

Strangetown | 16-01-12 | 18:44

@rara | 16-01-12 | 18:37
Daar ben je te laat mee. 3 jaar geleden was daar nog goud in te verdienen, de potten bij de sociale diensten zijn al leeggeplunderd door de reïntegratiebedrijven. Niet dat daardoor 1 bijstandsgerechtigde aan een betaalde baan is geholpen, maar dat doet er niet toe. De reïntegratiebedrijven kunnen er de crisis wel mee overleven.
Er is geen geld meer voor reïntegratieprojecten. Het is gebeurd. Over en uit.

Stormageddon | 16-01-12 | 18:43

@necrosis
Ehh, comment van mij van 18:33 was natuurlijk voor jou bedoelt.

deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:43

@rara | 16-01-12 | 18:08
Klopt. Waardeloze cultuur hier in Nederland. Er zal nog veel aan de mentaliteit van werkgevers moeten veranderen willen we ons pensioenstelsel enigszins overeind kunnen houden. Nederland is best ziek. Net zo ziek oor ouderen die een baan zoeken als de huizenmarkt dat momenteel is voor starters.

Rheia | 16-01-12 | 18:43

@update

als dat maar geen afkoopregeling wordt dan.

Dhr. P. Piraat | 16-01-12 | 18:41

Strangetown | 16-01-12 | 18:38 |
Mooi.

dosis | 16-01-12 | 18:40

@dosis | 16-01-12 | 18:35
Die vacature staat niet in de kaartenbak van het UWV. Vreemd.

rara | 16-01-12 | 18:38

dosis | 16-01-12 | 18:29 |

Ik zie de lol niet in van iemands e-mailadres te plempen.

Strangetown | 16-01-12 | 18:38

LOL @update
Maar wat moeten we nu met Nurten?

necrosis | 16-01-12 | 18:37

@Strangetown | 16-01-12 | 18:33
Ja, ik ga binnenkort kanslozen zoals jij reintegreren. Daar is dik geld mee te verdienen, vandaag de dag.

rara | 16-01-12 | 18:37

@dosis | 16-01-12 | 18:32
Volgens mij deed oudererijpere aan vrijwilligerswerk, iets waar werkende mensen doorgaans hun neus voor ophalen.

necrosis | 16-01-12 | 18:36

@deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:33
Ligt er maar net aan waarnaar ze precies graait.

Alkibiádès | 16-01-12 | 18:35

@rara | 16-01-12 | 18:30 |
info@themenscompany.com
Eerste hit op google. Je kunt je sollicitatie sturen aan 'Michel'.

dosis | 16-01-12 | 18:35

De SP geeft wederom het goede voorbeeld voor de TK.

Gewoon minder voor die potverteerders vooral op Rechts.

Geld ook voor VVD tuig in de diverse bedrijven inleveren jullie graaigeld.

Godisvoordedomme | 16-01-12 | 18:34

rara | 16-01-12 | 18:28 |
Lezen is niet je sterkste kant, wat mogelijk verklaard waarom je op je 38ste niet voor een klus in aanmerking kwam.

Geeft niks, je ziet zelf al kansen die beter aansluiten.

Strangetown | 16-01-12 | 18:33

Oewww, wat ben je toch een poekie. Maar wat heb je liever: een graaier-vrouw of een bijstands-vrouw?

deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:33

deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:29 |
Technisch gezien heb je geen gelijk. Er zijn meer dan genoeg mensen die wel kunnen werken, maar toch een uitkering ontvangen. En vervolgens geen reet uitvoeren.

Sommige klaplopers laten zich gewoon expres afkeuren! Echt waar? Jahaa, écht waar! Wat dacht je wat; 1 miljoen mensen in de WAO. Sure...

dosis | 16-01-12 | 18:32

@deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:29
"Als je kunt werken heb je geen uitkering, suffertje."

Ahahahahaha! In welke realiteit space jij precies?

Alkibiádès | 16-01-12 | 18:31

@neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:26
Ken je een naaktfotograaf die geinteresseerd is in mij? Voor een tonnetje ga ik wel uit de kleren.

Of weet je een escortbureau? Dat verdient ook wel leuk, gigolo spelen voor rijpere dames.

rara | 16-01-12 | 18:30

CoffeePatch | 16-01-12 | 18:28
Heheh lollig artikel:
"De actie is een laatste redmiddel van de ECB om een kredietcrisis te voorkomen."

Willem Hollander | 16-01-12 | 18:30

@Alkibiádès | 16-01-12 | 18:02
Als je kunt werken heb je geen uitkering, suffertje.

deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 18:29

Strangetown | 16-01-12 | 18:27 |
Ken je die topics? Dan is dit de lol eraan.

dosis | 16-01-12 | 18:29

@Strangetown | 16-01-12 | 18:23
Dan moet je wat anders gaan doen. Misschien is de McD iets voor je?

rara | 16-01-12 | 18:28

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:25 |
Haha, dikke LOL.
Ik kende in Utrecht genoeg vrouwen die voor huishoudelijke 2e-hands spullen wilden neuken. Een soort praktische prostitutie, zeg maar, voor een koelkast, een bak of een tv.
In het geval van Roos en dochter haak ik definitief af. Laat maar.

Waarom hou jij contact eigenlijk? Moet je zelf van je fietsen af?

dosis | 16-01-12 | 18:28

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:25

Wat is hier de lol van?

Strangetown | 16-01-12 | 18:27

@rara | 16-01-12 | 18:19

Ligt er aan wat voor klus het is, Patricia Paay staat tenslotte ook naakt in een geriatrisch mannenblad op haar 120e

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:26

-weggejorist-

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:25

rara | 16-01-12 | 18:19 |

38 jaar vind ik ook best wel oud om nog kinderspeelgoed te testen..

Strangetown | 16-01-12 | 18:23

@rara | 16-01-12 | 18:19
Je persoonlijke situatie hoeft natuurlijk geenszins een waarheidsgetrouwe afspiegeling van de werkelijkheid te zijn. Waarmee ik niet zeg dat oudere werknemers het niet lastiger hebben, maar om te stellen dat werknemers zonder baan van rond de 50 geen andere optie dan een uitkering hebben is het aandikken van de realiteit.

Alkibiádès | 16-01-12 | 18:22

@Alkibiádès | 16-01-12 | 18:10
Ik hoorde rond m'n 38ste (!) voor het eerst dat ik misschien wat aan de oude kant was voor een bepaalde klus. Wat dik ik aan?

rara | 16-01-12 | 18:19

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:10 |
En waar kunnen we die mail lezen?
Wat een feest was dat, zeg! Het verhaal van Roos en de fietsenshop - geef ff twee fietse, jonguh! Ze staan toch maar stof te vergaren in je loods...

dosis | 16-01-12 | 18:18

@ neemjemoerindemali 18:15

Voor dat bedrag koop je in Zimbabwe nog geen pakje vloeitjes...

eerstneukendanpraten | 16-01-12 | 18:18

@Stormageddon | 16-01-12 | 18:09
jaja, ik weet hoe het werkt. Ik vroeg je waarom je de hoop op verbetering van die punten had opgegeven.

rara | 16-01-12 | 18:17

Ha ha, fouje van GeenStijl. Dit is het jaarverslag van de VERZEKERINGStak van ASR, met alleen de verzekeringsbestuurders.
De salarissen van de BANKmensen liggen nog veel hoger
#volgendekeerwélhetgoedejaarverslag

De Literator | 16-01-12 | 18:16

@miko | 16-01-12 | 17:04

Nu maar hopen dat die hele Euro in elkaar pleurt en morgen een brood 2 miljoen kost, dat zal ze leren.

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:15

@necrosis | 16-01-12 | 18:09

Scussie, je hebt gelijk, een dikke plus heb je verdiend.

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:13

@deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 17:55

Iedereen die kan werken en een uitkering heeft dient zich diep te schamen, heel diep zelfs.

Zo ook Roos en haar dochter.

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:12

Als het schofterige bonusbeleid bij de semi overheid zo democratisch is, dan is het toch niet ondemocratisch dat de samenleving dat zelf bij deze figuren gaat terughalen.

toetanchamon | 16-01-12 | 18:10

BTW en ff OT.

DINGDONG, mail van ons aller Roos met de simpele vraag of ik nog overspannen was.

Naar het schijnt is haar tienerdochter voor de 3e keer zwanger, ook ditmaal was het een godswonder, dochter aan de pil en ook nog eens met condoom.(Vader onbekend) Moeder Maria met haar onbevlekte zwangerschap is er niks bij.

Voor degene die niet weten wie Roos is:

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/04/...

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/04/...

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:10

@rara | 16-01-12 | 18:08
Je zult een stapje terug moeten doen, wellicht. Verder dik je de werkelijkheid hier wel ietsiepietsie aan.

Alkibiádès | 16-01-12 | 18:10

@neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:04
Arme Nurten?
Die zouden ze met pek ende veeren het land moeten uitjagen.
Als je boze reacties oproept in een PvdA bolwerk, heb je het wel héél bont gemaakt.

necrosis | 16-01-12 | 18:09

@rara | 16-01-12 | 18:02
Het is ingebakken in de aard van overheidsbestuur. Ambtenaren leven van verkiezing naar verkiezing en van begroting tot voorjaarsnota. Bij de uitvoeringsinstanties en bijvoorbeeld musea en bibliotheken ligt dat iets genuanceerder, maar ook daar heerst eenzelfde cultuur.

Ik weet niet hoe ik het moet noemen. Het is geen lamlendigheid, want er werken heus enthousiaste mensen met hart voor hun vak en plezier in hun werk, maar het mist urgentie en noodzakelijkheid. Er is enorm veel verkwisting van tijd, geld, potentieel. "We proberen het eerst even zo, kijken het even aan en gaan dan evalueren en met feedback en inspraakrondes op de afdelingen". Dat dus.

Stormageddon | 16-01-12 | 18:09

@Alkibiádès | 16-01-12 | 18:02
Als je gewoon kunt werken en je bent boven de 50 dan zijn er weinig werkgevers die je nog willen hebben. Erg weinig. Eigenlijk geen een. Je bent dan wel aangewezen op een uitkering.

rara | 16-01-12 | 18:08

En mbark rutte zag dat het goed was. Zijn neo liberale nepotistische politiek loopt op rolletjes, want de kassa rinkelt voor zijn rechtse graaiende vriendjes.

drenkeling69 | 16-01-12 | 18:05

@Stormageddon | 16-01-12 | 18:02
Is in deze tegel je lichte aversie (understatement) tegen alles wat overheid is al verdisconteerd ;-)

Bart_Bart | 16-01-12 | 18:05

@deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 17:55
Normaal zou ik hel ende verdoemenis prediken, voor jou heb ik echter een zacht plekje in mijn hart.
Vandaar +1
*onderduikt voor boze guursels*

necrosis | 16-01-12 | 18:05

Die arme Nurten krijgt toch wel gewoon haar salaris doorbetaald incluis een dikke bonus?

neemjemoederindemali | 16-01-12 | 18:04

Reinaert | 16-01-12 | 17:53
Ik begijp je volkomen. De meeste ambtenaren doen wat er van hun verlangd wordt en meestal goed. Het zijn altijd die überbaasjes die denken dat ze alles moeten reorganiseren en zogenaamd "verbeteren" ik had eens een baas die me verbood om nog bepaalde werkzaamheden te verrichten, welke werkzaamheden hij voordien altijd ondersteunde. Toen ik hem vroeg waarom hij ineens ging afwijken, zei hij doodgemoedereerd: "Omdat de minister nu mijn baas is geworden"

Graaf van Egmont | 16-01-12 | 18:03

Reinaert | 16-01-12 | 17:27 |

Er zijn heel wat fluimen etc werkzaam in de 'markt' die afgeserveerd mogen worden en heel veel meer verdienen dan de 2 die jij noemde.

Capabele mensen die werken bij de (semi-)Overheid, daar moeten we niet aan denken.

* En nee, ik ben niet werkzaam in die sector *

Strangetown | 16-01-12 | 18:03

@Reinaert | 16-01-12 | 17:53
Het middenkader en volkomen onlogische bestuurslagen binnen de organisaties werken daar net zo hard aan mee.

Ook ik heb jarenlang voor overheidsdiensten gewerkt, extern ingehuurd dat wel, en ik heb me altijd verbaasd over de cultuur en structuren van die organisaties. 5 managers die over precies hetzelfde onderwerp gaan binnen één organisatie is geen uitzondering. En probeer maar eens een vergadering met alle 5 te beleggen. Dat lukt je niet.

Dat moet je 2 maanden van te voren plannen, want dan is de één op vakantie, de ander met zwangerschapsverlof, weer een ander moet de kids van school halen of heeft een afspraak bij de kapper. Breek me de bek niet open over dat middenkader. Lui is het woord niet. Als ze werken dan werken ze best hard, maar de hele cultuur is er eentje van: "Hoeveel tijd hebben we daarvoor? Wat is de wettelijke termijn? Oh, dan hebben we nog wel even."

Stormageddon | 16-01-12 | 18:02

@Stormageddon | 16-01-12 | 17:54
Waarom heb je de hoop op verbetering opgegeven? Defaitisme?

rara | 16-01-12 | 18:02

@deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 17:55
Als je gewoon kunt werken en je geniet een uitkering, dien je je zo hard te schamen dat je jezelf met een bord 'spuug op mij' om je nek de straat op hijst.

Alkibiádès | 16-01-12 | 18:02

Deze mevrouw van Rijsdijk was voorzitter van de Raad van Toezicht van het Lange Land ziekenhuis. Bij gebrek aan fatsoenlijk toezicht is dit ziekenhuis naar de rand van de fininciele afgrond gebracht. Raad van Bestuur heeft er een zootje van gemaakt en naar huis gestuurd met tonnen van de kale kip. Verpleegkundigen ontslagen maar dan zonder geld enz.
Maar de bonussen zijn binnen dus doorlopen, niets aan de hand. Deze mensen helpen deze maatschapij naar de kloten met hun gegraai.
Bakje iemand?

hope for happiness | 16-01-12 | 18:02

@ necrosis 17:18

Precies, dat geld is al compleet verloren. Een zwart gat is er niks bij!

eerstneukendanpraten | 16-01-12 | 18:02

Ondertussen AFM best wel lovend over ´aanbieders´ onder anderen dus ASR
www.amweb.nl/nieuws/nederland/afm-ziet...
De AFM is heel kritisch over verdienmodellen, zij is toezichthouder hé.

gentle giant | 16-01-12 | 18:01

@Stormageddon | 16-01-12 | 17:52
Ik begrijp het. En ik snap ook wel dat er een hoop mensen zijn die geen zin hebben in uitdaging (werkdruk, lange uren, stress) en wel in mooie regelingen, goede verdiensten, lage werkdruk en baanzekerheid. Er klopt natuurlijk geen reet van en het is schofterig dat deze werkelijkheid berust op algemene middelen, maar zolang het systeem zo is - en let's face it: het systeem gaat toch nooit veranderen - kun je het spelletje beter meespelen dan dat je een schmuck bent. Fuck hypocrisie; iedereen is hypocriet.

Alkibiádès | 16-01-12 | 18:00

@necrosis | 16-01-12 | 17:39
Hoe bedoel je?

Je kan toch gewoon Ctrl-F doen en checken of de naam in de lijst staet?

Ik ben overigens wel een masochist ja, maar dat terzijde.

Bart_Bart | 16-01-12 | 18:00

En nu gaat mevr. Rijsdijk zwaarbetaald een onderzoekje doen.. Eeeh waar kan in me opgeven om mee te doen aan die bestuurderscaroussel. Ik heb het juiste profiel! Ik wil nml in korte tijd mijn zakken vullen.

denoorman | 16-01-12 | 17:55

Daarom ook hoef je je niet te schamen als je een uitkering hebt.

deoudererijperevrouw | 16-01-12 | 17:55

Voor de hoge heren de bonussen voortaan omzetten naar penisverlenging. Bij goed resultaat elk jaar recht op operatie voor 1 cm extra met een maximum van 5 cm. Dan hoef je niet meer op je gepoetste schoenen pissen..

lichtpunt | 16-01-12 | 17:55

@rara | 16-01-12 | 17:52
Nee. De kwaliteit blijft even kut. Maar het wordt het er echt niet kutter door.

Stormageddon | 16-01-12 | 17:54

@Stormageddon | 16-01-12 | 17:37

Ik heb jaren als ambtenaar gewerkt, zowel voor de lagere als voor de Rijksoverheid, dus ik weet echt wel waar ik over lul. Jouw poging om wederom iedereen die voor dergelijke clubs werkt te ridiculiseren vind ik gratuit.

Er zijn echt wel mensen die hun stinkende best doen namelijk, vaak tegen de stoom opzwemmend en een hoop tegenwerking ondervindend. Natuurlijk stinkt het bij de meeste (semi-)overheidsinstetllingen maar dat betekent nog niet dat iedereen daar niet deugt of wil deugen.

Het werkelijke probleem zit 'm bij de ambtelijke top, de lieden en luyden die politieke benoemd worden. Die zijn meestentijds volstrekt incompetent maar denken vervolgens God zelf te zijn en verlammen daarmee hun hele organisatie.

Reinaert | 16-01-12 | 17:53

@Stormageddon | 16-01-12 | 17:44
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp: om de kwaliteit van de bestuurders te verbeteren moeten we de salarissen omlaag brengen?

rara | 16-01-12 | 17:52

die initialen van rijsdijk, die heb ik eerder gezien...

Den Meester | 16-01-12 | 17:52

@Alkibiádès | 16-01-12 | 17:42
Precies, dan leg je de vinger op de zere plek. Je doet dat dan niet om uitgedaagd te worden in je werk. Je doet dat omdat de regelingen zo goed zijn, de verdiensten hoog, werkdruk laag en baanzekerheid.

Voorbeeldje uit de praktijk: er was een rijksinstelling (ik zal het niet bij name noemen) waar veel afdelingen één grote puinhoop waren. Daar werden heel veel gewone burgers de dupe van. Maar, de manager kom die falende ambtenaren budgettair niet ontslaan. Dat zou veel te duur worden. Pas als de kosten van rechtszaken voor de bestuursrechter en het betalen van schadeloosstellingen hoger zou worden dan de kosten voor ontslag kon ontslag worden aangevraagd. Zo werkt de overheid.
(Of liever, zo 'werkt' de overheid niet, maar je begrijpt me wel.)

Stormageddon | 16-01-12 | 17:52

@Bart_Bart | 16-01-12 | 17:31

De falende bestuurders zijn meestal de "toppertjes" die zich nergens iets van aantrekken (zie Nurten Al-Barak). De subtoppers, het (midden-)kader en anderen doen over 't algemeen echt wel wat ze geacht worden te doen, al zou ook daar de mentaliteit wel een beetje beter kunnen, maar dat heeft ook te maken met de despootjes en graaiertjes aan de top, daar loopt echt niemand hard voor natuurlijk.

Ik ben zeer wel bekend met het fenomeen luie ambtenaar dan wel raamambtenaar, al was het maar omdat ik zelf geruimte tijd dergelijke functies heb bekleed (zonder lui te zijn overigens, maar dat terzijde). Luie- en raamambtenaren zijn een logisch gevolg van een falende bedrijfscultuur, de meesten althans wel.

Een bedrijfscultuur die meestal verziekt wordt door te bestuurderen zelve, de "toppertjes" dusch, die niet gehinderd door enige kennis van zaken als een olifant door de porceleinkast huppelen en hun eigen agenda volgen.

Reinaert | 16-01-12 | 17:49

@Rheia | 16-01-12 | 17:41
Opvallend: ongeacht op welk feestje ik kom, niemand die er eerlijk voor uitkomt dat hij/ zij een PvdA baantje heeft.
Doet me een beetje denken aan 'Sex voor de Buch' met Menno, niemand die het gezien heeft, terwijl heel Nederland er schande van sprak.

necrosis | 16-01-12 | 17:49

Voor bonussen in het bedrijfleven is bijna net zo: zolang er een extra bedrijfsresultaat tegenoverstaat en zolang dat maar niet ten koste van gaat van de overige werknemers: prima. Een bonus nemen omdat er net 1.000 mensen uitgeschopt zijn is geen resultaat, maar pure armoede

PisFinger | 16-01-12 | 17:48

Kap nou eens met dat gezeik over bonussen, is weer zo'n bijzaakje waar men het plebs maar wat graag op laat focussen.

Willem Hollander | 16-01-12 | 17:45

@17:37
- een.

Aanvulling:
Een overheid bedient geen markt. Het besturen van een overheidsinstantie is in slechts zeer weinig dingen te vergelijken met het managen van een bedrijf.
Al die baasjes bij de overheid denken dat wel, maar die houden het geen half jaar uit in het bedrijfsleven. Nog afgezien van het feit dat een carrière bij de overheid zelden een pré is op je CV. Dat geldt alleen voor ex-politici en mensen met groot Haags netwerk, en dan ook alleen bij bedrijven die grotendeels van Den Haag afhankelijk zijn.

Stormageddon | 16-01-12 | 17:44

@Stormageddon | 16-01-12 | 17:37
Niet goed bij je hoofd? Weinig werkdruk, veel vrije uren, leuk salaris, veel extra's, leuke regelingen etc. etc.. Ik zou het wel weten. Natuurlijk is het smerig en ook kan het heel snel heel hypocriet worden, maar je moet gewoon aan je eigen welzijn en portemonnee denken, joh.

Alkibiádès | 16-01-12 | 17:42

Weinig mensen zullen een bonus afwijzen; maar waarom maak je überhaupt contracten, waarbij je geld en bonussen gaat geven als hij/zij de boel verklooid? Dat is toch vragen om de boel te verkooien?
Niet je werk doen = rotschop
Verklooien = rotschop + schadevergoeding (=(terug)betaling bonussen en opkomen voor de schade)

PisFinger | 16-01-12 | 17:42

Dhr. P. Piraat wil ook graag een bonus ontvangen.
Zo niet kaapt hij een extra geldwagen dit jaar.

Dhr. P. Piraat | 16-01-12 | 17:41

als het aan de kamer ligt.....

zijn al te laat als zij er nu nog over moeten nadenken. Dus gemiste kans voor de kamer die er al sinds 2008 over nadenkt.

dolffie | 16-01-12 | 17:41

necrosis | 16-01-12 | 17:12
LOL. Thanks maar nee bedankt. Zelfs ik beschik nog over teveel integriteit om me daamee te willen affiliëren.

Rheia | 16-01-12 | 17:41

@Bart_Bart | 16-01-12 | 17:31
Een lijst van falende bestuurders?
Ben jij zo'n masochist die alles, van begin tot einde, gaat lezen?

necrosis | 16-01-12 | 17:39

Net me bonus gehad van AH Holding,2e zak soep gratis.
Bingo kaart mogen ze in hun kanaal stoppen!

Gmt Master | 16-01-12 | 17:39

@Reinaert | 16-01-12 | 17:27
Oh ja... en nu worden de ministeries en uitvoeringsdiensten bestuurd uiterst kundige bestuurders die elke cent waard zijn. Dat geloof je zelf? Echt?! Juist door de "marktconforme" salarissen komen de omhooggevallen fluimen, politieke afdankertjes, familie, vrienden en andere bekenden bovendrijven.

Je trekt er echt niet de beste managers en bestuurders door aan, en die blijven er ook niet door. Een echte manager wil namelijk ook een echte een uitdaging en resultaten boeken, ongeacht het salaris en laten zien wat hij waard is. Dat gaat je bij een overheid nooit lukken, uit de aard van de werkzaamheden en doelstellingen

Je bent toch principieel al niet goed bij je hoofd als je voor de overheid gaat werken en een meewerkt aan het in stand houden en versterken van een wanstaltig staatsgedrocht? Erger nog: daar belanghebbende van wordt?

Stormageddon | 16-01-12 | 17:37

@Reinaert | 16-01-12 | 17:27
Ik steek alles wat ik niet wil in de brievenbus van de buren, daar schijnt namelijk geen zonlicht.
Of bedoel je dat niet?

necrosis | 16-01-12 | 17:33

@Reinaert | 16-01-12 | 17:27
Yesh.

Dat afserveren moet veel beter. Gewoon een zwarte lijst voor falende bestuurders. Dan kan op basis van de laatste twee jaar gelijk al beginnen met een 'startkapitaal' van ca. 100 bestuurders.

Of zoals Storma volgens mij weleens geopperd heeft een max. periode dat je een publieke functie mag bekleden. Zoals max. 4 jaar in een lifetime.

Bart_Bart | 16-01-12 | 17:31

@Stormageddon | 16-01-12 | 17:22
Vind ik een prima plan, maar ik denk dat de Albayrakjes en Rijsdijkjes het er niet mee eens zijn.
Laatstgenoemden kunnen van mij ongezien de typhus krijgen, maar dat denken ze ook over jou en mij.

necrosis | 16-01-12 | 17:30

er verandert geen steek. ook Nurten Albayarak kreeg toch een bonus aan het eind van het jaar. Waarom eigenlijk krijgt iedereen een bonus ook in de overheidscene. Het zogenaamde marktconform denken van de overheid is wel erg passe volgens mij.

dolffie | 16-01-12 | 17:29

@Stormageddon | 16-01-12 | 17:22

Mensen die wèl wat kunnen (en dan hebben we het dus niet over de Al-Barakjes en consorten) verdienen natuurlijk ook een marktconform salaris want anders gaan ze echt niet voor welke (semi-)overheidsinstantie dan ook aan de slag.

De omhooggevallen fluimen, politieke afdankertjes, familie, vrienden en andere bekenden mot je gewoon afserveren. De juiste man (m/v) op de juiste plaats. En dat tegen een passend salaris. Zónder standaard bonusdingetjes.

Steek die salaris-cap dus maar waar de zon niet schijnt want daarmee bereik je niets, behalve een nóg gebrekkiger bestuur.

Reinaert | 16-01-12 | 17:27

Absoluut niet waar | 16-01-12 | 17:09
Kan ik hier wel gaan zeggen van niet, maar ik had hetzelfde gedaan in die situatie.

zuurkool | 16-01-12 | 17:26

Wat is er eigenlijk mis met een salaris-cap voor ambtenaren, werknemers en bestuurders van zelfstandige uitvoerende instanties? € 58.000,- schijnt het maximum te zijn voor geluksgevoel, alles daarboven is dus flauwekul.
www.kijk.nl/artikel/geld/
Kortom: voor de Albayrakjes en Rijsdijkjes never nooit een hoger salaris dan € 100.000,- bruto.
Wat is dar mis mee? Hoezo marktconform salaris? Zij werken niet in een markt en er is geen marktpartij die ze zou willen aanstellen. En indien wel: veel geluk en opzouten dan maar.
Ik ben toch hopelijk niet de enige die dat kan bedenken?

Stormageddon | 16-01-12 | 17:22

*vanaf morgen alles verkeerd gaat doen op zijn werk en aan het eind van het jaar bonus vangen gaat*

Jezweetzelluf | 16-01-12 | 17:20

Bonussen op de agenda krijgen. Das net zoiets als bühnethema 130 op de snelweg- doet het wel goed op tv-, terwijl ik alleen maar bordjes 100 zie. Bla bla blaai, gra gra graai.

IndoFortuyn | 16-01-12 | 17:20

Het heet 'corporate governance', van Rossem, niet 'corporate government'. Al is er vanwege de context van het verhaal op zich wel iets te zeggen voor die aanduiding.

baba4oog | 16-01-12 | 17:19

@eerstneukendanpraten | 16-01-12 | 17:15
Dat geldt waarschijnlijk alleen voor jan-Kees.
Ik zou de EU willen smeken om geen cent meer over te maken naar die Grieken.
Neem je verlies en herpak jezelf, maar dat is mijn mening.

necrosis | 16-01-12 | 17:18

corporal government? really?

ams | 16-01-12 | 17:17

kapotte_stofzuiger | 16-01-12 | 17:02
Niet, zolang er dividend en belasting wordt betaald. Zoals gebruikelijk zijn werknemer Jan Modaal en consument Jan met de korte achrenaam het haasje. Jan Modaal vliegt er bij een reorganisatieronde uit en Jan met de korte achternaam moet nog meer betalen voor de producten/diensten. Als de VVD de groei van de SP een halt toe wil roepen, dienen ze wat aan de graaiers in het bedrijfsleven te doen. De kruimeldiefmocro's vallen in het niet bij deze witteboordencriminelen die heel ons economisch systeem en onze welvaart naar de Filistijnen helpen.

Vovochka | 16-01-12 | 17:17

@kapotte_stofzuiger | 16-01-12 | 17:02

Aandeelhouders komen niet in het verweer zolang de share holder value nog op #1 staat. Presteren levert een bonus op, ongeacht het resultaat.

Biff Eagleburger | 16-01-12 | 17:15

En nu voor de allerlaatste keer een citaat van Jan-Kees. De Grieken gaan alles terugbetalen, gegarandeerd!

eerstneukendanpraten | 16-01-12 | 17:15

Ik begrijp überhaupt niet, waarom er geen goede voorwaarden zijn gesteld aan het helpen van 'graai-bedrijven'.
Dus alleen financiële hulp geven, als de cultuur gezond is en anders dient eerst de cultuur te veranderen. (en dit dan ook contractueel laten vastleggen)
Belachelijke bonussen zijn daar dus geen onderdeel van!
 
En zoiets geldt overigens ook voor de hulp aan de zuidelijke landen in Europa.
 
Hieruit blijkt maar weer, dat de vele jaren studie van de politici, ook niet zo heel veel voorstelt. (of ver van de werkelijkheid staat)

saintinel | 16-01-12 | 17:15

Zal mijn benieuwen wat Rijsdijk voor dit klusje kan declareren.

Uw Verzekeringsadvis | 16-01-12 | 17:14

Rijkman Groenink kreeg goddomme 27 miljoen mee toen hij vertrok... En een paar jaar later moet Wouter Boslim (lees: de belastingbetaler) de bank redden! Snapt u het nog?

eerstneukendanpraten | 16-01-12 | 17:14

Bestuurders en managers. Ze zijn een aparte klasse geworden. Waar we vroeger nog de adel, kerk en boerenstand hadden is er langzaam een vierde klasse tussen geschoven. Het zijn graaiers van het allerergste soort, vinden baantjes voor hun vriendjes, die na een gouden handdruk, natuurlijk voor hun vriendje weer een baan zoeken. Oh en natuurlijk nooit afgerekend worden op hun wanprestaties.
En het plebs staat er bij en kijkt ernaar.

Graaf van Egmont | 16-01-12 | 17:13

@Rheia | 16-01-12 | 17:10
Probeer het eens bij PvdA, die hebben er ervaring mee.
Bovendien betalen ze ongezien de rekening.
Suc6.

necrosis | 16-01-12 | 17:12

Als het echt goud zou zijn op dat plaatje kan je 't niet zo vasthouden.

liegende hollander | 16-01-12 | 17:12

Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal terecht is. Vooral niet als het met staatssteun betaald moet worden. Dat is gewoon te ziek voor woorden, het geld dat ze krijgen om overeind te blijven en daarmee ook nog bonussen uitdelen. Als overheid zijnde moet je je handen er van afhalen en laat ze maar aan hun lot over.

Boerenhoofd | 16-01-12 | 17:11

Als ik zulke berichten lees, krijg ik medelijden met mezelf...

King of the Oneliner | 16-01-12 | 17:11

Bonuscultuur is helemaal nooit veranderd. Ze zijn wel slim genoeg om allerlei andere beloningsstructuren voor te bedenken. Bijvoorbeeld periodieke loonsverhoging..

38-15-09 | 16-01-12 | 17:11

Als ik er ook een zootje van maak en een heleboel mensen dupeer waar kan ik dan mijn bonus ophalen? of zoekt er misschien ergens nog iemand een interim om een hoop mensen de laan uit te sturen? Over mijn uurtarief valt te praten.

Rheia | 16-01-12 | 17:10

Niemand zal toch nee zeggen tegen een bonus?

Boerenhoofd | 16-01-12 | 17:09

Ruim een half miljoen meekrijgen na een dienstverband van 1,5 jaar. Dat is geen bonus, dat is pure diefstal.

Onbegrijpelijk dat iedereen dat soort mensen naar de mond blijft praten. Ook hier zul je ongetwijfeld veel lieden hebben die roepen; "Iedereen had in die situatie hetzelfde gedaan." Dat soort laffe ratten zijn juist de figuren die dit hele circus in stand houden.

Absoluut niet waar | 16-01-12 | 17:09

ik heb elke dag een bonus
kaart.
Van de Albert Heijn
aan mijn sleutelbos bengelen.
meh

geenstijlsteengeil | 16-01-12 | 17:09

Bij de Bank Nederlandse Gemeenten nog steeds gewoon bonus, waarom staat die niet in 't rijtje?

dugo | 16-01-12 | 17:06

@Willem VanDer Decken | 16-01-12 | 17:02
Bedrijven zonder staatssteun kunnen in tijden van economische malaise besluiten om een groot deel van hun personeel te dumpen in de WW of WAO.
En wie betaalt die uitkeringen?

necrosis | 16-01-12 | 17:06

Dat Nurten Albayarak haar baan terug krijgt zal wel te maken hebben met mijn idee dat zij anders gaat praten over de andere mensen daar.

Ik denk dat er dan een echte beerput opengaat over de andere bestuurders. Maar misschien zit ik er naast.

dolffie | 16-01-12 | 17:06

Bonussen betalen in euro's. Dat zal ze leren!

miko | 16-01-12 | 17:04

Geen bonussen voor (semi)overheid. Wat bedrijven die geen staatssteun hebben gekregen met hun geld doen interesseert me geen klote.

Willem VanDer Decken | 16-01-12 | 17:02

Een bonus heb je verdiend als je het meer dan uitstekend hebt gedaan. Echter, voor bestuurders is het meer een vanzelfsprekendheid. Wanneer komen aandeelhouders, of het nu de overheid is of derden, daartegen in actie?

kapotte_stofzuiger | 16-01-12 | 17:02

Ik zal wel heel simpel zijn, maar hoe moeilijk kan het zijn om "nee" te zeggen en dan te handhaven?!

Tommygunner | 16-01-12 | 17:02

Natuurlijk delen ze bonussen uit, doen ze het niet boven de tafel dan wel er onder. Je moet de graaicultuur wel in stand houden natuurlijk.

Herr Knäckebröd | 16-01-12 | 17:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl