
De bovenmeesters van de European Banking Authority hebben de rekenmachines opgeborgen en de resultaten van de
laatste stresstesten gepubliceerd. Lastig om deze ambtenaren serieus te nemen. De eerste stresstest was het lachertje van 2011. Iedereen was geslaagd, op een paar notoire lastpakken na die toch al waren opgegeven. Het leek InHolland wel. Tot Dexia, nummer elf op de lijst, omviel en bleek dat de rommel-leningen aan Griekenland voor het gemak niet waren meegenomen. En vorige week verklaarde DNB-directeur
Knot (video op 70:00) dat bij de laatste stresstesten weer allerlei nep-eigen vermogen is meegenomen. Maar laten we vlak voor Kerst het glas maar eens halfvol in plaats van halfleeg zien.
De Nederlandse banken komen goed uit de testen. ING, ABN AMRO en RABO hoeven geen additioneel kapitaal aan te trekken; alleen het kleine SNS Reaal moet 159 miljoen kapitaal aantrekken (peanuts in een tijd dat er alleen nog met miljarden wordt gerekend). Daarom is de afwaardering van RABO (AAA naar AA) door S&P is op minst discutabel; de afwaardering door Fitch ronduit belachelijk (RABO zou geen beursnotering hebben en dus geen toegang tot kapitaal). Ik val van mijn stoel. Denkt Fitch dan dat er op dit moment ook maar 1 belegger is die eigen vermogen van banken koopt? En Van Lanschot, Friesland bank, Binckbank en Triodos bank, zogenaamd geen 'systeembanken', zijn sowieso zonder enige staatssteun door de crisis gekomen. Het is dan ook ronduit belachelijk dat deze banken ook een bankenbelasting moeten betalen.
Over die staatssteun bestaan ook nogal wat misverstanden. Zo
papegaait een columnist van NRC NEXT financieel geograaf van Engelen na (artikel 'het zijn de banken, sukkels') dat de Staat 150 miljard euro staatssteun heeft gegeven,"maar die subsidie vloeit volgens van Engelen niet terug naar de klant". Los van het feit dat er selectief werd gewinkeld in het bronartikel van DNB, is het niet juist, kijk maar eens
hier.
Ik moet het Bos nageven, hij heeft tijdens de bankencrisis eind 2008 zijn rug recht gehouden en de zalvende woorden van Wellink weerstaan. Zoals zijn hoogste ambtenaar Gerritse zei: 'ík zit er voor de belastingbetaler en de banken moeten op de blaren zitten; er worden geen cadeautjes uitgedeeld'. De feiten.
(1)
Kapitaalssteun ING 10 mrd (terugbetaald 7 mrd; boete 2 mrd, rendement 17%). Staatssteun Aegon 3 mrd (terugbetaald 3 mrd, rendement 18,5%). Staatssteun SNS 0,75 mrd (terugbetaald 0,185 mrd, rendement 8,5%). (2) Overname ALT-A hypotheken van ING Direct USA: inmiddels is
40% afgelost tot 14 mrd; uiteindelijke resultaat nu nog niet bekend, maar de prognose (onder ede voor Commissie de Wit) is, dat de Staat er met winst uit zal komen. (3) Van de 200 mrd aan
garanties op leningen is slechts 50 mrd opgenomen; er staat nu nog circa 41 mrd uit, hierop worden forse leenpremies betaald door de banken. En de Staat is een goede bankier, niemand kan zo
goedkoop lenen als de Jager. (4) Aan de overname van ABN AMRO/Fortis Bank Nederland is inmiddels circa 30 mrd besteed; daarvan lijkt 15 mrd door het putje te gaan.
De Nederlandse banken zijn dus zeker niet uit de wind gehouden. Eurocommissaris Kroes maakte dit tijdens haar verhoor op ijzige wijze duidelijk. ING en ABN AMRO zijn door haar gekortwiekt. Jammer dat Bos in 2009 niet heeft geëist dat FBN en de oude ABN AMRO niet hadden mogen fuseren. Het had meer concurrentie gegeven. Daarnaast is de pure handel voor eigen rekening door de banken zeer sterk afgebouwd. Nu maar hopen dat de toezichthouders scherp blijven toezien dat groei van banken gelijk opgaat met het eigen vermogen van de banken. Met oud-ambtenaren Knot (DNB) en Gerritse (AFM), beide ervaring opgedaan in het oog van de storm, is de toon gezet.
Reaguursels
InloggenPs, Flitskredietje nodig??
Het is één grote gotspe!
Veel Pavlovreacties hier. Wat vergeten wordt is dat wat de banken ook wordt opgelegd de consument/burger altijd op de blaren mee zit. Bankenbelasting? Ok, geeft hogere kosten en maakt financieren duurder en heft sparen minder rente. Immers, in de rente zit ook een kostendeel. Hogere kapitaalseisen? Ok, maar zorgt ervoor dat de banken minder krediet gaan geven. Meer zorgplicht zoals de AFM wil? Ok, os dan nu je hypotheek maar af want dan krijgt niemand meer een hypotheek en stort de woningmarkt in elkaar. Etc, etc.
We hebben dit met z'n allen veroorzaakt. De Almachtige heeft burgers boeren en buitenlui gezien die met het schuim op de bek en lichtspugende ogen op de domste manieren toegaven aan hun hebzucht. Jij wilde toch ook als eerste die flatscreen, ipad etc. Het moet radicaal anders. Islamitisch bankieren dan maar ... Heeft best veel voordelen.
Heerlijk zo'n onderkoelde analyse van PeterVerhaar. Ga zo door, amice. En ge zijt een verademing bij P&W. Veel kennis&inhoud, zonder drammerij of stokpaarden. Zouden Pauw en zeker ook Witteman nog wat van op kunnen steken.
De financiële problematiek is beroerd genoeg en kan leiden tot veel ellende.
Maar Peak Oil is het echte werk. Dan gaat het om de basis van de reële economie die langzaam wegrot.
De wereldolieproductie is plat sinds 2005.
Vanaf 2013 gaat de productie dalen, jaar na jaar.
En de maatschappij is onvoorbereid.
De ECHTE crisis komt snel genoeg.
lekker wijf | 17-12-11 | 19:54 | Ga jij even lekker aan je tepels zitten likken of zo iets. De ellende is begonnen met de hebzucht en die staat los van liberalisme of socialisme. Mensen zijn hebzuchtig geprogrammeerd. Heeft te maken met oerinstinct, overlevingsdrang en zo. Je stelt dat "iedere boerenlul opeens alles moest hebben". Dat klopt; het liberale kapitalistische systeem maakte dat mogelijk. En dat systeem staat nu op instorten omdat er mondiale nivellering plaatsvindt. De emerging markets eisen hun deel van de koek en dat deel komt helaas bij ons vandaan.
Een ieder heeft een brandmerk, het getal van het Beest,
het burgerservicenummer. Zo kan niemand weglopen van zijn schulden, en is altijd en overal te vinden.
Alle ellende is begonnen met het socialisme. Ga maar na. Iedere boerenlul moest opeens alles hebben. Liefst gratis of op kosten van anderen. De hebzucht van de jaloerse socialist heeft alles in Europa kapot gemaakt.
En ik dacht vroeger dat een bank een bedrag leent voor het kopen van een huis, daar 30 jaar lang rente over vangt wat ruim de leensom overtreft, en dat daarmee winst werd gemaakt. Veel spaargeld op de rekeningen van de consument zorgde ervoor dat er meer geld kon worden uitgeleend, waarvoor de consument beloond werd met een rente, rechtstreeks bekostigd uit de rente-inkomsten van de leningen. De bank en haar medewerkers verdienden hierdoor een normaal inkomen, en iedereen was tevreden. De bank als dienstverlener, waarvoor zij een provisie ontvingen die als redelijk werd beschouwd. Het was immers niet hun geld en hun bestaansrecht was gebaseerd op de consument die geld inbracht.
Dit systeem kan simpelweg nooit verlies draaien. Waarom kwamen er aflossingsvrije hypotheken, topmensen in het bankwezen die tientallen miljoenen verdienden, rentes op spaarrekeningen die onder de 1 procent zakten en werd er vergoeding voor het betaalverkeer geëist? Waarom werd er geld 'gegeneerd' op aandelenbeurzen, wat risicovoller is dan je geld inleggen op de roulettetafel?
En waarom vond iedereen dit maar goed...
@ neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:02
"Massaal de pinpas wegflikkeren en alles weer handje kontantje".
Ja ja en op deze manier de noodzakelijke heffingen inzake de BTW ontwijken?
Weet u wel dat de heer De Jager dan nooit zijn toezeggingen inzake schenkingen, leningen, garanties etc. gestand kan doen.
Uh, vraagje, heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel dit geld uitdelen per werkende in de marktsector gaat kosten? Ik lees veel, maar niet alles. Dus als er al iemand dit heeft berekend s.v.p. e.e.a. even copien/pasten. Met dank van:
@ Bakito | 17-12-11 | 11:56
"De Triodos investeert in duurzame groei. Hebben onze kinderen er ook nog wat aan".
Goh, hebben ze je nu al uit je kooi gelaten? Overigens, ik vond de Triodosbank altijd wel een leuk bankje. Nu ik weet dat u dat ook vind ga ik sterk aan mijn oorspronkelijk standpunt twijfelen.
Slomo | 17-12-11 | 14:52 | + 1 -
Uw eerste gedeelte vat kort en bondig samen wat ik in twee comments niet duidelijk kreeg; waarvoor mijn complimenten.
.
Zonder het aangaan van schulden toendertijd hadden we niet gestaan waar we nu staan.
Dacht toch even dat er NL Blanken stond...
@DubbelDubbz | 13:16
Door schulden aan te gaan kan je een hefboomeffect creëren en daarmee je bedrijf sneller laten groeien. Dat is alleen waar als je in productiemiddelen investeert. Die vlieger gaat niet op als je geld leent voor 'leuke dingen'. Elk voordeel heeft een nadeel en daar zijn we nu getuige van. Een economie die niet is gebaseerd op schulden groeit misschien minder snel maar het is een stuk stabieler. En je bent niet langer de slaaf van de bank. Zonder schulden werken scheelt ook een hoop overhead zoals banken, pensioenen en misschien ook verzekeringen. Rood staan zou verboden moeten worden.
ach, de hele cds markt wordt tot 31-12'12 (basel III) buiten de boeken gehouden, tot die tijd kunnen we nog de wereld redden. niemand weet hoe groot en diep het zwart gat is behalve moody's en s&p.
Door dat "nepgeld" hebben jullie allemaal je treurige Vinexhut en je Renault Megane kunnen bekostigen. Hou allemaal eens je gore zeiksmoel, ontzettende rancuneuze kutburgers.
Ga maar eens in Bangladesh of Rwanda kijken hoe goed ze het hebben zonder dat "nepgeld" van jullie.
Nederlanders slapen nog; komende jaren inflatie in combinatie met de heffing van 1,2% in box 3 en dalende huizenprijzen tov verwachte rendementen (die extreem laag zijn) gaat de middenklasse er hard op achteruit.
Een bank mag niet failliet gaan op koste van alle belastingbetalers; maar banken zijn in de geschiedenis altijd al failliet gegaan; en dan met name door te grote verruiming (het creeren van meer schulden)
Het romeinse rijk viel pas nadat er steeds minder zilver werd gebruikt in de munten; de USA zal vallen als laatste steen tijdens deze crisis; na Europa is het de beurt aan de UK, Japan en de USA alle 3 landen die met printen tot nu toe zich zelf redden; maar grotere staatsschulden bezitten als de Zuid Europeanen.
Het kan ook anders: de schulden van veel opkomende landen en Rusland zijn beduidend lager...(of een plus zoals Noorwegen en Zweden!)
Overheden zijn niet te vetrouwen met geld; waar blijft de Europese Ron Paul???
"Ons systeem is volledig gebaseerd op schuld. Als je schulden aflost, krimpt de economie."
Allemaal | 17-12-11 | 13:55
Bulls-eye!
@Allemaal | 17-12-11 | 13:55 | + 1 -
Juist
@Bakito | 17-12-11 | 13:51 | + 0 -
Over hoe slecht jij kan discussieren, hahaha
Allemaal | 17-12-11 | 13:55 |
Zo is het.
Vrijwel alle geld in onze economie (>90%) bestaat uit geld wat is gemaakt in de computers van de banken, met schuldbekentenissen als onderpand. De economie (hoeveelheid geld) zal praktisch alleen maar groeien wanneer we meer gaan lenen. Tegelijk zijn de prognoses over terugbetaling van een lening beter wanneer de economie groeit, waardoor je dan meer kan lenen. Dus als je leent, is dat in ons systeem een reden om meer te mogen lenen. Hierdoor kan de economie blijven groeien. Ons systeem is volledig gebaseerd op schuld. Als je schulden aflost, krimpt de economie.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 13:05
Waar hebben we het dan wel over?
neemjemoederindemali | 17-12-11 | 13:22 | + 0 -
Het monetaire stelsel zoals u dat noemt is één van de redenen dat het fout is gegaan. De andere redenen zijn mijns inziens al honderd keer de revue gepasseerd in eerdere columns van P. Verhaar.
.
Maar om even terug te komen op de schulden. Schulden ontstaan wanneer mensen geld lenen. Helemaal niets verkeerd, zolang het goed gaat. Wanneer men wetend dat men de schuld nooit kan aflossen en de rente niet kan opbrengen maakt men misbruik van het systeem. De manier waarop de Europese leiders (haha, leiders) haar eigen ruiten ingooid door een land nóg meer schulden te laten maken waarvan nu al vast staat dat ze deze niet kunnen afbetalen; misbruik van het eigen monetaire systeem wat je wilt bestrijden door nóg meer misbruiken mogelijk te maken...
@très cool | 17-12-11 | 11:24 | + -1 -
Je houdt een betoog, geeft aan waar het probleem zit, benoemt de symptomen van dat probleem. Waar je mij kwijtraakte was het moment dat je als "oplossing" het probleem een stok (belasting) geeft om het symptoom te verergeren.
Die hele inteelt tussen politiek en banken moet gewoon ophouden te bestaan, klaar. Elk bedrijf moet failliet kunnen gaan. Zodra die mogelijkheid er niet meer is (too big to fail of andersoortige nonsens) krijg je dit soort excessen.
@ ecologiste | 17-12-11 | 13:22 | + 0 -
Dat heeft ook mijn voorkeur ja. Zeker weten.
neemjemoederindemali | 17-12-11 | 13:22
Meest educatieve antwoord van de week! Beter kan niet. Proficiat.
"staande applaus geeft"
@ neemjemoederindemali | 17-12-11 | 13:18 | + 0 -
o... werkelijk?
Greetje Duisenberg | 17-12-11 | 13:19
Wij worden allen reeds door de bank genomen. Maar het lijkt me beter om op de bank genomen te worden, niet Greetje?
@DubbelDubbz | 17-12-11 | 13:16
De schulden ontstaan door het monetaire stelsel, ofwel, banken mogen meer uitlenen dan ze hebben en mogen daar ook rente voor rekenen, dat geld is er dus niet en daardoor heeft vrijwel iedereen en vrijwel alle landen schulden. Schulden die overigens nooit afbetaald kunnen worden omdat het geld er eenvoudig niet is, er nooit is geweest en er nooit zal zijn.
Greetje Duisenberg | 17-12-11 | 13:19
LOL.
Kaas de Vies | 17-12-11 | 13:09
Hahaha. Niet uit gemakzucht maar wel zelfde fact gebeurt in boek van Jo Nesbø (Hodejegerne).
@ Kaas de Vies | 17-12-11 | 13:09 | + 0 -
Misschien moest je dat 'reageren' maar es een tijdje gaan outsourcen, en dat beffen zelf doen.
@Greetje Duisenberg | 17-12-11 | 13:12
Welnee, alleen een bankrun bij een kleine bank als dsb heeft zin, als abn-amro of ing aan de beurt is worden de drukpersen even aangezet desnoods, om laten vallen is geen optie, hebben Jan Cees en Wouter gezegd, dus is het waar.
De analisten hier op GeenStijl smijten met termen als banken, waardepapieren en theorieën over het huidige systeem. Tot er iemand (ZDEV/Kaas de Vries) het woord schulden in zijn mond neemt en dit normaal noemt. Zonder schulden en financiële stimuleringen in de vorm van leningen kan een economie niet vooruit.
Het huidige economische systeem is gebaseerd op het werken met schulden, het handelen daarin en het verliezen daarop. Het is daarom een alledaags probleem dat mensen schulden hebben en dit normaal vinden. Het heet dan ook niet voor niks ''the crisis of credit/schuldencrisis.
Het moet eerlijker, maar het kan niet eerlijker vanwege het gebrek aan ruggengraad en financieel-economische sancties voor diegene die altijd misbruik weten te maken van het huidige financiële systeem.
De dag dat er geen schulden meer zijn eindigt ook de economie die we nu kennen... dan is het volgende verziekte systeem alweer normaal.
neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:31
In papier kunnen we niet wonen en papier kunnen we niet eten. Papier is geduldig... > 10.000 huishoudens afgesloten van gas en stroom door Liander.
Maar papier kun je wel verbranden en je tijdelijk aan warmen. Schijnt niet te mogen maar wel voor 60% of zo.
www.youtube.com/watch?v=TCFm8r6_1bs&am...
@Greetje Duisenberg | 17-12-11 | 13:12 |
Bankrun iemand?
@070 | 17-12-11 | 12:35
Nu nog even kijken wie er achter de centrale banken aan de knoppen zitten en wie schathemeltjerijk daarmee is geworden.
neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:22 | + 1 -
"Ben alleen bang dat we het pointoffnoreturn al lang hebben bereikt."
.
Als Peter Lakeman, of wie dan ook, maandag een oproep doet voor een bankrun, ligt de boel vrijdag helemaal in duigen.
Bankbelasting, net zoals WW premie voor werknemers, prima idee! Zodra de pot vol is kan ie verlaagd worden naar 0%, moeten ze wel hun best doen en niet te vaak op omvallen staan.
@ecologiste | 17-12-11 | 13:08 | + 0 -
Ik bef mijn vriendin ook niet meer, daar heb ik een squashleraar voor.
Ideaal, kan ik wat vaker reageren.
en afhanelijker dus.
Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:36
"Dienstverlening". Heel USA en NL staan stijf van dienstverlening en de consument wordt luier en dommer. Wat een kudtcultuur.
@Bakito | 17-12-11 | 12:42 | + -1 -
Op macro niveau micro regelen lijkt mij absurd.
Maar daar hebben we het niet over.
Je springt van de hak op de tak en rent weg van een discussie als het niet verloopt zoals je hoopte.
Tja.
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:56
F: de sociaal-psychiatrisch verpleegkundige heeft in overleg met de dienstdoende psychiater de internetprivileges van de minkukel ingetrokken wegens misbruik.
F: Is er niet ergens een demonstratie van de SP?
Banken moeten het eigenlijk gewoon wat kalmer aan doen.
www.froot.nl/wp-content/uploads/2011/0...
Sparen en lenen is voorbij. Het is niet langer verantwoord iemand anders op je geld te laten passen. Als ik hier zo door de stad fiets dan zie ik nog veel te veel banken. Ik zie dat de jongste bediende bij de Rabo er bij loopt alsof hij de directeur is. Wel arrogante babbels maar nergens verstand van. Ik denk dat het concept bank in de huidige vorm geen bestaansrecht meer heeft. Ik hoop dat ik binnenkort met een Google betaalrekening kan werken en meer heb ik niet nodig. Exit Rabobank en exit ing, ect.
Off topic: wat zijn de panelen vandaag sereen. Vrijwel geen instant minkuddos te bespeuren.
Poll: watskebeurt met de minkuddoër?
A: naar de kerstmarkt en zijn wraak op deze poll zal zoet zijn
B: thuis maar papa heeft de router uitgezet als straf
C: permanent weg want er schijnt een niet gesubsidieerde joop in de krochten van het web opgedoken te zijn
D: botje is vastgelopen en moet herstart worden
E: is dat dikke wijf an de plus reclame aan het doen en tsja.. Dat duurt natuurlijk ff
F: anders, nl
neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:27
Weer wat wijzer ,mijn dank.
Het bevestigt mijn vermoeden dat J.P.Bahlekkende stond te liegen toen hij de V.O.C als eerste multinational betiettelde.
Dat was de joodsch-gristelijke ressentiment filosofie die nu na 2000 jaar uitgehold is.
Het minkudomannetje is er ook weer!
Het centrum van de macht van de georganiseerd misdaad is Wall Street in New York met de Amerikaanse Federal Reserve en de city van Londen met de Bank of England. De financiële oligarchie van investeringsbanken, de beleggingsmaatschappijen, ratingbureaus, centrale banken en zakelijke banken, bezitten de werkelijke macht over de Staten en de wereld. De high-finance domineert de politiek en politici, volgzame handlangers en gewetenloze makelaars die de volkeren verraden en te verkrachten.
www.mmnews.de/index.php/wirtschaft/875...
Zolang de financiële macht in New York ligt maakt het geen reet uit wat we doen. Wall Street en de FED bepalen de financiële situatie in de wereld. Ach the planet isn't fucked, the people are. www.youtube.com/watch?v=i9CjBtv7j78&am...
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:39 |
Fuck the cloud!
*klopt liefkozend op 2TB ijzer onder het bureau*
Als ik Peter goed begrijp zou Nederland dus vaker geld aan banken moeten lenen.
@Stormageddon | 17-12-11 | 12:34
De overheid hoeft inderdaad niet zo veel te doen. Ze hoeven slechts 1 of 2 keer op te treden wegens "plunderende massa's" en iedereen gaat braaf naar huis.
Goed ik ben eigenlijk te brak om te reageren, ik ga weer in de wc liggen.
Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:31
Wel handig: typen en downloaden tegelijk.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:38
Is het überhaubt niet absurd om zaken op macro-niveau te willen regulieren? Ik bedoel, welke idioot heeft bedacht dat er een bevredigend, uniform systeem kan zijn voor miljoenen/miljarden?
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:36 | + 0 -
Ha mooie analyse.
@Bakito | 17-12-11 | 12:19 | + 0 -
Ik zeg niet dat er niet op micro niveau nagedacht moet worden ik stel alleen dat ik het over macro heb en jij over micro. Zo'n observatie maakt duidelijk dat we het eigenlijk niet over hetzelfde hebben en er dus nooit uit zullen geraken
Maar discussieer vooral verder.
Bier kopen in Nederland in 2018? www.dumpert.nl/mediabase/1881871/a2455...
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:33
Locatiekeuze is sowieso cruciaal voor levensgeluk. Oorlog of niet.
Zolang er lucratieve wapenhandel is, zal het nooit iets worden met deze wereld.
@ecologiste | 17-12-11 | 12:27 |
Het nieuwe waardepapier is er al hoor.. Het heet de 'cloud'. Alles wat je nodig hebt niet in eigen bezit maar achter toegangen waar je voor moet betalen. Geld voor bitjes en bytejes op afstand.
@Koninging Beatricks | 17-12-11 | 12:21 | + 0 -
Klopt, als je als burger gewoon braaf bent, betaal je mee aan de ellende van een ander. Dat kan soms solidair zijn, maar steeds vaker is het waanzin.
Moral Hazard.
Banken kunnen tegen 1% onbeperkt geld lenen van de ECB zonder echt onderpand ( collateral). De banken kopen vervolgens staatsobligaties die tussen 2% en 7% opleveren ( buiten GR ). Kassa!
Ook gelijk goed om de 9% kapitaalseisen te halen straks.. De ECB kan onbeperkt geld toveren uit de computer. Dat geld wordt weer gehedged via een kleine 5% " echt " geld dat weer via de Centrale Banken wordt geleverd aan de ECB . Ook weer virtueel geld natuurlijk.. ( Die 5% wordt als voldoende gezien om mogelijke wanbetalingen op te vangen..).
Geld lenen door banken aan bedrijven en burgers is allemaal veel te ingewikkeld en risicovol geworden.
Uiteraard is dit alles een Pyramide-spel of zgn " Ponzi-Scheme " Madoff zit er levenslang vast voor..
Maar wat moeten we anders?
Totdat iemand ergens het tapijt eronder uit trekt...
We are all doomed !
@Bakito | 17-12-11 | 12:21 | + 0 -
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:08
Blijf jij dan maar weloverwogen bij banken die reeds bewezen hebben er niks van te bakken. PrutserT.
Dit vind jij een discussie, schelden? Ik zie dat er iets mis is met je ethische kompas, die wijst alleen maar 1 richting op.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:28
De straat op? Gewoon rustig afwachten. Ze gaan vanzelf weer naar huis. Wie wil er overigens de straat op?
www.trouw.nl/tr/nl/6849/Sylvain-Ephime...
@Dr. Plofkop | 17-12-11 | 12:19 | + 0 -
Hele simpele oplossing, devaluatie van de euro. Wordt alles vanzelf weer beter uiteindelijk.
@Bakito | 17-12-11 | 12:26 |
Die oorlog komt er overigens gewoon hoor. Het is slechts nog even afwachten om te bepalen waar in de wereld je de komende tien jaar niet moet zijn.
*koopt nog wat aandelen defensie industrie bij*
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:28
Avondklok, wegblokkades op strategische plaatsen, informanten, controle van telefoon- en internetverkeer, wijk- danwel reisverboden, kortom alle maatregelen die bij een oorlogssituatie horen. Want we hebben het wel over een beginnende burgeroorlog, of dacht je dat de profiteurs het systeem zo makkelijk opgeven?
@ecologiste | 17-12-11 | 12:27
Vrijwel de hele wereldbevolking wordt voor de gek gehouden met dat nepgeld, we zullen zien wat de centrale banken voor ons in petto hebben, de democratie is er in ieder geval al aan gegaan. Papandreou en Berlusconi zijn al ondemocratisch afgezet.
@rara | 17-12-11 | 12:24
Als er miljoenen mensen de straat op gaan, wat kan en wil de overheid dan doen?
Het probleem is fiduciair geld. Bocendien is niet alleen de waarde los van het materiaal, ook veel banken zijn los van de waarden. bankers kennen geen morele waarden en veel economen en juristen zijn slechts praters: praatjesverkopers met eertijds aanzien dat tegenwoordig sterk aan inflatie onderhevig is. Cijfers: there are lies, damned lies and statistics. Wat we nodig hebben is vastigheid en die is er niet en komt er nooit meer want het stadium van ruilhandel en metaalgeld zijn we allang voorbij. vroeger kon men met kraaltjes nog een inboorling voor de gek houden. N alleen nog maar met 'waardepapieren' maar straks ook niet meer. En wat dan? Ja wat dan?
@Ratzing. | 17-12-11 | 12:24
de overheid laat zich zelfs openlijk adviseren door de uitvinders van het monetaire stelsel, gewoon openlijk!!!
www.rothschild.com/netherlands/
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:25
Ok, maar ik hou je in gaten. ;)
@Bakito | 17-12-11 | 12:22 |
Ik constateer slechts.... Ik geef geen waardeoordeel.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:20
De overheid houdt ons goed in de gaten. Ze laten zich echt niet verrassen door een massale volksopstand. Als je denkt dat de AIVD slaapt dan ben je naïef.
Andersom dag | 17-12-11 | 12:09 |
*****************************************************
Het hele principe van geld dat geld moet opleveren is gewoon 1 groot piramidespel gesteund door overheid en vroeger of later klapt zoiets.
*****************************************************
bovenstaande tekst in neon op het ministerie van financiën.Flink groot !
@Dr. Plofkop | 17-12-11 | 12:19
Dat eeuwig moeten groeien is dus de doodsteek, komt door het monetaire oplichtingstelsel, daar moeten we dus eerst van af.
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:21
Wat let je, ga lekker naar Columbia of Soedan.
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:18
Hoe sneller uit de Euro hoe beter, liever vandaag de pijn pakken dan in de toekomst, hoe langer we wachten hoe pijnlijker het gaat worden en hoe dodelijker. Ben alleen bang dat we het pointoffnoreturn al lang hebben bereikt.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:20
Oh, ik zie een discussie als een manier om tot een kern te geraken. Jij voelt je persoonlijk aangevallen en wordt rancuneus. Dat is het verschil.
Associeer jij sauna's met seks?
Geen mijn portie maar aan flipper..
En wat heeft Kerst te maken met een half vol of leeg glas?!
@Bakito | 17-12-11 | 12:17 |
Oorlog zorgt vaak voor duurzame veranderingen, zowel op macro als micro niveau.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:21
Ik hoef en heb geen LCD en koop alleen dingen die ik nodig heb.
Toch moet ik meebetalen als de banken in de problemen komen.
En daar zit het probleem. Het maakt niet uit hoe "wij" de consument ons gedragen. Als het fout gaat moeten wij betalen, en als het goed gaat krijgt meneer de bankdirecteur zijn miljarden.
Kan niet kloppen.
@rara | 17-12-11 | 12:17
Als het volk echt begint te begrijpen hoe we al meer dan 200 jaar opgelicht worden durf ik niet te voorspellen wat er gaat gebeuren, al ben ik bang dat ze nog steeds apathisch voor zich uit blijven kijken, Nederland kennende.
@Bakito | 17-12-11 | 12:17 | + 0 -
Aha.
Nooit meer oorlog, wil ik ook, maar ik haal altijd het negatieve boven bij mensen zoals Bakito, en die gaan mij dan negatief benaderen, dan doe ik dat terug, daarna bekrassen ze mijn auto, dan gooi ik de ruiten in, dan steekt die weer mijn hond neer. Etc etc.
De mens is kan vrij kwaadaardig zijn. Jezelf niet de mogelijkheid geven om hiertegen te kunnen verdedigen is naief.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:17
Als mensen op micro-niveau de juiste beslissingen zouden nemen zoals ik en de Triodos, zou dat marginale intellectuele macrogeneuzel van zelfbenoemde deskundigen als jij niet nodig zijn.
Dr. Plofkop | 17-12-11 | 12:14 | aanvullend: De aanname dat een oplevende conjunctuur op middellange termijn de gebakken lucht op de balansen zal vullen is op niets gebaseerd. Er zijn geen aanwijzingen voor oplevende industriële activiteiten en een aantrekkende vraag naar productie in Europa. De demografische ontwikkeling in West Europa is dramatisch en omgekeerd evenredig aan wat nodig is voor economische groei.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:16 | + 0 -
;)
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:10 |
Nou vooral de kantoorambtenaren. Ik ben namelijk wel voor een sterke defensie, slagkrachtige politie en justitie, effectieve infrastructuur en kwalitatief goed onderwijs. Alleen dan wel focus op de doeners en zo min mogelijk denkers en managers.
.
Politiek mag zeker minder maar ik zou me eerst richten op minder overheidslagen en politieke gremia alvorens ook de botte bijl in de 2e kamer te zetten.
.
Overigens blijf ik ook van mening dat we uit de euro moeten en even een decennium gaan EUminderen. Dat ligt natuurlijk de grootste schep geld.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:16
Als het aan Bakito of de Triodos zou liggen, kwam er nooit oorlog.
Is meer zo'n middeleeuwse gewoonte van korte termijndenkers als jij.
@Bakito | 17-12-11 | 12:15 | + 0 -
Gefelicteerd
Ik benader het probleem macro, jij micro.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:13
Ja, dat denk ik echt. De eerste mensen die gaan rellen zijn niet de georganiseerde groepen, maar het tuig uit de achterbuurten. Kijk maar naar de rellen in de UK van een paar maanden geleden. Dat tuig kan rustig afgeschoten worden, want ze zijn echt aan het rellen. Daarna heeft de overheid alle macht om hard in te grijpen, compleet met avondklokken, reisverboden en wegblokkades.
En dan doe je alsof ik naief en goedgelovig zou zijn.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:15
Ok, nu ben je echt door de mand gevallen, moehahahaha
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:14 | + 0 -
En zet Bakito lekker in de frontlinie en zeg dat het aan de andere kant beter is, want dat hebben ze beloofd.
Een ander deel van het probleem is dat de arbeider dezelfde levenstandaard moest hebben als de notabelen. Het verschil in inkomen werd bijgeleend.
Ik ben 5 jaar niet op vakantie geweest, mijn buurman, lasser is deze zomer 3 keer op wintersport gegaan.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:13
Geen roeptoeter, wel kritisch. Daarom kom ik bij de Triodos uit. De visie van deze bank sluit naadloos aan bij mijn levensinstelling.
En alle grote banken die staats steun hebben gehad mogen niet meer mee concurreren op rentegebied voor een lage hypotheek, dus wie is er weer de lul, precies de starter die een nieuwe hypotheek zoekt.
Die komen nu allemaal bij de onbekende banken terecht.
Hoe kun je nog verbaasd zijn van de lagere ratings door S&P c.s. Onze banken worstelen met enorme balansrisico's.
De hypotheken zijn gebaseerd op lucht, lucht, gebakken lucht en veel te lage intrinsieke waardes.
Het laatste Bazel akkoord zou feitelijk moeten leiden tot af- en herwaarderingen van de verstrekte hypotheken met alle gevolgen voor de balansen en het eigen vermogen van de banken. De buffers zijn op.
@Bakito | 17-12-11 | 12:09
die wapens konden we binnenkort anders wel eens heel hard nodig hebben, dat dan weer wel.
@Bakito | 17-12-11 | 12:11 | + 0 -
Nee dat doe ik dus ook niet, maar ook niet de "white knight" Triodos.
De mensen moeten inzien dat het anders moet, dat is mijn oplossing.
@rara | 17-12-11 | 12:08
Kijk eens naar de Arabische lente zou ik zeggen, wat gaat de regering doen al het volk massaal de straat op gaat? Denk je nu echt dat militairen gaan schieten op ongewapende burgers?
@Bakito | 17-12-11 | 12:09 | + 0 -
Dat zeggen ze ja. ZEGGEN, en zullen ze nu ook wel doen, maar over 5 jaar ook? En 10 jaar?
Geloof ze toch niet blind, wees altijd kritisch.
Je bent ook altijd kritisch als ik wat schrijf, of ben je gewoon een roeptoeter?
Ik wordt een beetje ziek van die optimist/pessimist-duiding met dat half volle of half lege glas. Alsof het niet gaat om de inhoud van het glas en of het voller of leger wordt en hoe snel.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:08
Blijf jij dan maar weloverwogen bij banken die reeds bewezen hebben er niks van te bakken. PrutserT.
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:06
Eensch, 90% vd ambtenaren er uit om te beginnen, 150 kamerzetels naar 25.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:06
Dat zal weinig uitmaken met andere banken, maar daar gaat het niet om. In plaats van te investeren in improduktieve wapenhandel e.d., is de Triodos gericht op duurzaamheid in plaats van dat korte termijngegraai. .
@Parel van het Zuiden | 17-12-11 | 12:06 | + 0 -
Je hebt helemaal gelijk en zo zie ik het ook.
Wat je zegt voor een investering zoals een huis, wellicht 1 auto prima. Maar niet alles op de pof kopen.
Het hele principe van geld dat geld moet opleveren is gewoon 1 groot pyramidespel gesteund door overheid en vroeger of later klapt zoiets.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 12:05
Dacht je dat de huidige overheid niet het leger in zou zetten om de rust te bewaren? Het volk heeft te weinig wapens om de strijd te kunnen winnen, volgens mij.
Kom maar op met je sarcasme.
@Bakito | 17-12-11 | 12:04 | + 0 -
Sorry hoor Bakito, tegen dit soort dingen kan ik niet op. Koop jij maar alle producten blind van de Triodos bank, niet gaan zeuren over 20 jaar als er iets is.
Goed bericht dit. Ook eens een positief bericht over de banken is goed. Grotendeels terugbetaald, ze zitten op de blaren, maar toch weten ze zich staande te houden. Dat geeft hoop voor de toekomst. Nu nog het systeem veranderen, maar ach, dat is iedereen alweer vergeten.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:42 |
Het is niet per definitie slecht om te lenen voor echte investeringen. Wanneer je echter lopende kosten als uitkeringen of operationele kosten gaat benoemen als investeringen (LOL er zijn politici dit zelfs publiekelijk zo durven te zeggen) en dus dekt met leningen gaat het mis. Zeker als je dit stelselmatig doet zoals de afgelopen 20, 30 jaar is gebeurd. Daarnaast moet het saldo van uitstaande leningen natuurlijk in verhouding blijven staan tot het inkomen dat je kunt genereren. Dat is nu na dertig jaar helemaal zoek.
.
De politiek blijft gewoon persisteren. Van uiterst links tot uiterst rechts is geen partij te vinden die begrijpt hoe erg het nu is. We neuzelen over 18 miljard terwijl er structureel gewoon 50-100 miljard van de begroting af moet en 80-90% van schuld moet worden afgelost. Dat doet pijn want de overheid zal dan terugmoeten naar kerntaken. Een einde aan leuke projectjes, bemoeizucht, onzinonderzoek, commissies, maakbaarheidsinitiatieven, gulden arbeidsvoorwaarden, praatgroepjes, subsidies..... Oh ja de overheid kan zoveel kleiner.
.
Gaat niet gebeuren want het juk ligt comfortabel op de schouders van de jonge generaties zo weet de babybomende politicus en bestuurder. Die krijgen inmiddels zo slecht onderwijs dat ze het vast toch niet begrijpen en anders negeert de leibandmedia de consequenties van al dit falen toch gewoon. Wat niet weet, wat niet deert.
@Bakito | 17-12-11 | 12:02
Krijg ik rente en zo ja, hoeveel?
@rara | 17-12-11 | 12:01
Jij gelooft ook in Sinterklaas en de Kerstman? Wellicht ook in god, jaweh, allah, wodan, freia?
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 12:02
De Triodos IS een goede bank. Dat ziet iedereen.
@BedrijfsTijgerT | 17-12-11 | 11:51
Het zijn gewoon cijfertjes die je intikt in een computer en met een klik op "verzenden" overmaakt op de rekening van een bank.
@très cool 11:24: Het garantiestelsel wordt door de banken zelf betaald.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 11:59
Of niet investeren. Ook goed.
Feit is dat geld bij de Triodos in goede handen is. Nou ja, je hoeft het nieuws maar te volgen om dit te zien.
@Bakito | 17-12-11 | 11:56 | + 0 -
Dat is dus mijn punt, mentaliteit moet veranderen, niet nu maar je geld stoppen bij iemand de "belooft" een goede bank te zijn.
@behangtafel | 17-12-11 | 12:00
Massaal de pinpas wegflikkeren en alles weer handje kontantje.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 11:57
Nee, want vanaf de voorgaande zondag zijn alle verloven voor politie en leger opgeschort, en staan de straten plotseling vol met blauw en groen gekleed volk.
Bankenbelasting gaat er toch komen, aldus minister de Jager.(doet zijn naam eer aan) Dat pact heeft hij allang gesloten met de banken want wij, de klanten van de banken, zijn dat nu al aan het betalen. Tarieven voor het betalingsverkeer stijgen fors de laatste tijd en stopt niet.
Peter Verhaar.
Waarom schrijf je niet iedere week.
'Het gaat fout'.
Dat is toch -samengevat- wat je aan het doen bent?
@Bakito | 17-12-11 | 11:56
Hoe gaan we investeren terwijl we al honderden miljarden schuld hebben, nog meer lenen?
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:55
Het systeem valt om maandag en dinsdag allemaal een tientje van Jan Cees? Geen ruzie, geen oorlog verder?
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:52
De Triodos investeert in duurzame groei. Hebben onze kinderen er ook nog wat aan.
Denk eens verder dan je populistische neus lang is.
@BedrijfsTijgerT | 17-12-11 | 11:51
En we verdienen er kapitalen aan, heeft Adviesbureau Rothschild aan Woutert Bos uit gelegd, dus dan is het waar.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 11:52 | + 0 -
Ik denk dat het wel meevalt. Als het hele systeem omvalt krijg je een situatie net zoals na WO II.
Iedereen krijgt 10 gulden en de staat distribueert het voedsel om langzaam weer terug te gaan naar een sociaal-kapitalistisch systeem. Geen roof kapitalistisch systeem.
@ZDEV | 17-12-11 | 11:48
Vergeleken bij de ramp die ons te wachten staat is de Titanic een rubberen speelgoed roeiboot met een miniscuul gaatje, te dichten met een klodder spuug.
@Bakito | 17-12-11 | 11:49 | + 0 -
Ook daar zal op een gegeven moment de idealen verlaten worden.
Alle mensen moeten zichzelf door mekaar schudden, ze moeten hun mentaliteit veranderen, kan iedereen wel hun geld stoppen bij Triodos, maar wat moet die daar mee?
Die heeft dan zoveel geld die moet het dan weer uitlenen, maar dat moet zo snel gaan dat ze geen juiste risico-analyse maken.
Hou op met Pavlov.
Dus je stelt je voor 200.000.000.000,- garant (wat je zelf niet hebt) en daar wordt slechts 50.000.000.000 van opgenomen (wat er dus niet is). En dat noemen we dan positief en geweldig en valt het allemaal wel mee.
Zoiets Peter?
@ très cool | 17-12-11 | 11:24 | + 0 -
Inderdaad, we hebben geen gewone financiële crisis maar een bankencrisis. De bankencrisis schaad nu de normale economie.
@ZDEV | 17-12-11 | 11:48 | + 0 -
Maar dat is wat er eigenlijk aan de hand is. De machthebbers, een grote demografische groep houdt angstvallig vast aan hun rijkdom. De jongere generaties moeten dit in stand houden, maar kunnen en uiteindelijk willen dit niet.
Dat is er voornamelijk aan de hand.
@vraagstaart | 17-12-11 | 11:42
200 jaar voorbereiding, that is, helaas zijn er weinig mensen die geschiedenis bestuderen en het monetaire oplichtingstelsel begrijpen.
Enig idee hoeveel debielen er in piramidespelen, kettingbrieven en time-sharing trappen?
Iedereen zou vandaag nog lid moeten worden van de Triodos. Weg met die corrupte graaibankiers.
Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:42
Als democratisch stemmen niet werkt omdat alle partijen in hetzelfde schuitje zitten, dan is er maar één manier: uit de boot springen. Ik zou niet weten waarom ik nog moet bijdragen aan een schip dat daardoor alleen nog maar harder op de klippen loopt.
@vraagstaart | 17-12-11 | 11:39
Het klinkt mij meer als Heineken vragen om advies inzake het drinken van Grolsch of Bavaria en of dat eventueel schadelijk kan zijn en hoe dat op te lossen is.
Youp van het Hek kan niet sneller een merk ten gronde richten zeg maar.
@PieceOfPie | 17-12-11 | 11:42 | + 0 -
Uiteraard, maar wat wil laten zien is dat je je niet moet schuilen achter "het systeem", want het systeem is eigenlijk inkadering van de menselijkheid.
Oh ik voel weer een barfje opkomen.
@''Ik moet het Bos nageven, hij heeft tijdens de bankencrisis eind 2008 zijn rug recht gehouden en de zalvende woorden van Wellink weerstaan.''
Ook met Afghanistan heeft Bos de rug rechtgehouden en de deelname beëindigd.
Zolang geld product wordt genoemd blijft de leugen regeren.
Met een bagatelliserende valse Wellink en een Duitse obligate kerstsprookjes lispelende nog net niet gebalsemde sprookjesheks als autoriteit.
Mij niet gezien.Weg ermee.Op naar de ware Democratie.
@ZDEV | 17-12-11 | 11:41 | + 0 -
Ook al was er zo'n partij dan zal die dat nooit zo maar 1 2 3 kunnen bewerkstelligen.
Het is dus blijkbaar "normaal" om schulden te maken, dat zit in de mensen nu in gebakken terwijl dit in de jaren 50,60,70 een schande was.
Alleen een grote wijziging in het denken kan dit, en dat zal pijn doen.
*loopt alvast naar de pin-automaat*
klinkt bekend kaas!
het heeft allemaal een relatie tot elkaar dus ik vind het dan een systeem
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 11:38 Ali Barroso en de 40 Bankrovers. Die grootste staatsgreep en diefstal uit de Europese geschiedenis en we lezen er niets over.
* paf staat *
Het probleem dat ik met de overheid heb is dat ze niet binnen haar begroting blijft, dus geld leent, dus schulden opbouwt zonder dat je democratisch voor een partij kan kiezen die wel op de centen kan letten, en zonder dat de verantwoordelijken aansprakelijk kunnen worden gesteld. Uiteindelijk - linksom en rechtsom - zijn het de belastingbetalers die de rekening krijgen. Niet de lusten, wel de lasten. Het moet eerlijker.
@neemjemoederindemali | 17-12-11 | 11:34 Iets extremer nog, als het om Rothschild gaat.
Het is als je laten adviseren over de risico's van bier drinken door Heineken. Waarbij de laatste zich dan ook nog heeft ingedekt tegen eventuele schade als het advies leidt tot verkeerde resultaten.
@vraagstaart | 17-12-11 | 11:24
Ik heb dat stuk ook gemist geloof ik, zal wel niet erg belangrijk zijn, anders had Peter Verhaar er al lang een column over geschreven en hadden de kranten er wel bol van gestaan, net als acta etc.
@PieceOfPie | 17-12-11 | 11:34 | + 0 -
Nee, ik lees liever zo weinig mogelijk om mijn eigen gedachten te kunnen ontwikkelen.
Maar de mensheid maakt zelf een systeem. Het is allemaal verzonnen uiteraard en nu zijn we net aan het doen of er een bancair-systeem is. Dat is er wel maar in de basis zijn menselijke emoties veelal de triggers.
Bijvoorbeeld, vertouwen, hebberigheid, klinkt dat bekent?
Ik flikkerde van mijn stoel toen ik vorige week hoorde dat Wouter Bos zich heeft laten adviseren tijdens de crisis door de Rothschild bank www.rothschild.com/netherlands/
Blijkbaar was ik de enige die dat heel vreemd vond, je tijdens een bankencrisis, veroorzaakt door banken laten adviseren door een bank hoe op te lossen. OMFG
Het is een menselijk probleem, geen systeem probleem, want er bestaat geen systeem.
Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:21 |
doe jij eens "systeemtheorie" googlen :-)
Wat ik niet begrijp is dat niemand dit probleem demografisch benaderd.
Er is namelijk een ommeslag bezig van babyboomers, de machthebbers naar de 2 generaties daaronder. En dat willen ze niet, ze willen ook niet meebetalen aan de fouten van het systeem nu, die ze zelf hebben gecreeerd. Dat moet ik dan weer doen.
Daarnaast zal er sowieso een ontzettende deflatie komen hierdoor, en arbeid zal duur worden dus die zal dit compenseren.
Beetje lastig uit te leggen nu, maar er wordt altijd met termen gesmeten zoals inflatie en deflatie en hoe slecht dat is. Maar 1 inflatie is de andere niet. Als melk 400% duurder wordt, raakt mij dit niet omdat ik het niet gebruik, maar er is dus wel inflatie.
Goed ik ben eigenlijk te brak om te reageren, ik ga weer in de wc liggen.
@Kaas de Vies | 17-12-11 | 11:28
Dat wordt dan wel een oplossing met hooivorken en fakkels.
@très cool | 17-12-11 | 11:24 | + 0 -
Wat maakt het nu uit bankbelasting........ weet je wie dit uiteindelijk betaalt?
Jij en ik.
Hou op met Pavlov reacties, breek het gewoon open hoe banken nu fungeren, want het klopt voor geen meter.
Bankiers
Accountants
Juristen
Kaas de Vies
Politici
etc
Zijn allemaal "slimme" mensen maar tot op heden heb ik nog geen oplossing gezien. Blijkbaar kan echt alleen het volk dit oplossen.
@vraagstaart | 17-12-11 | 11:24 | + 0 -
Ik denk dat hij geen verzoekjes doet, ik heb ook 1 jaar geleden eens gevraagd ons uitleg te geven over hoe het gaat met de pensioenen.
Kwam er een verhaal over champagne ofzo.
Nou goed, vergeet niet hij was bankier, dus part of the problem.
Las ik toch: "Blanken zitten op de blaren"
Nee, bankenbelasting is zeer terecht, ook als je niet voor steun aanklopt. Alle banken opereren sowieso onder impliciete staatssteun (centrale bank, garantiestelsels) dus laten we niet doen alsof het serieuze bedrijven zijn.
De hele bankensector is daardoor verworden tot een parasitair gezwel dat de echte economie (daar waar daadwerkelijk waarde wordt toegevoegd) beschadigt i.p.v. ondersteunt door te zorgen voor doeltreffende allocatie van kapitaal (hun oorspronkelijke rol). Prima als dat wordt ingedamd.
pittig stukje op de vroege za-ochtend
Conversation starter zijn twee woorden NRC lutsers.
Ik ben nog steeds in gespannen afwachting van een stuk van Peter over de ESM. Of heb ik dat in alle hectiek gemist?
@Roer | 17-12-11 | 11:18 | + 1 -
Klopt.
En ook al kunnen feiten feiten zijn, deze kunnen verkeerd geinterpreteerd worden, bewust of onbewust.
Wees zelf altijd kritisch.
We waren er allemaal zelf bij toen we die legiolease producten afsloten, toen wij achtergestelde leningen aan DSB gaven.
Het ging jaren goed, en nu niet meer
Voor de Rabo geldt "Last Man Standing" qua grote banken in NL: als die bank omvalt, is het voor instituten als Fitch en Moody's ook bekeken bij gebrek aan monetair systeem.
Er is een aantal problemen met de banken. Niets is menselijker dan een bank, want een bank produceert niets tastbaars dus een bank is afhankelijk van de mensen die er werken. Er is een groep mensen binnengehaald die zichzelf verheven voelen boven de rest, terwijl ze dit niet zijn.
Dan hebben we nog een 2de factor. De politici. Deze mensen zijn vrij onzeker op het gebied van financieen, omdat ze er geen verstand van hebben. Daarom vinden ze het mooi om witte voetjes te halen bij bankiers. Het streelt hun ego, terwijl ze ontzettend kritisch hadden moeten zijn.
Dan wij de consument, wij het simpele volk willen ook proeven aan "high finance" aan 20% per jaar, maar als het mis gaat gaan we huilen en vragen de staat het op te lossen en zijn de banken stout.
Samenvattend:
Hou op met zeiken, geen nieuwe regelgeving, kijk naar jezelf, geef jezelf een klap in het gezicht. Normaal doen, terug naar minder, terug naar 1 LCD scherm ipv van 1 in de caravan, 1 op de wc.
Het is een menselijk probleem, geen systeem probleem, want er bestaat geen systeem.
KLinkt als een heldere analyse, maar kan ik Peter Verhaar zijn feiten wel geloven? Het vertrouwen in feiten is de laatste paar jaar flink verneukt door de vele opportunisten.
Let op, geld lenen kost geld.
Money makes the word go round!
REAGEER OOK