Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het is weer LOL met de HBO-keuzegids

Ah, daar is de jaarlijkse Hoger Onderwijs Keuzegids weer. Benieuwd welke hbo dit jaar als slechtste presteert (u: "Allemaal!" wij: "Ja, DUH!"). Verrassing! InHolland (ook in uw koloniën) is de aller-aller-aller-allerslechtste hbo van Nederland. Goed dat ze er zijn zeg die keuzegidsen, daar was anders niemand opgekomen. Wat wel raar is, is dat deze gidsen zijn bedoeld om "keuzes" te maken. Zo van: "Er staat in die gids dat InHolland poep is dus ik ga niet naar InHolland". Toch noteerde InHolland dit jaar maar 30 procent minder aanmeldingen. Blijven er dus 70 procent over die kennelijk nog nooit van een hbo keuzegids hebben gehoord. Goed, we bladeren verder. De aller-aller-aller-aller-slechtste School voor Journalistiek is die van Fontys in Tilburg. Wederom een grote verrassing. In 2009 was dat ook al zo. In dat jaar stuurde de directeur nog een huiliemailtje rond met daarin de mededeling dat het allemaal de schuld was van de studenten. Om vervolgens zelf het zinkende schip te verlaten. Kennelijk heeft het Fontys-bestuur in de tussentijd NIETS gedaan om die school ook maar iets beter te maken. Druk met televisie in de auto inbouwen zeker. Nouja, Huub Evers is er inmiddels docent af, dat scheelt alvast een hoop dogmatisch subjectief oudlinks internethatend onderwijs, al kunnen ze nog even voort met heel dichtgetikt beslist geen waardenvrij onderwijs verzorgen op kosten van de belastingbetaler. Omdat lang niet iedereen de keuzegids leest, leggen wij het nog even uit: als je nu studeert aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek studeer je aan de slechtste hbo-opleiding voor journalistiek in Nederland. Dat is een feit. En aangezien Nederlandse hbo's toch al de slechtste ter wereld zijn, is dat dus gruwelijk slecht. Misschien is hbo-communicatie in Utrecht wat voor jullie? Ohnee wacht. Nuance ter afsluiting: de beste hbo's zijn die van Avans (nie vir lede van die PVV rassegroep nie).

Reaguursels

Inloggen

Bertmans, nog één keer: aan een hbo volg je onderwijs of een opleiding, aan een universiteit studeer je. Je ontvangt op een hbo dan ook geen bul, maar een getuigschrift.

Mr Dixit | 19-10-11 | 13:53

De lat wordt overal in het onderwijs te laag gelegd. Alsof de gemiddelde rechtenstudent, of Avans-leerling zelfstandig kan nadenken. Not.

LJBrinkhorst | 19-10-11 | 10:02

Laten we wel wezen, de keuzegids is gebaseerd op de enquête resultaten onder de studenten van desbetreffende hogescholen. Het is dus geen propagandaboekje of iets dergelijks. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 70% van de resultaten hangen op die enquête - de andere 30% zijn statistieken als slagingspercentage, aantal studenten, etc.

Lurk | 19-10-11 | 09:37

Dat afgeven op HBO'ers wordt ook zooo 2010 zeg. Aangezien denk ik 70% van de GS bezoekers HBEAU doet....

Ommie de HaatMoker | 19-10-11 | 00:44

Dat van Fontys is SO TRUE. Ik heb er ongeveer anderhalf jaar gezeten en wat een kutopleiding, met zwaar linkse docenten die echt NIET openstaan voor vernieuwing. Bleh.. zonde van mn studiefinanciering én tijd.

MMilou | 19-10-11 | 00:18

Is er ook een aller-aller-allerslechtse IT opleiding? Die ene waar de systeembeheerders van talloze gemeentes op geweest zijn, zeg maar?

Traxor | 18-10-11 | 22:02

@Flippo | 18-10-11 | 19:17
Hij dient geen belang. Is gewoon handig. Veroorzaakt eerst een hype met een zogenaamd onafhankelijke studiegids, vraagt er daarna poet voor. Maar...... als je als sgool dan een slechte recensie hebt, dan kun je tegen poet natuurlijk ook een tegenonderzoek laten doen om beter in de volgende editie te verschijnen. Daar kom je dan pas achter nadat je poet hebt betaald voor die eerste versie en dat controleer je door poet te betalen voor de volgende editie.

Mensen die betalen voor zo'n gids diskwalificeren zich tegelijkertijd voor het hoger- en academisch onderwijs.

Chiant | 18-10-11 | 20:29

@Bor2601 | 18-10-11 | 17:50

Aan jouw schrijfstijl te zien is een cursusjuh Nederlands geen overbodige luxe (uitrijken?)

neemjemoederindemali | 18-10-11 | 20:29

@De Dansende Kater ® | 18-10-11 | 19:22
Ik heb het gedaan, in Utrecht nog wel. Fraaie post-puberteit aan overgehouden. Overigens kun je schrijven wel degelijk gewoon leren hoor. Zo moeilijk is dat niet. Intussen ben ik wel alweer jaren werkzaam in de ICT (functie op WO-niveau), want dat betaalt aanmerkelijk beter dan de broodschrijverij en is ook minder geestdodend.

Zware Majesteit | 18-10-11 | 20:08

Meh, figuren die zeggen journalistiek te studeren, dan flitsen mijn argusogen. Weet je wat het is, schrijven moet je kunnen.
Beter gezegd, het zit in je of niet.
De beste scribenten hebben zelden een journalistieke opleiding afgerond. Kijk naar ons aller BertBrussen.
Ik steek niet graag veren in reedten, maar heel af en toe moet 't kunnen.

De Dansende Kater ® | 18-10-11 | 19:22

Waarom 40 euro betalen voor een gids met onzin? Wie is de uitgever van dat ding en welk belang dient hij?

Flippo | 18-10-11 | 19:17

@kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:56
Maar zat jij niet -privacy- Frankrijk?

blinde kip | 18-10-11 | 19:17

Leo* | 18-10-11 | 18:59

Jawel. Afgestudeerd en wel aan de spinazieacademie....

Elisabeth2 | 18-10-11 | 19:09

@Bart_Bart | 18-10-11 | 19:02
LOL! Grappig dat je dat vraagt. Ze is nu juist bezig met een paar oud-klasgenoten om een reünie te organiseren waarbij ook de leerkrachten worden uitgenodigd. Ik heb haar ook gevraagd of ze van plan is om dat nog in te gaan wrijven.
Maar aangezien de toenmalige leerkracht inmiddels uit het onderwijs is gestapt, ziet ze daar geen toegevoegde waarde meer in. Dat ziet ze als natrappen en ze wil het die avond gewoon gezellig houden en herinneringen ophalen.
Ik heb soms het idee dat ze verstandiger en volwassener is dan haar vader...

Chiant | 18-10-11 | 19:09

Volgens mij heeft de vos ons lieflijke landjenverlaten (Google).

Lock, stock and barrel.

Doen.

Leo* | 18-10-11 | 19:09

@Elisabeth2 | 18-10-11 | 18:57

Alles is in dit land aan hevige inflatie onderhevig.

Zeker functiebenamingen. Maar da's al een tijdje geen nieuws meer, toch? Ik hoorde reeds eind vorige eeuw lieden proclameren dat hun kids "VMBO studeerden".

Je moet maar durven dacht ik toen. Nu ben ik er aan gewend.

Reinaert | 18-10-11 | 19:07

@Chiant | 18-10-11 | 18:58
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar heeft Chiante nadien nog zijn gelijk gehaald?

Zo van: "Even denken heur, jullie gaven VMBO advies? En dan het laatste rapport van Petite overhandigen."

Bart_Bart | 18-10-11 | 19:02

@Chiant | 18-10-11 | 18:52
En daar viel het woordje NIET weg:
"Maar dat zal vast *niet* een 8 of hoger zijn, want dat haalt een kleine 10%..."

Chiant | 18-10-11 | 19:02

@Leo* | 18-10-11 | 18:57

CDA? Neuh. Dan nog liever deaud.

Io Vivat? Yup. En da's ook al weer een tijdje geleden.

Reinaert | 18-10-11 | 19:01

Is dat Elsje, Elsje?

Leo* | 18-10-11 | 18:59

@kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:54
Ja, dat weet ik zeker, omdat nu juist dat ook een argument was in de overigens zeer geanimeerde discussie die ik toen heb gevoerd. De leerkracht meende er toch vanaf te moeten wijken op basis van het zogenaamde leerlingvolgsysteem en allerlei andere fratsen die er aan de haren bij werden gesleept. Heeft me ook nog een gesprek met de afdelingsleider onderbouw op de middelbare school gekost, want die wilde natuurlijk weten hoe e.e.a. nu precies zat. Gelukkig was die minder blind en snel te overtuigen.
Dank voor het succes wensen! We gaan duimen...

Chiant | 18-10-11 | 18:58

@blinde kip | 18-10-11 | 18:51
Ja jemig, al die verhalen die mijn theorie niet ondersteunen. Straks ga ik nog twijfelen.

Misschien was het systeem 15 of 20 jaar geleden ook wel minder rechtvaardig.

Bart_Bart | 18-10-11 | 18:58

Reinaert | 18-10-11 | 18:54
Ja, dat is het natuurlijk. Ik hoor ook wel over leraren op lagere scholen refereren als 'docenten'. Inflatie indeed.

Elisabeth2 | 18-10-11 | 18:57

Reinaert | 18-10-11 | 18:52 | + 0 -
CDA?

Io vivat.

Leo* | 18-10-11 | 18:57

@blinde kip | 18-10-11 | 18:51
*trots om straks paranimf [wat klinkt dat fout] te mogen zijn*

kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:56

@Reinaert | 18-10-11 | 18:54

Comment-inflatie krijg je d'r tegenwoordig gratis bij. Scusi.

Reinaert | 18-10-11 | 18:54

@Chiant | 18-10-11 | 18:52
Met 547 krijgt men een HAVO/VWO-advies, weet u zeker dat u de leraar destijds goed heeft verstaan?
Succes met de loting [ja, oprecht *kent de frustratie*]

kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:54

Die gids gaat net zo om met de waarheid als de doorsnee journalist. Trek je eigen conclusie..

mindless | 18-10-11 | 18:54

@Elisabeth2 | 18-10-11 | 18:52

Dat was vroegâh. Inflatie hè. Jeweetwel.

Reinaert | 18-10-11 | 18:54

@Elisabeth2 | 18-10-11 | 18:52

Dat was vroegâh. Inflatie hè. Jeweetwel.

Reinaert | 18-10-11 | 18:54

Ehm, je studeert toch niet op een school? Pas toch op een universiteit. Toch?

Elisabeth2 | 18-10-11 | 18:52

@Leo* | 18-10-11 | 18:49

Lutser? Hoezo? Je was op zoek naar 'gratis' (gestolen) informatie?

Wie is er hier dan een lutser, jij of ik? Al ben ik het met je eens dat dit soort informatie gratis moet zijn, dat heb ik hiervoor ook al geroepen, maar da's een ander verhaal.

Reinaert | 18-10-11 | 18:52

Gelukkig is mijn HBO informatica diploma nog wel veel waard op de arbeidsmarkt.

Ronman2k | 18-10-11 | 18:52

@kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:48
U heeft gelijk, dat moet uiteraard 547 zijn.
En zij doet dit jaar eindexamen en doet dus komend jaar mee met de loting. Ik weet daarom nog niet waar het gemiddelde op de eindlijst zal zijn. Maar dat zal vast een 8 of hoger zijn, want dat haalt een kleine 10% van alle VWO-eindexamenkandidaten gemiddeld. Het is dus maar wat je als "niet geweldig" beschouwd.
Ik ben trots op de kleine grote meid!

Chiant | 18-10-11 | 18:52

@Reinaert | 18-10-11 | 18:43
Klopt, voor een HBO en zeker universiteit moet je wel enig 'cognitief talent' hebben.

En voor de meeste MBO's een 'praktisch talent'.

Bart_Bart | 18-10-11 | 18:51

@Bart_Bart | 18-10-11 | 18:34
Oh? Weet je het zeker? Ik kreeg toch echt MAVO te horen ondanks dat ik heel bescheiden HAVO voorstelde aan de leraar. Ik heb al wat jaartjes geleden de universiteit afgerond. Mijn broer ook en die kreeg zelfs LBO aangeraden. Gelukkig werd daar een stokje voor gestoken.
Ik vermoed dat men ook kijkt naar de familie. Bij die van mij had nog nooit iemand een universitaire studie gevolgd. Makkelijk voor de leraar om niet verder te kijken.

blinde kip | 18-10-11 | 18:51

Ik wilde bijna mijn opleiding gaan opzoeken, maar die staat er natuurlijk niet in hihi.

Een paard | 18-10-11 | 18:51

@blinde kip | 18-10-11 | 18:14
-Privacy- LOL.

kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:50

@Reinaert | 18-10-11 | 18:48

Minus één keer 'voor' natuurlijk. Prutskudt die je d'r bent!

Reinaert | 18-10-11 | 18:50

Reinaert | 18-10-11 | 18:45 |

Dooier kan een mus niet zijn, lutser.

Leo* | 18-10-11 | 18:49

@Bart_Bart | 18-10-11 | 18:44

Kennelijk niet overal, er zijn ook brugklasjes MAVO/HAVO, heel klassiek, vooral in 'de provincie'. En dan loop je die VWO-optie dus mis tenzij je van school wisselt maar daarvoor moet je als 'afgestudeerd' brugklasser wel sterk voor in je schoenen staan.

Of gezegend zijn met ouders die je daarin steunen. Zoals Chiant @18:42 stelt.

Reinaert | 18-10-11 | 18:48

@Chiant | 18-10-11 | 18:42
Als ze mee moet doen met de loting, waren haar cijfers niet heel geweldig (gemiddeld geen 8 of hoger).
Daarnaast loop de citoscore van 501 t/m 550, een score van 147, dat haalt een chimpansee zelf.

kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:48

@Chiant | 18-10-11 | 18:42
Dat heeft de school van Petite Chiante wel even enorm gefaald. En heeft mijn theorie een klein deukje opgelopen.

Echter, we hebben dus blijkbaar wel een zodanig systeem dat talent altijd nog de kans heeft om boven te komen drijven. Dat stemt weer positief. En gefeliciteerd met P. Chiante.

Bart_Bart | 18-10-11 | 18:47

@Bart_Bart | 18-10-11 | 18:44
Ook weer waar.

Chiant | 18-10-11 | 18:46

De bezuinigingen van de afgelopen jaren zijn altijd gedaan op het uitvoerende personeel. Kundige mensen zijn nu eenmaal niet de goedkoopste en dus zijn die mensen weggesaneerd. Daarnaast zijn het aantal uitvoerende personeelsleden drastisch terug gebracht waardoor de minder kundige mensen ook nog eens een hogere werkdruk opgelegd krijgen. Ondertussen graaien de bestuurders aan de top van deze instellingen er vrolijk op los, totaal niet wetende wat er gebeurt bij hun instelling en ook totaal niet bezig voor die instelling (die wel hun riante salaris iedere maand naar ze overmaakt).
Dit is dus ook gebeurt bij Inholland, bij zorginstellingen en bijvoorbeeld bij de politie zoals met @grotedame die maar wat lult over huiselijk geweld, maar wel een riant salaris had. Het archief van GS is gevuld met zat voorbeelden van bezuinigingen die totaal verkeerd worden uitgevoerd, er wordt niet bezuinigd op de bureaucratie, niet op de dikke salarissen in de top die nog steeds ver boven de balkenende norm liggen (niet allen overigens), nee er wordt altijd bezuinigd op de kwaliteit... Onze samenleving kan deze geldverslindende dievenpraktijken niet heel lang meer ophoesten, daarom ontstaat er ook zoveel verzet. Als ik de oudere generatie hier over spreek, dan zeggen ze allemaal dat je er toch niets aan kan veranderen, maar dat komt alleen omdat zij het te goed hebben gehad om er over te klagen, mijn generatie heeft die luxe helaas niet, dat we het nog steeds erg goed hebben en het dus ook niet nodig is om je er druk om te maken...

gozahtje | 18-10-11 | 18:45

@Reinaert | 18-10-11 | 18:39
Volgens mij kom je vaak eerst in een HAVO/VWO brugklas van 1 of 2 jaar.

Dus ja, dan moet je wel kunnen 'bewijzen' of je een VWO talentje bent. En er zijn, if motivated, daarna nog genoeg mogelijkheden om je VWO diploma te halen. Of anders via het HBO, een universitaire opleiding te doen.

Wat wel doodzonde is dan sommige talenten te lui zijn om daar iets mee te doen.

Bart_Bart | 18-10-11 | 18:44

@Bart_Bart | 18-10-11 | 18:38

Ik denk dat je wel degelijk talent nodig hebt: niet alles is te leren al wil je nog zo graag. Bloed, zweet en tranen staan niet garant voor succes, al kom je vaak een heel eind, daar heb je natuurlijk wel gelijk in.

Reinaert | 18-10-11 | 18:43

En dan te bedenken dat ik jaren geleden - in 2001 - ben uitgeloot voor die studie aan de Fontys Hogeschool.

Ashtrey | 18-10-11 | 18:43

@Bart_Bart | 18-10-11 | 18:34
Petite Chiante kreeg VMBO-TL advies op het einde van de basisschool. Zij had een Cito-score van 147.
Gelukkig was Chiant, net als in deze panelen, ook toen wars van zogenaamde deskundigen die geen fatsoenlijke onderbouwing kunnen geven voor hun meninkjes.
Petite Chiante doet komend jaar mee met de loting voor geneeskunde na het VWO in één keer afgemaakt te hebben.

@blinde kip heeft dus wel degelijk een punt. Ik ben assertief en realistisch genoeg. Maar hoeveel mensen accepteren klakkeloos wat de leerkracht zegt? Of de Cito uitwijst? Of de dominee vindt?

Chiant | 18-10-11 | 18:42

Dames (en heren ook),

Iemand een linkje naar de Keuzegids?

Voor een gefundeerd oordeel?

Lijkt me verfrissend voor deze polemiek.

Toch?

Leo* | 18-10-11 | 18:42

@Bart_Bart | 18-10-11 | 18:38
Genieten met een hoofdletter 'G'. Klasgenootjes met 550 punten die uiteindelijk zonder zelfs HBO-kwalificatie maar huisje-boompje-beestje zijn gaan doen.
*549*

kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 18:41

@Bart_Bart | 18-10-11 | 18:34

Met VWO-potentie op het VMBO terecht komen zal niet gebeuren maar met VWO-talenten in een HAVO-klasje belanden gebeurt met enige regelmaat en is natuurlijk doodzonde.

Reinaert | 18-10-11 | 18:39

@Reinaert | 18-10-11 | 18:29
Het is geeneens zozeer talent, als wel motivatie en leergierigheid, dat bepaalt wie wel of niet slaagt in de maatschappij.

Ik ken mensen die een perfecte score hadden op de CITO toets toen ze 12 waren, maar uiteindelijk geeneens het VWO wisten af te maken. Laat staan verder konden studeren.

Bart_Bart | 18-10-11 | 18:38

@blinde kip | 18-10-11 | 18:14
Dat is nou wel ongeveer de grootste onzin die er bestaat.

Los van de kwaliteit van onderwijs, is het onderwijssysteem in Nederland wel rechtvaardig. In de zin dat iedereen op de plek zit, of komt, waar hij of zij leer-technisch hoort.

Je komt als VWO kindje echt niet op een VMBO terecht. En andersom ook niet.

Bart_Bart | 18-10-11 | 18:34

@Dr.Thorvaldt | 18-10-11 | 18:25

Deels waar, het is inderdaad grotendeels talent maar aan de andere kant zijn er natuurlijk ook gewoon 'schoolse' zaken die aangeleerd kunnen (en moeten) worden, en die hebben vooral met de technische kant van de zaak te maken.

Variërend van fatsoenlijke taalbeheersing tot layout-dingetjes. Met talent alleen kom je er niet, al was het maar omdat je zonder papiertje maar moeilijk ergens een voet tussen de deur krijgt.

Reinaert | 18-10-11 | 18:29

Echte journalistiek kun je niet leren dat heb je of heb je niet.

Dr.Thorvaldt | 18-10-11 | 18:25

@rara | 18-10-11 | 18:12

Vingerverven met letters? Het heeft wel wat. Vrijwel iedereen is zo begonnen, sommigen zijn op dat niveau blijven hangen, anderen hebben zich een 'beetje' verder weten te ontwikkelen.

Taal is een blijft een fenomeen. En gelukkig maar!

Reinaert | 18-10-11 | 18:16

Het heeft uiteraard geen ruk met de hogeschool te maken, maar alles met de richting Hoernalistiek. Opleiding voor eerste klas lutser is een beter omschrijving. Duhuh. Zo. Dat. Is. Ook. Gezegd.

Koud flesje Alfa | 18-10-11 | 18:16

@Korreltje Zout | 18-10-11 | 18:01
Je moet je best al doen op de basisschool en het spel doorzien. Voor je het weet, geeft de leraar het advies dat VMBO net haalbaar is, terwijl je alleen maar uit het raam keek omdat je de stof maar saai en niet uitdagend vond. Probeer dan nog maar eens de universiteit te halen. Arme kinderen van nu.

blinde kip | 18-10-11 | 18:14

@Blaatgast | 18-10-11 | 18:07

Mwoehahahaha. "Heeft u geen licentie? Vraag er één aan!" Betalen zul je!

Zoals iedereen in dit land overal voor moet betalen. Zelfs voor informatie die een toch wel behoorlijk algemeen belang dient, zo blijkt wel weer.

VOC-mentaliteit alhier: www.keuzegids.org/p1083

Reinaert | 18-10-11 | 18:13

Ik ga geen E40 voor die keuzegids betalen die ik in 5 minuten wel doorgelezen heb.

Iemand een linkje naar de keuzegids ?

Blaatgast | 18-10-11 | 18:07

@Milton Friedman | 18-10-11 | 17:58

Aha. Het gaat dus weer eens om de vorm en niet om de inhoud. Je verwacht het niet in het moderne Nederland hè. Managementlagen die elkaar aan het werk houden en verder eigenlijk niet inhoudelijk met hun taak - het geven van kwalitatief hoogstaand onderwijs - bezig zijn. Het is een wijdverspreid gezwel in onze samenleving maar kennelijk is er geen remedie.

Of wordt er niet naar die remedie (fakkels en hooivorken) gezocht.

Reinaert | 18-10-11 | 18:04

@ KrentVanEenVent | 18-10-11 | 17:58
Wát een flauwekul. Menigeen op dat mbo wil gewoon een degelijk vak leren. Maakt je geen leefhoofd gast.

Pa Cartwright | 18-10-11 | 18:03

Als we dan toch kiezen: doe gewoon meer je best op de middelbare school, stroom door naar het VWO en doe dan de universiteit. Doe jezelf (en je portemonnaie) een lol en vermijd het HBO.

Korreltje Zout | 18-10-11 | 18:01

Journalistiek studeren?
Nee, dank u, ik werk liever als ik van school afkom.

René40181216 | 18-10-11 | 18:00

@rara | 18-10-11 | 17:55

Dat moet wel één van Kouwes' verre voorvaderen zijn geweest.

Reinaert | 18-10-11 | 17:59

Gezien de spellingsfouten die ik nog al eens tegenkom in artikelen van Geenstijl, lopen er op de Geenstijl redactie ook wel wat afgestudeerden van Fontys rond.

Sirach | 18-10-11 | 17:59

Reinaert | 18-10-11 | 17:49
Je bent wel heel naief als je denkt dat er fatsoenlijke kwaliteitscontrole is in het NL hoger onderwijs. Ze hebben dan wel 'audits' door peperdure bureaus, maar die kijken 0,0 naar de inhoud. Alleen naar de 'procedures', zoals: Hebben ze wel voldoende overbodige managers en overhead? En heb je voldoende managers en overhead, met dikke bonussen natuurlijk, dan scoor je een 10. P.s.: Die managers en overhead zitten dan weer in commissies om andere hogescholen te beoordelen op 'kwaliteit'.

Milton Friedman | 18-10-11 | 17:58

brabant altijd -1 | 18-10-11 | 17:54 | + 0 -
En dan tussen die leeghoofden op het MBO zitten? Nee, jij snapt het.

KrentVanEenVent | 18-10-11 | 17:58

Pa Cartwright | 18-10-11 | 17:54 |
Geloof me, ik ben het volledig met je eens. Het is er leuk en gezellig, ik heb het iedere dag naar mijn zin en de leraren en leerlingen zijn over het algemeen uitstekend te pruimen, maar qua scholing is het een grap. Ach ja, ik blijf maar gewoon geloven dat de mensen met talent er later toch wel komen, ongeacht wat voor papiertje ze in de hand hebben.

knuffedol | 18-10-11 | 17:57

@dlseth_ | 18-10-11 | 17:49

Die werken toch bij de Mediamarkt?

Biff Eagleburger | 18-10-11 | 17:56

@Bor2601 | 18-10-11 | 17:50
Iedere mongool moet de universiteit kunnen doen; als dat niet zo is dan stellen we de lat omlaag bij. Want ook Mohammed, voor wie zijn moeder ook toevallig zijn zus is, moet 'de' universiteit kunnen doen. En als je vind van niet, ben je een fascist en moet je ludiek dood.

Welkom in het onderwijs van Nederland!

dlseth_ | 18-10-11 | 17:55

als je te dom bent voor de academie ga dan gewoon naar het mbo daar leer tenminste nog hoe je je nuttig kunt maken. hbo -miljoenmiljard.

brabant altijd -1 | 18-10-11 | 17:54

@ knuffedol | 18-10-11 | 17:52
Is ronduit bespottelijk – waarmee ik jou niet tekort wil doen.

Pa Cartwright | 18-10-11 | 17:54

Pa Cartwright | 18-10-11 | 17:51 |
Ik heb nooit ook maar iets van de verplichte literatuur tot mij genomen. Het is tekenend dat ik nu met zero effort toch lekker in het 4e jaar zit.

knuffedol | 18-10-11 | 17:52

Brussen houdt volgens mij nog stiekem van een bepaald meisje dat toevallig die opleiding volgt. Heartbroken?

knuffedol | 18-10-11 | 17:51

@ knuffedol | 18-10-11 | 17:47
Moet je dan ook die boekjes van Huub Evers lezen?

Pa Cartwright | 18-10-11 | 17:51

@rara | 18-10-11 | 17:48 |

Dat is inderdaad de uitgebreide versie van wat ik bedoel...;-)

overVecht | 18-10-11 | 17:51

@rara | 18-10-11 | 17:49

Kouwes? #dtv

Reinaert | 18-10-11 | 17:51

Joh, misschien moet de politiek ook eens wat geld aan onderwijs gaan uitgeven!? Nederland staat gewoon vet onder OESO gemiddelde in uitgaven aan onderwijs. En dan nog zo'n domme maatregel als "output" gefinanceerd onderwijs (=diploma uitrijken betekent poet, lessen geven betekent kosten maken), end an kun je wachten op slechte scholen. Maar laten we eerst de universiteiten nog even slopen, voordat we de putten dempen.

Bor2601 | 18-10-11 | 17:50

Nietvoordekat
.
Ja, volgens mij zaten we met ruim 2.000 te veel in het huidige gebouw van Den Bosch. Het huidige gebouw wordt ook uitgebouwd en de "social studies" mensen ga gelukkig naar een ander gebouw. Dus volgend jaar kan Avans Den Bosch weer eerste worden.
.
Tsunami it is.

königsberg | 18-10-11 | 17:50

Dat er verschillen in kwaliteit bestaan bij overigens identieke opleidingen (want uiteindelijk hetzelfde papiertje) verbaast me hogelijk. De kwaliteit van een opleiding is toch meetbaar en aan die kwaliteit worden toch ook gewoon minimumeisen gesteld?

Of ben ik naïef en hebben we hier weer te maken met één van de vele bijwerkingen van de zesjescultuur die ons land zo 'groot' maakt anno tegenwoordig?

Reinaert | 18-10-11 | 17:49

Weet je wie er ook een boek vol met onzin heeft geschreven?

rara | 18-10-11 | 17:49

@Biff Eagleburger | 18-10-11 | 17:42
Nee, want je moet je werk niet mee naar huis nemen. (© Arie & Sylvester)

dlseth_ | 18-10-11 | 17:49

Toch wel grappig, Want dit verhaal is echt de grootste bullshit ooit. Bij de afgelopen visitatie heeft de school namelijk op alle punten een G gescoord. Terwijl de andere scholen hun zaakjes niet helemaal op orde hadden.Dus stop met ouwehoeren Brussen!

caravanburn | 18-10-11 | 17:49

@overVecht | 18-10-11 | 17:33
Echte journalistiek is een vak dat je kunt leren. Onafhankelijke journalistiek is een ideaal. Veel zogenaamde journalisten zijn niet meer dan copywriters, ingehuurd om de media vol te schrijven met 'commercieel aantrekkelijke' artikelen, gebaseerd op van tevoren gedefinieerde interpretaties van het nieuws.

rara | 18-10-11 | 17:48

Heh, dat is ook mijn opleiding. Ben er over een jaartje mee klaar. Gelukkig heb ik in ieder geval wat talent voor het editen van filmpjes en zo, dan maar geen baan als journalist later.

knuffedol | 18-10-11 | 17:47

School of Media (Hogeschool Windesheim in Zwolle) schijnt wél erg goed te zijn. Kijk maar naar die Rutger.

Pa Cartwright | 18-10-11 | 17:46

@königsberg | 18-10-11 | 17:43
Je kunt dus spreken van een

*zet zonnebril op*

tsunami van nieuwe studenten?

Nietvoordekat | 18-10-11 | 17:46

De kwaliteit van de Hogeschool Utrecht is omgekeerd evenredig aan het aantal sigarettenpeuken bij de hoofdingang van Communicatie & Journalistiek. Stelletje smeerkezen zijn het daar.

blinde kip | 18-10-11 | 17:43

Ik studeer op Avans en je hebt zelfs klassen vol met studenten uit Utrecht die liever elke dag de intercity pakken dan naar de HU te gaan.
.
Vraag me nog wel eens af hoe slecht het daar dan wel moet zijn.
.
Overigens Avans +1 goede school en het is er zelfs gezellig alleen ontploft het gebouw uit elkaar van de studenten.

königsberg | 18-10-11 | 17:43

Waar kan ik nu het beste vrijetijdskunde sgolieren? Lijkt me een machtig interessant beroep: vrijetijdskundoloog. Lekker de hele dag zuipen en slapen.

Biff Eagleburger | 18-10-11 | 17:42

Maar kennelijk heeft de keuzegids het zelf ook niet begrepen:

Als je een keuzegids samenstelt, benoem je alle feiten, zoals studieduur, prijs, minpunten, pluspunten, en wat je al verder niet kan verzinnen, en laat je de toekomstige scholier zelf beoordelen, wat het beste bij hem/haar aansluit, of wat hem/haar het beste uitkomt.

Door als studiegids zelf al een ranglijst te maken van de beste en slechtste scholen, geef je een (waarde-)oordeel. Dan is het geen keuzegids meer, maar een propaganda-gids.

ZKH EénOog | 18-10-11 | 17:40

Waarom is er eigenlijk überhaupt een opleiding 'Journalistiek'?


Het is een vrij beroep, iedereen kan zich 'journalist' noemen. Doet Bert ook. En hij schrijft nog gewoon over 'journalistiek' ook. Mooi man.

Pa Cartwright | 18-10-11 | 17:39

Na de boterberg, de melkplas en de vleesklomp nu het journalistenoverschot. Of gaan we dit niet in Europees verband oplossen?

Hoeveel journalisten kan de markt überhaupt verwerken?

Blij dat ik kunstgeschiedenis gestudeerd heb! Echt. Wel.

Reinaert | 18-10-11 | 17:37

Ter aanvulling:

Over de hele linie zie ik steeds meer broddelwerkjes en subjectieve (zogenaamd) journalistieke stukken...

En dan loopt men te zeiken op wat GS levert. Doorgaans en mijn inziens (ondanks een kleine achteruitgang)nog altijd beter dan wat ik elders lees.

overVecht | 18-10-11 | 17:37

@Groetjos | 18-10-11 | 17:31
Nee, wel schoonmakers. Al vraag ik me af of je wel voldoende gekwalificeerd bent voor dergelijk werk.

rara | 18-10-11 | 17:35

Leuk om te weten dat ik nog steeds op de beste hogeschool van nederland zit! Avans +1

EllaRouvoet | 18-10-11 | 17:34

Evengoed is "Journalist" zijn één van de meest overrated beroepen die er is.

overVecht | 18-10-11 | 17:33

Plotseling voel ik mijzelf een stuk minder zeker over mijn toekomst.

Sumeron | 18-10-11 | 17:32

Wel lievv van Bert om de combinatie 'HBO' en 'studeren' weer te gebruiken.

kapotte_stofzuiger | 18-10-11 | 17:32

Godverdomme. Daar studeer ik dus.
Hebben jullie nog stagiairs nodig?

Groetjos | 18-10-11 | 17:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken