Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant-neger boos op Volkskrant

fotovaneenneger.jpgO jee. De poep (bruin, kunnen wij ook niks aan doen) is weer eens aan op de burelen van de Volkskrant. Pablo Cabenda, de zich kunstredacteur noemende popjournalist, maakt zich druk over het gebruik van het woord "NEGER" door VK-columnistes Sylvia Witteman (blank) en Annemarie Oster (botox). Annemarie Oster heeft ooit met negers geneuqt en daar columns over getikt, want columns van Annemarie Oster gaan altijd over neuqen. En Witteman is tijdens haar verkansie in het tropischhete Toscane negers tegen het lijf gelopen die mutsjes op hun hoofd hadden en desondanks geen last van transpiratie hadden. (Iets wat ondergetekende overigens kan bevestigen. Ook in het verzengdhete Como liepen afgelopen augustus op het Piazza Duomo 25(!) salesnegers rond met prachtige Louis Vuitton-tassen, elk met een wollen mutsje op de kokosnoot. En zweten ho maar.) Maar het woord "neger" schijn je dus niet te mogen gebruiken in de Volkskrant. Want het woord "neger" is wat anders dan woorden als "tafel, parabool of oudedagvoorziening". Dat zijn volgens Pablo "neutralere" woorden. Euhm? Dude? Gast? Doe eens normaal man. Het is 2011. In elke Amsterdamse tram begroeten negers elkaar met het woord "hey neger". Het blanke bolwerk Sylvia Witteman bokt inmiddels stevig op de haverkist die Twitter heet en (#FF) zegt dat die neger niet kan schrijven. Het artikel in de Volkskrant is overigens geïllustreerd met een foto van Michael Jordan. Nou ja zeg! Alsof alle negers basketballers zijn. MDI, zeg er eens wat van!

Reaguursels

Inloggen

Een neger is gewoon iemand van het negoide ras, lekker duidelijk. Je kan negers trouwens ook negroids gaan noemen, lekker futuristisch.
Je kan ook gewoon een neger een neger laten zijn, lekker makkelijk.

Arf | 25-09-11 | 10:19

-weggejorist-

michelp | 24-09-11 | 01:22

Ik heb zin in zo'n biskwietje met een hoop witte creme met daaroverheen lekkere chocolade ofwel: een NEGERZOEN!

schnauzertje | 23-09-11 | 21:47

@(meneer) de Schoorsteenveger 16.15

Als je nog even wilt lachen moet je even kijken naar Larry David / Curb your enthousiasm (als je het al niet kende)season 1 episode 9 "affirmative action" en season 2 episode 7 "the doll"
Die heeft de truc ook door!
gegroet,
Uw,

Cousin Eddie | 23-09-11 | 18:36

en dat kunnen sommige blanken ook best aardig...

jodi6511 | 23-09-11 | 16:48

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 16:42

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 16:40

Overigens zou ik me niet beledigd voelen als vrouwen zouden vertellen dat ik zo'n lekker grote piemel had en zo lekker ritmisch beweeg in bed.

Doldwaas | 23-09-11 | 16:40

Wat dan wel? Afrikaan? Daar zal een neger die toevallig niet uit Afrika komt zich weer bezwaard door voelen.

Doldwaas | 23-09-11 | 16:36

@geentje:
zie mijn eerdere opmerking:

'... mensen noemen nu toch iedere beetje bruine al een neger, turken en makakken (o mag dat niet?), en iedereen die ik er niet bij vind horen.'

en verder...
kun je lezen wie ík negers noem.
(
Ché dus niet...)

jodi6511 | 23-09-11 | 16:16

@ jodi6511 Als jij een langharige neger ziet in dat plaatje, ben jij gestoorder dan de gemiddelde bleke.

Che.. een icoon voor miljoenen en waarvan tientallen films zijn gemaakt. Feit!

geenstijldom | 23-09-11 | 16:08

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 16:07

@sjaakdeslinksesul
nietus

jodi6511 | 23-09-11 | 16:02

jodi6511 | 23-09-11 | 15:55
nee, het komt omdat IQ niet eerlijk verdeeld is in de wereld.

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 16:00

@myself: bedoelt = bedoeld.

oom Teun | 23-09-11 | 15:57

Ik heb zelf een tijdje tussen de 'negers' gewoond. Opvallend vond ik dat de 'negers' onderling onderscheid maakten tussen de verschillende tinten van hun mede'negers'. "So, die meid is swaaart". en dat was niet lovend bedoelt. Beetje jammer. Persoonlijk hou ik wel van donkere tinten. De donkere vrouw komt bijvoorbeeld helemaal goed tot haar recht in de kleurrijke kleding waarmee de Ghanese vrouwen zich omhullen. Daar word een witmensch als ik altijd blij van.

oom Teun | 23-09-11 | 15:56

@geenstijldom
dat is omdat Che net een langharige neger is op dat plaatje...

jodi6511 | 23-09-11 | 15:55

@Bamboojay 15.49
Als iedereen het zo bekeek was het probleem opgelost.

Cousin Eddie | 23-09-11 | 15:54

De vraag is: is neger net zo'n scheldwoord als spleetoog of blauwe (ambonezen). Ik weet het niet. Zo heb je surinaamse chinezen, hindoestanen, en ja, echt, surinaamse negers. Kan mij het schelen.

Mijn zoon is een nederlandse Thai/Cambodiaan/ Vietnamees.

Het maakt niet uit. Als iemand hem swartje of anderzins noemt gaat het alleen maar om de intentie waarmee iets wordt gezegd. Als die intentie ok is, is er niets aan de hand.

Bamboojay | 23-09-11 | 15:49

De vraag is: is neger net zo'n scheldwoord als spleetoog of blauwe (ambonezen). Ik weet het niet. Zo heb je surinaamse chinezen, hindoestanen, en ja, echt, surinaamse negers. Kan mij het schelen.

Mijn zoon is een nederlandse Thai/Cambodiaan/ Vietnamees.

Het maakt niet uit. Als iemand hem swartje of anderzins noemt gaat het alleen maar om de intentie waarmee iets wordt gezegd. Als die intentie ok is, is er niets aan de hand.

Bamboojay | 23-09-11 | 15:49

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 15:45

@schoorsteenveger 15.32
Zegt alles, niets meer aan toe te voegen

Cousin Eddie | 23-09-11 | 15:42

@geenstijldom | 23-09-11 | 15:34
Ik dacht dat dat Marilyn Monroe was.

oom Teun | 23-09-11 | 15:40

@ Lieve sjaakdeslinksesu Begrijp het nou! Geschiedenis heeft altijd 2 kanten. Wie voor Nederland een held is, is voor een ander land een vuile kaper, piraat of slavendrijver. Jij hebt geschiedenis geleerd zoals dat volgens Nederland is gegaan. Nogmaals Che Guevara is voor miljoenen een icoon als het over de strijd tegen onrecht en voor democratie gaat! Feit! Het gezicht van Che is benoemd tot het bekendste en meest afgebeelde gezicht van de afgelopen 100 jaar.

geenstijldom | 23-09-11 | 15:34

Blanken/witten/melkflessen moeten gewoon belasting betalen en faciliteren. En verder alles wat andere kleurtjes doen (en vooral laten)leuk vinden.
Next

Cousin Eddie | 23-09-11 | 15:32

geenstijldom | 23-09-11 | 12:21
Obama hoort tot de probleemgroep der ambitieuze politici. Over Humberto Tan zwijgen we maar. Die prijst als 'echte' neger-met-kroeshaar 'echte' hollandse soep aan, en daar moeten wij dan allemaal om lachen, zo had het reclamebureau bedacht.

Schoorsteenveger | 23-09-11 | 15:31

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 15:27

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (bron: Wikipedia).

Maar wat is dan het alternatief. Kom daar dan eens mee, mijn waarde negroïde medemens.

oom Teun | 23-09-11 | 15:27

-weggejorist en opgerot-

demesmaeker | 23-09-11 | 15:20

@vraagstaart | 23-09-11 | 15:01
Gaat mij om je laatste alinea van je.
Natuurlijk slaat een taboe nergens op en gaan we nu een beetje naar de extreme kant. Maar je snapt wat ik bedoel.

Horagha | 23-09-11 | 15:17

Nee, maar wel over inhoudelijkee zaken, zoals die opmerking van Piet Hein bv fout was. Die goedzak liet n.b. alle slaven vrij als hij weer een een spaans of portugees schip gekaapt had.
En dan schijn ik iets te moeten hebben met george bush (?) en direct daarop ga je beklagen dat mensen van alles projecteren op anderen.
Ik snap niet waarom je je onwetendheid over geschiedenis en je gebrek aan consistentie qua denken en beoordelen van feiten en mensen hier zo nodig moet etaleren. Je doet niks anders dan dat je anderen hier verwijt, maar goed; je doet maar.

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 15:15

@ sjaakdeslinksesu Ik ben bewust van mijn eigen fouten. Soms moet ik zelf om lachen, maar het is niet mijn bedoeling foutloos reacties te plaatsen op Geenstijl. Het is niet mijn baan. Ik tik wat in, terwijl ik ook bezig ben met andere activiteiten. Maar is het dus voor jou zo belangrijk of ik 100% ben of niet? Of mag ik alleen reageren als ik 100% zou zijn?

geenstijldom | 23-09-11 | 15:07

leuter klinkt ook niet liefkozend... mensen noemen nu toch iedere beetje bruine al een neger, turken en makakken (o mag dat niet?), en iedereen die ik er niet bij vind horen.
Bij neger hoort er gedacht te worden aan goedgebouwde, ritmische, uit afrika gexporteerde en de oceaanreis overleefd hebbende, warschijnlijk in de slaventijd een andere (lees: europeesche)bloedlijn onvangen hebbende, van krulletjeshaar voorziene, atlethische, breeduitlachende, humorvolle, familieliefhebbende medemens.
De rest is afrikaan, indiaas, toeareg, polinees, whatever.

jodi6511 | 23-09-11 | 15:05

@Horagha | 23-09-11 | 14:37 Hmmm.... interessant. Huidskleur mag je dus überhaupt niet noemen in een beschrijving, begrijp ik dat goed? Want dat is op zich al storend?

Dat *lijkt* er dan op dat de kleur van iemand een taboe wordt wegens "nergens voor nodig"? Of ga ik dan te kort door de bocht?

BTW Inderdaad wel opvallend dat ik de drie anderen niet als "blank" omschrijf. Blijkbaar is iemand blank tenzij anders vermeld, of zo? Stof tot nadenken iig, dank je wel.

vraagstaart | 23-09-11 | 15:01

geenstijldom | 23-09-11 | 14:29
Geen zin om in te gaan op al je fouten in je reactie, want volgens mij ben je niet 100%. Sucvces d'rmee.

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 14:52

Vooruit!
Dan gebruiken we het woord neger wel niet meer.
Om verwarring te voorkomen stel ik voor om in het komende decennium het woord "overgepigmenteerde langleuter" te gebruiken.
Dat is nieuw en heeft, in tegenstelling tot de woorden neger, zwarte of afro-amerikaan, nog een positief imago. Tegelijkertijd is het een duidelijke term die ervoor zorgt dat iedereen weet over wie we het hebben.
Eindelijk geen reden meer voor overgevoelig, kinderachtig gezeik meer, maar een nieuwe start!

Semper Pecunia | 23-09-11 | 14:51

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 14:51

Tegenwoordig moet je in plaats van het betreffende woord "Buys" gebruiken.Da's meer politiek correct.

Jaypelsteeltje | 23-09-11 | 14:44

@vraagstaart | 23-09-11 | 13:15
Het is gewoon storend want ipv dat je 'kaal' schrijft, schrijf je 'donker'.
Stel dat hij 200 kilo zou zijn, dan zouden mensen hem alsnog een dikke/vette neger noemen of een zwarte vreetzak.
Het is vooral in Nederland belangrijk iemand af te rekenen op uiterlijk; dikke, lange, strijkplank, vieroog, krentenbol etc... dat weet je en daar moet je mee leren leven. Maar om de kleur van een persoon extra erbij te vermelden slaat imho als een lul op een drumstel op en is dan ook nergens goed voor.

Horagha | 23-09-11 | 14:37

@ZDEV | 23-09-11 | 14:27 |
Dus ik moet een Marokkaans ventje een 'mens met mogelijkheden' noemen. Owkeejz.

Bart_Bart | 23-09-11 | 14:33

@sjaakdeslinksesul Dus puur het stukje “nickname van Che staat jou echt niet” ,heb jij geïnterpreteerd alsof Che voor mij een held zou zijn?! Nogmaals ik benoem hem nergens als held. En ik kan ook niet in discussie met je gaan over Che Guevarra en of hij kinderen heeft vermoord. Diverse Nederlandse helden hebben ook kinderen vermoord. O.a. Piet Hein, Peter Stuvesant, etc, etc, Ook zijn kinderen en onschuldigen gedood tijdens bombardementen van het Amerikanse leger( W. Bush heeft ze vermoord naar jouw meetstaaf ).Nelson Mandela werd als terrorist beschouwd in zijn jonge jaren ( door de bleken ).Wel blijft het feit, dat Che Guevarra een cultstatus heeft als strijder tegen onrecht en strijder voor democratie onder onderdrukte volken.Maar als ik doordenkt bedoel je dus dat de naam van een kindermoordenaar wel past bij reaguurder Che_cuevara. Daar zou je wel gelijk kunnen hebben.

geenstijldom | 23-09-11 | 14:29

Ik stel voor 'minder licht weerkaatsende medemens'. Wetenschappelijk verdedigbare term.

Vroeger heette iemand formeel een idioot. Toen werd het krankzinnige. Afgezwakt naar zwakzinnige. Tegenwoordig ben je een 'mens met mogelijkheden'.

Dat gezeik ook in die boterzachte sector met die politiek correcte benamingen.
Noem het beestje gewoon bij de naam.

ZDEV | 23-09-11 | 14:27

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 14:24

Negers hebben vaak ook een naam. Daar kun je ze naar vragen.

Sliptong | 23-09-11 | 14:06

Meesterlijk zoals alleen Pritt dat kan! Moehaha. +1 melkflessendop.

Sliptong | 23-09-11 | 14:06

Als je neger al erg vindt, kom dan helemaal niet aan met 'boksneger'. Dan heb je de (spreekwoordelijke) poppen helemaal aan het dansen. Aan den lijve ondervonden: www.autoblog.nl/archive/2011/09/09/lot...

Cpt. Bufu | 23-09-11 | 14:00

Inderdaad , wat is er gebeurd met het ouderwetse Roetmop?

Creaguurder | 23-09-11 | 13:36

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 13:31

geenstijldom | 23-09-11 | 13:02
Verleden mijn A** en die nickname van Che staat jou echt niet.
Je zou je eens goed moeten inlezen in de werken van commandante Che. Naast een totale mislukkeling als guerrilla-vechter, president van de nationale bank en vaderfiguur heeft hij ook nog tallozen mensen vermoord danwel laten vermoorden. Waaronder kinderen.

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 13:28

Sunabalk | 23-09-11 | 10:05 | + 21 -
Omdat Jan Kees de Neger zo stom klinkt als naam van een blanke.

swift1.6 | 23-09-11 | 13:27

groot gelijk. Het moet maar eens afgelopen zijn met die taalverloedering.
Neger schrijf je met een T er achter.

swift1.6 | 23-09-11 | 13:26

@Horagha | 23-09-11 | 13:09 "Minderwaardigheid komt eerder door de persoon een neger te noemen vanwege zijn huidskleur en niet zijn afkomst."

Daar blijven wij over van mening verschillen denk ik. Ik heb geen negatief gevoel bij "neger", zoals ik dat wèl heb bij "nikker" of "zwarte". Maar dat is blijkbaar persoonlijk. Nogmaals: als "ze" Afrikanen genoemd moeten worden, mij een zorg. Prima.

Maar ik denk niet dat het iets verandert aan de veronderstelde houding van blanken (mag dat nog wel?) en aan het blijkbaar minderwaardige zelfbeeld van "den Afrikaan" en daar zou imo de aandacht eerder naar mogen.

Bijvoorbeeld door verschillen bespreekbaar te maken in plaats van policor "mag niet"-denken.

Wist je trouwens dat de herseninhoud van een volwassen Chinees gemiddeld 300 gram meer weegt dan die van een Europeaan? Ik kan me daar niet minderwaardig over voelen.

vraagstaart | 23-09-11 | 13:21

@Horagha | 23-09-11 | 13:09 Kort omschrijven? Vet haar met zwart T-hirt, donker met geruit jasje, oudere met donkere pullover, borstelkop met lichtblauw overhemd.

vraagstaart | 23-09-11 | 13:15

@vraagstaart | 23-09-11 | 12:11
Minderwaardigheid komt eerder door de persoon een neger te noemen vanwege zijn huidskleur en niet zijn afkomst.

Buleh betekent eerder iemand die je makkelijk voor de gek kan houden. "Daar komt weer een Buleh aan... prijs gaat 300% omhoog." Iemand blanke noemen ze putih nogwat. Geweldig land maar is kudt als je niemand daar kent.

Hoe zou jij deze 4 mensen moeten beschrijven, zonder het woordje neger te gebruiken.
smart-suit.com/root/media/radio/200711...

Horagha | 23-09-11 | 13:09

Roetmop.
Ik bedoel natuurlijk een grap over een schoorsteen.

Gier | 23-09-11 | 13:07

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 13:04

@ sjaakdeslinksesul Waar zie je precies dat ik iemand als held heb? Laat staan dat ik een kindermoordenaar als held heb?

geenstijldom | 23-09-11 | 13:02

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 12:46

Heeft Greet al gereageerd?

TM | 23-09-11 | 12:44

Hij is zeker even dansen ofzo.

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 12:40

Neger, ga toch basketballen!

yamahaha | 23-09-11 | 12:32

Ik ben het eigenlijk ook zat om door andersgekleurden voor 'blanke' uitgemaakt te worden met de bedoeling om me ook nog eens verantwoordelijk te stellen voor alles wat welke blanke waar dan ook mensen met een anders getinte huid heeft aangedaan.

'Blanke'is een racistisch scheldwoord

Islamofiel | 23-09-11 | 12:31

@geenstijldom
Hoe kun jij ander hier nu van onwetendheid/domheid betichten als jij zelf een kindermoordenaar als grote held hebt?

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 12:28

vraagstaart | 23-09-11 | 12:11
Ach, het is allemaal vooroordeel en niks is neutraal. Een neutrale wereld is een steriele wereld waarin niiks meer te neuken valt.

Schoorsteenveger | 23-09-11 | 12:23

@ Hotmint Ow dus het woord neger is gebruikt om een “probleemgroep te benoemen?” Tot welke probleemgroep behoren President Obama en Humberto Tan? Welk woord zullen we gebruiken voor bleke pedofielen, seriemoordenaars, belastingfraudeurs, dierensexliefhebbers, schoolshooters? Die zijn meestal wit en zeker een probleemgroep…100%NL lijk me een goed woord!

geenstijldom | 23-09-11 | 12:21

hier in de stad (den haag) heb je aardige normale mensen, bij wie je zelfs `goedemorgen,middag, en sorry kan zeggen ,en dan krijg je er een normaal sociaal geaccepteerd antwoord op terug.
nu heb je in het dorp ook mensen die dit niet doen.
Kan je negeren, op reageren of denken dat ze niet "normaal" zijn ,of zichzelf niet sociaal geaccepteerd voelen.
Het gedrag maakt uit ,hoe men zichzelf behandelt wil laten voelen. AKA behandelt mensen als vuil dan zal je zelf ,ook zo behandelt worden.
welke kleur deze mensen hebben is niet van belang

3aapjes | 23-09-11 | 12:20

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 12:19

Gezien het aantal zonvakanties, willen bijna alle blanken er als een neger uitzien.

reageerbuis | 23-09-11 | 12:18

Die Pablo schrijft best leuke stukjes. Zeker als je bedenkt dat het een neger is, een hele prestatie !

De Literator | 23-09-11 | 12:17

@Horagha | 23-09-11 | 10:47 Sorry voor m'n late reactie - ik was de deur uit.

Het maakt me eerlijk gezegd geen moer uit hoe mensen elkaar noemen. Blijkbaar vinden we het nodig om onderscheid te maken en noemen Limbo's Brabanders Brabo's, sommige Rotterdammers hebben het over "neuzen" als ze Amsterdammers bedoelen etc. etc.

Waar ik woon noemen ze ons "buleh", wat bleekscheet betekent en ik heb daar absoluut geen moeite mee. Mensen doen maar, als mijn zelfrespect afhangt van de wijze waarop anderen mij aanspreken / categoriseren dat heb ik een groter probleem dan die anderen.

Zo ook met negers die "negerzoen" een verfoeilijke naam vinden. De eerste jood die het woord "jodenvet" aan de kaak stelt, moet volgens mij nog geboren worden en McDonalds ligt volgens mij ook niet wakker van inwoners van Hamburg die niet geassocieerd willen worden met een buitengewoon smerig broodje.

Als "Neger" wordt vervangen door policor "Afrikaan" (al komt de betreffende persoon uit Wolvega) zie ik de eerste protesten binnen 10 jaar komen, omdat een Afrikaantje een vies ruikend bloemetje is en de donkere medemensch daar niet mee geassocieerd wenst te worden. Koloniaal etc. etc.

Het negergevoel als negatieve connotatie zit van binnen - een neger voelt zich een minderwaardige neger omdat-ie een neger in de spiegel ziet, al noemen we 'm Afrikaan. Het lijkt mij een veel betere dat negers van dat minderwaardigheidsgevoel afscheid van nemen, dan van de naam.

vraagstaart | 23-09-11 | 12:11

Sjah, welk woord voor een probleemgroep wordt na een tijdje not-done.
Neger kan, vind ik, juist wel weer omdat er "ergere" termen zijn.
Het word Fin moet natuurlijk ook verboden worden ;-).
Mn eigen soort noem ik vaak bleekneus in kleurdiscussies. Moet kunnen.

hotmint | 23-09-11 | 12:07

@geenstijldom
Tang en Varken, hard slaan graag.

3aapjes | 23-09-11 | 12:03

@coolnation | 23-09-11 | 11:20
Duidelijk, en ik begrijp je irritatie.

CultureVulture Inc. | 23-09-11 | 12:01

@me,myself and IK Alle woorden zijn normaal. Er bestaan geen abnormale woorden. Er is wel een verschil tussen foute woorden of fout gespelde woorden.
Men gebruikt het woord om iedereen te benoemen die een kleur heeft. Maak niet uit functie, nationaliteit, of het wel of niet functioneel is om naar zijn huidskleur te verwijzen. Wanneer heb je “ Het blekenjournaal of op zoek naar een witte gezien?” Kijk maar naar de dit artikel “ Volkkrant-neger”. Je zult geen krant vinden die begint met een kopje “Volkrant- witte man of witte journalist.

geenstijldom | 23-09-11 | 12:00

Die Pablo is gewoon een lul. Kleur doet er niet toe.

Superior Bastard | 23-09-11 | 11:57

Pablo moet niet zo janken, werd gisteren toch weer geconfronteerd door schreeuw negers die elkaar bij het hallo zeggen "sup nigger" en dan boos worden als een ander niet eens tegen hun het verachtelijk vind dat als hij (blanke man) "sup nigger" zegt hij dan klappen krijgt en word uitgemaakt voor racist maar als 2 zwarte het tegen elkaar zeggen is dat dus blijkbaar heel gewoon. Iets met splinter in oog van de ander maar niet die balk in je eigen oog zien. Neger is niets mis mee wat mij betreft en ik weiger pertinent om dan net als de Amerikanen bijv. Europese Afrikaan te gaan zeggen (Amerika is dan African American omdat het dan politiek correcter is).
.
dus Pablo niet met 2 maten meten jong als het jou uitkomt.

Lev | 23-09-11 | 11:57

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 11:57

Wegenegerd.

3aapjes | 23-09-11 | 11:56

African-American from Europe is ook een optie

Prof. Drs. Klavan | 23-09-11 | 11:53

Wit in negatief kan ook.

Prof. Drs. Klavan | 23-09-11 | 11:52

Ik noem ze niet blanken

Prof. Drs. Klavan | 23-09-11 | 11:50

@Allemaal

Je erkent in ieder geval dat men dus discrimineert. En over jouw theorie dat kinderen geen kleur zien of dat het niet van belang is…waarom worden gekleurde kinderen al bij de basisschool gepest met woorden als poep, aap en zwartepiet??? Kijk maar al hoe dit artikel begint.. associaties met poep en dat peope toevallig bruin is…Geenstijl kiest deze woorden bewust uit!

geenstijldom | 23-09-11 | 11:49

@ geenstijldom | 23-09-11 | 11:34
Het is niet 'bleeke' maar 'blanke'
Blanke is net zo een nomaal woord als neger.
Een Ghanees is inderdaad niet hetzelfde als een zwarte Amerikaan, maar het kan best dat ze allebei een neger zijn. Neger is (net als blanke) een normaal woord, kijk maar eens in een willekeurig woordenboek.

me,myself and IK | 23-09-11 | 11:41

-weggejorist-

demesmaeker | 23-09-11 | 11:40

@nu even niet | 23-09-11 | 11:33
Grieks voor zwart is μαύρος, en wil je mijn nick erbuiten laten?

necrosis | 23-09-11 | 11:38

Inmiddels heeft de term licht getint of donker getint een negatievere bijsmaak als neger. Maar dat komt wellicht door opsporing verzocht....

Datzegiktoch | 23-09-11 | 11:38

Shalome | 23-09-11 | 11:30
Ik weet niet of Mevrouw Oster het destijds zo opvatte.

Bigi Bana Boy | 23-09-11 | 11:38

@Reinaert | 23-09-11 | 10:19
LOL

CultureVulture Inc. | 23-09-11 | 11:38

@ me,myself and IK .Neger refereert naar de huid van een persoon. Niet in alle gevallen zijn de uiterlijke kenmerken van een persoon belangrijk. Wat ik bedoel is als iemand naar een film kijkt en wil wijzen naar bv een acteur kan die persoon zeggen: die man, acteur, Will Smith, etc etc. Maar als die acteur toevallig zwart is, wordt hij niet als man of acteur beschreven, maar als “ die neger”. Terwijl hier zijn huidskleur niet van belang is. Sommige bleken denken dat negers van een land komen en hetzelfde zijn. En begrijpen dus niet dat een zwarte Ghanees niet hetzelfde is als een zwarte Amerikaan. Iemand is een Nederlander of Duitser, man of vrouw, maar geen “ bleeke”?! En of bv een Ghanees wit kan zijn of zwart…Als hij zwart is zouden mensen als jij hem “ die neger noemen”. Was hij Ghanees en wit….zou je hem beschrijven als die man, meneer, etc. etc.

geenstijldom | 23-09-11 | 11:34

Een nikker, nicker, nekker of necker is een wezen uit het volksgeloof, dat ook wel voorkomt als een waterduivel en vooral als kinderschrik bekendheid genoot. Ze zijn weliswaar plagerig, maar daarnaast hulpvaardig van geest en opgewekt van aard.

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide was van het Latijnse niger of het Griekse necro).

Het is maar welke betekenissen je, als donkerbruinhuidige, aan woorden WIL geven.

Het is maar wat je voor betekenis ergens aan wil geven.

nu even niet | 23-09-11 | 11:33

Dus een neger heeft negatieve associaties bij het woord 'neger'? Paradoxaal!

Vaus | 23-09-11 | 11:33

@pius | 23-09-11 | 11:23
Alweer mis, de zijruit was namelijk nog in orde, en ik heb nog steeds geen Panda.
*duim op neus drukt en met vingers zwaaien doet*

necrosis | 23-09-11 | 11:32

Bigi Bana Boy | 23-09-11 | 11:25

Is peniskoker dan tóch een beroep?

Shalome | 23-09-11 | 11:30

Ga toch met met dat politiek correcte geneuzel. Men discrimineert helemaal niet op huidskleur. Men discrimineert op basis van 'anders dan wij'. Waarbij de huidskleur soms als indicatie kan worden gebruikt. Maar kinderen zien een huidskleur niet eens (echt, ze kunnen serieus niet reproduceren wat voor kleurtje een klasgenoot heeft). Kinderen die volop mee doen noem ik ook gewoon Hollands, ook al zijn ze qua uiterlijk indo. Dat hele gezever over huidskleur, ik snap er werkelijk geen drol van.

Allemaal | 23-09-11 | 11:28

minimá-armezusvan.. | 23-09-11 | 10:18
Wij smaken naar kip, mits goed gekookt heb ik wel eens horen zeggen.

Bigi Bana Boy | 23-09-11 | 11:25

necrosis | 23-09-11 | 11:18

Dus had ik toch niet de auto van de buurman. Ik heb trouwens een neger betaald om dat te doen.

Dus een aanklacht kun je wel vergeten.

pius | 23-09-11 | 11:23

Neger klinkt alleen een beetje raar als het door een blanke uitgesproken wordt. Dat is wel vreemd inderdaad maar uiteraard wel historisch verklaarbaar. Onderling is het gebruik van Nengre of Blakaman geen enkel probleem. Ik zou zeggen doe het maar niet als het niet hoeft, al is het zo dat je meer last zult hebben van je politiek-korrekte blanke medemens dan van de gemiddelde blakaman.

Bigi Bana Boy | 23-09-11 | 11:22

coolnation | 23-09-11 | 11:20

Niet zo zwartgallig man. Je ziet het wel donker in allemaal maar zo zwart-wit ligt het echt niet.

Dus maak je niet druk Tyrone.

pius | 23-09-11 | 11:22

geenstijldom | 23-09-11 | 11:13
Nee, onze Che is geen kindermoordenaar.

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 11:21

OT: Een neger heeft geen nationaliteit. Met de aanduiding neger classificeer je iemand als een nobody, behalve dan dat hij de kenmerken heeft van die zogeheten "neger" (grotere lippen, bredere neus). Hollanders spreken het woord neger ook altijd uit met een soort dedain. OF wil men dit soms ontkennen. En toen stond er opeens zo'n grote neger, je weet wel. NEE, DAT WEET IK VERDOMME NIET! Die grote neger is het angstbeeld van de middelde Hollander. Hij kan zoveel gelul ophangen aan het woord neger dat het gewoon alleen maar aangeeft hoe bekrompen de Hollanders eigenlijk zijn. Te krampachtig om in te zien dat het niet gewaardeerd wordt en vervolgens ook nog weigeren mee te denken hoe die irritatie weggenomen kan worden. Typisch Hollands:(

coolnation | 23-09-11 | 11:20

Het zijn toch ook geen negers? Het zijn 'donkergekleurde medemensen'. Daarom heet de negerzoen tegenwoordig ook donkergekleurdemedemenszoen.

Willem4246 | 23-09-11 | 11:19

Is ook denigrerend voor andersbruinenden.

Ja nee, geen mening | 23-09-11 | 11:19

@Che_cuevara | 23-09-11 | 11:09
NB: ik heb zelf ooit het tandwielsysteem van mijn electrische zijruit moeten vervangen.
Kostte me toen Dfl 300, voor dat geld had ik een complete donorauto.
(die ik uiteraard gestript heb voor de bruikbare onderdelen)

necrosis | 23-09-11 | 11:18

Die Pica is plus onmetelijk!

Iedereen weet toch dat slavenhandelaars en houders allemaal rechts waren trouwens.

Toch?

pius | 23-09-11 | 11:18

@Che_cuevara | 23-09-11 | 11:09
Dat is nog steeds duur.
Ik doe het voor de prijs van een zijraam + een kratje tripel!

necrosis | 23-09-11 | 11:15

Nee, dan had ik meer problemen met het "Nigger" van Rutger twee dagen geleden op Powned. Had hij bij mij moeten doen, had ie een boks op z'n fokking oog gehad.

coolnation | 23-09-11 | 11:15

Meneer de Bruin.

Uw Verzekeringsadvis | 23-09-11 | 11:13

Schande! Ik stel voor dat we Sjaak Swart ook meteen omdopen tot Sjaak Afrikaan en de gebroeders De Witt tot de Kaukazusjes.

Jan Zand | 23-09-11 | 11:13

@ Che_cuevara

Verleden? Hoezo verleden als mensen telkens als “die negers” worden beschreven i.p.v. man, vrouw of kind? Als kinderen op school gepest worden door andere kinderen omdat ze een kleurtje hebben en uitgeroepen worden als poep, aap of zwartepiet? Verleden als de koninggin in een Koets rondrijdt, met afbeeldingen van slaven? Als er een segment bestaat in een “nieuwsprogramma” die heet “ een neger omdat het moet” of het “negerjournaal”? Als de president van Amerika, voor zijn leven moet vrezen omdat hij zwart is? Als mensen met een donkere kleur in praktisch alle maatschappijen, gediscrimineerd en als minder worden beschouwd puur voor hun kleur? Verleden mijn A** en die nickname van Che staat jou echt niet!

geenstijldom | 23-09-11 | 11:13

-weggejorist-

irma zonderboezem | 23-09-11 | 11:11

Vroeger moest je kleurling zeggen. Slaat nergens op want zwart is helemaal geen kleur.

Jos Tiebent | 23-09-11 | 11:11

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:50
Als je in 2011 oma Oster op gaat voeren als het stereotype van het bevooroordeelde racistische postkoloniale blanke ras, want dat doet onze zeurzwarte, dan ben je een pot die de ketel verwijt dat-ie zwart ziet, dan ben je een treurende, in het verleden levende zwartkijker.

Schoorsteenveger | 23-09-11 | 11:11

Ach, aangezien de mens ergens in Oost-Afrika is ontstaan stammen we allemaal af van negers.

Luitenant Zeikerd | 23-09-11 | 11:11

@eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 11:05
Vooral dat "weer eens" vind ik super. :)

Che_cuevara | 23-09-11 | 11:09

@necrosis | 23-09-11 | 11:06
Het vervangen van mij (electrische) zijraam heeft mij € 200 gekost compleet. (Nissan Primera)

Che_cuevara | 23-09-11 | 11:09

Neger = Negro = Zwart. Het is gewoon afgeleid van Latijn. Het geeft de huidskleur aan. We mogen toch ook blanke zeggen, dat is ook een aanduiding voor de huidskleur. Dus niet zeuren verder.

Stands With a Fist | 23-09-11 | 11:08

Noem het dan gewoon "Niet Blanke".
Maar dat zal ook wel weer niet goed zijn.

Boomschade | 23-09-11 | 11:08

GeflipteVlaflap | 23-09-11 | 10:53

Dat moet een Freudiaanse verspreking zijn, jij denkt natuurlijk aan een grote zwarte regenpijp van 37 graden Celcius...

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 11:07

MC Biggah is a real nigga.

koekdeeg | 23-09-11 | 11:06

@Che_cuevara | 23-09-11 | 10:58
ecologiste was natuurlijk naar de merkdealer gegaan.
Ik zet er zó een ander raampje (imitatie, want: goedkoop) in, een uurtje prutsen, en klaar!

necrosis | 23-09-11 | 11:06

@ geenstijldom | 23-09-11 | 10:52
Een Afrikaan of Ghanees kan trouwens ook blank zijn, dus daarmee geef je nog niet aan of het een neger is.
En een Chinees kan ook een Europeaan zijn.

me,myself and IK | 23-09-11 | 11:06

Che_cuevara | 23-09-11 | 11:03

Je hebt weer eens gelijk...

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 11:05

@necrosis | 23-09-11 | 10:48
En hoe moet ik mijn "interieurverzorgster" dan betalen?

Che_cuevara | 23-09-11 | 11:05

minimá-armezusvan.. | 23-09-11 | 11:03 Hoi Annemarie!

zeg maar jansen | 23-09-11 | 11:04

@zeg maar jansen
ik bedoel niet wat negers beweren, ik bedoel wat er over negers beweerd wordt. dat is waar en daaom zijn negers lekker. heerlijk dat ritme in die heupen.

minimá-armezusvan.. | 23-09-11 | 11:03

Ik heb er ook een hekel aan als mensen het woord 'knolraap' gebruiken. De klootzakken!

dlseth_ | 23-09-11 | 11:03

@eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 10:39
Correctie, negerinnenzoen.

Che_cuevara | 23-09-11 | 11:03

Melchior C Balthasar | 23-09-11 | 11:00 Dom van hem. Want ik zou, als ik een neger was, zijn gevallen over 'zelfs'.

En dan zou ik een punt hebben gehad.

zeg maar jansen | 23-09-11 | 11:03

@Melchior C Balthasar | 23-09-11 | 10:31
Volgens mij zijn we rood van binnen.
Tenminste als ik me snij of zo komt daar toch een rode vloeistof uit.
Behalve bij Bea dan dan is het blauw.

Che_cuevara | 23-09-11 | 11:02

Leuk T-shirt trouwens .Fraaie kleurstelling evenwichtige lay out.Theresia Vreugdenhil ?

Ratzing. | 23-09-11 | 11:01

@zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:50 |: U mist het punt. Het gaat meneer Cabenda er niet om dat er denigrerend wordt gedaan over de gekleurde medemens, maar om het gebruik van het woord neger.

Melchior C Balthasar | 23-09-11 | 11:00

Dus ze prefereert een witte man. Big deal. Ik hou zelf meer van radijsjes, kwestie van smaak.

MindControl | 23-09-11 | 11:00

@Reinaert | 23-09-11 | 10:58
Ik bedoel dus de politici.
En die zijn volgens mij inderdaad niet capabel om wat voor serieus werk dan ook te doen.
Laat staan toekomstgericht werk.

Che_cuevara | 23-09-11 | 11:00

@ecologiste | 23-09-11 | 10:21
Da's een duur ruitje.
Wat was dat véhicle, een Porsche of een Bugatti?

Che_cuevara | 23-09-11 | 10:58

@Che_cuevara | 23-09-11 | 10:54

Niet capabel? Er is passend toekomstgericht werk voor iedereen. Alleen sluit dat waarschijnlijk niet aan op de politieke agenda van betrokkenen. Want waarom zou je je druk maken om mensen in eigen land die heel wat tekort komen terwijl donker Afrika lonkt?

Iedereen heeft recht op zijn of haar hobby maar het moet natuurlijk wel een hobby blijven en het mag de rest van de samenleving niet verlammen.

Reinaert | 23-09-11 | 10:58

Helemaal niks mis met negers. Iedereen zou er eentje moeten hebben.

Larry Cook | 23-09-11 | 10:57

@zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:19
Nigeria kan niet meer.
Moet afroland worden of zo iets.

Che_cuevara | 23-09-11 | 10:56

@ geenstijldom | 23-09-11 | 10:52
"Ook niet alle Aziaten zijn Chinezen"
Geweldige grappige opmerking is dat!

me,myself and IK | 23-09-11 | 10:56

@Reinaert | 23-09-11 | 10:29
Daar zit hem nu juist het probleem.
Ze zijn niet capabel om aan de toekomst te werken dus blijven ze maar in het verleden hangen.

En wij zijn daardoor de klos.

Che_cuevara | 23-09-11 | 10:54

Het woord 'neger' is alleen dan discriminatie als het door een blanke wordt gebezigd. Een neger die het woord 'blanke' gebruikt mag wel, want negers zijn zielig en blanken gemeen.

me,myself and IK | 23-09-11 | 10:53

Snikker...

GeflipteVlaflap | 23-09-11 | 10:53

Het gebruiken van het woord neger voor iedereen die een kleurtje heeft, is net als het gebruiken van het woord; kaaskop, boer, bleeke of mof voor alle witten. I.p.v. Dat zouden de witten ook niet leuk vinden, want iemand is niet een neger of een bleeke, maar een man / vrouw / kind of mens. Ik ben zeker als iedereen de hele dag, het woordje “ bleeke of kaaskop ” voor Rutger zou gebruiken dat het hem na tijd zou irriteren. En dat is dus wat witten niet begrijpen. Men is geen neger. Maar een Afrikaan, Ghanees, etc, etc. Ook niet alle Aziaten zijn Chinezen en ook niet alle witten zijn Duitsers. Maar wat wil je hebben in een land waar men het ontzettend leuk vind in een show, als een vrouw een NEGER gebruikt als paard?

geenstijldom | 23-09-11 | 10:52

In Annemarie's vochtige parkeergarage volstaat enkel nog de zwartman's heipaal.

Gier | 23-09-11 | 10:51

Schoorsteenveger | 23-09-11 | 10:47 Annemarie schreef dat 'zelfs negers haar niet meer zien staan'.

Alsof het een tweede keus is. Bij gebrek aan beter. En ik kan me dan ook voorstellen dat een neger daar pissig over wordt.

Zeker als ie zelf nog wel in Annemarie d'r broekje zou willen komen maar of het niet durft te vragen, of een blauwtje liep.

(ha, 'blauwtje liep', komt u maar weer met verongelijkt commentaar)

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:50

Nou, Pablo Cabenda, wat moet het dan zijn? Weer zo'n respectvol 'medelander'? Of 'gekleurd'? Oen.

Hollander01 | 23-09-11 | 10:50

Joepie, we gaan de amerikaanse kant op waarbij sommige woorden taboe zijn en sommige niet. De reden dat nigger fuck en shit weggebliept worden in amerika is omdat ze preuts zijn. Maar waar ze te DOM voor zijn in amerika (en nu dus ook bij de volkskrant) is door dit soort dingen te doen je alleen maar de nadruk op de woorden legt. Als er niets werd gezegd over het woord neger dan was het niemand opgevallen. Neger, neger, neger en nog eens neger.

Jan Doedel Man | 23-09-11 | 10:50

@Reinaert | 23-09-11 | 10:07
Negerzoenen mag niet meer.

Che_cuevara | 23-09-11 | 10:50

Hij had wel een goed punt. Kies maar eens uit de volgende:
"Die neger kan heel goed basketballen."
Of,
"Die neger is voorzitter van de commissie."

Nuff said

of niet | 23-09-11 | 10:49

De selectieve verontwaardiging.

Dr.Thorvaldt | 23-09-11 | 10:49

Jules Deeler heeft Robijn qua zwart wassen op de kaart gezet.

Maar gelijk heeft ie, vanaf nu zijn er alleen nog maar groene mensen op de wereld, namelijk:
Licht groene
en
Donker groene

Stierepoep as je het mij vraagt

u.r.a.looser | 23-09-11 | 10:49

Best een genuanceerd stuk eigenlijk van deze Pablo Cabenda.

AndroidLouWebber | 23-09-11 | 10:48

Wat doen we nu met 'zwartwerken'?
Ook maar verbieden?

necrosis | 23-09-11 | 10:48

Hee Pablo, als mevrouw Witteman of mevrouw Oster het over lekkere negers hebben, dan zegt dat meer over henzelf dan over die negers. Als jij het over laconieke geile dames hebt, dan zegt dat meer over jou dan over die dames.
Laat ik het dan maar weer hebben over zeurende zwarten, kun jij het vervolgens weer gaan hebben over laffe reaguurders.

Schoorsteenveger | 23-09-11 | 10:47

Negert wordt Nikkert, en
Palier wordt poelier.

Ratzing. | 23-09-11 | 10:47

@vraagstaart | 23-09-11 | 10:12
Waarom ze niet Afrikanen noemen? Je maakt immers ook een verschil tussen Aziaten en blanken.
Of wordt dat te moeilijk? Want je hebt Noord-Afrikanen, Oost-Afrikanen, West-Afrikanen & Zuid-Afrikanen (niet te verwarren met Zuid-Afrikanen) Men spreekt hier immers ook van Noord-Europeanen, Zuid-Europeanen, West-Europeanen & Oost-Europeanen.
En in Azie spreken ze van Noord-Aziaten, West-Aziaten, Zuid-Aziaten, Zuid-Oost-Aziaten & Oost-Aziaten.

Want die blanken... zijn dat ook mensen ten zuiden van Lyon, Milaan, Zagreb & Odessa.

Horagha | 23-09-11 | 10:47

"Toegegeven, Sylvia Witteman refereerde niet schaamteloos, zoals Oster, naar de klassiek lichamelijke kwaliteiten van de zwarte man (mocht u dat nog niet weten: lekker dansen, dito neuken)."

Wat is nou zijn punt? Ik zou er een moord voor doen om dat imago te hebben.

Melchior C Balthasar | 23-09-11 | 10:46

Zwarte man tegen Witteman?

TonyM | 23-09-11 | 10:45

Je hebt meestal meer overlast van tieners.

Gier | 23-09-11 | 10:44

Zo komt er binnenkort een verbod op de woorden negeren genereren zandneger pizzaneger knofloofneger kaktusneger souflakineger doe is normaal neger!! is hut un neger wie ben je dan.

Nu hebben negers onze negerzoenen afgepakt en nu gaan ze ook nog eens het woordje neger van ons afpakken. Het is allemaal niet eerlijk.

rockobollo | 23-09-11 | 10:44

@ecologiste | 23-09-11 | 10:21
€1000 voor een ingetikt raampje?
Je bent opgelicht!

necrosis | 23-09-11 | 10:44

Ik ben een negert ( kom uit Angola ) en ik ben blij met de Volkskrant. Altijd dat gejank!

MeltingPotOfAlcohol. | 23-09-11 | 10:42

Neger... als je het omdraait krijg je regen (vrij naar Neerlands Hoop).

oranjerood | 23-09-11 | 10:41

Als je een donkere meid zoen krijg je toch echt een Negerzoen!

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 10:39

Net als de aanslagen op het wtc, en de kernramp in Tschernobyl, bestaan negers helemaal niet. Het is een door de CIA en FBI opgezet complot.
Tijd voor weekend.

Fred Janssen | 23-09-11 | 10:39

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:19

Ik wel! Ze willen altijd miljoenen naar je overmaken, als je eerst maar een klein bedragje 'administratiekosten' betaalt...
Je krijgt de meest fantastische verhalen idd. Soms wel grappig hoe ze het allemaal bedenken!

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 10:38

@ Kaas de Vies | 23-09-11 | 10:32
En duitse biefstuk...

und warum? | 23-09-11 | 10:38

Ik heb trouwens liever een neger in huis dan Sylvia Witteman.

Biff Eagleburger | 23-09-11 | 10:37

Ik heb net een neger voor zn smoelwerk geslagen omdat hij het gore lef had om mij blanke te noemen.

Krabatsch | 23-09-11 | 10:36

@sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 10:32 | + 0 -
Grappig, een neger heeft mijn huis geverfd.

Kaas de Vies | 23-09-11 | 10:33

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 10:32 En de kozijnen in de blanke lak.

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:33

Neger is gewoon een normaal nederlandse woord
Nikker is racistisch

Ik snap het gewoon echt niet waarom er zoveel woordinflatie bestaat, stomme politiek correcte mafkezen ook atlijd.

Helaas kan ik dus nu geen negerzoenen kopen, maar wel Jodenkoeken.

Kaas de Vies | 23-09-11 | 10:32

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:30
Ik heb de muren in negerteint geverfd.

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 10:32

"Of je nu bruin bent of zwart of geel; van binnen zijn we allemaal blank".

Melchior C Balthasar | 23-09-11 | 10:31

@Parsons | 23-09-11 | 10:29

Ik heb wel een relatief discrete locatie in gedachten om dat ding op te hangen. Ook ik wil de Goden niet verzoeken. Geintje is leuk, onnodig provoceren is dat niet.

Reinaert | 23-09-11 | 10:31

Hölzenbein | 23-09-11 | 10:28


Speaking of botox: waar blijft het tv-programma Beau Talks over plastische chirurgie, gepresenteerd door Van Erven Doorns?

Shalome | 23-09-11 | 10:31

Oboema is wel degelijk een witte neger.

Vic Mackey | 23-09-11 | 10:31

yokiamy | 23-09-11 | 10:05
In India en omstreken is het vrij normaal om met zo'n shirt rond te lopen, aangezien het daar nog steeds als religieus symbool wordt gebruikt. De mensen zijn zich vaak niet eens bewust van de negatieve kant ervan.

Emsarrev | 23-09-11 | 10:29

@Reinaert | 23-09-11 | 10:25
Grappig. Had hem een tijdje op kantoor hangen tot een klant vond dat het niet meer kon. En zo ga ik volgens de voorschriften dan natuurlijk wel weer om met principes. Wie betaalt, bepaalt.

Parsons | 23-09-11 | 10:29

@vraagstaart | 23-09-11 | 10:20

Het is één van de vele aspecten van de 'weg-met-ons' mentaliteit die als een gure, koude wind door dit land waait. En niet hier alleen natuurlijk.

Verspilde energie wat mij betreft. Laat al die mensen die zich druk maken over het verleden eens aan de toekomst van dit land gaan werken, dáár hebben we namelijk wat aan.

De rest is het exclusieve werkterrein van historici.

Reinaert | 23-09-11 | 10:29

Ik snap dat Twitter niet, wil het niet snappen ook en vind mensen die twitteren stom.

Jan Gordelroos | 23-09-11 | 10:29

Mwoehaa.... ik wist niet dat botox een ras was.

Hölzenbein | 23-09-11 | 10:28

Neger is een neutraal woord, negatieve lading aan dat woord bestaat alleen in hoofden van politiek overcorrecten en overgevoelige negers die zich te lang tussen politiek overcorrecten hebben opgehouden.

AndroidLouWebber | 23-09-11 | 10:28

Reinaert | 23-09-11 | 10:23


Wat relevant is, is dat alle landenn/volkeren hebben veroverd, gekoloniseerd en slaven gemaakt. Westerse vrouwen waren tot 1 a 2 generaties geleden huisslaaf annex broedmachine. Dan kun je blijven jammeren en dikke boohoo roepen en meesmuilen, of je gaat wat doen met je herwonnen vrijheid. Ik hoor de losers - goddank - in elk geval nooit mekkeren dat ze niet vooruitkomen omdat ze nog maar nét stemrecht hebben *heh*

Shalome | 23-09-11 | 10:28

@vraagstaart | 23-09-11 | 10:24
En nogal waar ook.

Parsons | 23-09-11 | 10:28

blanken kan dan ook niet. zo. opgelost. volgende!

codedelight | 23-09-11 | 10:27

@Parsons | 23-09-11 | 10:21

LOL. Is inmiddels uitgeprint, vanmiddag even inlijsten.

Reinaert | 23-09-11 | 10:25

Ik ken een neger die mij voormalig koloniale overheerser noemt. Doe ik ook niet moeilijk over.

blinde kip | 23-09-11 | 10:25

Lachtranen uit ogen wissen doet @Parsons | 23-09-11 | 10:21 . Deze is echt té erg.

vraagstaart | 23-09-11 | 10:24

Pablo is een neger met een kort lontje, zoveel is duidelijk

ExtreemWeghs | 23-09-11 | 10:24

Het is maar goed dat het ontspannen deel van Nederland geen behoefte heeft aan steeds nieuwe naampjes, anders waren we al aan het zeventiende woord bezig voor "politiek correct". Sterker nog: dan mocht het niet meer benoemd worden wegens te stigmatiserend.

vetkleppert | 23-09-11 | 10:24

@Shalome | 23-09-11 | 10:19

Het is ook allemaal al lang niet relevant meer, maar kennelijk zijn er (vooral blanke) linksmenschen die denken er iets mee te bereiken en er iets mee 'goed te kunnen maken', wat dat dan ook zijn moge.

Ouwe koeien die met grof geweld uit reeds anderhalve eeuw geleden gedempte sloten worden getrokken. Gaat helegaar nergens over.

Reinaert | 23-09-11 | 10:23

@kapotte_stofzuiger | 23-09-11 | 10:06

Oh-mijn-god ...

De Koreaanse Slet | 23-09-11 | 10:23

@vraagstaart | 23-09-11 | 10:21
Ja verwarrende shizzle. Want iedereen weet dat dát over mohammedanen gaat.

Parsons | 23-09-11 | 10:22

Ik ben een witte negert.

ecologiste | 23-09-11 | 10:22

-weggejorist-

Parsons | 23-09-11 | 10:21

Hey Prittstift dat waren misschien wel dezelfde negerts als die ik een jaar of 6 terug in Antibes gezien heb. Maar die vroegen ook geld voor andere negerts in Afrika. Half uurtje incasseren en weg waren ze. Negerianen uit Negerië. Ze stropen de waarschijnlijk heel Zuid-Europa af om vakantiegangers wat geld afhandig te maken. Dat is sportief. Niets mis mee zolang ze niet gaan spugen of steken. En dat doen dan weer die andere Afrikanen. Ja en die laatsten op een scootert hebben mij te pakken gehad: tik ruitje in van mijn geparkeerd véhicule en schade ca. 1000 euri.

ecologiste | 23-09-11 | 10:21

@Reinaert | 23-09-11 | 10:14 Inderdaad. Weg met ons. Vooral niet trots zijn op ons verleden want "we" waren toch alleen maar uitbuiters, moordenaars en slavenhandelaren.

White man's burden is wel een beetje erg ver doorsgechoten.

Ik ga een standbeeld van Jan Pietersz. Coen in mijn tuin zetten.

vraagstaart | 23-09-11 | 10:20

Reinaert | 23-09-11 | 10:19 Vier zwarte mensen in een auto.

De brandweer houdt het op kortsluiting.

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:20

Het woord neger wordt vanaf nu door niemand meer gebruikt! Begrepen? Het is nu: zwarte pindapoeperT...

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 10:20

@Parsons | 23-09-11 | 10:16

'Lui varken' is incorrect.

Negerts kunnen wel degelijk heel hard werken namelijk. Zweep er over en ... oh. Wacht.

Reinaert | 23-09-11 | 10:19

minimá-armezusvan.. | 23-09-11 | 10:18 Nee hoor, negers liegen. Of krijg jij nooit e-mails uit Nigeria?

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:19

Reinaert | 23-09-11 | 10:14


Gelukkig schiet het op met het DNA-onderzoek waaruit blijkt dat negers allemaal van slavendrijvers en -jagers afstammen. Big deal.
Niet dat het hun wat kan schelen, maar och, zolang ze nog van het politiekcorrecte denken kunnen profiteren, hetzij financieel, hetzij als masker voor hun eigen falen, dan moeten ze dat vooral doen.

Shalome | 23-09-11 | 10:19

DEn blancken man wikt, den negert beschikt

Cousin Eddie | 23-09-11 | 10:18

negers zijn lekker. en het is gewoon waar wat ze zeggen.

minimá-armezusvan.. | 23-09-11 | 10:18

Wat moet ik dan zeggen? Lui varken?

Parsons | 23-09-11 | 10:16

Ik begrijp dat het erg moeilijk is om een fatsoenlijk woord te vinden voor iets dat zo beladen en zo verschrikkelijk is. Maar hoe moeten we ze dan wel noemen ? Afro-Nederlander ?

Marcus Porcius Cato | 23-09-11 | 10:15

Neger mag inderdaad niet .. het is NegerT

James Lastig | 23-09-11 | 10:15

@vraagstaart | 23-09-11 | 10:12

Ach, het hoort gewoon bij deze tijd. Ieder zichzelf respecterend dorp moet tegenwoordig ook een slavernijmonument hebben. Zelfs al is er in dat dorp nog nooit een levende neger gesignaleerd.

Politiek correcte zelfontkenning en cultuurrelativisme.

Reinaert | 23-09-11 | 10:14

'Neger' genoemd worden is vast even leuk als 'witmans'.

Einde van de Domheid | 23-09-11 | 10:14

Al noem je een neger Afro-Europeaan, hij/zij blijft bekleed met een andere kleur leer dan een blanke of een aziaat.

Elk decennium een nieuwe, verder versluierende tekst bedenken is zinloos.

Negeren dus.

vraagstaart | 23-09-11 | 10:12

Overigens ben ik blij dat de negers zich over betreffende dames hebben willen ontferemen, want ik vind ze beide ongeveer net zo aantrekkelijk als een pak zure melk.

vetkleppert | 23-09-11 | 10:12

folkertino | 23-09-11 | 10:08 En het is zelfs geen man.

Silvia jokt een hele hoop.

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:10

Probeer anders zelfs eens een negorin, Pablo. Kan ik je aanraden.

vetkleppert | 23-09-11 | 10:10

"Beeldt u zich een plaatje in van 'de neger' en plaats daarbij een van beide onderschriften. 'Kijk die neger eens lekker met zijn kontje schudden.' of 'Die neger was secretaris-generaal van de VN.' Welke wordt het?"
Nou Pablo, meer iets in de trant van: "kijk die neger eens verongelijkt klagen".

sjaakdeslinksesul | 23-09-11 | 10:10

Ik zie in het dagelijks leven toch nauwelijks zwarte mensen. Dit is geen Amerika.

T.Stark | 23-09-11 | 10:10

Er bestaan geen neutrale woorden voor beladen zaken. Wel verrijkt dat onze taal met laffe policor pogingen als allochtoon en kansenwijk.

Jan Passant mk2 | 23-09-11 | 10:08

neger van de tien negroide mensen hebben een hekel als een blanke ze negert noemt.

*iets met demonisatie van ondergeschikte*

Jos Brinkie | 23-09-11 | 10:08

Witteman heten en het over negurs hebben. ik noem dat zelfontkenning

folkertino | 23-09-11 | 10:08

@Che_cuevara
Daarvoor is de term wigger of in het Nederlands weger, wannabe-neger of witte-neger

yokiamy | 23-09-11 | 10:07

Pablo is gewoon jaloers. Met zijn kleine piemoltje.

vetkleppert | 23-09-11 | 10:07

Als Sylvia en Annemarie negers willen zoenen dan moet dat gewoon kunnen!

Reinaert | 23-09-11 | 10:07

Neger is niet gelijkwaardig aan "nigger".
Nikker of kaffer zijn gelijkwaardig aan "nigger".
Het woord neger gebruikt iedereen en is niks om je druk over te maken.

T.Stark | 23-09-11 | 10:06

Pygmentologisch uitgedaagde?

vraagstaart | 23-09-11 | 10:06

'Nikker' dan maar weer doen, qua taal?

kibbesoeb | 23-09-11 | 10:06

@yokiamy | 23-09-11 | 10:05

Chillen op een t-shirt van een indiër (geen jager, geen neger).

Biff Eagleburger | 23-09-11 | 10:06

De columns van Annemarie Oster gaan tegenwoordig meer over niet-neuken. Zelfs een neger ziet haar niet meer staan.

Zegt ze zelf.

zeg maar jansen | 23-09-11 | 10:06

Maar alle negers zijn wel zwart, behalve de witte.

Che_cuevara | 23-09-11 | 10:06

Als neger niet mag waarom mag jager dan wel?

Sunabalk | 23-09-11 | 10:05

wat moet die swastika daar?

yokiamy | 23-09-11 | 10:05

-weggejorist-

vetkleppert | 23-09-11 | 10:03

"Zelden werd de zwarte man publiekelijk zo gretig in de mond genomen."

Bwahahahaha

De Koreaanse Slet | 23-09-11 | 10:03

Dit kan je natuurlijk ook niet negeren.

nicks nuttig | 23-09-11 | 10:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken