Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ING hackt telefoons van klanten

whatsyourID.jpg Schaalvergroting bij GS: twee van onze favoriete faalbedrijven in één topic. Ze hebben iets gemeen, want het ene levert zijn internetdiensten per post en bij de ander zou een bericht sneller doorkomen als het per post verzonden zou worden. Juist: ING & T-Mobile. Wat doet de oranjeroze consumentenhaatcombinatie nu weer verkeerd? Nou, het oranje bedrijf kijkt ongevraagd in uw gegevens bij het roze bedrijf. Mail: "Deze week ontving ik van T-Mobile een nieuwe SIM-kaart voor mijn smartphone. Direct nadat ik deze kaart activeerde, ontving ik een SMS van ING waarin stond dat mijn betaalfunctie bij deze bank om veiligheidsredenen 48 uur was geblokkeerd 'omdat er een SIM-wissel in mijn toestel had plaatsgevonden'. Maar ik heb géén app van deze bank op mijn telefoon." HUH? HOE WEET ING DAT DAN? Onze mailer ging het vragen. T-Mobile zegt zwart op wit dat ze géén info aan derden verstrekken. Waarmee ze dus eigenlijk wél zeggen dat derden zomaar vrij toegang hebben tot die informatie. En wat zegt ING daar zelf van? "Wij voeren een pro-actief detectiebeleid om misbruik te voorkomen." (sure boys..) En ING zegt verder lekker helemaal NIKS. 'Uit veiligheidsoverwegingen', uiteraard. Want uw privacy is te allen tijde ondergeschikt aan de groundbreaking technological advances waar ING zo beroemd om is. En ondertussen weet ING je banksaldo én je beltegoed. Gelukkig kunnen wij weer de koersgrafiek van ING bekijken.

Reaguursels

Inloggen

Wat een onzin hier over IMEI's en andere meuk van mensen die denken het te snappen.

ING koopt hoogstwaarschijnlijk gewoon een zooitje HLR queries in bij een telco (zijn d'r op het internet duizenden te vinden), en vervolgens vragen ze gewoon aan het netwerk wat het simkaart nr is. Je simkaart nr staat opgeslagen in de HLR (Home Location Register, het telefoonboek van het mobiele telefoon netwerk zeg maar). Je kan erachter komen waar iemand ongeveer zit met een HLR query (het cell ID). Het telefoonnetwerk (SS7, het signaling protocol op het PSTN) kent geen enkele security hiervoor, is al enkele keren heel duidelijk bekend gemaakt door de dames en heren hackerts, vrijwel elk jaar op de Chaos Computer Conference staan ze weer een leuke hack te demo's..

Tom1337 | 24-09-11 | 16:07

Schattig linkje LOL (vanwege verkeerde gok GS).

NoMinister | 24-09-11 | 08:12

Het Oude Rijden | 23-09-11 | 20:07
Het blijft gissen hoe het werkt. Het kan zijn dat ING handig gebruik maakt van gegevens die standaard beschikbaar zijn in de GSM wereld. Geen verstand van. Maar wellicht hebben ze als bank speciale afspraken met telco's. Als ik ICT'er zou zijn van een telco dan zou ik deze dienst (SIMwissel notificatie) als service beschikbaar maken voor banken. Plus nog veel meer zaken die moeten voorkomen dat hun gezamenlijke klanten de klos gaan zijn.

Wedstrijdkrokodil | 24-09-11 | 00:10

@ZKH EénOog | 23-09-11 | 21:47
Uw verhaal klopt niet helemaal.

Ten eerste duurt het geen 24 uur voordat een simkaart geregistreerd wordt als je een vervangde krijgt. 1 simpel telefoontje of via een webinterface en het is geregeld: je oude sim is onbruikbaar en je nieuwe doet het meteen.
Komt geen vertraging meer aan te pas.
Ik weet niet of u bedoelde dat naast het telefoonnummer register de OPTA ook een IMSI register bijhoudt... Maar zo ja: dit is niet waar. IMSI wordt gecontroleerd door de uitgevende provider, de provider heeft wel weer een geregistreerde ID voor het sim type.

Ten tweede de IMEI database. Dit slaat kant noch wal. Namelijk:
- Om een "verse sim" te detecteren op een IMEI nummer moet het *IMSI* nummer bekend zijn. Het IMSI nummer staat niet openbaar geregistreerd **behalve bij de provider!**. Geen IMSI nummer? Dan kun je *nooit* weten of het een "oude" of "nieuwe" simkaart is. Onmogelijk.
- Dit zou betekenen dat iedere keer dat je je simkaartje in een andere telefoon (Ander IMEI nummer dus... Of als je de telefoon nooit hebt gebruikt: verse IMSI *en* verse IMEI, halleluja...) stopt je met de "dienst" van ING direct voor 48 uur geblokkeerd wordt... Lekker verhaal zou dat zijn, nietwaar?

Dit heeft geen ruk te maken met IMEI nummers. Het draait allemaal om de IMSI nummers. Het gaat om de simkaart, niet om de telefoon...
IMEI nummer is 100% telefoon gerelateerd en nul procent simkaart. IMEI = Telefoon. IMSI = Sim.
Als het IMSI nummer van je huidige telefoon nummer verandert: dan breekt blijkbaar de pleuris uit bij de ING.

Overigens... Een IMEI register? Seriously? Een nieuw IMEI nummer in je telefoon zetten is rete simpel.
Zeker op wat oudere telefoons. Op een Nokia 3310 bijvoorbeeld is het een kwestie van een kabeltje van 5 euro en een stukje software zoals KNOX-95 DCTIII Flasher.
Geen haan die er naar kraait... Tenzij je garantie wilt op je toestel. Voor de rest maakt het geen hol uit en gebeurt er niets, je kan blijven bellen, smsen en internetten.

Liroy | 23-09-11 | 23:19

@Joris3Pinter | 23-09-11 | 18:44

Hoe komt het, dat niemand hetzelfde nummer heeft? Omdat OPTA een register heeft, die bijhoudt welke nummers bezet zijn, of niet. Wel zo handig, om ervoor te zorgen, dat iedereen een uniek nummer blijft houden.
En zelfs als je een nieuwe SIM kaart krijgt, waar je hetzelfde nummer op houdt, kan het tot 24 uur duren, voordat het netwerk de nieuwe SIM herkent, omdat het register, dat extern is voor de telco's, even bijgewerkt moet worden. Iets minder handig, maar wel noodzakelijk, om je uniekheid te behouden, lijkt me.

En hé, kijk nou: Dit OPTA register is *OPENBAAR*!!!

En zo zitten we met nog een soort van register: de IMEI DB. Dit, om te voorkomen dat IMEI nummers dubbel gebruikt worden. Wel zo handig. EN hé, deze DB is ook vrij te bekijken voor de members van de GSMA.

Een beetje bank, heeft slimme ICT-ers werken, die, als een bank met mobieltjes wil gaan werken, ook met deze twee registers op de hoogte is, dit linkt aan een eigen DB, en voorwaar, als het netwerk een verse SIM op je IMEI signaleert, krijg je geheel automatisch een gescript SMS-je, om je te melden, dat je 48 uur, een overlappende termijn dus, geblokkeerd wordt, om er zeker van te zijn, dat dit zuivere koffie is.

Oh, boehoe, wat erg allemaal.

ZKH EénOog | 23-09-11 | 21:47

Als je internetbankieren bij de Ing hebt is het normaal, kreeg ik ook toen ik mijn sim in mijn nieuwe tel stopte. is fur die veiligheid

slep3ash | 23-09-11 | 20:29

Wedstrijdkrokodil | 23-09-11 | 19:06 |
Hulde voor deze inzichten. Enige vage blijft dat ING geen telefoonnetwerk beheert, T-mob wel. Dat geeft het idee dat er zeker wel gegevensoverdracht plaatsvindt van roze naar oranje. Heeft niets met hacken te maken en is qua privacy totaal oninteressant (zeker in verhouding met wat de goegemeente vrijwillig wereldkundig maakt) maar hier lijkt wat openheid te ontbreken. Lijkt, want de kans is redelijk dat dit, niet direct herkenbaar voor de leek, in de klein roze lettertjes staat.

Het Oude Rijden | 23-09-11 | 20:07

Had je kunnen verwachten, er word elke dag wel privacy geschonden hier in hartje Nederland. Ik kijk er niet meer van op!

MeltingPotOfAlcohol. | 23-09-11 | 19:40

Joris3Pinter | 23-09-11 | 18:44
Een SIM-wissel doorgeven als onderdeel van het berichtenverkeer van GSM netwerken lijkt me niet meer dan normaal. In dat bericht zullen m.i. nog veel meer statussen worden bijgehouden. Dat komt u als klant ten goede. Want als je SIM wordt gejat dan was je blij geweest dat je nog kon ingrijpen voordat het te laat is. Maar u begrijpt dat niet. En de arme callcenter meisjes die u hiermee lastig valt snappen dat ook niet. Dus lullen jullie lekker langs elkaar heen. Relax zou ik zeggen. Mijn voorstelling van deze zaak is dat het doodnormaal is dat een toestel opmerkt dat er een SIM wordt gewisseld en dat doorgeeft aan de carrier. T-Mobile heeft er niks mee te maken. Denk ik dan.

Wedstrijdkrokodil | 23-09-11 | 19:06

Voor iedereen die het artikel van van Rossum blijkbaar niet goed gelezen of begrepen heeft: Ik ben degene die dit geconstateerd en gemeld heeft, en alle "verklaringen"over meegestuurde IMEI-nummers en zo zijn hier niet van toepassing: ik had tussen de SIM-wissel en de ontvangst van dat rare bericht géén enkel contact gehad met de ING-bank - noch telefonisch, noch via SMS, noch via internet. En zij die twijfelen of mijn hele verhaal wel waar is verwijs ik graag naar de website van de ING-bank, waar ze zelf doodleuk uitleggen dàt ze deze streek uithalen - zie: www.ing.nl/48uur

Joris3Pinter | 23-09-11 | 18:44

Typisch dat de privacy om economische redenen niets meer waard is, terwijl als het criminele redenen gaat het opeens heilig als de pleuris is.

fap-pastoor | 23-09-11 | 17:54

Ik begrijp trouwens (zie: www.developershome.com/sms/atCommandsI...) dat via een zogenaamd 'AT-commando' de IMEI van een telefoon kan worden opgevraagd:
"Get basic information about the mobile phone or GSM/GPRS modem. For example, name of manufacturer (AT+CGMI), model number (AT+CGMM), IMEI number (International Mobile Equipment Identity) (AT+CGSN) and software version (AT+CGMR)."
Dus ING hoeft alleen maar zo'n AT-commando te sturen (bijv. in een silent sms) en ze hebben het IMEI nr te pakken.
De provider (in dit geval T-mob) moet wel toestaan dat AT-commando's worden verstuurd over hun netwerk, maar zo zouden ze natuurlijk wel met droge ogen kunnen zeggen dat ze geen gegevens aan derden verstrekken. Ze verstrekken dan immers niet zelf de gegevens, maar maken het mogelijk die op te vragen ...

mrv | 23-09-11 | 17:15

@bo-oz: Ok, dat klopt. Op zich zou het daarom interessant zijn voor één van de betrokkenen (ik ben niet bij de ING en ook niet bij T-mobile) om es de kleine lettertjes van het T-mob contract te lezen en/of es een mailtje te sturen naar de klantenservice om te vragen waarom T-mob privé gegevens deelt met anderen zonder nadrukkelijke toestemming.
Los van dit alles lijkt het mij wel een goede zaak dat de ING zo'n extra veiligheid heeft ingebouwd. Persoonlijk zou ik niet zo blij zijn als mijn bank mij toegangscodes tot mijn bankgegevens zou sturen op mijn telefoon. Daar zitten gewoon teveel mogelijkheden om fysiek e/o electronisch op in te breken aan vast.

mrv | 23-09-11 | 16:52

@ZKH EénOog | 23-09-11 | 16:04
Hoe komt dat imei nummer bij ing als je enkel 'n smsje ontvangt?

Tim Grimbek | 23-09-11 | 16:41

@mrv, je telefoon geeft deze gegevens inderdaad vrijwillig af, maar alleen naar het netwerk. Dat zegt dus nog niets over hoe ING deze gegevens heeft weten te bemachtigen.

Overigens zijn er volgens mij maar 2 reële mogelijkheden, enerzijds: ING installeert Spyware op de telefoon die zo nu en dan naar huis belt (dikke stront aan de knikker), de vraag is alleen hoe ze dit zouden moeten realiseren aangezien ze inderdaad geen App hebben. Het lijkt me sterk dat ze daar eventuele broserlekken voor misbruiken (als dat al zou kunnen). ofwel: T-Mobile is er wel degelijk bij betrokken. Dit laatste lijkt me het meest voor de hand liggend.

bo-oz | 23-09-11 | 16:09

Ze kunnen die leeuw beter rood schilderen in het vervolg!

bo-oz | 23-09-11 | 16:06

Mmmm. En er is werkelijk niemand hier, die erop komt, dat ING wel eens een combi van je telnr met je IMEI in hun database hebben staan? En dat op het moment dat deze combi niet meer klopt, ze je 48 uur mobiel blokkeren, om je de tijd te geven je nummer te wijzigen bij ING online?

Want stel nou, dat je toestel is gejat? Dan ben je blij, als je TAN-codes niet ineens bij een ander in handen vallen. Lijkt mij...

ZKH EénOog | 23-09-11 | 16:04

Graag nog een screenshot van het smsje, tot die tijd geloof ik er niet zoveel van

al zou het mij overigens niet verbazen bij deze bedrijven, dat ze er dit soort praktijken op na houden

Tim Grimbek | 23-09-11 | 15:56

sitostick-de2e | 23-09-11 | 15:15
Ik heb ook een oude 3310 aangehouden speciaal voor de TAN codes. Het lijkt me niet zo slim om de TAN codes naar je smartphone te laten sturen. Dat is wachten totdat je een keer een geïnfecteerd appje installeert die de TAN codes onderschept. Als je in een phishing val loopt en je hebt malware op je telefoon dan is je bankrekening geheid leeg. Ze kunnen zelfs wachten met toeslaan tot het meest ideale moment, tot het einde van het jaar desnoods.

Wedstrijdkrokodil | 23-09-11 | 15:53

Hmmm vaag, ik ben zelf deze maand overgestapt op T-mobile en ik heb ING en krijg de TAN codes van ze per sms, maar geen smsje of blokkade gehad.

trion | 23-09-11 | 15:45

@PiGGY | 23-09-11 | 15:41
Dat het uiteindelijk misschien in een bizar geval in mijn voordeel kan werken is waar. Maarrrr, wat geeft de providers het recht om zonder mijn toestemming deze info te delen met mijn bank? Wat delen ze nog meer zonder het ook maar te vragen? Het is en blijft privacy schending, of het nou goed voor je is of niet.

Liroy | 23-09-11 | 15:43

ING krijgt sinds kort van diverse mobiele operators bericht van alle simswaps.

Die simswaps zijn een onderdeel van een proces van fraude waarin boefjes toegang krijgen tot de TAN codes van te plunderen rekeningen.

Je kunt denken : Slecht voor mijn privacy, maar uiteindelijk is het in ons eigen voordeel

PiGGY | 23-09-11 | 15:41

Een keer meegedaan aan een sms actie van Amnesty international.
Bellen ze mij later op mijn thuis telefoon of ik weer mee wil doen aan z'n actie...

Nuff said!

Honcho | 23-09-11 | 15:40

Nee, de telefoon stuurt het simkaart nummer niet mee als je belt. Het IMEI nummer (Telefoon) en IMSI nummer (SIM) wordt bij de provider geregistreerd. In dit geval is dat T-Mobile. De klant heeft een nieuwe simkaart, met hetzelfde nummer, ontvangen. Echter is het IMSI nummer anders. Dit wordt bij T-Mobile geregistreerd, echter maakt het voor gesprekken, smsjes en andere applicaties totaal GEEN verschil. De ING kan dit soort informatie niet zonder hulp van T-Mobile verwerken. Zeker niet zo belachelijk snel! Je belt niet met de ING, je SMSt niet met de ING: met andere woorden: Zelfs ALS het IMSI nummer mee gestuurd zou worden kan de ING het nog niet gezien hebben... Al helemaal niet binnen enkele seconden dat je nieuwe simkaart draait.

Kortom: T-Mobile moet wel degelijk deze informatie delen met de ING...

Liroy | 23-09-11 | 15:37

Reinaert | 23-09-11 | 15:32
Da's klare taal.

Daar neem ik er 1 op.
*plop*

Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:35

@Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:30

Neuh. Een Reinaert-house.

En Reintje drinkt geen Heineken als het niet echt hoeft.

Reinaert | 23-09-11 | 15:32

Wees blij dat iemand (ING) op let.

Volgens mij stuurt een mobiele telefoon het simkaartnummer altijd mee. Dat nummer kan opgeslagen worden in een systeem (bij de ING). De volgende keer dat je weer inbelt wordt het SIM-kaart nummer vergeleken. Bij een mismatch blokkeert het systeem. Dit is een impliciete two-way authentication. Een beveiliging voor het geval login code gestolen is.

Kellyfoort | 23-09-11 | 15:31

Reinaert | 23-09-11 | 15:29
Een Heineken House ?

Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:30

@Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:24

Tja, klant is koning hè. En dat heeft mijn slijter dus goed begrepen!

Toen ik hier in 't dorp kwam wonen was 'ie bijna failliet, inmiddels heeft 'ie een nieuwe villa laten bouwen. Zo zie je maar!

Reinaert | 23-09-11 | 15:29

Gooi ik net mijn mobieltje in de WC, belt de KPN op het nummer van Mevr Teun of ik dat nooit meer wilde doen.
*in de war is*

Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:28

3 Weken zonder vrijmibo kan echt niet hoor....

PapaXL | 23-09-11 | 15:27

maraboe | 23-09-11 | 15:22 | + 0 -

Ik denk dat de aankomende tijd dan heel wat nummers naar het incassobureau gaan, als je ziet hoeveel mensen
hun rekening niet meer kunnen betalen.

Eurotokkie | 23-09-11 | 15:25

@eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:22

Kan ik het helpen dat mijn hond dol is op Willeke Alberti?

Nee, dat kan ik dus niet helpen. Als 'ie Willeke niet op z'n iPod heeft dan begint 'ie acuut te janken. En dat moeten we natuurlijk gewoon helemaal niet willen!

Reinaert | 23-09-11 | 15:25

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:22 |
Precies, kwetsbare mannen ... welke vrouw (of gay als je dat liever hebt) heeft er geen zwak voor *kuch*

irma zonderboezem | 23-09-11 | 15:25

Reinaert | 23-09-11 | 15:21
Dan heeft u het getroffen!
Wat een Slijterij zeg.
;

Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:24

Reinaert | 23-09-11 | 15:20

Maar het is juist heel goed je kwetsbaar op te stellen!

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:22

ach, kpn geeft ook je 06 nummer door aan incassobureaus...

maraboe | 23-09-11 | 15:22

ING is een Zombiebank.
Hun aandelen zijn de laatste weken meer dan 25% gezakt en ze zijn nog 14 miljard waard.
Minus 12,5 miljard staatssteun voor de rommelhypotheken in de USA, nog wat Griekse rotzooi op de balans, en hier en daar nog wat andere dingetjes: negatief eigen vermogen. Game over dus ?

070 | 23-09-11 | 15:22

Postbank is voor studenten en ambtenaren en T-Mobile voor iedereen die zo dom (of arm doch hebberig) is om een iPhone op afbetaling aan te schaffen. De diverse kruisverbanden mogen duidelijk zijn.

Puz Pin | 23-09-11 | 15:22

@Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:18

Raar. Als ik langs de slijter loop dan komt er altijd een medewerker naar buiten die een rode loper uitrolt. Komt verder helegaar geen modernerwetse techniek aan te pas, gaat allemaal als vanzelf.

En ik voel me dan ook altijd meteen op m'n gemak in de slijterij.

Reinaert | 23-09-11 | 15:21

irma zonderboezem | 23-09-11 | 15:19

Ik dacht meer aan een gratis gehoortest...

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:20

@irma zonderboezem | 23-09-11 | 15:19

En u wordt bedankt. Een beetje mijn goede smaak door het slijk trekken. Tsssk....

Reinaert | 23-09-11 | 15:20

Reinaert | 23-09-11 | 15:15 |
Als je die troep koopt verdien je wel erger dan een proefabonnement van een Gaykrantje!

irma zonderboezem | 23-09-11 | 15:19

Als ik langs de Slijter loop, belt er altijd wel een medewerker of ik nog een kratje nodig heb.

Dus KPN doet er ook aan mee.

Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 15:18

ik bankier ook bij de ing, de enigste die de inlogcodes weet ben ik, en de sim waarop ik alle tancodes ontvang is een simpel pre-paid appie hein kaartje, in een oude gsm die alleen maar aangaat als ikzelf zit te bankieren... nergens lastvan

sitostick-de2e | 23-09-11 | 15:15

@Eurotokkie | 23-09-11 | 15:11

Ik kocht laatst de nieuwe CD van Willeke Alberti. Kreeg nog geen dag daarna een proefabonnement op de GayKrant aangeboden. Van die dingen dus.....

Reinaert | 23-09-11 | 15:15

Sorry, ben in de war met IMEI idd.

Dat ING actief de telefoon scant, is idd wel een beetje raar. Dat zou op zijn minst passief moeten zijn.

SupporterT | 23-09-11 | 15:15

Jos Tiebent | 23-09-11 | 15:12
Lees; elke 10 minuten.

Absoluut niet waar | 23-09-11 | 15:13

jup, zelfde meegemaakt maar dan met Vodafone...

Aarschschopper | 23-09-11 | 15:13

SupporterT | 23-09-11 | 15:08

Kan ik volgen tot aan het woord periodiek.

Jos Tiebent | 23-09-11 | 15:12

@SupporterT | 23-09-11 | 15:08 | + 0 -
Telefoons hebben geen mac voor telefonie, wel voor wifi en dergelijke.
Telefoon heeft een IMEI-nummer, maar waar gaat het hier om, dat ING actief mijn telefoon scant of ik nog wel het juiste IMEI nummer heb. RAAR.

Kaas de Vies | 23-09-11 | 15:11

Reinaert | 23-09-11 | 15:08 | + 0 -

En kelding met Xl maten natuurlijk contant betalen
anders gaat je zorgpremmie omhoog .

Eurotokkie | 23-09-11 | 15:11

Eurotokkie | 23-09-11 | 15:05

Vermeld éénmaal het woord "stropdas" in je mailheader en je hebt de rest van je leven Zalando in je rechterbalk bij hotmail. Staat altijd veiliger dan... (fill in the blancs)

Jos Tiebent | 23-09-11 | 15:10

@Eurotokkie | 23-09-11 | 15:05

Tja, die paarse broeken weten echt wel hoe ze de brave burger 'gericht' moeten bereiken. Daarom pin ik ook nooit meer bij de slijter, de sigarenboer en Huize Monique want ik ben bang anders uit de zorgverzekering gesmeten te worden. Onder meer.

Reinaert | 23-09-11 | 15:08

Volgens mij vrij logisch.

Telefoon met mac-adres is gekoppeld aan ID SIM-kaart en dat staat geregistreerd bij ING toen TAN werd geactiveerd. SIM-kaart wisselt van ID, systeem ING doet periodieke check hierop en constateert dat SIM-kaart is gewijzigd. Waarop blokkade volgt..

:-)

SupporterT | 23-09-11 | 15:08

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:05 |
Daar twijfel ik aan u kennende......!

irma zonderboezem | 23-09-11 | 15:08

Eurotokkie | 23-09-11 | 15:05

Dus daarom krijgt mijn broer die zo vaak in de bus! Hij is 183 cm lang, 70 kg zwaar en heet Dik...

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:07

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:44
Duidelijk. Alleen houdt dit niet direct een wederzijdse verbinding in. Wanneer je je telefoon aan hebt staan, wil dat normaal gesproken niet zeggen dat je automatisch gegevens ontvangt en verstuurt naar de bank waar je zaken mee doet.

Absoluut niet waar | 23-09-11 | 15:06

Reinaert | 23-09-11 | 15:00 | + 0 -

Idd mensen krijgen folders van afvallen in hun bus alleen omdat ze het woord dik hebben gebruikt in hun sms.

Eurotokkie | 23-09-11 | 15:05

irma zonderboezem | 23-09-11 | 15:01

Denk dat het meer door mijn slechte ogen kwam, liefje.

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:05

Armenakis | 23-09-11 | 14:59

Ik kijk op mijn werk nog wel eens op ING.NL om te kijken of mijn baas mijn salaris wel op tijd heeft overgemaakt. Kreeg ik tot drie keer toe onlangs een e-mail op mijn werk van de ING met het ING-logo om mijn nummer en inlogcodes even te checken. Was er nog bijna ingetrapt ook!

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:04

@Kaas de Vies | 23-09-11 | 14:57
Kan ook over je kop.

Che_cuevara | 23-09-11 | 15:04

Proactief is echt het onkundigste woord van 2010 en later. Als iemand dat woord in mijn gezicht zegt moet ik altijd hard lachen en struikel mijn koffie over haar decolleté of over zijn gulpnaad.

Jos Tiebent | 23-09-11 | 15:03

Mocht iemand zich nog afvragen hoe slavernij er uit ziet in de 21e eeuw:

Zo, dus.

All your base are belong to us.

vraagstaart | 23-09-11 | 15:03

Even alles in perspectief blijven zien Van Rossum (net als dat sneller-dan-het-licht-gebeuren): iedere mobiele telefoon zend een unieke identificatiecode uit (IMEI-nr.), en iedere SIM-kaart ook (telefoonnr.). ING hoeft niets te hacken om die uit te lezen. Als één van die twee plotseling anders is geworden, kan dat dus i.d.d. een aanwijzing zijn dat er iets aan de hand is.
Als ING dit niet zou doen en er vervolgens misbruik van zou worden gemaakt, dan zouden jullie daar ook over vallen.

mrv | 23-09-11 | 15:03

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 14:50 |
Omdat het bijna tijd is voor de vrijmibo, je was al een topic verder dan de redactie:-)

irma zonderboezem | 23-09-11 | 15:01

Ik denk dat de techniek een beetje teveel wordt voor deze bedrijven , er zijn een paar mensen die er verstand van hebben maar het merendeel weet niet waar ze mee bezig zijn.

Eurotokkie | 23-09-11 | 15:01

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:54

Bedankt! En net nu men de opleidingen van de Freudiaanse school heeft stopgezet...

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 15:01

Moderne tijden. Uw privacy is evenveel waard als de drol die u hedenmorgen in het toilet heeft gedeponeerd. Big Brother is watching You, Feind hört mit!

Wen er maar aan, of mik anders die telefoon achter de eerstvolgende drol aan.

Reinaert | 23-09-11 | 15:00

Vorige week ook een vreemd sms-je van ABN-AMRO mogen ontvangen, mijn pas was geskimt en dus geblokkeerd en zou over een aantal dagen een nieuwe krijgen, echter ik heb helemaal geen rekening bij de ABN-AMRO... In mijn onschuld met de gedachte dat iemand een verkeerd nummer heeft opgegeven de klantenservice maar gebeld.

"Nou het is absoluut onmogelijk dat zij een sms hebben verzonden, 'dat doen wij nooit' en het is zeker onmogelijk dat iemand jouw telefoonnummer 'misbruikt'". Op mijn antwoord dat dit een vreemd verhaal was kreeg ik een lesje telefonie: "ja u heeft zeker een smartphone, nou daar kunnen virussen op zitten...." O ja het was voor hen ook absoluut onmogelijk om de desbetreffende klant die dus mijn nummeer heeft opgegeven te bendaren...

Armenakis | 23-09-11 | 14:59

Ashtrey | 23-09-11 | 14:54

Kon het even niet laten! Rook er nog eentje zou ik rechtstreeks aan jou gericht willen zeggen!

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 14:59

@Che_cuevara | 23-09-11 | 14:56 | + 0 -
Voor over de tampeloeris, of voor het geld?

Kaas de Vies | 23-09-11 | 14:57

@eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 14:53
Een goeie raad, schakel direct over op een oude sok.

*liefst van geitenwol*

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:56

Net even een vodafone simwissel getest. Geen enkele sms van ING. De pro-active detectiebeleid lijkt provider afhankelijk.

Getson | 23-09-11 | 14:55

@eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 14:50
Dat komt door je onderliggende verlangens, waardoor je onbewust die dingen wil zien waar je eigenlijk van droomt.

Hierdoor wordt het onderbewustzijn gestimuleerd om het onderliggende gevoel van welbehagen bij een bepaalde woord combinatie te stimuleren.

Dit is een wetenschappelijke verklaring en ik heb deze eerst voorgelegd aan R. Vonk ter ondersteuning.
Zij is het er volkomen mee eens.

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:54

@eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 14:50
OT: Laat mij alsjeblieft buiten je stompzinnige reaguursels als ze niet direct aan mij gericht zijn, wil je?

Ashtrey | 23-09-11 | 14:54

Ik heb gelukkig een dode-bomen-lijst met TAN-codes, echt reuze handig! En mijn inlogcode voor ING-internetbankieren weet gelukkig alleen ik. En mijn vrouw en mijn zoon en mijn dochter en mijn minnares en mijn schoonmoeder en de schoonmaakster en de minnaar van mijn vrouw en de buurvrouw en het geyle buurmeisje en...

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 14:53

Ik begin 2012 te begrijpen, de wereld vergaat niet maar dondert in elkaar als een kaartenhuis.
Logisch ook, je kan mensen net zolang belazeren tot ze er genoeg van hebben, en dat is dus in 2012.
Scheelt weer een hoop alu folie de rest van het jaar en weer fatsoenlijk de deur uit zonder uitgelachen te worden vanwege mijn hoedje.

weedo | 23-09-11 | 14:53

Ach, bij REAAL VERZEKERINGEN, onderdeel van SNS REAAL GROEP, worden telefoongesprekken van medewerkers onaangekondigd afgeluisterd en opgenomen. Tis toch normaal tegenwoordig...?

Hempieman | 23-09-11 | 14:53

@zeg maar jansen | 23-09-11 | 14:46
Het feit dat je geen ING hebt is voldoende.
Dat bewijst dat je verstandig bent.

En het is MIJN ING omdat die eigenlijk van iedereen is.
Zo lek als een mandje.

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:50

Waarom las ik nou: SM-kaart?

eerstneukendanpraten | 23-09-11 | 14:50

Is dit niet inderdaad 'gewoon' veiligheidsbeleid van ING, dat los staat van T-Mobile? Als ze kunnen zien of iemand een ander telefoonnummer gebruikt, vind ik het logisch dat ze tijdelijke maatregelen in acht nemen. Ook is dat logisch bij een simcardswap. Vraag is alleen: zien ze die swap eigenstandig of krijgen ze hier informatie over van de telecombedrijven.

Willem4246 | 23-09-11 | 14:49

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:42 Ik héb niet eens ING. Hoe kan het dan wel 'Mijn ING' heten? Het is dan toch 'Hun ING'?

zeg maar jansen | 23-09-11 | 14:46

@Geerdt Wilders | 23-09-11 | 14:40
Stuur Sap even langs, die doet het ze wel voor.

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:45

En ik hack de telefoons van het ING personeel.

WieWiebe | 23-09-11 | 14:44

@Absoluut niet waar | 23-09-11 | 14:38
Als je GSM aanstaat, is er een connectie.

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:44

@De Heilige Fappert | 23-09-11 | 14:37
Jep, die staan nu geparkeerd bij de ING.

Heb ik net via mijn sim te horen gekregen.

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:43

@zeg maar jansen | 23-09-11 | 14:35
Mijn ING is van hun.
Jij mag gewoon je gegevens achterlaten, zij bepalen wel wat er mee gebeurt.

Je kunt natuurlijk ook besluiten om bij een echte bank te gaan bankieren.

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:42

@zeg maar jansen | 23-09-11 | 14:39 | + 0 -
Blijf je wel uit mijn inbox?

Kaas de Vies | 23-09-11 | 14:41

@Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 14:33
Jan Mulder kan.
Maar een pastoor, homofiel of niet, weet niet eens wat een mobiele telefoon is.
Die schrijft nog met een ganzenveer

Che_cuevara | 23-09-11 | 14:40

En T-Mobile, trekt de stekker eens uit jullie bedrijfje..

Geerdt Wilders | 23-09-11 | 14:40

Kaas de Vies | 23-09-11 | 14:37 In dat geval ga ik ook maar eens een Pro-actief detectiebeleid voeren.

zeg maar jansen | 23-09-11 | 14:39

Mensen die bij de ING bankieren zijn dom. Mensen die bellen via T-Mobile sadomasochistisch. Mensen die én bankieren bij de ING én bellen via T-mobile zijn.... Enfin, u snapt em.

Sliptong | 23-09-11 | 14:39

ING, doe es normaal man!

Geerdt Wilders | 23-09-11 | 14:39

Ach ik wens dit soort al jaren deaud, maar dat helpt niks.

Prof. Drs. Klavan | 23-09-11 | 14:39

Nu ben ik ook niet de grootste IT kenner, maar hoe kun je in godsnaam inbreken op een GSM waar je (los van enkele TAN sms`jes) verder geen connectie mee hebt?

Absoluut niet waar | 23-09-11 | 14:38

@zeg maar jansen | 23-09-11 | 14:35 | + 0 -
Binnenkort is die wel van jou, want dan neemt de staat ING over.

Kaas de Vies | 23-09-11 | 14:37

Zeg, heeft Jan-Keechj die 4 miljard nou al terug? Plus rente, uiteraard.

De Heilige Fappert | 23-09-11 | 14:37

De TAN-functie voor 'Mijn ING'. Als het niet mijn ING is, van wie is ie dan?

zeg maar jansen | 23-09-11 | 14:35

Ach, over 2 jaar bestaat ING niet meer en T-Mobile ook niet.

CoJoNes | 23-09-11 | 14:35

ING heeft sowieso bij mij niet het imago als fantastisch ICT, met hun TAN-codes.
Welk bedrijf vernoemt hun code nou naar een donkere voetbalcommentator.

Kaas de Vies | 23-09-11 | 14:35

Een bank die er bovenop zit? Kunnen we goed gebruiken.

Jaypelsteeltje | 23-09-11 | 14:34

Belachelijk.

Dit is weer een typisch voorbeeld van een manager die zijn IT-kennis wil doordrammen.

Klanten en burgers zijn altijd de pineut, op debiele wijze proberen ze de voordeur dicht te houden, maar de achterdeur staat altijd wagewijd open.

Geachte managers, IT is een middel en geen doel opzich!

Kaas de Vies | 23-09-11 | 14:34

Het is allemaal de schuld van Jan Mulder en die homofiele pastoor!

Teun van het Tuinpad | 23-09-11 | 14:33

Mijn T-mobile sim kunnen ze niet hacken, ik heb toch geen bereik

De Donderaap | 23-09-11 | 14:33

Een "pro-actief detectiebeleid". Da's wel een heel mooi woord voor "we bemoeien ons met uw zaken".

Traxor | 23-09-11 | 14:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken