Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TomTom verklikt klanten aan politie

tomtompliesiefail.pngTypisch weer. TomTom (Euronext), een bedrijf dat kastjes maakt voor mensen die nog geen Google Maps op hun telefoon hebben, blijkt gegevens van hun eigen klanten door te verkopen aan de pliesie. Jazeker, te hard rijdende klantjes verklikken aan oom agent, daar doen ze bij TomTom niet moeilijk over. Dus als u zich afvraagt waarom er toch telkens flitspalen opduiken nèt op die plek waar u vaak 'ik geef even gas hoor' zegt, dan weet u nu hoe het zit. Uw TomTom houdt uw snelheid bij en zegt dan tegen de autoriteiten 'Hallo Koos Spee! Misschien moet u op deze weg eens gaan controleren'. Dat dit met omslachtige woorden in de algemene voorwaarden staat boeit niet, de schade voor TomTom is al geleden. Nu kan de popo voor snelwegen zo inkijken op de realtime lussendata van Rijkswaterstaat. Maar autobezitters zijn nu eenmaal niet echt de groep mensen aan wie je zoiets uit kan leggen met een verhaal over verkeersveiligheid en 'in ieders belang', zeg maar. Die zijn gewoon BOOS omdat ze wederom met iets genaaid worden waar ze niet om gevraagd hebben (zie ook hoofdstuk 1, benzineprijzen, hoofdstuk 5, rekeningrijden, hoofdstuk 8, boetes, hoofdstuk 9, wegwerkzaamheden etc.) Tel daarbij op dat klikken het nr. 1 als verwerpelijk gekwalificeerde gedragspatroon is en u weet hoe gezellig de communicatie afdeling van TomTom het vandaag heeft. Jullie ook een prettige woensdag jongens! Vroem!

Reaguursels

Inloggen

Het heiligste van vorige en hedendaagse regering (Donner-Hirsch Ballin)is: Alles en iedereen schaduwen en vooral opslaan en bewaren. Fototjes, route's, vingerafdrukken, politieke voorkeur, lidmaatschappen van ......, Dat doen ze al jaren !! Vóór 1940 hadden wij ook van die goede ambtenaren, die alles op de persoonslijsten vermelden, weten jullie nog? Zijn toen een paar mensen opgepakt, geloof ik :-(
Ze leren het NOOIT. En het komt altijd uit die verdomde "fijne" politieke richting. Het gaat niemand wat aan, wat ik doe of waar ik me bevind, hoe ik eruit zie, enz. TomTom, Vodaphone en god mag weten wie nog meer: gefeliciteerd. Dit toont toch maar weer het ware Nederlanderschap.

Natte droom | 28-04-11 | 00:44

Overtredingen en misdaad doorgeven is geen verwerpelijk klikken of nsb-eren, maar goed burgerschap.
de Bree | 27-04-11 | 08:53 | + -19 -

Je hebt niks te maken met het feit dat iemand anders een overtreding maakt zoals te hard rijden of een papiertje weggooien. Dat je getuige bent van een moord,inbraak of overval oid is heeeeel iets anders.
Nu kom je op mij over als een smerige nsb-er die 85 keer per dag de kliklijn belt.

Illegale realist | 28-04-11 | 00:24

BAH BAH en nogeens BAH!

Een navi is sowieso voor paupers. De echte gebruiken nog gewoon de ouderwetse kaart en intuïtie!

Illegale realist | 28-04-11 | 00:21

dat tomtom die gegevens verkoopt maakt me niet zoveel uit. dat de politie die gegevens gebruikt is veel ernstiger. hiermee is bewezen dat snelheidscontroles niets te maken hebben met de verkeersveiligheid.

ganzo | 27-04-11 | 20:32

@mysticone | 27-04-11 | 18:35 Die kreeg ik ook net binnen ja...

j0shua | 27-04-11 | 19:55

Dus TomTom wist het niet.Jammer maar nu is het te laat
*TomTom van iPhone afhalen.

mysticone | 27-04-11 | 18:36


Als u een TomTom gebruikt, vragen wij u of wij reistijdeninformatie mogen verzamelen. Een grote meerderheid van onze klanten geeft ons hiervoor akkoord. We gebruiken deze gegevens om onze producten te verbeteren. Zo maken wij op basis van deze gegevens accurate file-informatie, zodat wij u zo snel mogelijk op uw bestemming kunnen krijgen. We kunnen ook afleiden of ergens nieuwe wegen zijn aangelegd en onze kaarten snel aanpassen. Betrouwbare reistijdeninformatie is bovendien onmisbaar voor goede routebegeleiding.

We stellen deze reistijdeninformatie ook beschikbaar aan gemeenten en provincies. Zo kunnen ze zien hoe en waar files ontstaan en kunnen ze gerichte maatregelen nemen die de verkeersdoorstroming bevorderen en onze wegen veiliger maken. Gisteren is gebleken dat de verkeersinformatie die wij verstrekken ook is gebruikt door de politie om te kijken waar vaak te hard wordt gereden en op die plekken gericht op snelheid te controleren. Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.

Dit is wat we met uw gegevens doen en hoe we omgaan met uw privacy:
We vragen u om toestemming om reistijdeninformatie te verzamelen. U kunt deze toestemming verlenen en ook weer intrekken.
Als u een LIVE-apparaat gebruikt, ontvangt u verkeersinformatie in realtime en draagt u automatisch bij aan het genereren van verkeersinformatie door op anonieme wijze snelheid en positie naar onze servers te sturen.
Alle verkeersdata die wij ontvangen is anoniem en op geen enkele wijze terug te voeren naar een apparaat of gebruiker. Niet door ons en niet door de politie.
We gebruiken de informatie om u de snelste beschikbare route te geven en u waar mogelijk langs de files te leiden.
We werken samen met wegbeheerders over de hele wereld waarbij we verkeersinformatie inzetten voor het verbeteren van de doorstroming en het veiliger maken van de wegen.
Als u overigens wilt weten waar de laatste flitscamera’s zich bevinden, ga dan naar TomTom HOME om uw apparaat gratis van de laatste flitscameralocaties te voorzien.

Met vriendelijke groet,


Harold Goddijn
CEO TomTom

mysticone | 27-04-11 | 18:35

Heel dubieus, want dezelfde TomTom biedt (tegen betaling uiteraard)klanten om alle flitslocaties te kopen.
Dus eerst klikken naar de pliesie en dan zogenaamd de klant 'helpen' om te voorkomen dat ze geflitst worden.
Inderdaad beetje veel NSB gehalte

Gemeen Mosje | 27-04-11 | 18:01

@de Bree | 27-04-11 | 09:06 | + -5 -
En eigenlijk was Hitler ook gewoon een toffe peer he?
Heb je daar ook nog wat mooie anekdotes over soms?

nsr | 27-04-11 | 16:15

@de Bree | 27-04-11 | 09:06 | + -5 -
Uit naam van mijn in de oorlog overleden oom..... BEDANKT kerel!
Hij vond het ook al zo erg dat mussert helemaal verkeerd uitgelegd werd.
Om joris niet lastig te vallen zal ik mijn bedankje maar achterwege laten

nsr | 27-04-11 | 16:11

Die gaat de prullenbak in, met dit bedrijf hoef ik niets meer te maken te hebben. Trouwens... www.bozeburger.nl ook wel leuk.

Raven | 27-04-11 | 15:45

Piet Precies28511612 | 27-04-11 | 14:44
Enige extra nuance:
1) de meeste gebruikers zullen verleid worden ja te zeggen zonder zich te realiseren waar precies toestemming voor gegeven wordt;
2) er is geen controlerende instantie die na kan gaan op welke gegevens de data zijn gebaseerd die aan de politie worden doorverkocht.

Schoorsteenveger | 27-04-11 | 15:39

TeringTering, f*ckt haar klanten

GSpot | 27-04-11 | 15:38

Wees blij dat TT slechts anonieme data verkoopt, in de US of Apes kun voor een paar dollar centen iemands volledige doopceel lichten.
www.netdetective.com/?product=ND&...

paost712 | 27-04-11 | 15:36

Oei. Dan weten ze dus dat er vanochtend om 5:00 iemand met gemiddeld 230+ over de A6 reed? Niet dat ik daar iets van weet uiteraard...

ZDEV | 27-04-11 | 15:24

Nog even snel mijn kaart updaten voordat TomTom failliet is....

caspert79 | 27-04-11 | 15:14

Piet Precies28511612 | 27-04-11 | 14:44
Dat vind ik geen nuancering. Zeker niet voor een Piet Precies. Want de meeste klanten kunnen zich überhaupt niet bedenken dat TomTom onder de vlag van deze algemene woorden wel ns zo'n naaistreek uit kan halen. Aan derden verkopen alla. Maar niet een doel waarmee je je eigen klanten zwaar benadeelt.

Terwijl je als bedrijf de suggestie wekt (door flitspaal info te bieden) dat je aan hun kant staat met bekeuringen voorkomen. Maar in werkelijkheid de informatie juist aan de politie/tegenpartij doorspeelt en voor een paar centen je je eigen klanten dus graag een mes in hun rug steekt.

Dit is het gedrag van de NSB-ers onder de NSB-ers.

Dat doet geen enkel bedrijf met ook maar een beetje ethisch besef. Mensen hadden dan ook niet mogen verwachten dat TomTom dit bedoelde met info verstrekken aan derden. Dat is zeker geen onoplettendheid van klanten of gemakzucht. Maar gewoon een kwestie van genaaid worden door een bedrijf zonder elementaire normen van fatsoen.

Overigens: als TomTom had gevraagd: "Vind u het goed dat we uw snelheidsgegevens ook aan de politie verkopen zodat ze u beter kunnen bekeuren?" denk je dat er dan net zoveel mensen "Ja" hadden aangevinkt?

Absoluut niet, waaruit blijkt dat het met de huidige vraag in TomTom helemaal niet open en bloot aan mensen is gevraagd.

Ik wil in ieder geval nooit meer iets van dit k*tbedrijf hebben.

Schout-bij-nacht | 27-04-11 | 15:04

-weggejorist-

Piet Precies28511612 | 27-04-11 | 14:44

Wat een NSB-ers van het zuiverste water, daar bij TomTom. (Géén Godwin wat mij betreft, aangezien de gelijkenis hier wel erg groot is..)

Je eigen klanten stiekem naaien voor een paar centen extra. TomTom werknemers zouden hun eigen moeder nog voor € 1,- op Marktplaats zetten.

Ik geef toe dat ik (onwetend van bovenstaande) nu een TomTom bezit maar ik koop definitief nooit meer een TomTom.

Schout-bij-nacht | 27-04-11 | 14:41

TomTom blijkt TamTam.

Schoorsteenveger | 27-04-11 | 14:29

-weggejorist-

kiekemdan | 27-04-11 | 14:07

gelukkig ligt mijn Tom tommetje meestal op tafel en wordt hij alleen gebruikt als het echt niet anders kan, weet zelf wel hoe van en naar mijn werk moet, of meeste kennisen en vrienden. Begrijp nu ook waarom hij me altijd over wegen wil sturen waar camera's staan. Dus ook geen update van nij HD traffic meer.

Umberto die trotzoni | 27-04-11 | 12:57

zo s klantenservice tomtom vragen hoe die fuctie uit kan, als dit nieuwtje wat groter word gaan er
een aantal aandeel houders heel erg niet-blij zijn

Nietweerhe | 27-04-11 | 12:47

Trouwens die bonuskaart van AH, daar wordt niet om je paspoort gevraagd als je hem invult, hoor.......

King of the Oneliner | 27-04-11 | 11:42

Het enige echte navigatiesysteem is een Garmin. En die heb ik uitsluitend omdat kaarten zo lastig werken op de motor..

Transformatorhuisje | 27-04-11 | 11:31

Kan ik nog put-opties op TomTom inzetten?
Wat een marketing fail, dit gaat geld kosten.
Ikzelf heb al jaren op mijn NokiaN95 TomTom geinstalleerd, maar dan zonder live updates ofzo, dus het lijkt mij sterk dat hier informatie weglekt.
Had er wel een aparte GPS antenne voor nodig, want de interne antenne van de N95 was veel te zwak en traag.
Heb nu net een Mio gekocht voor 64 Euro, perfect apparaatje.
kaarten van heel Europa, 1 jaar lang traffic info en flitspalen update.
TomTom is net als Windows, ingehaald (sic) door goedkopere en betere concurrenten.
Google maps of Nokia maps gebruik ik niet, omdat dan constant internetverbinding nodig is, en dat is dus peperduur in het buitenland.
Zijn ook al mensen voor duizenden Euro het schip mee ingegaan in het verleden, maar dat is oud nieuws voor "Kassa".

King of the Oneliner | 27-04-11 | 11:15

SMS "NSB UIT" naar 8484

Pooh_Nannie | 27-04-11 | 11:12

Wat een hufters, laten we met z'n allen dan even nooit meer een TomTom kopen als antwoord, dan gaan ze vanzelf wel kapot. Mio zoals ik heb doet hopelijk niet aan die naaierij.

llloyd | 27-04-11 | 11:09

rotte tomaten!

Bamzaaiert | 27-04-11 | 11:07

@Claude Viool | 27-04-11 | 09:22
Heel vuil spel dus van Tom Tom. Ze vergroten je kans op boetes door je weggedrag te verraden aan de politie zodat je hun product koopt om die boetes weer te omzeilen. Integer is dit niet te noemen. Voor mij einde Tom Tom. Dit mag wat mij betreft de geschiedenis in als de Tom Tom paradox. Zelfde principe als verzekeringsmaatschappijen aanhouden (de zogenaamde verzekeringsparadox). Verzekeringsmaatschappijen sluiten deals met organisaties als Carglass. De verzekeringsmaatschappij vergoedt de schade alleen wanneer je je autoruit laat repareren bij bijvoorbeeld Carglass. Carglass brengt belachelijk hoge tarieven in rekening die wegens de deal met de verzekeringsmaatschappij worden vergoed. Door deze hoge tarieven sluiten mensen een verzekering af om niet zo'n hoge rekening te hoeven betalen. Carglass blij en de verzekering blij want veel nieuwe klanten erbij. Bedrijven die je autoruit voor de helft van de prijs (een eerlijke prijs) willen repareren worden uitgesloten door de verzekeringsmaatschappij. Hierdoor ontstaat oneerlijke concurrente waardoor eerlijke bedrijven failliet gaan en jij als klant zo ongeveer gedwongen wordt een verzekering af te sluiten.

doenormaal! | 27-04-11 | 11:06

Als dit echt waar is dan heeft TomTom per abuis al mijn respect verloren. Bah.

Stuv | 27-04-11 | 10:57

@pielewaaier | 27-04-11 | 09:58
Ik denk inderdaad dat tomtom dat zelf aanbiedt.
Che_cuevara | 27-04-11 | 10:22 | + 0 -
Het lijkt mij meer een zaak dat de handelingen van die tussenpersoon niet helemaal zuiver zijn,maar als ik meneer Godijn van Tom Tom voor RTL-Z hoor,kan ik nu ook niet zeggen dat de ontkenning erg overtuigend klinkt,dus mogelijk heb je gelijk... maar allemaal bij elkaar is het een onfris zaakje.

pielewaaier | 27-04-11 | 10:49

Daaaag omzetcijfers. Wie wil er nou een product kopen van een bedrijf dat zonder jouw medeweten heult met de politie door jouw gegevens door te verkopen aan de politie zodat de kans dat je een bekeuring krijgt nog groter wordt?!

doenormaal! | 27-04-11 | 10:49

Boeiend, ik heb niet de illusie dat mijn gedrag op een willekeurig stukje asfalt signifcante invloed heeft op een tweejarig gemiddelde.
En als ergens door de gemiddelde automobilist stelselmatig te hard gereden wordt, komt deze info ook via andere (meer omslachtige, lees duurdere) wegen bij oom agent terecht.

MacReady | 27-04-11 | 10:42

Burgertje pesten en uitmelken. Veel gemakkelijker dan kk mocro's van straat halen.

Fijnstoffer | 27-04-11 | 10:36

-weggejorist-

rockaroundtheclock | 27-04-11 | 10:33

Vandaag nog mijn TomTom in de container gedumpt. Weg met dat verraderszooitje.

peterzelf | 27-04-11 | 10:28

Een of andere lolbroek heeft eens mijn adres als sexshop aangemerkt op de site van ToTom. Hoeveel ellende dat niet gekost heeft om dat weer te verwijderen... En de fout toegeven en/of excuses? Vergeet het maar!

Peter_K | 27-04-11 | 10:28

@pielewaaier | 27-04-11 | 09:58
Ik denk inderdaad dat tomtom dat zelf aanbiedt.

Che_cuevara | 27-04-11 | 10:22

@De Treinende Rechter | 27-04-11 | 10:07
Lukt mij niet, dat klopt.

Che_cuevara | 27-04-11 | 10:22

Echte mannen rijden toch als zonder navigatie en anders gebruik je dat ding toch alleen voor vakanties kortom who gives a f...

Het is alleen wel weer erg vervelend dat tomtom niks aan klanten vraagt en ook hun privacy hier mee schend

jprijntjes | 27-04-11 | 10:21

@funkyd | 27-04-11 | 09:58
Met de snelheid die ik normaal rij zou ik eigenlijk in de middenberm moeten rijden.
Heb ik tenminste de ruimte.

Che_cuevara | 27-04-11 | 10:21

Ik vind TomTom hier, afgezien dat ze altijd beweerden het niet te doen, niet echt laakbaar. Het probleem zit 'm bij politie en justitie die cashen onder mom verkeersveiligheid maar immer flitsen op kaarsrechte stukken snelweg. Helaas wijzen de statistieken uit dat het aantal verkeersdoden daalt en dus werkt het flitsen uitstekend volgens ome Koos. Maar ja, iedereen weet dat flitsen zeker op de snelweg juist voor onveilige situaties zorgt en dat de daling van aantal doden voornamelijk gevolg is van innovaties uit de automobielindustrie

Tabula Rasa | 27-04-11 | 10:20

Snap de ophef niet, je mag toch helemaal niet te hard rijden? Zijn er dan echt mensen die te hard rijden? Ik kom ze nooit tegen hoor? Iedereen houdt zich in Nederland netjes aan de regels? Nou dan. Als je niets te verbergen hebt, of fout doet, wat zeur je dan?

borderliner | 27-04-11 | 10:18

NoMinister | 27-04-11 | 09:48
Eensch. Vreemd trouwens dat derden wel je gereden ritten kunnen terugkijken incl snelheden, maar jij als eigenaar via een tomtom progje blijkbaar niet eens zelf. Zou handig zijn bij bezwaar maken tegen bv flitsboete.

seven | 27-04-11 | 10:14

De voorspelbaarheid van de reaguursels in dit topic is weer eens grenzeloos.

Als een kind die zojuist ontdekt heeft dat Sinterklaas toch niet echt bestaat.

Aandoenlijk, schattig bijna.

Murrrphy | 27-04-11 | 10:14

Inderdaad uitermate handig die HD-traffic geschikte TomTom's. En voor meerdere politie-doeleinden zeer geschikt:

TomTom kan er technisch gezien namelijk ook mee achterhalen waar jouw gestolen TomTom zich bevindt. Die HD-traffic dingen hebben immers een GSM-zendertje aan boord en weten (net als je iPhone) exact waar je apparaat zich bevindt. Bijvoorbeeld ook nadat wanneer hij bij een auto-inbraak uit je auto gejat is. Maar wanneer je dán aan TomTom vraagt hun diensten aan de politie ter beschikking te stellen, dan is dat ineens niet mogelijk......

yo-1 | 27-04-11 | 10:11

@spanarchist
Goed gespot man! Dat ben ik inderdaad, maar dan zonder snor.

De Treinende Rechter | 27-04-11 | 10:10

-weggejorist-

the elephant | 27-04-11 | 10:09

Win-win situatie dit. De politie krijgt meer geld in de kas en daarnaast kunnen er op deze manier efficienter snelheidscontrolles gehouden waardoor er personeel op andere taken kan worden gezet. Pech voor het volk dat zich niet aan de snelheid kan houden.

EdwinKelder | 27-04-11 | 10:09

'een bedrijf dat kastjes maakt voor mensen die nog geen Google Maps op hun telefoon hebben'
Hij is leuk!

bintang | 27-04-11 | 10:08

@ Che_cuevara
Probeer jij dat maar eens, 30k aan kilometers de trein, zonder boetes.

De Treinende Rechter | 27-04-11 | 10:07

@NoMinister | 27-04-11 | 09:40
+veel

@de Bree | 27-04-11 |
Veel plekken waar snelheid wordt gemeten zijn volkomen onbenullig en daardoor verraderlijk. Bijvoorbeeld de eerste 40 meter van een snelweg die nog als bebouwde kom telt. Daar harder dan 50 rijden voelt logisch, is ongevaarlijk en zeker geen misdaad. Juist daar zetten ze die kastjes. Mieren**ken maar wel kassa voor de overheid.

mrska | 27-04-11 | 10:05

Arrabinekoeterine | 27-04-11 | 09:56 Dus GS heeft met Geenfile een concurrentiepositie met TomTom als het gaat om de gegevensverkoop naar Justitie?

Vandaar dat we gratis reaguren natuurlijk.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:59

@ Einde van de Domheid | 27-04-11 | 09:55

Of 's ochtends vroeg bij een basisschool omdat men te laat is opgestaan maar daar controleren dat rendeert dan weer te weinig. Homo's zijn het die Mavo-petten, allemaal overigens.

netniet | 27-04-11 | 09:59

Meh, hoog tijd om weer ouderwetsch kaart te leren lezen.

TypingMonkey | 27-04-11 | 09:58

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:50 | + 0
Ja,mijn geloof is daar behoorlijk sterk in.. of denkt u dat ze dat geheel vrijblijvend aan Tom Tom hebben gevraagd of nog erger dat Tom Tom dit misschien zelf heeft aangeboden.

pielewaaier | 27-04-11 | 09:58

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:35
Ik heb liever dat je gewoon op de weg let en dan lekker RECHTS blijft rijden - ghe ghe.

funkyd | 27-04-11 | 09:58

TomTom is de Hyves onder de navigatiesystemen.
Nederlandse ASC-corpsstudentjes. Garmin rules.
Amerikaans, net als de satellieten zelf.

Jan Zand | 27-04-11 | 09:57

Dit is de doodsteek voor TomTom. Alhoewel, babyboomers vinden dergelijke dingen nooit zo erg...

Tommygunner | 27-04-11 | 09:57

Balkenende (je weet wel, de premier die verantwoordelijk was voor de grootste aantastingen van de privacy sinds de invoering van het bevolkingsregister) préés TomTom: "de VOC-mentaliteit". Wie daarna na nog een TomTom gebruikte, heeft het volledig aan zichzelf te wijten.

Zie overigens ook GeenFile, dat dezelfde techniek gebruikt.

Arrabinekoeterine | 27-04-11 | 09:56

Dat zo'n tomtom dus alle gereden ritten al bewaart inclusief de gereden snelheden (+tijd & locatie) gedurende de rit en dit allemaal doorseint(why??) aan tomtom bij een update, spooky. Dag privacy, iedereen bij tomtom kan dus zien waar en wanneer en hoe hard je ergens hebt gereden.
Leuke belofte ook van tomtom of de gegevens gebruikt mogen worden 'om de producten van TomTom te verbeteren' Producten van tomtom vatten ze wel heel ruim op als nu ook de klpd eronder valt.

seven | 27-04-11 | 09:56

Een overheid zou andersom moeten werken. De gegevens anoniem beschouwen om te zien waar bottlenecks, knelpunten en files zijn en die dan oplossen. De politie weet allang waar we even gas willen geven. Dat is namelijk op stukjes rechte weg, liefst nadat we knel hebben gezeten in een stadscentrum.

Einde van de Domheid | 27-04-11 | 09:55

Als er één aanwijzing is,dat het politie,justitie en aanverwante instanties niet om uw en onze verkeersveiligheid te doen is is dit het wel... het gaat allemaal om het binnenhalen van zoveel mogelijk boetecentjes op een zo efficient mogelijke manier.
Andere aanwijzingen zijn de meest recente verhogingen van de boetebedragen en die flauwekul van die 6 euro administratiekosten en de ''leukste'' verhoging zit nog in het vat;een verhoging van 20% in 2012.

pielewaaier | 27-04-11 | 09:55

Volgens mij gaat de koers van tomtom nu hard naar beneden

Yeah73 | 27-04-11 | 09:55

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:49 Vier liter V8. Ruim 300 PK en 700 Nm.

Diesel.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:54

-weggejorist-

netniet | 27-04-11 | 09:54

Wedden dat elke bovenstaande reaguurder een bonuskaart heeft? Alsof dergelijke gegevens niet bij de hoogste bieder terechtkomen.
Nog gekker vind ik de vuilnispassen, die worden gebruikt om te kijken hoeveel mensen op één adres wonen.

Petrus de Rewa | 27-04-11 | 09:53

* parallellineaal en passer opbergt en zich afvraagt waar die landkrabben zich zo druk over maken *

Kapitein Sjaak Mus | 27-04-11 | 09:52

@pielewaaier | 27-04-11 | 09:49
Je gelooft het zelf echt he

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:50

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:46
Heb ik toch gelijk.
Jij bent de uitzondering die de regel bevestigd.

*zo, daar heb ik me weer mooi uitgeluld*

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:49

[email protected] kunnen nu wel allemaal met het vingertje naar Tom Tom wijzen,maar heeft u enig idee van de druk of mogelijk chantage die door politie en justitie op Tom Tom zijn uitgeoefend om hiermee accoord te gaan?

pielewaaier | 27-04-11 | 09:49

seven | 27-04-11 | 09:43

Ze zijn toch niet achterlijk bij TomTom, kom op. Ik vind het schandalig. Dat de politie er gebruik van maakt kan ik ze niet eens kwalijk nemen gezien wat er aan ernstiger zaken speelt dat hen kwalijk kan worden genomen. Laat die maar eens de orde weer gaan handhaven waar het moet.

Nee, TomTom is slecht bezig in mijn ogen Heel slecht. Als je data al opslaat en wil gebruiken dan weet je toch wel dat sommige data niet voor sommige doeleinden moet gaan worden gebruikt. Straks registreren ze nog waar ik ben geweest en krijg ik aanbiedingen van pretparken in de buurt. Ik moet er niet aan denken. Oprotten met dat soort verspreiding van privegegevens!

Inderdaad '1984' here we come.

NoMinister | 27-04-11 | 09:48

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:43
Stomme grappen moet meerdere keren herhaald worden.
Anders snappen de stommeriken ze niet.:)

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:46

Whats new ? Facebook, Google en noem ze maar op verkopen hun data ook. Wie is er niet groot mee geworden?

kneuterzak | 27-04-11 | 09:46

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:44 Ik heb ook een Merc, altijd dat merk gereden.

Ik ben vergevingsgezind, dat mag daaruit blijken.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:46

seven | 27-04-11 | 09:43 Je kunt ook een 'Nee' aanvinken. Maar dan krijg je ook geen updates.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:44

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:39
Geitenwollensokkenbreiers rijde eendjes. Oké die zijn meestal links.
Alleen GL-ers rijden oude Mercedi, en ja, die zijn ook links.
Nieuwe Mercedi en dikke BMW's daar rijden onze nieuwe Nederlanders mee, en die zijn ook weer links maar meer uit eigenbelang.
Dat zou moeten betekenen dat al de rest rechts is maar dat kan dan weer niet gezien de zetelverdeling in de tweede kamer.

* moeilijk dilemma dit*

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:44

Ik heb al nimmer een TomTom willen hebben. Data Becker geeft veel beter informatie en die is wel Duits maar geen NSB-er.
Oproepen tot algehele boycot TomTom doet.

knight03 | 27-04-11 | 09:44

DeGezalfde | 27-04-11 | 09:40

Dat denk ik ook.

Hoeveel van onze pensioenpotten zijn in dit soort georganiserde beursgangen verdwenen? Wavin, Spyker, WOL, TomTom, allemaal succesverhalen voor de belegger.

Zijn er nog beursgangen geweest die zijn gebaseerd op realistische prijzen? Of waren alle betrokkenen wel blij met de koers die werd betaald? Ook het hun eigen geld was? Ik denk het niet.

Krijg ook daarvan een vieze smaak in de mond.

NoMinister | 27-04-11 | 09:43

@de Bree | 27-04-11 | 08:53
Interessant... Dus als ik u goed lees, zijn we allemaal rechters? Want wie bepaalt wat en wanneer iets een overtreding is? En vroegah op school geleerd: klikken is altijd -1.

Hollander01 | 27-04-11 | 09:43

TomTom verkoopt de data niet zelf aan de flitsbrigade, het is gegaan via een neutrale datahandelaar die het doorverkocht aan Spee.
" De politie gebruikt gegevens van TomTom om plekken voor snelheidscontroles te bepalen en locaties voor flitspalen te kiezen.(..)Het rijgedrag van gebruikers van het navigatiesysteem wordt in de apparaten geregistreerd.

Als ze het systeem koppelen aan een computer om bijvoorbeeld een wegenkaart te vernieuwen, wordt gevraagd of de gegevens gebruikt mogen worden 'om de producten van TomTom te verbeteren'. Vervolgens worden de data door TomTom via een tussenbedrijf doorverkocht aan de politie.(..)De Raad van Korpschefs noemt het een 'slim middel'. "We moeten technologie benutten" www.nu.nl/gadgets/2501527/politie-gebr...
'Technologie benutten' 1984 here we come.

seven | 27-04-11 | 09:43

DrsBukkake | 27-04-11 | 09:41 Ja, die grap was zeker nog niet gemaakt hè?

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:43

-weggejorist-

DrsBukkake | 27-04-11 | 09:41

*Wacht nog steeds op het essay van De Bree*

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:41

van hunzelf, ahum, over zichzelf

NoMinister | 27-04-11 | 09:40

Dit was dus het einde van TomTom......

DeGezalfde | 27-04-11 | 09:40

Er gebeuren daar weinig ongelukken, want dan was de plek wel een bekende van de politie.

Nee, lekker boetes cashen en automonilistje pesten.

TomTom doet in informatie dus het is gewoonweg onvergeeflijk. Straks natuurlijk weer een jankverhaal dat het via via gaat, maar dit is schandalig.

Eigenlijk moeten we een wet hebben die verbiedt informatie door te verkopen zonder expliciete toestemming. Dus buiten de algemene voorwaarden om en ook niet als standaard in de koopcontracten of iets dergelijks.

Als mensen alles van hunzelf willen laten vastleggen en doorverkopen, dan doen ze dat maar. Krijgen ze wellicht korting. Maar ik pas ervoor.

Heb de AH-bonuskaart om die reden ook altijd verafschuwd.

NoMinister | 27-04-11 | 09:40

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:38 Wel. Die rijden toch Eendjes en oude Mercedii?

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:39

En ik maar denken dat ze per persoon logboeken bijhouden.......

Einde van de Domheid | 27-04-11 | 09:38

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:37
Dat linksmensen dikke auto's hebben verbaast je toch niet echt?

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:38

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:35 Ik dacht dat alles wat op de linkerbaan rijdt links was. Vond het al wat dat al die linksmensen tegenwoordig dikke auto´s hebben.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:37

En daarom heb ik mijn tomtom nooit een upgrade gegeven. Wel vervelend dat die fucking vinex wijken er niet in staan...

Kotsende lama | 27-04-11 | 09:37

@Spaarnwouderpoort | 27-04-11 | 09:36
Ik heb er 52

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:36

Ik heb een kaart.

Spaarnwouderpoort | 27-04-11 | 09:36

@PoolseLanddag | 27-04-11 | 09:24 : Juist! TomTom doet wat iedereen zou doen, als je ergens als bedrijf geld mee kan verdienen doe je dat (mits binnen regels en wet). De werkelijk merkwaardige actie zit hem inderdaad bij diegene die die gegevens koopt (en gebruikt naar ik aanneem).

zienicus | 27-04-11 | 09:36

koerbagh | 27-04-11 | 08:49 |
Nee, de Televaag was een stuk beter.

HJdeT | 27-04-11 | 09:35

@funkyd | 27-04-11 | 09:33
Dus iedereen die op de A4 met 60 km/u rijdt is links?
Goh, ga er toch eens op letten.

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:35

De slimme reaguurder koopt nu TomTom put-opties.

Korreltje Zout | 27-04-11 | 09:34

Als iedereen zich gewoon netjes aan de snelheidslimiet houdt is er niks aan de hand. Bovendien worden er geen persoonlijke gegevens verzonden, maar meer een algemeen beeld van de snelheid waarmee op bepaalde trajecten gereden wordt. Als dit betekent dat de politie gerichte controles kan uitvoeren houden ze daadwerkelijk meer tijd over om boeven te vangen. Wat zijn boeven eigenlijk? Het autoverkeer is volgens mij nog altijd een massamoordenaar. Om een lang verhaal kort af te sluiten: prima actie! Als je geen boete wilt moet je niet te hard rijden!

De Epibrator | 27-04-11 | 09:33

Als het waar is: principieel NOOIT meer een TomTom.

NoMinister | 27-04-11 | 09:33

Dit is zeker ook waarom Apple sneaky alle locaties bijhoudt. Goud geld verdienen. Nog even en ome Koos geeft 10% van de flitsopbrengsten aan de verklikker.

Kutland.

Sacha_A | 27-04-11 | 09:33

Hoe dom ook, ze verkopen alleen de gemiddelden. Dus niet: "Job Cohen reed de afgelopen maand 30x op de A4 met 60 KM per uur." Aan de andere kant herken je op die manier wel snel de hoeveelheid linkschmensen op een bepaalde snelweg.

funkyd | 27-04-11 | 09:33

Tom Tom's, mobieltjes, smartphones, i-prut en wat al niet meer. Net als vroeger, als je wil dat men je niet kan peilen dien je radiostilte in acht te nemen.

Ranja Drinker | 27-04-11 | 09:33

@[email protected] | 27-04-11 | 09:26
Als jij met ja of nee bevestigd en jouw nee wordt in de applicatie als ja aangemerkt heb je ja gezegd.
Probeer jij later maar eens te bewijzen dat je nee hebt gezegd.

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:32

Heden ontving ik bijgaande mail:
.
Alle Tom Toms die naar aanleiding van deze stemmingmakerij niet meer gebruikt gaan worden, wil ik wel hebben. Voor de arme kindertjes en zo, u begrijpt wel.
Afz.
ROOS (u weet wel, van dat Fietsenshop-verhaal)
.
Nou ja zeg!
.

IWAB | 27-04-11 | 09:32

Ergens vermoed ik dat er vandaag een aantal mensen geld gaat verdienen aan TomTom. Bijvoorbeeld diegenen die een paar dagen geleden al wisten dat dit gepubliceerd zou worden.

spanarchist | 27-04-11 | 09:31

Ze verkopen deze info aan gemeentes en overheden om knelpunten te kunnen bepalen.

Niet direct aan de politie. Met andere woorden, iemand bij de gemeente lekt deze info aan de politie. Raar verhaal dit.

PSZ-E | 27-04-11 | 09:30

Nou, dat is wel heel erg ja.

Laat me raden, ze krijgen ervoor betaald. Om het nog erger te maken. Over de rug van hun klanten.

NoMinister | 27-04-11 | 09:30

Dat TomTom gaat nog eens heel klein worden. Duurt niet zo lang meer, denk ik.

koerbagh | 27-04-11 | 09:29

[email protected] | 27-04-11 | 09:26 Mapsharing. Je accepteert updates. Die komen van andere gebruikers en jij geeft je gegevens ook af zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Het grootste voordeel heeft TomTom zelf omdat ze die data verkopen. Aan de politie bijvoorbeeld.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:28

Geen aandelen TomTom kopen, dus!

MacVulpen | 27-04-11 | 09:28

@ de Bree | 27-04-11 | 09:06
Ik word doodmoe van alle grappig bedoelde, doch volstrekt idiote WO2 vergelijkingen, en al helemaal van mussert-apologeten zoals u.

Korreltje Zout | 27-04-11 | 09:28

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:26
Nou, ik niet.
Ik heb geen Tommietommie

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:28

@de Bree | 27-04-11 | 08:53
U stemt D66?

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:27

gaat tom tom ook in de zyklon b? verbaast me niks. flitsen is al zóoooo nsb

minimá-armezusvan.. | 27-04-11 | 09:26

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:24 Dat heb je toch goedgevonden? Het was maar één vinkje, met één muisklikje aan te zetten voor je verder kon, maar toch.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:26

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 08:52
Heb jij nog geen touch-screen dan?

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:26

Volgens mij wordt er toch gevraagd of je je gegevens aan #tomtomnsb wilt afstaan? Vervolgens kun je dat met Ja of Nee bevestigen. Of maakt het niet uit wat je kiest en word alles toch verzonden?

"Wie zich gewoon aan de regels houdt en niet te hard rijdt hoeft zich geen zorgen te maken". JPB

spanarchist | 27-04-11 | 09:25

@De Treinende Rechter | 27-04-11 | 08:50
Makkelijk voor jou.
Met de trein krijg je geen verkeersboetes.

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:25

*Wacht nog op het essay van De Bree*

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:24

OK, dus TomTom maakt hier wat geld mee. Op zich niets mis mee, lijkt me. Ze verkopen anonieme informatie over gebruikers van TomTom producten.

We kunnen nu wel stellen dat nu officieel bevestigd is dat de overheid die palen dus neerzet op "kassa-plaatsen" en niet zoals altijd werd beweerd op die plaatsen waar het de verkeersveiligheid ten goede komt!

Dit lijkt mij een uitstekend moment om dit wangedrag van de overheid aan te pakken. Dit liegen en draaien moet nu maar eens over zijn, want dit kan alleen met een verderfelijke morele instelling goed gepraat worden.

P.S. Wedden dat ze dan toch gaan proberen!

PoolseLanddag | 27-04-11 | 09:24

@Randy McRanderson | 27-04-11 | 09:08 |
Liever een geintegreerd systeem dat goed met m'n auto werkt als je een beetje jofel baantje hebt kun je die updates ook wel opbrengen toch?

Wat ik me afvraag, zouden Apps van TomTom op bijvoorbeeld de iPhone dit ook doen? Voor mij een goede reden die dan te wissen, dan maar weer klooien met printjes van Google maps.

.KicksAss | 27-04-11 | 09:24

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 08:51
Als ik het goed begrijp stuurt je tomtom gegevens naar hen van jouw eigendom.
Valt dat niet onder diefstal?

Che_cuevara | 27-04-11 | 09:24

Ik dacht dat Koos S. een andere baan kreeg, zeker te zwak bevonden .................

Axel073 | 27-04-11 | 09:22

Voor slechts 10 euro vertelt tomtom mij wel weer waar die kassa's geplaatst zijn. Heb op die manier al een hoop geld bespaart.

Claude Viool | 27-04-11 | 09:22

TomTom... Uit de tijd dat het de beste keuze was uit een slecht aanbod.

Rikketiktik | 27-04-11 | 09:22

Overigens zou het toch eenvoudig te hacken moeten zijn, zodat driekwart Politie Nederland staat te flitsen op een industrieterrein.

Biff Eagleburger | 27-04-11 | 09:21

Heb TomTom altijd al KutKut gevonden.

Nu ook TomTom met NSB functie, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker ( voor ome Koos)

Capy | 27-04-11 | 09:20

Zo is dat, hardrijden moet snoeihard worden aangepakt.
*wegduikt voor minnetjesregen*

skinner | 27-04-11 | 09:20

GeenFile (dus al je bestanden gewist?), maakt ook gebruik van "de laatste technische snufjes" zoals TT HDTraffic en simcard tracking...

Wim-Lex | 27-04-11 | 09:19

@Superior Bastard | 27-04-11 | 09:14

Weet je wie ook euh, nou ja, laat maar.

Biff Eagleburger | 27-04-11 | 09:18

Wat ben ik blij dat ik m'n TomTom niet meer gebruik, ronduit schandalig dit. Hopelijk gaat dit ze flink wat klanten kosten want dit soort praktijken zijn natuurlijk beneden alle peil!

.KicksAss | 27-04-11 | 09:17

@[email protected] | 27-04-11 | 09:13
Ze verdienen er geld aan. Ze verkopen die gegevens. En de politie moet dat geld weer terugverdienen. 3x raden hoe.

koerbagh | 27-04-11 | 09:15

Ze kunnen ook wel extra op zwartrijders controleren maar bij die OV zwervers valt toch niks te halen.

Randy McRanderson | 27-04-11 | 09:14

Biff Eagleburger | 27-04-11 | 09:11
En goed voor zijn dieren.

Superior Bastard | 27-04-11 | 09:14

Zou niemand bij TomTom op het idee zijn gekomen dat dit nogal slechte PR kan opleveren?

Korreltje Zout | 27-04-11 | 09:14

dit is het gewenste alternatief van justitie voor het rekeningrijden?
Blijkbaar moet de automobilist tot in den treure hinderlijk achtervolgd worden door de overheid.

Dat een commercieel bedrijf als TomTom daar zijn medewerking aan verleend is diep triest.

Tomtom monitort in samenwerking met VODAFONE voor hun HDtraffic systeem ook alle VODAFONE telefoon toestellen in het netwerk op snelheid en rijrichting. hiermee weten ze dus ook, onafhankelijk van de tomtom apparaten zelf, of er op bepaalde stukken weg te hard gereden word. Dit is echter minder nauwkeurig dan de snelheid die de HDtraffic apparaten zelf doorgeven. Ze hebben altijd bij hoog en bij laag beweerd dat ze deze informatie NIET doorgeven dus het valt me tegen dat ze dat nu toch gedaan hebben !! #FAIL

ikookniet | 27-04-11 | 09:12

@de Bree | 27-04-11 | 09:06

Het was eigenlijk een hele schappelijke man met de verkeerde vrienden?

Biff Eagleburger | 27-04-11 | 09:11

Ik heb al mijn vrienden op twitter opgeroepen om geen tomtom meer te kopen/gebruiken. Wie volgt?

NonaSuomy | 27-04-11 | 09:11

Jj- | 27-04-11 | 09:10 Files worden ook gemeten aan de snelheid waarmee mobieltjes van mast tot mast gaan. Gaat dat langzaam dan is er file.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:11

Rost van TomTomingen...

MichieldeMuiter | 27-04-11 | 09:10

Hier wordt TomTom de grond ingetrapt, maar met hetzelfde systeem loopt GeenStijl te pronken op hun filepagina.

Tsja. Waar men zachtrijders kan meten, kan men ook hardrijders meten.

Jj- | 27-04-11 | 09:10

Via je smartphone met google nav of een soortgelijke ap is dit ook mogelijk en technisch zelfs veel haalbaarder. Een simpele tomtom heeft geen data verbinding zoals al gezegd in de comments. Telefoons traceren is veel makkelijker. In een land waar je tienermeisjesfeesten mag verstoren met buitensporig geweld, zonder concequenties, is een tomtom de oplossing om nog meer politie weg te kunnen bezuinigen. De bon valt vanzelf op de mat, met dank aan uw navigatiesysteem.

baron von 8zilinder | 27-04-11 | 09:09

de Bree | 27-04-11 | 09:06 Leg jij het dan maar even uit. Zeg het maar in je eigen woorden en let er op dat mijn bloeddruk niet mag stijgen.

Bedenk je daarbij dat een groot deel van mijn familie weggevoerd en vermoord is in ww2.


Ga je gang.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:08

Symmachus | 27-04-11 | 09:06
Geintegreerde systemen zijn juist kudt. ff paar honderd euro aftikken voor update of kaart van Duitsland. TomTom hang je ff aan je computer.

Randy McRanderson | 27-04-11 | 09:08

Leg eens uit hoe automobilisten genaaid worden met wegwerkzaamheden? Die zijn er toch juist om wegen te verbeteren/verbreden en de doorstroom te verbeteren?

Handige Harrie | 27-04-11 | 09:08

Artwido | 27-04-11 | 09:02
Pannenkoek, heb je soms een automatische incasso machting aan ze afgeven?

Randy McRanderson | 27-04-11 | 09:07

-weggejorist-

HesselWorst | 27-04-11 | 09:07

TomTom is voor paupers die geen navigatiesysteem in hun Polo mochten. Met dat soort autootjes moet je ook helemaal niet hard rijden.

Symmachus | 27-04-11 | 09:06

@zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:01
Anton Mussert heeft een vreselijke naam en imago, maar als je je in zijn verhaal verdiept zul je merken dat dit niet altijd even terecht is.

de Bree | 27-04-11 | 09:06

Even mijn NSB NSB aanzetten?

Fred Janssen | 27-04-11 | 09:05

Kunnen die mongolen zelf niet bedenken waar er te hard gereden word.

Randy McRanderson | 27-04-11 | 09:05

Oproep: Boycot voor TomTom! Iedereen geen TomTom meer kopen/gebruiken! Er zijn veel betere alternatieven!

NonaSuomy | 27-04-11 | 09:04

Google Maps zonder internet? Waar?

blinde kip | 27-04-11 | 09:04

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:01
Yep, die is meer to the point.

Superior Bastard | 27-04-11 | 09:04

Tomtom heeft als enige een GSM (Vodafone) data SIM in hun HDtraffic modellen ingebouwd. Via deze verbinding staan HDtraffic tomtom modellen continu in verbinding met de tomtom server.

Je kan dus concluderen dat op plekken waar IEDEREEN te hard rijd de WEGBEHEERDER de verkeerde maximum snelheid heeft vastgesteld .. dus geen camera's plaatsen, maar max. snelheid borden corrigeren !!

ikookniet | 27-04-11 | 09:04

Dit geeft exact de reden waarom het rekeningrijdenkastje niet zo'n goed idee is. Die kan namelijk exact hetzelfde, de ultieme natte droom van Koos Spee en co.

faz | 27-04-11 | 09:02

Het CJIB heeft vorig jaar het geld van een bekeuring waar ik nog over aan het corresponderen was zo van mijn rekening gehaald. Kon het zelfs niet storneren.

Artwido | 27-04-11 | 09:02

Dikr | 27-04-11 | 09:00 Leuk.

Tot je hem uit gaat leggen natuurlijk.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:01

Superior Bastard | 27-04-11 | 08:53 AntonAnton.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 09:01

Ze zouden eigenlijk AntonAnton's moeten heten (van Mussert).

Dikr | 27-04-11 | 09:00

@DoOne | 27-04-11 | 08:48

via bluetooth met je telefoon een GPRS verbinding.

KaiserSoza | 27-04-11 | 08:59

Absoluut niet waar | 27-04-11 | 08:58 Echte mannen hebben een lekker ding mee die de kaart op z'n kop houdt.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 08:59

Wat een sneaky rattenstreek.
Een stap verder en de Tomtom doet snelheidssuggesties als er ergens een controle is:
"345 mensen reden hier vandaag gemiddeld 140, u rijd 20km/u onder het gemiddelde"

Dikr | 27-04-11 | 08:59

apparatjik | 27-04-11 | 08:58 Je kunt een agent dan ook best naar de weg vragen. Dat dan weer wel.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 08:58

Sheeponsneakers > Godwin winnaar na slechts 4 hele minuten!

ic3y | 27-04-11 | 08:58

*naar een tijd, lang lang geleden, toen boeven vangen nog de core business van de pliesie was mijmert*

Korreltje Zout | 27-04-11 | 08:58

TomTom is sowieso voor losers, echte mannen kunnen zelfstandig navigeren. Punt.

Absoluut niet waar | 27-04-11 | 08:58

de politie, je beste vriend;)

apparatjik | 27-04-11 | 08:58

Herr Knäckebröd | 27-04-11 | 08:53 Bekeuring printen? Ouderwets. Via je mobieltje is het geld voor de overtreding al naar bureau Mulder als je thuiskomt.

Super-tele-bankieren gaat nog eens heel groot worden.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 08:55

TomTom ? DomDom !

Marcus Porcius Cato | 27-04-11 | 08:54

TomTom ? DomDom !

Marcus Porcius Cato | 27-04-11 | 08:54

Vers van de pers!

Tomtom heeft per heden hun naam dírect veranderd in:

DomDom

duncy7910 | 27-04-11 | 08:54

In de volgende upgrade gaat de TomTom in uw auto live de gegevens mbt uw rijgedrag naar de politie sturen, het CJIB incasseert dan vervolgens geheel automatisch de boete van uw rekening. De preek van de agent ontvangt u per email. Geweldig toch, Koos Spee komt klaar in z'n broek als hij eraan denkt.

CaligulaRotterdam | 27-04-11 | 08:54

Overtredingen en misdaad doorgeven is geen verwerpelijk klikken of nsb-eren, maar goed burgerschap.

de Bree | 27-04-11 | 08:53

ik gebruik Waze op mn smartphone. gratis. geen idee of die die data ook doorgeven, want de social media kant van Waze zorgt er wel voor dat je constant data verstuurd richting de Waze servers. Maar die app werkt wel vet. Vooral die pacman mode dat je opeens gele stipjes op je route ziet die je moet pakken en kersjes enzo

Achterhooker | 27-04-11 | 08:53

Alsof ze dat als bewijs mogen gebruiken...

keEschkkKachel | 27-04-11 | 08:53

Alsof ze dat als bewijs mogen gebruiken...

keEschkkKachel | 27-04-11 | 08:53

AdolfAdolf.

Superior Bastard | 27-04-11 | 08:53

Volgende generatie TomToms print gelijk de bekeuring uit bij het overschrijden van de maximumsnelheid met meer dan 3km/uur. kan de politie echte boeven gaan vangen.
top uitvinding toch?
*patentaanvraag gaat doen*

Herr Knäckebröd | 27-04-11 | 08:53

En precies om deze reden wil ik geen navigatie met GPRS/UMTS. En Stomstom gaat per direct op de zwarte lijst.

Mister Crabs | 27-04-11 | 08:52

isdatwelonderzocht | 27-04-11 | 08:50 Ja, en iedere reaguurder klikt. Meestal links en een enkele keer rechts.

Zo werkt dat met je muis.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 08:52

DoOne | 27-04-11 | 08:48 Mapsharing. Je voert gegevens in terwijl je rijdt. Als een weg is afgesloten rij je een andere weg, als de kaart verouderd is dan is het volgens je tomtom alsof je door het weiland rijdt.

Thuis hang je je tomtom aan je computer en hij is weer up to date. Maar al jouw gegevens zijn naar tomtom. Ook je gereden snelheid. En waar je geweest bent.

zeg maar jansen | 27-04-11 | 08:51

Joehoe, GeenStijl. Jullie klikken zelf ook regelmatig.

isdatwelonderzocht | 27-04-11 | 08:50

Duh, heb sinds 2007 al geen bekeuring meer gehad ondanks 30k aan km per jaar. Met dank aan de tomcruisecontrol, maar ja, ik rijd wel zonder tom-tom, dat dan weer wel...

De Treinende Rechter | 27-04-11 | 08:50

IG Farben was er niks bij. Daar wil ik het hier even bij laten.

koerbagh | 27-04-11 | 08:49

Maarre... hoe verstuurt zo'n simpele Tomtom dat dan? Die heeft toch geen dataverbinding? En via GPS kan zo'n ding geen gegevens uploaden lijkt me.

DoOne | 27-04-11 | 08:48

dit soort gedrag doet me echt denken aan een partij die de Duitsers steunden in W.O. II

Sheeponsneakers | 27-04-11 | 08:48

Wie heeft er dan ook een TomTom..

pim033 | 27-04-11 | 08:46

Mooi Unique Selling Point voor de TomTom Flitslocaties a 30 euro per jaar...

TenD | 27-04-11 | 08:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken