Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Haags oeps-sorry-bombardement herdacht

bezuidenhoutbombardement.jpgDe straten zijn leeg, de lucht is blauw, de stad is dood. Vandaag wordt het bombardement op de Haagse wijk Bezuidenhout herdacht. Ten opzichte van het Rotterdamse bombardement enigszins vergeten. Terwijl er toch 67.000 kilo brisant-bommen werden afgeworpen op de Haagse burgers. Door Engelse bommenwerpers, wel te verstaan, die op weg waren naar het Haagse Bos om een paar V2 raketinstallatiets kapot te vermoorden. Foutje van een commandant, die wat lengte- en breedtegraden door elkaar had gehaald. Dat zuigt. Resultaat: 550 doden, 250 gewonden, duizenden daklozen en omdat het net na de hongerwinter was nauwelijks middelen om de vuurzee te bestrijden. En de RAF die het in eerste instantie de wind de schuld wilde geven. Juist. Dus vandaag napraten bij het 'monument van de menselijke vergissing' aan de Koningin Marialaan. Want zo heet het oeps-sorry-bombardement dan: een menselijke vergissing. Zal de onderkoelde Britse nuchterheid wel zijn - tenslotte de uitvinders van het kopje thee - waardoor dit toentertijd gebagatelliseerd werd en tot op de dag van vandaag niet is opgehelderd. Het is oorlog, poep gebeurt. Jonge officier wordt gezondebokt en we praten er niet meer over. Dat idee. Beelden van de rook en de nasleep zijn er, hier. Inclusief Haagse bloemenverkoper die schijt heeft aan het puin om hem heen en gewoon eigenwijs zijn leven weer oppakt. Een monument van de menselijke veerkracht, die man.

Reaguursels

Inloggen

@Adrie1945.... ik ben postbode in het gebied 2593 2595

loop regelmatig de fr valentijnstraat :)

ps ben niet zo uitzendkracht of goedkope postbezorger gewoon een echte postbode die ze werk doet

haguhneez | 07-03-11 | 09:02

Koningin Marialaan? U bedoelt waarschijnlijk Prinses Marielaan (Marie van Oranje Nassau, 1841 - 1910, kleindochter van koning Willem I)

De gelaarsde kat | 07-03-11 | 07:47

De volgende oorlog zetten we Quid aan de knoppen. Dan zal het een stuk beter gaan.

De Geus | 07-03-11 | 01:38

-weggejorist-

hans65202961 | 06-03-11 | 23:40

-weggejorist-

hans65202961 | 06-03-11 | 23:23

Ons gezin woonde op de hoek van de Fr. Valentijnstraat met de Anna van Buerenstraat (tabakswinkel).
Graag kom ik in contact met mensen die mijn ouders hebben gekend.
Zie: sites.google.com/site/bezuidenhout3maa...

Adrie1945 | 06-03-11 | 22:48

@Heads or Tails

Ik sluit mij bij je aan Quacka, het zinloos
gebruiken van het Engels is het verpesten van
de Nederlandse taal. Er wordt vandaag de dag zoal te gemakkelijk Engelse woorden gebruikt in het Nederlands zonder reden.

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 22:12

Tsja, als je dit vergelijkt met de intensiteit waarmee in 1945 Duitse steden (zonder enig militair belang) gebonbardeerd werden, dan stelt dit Haagse bombardement helemaal niets voor. Het grootste deel van alle Duitse burgerslachtoffers (bij luchtbombardementen) viel in de laatste paar maanden van de oorlog. Enorme voorraden bommen en bommenwerpers. Zonde om die niet in te zetten...

Michiel de Kater | 06-03-11 | 22:08

Heads or Tails:
Leer eens Nederlands. Je hoeft niet in elke zin jouw steenkolen Engels te gebruiken. ..

Quacka | 06-03-11 | 22:01

@strikdewepstroper01, 16:43: het waren alleen de V1's die je kon horen aankomen, dat was in feite een soort onbemand straalvliegtuig, waarvan de motor op een bepaald ogenblik werd uitgezet. De V2's waren echte ballistische raketten, die kon je niet horen aankomen.

Argyronauta | 06-03-11 | 21:32

de nabestaande van de slachtoffers zoals mijn oma. (mijn opa is daar omgekomen)zijn ook nooit tegemoet gekomen een schamel oorlogs pensioentje van een paar gulden en voor de rest zoek je zelf maar uit.
En dat met zes kinderen.

binnenhof | 06-03-11 | 21:05

@Haagse Geertje 16.12u Normaal heeft u best redelijke bijdragen hier waar ik het van harte mee eens ben. Maar dit is toch wel een beetje (erg) oerdom. En u bent net als ik ook nog Hagenees..

rien6139 | 06-03-11 | 21:04

als het toentertijd ook carnaval was, is het niet zo heel gek dat hij zich vergiste in de coördinaten.

aardt | 06-03-11 | 20:56

Mijn grootouders woonden op de Anna van Saksenstraat. Huis is finaal van de kaart geveegd met alles dat erin stond. Nog een wonder dat zij en de kinderen het er levend vanaf hebben gebracht.

Van de verhalen die ik hoorde kwamen een heleboel van die V2's weer net zo hard naar beneden (in het Bezuidenhout). De meesten haalden Londen helemaal niet.

De Englse luchtaanval was in alle opzichten een stommiteit. Viel niks mee te bereiken en pakte dan ook nog eens verkeerd uit.

Jammer dat ik het niet wist van die herdenking. Was er graag bij geweest. Het zijn niet de heldendaden uit een oorlog die we ons moeten herinneren maar juist de stommiteiten.

Zijn er ook veel meer van.

draaiarts | 06-03-11 | 20:29

@PreauZak | 06-03-11 | 19:40 ,
laat ik nou een flinke club familieleden hebben die tijdens de oorlog zo'n 12 tot 18 jaar oud waren.
Het woonde allemaal in Amsterdam, Arnhem, Deventer en Wokingham.
En ze hebben uiterst levendige herinneringen aan die tijd,
en sommigen mazzel dat ze het overleefd hebben.
Dus dat met die 'geschiedenis' valt reuze mee, ik heb zelfs een nog heel fitte oud-oom die tijdens WOII in jachtvliegtuigen vloog voor de RAF boven Europa en Birma.
Een schoonzus met een fors litteken op haar rechterbeen veroorzaakt door een scherf van neergestorte V1 die Engeland niet geheel heeft bereikt maar in Deventer naar benee flikkerde.
Een tante van mij uit Arnhem schaamt zich een ietwat voor het feit dat ze WOII juist een heel spannende tijd vond om in op te groeien, bombardementen, dooien langs de kant van de weg, eten versieren bij boeren, net op tijd wapens in de kachel verstoppen tijdens een gezellige razzia, radioverbinding onderhouden met Engeland, arbeidseinsatz, onderduiken, het ouderlijk huis compleet leeggeplunderd door de mofsky's,
the whole she-bang.

Dus kom niet aan met die blabla 'laf' flauwekul 'en wat weet jij daar nou van', en verdomd, ze hebben inderdaad geen hekel aan Duitsers.

vander F | 06-03-11 | 20:18

Barbie, nog zo een exemplaar van Haagse veerkracht.

Durotar | 06-03-11 | 19:59

@da wizard | 06-03-11 | 19:51 |,
nou ja zeg, laf?
Je tengels niet verbranden aan een wereldoorlog noem ik niet laf maar juist verstandig.
En mazzel hebben, alsof je uiteindelijk een keus hebt op oorlogsgebied.

vander F | 06-03-11 | 19:58

bijtertje | 06-03-11 | 18:23 |

Om vergelijkbare reden landen er ook helicopters in de geboortestad van Khadaffi.

Ulle Ruttelflut | 06-03-11 | 19:49

Ach de oorlog... ik wil weleens zien hoeveel % van GS lezers de oorlog nog hebben meegemaakt ( gokje: 0)

Voor de rest is het allemaal geschiedenis. En dit was een vergissing, en geen opzet, geen wreedheid, geen haat.

Min-of-meer OT: Het C*MSH*T fragment bij Lingo zag ik elders door Amerikanen becommentarieerd met "Stomme Duitsers" Reactie " Nee dit is NL, en NL hebben zelfs een hekel aan Duitsers" ???

Jongens, nu toch niet meer?? Leve Europa.

PreauZak | 06-03-11 | 19:40

Het ergste was dat anderhalf uur na het bombardement er een V-2 uit het Haagse Bos werd gelanceerd. Of de duitsers daarmee een lange vinger wilden trekken ?? Heel Den Haag was erg kwaad over deze lancering op dat tijdstip.
bijtertje | 06-03-11 | 16:37 | + 1 -
.
En weet je nog wat het ergste was? Een van die raketten stortte neer in... het Bezuidenhout. 8 brandweermannen dood die aan het blussen waren.

andorra | 06-03-11 | 18:54

Nu heb ik niet zoveel met Den Haag, maar als ik er ben lijkt het één lange eenrichtingsstraat, die altijd weer bij Rijswijk eindigt.

Biff Eagleburger | 06-03-11 | 18:43

Zullen die amsterdammers wel weer een tshirt van maken.

Dop | 06-03-11 | 18:31

LOL@Parsons | 06-03-11 | 18:25
Maar leegstaande paleizen platgooien is ook een beetje not done. De laser-geleide wapentechnologie was nog niet zover als heden ten dage. Zou (eveneens) een hoop mensenlevens hebben geeist, zo'n grapje.

HY78 | 06-03-11 | 18:27

@HY78 | 06-03-11 | 18:00
Gaarkeukens zijn voor paupers.

Is dat voldoende antwoord op je vraag?

Parsons | 06-03-11 | 18:25

In het voorjaar van '45 reden er in Den Haag
dagelijks duitse militaire voertuigen, zandkleurig geschilderd, door de stad richting Ockenburg, met grote ketels als opbouw. Daar steeg altijd rook uit op. Later hoorden we dat dat vloeibare zuurstof was als brandstof voor de raketmotoren van de V-2's. Ze haalden dat op het Staatsspoor op van de trein uit Duitsland. Ik heb nooit begrepen dat de spoorwegen zo weinig werden aangevallen om dit soort transporten tegen te gaan. Elke dag vonden deze transporten plaats. Over stommiteiten gesproken

bijtertje | 06-03-11 | 18:23

Mijn moeder woonde vroeger in Den Haag en heeft na dit bombardement samen met haar familie houten deuren enz. weggehaald van het gebombardeerde Bezuidenhout want ja, oorlogswinter, het was koud en er was niets meer om de kachel op te stoken of om in het fornuis te gooien.

deoudererijperevrouw | 06-03-11 | 18:22

@Heads or Tails 17:59

Wat voor cultuur heeft Zeist of Apeldoorn te bieden? Den Haag telt miljoenen toeristen op jaarbasis.
Wandelend of fietsend door het bos kun je juist de stad in of uit. Tot grote ergernis van menig automobilist is het centrum sinds vorig jaar verworden tot een groot voetgangersgebied.

drs.Nee | 06-03-11 | 18:18

@Heads or Tails

Omgeving vredespaleis, moet je ook eens doen in de
avond. Mooie buurt. Richting Noordeinde en de
kroegen is tien minuten lopen.

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 18:14

@Heads or Tails

Je kunt eens kijken in de straten rond het centrum
zoals ik al zei Noordeinde en Denneweg.
Verder een terrasje pakken in het dorp van Alex en
Max via de duinroute ook leuk. En anders Kijkduin,
vanaf de duindtoppen daar kan je de stad mooi zien.
Trouwens, Kijkduin gaat ook plat. Ook daar hebben
de wethouders hoogbouwplannen zoals Scheveningen.

Den Haag bij avond.

static.zoom.nl/6A61B2D758C6204662D3972...

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 18:11

HY78 | 06-03-11 | 18:03
Het is veel erger dan mensenlevens. Een stad moet langer mee dan een mens. De meeste steden dan. Als de moffen Lelystad hadden gebombardeerd had er geen haan naar gekraaid.

Detlev Tarnowitz | 06-03-11 | 18:10

Tja, als de Duitsers Nederland niet waren binnen gevallen, hadden de Engelsen ook niet hoeven bombarderen (wat de reden ook geweest moge zijn)

veuve-clicquot | 06-03-11 | 18:09

Mijn vader was die dag op de fiets van Den Haag onderweg naar Lisse omdat dsar "betere" tulpenbollen te koop waren bij de bollenkwekers. (Ik ging deze keer niet mee vanwege de inbeslagname van fietsen door de duitsers) Hij fietste ter hoogte van Oegstgeest toen een Engelse jager het vuur opende op een brandweerauto die onderweg was naar Den Haag. Mijn vader had het geluk dat de piloot het vuren even onderbrak om hem niet te raken. Toen hij 'savonds laat, dus ver in de spertijd, thuis kwam beweerde hij dat hij een kogel in zijn rug had. Gelukkig verbeeldde hij zich dat, er was niets aan de hand en hij had een grote zak "goede"tulpenbollen meegebracht. Heerlijk !!

bijtertje | 06-03-11 | 18:07

@Heads or Tails | 06-03-11 | 17:56
Niet alleen omdat het kan Heads.

Vooral omdat het moet!

Parsons | 06-03-11 | 18:05

@Detlev Tarnowitz | 06-03-11 | 17:57
Dresden was inderdaad een mooie stad, eens. Los daarvan: heiligt het doel altijd de middelen?
Maar in oorlogstijd gelden andere waarden dan cultuurhistorische, blijkbaar. Hoe rot U en ik dat ook mogen vinden.

HY78 | 06-03-11 | 18:03

@Parsons | 06-03-11 | 17:54
Daar zal toen vast een gaarkeuken oid hebben gezeten. Gaarkeukens krijgen geen Michelinster in het algemeen, maar wat heeft U verder tegen gaarkeukens?

@Heads or Tails | 06-03-11 | 17:47
Den Haag is dan wel een afzichtelijk kudtdorp, maar het is wel mijn afzichtelijke kudtdorp. Ik ben met U eens, dat er de latste tijd niet veel moois gebouwd is (Adri Duijvestein rings a bell?) maar inderdaad: zelfs dit kudtdorp heeft zijn mooie plekkies.
Ach, en verder: voor een ieder, die de A10-fileproblematiek wil verheffen tot landelijk nieuws, hoop ik inderdaad dat de rondweg Den Haag een keer wordt afgemaakt. De afslag ten westen van Scheveningen, afbuigend in westelijke richting, zal dan een verademing zijn voor velen.

HY78 | 06-03-11 | 18:00

@strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:56
Doet me een beetje aan Zeist of Apeldoorn denken, ook plaatsen waar ik nooit kom. Enfin, daar is geen Noordzee. Ik begrijp uit je comment dat je vooral de stad uit moet. Dat idee had ik al.

Heads or Tails | 06-03-11 | 17:59

HY78 | 06-03-11 | 17:51
Coventry, het Den Haag van Engeland. Niks te beleven. Dresden was een mooie stad. Een grote vergissing om zoveel historie te vernietigen.

Parsons | 06-03-11 | 17:54
Wel een vergissing om die historie niet vernietigen, inderdaad.

Detlev Tarnowitz | 06-03-11 | 17:57

@Parsons | 06-03-11 | 17:54
Geloof dat jij net zo'n sick fuck bent als ik.

Let's keep the good work up.

Heads or Tails | 06-03-11 | 17:56

Een paar leuke locaties die je een keer kunt bezoeken.

Het Noordeinde bij het paleis. Denneweg bij hotel des Indes en het Voorhout. De Frederik Hendriklaan. Verder kun je als je Den Haag goed kent gerust anderhalf uur door park, bos en duin fietsen of wandelen. Den Haag is een groene stad. Je kunt via het Westduinpark naar
Kijkduin of via het Oostduinpark naar Wassenaar.

Er zijn verder genoeg eetgelegenheden, Cafe's
en cultuur om te bezichtigen.

Je moet niet denken dat Den Haag alleen de Schilderswijk is, Omgeving Hollands Spoor of de
Spuistraat want dat vind ik ook hel!

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:56

@Zeeschuimer | 06-03-11 | 17:53
't Is een complot!

Wat ik je brom.

Parsons | 06-03-11 | 17:55

@Detlev Tarnowitz | 06-03-11 | 17:49
't Was een vergissing dat ze paleis Noordeinde hebben gemist?

Eens.

Parsons | 06-03-11 | 17:54

@Parsons | 06-03-11 | 17:44
Dude, waarom ontbreekt u in het rijtje 'kudo kings'? #aagje

Zeeschuimer | 06-03-11 | 17:53

Opnieuw bombarderen en dan Rotterdam en Islamistan meteen ook meenemen PLZ.

klasos1967 | 06-03-11 | 17:53

@Detlev Tarnowitz | 06-03-11 | 17:49
Dresden was niet echt een vergissing. Den Haag helaas wel, hahaha!

Heads or Tails | 06-03-11 | 17:52

@Detlev Tarnowitz | 06-03-11 | 17:49
Of Coventry.

HY78 | 06-03-11 | 17:51

Het was een vergissing ja, net als het bombardement op Dresden.

Detlev Tarnowitz | 06-03-11 | 17:49

@Parsons | 06-03-11 | 17:46
LOL!

So funny!

Heads or Tails | 06-03-11 | 17:48

@Parsons | 06-03-11 | 17:46

Gewoon de RAF bellen voor een frisse kijk op stadsvernieuwing? Hmm....

El Gouda | 06-03-11 | 17:48

@strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:38
Ik kanker niet op Den Haag, maar stel de eenvoudige vraag wat Den Haag de moeite waard maakt om naar toe te komen.

Ik zou niks weten, jij misschien wel. Je kunt overal aan de kust je biertje drinken als je dat wilt. Vertel, what's so special about The Hague? Is het geyl of zo? If so, count me in, maar if not, waarom zou je er naar toe gaan? Ik ken de stad, of het dorp, oppervlakkig, Scheveningen een beetje, en vind het er vreselijk. Tell me, ik ben benieuwd.

Heads or Tails | 06-03-11 | 17:47

Den Haag is gedifferentieerd en telt naast de meeste achterstandswijken ook chique delen en toeristische trekpleisters.
Scheveningen heeft veel te bieden op loopafstand zoals bos, duin, strand en zee.

drs.Nee | 06-03-11 | 17:46

Die Engelsen hadden een vooruitziende blik.

Dat kan ze niet ontzegd worden.

Parsons | 06-03-11 | 17:46

Das war einmal.

Parsons | 06-03-11 | 17:44

@Heads or Tails | 06-03-11 | 17:37
Doet u mij dan toch maar Den Haag. Ik houd wel van een beetje groen in de stad. En daarnaast, de zee ligt om de hoek.

Zeeschuimer | 06-03-11 | 17:40

"omdat het net na de hongerwinter was nauwelijks middelen om de vuurzee te bestrijden."

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ze hadden de brandslangen opgegeten?

Joost Maghetweten | 06-03-11 | 17:39

@Heads or Tails

Ik zal aan je denken van de zomer als ik een biertje
neem in de strandtent en geniet van de zonsondergang
en daarna naar huis fiets door de duinen.

Lekker graadje of 27, kanker jij maar lekker op Den
Haag. Maar jij kent de mooie plekjes niet.....

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:38

@Zeeschuimer | 06-03-11 | 17:34
Rotterdam was voor de oorlog nog wel aardig. Nu is het ook 3x niks. Den Haag is altijd een spuuglelijke tyfusstad geweest. Rotterdam is nu niet veel beter, but they're trying, they're trying real hard.

Den Haag wordt elk jaar alleen maar lelijker. Ik zou niets weten waarom ik naar Den Haag zou gaan. Jij wel? Ik hou het niet zo bij.

Heads or Tails | 06-03-11 | 17:37

Wat een slecht, slijmerig en sentimenteel (van het goedkope soort, welteverstaan) stukje tekst Johnny, nog even oefenen!

Wel bedankt voor de link naar het beeldmateriaal, het enige lichtpuntje in de verdere brij van melodramatisch gemurmel.

Lady Vagabond | 06-03-11 | 17:36

@Heads or Tails | 06-03-11 | 17:32
Waarom is Den Haag lelijker dan, bijvoorbeeld, Rotterdam?

Zeeschuimer | 06-03-11 | 17:34

-weggejorist-

Heads or Tails | 06-03-11 | 17:32

Héérlijk Haags buurtje... genant veel geneukt daar in de goeie oude tijd.

R.B.Scott | 06-03-11 | 17:31

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:21
En reaguurders met een foute opa.

sjaakdeslinksesul | 06-03-11 | 17:26

@troje | 06-03-11 | 17:20
Een groot deel van het puin van het Bezuidenhout, is terecht gekomen in de betonmolens die gingen draaien toen de wijk Mariahoeve werd gebouwd.
Maar er heeft nog erg lang een hele hoop puin in het rond geslingerd, da's waar.

HY78 | 06-03-11 | 17:26

Collateral Damage,
Walk on chaps, nothing to see here!

rafelaars | 06-03-11 | 17:23

@haguhneez

Je moet eens weten hoe lang en hoe vaak wij hebben
gegraven en gezocht in het Westduinpark (Duindorp)
en zelfs voorbij het zwarte pad, begin jaren 80.

Je had nog altijd de hoop als jongetje om een dooie mof te vinden met een Luger of Mauser (machine)pistool.

Onze grootste vangst waren die Duitse hulsen van blauw
groen ijzer of koper. De reaguurders alhier met een
metaaldetector zullen deze wel kennen.

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:21

Jaren gewoond in Bezuidenhout. Volgens mij is een groot deel van het puin van het bombardement nog tot niet zo lang geleden gebruikt als ophoging in het parkje tussen het TPG gebouw en het Nationale Nederlanden gebouw. Daar waar ook die ronde glazen fontein heeft gestaan, vlakbij de oprit naar de Utrechtsebaan.

troje | 06-03-11 | 17:20

Ik ben te jong om de oorlog te hebben meegemaakt. Dat wil echter niet zeggen dat je op een gegeven moment moet stoppen met herdenken. Mensen hebben hun leven gegeven voor anderen, dat hoort niet vergeten te worden.

Zeeschuimer | 06-03-11 | 17:18

@strikdewepstroper01 17:09

Oh eh? Schei ût oor...

drs.Nee | 06-03-11 | 17:18

Zit eigenlijk te wachten tot er een of andere faalhaas binnen komt lopen die gaat zeggen dat het maar Den Haag is. Hoop dat ik er naast zit.

Steilloos ten Onder | 06-03-11 | 17:15

@strikdewepstroper01 17:02
Van heel Nederland vonden de meeste evacuaties plaats op Scheveningen, net als zovele families moest die van mij ook verplicht vertrekken. Een groep jonge meisjes waaronder mijn tante moest blijven om voor de Duitsers voor het Kurhaus aardappelen te schillen.
Volgend jaar wordt er weer een bunker ontmaskerd.

drs.Nee | 06-03-11 | 17:13

wat wel komisch is is dat familie van de zwarte weduwe rost van toningen precies tegen over het monument wonen

haguhneez | 06-03-11 | 17:12

Weer goed geschreven Kwit.

Steilloos ten Onder | 06-03-11 | 17:11

ik woon ook in het prachtige duindorp toen mijn ouders dit huis kochten in je jaren 80 haalden ze nog kogels uit de deur posten.....

haguhneez | 06-03-11 | 17:10

En Schevenings dialect is heel wat anders dan Haags accent...

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:09

Overigens heeft historicus Piet Spaans naast zijn
vele boeken over de Scheveningse visserij, dialect
en dracht het boek Scheveningen Sperrgebiet geschreven.

nl.wikipedia.org/wiki/Piet_Spaans

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:07

Mooi stukje Quid. Leer de mensen af en toe maar wat, is goed voor ze.

Vote/View | 06-03-11 | 17:06

@drs.Nee

Mijn ouders zijn beide geëvacueerd, met andere woorden
zij moesten verhuizen want Scheveningen en Duindorp werd 'Sperrgebied' onderdeel van de Atlantikwall.
Toen zij later terug kwamen was er geen splinter hout
of plank meer te vinden. Dat had de mof tijdens de
ijskoude hongerwinter van 1944 uit de huizen gesloopt en verbrand.

www.youtube.com/watch?v=eq-Pfv7aQC8

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 17:02

@strikdewepstroper01 16:52

Heel Duindorp werd met prikkeldraad omringd en een interneringskamp. Ik heb het boek: Scheveningen- Den Haag 1940-1945 : van dorp en stad tot Stützpunktgruppe van C. Bal, voorzien van vele zwart/wit foto's. Dat staat nu 2dehands voor het veelvoudige te koop bij bol.com voor € 75,-.

www.htmfoto.net/Kevin/ScheveningenInDe...

drs.Nee | 06-03-11 | 17:01

Uitspraak van mijn moeder zaliger:slik door die drol!!
Bij telang zeuren mijnerzijds.

streknek | 06-03-11 | 17:00

@ De Stramme Kabouter | 06-03-11 | 16:24 | + 0 -
Zolang er nog mensen zijn die vinden dat het "te" lang geleden is moeten we blijven herinneren.
Ooit komt dan bij dat soort volk het besef wat voor ellende het hier geweest is in 40-45.

vandezijlijn | 06-03-11 | 16:58

Jammer weer allemaal, als je naar de film gaat lijkt het zo eenvoudig om een oorlog netjes en binnen een uur of twee af te ronden.
Voortaan maar weer een filmster als president van de wereld kiezen.

Jan Passant mk2 | 06-03-11 | 16:57

@drs.Nee

In Duindorp werden na de oorlog oorlogsmisdadigers
opgesloten. In mijn inmiddels afgebroken lagere school
zaten na '45 ook Duitse officieren opgesloten.

Bizar eigenlijk, als kind had ik daar in de jaren 80
helemaal geen weet van.

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 16:52

@Haagse-Geertje | 06-03-11 | 16:12
Tijd om te vergeven, maar het is nooit tijd om te vergeten...

da wizard | 06-03-11 | 16:51

@drs.Nee | 06-03-11 | 16:46
Prachtdocu, 4 delen ofzo, dacht ik.

HY78 | 06-03-11 | 16:48

iets minder oosterlengte en noorderbreedte, dan waren de schildâhswèkâhs de sjaak geweest.

wijsvinger | 06-03-11 | 16:46

@bijtertje 16:37
Heb je ooit beelden gezien van het bombardement op het Harstenhoekplein?

drs.Nee | 06-03-11 | 16:43

Mijn ouders en familie hebben mij vaak verteld dat de
V1 en later V2's vanuit Den Haag werden afgeschoten op Londen. Deze dingen werden beschreven als een vliegende sigaar. Als het geronk van de motor ophield
wachtte iedereen gespannen af want dan ging de raket
vallen. Een beetje wind bracht deze al van de koers.

www.youtube.com/watch?v=W0BOWjahjpY&am...

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 16:43

Bij de renovatie van de boulevard in Scheveningen zijn een gangenstelsel en waarschijnlijk een bunker uit de Tweede Wereldoorlog ontdekt.
www.nufoto.nl/fotos/135987/bunker-komt...

drs.Nee | 06-03-11 | 16:41

@Dzoll | 06-03-11 | 16:33
Ik hoop eigenlijk wel dat iedereen (InHolland studenten uitgezonderd) dat gewoon weet

Pasta-saus | 06-03-11 | 16:40

Jammer dat het zo'n FAIL was.

Heads or Tails | 06-03-11 | 16:38

Het ergste was dat anderhalf uur na het bombardement er een V-2 uit het Haagse Bos werd gelanceerd. Of de duitsers daarmee een lange vinger wilden trekken ?? Heel Den Haag was erg kwaad over deze lancering op dat tijdstip.

bijtertje | 06-03-11 | 16:37

Nou, en? Fouten worden gemaakt. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Hadden ze dan maar niet moeten knokken tegen de moffen?

threewing | 06-03-11 | 16:34

Gek dat het Duitse bombardement dat bij vergissing op het Rotterdam centrum viel als terreurdaad wordt omschreven, terwijl de "vergissing" bombardementen van de Amerikanen/Engelsen op Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Nijmegen, Enschede, Leeuwarden, Hilversum, Ede, Pernis, Den Helder, Haarlem, Hengelo en Deventer (en ongetwijfeld nog meer) heel wat meer doden brachten. Dat wordt er bij de helden van welleer nooit bij verteld!

NLD-PATRIOT | 06-03-11 | 16:34

Regisseur Paul Verhoeven is getuige geweest van het
bombardement in Den Haag. Hij heeft later in de rokende puinhopen blikken vol films terug gevonden. Mede hierdoor is zijn fascinatie voor films ontstaan.
De uitdrukking; Beetje oorlog, best spannend, komt dan
ook van hem.

strikdewepstroper01 | 06-03-11 | 16:34

brutus68 | 06-03-11 | 16:19
Pfff man zeur niet zo, het is fucking lang geleden en het wordt tijd dat we dat achter on laten.

En zo geweldig waren die Nederlanders in het verzet niet hoor, we waren wel heel goed in het verraden van onderduikers, leer geschiedenis eens, jankert.

Haagse-Geertje | 06-03-11 | 16:33

Dat verhaal dat de duitsers V-2's wilden laten starten in de straten van het Bezuidenhout is lulkoek. Ik heb het bombardement meegemaakt maar dat verhaal nooit gehoord. Het zou dan geen vergissing zijn geweest. Als dat eerste verhaal waar was geweest hadden alle betrokkenen dat onmiddellijk overgenomen. Een beter excuus kon je dan niet hebben. Nee het was echt een complete vergissing !!!

bijtertje | 06-03-11 | 16:33

detail: Thee is natuurlijk niet uitgevonden door de Britten. Is over komen waaien uit kolonieën zoals India, Hong Kong etc.

Dzoll | 06-03-11 | 16:33

Waar zijn de +5000 neo nazis die ook in Dreden waren?
het gaat toch om slachtoffers herdenken zoals ook daar?

Misfit | 06-03-11 | 16:32

@Flounder123 | 06-03-11 | 16:16
Helaas is dat er nog

Pasta-saus | 06-03-11 | 16:31

Dat bombardement was opzettelijk omdat de Duitsers in de straten van het Bezuidenhout de V2's op begonnen te stellen, in de verwachting dat de Engelsen het niet aan zouden durven een woonwijk van Den Haag te bombarderen. Zo zit dat helaas. Dat er naderhand een vergissing van gemaakt is, is natuurlijk wel begrijpelijk.

Telegraafhoerrr | 06-03-11 | 16:25

Nee, jij dan met je open deur. Dit is gebeurd, jammer en heel vervelend, maar waarom moet dit telkens weer opnieuw opgerakeld worden?

De Stramme Kabouter | 06-03-11 | 16:24



@Haagse-Geertje | 06-03-11 | 16:12

Lul niet zo dom idioot. Juist dankzij onder andere die verzetstrijders kunnen wij die -kug- intelligente reaguursels van je lezen.

brutus68 | 06-03-11 | 16:19

Borbardementen = bombardementen

Santtu | 06-03-11 | 16:19

Dan nog maar tevergeten van borbardementen op Duitse steden met het doel zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken. Alleen maar om het moraal om laag te krijgen en het regime tot overgave te dringen.

Santtu | 06-03-11 | 16:18

in nijmegen vielen btw bij het oeps, sorry-bombardement meer doden dan in rotterdam

hetluis | 06-03-11 | 16:17

waar is het kudo syteem gebleven?

Flounder123 | 06-03-11 | 16:16

Net na de hongerwinter? Volgens mij zat men nog midden in die hongerwinter....

brutus68 | 06-03-11 | 16:15

Geenstijl get your facts straight; het is 530 doden. Bagatelliseren a la, maar overdrijven is ook een vak.

Fiascaal | 06-03-11 | 16:14

da wizard | 06-03-11 | 16:05
Er zijn toch altijd wel een paar ouwe *kuch* verzetsstrijders die iets te herdenken hebben, we zouden er eens een keer mee moeten ophouden, het is nu 66/67 jaar geleden, we weten het nu wel...

Haagse-Geertje | 06-03-11 | 16:12

-weggejorist-

vraagstaart | 06-03-11 | 16:11

GS; voor al uw geheugensteuntjes

wereldatlas | 06-03-11 | 16:07

Herdenking?
Half Nederland loopt nu dronken door de straten Carnaval te vieren...

da wizard | 06-03-11 | 16:05

Tsja, er is wel meer gebeurt dat onderbelicht is gebleven. Oorlog = ellende. Domme fout maar het gebeurde vaker.

Sliptong | 06-03-11 | 16:05

Er zijn ook mensen die nu naar Amsterdam gaan om te kijken hoe Bezuidenhout er na de bombardementen uitzag.

Pasta-saus | 06-03-11 | 16:04

Nijmegen all over again?

buzz fuzz | 06-03-11 | 16:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl