Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ghadaffhihi kidnapt Nederlandse militairen

quaddafius.jpgIn Libië zijn zondag drie Nederlandse militairen gegijzeld. De bemanning van de boordhelikopter van de Hr. Ms. Tromp zou een Nederlandse staatsburger oppikken die het wel weer had gezien in Qadafilonië. Search & Rescue FAIL van de Hollandse NAVY. Terwijl het semi-bewapende rebellen lukt om driekwart Libië te veroveren op hun rijke dictator, lukt het ons niet om even snel een veredelde busstop te maken. Jammer. De Nederlandse staatsburger en de andere Europeaan die in de buurt van Sirte in de woestijn stonden te liften zijn weer braaf afgeleverd bij de ambassade. Maar de bemanning zit nog vast. En de Lynxhelikopter houdt Muammar ook nog even op stal. Beetje militair lopen doen in een autonoom land als buitenlandse mogendheid, dat pikt Kadaffy Duck dus niet. En zo heeft Rutte zijn eigen Carter-momentje. Terecht dat hij nauwelijks te zien was tijdens de campagne, die Rutte. Hij zit midden in een diplomatieke rel die keurig over de verkiezingen heen getild is. Wintersport? Verhagen was persoonlijk het paleis van Khadaffi aan het bestormen voor een potje testosteron gestuurde spierballen politiek. Zo niet dan FAIL in het kwadraat. Zijn we al troepen aan het deployen in buurlanden voor de naderende invasie? De oorlogsvloot tactisch aan het manouvreren in de Middellandse Zee? Special Tactic Units die heel Tripoli overhoop NAVY Sealen? Zo niet dan toch snel, gaan we van uit. Alles opschorten en compleet arsenaal aanwenden om deze middelvinger naar Nederland van Khadavi te beantwoorden, AUB. This will not stand.

Reaguursels

Inloggen

:D

Khadaffi: 'De chopper kwam van Lynx.'
Krachtmeester | 03-03-11 | 08:33 | + 30 -

R.B.Bender | 03-03-11 | 20:30

De Britten evacueren succesvol 150 man.. Nederland faalt enorm hard bij 2 evacués.. Beetje jammer dit! En ondertussen wordt er zwaar diplomatiek overleg gevoerd!? Godver onmiddelijk vrijlaten of we komen ze halen ! Mijneer Uhm als u meeleest --> doe u titel a.u.b. eer aan (Commandant der Strijdkrachten) en nu aan t werk en rap !

Meneer voor jou | 03-03-11 | 19:28

mmm, lekker bezig daar in Libië. Zeg rutte, nu die militairen uit uruzgan zijn, kun je die daar niet ff droppen met ZWAAR geschut?? Ook graag filmploeggies d'r bij! alvast bedankt gast!

grz @toom

@toom Bommetje | 03-03-11 | 19:04

Waar is Regillio als je hem nodig hebt?

Geile Markeerstift | 03-03-11 | 17:34

doe nog eens | 03-03-11 | 14:22
Welk NAVO land is er dan aangevallen? Volgens mij zijn wij Libie binnen gevallen. Eigenlijk hebben wij Libie dus de oorlog verklaard. Zijn we voor het erst in de afgelopen 200 jaar weer eens de eerste. (VOC mentaliteit?)

de oude nar (5) | 03-03-11 | 16:22

Een aanval op een lidstaat van de NAVO is een aanval op de hele NAVO. Ook als het militairen zijn die zich zonder toestemming in een ander land begeven. Ik zeg oorlog!

doe nog eens | 03-03-11 | 14:22

Dat is niet mijn Lynx helicopter, vriend !

SnoopSloggiSlog | 03-03-11 | 14:03

Goed ingelichte bronnen hebben vermeld dat de Nederlandse tak van Dad's Army onderweg is naar Libie.
Het is een kwestie van aftellen voordat onze jongens weer thuis zijn.

Smarties | 03-03-11 | 12:31

Quid Quid Quid. Wie zomaar een land binnenvliegt met een helikopter, kan verwachten dat het toestel in beslag wordt genomen. Als je zoiets dus doet, moet je het goed doen, zoals de SAS deed. Khadaffi staat in zijn recht en als er iemand een middelvinger heeft opgestoken, dan is het Nederland. Op de blaren zitten dus.

drapina | 03-03-11 | 12:26

Amigo1973 | 03-03-11 | 10:30
Mannen, Ik ga mee hoor!
Zou toch de grap van de eeuw zijn als er in de kranten zou verschijnen: "GeenStijlreaguurders bevrijden militairen uit Libie....

lilluke halve hoan | 03-03-11 | 12:20

Nederland heeft gefaald met deze actie en zoals al gezegd werd, als er een helikopter van een ander land hier op Scheveningen was geland om een dergelijke actie hier uit te voeren dan was Nederland te klein geweest en had iedereen geroepen dat het een schending zou zijn van onze soevereiniteit.
Soevereiniteit is het recht van een politieke entiteit zijn macht uit te oefenen. In het internationaal recht is soevereiniteit een belangrijk concept, daar het gaat om het respect voor elkaars grenzen en het recht om gezag uit te oefenen binnen de grenzen van een nationale staat (het zelfbeschikkingsrecht). Dit betekent dat een andere staat niet het recht heeft zich te bemoeien met de binnenlandse aangelegenheden en dat zij zich onthoudt van agressie tegen de soevereine staat. Soevereiniteit betekent ook dat een soevereine staat geen enkel gezag over een andere soevereine staat uit kan oefenen.

Nu doet de internationale gemeenschap alsof men begaan is met het Libische volk maar dat is alleen maar schijn.

Irol | 03-03-11 | 12:02

hihi-kop = FAIL

Graaiende Teddybeer | 03-03-11 | 12:00

@ Linke Joop | 03-03-11 | 11:17
The Netherlands started accidently World War III in Libya...

PisFinger | 03-03-11 | 11:35

Die jongens zijn gewoon illegaal het land binnengekomen en derhalve krijgsgevangen. Te verwachten valt dat ze voor een Militaire Rechtbank worden geleid. En dan maar hopen dat ze in NL hun straf mogen uitzitten.

Fumando | 03-03-11 | 11:32

@Amigo1973 | 03-03-11 | 10:14
Zijn de hoofdletters en leestekens op de bon?

rara | 03-03-11 | 11:30

@Amigo1973 | 03-03-11 | 10:50 | + 0 -
Er moet inderdaad iets gebeuren voor het te laat is. Nu zal moeten blijken of bondgenootschap inderdaad tweerichtingsverkeer is zoals het zou moeten zijn.

defjem | 03-03-11 | 11:25

Nu gaat de NAVO te hulp schieten enzo en zal dit de geschiedenis ingaan als "The Dutch Incident".
Net zoiets als het "Venlo Incident" of het "Tonkin Incident".

Linke Joop | 03-03-11 | 11:17

stuur Mo: Dit is niet mijn gijzeling, Kaddavriend

WillemvanderDecken | 03-03-11 | 11:17

@michael
Want? Waarom? Bron? Feiten? Alu-hoedje op?

WDWK | 03-03-11 | 11:14

Lang leve Khadaffi. Bevrijder van Tripoli, slager van Lockerie, baas van Nederland.

NL DEF sucks

Fred Janssen | 03-03-11 | 11:10

* geïnteresseerd

Michael | 03-03-11 | 11:09

Kans is groot dat het idd. een spion is. Ben interessant hoe dit opgelost wordt.

Michael | 03-03-11 | 11:09

Ongelofelijke reacties hierboven. Hoop geschreeuw door mensen die totaal geen verstand van zaken hebben. Jammer...

ThaClitCommander | 03-03-11 | 11:08

Militairen gegijzeld? Hadden ze een visum dan en kwamen ze als burger? Ze zitten gewoon vast voor illegale grensoverschrijding en militair acteren zonder oorlogsverklaring. Ze zullen hun vlucht met de helicopter ook wel niet aangemeld hebben. Hartstikke illegaal dus.
De Nederlandse defensie elite zit er alleen voor haar vorstelijke beloning en om belangrijk te doen, 70 jaar geleden zagen we dat ze het land niet konden verdedigen. Van het Nederlandse grondgebied is sindsdien nog maar 4% over. Belastinggeld verbrandende prutsers, overigens kan de Nederlandse politie er ook wat van gezien het artikel over de moord op Stanly Hilles. Als je als Nederland zo'n geschiedenis hebt van colaboratie en gepruts, van politionele acties in Indonesie, Sebrenica en nu dit weer, dan had je twee keer moeten nadenken voor je militaire acties in een vreemd land wilt uitvoeren. Maar ja, bescheidenheid kent de Nederlandse militaire elite niet echt. Dit gepruts zal de Nederlandse belastingbetaler wel weer het nodige gaan kosten. In ieder geval hoop ik dat onze drie militairen snel en heelhuids terugkomen.

Portemonnee van de A | 03-03-11 | 11:04

@slootschurftklootzak | 03-03-11 | 10:59
Niet ,, Steven Seagal of John Rambo of euhhhhh Marco Kroon :-)

Amigo1973 | 03-03-11 | 11:02

Ik zeg: Regilio Tuur

slootschurftklootzak | 03-03-11 | 10:59

@Pakzooi | 03-03-11 | 10:31 |
De Amerikanen konden de Blackhawks in mogadishu anders ook niet in de lucht houden, een Lynx is voor zover ik weet veel sneller en wendbaarder als een Blackhawk , dus tjaa als snelheid en wendbaarheid het dan ook niet kan winnen dan maar cdn-www.airliners.net/aviation-photos/... een Super Hind :-)

Amigo1973 | 03-03-11 | 10:56

Een woordvoerder van de militaire vakbond AFMP/FNV vakbond noemt de regering van het land erg onberekenbaar. "Een kat in het nauw maakt rare sprongen."

Toch kan hij de stappen van Libië begrijpen. Nederland is niet in oorlog met Libië, waardoor de bevrijdingsactie een scheiding van de soevereiniteit was. "Een land mag niet zomaar met een militair toestel een ander land binnenvliegen. We zouden het ook niet pikken als een niet-NAVO-land dat in Nederland zou doen."

Et voila. Dus stop maar met huilen: beroeps-risicootje, en dat begrijpen ze zelf ook zo blijkt dus.

Fumando | 03-03-11 | 10:51

@defjem | 03-03-11 | 10:38 |
En in dat geval zouden onze oude zeehelden klasse schepen eens even hun spierballen aan Khadaffi moeten tonen want de NL marine is wel degelijk zeer krachtig
( super moderne schepen ) echter 100% zeker dat het land waar menigeen zo op loopt te zeiken U.S.A. ons uiteindelijk uit de brand gaat helpen , dat 80% van die gasten overigens latino`s zij dat weet hier toch geen hond .

Amigo1973 | 03-03-11 | 10:50

Is dit niet gewoon een illegale wapenleverantie van Nederland? Verhagen verkoopt een helikopter en die is bij deze geleverd. Een paar dagen vakantie voor onze Jantjes, lekker kebab eten, en daarna weer terug naar huis.
Iedereen blij

De Veerboot | 03-03-11 | 10:48

WTF 0 tolerance. dus nog een eskader er naar toe.
Rutte laat je niet fucken niet door binnenland maar ook nie door zo'n woestijnrat.

BTW heb je gezien hoe groot dat oefenterrein is dat libie heet daar kan de hele krijgsmacht oefenen.
LOL

cooleman | 03-03-11 | 10:45

Eigenlijk moeten we hier geen grapjes over maken. Khaddafi a.k.a. Ghadeffi a.k.a. Gadaffi is gek genoeg om deze drie militairen op één of ander plein in Tripoli publiekelijk op te hangen.

defjem | 03-03-11 | 10:38

-weggejorist-

Itea Bagu | 03-03-11 | 10:32

@jwvs | 03-03-11 | 10:24

Inderdaad en de Lynx waarmee de Marine vliegt valt nog net niet uit elkaar van ouderdom..

Pakzooi | 03-03-11 | 10:31

Fail? Ons land is een van de weinige landen die haar burgers daar daadwerkelijk evacueert en dan ook nog burgers met andere nationaliteit meeneemt. Vreselijk negatief en zeikerig stukje.

WDWK | 03-03-11 | 10:31

@gtothew | 03-03-11 | 10:27
hahaha ik ook Call Of Duty Black ops hier met Ervaring van alle voorgaande versies , ben al een tijdje in prestige modus met Black ops dus dat varkentje wassen wij dan wel even samen :-)

Amigo1973 | 03-03-11 | 10:30

Als er nog geen reddingsactie gepland staat bied ik mijzelf hierbij aan. Geef me maar een wapen en breng me erheen, dan "battlefield 3" ik me er wel doorheen om die 2 "militairen" ff op te pikken.

gtothew | 03-03-11 | 10:27

This aggression will not stand, man.

People Who Annoy You | 03-03-11 | 10:25

Wat zitten mensen hier toch te zeiken. Alleen maar commentaar op Defensie, maar niemand die verband legt met de ontelbare bezuinigingen bij Defensie de afgelopen jaren. Dit is daar alleen een logisch gevolg van, anders was er wel geld geweest om bijvoorbeeld mariniers mee te sturen...

jwvs | 03-03-11 | 10:24

@ Bos Hout 10:21
O mijn morele steun hebben ze. We moeten alleen nu niet gaan zitten huilen dat ze "gegijzeld" zijn. De heren zijn krijgsgevangen genomen, risico van het vak. En hoezo is het feitelijk oorlog ? Omdat wij het autonome Libie zijn binnengevallen ?

Fumando | 03-03-11 | 10:24

Als ze niks gedaan zouden hebben, zouden ze voor mietjes worden uitgemaakt, maar zoiets doe je op 2 manieren: vriendelijk vragen en toestemming krijgen (en dan kan je met Lynx een rondje vliegen) of je vraagt niets, stuurt er een getraind en opgeleid team op af en je bent weer terug voordat iemand weet, waarom die drie kamelen en tent in as liggen.

PisFinger | 03-03-11 | 10:23

Zondag al plaatsgevonden en vandaag horen we er pas iets van.
Ik zoek er niets achter maar het zou zo maar kunnen dat dit tot na de verkiezingen is stilgehouden.

Dhr Moker | 03-03-11 | 10:23

Fumando | 03-03-11 | 09:36 & Multiflauwekulti | 03-03-11 | 09:36
Nood breekt wet, daar zit het lef, ook al is het hun vak.
Feitelijk is het nu oorlog en hoezeer ik ook tegen oorlog ben, die jongens verdienen nu onze volle steun en geen afzeikerij.

Bos Hout | 03-03-11 | 10:21

Dit betekent waarschijnlijk het einde voor taxicentrale Lynx. Slechte reclame en daarnaast ook nog hun enige taxi in beslag genomen.

Had dan gewoon aangelegd met dat drijfpaleis Hr Ms Tromp in plaats van stiekem een helikopter te sturen.

Maar dat is achteraf een koe in de kont kijken.

rekenwonder | 03-03-11 | 10:19

Enige echte verschil wat ik zie is dat de engelsen van te voren tegen de burgers zeiden we komen jullie halen, maar vertel dat nog even niet verder.
Die nederlander is waarschijnlijk nog even zijn buren gedag gaan zeggen. Ja ik ga weg hoor, over een uurtje land mijn heli hier net buiten het dorp. Totzienshedag !

j010 | 03-03-11 | 10:15

@webcrew | 03-03-11 | 08:40
En als de Amerikanen willen kunnen ze gratis en voor niets gebruik maken van de beste special forces ter wereld en nu komt hij ... De Colombiaanse "Fuerzas especiales" voor iedereen gaat bashen de Amerikanen zeggen zelf dat deze de beste ter wereld zijn en zelfs beter als zijzelf de reden is dus omdat zij door de Amerikanen zijn opgeleid en volop combat experience hebben een bataljon "Fuerzas especiales" is onder andere aktief in Afghanistan en hebben daar al bewezen dat zij superieur zijn ook hebben zij niet zo gek lang geleden nog een Helikopter bevrijdingsaktie uitgevoerd in de Colombiaanse Jungle op de Farc terrorisen waar zij o.a. Amerikaanse militairen en Ingrid Betancourd hebben bevrijd , nog een leuk weetje deze eenheid heeft toegang tot Amerikaanse , Franse em Israelische ( Mossad ) kennis en dit dus als enige ter wereld gecombineerd met hun Combat experience ( Colombia voert al ruim 60 jaar oorlog tegen terroristen ) maakt hen de beste

Amigo1973 | 03-03-11 | 10:14

hahaha , dit is Te erg .. doe dan gewoon niet mee... kreeg vanochtend een SMSje van een oud collega in het 2rei die ging helemaal stuk :-(

Mr Trev The Impaler | 03-03-11 | 10:12

Mooi, hebben we eindelijk een reden om die zanbak boven olie- en gasbron binnen te vallen. Nemen de macht over van Muammar K, zetten er wat hulpverleners bij en voila, we zijn weer een echt Koninkrijk, met overzeese gebiedsdelen enz. Dit ter vervanging van de Antillen.

Tollebol | 03-03-11 | 10:12

@ mannetje! | 03-03-11 | 10:06

Jij ook, lezen voor je gilt, de oppositie in Libiya wil helemaal geen interventie van de navo of Amerika, hooguit een no-fly zone, dan maken zij het wel af op de grond.

captainobvious | 03-03-11 | 10:09

@ Reinaert | 03-03-11 | 09:04

Volg het nieuws eens, vorige week al zijn die Engelsen zonder toestemming minimaal twee keer met drie toestellen geland ergens in het binnenland.....

captainobvious | 03-03-11 | 10:08

Als landen totaal niet vragen om internationale militaire hulp, komt Amerika evengoed wel even "helpen" (Irak,Afghanistan).

Wanneer landen echter schreeuwen om hulp, kijkt iedereen lekker langs de zijlijn toe.

Lekker blijven falen allemaal.

mannetje! | 03-03-11 | 10:06

Stuur Captain Kroon erop af!

Boyo | 03-03-11 | 10:05

oja wie wilde er ook al weer een lynx met mariniers inzetten om politiewerk te doen... gs ga is denken doen

Baron RoestvanOnder | 03-03-11 | 10:02

rara | 03-03-11 | 09:49
Ik zal de laatste zijn om deze mensen ergens van te beschulidigen.
Ik vraag me wel af waarom er geen betere beveiliging was zoals het meesturen van mariniers.

Strange Glue | 03-03-11 | 10:00

lol @ Mokum Kosher | 03-03-11 | 09:54

Fumando | 03-03-11 | 09:57

Mag ik er op wijzen dat de Lynx helicopter één van de snellere helicopters is en dus prima geschikt is voor landen, inpakken en wegwezen. Het is vast doorgestoken kaart geweest. Libie heeft gezegd "kom maar halen" en heeft toen die heli opgewacht.. Maar ja, zeker weten doe ik het niet. Mijn vrienden bij de Mosad hebben nog niet gereageerd. Die liggen namelijk nog over de vloer te rollen van het lachen.

Mokum Kosher | 03-03-11 | 09:54

Tsja, ik ben bang dat we die helikopterpilootjes voorlopig niet terugzien. Khadaffi kan ze mooi gebruiken als gijzelaars; hij zou wel gek zijn om ze nu te laten lopen. Het staat natuurlijk buiten kijf dat de Nederlandse krijgsmacht weer als vanouds een modderfiguur heeft geslagen. Die Libiërs bedenken zich wel twee keer voordat ze een Amerikaans of Engels toestel kapen, of zelfs eentje van de Fransen. Want dan is er pas echt stront aan de knikker.

krotekoker | 03-03-11 | 09:52

@Strange Glue | 03-03-11 | 09:43
Wat maakt dat eigenlijk uit? Het is laf om die jongens nu te beschuldigen van allerlei onzin.

rara | 03-03-11 | 09:49

rara | 03-03-11 | 09:35
ik denk niet dat het mariniers zijn maar marine personeel

Strange Glue | 03-03-11 | 09:43

Lekkere PR weer voor het NLDse leger na al dat geblunder in Sebrenica en Uruzgan..

fietskettingslot | 03-03-11 | 09:42

Typisch gevalletje: 'We regelen dit wel even', vanuit de regering. Gewoon even goed aanpakken nu, en je hoort er niemand meer over.

Mastehose | 03-03-11 | 09:41

Als 8-jarige Marokkaantjes ons al de baas zijn, dat denk ik niet dat we enige indruk maken op de troepen van Khadaffi en zijn trawanten.

Mouth Of The South | 03-03-11 | 09:41

@Bos Hout; True. Maar misschien cliché om te zeggen het is hunnie werk makker!

Boermetkiespijn | 03-03-11 | 09:39

@JustSmile | 03-03-11 | 09:29
LOL!

Sliptong | 03-03-11 | 09:38

Nee, geen slecht woord over de Vissticks, maar dit was nu typisch een commando-actie en die zijn daar net iets beter voor geschoold.

blackpeace | 03-03-11 | 09:37

@ Bos Hout | 03-03-11 | 09:33
Correct. Met uitzondering van "lef". Dat heet namelijk "plicht". Is hun werk, hebben ze voor getekend, etc..
Blijft niettemin kudt. Krankzinnigdafi zal er niet om kunnen lachen.

Multiflauwekulti | 03-03-11 | 09:36

Ik wil ten eerste Kaddafi bedanken voor het vinden van onze vermiste militairen, daarnaast voor het schoonmaken en veilig stallen van de helikopter maar vooral het verzorgen van onze militairen in een 5 sterrenhotel in Libie. Dat was erg aardig om te doen, wel willen ze graag weer naar huis. Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn? Zoiets is BuZz nu mee bezig?

Vloberto | 03-03-11 | 09:36

Iets van Karremans gevoel mompelt

zooishettoch | 03-03-11 | 09:36

@Bos Hout : lees ff terug wat je schrijft ...
Mariniers die een souverein land binnenvallen = daad van oorlog. Dat de heren nu krijgsgevangen zitten te wezen is dan ook heel terecht en is het nog heel fideel van Khadaffi om de beoogde passagiers nog even op de ambassade te droppen. Prutswerk was dit.

Fumando | 03-03-11 | 09:36

Volgens onderzoeksstrateeg Heino Ruland heeft nog geen enkele aandelenbeurs de risico’s van al deze regimeveranderingen ingeprijsd. Bovendien stelt Ruland dat zowel Europa als ook Amerika geen enkel benul heeft wat er nu echt speelt in de regio. De volksopstand komt voort uit wanhoop en is daardoor volatiel en agressief. We weten hoe het was, we weten niet hoe het gaat worden.

De grote onzekere factor is hoe het verder gaat met Iran en Saudi Arabië, respectievelijk de op één na grootste en grootste olieleveranciers van de OPEC. Indien er maar één bericht van mogelijke volksopstand uit één van beiden komt zal de olieprijs pas echt gaan. Sommige zakenbanken spreken al dan van $ 200 of meer.

Belachelijk of de toekomst?

Bolle Wim | 03-03-11 | 09:35

@Strange Glue | 03-03-11 | 09:30
nl.wikipedia.org/wiki/Marinier

Bedoel jij misschien leden van het Korps Mariniers? Ik niet.

rara | 03-03-11 | 09:35

Nu commentaar hebben op die mariniers, als je er zelf niet bij was, is echt het laagste wat je kan doen. Die gasten hebben het lef met risico voor eigen leven een souverein land binnen te vallen om hun landgenoten te redden.

Bos Hout | 03-03-11 | 09:33

het is triest, onze nationale sport is de tegenstander onderschatten.... die Lynx is al zo oud als de weg naar Rome, doe je niet veel mee qua gunpower/gunpowder... Moet je overigens voor 1 pipo in de woestijn zo iets inzetten ? Moet wel een hele belangrijke burger zijn, van het soort dat ze bij Bu Za niet kunnen missen. Dit gaat ons kosten een boel hoop shit.

HorselessRider | 03-03-11 | 09:31

@RL | 03-03-11 | 09:23
waar staat dat het mariniers zijn?

Strange Glue | 03-03-11 | 09:30

Waar is Marco Kroon als je hem nodig hebt...? Die had ze allemaal op de rug genomen en was linea recta naar Italië gezwommen..

JustSmile | 03-03-11 | 09:29

Je schaamt je toch rot met zo'n leger als het onze ... Dat wordt nog lachen in Kunduz.

Fumando | 03-03-11 | 09:29

@RL | 03-03-11 | 09:23
Het gaat om drie mariniers, die hun leven op het spel zetten voor anderen. Maar waarschijnlijk begrijp jij niet wat moed is, met je laffe insinuaties.

rara | 03-03-11 | 09:28

Dat lossen we op z'n Hollands op: op de knieën en smeken én een zak geld er naar toe gooien. Dat zal ze leren.

Sliptong | 03-03-11 | 09:28

Zo misschien een leuk klusje voor Geert W. Kan hij daar meteen zeggen wat hij ervan vindt.

Fireblade1971versie2 | 03-03-11 | 09:27

Bos Hout | 03-03-11 | 09:26
*Beelden krijgt bij het idee van Jolande in strak camouflagepak*

Douchen dan maar.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:27

pleurtop | 03-03-11 | 09:15
Daar zeg je zo wat... ze hebben het vervelende nieuws keurig stil gehouden tot na de verkiezingen!

Bolle Wim | 03-03-11 | 09:27

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:19
Zou goed kunnen idd. Ik verwacht wel dat juffrouw Slap met haar Lego Zaadhoofd-kapsel nu een camouflagepak aantrekt en de woestijn induikt.

Bos Hout | 03-03-11 | 09:26

@ Reinaert : dit komt rechtstreeks van het ministerie af natuurlijk. Duh. Onbewapende helicopter sturen zonder rugdekking, zijn helemaal gek geworden.

Dr.Bob | 03-03-11 | 09:25

Michelos | 03-03-11 | 09:18 De kniestukken van Teun van het Tuinpad kan ie krijgen.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:24

Het gaat wel om de Nederlandse marine dus de kans is ook aanwezig dat ze nog wat "handel" bij hadden per ongeluk en gearresteerd zijn voor drugssmokkel.

RL | 03-03-11 | 09:23

zovoklets | 03-03-11 | 09:10 Wat zou de omzet zijn van Tamoil?

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:22

Regilio schijnt al onderweg te zijn ...

veuve-clicquot | 03-03-11 | 09:20

De NAVO heeft nu wel een mooi excuus om in Libie rond te lopen.

rara | 03-03-11 | 09:19

Bos Hout | 03-03-11 | 09:17 De coalitie en Groenlinks denk ik. De voorstanders van een militaire.. ehh.. 'opleidingsmissie' in Kunduz.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:19

Bestel maar een rollator voor Rosenthal, die heeft straks kapotte knieen van het op het matje komen.

Michelos | 03-03-11 | 09:18

Hoor net van een hoestende man in een regenjas dat Ghadaffi in werkelijkheid Keith Bakker is!

Pugna Pro Patria | 03-03-11 | 09:18

'We'll make a big glass crater out of the fuckin' middle east!' Nou ja, libie in dit geval. Niemand komt hiermee weg!!!!

driesstyle | 03-03-11 | 09:17

Als dit gewoon netjes gisteren al was gemeld, welke partij had daar onder geleden?

Bos Hout | 03-03-11 | 09:17

Sorry jongens maar Srebrenica is uitverkocht vanwege een paar Mercedesjeeps. Zouden we echt gaan leren van onze geschiedenis? Echt?

Einde van de Domheid | 03-03-11 | 09:16

Dit nieuws komt dus 1 dag te laat

pleurtop | 03-03-11 | 09:15

Kijken of links Nederland nu ook tegen hulp van onze Amerikaanse vrienden is, als deze kunnen helpen bij het vrij krijgen van deze drie Nederlandse militairen

veuve-clicquot | 03-03-11 | 09:14

Ik stel voor dat een Nederlandse Lynx in IJsland eens even het geld gaat ophalen dat we nog van ze krijgen.

Ik bedoel: internationaal staan we nu toch voor lul, dus kunnen we er maar het beste gebruik van maken en alle flaters simultaan slaan.

vraagstaart | 03-03-11 | 09:13

.. wel lullig voor de Hr. Ms. Tromp, die is nu haar enige helikopter kwijt en dat is lastig bij het beleefd en resspectvoll storen van piraten bij hun drukke werkzaamheden.

Jan Passant mk2 | 03-03-11 | 09:13

En wat is de aanklacht?
Ik neem aan spionage? En welke straf staat er in Libie op spionage? Ik ben toch bang dat het geen voorwaardelijk taakstrafje zal gaan worden.

Bolle Wim | 03-03-11 | 09:12

@zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:06

Yup. Zo gaat dat. We kunnen nog geen kamelenfokkerij raken, laat staan een bedoeïenentent met een groot bord "hier zit ik" op de stoep. Het blijft behelpen.

Ondertussen het wachten op de reactie van GroenLinks. Waarschijnlijk bereidt Yolande Sap hoogstpersoonlijk de eerste aanvallen voor en komt straks met een compleet uitgewerkt operatieplan voor de dag.

Reinaert | 03-03-11 | 09:11

@Superior Bastard | 03-03-11 | 09:08
Nou ja, als niemand gewapend was kun je zeggen dat het een humanitaire actie was...

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 09:10

@zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:06 Zijn we in oorlog met Libië? Stom van me, niet opgelet.

vraagstaart | 03-03-11 | 09:10

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:08

Waarschijnlijk alleen op papier een paar beheer BV-tjes. De poen staat in Zwitserland ofzo.

zovoklets | 03-03-11 | 09:10



@P. de Tarabuso | 03-03-11 | 09:05
eerder Nick Clegg. Dat is tenslotte een halve Nederlander

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 09:09

Een militaire actie in een land waarmee we niet in oorlog zijn rechtvaardigt de gevangenschap. Domme actie.

Superior Bastard | 03-03-11 | 09:08

zovoklets | 03-03-11 | 09:07 Dat bedoel ik. Er zijn hier bezittingen van de man.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:08

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:03

Qhadafhi mag zijn miljarden terug als wij een chopper, die binnnenkort wordt vervangen, van een paar miljoen terug mogen. Echte VOC-deal.

zovoklets | 03-03-11 | 09:07

Je gaat goedverdoem toch niet met een Lynx in wat basically een warzone is met alleen de basic crew twee man ophalen? Dan stuur je toch 5 Schwarzeneggers/Van Damme's mee?

Stelletje padvinders.

Goed, je kunt je leger niet zomaar een ander land in sturen, dus je kunt zo'n actie gewoon niet uitvoeren. De overste die die actie heeft goedgekeurd kan morgen een degradatie in zijn postvakje vinden.

Barry Hay | 03-03-11 | 09:06

*Tornado down herleest*

Proud2Bstupid | 03-03-11 | 09:06

Zo vreselijk moeilijk moet het bombarderen van een dictatoriale tent ook weer niet zijn natuurlijk.
Precisiebombardementje, moet kunnen.

Zul je zien dat het er weer precies naast is, dat dan weer wel.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:06

Even Cameron bellen voor een paar Seals.......

P. de Tarabuso | 03-03-11 | 09:05

Niet meer wachten niet meer praten.Haal die mensen daar weg. We weten allemaal wel waar ze toe in staat zijn.Voor we in de gaten hebben staan er filmjes op internet die we niet willen zien

jumbohinkie | 03-03-11 | 09:05

@Reinaert | 03-03-11 | 09:00
Toch horen we nu ook over de engelsen met hun twee herculusjes.

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 09:04

@captainobvious | 03-03-11 | 09:02

Die C-130's hadden natuurlijk wel gewoon toestemming. Net zoals "onze" vliegtuigen vorige week keurig netjes toestemming hadden om burgers te evacueren. Dus: hoezo koddig?

Reinaert | 03-03-11 | 09:04

Dat wordt in Ridderkerk aanbellen en vriendelijk vragen of we de spullen terug mogen hebben.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 09:03

Vermoedelijk was deze actie in eerste instantie bedoeld om de coalitie nog even snel aan een meerderheid te helpen middels juichende berichten in de Telegraaf van maandagmorgen waarin met koeienletters melding zou worden gedaan over een dappere bevrijdingsactie onder leiding van onze zegevierende premier Rutte. Alleen wilde die dekselse Kadaffi even niet meewerken aan het festijn.

Bolle Wim | 03-03-11 | 09:02

Terecht, de wereld zou te klein zijn als een vijandige helikopter in Scheveningen zou landen zonder toestemming.
Wel koddig dat die Engelsen met complete vloten C-130's naar binnen vliegen en weer eruit komen, vol burgers.

captainobvious | 03-03-11 | 09:02

hoe een klein land klein kan zijn

Iwmac | 03-03-11 | 09:01

.. Amerika, dat heeft vaak wel de spullen en de intentie om ergens in te grijpen. Wij roepen daarom altijd een eendrachtig "foei" als dat dan ook gebeurd.
Nederland heeft dat allemaal niet en kan hooguit een "beetje" ingrijpen. Dat is risicovol voor wie de stomme opdracht moet uitvoeren en moeilijk uit te leggen aan strenge boeven met automatische wapens.

Ga liever een "beetje" optreden tegen zeerovers, niet schieten natuurlijk, dat doet pijn en escaleert.

Jan Passant mk2 | 03-03-11 | 09:01

@Pugna Pro Patria | 03-03-11 | 08:50
Nee, maar wel toepen.

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 09:00

GVD, direct aanvallen, je blijft van nederlanders af :P of hebben deze mensen een dubbelpaspoort in dat geval laat lekker zitten.

ariekanarie1986 | 03-03-11 | 09:00

@Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:56

Zelfs al was het gelukt dan had je het nog stil moeten houden, je hebt tenslotte wel willens en wetens het Libische luchtruim geschonden en dat is not done.

Zelfs wanneer het een onfris land als Libië betreft.

Reinaert | 03-03-11 | 09:00

Vette faal.
Libië zou dit natuurlijk ook kunnen opvatten als een oorlogsverklaring, het onaangekondigd binnendringen van het land. Dan staan we er internationaal weer goed op. Kunnen we onze kanonnen weer uit het museum gaan lopen slepen...

-PR- | 03-03-11 | 08:58

Mooi momentje om ome Khaddafi's centjes in Ridderkerk in te nemen. Waarom niet? Is onze staatsschuld ook meteen afgelost. Of staat alles in Zwitserland op de bank?

aarsbisschop | 03-03-11 | 08:58

@Donkey Bong | 03-03-11 | 08:52
PROEST! *koffie zelfs aan binnenkant beeldscherm ziet lopen*

Krachtmeester | 03-03-11 | 08:57

@Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:53

Een simpel fregat heeft helemaal geen tweede heli aan boord dus dat wordt sowieso verdomd moeilijk. En dan nog, waarschijnlijk heeft men gedacht even "simpel" een paar mensen op te kunnen pikken en is men er niet op bedacht geweest dat dit wel eens een stevig incident zou kunnen worden.

Persoonlijk vind ik dit een domme en vooral naïeve actie. En zou ik wel eens willen weten wie hier bij Defensie toestemming voor heeft verleend.

Een internationaal incident riskeren.... tsssk!

Reinaert | 03-03-11 | 08:57

Komt een beetje padvinderachtig over, in het land van gekke henkie iemand ophalen met een heli en dan te weinig gewapende manschappen aan boord om de terugtocht af te dekken.

Karel Kruizenruiker | 03-03-11 | 08:57

@Reinaert | 03-03-11 | 08:37
Maar je weet eigenlijk al hoe dat is besloten:
- We moeten ze eruit halen, dat staat goed voor het publiek zo voor de verkiezingen.
-Ja, maar als ze gewapend zijn, is het technisch gezien een aanval.
-Ok, zonder wapens dan, en dan maken we het de dag vóór de verkiezingen bekend.

-Ze zijn gepakt.
-ok mondje dicht. We brengen het de ochtend ná de verkiezingen naar buiten, dan is iedereen toch nog bezig met de uitslag.

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:56

@Krabatsch | 03-03-11 | 08:54 Moeten die Russen ook niet doen, schenden van het luchtruim van een ander land. Dat is vragen om problemen.

De Nederlandse helicopter in Libië daarentegen.... ow, wacht......

vraagstaart | 03-03-11 | 08:56

Misschien kunnen we één van de Antillen aan Chavez geven, dan kan hij z'n vrind Muammar overtuigen dat het toch echt de beste keuze is om deze boys te laten gaan. En zo nodig gooien we er nog een paar eilandjes tegenaan, daar moeten we niet moeilijk over doen. Het gaat hier om mensenlevens.

SODEP | 03-03-11 | 08:56

Het nieuws vanochtend dat twee F16's Russische vliegtuigen hadden onderschept gaf me een beetje vertrouwen in het militaire kunnen van Nederland. Nu is dat weer mooi gecompenseerd. Ik moet mezelf natuurlijk niet voor de gek gaan houden en waanbeelden in mn hoofd hebben.

Krabatsch | 03-03-11 | 08:54

Het Nederlandse leger. Eerst vergaderen. Dan overleg. Dan terug naar de vergadering. Even polderen en dan overgaan tot aktie, namelijk koffie. Vervolgens de stuurgroep bijeenroepen voor wat escalatie en tenslotte is het alweer bijna vijf uur. Morgen weer verder dus!

ZDEV | 03-03-11 | 08:53

@Reinaert | 03-03-11 | 08:37
Nou ja, een tweede heli met wat support. Lijkt me meer dan normaal.

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:53

probeer ze te ruilen met dat zooitje ongeregeld van secret story

Donkey Bong | 03-03-11 | 08:52

Hoog tijd 'm wat manieren bij te brengen.
*fire in the hole*

Proud2Bstupid | 03-03-11 | 08:51

uhm... Bom op het Kdaffi paleis? Klaar!

Creaguurder | 03-03-11 | 08:51

Achteraf moeten concluderen dat je toch maar beter de Zeeverkenners had kunnen sturen is en blijft natuurlijk zuur.

Maar de waarheid is hard. En de praktijk weerbarstig.

Reinaert | 03-03-11 | 08:50

Prof.Drs.Ing.B | 03-03-11 | 08:45 | + 0 -

Je hebt aan boord altijd speciale eenheden voor gelegenheden zoals dit. Net zoals je koks hebt op een schip, navigators ect. heb je ook speciale marine eenheden die worden meegestuurd.
En maak daar maar gerust 5 kilometer van.

SeriousBusiness | 03-03-11 | 08:50

Kun je met drie man eigenlijk klaverjassen?

Pugna Pro Patria | 03-03-11 | 08:50

Nederlandse Seals zitten in Pieterburen dus dat gaat um niet worden.

Inukshuk | 03-03-11 | 08:49

Opstomen?
Quid, lees je eigen verhaal eens door, de Tromp ligt al voor de kust.
Naar ik heb begrepen zijn er al verschillende andere NAVO-schepen onderweg, waaronder van Duitsland en Amerika.
Ik denk dat ze binnenkort het luchtruim gaan schoonvegen, om troepenbeweging op de grond mogelijk te maken.

vagehond | 03-03-11 | 08:47

Zo kom je nog eens in het nieuws..

vander F | 03-03-11 | 08:46

@Dirk Tang | 03-03-11 | 08:41

Ook dat nog ja. Maar goed, altijd nog beter dan een AK47.

Heel Libië aan de drugs en zichzelf tijdens een bad trip bewerken met de nodige kilovolts. Ware Nederlandsche strategie!

Reinaert | 03-03-11 | 08:46

ook dat land moet je platgooien en asfalteren...

dr vinyard | 03-03-11 | 08:46

zenga zenga!

ed.. | 03-03-11 | 08:45

Kan aan mij liggen, maar zitten er op een boot geen matrozen? Dus dit was simpelweg een helikoptertje met wat matrozen met pistooltjes? Volgende keer toch maar een groepje triggerhappy mariniers sturen met apache support. Heb begrepen dat je met zo'n ding tot op een kilometer afstand onschuldige mensen kan afknallen, dus dat moet geen probleem zijn.

Prof.Drs.Ing.B | 03-03-11 | 08:45

Typisch Nederlands wel willen evacueren maar niet de ballen hebben om spierballen mee te sturen, twee f-16 for close air support om ass te kicken in het geval Kadhaffi's army er zou zijn lag ongetwijfeld te politiek gevoelig....
En nu laten we het zeker op lossen door onze VS of Britse vrienden want het moet eerlijker....

ratelaar | 03-03-11 | 08:45

Send in the troops!

Bos Hout | 03-03-11 | 08:44

Nederlanders... het zijn soms net Fransen.

Ad Telenooie | 03-03-11 | 08:42

En waarom komt dit vandaag naar buiten en niet bijvoorbeeld .. pak 'em beet ... gisteren?

Dikr | 03-03-11 | 08:42

Zeg Quid, kalm aan. Onze krijgsmacht is weer lekker aan het prutsen. Het is nog verdomd fideel van Khadaffi om de beoogde passagiers bij de ambassade af te laten leveren. Maar om op basis van eigen gepruts nou de boel te gaan asfalteren daar ... Nope.

Fumando | 03-03-11 | 08:42

@Reinaert | 03-03-11 | 08:39 |

Bepakt en bezakt met stroomstootwapens natuurlijk.

Dirk Tang | 03-03-11 | 08:41

En waar was Regilio?

Che_cuevara | 03-03-11 | 08:41

Hoezo gegijzeld?

Als je met een militaire helicopter een vreemd land binnenvliegt (ik neem aan zonder toestemming) dan is dat volgens mij gewoon een "act of war" en zijn de heren gewoon krijgsgevangen gemaakt.

Timbo de Pimbo | 03-03-11 | 08:40

Gegijzeld?
Die militairen zijn toch gewoon een stel illegale buitenlanders die zonder grenscontrole/paspoortcontrole het Libische grondgebied betreden hebben??

Benny Blind | 03-03-11 | 08:40

Simds wanneer hebben we hier in nl Navy SEALs? Dat terzijde, er zijn toch geen problemen in dat land, dan heeft Fifi toch geen reden om die mensen vast te houden?

Red Foreman | 03-03-11 | 08:40

@einschtein | 03-03-11 | 08:36
SWAT is alleen voor interne problemen in Amerika. In het buitenland mogen de Navy Seals samen met US Special Forces (Green Berets) het werk doen... Samen natuurlijk met de CIA die af en toe iemand een kogel geeft...

webcrew | 03-03-11 | 08:40

@Dirk Tang | 03-03-11 | 08:37

En dan? Heel Libië aan de drugs? Mot je toch ook niet aan denken!

Reinaert | 03-03-11 | 08:39

Zijn ze niet gewoon gedeserteerd? Wie wil er immers niet in dienst zijn bij het onoverwinnelijke Libische Revolutionaire Leger?

SODEP | 03-03-11 | 08:38

Stuur Marco Kroon. Probleem opgelost.

Dirk Tang | 03-03-11 | 08:37

@SeriousBusiness | 03-03-11 | 08:33
Inderdaad normaal zet je de wielen niet eens op de grond, instappen en weg wezen. Daarnaast hebben de Engelsen eerst een paar SAS poppetjes in de woestijn gedropt die een mooie open plek hebben gevonden.

Volgens de Engelse media lopen de SAS nog steeds in het land en zijn ze op zoek naar GifGas. Wellicht meteen even zoeken naar de Nederlanders?

webcrew | 03-03-11 | 08:37

@Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:35

Die Apaches kunnen zo ondertussen geen woestijn meer zien.

En bovendien hebben ze van huis uit ook al geen zeebenen....

Reinaert | 03-03-11 | 08:37

"Special Tactic Units die heel Tripoli overhoop NAVY Sealen?"

Ik dacht dat het altijd nog Special Weapons And Tactics unit was. Vandaar ook SWAT.

einschtein | 03-03-11 | 08:36

@SeriousBusiness | 03-03-11 | 08:33
Waarom ze niet een apache meesturen?

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:35

@Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:33

Recentelijk nog gedaan, bovendien werkt 't inmiddels al weer.

Kromme Volt in de leiding vermoed ik.

Reinaert | 03-03-11 | 08:35

Ah, daar zijn ze weer.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 08:34

We hebben in Srebrenica gezien hoe zoiets werkt bij Nederland. Nederland zal cash betalen en alle materieel afstaan (dag helikoptertje) om drie slungels terug te krijgen die met een plastic bandje vastgebonden werden. Geweldige actie weer.

RL | 03-03-11 | 08:34

@Krachtmeester | 03-03-11 | 08:33
LOL, nu al de tegel van de dag!

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:34

Reinaert | 03-03-11 | 08:31 En de kudo's zijn gejat. Khadaffi slaat hard terug.

zeg maar jansen | 03-03-11 | 08:34

Geweldig militair potentieel hebben we toch.

spuitje11 | 03-03-11 | 08:33

Britse SAS deed het toch veel beter... toen ik het eerst las das ik echt "wat een faalhazen". Weet de toedracht natuurlijk niet, maar kom op... een evacuatie via heli moet toch niet heul moeilijk zijn als Nederlandse krijgsmacht?:|

Ze werden blijkbaar 'ineens' omsingeld door Libiers, dit is raar... je zou denken dat ze aankomen bij het rendez vous , de twee Europeanen erin springen met koffer en al en je na 2minuten weer in de lucht zit?

Nougoed, we zullen 't uiteindelijk wel horen. Denk dat ze voor wat $$ worden vrijgelaten.

SeriousBusiness | 03-03-11 | 08:33

@Reinaert | 03-03-11 | 08:31
Volgens mij moet jij even de update van de reaguurders toel installeren..

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:33

mooi moment om de jsf te testen

de goddeloze | 03-03-11 | 08:33


Onze vloot moet niet naar de Middelandse Zee, maar naar Ijsland. Die eskimo´s schulden ons nog bijna 2 miljard. Daar mogen ze de boel confisqueren.

En laat Ghadaffi met rust, hij is de meest heersende dictator van de afgelopen eeuw.

Kees Klinker | 03-03-11 | 08:33

Khadaffi: 'De chopper kwam van Lynx.'

Krachtmeester | 03-03-11 | 08:33

Mooi, nu hebben we zelf een reden om dat land binnen te gaan.

einschtein | 03-03-11 | 08:32

Kuchende man in safari-jas?

zovoklets | 03-03-11 | 08:32

@Reinaert | 03-03-11 | 08:28
Op de bakfiets door de woestijn, dan hoop ik maar dat het een sparta-met is...

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:32

Huh? "NaN-NaN-N | NaN:NaN | | Reageer" ? WTF?

Khadaffi strikes again! Wat ik je brom!

Reinaert | 03-03-11 | 08:31

Mooie afsluiter, the Dude had het niet beter kunnen doen.

SteveBiscuitje | 03-03-11 | 08:30

En nu maar hopen dat ie onze jongens geen pijn doet...
Kom op kom op... bomb the shit outta him!

Eduardo1735 | 03-03-11 | 08:30

-weggejorist-

Kludt | 03-03-11 | 08:30

"We sturen wel even een boordhelicopter" is ongeveer net zoiets als "we sturen wel even een bakfiets langs". Met dien verstande dat je zo'n bakfiets toch even wat moeilijker ziet en vooral hoort aankomen.

Dus tactische tip: volgende keer toch maar gewoon op de fiets!

Reinaert | 03-03-11 | 08:28

Dus we hebben nu ook een persoonlijke reden om Gadaffi te gaan slopen?

jabir | 03-03-11 | 08:28

Zucht, hebben we ook eens kekke geheime evac. Laten ze zich pakken. Lekker wisselgeld voor hem nu. Eerste actie tegen hem nu en die jongens krijgen de kogel.

SantaX | 03-03-11 | 08:28

Er is een Amerikaans vliegdekschip onderweg, dat voer gisteren door het Suez kanaal, ik zeg vooral diplomatiek overleggen met onze Amerikaanse vrienden. Die willen best een rescue mission uitvoeren die schietgrage vriendjes van ons.

anaconda75 | 03-03-11 | 08:27

Gewoon de keuze geven: Jongens uitleveren of anders komen we ze halen, maar dan pakken we jou ook!

Joost Maghetweten | 03-03-11 | 08:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken