achtergrond

Geenstijl

Aegon zegt sorry

Aegonlolplayboy.jpg"Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert". Nou, ik eer het kleine gebaar hoor! Voor het eerst heeft een grote verzekeraar - Aegon - een soort van 'sorry' gezegd. En ik was erbij! In een debat bij Aegon over staatssteun, bonussen en vooral de woekerpolissen. My finest hour? Not yet. Samen met Kamerleden Pieter - weet Aegon nog wel waar die A voor staat? - Omzigt (CDA) en Ewout - als u een gewoon bedrijf was geweest, dan was u nu weg- Irgang (SP) plus Marieke - sorry, wat kopen we daar voor? - Stellinga (Elsevier). En we hebben het Marco Keim (hoogste baas van Aegon in Nederland) niet gemakkelijk gemaakt en daar was ook alle reden voor. Keim zegt namelijk: We houden ons aan de 'wabeke-norm' en hebben 630 miljoen opzij gezet voor woekerpolissen. En dus zijn er nu helemaal geen woekerpolissen meer! Pas op zeggen tegen consumenten, opzeggen of overstappen naar de concurrent kan financieel heel gevaarlijk zijn. Zijn advies: "Ga vooral praten met uw assurantie-tussenpersoon".
Dat is lekker zeg! Die tussenpersoon heeft helemaal boter op z'n hoofd. Die wordt namelijk betaald door de verzekeraar en verkoopt heel graag lucratieve woekerpolissen. En die lui gaan nu zogenaamd een 'goed en onafhankelijk' advies geven? Dat noem ik nou het 'afschuiven van verantwoordelijkheid'. Ik werd pas echt boos toen Aegon de 'wabeke-norm' als een christelijk dogma (HIER mijn betoog) verdedigde en niet alleen ik was verontwaardigd. Ik omschreef de 'wabeke-regeling' als een samenzwering van Verbond van Verzekeraars en financieel ombudsman Wabeke en neem er nog altijd geen woord van terug. Het is niet meer dan een schaamlap. RADAR en KASSA laten week in, week uit zien dat de compensatie, die je pas ergens in toekomst krijgt, vaak niets voorstelt en dat overstappen naar banksparen kan lonen. Maar dat kost de verzekeraars echt veel geld. Wisten we dit? Natuurlijk. (sinds 1995, lees vooral de ondertitel). Ben ik verbaasd? Nee. Wabeke was verbonden aan het Klachteninstituut financiële dienstverlening (KIFID). En het KIFID is allesbehalve onafhankelijk. Volledig betaald door banken en verzekeraars - en met banken en verzekeraars in het bestuur, inclusief de onvermijdelijke Boele Staal - is het niet vreemd dat de regeling positief uitpakt voor de verzekeraars. Waar is de AFM, die een zeer kritisch rapport schreef? Zie het ronduit onthutsende interview van RADAR met Wabeke (kijk vanaf 3:50), waarbij Wabeke niet wil toegeven dat de kosten 2,5% per jaar zijn i.p.v. 2,5% aan einde looptijd over opgebouwde poliswaarde (uitleg voor dummies). En de stichtingen die zich een oor hebben laten aannaaien waarmee een 'akkoord' is gesloten? Woekerpolisclaim weigert haar klanten inzicht in haar verdiensten te geven. Dus wat nu? Aegon heeft de handschoen opgepakt. Complimenten, maar ga nu door! De woekerpolis blijft jullie nog 20 jaar achtervolgen. Dat vinden ook aandeelhouders niet leuk. Maak nu eindelijk schoon schip. Keer per direct compensatie uit. Reken met 1,5% kosten. Maak op eigen initiatief voor elke klant een eerlijke vergelijking. Maak overstappen naar banksparen eenvoudig. Laat zien dat een garantie geld kost. Betaal desnoods een extern objectief advies voor de klant. Maar doe iets! Jullie klanten zijn 'het grote' waard. Peter Verhaar www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl @peterverhaar

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.