
Eerste serieuze vuurdoop voor het kabinet Rutte. Gaan we naar Afghanistan of blijven we thuis? De ministerraad was de gehele dag bijeen om het plan te finetunen. Officieel
besluit is zojuist genomen: 545 Nederlandse militairen en agenten naar de provincie Kunduz voor een periode van 3 jaar, om de lokale politie te
trainen. En die kunnen wel een duwtje in de rug gebruiken, bij het zetten van wielklemmen en uitdelen van prenten ("wat zijn we aan het doen mevrouwtje?"). Want Kunduz is de
HEL op aardt. Volgens Maurice de Hond zegt het Nederlandse volk dan ook massaal; ik zeg
niet doen. Betaalbaar alternatief is de
Veluwe, maar als het aan Rutte ligt dan
gaan we lekker toch. Alleen stemt gedoogslapie Wilders tegen, dus moet er steun worden gezocht bij de hat0rs van de oppositie. Waar zich de volgende hindernis aandient, want ook Cohen doet niet mee. Ligt de bal bij het overige klein oppositiegrut, waaronder GroenLinks en D66. Hoe ironisch, dat tuinbroek Jolande Sap en verzetsleider Pechtold beslissen over het lot van Ruttes plannetje. Het politieke spel kan elk moment beginnen, lijstjes met politiek wisselgeld mogen worden ingeleverd bij oorlogspresident Mark. Maar eerst - ho ho ho en niet zo snel - de persco afwachten. Ergens tussen drie en vier gaat Rutte u meer vertellen.
LIVESTREAM!
Reaguursels
Inloggenbakoenin | 08-01-11 | 01:48
Helemaal eens met je! Laat die lui lekker verrekken daar, eigen volk eerst
@ella
Stukgebeten is een groot woord. Het politbureau vond op dat moment beter om het 40e leger (ordentelijk) terug te trekken. Ondanks alle verhalen hebben ze tactisch zeker niet slecht gedaan. De Mujaheddin hadden echter een geweldige politieke overwinning na deze terugtocht.
Ach Markie moet weer eens zijn vriendjes in US of A de kont kussen en dat allemaal omdat ze ooit ons zogenaamd bevrijd hebben, om daarna ons hun wil op te leggen.
Laat die gasten daar hun eigen boontjes dopen en laat ze de training verzorgen door hun buurlanden die nou niks doen als van die knaapjes trainen om onze mannen met een bermbommetje een vluchtje enkele reis in een bodiebag te geven.
Cohen is tegen de missie want er gaan te veel gevechtstroepen mee. Die zouden onze jongens moeten beschermen. Hij gaat er van uit dat de Duitsers onze jongens zullen beschermen en dat terwijl de praktijk (in Bosnie bijv.) heeft uitgewezen dat je beter jezelf kunt beschermen.
Eerst verkwanselt Cohen ons land aan de moslims en nu stelt deze Jood vertrouwen in de Duitsers. Raspoetin is weer opgestaan uit zijn graf.
@ Jaap Cuperus | 08-01-11 | 02:09
Pa Sap had een kroeg en was zelluf zijn beste klant.
Nadat het laatste vat op was was het sappelen geblazen veur de Sap familie.
Letterlijk.
Tis knap dat ze niet in handen is gevallen van een lover boy.
Socialist | 08-01-11 | 01:39
Waarom vind jij het goed dat Rutte naar Afghanistan gaat?
Welke argumenten heb je?
Ik heb je posts doorgelopen en zie nergens argumenten, alleen stellingen.
@bakoenin
Dacht dat Jolande Sap 'anders' was... maar goed, ik heb ook een links-intellectueel-geëmancipeerd-carrière-wijffie een tijd in m'n bed gehad... maar aangezien dat soort types nogal / te rationeel zijn, heeft ze m'n hart niet kunnen breken. Mogelijk hebben we het over dezelfde vrouw...
Socialist | 08-01-11 | 01:39
Veel succes jongen, ik hoop dat de mensen daar je met open armen ontvangen.
Dat je maar mag bijdragen aan het groter geluk van die arme Afghanen die gesteund door hun leider Karzai nu met behulp van al die democratische machten , een schitterende toekomst tegemoet gaan.
Ik weet zeker dat door mensen zoals jij daar eindelijk vrede en democratie gaat komen, wat het ook mag kosten.
Rest mij 1 vraag... hadden we met het geld wat deze missie nu gekost heeft niet beter dat land gewoon kunnen opkopen, en iedere Afghaan een villa in Beverly hills kunnen geven ?
Ach het zijn maar overpeinzingen.
Nogmaals: dit is het beste van kabinet Rutte. Ik ben blij dat we weer naar Afghanistan gaan. Het stond ook in het verkiezingsprogramma van de VVD. Daarom heb ik ook op de VVD gestemd. Leve dit kabinet!
Jaap Cuperus | 08-01-11 | 01:26
Doe maar niet, het is te onwaarschijnlijk voor woorden.....
Maar toch , ik heb vele uit dat wereldje van GL gekend.
Buiten Ina Brouwer om ga ik geen namen noemen, het dient geen belang en zou kunnen lijken op rancune.
Maar heb nooit het idee dat de zo bevlogen dames iets anders dan eigenbelang als uitgangspunt hebben. Dat is voor de naieve idealisten
@bakoenin
't is dat je bakoenin heet, anders zou ik je niet geloven...
@TheoVanGoghHisGroot 17:14:
helemaal mee eens en laat Rutte oprotten met zijn islampolitiemensen daar, zeker het verkeer regelen in die zandbak: Fluit alle kamelen van rechts eerst, gelul Rutte en zo blijft alleen nog een stem op G. Wilders over, drs ? Theo ?
Ik dacht dat we moesten bezuinigen.....
Jaap Cuperus | 07-01-11 | 22:45
Jolande Sap is het type van 5x modaal verdienende grachtengordel liberaal, met een tikje sociaal en groen imago.
Zo iemand die vanwege haar vrouw zijn gecombineerd met een doctoraal economie meent het recht te hebben om van daaruit de levens van miljoenen te kunnen aanpassen aan haar wereldbeeld.
Een wereldbeeld waarin iedereen hoogopgeleid, zelfverzekerd, volledig in staat is om zichzelf als ZZPer te verkopen, en dus de staat gerust vele stappen terug mag doen inzake arbeidsrecht.
Ik ken die vrouwen, persoonlijk.
Van Ina Brouwer, tot aan de dames die landelijk aan het hoofd staan van zorginstellingen, de kinderopvang, en naschoolse opvang.
Keiharde bitches, volledig egocentrisch, en alleen tot empathie in staat voor de jonge lover die het aankomende jaar hun bed deelt. (ook hier ben ik een insider).
Ze zijn verrot tot op het bot, en de lijken die ze achterlaten, daar kan je een dorpskerkhof mee vullen.
Ookmooi | 07-01-11 | 20:43
Het is geen 1941 meer, en Amerika is veranderd, de wereld is veranderd, en wat toen goed was, kan nu wel slecht zijn.
Vanwege 1941 achter Amerika aanlopen is het gedrag van een slaafse hond die in het verleden een kluifje heeft gekregen.
Met de drogredenatie voor de inval in Irak in ons achterhoofd lijkt het mij dat Amerika toch wel de goodwill van 1941 verspeeld heeft.
@Ookmooi | 07-01-11 | 20:43
Als blijkt dat het hier om een charme-offensief gaat om de VS te paaien, dan kots ik op Rutte!!!!
Afgezien daarvan vind ik dat de missie gewoon NIET moet doorgaan.
Gaat het wel door, dan zal ik Rutte persoonlijk helemaal plat spammen/mailen/bellen als de eerste dode NL soldaat is gevallen. Desnoods pis ik thuis door z'n brievenbus, maar weten zal 'ie het. En hij zal geen nacht meer rustig slapen.
Nee nee vanKoetsveld, jij gaat Jolande Sap geen 'tuinbroek' noemen!
A L L E S is beter dan Femke Halsema die nu van haar wachtgeld op vakantie is en misschien - misschien - misschien daarna lezingen gaat geven voor bedrijven.
Arme bedrijven!
Jolande Sap is een leuke vrouw, Lullo!
Dat ze bij de verkeerde partij zit, komt misschien nog goed.
-weggejorist-
@Ookmooi | 07-01-11 | 21:00
Fuck! Dát is de echte reden, natuurlijk...
Ookmooi | 07-01-11 | 21:00
Ach, Verhagen draait er zijn hand niet voor om, en zal nogmaals 24 jonge mensen over de kling jagen.
-edit | 07-01-11 | 20:48
Tsja, het is niet anders.
Had de inzet van N.L. troepen ook graag niet of elders gezien.
Mondje Verhagen wil blijven zoenen met Hillary C. -)
@Ookmooi | 07-01-11 | 20:43
Eens!
-edit | 07-01-11 | 19:49
Ik ken zeker niet iedereen hier en ben vooralsnog gezien de voorgaande berichten van plan om dat zo te houden.
Liep als jonge vaandrig door Zuid-Libanon.
Later nog wel wat vakantiedagen of onbetaald verlof gespendeerd in Bosnië, Iraq en Afghanistan.
De vraag waarmee het kabinet thans zit is: gaan we de Amerikanen tegemoet komen?
Gezien hun inzet sinds 12-07-1941 lijkt mij dat we best soepel met verzoeken uit de U.S. kunnen omgaan.
Gaat de Afghaanse samenleving er beter van worden?
Vermoed dat het niet veel uit gaat maken.
Het is meer om de verhoudingen met de V.S. op orde te houden. Is ook best wat waard.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 20:37
Lastige kwestie zeker.
@-edit | 07-01-11 | 20:33
Ik kan daar verder wel inkomen: Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 18:30
Het blijft een lastige kwestie.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 20:28
Ik snap jouw punt, hoor. Het is veel te makkelijk om alleen naar de situatie in 0031 te kijken, omdat er veel meer speelt dan je de gemiddelde Henk en Ingrid uit kunt leggen. Dat speelt bij meer zaken. De politiek moet niet altijd doen wat het volk lijkt te willen. Je kunt niet alles aan iedereen uitgelegd krijgen.
Maar overwegende dat er nog nooit zoveel binnenlandse politieke tegenstand is tegen de missie. En nog nooit de publieke opinie zich zo tegen deze missie uitspreekt. En zoveel bezuinigd moet worden bij defensie en andere gebieden. Alles bij elkaar zou ik de tijd rijp achten dit keer de binnenlandse belangen te laten prevaleren.
Dat zijn weer my 2 cts.
Het volk is tegen
Defensie is tegen
Experts zeggen nutteloos
Er moet bezuinigd worden op defensie en toch gaan we voor een nutteloze missie(gebeurt echt geen ruk, is gewoon van mannen schietschijven maken), waar 2/3 v/d bevolking niet achterstaat. Sterker nog, de VVD achterban (inclusive me) zegt meerderheid NEE.
Waarom wil Rutte dan gaan?
@-edit | 07-01-11 | 20:26
Ja, misschien heb je gelijk.
Aan de andere kant: Amerikanen hebben een geheel eigen manier van opereren. Voor hun zijn voorwaarden inderdaad een wassen neus.
My way or the highway.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 20:22
Ik zie het einde van de vorige missie juist als een prima gelegenheid om er een punt achter te zetten. Dat was overigens een voorwaarde die bij het aangaan van die missie was gesteld. Daar ging iedereen mee akkoord. Dat die niet wordt ingevuld, vind ik eigenlijk niet kunnen. Voorwaarden zijn internationaal een wassen neus, blijkt.
Door nu wel te gaan, geef je eerder een signaal af dat je bereid bent je voor het karretje te laten spannen. Terwijl je vrij makkelijk de opponent aan een eerder gemaakte afspraak kunt laten houden. Temeer omdat je zelf altijd wél aan de gemaakte afspraken hebt voldaan. Zelfs in de internationale politiek kunnen ze daar niet zondermeer omheen.
@-edit | 07-01-11 | 20:18
Begrijp me goed: ik had liever gezien dat we vanuit het Westen daar helemaal niet heen waren gegaan. Het is immers een kansloos land.
Hebben we de Taliban uitgeschakeld? Nee.
Hebben we Al Qaida een slag toegebracht? Nee.
Hebben we Bin Laden gepakt? Nee?
Is de Afghaanse bevolking beter af? Enigszins, maar tegen welke prijs? Bovendien stort dat land zich weer in de barbaase middeleeuwen het moment dat de Amerikanen daar weggaan.
Maar we zijn wel gegaan en nu zitten we eraan vast.
Wie gaat dat allemaal betalen? In eigen land eerst de boel maar eens goed regelen, voordat je je in een ander land gaat bemoeien. Weet je wat, 1 defensie namens Europa en landelijke defensies opheffen. Je bent in Europa toch nimmer alleen in oorlog gezien de onderlinge ketting. Een voor allen allen voor een.
@bakoenin | 07-01-11 | 20:16
Het 'nut' is vriendjes blijven met Amerika. Van de politiek mag dat levens kosten. Want soldaten schijnen daarvoor te kiezen.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 20:08
Ik zou mij niet laten gijzelen door Amerikanen. Dat ze 'not amused' zullen zijn bij een 'nee': so be it. Ik wil het risico graag nemen.
Ik denk dat de risico's voor de militairen en politiemannen even groot zijn als de voorgaande missies. De meeste doden vielen immers door bernbommen en ongelukken en niet door direct vijandcontact. Die bodybags komen gegarandeerd. Zo reëel moeten we zijn als je in dat land actief bent, vrees ik. Het is simpelweg geen 'opbouwland'. Alleen in politiek opzicht.
Ach, en zo voerde ik 4 jaar geleden hier al de discussie.
Natuurlijk volkomen verketterd en als linksmensch weggezet.
Het is altijd fijn om met terugwerkende kracht je gelijk te krijgen.
Kan iemand mij het nut vertellen van die 25 jonge levens die daar beeindigd zijn.
Kan iemand mij het nut vertellen van de voor het leven verminkte soldaten.
Ja volgens de Televaag zijn het helden... zou dat het nut dan zijn ?
Hier kunnen we de gezondheidszorg en een normaal functionerend politie apparaat niet in stand houden, maar we voelen ons geroepen omdat wel te realiseren in een achterlijk land bij mensen die dat helemaal niet willen.
Geen nieuws vandaag van het westelijk front.
@-edit | 07-01-11 | 20:00
Ik weet het niet met die Amerikanen. Ze zijn snel verontwaardigd, snel op hun teentjes getrapt. Ik weet niet of wij als klein land veel kunnen flikken en bovendien hebben we op het moment nog wat goodwill over vanuit Irak. Wellicht kan het in de toekomst handig zijn om een streepje voor te hebben op bijvoorbeeld Frankrijk.
Bovendien heb ik ergens op Wikileaks ook gelezen dat ze he-le-maal niet blij waren toen Balkenende IV viel en wij ozne missie in Uruzgan niet verlengden.
Maar ik neig ook echt alleen naar een 'ja' omdat het zo'n kleine missie is en de risico's vrij beperkt zijn. Ik zit ook zeker niet te wachten op teruggevlogen bodybags.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 19:49
Tadadaa... We hebben een unicum. Jouw standpunt is strijdig met die van de PVV terwijl ik meega met de PVV op één het hetzelfde onderwerp. Die variatie hadden we nog niet gehad, dacht ik ;)
Persoonlijk geloof ik dat je de Amerikanen ook te vriend kan houden door te zeggen: We hebben als klein land dik 4 jaar een enorme bijdrage geleverd. En aan al onze afspraken gehouden. De koek is even op.
Ik denk niet dat we daar slechter van zouden worden. 'Nee' is ook een antwoord dat je af en toe kunt geven aan goede buren. Volgens mij is het nog nooit voorgekomen dat we 'nee' hebben gezegd. Als een enkel 'nee', naast zoveel 'ja' consequenties heeft, zegt dat ook wat over de geopolitieke relaties. Hoeft niet per sé slecht uit te pakken, at the end.
Onze jongens/meiden zijn net terug. Nederland is zijn verplichting nagekomen. We staan nu voor de volgende uitdaging; miljarden bezuinigen. En weer zijn we het haasje om maar de relatie met Amerika goed te houden. En weer stromen miljoenen en miljoenen richting het putje om daar de "politie" te trainen (lees militaire opleiding, anders stuur je er agenten naar toe... Dus..) aan personen die niet eens lezen en schrijven kunnen. Dat wordt dus helemaal een uitdaging om een aangifte/rapport/boete uit te schrijven. Waanzin.
@-edit | 07-01-11 | 19:44
Ik vind het lastig.
Ik neig toch naar een 'ja'. Dit omdat ik denk dat we, gezien de situatie, hiermee de beste deal krijgen: geen intensieve betrokkenheid en weinig manschappen en toch geopolitieke belangenbehartiging (Amerikanen te vriend houden).
Hoe dan ook, de situatie is sowieso niet ideaal.
Bovendien moeten we onszelf niet wijsmaken dat we iets gaan betekenen in dat land. Dat doen we namelijk allemaal niet.
@Ookmooi | 07-01-11 | 19:46
Dus jij kent iedereen hier en weet alles over de ervaringen en achtergronden van de reaguurders? Wellicht zitten hier wel ex-militairen met missie-ervaring. Wie ben jij dan om daarover te oordelen?
Natuurlijk is het wanneer je niets beters te doen hebt dan zittend op je dikke reedt wat naar het scherm van een PC te staren heel eenvoudig om tot een oordeelsvorming te komen.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 19:39
Dus we leren maar voor een deel. Jammer.
Ik ben tegen de missie. Ik ben het op dit punt voor de verandering een keer volkomen eens met de PVV. We hebben genoeg gedaan en er is te weinig geld. Er moeten tienduizend militairen de laan uit, die hun collega's voor veel belastinggeld een missie zien doen die niemand steunt.
Ik begrijp het internationale belang, maar ik vrees dat 'we' ons nu voor wat karretjes laten spannen. Op dit vlak is het tijd voor rust. De krijgsmacht moet op adem komen.
@-edit | 07-01-11 | 19:37
Je vergist je niet helemaal, maar het cruciale punt is - en dit zegt het kabinet en niet ik - dat we nu onze eigen luchtsteun hebben (er blijven F16's).
Het grote probleem in Srebrenica was dat we w.b. luchtsteun volledig afhankelijk waren van die (volslagen onbetrouwbare) Fransen - je noemde ze al.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 19:33
Ik kan mij vergissen, maar de deal is volgens mij zo opgezet dat de Nederlanders geen gevechtstaken doen en ten dele als beveiliger gaan fungeren. Duitsland is gevraagd bij die taak te ondersteunen waar nodig.
Lijkt mij toch verdomd veel op de Srebrenica situatie, als je het mij vraagt. Toen moesten de Fransen ons te hulp schieten. En gaan we nu ook weg met onvoldoende middelen om onszelf te beveiligen.
@-edit | 07-01-11 | 19:29
Dan ben je afhankelijk van de beveiliging van anderen.
Dé les uit Srebrenica is dat we voor onze eigen beveiliging moeten zorgen. Dat is niet mijn mening, dat was de conclusie uit de enquête (en het rapport).
Het is dus begrijpelijk dat VVD en CDA zich niet willen branden aan een mogelijke zelfde vergissing als die toen is gemaakt. D66 en GL hebben ook deze insteek.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 19:27
Je wordt op je wenken bedient:
www.volkskrant.nl/vk/nl/2796/Afghanist...
@DGNAT | 07-01-11 | 18:38
Je kunt prima politieagenten opleiden in een beveiligde politieaccademie in Kabul. Daar heb je geen militaire beveiliging nodig. Het punt is dat 0031 het liever doet in een gebied waar je wél die beveiliging nodig hebt. Er is dus welgedelijk te kiezen tussen wel of geen noodzakelijke militaire ondersteuning. Ik zeg het niet graag, maar op dit vlak heeft de PvdA gewoon een punt. En is vrij standvastig in haar standpunt. Vergeet niet dat het vorige kabinet is gevallen vanwege het PvdA standpunt mbt de militaire aanwezigheid in Afghanistan. Net als de PVV maakt de PvdA een logische keuze op dit moment.
Mark Rutte is de zoveelste dwaas die blind alle bevelen uit Washington opvolgt. Een paar telefoontjes vanuit het witte huis, en de Haagse hofnar-van-dienst springt in de houding. Mark, Mark toch, ruggegraatloze meegaande sukkel dat je bent.
@-edit | 07-01-11 | 19:22
Ik zou me nog minder prettig voelen bij het idee dat uit elke peiling wijst dat een ruime meerderheid van de bevolking zelf je missie niet steunt.
Dit is al heel lang geleden beklonken, het moet alleen nog even verkocht worden.
Dit zal een missie worden die op een zeer magere steun kan rekenen van de volksvertegenwoordiging. PvdA en PVV zijn sowieso tegen. Da's al meer zetels dan de coalitie.
Je zou toch soldaat of pliesieman/marechaussee zijn, wetende dat de politiek slechts in de kleinst denkbare meerderheid jou op missie stuurt. Lekker je leven in de waagschaal stellen zonder echte steun van de politiek.
Verkeerd signaal zou dat zijn.
@Ella | 07-01-11 | 18:39
Als we niet meedoen zullen we dat in onze economie voelen. Vergeet onafhankelijkheid, democratie en meer van dat soort quatsch. Zie het als een herdershond vs. een shitzu. En wij zijn niet de herdershond. Waf!
Alsof er een keuze is. De NAVO wil het, de VS wil het dus we gaan. Dikke peop aan volksvertegenwoordiging. Iedereen stemt tegen maar we gaan toch. Interessant.
@Ella | 07-01-11 | 18:39
Sorry moet zijn:
Zelfs de Sovjet-Unie heeft zijn tanden stukgebeten op Afghanistan.
GroenLinksers zijn heel oorlogszuchtig.
Mariko Peter de onderbaas bij GroenLinks, is zeer fanatiek krijgszuchtig.
Misschien omdat zij zelf een Afghaan is?
Het liefst wil ze een nog intensere oorlog voeren in Afghanistan.
Als zij ooit nog minister van Oorlog wordt, zal ze deze oorlog eens flink op kaart zetten.
Oorlog = een hobby van GroenLinks
Inderdaad, de V.S te vriend houden met een "Trainingsmissie".
Kan me slechtere kameraden voorstellen.
Hoe lang geleden ook, we zijn de geallieerden van "damals" best wel wat verschuldigd.
De N.P.D. ziet er niets in, vandaar dat nu op "Gods Eigen Wapen" voor de burger meer bekend als Marechaussee een beroep wordt gedaan.
Lijkt me prima.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 18:30
Daar heb ik niets (zelfs geen link) aan toe te voegen.
*Rutte (Ned.1) verder kijken gaat*
Het is boerenbedrog want het gaat om een oorlogsmissie.
In Afghanistan is het al een aantal jaren oorlog.
Zelfs de Sovjet-Unie hheft zijn standen stukgebeten op Afghanistan.
De enige taal die onze politici verstaan, is de taal van het terugkomen van bodybags, hoe meer bodybags hoe beter.
Dus we moeten maar wachten op veel, heel veel lijkenzakken.
Dit heeft niet mijn voorkeur.
Jammer, heel jammer dat het zo moet gaan.
Vooral Maxime Verhagen verstaat alleen de taal van geweld, van moord en doodslag.
Ik vind het vreselijk dat jonge mensen in de bloei van hun leven geofferd worden voor de status van dit soort politici.
Sinds de inval in Afghanistan in 2001 hebben de bondgenoten 2.052 militairen verloren, van wie 24 jonge mensen uit Nederland.
Blijkbaar zijn er nog niet voldoende jonge mensen vermoord in Afghanistan.
Het is vooral de PVDA die hier haar ongelofelijke naïviteit laat zien, ze willen kennelijk wel politie opleiden maar militairen mogen niet mee.
Het is daar oorlog in godsnaam.
Uberhaupt, dat je enkel politie opleiden geeft aan dat je het gewoon niet aan durft.
Stelletje europese Lafaards.
Stuur dan niks dan leidt je nog minder gezichtsverlies.
kansloos! lekker geld verdienen jij bommen maker! en die Rutte heeft zeker aandeeltjes in die branch?!!!!
@Prof. D.A.H. Vintik | 07-01-11 | 18:26
Duidelijk is dat het geen slimme zet is van het kabinet-Rutte en dat zijn die vervloekte windmolens bij Urk ook niet.
Ongeacht dat ik de trainingsmissie vanuit een geopolitiek perspectief volledig begrijp (ga jij als klein kudtland maar eens je Amerikaanse broeders tegen de schenen trappen, dat is niet slim), is de timing ronduit waardeloos.
VVD- en PVV-stemmers zitten helemaal niet te wachten op kansloze missies en nog veel kanslozere windmolens. Als je dan bedenkt dat er over ruim twee maanden verkiezingen aankomen, dan kost het toch veel moeite om de electorale logica achter deze besluiten nu te begrijpen.
Dit is hét moment waarop de PVV zich kan bewijzen als werkelijke vriend van de belastingbetaler of als machtsgeile leugenaar.
'Alleen de achterban van het CDA steunt een nieuwe missie naar Afghanistan.'
68% van de ondervraagden is tegen het sturen van politietrainers en militairen naar Afghanistan.
www.volkskrant.nl/vk/nl/2796/Afghanist...
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 18:12
Hè, die bewaarde ik voor een eventuele reactie op jouw reactie. ;-)
@Ookmooi | 07-01-11 | 18:14
Reaguurder 'Raad_maar_raak!' meen ik.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/01/...
@jabir | 07-01-11 | 18:16
Ik ook niet ;)
Reaguren en serieus zijn zie ik ook al niet altijd als hetzelfde.
Krijg nou de pestpokken. Was 't kabinet niet gevallen op dit fittie..? Oh, nee: wacht. Verhagen zit d'r nog steeds en duwt Nederland die missie ons álsnog door de strot. Democratie..? Sodemieter toch op, zeg.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 17:56
Ach, oneens zijn en vijandigheid zie ik niet als hetzelfde.
Kunnen niet eerst de Nederlandse agenten opleiden? Beetje CRCen?
Iemand van de reageurders recentelijk in Afghanistan geweest?
@Prof. D.A.H. Vintik | 07-01-11 | 18:10
Voor de finishing touch had je ook nog even deze www.youtube.com/watch?v=pkcJEvMcnEg erbij kunnen zetten ;)
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 17:58
Dan kan de PvdA beter vóór stemmen. tinyurl.com/3ylbkbs
( nl.wikipedia.org/wiki/Lithiumtherapie )
*weer 2 linkjes uitloopt op seven* ;-)
@sjipsknip
Ik begrijp Uw bezorgdheid, maar het is in geen geval een kansloos project van de Amerikanen. Het is een kwestie die te maken heeft met de veiligheid wereldwijd. Als je dit nu laat voor wat het is, zullen anti-westerse groeperingen daar neerstrijken en het gehele gebied gaan innemen.
Er zullen vervolgens wereldwijd vanuit die regio aanslagen volgen in de hele westerse wereld. Nu heb je "controle" in het gebied en kun je de mensen die daar van goede wil zijn, begeleiden en helpen om enigszins een redelijk bestaan op te bouwen. Als de troepen daar verdwijnen, zonder wederopbouw, laat je heel veel onschuldige mensen -die nu al de dupe zijn van de Taliban- in de steek. En ja, natuurlijk is elke doden er een te veel, maar ik ken ook mensen die daar al een aantal jaren zijn geweest en die staan te popelen om weer te gaan. Kijk, dan ben je geschikt voor hetgeen je hebt gekozen en weet je dat er risico's aan zitten.
Hmm, lastig voor de PvdA. Ze stemmen in alles precies omgekeerd van de PVV, maar ze hebben hier al een kabinet over laten vallen. Dus wat te doen, wat te doen... Hun enige kans is feitelijk dat ze de PVV ervan overtuigen om toch maar voor te stemmen zodat ze zelf tegen kunnen stemmen ;-)
@Prof. D.A.H. Vintik | 07-01-11 | 17:51
Ghehe.
Het is wel zo dat er daar veel lithium schijnt te zitten (voor de batterijen van onze telefoons en laptops). Als dat klopt en we zitten daar dus (ook) omdat we dat spul (schijnt niet veel van te zijn) veilig moeten stellen, juist omdat we grootverbruikers zijn, dan heeft onze Wouter wellicht een punt.
Nah, Wouter heeft nooit een punt.
@jabir | 07-01-11 | 17:51
Eigenlijk is iedereen het altijd met me eens, maar sommige mensen beseffen dat nog niet.
Zodra ze stoppen met zichzelf voor de gek houden kunnen we vriendjes worden.
@ Bischop Gijsen :
Kan zijn, maar meneer Bin Laden had daar een massa terreurkamoen onder zijn beheer, ook dat moet je niet vergeten.
En met de koran in de hand kon hij die achterlijken dwingen mee te werken.
Wat men volkomen verzaakt is de financieers van dat islammonstrum aan te pakken, dat lijkt mij beter dan een stelletje talibanners proberen op te leiden.
stampotmous | 07-01-11 | 17:48
Jij gelukkig wel! Laat het alsjeblieft doorgaan. We zijn echt te lang van weggeweest! Dat we eigenlijk van ome Rutte moeten bezuinigen, dat boeit niet.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 17:18
We gebruiken in het Westen allen opium en heroïne, dus zijn we allen schuldig aan de situatie in Afghanistan. [/WouterBos]
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 17:40
We zijn het zowaar eens...
laat het aub niet doorgaan, die mensen kunnen amper lezen en schrijven, hoe kun je die nu les geven
@ The eimer | 07-01-11 | 17:27 : Ik denk niet dat Afghanen hier naartoe komen om rotzooi te trappen.
Als je ze met rust laat gaan ze gewoon verder met hun eigen leventje van onderlinge clanoorlogjes, papaverteelt, en voor de rest zoeken ze het gewoon maar uit.
Sinds wanneer zijn de problemen in verwegistan onze problemen?
Oh ja, sinds de hoax van Bush en 9-11.
Dat was ik even vergeten.
@jabir | 07-01-11 | 17:29
De lijnen tussen populisme en democratie zijn heel vaag.
Ik heb niet zoveel moeite met populisme sec. Is zelfs een heel logisch verschijnsel in een representatieve democratie waar alles om zetels draait.
gestemt nog wel ja!
HAHA!
Vet terecht. Het stond nog duidelijk in het verkiezingsprogramma van de VVD dat missies naar Afghanistan niet worden uitgesloten. En dan maar lekker met zijn allen:
-janken erom
-Verhagen de schuld geven
-Rutte uitmaken voor een leugenaar.
Overigens ben ik er heel blij mee. We zijn te lang weggeweest. En ja ik heb VVD gestemt! Leve Rutte!
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 17:18
dat heet toch 'democratie' als een meerderheid iets van mening is en dat gebeurt dan vervolgens ook? 'Populisme' drijft helemaal niet perse op meerderheden, maar luidruchtige en soms ook gewelddadige minderheden.
# Bischop Gijsen 17:21:
Voor Afganistan zijn er maar 2 oplossingen: of je stuurt een wereldmacht aan forces
of je vertrekt met z,n allen.
In het laatste geval zal het Vreedzame Geloof als een waanzinnige hier tekeer gaan met bomaanslagen en moord, in het eerste geval moet je ze daar terplekke uitroeien.
Een tussenweg is er niet.
Ja een opleidingsmissie waarbij de F16's volgens onze geliefde premier: "vooral verstopte bommen gaan opsporen. Maar de Nederlandse piloten kunnen ook ingezet worden voor acute noodsituaties van troepen op de grond, zowel Nederlandse eenheden als Afghaanse of van andere landen".
Bommen zoeken, wie doet het niet tijdens z'n opleiding....
@ Corrina | 07-01-11 | 15:10
Gaat u lekker zelf of als u kinderen heeft stuur die dan lekker naar de zandbak om daar dat verloren zooitje ongeregeld op te leiden. Er zijn genoeg nederlandse levens verspeeld voor dat kansloze project van de Amerikanen. Het is mooi geweest en meer doden is niet meer te verkopen aan het nederlandse volk.
TheoVanGoghHisGroot 17:14:
Reed my lips: Rutte mag straks op zijn knieen vragen wat hij mag van de 1e kamer.
Maar dan is de PVV wel de partij die dat uitmaakt.
Dan is ook linksch daar volkomen weggevaagd en tot een ruziemakende belagenkliek die alleen maar de lachlust zal opwekken.
Ik kan er bijna niet meer op wachten.
En wéér wordt er iets doorheen gedrukt wat tegen de wil van de meerderheid van het Ned. volk is.
Maar sinds wikileaks weten we hoe Verhagen erover denkt, nee zeggen tegen Obama is natuurlijk weer te moeilijk.
In Spanje werd Nederland vriendelijk vrijwillig aangewezen om vooral niet te gaan muiten tegen Uncle Sam.
Maar weet je wat, we noemen het gewoon een politietraining, dan trapt het volk er wel weer in...
"Het eerste slachtoffer van oorlog is de waarheid ".
En natuurlijk krokodillentranen en diep geschokt en medeleven als de bodybags weer terugkomen...
Bob Dylan had gewoon 45 jaar geleden al gelijk met zijn "Masters of War" waarvan ik de tekst steeds beter kan waarderen en begrijpen.
Jonge, arme soldaten worden opgeofferd voor de belangen van het grootkapitaal, het volk wordt met valse voorwendselen en propaganda belogen.
Zie ook de propagandafilm "Onze helden in Afghanistan" op Discovery.
Mensen, trap er toch niet in!
En of je nou rechts of links gestemd hebt, het maakt blijkbaar geen fuck uit.
EN WE STAAN ERBIJ EN WE KIJKEN ERNAAR EN IK BEN PISSED!!!
Hoe kunnen we na jaren van volslagen zinloze geld- en levens verslindende "aanwezigheid" in die godvergeten zandbak nu met droge ogen WEER zo'n kansloos verhaal beginnen!???????????
@Prof. D.A.H. Vintik | 07-01-11 | 17:12
Ja, pure onzin dus. Het is onmogelijk om 'de opbouw van de civiele samenleving [te] ondersteunen met ontwikkelingssamenwerking en met bijvoorbeeld het opleiden van politiemensen' zonder de mensen die dat moeten doen zelf te beschermen. Dat is de les van Srebrenica, daar kan geen enkele partij omheen.
De PvdA stelt zich nu zo op omdat het weet dat het daarom nooit hoeft in te stemmen met welke missie dan ook, gelijk de lijn die Bos is begonnen. Dat is puur populisme, want 60% van de Nederlanders zit ook niet te wachten op een missie.
Dat de PvdA niet gewoon eerlijk is, spreekt niet voor die partij. Ik vrees echter dat weinig partijen het anders zouden spelen.
Het argument van de paramilitaire taken voor de politie die NL wil gaan opleiden is trouwens lachwekkend gezien de instabiele staat van het land.
Misschien wordt Nederland nu eens wakker en gaan ze de grootheid van drs. G. Wilders zien, het wordt met aanstaande verkiezingen een nog betere keuze want laat Rutte en de rest zelf maar naar dat moslimtalibankutland gaan OF brandt die vuile papavervelden daar plat met onze luchtmacht, dat zou wel zoden aan de dijk zetten.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 15:50
'PvdA kan missie onmogelijk steunen'
nu.pvda.nl/berichten/2011/01/PvdA-kan-...
@jabir | 07-01-11 | 17:09
Eens op dat zwitsers legerzakmes, dat hebben ze allemaal wel liggen thuis.
Volgens mij zou widler voorstemmen als je zou voorstellen om alle marokkaanse rotjongetjes naar Afghanistan te sturen (in de VS kunnen mensen soms ook kiezen tussen het leger of de gevangenis). En ze dan alleen een zwitsers legerzakmes meegeven, want er moet natuurlijk wel bezuinigd worden op defensie.
Eindelijk een fatsoenlijke beslissing van dit cabaret. Hadden daar nooit weg moeten gaan. Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En ja, ik ga ook (weer).
Belachelijk als we in die zandbak doorgaan, eerste faal van kabinet.
@ jabir :
Straffen die hap.
In maart komt de afrekening.
@PierDrie 16:53:
Laten ze die Welten maar meesturen samen zijn maatje, die omhooggevallen Surinaamse koranlezer uut Twente.
Moetie wel een stelrubberen kniebeschermers meenemen voor het geval hij samen met de taliban met zijn reet omhoog moet.
@Reinaert | 07-01-11 | 15:43
Alsof de mening van 'Kanonenfleisch' wat uitmaakt
@Denkt Na | 07-01-11 | 15:41
Exact. Maxime Verhagen is niet alleen een rat, maar vooral ook een landverrader die het Amerikaans in plaats van het Nederlands landsbelang dient. Na Bush zijn de begrippen 'landverrader' en 'atlanticus' in een keer synoniem geworden.
Stuur alle agenten er maar heen zijn we daar ook vanaf... stelletje prutsers en dan kan het leger hier optreden tegen al het tuig.
Ruttemetut gaat een beetje de verkeerde kant op.
Windmolentjes die een miljard kosten, massa,s gelukszoekers blijven dapper onze vetpotten leegvreten, half NL moet ongevraagd halalvoer kanen en nu weer geld en moeite verkwisten aan dat islamparadijs Afganstan met een paar politieinstructeurs.
Ik denk dat hij een geducht pak op donder moet krijgen in maart.
Hij vraagt erom.
Het is te hopen voor het kabinet en andere regeringsleiders dat de documantaire van oud gouverneur Jesse Ventura en de site Building What? niet te veel bekend gaan worden in de wereld.
Zolang Afghanen de illusie hebben dat Allah bestaat is het gewoon vragen om moeilijkheden. Ik zeg Doei!
Staatsrechtelijk is de instemming van de Tweede Kamer niet nodig... dus we gaan sowieso. Jeuj.
Koendoes? Klinkt als ...... Koefnoen, maar dan minder gevaarlijk. Ik zeg: thuisblijven. Al die 'blote voeten' landen mijden als de pest, dat scheelt levens en geld.
Zijn er ook nog mensen die inzien dat dit geen fuck met democratie te maken heeft?
En dat Politiek ook geen ene fuck te maken heeft met democratie.
Jammer van al die zombies in dit land die klakkeloos achter hun leiders aanlopen.
Olé je bent gestorven voor vaderland! Olé je hebt je best gedaan om vrede te brengen.... was dat nou je leven waard?
Ik zeg: Fuck het Kabinet en alle mensen die ons het geboorterecht afnemen.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 16:19
Ja zal ik doen, moet nu even op pad. Missie is geslaagd trouwens! *factuur opmaken doet* #laters
LOL: www.parool.nl/parool/nl/508/THEODOR-HO...
Parsons | 07-01-11 | 15:58
Ben het niet vaak met je eens maar dit wordt inderdaad afgeschoten. Lekker muziekske? OK dan. www.youtube.com/watch?v=i3T3sYZ9eBk
Lekker, de afghanen leren hoe de Nederlandse politie hier optreedt tegen zware criminelen en religieuze gekken. Als dat de taliban niet massaal van naar onsch land doet emigreren, dan weet ik het niet meer.
Resspect voor respectlozen; en beloningen voor wangedrag, het kan nergens beter.
Nederlandse levens moeten in de waagschaal gesteld wordem om het NL aanzien in de westerse politieke arena op te vijzelen.........
Zijn ze gek geworden? Alle Isaf militairen terug trekken en een kern bom op Bora-Bora, want ze hebben niets bereikt, ze zullen niets bereiken, de hardnekkige vijandigheid tav het westen wordt alleen maar vergroot met de halfslachtige poging deze middeleeuwse cultuur in een democratisch jasje te steken, daar zitten de jihadisten niet op te wachten. De 2e kamer kan maar 1 ding doen en dit besluit naar de prullenbak verwijzen.
Ze zullen volgend voorjaar vernemen wat ik er van vind als ze wel gaan. #verkiezingen
Waarom hier kinderen helpen (met meer geld in zorg) als je ook kinderen kan doden in Afghanistan.
@Oyibo 16.23
Plus 15 % krijgt PPTS of zoiets..
Toch weer een mannetje of 80 die een jaartje of 35 aan het uitkeringsinfuus kunnen.
Een miljoen of 100 aan extra kosten.
Over een paar jaar zegt Rutte "met de kennis van nu........."
Dit doet me denken aan de aflevering van southpark gehete "the coon" waarin captian hinesight een grote rol speelde.
dus voor ieder 2 of 3 streepertje, moeten er 10 militairen mee.
Dat zoiets nu niet in Gouda of noem maar op kan en wel in verwegiestan.
Als de PVV tegen is, gaan we weer snel lekker stemmen.
Plaatje moet 'Pinda' zeggen.
Ok, ga jullie gang maar. Maar dan niet gaan janken en vooral geen stille tochten als de eerste kadavers binnenkomen.
@REinaert 15.59
Heeft u het Urker windmolen drama gemist ?
Dat zijn pas fouten.
@batsgeit 15.57
Hoe ze een toilet moeten gebruiken, een gebruiksaanwijzing van een fiets, zulk soort dingetjes.
Maar uh............... waar wordt die miljard van defensie dan op bezuinigd en waarom?
@Parsons | 07-01-11 | 16:14
We moeten niet denken dat we de Amerikanen zomaar dit soort kunstjes kunnen flikken.
Geopolitiek gezien is het erg onverstandig als we irritant gaan lopen doen. Ik had liever gezien dat niemand ooit naar dat kudtAfghanistan was gegaan, maar nu zitten we er wel mee. En nu we er toch mee zitten is het in zijn geheel niet onverstandig om wat goodwill te kweken.
Ondanks de grote bezwaren - die ook ik heb - stelt zo'n politiemissie weinig voor. Dat kunnen we nog wel even hebben. Wellicht verander ik van mening als er weer een onschuldige Nederlander sterft in dat allahvergeten kutzandland, maar ik heb goede hoop dat dat nu niet nodig is. Gezien de kleine schaal.
Lees de nieuwe Ellian straks maar.
zeg maar jansen | 07-01-11 | 16:16
Nee hoor prima.
Ben benieuwd naar uitslag volgende verkiezingen.
Overal moet bezuinigd worden. Maar om onze "reputatie" in navo verband hoog te houden, mag het wel wat kosten. En het resultaat is van te voren bekend, het had totaal geen zin.En dat wellicht weer ten koste van jonge Nederlandse levens. Politiek denk toch eens goed na voor je dit verkeerde besluit neemt!!!
@joopwil | 07-01-11 | 16:08
-
U heeft helemaal gelijk: de mandaad, dáár gaat het om...
@Joowil - "Mark moet onder druk van zijn christelijke holmaat naar Afghanistan" - Komt gewoon uit de VVD koker hoor... was allang bekend.
Ondanks het feit dat het slechts de conventie is dat er een meerderheid in de kamer wordt gezocht en kan Rutte als hij dat wil militairen sturen of de tweede kamer het er nou mee eens is of niet.
@Parsons | 07-01-11 | 16:07
Best een beetje voor, zo redden we nog iets van ons internationale gezicht want ons vertrek is niet goed gevallen.
We zijn de 15e economie van de wereld en dan kan je je niet terugtrekken tot achter de dijken. Nuttige ervaring voor defensie bovendien en wie meedoet mag ook meepraten.
joopwil | 07-01-11 | 16:14 Als Rutte met z'n kastje breekbaar op z'n muil wil vallen, wie ben ik dan om hem tegen te houden?
@neemjemoederindemali | 07-01-11 | 16:10
Nee, Office2010. Nog erger.
@dopinie | 07-01-11 | 16:09
Die spoort niet.
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 16:08
Zoals? Meer banen in de hulpverlening achteraf?
zeg maar jansen | 07-01-11 | 16:10
Er is geen hoop.
Zonder meerderheid gaan we ook.
Heeft verhagen reeds besloten.
Onze hoop is val van regering omdat Verhagen wil doorzetten zonder meerderheid.
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 16:11
Nee, nee, slechts een heel groot percentage, de rest raakt aan de drank of drugs, verder niets ad hand.
De papaver opbrengst moet veilig gesteld worden door de Narcostaat der Nederlanden.
We hadden natuurlijk al de Nederlandsche Handels Maatschappij die voor o.a. de Oranjes opium verkochten aan arme Aziaten en we hadden de IRT. Daarnaast natuurlijk niet te vergeten de witwas praktijken van de ABN AMRO. De geschiedenis zet zich dus gewoon door.
@ neemjemoederindemali | 07-01-11 | 16:06
Die krijgt heus niet iedereen hoor. Daarnaast word je er goed begeleid door psychologen op kamp. Maar goed, ik ga naar het nieuwe topic!
@eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 16:03
Ik bedoelde ook gewoon kleine molentjes hoor, met die grote valt toch niet te vechten. Gewoon van die molentjes die je met een gebroken geweertje en een beetje lef nog wel te lijf durft. Met Hans Hillen als Don Quichote en - bij gebrek aan een staatssecretaris - een willekeurig stokpaardje in de rol van Roxinante.
En als dat allemaal niet lukt kunnen ze altijd nog gewoon met molentjes gaan lopen.
@Parsons | 07-01-11 | 16:06
Bezig met een mummie?
*zelf lachen doet om kindergrapje*
joopwil | 07-01-11 | 16:08 De marionettenspeler die aan de touwtjes trekt van dit pouchenellenkabinet wil het ook niet. Er is nog hoop.
@denoorman | 07-01-11 | 16:04
Als ze goede agenten willen hebben kunnen ze beter de mounties sturen, of de franse gendarme, de Deutsche polizei of de Spaanse guardia civil, Nederlandse agenten zijn veredelde belasting ambtenaren, niet meer en niet minder.
Volgens mij kunnen Nederlandse agenten leren van de Afghaanse politie, lijkt me veel beter ook.
Parsons | 07-01-11 | 16:07
Jazeker; De Geus (15:12).
Het enige wat er nu toe doet is of er een meerderheid is of niet. Als er geen meerderheid is dan is het goed.
Mocht er op de een of andere manier wel een meerderheid zijn dan moet er nodig wat druk worden uitgeoefend op bepaalde randfiguren.
We gaan NIET! Onder geen voorwaarde.
Ja hoor de aap is uit de mouw.
Het NL volk is weer zwaar in zijn ster genaait.
Mark moet onder druk van zijn christelijke holmaat naar Afghanistan,
Het eerste besluit van deze regering zonder mandaad van het volk.
Het gegroeide vertrouwen in de regering in een klap weg.
We hebben een schuld van 130 miljard.
We moeten lenen om de rente te kunnen betalen.
18 Miljard bezuinigen om de schuld weg te werken.
En dan nu miljarden uitgeven voor een opbouw missie in een woestijn met een volk uit het stenen tijdperk.
Met een leger die geen kogels meer heeft om te oefenen.
Man man man wat een lutsers coalitie.
Zet die 545 man maar eerst eens in om de islam teroristen in Nederland aan te pakken die het leven van hun NL buren onmogelijk maken.
Mark Rutte, niet mijn MP vriend.
Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 16:07 De man van Ma-pier.
@Parsons | 07-01-11 | 16:07
Ik twijfel w.b. die politiemissie.
Er kleven zeker voordelen aan ook.
neemjemoederindemali | 07-01-11 | 16:04 Als mezelf zeg ik ook niet doen.
@eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 16:05
Pa-pier? Wat is dat?
Zijn er trouwens mensen die wel voor die missie zijn?
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 16:02
En dan die post traumatische stressstoornis een paar jaar later, in 1 woord, fantastisch!!. Uber idieaut.
Als van die oorlog nou een kunstwerk maken? Dan ziet iedereen het geld dat er naar toe gaat als subsidie en kunnen we de subsidie afschaffen en de BTW verhogen...
@Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 16:04
Nee nog niet, ik ben bezig met iets ingewikkelds, moet even aandacht erbij houden. Heb over een uurtje of twee tijd. Hoop ik.
Art Vandelay Ultor | 07-01-11 | 16:04
Bedankt voor de tip, bij mij thuis is hij net weer gekomen in papieren vorm...
"Het is en blijft puur en alleen een training-missie." Nederlandse militairen die zíen dat mensen ter onthoofding of steniging uit hun hut gesleurd worden, maar niks mogen doen. "Tja, sorry man; ik mag alleen les geven." Het plot klinkt enigszins bekend.
Maar beste mensen...
ZELFS als GL en D66 voor stemmen is er geen meerderheid... Zelfs als ook nog de SGP voor stemt is er geen meerderheid. Het gaat eerder afhangen van de CU lijkt me zo...
@zeg maar jansen | 07-01-11 | 15:59
Ik ben beide niet maar ik zeg, niet doen.
Jammer dat we toch gaan. Missie is goed om US te vriend te houden. Ze hebben ons echt niet nodig voor het opleiden van agenten. Tenzij het verkeerspolitie betreft en ze de staatsruif moeten vullen. Want dat is het enige waar de nederlandse politie goed in is en waar ze de meeste prioriteiten leggen. Bonnen schrijven voor verkeersovertredingen.
@Parsons | 07-01-11 | 16:02
We hadden er nooit heen moeten gaan (niemand niet). Nu zitten we eraan vast.
Heb je de nieuwe Ellian gelezen op Elsevier.nl?
@necrosis | 07-01-11 | 15:56
Was ik vergeten de sarcasme mode aan en uit te zetten?
Volgens mij is genoegzaam bekend hoe ik denk over "vluchtelingen" in 0031. Laat staan over Oost Europese figuren die hier lopen te plunderen en de boel onveilig maken.
Reinaert | 07-01-11 | 15:59
Er is vanaf mijn "werk"plek gerekend een molen van 115 meter hoog gepland op
ca. 150 meter afstand. Dus als de bliksem daar inslaat heb je kans dat een stuk van de wieken hier op mijn kantoor terecht komt. Heb eens een foto gezien van een dergelijk fenomeen en wat zo'n vallende wiek doet! Ben daar dus niet zo blij mee...
Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:45 Los je je psychische problemen zelf op op eigen kosten als je weer terugkomt? Dan is het goed. Trouwens, als je op vakantie wil daarheen dan betaal je dat zelf maar.
@ Reinaert 07-01-11 | 15:55
Zucht en vooruit een toegift doet. In dit clubje doen we allemaal een beetje stoer. Maar er elke keer toch voor gaan, uitgezonden worden en iets voor mekaar krijgen daar is de intrinsieke motivatie. Een brug opbouwen, je makkers beschermen en last but not least snoep uitdelen aan kinderen is de "thrill" motivatie. Vergelijk het met de genoegdoening die je krijgt als je een goede vriend uit de put geholpen hebt. Maar goed. Genoeg gezever.
Als je wilt dat Afghanistan geen open source meer is voor terrorisme moet je dat hele haathol nuken. Alle andere opties zijn bij voorbaat kansloos.
@Uw Verzekeringsadvis | 07-01-11 | 15:55
Bouwden ze maar 200 windmolens. Alle Don Quichotes van 0031 helemaal bevredigd. Ook bij defensie, ideaal oefenmateriaal toch? En een tik van de molen deert kennelijk niet dus waar hebben we het nou eigenlijk helemaal over?
We zouden beter troepen naar Vlaanderen kunnen sturen. Belgie spat een dezer dagen helemaal uit elkaar met alle riscico's van dien.
Pa Cartwright | 07-01-11 | 15:56 Ik ben Pa Cartwright niet en ik zeg ook niet doen.
@Reinaert | 07-01-11 | 15:52
Die hele missie wordt een ramp. Maar goed, de Kamer schiet dit heilloze plan toch af, dus who cares. Next.
@Uw Verzekeringsadvis | 07-01-11 | 15:55
Ja, maar waarschijnlijk ook effectiever ondanks dat ze maar zo'n 70% van de tijd draaien. Wat kunnen "wij" die Afghaanse politie nou leren?
@watsinneneem | 07-01-11 | 15:55
Identiteitscrisis? Neem een spiegel en ga een half uurtje gekke bekken trekken.
Als je jezelf dan nog niet herkend hebt heb je inderdaad een probleem.
Ik zeg: niet doen. En ik ben Pa Cartwright.
@neemjemoederindemali | 07-01-11 | 15:43
Ik neem mensen van "wij van Rooibos, adviseren Rooibos" absoluut niet serieus.
We hebben niets te zoeken in een wereldvreemde zandbak, we hebben al genoeg problemen met vluchtelingen uit oorlogsgebieden die, éénmaal op NL bodem, de oorlog nog eens dunnetjes willen voortzetten.
Moet ik je even helpen herinneren aan vluchtelingen uit voormalig Joegoslavie?
Zelfs binnen onze landsgrenzen gaat de strijd door tussen ggristelijke Serven en moslims uit Bosnie.
Moet ik je even herinneren aan dat meisje dat werd vermoord en vervolgens in brand werd gestoken (in NL!) door "landgenoten" wegens een te westerse levensstijl?
Ik zeg: niet doen, maar wie ben ik ?
AAch, wat maakt het uit, 200 windmolens zijn duurder.
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:49
Volgens mij word ik oud. In elk geval te oud om moderne defensie-logica nog te begrijpen. En dat terwijl ouderwetsche defensie-logica ook al een contradictio in terminis was natuurlijk.
Thrillseekers waren vroegâh de eersten die er uit gingen namelijk. O tempora, o mores!
@fietskettingslot | 07-01-11 | 15:53
Dat kan je natuurlijk ook als training zien. Kunnen de mannen eindelijk eens met scherp geschut trainen.
@Wandelpad | 07-01-11 | 15:52
Waarschijnlijk, ik kreeg net de powerpad. De gemiddelde reclame die ze bij de blokker uitzenden op die 25 jaar oude 4:3 CRT'jes zijn nog beter, amai zeg.
Herstel: De PVV is voor militaire bijstand, maar dan alleen door middel van luchtbombardementen etc. Niet dmv. grondtroepen en al helemaal niet in het kader van schooltjes en waterputten bouwen.
@Reinaert | 07-01-11 | 15:50
Liever een zakkenvuller dan een lijkenzakvuller :-)
@Parsons | 07-01-11 | 15:51
Die worden uitgerust met flitsapparatuur waarschijnlijk. Je moet ergens beginnen hè? En met zo'n lasergun in een berm vol bommen gaan staan is aan onze politie niet besteed.
Wat is er gebeurd met de NOS livestream linkjes? Of krijgt GeenStijl centjes van RTL omdat we ons eerst door de commercials moeten vreten?
oh het kabinet is akkoord maar heeft nog geen meerderheid. Dus voorlopig storm in een glas water ...
@Reinaert | 07-01-11 | 15:46
En hoe gaan die F16 trainen dan? Die blijven toch ook?
@ Reinaert | 07-01-11 | 15:47
Nee geen troll. Ik gebruikte het woord om mensen die niet begrepen wat ik deed duidelijk te maken wat ik deed. Blijkbaar was dat niet duidelijk.
Dit nieuwe plan voldoet aan alle eisen van de PvdA en die partij zou in alle redelijkheid ook vóór moeten stemmen. Dat gaan ze echter niet doen. Politiek en redelijkheid gaan niet altijd hand-in-hand (bij de PvdA zeker niet, ghehe).
Waarom stemt de PvdA nu tegen? Het volk wil in meerderheid niets meer met Afghanistan te maken hebben, daarom. Het breken met Balkenende IV vanwege Afghanistan legde de PvdA (in eerste instantie) geen windeieren. die lijn gaan ze dus doorzetten. 'Nederland is tegen de missie en wij ook!'. Peilingen zoals die van De Hond sterken de sociaal-democraten daarin.
De PvdA gaat op de populistische tour. Dat is niet erg, ik heb weinig moeite met populisme. Zelf zal de PvdA dat echter nooit toegeven.
Cohen zal het wel lastig krijgen om zijn houding te verdedigen in het komende debat (als hij dat gaat voeren voor zijn partij). Rutte zal hem om de oren smijten met argumenten waarom dit plan en de PvdA eigenlijk overlappen.
Wordt leuk.
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:45
Ah, fijn dat u het even duidt, had namelijk geen idee wat het GS leger er mee te maken had. In uw geval wens ik u van harte een fijn uitzending en dat u maar veel plezier van uw dubbele "knaken" mag hebben. Ik zal aan u denken als er weer eens zo'n lijkzak wordt uitgeladen in Eindhoven, u heeft er dan vast geen bezwaar tegen dat ik het wel prettig vind dat ik dan Darwin's theorie volmondig kan onderschrijven.
*van geloof afstappen doet*
@neemjemoederindemali | 07-01-11 | 15:46
Ja, dan ben ik maar een zakkenvuller, toch? Moet kunnen op een druilerige vrijdagmiddag.
@Olc32 | 07-01-11 | 15:40
De Geertstemmers dachten op 9 juni nog dat hun pensioenleeftijd bij hem veilig was. Op 10 juni wisten ze wel beter.
@Reinaert | 07-01-11 | 15:43
Hahaha + het avontuur natuurlijk. De intrinsieke motivatie van militairen? Laat me niet lachen! 90% van de jongens zijn trillseekers en vinden het gewoon vet om missies tot een succes te maken. Dit laatste geld natuuuuurlijk ook voor mij. Dit heb ik inderdaad niet goed duidelijk gemaakt hierboven. Het slagen van een missie is prio numero uno. Dat doen wat we doen leuk is en we er ook nog eens goed mee rond van komen is eigenlijk hoe we er hier tegenaan kijken.
wie van de oppositie heeft ingestemd ?
moeten toch minimaal 2 partijen geweest zijn, tenzij Job ...
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:45
Weet je zeker dat je niet gewoon een veertienjarige trol bent?
Het woord "soldij" heb ik voor het laatst in een boek over de Hoeksche en Kabeljauwsche twisten voorbij zien komen. Daar hebben we een ander woord voor hoor!
We punch above our weight en de kwaliteit van defensie is A-One.
Een minister-president die gewoon Nederlands praat is blijkbaar te veel gevraagd tegenwoordig.
Hoorde het net op de radio.. Ik vond vooral de volgende opmerking debiel: "545 lijkt misschien veel, maar dat is invlusief de 120 die er al zijn"....
Ehm... Dan is het toch nog steeds veel eikel!?
@Parsons | 07-01-11 | 15:44
Welnee, gewoon een politiemissie. 50 Man politie plus 495 man *kuch* ondersteunend personeel. Niks aan de hand, gewoon doorlopen mensen!
@Reinaert | 07-01-11 | 15:43
Sommige mensen gun je een lijk, zak :-)
@ neemjemoederindemali | 07-01-11 | 15:40
Goed voor u in simpele termen.
Ik word graag uitgezonden. Kan ik lekker dubbele knaken ontvangen (soldij + gevarengeld, etc.).
Dat dit eigen belang is en ik niet per se voor de opbouw van dat land er naartoe wil, zal me een zorg zijn. Ieder voor zich in deze economie. Salut!
De PVV zal dit keer Henk en Ingrid naaien met buitenlands geweld.
Smart move Geert: je overspeelt je electorale hand met Afghanistan.
Achterban is sterk NL gericht en niet in de mood voor US pleasing op hun kosten.
Ben benieuwd of de percentages van Maurice straks overeen blijken te komen met die van: opinie.eenvandaag.nl/uitslagen/37009/v...
Oh het is geen officiële militaire missie.
Mooi.
Ongelooflijk dat mensen daar in trappen.
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:37
Nou, blij dat we 't van jouw soort mensen moeten hebben dan. Prima intrinsieke motivatie wanneer je alleen maar "voor de knaken" uitgezonden wenst te worden.
Dat ze jouw soort bij defensie nog willen hebben geeft het belabberde niveau van die organisatie perfect weer. Je profileert je als een ordinaire huurling, over "lutsert" gesproken!
@necrosis | 07-01-11 | 15:42
Met een kopje rooibos schijn je een heel eind te komen.
ALlemaal inhaken ... La la la la la la
In Holland is er een premiertje
die kreeg plots een heel leuk ideetje
Een paar honderd man
naar Afghanistan
En ik kruip in Barack zijn reetje.
De Haagsche elite roept Bravo!
Een trainingsmissietje daarzo
Een dode soldaat
scheelt niks maar Mark staat
geramd voor een baan bij de NAVO
Nu slechts nog de Hollanders paaien
met leugens en bolletjes aaien
Het volk slikt het toch.
En dan alleen nog
de lekkerste top-baantjes graaien.
Het volgende nieuws uit die zandbak:
Veertig man terug in een lijkzak
Het scheelt ze geen reet,
elke plucheklever weet
Met oorlogjes hou je het volk mak.
@Fijnstoffer | 07-01-11 | 15:26
Zelfs als BakEllende beweert dat het gras groen is en het blijkt na -tig rapporten inderdaad nog steeds groen te zijn, blijf ik wantrouwen tegenover die mislukte Harry Potter houden.
Heeft wellicht iets te maken met het voorspelde zuur en het beloofde (maar nooit gekregen) "zoet".
En ontopic: wat kan NL, wat het oppermachtige Russische leger NIET kan?
Als de Russen niet kunnen winnen in een zandbak, waarom zou NL er wél in slagen?
Trainingsmissie.
PROEST
Verhagen is een rat.
Hele doel van zijn betrokkenheid bij dit kabinet is
a) Afghanistan, b) JSF en c) nuclear energy
Kortom: wat mensen buiten NL pleasen.
Verhagen gebruikt belangen NL (lees jouw en mijn belastingen) als wisselgeld voor zijn carrière.
Rutte is niet de baas.
Verhagen is.
Kijk maar waar de crucial vergaderingen worden gehouden.
Niet in het Torentje, maar op EZ.
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:37
Ik snap geen moer van uw tegel, kunt u het een beetje helder duiden.
Btw, iemand een lutsert noemen terwijl u zelf onduidelijke tegels produceert is nogal lutserig.
John Toroflex | 07-01-11 | 15:38
Dat zou geertje veel zetels kosten.
@ ¿Ya tu Sabes? | 07-01-11 | 15:33
Graag gedaan :) voor een aanvulling van mijn eerdere comment zie mij op 15:37.
de Talibanners hoeven alleen maar te wachten tot alle missionarissen weer weg zijn. Dan gaan ze gewoon hun ding weer doen
Pa Cartwright | 07-01-11 | 15:31
Ik geloof je, dan stel ik vaak de verkeerde vragen...
Het zal me niets verbazen als Geert straks als een blad aan een boom omdraait, ingefluisterd door zijn amerikaanse financiers.
Ik zeg:Gáán..!
Ten eerste hebben "onze jongens" niet voor niets gekozen voor een carrière bij defensie,en de lafbekken daartussen die hoopten op een veilig baantje achter een bureau met waardevast pensioen hebben pech gehad.
Ten tweede is er een gerede kans dat Jan S.,Dries R.,Grad D.,Thomas B.,en om alles aan elkaar te hakkelen Yolanthe S-C v K daar tzt de boel een hart onder de riem gaan steken,en met die bermen daar weet je het maar nooit.
@ Reinaert | 07-01-11 | 15:31
Ik bedoel het Roze GS leger lutsert. Ik word met plezier uitgezonden. Elke keer weer kom ik met een fortuin terug. Kan mij dat verrotten dat eigen belang. Knaken verdienen, daar gaat het om in deze economie! Hoe? Ieder voor zich vind ik.
deze neo-liberale kapitalist wenst zich ook te profileren als koene kruisvaarder. Not in my name
Volledig zinloos, doelloos en nutteloos.
-
Binnen vijf jaar hebben de Taliba'n het in grote delen van Afghanistan weer voor het zeggen, regeren de krijgsheren in hun respectieve gebieden en maken ze dankbaar gebruik van onze trainingsschema's en de vaardigheden die wij hun clanleden hebben bijgebracht.
-
Ik hoor de militaire vakbonden al weer jodelen.... wij gaan weer zwaar investeren in gepantserde onderkomens, dat wordt een tweede Kamp Holland... wat een waanzin!
-
En wédden dat die militairen die zogenaamd mee gaan 'ter bescherming van de missie' plotseling in kleine, selecte groepjes kunnen worden aangetroffen in delen van Afghanistan waar die trainers helemaal niet zijn, onder Amerikaans commando?
-
@Fijnstoffer | 07-01-11 | 15:26
Alleen is het bij Couzy zo dat 'ie vandaag beweert dat gras groen is en morgen roept dat het toch ook wel een beetje blauw is. En overmorgen ís het blauw.
Mensen met zó veel ruggengraat zijn teveel voor mijn tedere inborst.
Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:26
Hulde voor jou, die de lithium veilig gaat stellen zodat we van onze ei-foons kunnen blijven genieten!
Maar goed, ik hoop dat Rutte's plan wordt afgeschoten. Levert tenminste lache t.v. op :)
Zeeschuimer | 07-01-11 | 15:31
Dank, maar niet op dit moment. Hij doet het alweer.
Tja ik vraag me af wie hierover nog verbaasd kan zijn. Ben benieuwd wat dit grapje gaat kosten. GL en D66 zouden ontzettend dom zijn om hier niet mee akkoord te gaan.... laat CDA en VVD het lekker uitzoeken met hun grote vriend Wilders. De oppositie moet dit kabinet het zo lastig mogelijk maken wat mij betreft :-)
@Raad_maar_raak! | 07-01-11 | 15:26
Roze leger? MA? Roze maffia bedoel je! Papierneuqende schijtlijsters.
Allemaal naar Afghanistan, 't zal ze leren!
@ eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 15:25
Gewoon een kwestie van de juiste vragen stellen hè? Krijg je netjes antwoord.
Detlev Tarnowitz 15:26
Ned.2 zendt ook. Wellicht iets voor u, vieze?
Ik ben bang dat dit weer een hoop gezever op gaat leveren. Het land besturen zal dus wel weer op de lange baan geschoven worden.
#treurnis
Laat ze eerst eens hier de pliessie fatsoenlijk opleiden, idioterie.
rooimachine | 07-01-11 | 15:28
Ben je gek, vroeg of laat verdienen we het geld terug via orders, G20 deelname, goodwill, etc. Toch?
Zijn daar ook nog journalisten aanwezig?
Ik hoor alleen vragen die Rutte proberen te verleiden gewaagde uitspraken te doen.
Reinaert | 07-01-11 | 15:01
In Apeldorp zit naast een hoop stof ook de Politie-academie.
@neemjemoederindemali | 07-01-11 | 15:14
En nog heul veul andersoortig blauw. Bij de zandhazerij ook wel bekend als matennaaiers.
Ze kunnen het beter blauwdorp noemen dus. Allerlei fout volk op 'n hoopje.
VVD en geld. Ze zeggen het te besparen, maar geven het vervolgens met bakken uit aan onzinnige prestigeprojecten. Je moet wel echt bezopen zijn om VVD te stemmen volgende keer.. maarja.. sommige stemvee leert helemaal nooit wat!
NOS stream is dood?
@ Reinaert | 07-01-11 | 15:05
Kan een lapzwans zijn, maar deze keer heeft hij een punt. Ook een lapzwans kan wel eens rake of ware uitspraken doen. Als Balkenende zegt dat gras groen is, en het is groen, dan ga ik het niet principieel met hem oneens zijn.
Verhagen zal wel denken: jullie hebben je 130 km, caviapolitie en boerkaverbod, dus koppen dicht nu.
Vervelend is alleen dat dit er echt toe doet. Dit kost potentieel levens en sowieso een enorme klap geld.
Ik zeg gaan! Het land interesseert me niet veel, maar als we gaan ga ik mee en kan ik weer lekker dubbel incasseren :)
*Het roze leger salueren doet*
Pa Cartwright | 07-01-11 | 14:55
Je hebt een edit- Wat een eer!
Maar nu ter zake! Slecht besluit, er gaan doden vallen aan onze kant...
Als het stiekem is om grondstoffen veilig te stellen zeg ik: Doen!!
die bases in Afghanistan zijn betonne permanente bases. Wat dachten jullie nou? We blijven daar nog heeeel lang hoor. Dat heb ik 10 jaar geleden al gezegd.
Goed zo. Over een paar maanden gaat kabinet weer kapodt.
Is me laatst opgevallen dat de Belgen Afghaanse Politieagenten aan het trainen was in het gebruik van mortieren en artillerie.
Zeker ivm hard rennende ezels ofzeau.
En dan wordt in Nederland gezeurd over het Walther P 5 pistool.
Detlev Tarnowitz | 07-01-11 | 15:20
Doe je best, zou ik zeggon.
*verder admin bijwerken gaat*
Muawrrriesss!!!Hierrr:AAn de kettING of de riem?
Maurrriesss:Je HOK of je mandje ?
Is hier niet eerder een kabinetje over gestruikeld?
@EenZiener
Het is inderdaad riskant, het is het Waterloo geweest van veel kabinetten de laatste jaren.
Blijft een lastige kwestie van geven en nemen.
Soms moet je de U.S. te vriend houden.
De alternatieven zijn zeker niet beter.
Geheel verrassend hoor. Balkenende 2: gevallen over Afghanistan. Balkenende 4: gevallen over Afghanistan. Rutte 1: gaat dus niet vallen over Afghanistan en ik krijg weer het gevoel dat wat er ook gebeurt, NL zich moet en zal bemoeien met Afghanistan.
Wilders lepeltje-lepeltje met Flob Cohen... g e w e l d i g . . !
Teun van het Tuinpad | 07-01-11 | 15:19
Nee, Joris op de proef stellen = Detlev's hobby.
Hans Hillen is er al ziek van geworden voordat het begonnen is.
Detlev Tarnowitz | 07-01-11 | 15:17
Rechts bashen = Detlev 's hobby.
Als D66 en GL tegen stemmen maken ze zich zelf belachelijk en ik zou het ze kwalijk nemen. Dit idee kwam juist uit de hoed van D66 en GL. Als ze tegen stemmen maken ze zichzelf volkomen belachelijk.
Amerikanen kontneuken = rechtse hobby.
Idd ben het eens met een aantal dat het een meesterzet is het komt nooit door de kamer dat weten ze maar laten wel een positief signaal naar de navo dat de wil er us maar niet gezteund word die een meerderheid.
Hoeveel F 16 toestellen moeten nu weer gesloopt worden om er 4 naar Afghanistan te kunnen sturen ivm gebrek aan onderdelen?
Rutte liegt net zo hard als de Balk. Kamervragen?
Ah, da's nieuw.
Een VRIMIBOM !
*berm zoeken gaat*
@nokkenaskettingklem | 07-01-11 | 15:01
Heeft u uw maandelijkse pizzu te laat betaald?
@Reinaert | 07-01-11 | 15:01
Het blauwe brieven incasso kantoor.
Als je Afghanen hier gaat opleiden, zal je zien dat er niet meer weg willen en wij ze ineens, volgens allerlei internationale verdragen, asiel moeten verlenen.
Het is de hoogste tijd dat de NL overheid het Nederlands belang gaat dienen in plaats van het Amerikaanse.
Weer een voorbeeld waar de PVV had moeten mee te regeren, in plaats van excuustruusen over 'islam is geen religie dus we mogen niet meedoen'.
Gaat het ergens over, hebben ze niks te blokkeren.
Goed zo. We kunnen erop wachten dat de taliban het strijdtoneel verplaatsen naar de Bijenkorf in Amsterdam of de Koopgoot in Rotterdam. Goed bezig, Rutte.
Heeft iemand de brief ter beschikking? (mijn pc crasht bij het openen van een nieuwe webstek)
@ kapotte_stofzuiger | 07-01-11 | 15:09
Zolang Henk over een uurtje maar met z'n krat pils kan beginnen, zal het 'm waarschijnlijk allemaal zwaar jeuken. 's Avond nog 'effe het vrouwtje achterover gooien', dat werk.
Het rode leger van de USSR is in de periode 1979-1989 letterlijk kapot gegaan in
Afghanistan. Oud president Michael Gorbatsjov heeft recent nog op de Nederlandse tv gezegd dat er in Afghanistan niets te halen is er dat het conflict daar nooit te winnen is voor Westerse troepen.
Met alle respect voor de Nederlanders die daar hun werk hebben gedaan.
Persoonlijk denk ik dat Nederland inmiddels voldoende heeft gedaan daar
in de regio. Het heeft veel geld en mensenlevens gekost.
Het is zinnig als defensie weer orde op zaken krijgt na deze slijtage slag
en zich meer richt op Defensie, met in gedachten die andere Rus Poetin
met zijn ambitieuze toekomstplannen voor een groot Rusland en
nieuw leger.
Verder denk ik weer aan Nederland als het braafste jongetje van de
klas die naar zijn grote broer Amerika luistert wat betreft Afghanistan.
Daar gaan we weer met de waanzin, geen munitie, geen ordelijke onderkomens( beveiligd) geen zwaar materiaal en dat in een provincie die voor 60% onder controle van extremisten staat. De Amerikanen en Duitsers moeten voor de verdediging zorgen en de belgen trainen samen met de Nederlanders de toekomstige Poltie dioe in 6 weken wordt opgeleid en waarvan het merendeel analfabeet is en zeker met de snelheidsmeter moet leren omgaan. Werkelijk.......
necrosis | 07-01-11 | 15:06
+100
niets meer aan toe te voegen.
50 politiemensen
250 militairen ter bescherming WTF ?
4 F-16's met onderhoudspersoneel ... W T F ???!!!
Totaal 545 man ... voor 50 politie-trainertjes
En dan noemen we het een trainingsmissie. Ach ja ... Rutte probeert natuurlijk Balkenende te overtreffen in leugens. Wat een zieke shit.
Trainingsmissie naar Afghanistan is een prima besluit.
Deze in Nederland laten plaatsvinden is niet reeel. Bovendien: De getrainde politieagenten gaan vervolgens nooit meer terug. Ze hebben waarschijnlijk nog nooit een goed georganiseerd land gezien.
Het duurt een generatie lang voordat dit land er weer bovenop komt en daar dient bij geholpen te worden, wereldwijd. Trekt iedereen zich terug dan komen de Afghanen naar het westen toe en dat is natuurlijk niet de oplossing. Helpen opbouwen waar het kan. Het risico is groot, maar eens keert het tij.
@koerbagh | 07-01-11 | 14:59
snappedshot.com/uploads/dmartyr/Radar-...
@knight03 | 07-01-11 | 15:06
Een motie van wantrouwen tegen de regering, gesteund door PVV en 'linkse blok'. Daar raken Henk en Ingrid helemaal van in de war.
@Sir EnemA | 07-01-11 | 14:59
lol!
Laten we Welten inderdaad die kant opsturen.
Met al die boerka's heb je zo je bonnen quotum gehaald.
@Prof. D.A.H. Vintik | 07-01-11 | 15:03
Dan heb je het een van die drie keer gezien.
ow... wacht, "Balkenende administration"
nadenken doet.
@Lying Dutchman | 07-01-11 | 14:57
De kans om op een bermbom of een dergelijk explosief te trappen is op de Veluwe een stuk kleiner.
Van mij hoeft die nieuwe missie niet, en niet omdat Cohen tegen is.
Ik ben tegen omdat het weer geld gaat kosten, NL weer in de reedt van de VS kruipt en we er niets mee winnen.
Ik ben verre van een vredesactivist maar kan je wel vertellen dat geen enkele oorlog ooit een winnaar heeft opgeleverd, alleen maar verliezers.....
Hopelijk houdt Geert zijn poot stijf en laat hij het kabinet vallen. Of zal de PvdA niet tegen willen stemmen omdat de PVV dat doet??
@yokiamy | 07-01-11 | 15:04
Het vorige kabinet viel omdat de PvdA de stekker eruittrok, met Uruzgan als excuus.
Schande!
Waarom nog meer levens op het spel zetten om een geforceerde democratie op te leggen in een Islamitisch land. Een bevolking die weinig associatie kan vinden met Westerse waarden en normen.
Men wil de democratie blijkbaar niet, dus wegwezen. Laat de Islamitische wereld het zelf maar uitzoeken.
Bovendien scheelt dat enorm aan uitgaven en aldus op het begrotingstekort.
En daarnaast; politietraining in een gebied waar veel wordt gevochten? Wat een gelul.
@Fijnstoffer | 07-01-11 | 15:03
Met een lapzwans annex draaikont als Couzy kan ik het principieel niet eens zijn.
Dergelijke lieden verdienen slechts de vergetelheid. En meer niet.
Hoe ironisch, het vorige kabinet viel over de kwestie Uruzgan en nu sturen we vrolijk weer miltitairen bijna dezelfde kant op
@Che_cuevara | 07-01-11 | 14:58
Niet vloeken aub.
Daar ben ik in totaal hooguit 3 keer geweest, de laatste keer was nog tijdens de 'Balkenende administration'.
Het is gewoon afgelopen met Nederlandse collaboratie aan Amerikaanse oorlogsmisdaden. Ook als landverrader Verhagen dat graag anders ziet. iesh siempel: D'66 en GL gaan dit nooit goedkeuren, want dan blijft er weer wat budget over om leuke linkse hobbies mee te financieren.
@horsteknots | 07-01-11 | 15:00
Labeltjes aan de teen? Niet nodig. Identificatieplaatje onder de oksel is de regel.
Mocht de bijbehorende arm ontbreken neme men de andere oksel. Mocht ook daar de arm ontbreken dan is het tijd voor gepast eigen initiatief.
Neem het memorandum gravendienst even door, dan weet je hoe het mot. Proost!
Met een dure riskante operatie een zootje ongeregeld 'trainen'.
Om Obama tevreden te stellen. Een zinloze zaak.
Eens met Couzy:
www.eenvandaag.nl/buitenland/37003/ned...
Hoe schrijf je '1312' in het Afghaans?
*Alvast haatjurken klaarlegt om te bedrukken*
@koerbagh | 07-01-11 | 14:59
Het is ook een puzzel om het weekend door te komen, snap dat nou
Benieuwd wat Kereltje Pechtold gaat doen... Hij is principieel mordicus tegen alles wat Wilders zegt, dus als hij consequent is stemt hij voor uitzending.
@ nokkenaskettingklem | 07-01-11 | 15:01
Neem de proef op de som en maak d'r een linkse hobby van.
Politietraining 1: Het boerkaverbod.
'Weten jullie allemaal wat een boerka is?'
Geen idee waar ze die meerderheid vandaan denken te gaan toveren.
SP stemt sowieso tegen lijkt me. En als GroenLinks en D66 dan voor zouden stemmen komen ze nog steeds een paar zetels te kort. Misschien als ze dan ook nog die Christenhonden weten te overtuigen dat het een goed idee is om naar Afghanistan te gaan maar dat lijkt me wel heel erg lastig.
Uiteindelijk gaan we dus waarschijnlijk niet nog een keer naar Afghanistan wat me een uitstekend idee lijkt.
Politie = rechtse hobby.
Oei ik mag niet zeggen dat oorlog een rechtse hobby is. Wie heb ik op de tenen gestaan?
@spuitje11 | 07-01-11 | 15:00
Wat zit er in Apeldorp dan? Echt niet the place to be voor de ordinaire zandhaas hoor!
Ik vrees dat we wat opgeblazen terugkrijgen met labeltjes a/d teen. (als ze er nog aanzitten)
Onderhandelen met GroenLinks voor je NAVO-baantje; dat betekent dat Nederland straks een groot woonerf wordt, vol gele zwaar-gesubsidieerde rupsen.
Lekker voor niks doodgaan en belasting betalen. Stuur die caviacops van Graus er maar heen.
en gewoon in Apeldoorn trainen zat er even niet in of zo?
@ VanKoetsveld: interpunctie kun je leren. Dit lijkt meer op willekeurig uitgestrooide punten, komma's, puntkomma's en streepjes.
545 Flitsagenten naar Afghanistan. Tja, we mochten toch al 130 gaan rijden.
Makes sense to me.
Er moet weer een baantje in de VN, NATO of EU worden gekocht zeker? Welke uitgerangeerde politicus moet er nu weer aan de baan geholpen worden? Het zal toch godverdomme Balkenende niet zijn? En hoeveel mensenlevens mag dat deze keer kosten?
Bepalend wordt natuurlijk of onze agenten daar het Burkaverbod prioriteit gaan geven.....
Meneer, u draait en u bent niet eerlijk.
@Prof. D.A.H. Vintik | 07-01-11 | 14:55
Joop?
Hmm toch maar weer pvda stemmen.
Een leger kost altijd geld, of het nu op de Veluwe loopt te blowen of in Kunduz.
@Pa Cartwright | 07-01-11 | 14:55
Ja ik snap het wel. Moet je zijn tegel maar eens zien, met atm0s kan dat
@Carpa | 07-01-11 | 14:51
Inderdaad. Het kabinet laat naar het buitenland (US of A) zien dat het van 'goede wil' is, maar helaas het komt niet door de kamer.
We kunnen deze experts beter gebruiken in Veenendaal, of Gouda.
@Grapig | 07-01-11 | 14:55
Was dat maar waar. Maar we verdienen er niet eens aan. Ik zeg dan ook, niet doen, en het budget voor Defensie de komende vier jaar halveren. Oh ja, en het personeelsbestand mag wel gedeeld door vijf ofzo. Jammer dat zoiets dergelijks niet in het regeerakkoord staat...
Nu snap ik Cohen helemaal niet meer, Wilders is tégen dus verwacht je dat Ubertheeconsument Job hardstikke voor is.
Gelukkig heb ik meer verstand van vrouwen.....
@nokkenaskettingklem | 07-01-11 | 14:52
Probeer het eens bij Joop.
-weggejorist-
nokkenaskettingklem | 07-01-11 | 14:52
?
- edit: iets met hoofdlettergebruik en een normale zin formuleren.
oorlog is rechts geldverdienen
58 procent? Zo'n 'krappe' meerderheid is dat toch niet?
Zag gisteren trouwens een poll waarin het 71% was, weet helaas niet meer waar.
En die boetes, krijgen wij dat geld?
Als dat zo is zeg ik, Doen
-weggejorist-
Ik mag hopen dat die missie er nooit komt. Ik snap toch al niet wat Rutte er in ziet... beetje jammer dat daar dan de linkse oppositie voor nodig is om het plan compleet af te schieten.
M.i. meesterzet Rutte/Verhagen/Wilders, let maar op.
Volgens mij kunnen we beter wat centen tegen training in ons eigen land aan gooien.
beetje je tijd antedateren hea? foei
REAGEER OOK