Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Hbo journalistiek opleiding tot werkloze'

sgooltje.jpg Hoi scholier! Doe jij ook een hbo journalistiek? Ja? Muhahaha, you're fucked! Roepen wij al jaren, alleen al vanwege het feit dat je verplicht moet gymnastieken op het hbo, maar ook de Azijnbode doet vandaag even een duit in het zakje dat hahahabo heet. Top die kop: "Opleidingen journalistiek verkwisting van geld en jong talent". Ondertitel: "Voor de meeste studenten journalistiek wacht een mager freelancebestaan of helemaal niks". Jazeker, uw hbo-opleiding journalistiek is waar-de-loos. Ook als het géén InHolland-opleiding is. Kranten en tijdschriften zijn namelijk aan het doodgaan, zelfs de YES is al kapot. Opleidingen journalistiek schieten als paddestoelen uit de grond en de markt heeft te kampen met een tsunami van net afgestudeerde hbo-journalistiekscholieren. Simpel gesteld: er is geen werk voor journalisten. Nu niet, in de toekomst al helemaal niet. Journalisten die wél werk vinden hebben doorgaans een universitaire opleiding gedaan, maakt niet uit welke. Een beetje hoofdredacteur heeft namelijk liever een academicus dan een hbo'er. Alleen het Katholiek Nieuwsblad schijnt gek te zijn op scholieren. Voor die paar hbo'ers mét talent en gedrevenheid: geen zorgen, u komt vanzelf bovendrijven. Dag hbo'ers. Dag toekomst. Dag foponderwijssysteem.

Reaguursels

Inloggen

HBO ers zijn betweters met een goed geheugen.

angeleye | 31-10-10 | 01:24

Whahaha; de KVDW-toets. Op het einde waren ze mensen van de opleiding aan het knikkeren die dat "vak" niet konden halen. Ik heb zelf tijdens mijn afstuderen ruzie gekregen (letterlijk). Studeerde af op pc binnen de Nederlandse journalistiek. Dat trokken ze erg slecht destijds. (wederom; niet allemaal... maar toch). Het hypocriete sfeertje. Je moest maatschappij-kritisch zijn; maar wel op HUN manier. Toch ben ik blij dat ik het papiertje heb overigens...... Altijd beter dan niets... :-)

borisma | 30-10-10 | 18:49

Ik kan mij nog wel de toets 'Kennis van de wereld' herinneren in Tilburg.
Dan moest je multiple choice vragen beantwoorden met welles of nietes.
Dat vond ik ook zo oppervlakkig.

Voor kennis van de wereld gaat deze jongen liever op reis.

strikdewepstroper01 | 30-10-10 | 17:12

Ik ben er al weg sinds 2006 nadat ik mijn propedeuse had behaald.

strikdewepstroper01 | 30-10-10 | 16:53

Sommige wel; sommige (nog) niet. Heb zelf wat lessen gehad van A. Dasselaar; wat mij betreft een gouwe pik! Geen kapsones...... en zo zijn er nog een paar. Er zitten wel zeer veel zelfingenomen linksige rukkers idd. grtjes

borisma | 30-10-10 | 16:03

@borisma

Die talentvolle docenten op de Fontys Hogeschool voor de journalistiek
zijn zelf gedumpt als journalist.......

strikdewepstroper01 | 30-10-10 | 15:38

Bert, je lult it je nek. Het artikel handelt vooral over de niet-erkende scholen voor journalistiek. Door jou verdraaiing klopt er niets meer van. Niet dat bijvoorbeeld de FHJ niet compleet ruk is, maar er lopen wel degelijk talentvolle docenten rond. Het enige probleem wat ik persoonlijk had, was het linksige signatuur. Verder krijg je gewoon een HBO-briefje waarmee je, eerlijk of niet, meer kans maakt op de arbeidsmarkt. Veel stukjes vond ik erg goed van je, maar dit was ver beneden de maat gast!

borisma | 30-10-10 | 14:23

Ga je deze keer niet happen Bert? Wat een afgang was dat van je die ene keer he? God, wat hebben we met z'n allen gelachen om hoe jij je liet kennen!

ren-forrest-ren-e | 29-10-10 | 23:01

Wat een frustraties toch weer allemaal Bertje... Zit het je nog zo dwars dan?

ren-forrest-ren-e | 29-10-10 | 22:03

DOEKEL, Bedankt voor het met miljarden soepsudie naar beneden trappen van 'jouw' HBO.

Milton Friedman | 29-10-10 | 09:59

Is geen probleem menschen: de 'afgestudeerden' kunnen zich voor een habbekrats melden bij de beroeps onzinverspreider - anp.

dubbert | 29-10-10 | 09:46

Ach ja, vraag schept aanbod zullen we maar zeggen... Voor al die paupers die ook zo nodig een extra papiertje willen hebben omdat ze 'pas 18 zijn en nog geen zin hebben om te werken', creëert 'de markt' dan een flauwekul-opleiding die enkel nuttig is vanwege het aanbod van vrouwen.

m@rkus | 29-10-10 | 08:27

Leo* | 28-10-10 | 17:41

Staat in Delft niet die kwaliteitsuniversiteit waar ze het verschil tussen dom en stom nog niet kennen?

Anders nog? | 29-10-10 | 02:10

Oud nieuws, Bertus. Vijftien jaar geleden was het reeds over en sluiten met de journalistiek. Deze idioot, zogenaamd afgestudeerde van de AJV, kan het weten.

En-el Hak | 29-10-10 | 00:19

illuvatar | 28-10-10 | 15:33
Sommige mensen hebben het, wegens een gebrek aan geloof in eigen kracht, nodig om op anderen af te geven op deze manier. Daar voelen ze zich beter door...

synchronicity | 29-10-10 | 00:12

Pff, die "grote vier" zijn minstens zo incompetent als de nepstudies die ze van marktverzadiging beschuldigen. Erger nog, het zijn politieke bolwerken: drie van de vier zo rood als het bloed dat door Pol Pot vergoten is, enkel Ede valt buiten de boot, daar moet je naast de numerus fixus ook nog eens van Christelijke huize komen. Bij de Uni's gaat het er nog rooier en linkser aan toe.
Het komt er op neer dat journalisten in dit land niet zozeer "opgeleid" worden, (voor journalistiek heb je geen competenties nodig, je hoeft enkel een beetje vlot te kunnen schrijven, babbelen en begrijpend lezen), in Nederland wordt je als journalistiek-student in een PvdA of CDA mal geperst, dát is het feitelijke bestaansrecht van de opleiding. Dit komt ook redelijk overeen met de verdeling van ons media-landschap. Iedere student die bij het duiden van de het nieuws niet tot de zelfde conclusie komt als hun salonsocialistische docent kan het volgende jaar gewoon op z'n buik schrijven. Kenbaar maken dat je VVD stemt is al een risico op zich, al teveel kritiek leveren op de politieke opvattingen van je linkse medestudenten kan zelfs leiden tot een "indringend gesprek" met de decaan, omdat je de sfeer in de klas zo "polariseert". Over de heilige huisjes van links (milieu, immigratie, gratis geld, EU&VN etc.) moet je al helemaal niet beginnen, voor je het weet ben je een radicale anti, of komt Godwin weer om de hoek kijken. Policor is dan ook de norm, de meeste studenten waren er al mee behept voordat ze over de drempel traden, maar de enkele "opstandige" die nog niet door de socialistische hersentumor was aangetast veranderde uit lijfsbehoud al snel in een fanatieke "socialist". Hoeveel daarvan de scheidingslijn tussen acteren en geloven in stand hebben kunnen houden weet ik niet. Dat wat ze deden tijdsverspilling was is mij echter wel duidelijk, nimmer nooit heb ik een van de namen van mijn medestudenten zien prijken in een van de dagbladen of tijdschriften die ik de afgelopen jaren onder ogen heb gekregen.
Gelukkig worden mensen er ook opgeleid tot voorlichter/oplichter, daar valt tenminste wel werk te vinden, het betaald nog aardig, en je kan er op feestjes tenminste nog fatsoenlijk mee voor de dag komen. En zoveel verschil zit er ook niet tussen, of je nu halve waarheden verkondigd over een bedrijf, of over de politiek&samenleving, het blijven halve waarheden, oftewel halve leugens.
Overigens.... vroeger waren er overigens geeneens journalistieke opleidingen, en toch wordt de verslaggeving uit die tijd vele malen hoger aangeslagen dan de pulp die men heden ten dage op een dode boom durft te drukken. Feitelijk is een journalistieke opleiding gewoon bullshit.

vermetel&consorten | 28-10-10 | 21:17

Ik zie een studentje SvJ overigens niet dit soort acties uitvoeren. GS-redacteuren ook niet trouwens. www.hpdetijd.nl/2010-10-28/micha-kat-p...
Je kunt hem een gek noemen of een complotdenker maar hij is in ieder geval de enige Nederlandse journalist die ik ken die zich volledig ergens in vastbijt en niet volledig is gevormd volgens de regels van de journalistiek. Hier kunnen een hoop journalisten (GS, advies ook voor jullie) een voorbeeld aan nemen. Openhalen van etterende zweren, dat moet jullie taak zijn. Niet mensjes pesten.

deministerpresident | 28-10-10 | 20:04

:-)

funda | 28-10-10 | 19:48

Gelukkig heeft Bertje het beter voor elkaar, die verzint de hele dag achter zijn computerschermpje kudttekstjes, gebaseerd op het leven op twitter en ingezonden linktips. Zit je dan de hele dag in je kantoor met een stel autisten je verneukte wereldbeeld te verwoorden.

Bert, ik ben jaloers op je. Werkte ik maar als journalist bij Geenstijl.

de kudtkrantenjongen | 28-10-10 | 19:29

@Klaaswitz | 28-10-10
Dat zijn ook geen journalisten maar bureauredacteuren die ANP-stukkies op maat knippen en in hun blaadje/website plakken. Dat kan iedereen die met een 6 voor tekstverklaren van de middelbare school komt. Gelukkig is dat ook niet alles waar HBO journalistiek voor opleidt. Er zitten echt wel interessante vakken in, maar dat zijn er niet heel veel omdat de meerderheid van de studenten daarop sneuvelt. Bij verplichte vakken verlagen ze het niveau en gaan ze "relatief normeren" waardoor altijd 50% slaagt en ik dus met een dronken kop na een nacht doorhalen nog steeds een 8 haalde voor "statistiek". Of ze stoppen het in optionele keuzeprogramma's waar je straffeloos voor mag zakken omdat je volgende maand iets anders kunt kiezen. Juist tussen de keuzeprogramma's -hoewel van zeer wisselende kwaliteit- zaten soms nog wel inhoudelijke pareltjes, waaronder bijvoorbeeld een minor Geschiedenis in samenwerking met de universiteit en een hartstikke leuke cursus beleggen.

Zware Majesteit | 28-10-10 | 19:19

Favourite Nightmare, nou sorry Pieter Broertjes lijkt me geen vergelijkingsmateriaal, niemand die er zo verzuurd en ellendig bijloopt als hij, hoeveel je ook zuipt. Maar toch fijn voor je oom. Hoorde van een vriendin van mij die dus bij dat zuurblad werkt dat hij ook regelmatig jongetjes voor'trok', jaja je hebt het echt gemaakt als je daar hoernalist bent.

China2011 | 28-10-10 | 19:03

Begin een website met een popi naam, zet er een paar leuke berichtjes op, koop een ANP- of NOVUM- bundeltje, maak wat leuke foto's, plaats een poll, huur een Rutger II in, een cameramannetje (jijzelf met een HD-handycam), laat wat van die werkloze journalistjes in om werkervaring op te doen, een werkeloze webdesigner (die het wel een uitdaging vindt),etc etc, en je bent meteen directeur ook nog.
Kijk maar naar die gasten van Geenstijl....

Jan Gordelroos | 28-10-10 | 18:52

@JimiH
Nooit van onderzoeksjournalisten gehoord, denk dat het hoe dan ook een goede zaak is als er meer academici in de journalistiek actief zouden zijn, een wat meer rationele kijk en aanpak op en van het vak is broodnodig. Een meer wetenschappelijke benadering van nieuws en de wijze deze te analyseren is gewenst in veel gevallen. Ik bedoel kijk bijvoorbeeld naar de 'journalisten' van Spitsnieuws, dat krijg je er van.

Klaaswitz | 28-10-10 | 18:51

Achachach, wat een huiliehuilie weer van GS. Als ubergeil hypermodern medium de deaude beaum Televaag kopieren. Dan ben je goed bezig hoor!

Horror Skopie | 28-10-10 | 18:50

De NvJ is volgens mij een beetje bang dat de studenten van de baggeropleiding HU Journalistiek niet meer aan de bak komen bij de bepalende media. Ze kunnen zich dan niet meer verrijken met de steekpenningen die ze van de NWO krijgen om de studente te brainwashen!! ECHT WAAR! ;-)

F'Shizzle | 28-10-10 | 18:28

Ben ik ff blij dat ik vorig jaar met mijn HBO journalistiek ben gestopt.

ilse | 28-10-10 | 18:15

In mijn tijd ging je ook zaterdagochtend nog naar school. Zes talen alleen al, nu hebben de jongens en meisjes 6 vakken. Het probleem ligt daarom niet bij het HBO of WO, maar de fase daarvoor.

Jos Kemenade, hartelijk bedankt!

Leo* | 28-10-10 | 18:05

Tja uh, ik ken slechts een handjevol goede journalisten dus er zal wel iets kloppen van het feit dat die opleidingen beroerd zijn. Je leest tegenwoordig veel meer geschreeuw dant feitelijke journalistieke artikelen.

safariman | 28-10-10 | 18:00

@Shammyme | 28-10-10 | 15:43
Ja want handelsgeest en gevoel voor zaken kun je niet aanleren.

Neem Hennie van de Most, die heeft alleen LTS gevolgd maar is nu stinkend rijk en heeft een business imperium waar je u tegen zegt. Hij heeft zijn tijd niet verkwist met kennis halen uit boeken die hij ook in de praktijk kan opdoen.

JoranVanderdood | 28-10-10 | 17:56

Als je goed bent, ben je goed. Kwaliteit komt altijd bovendrijven en goed schrijven kun je niet studeren. Heb je een SvJ-papiertje, ben je innovatief, kun je goed schrijven, heb je een ondernemende instelling en heb je ballen, dan kun je ver komen. Je moet alleen niet denken dat de gebraden duiven je vanzelf de mond in komen vliegen. Een baantje bij een krant of tv-station is ook niet zaligmakend. Concepten bedenken, ze uitwerken en ervan profiteren: dat is voor enkele SvJ-gediplomeerden de road to succes. Zeg ik als voormalig Letteren-student.

cultheld | 28-10-10 | 17:47

@Leo*

Dat fimpje is heel veelzeggend. Het geeft ook het gevoel dat ik heb bij
veel HBO's waar ik binnen ben geweest. Dat populaire sfeertje dat onderwijs
vooral leuk moet zijn. Alleen de Rap muziek ontbreekt nog.

Al die onderwijsfabrieken; Fontys, Inholland en de Haagse Hogeschool (Ook zo mega
groot.) Dat sfeertje kan ik ook moeilijk omschrijven, heel fake en plastic....

strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 17:46

Als als de journalisten die wel werk hebben een universitaire opleiding hebben waarom worden er dan zoveel beroerde fouten gemaakt in de media en waarom is de kwaliteit zo laag? Een reden dat ik geen krant koop is behalve de achterhaaldheid van het nieuws dat er nauwelijks nog kwalitatieve opiniestukken in staan.

Rutger heeft trouwens ook slechts de Skoel of Miedia van Windesheim gevolgd en Weensie heeft de Sgool voor Hoernalistiek niet eens afgemaakt. Dus misschien kunnen de sgolieren het eens bij PowNed proberen, die nemen iedereen aan.

JoranVanderdood | 28-10-10 | 17:46

@Roos1987 | 28-10-10 | 17:40

Neuh, maar ik gebruik wel met prima resultaten jouw shampoo. Dat dan weer wel.

Leo* | 28-10-10 | 17:44

In Delft (DSC, Virgiel, Engelenbak) werd of wordt een studentenliedje gezongen met als strekking "HBO-ers zijn stom" of zoiets.

Iemand de tekst ter leering ende vermaeck?

Leo* | 28-10-10 | 17:41

@ Leo

Figureer jij in dat filmpje, Leo?

Roos1987 | 28-10-10 | 17:40

* afgestudeerd dus Leo, bedankt voor je comment. Was dat het?

Roos1987 | 28-10-10 | 17:33

Ps. Jullie kunnen Dominique Weesie ook voor wat presentatie-lessen naar de School voor Journalistiek in Utrecht sturen... Wat een afgang.

Roos1987 | 28-10-10 | 17:32

afgestuurd?

*Daar kan je misschien nog wat van leren.*

Leo* | 28-10-10 | 17:31

Ik herken helemaal niks in dit artikel, terwijl ik zelf een student Journalistiek ben. Wat ik wel herken, is de waardeloze journalistieke manier waarop dit stukje is geschreven en dat komt zeker niet van iemand die afgestuurd is aan de School voor Journalistiek. Ik weet niet op welke HBO je wel gymnastiek krijgt, maar deze lessen heb ik nooit hoeven volgen. Ik geloof niet dat je kansen op de arbeidsmarkt groter zijn met een studie als communicatiewetenschappen of psychologie.
Bert Brussen, misschien wil je wat lessen bij mij volgen hoe je wel een interessant, goed opgebouwd artikel schrijft. Daar kan je misschien nog wat van leren.

Roos1987 | 28-10-10 | 17:27

Liever een HBO'er met diploma dan een gesjeesde student.

Biff Eagleburger | 28-10-10 | 17:21

LiebeMan | 28-10-10 | 16:28
LOL. Lekkere boys....

illuvatar | 28-10-10 | 16:08
Zal niet te hard uithalen deze keer!

Reinaert | 28-10-10 | 16:03
Jij bent een echte vriend, alleen als ik lees over dat tijdschrift moet ik dan vriendin zeggen?

eerstneukendanpraten | 28-10-10 | 17:12

@ strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 16:59
Het maakt niet uit voor welk bedrijf je werkt. Je moet altijd doen wat de baas wilt en denken zoals de baas wilt dat je denkt. Is goed om de jaarlijkse salarisverhoging zonder al te veel gezeik te krijgen. Dus dat is niet alleen specifiek voor journalistiek lijkt mij. Een andere optie is natuurlijk om als zelfstandige te gaan werken.

Mark2007 | 28-10-10 | 17:10

De SvJ is de T-Mobile onder de opleidingen.

Tonnie Keilbout | 28-10-10 | 17:10

Toch blij dat ik m'n studie Journalistiek na 4 weken heb opgegeven ;-)

mrfreeze | 28-10-10 | 17:05

reinaarden | 28-10-10 | 16:45
Dat zijn de beste.
Bij journalisten dan.

Merlot | 28-10-10 | 17:05

HBO opleidingen zijn per definitie overgewaardeerd.

dutchdj | 28-10-10 | 17:01

@Mark2007

Ik ben al een tijd weg op de Fontys Hogeschool voor journalistiek in Tilburg.
(Ik zal het niemand aanraden, vanwege de matige kwaliteit van de opleiding
en vanwege het slechte perspectief op de arbeidsmarkt.)

Ik heb lang geleden gekozen voor de journalistiek vanwege vrijheid. Maar dat is
een illusie, want je bent een uitvoerende sukkel voor de redacteur.
En je moet altijd schrijven naar zijn of haar smaak. Plus dat het een wereldje
is van azijn pissers, beter weters en linkse rakkers.
En als je geen leven wilt van vliegen, rennen en hollen voor de redacteur,
redactiegezeik en de eeuwige reorganisaties in krantenland moet je
zeker niet voor de journalistiek kiezen.

strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 16:59

Heb die opleiding lang geleden ook gedaan, maar ‘m wel aangevuld met een collegereeks hier en een summer school daar. En ben eigenlijk best aardig terecht gekomen…

Ik ben het overigens wel eens met @strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 16:46. Het Nederlandse onderwijs is een onduidelijke brij van vakken en richtingen geworden waar met name leerlingen de dupe van worden die toch al niet zo stevig in hun schoenen staan.

Morgan le Fay | 28-10-10 | 16:55

Misschien is er wel werk als het journaille eens nieuws brengt in plaats van hijgerige hype naar hijgerige hype te rennen

wouter het bos in | 28-10-10 | 16:53

@strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 16:46

Dank voor de adhesiebetuiging.

Ben ik dus niet de enige reactionaire ouwe lul hier ;-)

Reinaert | 28-10-10 | 16:48

@widtvoet ® | 28-10-10 | 16:45

Gebakken lucht schijnt nog steeds en vogue te zijn. Het zal wel allemaal.

Dat het herkenbaar is verbaast me niet, ik hoor dat wel vaker ;-)

Reinaert | 28-10-10 | 16:47

@Reinaert
(Wat mij betreft gewoon terug naar een beperkt aantal opleidingen die elk - daar waar mogelijk - hun eigen specialisaties kennen. Heel ouderwetsch misschien maar wel doeltreffend, je weet dan in elk geval wat iemand qua basiskwalificaties in huis heeft. Het echte vak leer je toch pas "on the job". En dat mot ook kunnen.)

Dat heeft u goed verwoord, daarom is het zo jammer dat het oude onderwijs
systeem met HBS, HTS, MTS en MEAO is afgeschaft. Dit waren stevige opleidingen
in tegenstelling tot het verwaterde onderwijs van vandaag met het mega aanbod aan keuzes.

Nederland had degelijk onderwijs, maar het is kapot gemaakt door Haagse
regelneven (en nichten), vernieuwing na vernieuwing.....

strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 16:46

SpitsNieuws neemt ook mensen aan zónder opleiding.

reinaarden | 28-10-10 | 16:45

@Reinaert 16:40

Meer dan herkenbaar relaas m'n beste. Meer dan herkenbaar.

widtvoet ® | 28-10-10 | 16:45

Dus dat verpakkingspapier wordt volgepend door HBO-ers? Geen wonder dat de klad erin zit.

Lachebek | 28-10-10 | 16:45

"Roepen wij al jaren, alleen al vanwege het feit dat je verplicht moet gymnastieken op het hbo"
Deze zin kenmerkt duidelijk de onderzoeksstijl van BertBrussen. BertBrussen heeft zich duidelijk niet verdiept in het HBO. Ik heb zelf nooit gymnastiek gehad en ik ken ook geen enkele HBOer in wat voor een richting dan ook die dit wel heeft gehad. En ten tweede, als een opleiding kudt is, dan wilt dat niet zeggen dat alle HBO opleidingen dat zijn. Met mijn opleiding is gewoon veel werk te vinden. Het enigste dillema dat je hebt is om de leukste baan te vinden! Misschien is journalistiek wel gewoon kudt.

Mark2007 | 28-10-10 | 16:43

China2011 | 28-10-10 | 16:32 bij deze een niet gemeend excuses voor het 'knul'. Ik zag laatst Broertjes door de gang lopen. Mijn alcoholistische oom zit er nog beter uit dan die doorgeteerde linkse ransbak.

FavouriteNightmare | 28-10-10 | 16:42

Heb zelf een papiertje van de Utrechtse SvJ. Terugkijkend kom ik tot de conclusie dat ik een nogal langdurige maar wel erg goede schrijfcursus volgde. Afgezien daarvan voelde het aan alsof de HAVO er vier leerjaren bij had gekregen. Ontzettend breed allemaal, maar diepgang was erg ver te zoeken.

Op de arbeidsmarkt heb ik het niet eens geprobeerd als journalist. Daar is inderdaad geen droog brood in te verdienen, maar dat was al zo toen ik nog op de middelbare school zat.

Journalist in de antieke zin word je uit idealisme, niet omdat je er rijk van wordt. Naïeve pubers vinden dat prachtig en hebben er nog zo'n geromantiseerd beeld van pijprokende gleufhoeden in louche cafés bij ook, maar het journalistieke vak in de praktijk maakt je heel snel cynisch en roken in het café is strafbaar tegenwoordig. Journalistiek: je hele werkende leven achter andermans feiten aanlopen. Nee dank u. Wel een hele hoop mooie feestjes meegepikt in mijn SvJ-tijd!

Intussen werk ik in de ICT (oude hobby van me) op het grensvlak tussen techniek, informatiemanagement en marketing en heb ik echt niets te klagen over de verdiensten. Op kosten van de baas een MSc. kunnen halen is ook wel leuk natuurlijk.

Zware Majesteit | 28-10-10 | 16:42

@widtvoet ® | 28-10-10 | 16:28

Ach, overal lopen wel zieke figuren rond en zeker vroegâh (in mijn tijd dus) had je daar genoeg schitterende voorbeelden van. Gelukkig waren dat niet de lieden die afhankelijk waren van de staatsruif, paps en mams donaneerden maandelijks voldoende om zoon- of dochterlief van de straat te houden. No problemo.

Ik heb daar ook - vrijwel exact vijf jaar - rondgelopen. En me als rechtbesnaard student schuldig gemaakt aan alle denkbare vormen van studentikoos en onmaatschappelijk gedrag. Dat hoort er bij, en ik heb er ook nooit spijt van gehad.

Exact twaalf dagen nadat ik mijn bul mocht komen apporteren mocht ik mij melden teneinde Harer Majesteits wapenrok te gaan dragen. Culture-shock inderdaad, maar het leukste komt nog: ik ben daarna nooit meer terug geweest in mijn "vorige leven". Het studentikoze geneuzel was gewoon in één klap passé.

Ik heb dan ook vrijwel geen contact meer met voormalige "vrindjes". Zoveel zijn dergelijke vriendschappen dus waard. Als de drank op is dan is ook de vriendschap snel verdwenen. Stoort het? Mij niet hoor.

Moraal van dit verhaal? Eigenlijk geen. Behalve dat oppervlakkigheid al jarenlang roeleert. Grote tijd zelfs!

Reinaert | 28-10-10 | 16:40

@ LiebeMan | 28-10-10 | 16:33

haha, die reclame erbij... De percentages liggen overigens wel lager als in nederland ;-)

Shammyme | 28-10-10 | 16:36

En waar is de dienstplicht in dit hele verhaal? Doet meer goed dan menig HBO opleiding.

trench_energy | 28-10-10 | 16:34

@Shammyme | 28-10-10 | 16:28
Ah hier: www.divorcerate.org/

*naar boven verhuist*

LiebeMan | 28-10-10 | 16:33

Ohja, ik heb ook het boosaardige vermoeden dat het in de uitverkoop doen van het hoger onderwijs een linkse tendens is. Als allochtonen die in eerste instantie niet verder dan het vmbo kwamen toch nog een zogenaamd HBO diploma weten te behalen, dan lijkt het net alsof meer allochtonen hoog opgeleid zijn. Daarmee lijkt de multiculturele samenleving een groter succes. Maargoed dat zal wel niet zo zijn he:)

Ariel | 28-10-10 | 16:33

Vandaar dat Rutger weg is bij GS. Bij de publieke omroep vingen ze hem nog wel op. ;)
cv Rutger Castricum : HBO Journalistiek (School of Media @ Hogeschool Windesheim te Zwolle afgerond in 2002. nl.wikipedia.org/wiki/School_of_Media

seven | 28-10-10 | 16:32

@ slijlvol | 28-10-10 | 16:30

gefeliciteert, je krijgt je HABO diploomaa....

Shammyme | 28-10-10 | 16:32

@FavouriteNightmare: ja, het was een rode teringzooi daar, ze gooien je met liefde de afgrond in omdat ze daar zelf in beland zijn. Enige nuttige wat ze nog deden was je af en toe afbekken met die gefrustreerde zure mondjes van ze, zo werd er nog enigszins een dikke huid gekweekt, dankzij hun eigen mislukte leventjes. Ik liep laatst toevallig nog door die gangen daar, wat een FABRIEK echt ontelbare stoerdoenertjes liepen er, mieren in een vuilnishoop. Bah! Nee, heb er een aardige tijd gehad, leuk krantjes gemaakt en gelachen om die losers van een leraren, maar that's it. ps ik ben geen knul hoor

China2011 | 28-10-10 | 16:32

@Shammyme | 28-10-10 | 16:28
Dat wel ja maar ook 50% echtscheidingen, ik ben nu even op zoek naar een linkje.

LiebeMan | 28-10-10 | 16:31

De échte journalist is de oplettende burger met een grote mond!

plastic zakje | 28-10-10 | 16:31

he julli,

ik doet ook die oplijding.
is dit egt?

slijlvol | 28-10-10 | 16:30

Het jammere is dat al deze werkeloze journalisten zich geen opvallend brilletje of bretels kunnen permiteren

Graaf van Egmont | 28-10-10 | 16:29

Dat men zich op de consumptiemaatschappij zou gaan storten vanwege de ontkerking en de velen gescheiden ouders lijkt mij iets te kort door de bocht. Kijk maar naar de VS... Dat is DE consumptiemaatschappij maar toch meer kerkgezind als dat we dat hier zijn...

Shammyme | 28-10-10 | 16:28

@LJBrinkhorst | 28-10-10 | 16:22

Geloel natuurlijk, de "klassiekers" doen het nog steeds goed. De pijn zit 'm in allerlei nieuwerwetse - en van fraaie naampjes voorziene - opleidingen. Die zijn allemaal een afspiegeling van de waan van de dag. Heel hip, maar beperkt houdbaar.

Wat mij betreft gewoon terug naar een beperkt aantal opleidingen die elk - daar waar mogelijk - hun eigen specialisaties kennen. Heel ouderwetsch misschien maar wel doeltreffend, je weet dan in elk geval wat iemand qua basiskwalificaties in huis heeft. Het echte vak leer je toch pas "on the job". En dat mot ook kunnen.

Reinaert | 28-10-10 | 16:28

@Reinaert 15:59

Gaat me niet om de plakker hoor maar alles gewoon maar onder één noemer vatten maakt de boel wat prak. Heel mooi dat er jonge talenten zijn die studeren aan de Hamburgeruniversiteit, daar hun ziel en zaligheid inleggen en uitzien kunnen op een welverdiende redelijk betaalde baan als drs. Nuggets. Mot alleen natuurlijk niet zo zijn dat dat plattevloerenverhaal zóver doorgevoerd wordt hier in dit Apenland dat er geen waardering meer is voor mensen die meer in hun mars hebben en dit middels opleiding verzilverd willen zien.

Begrijp me niet verkeerd, de meest zinnige gesprekken over veel voer ik met mensen zonder al te veel statute opleiding. We hadden 't daarnet in een ander draadje even zijdelings over dat dispuutgebeuren. Akademici onder mekaar zalk maar zeggen. Man wat lopen er veel totaalidioten rond met een titel. Volslagen krankfiguren die 't over niets anders kunnen hebben dan over hun nieuw aangekochte oldtimer, over hun handgemaakt Zwitsers horloge, over hun kontinu geetaleerde meelij met de hongerbuiken uit de Derde Wereld zonder zich ook maar voor een grein bewust te zijn van hun eigen feilbaarheid. Nee dan liever versta je je met de mannen en vrouwen die vaak voor een rotloontje hun rug in veertig jaar zien breken. De mensen die die titel niet voor of achter hun naam mogen zetten. Degenen die ook die hamburgers staan te bakken tegen een kudtsalaris...

Maar om nou elke malloot die een paar jaar één of andere schijtkursus met sukces doorlopen heeft als geslaagd student te betitelen voert mi. veuls te ver. Dingen gewoon bij de naam noemen. Houdt de boel wel zo overzichtelijk.

widtvoet ® | 28-10-10 | 16:28

illuvatar | 28-10-10 | 16:00

Gay is bah!

eerstneukendanpraten | 28-10-10 | 16:26

@Shammyme | 28-10-10 | 16:24
Misschien. Kom eens met een beargumenteerd betoog.

LiebeMan | 28-10-10 | 16:25

@LiebeMan | 28-10-10 | 16:22
Edit: Audi, storten en gretig zonder punt.

LiebeMan | 28-10-10 | 16:24

LiebeMan | 28-10-10 | 16:22

nou nou nou... dat zal nou ook wel weer meevallen...

Shammyme | 28-10-10 | 16:24

@Reinaert | 28-10-10 | 16:14
Verbaast me niets, de huidige generatie jongeren is oppervlakkiger dan ooit. Rijden met een mooie audi en showen met de nieuwe Iphone. Is dat gek? Nee door de hoge mate van ontkerking en de vele gescheiden ouders hebben jongeren geen houvast meer en stortten ze zich maar gretig. op de consumptiemaatschappij zoals die al bestond. www.pzc.nl/algemeen/binnenland/5884841...

LiebeMan | 28-10-10 | 16:22

Misschien hebben de studenten niks aan de opleiding.
Maar de docenten (allen behorende tot het linkse-babyboomer patriciaat) des te meer.
En dat is toch ook wat waard!

Of: hoe de bedilgeneratie weer eens fijn voor zichzelf zorgt.
Heel erg sojaal en progressief over de ruggen van anderen.
Weetjewel, man?

Merlot | 28-10-10 | 16:22

Overigens zuigen bijna alle HBO- en WO-opleidingen, op een handvol uitzonderingen na. Permanente educatie of een overdosis talent, in combinatie met werklust kunnen jongelui echter nog ver brengen. Zoals dat vroeger ook gold voor mulo-klanten....

LJBrinkhorst | 28-10-10 | 16:22

@strikdewepstroper01 hoe moet ik dat weten?:)
Maar ik denk dat geld wel factor is. Hoger onderwijs instellingen krijgen immers geld als iemand een diploma krijgt. Nou dan moet je het ten eerste niet te moeilijk maken en ten tweede veel vage opleidingen bedenken om maar studenten of nee klanten te werven. Een tweede factor is denk ik gewoon het slechte inzicht van bestuurders die het onderwijs willen moderniseren.

Ariel | 28-10-10 | 16:21

Dat was al het geval met 4 opleidingen medio jaren 80, toen ik studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht. Ik heb toen na het behalen van mijn diploma ruim een jaar me rot gesolliciteerd en eindelijk vond ik een baan bij een overheidsinstelling. Daar werkte ik 10 jaar, toen werd ik overtallig. De helt van de directie Voorlichting moest eruit. Sinds 2 jaar is zelfs het bedrijfsblad opgeheven wegens bezuinigingen. Ik denk dat de interne voorlichting nu per intranet gaat. Enfin, sindsdien ben ik freelancer, meer het is de laatste jaren geen vetpot. Papier is al 10 jaar helemaal uit. Internet is al 10 jaar helemaal in. Daarom, jongelui, word webredacteur en geen journalist. Ga zeker geen Journalistiek studeren, maar iets anders. Al is maar het Rechten.

camff | 28-10-10 | 16:20

Heb sowieso nooit echt gesnapt dat je voor journalistiek naar school moet. Enigste rede die ik kan bedenken is voor connecties/stages..

jakeee | 28-10-10 | 16:18

@deministerpresident | 28-10-10 | 16:11

Onzalige gedachte. Iedereen moet kunnen studeren wat hij of zij wil studeren.

In principe dan. Dus stel maar een strenge selectie bij de poort in in plaats van een onzalig systeem van numerus fixus of numerus clausus, daar hebben we in het verleden al gesodemieter genoeg mee gehad.

Ben je niet goed genoeg? Pech gehad, ga maar wat anders zoeken. Ben je echt excellent en 100% gemotiveerd? Welkom!

Zeau simpel is het eigenlijk heur!

Reinaert | 28-10-10 | 16:18

@Ariel | 28-10-10 | 16:08
@LiebeMan | 28-10-10 | 16:08:

Klopt als een zwerende vinger, voorzover ik dat dan kan nagaan.

Vriendinnetje van mij (50+, antiek MBO) geeft zonder ook maar één seconde in de problemen te komen al jarenlang leiding aan een blik (jonge) HBO'ers. Tot haar eigen verbazing overigens heur. Haar "personeel" is vooral geïnteresseerd in het salaris en de leasebak en ontwikkelt zich niet of nauwelijks. Kan het gekker?

Reinaert | 28-10-10 | 16:14

@strik..

Goeie vraag

DrieNationaliteiten | 28-10-10 | 16:14

@Shammyme
Dat zal dan wel per opleiding verschillen, heb zelf een redelijke kwaliteit ervaren. Maar als je de massa's psychologie studenten een meerkeuze tentamen in 20 minuten ziet maken heb je inderdaad wel je bedenkingen.

Ariel | 28-10-10 | 16:14

@Ariel

Zie mijn posting van 16:03.
Hoe heeft het dan zover kunnen komen?

strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 16:12

........."werken" achter hun laptopje.

Wat doen ze daar, achter hun laptopje. Naar het logo staren?

Leo* | 28-10-10 | 16:11

Een goed idee: Op ALLE opleidingen een numerus fixus. Er zijn echt niet zo veel journalisten nodig ieder jaar. Leidt alleen mensen op die het echt kunnen. Dan krijgen we al die meuk ook niet meer voor onze kiezen geschoteld. We hebben straks een land met een overschot aan werkeloze kappers, journalisten, communicatiemiepjes en noem maar op. Hoeveel zijn daar echt van nodig? Degenen die het niet hebben pech en worden maar iets waar wel behoefte aan is (zorg etc.)

deministerpresident | 28-10-10 | 16:11

@ Ariel | 28-10-10 | 16:08

Universiteiten zijn net zo erg. Alleen zijn de factuurtjes wat hoger...

Shammyme | 28-10-10 | 16:10

@China2011 | 28-10-10 | 16:08 jij vat het puik samen knul! De svj is overigens nog roder dan de kut van een tomatenkwekerswief

FavouriteNightmare | 28-10-10 | 16:10

@Reinaert | 28-10-10 | 15:58
Probleem is dat een studie/hbo bijna niets meer kost en flink wordt gesubsidieerd door de overheid. Daaroor ligt de lat erg laag en komt de kwanti/kwali verhouding in gevaar. Ook ontstaat er op dit moment gewoon domweg een overschot aan "hoog"opgeleiden, waar de arbeidsmarkt gewoon niet om vraagt. De nederlandse arbeidsmarkt bestaat op dit moment voornamelijk al uit diensten, zo wordt er een gigantische zeepbel gecreëerd met alleen maar mensen die thuis "werken" achter hun laptopje. Snel emigreren voor het te laat is zou ik zeggen.

LiebeMan | 28-10-10 | 16:08

@Reinaert ook daar is wel wat scheef, maar voor mijn gevoel is het op het HBO veel erger uit de hand gelopen. Dat komt vooral omdat HBO's commerciële leerfabriek zijn en universiteiten niet (echt). Kijk dat je toegepaste chemici, laboranten, economen en ingenieurs, met een hoog-geschoold diploma nodig hebt kan ik mij voorstellen. Dat een gymleraar zich tegenwoordig ook hoogopgeleid mag/moet noemen, daar begrijp ik echt niks van, vooral niet als die gene daarvoor 3 jaar op het mbo uit zijn neus heeft zitten te eten.

Ariel | 28-10-10 | 16:08

@Reinaert | 28-10-10 | 16:03
*verschrikt voorzichtig aan de snoeiharde van eerstneukendanpraten | 28-10-10 | 15:57 | voelt*

illuvatar | 28-10-10 | 16:08

Svj in Utrecht is sowieso zo rood als wat, en ze denken daar nog in steentijd-termen als het om journalistiek gaat. Echt een stelletje randdebielen waren het daar, en ze hadden om de haverklap burn-outs omdat ze zelf mislukte journalisten waren dus tja. De arbeidsmarkt is inderdaad KLOTE, of je nou 'goed' bent of niet, of je moet erg goed in ass kissing zijn, waar het uiteindelijk ook allemaal om gaat, of bijvoorbeeld of je wel links genoeg of rechts genoeg bent, nee, als je het goed wil doen schrijf je je eigen onafhankelijke stukjes en zoek je naar geldbron voor erbij. Ps Mensen die denken dat ze journalist 'zijn' na zo'n 1-jarige master sporen ook niet, ga eerst maar eens wat presteren.

China2011 | 28-10-10 | 16:08

*voorzichtig met rietje op blote billen ultrahoog opgeleid internetfenomeen tetst*
Het zijn PaddeNstoelen Bertus. (witte boekjes doen we niet aan)
www.onzetaal.nl/advies/paddestoel.php

illuvatar | 28-10-10 | 16:06

@Booth | 28-10-10 | 16:05

Wat bedoel je nou, Zwitsal?

Doe ik ook ff lekker neerbuigend hè... 't is maar een spelletje heur (NOT).

Reinaert | 28-10-10 | 16:06

Hoezo fucking neerbuigend????

Booth | 28-10-10 | 16:05

@Prof. D.A.H. Vintik | 28-10-10 | 16:01

Ach ja, devaluatie hè. Het blijft maar doorgaan. Maar geen zorg: wie niets kan heeft ook aan de mooiste titel geen ene ouwe rotmoer.

Reinaert | 28-10-10 | 16:04

Wat een gezwets. Als je talent hebt en écht wilt, dan kom je er wel. Alleen zolang er 'talentloze sukkels' worden gedumpt op de opleidingen, die veelal binnen komen via de lotingen, komt er niet veel van terecht.

FavouriteNightmare | 28-10-10 | 16:04

@illuvatar | 28-10-10 | 16:00

En jij mot Godverdoemme niet zo zeiken want eerstneukendanpraten heeft wel degelijk een snoeiharde te pakken hier!

Ook ik erger me groen en geel aan die verneuqte taal. En ik heb niet eens een abonnement op de GayKrant. Wel op de Libelle maar dat gaat er ook uit, daar zie je dezelfde fratsen en daar ben ik niet van gediend!

Reinaert | 28-10-10 | 16:03

@Ariel

Waarom is de HTS dan verdwenen? Waarom zijn de MTS en de MEAO dan verdwenen?
Dit waren allemaal ijzersterke instituten met gedisciplineerde studenten en
leerlingen, het is in één handomdraai verdwenen. Opgeslokt in het HBO en
MBO dat kwalitatief lang niet zo goed is als de oude onderwijsvormen HTS, MTS
en MEAO. Maar ja, veranderen is een ziekte in Nederland. Kennelijk mag iets
niet bij het oude blijven als het goed werkt. Maar dat proces van slopen is
natuurlijk allang aan de gang. Dat gebeurde al met de HBS (Verplicht taalpakket,
beta vakken) Kapot gemaakt met de mammoetwet.....

nl.wikipedia.org/wiki/Hogereburgerscho...

strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 16:03

behalve voor vrouwelijke afgestudeerden dan. Even bij Laroes onder het buro en hup- die 'job' is binnen!

oebidoebie el grande | 28-10-10 | 16:01

@eerstneukendanpraten | 28-10-10 | 15:57
Het is schandalig! Ik zou een ingezonden brief sturen naar uw gaykrant als ik u was.

illuvatar | 28-10-10 | 16:00

@widtvoet ® | 28-10-10 | 15:56

We hebben tog al een MacDonald's University of zoiets?

Onder het motto "how low can WE go?" ....

Reinaert | 28-10-10 | 15:59

Het schooltje voor journalistiekje, was dat niet ooit een uitspraak van Ronald Giphart? En het verkwisten van talent slaat nergens op: studenten die al getalenteerd zijn kunnen heel goed tegen de brainwashlessen van de SvJ. De minder getalenteerden hebben er ook geen drol aan.

Vote/View | 28-10-10 | 15:58

@Ariel | 28-10-10 | 15:54

En wat denk jij van academici die 30 jaar geleden hun bul gehaald hebben? Hoe zouden die denken over de huidige generatie "academici" ?

Met het invoeren van de tweefasenstructuur begin jaren '80 van de vorige eeuw is de ellende eigenlijk al begonnen. Tegenwoordig begrijp ik er gelukkig geen zak meer van en dat hou ik dan ook maar zo.

Reinaert | 28-10-10 | 15:58

Lees het gvd iedere dag in de krant: artikel a KOST zo duur. Er zijn DUURDERE tarieven op komst. Hij BEREID zijn eigen voedsel en ga zeau maar deur...

eerstneukendanpraten | 28-10-10 | 15:57

Oplossing:
Oranje hesje
Prikstok
Vuilniszak
Berm schoon
Moe maar voldaan
Toch nog bijdrage aan maatschappij

Cuyahoga | 28-10-10 | 15:57

Grappig trouwens dat tegenwoordig zo'n beetje elke scholier verteld wordt dat hij of zij "studeert". Laatst 'n tijdje met een leuk fris meisje zitten ouwehoerdingessen die aan de Kappersakademie "studeerde". Erg liev.

Benieuwd wanneer de eerste Supermarktuniversiteit haar deuren opent.

widtvoet ® | 28-10-10 | 15:56

Ergens vaag vanuit mijn Nijmeegse tijd. Wijsbegeerte, niet afgemaakt?

*schoen ... passen ... aantrekken*

Leo* | 28-10-10 | 15:56

VoortgezetteOpleidingsgebouwen zijn een soort buurthuizen voor oudere jongeren die wat langer nodig hebben voordat ze beseffen dat hun leraren ook niks weten.

zovoklets | 28-10-10 | 15:56

Psst, Bert: welke opleiding had meneer ook alweer gedaan?

Trumple | 28-10-10 | 15:55

HBO'ers zijn stom
Babyboomers zijn stom
"Links" is stom
Kranten zijn stom
Christenen zijn stom

BertBrussen is tha Bomb!

Superior Bastard | 28-10-10 | 15:55

Eensch met de strekking van dit verhaal, ook al heb ik notabene zelf de opleiding in Tilburg gedaan. Er zijn op dit moment simpelweg teveel HBO en WO-instellingen met opleidingen journalistiek, terwijl de vraag naar journalisten steeds kleiner zal worden.

LJBrinkhorst | 28-10-10 | 15:55

Alleen al op Geen Stijl zitten vele reageerdertjes die kwa schrijftalent heus niet onder hoeven te doen voor een "echte" journalist.
Het vak is uitgehold en genivelleerd tot de grote massa.

Terpen-tijn | 28-10-10 | 15:55

@Brakke Obama | 28-10-10 | 15:52

Wijsbegeerte: prima. Maar ook minimaal letteren (parallel dan, hè).

En dan nog liefst een echt vak geleerd hebben. Academisch gesproken dan.

Reinaert | 28-10-10 | 15:54

Wat zullen mensen die 30 jaar geleden een serieuze ingenieurs titel behaalden aan de HTS zich benadeeld voelen omdat ze nu over 1 kam geschoren worden met de HBO'ers van nu. Zij hebben in theorie het zelfde papiertje als pabo meisjes, sportleraren, zusters en handen arbeid-media scholieren waarvan het gros amper een mavo niveau bereikt.

Ariel | 28-10-10 | 15:54

Wat voor een opleiding zou Doekie Terpstra hebben gevolgd en, nog belangrijker, op welk schooltje?

chop46 | 28-10-10 | 15:53

wereldtijd gehad, wat toen nog de journalisten academie heette.... stelde dus ook helemaal niks voor en dan heb je genoeg tijd om te feesten.

Fatwabuster | 28-10-10 | 15:53

In Nederland heb je geen echte journalistiek. De meeste artikelen zijn gepitched, gespind of zijn editorials. Kranten zijn links en ingedut en op tv hoef je alleen maar blont te zijn. Er is geen journalistiek als luis in de pels van de politiek, bedrijven, criminaliteit en burgerei. BNR steekt er nog iets bovenuit. Ja GS is er ook nog dan maar dat gaat van topic naar topic, ik mis hier de bijtende onderzoeksjournalistiek! Dus jongeren, zie daar je kans. Vergeet dat HBO.

ZDEV | 28-10-10 | 15:53

Om een echte journalist te worden moet je natuurlijk Wijsbegeerte gestudeerd hebben aan de 'provinciale' Radboud Universiteit, nietwaar hbo-basher?

Brakke Obama | 28-10-10 | 15:52

Sir Hackalot | 28-10-10 | 15:45
Niet. En daarom is het dus hbo.

Hertog Joris | 28-10-10 | 15:51

@Bakito | 28-10-10 | 15:48

Ga die rechten dan maar afdwingen, we leven tenslotte in een democratie dus dat moet kunnen.

Bouw een barricade, klim er bovenop en spreek de meute toe!

Reinaert | 28-10-10 | 15:51

Al kruip je in de kont van je baas... al lach je om al zijn grappen... al heb je Mao en Stalin en Kim Il Jieeeeuw boven je bed hangen... al moet je langdurig opgenomen worden in een afkickkliniek voor de overdosis aan aangeleerde Orwelliaanse hersenspinsels... al al praat je de tot-voor-kort nog graag-gehoorde en slechts enig toegestane Linkse Wartaal...
Helpt dan niets meer?

Een Soort Iets | 28-10-10 | 15:50

Over baggerjournalistiek gesproken; hoe gaat met Powned?

michiel | 28-10-10 | 15:50

Wat dacht je van fysiotherapie?

Prins_Bernhard | 28-10-10 | 15:50

-weggejorist-

Ed-your-service | 28-10-10 | 15:50

Je wilt niet weten hoeveel mensen zich 'freelance journalist' noemen. Deze quasi-interessant doeners vervelen zich de hele dag met naar elkaar twitteren. Eigenlijk is 'freelance journalist' een verkapte omschrijving voor 'ik heb geen baan'.

Fallus Erectus | 28-10-10 | 15:50

@ Sauruz | 28-10-10 | 15:46

lol, een HBO´er die studeerde bij InHolland vermoed ik ;-)

Shammyme | 28-10-10 | 15:49

"Ik vereer mijn kippen gelijk mijn vetzucht!!!", uit de verhalenbundel:
'Sinas is goed, verfafbijt is beter'.

Bram Puzze | 28-10-10 | 15:49

Allemaal omscholen tot loodgieter en timmerman. Die hebben we straks hard nodig.

joopwil | 28-10-10 | 15:49

Reinaert | 28-10-10 | 15:45
Jammer dat het alternatief rechts-populistische olifanten in de porseleinkast moet zijn. Gewoon objectieve berichtgeving is zeker teveel gevraagd. Ik heb ook rechten.

Bakito | 28-10-10 | 15:48

@droptoffee | 28-10-10 | 15:44

Tja, ik ken jouw opleiding natuurlijk niet van binnenuit.

Kan daar dus hooguit tegenover stellen dat ik me altijd wel kostelijk heb vermaakt met de echte ouwe lullen - maar dat waren dan ook lullen die wel degelijk een stevige lullepot konden houden.

Het soort lullepot dat ook nog eens blijft hangen trouwens. En waar je ook wat aan hebt.

Reinaert | 28-10-10 | 15:47

Als je kijkt wat voor mensen die opleiding doorgaans volgen verbaasd mij dit niets. Een enkeling binnen de opleiding journalistiek op de HU springt er enigszins tussenuit, maar ik durf te stellen dat er van de 100 leerlingen je van zo'n 95 leerlingen niets meer hoort wanneer zij afgestudeerd zijn..
Die andere 95 mensen zijn ANP bericht-overschrijvende schapen die de essentie van journalistiek niet begrijpen en bij voorbaat al falen.

DannydeKr | 28-10-10 | 15:47

-weggejorist-

Sauruz | 28-10-10 | 15:46

Is Rutger niet ook een HBO-er? School of Media op het Windesheim te Zwolle, ik als (niet zo trotse) Windesheimer doe namelijk HBO daar en volgens mij kan je niet hoger!

Jan en Alleman | 28-10-10 | 15:46

"Opleidingen journalistiek verkwisting van geld en jong talent".

Verkwisting van geld? Ja.

Verkwisting van talent? Kdacht het niet. Je kunt niet verkwisten wat er niet is.

Leo* | 28-10-10 | 15:46

Sinds wanneer is journalistiek een wetenschap dan?

Sir Hackalot | 28-10-10 | 15:45

@Bakito | 28-10-10 | 15:43

Dat "men" op enig moment het überhebliche semi-intellectuele en vooral zelfingenomen gewauwel van het klassieke journaille een keer zat zou zijn was natuurlijk te verwachten.

Reinaert | 28-10-10 | 15:45

illuvatar | 28-10-10 | 15:35
-
Jazeker, www.telegraaf.nl ;)

The Russian | 28-10-10 | 15:45

He wat een geluk heb ik dat ik mij aantal maanden geleden te laat voor deze studie heb aangemeld.

The Russian | 28-10-10 | 15:44

@Reinaert | 28-10-10 | 15:41
Zoals ik al zei, ik ga iets doen. In plaats van in de schoolbanken zitten en luisteren naar ouwe lullen die kletsen over het vak. De meeste studenten die afstuderen krijgen geen baan omdat ze alleen een verplichte stage hebben gelopen. Als je ervaring hebt kom je nog eens ergens.

droptoffee | 28-10-10 | 15:44

Is er nog nieuws dan tegenwoordig? Alles is minstens 2 dagen oud en voorgeschreven door het ANP. Lokaal nieuws wordt toch -weggejorist-

Mr.C3121 | 28-10-10 | 15:44

Ja doei met die kudt HBO-ers.

Captain Mango | 28-10-10 | 15:44

wel grappig dat veel academici in dienst zijn in het MKB waar hun milionairs DGA´s een MBO diplomatje op zak hebben ;-)

Shammyme | 28-10-10 | 15:43

Rutger heeft toch hbo journalistiek gevolgd in Zwolle? Hij is een gevalletje talent dat boven komt drijven?

art123 | 28-10-10 | 15:43

Pownews zet de trend. Voor journalistiek hoef je alleen nog maar een grote waffel te hebben. Vandaar de hoge kijkcijfers.

Bakito | 28-10-10 | 15:43

Allemaal de schuld van Wilders, links is intellectueel superieur aan al die wormen die Wilders gestemd hebben! .. Zoooo had een nachtmerrie dat ik reaguurder was op Joop. Bijna tijd om naar huis te gaan.

zeefert | 28-10-10 | 15:42

@droptoffee | 28-10-10 | 15:39

En welke career move heb je nu voor jezelf in gedachten? Of blijf je lekker zitten waar je zit? Mooi gesproken heur maar de toegevoegde waarde ontgaat me even.

Reinaert | 28-10-10 | 15:41

De opleiding journalistiek zou verboden moeten worden. Ga eerst maar een vak leren.

trench_energy | 28-10-10 | 15:41

Ja, ik weet er alles van. ik heb te lang rondgelopen daar op de Professor Grimberelaan in Tilburg. De FHJ..........

strikdewepstroper01 | 28-10-10 | 15:41

MET internet kan ook elk klootzakkie journalistje spelen.
Nieuws wordt net als met eten> vroeger kwam de bakker/slager/groenteboer langs, nu moet je het zelf halen.

Terpen-tijn | 28-10-10 | 15:40

-weggejorist-

atoombom | 28-10-10 | 15:40

Klopt. Zit zelf op de school voor journalistiek in Utrecht en het stelt niks voor. beetje nieuwsberichten tikken kan iedereen. De school wordt ook nog eens overspoeld met talentloze sukkels die leuk voor alle tentamens een 8 halen, maar nog nooit iets in de praktijk hebben gedaan. Een goede journalist in spé zit weinig in de collegezalen en gaat wat doen in plaats van braaf zijn.

droptoffee | 28-10-10 | 15:39

Het is jammer dat de opleiding (in Tilburg) ook zo slecht is. Het meeste heb ik geleerd (en leer ik nog steeds) van mijn stage en mijn werk. Een opleiding journalistiek lijkt enigszins overbodig. Bij een krant of omroep gaan werken en van de ervaring leren is veel waardevoller. Daar word je een goeie journalist van.

Kleaver | 28-10-10 | 15:39

@Jimi H. | 28-10-10 | 15:36

Tja, je zou toch maar gediplomeerd academicus zijn hè?

Reinaert | 28-10-10 | 15:39

Bedankt geenstijl, het was voor mij nog een beetje een dilemma, maar in dat geval ga ik wel gewoon naar de uni.

Groenepuntmuts. | 28-10-10 | 15:38

@illuvatar | 28-10-10 | 15:35

Waarom zou je je aan een courant (ja, ouderwetsch woord hè) moeten verbinden in deze modernerwetse tijden? Ook de nieuwe media hebben dringend behoefte aan fatsoenlijke cuntent heur.

In dat verband hoef ik slechts te verwijzen naar sites als spitsnieuws.nl en iedereen begrijpt meteen waar ik op doel.

Reinaert | 28-10-10 | 15:38

@Jimi H. | 28-10-10 | 15:36
Je kunt ook redactielid worden van Geenstijl.

illuvatar | 28-10-10 | 15:37

Pffffff een academicus die journalist wordt, die is zijn diploma ook niet waard natuurlijk!

Jimi H. | 28-10-10 | 15:36

Wel veel lekkere wijven vaak op dergelijke fopleidingen. Is ook wat waard.

widtvoet ® | 28-10-10 | 15:36

Maakt niet uit, geen hond die zit te wachten op moeilijke verhalen. Een maandje stage bij spitsnieuws is voldoende opleiding.

trench_energy | 28-10-10 | 15:36

Ach, het HBO is dan ook waarschijnlijk niet het juiste platform om journalisten op te leiden, is het wel? Da's allemaal net te weinig en allemaal net te algemeen en vaak ook nog eens een toefje te vrijblijvend.

Reinaert | 28-10-10 | 15:35

De echte Journalistiek student had dit natuurlijk zelf al uitgezocht.

Prof. Cor Rupt | 28-10-10 | 15:35

Kranten....... bestaan die eigenlijk nog? En waarom zou je als academicus je daaraan willen verbinden?

illuvatar | 28-10-10 | 15:35

Was te verwachten...

keppie1.0 | 28-10-10 | 15:33

Ja, Bert, de boodschap dat je blij bent dat jij geen HBO hebt gedaan blijft prima overkomen.
Ik zeg: gefeliciteerd met je bul.

illuvatar | 28-10-10 | 15:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl