Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Turken hebben een snor, Zweden een sauna

Husqvarnauutsweden.jpgIn Zweden wonen lekkere wijven, met lange benen en lang blond haar. In Zweden eten ze knäckebröd. In Zweden praten ze raar zangerig. In Zweden maken ze jeugdfilms die door de VPRO op zondagochtend worden uitgezonden. In Zweden is het tyfuskoud in de winter. In Zweden hebben ze de Ikea bedacht (waarvoor nog dank!). In Zweden heeft iedereen een naaimachine van Husqvarna. In Zweden weten ze nog wat een echte sauna is. In Zweden hebben ze de begrippen "nihilisme" en "cynisme" weten om te zetten in kwaliteitsfilm. In Zweden betaalt de hardwerkende burger zich kapot aan belasting. In Turkije wonen mannen met snorren. In Turkije eten ze kebab. In Turkije doen zwoele vrouwen met mysterieuze donkere ogen aan buikdansen. In Turkije is het zelfs in de winter een behaaglijke 15 graden. In Turkije is de staat seculier (nog wel). In Turkije hebben ze steden die werden gebouwd toen Nederlanders nog op een berenvel sliepen. In Turkije vond echt nooit genocide plaats. In Turkije heeft iedereen een busje met gordijntjes, trekhaak en imperiaal. In Turkije eten mannen testosteron voor hun ontbijt. Dus wat nou, "Rutte vergaloppeerde zich"?

Reaguursels

Inloggen

Ome Adolf had ook een snor...

Of mag deze vergelijking ook niet?

Sjakie Snel | 29-10-10 | 20:21

"Nederland voor de Nederlanders" is een uitspraak die niet geaccepteerd wordt. Maar "Türkiye Türklerindir", oftewel "Turkije voor de Turken", staat elke dag op de voorpagina van de grootste krant in Turkije, de Hurriyet. Misschien moeten we over deze verschillen eens nadenken.

Alexander de Kleine | 29-10-10 | 17:28

@ godhimself | 29-10-10 | 02:06
Denk dat je in de war bent met die andere Scandinaviërs de Finnen.
Met die opgeschoren saunakoppen....

Geheimrat Schultz | 29-10-10 | 08:41

ff onderbuikgevoel peilen: en wat nu als het een Nederlandse moslim is van Zweedse afkomst met een Nederlands en Zweeds paspoort...

godhimself | 29-10-10 | 02:06

Ik word er zo moe van dat de mensen die door ons gekozen zich op het moment voor het grootste deel bezighouden met debatteren over onnozele dingen als dit. En het continue heen en weer naar elkaar wijzen en welles-nietesen. Maar goed. Dat is zo en dat blijft zo. *Lekker tukken gaat en morgen maar weer aan die arbeit*

tagliatelle | 29-10-10 | 00:32

Ik vind dat nederland blij moet zijn dat turken loyaal, en al helemaal dat ze leger in moeten. Nederland en Turkije zijn bondgenoten in de NAVO, dus moet Turkije Nederland bijstaan in geval van oorlog.

atam1905 | 28-10-10 | 23:19

LOL topic!
Bert! Hoe gaan we deze rechtbreien!? is duidelijk moeilijk ;D. U zwiept van links naar rechts, van boven naar beneden. Hoe kan het ook anders...
Nu U toch haar kwaliteiten in het spel brengt: zelf zou ik bij voorkeur mejoffer Albayrak doen ;D. Zoals je zelf zegt: "zwoele vrouwen met mysterieuze ogen". Brede heupen, stevige billen ;D. HNG. Top-Wijf ;D.
En de zgn. Zweedse is natuurlijk uiterrrrst dun op de graat... is U ook niet ontgaan.
De wegen van de Grote Blonde Leider zijn onnavolgbaar. En over de man die elke week Op Gesprek moet komen bij hem hebben we het helemaal niet meer. De papadagen van Bos... U weet wel. 1 dag per week.
Mark Rutte:
1 x p.w. op bezoek bij H.M.
1 x p.w. op bezoek bij Greet voor de Wekelijkse Donderpreek.
1 x p.w. lesgeven op een vmbo-school. Voor zolang het duurt.

Dat zijn 3 papadagen zonder dat er een kind in beeld is!

Welkom bij de krankzinnige rollercoaster van Mark! Bruin I? Een Halfje Bruin!

Het lijkt nog heel wat. Hij brengt het leuk. Maar ondertussen! We wachten af. We gaan het zien!

Methusalem III | 28-10-10 | 21:53

Turken zijn beter dan Nederlanders? haha We zijn jaloers en dan?

Hollandder | 28-10-10 | 20:17

ZDEV | 28-10-10 | 10:51
Dat blijkt dan zeker niet uit de bemensing van dit kabinet...

Fremdkörper | 28-10-10 | 17:37

In Turkije hebben ze steden die werden gebouwd toen Nederlanders nog op een berenvel sliepen...................
maar toen heette Turkije nog Griekenland

ufak | 28-10-10 | 16:47

LijstG | 28-10-10 | 13:24
Omdat het een normaal land is.

Charles de Batz | 28-10-10 | 14:34

@Van Ravenzwaai | 28-10-10 | 14:26
De vraag is niet waarom Turkije niet en Bulgarije en Roemenië wel. De vraag is waarom Bulgarije en Roemenië tot de EU behoren.

TisNieZoMoeilijk | 28-10-10 | 14:33

Maar waarom mag Turkije niet bij de EU en Bulgarije of Roemenie wel, terwijl Turkije veel meer te bieden heeft en veel minder kost??
Turkije is seculier en wat er zich in het verleden heeft afgespeeld hebben we zelfs de Duitsers vergeven?.
Mij een raadsel...

Van Ravenzwaai | 28-10-10 | 14:26

En ook Zweden zit vol Turken,in Zweden is de kinderopvang GRATIES dus lekker 2 verdieners allemaal...

Braakbal | 28-10-10 | 14:18

Tusen Tack aan de Zweden voor de oude generatie Volvo, überlekkere karretjes heur
De ideale babemagnet als het om langbenige blonde vrouwen gaat

Tobi | 28-10-10 | 13:34

Hoe weet iedereen nou zo zeker dat de Zweedse staat zich niet bemoeit met haar onderdanen die in het buitenland zitten?

LijstG | 28-10-10 | 13:24

Het verschil is heel simpel!!!! Zweden ligt in Europa en Turkije niet!!!!
Het zou mooi zijn als je een dubbele nationaliteit kunt hebben als je het van een land hebt binnen Europa en buiten Europa niet!!!

Maar dan maar toch gelijke monikke gelijke kappe voor de formaliteit is het toch beter als Marlies dat ding ff inlevert.

opgelost

Mickmeister | 28-10-10 | 13:03

Sauna's zijn Fins, niet Zweeds.
Frdnnd | 28-10-10 | 10:58

Inderdaad, da's dan weer net niet Turks.

dompertje | 28-10-10 | 12:58

"In Turkije hebben ze steden die werden gebouwd toen Nederlanders nog op een berenvel sliepen"
Alleen niet gebouwd door turken :-)

BroederHarry | 28-10-10 | 12:50

Natuurlijk mag je een onderscheid maken zweden is een democratie Uit turkije komen nog steeds geaccepteerde asiel zoekers onze kant op. Er is dus een verschil alleen mag je dat natuurlijk niet zeggen.

jaap1423 | 28-10-10 | 12:43

@Johnny de Baas | 28-10-10 | 12:11: meestal treedt migratie op als de verwachte omstandigheden in in het aankomst beter zijn. Dat hoef je niet eens persé aan de mensen in kwestie te vragen.

glebber | 28-10-10 | 12:36

Rutte heeft gelijk, maar komt inderdaad met matige argumentatie.
Bij een tweede paspoort moet je kijken naar welke plichten en rechten het land van 2e nationaliteit aan de houder oplegt.
Dus natuurlijk moet je voor de Turkse nationaliteit een uitzondering maken:

"Wie de Turkse nationaliteit heeft riskeert zware straffen als de persoon in kwestie iets onaardigs zegt over Kemal Atatürk, de grondlegger van de Turkse republiek. Een erkenning van de Armeense genocide: idem dito. Ieder man met Turkse nationaliteit moet de Turkse dienstplicht vervullen en beloven te allen tijde bereid te zijn voor de Turkse natie te strijden. Het ook hebben van de Nederlandse nationaliteit ontslaat hem in het geheel niet van die plicht."

www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren...

rieschert | 28-10-10 | 12:32

De vraag is steeds waarom je het zou (moeten kunnen) verbieden.
Interessanter is om te vragen waarom iemand aan de dubbel wil vasthouden.
Zeker wanneer je heel sterk en partijdig één enkel land wil, moet en dient te vertegenwoordigen, eenzijdig haar belangen dient te behartigen en je dus 100% voor dat land kiest.
Het blijft een beetje dubbel.

robterdam | 28-10-10 | 12:22

Opmerking van rutte was een zeer mooie en relevane opmerking. Zweden heeft volvo en daarnaast heeft een nederlander saab gered met weilswaar wsl russische geld maar het schept een band.

dolffie | 28-10-10 | 12:15

@glebber geen idee waarom noord afrikanen dat doen. dat zou je aan noord afrikanen moeten vragen. Denk dat Turken het ook niet weten aangezien ze uit Azie komen. Dat is hetzelfde als aan een Tsjech vragen waarom de belgische politici zo raar zijn..

Johnny de Baas | 28-10-10 | 12:11

In Zweden hebben ze geen sauna maar een bastu (badstuga). Alleen in Finland of bij Finstaligen heet zo'n ding een sauna. Die Finnen ook altijd...

Gomer Pyle | 28-10-10 | 12:00

Turkije is een islamitisch kutland, Zweden is een socialistisch kutland

Zihua | 28-10-10 | 11:59

@BertBrussen
''In Zweden maken ze jeugdfilms die door de VPRO op zondagochtend worden uitgezonden.'' Inderdaad, de spijker op zijn kop!
LOL

Schlomo De Peaumeaux | 28-10-10 | 11:54

Als mocro's finnen zijn zijn turken dan zweden? Probleem opgelost dunkt me

doesitblend? | 28-10-10 | 11:53

Oh en de IKEA is consumer hell #1.
Stomme trage lemmings die zich door de gangpaden laten leiden op zoek naar de laatse Høppa en de Køndt. Zweedse ballen in je gezicht drukken. Het hele magazijn alspeuren naar die ene doos. En dan alles in je Honda NCRV of Nissan Deprimera proppen terwijl vrouw en kids lopen te zeiken en dan thuis lekker de boel in elkaar zetten. Twee blauwe duimen en drie bloedingen later kom je erachter dat je plankje 4 verkeerd om hebt zitten omdat de handleiding kudt is en je mist nog een schroefje ook. Je schopt het liefst de hele boel in elkaar. Je vervloekt die kudtzweden nog een keer omdat je in het weekend al dat karton naar de vuilstort moet brengen en dat gammele kastje eigenlijk gewoon heel lelijk is. Nog geen jaar later gooi je het weg omdat het is doorgezakt.

Het is gewoon een complot van die Zweden om de rest van de wereld in een testosteron-razernij te doen ontploffen. Kunnen zij zich weer moreel superieur voelen met hun linkse feministische sociaal weldenkendheid.

Ofzo :)

ZDEV | 28-10-10 | 11:50

De naaimachine op de pica is geen naaimachine. Wou even wat 'kennis' doorgeven. Bij sommigen hier gaan de ogen gloeien bij het woord kennis (als ze het al spellen kunnen), dus het kan geen kwaad.

Hölzenbein | 28-10-10 | 11:49

Wat de neuq nou weer? Zweden hoort bij de EU, Turkije niet. Zweden is een democratie waar men zich aan de mensenrechten houdt, Turkije... Mwah. En zo nog meer.

Met iemand met bijv. een Amerikaans paspoort zou ik tijdens Bush ook wat problemen gehad hebben.

Specy | 28-10-10 | 11:48

Johnny de Baas | 28-10-10 | 11:31: de laatste keer betaalde ik 15 SEK voor een prima kop koffie en 12 SEK voor een koffiebroodje. En dat was gewoon in hartje Göteborg: geen kudtgat. Geen idee of de Turkse vrouwen geiler zijn dan de Zweedse. Je hebt in elk geval minder last van de Zweedse familie. En de Glebber heeft niks te klagen over de geylheid van zijn Zweedse dame. Het Noord-Zweedse klimaat stelt zeker harde eisen aan de overlevingscapaciteiten van haar inwoners. Toch verwisselen de Noord-Afrikaanse bergbewoners hun warme klimaat met liefde in voor dat Zweedse klimaat: hoe zou dat toch komen ;)

glebber | 28-10-10 | 11:48

Turken snorren?
Vlashaartjes vergeleken bij de knevels in Bordurië.
Par les moustaches de Plekszy-Gladz!!

Mas Rob | 28-10-10 | 11:46

In Zweden schieten autochtonen op allochtonen. In Turkije schieten ze gewoon op elkaar.

Veenkolonie | 28-10-10 | 11:43

En links moet gewoon niet klagen hij is pas Minster President comoooon laat hem even regeren mens

Fatih86 | 28-10-10 | 11:35

Ik heb ook een dubbele nationaliteit Nederlands en Turks het zijn gewoon eenvoudige reisdocumenten niks anders ik ben loyaal ik heb wel een snor af en toe maar ik scheer het er af :) wel een domme actie var Rutte hij had het beter kunnen verwoorden onlangs dat is hij wel een coole gozer ik heb hem nog ontmoet in Amsterdam bij de Turkse Ondernemers vereniging hij heeft niks tegen Turken of zo het gaat om de Turkse Staat die volgens sommige bronnen in Nederland verschillende doeleinden heeft daar kan wel wat in zitten vergeet niet wat er vorig jaar gebeurde met de Marokkaanse geheime dienst of wel Nederlandse politie die naast maxima nog zat.

Fatih86 | 28-10-10 | 11:33

In zweden wordt kleding voor metrosexuelen gemaakt. In zweden wonen veel metrosexuelen. In turkije wonen echte mannen. In turkije voelen mensen zich nog verbonden met het land. Zweden zijn bange jankertjes daarom maken ze autos zo veilig. In zweden betaal je 8 euro voor een belabberde kop koffie. In turkije betaal je 1 euro voor een belabberde kop koffie. Zweedse vrouwen doen alsof ze geil zijn. Turkse vrouwen zijn geil. In turkije kan je lekker clubben met uitzicht op de middelandse zee. In zweden hebben vrouwen direct harde tepels als ze uit de club komen vanwege de tyfuskou....

Johnny de Baas | 28-10-10 | 11:31

@BlijfBijten | 28-10-10 | 11:06
'k Heb al voldoende voorbeelden gegeven hoe het paspoort gelijk staat aan een ijzeren greep van het moederland. Lees maar eens terug.

En-el Hak | 28-10-10 | 11:22

Overigens leuk dat de Zweden sauna's hebben, ze gaan nooit gemengd. Dat is dan weer iets voor Nederlanders en Duitsers.

glebber | 28-10-10 | 11:21

en dan hebben ze ook nog een motie aangenomen dat de regering geen anti-islamagenda voert... Ach ja, dat is dus een motie waarin is afgesproken om het beestje niet bij z'n naam te noemen. Allemaal Haagse rethoriek waar de mensen in het land geen boodschap aan hebben. Zolang er over vier jaar maar 50% minder kamelendrijvers in dit land lopen, vind ik elke woordkeus best.

borderlijntje | 28-10-10 | 11:21

Volgens mij is de Turkse Nebahat duidelijk meer do-able dan de half-Zweedse Marlies. Hebben die 50% NL genen het toch verziekt.

glebber | 28-10-10 | 11:20

@BlijfBijten | 28-10-10 | 11:06
het beeld dat je schets van "de PVV-er" heb je klakkeloos overgenomen van de zgn gutmenschen, over dom gesproken dát is behoorlijk dom, denk eens zelf na zou ik zeggen.

Onderbuik | 28-10-10 | 11:13

in turkije ben je in een mini rok een hoer
in zweden ben je een lekkere vrouw

mopperkont | 28-10-10 | 11:10

BlijfBijten | 28-10-10 | 10:35
Neemt u maar van mij aan dat ik uit eerste hand herhaaldelijk heb vernomen dat het overgrote merendeel van de (berg)Turken die hier naar toe zijn gekomen en nog immer komen ook in hun eigen, lieve, Turkije bijkans persona non grata zijn en met de rug worden aangekeken. Dat geldt overigens in gelijke zin ook voor de rif broeders en zusters die het paradijs Marokko hebben verruild voor het dirty rotten 0031. Diskriminasi wordt hen hier ten lande in de mond gelegd door punknozems uit het linkse kamp.

de directeur | 28-10-10 | 11:09

rutte zit hier gewoon hardstikke fout en dat weet hij donders goed, in het geval van albayrak wilde hij ff kiezers scoren door met de wolven van de pvv mee te huilen en nu gaat hij door dit onzinonderwerp toch een beetje op zijn bekje. pleister erop en weer verder.

ben nuchter | 28-10-10 | 11:08

@En-el Hak : hoe precies staat dat integratie in de weg? wat betekent dat voor je dagelijks leven in Nederland? he-le-maal nix.

@Jan Passant mk2: "dom" is als je ongenuanceerde beelden overneemt zonder zelf na te denken. (kenmerk van menig PVVer)

BlijfBijten | 28-10-10 | 11:06

Rutte heeft even duidelijk gemaakt waar volgens hem in Europa de übermenschen en untermenschen wonen. Weten we gelijk waar we aan toe zijn met Bruin 1...

Veenkolonie | 28-10-10 | 11:01

Finnen kennen we ook op GS. Onbetrouwbaar volk. Ik ken een Fin die dat zelf toegaf!

funda | 28-10-10 | 10:59

Sauna's zijn Fins, niet Zweeds.

Frdnnd | 28-10-10 | 10:58

En-el Hak | 28-10-10 | 10:46
Tnx, was ook aan het zoeken. Goed artikel!

*weer aan het werk gaat*

La Vie En Rose | 28-10-10 | 10:57

Zweden is een Linkschland. Platgooien en opnieuw beginnen.

funda | 28-10-10 | 10:54

@Hölzenbein | 28-10-10 | 10:49
Eerst moeten mensen worden gedwongen hun paspoort in te leveren. Als je ziet hoe lastig dat al bij een polica gaat, kun je je voorstellen dat 'links' los gaat zodra een bepaalde groep daartoe wordt gedwongen.

En-el Hak | 28-10-10 | 10:52

oh, een Marrokaan, sorry. Daarmee heb je al je punten bewezen. Ga zo door.

funda | 28-10-10 | 10:51

Fremdkörper | 28-10-10 | 10:46
In Zweden en Nederland is de feminisering doorgeslagen. Tijd voor een correctie.

ZDEV | 28-10-10 | 10:51

@En-el Hak | 28-10-10 | 10:37
Volledig mee eens.
Echter wat ik wil aantonen is dat Linksch hardleers is om dat in te zien.

Rest In Privacy | 28-10-10 | 10:51

@funda | 28-10-10 | 10:47
Enkel, dit is een frase van een Marokkaan die bij het 'advieswerk' van Arib aanwezig is geweest. Bovendien illustreert het, en daar gaat het in deze om, waarom er onderscheid is te maken tussen Zweden enerzijds en Turkije en Marokko anderzijds. Als je geen inhoudelijke argumenten hebt toe te voegen, zwijg dan.

En-el Hak | 28-10-10 | 10:51

Jan Passant mk2 | 28-10-10 | 10:41
Heb lang niet meer zo'n 'domme' plemp gezien. Wat een generalisatie. 99%? Dan ben je echt dom als je zulks schrijft.

Hölzenbein | 28-10-10 | 10:50

@La Vie En Rose 10:21 : ik sla altijd met een onomwonden tang op een varken.

De klepel gaat immers te water tot de klok verdronken is.

poppermotje | 28-10-10 | 10:50

En-el Hak | 28-10-10 | 10:41
Maar dat was toch zaak van die Verhagen om die kromme Marokkaanse paspoort regeling recht te buigen? Waarom Marokko dan niet op het matje roepen? Nee daar is die gristen te laf voor met zijn wrijvende handjes.

Hölzenbein | 28-10-10 | 10:49

De wereld is vol holle frasen. En de meeste vind je op het internet.

funda | 28-10-10 | 10:47

@La Vie En Rose | 28-10-10 | 10:29
Aha, daar is de link over Arib: www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/ar...

Een frase:
Frappant tijdens dit seminar was dat het lijdend voorwerp van de discussies – tweede- en derde-generatie Marokkanen – nagenoeg afwezig was. Zij werden ongevraagd vertegenwoordigd door Marokkanen van de eerste generatie, die al jaren meedraaien in maatschappelijke organisaties en al lang vervreemd zijn geraakt van deze tweede- en derde-generatie Marokkanen. Over de hoofden van deze laatste groepen heen werd er gesproken over het belang van een Marokkaanse identiteit, terwijl bijna niemand van deze groepen aanwezig was om de belangrijkste vraag te stellen: willen wij eigenlijk wel dat de Marokkaanse overheid zich met ons bemoeit?

En-el Hak | 28-10-10 | 10:46

ZDEV | 28-10-10 | 09:10
Ga terug naar de 19de eeuw, man!
Als je ook maar half wist hoe onvoorstelbaar gruwelijk vrouwen in grote delen van de wereld (ook in West-Europa, en zeker ook in Amsterdam en Rotterdam) nog altijd behandeld. verhandeld en mishandeld worden dan zou je weten dat het feminisme nog lang niet klaar is. Dat jij een en ander ervaart als 'misselijkmakend' zegt heel wat meer over jou dan over het feminisme.
.
En Millenium heeft een thema, dat thema is vrouwenhaat. De misstanden die in de film voorkomen zijn al te realistisch (heel veel andere bronnen bevestigen dat).
Ik begrijp niet hoe je zo simplistisch (en totaal fout) kunt generaliseren van één romancyclus en één schrijver naar een heel land of een complete volksaard.
.
Ik stel voor dat je je nog wat verder verdiept in thema's als vrouwenrechten en dat je je wat inleest in Zweden en dat je het dan nog eens probeert.
Doe je best!

Fremdkörper | 28-10-10 | 10:46

Poneer eerst even zelf een domme stelling 'wat anderen vinden', en torpedeer hem dan meteen met grof geweld. Het geslaagde recept voor 99% van de reaguursels hier. :-)

funda | 28-10-10 | 10:44

"gewonere" jan, het is al erg genoeg zo in ontkenningland.

Jan Passant mk2 | 28-10-10 | 10:42

BlijfBijten | 28-10-10 | 10:35
Nu we toch in het algemeen bezig zijn: 99% van de linksmenschen heeft altijd wel een mooi verhaal dat niet aansluit bij de dagelijkse waarnemingen van gewondere stervelingen en noemt wie die dat niet deelt "dom".
Ik zou zo vrij willen zijn dat "dom" te noemen, beste beterwetende weldenkert met - vermoedelijk - een denkraam propvol met IQ.

Jan Passant mk2 | 28-10-10 | 10:41

@BlijfBijten | 28-10-10 | 10:35
Bij een aantal landen geldt: als het paspoort wordt ingeleverd, worden burgers -Nederlandse burgers- van allerlei belachelijke verplichtingen uit het zogenaamde moederland ontslagen. Een Marokkaanse nationaliteit kan verdomme niet eens worden afgestaan, omdat Marokko zulks niet toestaat. Wat hebben wij met Marokko te maken? U begrijpt dat dergelijke obstakels de integratie, en het werkelijk Nederlanderschap, in de weg staan.

En-el Hak | 28-10-10 | 10:41

De Stramme Kabouter | 28-10-10 | 10:39
Zeer intelligent. Waar hebben ze u uitgegraven en hoe lang lag u er al?

Hölzenbein | 28-10-10 | 10:41

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:14
U hebt hem door! Een links verheven politiek correct vingertje, verstopt als subliminale message in een thriller.

ZDEV | 28-10-10 | 10:40

Discrimineren is het vermogen onderscheid te kunnen maken. Darwin zou zich omdraaien in zijn graf als wij onze evolutie de nek om zouden draaien door het vermogen tot onderscheiden weg zouden willen fokken.
'
Dankzij het vermogen tot discrimineren eten we champignons ipv dat we morgen dood zijn tgv giftige paddo's.
'
En JA, Zweden gaat anders om met haar buitenlandse onderdanen dan Turkije.
'
Er IS dus onderscheid.
'
Fact.

Rest In Privacy | 28-10-10 | 10:39

In turkije hebben vrouwen kromme poten met haar erop. Ook niet onbelangrijk!

De Stramme Kabouter | 28-10-10 | 10:39

@lion@night | 28-10-10 | 10:29
Rabat en Ankara houden 'hun' burgers in een ijzeren greep. Dit bevordert de gewenste integratie niet.

@La Vie En Rose | 28-10-10 | 10:29
Bevreemdde mij ook dat Rutte daar niet op in ging. Stockholm bespioneert ons niet noch eisteze dat Zweden in den vreemde, hoe lang ze er ook verblijven, dienstplicht vervullen. Inderdaad, over Arib had ik ook een interessante link, maar ik kan 'm even niet zo snel vinden. Een stuk geschreven door een Marokkaan nota bene.

En-el Hak | 28-10-10 | 10:37

Wat mooi dat dit soort dingen eindelijk gezegd kunnen worden. Een mooie klap in het gezicht van Links, en het zal de laatste niet zijn.

jimbrowski | 28-10-10 | 10:36

Ik vind dat twee paspoorten hebben niet moet kunnen in de regering, zeker niet van zo'n Linkschland als Zweden! Schande!

funda | 28-10-10 | 10:36

99% van de reaguurders hier is volgens mij nog nooit in Turkije (of buiten het resort in Alanya) en kennen Turkije enkel van TV, de satellietschotels en ongenuanceerde uitspraken van Greet Wilders of zijn dommere volgelingen. Naast de immigratie van laaggeschoolde mensen biedt Turkije veel hoogopgeleiden die hier als kennismigrant werken.

De hele discussie is bogus: loyaliteit is niet afhankelijk van je geboorteplaats of nationaliteit van je ouders. En een dubbel paspoort zegt er al helemaal niets over.

Rutte vergalloppeerde zich door te zeggen dat er een verschil is, maar niet waarom.

Weesie ontmaskerde zichzelf in PowNews door zichzelf te verlagen door nog een dommere opmerking te maken dan de gemiddelde PVVer. En dat is laag.

BlijfBijten | 28-10-10 | 10:35

Dubbele nationaliteit is dubbele loyaliteit, in het landbestuur moet dit gewoon niet kunnen. Wat nou als het geen IJslandse maar Zweedse banken waren geweest die failliet gingen, zou die mevrouw er dan wat minder uit slepen voor Nederland om haar Zweedse mede paspoorthouders te sparen, heel goed denkbaar, dus het kan gewoon niet.

Portemonnee van de A | 28-10-10 | 10:31

Rutte zegt wat hij denkt en denkt wat hij zegt! (van wie was dat ook al weer?)
Iedereen ziet het zo, waarom daar dan weer angstvallig voor eventuele discriminatie omheen draaien terwijl het toch bij een ieder als een paal boven water staat dat dit twee totaal andere landen zijn. Bijvoorbeeld, Zweden is net als wij een EU land?!?! Go Rutte!

Dikke lul, drie bier | 28-10-10 | 10:30

En-el Hak | 28-10-10 | 10:21
Psies ja. Jammer dat Rutte die info niet paraat had.
En wat denk je van mevr. Arib, 2e kamerlid van de PvdA en tevens adviseur van de Marokkaanse koning?

La Vie En Rose | 28-10-10 | 10:29

@En-el Hak | 28-10-10 | 10:21
Interessante linkjes, maar dat legt Linksch uiteraard naast zich neer. Rechts 'sluit' namelijk bepaalde mensen uit, en dat is vies, bah en discriminatie.
Ook al zijn het compleet en hoog opgeleide spionnen of wolven in schaapskleren, dat doet er niet toe. Er is maar één wereld en dat is de idealistische groene linksche wereld.
Verder dan dat reikt de blik van Linksch niet.

Rest In Privacy | 28-10-10 | 10:29

James Bond... die heeft pas veel paspoorten!

Viezevoozert | 28-10-10 | 10:29

@Hölzenbein | 28-10-10 | 10:18
dan is blijkbaar sprake van een 'slip of the tongue' ;)
mea culpa

Rest In Privacy | 28-10-10 | 10:25

@En-el Hak | 28-10-10 | 10:21
Scusi, de 'nijmegenlink' werkt niet. Ging om de geboorte-aangifte waarbij een lijst uit Marokko moet worden gebruikt.

En-el Hak | 28-10-10 | 10:25

uitoefenT

La Vie En Rose | 28-10-10 | 10:24

Loyaliteit ligt niet aan het paspoort, loyaliteit ligt bij de hand die jou voedt. Dus degene met een dubbele loyaliteit zullen vooral de PVV zijn die van dubieuze clubjes geld krijgt

deministerpresident | 28-10-10 | 10:24

@kattenmepper | 28-10-10 | 10:16

Dat je de EU en de VN erbij haalt is wel leuk ja. Twee door- en door corrupte en genadeloos hypocriete organisaties die er een sport van hebben gemaakt gigantische stapels onleesbaar papier te produceren en daarmee individuele landen compleet te ontregelen.

Ongetwijfeld goed bedoeld en in eerste aanleg ook erg nobel alleen in vele gevallen helaas wel genadeloos contraproductief. Dit soort clubs moet een simpel raamwerk opzetten waar iedereen zich maar aan te houden heeft maar moeten niet met complete uitwerkingen komen die tot in de huiskamer van de individuele burger reiken. Daar heeft die burger namelijk helemaal nooit om gevraagd, die burger wil als vanouds brood en spelen en wil verder gewoon met rust gelaten worden.

Leven en laten leven, laven en laten laven.

Reinaert | 28-10-10 | 10:23

poppermotje | 28-10-10 | 09:45
Klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt?

Rutte heeft helemaal niet omonwonden gezegd dat iemand met een Turkse achtergrond niet in de regering thuishoort. Het debat ging nl niet over iemands achtergrond maar over het hebben van een dubbel paspoort. Dat zijn 2 verschillende zaken. Hij heeft ook niet gezegd dat iemand met een dubbel paspoort niet in de regering thuishoort maar dat hij dit niet wenselijk vindt. Daarnaast gaf hij argumenten waarom er een verschil is tussen iemand die een Zweeds paspoort heeft of een Turks. Dit i.v.m. het feit dat de Turkse regering invloed uitoefend op Turken die in andere landen verblijven. Dit geldt ook voor Marokko, for example.

Ik vind dat een legitiem argument en heeft niets te maken met het feit dat Rutte de premier van alle Nederlanders wil zijn en uw laatste zin slaat helemaal als een tang op een varken. Nou ja, niet alleen uw laatste zin, dat spreekt voor zich.

La Vie En Rose | 28-10-10 | 10:21

Natuurlijk mogen mensen een 2e paspoort hebben. Zolang het maar geen holocaust in Armenië ontkenners betreft.

TonySoprano | 28-10-10 | 10:21

@Sliptong
Je redenering gaat natuurlijk niet op: een minister is geselecteerd op grond van persoonlijke merites (en naar ik aanneem politieke affiliatie) niet op basis van zijn of haar afkomst.
Zoals een kleine eeuw psychologisch en sociaal-wetenschappelijk onderzoek ons leren, is etnisch groepslidmaatschap een heel slechte voorspeller van individuele eigenschappen. En zoals een paar duizend jaar geschiedenis ons leren, is politiek bedrijven op basis van dergelijke generalisaties eng en onzaligmakend.

Fremdkörper | 28-10-10 | 10:21

@kattenmepper | 28-10-10 | 10:16
Ja en ik leg net uit dat artikel 1 niet misbruikt moet worden zodat niet de verschillen tussen (groepen) mensen kunnen worden benoemd, dan schiet je je doel voorbij. (gefeliciteerd met je Godwin).

Onderbuik | 28-10-10 | 10:20

Sorry, maar in het binnenland van Turkije kan er 's winters een meter sneeuw vallen en kan de temperatuur dalen tot -30. Het is er dus niet altijd een behagelijke 15 graden. In het oosten kan het nog extremer worden, maar dat is jullie vergeven, want dat heet Koerdistan en hoort eigenlijk niet bij Turkije.

Mokum Kosher | 28-10-10 | 10:20

Iedereen wist natuurlijk dat Rutte liever een zweed dan een turk in het kabinet heeft, en probeerde dat uit zijn mond te peuteren om daarna oh oh huilie huilie te doen. Normaal lukt dit niet, en stamelt de premier wat, maar Rutte is gewoon hartstikke eerlijk. En dan valt het oh oh huilie huilie ineens in het niets.

+1 voor de eerlijkheid van Rutte, en dat gold al tijdens de verkiezingsperiode.

Isaac_Newton | 28-10-10 | 10:19

borderliner | 28-10-10 | 10:14
Turken met 1 paspoort mogen stemmen voor regionale verkiezingen maar niet voor landelijke verkiezingen. Dat onderscheid maken we ook al. Maar als je politiek-correct links bent, is het onderscheid op nationaliteit blijkbaar ook al discriminatie.

ymmv | 28-10-10 | 10:18

lion@night | 28-10-10 | 10:13
Ja... dus ik vraag of hij moeite heeft met mijn stelling. En toen? Snap ie?

Hölzenbein | 28-10-10 | 10:18

Onderbuik | 28-10-10 | 10:03it
Ja en dat is nou het hele eieren eten. Van elk individu mag je alles zeggen binnen de grenzen van het strafrecht (sommigen denken dat je echt alles mag zeggen maar helaas we hebben wetten en ja die gelden ook voor hufters)
Als je groepen gaat stigmatiseren dan begeef je je op hellend vlak. En kreten van "de goeien hangen we apart' onderstrepen dat alleen maar.
Makkelijk om mijn verhaal af te doen met links gelul (ik anticipeer maar even) maar het is simpelweg de Nederlandse wetgeving die ik citeer. Als u die veranderd wil hebben ( regel 1 ik mag mij superieur voelen over andere bevolkingsgroepen en alles en iedereen beledigen) dan heb ik slecht nieuws Mag niet van EEG en van VN en ook niet van mijn 76 jarige moeder die terecht stelt, slechte mensen moeten ze aanpakken. Alle ongeacht hun geloof en kleur maar niet discrimineren. dat hebben we in WO II gezien Foute boel"

kattenmepper | 28-10-10 | 10:16

Wij sliepen nooit op berenvellen. Bderen keken wel uit om naar onze Delta te komen. Te koud en te nat en te chagerijnig.

leverworst | 28-10-10 | 10:15

Zodra je een bepaalde bevolkingsgroep wel toestaat om mee te doen in de samenleving en de ander niet, ben je aan het discrimineren. Rutte heeft een kardinale fout gemaakt, en hij gaat er nog meer maken. Wilders spint garen bij het gedoe, want over een half jaar verkiezingen en is hij, helaas, de grootste.
Het hoort allemaal bij het Grote Plan van Wilders.

borderliner | 28-10-10 | 10:14

@Hölzenbein | 28-10-10 | 10:10
wie plempt als eerste de stelling 'niet tegen de waarheid kunnen'?

Rest In Privacy | 28-10-10 | 10:13

sjongejonge123 | 28-10-10 | 10:09
.. en die niet-westerse allochtonen vinden dat helemaal prima, zoveel nuttige idioten

sjongejonge123 | 28-10-10 | 10:12

Disciminatie komt nu eenmaal van rechts.

funda | 28-10-10 | 10:11


Staakundig bezien zou iedereen maar 1 paspoort mogen hebben wat mij betreft.
Beslis jij (of je ouders) voor een nationaliteit (staatkundig bezien) dan mag je er van uitgaan dat ze er over hebben nagedacht en dus de consequenties van hun keuze aanvaarden.

Dat betekent dan ook de overheid (Nederland in dit geval) degenen die de Nederlandse aanvaarden en afstand willen doen van hun oude (maar dat niet mogen kunnen (denk aan Argentinie, Turkije, marokko) daarbij gesteund moeten worden door de Nederlandse overheid. De consequentie is dat elke Nederlander maar 1 nationaliteit heeft en dus Nederlander is.
Of iets anders.

AliCan | 28-10-10 | 10:11

rintelman | 28-10-10 | 08:59
De Turkse groenteboer mag van mij ook zijn tweede paspoort houden, maar bewindslieden met twee paspoorten niet. Dat heeft niets met loyaliteit te maken, maar met het voorkomen van de schijn van belangenverstrengeling. Voor politici is het heel normaal dat ze bestuursbaantjes en nevenfuncties opgeven als die in het vaarwater van hun ministerspost komen. Zo moest Remkes in 2005 zelfs een een non-functie als het ambassadeurschap van het jenevergenootschap opgeven omdat dat al de schijn van belangenverstrengeling zou geven. Maar omdat het gevoelig ligt om onderscheid op afkomst te maken, durven/kunnen vooral linkse politici dit standpunt niet vast te houden als het op dubbele paspoorten aankomt, terwijl dit juist nog veel belangrijker is.

Je mag inderdaad vragen stellen bij het aanstellen van Turken en Marokkanen op regeringsfuncties omdat die landen hard trekken aan hun onderdanen om loyaal te blijven aan het vaderland. Er zijn gevallen bekend dat Turken en Marokkanen spioneerden. Als puntje bij paaltje komt en Turkije komt in een conflict met andere NAVO-landen, durft iemand een garantie te geven dat een Turks-Nederlandse politicus niet informatie zal doorspelen naar Ankara? Of kritiek kunnen uitoefenen op Ataturk als dat kan betekenen dat hij/zij als Turks staatsburger daarvoor voor de rechtbank kan worden gesleept? Is het normaal dat een politicus met twee paspoorten ook voor twee parlementen mag stemmen of zich verkiesbaar kan stellen in twee landen?

Politiek correctheid heeft ervoor gezorgd dat mensen blind worden voor de verschillen die er WEL zijn. Ik vind het niet meer dan normaal dat NL bestuurd wordt door mensen die enkel affiniteit en loyaliteit met NL hebben. We hebben het niet over managementfuncties die door willekeurige mensen kunnen worden ingevuld, we hebben het over de _landsregering_. Het maakt niet uit of AH nou door een Nederlander of Amerikaan wordt aangestuurd, maar als het om een regering of parlement gaat, vind ik dat elk tweede paspoort taboe is. Als je op dat punt geen harde keuze voor NL wilt maken, hoor je niet in het parlement of de regering thuis.

ymmv | 28-10-10 | 10:11

lion@night | 28-10-10 | 10:08
Reageert Sliptong in eerste instantie op mij of omgekeerd? Nou dan, wie heeft dan moeite met wie? Heb 09:48 van Sliptong nog niet eens gelezen, dus waar heb jij het dan weer over. Ook lange tenen?

Hölzenbein | 28-10-10 | 10:10

@Hölzenbein | 28-10-10 | 10:08
huh? Nee ik onderschrijf juist wat je zegt, ik ben het met je eens.

Onderbuik | 28-10-10 | 10:10

PvdA en GL hanteren zelf de ergste vorm van discriminatie. In hun doctrine gaan ze er al van uit dat je niet-westerse allochtonen aan het handje moet nemen. Die kunnen nl niet zoveel zelf.

sjongejonge123 | 28-10-10 | 10:09

Hoe dan ook: een heerlijke uitglijer van onze smotskop Rutte, deze halfbakken Wilders-imitatie) De regeerperiode van dit gedrocht van een coalitie dreigt nu al te onaarden in een klucht van historische proporties.
.
Begrijp alleen niet waarom Rutte niet simpelweg heeft verwezen naar het EU-lidmaatschap van Zweden - dat garandeert toch een vrij verkeer van mensen en goederen (en ik ga er voor het gemak maar even van uit dat bewindslieden in één van beide categorieën vallen). Het was voor hem kennelijk meer een kwestie van gevoel dan van rationeel redeneren.

Fremdkörper | 28-10-10 | 10:08

@Jan Passant mk2 | 28-10-10 | 09:51 je moet ergens een streep trekken, toch?

poppermotje | 28-10-10 | 10:08

Onderbuik | 28-10-10 | 10:03
Waar discrimineer ik? Waar heb jij het over en wat leg jij mij voor woorden in mijn mond?? Deel jij toevallig de 'Grootste zwetser'-prijs samen met Stef Blok?

Hölzenbein | 28-10-10 | 10:08

@Hölzenbein | 28-10-10 | 09:58
Hoezo niet tegen de waarheid kunnen?
Sliptong omschrijft de waarheid uitstekend in zijn tegel van 09:48.

Blijkbaar heb jij daar moeite mee.

Rest In Privacy | 28-10-10 | 10:08

@Sliptong | 28-10-10 | 09:48
Precies, uitstekend verwoord.

Rest In Privacy | 28-10-10 | 10:06

MiaWallace | 28-10-10 | 10:02
Jazekurs!

sjongejonge123 | 28-10-10 | 10:06

Snap Rutte niet: gewoon zeggen--Ik kan wel asiel bij Zweden aanvragen en krijgen en niet bij Turkije.............

poli | 28-10-10 | 10:04

@Hölzenbein | 28-10-10 | 09:58
Ja door steeds snel met de discriminatie-troefkaart te zwaaien maak je misbruik van artikel 1 van de grondwet. Ieder mens is verschillend, en verschillen moeten gewoon benoemd kunnen worden. Ondanks het krampachtige gedoe van de femke/pechtold/c.s. en de verontwaardigde linkse media.

Onderbuik | 28-10-10 | 10:03

Nietvoordekat | 28-10-10 | 09:09
Dat zeggen die weldoeners zoals David Horowitz toch zelf? Ze houden inzamelingen voor Wilders:
www.youtube.com/watch?v=41gXArL9UxU

Simon_GS | 28-10-10 | 10:03

@Synecdoche | 28-10-10 | 09:58

Ach, dit soort bureautjes wordt nu eenmaal geacht een voor de achterban welgevallige reactie te geven, of gewoon maar wat te roeptoeteren.

Niet reageren is ook geen optie, dus komt Ankoné maar met een halfslachtige uitspraak, iedereen blij, hij geen gezeik, glas, plas, subsidie bleef zoals 'ie was.

Reinaert | 28-10-10 | 10:02

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:59
Hee, wat interessant. VvL kan dus meer dan 10 woorden achter elkaar zetten ;)

MiaWallace | 28-10-10 | 10:02

In Zweden schieten ze met scherp op niet ingeburgerde Turken

watsinneneem | 28-10-10 | 10:02

Een simpel en juridisch verschil is dat zweden een europees land is waardoor er geen vestigingsvergunning vereist is.

TheLuggs | 28-10-10 | 10:02

-weggejorist-

Jean-Kleaudt Balsace | 28-10-10 | 10:02

Natuurlijk heeft Rutte gelijk, en is Zweden niet met Turkije te vergelijken en zit er wel degelijk een verschil tussen iemand met een Zweedse en iemand met een Turkse 2e nationaliteit. Het meest in het oogspringende verschil is wel dat nationalisme wat er bij de Turken van jongs af aan in wordt geramd. Iedereen met meer dan 2 hersencellen moet dit weten/vermoeden, je mag het alleen niet zeggen.

chr!!s | 28-10-10 | 10:01

hahaha vind Zweden eigenlijk wel een mooie tegenhanger van Finnen ;-)

ShameLess | 28-10-10 | 09:59

Sliptong | 28-10-10 | 09:54
Jij doet huilie huilie omdat je niet tegen de waarheid kunt. Dan kom je met een goedkope link als soort tegenaanval van je eigen domheid. Zwak hoor. Overigens een zware aantijging mij in samenhang te brengen met tuig van indymedia.

Hölzenbein | 28-10-10 | 09:58

Ankoné is directeur van een bureau discriminatiezaken, en hij voelt het verschil niet aan tussen een verschil benoemen en discriminatie?
Lijkt mij weer een duidelijke kandidaat voor intrekking subsidie.

Synecdoche | 28-10-10 | 09:58

Fremdkörper | 28-10-10 | 09:47
LOL en kudt met peren.

ecologiste | 28-10-10 | 09:56

@Charles de Batz | 28-10-10 | 09:39
hahaha on the spot!

En wat dacht je van al die louche Zweedse garagebedrijven, waar 2,5 Golf 3's staan weg te roesten in een gigantische loods. Je ziet er nooit iemand, maar toch bestaan ze al jaren. Of van die Zweedse belhuizen, die de mogelijkheid bieden voor Zweedse burgers om terug naar Zweden te bellen (zoals iedereen weet moet het internet in Zweden nog uitgevonden worden). ;-)

ShameLess | 28-10-10 | 09:55

chop46 | 28-10-10 | 09:54
Precies. Zweden bemoeit zich op geen enkele manier met Nederlandse onderdanen. Turkije doet dat zoveel mogelijk.

Jan Passant mk2 | 28-10-10 | 09:55

Het zal wel niet gezegd mogen worden (van links) maar is er weldegelijk een verschil tussen staatssecretarissen met een Turk/Marokkaans paspoort en een Zweeds paspoort.

Als je dit verschil niet duidelijk is moet je je ouders er maar op aanspreken, die zijn verantwoordelijk voor je opvoeding.

chop46 | 28-10-10 | 09:54

-weggejorist-

F.A. Johnson | 28-10-10 | 09:54

@ Charles de Batz | 28-10-10 | 09:52
Dat lijkt me een prima uitgangspunt. Helder en eenvoudig.

Warmtepompdroger | 28-10-10 | 09:53

@VictorvanZuydewijn | 28-10-10 | 09:43

Zoals ik al eerder plempte: Greet maakt zich oprecht zorgen over het voortbestaan van de staat Israël. En niet geheel ten onrechte dunkt mij - en ja, ik deel die zorg!

Greet's loyaliteit aan het Koninkrijk der Nederlanden heb ik nog geen seconde in twijfel getrokken, heeft hij ooit blijk gegeven niet loyaal te zijn dan? Greet fulmineert met enige regelmaat richting "nieuwe nederlanders" die telkens weer blijk geven zelf absoluut niet loyaal te (willen) zijn aan 0031, is daar iets fout mee?

Kom op zeg, Greet roert af en toe flink in de stront, klopt, maar dat heeft toch helemaal niets met loyaliteit te maken?

Reinaert | 28-10-10 | 09:53

Warmtepompdroger | 28-10-10 | 09:51
Elandvlees is heerlijk.

Hölzenbein | 28-10-10 | 09:53

Is het misschien een mogelijkheid om te zeggen dat, omdat wij deel uitmaken van de EU het toegestaan is om met een EU-nationaliteit in een regering te komen? Ben je van alle gezeik af.

Charles de Batz | 28-10-10 | 09:52

@sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:43
De zielige Palestijnen wonen in Gaza. De andere Palestijnen (o.a. Ramallah) hebben een goed bestaan. Er worden veel zaken mee gedaan met name op gebied van outsourcen van ict-projecten. Daar schijnen ze heel; goed in te zijn. Diegene die de zielige Palestijn in stand houden zijn dezelfde personen die hier de armoede in stand proberen te houden om hun eigen volgelingen aan het werk te helpen en te houden (in noem geen partij maar zij hadden een burgemeester die dit voor een zekere grote stad in Nederland deed). Want van oplossen van problemen wordt niemand rijker.

Sliptong | 28-10-10 | 09:52

In Zweden, met name in Malmö, kan je zien wat ons te wachten staat met deze regering. Kunnen PVV stemmers trots op zijn dan.

Hölzenbein | 28-10-10 | 09:52

@ Hölzenbein | 28-10-10 | 09:48
Ze eten wel veel Elandvlees. Misschien vind je dat lekker.

Warmtepompdroger | 28-10-10 | 09:51

poppermotje | 28-10-10 | 09:45
Heeft het iets met die breedtegraad te maken dat turkije de in Nederland geboren Nederlanders met turkse ouders oproept voor de turkse dienstplicht, zich ingrijpend met dat type Nederlanders bemoeit, blijkbaar met de bedoeling hier een ongewasschen vinger in onze pap te steken? Of ben ik nu rassiestisch met het constateren van zoelke dingetjes?

Jan Passant mk2 | 28-10-10 | 09:51

Rutte had het zichzelf makkerlijk kunnen maken: Engeland en Zweden zijn Europese landen, de rest (lees Marokko, Turkije) niet, einde discussie, next!

glaaf | 28-10-10 | 09:50

Vraag: Meneer de Minister-President, zou in dit kabinet een Turkse of Marokkaanse staatssecretaris benoemd kunnen worden, ondanks dat zij een tweede paspoort hebben? Antwoord: Ja. Meneer de Minister-President, waar staan wie hier dan over te ouwehoeren?

Stoicist | 28-10-10 | 09:50

Tomatenvreter | 28-10-10 | 09:46
Is niet dezelfde situatie vriend. Zie de opmerkingen over EU-land en geen EU-land enzovoort.

MiaWallace | 28-10-10 | 09:48

In Zweden eten de mensen nauwelijks knäckebröd. Wat een onzin weer.

Hölzenbein | 28-10-10 | 09:48

Hij heeft gelijk, dus wat nou vergalopeerde? Er is een wezenlijk verschil tussen mensen met een dubbel paspoort afkomstig uit ontwikkelde West-Europese landen en mensen uit achtergestelde Oost-Europese en niet westers gebieden. Waar Zweden zich willen aanpassen en manifesteren in de samenleving is dat bij onze niet westerse bi-culturelen vaak anders. Tel hierbij op de verplichting tot het houden van een dubbele nationaliteit (Turkije en Marokko) en je hebt het feest compleet. Met Zweden hoeven we niet bang te zijn dat ze een dubbele agenda hebben behoudens het ziekelijk proberen aan te prijzen van Ikea (ikkiya) en Knackebrod. Met name Marokkanen zijn in eerste instantie loyaal aan hun queen Mohammed de zoveelste. En hoeveel Zweden zitten er hier nu in de gevangenis? 1, 2 misschien 3? En hoeveel Turken en Marokkanen? Juistem. Dus gewoon benoemen en de groep als geheel betrekken in de problemen. Die individuele beoordeling werkt gewoon niet.

Sliptong | 28-10-10 | 09:48

Dus het wordt kiezen tussen kötbullar en köfte?

Fremdkörper | 28-10-10 | 09:47

Het gaat natuurlijk niet om de vraag of er verschil is tussen een Zweed en een Turk. Waar het om gaat is dat Rutte ze in dezelfde situatie ongelijk behandeld. En dat, vrienden, is discriminatie en in strijd met artikel 1 van onze grondwet.

Tomatenvreter | 28-10-10 | 09:46

Het moge zo zijn dat iemand met een Zweedse achtergrond niet hetzelfde is als iemand met een Turkse achtergrond, maar een premier die onomwonden stelt dat iemand met een Turkse achtergrond niet in de regering thuishoort en iemand met Zweedse achtergrond wel, kan moeilijk tegelijkertijd volhouden dat hij de premier van 'alle Nederlanders' wil zijn. Zeg dan gewoon 'ik ben een gezonde blanke Hollandse vent en ik moet niets hebben van mensen die boven die 50e breedtegraad zijn geboren'.

poppermotje | 28-10-10 | 09:45

funkyd | 28-10-10 | 09:42
Dat heeft hij ook gedaan, misschien niet in één zin, maar hij heeft het wel gezegd. Maar (extreem-)links luistert daar niet naar, zij willen dat Rutte wordt afgestempeld als een racist of iemand die discrimineert. Sommige media gaan daar dan in mee.

La Cosa Nostra | 28-10-10 | 09:45

Reinaert | 28-10-10 | 09:41
Precies. Mia gaat altijd eerst even over Zwitserland, waar ze door een Roger Federer-lookalike naar haar privékluis begeleid wordt en ze kan kiezen uit een nationaliteit en bijbehorend wapenarsenaal.

MiaWallace | 28-10-10 | 09:44

Reinaert | 28-10-10 |
Terecht of onterecht, Geert heeft bewezen loyaal te zijn aan een ander land. Albayrak en Veldhuizen niet (ondanks hun tweede paspoort). Dat was mijn punt. Niet meer, niet minder.

VictorvanZuydewijn | 28-10-10 | 09:43

frickY | 28-10-10 | 09:38

daar had Pechtold wat op gevonden: Albayrak is een vrouw, dus geen probleem.
Waarmee de slapjanus eigenlijk toegaf dat het wel degelijk een punt van discussie kan zijn..

Worstjes | 28-10-10 | 09:43

Nyg | 28-10-10 | 09:41
Ze hebben sympathie voor Israel. Is een tegenhanger voor alle sympathie voor die zielige Palestijnen

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:43

@ alpha_mannetje | 28-10-10 | 09:08
Ja, Zweden is lid van de EU. Het gebruikt niet de euro, maar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk ook niet. Noorwegen en IJsland zijn overigens geen lid, misschien veroorzaakt dat de verwarring.

La Cosa Nostra | 28-10-10 | 09:43

Nyg | 28-10-10 | 09:41
Kun je gelijk in hebben, maar dat is toch een andere discussie vrees ik.

Schoorsteenveger | 28-10-10 | 09:43

Rutte had in 1 zin de discussie kunnen smoren: Turken en Marokkanen zijn "horig" aan de verstrekker van het paspoort. Zweden niet.

funkyd | 28-10-10 | 09:42

Verscheidene PVVers hebben al aangegeven dat hun loyaliteit bij Israel ligt in plaats van bij Nederland. Dat is veel kwalijker dan een tweede paspoort.

Nyg | 28-10-10 | 09:41

@MiaWallace | 28-10-10 | 09:35

Ach, als ik naar de VS van A reis laat ik altijd m'n Afghaanse pas gewoon thuis en neem ik alleen m'n Nederlandsche pas mee. Gewoon om die Yanks een beetje te jennen. Vinden ze trouwens best leuk ook heur!

Reintje al bin Salie al bin Osama al bin Reinaert bin Doorladen klinkt trouwens ook best kudt.

Reinaert | 28-10-10 | 09:41

Rutte heeft gelijk.
Er is een principieel verschil tussen de invloed van de regering op Zweedse onderdanen en Turkse onderdanen.
Daarnaast behoort Zweden tot de Schengenlanden en Turkije niet en tevens behoort Turkije niet tot EU.
Er kan dus wel degelijk een grens worden getrokken ten aanzien van dubbele paspoorten puur op basis van bijvoorbeeld het bovenstaande.
Maar nee, en Peggold weer voorop, zien weer een kans om het te verdraaien richting racisme. Lul de behanger!

Rest In Privacy | 28-10-10 | 09:41

Marcus Porcius Cato | 28-10-10 | 09:21
Zo mag ik het horen. Een mens is een mens, goed is goed, slecht is slecht, een mening is een mening, een overtuiging is een overtuiging, haatzaaien is haatzaaien, een godsdienst is een godsdienst, een waarheid is een waarheid, fatsoen is fatsoen, deugdzaamheid is deugdzaamheid, misdaad is misdaad.
Als we nou énkel maar met z'n allen het goede willen, dan komt het allemaal wel goed.

Schoorsteenveger | 28-10-10 | 09:40

ShameLess | 28-10-10 | 09:34
En niet te spreken over al die Zweden die in de drugs- en mensenhandel zitten en de boel witwassen in al die vage Zweedse eettentjes waar je nooit een mens ziet maar wel 15 hoogblonde Zweden op de loonlijst hebben staan. En al dat geld weer wordt geïnvesteerd in van die Zweedse all in vreetresorts waar Tokkies op vakantie hun zuurverdiende uitkering opsouperen. Tuig is het.

Charles de Batz | 28-10-10 | 09:39

Jullie vergeten dat Turkije dienstplicht opdwingt aan éénieder met een Turks paspoort, ook zij die in een ander land wonen, ook zij die daar een parlementaire functie vervullen.

frickY | 28-10-10 | 09:38

Ik weet niet hoe puppetmaster Geert het toch flikt, maar hij heeft 'm toch echt vuistdiep in Mark zitten.

dorktronic | 28-10-10 | 09:37

ShameLess | 28-10-10 | 09:34
Of Finnen natuurlijk!

MiaWallace | 28-10-10 | 09:37

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:30

Ja, en? Noem dan maar man en paard zou ik zeggen, en niet alleen maar suggereren. Bij Wilders staat het vast, alleen is niet duidelijk hoeveel en voor welke diensten.

Stoicist | 28-10-10 | 09:36

De essentie van Rutte is uiteraard deze: gegeven een Nederlander met een dubbel paspoort, hoe goed kan die zich in Nederland inburgeren.
Wat mensen met Zweedse achtergrond betreft hebben we nooit een enkel probleem gehad. Never, ever. Dus iemand met ook een Zweeds paspoort, dat is prima, houden zo.
De vraag is nu, bij iedere weldenkende Nederlander: geldt dat ook voor mensen van andere afkomst? Ik denk dat je het zakelijk moet bekijken. Heeft iemand twee paspoorten, prima, niet zeuren. Heeft iemand twee paspoorten maar heeft die grote moeite met inburgeren (volgens justitiele maatstaven), dan hupsakee, het Nederlandse paspoort intrekken.
Zo eenvoudig is dat toch, linkse rakkers?

ljcoster | 28-10-10 | 09:36

Een jaartje of tien geleden vond ik een Turks meisje wel leuk, zij mij ook wel... tot dat ze op een gegeven moment zei: "Dit kun je beter niet doen, dat trekt mijn familie niet".

DijenkletserT | 28-10-10 | 09:36

Neem toch aan dat de Zwødse Premier zijn landgenoten niet zo toespreekt als Erdogan in Dld (Keulen). Tijdens een toespraak waarschuwde hij zijn landgenoten om niet te assimileren. Het prijs geven van hun identiteit noemde hij een misdaad tegen de menselijkheid.
Rutte mag van mij in rengallop!

Frau Antje | 28-10-10 | 09:36

@kattenmepper | 28-10-10 | 09:34
waarom nu zo hatelijk?

Onderbuik | 28-10-10 | 09:35

Reinaert | 28-10-10 | 09:33
Ik liep al op de materie vooruit joh. Vorige week bedacht ik me al dat er verschil zit in een Zweeds en een Turks paspoort. Dat je dat dan weer niet mag zeggen verbaast mij niet...

MiaWallace | 28-10-10 | 09:35

Je zou een zweedse turk zijn. Als ik Bertje zo lees, moet je dan wel een Über gelukkig mens zijn.

vincent S. | 28-10-10 | 09:35

zo dat moest er even uit :)

kattenmepper | 28-10-10 | 09:34

Wordt een beetje moe van die lui die continue bij elk kritisch geluid richting moslims, Turken danwel Marokkanen en Antillianen om de discriminatie-kaart spelen. Hou toch is op met je domme gezwets man, linkse knuffelnicht.

Ik ben het met Rutte eens, er is wel degelijk verschil tussen Zweden en Turken, waarbij de Turken er doorgaans minder positief op staan dan de Zweden. Zo heeft Turkije niet echt een westerse maatstaf wat mensenrechten betreft. Zo is Turkije (gelukkig) geen EU lid. Zo woon ik persoonlijk liever naast een gezin Zweden dan naast een Turks gezin.

Overigens moet ik wel bekennen dat je van Turken in Nederland doorgaans steeds minder last hebt, de integratie van Turken is de afgelopen +/- 10 jaar flink verbeterd. Maar toch, doe mij de zweden maar, daar heb je helemaal geen last van :)

"Ja, ik werd vorige week bedreigd door een groep Zweden"
"M'n scooter is gestolen door die Zweden"
"Ff een zweeds pizzaatje halen bij de Zweed" etc. etc.

ShameLess | 28-10-10 | 09:34

Fijnstoffer | 28-10-10 | 09:24
Wat een logica. Dan mag ik ook de plundertochten van die Arische Vikingen er bij betrekken. Ik vraag me echt af of al die stormfront light types hier hun tijd niet verdoen met het bestuderen van soms wel heel dubieuse geschiften op de Internwebs. Fatsoenlijke intergratie is toch echt de toekomst met aan de ene kant welwillende allochtonen die er voor gaan en anderzijds goede Nederlanders die niet totale groepen afrekenen op afkomst met allerlei haat theorieen. Jullie zijn geen haar beter dan haatbaarden het enige verschil is dat je niet van je luie komt afkomt achter je PC vandaan.

kattenmepper | 28-10-10 | 09:34

@MiaWallace | 28-10-10 | 09:32

Môgge. Turks bakkie dan maar? Ben je meteen helemaal bij de les en on-topic!

Reinaert | 28-10-10 | 09:33

Mogge allen!
Reinaert | 28-10-10 | 09:25
Doet mijn ook een bakkie... :)

MiaWallace | 28-10-10 | 09:32

@Stoicist | 28-10-10 | 09:28

Ach, zolang in 0031 gigantische haatpaleizen uit de grond gestampt worden die voornamelijk gefinancierd worden met uit dubieuze buitenlanden afkomstig geld maak ik me daar al helemaal geen zorgen over.

Op zich een leuke discussie om eens te voeren maar in de context van vandaag irrelevant.

Reinaert | 28-10-10 | 09:32

En in Turkije hebben ze alles wat een beetje cultuur en beschaving is van de Grieken overgenomen.

Charles de Batz | 28-10-10 | 09:31

farm | 28-10-10 | 09:21

Verklaar u nader.

ecologiste | 28-10-10 | 09:31


Het optreden van Pechtold maakt duidelijk dat integriteit met slechts één paspoort ook niet gewaarborgd is. Krijgt vast weer schouderklopjes van de Turkse regering.

Worstjes | 28-10-10 | 09:31

Stoicist | 28-10-10 | 09:28
Zie mijn plempsel van vandaag
sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:09

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:30

De hele discussie gaat voorbij aan de vraag: wat is het praktisch nut van twee paspoorten?

rara | 28-10-10 | 09:29

@VictorvanZuydewijn | 28-10-10 | 09:26

Blonde Greet maakt zich oprecht zorgen over het voortbestaan van de staat Israël.

Dat zouden meer mensen moeten doen. En da's echt niet hetzelfde als - al dan niet misplaatste - loyaliteit heur. Althans niet in mijn beleving.

Reinaert | 28-10-10 | 09:28

Middernachtzon vergeten?

farm | 28-10-10 | 09:28

Zolang kamerlid Wilders zelf geld aanneemt van buitenlandse belangenorganisaties met een zeer duidelijke politieke kleur, moet hij zijn bek dichthouden over zaken als loyaliteit. Geef eerst maar eens openheid van zaken daarover ipv te zeiken over een IKEA paspoort.

Stoicist | 28-10-10 | 09:28

@lijn5 | 28-10-10 | 09:24

Wat heeft de VN er nou mee te maken? BTW de VN is een politieke organisatie dat alleen functioneert als alle deelnemers willen dat het functioneert voor de rest is het een zooitje symboolpolitiek.
Veel beter is het om NAVO troepen erop af te sturen.. Afghanistan.. Iraq... who's next?

GeniusIsBorn;NotPaid | 28-10-10 | 09:27

du Roi Soleil | 28-10-10 | 09:20
Die eerlijkheid wordt niet gewaardeerd door Halalsema en Mo-hen en Pechturk.

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:27

Mark Rutte sprak objectief de zuivere waarheid, uit het leven gegrepen. Enorm verfrissend voor normale mensen.
Voor linkse beterweters echter is dat enorm schrikken. Die geloven vanuit een rare vorm van bijgeloof dat de akelige realiteit weg gaat door de ogen te sluiten en dagdromen als beleid te verkopen.
Ik hoop dat de MP deze schadelijke dromers nog vaak gaat schokken. Heel vaak.

Jan Passant mk2 | 28-10-10 | 09:27

Indien de islam een politieke ideologie is en dit kabinet beperking daarvan als impliciet doel heeft dan is de open armen verwelkom politiek van Zweden een groter gevaar dan Turkije. Turken weten wel hoe je radicalen het hoofd moet bieden en de staat seculier moet houden en dat doen ze al sinds Ata Turk. Zweden is een beetje als NL tijdens de Janmaat processen waar alle vormen van kritiek op buitenlanders verboden is al lijkt ook daar recent een kentering is gekomen te zijn.

spooky | 28-10-10 | 09:27

@lijn5 | 28-10-10 | 09:26

Nee. Dat rotkind was me voor!

Reinaert | 28-10-10 | 09:27

1) Zweden en Turkije zijn verschillende landen
2) Loyaliteit heeft niets te maken met paspoort, loyaliteit zit van binnen, weet je?!
3) Wilders heeft meer loyaliteit tov van Israel dan Albayrak en Veldhuizen van Zanten tegenover respectievelijk Turkije en Zweden bij elkaar opgeteld.
4) Rutte was fantastisch gisteren, op dit momentje na.

VictorvanZuydewijn | 28-10-10 | 09:26

@Reinaert | 28-10-10 | 09:25 En had jij die euro daar neergelegd?

lijn5 | 28-10-10 | 09:26

Er zullen vast wel goede Turken zijn (een paar misschien) maar ik lees hier ook de term 'integratie'. Laten we daar maar over ophouden. Integratie is zoooo 1980, en het gaat nooit lukken, laten we realistisch blijven (dat laatste is het probleem van linksch trouwens, realisme is daar ver te zoeken)

JohnnyBGood | 28-10-10 | 09:26

-weggejorist-

Displaced | 28-10-10 | 09:25

Niveau storm in glas water. Zelfs toen Rutte de bal per ongeluk voor open goal neerlegde, schrok de oppositie daar zo van dat ze hoog over schoten. Dat geeft de burger moed. Vrij naar Rutte: en nu aan het werk!

Machine Head | 28-10-10 | 09:25

@basweetutwel | 28-10-10 | 09:21

Nou, ik zag laatst een Turks meisje wel mooi een Euromunt van de straat oppakken heur!

Waarmee Uw stelling dus bij deze onderuitgehaald is.

*** Koffie bijschenkt ***

Reinaert | 28-10-10 | 09:25

Politiek correct gelöl -1000.
Dit soort mannetjes ken ik nu wel. Een beetje laf lullen over integratie en multiculti samenleven, maar problemen bij de naam noemen ho maar. Kop in het zand steken is ook veel makkelijker natuurlijk.

Typo-R | 28-10-10 | 09:24

Turken vormen een volk dat Klein-Azië heeft ingepikt en de oorspronkelijke bevolking heeft uitgemoord en verdreven. Het Ottomaanse regime dat aldus ontstond was imperialistisch, fascistisch en racistisch, met alle kenmerken: slavernij, uitbuiting, bloed vergieten, genocide; en alles was gezegend door Allah. Welgemeend berouw, excuses en herstelbetalingen blijven uit. Integendeel, men heeft het gore lef om Europa van racisme te betichten als de turkjes zich beledigd voelen of als hun walgelijke godsdienst naar behoren wordt aangepakt.

Europa wacht eenzelfde lot als Klein-Azië als het aan Job Cohen, Alexander Pechtold, Emile Roemer, Femke Halsema en André Rouvoet ligt.
En Gert-Jan Ankoné is een onwelriekende flapdrol. Rutte discrimineert niets en niemand. Hij heeft niets anders gedaan dan het benoemen van een ongemakkelijke waarheid: Turkije is Zweden niet. Nòg niet, overigens.

Fijnstoffer | 28-10-10 | 09:24

@GeniusIsBorn;NotPaid | 28-10-10 | 09:22 Misschien toch iets voor de VN om die verplichte nationaliteit af te schaffen.

lijn5 | 28-10-10 | 09:24

Hoewel ik fan ben van Rutte, was dit niet zijn beste moment. Ik begrijp niet dat de spindokters van de VVD dit niet zagen aankomen.

Maar ach, over een paar weken zijn we dit allemaal weer vergeten.... Kan de regering zich eindelijk bezig gaan houden met regeren/ ander onbelangrijke onderwerpen

Sjofele_Sjakie | 28-10-10 | 09:22

@torentje_van_spiek | 28-10-10 | 09:06

Turkse nationaliteit kan en mag je opzeggen zondre gevolgen. De Marrokaanse daarentegen kom je nooit meer vanaf

GeniusIsBorn;NotPaid | 28-10-10 | 09:22

Zweedje meisjes lachen. Turkse meisjes kijken boos naar de grond en vinden niks.

basweetutwel | 28-10-10 | 09:21

Er is gewoon echt geen verschil tussen Zweden en Turkije. Er is toch ook geen enkel verschil tussen Nederlanders en Burkina Fassoers ? We zijn allemaal hetzelfde. De wereld is één grote broederschap.

Marcus Porcius Cato | 28-10-10 | 09:21

@BertBrussen: Ik ben blij dat u in Jip en Janneketaal even de idioten (want dat zijn het) hebt gewezen op de verschillen tussen een Turk en een Zweed. Echt wat een ongelooflijke jankerds. Overigens heerlijk hoe machteloos Pechtold, Halsema en die, 'ik buig ook eventjes,' enorme druif Cohen werden afgetroefd door Geert. Ik vind het overigens wel jammer dat de islamisering geen halt wordt toegeroepen. Misschien mocht dit kabinet in de nabije toekomst vallen dat de PVV samen met de VVD op een zeteltje op 80+ kan rekenen.

In Engeland is Mohammed (op 12 manieren geschreven WTF! domme rifapen) de populairste naam in 2009. Lijkt mij een incidentje? Of is de wil van Allah echt zo groot?

Rest In Privacy | 28-10-10 | 09:21

ecologiste | 28-10-10 | 09:14

Ben benieuwd waar jouw eigen wortels liggen. Wat heb jij toch een grote mond.
Uitkering te laat ontvangen?

farm | 28-10-10 | 09:21

Wat een oeverloos gelul toch allemaal weer.

Het gáát natuurlijk helemaal niet om Turken, Zweden, Hottentotten of wat dan ook.

Het gaat simpelweg om de vraag of het wenselijk is of iemand die in Nederland een ambt uitoefent in het bezit mag zijn van een tweede paspoort. Niets meer, niets minder.

Dat deze hele discussie nu onnodig opgeblazen wordt en met een racistisch sausje wordt overgoten doet helemaal niet ter zake. Beperk je tot de hoofdzaken, dáár gaat het om, regel je die zaken goed hoef je je ook nooit meer druk te maken om (opgeklopte) bijzaken.

Reinaert | 28-10-10 | 09:21

Begrijp ik het nou goed?? Er zijn idd verschillen tussen Zweden en Turkije maar zo te lezen komt Turkije beter uit de bus (hehehe) Bertbussen ik vind je best een multicultieknuffelaar.

GeniusIsBorn;NotPaid | 28-10-10 | 09:20

Als je als geboren Turk aan de Turkse grens geen Turks paspoort kunt tonen, heb je een serieus probleem.
Als je als geboren Zweed aan de Zweedse grens geen Zweeds paspoort kunt tonen, heb je GEEN probleem...

Ahasveros | 28-10-10 | 09:20

#voordeoorlog | 28-10-10 | 09:17 Albayrak, rationaliteit? Ze kan het woord niet eens schrijven. Uitspreken lukt haar ook niet voor tienen.

lijn5 | 28-10-10 | 09:20

En de Zweedse naam voor Constantinopel is "Miklagård". Veel mooier toch?

robert1 | 28-10-10 | 09:20

Terwijl nederland vol hangt met Camera's de burger niet word vertrouwd.
Moet elke Politieklid tot op het Naieve worden vertrouwt.
1 Regel lid van welk publieke functie 1 paspoort.
Slikken of stikken daaaaaaag.
Trouwens die flirt Turk heb ik ook nog nooit op een duidelijk beleid wat intergratie kunnen betrappen.

Trompeter | 28-10-10 | 09:20

Zweden is Zweden en Turkije is Turkije. Beiden heel anders dus. Dat Femke Halsema net doet alsof het allemaal niet uit maakt geeft aan dat ze veel te ver doorgeredeneerd heeft in haar gelijkheidsideaal.
Het zou Rutte sieren als hij dat ook gewoon zou zeggen, in plaats van een lulverhaal over de Turkse regering die druk zou uitoefenen. Hij had moeten zeggen:"Ja mevrouw Halsema, de Zweden die zijn eigenlijk net als ons. En de Turken zijn dat helemaal niet. Daarom vertrouw ik een Zweed meer dan een Turk" Dat was eerlijk geweest.

du Roi Soleil | 28-10-10 | 09:20

Turkije zal ook niet lang meer een seculiere staat blijven. Ook het land een nieuw vriendje: Iran.

snap_shootert | 28-10-10 | 09:20

Hahaha vooruit dan maar,doe mij ook maar een zweedse.

1%biker | 28-10-10 | 09:19

Zweden zijn ontwikkeld en volwassen, Turken niet.
Daarom zijn Zweden kosmopolitischer en hangen Turken nog als een klein kind aan hun moeders rokken, ofwel Turkije. Groot verschil.

Shalome | 28-10-10 | 09:19

Vliegenvanger | 28-10-10 | 09:13

Ik dacht juist dat de Mongolen Turkije hadden opgebouwd toen Constantinopel nog bestond.

farm | 28-10-10 | 09:18

Zolang Turkije blijft claimen dat hun emigranten deel van hun staat (moeten) blijven zijn ze voor mij deel van de "vijfde colonne".

Kijk ook naar het spastische gedrag van Albayrak als dit punt weer 's aan de orde komt. Het ontbreken van rationaliteit in haar gedrag zegt genoeg!!!

voordeoorlog | 28-10-10 | 09:17

Voor de apologisten die naarstig naar een bewijs zoeken waarom Zweden wel kan en Turkije niet. (Ondanks Geert, tsk afvalligen)
In Zweden is een kaalkopjespartij regeringsfahig geworden. Ze hebben een program dat veel op de PVV lijkt maar Zweden is inmiddels een kaalkopjesland.

Einde van de Domheid | 28-10-10 | 09:17

Zou het misschien kunnen zijn dat Rutte met terugwerkende kracht gewoon geen gelijk had over het tweede paspoort van Albayrak? En àls hij wel gelijk had, moet die Zweedse toch ook gewoon opzouten? Grijs gebied. En sommige varkens zijn blijkbaar grijzer dan andere grijze varkens (1984).

Call on the attacker | 28-10-10 | 09:16

De Zweden hebben de vikingen de Turken de Ottomanen.
Beide landen zijn interessant voor NL maar vooral uit TR komen de laatste decennia mensen naar hier die beter daar herder of boer waren gebleven. Bovendien hebben velen zich hier door kopieergedrag de eigenschappen van dominees, kooplieden en tokkies eigen gemaakt, dankzij de mogelijkheden die gegeven zijn door het NL netwerk van bedrijfsleven+rechtse+linkse kerk. Waaraan nu een einde moet worden gemaakt zodat slechts de goede Turken (de Ataturken) in NL overblijven evenals de goede Koerden. De rest zal NL-paspoort moeten inleveren en met een premie terug moeten worden gestuurd naar de schapen. De criminele Turken kunnen sowieso beter hun biezen pakken of worden wat mij betreft als ongewenste vreemdeling uitgezet. Leve Ataturk neer met de verkeerde Ottomanen.

ecologiste | 28-10-10 | 09:14

Ik vind die zweedse minister meer op een Turk lijken, dan op een echte zweedse. Ben benieuwd of ze zelf geen ''allochtoon'' is in zweden.

farm | 28-10-10 | 09:14

ZDEV | 28-10-10 | 09:10
Dat, en hoe fout het grootkapitaal was, en hoe goed het anarchistische krantje.

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:14

Wat betreft die steden en de berenvellen ... die 'Turkse' steden zijn dus wel mooi allemaal gebouwd door de Grieken, Hettieten en de Anatoliërs ... en niet de nazaten van die dieven te paard die ze in de 9e eeuw na. Chr. vanuit de Oeral kwamen inpikken.

Vliegenvanger | 28-10-10 | 09:13

Zweden zit samen met ons in het hechte verband van de Europese Unie, Turkije verre van...

pvpb | 28-10-10 | 09:12

Door haar Turkse paspoort kon die Albayrak de Armeense genocide niet erkennen, omdat Turkije anders boos wordt.
Daarmee is dus al aangetoond dat Rutte gewoon gelijk heeft: bij Albayrak staat Turkije op één en ergens daaronder Nederland.

Ironisch Naakthuisje | 28-10-10 | 09:11

Pugna Pro Patria | 28-10-10 | 09:06
Daar heb je een punt.

Schoorsteenveger | 28-10-10 | 09:11

Spijkers op laag water van de oppositie.

Veel stuitender is het feit dat Pechtold weigerde zijn opmerking die Opsteltens integriteit in twijfel trok terug te nemen.
Kan daar geen itempje over?

Nee dus! | 28-10-10 | 09:11

Zweden zijn een radicaal links volkje. De PvdA is er niets bij.
Iedereen heeft hier vast de Millennium trilogie gelezen. Of de films gezien.
Viel het je op hoe fout mannen en hoe goed vrouwen werden neergezet?
Hoe het feminisme er van af druipt? Misselijkmakend.
Die schrijver was vroeger een communistische activist en trainde guerilla's in Afrika.

ZDEV | 28-10-10 | 09:10

En wij hebben kaas... goudse kaas.

schizoïde | 28-10-10 | 09:10

Simon_GS | 28-10-10 | 09:05
Weet jij wie de PvdA financieren? Weet jij van wie hun leden geld krijgen?
Veel leden van de PvdA hebben een dubbel paspoort, met een vaderland dat nog loyaliteit eist.

sjongejonge123 | 28-10-10 | 09:09

@Simon_GS
Kun je dat ook daadwerkelijk hardmaken? Lijkt me niet hè... Beetje jammer, die opmerking.

Nietvoordekat | 28-10-10 | 09:09

Zweden is lid van de Europese Unie?

alpha_mannetje | 28-10-10 | 09:08

Iedere man met een Turks paspoort moet in militaire dienst in Turkije. Staat er niet iets in onze Grondwet dat je je Nederlanderschap kwijtraakt als je in vreemde krijgsdienst gaat?

Eucalyptas | 28-10-10 | 09:07

Mark Windvaan.

Einde van de Domheid | 28-10-10 | 09:07

Nietvoordekat | 28-10-10 | 09:05
Hoihoi. ^^
Alles goed daar?
En waarom is u niet online? =O
Communiceert makkelijker of zo. ^^

GeflipteVlaflap | 28-10-10 | 09:06

Je kunt je Zweedse tweede nationaliteit opzeggen. Je kunt je Turkse tweede nationaliteit niet opzeggen. Rutte is tegen tweede nationaliteiten en had de kans dit nu in daden om te zetten. Een teken van zwakte dat hij dit niet gedaan heeft.

torentje_van_spiek | 28-10-10 | 09:06

Jammer dat de linkse oppositie steeds maar vasthoud aan oude dogma's zoals discriminatie, het zou beter zijn als ze gewoon eens kijken naar het gedrag van de diverse mensen.
Op deze manier vind ik vooral Femke erg benepen.

Onderbuik | 28-10-10 | 09:06

Schoorsteenveger | 28-10-10 | 08:55
Zweden grenst toch aan Finland?

Pugna Pro Patria | 28-10-10 | 09:06

Die Zweden bouwen godverdoeme ook overal op de wereld van die sauna's!

DijenkletserT | 28-10-10 | 09:05

Wat is nou erger, een tweede nationaliteit of een Wilders die zich laat financieren door neo-zionisten. Aan wiens neutraliteit moet ik dan twijfelen?

Simon_GS | 28-10-10 | 09:05

@GeflipteVlaflap
Hoooii!

Nietvoordekat | 28-10-10 | 09:05

@ Boonanza | 28-10-10 | 08:59
/agree.

rolmopsje | 28-10-10 | 09:04

Heeft Weesie al een klacht aan zijn broek? Kan nooit lang duren voor zijn opmerking gisteren over de import van Turken vs Zweden/ Engeland. Altijd wel iemand pissed over.

DeBruineSter | 28-10-10 | 09:04

Turken zijn zo verdomd trots. En dat tot op het gestoorde aan toe.

Nietvoordekat | 28-10-10 | 09:02

"In Turkije heeft iedereen een busje met gordijntjes, trekhaak en imperiaal."
Heb je wel een GTI
XD

lutseklutser | 28-10-10 | 09:02

Zoals ik ook zei in het vorige topic; hij heeft gewoon gelijk!
Eindelijk eens iemand, net als Greet, die zegt waar het op staat en het niet mooier probeert te maken dan het is.
Hadden we meer gehad aan iemand wiens vocabulaire niet verder reikt dan 'ik ben van mening dat ...' en vervolgens meer praat dan zegt?
Ik ben blij met Rutte, tot op zekere hoogte.
Ik vind dat hij van de uitkeringen af moet blijven.
Mensen in de bijstand hebben het al moeilijk genoeg.
Net als de Wajongers.
Laat die mensen gewoon met rust.

GeflipteVlaflap | 28-10-10 | 09:02

Moguh... *denken dat mijn buren ook wel anders zijn dan ik*

DijenkletserT | 28-10-10 | 09:00

van mij mag iemand paspoorten hebben zoveel hij/zij wilt, zolang ze maar niet gaan stelen, loverboyen,haatbaarden, maar gewoon werken en hier meedoen. Zijn zat goede ondernemende Turken (Hi groenteboer Ali!) waarvan het me echt niet kan boeien of ze een 2e paspoort hebben. Discriminerende kudtopmerking dus en draagt niks bij aan integratie

rintelman | 28-10-10 | 08:59

Maaruh, hij heeft toch gewoon gelijk?
Zweden is een westers land met westerse cultuur, turkije is dat niet. Daar is niets discriminerends aan, gewoon het vaststellen van een feit...

Boonanza | 28-10-10 | 08:59

In zweden wonen ontzettend ook ontzettend dikke lelijke mormels van vrouwen...

Patrick Zweedsey | 28-10-10 | 08:58

Nee, hij maakte een onderscheid tussen landen die zich wel of niet bemoeien met onderdanen in DEN vreemde en terecht.
Kan Mw. Albayrak de genocide op de armenen straffeloos ontkennen? Mag zij kritiek hebben op Attatürk?

El_Guapo | 28-10-10 | 08:57

argumentatie matig? Om een waarheid te vertellen heb je vaak maar weinig woorden nodig.

grizzlygris | 28-10-10 | 08:57

-weggejorist-

Herr-Flick 2.0 | 28-10-10 | 08:56

Het verschil is dat de Zweedse regering zich niet bemoeit met de mensen die nog een Zweeds paspoort hebben en de Turkse regering wel met de mensen die nog een Turks paspoort bij zich houden. Ook ligt Zweden in de EU en Turkije niet, ik kan me voorstellen dat daar ook verschil in kan zitten, maar daar weet ik de details niet van.

La Cosa Nostra | 28-10-10 | 08:56

Zweden dreigt niet ten prooi te vallen aan religieus fanatisme, noch grenst aan landen die dat fanatisme willen exporteren.

Schoorsteenveger | 28-10-10 | 08:55

En de Zweedse vikings hebben het tourisme (pludertocht) en het souvenir (buit) uitgevonden.

Osdorpertje | 28-10-10 | 08:55

Wat heeft Rutte een punten gescoord bij mij met die opmerking. En hij heeft gewoon nog gelijk ook.

The project | 28-10-10 | 08:54

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland